(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 30 آذر 1392 - شماره 20670

حدیث دشت عشق
تثبیت صدرنشینی پرسپولیس،برتری استقلال و سپاهان و سقوط 3 پله‌ای تراکتورسازی
رقابت داغ مدعیان قهرمانی
وقتی وزارت ورزش و جوانان میان فدراسیون‌های ورزشی تبعیض قائل می شود! (نکته ورزشی)
ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات کمیته المپیک
یادم نمی آید با وزیر کشتی گرفته باشم
بنا: تیم ملی کشتی فرنگی به روزهای اوج خود برمی گردد
اخبار کوتاه از فوتبال
شکست مهرام در هفته یازدهم لیگ برتر بسکتبال
صعود 12 پله‌ای فوتبال ایران در آخرین رنکینگ فیفا
   


به يادشهيد«عادل محمد رضا نسبت»
انگشت حنا بسته عادل!
دوبار مجروح شده بود. اما هر بار که مي‌دانست عمليات در پيش است، با شتاب راهي جبهه مي شد. او در آتش محبت دوست و عشق آخرت ذوب شده بود، بوي عمليات که مي آمد همه چيز را وامي نهاد و راهي مي شد. هيچ چيز مانع رفتنش نمي شد، تحصيل در دانشگاه، تدريس در مدارس، مسائل خانوادگي و ... دانشجوي رشته علوم اجتماعي دانشگاه تهران بود. اما مي گفت: «اکنون دانشگاه جبهه اولويت دارد» اشتياق جهاد و محبت دوست، حب دنيا را از قلب او بيرون رانده بود. او با تحصيل کيمياي خلوص، ميدان به ميدان وادي خون و خطر را طي مي کرد و به خدا نزديکتر مي شد. او براي خدا کار مي کرد. آن زمان که در واحد بسيج سپاه مراغه به سازماندهي ارتش 20 ميليوني مي پرداخت، مي شد که هفته ها به منزل نمي رفت. در جبهه که بود نفسي آرام نمي گرفت. هنوز همرزمانش به ياد دارند که در خط کارخانه نمک، در والفجر هشت، در قبال پاتک هاي سنگين دشمن خم به ابرو نمي آورد. روزها بي امان مي جنگيد و شب ها نيز او را مي ديدند که سنگر به سنگر مي گردد و به نيروهايش مي رسد و با چهره مهربان و کلمات گرم خود نويد پيروزي و استقامت مي دهد. مي گفت: «دوست دارم در راه خدا تکه‌تکه شوم و چيزي از وجودم باقي نماند...» صداي مهيب انفجار گلوله خمپاره 120 با صداي موذن درمي آميزد. گلوله خمپاره درست به ابتداي کانال فرود آمده است. در گرد و غبار انفجار به سوي ابتداي کانال مي دويم... خون... اذان خون و پيکرهاي پاره پاره ... نماز صبح روز چهاردهم دي ماه 1365 .... فرمانده گردان اميرالمومنين و جانشين هر دو غرق خونند، حميد و عادل.... پيکر پاره پاره عادل. احساس مي کنم شلمچه مي لرزد. طوفان است و خون. صداي عادل را مي‌شنوم: «دوست دارم در راه خدا تکه تکه شوم و چيزي از وجودم باقي نماند....»
اکنون روشن تر از پيش مي دانم که شب در درون عادل چه مي گذشت....
هوا که روشن مي شود انگشت حنا بسته عادل را در کنار خود مي بينم. ترکش هاي خمپاره 120 بدنش را شکوفه شکوفه از هم دريده است. و انگشت حنا بسته اش از پيکر جدا شده و در کنار من افتاده است....

 


سرویس ورزشی-
تثبیت صدرنشینی پرسپولیس با شکست سایپا، پیروزی با ارزش استقلال در بازی خاج از خانه برابر صبای قم و برتری سپاهان دیگر مدعی این دوره از مسابقات در تبریزمقابل تراکتورسازی رقابت در بالای جدول را به اوج خود رساند بطوریکه حالا شش تیم برای رسیدن به عنوان قهرمانی کورس گذاشته اند که فاصله امتیازی آنها بسیار نزدیک است.
پرونده هفته نوزدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر طی روزهای پنج شنبه و جمعه هفته گذشته با برگزاری 8 دیدار در شهرهای مختلف کشور بسته شد. روز پنج شنبه و در نخستین روز بازیهای هفته نوزدهم 4 دیدار برگزار شد. در اهواز تیم ملوان در ادامه روند صعودی خود با نتیجه دو بر صفر از سد استقلال خوزستان گذشت. گل های ملوان را در این بازی سیامک کورشی(54) و جلال رافخایی(60- پنالتی) به ثمر رساندند. انزلی چی ها با پیروزی امروز، 27 امتیازی شده و به رده هفتم جدول رسیدند.
در شیرازتیم فجر شهید سپاسی شیراز و گسترش فولاد تبریز در یک بازی سرد به تساوی بدون گل رضایت دادند.جایگاه این دو تیم نیز بعد از این تساوی تغییر نکرد. دومین تساوی روز پنج شنبه هم در بازی تیم های ذوب آهن اصفهان و مس کرمان حاصل شد. البته این دیدار برخلاف بازی که در شیراز برگزار شد، دو گل داشت و سینا عشوری(27)برای ذوب آهن و کریم اسلامی(70) برای مس گلزنی کردند تا دو تیم در پایان نود دقیقه به تساوی یک بر یک برسند.
حفظ صدر نشینی در تهران
در آخرین بازی روز پنج شنبه تیم پرسپولیس از ساعت 16و 20 دقیقه در ورزشگاه آزادی و در حضور 10 هزار تماشاگر ( طبق اعلام بلندگوی ورزشگاه) به مصاف تیم سایپا رفت که بازی با نتیجه یک بر صفر به سود پرسپولیس به پایان رسید.محسن مسلمان در دقیقه 73 روی سانتر ارسالی پیام صادقیان با یک ضربه سر از داخل شش قدم گل پرسپولیس را به ثمر رساند. سرخپوشان با این گل سه امتیازی صدرنشینی خود را حفظ کردند.در نیمه نخست این بازی که دو تیم بازی سردی انجام دادند سایپا 2 موقعیت خطرناک روی دروازه پرسپولیس خلق کرد . یک بار ناصحی در دقیقه 13 مسابقه از پشت محوطه جریمه شوت زد که توپ او به دیرک دروازه پرسپولیس برخورد کرد و به بیرون رفت.در دقیقه 1+45 هم سجاد شهباز‌زاده در صحنه تک به تک با نیلسون توپ را به بالای دروازه پرسپولیس زد و بهترین فرصت گلزنی سایپا را از دست داد.در نیمه دوم پرسپولیس نیمه روی به بازی هجومی آوردوپس از گلزنی مسلمان که روی ارسال صاقیان به ثمر رسید ،شوت دقیقه 73صادقیان هم می توانست اختلاف را به 2 گل برساند که توپ پس از برخورد به دیرک افقی دروازه سایپا به بیرون رفت. در دقایق پایانی هم اتفاق خاصی رخ نداد تا این بازی با برتری شاگردان دایی خاتمه یابد.
در روز دوم بازیهای هفته نوزدهم لیگ برترهم ، چهار بازی به صورت همزمان از ساعت 15برگزار شد که تیم‌های استقلال، سپاهان، نفت و فولاد مقابل حریفان به برتری رسیدند.
تراکتور سپاهان را از بحران خارج کرد
در تبریز تیم سپاهان دست به کار بزرگی زد و پس از هفته ها ناکامی موفق شد تراکتورسازی را با نتیجه 2 بر یک شکست دهد.گل اول سپاهان در این بازی را مهدی شریفی در آخرین دقیقه از نیمه اول به ثمر رساند و در حالی که بازی با همین نتیجه رو به اتمام بود، کریم انصاری فرد در دقیقه 83 گل تساوی تراکتورسازی را وارد دروازه سپاهان کرد اما این پایان کار نبود و شاگردان زلاتکو کرانچار در اولین دقایق از وقت اضافه توسط امید ابراهیمی به گل برتری رسیدند. شاگردان مجید جلالی که در این فصل بسیار پر نوسان ظاهر شده اند با این شکست 3 پله سقوط کردند و در رده پنجم قرار گرفتند.سپاهان هم با این برتری به مربع قبلی قهرمانی اضافه شد تا در هفته‌های آینده شاهد جدال های جذابتری باشیم.
دیروز همچنین فولاد خوزستان یکی دیگر از تیم‌های بالای جدولی مهمان داماش گیلان بود و موفق شد با نتیجه 2 بر یک از سد حریفش بگذرد. برای فولاد ابتدا لوسیانو پریرا در دقیقه 45 گلزنی کرد. این بازیکن در اوایل نیمه دوم نیز گل دوم تیمش را به ثمر رساند اما چند دقیقه بعد علیرضا نظیف‌کار در دقیقه 53 تک گل تیمش را از روی نقطه پنالتی وارد دروازه شاگردان حسین فرکی کرد و بازی با نتیجه 2 بر یک به سود اهوازی‌ها به اتمام رسید.
چهارمین باخت مرفاوی
در قم نیز تیم استقلال با پیروزی مقابل صبای قم به رده سوم جدول صعود کرد و به یک امتیازی پرسپولیس رسید.در این بازی ابتدامحمد قاضی در دقیقه 40 روی سانتر ارسالی مجید غلام نژاد با ضربه سر گل استقلال را به ثمر رساند تا آبی پوشان با پیروزی راهی رختکن شوند.در نیمه دوم باز این شاگردان قلعه‌نویی بودند که در دقیقه 66 روی ضربه کاشته ارسالی تیموریان و ضربه سر پژمان منتظری به گل دوم رسیدند. در ادامه هر چند صبای قم در دقیقه 82 توسط عنایتی و در موقعیت تک به تک با رحمتی اختلاف را به حداقل رساند اما این گل هم مانع از چهارمین باخت متوالی صبا با سرمربیگری صمد مرفاوی نشد تا نماینده قم بیش از گذشته در خطر سقوط قرار گیرد. مرفاوی از زمان حضورش در این تیم نتوانسته بردی کسب کند.استقلال هم با این برد 35 امتیازی شد و به رده سوم جدول صعود کرد و به یک امتیازی پرسپولیس صدرنشین رسید.
راه آهن روی نوار ناکامی
اما در چهارمین بازی دیروز راه آهن و نفت تهران به مصاف هم رفتند که در این بازی شاگردان یحیی گل‌محمدی با وجود تساوی تا دقایق پایانی، بازی را در نهایت به سود خود به اتمام رساندند.در ورزشگاه اکباتان تهران ابتدا رضا نوروزی در دقیقه 38 از روی نقطه پنالتی برای نفت گلزنی کرد اما در آخرین دقیقه از نیمه اول پیروز قربانی مدافع راه آهن گل تساوی تیمش را به ثمر رساند. در نیمه دوم و در حالی که یک دقیقه به پایان بازی مانده بودنفت گل پیروزی را این بار توسط هادی نورزی در قیقه 90به ثمر رساند.البته این پایان کار نبود و اشتباه بازیکن راه‌آهن و فرصت طلبی مجتبی شیری نیز سومین گل نفت رادر دقیقه 3+90 در پی داشت تا شاگردان ابراهیم‌زاده یک شکست سنگین دیگر را در خانه متحمل شوند. سامان آقازمانی نیز در این بازی با دریافت کارت زرد دوم از زمین اخراج شد.

 


سرویس ورزشی-
پنجشنبه هفته گذشته مجمع انتخابات فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی برگزار و فرهاد طلوع کیان با کسب بیشترین رای برای چهار سال به عنوان رئیس این فدراسیون برگزیده شد. این مجمع انتخاباتی به ریاست سیدنصرالله سجادی در آکادمی ملی المپیک برگزار شد که در پایان فرهاد طلوع کیان با کسب 17 رای به عنوان رئیس جدید این فدراسیون برگزیده شد. پس از وی امیر عرب با 14 رای، امیر رشیدلمیر با 2 رای و محمدرضا توپچی بدون رای در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
اما در جریان برخی مجمع اتفاق مهمی رخ داد؛ در حالی که کاندیداها شروع به دفاع از برنامه‌های خود کرده بودند، محمدرضا طالقانی سرپرست پیشین این فدراسیون قصد ورود به مجمع را داشت که مسئولان برگزاری مجمع از این کار وی ممانعت کردند. ممانعت از ورود طالقانی به مجمع در شرایطی است که به گفته نصرالله سجادی، طالقانی کاندیدا نبود و نمی‌توانست در مجمع شرکت کند.
نکته مبهم ماجرای انتخابات ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی در اینجاست که مسئولان وزارت ورزش و جوانان به دلیل بازنشسته بودن طالقانی، اجازه ندادند وی برای ریاست فدراسیون نامزد شود اما درست چند روز قبل بهرام شفیع علی رغم بازنشسته بودن و مخالفت سازمان بازرسی، نامزد ریاست فدراسیون هاکی شد و رای هم آورد. حالا پرسشی که مطرح می شود این است که چگونه بهرام شفیع بازنشسته می تواند در انتخابات شرکت کند و محمدرضا طالقانی دیگر بازنشسته ورزش، نمی‌تواند؟ هر چند که وزارت ورزش و جوانان تا به امروز تمایل نداشته در خصوص دادن مجوز به بهرام شفیع – که اتفاقا از مجریان ورزشی است و تریبون یکی از برنامه‌های ورزشی صدا و سیما در اختیار اوست- اطلاع رسانی کند اما بدون تردید مسئولان وزارتخانه بی سر و صدا برای بهرام شفیع مجوز دریافت کرده اند که وی توانسته در انتخابات شرکت کند، آن هم در شرایطی که نصرالله سجادی گفته بود وزارت ورزش برای هیچ کدام از بازنشسته ها مجوز دریافت نمی کند!
چه خوب است وزارت ورزش و جوانان دراین خصوص توضیحاتی را ارائه کند و بگوید معیار آنها برای دادن مجوز به بازنشسته‌های ورزش چیست، آیا سابقه مدیریت موفق در ورزش ملاک بوده یا در اختیار داشتن تریبون در رسانه پربیینده‌ای چون تلویزیون؟!

 


مهلت پانزده روزه در نظر گرفته شده برای ثبت‌نام از کاندیداهای مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک از امروز به صورت رسمی آغاز می‌شود.
ثبت نام از نامزدهای مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک از امروز آغاز می‌شود و تا 14 دی ماه یعنی به مدت 15 روز کاری ادامه خواهد داشت. افراد متقاضی می‌توانند طی این مدت زمان و در فاصله زمانی میان 8:30 تا 15:30 یکی از روزهای تعیین شده، به طور شخصی نسبت به گرفتن فرم ثبت‌نام و تکمیل و ارائه آن اقدام کنند البته به شرطی که شرایط لازم برای کاندیدا شدن را داشته باشند. هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در فاصله حدود یک ماه باقی مانده به برگزاری مجمع انتخاباتی این کمیته و طی دو نشستی که 23 و 24 آذرماه برگزار شد، اقدام به تصویب آیین‌نامه انتخاباتی کرد. بر اساس آیین‌نامه تصویب شده سرپرست‌های فدراسیون‌ها نمی‌توانند کاندیدا شوند ضمن اینکه نمایندگانی از هیات رئیسه فدراسیون‌ها اجازه کاندیدا شدن را دارند که حداقل 6 ماه از عضویت آنها گذشته باشد.البته این موضوع واکنش منفی اهالی ورزش را به دنبال داشته است.

 


سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در تازه‌ترین صحبت های خود تاکید کرد که فرنگی کاران را به روزهای اوج خود بازمی گرداند.
محمد بنا در تازه ترین صحبت های به تشریح آخرین شرایط کشتی ایران پرداخته که گزیده ای از صحبت هایش درادامه می آید:
* سال سختی پیش رو داریم اما من این قول را دادم که در بازی های آسیایی و رقابتهای جهانی باز هم بتوانیم تیم‌ملی فرنگی را به روزهای اوج بازگردانیم.
* من اگر کشتی گیران خودم را نگه نمی داشتم تا سالی یک بار سر وزن قانونی بیایند هیچ وقت سه مدال طلای المپیک نمی گرفتیم. البته پارسال انتخابی تیم ملی برگزار شد و امسال هم انتخابی می گذاریم و نتیجه اش را خواهیم دید. اگر هم نفرات مورد نظر انتخاب نشدند می گوییم از اول انتخابی بگیرند(باخنده)!
* آقای نوربخش در آخرین مصاحبه اش دروغ می گوید. ایشان به ادعای خودش تحصیلکرده است و فوق لیسانس دارد و من یک آدم بی سوادم! پس آن کسی که باید هرچه از دهانش بیرون می آید بگوید من هستم نه او؛ نوربخش حرفهایی زده که من می توانم از او شکایت کنم. من کجا بعد از المپیک سکه کسی را دزدیدم. این وصله ها به کسی مثل من نمی چسبد. نوربخش راستگو نیست و مشکل پیدا کرده است.
* من همیشه برای آینده برنامه دارم و از الان در فکرم هست که در بازیهای آسیایی چهار مدال طلای دوره قبل را دست کم به پنج طلا تبدیل کنیم و همزمان یکی از سه سکوی دنیا را هم به دست بیاوریم.
* در این چند روزی که اردو داشته ایم خادم با تمام وجود همه مشکلات ما را حل کرده است و تبعیضی میان آزادکاران و فرنگی کاران احساس نمی کنیم. حتی در مسابقات اخیر آذربایجان تعداد فرنگی کاران بیشتر از تیم آزاد بود.
* در این چند سال هم در صحبتهایی که با دوستان می کردم همیشه می گفتم آیا می شود من تنها سرم به تشک و مسائل فنی گرم باشد و کار خود را بکنم و یک مدیر قوی مثل بابک در بیرون از تشک حق و حقوقمان را بگیرد. درباره اختلافانی هم که مطرح می شود باید بگویم که ما چهل سال با هم همدوره و رفیق بودیم. در مقطعی هم که بابک رفت من ماندم و کار کردم و دیگر هیچ وقت همدیگر را ندیدیم که بخواهیم صحبتی کنیم و اختلافی داشته باشیم. الان هم خوشحالم که یک مدیر قدرتمند مثل بابک می تواند فریادهایمان را به گوش مسئولان برسانند.
* آقای گودرزی وزیر ورزش گفته با من کشتی گرفته است ولی من یادم نمی آید که با او کشتی گرفته باشم . البته من زمین خورده آقای وزیر هستم و حاضرم 10 بار به او ببازم اما مشکلات ورزش حل شود.

 


کناره‌گیری رویانیان از پرسپولیس
محمد رویانیان با کناره‌گیری از مدیرعاملی پرسپولیس، تا امشب وقت تعیین کرد تکلیفش را در این باشگاه مشخص کنند.چند روزی است که تنش بین اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس به خصوص رویانیان و پروین بالا گرفته و مدیرعامل ناراضی سرخ ها هم بارها آمادگی اش برای کنار رفتن را اعلام کرده است. اما مدیر روابط عمومی این باشگاه از کناره گیری موقت رویانیان از مدیرعاملی تا زمان روشن شدن تکلیفش خبر داد.رویانیان با توجه به بلاتکلیفی که از 6 ماه پیش برایش وجود آمده و اخبار زیادی هم پیرامون رفتن و ماندنش مطرح شده، تصمیم به کناره گیری از مدیر عاملی باشگاه را گرفته و تا امشب زمان تعیین کرده که این بلاتکلیفی ها برطرف شود. در حال حاضر انجام امور باشگاه هم فعلا بر عهده منتقمی است.
قلعه‌نویی: کی‌روش بر عکس حرفش عمل کرد
امیر قلعه‌نویی سرمربی استقلال در نشست خبری پس از بازی با صبای قم در خصوص در اختیار قرار دادن بازیکنان این تیم به تیم ملی هنگام برگزاری لیگ قهرمانان آسیاگفت: من تا به حال با کی‌روش جلسه نداشته‌ام. کی‌روش قدیم‌ها حرف خوبی می‌زد. او می‌گفت مربیان باید در اتاق 3 در 4 حرف‌هایشان را بزنند اما امروز برعکس شده و کی‌روش حرف‌هایش را در مطبوعات می‌زند! اما قرار شده جلسه‌ای داشته باشیم و حرف‌هایمان را بزنیم. این نیست که به سادگی از لیگ قهرمانان آسیا بگذریم. این بازی‌ها برای بسیاری از مردم مهم است. ما با تیم‌های عربی بازی داریم و اگر نتوانیم از کیان ایران دفاع کنیم، اتفاق خوبی نخواهد افتاد. ما باید این را بدانیم که برگزاری لیگ کمک زیادی به صعود تیم ملی به جام جهانی کرد. نمی‌دانم چرا دوستان این موضوع را نادیده می‌گیرند. این که بخواهند ایران و ایرانی را بکوبند و شأن و شخصیت ایرانی را پایین بیاورند، اصلا خوب نیست. من این آدم‌ها را می‌شناسم و برنامه‌هایشان را هم می‌دانم اما باید طرحی پیاده کنیم که خواسته‌های کی‌روش اجرایی شود و ما هم به منافع‌مان برسیم.

 


تیم بسکتبال پتروشیمی ماهشهر حساس‌ترین دیدار هفته یازدهم لیگ برتر بسکتبال را با شکست مهرام به سود خود رقم زد.
هفته یازدهم لیگ برتر بسکتیال با دیدار حساس دو تیم مهرام و پتروشیمی آغاز شد که در این بازی ماهشهری‌ها با نتیجه 80 بر 68 مهمان خود را شکست دادند.در دیگر دیدار دانشگاه آزاد 71 بر 64 افرای خلیج فارس را از پیش رو برداشت. شهرداری گرگان نیز میزبان همیاری زنجان بود و 77 بر 70 حریفش را مغلوب کرد. صنایع ماهشهر دیگر تیم پیروز این هفته بود که 69 بر 55 هفت الماس قزوین را شکست داد. دراصفهان دو تیم همشهری ماهان و ذوب آهن به مصاف هم رفتند که طی آن ذوب آهن موفق شد حریف خود را با نتیجه 50 بر 43 شکست دهد. در آخرین بازی هم تیم نیروی زمینی موفق شد در تهران استقلال زرین قشم را شکست دهد. این بازی با نتیجه 74 بر 72 به پایان رسید.

 


فدراسیون بین‌المللی فوتبال تازه‌ترین رده‌بندی برترین تیم‌های ملی جهان را اعلام کرد. بر اساس رنکینگ جدید اعلام شده تیم ملی ایران با 12 پله صعود در مکان اول آسیا و سی و سوم جهان قرار گرفته است.
تازه‌ترین رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال جهان که مربوط به یک ماه گذشته است، پنجشنبه از سوی فیفا اعلام شد. بر این اساس تیم ملی ایران با کسب 720 امتیاز در رده اول آسیا و سی و سوم جهان ایستاد.تیم کشورمان در رده‌بندی ماه قبل 650 امتیاز کسب کرده بود و در رده اول آسیا و چهل و پنجم جهان قرار داشت اما با صعود دوازده پله‌ای خود را به جایگاه سی و سوم در میان برترین‌های جهان رسانده است. در این رده‌بندی تیم‌های استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی به ترتیب در مکان‌های 46، 47 و 54 دنیا قرار گرفته‌اند.در رده بندی جدید برترین‌های جهان، تیم ملی اسپانیا اول است. آلمان رده دوم را به خود اختصاص داده و آرژانتین حریف ایران در جام جهانی نیز در مکان سوم قرار گرفته است. تیم‌های کلمبیا، پرتغال، اروگوئه، ایتالیا، سوئیس، هلند و برزیل هم در رده‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند. تیم ملی بوسنی یکی دیگر از رقبای ایران در جام جهانی در مکان نوزدهم این رنکینگ جای گرفته و نیجریه هم پایین‌تر از ایران در رده سی و هفتم ایستاده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10