(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 30 آذر 1392 - شماره 20670

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تعجب‌آور بود ! (یادداشت میهمان)
کیهان و خوانندگان
کار (گفت و شنود)
گزارش خبری تحلیلی کیهان
رسواترین ناقضان حقوق بشر علیه ایران قطعنامه جدید تصویب کردند
رای موافق 190 کشور عضو سازمان ملل به پیشنهاد ایران برای جهان عاری از خشونت
عراقچی: توافق نهایی باید منصفانه باشد
جان کری : آمریکا متحدان خود را فدای ایران نمی‌کند (خبر ویژه)
درس مقامات لجوج فرانسه به محافل خوش‌خیال ایرانی (خبر ویژه)
یماری شما مغز بدون فسفر است (خبر ویژه)
تردید لس‌آنجلس تایمز درباره پایبندی غرب به توافق ژنو (خبر ویژه)
تسلیت به همکار
 


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفر اخیر خود به کرمان اظهاراتی داشته است که متأسفانه مانند بسیاری از اظهارنظرهای ایشان طی چند ماه اخیر، سوال‌برانگیز و تعجب‌آور است. انتخابات ریاست‌جمهوری و مذاکرات و نهایتاً توافق ژنو میان ایران و گروه‌ کشورهای 5+1، محورهای اصلی سخنان آقای هاشمی رفسنجانی در سفر چند روزه اخیر ایشان به کرمان است که با آب و تاب فراوان از سوی روزنامه‌ها و سایت‌های وابسته به جبهه اصلاحات منتشر شده و همزمان با استقبال رسانه‌های غربی و عربی روبرو گردیده است.
آیت‌الله رفسنجانی در بخشی از سخنان خود گفته است؛ «وقتی وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه ایران می‌گوید ما خلف وعده خود را جبران می‌کنیم و مذاکرات باید ادامه یابد؛ یعنی عزم قدرت‌های غربی برای گفت‌وگوهای دوستانه با ایران جدی است.»
آقای هاشمی می‌گوید: «وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه ایران گفته است که مسئله تخلف آمریکایی‌ها را در ژنو جبران می‌کنیم و شما به مذاکرات خود ادامه دهید.» و تاکید می‌کند؛ «بعد از اینکه آمریکا پس از توافق ژنو چند تحریم جدید را انجام داد، مذاکره‌کننده‌های ما آن قدر مقاوم هستند که جلسه را به هم زده و به ایران بازگشتند.»
آقای هاشمی طی سخنانی، تغییر نگاه قدرت‌های غربی نسبت به ایران را به خاطر هوشیاری مردم در برگزیدن اندیشه اعتدالی در انتخابات و تدبیر رهبر معظم انقلاب دانسته و اظهار داشته است: «وقتی رهبری رای مردم را حق‌الناس خواندند، هم موجی در داخل برای امیدواری و اعتماد مردم ایجاد شد و هم زبان غربی‌ها برای ایجاد شبهه در سلامت انتخابات بسته شد.»
وی با اشاره به نقش رهبری در شرایط موجود گفت: «به‌رسم نمک‌شناسی باید بگویم که تصمیمات رهبری کارگشا بود.»
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در اولین روز سفر خود نیز گفته بود؛ «اگر انتخابات خوب انجام شد به این دلیل بود که رهبری معظم فرمودند رای مردم حق‌الناس است و خداوند حق‌الناس را نمی‌بخشد، بنابراین کسی جرات نکرد رای مردم را مخدوش کند. اگر این اصل ثابت بماند در آینده نیز همیشه رای مردم حفظ خواهد شد. وقتی هم مذاکرات می‌خواهد شروع بشود عده‌ای اعتراض کرده و از سازشکاری حرف به میان آوردند، اما رهبری فرمودند که این‌ها بچه‌های انقلاب هستند.»
آقای هاشمی همچنین گفت: «وقتی که اولین امضا را کردند دوباره اعتراضات شروع شد که چرا امضا کردید اما رهبری فرمودند آنچه که در گزارش آمده پیروزی است و من از تلاش‌ها تشکر می‌کنم. در نتیجه این بیانات بود که زبان افراد معترض بسته شد. گفته‌های رهبری در این سه مقطع به داد ما رسید و خاصیت ولایت فقیه همین است که بن‌بست‌ها را بشکند مواظب باشد طغیان نشود.»
درباره این بخش از اظهارات آقای رفسنجانی، پرسش‌هایی مطرح است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- آیت‌الله رفسنجانی در حالی از «وعده جبران» آمریکایی‌ها از سوی جان کری در مذاکره تلفنی وی با آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان سخن می‌گوید که اظهارات آقای ظریف در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه 2 سیمای جمهوری اسلامی ایران با ادعای ایشان مغایرت دارد. وزیر خارجه کشورمان در این گفت‌وگو که بعد از مکالمه تلفنی با جان کری صورت پذیرفته بود، کمترین اشاره‌ای به وعده جبران آمریکایی‌ها نداشت.
2- آقای رفسنجانی، تحریم 18 شرکت و شخصیت از سوی آمریکایی‌ها که بعد از توافقنامه ژنو صورت پذیرفته است را، برخلاف توافق ژنو و نقض آن معرفی کرده و به نقل از مذاکره تلفنی وزرای خارجه ایران و آمریکا، می‌گوید جان‌کری در این مکالمه تلفنی به ظریف قول داده است که «تخلف آمریکایی‌ها در ژنو را جبران می‌کنیم» و خطاب به وی تاکید کرده است که «شما به مذاکرات خود ادامه دهید»! این ادعا در حالی است که آقای ظریف، معتقد است تحریم‌های جدید - 18 شرکت - اساساً نقض توافق ژنو نبوده است! بنابراین اگر سخن آقای ظریف را بپذیریم - گفت‌وگوی ویژه خبری با شبکه 2 - از نظر و نگاه ایشان تحریم جدید 18 شرکت از سوی آمریکا، ‌«خلف وعده» و «تخلف» نبوده است! که به قول آقای هاشمی، آمریکایی‌ها در پی جبران آن باشند! و چنانچه اظهارات آیت‌الله هاشمی را قبول کنیم، باید سخنان آقای ظریف را خلاف واقع و غیرقابل قبول بدانیم! چرا که فقط یکی از این دو اظهارنظر متفاوت و مغایر با یکدیگر را می‌توان پذیرفت. اظهارات آقای رفسنجانی؟ یا سخنان آقای ظریف؟!
3- آقای هاشمی رفسنجانی می‌گوید «بعد از این که آمریکا پس از توافق ژنو، چند تحریم جدید را انجام داد، مذاکره‌کننده‌های ما، آن قدر مقاوم هستند که جلسه را به‌هم زده و به ایران بازگشتند.»
درباره این بخش از اظهارات آقای رفسنجانی باید گفت؛ گروه کارشناسی وزارت خارجه به فاصله چند روز بعد از ترک مذاکرات کارشناسی با نمایندگان و کارشناسان گروه 5+1 به میز مذاکرات بازگشتند، بی‌آنکه در این فاصله چند روزه اتفاق جدی افتاده باشد. بنابراین ترک جلسه کارشناسی و بازگشت دوباره آنان به میز مذاکرات را نمی‌توان نشانه «مقاومت» دانست. مخصوصا آن که برخلاف ادعای آقای هاشمی رفسنجانی، طرف آمریکایی به خاطر وضع تحریم‌های جدید، پوزش نخواسته و وعده جبران نداده است و به قول آقای ظریف، تحریم‌های جدید نقض توافقنامه ژنو هم نبوده است!
4- انتظار از آیت‌الله هاشمی این بود که در اظهارات خود غیرقابل اعتماد بودن آمریکا را بازگو کند و از این رهگذر ضمن بصیرت‌افزایی برای مخاطبان خویش، به آنان درباره حیله‌ها و ترفندهای شیطان بزرگ هشدار دهد، ولی سخنان ایشان حتی اگر چنین منظوری نداشته باشند، «تبرئه» آمریکا تلقی می‌شود!
در این‌باره باید گفت؛ جمعیت حاضر در سخنرانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با توجه به پیمان‌شکنی و زیاده‌خواهی آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای و البته به روال همیشه که از بصیرت و هوشیاری آنان خبر می‌دهد، شعارهای «مرگ بر آمریکا» سر داده بودند. بنابراین بعید نیست که آقای هاشمی با مشاهده خشم مردم از اظهارات کینه‌توزانه مقامات رسمی آمریکا در پی کاستن از این خشم نزدیک به انفجار بوده‌اند، غافل از آن که، تبرئه طرف مقابل بی‌آن‌که آقای هاشمی بخواهند، تضعیف تیم مذاکره‌کننده کشورمان را به دنبال دارد.

محمدمهدی شفیعی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* ایران حسینی(ع) جرمش مقاومت در برابر نظام سلطه است و دوست نداریم سلطه‌گران این به اصطلاح جرم را ببخشند.
9309---0937
* کیهان برای اولین‌بار و در همان روزهای بعد از توافقنامه ژنو با تحلیل محتوایی و مستند این توافقنامه، نشان داد که 5+1 و مخصوصا آمریکا، این توافقنامه را به نفع خود و علیه ایران تنظیم و به تیم مذاکره‌کننده کشورمان تحمیل کرده است. بلافاصله بعد از روشنگری کیهان، جیغ و داد عده‌ای بلند شد ولی امروزه خیلی از آنها متوجه تیزبینی کیهان شده‌اند اما اصلا به روی مبارک خود نمی‌آورند که چرا آنهمه به کیهان ناسزا گفته بودند.
اسماعیل امیری از شیراز و چند تماس مشابه دیگر
* واقعیت این است که لابی صهیونیسم نبض کنگره آمریکا را در اختیار گرفته و اعضای دولت آمریکا نیز کاره‌ای نیستند در نتیجه آقای اوباما اگرچه به ظاهر رئیس‌جمهور آمریکا می‌باشد ولی حتی اگر بخواهد هم توان تصمیم‌گیری در مورد حل مسائل پرونده هسته‌ای ایران را ندارد. با چنین افراد مسلوب الاراده‌ای چگونه‌ می‌توان پای میز مذاکره نشست؟
6091---0915
* امام خامنه‌ای فرمودند که به مذاکره خوشبین نیستند اما از مذاکره باذن‌ الله ضرر نخواهیم کرد و تجربه می‌شود. امروز ما به سخنان ژرف رهبری پی می‌بریم که چگونه آمریکایی‌ها هنوز مرکب توافق خشک نشده و با کمال خونسردی زیر قول و قرار خود می‌زنند. ملت تحمل این گونه جسارت‌های شیطان بزرگ را ندارد و دولت باید در عملکرد دیپلماتیک خود دقت بیشتری نماید.
سعید رفیعی از تهران
* اروپایی‌ها قبل از دولت آمریکا توافق ژنو را زیر پا گذاشتند. چند روز پس از توافق ژنو 17 شرکت را تحریم کردند اما مقامات اروپایی این تصمیم را مربوط به تحریم‌های قبل از توافق اعلام کردند و گویا متاسفانه مسئولین دیپلماسی کشورمان هم آن را پذیرفتند. اینک برای بار دوم دولت عهدشکن آمریکا از همین حربه استفاده کرد. در هر حال باید دولت خواستار لغو هر دو مورد تحریم‌ها بشود.
9092---0912
* هر روز مطالب تخریب‌کننده فراوانی در روزنامه‌های زنجیره‌ای چاپ می‌شود که به منزله آتش تهیه دشمنان می‌باشد. از نوع جهت‌گیری این مطالب به دست می‌آید که درصدد زمینه‌سازی برای فتنه دیگری هستند. چرا مقامات مسئول و دستگاه‌های مربوط با این نشریات که به پایگاه دشمن تبدیل شده و یا در زمین بیگانگان بازی می‌کنند برخورد قانونی ندارند.
بختیاری
* از طرفی تمام مشکلات فعلی را زیر سر دولت قبلی می‌دانند ولی در توافق ژنو از اندوخته‌های همین دولت قبلی معامله می‌کنند. چطور ملت ایران نامحرم می‌شوند و دشمنان این ملت امثال کری و اذناب خبیث آمریکا محرم می‌شوند... انتظار می‌رود مطبوعات اصولگرا بیشتر به این مسائل بپردازند و از حق ملت دفاع کنند.
شریفی از رشت
* برای چندمین بار خطاب به دستگاه دیپلماسی عرض می‌کنیم همان‌طور که بارها امام راحل(ره) و خلف صالحش و ملت، آمریکا را شیطان بزرگ برشمرده‌اند ما نیز همچنان او را شیطان بزرگ و دشمن شماره یک ملت می‌دانیم و به او خوشبین نیستیم و قطعا توافق با چنین دشمنی عاقبت خوشی نخواهد داشت و چون صادق نیست نمی‌توان به او اعتماد کرد. امام راحل(ره) فرمودند: اگر روزی آمریکا و اسرائیل غاصب «لااله‌الاالله» هم بگویند، می‌خواهند سر ما کلاه بگذارند اگر از ما تعریف کردند باید عزا بگیریم. شهید گرانقدر دکتر بهشتی هم فرمودند: آمریکا از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر. شعار مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس و مرگ بر اسرائیل تا ظهور حضرت حجت(عج) ادامه دارد. ما زیر بار سختی‌ها و مشکلات می‌رویم ولی زیر بار دشمن نخواهیم رفت و زیر بار مشکلات قد خم نخواهیم کرد.
مادر، برادر و فرزند شهید زمانی
* برخی از مسئولان کشور گویا باورشان شده که آمریکا این تروریست بالذات عوض شده است. آیا نمی‌دانند به فرمایش رهبر معظم انقلاب دستکش چدنی بر دست کرده‌اند و زیر لبخندشان حقد و کینه اسلام را می‌توان دید؟ واقعا با چنین نگاهی چگونه می‌خواهند اهداف انقلاب را پیش ببرند.
جانباز ملکی‌نسب از بهشهر
* وزیر خارجه کشورمان در تاریخ 92/9/26 در شبکه 2 گفتند آمریکا و اروپاییان چون در فشارند، برای راضی کردن آنهایی که فشار وارد می‌کنند، گاهی تندی‌هایی علیه ملت و کشورمان می‌کنند و تحت فشار اظهار دوستی و دشمنی می‌کنند؟ اما نگفتند که این تضاد چگونه قابل جمع است یعنی هم به طرف بگویی شما را دوست دارد هم به صورتش پنجه بزنی؟ وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ اوباما که گفته بود من دست دوستی به سوی ملت ایران دراز می‌کنم فرمود این دست چدنی است که با دستکش مخملی پوشانده شده و آمریکا قابل اعتماد نیست چگونه است که برخی می‌خواهند بگویند فقط آنچه ما می‌گوییم درست است؟
احمدزاده
* وقت آن رسیده که نمایندگان مجلس کار تصویب و ابلاغ طرح غنی‌سازی 65 درصدی اورانیوم برای تامین نیاز کشتی‌ها را شروع کنند.
2748---0912
* به آقای هاشمی عرض می‌کنیم تحلیل منطقی و بیان واقعیات همراه با هوشیاری در خصوص توافق هسته‌ای افراطی است یا عدم تمکین فتنه‌گران به رای 24 میلیونی مردم در انتخابات 88 و مباشرت عده‌ای در تخریب اموال عمومی و خدشه‌دار ساختن حیثیت نظام؟
قاسمی از رودسر
* آیا اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای و توقف و به عقب بازگرداندن غنی‌سازی 20 درصد در مقابل اینکه اگر مصلحت دیدند اجازه دهند از 5 درصد دارایی خود استفاده کنیم قابل تقدیر است؟ آیا دشمن را محرم متن و حاشیه دانستن و ولی‌نعمتان خود را نامحرم دانستن شایسته تقدیر است؟
گل‌محمد نورانی از مهدیشهر
* جالب است که در این دولت مسئولیت تمام مشکلات را به گردن دولت قبل می‌اندازند ولی از دستاوردهای به دست آمده هیچ سخنی به میان نمی آورند. اگر از مسئولان قبلی که برای به نتیجه رسیدن طرح‌هایی که اکنون افتتاح می‌شود تشکر کنند جای دوری نمی‌رود!
3492---0912و 3305---0912
* دولت هرچند روز یک بار خودش را با یک موضوع حاشیه‌ای سرگرم می‌کند. به مردم جواب بدهند پس کی نوبت حل مشکلات معیشتی جامعه فرا می‌رسد؟
2500---0910
* برخی آقایان که پرداخت یارانه را گداپروری قلمداد می‌کردند در مورد پرداخت سبد کالای حمایتی که دولت آن را اعلام کرد چه تعبیری به کار می‌برند؟
2731---0913
* دو روز دیگر اربعین امام حسین(ع) است ولی کار شبکه‌های مختلف صدا و سیما تبلیغ شب یلدا شده است، چرا؟
8113---0938
* به عنوان یک پزشک عرض می‌کنم اگر در مصرف آب، برق، گاز، تلفن، کاغذ و همایش‌های به ظاهر علمی ولی مصداق ریخت و پاش- در وزارت بهداشت و بیمارستانها و دانشگاه‌های علوم پزشکی- اسراف و تبذیر نشود می‌توان با پول آن بخش عمده‌ای از درمان رایگان مردم و حقوق پزشکان و پرستاران را در سراسر کشور اجرا کرد. اما آیا گوش شنوایی خواهد بود؟
4061---0917
* امسال در دفترچه کنکور گزینه انتخاب «تربیت معلم فرهنگیان» نبود از مسئولین امر درخواست می‌شود با توجه به پایان مهلت ثبت‌نام علت آن را توضیح دهند.
بابک سادات از فارس
* بعد از سه سال تلاش علمی سال گذشته موفق شدم کتابی در مورد تخریب جنگل‌های سرسبز شمال کشور بنویسم ولی متاسفانه هزینه چاپ آن را ندارم ولی از آن طرف می‌شنویم که بعضی از مدیران و مسئولین تا 15 میلیون تومان حقوق ماهیانه می‌گیرند.
6966---0930
* در 25 شهریورماه امسال به زیارت خانه خدا مشرف شدم. قبل از حرکت سیم کارت تلفن همراه خودم را جدا ساختم و از سیم کارت موبایلی استفاده کردم. بعد از گذشت 38 روز مجددا همراه اول را به کار انداختم ولی در کمال تعجب مبلغ ده هزار و 500 تومان برای بنده پول تلفن محاسبه شده است. این شیوه برخورد با مشترکین چه معنایی دارد؟
3419---0915
* در قانون آمده به میزان افزایش تورم بر حقوق کارمندان اضافه بشود. وقتی تورم 40 درصد می‌باشد چرا نمایندگان مجلس در خصوص افزایش حقوق در حد 17 درصد اعلامی دولت واکنش نشان نمی‌دهند و از حقوق مردم دفاع نمی‌کنند.
8911---0915

 


گفت: مگر دولت قول نداده بود که با گرانی و تورم مقابله کند؟
گفتم: هم دولت کنونی و هم دولت قبلی قول مبارزه با گرانی و تورم را داده بودند.
گفت: ولی هیچکدامشان این قول و قرارها را جدی نگرفتند.
گفتم: حاشیه‌سازان دولت قبلی در 2 سال آخر عمر دولت، بیشترین وقت و امکانات را صرف بحث درباره مکتب ایرانی و همایش‌های آنچنانی کردند و حاشیه‌سازان دولت کنونی هم بیشترین وقت و امکانات خود را صرف جابه‌جایی نیروها و جایگزینی هواداران حزبی خود کرده‌اند.
گفت: پس انتظارات مردم چه می‌شود؟!
گفتم: طرف می‌گفت؛ می‌دانید چرا بنده حافظ را بیشتر‌از سعدی دوست دارم؟ چون سعدی می‌گوید «برو کار می‌کن مگو چیست کار» ولی حافظ می‌فرماید «بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین».

 


ناقضان اصلی حقوق بشر با لابی‌گری گسترده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ای حقوق‌بشری علیه ایران به تصویب رساندند.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد با 86 رای مثبت در برابر 36 رای منفی و 61 رای ممتنع ایران را به خاطر آنچه نقض حقوق بشر خوانده می‌شود، محکوم کرد.
بنابراین گزارش، در حالی که قطعنامه ضد ایرانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آنچه نقض‌های جدی حقوق‌بشر در ایران خوانده می‌شود، انتقاد کرده است به قول‌های داده شده توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرده از جمله رفع تبعیض علیه زنان و قومیت‌ها و بهبود وضعیت آزادی بیان و اندیشه.
این قطعنامه همچنین از منشور حقوق مدنی روحانی تمجید کرده و ایران را تشویق کرده است که اقدامات مشخصی در راستای عملی کردن این قول‌ها در اسرع وقت انجام دهد تا به زعم قطعنامه مزبور، به وظایف خود در چارچوب قوانین داخلی و قوانین بین‌المللی حقوق‌بشر عمل کرده باشد.
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در خصوص ایران در ماه اکتبر مدعی شده بود که مسئله حقوق‌بشر ایران نباید در سایه تعاملات غرب با روحانی به دست فراموشی سپرده شود. وی از ایران به خاطر مجازات اعدام انتقاد کرده که این مجازات پس از انتخاب روحانی به ریاست‌جمهوری ادامه داشته است.
گروه نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد پیش از رای‌گیری در خصوص این قطعنامه تاکید کرده بود که قطعنامه فوق‌الذکر وضعیت واقعی حقوق‌بشر در ایران را به نمایش نمی‌گذارد.
تصویب این قطعنامه ضد ایرانی با لابی گسترده چند کشور از جمله آمریکا رخ داد و این در حالی است که این کشور با داشتن پرونده‌هایی مانند گوانتانامو، شنود شهروندان آمریکایی و دیگر کشورها و جاسوسی از آنها و کشتار غیرنظامیان در اقصی نقاط جهان به بهانه مبارزه با تروریسم، خود بزرگ‌ترین ناقض حقوق‌بشر در دنیاست.
این قطعنامه ضد ایرانی، ماه گذشته (19 نوامبر 2013) در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با 83 رای مثبت، 36 رای منفی و 62 رای ممتنع به تصویب رسیده بود.
طی هفته‌های اخیر بارها مقامات غربی و نهادهای به اصطلاح حقوق بشری اعلام کرده بودند با توجه به فضای پس از مذاکرات ژنو، اقدامات ضد ایرانی خود را از فاز هسته‌ای به حقوق بشری تغییر خواهند داد.
سازمان عفو بین‌الملل چندی پیش در بیانیه‌ای با انتقاد از ایران در خصوص مسائل حقوق‌بشری تاکید کرده بود: حال که ایران و 5+1 به توافق رسیده‌اند، دیگر نباید در توجه به حقوق‌بشر ایران تاخیر کرد!
دو هفته پیش نیز یکی از مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرده بود با وجود توافق اولیه با ایران در ژنو و ادامه مذاکرات هسته‌ای، واشنگتن به حمایت از حقوق‌بشر و دسترسی آزاد به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ایران ادامه خواهد داد.
سوزان رایس، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد که حالا مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری است، با انتقاد از وضعیت حقوق‌بشر در ایران، گفت؛ تهران باید به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اجازه دهد به ایران سفر کند.
این سخنان اولین اظهارات یک مقام آمریکایی درباره حقوق‌بشر در ایران پس از توافق هسته‌ای ژنو بود و نشان‌دهنده سیاست آمریکا در این زمینه برای بهانه‌جویی و فشار به ایران است.
در همین حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تصویب قطعنامه حقوق‌بشر ایران در نشست 68 مجمع عمومی سازمان ملل متحد تاکید کرد: اگرچه در قطعنامه سال جاری به تحولات اخیر در جمهوری اسلامی ایران از جمله انتخابات یازدهم ریاست جمهوری و اقدامات دولت تدبیر و امید اشارات مختصری شده است ولی کلیت قطعنامه مشحون از موارد خلاف واقعیت است که منبع و ماخذی جز سایت‌ها و رسانه‌های مرتبط با بانیان غربی این قطعنامه و گروه‌های تروریستی بدنام و وابسته ندارد.
منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در این مورد گفت؛ طی سالیان گذشته غرب با بهانه قرار دادن قصد ایران برای تولید بمب هسته‌ای تحریم‌های بسیاری را علیه ملت ما اتخاذ کرد و اکنون که تهران در مسیر حل برنامه‌های هسته‌ای خود با 5+1 است، با استفاده از بهانه‌های دیگری چون نقض حقوق‌بشر به دنبال مخدوش کردن چهره جمهوری اسلامی ایران در دنیا است.
حقیقت‌پور با بیان اینکه ملت ایران به دلیل پایبندی به رویکرد ضد استکباری با این قبیل قطعنامه‌ها مقابله می‌کند، افزود: بزرگترین نقض‌کنندگان حقوق‌بشر بی‌رحمانه تروریست‌های تکفیری را به جان مردم سوریه و عراق انداختند اما با فرار به جلو علیه ایران قطعنامه‌های نقض حقوق‌بشری تصویب می‌کنند.

 


مجمع عمومی سازمان ملل با رای قاطع 190 کشور عضو، قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با موضوع «جهان عاری از خشونت و مبارزه با افراط‌گری» را تصویب کرد.
در این قطعنامه که چهارشنبه با رای قاطع 190 کشور جهان و اجماعی کم سابقه به تصویب رسید و تنها رژیم صهیونیستی به آن رای منفی داد، از تمامی کشورهای عضو، نهادهای سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی و غیردولتی خواسته شده تا سیاست‌های جدیدی را با هدف مبارزه با خشونت و افراطی‌گری تدوین و راه‌های عملی مقابله با آن را از طریق آموزش و فعال کردن جوامع و نهادهای اجتماعی معرفی کنند.
پیشنهاد این قطعنامه از سوی آقای دکتر روحانی در جریان سخنرانی وی در مجمع عمومی سازمان ملل در مهرماه سال جاری مطرح شده بود.
بر این اساس نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در این رابطه برای ارائه به مجمع عمومی تهیه نمود و طی سه ماه گذشته رایزنی‌های گسترده‌ای را با اعضا سازمان آغاز و پس از برگزاری چندین جلسه مشورتی و مذاکراتی با نمایندگان کشورها و گروه‌های مختلف سیاسی و جغرافیایی در سازمان ملل، نهایتا پیش‌نویس قطعنامه مذکور نهایی و چهارشنبه در صحن علنی مجمع عمومی با اجماع کامل به تصویب رسید.
در نشست مجمع عمومی محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد طی سخنانی ضمن معرفی پیش‌نویس قطعنامه مذکور از همراهی کشورها تقدیر و اظهار داشت: حمایت کشورها در تصویب پیش‌نویس نهایی این قطعنامه نشانگر لزوم در دستور کار قرار گرفتن این چالش امروز جهانی و همچنین نیاز روزافزون به مقابله با خشونت و افراطی‌گری است.
خزاعی در این ارتباط دیروز نیز به پرس‌تی‌وی گفت: به عنوان پرچم‌دار و معمار این طرح برای مقابله با خشونت در جهان، که به اتفاق آرا در سازمان ملل به تصویب رسید ایران پیشنهاد داده است که میزبان کنفرانسی بین‌المللی در این زمینه شود.
خزاعی گفت: این برای اولین بار است که قطعنامه‌ای در محکومیت خشونت و افراط‌گرایی به تصویب می‌رسد.

 


عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان تاکید کرد: توافق نهایی بین ایران و گروه 1+5 باید منصفانه باشد.
به گزارش تسنیم سیدعباس عراقچی در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی «زود دویچه سایتونگ» درخواست غرب برای محدودیت غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران را همچون درخواستی مانند تعطیل کردن هرگونه تأسیسات هسته‌ای در کشور خط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات نامید.
عراقچی درباره مذاکرات ایران با 1+5 و توافق و قرارداد طولانی مدت به این روزنامه آلمانی گفت که وی بر این عقیده است که این مذاکرات گفت‌وگوهای دشواری خواهد بود. یک توافق در این زمینه غیرممکن نیست در صورتی که طرفین مذاکره عزم و اراده راسخ و خوبی در این راستا داشته باشند.
وی افزود: در پایان این مذاکرات، باید یک توافق منصفانه انجام شود که هم ملت ایران و هم رهبری سیاسی بتوانند آن را بپذیرند.

 


دولت آمریکا برای چندمین‌بار به متحدان خود در منطقه اطمینان داد که آنها را رها یا فدای توافق با ایران نمی‌کند.
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با رسانه‌ها در سفارت آمریکا در لندن این ادعا که واشنگتن قصد دارد تعهدات خود در قبال خاورمیانه را نادیده بگیرد، شدیدا رد کرده و بر این نکته پافشاری کرده است که آمریکا به خاطر توافق هسته‌ای با ایران، متحدان دیرینه عرب خود را کنار نخواهد گذاشت.
به گزارش بی‌بی‌سی این مقام که خواست نامش فاش نشود، در جریان گفت‌وگو با رسانه‌ها در سفارت آمریکا در لندن، گفت: نیمی از وقت جان کری، وزیر خارجه آمریکا صرف بررسی مسائل خاورمیانه می‌شود.
وی بر این نکته پافشاری کرد که: توافق ماه گذشته ژنو با ایران تنها گامی برای کنار گذاشتن بخش های اصلی برنامه هسته‌ای این کشور بود.
او افزود: کاهش تحریم‌ها را می‌شود تغییر داد و تحریم‌ها را به حال اول بازگرداند.
مقام آمریکایی گفت‌: دولت متبوع من کاملا آگاه است که متحدانمان در خلیج‌فارس و به خصوص عربستان سعودی از این موضوع ناراحتند که از مذاکرات انجام شده با ایران در عمان، که قبل از توافق هسته‌ای ژنو بود، بی‌خبر مانده بودند؛ ولی برای توفیق این مذاکرات لازم بود که انجام آن محرمانه بماند.
او توضیح داد: آمریکا بعدا با متحدان عرب خود صحبت کرد تا آنان را متقاعد کند که آمریکا خلیج‌فارس را به حال خود رها نمی‌کند که تحت نفوذ ایران قرار گیرد و نتیجه مذاکرات با ایران به نفع آنها بوده است. موضوع درز شکایات اخیر عربستان از سیاست آمریکا، در ملاقات اخیر جان کری و ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی مورد بحث قرار گرفت. حاصل گفتگوها موجب اطمینان خاطر ملک عبدالله شد تا آنجا که خطاب به جان کری گفت شکایاتی که به شخص او نسبت داده شده بوده واقعا از جانب او نبوده است.
مقام وزارت خارجه آمریکا گفت، واشنگتن و ریاض همکاری بسیار نزدیکی درباره موضوعات متعدد دارند.

 


مقامات فرانسوی برای دومین بار طی چند روز گذشته اقدام به منفی‌بافی و دروغ‌پراکنی علیه ایران کردند.
وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال ادعا کرد که ایران ممکن است هرگز حاضر به کنار گذاشتن توانایی‌های هسته‌ای تسلیحاتی‌اش نشود؛ وی همچنین نسبت به شانس رسیدن به یک توافق نهایی با تهران در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش ابراز تردید کرد.
لوران فابیوس، ادعا کرد: من نگرانی‌هایی دارم درباره این که ایران در زمینه محدود کردن برنامه هسته‌ای‌اش تا چه حد پیش خواهد رفت.
وی با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: مشخص نیست که آیا ایرانیان حاضر می‌شوند برای همیشه هرگونه ظرفیت دستیابی به سلاح را کنار بگذارند یا تنها با ایجاد وقفه در برنامه هسته‌ای‌شان موافقت خواهند کرد.
پیش از فابیوس، اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در جمع «شورای نمایندگی‌ نهادهای یهودی»- حلقه صهیونیستی- در کاخ الیزه گفته بود: مذاکراتی که به توافق موقت و تعلیق برنامه (هسته‌ای) ایران منتهی شد، هنوز به حل و فصل کامل و قطعی این مسئله منجر نشده است.
وی همچنین اعلام کرد: یادآوری می‌کنم که فرانسه کاملا به تضمین امنیت اسرائیل متعهد است مخصوصا که نخواهیم گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.
فرانسه پیش از این هم در مقطعی باعث به هم خوردن مذاکرات ژنو شده بود. موضع‌گیری‌های متواتر مقامات ارشد فرانسوی علیه ایران در حالی است که برخی سیاسیون و رسانه‌ها به هنگام سفر رئیس‌جمهور کشورمان به نیویورک و ملاقات با اولاند، با ذوق‌زدگی تمام مدعی شدند این اتفاق از یک سو به مفهوم فصل جدید در روابط دوجانبه و از سوی دیگر به معنای شکستن تحریم سیاسی ایران است. اما اکنون به فاصله کمتر از 3 ماه معلوم شده دولت فرانسه به مواضع خصمانه خود ادامه می‌دهد و در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی فاقد حداقل اراده و اختیار است.

 


آقای سریع‌القلم که به مردم توهین می‌کنند و می‌گویند سیاست را باید از کف خیابان و نظرسنجی‌ از تاکسی‌دار و لبوفروش جمع کرد، بفرمایند بعد از سال‌ها حضور دردانشگاه کجای تاریخ اندیشه سیاسی ایران قرار دارند؟
داریوش سجادی مشاور کروبی و از همکاران سابق روزنامه‌های اصلاح‌طلب با انتقاد از مواضع سریع‌القلم (مشاور رئیس‌جمهور) نوشت: جناب آقای «محمود سریع‌القلم» اخیرا با جهد و سعی بلیغی می‌کوشند ضمن بیان نقطه نظرات آسیب‌شناسانه خود از دستگاه دیپلماسی و نارسائی‌های دیپلمات‌ها و بی‌صلاحیتی معدل عقلانی ایرانیان، برای جبران این عارضه راهکار ارائه دهند؛ از جمله اینکه گفته‌اند «کسانی که زبان انگلیسی نمی‌دانند، منطقی فکر نمی‌کنند! سیاست خارجی باید از خیابان‌ها جمع شود! سیاستمدار حرفه‌ای کسی است که غذای خوب خورده، در حد متعارف زندگی کرده، مهربانی و احترام را تجربه کرده، سفر رفته و حتی از هوس نیویورک رفتن هم عبور کرده است. 92 درصد بنیادگرایان در خاورمیانه یا مهندسی و علوم پایه خوانده‌اند یا پزشکی. دلیل تناسب میان این رشته‌ها و جزمیت، ذهن دوتایی ایشان است. انسان‌های عمیق که با مطالعه دست کم پنج هزار کتاب به مرحله استنباط می‌رسند، دارای مدارهای خاکستری در ذهن و تجزیه و تحلیل هستند! ایرانیان احساسی، غریزی و پوپولیستی تربیت می‌شوند!».
وی ادامه می‌دهد: جناب آقای سریع‌القلم. کمی آهسته‌تر! پیاده شوید با یکدیگر قدم بزنیم! تصور کرده‌اید تنها خودتان دانشگاه رفته و آشنا با زبان و مبانی علم سیاست و مختصات و لواحق و ضمائم و توابع این رشته و حرفه‌اید!؟ تمامی خرده فرمایشات جنابعالی مسموع است اما اگر کمی هم از برج عاج خود بیرون آمده و پا بر زمین گذاشته و به اطراف‌تان بنگرید عنایت خواهید داشت پرداختن به سیاست و غور و تفحص در مبانی اندیشه سیاسی بیرون از جذابیت‌های ظاهری مستلزم فسفرسوزی هم هست. جسارت است اما تصور می‌کنید با دو قطعه دگمه سردست و یک پیراهن یقه وینچستر و یک دست کت و شلوار یقه آرشال و تسلط به زبان انگلیسی مراد حاصل است!».
سجادی پرسیده است: شما با احراز کرسی استادی اکنون می‌توانید بفرمائید دکتر سریع‌القلم در کجای تاریخ اندیشه سیاسی ایران ایستاده؟ چرا محصول سالها دود چراغ خوردن و تحقیق و تفحص تخصصی جنابعالی در حوزه سیاست، کمترین رد و وزن و جایگاه و اثری محسوس در روند اندیشگی و توسعه سیاسی ایران نگذاشته!؟ مشکل این جاست که جنابعالی به سنت مالوف جامعه روشنفکری ایران علی‌رغم قدرت بالای تشخیص‌تان در دردشناسی لیکن بدلیل دلبستگی و وابستگی تمام قدتان به الگوهای غربی و گسستگی و بی‌الفتی‌تان با واقعیات بومی با تمامی دعاوی‌تان ناتوان از درمان درد مانده‌اید. جناب آقای دکتر سریع‌القلم! بقول مولانا درد بی‌دردی علاج‌اش آتش است! و بقول مرحوم شریعتی درد امروز جامعه ما بی‌سوادی مردم ما نیست! نیم‌سوادی روشنفکران و تحصیلکرده‌های ماست! هرچند مشکل شما بی‌دردی نیست. دردمند‌اید! اما جنس دردتان از جنس درد این ملت نیست!

 


یک روزنامه آمریکایی از افزایش تردیدها درباره پایبندی غرب به توافق ژنو خبر داد.
به گزارش دیپلماسی ایرانی، سه هفته پس از اینکه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از توافق تاریخی بر سر تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران به مدت شش ماه استقبال کرد، حال و هوای مقامات آمریکایی در مورد دور بعدی مذاکرات از چهره‌هایی بشاش به صورت‌هایی غمگین و حتی افسرده تغییر کرده است. وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید شانس موفقیت مذاکرات را بیش از 50-50 نمی‌داند. همان توصیفی که اوباما هفته گذشته داشت. به گفته وی مقامات آمریکایی در مورد اینکه ایران درخواست‌های غرب را بپذیرد، بسیار دچار تردید هستند.
به گزارش لس‌آنجلس تایمز، این تغییر نتیجه درک فزاینده‌ای است که نسبت به امتیازهایی ایجاد شده که هر طرف باید برای دستیابی به توافق نهایی بر سر مجادله هسته‌ای ایران ارايه کند. مجادله‌ای که یک دهه از عمر آن می‌گذرد و در طول این سال‌ها غرب همواره نگران تسلیحاتی بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران بوده و در مقابل تهران نیز درخواست لغو تحریم‌ها را داشته است.
اکنون مشکل ظهور کرده است. مذاکرات فنی در وین که به منظور اجرای توافق مقدماتی برگزار شد، به دنبال واکنش تهران به اضافه شدن نام 19 شخص حقیقی و حقوقی به فهرست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا در پنجشنبه گذشته نیمه کاره رها شد.
این گزارش می‌افزاید: حتی پیش از وقفه ایجاد شده در روز پنجشنبه نیز کارشناسان در حال جدال بر سر طراحی گام‌های بعدی بودند که بسیار پیچیده‌اند؛ ذخایر اورانیوم غنی‌شده با خلوص متوسط ایران و تعلیق اغلب بخش‌های فعالیت‌ غنی‌سازی در مقابل دسترسی ایران به 4 میلیارد و 200 میلیون دلار اموال بلوکه شده در بانک‌های خارجی و تعدیل تحریم‌ها در بخش پتروشیمی و صادرات خودرو. تدوین یک توافقنامه جامع که برای تمامی کانون‌های قدرت سیاسی در ایران و واشنگتن و البته انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه راضی‌کننده باشد، فراتر از یک چالش است.
براساس این گزارش توقعات غرب درباره تعطیلی سایت فردو و رآکتور آب سنگین با توقعات ایران در زمینه حفظ غنی‌سازی و لغو تحریم‌های مالی و نفتی ناسازگار است. دشوارتر از همه اینکه دو طرف نیاز به توافق بر سر بازه زمانی این معامله دارند. توافق جامع اغلب به یک توافق دایم یا نهایی اطلاق می‌شود. اما ایرانیان می‌خواهند این قرارداد به مدت پنج سال یا کمتر اجرا شود. مقامات آمریکایی نیز بازه زمانی 20 ساله یا بیشتر را برای آن تعریف می‌کنند.
رابرت آینهورن، که تا ماه می عضو تیم اوباما در مورد ایران بود و در مؤسسه بروکینگز عضویت دارد، می‌گوید: به طور حتم آمریکایی‌ها می‌خواهند این توافقنامه طولانی مدت‌تر باشد اما ایرانیان خواستار کوتاه مدت‌تر بودن آن هستند.
اوباما در اظهاراتی در 6 دسامبر گفت که می‌تواند توافق جامعی را با ایران تصور کند که شامل یک مکانیسم تایید و بازرسی‌های گسترده و محدودیت‌هاست، اما در عین حال به تهران اجازه می‌دهد از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شود. این در حالی است که تعریف انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای یکی از سخت‌ترین چالش‌های پیش رو به شمار می‌رود. ایران بر این نکته پافشاری دارد که نمی‌خواهد از غنی‌سازی با خلوص پایین در خاک خود دست بکشد. اوباما نیز می‌گوید اینکه از ایران خواسته شود از تمامی برنامه‌های غنی‌سازی خود دست بکشد، واقع‌بینانه نیست، دست کم در تئوری. اوباما می‌گوید ایران می‌تواند ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم محدود را تحت نظارت دقیق در اختیار داشته باشد.
مقامات آمریکایی امیدوارند ایران تعداد سانتریفیوژهای خود را از 19 هزار دستگاه به 6 هزار دستگاه کاهش دهد تا از این طریق زمان مورد نیاز برای تولید موادی که می‌تواند در ساخت سلاح هسته‌ای کارایی داشته باشد، افزایش یابد. اما مقامات تهران که می‌خواهند موضع قاطع خود را پای میز مذاکره حفظ کنند، بر ادامه فعالیت سایت فوردو و راکتور آب سنگین اراک تاکید دارند.
در پایان این گزارش آمده است: البته این احتمال وجود دارد که با توجه به مشکلات فنی در راکتور آب سنگین اراک، امکان مبادله این راکتور با یک راکتور آب سبک غربی وجود داشته باشد. همچنین می‌توان سایت غنی‌سازی فوردو را نیز به یک سایت تحقیقاتی تغییر کاربری داد(!) اما کاهش شمار سانتریفیوژهای نسل اولی در نطنز دردسر سازتر است. ایران می‌خواهد برنامه هسته‌ای صنعتی خود را توسعه دهد و به این منظور به اورانیوم غنی شده با خلوص پایین نیاز دارد.
آلبرایت بر این باور است که باور این ایده که ایران به راحتی با کاهش شمار سانتریفیوژها موافقت می‌کند، دشوار است. به گفته وی ایران عقب‌نشینی نمی کند و مقاومت خواهد کرد. نکته مهم دیگر اینکه ایران تاکید دارد هرگونه توافق جامع باید شامل لغو تمامی تحریم‌ها باشد.

 


اطلاع یافتیم آقای محمد صدیقیان خبرنگار کیهان در خوانسار اصفهان در غم از دست دادن مادر گرامیشان عزادار هستند. ضمن عرض تسلیت به ایشان و خانواده‌های عزادار، برای آن مرحومه رحمت واسعه الهی را خواستاریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10