(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 30 آذر 1392 - شماره 20670

آماده‌باش ارتش لبنان در پی تحرکات مرزی رژیم صهیونیستی
مذاکره انگلیس با مقامات ریاض برای فروش 72 فروند جنگنده به عربستان
سیدحسن نصرالله: برای دفاع از مقاومت سوریه لازم باشد دستور بسیج می‌دهیم
با بغل کردن تروریست انتحاری
پلیس عراقی جانش را فدای عزاداران حسینی(ع) کرد
رایزنی کشورهای غربی درباره بحران سوریه پیش از تشکیل کنفرانس ژنو 2
اهانت ماموران آل خلیفه به نمادهای عزاداری حسینی در بحرین
چین از غرب خواست در امور داخلی اوکراین دخالت نکند
در موج تازه مبارزه با فساد اقتصادی
18 فرمانده پلیس ترکیه برکنار شدند
موافقت مجلس سنای آمریکا با از سرگیری کمک نظامی به مصر
معترضان در تایلند برای برکناری نخست‌وزیر دوباره به خیابان‌ها ریختند
تظاهرات علیه طرح ریاضتی در پرتغال و بلژیک
یک شهر استراتژیک سودان جنوبی به دست شورشیان افتاد
   


به دنبال تحرکات نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در نقطه مرزی لبنان ارتش این کشور به حالت آماده‌باش درآمد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، در پی تحرکات و گشت‌زنی‌های غیرمعمول خودروهای نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه «العدسیه» در نقطه مرزی لبنان با سرزمین‌های اشغالی، ارتش لبنان به حالت آماده‌باش درآمد.علاوه بر نیروهای ارتش لبنان، نیروهای صلحبان سازمان ملل متحد موسوم به یونیفیل برای نظارت بر اوضاع و حفظ آرامش در منطقه حضور یافتند.پیشتر نیروهای نظامی اسرائیلی در این نقطه با ارتش لبنان درگیر شده بودند که بر اثر آن سه نظامی لبنانی به همراه یک خبرنگار کشته و 9 تن دیگر زخمی شدند.هفته اخیر نیز نیروهای ارتش لبنان با نظامیان متجاوز رژیم صهیونیستی در گذرگاه «راس ناقوره» درگیر شدند که طی آن یک نظامی صهیونیست به هلاکت رسید.

 


انگلیس در حال مذاکره با مقامات عربستان برای فروش 72 فروند جنگنده تایفون به ریاض است.
به گزارش خبرگزاری فارس روزنامه گاردین انگلیس، خبر داد که عربستان و انگلیس در مورد دستیابی عربستان به 72 جنگنده تایفون در حال مذاکره هستند.
این روزنامه در ادامه می‌نویسد که این قرارداد در سال 2007 امضا شده است ولی بندهایی در آن وجود دارد که در صورت تغییر شرایط اقتصادی مذاکره دوباره صورت بگیرد و در آن تاکید شده است که انگلیس از زمانی بسیار طولانی روابطی مستمر با عربستان سعودی مشتری بسیار مهم خود داشته است.به گفته کارشناسان، آمریکا و انگلیس با ایجاد یک دشمن فرضی در خاورمیانه در بین برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس آنها را به بزرگترین مشتریان کارخانه‌های ساخت اسلحه خود تبدیل کرده‌اند.

 


دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد، برای دفاع از مقاومت سوریه در صورت لزوم، اعلام بسیج عمومی خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سیدحسن نصرالله در مراسم گرامیداشت شهید «حسان القیس» از فرماندهان حزب‌الله در مجتمع سیدالشهدا در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت اظهار داشت، حزب‌الله همچنان در سوریه هست و به ارتش این کشور کمک می‌کند و اگر لازم باشد دستور بسیج عمومی نیز خواهد داد.
وی افزود، دشمن میلیاردها دلار برای نپیوستن جوانان به حزب‌الله هزینه کرده است ولی موفق نشده و دشمنان مقاومت دائماً دروغ می‌گویند، به طور مثال درباره کشته شدن نیروهای حزب‌الله در غوطه شرقی دروغ گفته‌اند.
سیدحسن نصرالله تاکید کرد: حزب‌الله از سال‌ها قبل هزینه پیروزی‌های خود بر دشمن را می‌پردازد.
دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت، دشمن اصلی ما اسرائیل است، ما راه خود را ادامه می‌دهیم و توانستیم خیلی از معادلات منطقه را تغییر دهیم.
وی تصریح کرد، ما ادعا نمی‌کنیم که همه پیروزی‌های مقاومت تنها متعلق به ماست اما ما بخش اساسی از آن بودیم و مسئولیت و دغدغه اصلی ما در مقاومت آن است که در آماده‌باش کامل برای مقابله با دشمن اسرائیلی باشیم و دشمن هم این مسئله را می‌داند.
سیدحسن نصرالله گفت، مسئله مهم برای ما در مقاومت حفظ حاکمیت ملی استقلال کشور و دفاع از مردم است و سخن گفتن از مقاومت و استقلال بسیاری از دولت‌ها و سیاستمداران را ناخرسند می‌کند زیرا ده‌ها سال تسلیم شدن آنها و فروش مسئله فلسطین را رسوا می‌کند. دبیر کل حزب‌الله همچنین افزود، رهبران 14 مارس وقتی درباره تکفیری‌ها صحبت می‌شود می‌گویند ما مخالف تندرو‌های شیعه که طرفدار ولایت‌فقیه هستند، هستیم، هدف این سخنان حزب‌الله است اگر می‌خواهید فتوای حلال بودن خون ما را صادر کنید صادقانه بگویید که قصد جنگ دارید، ما قصد جنگ نداریم، دشمن ما تنها اسرائیل است.
دبیر کل حزب‌الله درباره شهادت حسان القیس گفت، رژیم صهیونیستی مسئول ترور شهید القیس است چرا که این رژیم همواره در پی ترور مغزهای متفکر حزب‌الله لبنان است و حاج حسان القیس یکی از مغزهای متفکر بود.
وی افزود: حزب‌الله انتقام خون شهدا را از رژیم صهیونیستی می‌گیرد و همان‌طور که شهید القیس می‌گفت، جنگ با دشمن صهیونیستی تمام نشده است.
دبیر کل حزب‌الله تاکید کرد، امیدواریم روزی برسد که بتوان درباره دستاوردهای این شهدا به ویژه فرماندهان مقاومت سخن گفت.

 


یک پلیس عراقی در استان «دیالی» با بغل کردن تروریست انتحاری، جان ده‌ها زائر امام حسین(ع) را از مرگ نجات داد و خود به شهادت رسید.
به گزارش خبرگزاری‌ها، روز پنجشنبه یک پلیس عراقی در شمال شهر «بعقوبه» متوجه شد که فردی قصد دارد کمربند انفجاری خود را میان جمعیت زائران در حال عزیمت به کربلا منفجر کند. این پلیس فداکار به محض آگاهی و قبل از انفجار، فرد انتحاری را بغل کرد و تا حدود زیادی از شدت انفجار بمب کاست.
در پی وقوع این انفجار، پلیس 34ساله فداکار که «ایوب خلف» نام داشت به همراه پنج زائر در دم به شهادت رسیدند و 10 نفر دیگر مجروح شدند.
«سعاد نعیم» که از دوستان این پلیس فداکار است، گفت: ایوب در حال دفاع از زائران به شهادت رسید. نام وی جاودانه خواهد بود، چرا که او جان شمار زیادی از زائران بی‌گناه را نجات داد. از ایوب خلف 34 ساله دو فرزند باقی مانده است.
وزارت کشور عراق در واکنش به اقدام خلف، بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: یکی از پرسنل پلیس فداکار پس از اینکه به عامل انتحاری مشکوک شد، به سوی وی رفت و او را بغل کرد.
در این هنگام، تروریست انتحاری مجبور شد کمربند انفجاری را منفجر کند. محافل سیاسی و خبری از این پلیس فداکار با نام «قهرمان» یاد می‌کنند.
ایوب خلف با این اقدام خود، یک بار دیگر ثابت کرد که عاشورا تنها یک واقعه نبوده است و به تاریخ تعلق ندارد. عاشورا یک جریان همیشگی تاریخ است.
هم‌اکنون خیل عاشقان امام حسین(ع) از همه جای عراق و کشورهای اسلامی به سمت کربلا در حرکت هستند تا روز دوم دی را در جوار حرم پاک امام حسین(ع) و دیگر شهدای کربلا باشند و اربعین شهدا را گرامی بدارند. این راهپیمایی مشتاقانه در حالی جریان دارد که تروریست‌های تکفیری نیز در هر سو در کمین نشسته‌اند. شیعیان اکنون یک بار دیگر با عزم عاشورایی خود، مرگ را مغلوب ایمان و عشق‌شان به امام حسین(ع) می‌کنند. کسی التفاتی به عداوت تکفیری‌ها ندارد و همه زائران عاشقانه به سوی میعادگاه کربلا می‌روند.رسانه‌ها این سیل خروشان را «بزرگترین راهپیمایی» توصیف کرده‌اند.
به اعتقاد کارشناسان، ثابت قدمی امسال زائران کربلا، ضربه مهلکی را به جماعت کینه‌توز وهابی و تکفیری وارد خواهد کرد و سران آل سعود را نیز به انفعال بیشتر خواهد کشانید. بر اساس ارزیابی مقامات ذی‌ربط عراقی، شمار زائران کربلا در روز اربعین (2 دی) احتمالا به 15 میلیون نفر می‌رسد.
کشف موشک
آخرین خبرها از عراق حاکی است، نیروهای امنیتی عراق یک پایگاه متعلق به گروه تروریستی «امارت اسلامی عراق و شام» موسوم به «داعش» را کشف کردند که بر اساس اطلاعات به دست آمده، تروریست‌ها قصد داشتند از این محل با موشک‌های گراد شهر کربلا را هدف قرار دهند. در این پایگاه 120 موشک گراد کشف شد. به محل دقیق این پایگاه اشاره‌ای نشده است.
چند روز قبل نیز تروریست‌ها با چهار موشک گراد مناطقی از استان کربلا را از فلوجه هدف قرار داده بودند.
60 شهید و 77 مجروح
در عملیات تروریستی عراق
سه حمله انتحاری علیه زائران کربلا در جنوب پایتخت عراق، بیش از 60 شهید و 77 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تروریست‌ها دیروز و پنجشنبه در منطقه «الدوره» بغداد و دو منطقه «یوسفیه» و «لطیفیه» زائران کربلا را با حملات انتحاری و انفجار خودروی بمب‌گذاری شده هدف قرار دادند. به گفته «سعدمعن» سخنگوی پلیس بغداد، انفجار الدوره در جنوب بغداد به شیوه انتحاری انجام گرفت. این انفجار به تنهایی جان 43 تن را گرفت و 40 مجروح برجای گذاشت. پیامد دو انفجار دیگر نیز جمعاً 18 شهید و 37 مجروح بود.
تروریست‌های تکفیری در غرب شهر «دیوانیه» نیز در پوشش اطعام‌کنندگان زائران حسینی(ع)، 40 نفر از آنها را مسموم کردند. این زائران برای مداوا به بیمارستان منتقل شدند. پیش از این مقامات امنیتی و پلیس عراق در مورد مسمومیت غذاها هشدار داده بودند.
با توجه به وسعت و طولانی بودن مسیرهای منتهی به کربلای معلا، تروریست‌های تکفیری راحت‌تر می‌توانند نقشه‌های شوم خود را علیه زائران عملی کنند.
از استان دیالی نیز خبر رسید، نیروهای دولتی توانستند هشت گروه تروریستی را قبل از انجام عملیات علیه زائران متلاشی و عناصر این گروه‌ها را دستگیر کنند.
از شهر «طوز خورماتو» در استان صلاح‌الدین نیز خبر رسید، انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در بازار این شهر، شهادت هشت نفر و جراحت 24 تن دیگر را در پی داشت، اغلب ساکنان طوز خورماتو ترکمن‌های شیعه هستند. به همین خاطر، مردم این شهر از اهداف همیشگی تکفیری‌ها و عناصر القاعده هستند.
طی ماه جاری میلادی (از 11‌آذر تاکنون) 353 نفر طی حملات تروریستی در مناطق مختلف عراق شهید شدند.

 


نمایندگان آمریکا، روسیه و سازمان ملل آخرین رایزنی‌های خود درباره برگزاری نشست ژنو 2 را انجام دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری «راشاتودی» روز گذشته نشست سه‌جانبه‌ای میان نمایندگان روسیه، آمریکا و سازمان ملل درباره مسائل مربوط به نشست ژنو 2 و پیرامون بحران روسیه برگزار شد.
در این نشست که آخرین رایزنی سه جانبه میان نمایندگان روسیه، آمریکا و سازمان ملل بود درباره آخرین وضعیت کنفرانس ژنو 2 بحث و گفت‌وگو به عمل آمد و طرفین ابراز امیدواری کردند که مشکلات موجود حل و فصل شود و بحران سوریه پایان یابد.
اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تاکید کرد کنفرانس ژنو 2 باید در زمان تعیین شده (22 ژانویه، 2 بهمن ماه) برگزار شود و طرف‌های درگیر در این نشست حضور داشته باشند.
این رایزنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه از جامعه جهانی خواست رژیم حاکم بر عربستان را به سبب حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه در فهرست کشورهای حامی تروریسم قرار دهد.
وی تاکید کرد، دمشق مخالف حضور ریاض در کنفرانس ژنو 2 است چرا که این کشور عامل اصلی بحران در سوریه است.
مقداد گفت، جای بسی تاسف است که فرانسه و آمریکا با مشارکت ایران در ژنو 2 مخالفت می‌کنند اما بر ضرورت مشارکت عربستان که در حال ویران کردن سوریه است اصرار می‌ورزند.
معاون وزیر خارجه سوریه همچنین گفت، هیچ‌کس نمی‌تواند بشاراسد را از نامزدی برای دوره جدید ریاست‌جمهوری در سال 2014 منع کند معاون وزیر خارجه روسیه نیز در دیدار با نمایندگان مخالفان سوری بر راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه تاکید کرد.
همچنین دیپلمات‌های سازمان ملل متحد اعلام کردند که روسیه مانع تصویب بیانیه پیشنهادی آمریکا به شورای امنیت درباره محکوم کردن دولت سوریه به علت افزایش فشار نظامی بر شهر حلب شد.
از سوی دیگر، فرمانده یکی از بارزترین جنبش‌های جبهه اسلامی گفت که شرط اصلی این جبهه برای شرکت در ژنو 2 لغو رسمیت بین‌المللی ائتلاف مخالفان و ارتش آزاد است.
رهبر جبهه النصره نیز کنفرانس ژنو 2 را مردود دانست و اعلام کرد که پیشاپیش نتایج کنفرانس ژنو را نمی‌پذیرند.
این اظهارات در شرایطی صورت می‌گیرد که ارتش سوریه همچنان به عملیات گسترده خود برای پاکسازی مناطق مختلف این کشور از حضور تروریست‌ها مشغول است.
در عملیات ارتش در جنوب این کشور ضمن انهدام تعداد زیادی از مقرها و مراکز تجمع گروه‌های تروریستی سرکرده گروه مسلح «سپر فاروق» به هلاکت رسید.
ده‌ها تروریست نیز در مناطق مختلف حومه دمشق به هلاکت رسیدند و حمله گروهی از تروریست‌ها به یک موضع ارتش ناکام ماند.
نیروهای ارتش مقادیر زیادی سلاح و مهمات از تروریست‌ها مصادره کردند.
پس از ماه‌ها منطقه «حرمله» دمشق که در جوار «جوبر» قرار دارد شاهد از سرگیری درگیری‌ها بین ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی بود. توپخانه ارتش از چند روز پیش مراکز تجمع تروریست‌ها در این منطقه را زیر آتش گرفته بود.
نیروهای ارتش همچنین مانع رسیدن کمک‌های نظامی و نیروی انسانی به گروه‌های تروریستی محاصره شده در منطقه «عدرا البلد» شدند.
ارتش لبنان از ورود گروه‌های تروریستی از مرز لبنان به داخل سوریه جلوگیری کردند.
سایر رویدادها
* نمایندگان مجلس دانمارک با اعزام دو فروند کشتی باری و جنگی به سوریه برای انتقال سلاح‌های شیمیایی این کشور موافقت کردند.
* وزیر خارجه روسیه تاکید کرد کشورش به اجرای تمام قراردادهای همکاری با سوریه از جمله قراردادهای فنی، نظامی پایبند است.

 


نیروهای امنیتی آل‌خلیفه در آستانه اربعین حسینی بار دیگر به نمادهای عاشورایی شیعیان اهانت و پرچم هیئت‌های عزاداری را پاره کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای رژیم بحرین بعد از اینکه تظاهرات مردم را در جزیره ستره واقع در جنوب منامه پایتخت بحرین سرکوب کردند به شکلی توهین‌آمیز پرچم‌های عزاداری در این منطقه را پاره کردند.
این اولین بار نیست که نیروهای حکومت بحرین به نمادهای عاشورایی توهین می‌کنند و مانع از برگزاری مراسم عزاداری ‌برای سالار شهیدان می‌شوند.
این در حالی است که مردم بحرین روز گذشته نیز همچون روزهای قبل دست به تظاهرات زدند و شعارهایی علیه پادشاه این کشور سردادند.
10 سازمان حقوقی بحرین نیز از سازمان ملل خواستند به جرایم بشری دولت بحرین رسیدگی کنند.
این سازمان‌ها اعلام کردند، دولت بحرین باید تعهد کند که به ملت خود اجازه دهد بر اساس اعلامیه جهانی حقوق بشر خود حکومتشان را انتخاب کنند.

 


چین در واکنش به مداخلات کاخ سفید و کشورهای اروپایی در امور داخلی اوکراین اعلام کرد این کشور نباید از سوی غرب تحت فشار قرار بگیرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مقامات و رسانه‌های دولتی چین از غرب به ویژه آمریکایی‌ها خواسته‌اند به «حق حاکمیت اوکراین» احترام گذاشته و بیش از این به دولتمردان این کشور فشار وارد نکنند.
در همین راستا روزنامه «مردم»، ارگان حزب حاکم چین روز پنجشنبه طی مطلبی نوشت: تجربه ثابت کرده تنش‌ها نمی‌توانند باعث بهبود روابط شوند. اوکراین نیز شامل این وضعیت می‌شود. روزنامه «مردم» که مواضع دولت چین را منعکس می‌کند در ادامه با دفاع از مواضع مسکو در قبال تحولات اوکراین افزود: مسکو هوشیارتر از دیگران عمل می‌کند و عاملی برای مهار کردن ذهنیت جنگ سرد آمریکا و اروپاست... مشکل امروز اوکراین همین دخالت‌های قدرت‌های بزرگ است که تلاش می‌کنند این کشور را به سمت خود بکشند.
مقامات دولتی چین نیز طی روزهای گذشته از غربی‌ها خواسته بودند در مواجهه با تحولات اوکراین ذهنیت جنگ سرد را کنار گذاشته به حق حاکمیت آن احترام بگذارند. حدود سه هفته قبل چینی‌ها میزبان رئیس جمهور اوکراین بودند و بر حمایت خود از دولت این کشور تصریح کردند.
«ویکتور یانوکوویچ»، رئیس جمهور اوکراین نیز خواستار توقف دخالت‌های غرب در امور داخلی این کشور شد.
به گزارش ایرنا به نقل از «ریانووستی»، یانوکوویچ پنجشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌های خبری اوکراین اظهار داشت: اوکراین با مداخله کشورهای دیگر در امور داخلی خود مخالف است.
وی افزود: برای ما اهمیت فراوان دارد که کشورهای دیگر در امور داخلی ما مداخله نکنند و فکر نکنند که در اینجا در اعتراضات در میدان استقلال یا موارد دیگر می‌توانند هر کار دلخواه خود را انجام دهند.
رئیس جمهوری اوکراین با اشاره به سفر برخی مقامات اروپایی به کیف و دیدار با رهبران اپوزیسیون گفت: مخالف سفر هر مقام خارجی به اوکراین برای درس دادن و تحمیل اراده خود هستم. دولت اوکراین برای حل مسائل داخلی از اراده سیاسی و عقلانیت کافی برخوردار است.
گفتنی است اوکراین از 30 آبان ماه سال جاری (21 نوامبر) پس از این که یانوکوویچ از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا امتناع کرد ناآرام شده است. آمریکا و کشورهای اروپایی نیز به طور تمام قد به حمایت از مخالفان پرداخته و از نحوه برخورد دولت «کیف» با معترضانی که خواستار سرنگونی دولت هستند به شدت انتقاد کرده است.
در این بین حتی برخی مقامات غربی از جمله وزیر خارجه وقت آلمان و چند سناتور آمریکایی با سفر به کیف به جمع معترضان رفته و از آنها حمایت کرده‌اند. مخالفان دولت که همچنان در میدان استقلال شهر حضور دارند از طرفداران «یولیو تیموشنکو»، آخرین رهبر نارنجی‌های اوکراین است. «تیموشنکو» اکنون در زندان است و اتحادیه اروپا از دولت خواسته وی را آزاد کند.
چندی پیش یانوکوویچ پس از سفر به مسکو موفق شد یک کمک 15 میلیارد دلاری از این کشور دریافت کند. روسیه همچنین اعلام کرد از این پس گاز را با قیمت ارزان به اوکراین می‌فروشد. این کمک‌های روسیه خشم اپوزیسیون و غربی‌ها را برانگیخته است.

 


در موج تازه مبارزه با فساد اقتصادی و جرایم مالی در ترکیه، 18 تن از فرماندهان ارشد پلیس این کشور از کار برکنار شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تنها پنج روز پس از دستگیری 50 بازرگان و مقام دولتی از جمله فرزندان سه وزیر دولت ترکیه به اتهام فساد اقتصادی، موج تازه‌ای از برکناری متهمان فساد اقتصادی آغاز شده است. در این موج جدید نیز 18 تن از فرماندهان ارشد پلیس و نیروهای امنیتی برکنار شدند. مدیران شعبه‌های مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر و شماری فرمانده ارشد پلیس آنکارا و اسلامبول از جمله برکنارشدگان هستند.
در همین حال، خبر استعفای چهار وزیر رسانه‌ای شد که «حسین چلیک» معاون حزب حاکم «عدالت و توسعه» آن را تکذیب کرد.
در همین حال، «معمر گولر» وزیر کشور ترکیه که فرزندش نیز به اتهام فساد مالی دستگیر شده است، طی بخشنامه‌ای خطاب به استانداران همه 81 استان این کشور، از آنها خواست دست به تغییرات گسترده‌ای در سطح روسای پلیس استان‌ها بزنند.
این تحولات، ارزش «لیره» واحد پول ترکیه، برابر دلار را هشت دهم درصد کاهش داد.
در همین حال، خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه، دستگیری‌ها و برکناری‌های جاری از سوی «فتح‌الله گولن» رهبر معنوی حزب «عدالت و توسعه» هدایت می‌شود. هر چند گولن از سال 1999 در آمریکا زندگی می‌کند، ولی در دستگاه قضایی و پلیس ترکیه نفوذ زیادی دارد.
«رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه نیز تحقیقات درباره فساد مالی متحدان وی را «اقدامی کثیف» با هدف تضعیف دولت توصیف کرد. اردوغان گفت: افراد پشت این تحقیقات کثیف در تلاش هستند دولتی در داخل دولت تشکیل دهند. اردوغان در ادامه سخنانش از فتح‌الله گولن نام برد. در صورتی که این اظهارات درست باشد، باید گفت که در درون حزب حاکم ترکیه شکاف ایجاد شده است.
با این حال، اردوغان از برکناری فرماندهان پلیس دفاع کرد و گفت: این فرماندهان به دلیل سوء استفاده از منابع دولتی برکنار شدند. او احتمال داد که مقامات دیگری نیز برکنار شوند.
«بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزیر هم علیه دادستان‌های پرونده فساد اقامه دعوی کرد و گفت، آنها اصل مخفی بودن جرم را زیر پا گذاشته‌اند.
براساس اخبار تکمیلی «اورهان اردملی» وکیل مدافع فتح‌الله گولن دست داشتن گولن در ماجرای دستگیری و برکناری مقامات و فرماندهان پلیس ترکیه را رد کرد.

 


مجلس سنای آمریکا با از سرگیری کمک‌های نظامی واشنگتن به مصر موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، هیئتی از مجلس سنا لایحه‌ای را تصویب کردند که به آمریکا اجازه می‌دهد رابطه مبتنی بر کمک 1/6 میلیارد دلاری به مصر را از سر بگیرد. این لایحه به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را اعطا می‌کند تا از قوانین فدرال تدوین شده بر اساس مسائل امنیت ملی، چشم‌پوشی کند. مصوبه‌ سنای آمریکا برای اجرایی شدن باید در کنگره این کشور نیز به تصویب برسد.
قانونی که کمیته روابط خارجی سنا آن را تصویب کرده به دنبال حل و فصل یکی از مهم‌ترین چالش‌های سیاستگذاران آمریکایی است که دوست دارند به نوعی مسائل مربوط به برکناری مرسی را حل و فصل کنند و به آن فیصله دهند.
دولت اوباما و کنگره برای چندین ماه درباره اینکه آیا کمک‌های نظامی به مصر که باعث پیشبرد منافع آمریکا و امنیت اسرائیل بود باید ادامه می‌یافت یا خیر، بحث و جدل کردند. طبق قوانین آمریکا کمک به کشورهایی که در آنها کودتا رخ می‌دهد ممنوع است.
پیش از برکناری «محمد مرسی» از قدرت از سوی ژنرال «عبدالفتاح السیسی» باراک اوباما تهدید کرده بود «اگر ارتش مصر کودتا کند کمک‌های نظامی‌اش به این کشور را قطع خواهد کرد.» اما به رغم وقوع این کودتا «اوباما» هرگز حاضر نشد از کلمه «کودتا» در مصر استفاده کند و تنها به اعلام «لغو بخشی از کمک‌های نظامی» بسنده کرد. اقدامی که باعث نزدیکی قاهره به روسیه شد. اما سرانجام آمریکایی‌ها که در حال از دست دادن منافع خود در این کشور مهم آفریقایی بودند دست از شعار دموکراسی‌خواهی برداشته و مدتی است به صراحت از دولت نظامی مصر حمایت می‌کنند.
در همین رابطه خبر می‌رسد «چاک هاگل» وزیر دفاع آمریکا به تازگی با همتای مصری خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و از حمایت قاطع کشورش از دولت مصر خبر داده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: چاک هاگل، در یک گفت‌وگوی تلفنی با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری خود بر پایبندی کشورش به گسترش روابط نظامی با مصر و همکاری با این کشور در زمینه حمایت از پشت سر گذاشتن موفقیت‌آمیز مرحله انتقالی کنونی، تاکید کرد.به موجب این بیانیه هاگل، السیسی را در جریان مسائل مربوط به سفر اخیر خود به خاورمیانه گذاشته و با او پیرامون روابط دوجانبه آمریکا و مصر به بحث و تبادل نظر پرداخت.
هاگل همچنین در تماس فوق به السیسی گفت که در سفری که اخیرا به چند کشور حوزه خلیج‌فارس داشته، برخی از شرکای منطقه‌ای را به ادامه حمایت از بهبود اقتصاد مصر و ایفای نقش سازنده در روند انتقالی این کشور تشویق کرده است.
با تمام این اوضاع و احوال، اخوان‌المسلمین مصر و هواداران محمد مرسی همچنان به اعتراض‌ها علیه دولت و ارتش مصر ادامه می‌دهند.
خبر دیگر اینکه یک روزنامه چاپ امارات نوشته، محمد مرسی و 36 رهبر اخوان‌المسلمین با مجازات اعدام مواجه هستند.
بر اساس این گزارش، اتهاماتی که به این افراد وارد است یعنی، جاسوسی برای آمریکا و ترکیه و جنبش حماس می‌تواند دست قاضی را برای صدور حکم مرگ باز کند.در همین حال خبر می‌رسد پسران حسنی مبارک، دیکتاتور مخلوع مصر و احمد شفیق، آخرین نخست‌وزیر مبارک از اتهام «فساد» تبرئه شده‌اند.
به گزارش الجزیره، دادگاه جنایی قاهره روز پنجشنبه رسیدگی به پرونده احمد شفیق، علاء و جمال مبارک را برگزار کرد و آنها را از اتهام زمین‌خواری و تصرف غیرقانونی زمین‌های متعلق به نیروی هوایی تبرئه کرد.
این دادگاه بدون حضور «احمد شفیق» که هم‌اکنون در خارج از مصر به سر می‌برد، برگزار شد و بنا به گفته کارشناسان حقوقی، شفیق که بعد از انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس‌جمهور به دبی گریخت با این حکم می‌تواند بار دیگر به مصر بازگردد و حتی در فعالیت‌های سیاسی شرکت کند.
با حکم دادگاه قاهره، نام احمد شفیق از لیست افراد تحت تعقیب خارج شد. به این ترتیب وی که در انتخابات پیشین ریاست جمهوری از محمد مرسی شکست خورده بود، خواهد توانست در انتخابات آتی شرکت کند!

 


هزاران نفر با برگزاری تظاهرات در خیابان‌های تایلند ضمن محکوم کردن دخالت های خارجی خواستار کناره‌گیری نخست‌وزیر از قدرت شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دیروز هزاران تایلندی بار دیگر به خیابان‌های بانکوک آمدند و اعتراضات ضد دولتی را از سر گرفتند. مخالفان دولت خواستار استعفای «یینگلوک شیناواترا» از قدرت شدند. معترضان اعلام کردند با طرح نخست‌وزیر برای برگزاری انتخابات زودهنگام (13 بهمن) مخالف هستند و امور کشور نیز پس از استعفای نخست‌وزیر، باید به یک «شورای مردمی» واگذار شود. این شورا نیز موظف خواهد بود اطلاحات سیاسی مورد نظر را در تایلند به اجرا در آورد. مخالفان دولت می‌گویند نهادهای دولتی این کشور تحت نفوذ «تاکسین شیناواترا» برادر نخست‌وزیر قرار دارند.
پیش از این نخست‌وزیر برای آرام کردن اوضاع، مجلس را منحل کرده و انتخابات پارلمانی زودهنگام را خبر داده بود. علاوه بر آن، نخست‌وزیر به اطلاع مردم رساند تا زمان انتخابات، به عنوان نخست‌وزیر موقت انجام وظیفه خواهد کرد.
تظاهرات اعتراض‌آمیز مخالفان دولت تایلند بزرگترین راهپیمایی ضد دولتی از زمان تنش‌های سیاسی مرگبار این کشور در سال 2010 میلادی تاکنون است. در سال 2010 هواداران سلطنتی و هواداران دولت موسوم به «لباس قرمزها» و «لباس‌زردها» در خیابان‌ها به زد و خورد پرداختند و طی این درگیری حدود 90 تن کشته و بیش از 2000 نفر مجروح شدند.
تظاهرات ضد دولتی جاری در تایلند از ماه گذشته زمانی آغاز شد که دولت از طرح عفو عمومی حمایت کرد.
این طرح زمینه بازگشت تاکسین را به این کشور فراهم خواهد کرد.
برادر نخست‌وزیر کنونی تایلند در سال 2008 میلادی به علت مشارکت در پرونده فساد مالی مجرم شناخته شده، ولی دوران محکومیت خود را سپری نکرده است. تاکسین هم‌اکنون در خارج از تایلند به سر می‌برد.

 


هزاران نفر از مردم بلژیک و پرتغال در اعتراض به ادامه سیاست‌های ریاضتی تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.
همزمان با برگزاری نشست بی‌نتیجه سران اتحادیه اروپا در بروکسل، پایتخت بلژیک، شمار زیادی از قربانیان سیاست‌های ریاضتی این کشور خود را به این شهر رسانده و علیه رهبران اروپا شعار دادند.
«توقف سیاست‌های ریاضتی» مهمترین خواسته معترضان اروپایی بود که به درخواست 50 سازمان، اتحادیه کارگری و سازمان‌های مردم نهاد به خیابان‌ها آمده بودند.
آنطور که واحد مرکزی خبر به نقل از «یورو نیوز» نوشته، صدها کشاورز نیز با رساندن خود به جمع معترضان خواستار توقف «توافق مبادلات آزاد بین آمریکا و اروپا» شدند. کشاورزان معتقدند این توافق باعث ورود محصولات بی‌کیفیت آمریکایی به اروپا و متضرر شدن آنها می‌شود.
پرتغالی‌ها نیز همزمان با رساندن خود مقابل ساختمان ریاست جمهوری این کشور علیه بودجه سال 2014 که به شکل ریاضتی بسته شده، شعار دادند.
به گزارش خبرگزاری «شین هوا»، معترضان دستنوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود «دولت باید کناره‌گیری کند.»
به گزارش ایسنا، پس از اینکه بحران اقتصادی پرتغال را دچار مشکلات مالی کرد، در سال 2011 این کشور از کمیسیون اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا تقاضای کمک 78 میلیارد یورویی کرد و در مقابل متعهد به اجرای سیاست‌های ریاضتی شد. بسته شدن بودجه 2014 پرتغال به شکل ریاضتی در چارچوب همین سیاست صورت می‌گیرد.
طبق لایحه، در بودجه پیشنهادی 2014 پرتغال حقوق کارمندان تا 12درصد کاهش می‌یابد و سن بازنشستگی نیز از 65 سال به 66 سال افزایش می‌یابد.
اکثر تظاهرکنندگان روز پنجشنبه، کارمندان دولتی بودند.

 


خشونت‌ها در سودان جنوبی با تصرف شهر مهم «بور» در 200 کیلومتری شمال پایتخت، شدت گرفت و این کشور را در آستانه جنگ داخلی قرار داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، سخنگوی ارتش سودان جنوبی روز پنجشنبه گفت: کنترل شهر بور از دست ارتش خارج شده است.
تحلیلگران منطقه استقرار مخالفان حکومت سودان جنوبی در شهر بور را بنغازی‌سازی از این شهر می‌دانند که قرار است با حکومت مستقر در پایتخت (جوبا) مبارزه کند و این آغازی برای جنگ‌ داخلی است.«بور» در 200 کیلومتری شمال جوبا قرار دارد.
سودان جنوبی پس از کودتای نافرجام یکشنبه شب هفته گذشته که نظامیان هوادار معاون سابق رئیس جمهور علیه حکومت این کشور انجام دادند، به صحنه درگیری‌های قومی هم تبدیل شده است.
قبیله «دینکا» به طرفداری از رئیس جمهور و قبیله «نویر» به هواداری از کودتاچیان با یکدیگر درگیر شده‌اند که در نتیجه آن، صلح‌بانان سازمان ملل قربانی شدند.
سخنگوی سازمان ملل در سودان جنوبی گفت: بر اثر حمله قبیله «نویر» در روز پنجشنبه به منطقه «اکوبو» در استان جانگلی، سه مامور هندی سازمان ملل مفقود شده‌اند و ارتباط با پایگاه سازمان ملل در این منطقه قطع شده است.
با این حال نماینده هند در سازمان ملل از کشته شدن این سه مامور هندی خبر داد و ادامه داد: این سه تبعه هندی سازمان ملل، از نیروهای حافظ صلح در سودان جنوبی بودند.
ادامه درگیری‌ها در سودان جنوبی واکنش عملی آمریکا و انگلیس را برای مداخله در این کشور برانگیخته است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10