(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 4 دی 1392 - شماره 20673

مدارس مقاطع ابتدایی امروز تعطیل است
رئیس مجلس در همایش ملی ثبت احوال: باید به هشدارهای چندین ساله رهبری درباره جمعیت توجه شود
وزیر بهداشت اعلام کرد
تشکیل کارگروه برای بررسی تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت
حوادث کوتاه از کشور
وزارت بهداشت اعلام کرد
آماده باش مراکز درمانی برای پذیرش بیماران
معاون وزیر آموزش و پرورش: تمامی مطالبات معلمان تا پایان امسال پرداخت می‌شود
از روز دوشنبه آغاز شد
بارگذاری آمار لحظه به لحظه تولد و فوت در وبگاه ثبت‌احوال
جانشین رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی: نرخ جریمه‌های رانندگی در سال 93 افزایش نمی‌یابد
دستگیری کلاهبردار 9 میلیارد ریالی عتبات عالیات و عمره مفرده در قم
انحراف به چپ اتوبوس حامل زائران عتبات عالیات 16 مجروح بر جای گذاشت
کلاشنیکف درگذشت
عراق قتلگاه خبرنگاران
شکنجه کودکان عربستانی با کابل برق
   


مدارس مقاطع ابتدایی شهر تهران و تمامی مقاطع شهرستان ری به دلیل آلودگی هوا امروز تعطیل است.
در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر تهران مصوب شد مدارس مقاطع ابتدایی شهر تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل شوند.
در این جلسه همچنین فروش آرم طرح ترافیک روزانه تا اطلاع ثانوی متوقف شد. گفتنی است طرح زوج و فرد امروز از در منزل اجرایی می‌شود.

 


رئيس مجلس شورای اسلامی خواستار توجه جدی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت تغییرات در سیاست جمعیتی کشور شد.
دکتر علی لاریجانی دیروز در همایش روز ملی ثبت احوال با اشاره به نرخ رشد 1/6 درصدی جمعیت گفت: این مسئله وضعیت ما را در یک سنین دچار مخاطره می‌کند.
وی تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد ثقل جمعیتی کشور روی جمعیت میان سال‌ است به طوری که 34 میلیون از جمعیت کشور را این قشر تشکیل می‌دهد.
لاریجانی افزود: با این حساب هرم سنی جمعیت نشان می‌دهد که در 20 سال آینده جمعیت حالت سالخورده را پیدا خواهد کرد و بی‌شک می‌تواند در راه توسعه و شرایط اجتماعی کشور مشکلاتی را به وجود آورد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب دو سال پیش تاکیداتی را درباره این موضوع داشتند و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصمیماتی را اتخاذ کرد و دولت هم لایحه ای به مجلس ارائه کرد که در مرحله نهایی تصویب قرار دارد.
لاریجانی با اشاره وجود 23/8 میلیون جوان در سن ازدواج گفت: برای متوازن کردن جمعیت جامعه تشکیل خانواده از رویکردهای مهم است و باید به آن توجه جدی کرد.
رئيس مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار دولت جدید مبنی بر عقلانیت و تدبیر گفت: امیدواریم دولت با توجه به این شعار بتواند در بحث ازدواج و بالا رفتن سن آن و آمار طلاق با رویکردی مناسب بیندیشد و تمام عناصر را برای اصلاح کشور بسیج کند.وی ضمن تاکید بر کمک مجلس به سازمان ثبت احوال گفت:‌ اگر کارت هوشمند افراد تحقیق پیدا کند زمینه‌ای مهم برای استفاده چندگانه از این کار فراهم و امر رفت و آمد مردم تسهیل می‌شود.
در ادامه این همایش عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور نیز روند افزایش جمعیت کشور را نگران‌کننده خواند و تاکید کرد: همه کسانی که در این رابطه سهل‌انگاری کرده‌اند باید عذرخواهی کنند.
وی گفت: روند افزایش جمعیت در کشور با توجه به شرایط جغرافیایی و اهداف بلندمدت در 30 یا 40 سال آینده پاسخگوی نیازهایی کشور نیست وجبران کردن آن کار سختی است.
محمد ناظمی‌اردکانی رئیس سازمان ثبت احوال نیز بار دیگر توقف صدور کارت ملی برای ایرانیان از 22 بهمن ماه سال جاری تاکید کرد و افزود: کارت هوشمند ملی به تدریج جایگزین این کارت خواهد شد. به گفته رئيس سازمان ثبت احوال، در حال حاضر نرخ ولادت 18 در هزار، نرخ ازدواج 12 در هزار و همچنین نرخ طلاق 2 در هزار است که در برخی موارد با میانگین جهانی کشورهای مختلف همخوانی ندارد.
وی تصریح کرد: باید در این خصوص اقدامات ویژه‌ای انجام شود چرا که نرخ باروری به 1/7 درصد سقوط کرده و بیشتر خانواده‌های ایرانی تک فرزندی هستند.

 


وزیر بهداشت گفت: کار گروه مشترک وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی برای بررسی همه ابعاد تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت تشکیل شده و گزارش نهایی آن برای تصمیم‌گیری تقدیم رئیس‌جمهوری خواهد شد.
سیدحسن قاضی‌زاده در این رابطه اظهار داشت: در مورد تاثیر پارازیت‌ها بر سلامت مردم گزارش اولیه‌ای با همکاری کارشناسان وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات تهیه شده بود. در این گزارش اعلام کردیم که میزان پارازیت‌ها مثلا در شهر تهران در کدام نقطه بیش از حد استاندارد و در کدام نقطه کمتر از حد استاندارد است.
وی به فارس گفت: بعد از این گزارش قرار شد سازمان انرژی اتمی هم به این کارگروه اضافه شود چون آنها تجهیزات و دستگاههای پیشرفته‌تری دارند که دقیق‌تر می‌توانند میزان تاثیر امواج پارازیت را تشخیص دهند.
وزیر بهداشت ادامه داد: کار تحقیقی که انجام می‌شود باید کاملا دقیق و قابل اطمینان باشد تا بر اساس آن بتوانیم به مردم و مسئولان گزارش دقیق بدهیم، آنچه مسلم است این است که هیچ‌کس در کشور حق ندارد کاری انجام دهد که به سلامت مردم آسیب برساند.
هاشمی اضافه کرد: این عزم همه مسئولان است و حتی در مورد بنزین هم چند وقت پیش وزیر نیرو از من خواست که ما در وزارت بهداشت بررسی کنیم که اگر بنزینی که اکنون در کشور مصرف می‌شود برای سلامت مردم مضر است و به مردم آسیب می رساند به آنها اعلام کنیم تا آنچه به صلاح مردم است، تصمیم‌گیری شود.وزیر بهداشت گفت: گزارش نهایی در مورد پارازیتها هم در جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی که به ریاست رئیس‌جمهوری تشکیل می‌شود، ارائه می‌شود و اگر مشخص شود که به سلامت مردم آسیب می رساند، حتما آقای روحانی در این مورد تصمیم درست را اتخاذ می‌کند و اگر مشخص شود که پارازیتها بر سلامت مردم اثر منفی ندارد، نشان می‌دهد که همه این حرفها شایعه بوده است و جای نگرانی نیست.

 


تصادف در محور کرمان - شیراز
شیراز - ایرنا، روز دوشنبه در اثر برخورد اتوبوس و کامیون کمپرسی در محور کرمان - شیراز 27 مصدوم و یک کشته بر جای گذاشت.
مصدومان حادثه پس از انجام اقدامات اولیه درمانی توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان‌های شیراز و نی‌ریز منتقل شدند. علت این حادثه از سوی کارشناسان در حال بررسی است.

کشف 15 کیلو هروئین
اندیمشک - فارس: فرمانده انتظامی اندیمشک از کشف و ضبط 15 کیلو و 500 گرم مواد مخدر از نوع هروئین در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این فرماندهی در یک عملیات مشترک با سربازان گمنام امام زمان (عج) موفق به کشف و ضبط این مواد شدند.
اکبر کروندی افزود: در این ارتباط 2 نفر دستگیر و تحویل مراجع قانونی شدند.

مبارزه با مواد مخدر
همدان - ایرنا: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی همدان گفت ماموران مبارزه با مواد مخدر استان در بازرسی از یک خودرو 5 کیلوگرم مواد مخدر از نوع هروئین کشف و ضبط کردند.
سرهنگ «هادی قزوینه» روز سه‌شنبه گفت: اعضای یک باند تهیه و توزیع مواد مخدر، هنگام نقل و انتقال مواد افیونی به قاچاقچیان در ورودی شهر همدان، یک خودرو حامل مواد مخدر را توقیف و 3 فروشنده و قاچاقچی این مواد را دستگیر کردند.
وی افزود: براساس بررسی صورت گرفته، قاچاقچیان مواد مخدر را در شهر کرج بارگیری کرده و قصد فروش آن در شهر ملایر داشتند که با ورود به همدان در دام پلیس گرفتار شدند.

توقیف سیگار قاچاق
فولادشهر - خبرنگار کیهان: فرمانده منطقه انتظامی لنجان گفت: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی در یکی از روستاهای بخش باغبادران در امر تهیه و توزیع کالاهای دخانی قاچاق فعالیت می‌کند مأموران این بخش پس از انجام تحقیقات و هماهنگی با مقام قضایی از منزل این شخص بازرسی به عمل آوردند که این عملیات 17 هزار و 800 نخ سیگار خارجی قاچاق کشف شد.
سرهنگ رضا عرب عامری افزود: در این ارتباط متهم اصلی پرونده دستگیر و همراه با پرونده و کالاهای قاچاق برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

مرگ سارق سیم برق
اندیمشک- خبرنگار کیهان: جوان 22 ساله در حال سرقت سیم‌های برق در منطقه سبزآب اندیمشک در اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد.
در این ارتباط پرونده‌ای تشکیل شد و علت حادثه در دست بررسی است.

اعدام متجاوزان به عنف
رشت - خبرنگار کیهان: مدیر روابط عمومی دادگستری استان گیلان از اعدام 2 متجاوز به عنف در زندان مرکزی رشت خبر داد.
محمد رحیمی افزود: این 2 مرد به جرم تجاوز به 8 زن و دختر در زندان مرکزی رشت اعدام شدند.به گفته وی این افراد حدود 2 سال پیش با قفل کردن در خودرو دختران و زنان را به دام می‌انداختند.

انفجار مطب
قائمشهر-خبرنگار کیهان: انفجار گاز در قائمشهر موجب نگرانی مردم و وارد آمدن خسارت به یک مجتمع سه واحدی شد.
این حادثه در طبقه دوم ساختمان و در یک مطب پزشکی رخ داد که بطور کامل تخریب شد و طبقات دیگر خسارات 50 تا 70 درصدی دیدند اما آسیب جانی نداشت.علت انفجار عدم رعایت نکات ایمنی در مصرف گاز شهری اعلام شد.

آتش‌سوزی در کلاس درس
مهاباد - ایرنا: مدیر آموزش و پرورش مهاباد گفت: بی‌دقتی مسئولان مدرسه در خاموش کردن بخاری نفتی موجب بروز آتش‌سوزی در یکی در کلاس‌های درس در این شهرستان شد.
ابراهیم امینی‌راد افزود: حادثه زمانی رخ داد که مدرسه تعطیل بود و به کسی آسیبی وارد نشد.وی یادآور شد: در این آتش‌سوزی به بخشی از کلاس درس خسارت وارد شد و آتش به سایر قسمت‌های مدرسه نفوذ نکرد.

 


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: کیفیت هوای تهران بسیار ناسالم گزارش شده است.
دکتر کاظم ندافی اعلام کرد: براساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در تهران شاخص کیفیت هوا 225 و آلاینده اصلی ذرات معلق 2/5pm است.
وی افزود: در این شرایط کیفیت هوا بسیار ناسالم است و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از هر گونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند.
ندافی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی احتمالاً در ساعات آینده نیز کیفیت هوا در همین شرایط باقی خواهد ماند.
بنابراین گزارش وزارت بهداشت همچنین به مراکز بهداشتی درمانی تهران ابلاغ کرده است که با توجه به قرار گرفتن وضعیت هوا در شرایط بسیار ناسالم و احتمال افزایش مراجعه بیماران قلبی، ریوی و نیز سالمندان به این مراکز، آمادگی لازم را برای پذیرش این بیماران داشته باشند.

کاهش ضریب هوشی کودکان
اکبر کوشانفر، متخصص کودکان گفت: آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان تهرانی را 5 تا 10 درصد از سایر کودکان کمتر کرده است. همچنین کم‌خونی و کمبود ویتامین D از دیگر تبعات آلودگی هواست.
وی تصریح کرد: وارونگی هوا فلزات سنگینی مانند سرب را در سطح پایین‌تری می‌آورد و کودکان به دلیل داشتن قد کوتاه بیشترین قربانیان سرب هستند. کوشانفر تأکید کرد: وقتی این مواد در مغز کودک وارد می‌شوند، ضریب هوشی کودک را کاهش می‌دهد و می‌توان گفت آلودگی هوا ضریب هوشی کودکان تهرانی را 5 تا 10 درصد کمتر از سایر کودکان قرار داده است.
وی افزود: تأکید می‌کنم در برنامه غذایی کودک علاوه بر مواد پروتئینی، سبزیجات و میوه‌های تازه نیز قرار داده شود. همچنین خوردن سیب‌ به دلیل جذب ترکیبات سرب و دفع از راه ادرار فراموش نشود.

ماسک‌های فیلتر هم کارساز نیست
به گفته دکتر آذر کیوان، متخصص خون و آنکولوژی، حتی ماسک‌های فیلتردار نیز تا حدی می‌توانند از ورود ذرات معلق آلوده کننده در هوا به بدن پیشگیری کنند و ذرات بسیار ریز وارد ریه و جریان خون می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در بیماران قلبی به دلیل عملکرد نامناسب قلب سطح خونرسانی به بافت‌ها پایین است ادامه داد: آلودگی هوا و ورود سموم به خون کاهش فشار اکسیژن در بافت‌ها و خون این افراد را در پی دارد. همچنین افرادی که دچار سرماخوردگی هستند نیز باید از ورود به آلودگی هوا پرهیز کنند.
بنابر گفته پزشکان در روزهای آلوده هوا شهروندان تا جایی که ممکن است در خانه بمانند. همچنین مصرف آنتی اکسیدان‌ها مانند میوه‌ها و سبزیجات و مصرف لبنیات در این ایام توصیه می‌شود؛ چرا که این اقلام خوراکی به خروج این سموم از بدن کمک می‌کنند.

 


معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام مطالبات معوقه معلمان از آموزش و پرورش تا پایان سال جاری پرداخت خواهد شد.
عبدالرسول عمادی دیروز درحاشیه آیین معارفه سیدمحمد لنگری مدیرکل جدید آموزش و پرورش خراسان در گفت‌گو با خبرنگار ایرنا در بجنورد اظهار کرد: بخشی از این مطالبات بخصوص معوقات معلمان حق‌الزحمه‌ای در حقوق دی‌ماه پرداخت می‌شود.
وی افزود: در شرایط کنونی حقوق معلمان متناسب با تورم موجود در جامعه نیست و مشکلاتی را به این قشر تحمیل کرده که می‌تواند بر کیفیت آموزش تاثیر منفی بگذارد.معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ریزی شده تا در بودجه پیشنهادی سال 93 دولت به مجلس حقوق و مزایای معلمان حداقل به میزان نرخ تورم برسد.عمادی افزود: با این رویکرد در لایحه بودجه پیشنهادی سال 93 دولت به مجلس میزان بودجه این وزارتخانه 26 درصد نسبت به سال 92 رشد یافته که در صورت تصویب آن از سوی نمایندگان مجلس، بودجه خوبی نصیب وزارت آموزش و پرورش خواهد شد.
وی کیفیت بخشی به روند آموزش در مدارس و ارتقای سطح دانش‌معلمان از طریق برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت را مهم‌ترین برنامه وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم اعلام کرد.
رئیس مرکز آموزش و سنجش وزارت آموزش و پرورش گفت: برای کیفیت بخشی آموزش برنامه جدیدی در دست تدوین است که در یک دوره چهار ساله نسبت به کیفی بخشی آموزشی اقدام می‌شود.
عمادی پایین بودن حقوق معلمان را مهم‌ترین مانع در کیفیت بخشی نظام آموزشی دروزارت آموزش و پرورش ذکر کرد.
وی به کمبود فضا برای تحصیل دانش‌آموزان ششم ابتدایی با اضافه شدن این پایه به نظام قبلی مدارس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه این طرح در سال جاری در دست اجرا قرار گرفته، کمبود فضاهای آموزشی در مدارس قابل لمس است که سال تحصیلی آینده این مشکل برطرف خواهد شد.

 


وبگاه ثبت‌احوال کشور بارگذاری آمار لحظه به لحظه چهار رخداد مهم تولد، فوت، ازدواج و طلاق در کشور را به صورت آنلاین و با جزئیات و تفکیک آغاز کرد.
به گزارش سازمان ثبت‌احوال کشور به نقل از این وبگاه تا ساعت 18و50 دقیقه و 50 ثانیه روز دوشنبه دوم دی ماه تعداد متولدین سال 92 تا این لحظه یک میلیون و 102 هزار و 85 نفر و تعداد فوت‌شدگان 269 هزار و 226 نفر ثبت شده است.
در این وبگاه تعداد متولدین پسر از اول سال جاری تاکنون 564 هزار و 267 نفر و متولدین دختر نیز 537 هزار و 818 نفر ثبت شده و آمده است ولادت در نقاط شهری 859 هزار و 626 نفر و در نقاط روستایی نیز 242 هزار و 459 نفر می‌باشد.
بنابراین گزارش از میان فوت‌شدگان 142 هزار و 689 نفر مرد و 126 هزار و 537 نفر زن هستند و 172 هزار و 304 نفر از فوت‌شدگان مربوط به نقاط شهری و 96 هزار و 922 نفر مربوط به نقاط روستایی می‌باشند.
گفتنی است مخاطبان برای بازدید از آمار لحظه به لحظه تولد، فوت، ازدواج و طلاق‌های کشور به وبگاه www.sabteahval.ir مراجعه کنند.

 


جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: تاکنون پیشنهادی از سوی ناجا برای افزایش نرخ جریمه‌های رانندگی در سال93 ارائه نشده و این وضعیت با نرخ‌های کنونی ادامه خواهد داشت.
سرتیپ «موسی امیری» در آمل و در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق قانون جرایم جدید رانندگی هرچند سال یکبار اعمال می‌شود و باتوجه به اجرای قانون جدید جرایم رانندگی در سال90 در زمان حاضر پیشنهاد جدیدی از سوی ناجا به دولت ارائه نشده است.
وی با اشاره به اینکه در گروه‌بندی جدید صدور گواهینامه‌های رانندگی بر تعداد گروه‌ها افزوده شده است، ادامه داد: با تصمیم جدید دولت، با احتساب گواهینامه‌های پایه یک و 2، گواهینامه جدید پایه 3 نیز برای افرادی که نخستین بار خواهان دریافت گواهینامه هستند، درنظر گرفته شده است.جانشین رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: متقاضیانی که 18 سال دارند می‌توانند برای گرفتن گواهینامه پایه 3 که مدت آن نیز 2ساله است اقدام و پس از دو سال، درصورت تمایل گواهینامه پایه2 دریافت کنند.
امیری اضافه کرد: در سه ماه اخیر در مراکز استانها و برخی شهرستانهای بزرگ گواهینامه‌های هوشمند برای متقاضیان در حال توزیع است.
وی گفت: گواهینامه‌های جدید که به صورت هوشمند طراحی شده است در اختیار افرادی که برای اولین بار گواهینامه دریافت می‌کنند، با قصد تمدید، تعویض و یا درخواست المثنی را دارند، قرار می‌گیرد.
به گفته امیری، گواهینامه‌های جدید در مقایسه با گواهینامه‌های قبلی از ضریب امنیت بالایی برخوردار است و امکان جعل آن نیز وجود ندارد.

 


سرویس شهرستان‌ها-
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم از دستگیری کلاهبردار 9 میلیارد ریالی از زائران عتبات عالیات و عمره مفرده خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، سرهنگ مهدی قدمی گفت: در پی شکایات رسیده مبنی بر کلاهبرداری از طریق پخش آگهی تبلیغاتی در سطح شهر قم از زائران عتبات عالیات و عمره مفرده بلافاصله موضوع در دستور کار پلیس آگاهی این استان قرار گرفت.
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان قم افزود: با انجام اقدامات فنی و تخصصی متهم اصلی شناسایی و دستگیر شد و به جزئیات کامل این کلاهبرداری اعتراف کرد.
قدمی اظهار داشت: متهم با وعده اعزام به عتبات عالیات با مبلغ 800 هزار تومان و عمره مفرده با مبلغ دو میلیون تومان و اسکان در بهترین هتل‌های عراق و عربستان به صورت مسافرت هوایی، با همدستی چهار نفر دیگر در مکان‌هایی همچون بنگاه معاملات املاک، دفتر خدمات کامیپوتری و فروشگاه لباس، اقدام به ثبت‌نام از متقاضیان می‌کرد.
وی تصریح کرد: ماموران در تحقیقات خود پی بردند تاکنون بیش از هزار و صد نفر، مجموع مبلغ 9 میلیارد ریال، از شهر قم و برخی استان‌های دیگر برای سفر زیارتی ثبت‌نام کرده‌اند.
بر اساس این گزارش رئیس پلیس آگاهی استان قم از توقیف یک دستگاه خودرو حامل 851 هزار و 400 عدد مواد محترقه قاچاق در قم خبر داد.
سرهنگ قدمی افزود: این محموله قاچاق از استان‌های غربی به سمت مرکز کشور بارگیری شده بود که با اشراف اطلاعاتی ماموران انتظامی در پاسگاه راهجرد توقیف و سرنشین آن نیز دستگیر و به همراه مواد مکشوفه تحویل مراجع قضایی استان شد.

 


بادرود- خبرنگار کیهان:
رئیس جمعیت هلال‌احمر بادرود گفت: بر اثر انحراف به چپ یک دستگاه اتوبوس مسافربری در محور بادرود- اردستان 16 نفر مجروح شدند.
این اتوبوس حامل زائران حرم سید‌الشهداء بود و به مقصد کرمان در حال حرکت بود که در کیلومتر 22 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای بادرود دچار سانحه شد. علی کفاشی اظهار داشت: با اعلام مرکز اورژانس شهرستان بادرود، اکیپ امداد متشکل از 3 امدادگر و یک دستگاه آمبولانس و مسئول امداد به محل حادثه اعزام شدند.رئیس جمعیت هلال‌احمر بادرود گفت: 6 نفر از مسافران به علت شکستگی توسط آمبولانس هلال‌احمر و اورژانس به بیمارستان‌های شهید بهشتی اردستان، فاطمیه بادرود و نطنز اعزام شده و 10 نفر نیز به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته و با همکاری کلانتری مهاباد اقدامات لازم درباره انتقال در راه‌ ماندگان به محل سکونت انجام شد.

 


طراح و سازنده مسلسل اتوماتیک کلاشنیکف در 94 سالگی درگذشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که میخائیل کلاشنیکف، طراح مسلسل اتوماتیک کلاشنیکف، پس از یک بیماری طولانی مدت دوشنبه درگذشت.هرچند که کلاشنیکف اسلحه‌ای را طراحی کرد که با آن کشتارهای زیادی صورت گرفته اما وی در شوروی سابق یک قهرمان ملی و نماد گذشته نظامی غرور‌آمیز مسکو بود.طبق اعلام کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از «صمیم قلب» به خانواده این طراح برجسته تسلیت گفت.
کلاشنیکف که برای طراحی این اسلحه افسانه‌ای غرق در افتخارات شده بود، در مراسم بزرگداشت نودمین سالگرد تولدش در کرملین گفت: من این اسلحه را برای دفاع از سرزمین پدری‌ام طراحی کردم. تقصیر من نیست که گاهی اوقات در جاهایی که نباید استفاده می‌شد، به کار رفت. این گناه سیاستمداران است.
اسلحه کلاشنیکف مولفه‌هایی را داراست که آن را به انتخاب اول بسیاری از ارتش‌ها و چریک‌های جهان تبدیل کرده است. تاکنون بیشتر از 100 میلیون قبضه «کلاشنیکف» (که به اشتباه «کلاشینکف» هم تلفظ می‌شود) در سرتاسر جهان به فروش رسیده است و توسط مبارزان در کشورهای آشوب‌زده‌ای همچون سومالی، افغانستان و عراق استفاده می‌شود.میخائیل کلاشنیکف جایزه‌های مختلفی را از شوروی سابق دریافت کرد اما علاوه بر آن وی در سال 2009 «قهرمان روسیه» نامیده شد.

 


آمارهای ضد و نقیض سازمان‌ها و نهادهای مدنی حکایت از کشته شدن 300 تا 360 خبرنگار از سال 2003 میلادی تاکنون در عراق دارد که از سوی جوخه‌های مرگ گروه‌های تروریستی یا در جریان اشغال این کشور از سوی ارتش آمریکا و نیز درگیری‌های فرقه‌ای کشته شده‌اند.
در سال 2013 میلادی نیز در شرایطی که اوضاع بنابر ادعای مقام‌های عراقی، رو به بهبود است و از آمار قربانیان عرصه رسانه در عراق کاسته شده، بازهم 12 خبرنگار در عملیات مختلف تروریستی جان باختند.
آخرین مورد آن حدود 10 روز پیش در شهر «موصل» مرکز استان «نینوا» اتفاق افتاد که طی آن خانم «نورس النعیمی» مجری تلویزیون محلی «الموصلیه»، مورد حمله قرار گرفت و کشته شد.
«شفیق العبیدی» رئیس خبرگزاری «نینا» به ایرنا در بغداد گفت: اکنون اوضاع کمی بهبود یافته، اما عرصه رسانه هنوز قربانی می‌دهد.
به گفته وی، برخی استان‌های عراق هنوز از وجود تروریست‌ها پاکسازی کامل نشده و استان موصل از جمله آنها است.عبیدی گفت: هفت نفر از 12 خبرنگاری که در 2013 به قتل رسیده‌اند، از استان موصل هستند.
در موضوع تلفات خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در عراق، آمارهای مختلفی ارایه می‌شود.به تازگی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران رقمی بیش از 300 نفر برای قربانیان عرصه رسانه درعراق، از سال 2003 میلادی تاکنون یاد کرده، اما یک نهاد بین‌المللی دیگر موسوم به «دیده‌بان آزادی بیان و مطبوعات» در آخرین گزارش‌هایی که در رسانه‌های عراقی منتشر شده اعلام کرده که در این مدت 261 خبرنگار کشته شده‌اند، البته آمار قربانیان رسانه‌ای یک ماهه اخیر احتمالا در آن محاسبه نشده است.بر اساس گزارش این دیده‌بان، از 261 خبرنگار کشته شده در عراق، 22 نفر آنان با شلیک مستقیم نظامیان آمریکایی به قتل رسیده‌اند.از این تعداد 194 خبرنگار نیز از سوی جوخه‌های مرگ گروه‌های تکفیری و تروریستی کشته شده‌اند.
43 خبرنگار نیز حین تهیه گزارش از عملیات تروریستی انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده و یا عملیات انتحاری جان خود را از دست داده‌اند.
14 نفر از این خبرنگاران که احتمالا در محل حادثه در حال تهیه گزارش بوده‌اند، مفقودالاثر شده و جسد آنان پیدا نشده است.

 


یک مرکز نگهداری در عربستان، کودکان را با کابل برق شکنجه می‌کند.
به گزارش شبکه العالم؛ یک جمعیت ملی حقوق‌بشر در مدینه منوره در شمال غرب عربستان، اقدامات خشونت‌آمیز این مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست را گزارش داده است.
به نوشته روزنامه سعودی «الحیاه»، این جمعیت حقوق‌بشری پس از بازدید از این مرکز تربیتی کودکان که پسران 11 تا 16 ساله در آن نگهداری می‌شوند، برخی ملاحظات را ثبت کرد، از جمله این که این مرکز اقدامات خشونت‌آمیز علیه کودکان مرتکب می‌شود و آنان را شکنجه می‌کند.
جمعیت حقوق‌بشر بر نهادها و اداره‌های مسئول در زمینه نگهداری از کودکان تاکید کرد که می‌بایست به توافقنامه حقوق کودک پایبند باشند، طبق این توافقنامه کودکان باید از تمام حقوق خود برخوردار باشند و تحت هیچ شرایطی نباید تحت شکنجه یا آزار و اذیت قرار گیرند.
«شرف القرافی» ناظر دفتر جمعیت حقوق‌بشر در مدینه منوره، پس از بازدید تیم این جمعیت از مرکز مزبور، از برخی اقدامات تربیتی نادرست از جمله توبیخ بسیار زیاد کودکان، محروم کردن آنها از پول توجیبی و ندادن صبحانه در برخی روزهای هفته انتقاد کرد و این امر را مغایر با توافقنامه‌های بین‌المللی حقوق کودکان برشمرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10