(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 30 آذر 1392 - شماره 20670

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
خطیب جمعه تهران: اعتماد به دشمن عاقلانه نیست
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
عیادت محمدی گلپایگانی به نمایندگی از رهبر انقلاب از آیت‌الله راستی کاشانی
امام جمعه قم: راه‌اندازی پلیس ضد شیعه در مالزی سؤال برانگیز است
با رمز حسین‌بن علی(ع) آغاز شد
نمایش قدرت هوایی ایران در رزمایش فدائیان حریم ولایت
وزیر خارجه فرانسه: مشخص نیست ایران شروط 1+5 را برای توافق نهایی بپذیرد
ادامه جنگ زرگری دولت و کنگره آمریکا بر سر تحریم‌های ضد ایرانی
پذیرش 13 هزار داوطلب در کنکور فراگیر پیام نور
رایزنی‌ها برای سازوکار اجرایی توافقنامه ژنو در نشست کارشناسی ایران و 5+1
آغاز ثبت‌نام دوره کاردانی در مراکز آموزش علمی - کاربردی ویژه معلولان
کوتاه از ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد
ساخت 4 نیروگاه اتمی تا 12 سال آینده در کشور
معاون اول قوه قضائیه: حقوق بشر اسلامی را باید به دنیا عرضه کنیم
هشدار فرمانده هنگ مرزی مهران: زائران حرم حسینی به اشیای مشکوک دست نزنند
رئیس سازمان حج و زیارت: امکانات مرزی پاسخگوی زائران اربعین حسینی نیست
مدیرعامل شرکت آبفای کشور: تعرفه‌های هوشمند آب برای مشترکان طراحی می‌شود
وزیر راه و شهرسازی: وزارت راه و شهرسازی از ورود بخش خصوصی به حوزه راه حمایت می‌کند
   


استاد شهید آیت‌الله مطهری(ره): تجربه نشان داده است، آنجا که دین از اخلاق جدا شده، اخلاق خیلی عقب مانده است.

 


امام‌جمعه موقت تهران گفت: آمریکایی‌ها با عملکرد خود نشان دادند که اعتماد کردن به دشمن، کار عاقلانه و مقتضای حکمت نیست.
به گزارش فارس حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام‌جمعه موقت تهران در خطبه‌های این هفته درباره مذاکرات ژنو تصریح‌کرد: هیئت ایرانی مورد تایید رهبری و مردم ولایت محور در قدم‌های اول مذاکرات به سمت و سویی می‌رفت که در دنیا امیدهایی پیدا شد اما با توجه به سخنان رهبری که گفتند ما به آمریکایی‌ها اعتماد نداریم در عمل مشاهده کردیم در آن روز که مذاکره به امضا رسید وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور آمریکا مطالبی گفتند و این قول و امضا را نقض کردند و با رژیم صهیونیستی نشسته و گفتند همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی روی میز است.
وی افزود: آمریکا نشان داد به دشمن اعتماد کردن کار عاقلانه‌ای نیست و با حواس جمع، بصیرت کامل، پیشبرد مطالب مبهم مشکل را حل نخواهد کرد بلکه باید حقوق حقه ملت ایران در درجه اول غنی‌سازی و در درجه دوم استمرار روح ابتکار، جهش خلاقیت پیشرفت علمی برای جوانان ما با تثبیت حقوق ما شتاب بیشتری بگیرد.
صدیقی گفت: علی‌رغم اعتمادی که به هیئت مذاکره کننده داریم و خواهیم داشت ملت ما توقعشان این است که این حرکت مقطعی نیست بلکه سرنوشت ملت نیز که دنیا را به خود متوجه کرده و شعارش هیهات منا الذله و خون بر شمشیر پیروز است می‌باشد.
امام‌جمعه موقت تهران یادآور شد: ملت بزرگ ایران در اوج فشار اقتصادی با کوپن زندگی کرده و روزه گرفته است و در برابر دشمن خم به ابرو نیاورده است، در 8 سال دفاع مقدس آتش شرق و غرب را به جان خریده و یک قدم از آرمان‌هایش عقب نگذاشته است.
خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به بیانات رهبر فرزانه انقلاب در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که فرمودند فرهنگ هویت یک ملت است و از هویت ملت پاسداری، نظارت و دیدبانی لازم است گفت: حفظ مرزهای اخلاقی بر همه لازم است مخصوصا مصداقش دولت است. دولت اگر سکوت کند افراد زرنگ با وابستگی غربی در قالب نهادهای مردمی تشکل‌هایی را به وجود می‌آورند و بر مفاسد اخلاقی دامن می‌زنند و دولت تلقی می‌کند که اگر فرهنگ را به مردم سپرده نظارتی وجود ندارد در حالی که این با قرآن ناسازگار است و رهبری ما بر این مسئله تاکید دارند که نباید از حراست از معنویت، اصالت و آهنگ معرفتی فاصله گرفته شود.
وی ادامه داد: دولت باید ساز و کاری داشته باشد که مفاسد را نابود کند و از تسری آن در آینده پیشگیری کند ما تمدن غربی را نمی‌خواهیم وگرنه انقلاب نمی‌کردیم ما خواستار تمدن قرآنی هستیم.
امام‌جمعه موقت تهران در ادامه به وحدت حوزه و دانشگاه اشاره و اضافه‌کرد: اینکه امام راحل روزی را با این نام نامگذاری کردند معنایش این است که ما استاد متدین می‌خواهیم و خواستار دانشجوی مومن هستیم جوانان ما خون خود را مفت هدر نداده‌اند که امروزه عرصه بروز غرب‌گراها باشد. اساس انقلاب ما اسلام است و رهبری ما با سخنان حکیمانه و بی‌بدیل خود و با اوج معرفت مردم را در یک مسیر قرار دادند تا این مسیر به ظهور امام زمان بینجامد.
امام‌جمعه موقت تهران همچنین در خطبه اول به موضوع اربعین پرداخت و گفت: در اسرار نماز پس از اذان و اقامه مسئله قیام است، در رفتن راه حق و راه توحید که مجرای آن ولایت است اهدانا الصراط المستقیم و قیام مطرح است.
نوبخت خبر داد
ارائه 4 سبد کالایی
در سال 93
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه در اقتصاد مقاومتی دولت باید توجه ویژه‌ای به معیشت مردم داشته باشد، گفت: در سال جاری دو سبد کالایی و در سال آینده در هر فصل یک سبد کالایی به اقشار هدف داده خواهد شد.
به گزارش فارس محمد‌باقر نوبخت در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه برای شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی باید در سال سوم برنامه توسعه و سال آینده برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد، گفت: خوشبختانه در لایحه بودجه سال آینده که تمامی دخل و خرج‌ها در آن پیش‌بینی می‌شود، برنامه‌ریزی مناسبی برای شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است.
نوبخت تصریح کرد: با وجود اینکه منابع درآمدی کشور با توجه به تحریم‌ها حداقل 7/3 درصد کمتر نسبت به سال جاری پیش‌بینی شده و این لایحه به صورت انقباضی طراحی شده است، اما می‌توان از ظرفیت‌های کشور و همچنین منابع موجود به نحو بهتری استفاده کرد.
وی با اشاره به ظرفیت تولید 4 میلیون بشکه نفت در روز اظهار داشت: با وجود این ظرفیت از یک میلیون بشکه آن برای صادرات استفاده می‌کنیم، به همین دلیل محدودیت در منابع مالی وجود دارد اما در همین شرایط توجه به معیشت مردم باید مورد توجه همه برنامه‌ریزان کشور باشد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور ادامه داد: پیش‌بینی بودجه عمرانی برای سال‌ آینده نسبت به بودجه مصوب سال جاری حداقل 33 درصد کمتر است و به همین دلیل باید بر اساس یک اقتصاد مقاومتی به نحو مطلوب‌تری از این منابع استفاده کنیم و در این شرایط نباید یک استان بگوید سهم من کمتر است، زیرا هم‌اکنون زمان اختلاف‌نظر نیست و باید وحدت نظر وجود داشته باشد.
وی افزود: بودجه عمرانی سال آینده حدود 37هزار میلیارد تومان است. ما تصمیم گرفتیم به جای تخصیص قطره‌چکانی به هزاران طرح آن را برای 2 هزار و 906 طرح که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اختصاص دهیم تا مردم ثمره بودجه سال 93 را در سال آینده ببینند.
نوبخت تصریح کرد: در کنار این 37 هزار میلیارد تومان منابع دیگری تامین خواهد شد که می‌توان از آن برای بخش‌های اقتصادی استفاده کرد که آن منابع صندوق توسعه ملی است؛ هم‌اکنون 20 میلیارد دلار به صورت ارزی و 10 هزار میلیارد تومان منابع ریالی در صندوق توسعه ملی وجود دارد که امکان پرداخت آن به مردم برای فعالیت‌های مهم اقتصادی وجود دارد.
وی با اشاره به کنترل رشد نرخ تورم در ماه‌های جاری گفت: منابعی که در خارج از کشور به دلیل تحریم‌ها بلوکه شد به روش‌هایی امکان بازگشت به ایران را دارد که در صورت تحقق این امر تامین مالی بدون بروز تورم در اقتصاد تامین خواهد شد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ادامه داد: حدود 35 میلیارد دلار از منابع کشور در بانک‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها بلوکه شده که می‌توان آن را برای عمران و آبادانی کشور و افزایش اشتغال استفاده کرد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه بخشی از منابع بلوکه شده از همین امروز در دسترس است، گفت: نرخ رشد تورم مهار شده اما باز هم مورد قبول ما نیست و باید بیش از پیش نرخ تورم کاهش یابد.
وی ادامه داد: تا پایان سال جاری حداقل دو سبد کالایی به شریف‌ترین افراد جامعه تقدیم می‌شود و همچنین برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در ایام عید از هم‌اکنون منابع مناسبی برای تامین کالاهای مورد‌نیاز در آن دوره پرداخت و میوه شب عید در سردخانه‌ها انبار شده است.
به گفته وی، این کالاها از تولیدات داخلی تامین شده و از واردات اختصاص نیافته است.
نوبخت با اشاره به پیش‌بینی ارائه سبد کالایی در هر فصل در بودجه سال 93 گفت: این مسئله نشان می‌دهد دولت علاوه بر توجه به اقدامات و اجرای طرح‌های بزرگ از معیشت مردم غافل نخواهد بود و این گونه اقتصاد مقاومتی شکل خواهد گرفت.
وی افزود: ما به این مسئله توجه داریم که تمام عقب‌ماندگی‌های  استان‌ها در قالب بودجه یکسال قابل جبران نیست و به همین دلیل به جای اختلاف باید با هم همدلی داشته باشیم.

 


مجازات سردمداران کفر، شرک
و نفاق
قرآن عظیم:
آنها باید روز قیامت، (هم) بار گناهان خودشان را به طور کامل بر دوش بکشند.
و هم سهمی از گناهان کسانی که به خاطر جهل، گمراهشان می‌سازند!
و بدانید که آنها بار سنگین بدی را بر دوش می‌کشند!
سوره نحل
آیه 25

 


استقبال گسترده از یک فیلم مذهبی
فیلم «سر به مهر» به کارگردانی هادی مقدم دوست با استقبال گسترده‌ای در سینماهای تهران مواجه شده است.
به گزارش خبرنگار کیهان، «سر به مهر» فیلمی با درونمایه‌ای مذهبی و معنوی است و طبق اعلام دفاتر پخش، در یک هفته به فروشی حدود 150 میلیون تومان در سینماهای تهران دست یافته است.
گفتنی است، «سر به مهر» نخستین فیلم سینمایی در کارنامه هادی مقدم دوست محسوب می‌شود که پیش از این به عنوان یکی از آثار برگزیده جبهه رسانه‌ای انقلاب در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شده بود.
دست چدنی آمریکا در یک سریال بیرون زد!
تلویزیون آمریکا در حال پخش یک سریال ضدایرانی و علیه برنامه هسته‌ای کشورمان است.
به گزارش خبرنگار کیهان، دولت آمریکا پس از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، اقدام به پخش یک سریال ضدایرانی نموده است. در این سریال که «میهن»(هوملند) نام دارد، اتهامات همیشگی دولتمردان آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره ایران به نمایش درآمده است. رسانه‌های غربی صراحتا اعلام کرده‌اند که این سریال برای فضاسازی منفی و مخرب علیه برنامه هسته‌ای ایران ساخته شده و از شبکه شوتایم آمریکا در حال پخش است. اقدامی که به طور آشکار با توافق اخیر ژنو در تضاد است و می‌توان گفت، دست چدنی آمریکا این بار از یک سریال بیرون زده است. نکته در خور تأمل، حمایت و تحسین رئیس جمهور آمریکا از این سریال است. باراک اوباما به تازگی در مصاحبه‌ای گفته که علاقه خاصی به سریال «میهن» دارد.
جمال شورجه :توجه نکردن به مجوز ساخت
غیر قانونی است
اقدام سازمان سینمایی دولت در صدور مجوز نمایش برای فیلمی که بدون مجوز ساخته شده است با انتقاد جمال شورجه مواجه شد. این کارگردان، صدور مجوز نمایش برای چنین فیلمی از سوی سازمان سینمایی را اقدامی «غیراخلاقی» و «غیرقانونی» می‌داند.
جمال شورجه کارگردان سینما در گفت‌وگو با آوینی فیلم درباره خبری مبنی بر دادن مجوز نمایش فیلم بدون مجوز ساخت به یک فیلم گفت: اساسا این اقدام اخلاقی و در شان سینما نیست. بدون مجوز و پروانه ساخت گرفتن و رفتن به سراغ ساخت فیلم راه درستی نیست و در نقاط دیگر دنیا این کار‌ها مرسوم نیست و عموما این فیلم‌ها را «فیلم‌های زیر زمینی» می‌نامند.
شورجه با بیان اینکه تفاوتی ندارد که فیلم را خانم بنی اعتماد بسازند یا هر کس دیگر اعلام داشت: پروانه دادن به این گونه فیلم ‌ها یک کار غیر اخلاقی و مشکل دار است.
این تهیه کننده و کارگردان سینما اظهار داشت: این که این فیلم بدون مجوز ساخته شود و به شورای تایید نمایش هم بیاید؛ بدون در نظر گرفتن عوارض قانونی مجوز بگیرد و در جشنواره هم پخش و مطرح شود، یک مجوزی می‌شود برای دور زدن قانون. اگر این شیوه کار‌ها ادامه پیدا کند همه خود را مجاز به ساختن فیلم بدون مجوز می‌دانند.
شورجه با بیان اینکه، این کار با روح نظارتی و حاکمیتی فرهنگ و ارشاد اسلامی مغایرت دارد اعلام داشت: من این کار را یک حرکت غیر قانونی می‌دانم و امیدوارم که این کار به شکل عادت در نیاید. اگر قرار است این کار ادامه پیدا کند، دولت اعلام کند که هر فیلم سازی که می‌خواهد فیلم بسازد، صرفا به پروانه نمایش اکتفا کند.
نخستین اکران بین‌المللی مردمی
جشنواره عمار در پیاده‌روی اربعین حسینی
نخستین اکران بین‌المللی مردمی جشنواره عمار از شب گذشته در پیاده‌روی اربعین حسینی و در مسیر نجف به کربلا آغاز شد.
جشنواره مردمی فیلم عمار که بخش بین‌الملل برای نخستین بار در آن راه‌اندازی شده، پیش از این اعلام کرده بود که اکران‌های مردمی بین‌المللی را هدف‌گذاری کرده و در دست اقدام دارد.
حامد بامروت‌نژاد پیش از این در گفت‌وگو با فارس در این باره عنوان کرده بود که «به دنبال اکران بین‌المللی و همزمان برخی آثار داخلی و خارجی جشنواره عمار هستیم.»
این اکران‌‌ها به مدت سه شب در روزهای 29 و 30 آذر و اول دی در سه موکب بین‌راهی انجام می‌شود. بنابر این گزارش، این اکران‌‌ها توسط کاروان پیاده‌روی اربعین حسینی «نور معرفت» که از استان البرز عازم عراق شده برای مردم عراق و دیگر زوار اباعبدالله الحسین(ع) اکران خواهد شد.
ناامیدی نویسندگان فرانسوی
از انگلیسی‌های از خودراضی!
عدم فروش کتاب‌های فرانسوی در خارج از این کشور موجب ناامیدی نویسندگان این کشور شده است.
به گزارش خبرگزاری کتاب به نقل از بی‌بی‌سی، فرانسه زمانی فرهنگ ادبی بزرگی داشت، و بیشتر فرانسوی ‌ها می‌گویند که هنوز هم دارد. اما اگر این طور است، چرا کتاب‌هایشان در دنیای انگلیسی زبان به فروش نمی‌روند؟
ناامیدی رمان نویسان فرانسوی کاملا آشکار است. کریستوف اونو دی بیو که به تازگی برنده یکی از مهم ترین جوایز ادبی کشورش یعنی جایزه بزرگ آکادمی فرانسه شده است، می‌گوید: «من دارم رنج می‌کشم، واقعا رنج می‌کشم چون ناشران انگلیسی به سادگی بازار کتاب فرانسه را نادیده می‌گیرند.»
بسیاری از نویسندگان دیگر نیز با همین دیوار روبه‌رو می‌شوند. ماری داریوسک، نلی آلار و فیلیپ لابرو همگی نام‌هایی آشنا در فرانسه هستند اما هیچ یک از آنها نتوانسته‌اند انتشار موفقی در بریتانیا و ایالات متحده داشته باشند.
بعضی نویسندگان نیز با از خودراضی بودن انگلیسی زبان ‌ها مشکل دارند. داریوسک که برنده امسال جایزه مدیسی شده می‌گوید: «اینجا در فرانسه از هر 100 رمان فروخته شده حدود 45 رمان ترجمه یک اثر خارجی زبان است. در بازارهای انگلیسی زبان این آمار شامل هر سه کتاب از 100 کتاب منتشر شده است. اما این آمار نشان می‌دهد که ما فرانسوی ‌ها درباره مردم و فرهنگ‌های دیگر بسیار کنجکاو هستیم. شما هم باید کنجکاو باشید، شما هم باید بازتر باشید.»

 


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب از آیت‌الله راستی کاشانی عیادت کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی به نمایندگی از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران از آیت‌الله راستی کاشانی عیادت کرد.

 


قم- خبرنگار کیهان:
امام جمعه قم با انتقاد از دولت مالزی به دلیل تأسیس پلیس ضدشیعه خواستار دخالت ماهاتیرمحمد برای رفع این مشکل شد.
آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در خطبه‌های نمازجمعه که در شبستان حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد افزود: کشور مالزی یک کشور چند دینی و چند مذهبی است بطوری که حتی هندوها و بت‌پرست‌ها و سیک‌ها و غیره... آزادند و نه تنها در فعالیت‌های سیاسی شرکت می‌کنند بلکه در حاکمیت نیز نفوذ و دخالت دارند و حالا معلوم نیست به چه دلیل شیعیان مورد غضب دولت این کشور قرار گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه آقای ماهاتیرمحمد بنیانگذار مالزی نو هستند گفت: جمهوری اسلامی از وی انتظار دارد با استفاده از نفوذ خود این محدودیت را از سر شیعیان بردارد.
خطیب جمعه قم همچنین با تقدیر از مقاومت حامد کرزای رئيس‌جمهور افغانستان در مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا گفت: وی با حمایت آمریکا و غربی‌ها بر سر کار آمد اما به مرور متوجه شد که آمریکا به دلیل خوی استکباری غیرقابل اعتماد است و از میان تسلیم و مقاومت، مقاومت را انتخاب کرد و مردم افغانستان نیز با شعار مرگ بر آمریکا از او حمایت کردند.
سعیدی در ادامه با اشاره به سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: رمز داشتن ایرانی پیشرفته و مستقل و الگو برای سایر ملتها وحدت حوزه و دانشگاه است.
امام جمعه قم با گرامیداشت سالروز تولد حضرت عیسی مسیح(ع) و تبریک میلاد آن حضرت به پیروانش گفت:‌ امیدواریم همانطور که حضرت مسیح(ع) بر اصلاح میان مردم و احترام به یکدیگر تاکید داشتند پیروان ایشان نیز با در پیش گرفتن این رویه جهان را از جنگ و نزاع دور نگه دارند.
امام جمعه قم از راهپیمایی مردم قم در روز اربعین حسینی در قالب یک دسته عزاداری از حرم مطهر حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران خبر داد و افزود: این اجتماع و راهپیمایی ساعت 13 و 30 دقیقه روز دوشنبه از مقابل حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز و مردم و علما با سینه‌زنی و عزاداری به سوی مسجد مقدس جمکران راهپیمایی خواهند کرد.

 


رزمایش هوایی فدائیان حریم ولایت صبح دیروز با رمز مقدس «یا حسین بن علی» در پهنه آسمان نیلگون خلیج‌فارس با شرکت تمامی پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندرعباس برگزار شد.
به گزارش خبرنگار جمهوری اسلامی در منطقه عملیاتی، سخنگوی این رزمایش گفت: در این چارچوب ده‌ها فروند انواع هواپیماهای شکاری، رهگیر، شکاری بمب‌افکن، ترابری سنگین و نیمه‌سنگین، سوخت‌رسان، شناسایی، گشت دریایی و هواپیماهای بدون سرنشین به مدت دو روز به انجام رزمایش می‌پردازند.
امیر سرتیپ دوم خلبان «حسین چیت‌فروش» افزود: در این رزمایش آخرین دستاوردهای دفاعی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مورد آزمایش عملیاتی قرار می‌گیرد.
وی گفت: تمرین عملیات برد بلند جنگنده‌ها بدون سوختگیری هوایی، دقت در نقطه‌زنی بمبها و راکتها در عملیات هوا به زمین و هوا به هوا از محورهای مورد توجه فرماندهان در این رزمایش بزرگ هوایی است.
سخنگوی رزمایش هوایی فداییان حریم ولایت ادامه داد: قطعات طراحی شده در مراکز دانشگاهی و صنعتی کشور، صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش در این رزمایش مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.
وی اضافه کرد: انجام تیراندازی‌های هوا به هوا، تیراندازی علیه اهداف هوایی با سرعت و در ارتفاعات مختلف، تیراندازی و بمباران هوا به زمین با انواع راکت‌ها و بمب‌های تولید شده توسط متخصصان کشورمان از دیگر بخش‌های مهم این مرحله از رزمایش است که در سطحی گسترده‌ انجام می‌شود.
در ا ین رزمایش «جنگنده‌ بومی صاعقه» همبال با هواپیماهای سوخوی 24، چند منظوره‌های فانتوم و اف‌‌پنج در عملیات شرکت کردند.
همچنین انواع بمب‌های بهینه‌سازی شده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دومین مرحله «رزمایش فداییان حریم ولایت چهار» توسط تیزپروازان سپاه اسلام با موفقیت آزمایش شدند.
انواع جنگنده‌های شکاری بمب‌افکن نیروی هوایی از جمله «صاعقه، اف‌چهار، اف‌پنج، میراژ، سوخو 24، اف 14 و هواپیماهای سوخو 25 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خلبانان تیزپرواز سپاه اسلام با استفاده از بمب‌های هوشمند لیزری، اپتیکی و بمب‌های هوشمند رادارزن و نقطه‌زن با موفقیت اهداف مورد نظر را منهدم کردند.
همچنین اجرای مراحل مختلف پدافند غیرعامل در برابر تک‌های غیرمتعارف اجرا شد.
همچنین در این مرحله هواپیماهای ترابری تاکتیکی نیمه سنگین سی130 عملیات بارریزی تاکتیکی را همزمان با پشتیبانی نزدیک هوایی توسط جنگنده‌های میراژ در مسیرهای ساحلی منطقه عمومی رزمایش به اجرا گذاشتند.
عملیات «فلرریزی» نیز همراه با سکوت کامل رادیویی توسط هواپیماهای شکاری رهگیری نیروی هوایی ارتش نیز با موفقیت اجرا شد.
«عملیات رهگیری شبانه با تاکتیک‌های بومی و تکنیک‌های قفل راداری در فواصل و زوایای مختلف و نیز تیراندازی هوا به هوا و هوا به زمین همراه با سوختگیری شبانه» نیز از برنامه‌های این رزمایش بزرگ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود.

 


وزیر خارجه فرانسه گفت هنوز مشخص نیست ایران در مرحله بعدی شرایط مورد نظر 1+5 برای توافق نهایی را بپذیرد.
«لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه نسبت به امکان حصول توافق نهایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، ابراز تردید کرده‌است.
فابیوس به روزنامه «وال استریت ژورنال» گفته است بعید می‌داند ایران در مرحله بعد مذاکرات بپذیرد توان هسته‌ای خود را به حدی پایین بیاورد که به هیچ وجه امکان حرکت به سمت سلاح هسته‌ای وجود نداشته باشد.
ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) ماه گذشته در ژنو به توافقی اولیه دست یافتند. نمایندگان طرفین از امروز مذاکره برای تعیین نحوه اجرای این توافق 6 ماهه را از سر می‌گیرند.
فابیوس که این مرحله 6 ماهه را فاز اول خوانده می‌گوید لازم است که این مرحله «صادقانه اجرا شود». در توافق موقت ژنو قرار است ایران غنی‌سازی خود را به 5 درصد محدود کند و در مقابل برخی تحریم‌ها (به ارزش تقریبی 7 میلیارد دلار) لغو شود.
وزیر خارجه فرانسه در مورد مرحله بعد از گام اول، گفته است: بعد از این، دغدغه اصلی من، فاز دوم است. مشخص نیست که آیا ایرانی‌ها می‌پذیرند که ظرفیت دستیابی به سلاح خود را به طور کامل کنار بگذارند یا اینکه فقط می‌خواهند وقفه‌ای در برنامه هسته‌ای بیاندازند.
وی افزود: معلوم نیست که بتوانیم مطمئن شویم ایران هیچ ظرفیتی برای گریز (هسته‌ای) نداشته باشد.
فرانسوی‌ها در طول مذاکرات هسته‌ای پیش از توافق موقت نیز مواضع بسیار تندی اتخاذ کردند. «فرانسوا اولاند» رئيس‌جمهور فرانسه نیز در حالی که مذاکرات در جریان بود، ضمن سفر به فلسطین اشغالی، بر تعهد خود به امنیت و منافع اسرائیل تاکید کرد.
به گزارش فارس، فابیوس همچنین در مورد روند اجرای توافق ژنو هم به وال استریت ژورنال گفته است برداشته شدن تحریم‌های ایران باید بعد از آغاز بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران آغاز شود. وی که در جریان مذاکرات ژنو، گفته بود فرانسه وارد «بازی احمقانه» نمی‌شود، این بار هم گفته است:‌ آنچه که باید انجام دهیم، این است که مطمئن شویم امکان تقلب کردن وجود نداشته باشد.

 


در تازه‌ترین سناریوی آمریکایی 26 سناتور اعلام کردند به دنبال طرحی برای تحریم‌های جدید علیه ایران هستند و کاخ‌سفید اعلام کرد این تحریم‌ها را وتو خواهد کرد.
26 سناتور دموکرات و جمهوریخواه آمریکا به دنبال افزایش تحریم‌ها علیه ایران هستند.
طرح جدید میزان تحریم‌هایی که از پیش علیه ایران تحمیل شده است را گسترش می‌دهد، محدودیت‌ها بر بخش انرژی ایران را افزایش می‌دهد تا تمامی جنبه‌های تجارت نفت ایران در برگیرد و اقداماتی را برای هدف گرفتن بخش‌های کشتیرانی و معادن ایران تعبیه می‌کند.
بر اساس این گزارش، این لایحه به اوباما اجازه می‌دهد در حین مذاکرات با ایران از تحریم‌های جدید چشم‌پوشی کند به این طریق که هر 30 روز یکبار تایید کند که ایران با توافق ژنو هماهنگی دارد و در خصوص رسیدن به توافق نهایی با 5+1 با حسن نیت عمل می‌کند و همچنین دیگر شرایط مبنی بر آنکه از فعالیت‌های تروریستی علیه اهداف آمریکا حمایت نمی‌کند یا انجام نمی‌دهد نیز پیروی کند.
این لایحه در هماهنگی با اهدافی که اغلب تندروهای کنگره و لابی صهیونیستی در آمریکا (آیپک) دنبال می‌کنند، مدنظر دارند، شرایط سختی را برای توافق نهایی احتمالی ایران و 5+1 قرار داده است که در میان این شرایط مفادی است که تنها به اوباما اجازه می‌دهد از تحریم‌های جدید حتی بعد از حصول توافق نهایی با ایران صرفنظر کند و آن تنها در صورتی است که توافق نهایی مانع از هرگونه غنی‌سازی جدید ایران شود.
این لایحه تاکید دارد که اوباما نمی‌تواند از تحریم‌های جدید علیه ایران صرفنظر کند مگر آنکه آمریکا و همپیمانانش به توافق نهایی و قابل بازبینی با ایران دست پیدا کنند که این توافق بتواند زیرساخت غیرقانونی هسته‌ای ایران را که شامل غنی‌سازی و قابلیت و تاسیسات بازفراوری می‌شود از بین می‌برد.
به گزارش فارس، این لایحه شامل یک ماده غیرالزام آور است که اگر اسرائيل در مقابل برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران، اقدام نظامی صورت داد، آمریکا باید در کنار اسرائیل قرار بگیرد و مطابق با قانون آمریکا و مسئولیت قانونی کنگره در صدور مجوز استفاده از نیروی نظامی، از اسرائيل حمایت دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی کند تا بتواند از قلمرو، مردم و موجودیتش دفاع کند.
منابع خبری سناتور رابرت منندز - رئیس کمیته روابط خارجی سنا - و مارک کرک از طراحان اصلی این تحریم‌ها هستند.
در همین حال 10 نفر از روسای کمیته‌های سنای آمریکا در انتقاد از اقدامات رئیس کمیته روابط خارجی سنا که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را خواستار است، در نامه مشترکی به رهبر اکثریت سنا، از وی خواستند تلاش‌های این کمیته برای تشدید تحریم‌ها را رد کند و هشدار دادند که این طرح می‌تواند به مذاکرات هسته‌ای با ایران آسیب بزند.
در این نامه به هری‌رید، رهبر اکثریت سنا آمده است که در مرحله کنونی و درحالی که مذاکرات ادامه دارد، ما معتقدیم که تحریم‌های جدید به نفع کسانی در ایران خواهد بود که بیش‌تر از همه مشتاق شکست مذاکرات هستند.
در واکنش به این ماجرا، جی‌کارنی، سخنگوی کاخ‌سفید اعلام کرد، باراک اوباما طرح کنگره برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را در صورت تصویب، وتو خواهد کرد.
سخنگوی کاخ‌سفید در این باره گفت: فکر نمی‌کنیم این طرح تصویب شود اما در صورت تصویب، رئیس‌جمهور آن را وتو خواهد کرد.
وی تصریح کرد: پرهیز از هر اقدامی که به طور بالقوه فرصت کنونی برای حل این چالش به صورت دیپلماتیک را از بین می‌برد، بسیار مهم است.
کارنی گفت، ایجاد اختلال در مسیر دیپلماسی کاملا غیرضروری است زیرا اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، دولت و کنگره می‌توانند برای تصویب تحریم‌های جدید و موثر علیه تهران به سرعت اقدام کنند.

 


معاون آموزشی دانشگاه پیام نور از پذیرش 13500 داوطلب در این دوره از کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام ‌نور خبر داد.
به گزارش خبرنگار مهر، آزمون فراگیر کارشناسی ارشد دانشگاه پیام ‌نور صبح دیروز با شرکت 109 هزار و 884 داوطلب در 126 رشته گرایش و 119 حوزه امتحانی، برگزار شد.
علیرضا دل‌افکار در جمع خبرنگاران گفت: نتایج نهایی آزمون فراگیر کارشناسی ارشد پیام ‌نور، اواسط بهمن ماه با پذیرش 13 هزار و 500 داوطلب، اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: این دوره از پذیرش داوطلبان فراگیر پیام نور، تک نوبته شده و تنها برای نیمسال دوم سال تحصیلی جاری پذیرش صورت می‌گیرد.
معاون آموزشی دانشگاه پیام نور همچنین از احتمال تغییر زمان برگزاری دوره فراگیر پیام نور خبر داد و گفت: در صورتی که سازمان سنجش این امکان را داشته باشد، آزمون فراگیر طبق روال سالهای گذشته در ماه‌های اردیبهشت یا خرداد برگزار خواهد شد.

 


مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 5+1 برای یافتن سازوکارهای اجرایی توافق ژنو عصر روز پنج‌شنبه در ژنو برگزار و روز جمعه نیز پیگیری شد.
حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران ریاست هیئت ایرانی در این مذاکرات را برعهده داشت و کارشناسان بانکی تحریم و نفتی در این نشست حضور داشتند.
در این مذاکرات که به گفته کارشناسان احتمالا امروز و فردا (یک‌شنبه) نیز ادامه می‌یابد در مورد سازوکارهای اجرایی توافقنامه ژنو بحث شد.
سه‌شنبه هفته گذشته سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان بنا به درخواست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل با وی دیدار کرد و توافق شد که مذاکرات کارشناسی از سر گرفته شود.
مذاکرات کارشناسی ایران و 5+1 برای تعیین ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو 18 آذرماه در وین پایتخت اتریش آغاز شد اما این مذاکرات، 21 آذرماه به دلیل اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر افزودن نام 1‍9 فرد و شرکت به فهرست تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی ایران متوقف شد و هیئت کارشناسی کشورمان به تهران بازگشت.

 


زمان ثبت‌نام پذیرش دوره‌های کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای نظام آموزش مهارتی مرکز علمی - کاربردی رعد، بهمن ماه سال 1392 اعلام شد.
به گزارش مهر، متقاضیان ثبت‌نام و شرکت در پذیرش دوره‌های کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی بهمن ماه 1392 می‌توانند برای شرکت در دوره‌های مذکور که ثبت‌نام آن تا سه‌شنبه سوم دی ادامه خواهد داشت، از طریق مراجعه به شبکه اینترنت به نشانی: www.sanjesh.org اقدام کنند.
شایان ذکر است مرکز آموزش علمی -کاربردی رعد به عنوان نخستین مرکز تجهیز و مناسب‌سازی شده معلولان جسمی حرکتی برای بهمن ماه سال جاری در مقطع کاردانی حرفه‌ای رشته‌های گرافیک و مربی ورزش معلولان دانشجو خواهد پذیرفت.
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت مرکز آموزش علمی - کاربردی رعد به نشانی: www.raad.ac.ir مراجعه یا با شماره تلفن 88371101 تماس بگیرند.

 


برگزاری شب شعر عاشورایی
شیراز- ایرنا: بیست و هشتمین شب شعر عاشورایی با عنوان «عاشورا، کربلا، امام حسین» از دیدگاه حضرت امام رضا(ع) با شرکت شاعران آئینی و عاشوراپژوهان در مجتمع رفاهی دانشگاه شیراز برگزار شد.
دبیر علمی شب شعر عاشورا گفت: این مراسم معنوی با محوریت شگفتی‌های عاشورا که از چهارشنبه شب گذشته آغاز شد، در آن تعدادی از شاعران برجسته و آئینی در باب واقعه عاشورا اقدام به سرودن ابیاتی کردند.
احد ده‌بزرگی با اشاره به رونمایی از نرم‌افزار شب شعر عاشورایی گفت: این نرم‌افزار حاوی کتاب‌های 25 دوره شب شعر عاشورایی است که بر روی سی‌دی ریخته شده و بر روی سایت‌های ملی، بین‌المللی منتشر شده است.
در خاتمه این شب شعر عاشورایی عزاداری سنتی با حضور شرکت‌کنندگان در این مراسم برگزار شد.
رونمایی از 2 قرآن نفیس در کرج
کرج- واحد مرکزی خبر: 2 قرآن نفیس در حسینیه امام حسن مجتبی(ع) کرج رونمایی شد. یکی از این قرآن‌ها به لحاظ نگارشی نفیس است و دیگری قرآن کوچکی است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.
کتابت این قرآن به مدت هفت ماه و در حدود 2 هزار ساعت به وسیله یک تکه فلز با ترکیبی از سه روش نگارشی نسخ، ثلث و ریحان در 555 صفحه و بر روی کاغذ گلاسه انجام شده است. این قرآن وزنی بیش از 30 کیلوگرم دارد. قرآن کوچک هم در مدت 2 هزار و 100 ساعت با وسیله‌ای شبیه سوزن روی ورق نقره 17 در 13 سانتیمتری حکاکی شده است.
تکمیل پروژه‌های آبرسانی روستایی
سمنان- ایرنا: رئیس مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از پیش‌بینی دو هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی در سال 93 خبر داد.
سیدعباس پورهاشمی افزود: مشکل کمبود آب در روستاهای کشور متفاوت است و امیدواریم با این اعتبار، بخشی از مشکلات برطرف شود.
وی با بیان این که در کشور مناطق محروم نداریم بلکه کمتر توسعه‌ یافته وجود دارد گفت: در دولت‌های گذشته شاخص‌های رفع محرومیت از روستاها افزایش یافته و با آبرسانی، راهسازی، برق‌رسانی، بهداشت و درمان تلاش شده این محرومیت‌ها برطرف شود.
پورهاشمی گفت: هم‌اکنون روستای فاقد برق با بیش از 20 خانوار جمعیت تقریبا نداریم، 96 درصد روستاها راه دارند، 99 درصد از تلفن ثابت برخوردارند و درصد بالایی از راه‌های روستایی آسفالت شده است.
حذف نام ایران
ارومیه- ایرنا: رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ترکیه در مجلس شورای اسلامی گفت: حذف نام ایران از فهرست مدعوین بزرگداشت مولانا را از مقامات دولت ترکیه پیگیری می‌کنیم.
«موید حسینی‌صدر» افزود: این موضوع یک کاستی جدی و یک خطای غیرقابل چشم‌پوشی است که آن را از رئیس مجلس ترکیه و سفیر آن کشور در تهران پیگیری می‌کنیم.
نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از این بی‌توجهی به کم‌کاری مسئولین فرهنگی کشورمان برمی‌گردد که میدان را برای کشورهای رقیب باز می‌کند تا مفاخر فرهنگی ایران را به نام خود به ثبت برسانند و به آن افتخار کنند.
حسینی صدر گفت: مولانا جلال‌الدین بلخی یک چهره جهانی و در عین حال ایرانی است که بیشتر آثار وی به زبان فارسی است ولی رقبای ما تلاش می‌کنند تا این چهره‌ها را به نام خود مصادره کنند و حتی حاضر می‌شوند اشعار و آثار فارسی وی را بزدایند.

 


رئیس سازمان انرژی اتمی کشور از ساخت چهار نیروگاه اتمی طی 12 سال آینده در کشور خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری‌ها، علی‌اکبر صالحی در دیدار با آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی که قبل از ظهر پنج‌شنبه در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد اظهار داشت: ساخت نیروگاه جدید در بوشهر به زودی آغاز می‌شود.
وی با اشاره به سوخت 20 درصد عنوان کرد: ایران برای چهار الی پنج سال سوخت 20 درصد را تولید کرده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با تاکید بر این که در هر حال ما برنده نهایی مذاکرات خواهیم بود گفت: چنانچه آنان به تعهدات خود پایبند باشند ما نیز پایبند خواهیم بود ولی اگر خلاف این واقع شود دنیا و افکار عمومی متوجه خواهند شد که ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره بوده و کارشکنی‌ها از طرف غرب انجام شده همان‌طور که در حال حاضر افکار عمومی متوجه شد که اولین کارشکنی از سوی آمریکا بود.
علی اکبر صالحی با بیان این که فرصت 6 ماهه توافق ابتدایی تصویر آینده این توافق را روشن می‌کند، گفت: ایران از هیچ یک از حقوق طرح شده در اساسنامه آژانس و معاهده ان‌پی‌تی عدول نخواهد کرد.
وی با اشاره به ساخت رآکتور آب سنگین در اراک، گفت: طرف مقابل تلاش دارد تا این را از ما بگیرد اما ما به هیچ عنوان از این موضوع عدول نخواهیم کرد و محصول تلاش جوانان غیورمان را از دست نمی‌دهیم.
وی همچنین ادامه داد: هر زمان نیز اراده کنیم در عرض چند ساعت می‌توانیم ماشین‌آلاتی که می‌توانند سوخت 20 درصد تولید کنند و الان در حالت تعلیق پنج درصد تولید می‌کنند به حالت 20 درصد برگردانیم.
رئيس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ساخت راکتور تهران و عدم ارائه سوخت از سوی کشورهای غربی گفت: ما به اندازه چهار یا پنج سال این سوخت را تولید کردیم و خداوند لطفی کرد که آنها نخواهند به ما سوخت را بدهند و ما خودمان تولید کنیم و در منطقه و جهان قدرت‌نمایی علمی داشته باشیم. وی نگرانی غرب از غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم را بی‌مورد دانست و افزود: فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحریم ساخت، نگهداری و استفاده از سلاح هسته‌ای مدنظر است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به وجود یک وضعیت آرمانی و یک وضعیت موجود در مسئله توافق با پنج به علاوه یک گفت: اگر آنها حسن‌نیت نشان می‌دادند و کار توافق بر مبنای فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحریم ساخت سلاح هسته‌ای پیش می‌رفت می‌توانستیم به وضعیت آرمانی برسیم اما آن‌ها چنین حسن‌نیتی از خود نشان ندادند.

 


معاون اول قوه قضائیه گفت: باید حقوق بشر اسلامی را به دنیا عرضه کنیم و حقوق بشر باید بر پایه و مبنای ارزش‌های اسلامی استوار باشد.
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی در همایش حقوقدانان بسیجی که در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد با اشاره به ادعای کسانی که دم از حقوق بشر می‌زنند تاکید کرد: آنها تفکر سکولاری را با یکدیگر ادغام کرده و این در حالی است که ما اگر بخواهیم در عرصه حقوقی عملکرد صحیحی داشته باشیم باید از آموزه‌های دینی بهره ببریم.
وی با اشاره به اینکه ما نیز در عرصه حقوق بشر با تکیه بر آموزه‌های دینی مدعی هستیم تصریح کرد: نیاز به مجموعه حقوق‌دانان و فقها همچنان ادامه داشته و باید در عرصه اجرایی کشور حضوری پررنگ داشته باشند.
رئیسی با اشاره به اینکه برای پاسخ بسیاری از سوالات در پرونده‌های قضائی نیازمند نظرات علما و مراجع هستیم و از نظرات ایشان بهره می‌گیریم اظهار کرد: باید حقوق بشر اسلامی را به دنیا عرضه کنیم و حقوق بشر باید بر پایه و مبنای ارزش‌های اسلامی استوار باشد.
معاون اول قوه قضائیه گفت: بیش از 20 هزار سوال فقهی در پرونده‌‌های دستگاه قضایی وجود دارد که هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند و نیاز است حوزه علمیه و مراجع آنها را پاسخ دهند.
وی افزود: اگر وکالت جریان ناسالمی شود تهدیدی جدی برای نظام دادرسی است و برخی وکلا و کارشناسان این جریان ناسلامت را ایجاد کرده‌اند و برای رفع این مشکل اصلاح نظام وکلا یکی از سیاست‌هایی است که به قوه قضائیه ابلاغ شده است.

 


سرویس شهرستان‌ها-
فرمانده هنگ مرزی مهران از ساماندهی و تسهیل در خروج هزاران زائر حرم اباعبدالله‌الحسین(ع) در پایانه بین‌المللی شهرستان مهران خبر داد و افزود: زائران از دست زدن به اشیای مشکوک و بدون صاحب خودداری کنند.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ غلام صحرایی با اشاره به اجتماع بیش از 10 هزار نفر از زائران ایرانی حرم اباعبدالله‌الحسین(ع) در مرز مهران برای عزیمت به کشور عراق گفت: این فرماندهی با همکاری دیگر رده‌های انتظامی برای جلوگیری از سردرگمی زائران اقدام به ساماندهی و کنترل تردد زوار کرده است.
وی در ادامه با تاکید بر رایزنی برای حل مشکلات گذرنامه زوار عتبات عالیات افزود: در آستانه اربعین حسینی و حرکت پرشور زائران حرم امام حسین(ع) از سراسر کشور و دیگر کشورهای همسایه به سمت شهرستان مهران جهت عزیمت به کشور عراق این یگان برای تسهیل در هدایت خروج مسافران و همکاری با اداره گذرنامه با تمام توان در پایانه بین‌المللی مهران حضور پیدا کرده و تا خروج کلیه زائرین و بازگشت آنان به میهن اسلامی برای خدمت‌رسانی در آمادگی کامل به سر می‌برد.
وی با تاکید بر این که زائران باید حتما گذرنامه و ویزای کشور عراق را به همراه داشته باشند، افزود: در غیر این صورت از تردد آنان به خاک عراق جلوگیری می‌شود.
فرمانده هنگ مرزی مهران با اشاره به این که زائران با ماموران مرزبانی و عوامل گذرنامه همکاری لازم را داشته باشند، گفت: زائران از دست زدن به اشیای مشکوک و وسایل بلاصاحب و همچنین از پذیرفتن ساک و وسایل دیگران به هر بهانه‌ای خودداری کنند.
وی در پایان تاکید کرد: زائران حسینی مراقب افراد سودجو و فرصت‌طلب در مبادی مرزی و شهر مهران باشند.

 


رئیس سازمان حج و زیارت گفت: امکانات پایانه‌های مرزی استانهای ایلام و خوزستان پاسخگوی شمار زیاد جمعیت زائران اربعین حسینی نیست.
«سعید اوحدی» پس از بازدید از مرز شلمچه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جمعیت زائران کربلای معلی امسال نسبت به سال گذشته سه برابر شده و تا به امروز 250 هزار نفر از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران به کربلای معلی مشرف شده‌اند.
وی با اشاره به تشرف 200 هزار زائر در سال گذشته اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری تا اربعین حسینی 500 هزار نفر به کربلا مشرف شوند.
رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به تشرف افزون بر 25 هزار نفر در روز از مرز شلمچه به عتبات عالیات افزود:نیروی انتظامی، سپاه، گمرک، پایانه مرزی، سازمان حج و زیارت و دیگر سازمانها برای ساماندهی این جمعیت بسیج شده‌اند. اوحدی افزود: امید است با بسیج امکانات علاوه بر فراهم کردن سفر سالم برای زائران، مشکل امنیتی نیز ایجاد نشود.
وی اظهار داشت: زائران معمولا سه تا چهار روز پس از زیارت کربلا برمی‌گردند لذا امکانات لازم برای برگشت آنان باید فراهم شود.
اوحدی با اشاره به صدور روادید اضطراری در مرز شلمچه افزود: صدور روادید انفرادی از چهار روز قبل در مرزها آغاز شد اما محدودیت‌های موجود از طرف عراق باعث کندی تردد زوار می‌شود.
وی گفت: جمعیت زیادی از زائران اباعبدالله‌الحسین با وجود انجام سریع تشریفات قانونی و مهر گذرنامه از سوی سازمان حج و زیارت ایران، در کریدور مرز عراق معطل می‌شوند.
رئیس حج و زیارت افزود: کریدور چهار هزار نفری پاسخگوی جمعیت بیش از 15 هزار نفر در مرز شلمچه نیست و لزوم انجام تشریفات یاد شده در مرز عراق مشکلاتی را ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: امید است فرماندار خرمشهر در نشست با مجموعه امنیتی دولت عراق هماهنگی‌های لازم برای تسهیل تردد زائران را صورت دهند.
اوحدی افزود: با حضور سازمان حج و زیارت در استان خوزستان نشست‌هایی برای هرچه بهتر کردن شرایط در مرز شلمچه برای مناسبت‌های بعدی برگزار و تصمیماتی جدی اتخاذ می‌شود. وی اضافه کرد: احداث سالن‌های مسافری مرزی برای تسهیل تردد زوار از طریق جذب سرمایه‌گذاران در دستور کار قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان حج و زیارت درباره اعزام زائران عمره افزود: امسال بعد از سال‌ها زمینه تشرف عمره مفرده در ایام اربعین حسینی فراهم شده و زائران می‌توانند در این ایام عازم سرزمین وحی شوند.
اوحدی با اشاره به کاهش 15 درصدی هزینه عمره نسبت به سال گذشته افزود: شش میلیون مسافر در صف انتظار عمره قرار دارند. وی اظهار داشت: ظرفیت اعزام حجاج به سرزمین وحی در سال جاری 70 درصد افزایش یافته است.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور و مشاور وزیر نیرو گفت: تعرفه‌های هوشمند برای مشترکان آب به زودی طراحی می‌شود.
جانباز در مراسم معارفه مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب و امور آب استان همدان افزود: به موضوع اقتصاد آب در کشور ما توجه کافی نشده و یک چرخه پویا و کارآمد برای آن تعریف نکرده‌ایم.
وی ادامه داد: همین موضوع باعث تفاوت زیاد بین هزینه‌های تامین آب و قیمت فروش آن شده است به طوری که متوسط قیمت تمام شده برای آب آشامیدنی شهری در بخش خانگی 9 هزار ریال به ازای هر متر مکعب است اما حدود 2 هزار و 80 ریال به مشترکان فروخته می‌شود و تنها 18 درصد آب بها را مردم می‌پردازند.
جانباز یاد‌آور شد: وضعیت آب در کشور بحرانی است و باید برای رفع مشکلات آن، با هم فکری و جلب نظر نخبگان و حمایت نمایندگان مجلس گام‌های اساسی برداریم.

 


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه راه حمایت می‌کند، گفت:‌ در شرایط فعلی و روند بودجه‌های عمرانی نگاه ما به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عباس آخوندی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از آزادراه کرج- قزوین- زنجان گفت: راه‌سازی یکی از عوامل زیرساختی در توسعه و آبادانی هر نقطه‌ای به شمار می‌رود.
وی در ادامه با اشاره به روند اجرای پروژه‌های عمرانی در کشور افزود: در شرایط فعلی و روند بودجه‌های عمرانی نگاه ما به سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی است، از این رو با همکاری انجمن شرکت‌های راه‌سازی، فضای توسعه فعالیت‌های راهداری‌ها را فراهم ساخته‌ایم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بر این اساس از ظرفیت مهندسان عمران نیز نهایت بهره‌وری را خواهیم داشت تا از تمامی ظرفیت‌ها به منظور توسعه کشور استفاده شود.
وی در پایان از تمامی متقاضیان به سرمایه‌گذاری در حوزه راه دعوت به عمل آورد.
تکمیل پروژه بزرگراه شهید همت و اتصال آن به کرج روز پنجشنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار البرز و دو نماینده مجلس شورای اسلامی در کرج بررسی شد.
وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از پروژه بزرگراه شهید همت در حوزه جغرافیایی استان البرز گفت: تکمیل این پروژه بزرگ در برنامه کاری دولت قرار دارد.
«عباس آخوندی» افزود: موانع موجود در مسیر اجرای این طرح با همکاری مسئولان استان البرز برداشته می‌شود.
طرح اتصال بزرگراه شهید همت به کرج از دو سال پیش به اجرا درآمده و از حدود 40 کیلومتر طول این بزرگراه نزدیک به 30 کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته و مابقی به علت محدودیت اعتباری و وجود معارض نیمه‌تمام مانده است.
وزیر راه و شهرسازی در زمینه دو طبقه کردن بزرگراه تهران- کرج گفت: با توجه به محدودیت اعتباری باید تدبیر مناسب برای کاهش بار ترافیک مسیر تهران- کرج اتخاذ شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10