(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 30 آذر 1392 - شماره 20670

کوتاه اقتصادی
اعلام آمادگی 8 کشور اسلامی برای گسترش همکاری‌ها در اجلاس اسلام‌آباد
رئیس سازمان نظام کاردانی: 80 درصد ساختمان‌ها در معرض خطرزلزله قرار دارند
قائم مقام وزیر راه خبر داد
اختصاص 2 میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان هوایی
برنج‌های آلوده وارداتی را در کیسه‌های ایرانی می‌فروختند
رئیس هیئت عامل ایمیدرو خبر داد
مشارکت فنلاندی‌ها با ایران برای توسعه طرح‌های سنگ‌آهن
عضو کمیسیون عمران مجلس: تورم مسکن به 30 درصد کاهش می‌یابد
تاکید وزیر صنعت بر تثبیت قیمت خودرو
از سوی بانک مرکزی تغییرات قیمت 42 قلم کالا اعلام شد
عسکری اعلام کرد
حذف تدریجی توافق با اصناف برای دریافت مالیات عملکرد
   


* وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سه گروه در حال کار روی سیستم فیلترینگ بر اساس محتوا هستند که تنها محتوای نامناسب را و نه همه چیز را فیلتر کند. محمود واعظی از برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تغییر روش فیلترینگ خبر داد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در وزارت ارتباطات به دنبال طراحی سیستمی برای فیلترینگ هستیم که بر اساس کانتکس (محتوا) پالایش کند و تنها محتوای نامناسب را فیلتر کند، نه همه چیز را. وی گفت: البته این کار پیچیده است و سه گروه در حال کار روی این موضوع هستند و به محض اینکه نتایج اولیه به دست آید، نتایج را اعلام می‌کنیم.
* رضا شیوا از سوی اعضای شورای رقابت به عنوان رئیس این شورا انتخاب شد. حکم شیوا باید از سوی رئیس‌جمهور تایید شود. مدتی پیش وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا شیوا و فرهاد خداداد کاشی را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی برای ریاست بر شورای رقابت به رئیس‌جمهور پیشنهاد کرده بود و روحانی این دو عضو جدید را تایید کرد. در حکم حسن روحانی خطاب به شیوا و خداداد کاشی آمده است: در اجرای جزء (3) بند (الف) ماده (53) و همچنین بند (2) ماده (55) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، با عنایت به تخصص و تجربیات ارزنده شما و بنا به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی، به موجب این حکم به عنوان عضو شورای رقابت منصوب می‌شوید. توفیق شما و سایر اعضای محترم آن شورا را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانون‌مداری اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.
* رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است: آزادسازی معاملات مسکن مهر، تاثیر مثبتی بر کاهش سوداگری بازار مسکن و در مقابل افزایش حجم معاملات مسکن دارد. حسام عقبایی درباره آزادسازی معاملات مسکن مهر از سوی وزیر راه و شهرسازی و تاثیر آن بر بازار مسکن اظهار کرد: آزادسازی این معاملات باعث رونق در بازار خرید و فروش مسکن می‌شود و سوداگری از بازار مسکن را خارج می‌کند.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 3480 الی3482، 4421 الی 4428، 2630 الی 2632، 2230 الی 2233، 2250 الی 2253 و 2614، 7754 الی 7759، 2610 الی 2614، 2280 الی 2282، 2228 و 2229 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
* مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ‌ تخم‌گذار گفت: تولید تخم‌مرغ طی 9 ماهه امسال روند طبیعی داشت و با توجه به اقدامات صورت گرفته 45 هزار تن تخم‌مرغ به ارزش حدود 68 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است. هدایت اصغری اظهار کرد: روند تولید تخم‌مرغ به صورت طبیعی ادامه دارد؛ به‌گونه‌ای که طی 9 ماهه امسال حدود 10 هزار تن تخم‌مرغ مازاد وجود داشت و به نظر می‌رسد با توجه به بهبود تولید و تعدیل نسبی قیمت خوراک مرغ، مرغداران می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.

 


اجلاس وزرای امور خارجه و شورای اجرایی کشورهای اسلامی در حال توسعه موسوم به دی‌هشت در اسلام‌آباد با تصویب پیشنهادهای اعضا به کار خود پایان داد.
به گزارش ایرنا از وزارت امور خارجه پاکستان محل برگزاری شانزدهمین نشست وزرای امور خارجه و سی و چهارمین جلسه شورای اجرایی کشورهای اسلامی در حال توسعه (دی هشت) شرکت‌کنندگان با تصویب پیشنهادهای ارایه شده عزم خود را برای همگرایی و ارتقای سطح همکاری‌ها بیشتر کردند.
در نشست پایانی که پس از سخنرانی سرتاج عزیز مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان، دکتر محمدجواد ظریف و احمد داوود اوغلو وزرای امور خارجه ایران و ترکیه برگزار شد، حاضرین به اتفاق آرا خود را ملزم به اجرای مصوبات این نشست کردند.
نمایندگان کشورمان در این جلسه پیشنهاد کردند که در آینده نشست وزرای اقتصاد کشورهای عضو دی هشت نیز برگزار شود که مورد موافقت اعضا قرار گرفت و همچنین اعضا با پیشنهاد ایران مبنی بر برگزاری نشست وزرای امور خارجه عضو دی هشت در حاشیه نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل موافقت کردند.
اعضای دی هشت تصمیم گرفتند تا اساسنامه فدراسیون اتاق‌های بازرگانی را تدوین و اجرایی کنند.
در این جلسه همچنین مقرر شد تا کشورهای عضو در حوزه‌های مهم انرژی و حمل و نقل (دریایی، زمینی، هوایی و ریلی) مصوبات را اجرایی کرده و برخی مفاد قبلی را در این زمینه بازبینی کنند.
نشست اجرایی وزرای امور خارجه کشورهای عضو دی هشت با سخنرانی پایانی سیدعلی محمد موسوی دبیرکل ایرانی این سازمان به پایان رسید.
کشورهای اسلامی همکاری اقتصادی را افزایش دهند
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: گروه دی 8 ( هشت کشور اسلامی در حال توسعه) به جهان اثبات کرده است که کشورهای اسلامی قادر به افزایش همکاری‌های اقتصادی به طور موثر هستند.
به گزارش اداره کل اخبار و رسانه‌های گروهی وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف در شانزدهمین اجلاس وزیران سازمان همکاری‌های اقتصادی هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موسوم به گروه دی8، در اسلام‌آباد با تأکید بر لزوم همکاری کشورهای اسلامی به ویژه در عرصه اقتصادی اظهار داشت: تصمیم اتخاذ شده در مورد حفظ گروه دی8 به صورت اعضای محدود، به منظور تسهیل و تسریع در فرآیند تصمیم‌گیری در میان کشورهای عضو است.
ظریف تصریح کرد: پیشرفت‌های اخیر اقتصادی در جهان و بحران مالی با اثرات گسترده آنها در جوامع، در نقاط مختلف جهان باعث شده کشورها از روش‌های جمعی و همکاری‌های چندجانبه در بخش‌های مختلف، به عنوان وسیله‌ای برای مقابله و مواجهه با چالش‌های خود بهره‌برداری کنند.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: علاوه بر کسب منافع مشترک به منزله گامی مهم در نظم جهانی در حال ظهور، استراتژی همکاری‌های منطقه‌ای، نه تنها به افزایش قدرت کشورهای عضو برای مقابله موثرتر با نوسانات و بحران‌های مالی جهان کمک خواهد کرد، بلکه آنها را قادر می‌سازد تا منافع اقتصادی خود را در جهت کمک به تأمین امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی و توسعه پایدار بکار گیرند.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین، همکاری‌های منطقه‌ای با هدف کسب منافع و اهداف مشترک، باید در تعاملات بین‌المللی مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: ما ملزم به تدوین و فرموله کردن سیاست‌ها و پیشنهاد طرح‌ها به منظور افزایش همکاری‌های اقتصادی میان اعضا گروه «دی8» هستیم و باید با مشارکت بخش خصوصی در اجرای این برنامه‌ها از طریق انجام پروژه‌های واقعی سودمند، به مردم خود اطمینان حاصل کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در کشورهای گروه دی8 مانند جمعیت بیش از میلیارد، نیروی انسانی جوان و پویا، جغرافیای سیاسی وسیع، ذخایر عظیم نفت و گاز و سایر منابع طبیعی و همچنین مزایای قابل توجه، ظرفیت‌های گروه دی8 را فرصتی مناسب برای تبدیل شدن به یک مدل موفق از همکاری بین منطقه‌ای دانست.
ظریف در ادامه ضمن اشاره به اقدامات ارزشمند اعضای گروه دی8 طی سال‌های اخیر، از جمله انعقاد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی، ایجاد تسهیلات روند صدور روادید برای تجار و بازرگانان کشورهای عضو، اقدامات گمرکی و همکاری هواپیمایی کشوری موسوم به M.O.U، توافق بر سر منشور سازمان که در نشست گذشته در اسلام‌آباد صورت گرفت و اقدامی مهم در به تصویر کشیدن گروه دی‌8 به عنوان یک گروه مترقی و رو به جلو عنوان کرد.
وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران اهمیت خاصی برای همکاری در بخش‌های مختلف بین کشورهای عضو گروه ‌دی‌8 قائل است، خاطرنشان ساخت: ما معتقدیم این کشورها باید از ظرفیت‌های قابل توجه موجود سود برده و در جهت توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و اجرای طرح‌های مشترک تلاش کنند. ظریف در ادامه به برخی از مهم‌ترین اقدامات فنی انجام شده در سال2013 توسط جمهوری اسلامی ایران مانند همکاری در زمینه پتروشیمی، تولید کود شیمیایی، اقدامات اولیه به منظور تاسیس دانشگاه دی 8 و میزبانی نخستین اجلاس روسای دانشگاه‌ها در سال 2014، فناوری ارسال و مبادله شبکه و ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در بین اعضاء اشاره کرد.
وزیر امور خارجه ایران با ارایه پیشنهادات لازم در راستای کمک به بهبود وضعیت گروه دی 8 در تعاملات بین‌المللی، تصریح کرد: ما در حال کمک به افزایش بیشتر سهم ایران در کار گروه دی 8 با هدف اجرای برنامه‌های مورد نظر شامل برگزاری یک انجمن تجارت آزاد و مناطق ویژه اقتصادی، نشست مقامات کنسولی کشورهای عضو برای مقابله با مشکلات صدور ویزا، اجلاس معاونان وزیران در حوزه همکاری‌های صنعتی و همایش شهرداران در سال 2014 هستیم.
ظریف در ادامه پیشنهادات ایران را برای برقراری تسهیلات بیشتر در زمینه توسعه و ارتقای همکاریهای اعضا بویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری ارایه کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تمرکز فعالیتهای راهبردی در مسیر طرحهای مشترک بنیادی و گسترش و تعمیق آن بر اساس اهداف و نقشه راه دی 8 و لزوم رفع موانع قانونی در تجارت بین اعضا و برقراری ساز و کار گسترش همکاری‌های اقتصادی را خواستار شد.
ظریف همچنین ضمن تاکید بر ضرورت فعال سازی بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف همکاری به منظور پیشبرد برنامه‌های دی8، ‌برگزاری فدراسیون اتاقهای بازرگانی و صنایع عضو دی 8 در تهران را برای تحقق این هدف، مورد تاکید قرار داد.
اولویت روابط با همسایگان
وزیر امور خارجه ایران همچنین در دیدار با نخست‌وزیر پاکستان روابط با همسایگان را با توجه به پیوندهای فرهنگی و تاریخی و منافع مشترک، از اولویت‌های اصلی دولت یازدهم ذکر کرد.
محمدجواد ظریف که برای شرکت در شانزدهمین نشست شورای وزیران خارجه دی‌8 به اسلام‌آباد سفر کرده بود با نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزیر امورخارجه ایران در این دیدار با ابلاغ سلام رئیس‌جمهوری کشورمان و دعوت از نخست‌وزیر پاکستان برای دیدار از ایران و همچنین تشکر از میزبانی نشست شورای وزیران خارجه دی هشت از سوی اسلام‌آباد، پاکستان را دارای جایگاه خاص برای ایران در برقراری روابط دانست و آمادگی ایران را برای گسترش تعاملات و ارتباطات با اسلام‌آباد در حوزه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را مورد تاکید قرار داد.
ظریف همچنین با تشریح تحولات مربوط به گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف در فضای جدید مناسبات تاکید کرد.
نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام متقابل و همچنین تشکر از دعوت رئيس‌جمهوری کشورمان از وی برای سفر به ایران با پذیرش دعوت و انجام آن در فرصت مناسب ابراز امیدواری کرد که این سفر پایه‌گذار بنیانی مستحکم در حوزه‌های مختلف روابط با توجه به ظرفیت‌های موجود و برای گسترش همکاریهای فی ما بین به دنبال داشته باشد.نخست‌وزیر پاکستان همچنین با استقبال گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و 5+1 آن را تحولی مهم دانست.
بنابراین گزارش: احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: ترکیه روابط بسیار خوب و برادرانه‌ای با جمهوری اسلامی ایران دارد و قصد ما، گسترش هر چه بیشتر تعاملات با ایران در آینده است.
داود اوغلو روز پنجشنبه پس از نشستی که با همتای ایرانی خود در حاشیه شانزدهمین اجلاس وزیران خارجه سازمان کشورهای اسلامی در حال توسعه دی هشت در اسلام‌آباد داشت، به خبرنگار ایرنا گفت: ما در این نشست روابط تهران - آنکارا، وضعیت منطقه و موضوعات دو جانبه و چند جانبه را بررسی کردیم.
وی درباره مذاکراتش با محمدجواد ظریف وزیرخارجه ایران افزود: درباره تمام موضوعات با دکتر ظریف گفت‌وگو کردم.
وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به سوال ایرنا درباره محور گفت‌وگو با همتای ترک خود خاطرنشان کرد: ما درباره روابط دو جانبه، موضوعات چند جانبه، جهان اسلام از جمله مسئله سوریه، سفرهای آتی مقامات ارشد ترکیه به تهران و سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به ترکیه تبادل‌نظر کردیم.

 


رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با بیان اینکه بیش از 80 درصد ساختمان‌ها در معرض زلزله شدید قرار دارند، گفت: متاسفانه با یکسویه‌نگری و سهم‌خواهی نامتعارف، قانون نظام مهندسی در حال تغییرات یکجانبه است.
مهدی موذن با اشاره به اینکه قانون نظام مهندسی ساختمان در سال 1374 تصویب شده است، گفت: بر این اساس وزارت وقت مسکن موظف شد تا آئین‌نامه‌های اجرایی برای کاردان‌های فنی را در مدت 6 ماه تهیه کند، اما در عمل 6 سال طول کشید.
وی افزود: بنابراین در این واقعه اتفاقاتی افتاد و مسائلی به وجود آمد تا آئین‌نامه‌هایی در فاصله سال‌های 74 تا 80 تدوین و تصویب شود که نگاه یکجانبه و یکسویه‌ای به صنعت ساختمان داشت، زیرا آئین‌نامه‌های مذکور می‌‌گوید ساختمان فقط توسط مهندسان ساخته می‌شود.
رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با اشاره به اینکه سازمان نظام کاردان‌های فنی ساختمان 12 سال پیش بر اساس قانون تاسیس شد، اظهار داشت: در تمام این سال‌ها درگیر تغییر آئین‌نامه‌ها هستیم و هنوز هم گرفتاری‌هایی داریم و البته معتقدیم گرفتاری‌های بخش ساختمان کشور است.
موذن خاطرنشان کرد: بی‌تفاوتی مسئولان دولت‌های گذشته به چالش‌ها و گرفتاری‌های صنعت ساختمان از مشکلات این بخش است و در 12 سال اخیر حمایت لازم از کاردان‌های فنی ساختمان نشده است، مسئله‌ای که شاید برای مسئولان جدید موضوع تازه‌ای باشد.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه شرایط به‌گونه‌ای بوده که از عوامل ساخت مسکن در کشور به طور مناسب استفاده نکرده‌ایم و امروز با مشکلات عدیده‌ای در این بخش مواجه هستیم، گفت: بیش از 80 درصد ساختمان‌ها در معرض زلزله شدید قرار دارند، این در حالی است که بافت‌های فرسوده زیادی نیز در سراسر کشور داریم، به‌طوریکه ارتعاشات ماشین‌های سنگین سقف خانه‌های فرسوده را تخریب می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در ساخت‌وسازهای مسکن مهر از چه تعداد کاردان فنی ساختمان استفاده شده است بیان کرد: ساختمان‌سازی شبیه به خط تولید خودرو است، در خودروسازی باید همه بخش‌ها باشند، حال چه شده که در ساختمان‌سازی که مهم‌ترین سرمایه‌گذاری خانواده‌ها محسوب می‌شود کاردان‌ها به عنوان یکی از حلقه‌های تولید مسکن حضور ندارند.
موذن با بیان اینکه در همین تهران چقدر از کاردان‌ها استفاده شده و شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان چقدر از کاردان‌ها در حلقه تولید مسکن بهره گرفته‌اند گفت: آیا کسی هست که روی کیفیت ساختمان‌ها سوگند بخورد؟!
رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان تصریح کرد: مسئول تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی باید در این زمینه پاسخگو باشد زیرا چشم‌انداز ساختمان در کشور منفی است، باید این کاستی‌ها را به روی خودمان بیاوریم و کمی هم برای صنعت ساختمان کشور دلسوزی کنیم.
وی با اشاره به اینکه در 12 سال اخیر هیچ کمکی به کاردان‌ها نشده و آنها هنوز در واحدهای استیجاری فعالیت می‌کنند،‌ اظهار داشت: در گودبرداری‌های غیراصولی شهرداری می‌گوید که به عهده ما نیست، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز این ادعا را دارد‌، حالا یکی باید به دنبال پرتقال فروش بگردد.
موذن همچنین با اشاره به توافقنامه شهرداری با سازمان نظام مهندسی ساختمان، اظهار داشت: جای کاردان‌ها را در شناسنامه فنی ملکی چه کسی باید امضا کند؟ جای کاردان فنی را در کارگاه چه کسی پر می‌کند؟ اگر لازم نیست پس چرا آن را در شناسنامه فنی - ملکی نوشتید و به آن پایبند نیستید؟
رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان با بیان اینکه رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران می‌گوید پول کاردان‌های فنی را چه کسی می‌خواهد بدهد، بیان کرد: ما از پول مهندس برنمی‌داریم که به کاردان‌ها بدهیم. این حرف آخر است، حرف اول ضرورت‌های ساختمان‌سازی در کشور است.
موذن تصریح کرد: قانون نظام مهندسی بعد از 17 سال با سلیقه‌های شخصی در حال تغییر است و مدعی هستند این اقدام در راستای ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها انجام می‌شود.
رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان خاطرنشان کرد: البته آنها پا را فراتر گذاشته‌اند و در ماده 4 این قانون با جابجایی یک کلمه، کل عملکرد و اختیارات سازمان نظام کاردانی ساختمان در سیطره سازمان نظام مهندسی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه 4 ماه است که موفق به دیدار با وزیر راه و شهرسازی نشده‌ایم ‌افزود: انتظار داریم آخوندی که از افراد فرهیخته است زمانی را برای دیدار با کاردان‌های فنی ساختمان اختصاص دهد.

 


قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی از اختصاص 1/5 تا 2 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان هوایی خبر داد.
علی‌محمد نوریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: 5 درصد از بودجه صندوق توسعه ملی که به نوسازی ناوگان هوایی اختصاص داده شده، رقم خوبی است و البته غیر از صندوق، خطوط اعتباری نیز از چین، روسیه و کشورهای دیگر داریم و امکان استفاده از تهاتر نفت نیز برای انجام برخی از اقدامات در حوزه هوایی وجود دارد.
وی گفت: اگر شرایط سیاسی بهتر شود، بسیاری از شرکت‌ها این آمادگی را دارند که به کشورمان وسایل حمل و نقلی ارائه دهند و در مقابل نفت از ما دریافت کنند.
قائم مقام وزیر در امور هوانوردی و هواشناسی با تاکید بر این که اقدامات و برنامه‌های بسیار مهم و اثربخشی را برای فعالیت بهتر ایرلاین‌ها در نظر داریم، گفت: جلساتی در این رابطه با بانک‌های کارگزار برگزار کردیم و در رابطه با تضمین‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی باید برای دریافت تسهیلات ارائه دهند نیز گفت‌وگوهایی انجام شده که به دنبال این اقدامات، تسهیلاتی در اختیار ایرلاین‌ها قرار می‌گیرد تا بتوانند شرایط ناوگان خود را بهبود بخشند.
نوریان با بیان این که شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند با دریافت تسهیلات در زمینه فعال کردن هواپیماهای زمین‌گیر یا خریداری ناوگان هوایی جدید اقدام کنند، افزود: در صورت برطرف شدن تحریم‌ها می‌توان امیدوار بود که از حدود 105 هواپیمای زمین‌گیر، بیش از نیمی از آنها فعال و وارد ناوگان هوایی شوند.
قائم مقام وزیر راه در امور هوانوردی و هواشناسی با بیان این که همه شرکت‌های هواپیمایی مشکلات مالی دارند اما موضوع مهم‌تر ممنوعیت ورود قطعات هواپیما است، ابراز امیدواری کرد به زودی این ممنوعیت برطرف شود که در صورت برطرف شدن این موانع به عنوان دولت به ایرلاین‌ها کمک می‌کنیم تا فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کنند و سعی می‌کنیم ایمنی به عنوان اصل اول در صنعت هوایی مورد توجه قرار گیرد.

 


دبیر انجمن برنج گفت: برنج آلوده‌ای که به نام برنج ایرانی در بازار جمع‌آوری و منهدم شدند، هیچ یک تولید داخلی نبوده است.
جمیل علیزاده شایق، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: برخی متخلفان برای سود بیشتر، محموله‌های وارداتی بی‌کیفیت خود را در کیسه‌های برنج‌های معتبر ایرانی بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌کردند.
وی تاکید کرد: نشانه سالم بودن برنج‌های تولید شده داخلی آزمایش‌ها و بررسی‌های متعدد دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی مازندران و گیلان بوده که نشان می‌دهد برنج‌های ایرانی باقی‌مانده و آثار کود، سم، مواد شیمیایی و دارویی ندارد و از سلامت کامل برخوردار است.
دبیر انجمن برنج گفت: باید با متخلفان که تولیدکنندگان داخلی را بدنام می‌کنند برخورد کرد تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.
علیزاده‌شایق افزود: طی جلسه‌ای که با مسئولان وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد از این به بعد همه محموله‌های برنج پیش از انجام آزمایش توسط کارشناسان شناسایی می‌شوند.
همچنین رضا فتوحی، رئيس سازمان حفظ نباتات در این باره گفت: به استناد بررسی‌ها و آزمایشات متعدد روی نمونه‌های گرفته شده توسط سازمان حفظ نباتات و مراکزی مانند دانشگاه علوم پزشکی مازندران و گیلان، برنج تولید شده داخلی هیچ مشکلی از نظر بالا بودن میزان باقیمانده‌های شیمیایی، سموم و آفت‌کش‌ها ندارد.

 


رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: شرکت فنلاندی‌الاصل اتوتک برای توسعه طرح‌های سنگ‌آهن سنگان و گندله پیشنهاد مشارکت داد.
مهدی کرباسیان با تاکید بر اینکه اکتشافات جدید سنگان پشتوانه طرح‌های فولادی است، گفت: نماینده خاورمیانه‌ای این شرکت در دیدار با رئیس هیئت عامل ایمیدرو با تاکید بر مطلب فوق افزود: اتوتک از توانایی فنی و اقتصادی لازم برای مشارکت و اجرای پروژه‌های توسعه سنگ‌آهن و گندله برخوردار است و سوابق این امر در همکاری‌های متقابل با شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی و معدنی ایران وجود دارد.
مانفرد تاپفر با اشاره به ظرفیت‌های توسعه معادن بزرگ سنگ‌آهن ایران از جمله سنگان تصریح کرد: هیچ محدودیتی در همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری در این بخش برای ما وجود ندارد به طوری که قادر هستیم کارخانه‌هایی با ظرفیت‌ بیش از 5 میلیون تن را در بخش تولید کنسانتره و گندله‌سازی ایجاد کنیم.
شرکت اتوتک که از سال 1940 در استخراج، تولید مواد معدنی و صنایع فلزی مشغول به فعالیت است در 16 سال اخیر طرح‌هایی در صنایع مس و سنگ‌آهن (گندله و کنسانتره) ایران به اجرا در آورده است. این شرکت مهرماه سال جاری قراردادی برای احداث یک کارخانه تولید گندله به ظرفیت 5 میلیون تن در ایران امضاء کرد.
مدیر فروش اتوتک در ادامه با بیان اینکه می‌توانیم پیشنهادهای خود را در قالب یک بسته به طرف‌های ایرانی ارائه دهیم اظهار داشت: با توجه به باز شدن سطح مناسبات بین‌المللی با ایران در ماه‌های اخیر و فراهم شدن شرایط مساعد در بخش همکاری‌های بانکی، انتظار می‌رود روابط اقتصادی دو طرف بسط و گسترش یابد.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز با اشاره به همکاری مستمر این شرکت فنلاندی در طرح‌های معدنی ایران حتی در دوران پیچیده شدن شرایط تحریم گفت: در هفته‌های آتی برنامه‌های توسعه معادن سنگ‌آهن سنگان را اعلام خواهیم کرد و در این برنامه اولویت ما استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی است.
مهدی کرباسیان پیشنهاد داد، چنانچه طرف خارجی با یکی از شرکت‌های داخلی مشارکت کند از کارآمدی بالایی در اجرا برخوردار می‌شود. وی در عین حال گفت: ایمیدرو با مشارکت سازمان زمین‌شناسی ایران طرح اکتشافات جدید در سنگان را به اجرا درمی‌آورد که هدف نهایی تامین مواد اولیه طرح‌های توسعه فولاد است.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت سیاست‌های جدید دولت برای افزایش همکاری با طرف‌های اروپایی را مورد تاکید قرارداد و افزود: این همکاری‌ها به ویژه در حوزه معدن و صنایع معدنی منافع دو سویه دارد و شرکت‌هایی در این بین موفق‌تر خواهند بود که از زمان بهترین استفاده را کنند.

 


تورم 60 درصدی مسکن با به اجرا درآمدن سیاست‌های جدید وزارت راه و شهرسازی به 30 درصد کاهش می‌یابد.
مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام مطلب بالا، گفت: تورم ایران نشأت گرفته از 2 پارامتر انتظار تورمی یا تورم روانی و سرازیر شدن نقدینگی به بازارهای مختلف اقتصادی به ویژه بازار مسکن است.
وی نابسامانی‌های اقتصادی دولت دهم را یکی از دلایل افزایش نرخ تورم بیان کرد و افزود: تصمیمات اقتصادی تیم کارشناسی دولت قبل موجب سرازیر شدن نقدینگی به بازار سکه و طلا و مسکن شد که این وضعیت موجب نابسامانی اقتصاد کشور شد، اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و اصلاح سیاست‌های نادرست اقتصادی بازار روی آرامش به خود گرفت و در گام نخست رشد قیمت‌ها متوقف شد.
وی با اشاره به نرخ تورم واقعی کشور گفت: باید بپذیریم که تورم واقعی کشور بیش از 60 درصد بود که با سیاستهای دولت این نرخ در کانال 40 درصد کاهش یافته است، با تداوم یافتن مذاکرات 5+1 با ایران از یک سو و به اجرا درآوردن سیاست‌های دولت از سوی دیگر امید به کاهش نرخ تورم بیشتر خواهد شد.
این عضو کمیسیون عمران، کاهش نرخ تورم و نزولی شدن قیمت‌ها در بخش مسکن را متاثر از سیاست‌های ضد تورمی وزارت راه و شهرسازی دانست و خاطر نشان کرد: یکی از خوبی‌های دولت دکتر روحانی پرهیز از سیاستهای عجولانه و غیرکارشناسی به ویژه در حوزه مسکن است.
لاهوتی در پیش‌بینی از وضعیت تورمی بخش مسکن گفت: پیش‌بینی‌ام کاهش 30 درصدی نرخ تورم در بخش مسکن نسبت به سال 1391 است، البته تا این تاریخ حدود 15 درصد نرخ تورم تعدیل شده که انتظار است تا پایان سال نیز 15 درصد دیگر نیز کاهش یابد، این موضوع موجب آرامش اقتصادی و کاهش تدریجی قیمت‌ها می‌شود.
نماینده مردم لنگرود با استقبال از سیاست وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از بهترین شیوه‌های تعدیل قیمت مسکن عدم دخالت مستقیم وزارت راه و شهرسازی و استقلال نظام عرضه و تقاضاست منتهی مدیران این وزارتخانه باید هرچه سریعتر سیاستها و راهبردهای کنترلی خود را اعلام و بر اجرا شدن دقیق آنها نظارت جدی کنند.

 


وزیر صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو از خودروسازان خواست به هر ترتیبی شده از رشد قیمت محصولات تا پایان سال جلوگیری کنند.
به گزارش ایسنا جدیدترین جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو روز پنج‌شنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد. در این جلسه محمدرضا نعمت‌زاده از خودروسازان خواست علیر‌غم تورم موجود و افزایش هزینه‌های تولید، به هر ترتیبی شده از رشد قیمت خودروها جلوگیری کرده و قیمت‌های فعلی را تا پایان سال حفظ کنند.
وی همچنین بر ضرورت توجه خودروسازان به نیازهای مشتریان تاکید کرده و خواستار ارتقای کیفیت خودروها، تنوع محصولات، پاسخگویی به نیاز مشتریان و افزایش کیفیت در ارائه خدمات پس از فروش شد.
در این جلسه گزارشی نیز از وضعیت قطعه‌سازان ارائه و موضوعاتی چون آنالیز قیمت قطعات تحویلی به خودروسازان، نوع قراردادها بین قطعه‌سازان و خودروسازان و مشکلات نقدینگی قطعه‌سازان مطرح شد.
در انتهای این نشست نتایج کنفرانس بین‌المللی صنعت خودرو مطرح و وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت مشارکت با خودروسازان خارجی برای تولید خودروهای روز در ایران و همچنین صادرات محصولات تاکید کرد.
جدیدترین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان مربوطه، مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و نمایندگان انجمن‌های خودروسازان، قطعه‌سازان و صنایع همگن قطعه‌سازی کشور برگزار شد.

 


بانک مرکزی جمهوری اسلامی تغییرات قیمتی 42 قلم کالا را در قالب 11 گروه در هفته منتهی به 22 آذرماه جاری اعلام کرد.
براساس این گزارش، قیمت لبنیات در یک ماه اخیر 1/4 درصد،‌ تخم‌مرغ 1/5 درصد، برنج منفی 0/3درصد، گوشت قرمز 2/5درصد، گوشت مرغ0/7درصد، قند و شکر 0/6درصد و چای منفی 0/6درصد تغییر یافته است.
در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات قیمت پنیر غیرپاستوریزه معادل 0/2 درصد، پنیر پاستوریزه 0/4 درصد و شیر پاستوریزه 0/5 درصد افزایش داشت. بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل 1/9 درصد افزایش یافت و شانه‌ای 85000 الی 105000 ریال فروش می‌رفت.
در این هفته در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو هر یک معادل 0/2 درصد افزایش داشت. در گروه حبوب، قیمت عدس معادل 0/1 درصد و لوبیا قرمز 0/9 درصد بالا رفت و بهای سایر اقلام این گروه ثابت بود.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیرنظر شهرداری خربزه عرضه نمی‌شد و پرتقال درجه دو و هندوانه عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد.
میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌نمودند که در گروه میوه‌های تازه قیمت خربزه بدون تغییر بود. بهای انگور معادل 2/7درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0/6 درصد تا 10/9درصد افزایش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای گوجه فرنگی معادل 20/8 درصد، سیب‌زمینی 0/3 درصد و پیاز 1/9درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 0/4 درصد تا 6/8درصد کاهش داشت.
در هفته مورد گزارش بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود. قیمت گوشت مرغ معادل 0/5 درصد کاهش یافت.
در این هفته بهای شکر معدل 0/6درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود.
همچنین در یک ماه گذشته قیمت لبنیات 1/4درصد، تخم‌مرغ 1/5درصد، برنج منفی 0/3درصد، حبوب منفی 1/9درصد، میوه‌های تازه منفی 3/1 درصد، سبزی‌های تازه 3/7درصد، گوشت قرمز 2/5درصد، گوشت مرغ 0/7درصد، قند و شکر 0/6درصد چای منفی 0/6درصد و روغن نباتی صفر درصد تغییر یافته است.
براساس این گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی گروه لبنیات در هفته منتهی به 22 آذرماه سال جاری نسبت به هفته مشابه سال قبل 22/5درصد، تخم مرغ 30/3درصد، گروه برنج 51/5درصد، حبوبات 57/5 درصد، میوه‌های تازه 25/6درصد، سبزی‌های تازه 62/3 درصد، گوشت قرمز 38/6درصد، گوشت مرغ 42/7 درصد، قند و شکر 23/3درصد، چای 18/2 درصد و روغن نباتی 22/2 درصد افزایش داشته است.

 


رئیس سازمان امور مالیاتی از حذف تدریجی توافق با اصناف برای دریافت مالیات عملکرد خبر داد و گفت: اکنون 44 درصد هزینه‌های جاری دولت از مالیات تامین می‌شود.
علی عسکری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به این که در حال حاضر اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان از سوی سازمان امور مالیاتی دریافت شده اظهار داشت: رسیدگی به دریافتی و پرداختی‌ها از 2 ماه پیش آغاز شده و تا آخر سال مشخص می‌شود، چه میزان مالیات بر درآمد مودیان افزایش یا کاهش دارد.
رئیس سازمان امور مالیاتی در خصوص توافق با اصناف برای اخذ مالیات عملکرد گفت: اگر اصناف در چارچوب قانون توافق کنند، می‌پذیریم و در صورتی که تمایل نداشته باشند، برای هر مودی بر اساس قانون عمل خواهیم کرد.
وی افزود: در فرآیند آینده نظام مالیاتی موضوعی به نام توافق وجود نخواهد داشت. همه مودیان بدون طبقه‌بندی و توافق خواهند بود و در اصلاحیه قانون مالیاتی آورده شده که در آینده سازمان مالیاتی می‌تواند مالیات تعدادی از مودیان را مقطوع تعیین و ابلاغ کند که توافق را در دل خود دارد.عسکری تاکید کرد: سال آینده افزایش نرخی در اخذ مالیات‌ها نداریم. وی در پاسخ به این سؤال که سهم مالیات از بودجه جاری دولت چقدر است؟ تصریح کرد: حدود 44 درصد از هزینه‌های جاری از طریق مالیات تامین می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10