(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 4 دی 1392 - شماره 20673

روسیه و قزاقستان توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند
چهار سوی پنج قاره
14 کشته و 140 مجروح در انفجار مهیب مصر
نیویورک تایمز: روابط آمریکا و ترکیه تیره‌تر می‌شود
عملیات هوایی و زمینی ارتش عراق علیه تکفیری‌ها در استان الانبار
جلسه دادگاه پرویز مشرف با کشف بمب به تعویق افتاد
شبکه المیادین خبر داد
هلاکت 10 هزار تروریست در درگیری‌های سوریه
نتانیاهو به جاسوسی آمریکا از مقامات اسرائیل واکنش نشان داد
تظاهرات ضددولتی در الجزایر به خشونت کشیده شد
رئیس جمهور اوکراین همه معترضان زندانی را بخشید
جلسه اضطراری شورای امنیت برای بررسی بحران سودان جنوبی
جنبش‌های مقاومت: ملت فلسطین ممکن نیست تسلیم شود
   


روسای جمهوری روسیه و قزاقستان در مسکو توافقنامه همکاری‌های فنی-نظامی امضا کردند.
به گزارش ایرنا به نقل از رادیو دولتی روسیه، «ولادیمیر پوتین» و «نورسلطان نظربایف» دیروز در کاخ کرملین دیدار و توافقنامه همکاری دو کشور در عرصه های فنی-نظامی را به امضا رساندند. در این دیدار سران روسیه و قزاقستان همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های فنی -نظامی و نیز امنیتی و اقتصادی را بررسی و دورنمای توسعه همکاری‌های دوجانبه را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.
به گزارش رسانه های خبری، قزاقستان با روسیه در مورد خرید نفربرهای زرهی «ب.ت.ار-82 آ» و خودروهای زرهی «ترمیناتور» و «تیگر» به توافق رسید. همچنین روسیه در آینده نزدیک مهمات ویژه سیستم های توپخانه‌ای و موشکی و سیستم‌های مخابراتی و تجهیزات ویژه الکترونیکی نظامی به قزاقستان تحویل می دهد.

 


تحریم انتخابات تایلند
رهبر مخالفان تایلند خواستار تحریم انتخابات قریب‌الوقوع تایلند شد.وی تاکید کرد، علت تحریم انتخابات این است که ما تصمیم داریم مستقیما به سوی مردم برویم و با کمک آنان بسته پیشنهادی خود را برای اصلاحات سیاسی در تایلند تهیه و به همگان عرضه کنیم.

تلفات انگلیس در افغانستان
آمار تلفات نظامی ارتش انگلیس در افغانستان به 447 نفر افزایش یافته است.آمار تلفات نظامی ارتش انگلیس در حالی افزایش یافته است که دیوید کامرون نخست‌وزیر این کشور یک هفته قبل ادعا کرد، نیروهای انگلیس سال آینده با پایان موفقیت‌آمیز ماموریت خود در افغانستان به کشور خود بازخواهند گشت.

کمک به تشکیلات خودگردان
تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد امارات متحده عربی 50 میلیون دلار برای حمایت از تشکیلات اختصاص داده است. این کمک برای انجام تعهدات تشکیلات خودگردان فلسطین در قبال بانک‌های داخلی است.بدهی‌های دولت خودگردان به رهبری محمود عباس در نزد بانک‌های داخلی نزدیک به چهار میلیارد دلار است.

انفجار در خطوط نفتی یمن
افراد مسلح قبیله‌ای لوله‌های نفتی در منطقه «عسیلان» واقع در جنوب شرق یمن را منفجر کردند.این انفجار با استفاده از خمپاره و موشک صورت گرفت و در پی آن آتش‌سوزی شدیدی صورت گرفت و روند انتقال نفت متوقف شد.طی چند روز اخیر این چهارمین بار است که خطوط نفتی در یمن هدف قرار می‌گیرند.

بازداشت 13 فلسطینی
نظامیان رژیم صهیونیستی 13 فلسطینی را در مناطق مختلف کرانه باختری رود اردن بازداشت کردند.نظامیان صهیونیست با یورش به منازل فلسطینی‌ها و ایجاد رعب و وحشت در کرانه باختری جوانان را بازداشت و به نقاط نامعلومی منتقل کردند.همچنین یک جوان فلسطینی در شمال نوار غزه به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی به شدت مجروح شد.

 


به دنبال وقوع انفجارهای مهیب مقابل اداره امنیت شهر «المنصوره» مصر نخست‌وزیر این کشور «اخوان‌المسلمین» را رسما «سازمانی تروریستی» خواند.
به گزارش شبکه خبری «روسیا الیوم»، دیروز دو خودروی بمب‌‌گذاری شده نزدیک ساختمان «اداره امنیت المنصوره» منفجر شد که بر اثر آن علاوه بر تخریب این ساختمان 14 نفر کشته و 140 نفر نیز زخمی شدند.
9 نفراز کشته‌شدگان این انفجار جزو افسران بلندپایه هستند و طبق گزارش‌های منتشر شده مدیر نظارت اداره امنیتی این شهر نیز با درجه سرهنگی در بین کشته‌شدگان دیده می‌شود.
در پی وقوع این انفجارهای مهیب که حتی به ساختمان‌های اطراف نیز خساراتی وارد کرده، بیمارستان شهر «المنصوره» از مردم خواست فورا برای اهدای خون به مجروحان به بیمارستان مراجعه کنند.
آخرین خبرها حاکی است حال برخی مجروحان وخیم است و احتمال افزایش قربانیان نیز بسیار زیاد است. پایگاه خبری «الیوم السابع» در این باره نوشته عاملان این حمله تروریستی از 1/5 تن مواد منفجره استفاده کرده‌اند.

واکنش‌ها
بلافاصله پس از وقوع این انفجار «حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر مصر «اخوان‌المسلمین»‌را عامل این انفجارها خواند و گفت این جنبش از این لحظه یک «سازمان تروریستی» است.
به گزارش خبرگزاری «فارس»، «شریف شوقی»، سخنگوی نخست‌وزیر مصر به خبرگزاری «شرق‌الاوسط» گفت: «الببلاوی تاکید کرد گروه اخوان‌المسلمین چهره زشت خود را به عنوان گروهی تروریستی نشان داده است».
گروه اخوان‌المسلمین اما با صدور بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی این حملات را قویا محکوم و از آن اعلام برائت کرد. در بیانیه اخوانی‌ها این حمله «ناجوانمردانه» خوانده شده و به خانواده تمامی قربانیان این حادثه «تسلیت» گفته شده است.
دولت موقت مصر که حدود یک سال پیش با کودتای ارتش این کشور علیه دولت اسلامگرای «محمد مرسی» روی کار آمده، از زمان برکناری مرسی شروع به قلع‌وقمع و پاکسازی مصر از وجود اخوانی‌ها کرده است.
در این یک سال هزاران نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین نیز در خیابان‌ها و میادین مهم قاهره و شهرهای دیگر به خاک و خون کشیده شده‌اند.
نحوه برخورد با اخوانی‌ها به حدی با خشونت همراه شد که بسیاری به این باور رسیدند که دولت نظامی مصر به دنبال حذف این جریان اسلامگرا است.
البته پیش از وقوع این انفجار نیز اخوانی‌ها از سوی دولت حاکم بارها به حمایت از تروریسم متهم شده بودند.

جماعت اسلامی و حزب النور مصر نیز انفجارهای«المنصوره» را محکوم کردند.
این دو با صدور بیانیه‌های جداگانه این انفجار را فارغ از اینکه از طرف چه کسانی صورت گرفته محکوم کردند. در بیانیه جماعت اسلامی می‌خوانیم: این عملیات که از نظر شرعی حرام است و باعث ریختن خون افراد بی‌گناه می‌شود؛ غیرقابل قبول است زیرا اختلاف سیاسی را نمی‌توان از طریق خشونت و خونریزی و تشدید التهاب و تنش حل کرد.
یونیس مخیون رئیس حزب النور نیز انفجار یاد شده را «توطئه علیه مصر» توصیف کرد و گفت: ملت مصر با همه اقشار و گرایش‌های خود باید برای محافظت از مصر در یک صف واحد قرار بگیرند.
خبر دیگر اینکه، روزنامه «الحیات» از اعتصاب غذای 450 عضو زندانی اخوان‌المسلمین خبر داده است. بر اساس این گزارش این افراد در اعتراض به «رفتارهای غیرانسانی مسئولان زندان» دست به اعتصاب زده‌اند. هزاران نفر از رهبران و طرفداران محمد مرسی و اخوان‌المسلمین در زندان به سر می‌برند. سخنگوی ارتش مصر اما از کشته شدن دست‌کم 184 «تروریست تکفیری» در صحرای سینا خبر داد. به گزارش ایرنا به نقل از «شرق‌الاوسط» سرهنگ «احمدعلی» گفت: ارتش مصر از آغاز ماه اوت (10 مرداد) تاکنون 184 تروریست تکفیری را به قتل رسانده و 203 نفر از آنها را نیز مجروح ساخته است.
* به گفته «احمدعلی» 834 نفر از این شبه‌نظامیان نیز دستگیر و در زندان نگهداری می‌شوند. گفتنی است، نزدیک به 100 نیروی نظامی ارتش مصر نیز در طول این مدت به دست شبه‌نظامیان به قتل رسیده‌اند.

 


دخالت‌های غرب در ماجرای مبارزه با فساد اقتصادی در ترکیه، روابط این کشور با اتحادیه اروپا و آمریکا را تیره کرده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در پی گسترش تحقیق دستگاه قضایی ترکیه به حلقه داخلی نزدیکان «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه، اردوغان آمریکا را در این ماجرا دخیل دانست و حتی تهدید کرد که سفیر این کشور را اخراج می‌کند.
به نوشته نیویورک تایمز، ادامه این تنش‌ها موجب شد نشست مشترک دیپلمات‌های ترک و آمریکایی تشکیل نشود.
برخی معتقدند، چرخش دولت آنکارا از همسویی با آمریکا و ناتو به یک سیاست منطقه‌ای مستقل، کار دست اردوغان داده است.
نیویورک تایمز می‌افزاید، سیاست خارجی دو کشور روز به روز بیشتر از هم فاصله می‌گیرد. این روزنامه با اشاره به شرایط بی‌اعتمادی میان روابط آنکارا - واشنگتن، از پایان ماه عسل بین آمریکا و ترکیه خبر داده است.
در همین حال، اتحادیه اروپا نیز به اردوغان درباره مداخله در امور دستگاه قضایی این کشور هشدار داده است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «استفان فوله» مسئول توسعه اتحادیه اروپا، با تاکید بر اینکه استقلال دستگاه قضایی جزو ارزش‌های اساسی اتحادیه اروپا است، گفت: نخست‌وزیر ترکیه موازین استقلال قوه قضائیه این کشور را آشکارا نقض کرده است.
این مقام اتحادیه اروپا دقیقا اشاره نکرد اردوغان در چه موردی استقلال دستگاه قضا را نقض کرده است.
مقامات ترک در ادامه دستگیری افراد مرتبط با پرونده فساد اقتصادی، رئیس هیئت مدیره مخابرات ترکیه را از کار برکنار کردند. تاکنون حدود 200 تن از فرماندهان پلیس، تجار و مقامات به اتهام فساد اقتصادی از کار برکنار و یا دستگیر شده‌اند. البته بعدا 30 تن از دستگیرشدگان آزاد شدند و بقیه در بازداشت به سر می‌برند.
به نوشته روزنامه «تودی زمان» دولت به‌زودی 150 تن از فرماندهان پلیس را به اتهام مشابه برکنار می‌کند.
خبر دیگر اینکه، نخست‌وزیر ترکیه دیروز وارد اسلام‌آباد شد. وی در این سفر در دیدار با مقامات پاکستان تحکیم مناسبات دو کشور را بررسی کرد.

 


ارتش عراق طی عملیات هوایی و زمینی در استان الانبار، دو پایگاه تروریستی عناصر القاعده و تکفیری را نابود کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها،‌ ارتش عراق دیروز با به‌کارگیری هواپیماهای بمب‌افکن، هلی‌کوپتر و توپخانه سنگین، دو اردوگاه متعلق به «امارت اسلامی عراق و شام» «داعش» را نابود کرد. این عملیات پس از آن انجام گرفت که اوایل هفته جاری 25 افسر و نظامی ارتش عراق طی کمین عناصر «داعش» به شهادت رسیده بودند.
عملیات گسترده دیروز در بیابان‌های الانبار که تا مناطق مرزی سوریه امتداد یافت، مخفیگاه‌های داعش هدف قرار گرفت و شمار زیادی از عناصر تکفیری به هلاکت رسیدند و یا متواری شدند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند عملیات ارتش درالانبار باعث کاهش حملات تروریستی در شهرهای عراق می‌شود.
در همین حال، وزارت دفاع عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد، عملیات نیروهای مسلح این کشور در الانبار ادامه می‌یابد. در همین حال، تروریست‌های فعال در عراق طی روزهای یکشنبه و دوشنبه دست به عملیات تروریستی زدند. این حملات شهادت 24 نفر را در پی داشت.
دو ساختمان شبکه‌های ماهواره‌ای «صلاح‌الدین» و «العراقیه» در شهر «تکریت» نیز که عصر یکشنبه شاهد حمله تروریست‌ها و به گروگان‌ گرفته شدن کارکنان این مراکز بود، با حمله نیروهای دولتی پایان یافت. این حمله علاوه بر مرگ شماری از مهاجمان، شهادت پنج گروگان را نیز در پی داشت.
خبر دیگر اینکه، تلاش تروریست‌ها برای ترور وزیر دفاع عراق ناکام ماند. دیروز خودروی «سعدون الدلیمی»، در فلوجه هدف انفجار بمب قرار گرفت، اما به وی آسیبی نرسید. «شیخ ماجد علی سلیمان» رئیس عشایر «الدلیم»، عراق نیز از مردم عراق خواست علیه تروریست‌ها متحد شوند.

 


اولین جلسه محاکمه رئيس‌جمهور اسبق پاکستان به اتهام خیانت، در پی کشف بمب در مسیر خودروی حامل وی، به تعویق افتاد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، کشف یک بمب پنج کیلویی در مسیر حرکت خودروی حامل «پرویز مشرف» به دادگاه، منجر به عقب افتادن محاکمه وی شد. قرار بود مشرف در دادگاه ویژه حاضر شود و به اتهامات خود پاسخ گوید. اگر دفاعیات مشرف قاضی دادگاه را قانع نکند، او احتمالاً به اعدام و یا حبس ابد محکوم خواهد شد؛ چرا که اتهام منتسب به وی، خیانت به کشور است.مشرف طی کودتای سال 1999 به قدرت رسید و تا تابستان سال 2008 رئيس‌جمهور پاکستان بود.
دولت «نواز شریف» نخست‌وزیر فعلی پاکستان دادگاه ویژه را ماه گذشته برای محاکمه مشرف تشکیل داده است. وکلای این ژنرال سابق می‌گویند دادگاه ویژه مغایر قانون اساسی است و شریف به خاطر انتقامجویی شخصی آن را تشکیل داده است.نوازشریف در سال 1999 با کودتای مشرف از قدرت خلع شده بود.تعلیق قانون اساسی و برقراری وضع فوق‌العاده دو اتهامی است که از نگاه دادستان دادگاه خیانت ملی قلمداد می‌شود.برخی کارشناسان معتقدند دادگاه فعلی مشرف نیز مثل دادگاه‌هایی که قبلاً برای او تشکیل شده بود، به نتیجه نرسد.

 


جریان سلفی اردن در گزارشی از کشته شدن بیش از ده هزار جنگجوی خارجی عضو گروه القاعده در سوریه از آغاز بحران در این کشور تاکنون خبر داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، جریان سلفی اردن اعلام کرد، بیشتر این جنگجویان خارجی از تونس، لیبی و عراق هستند و در دو گروه تروریستی وابسته به القاعده یعنی جبهه النصره و گروه دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) عضویت داشتند.
از این تعداد حدود 2000 جنگجو از تونس، 1800 جنگجو از لیبی و 1500 جنگجو از عراق در درگیری با ارتش سوریه کشته شدند.
این درحالی است که منابع خبری سوریه نیز پیشتر اعلام کرده بودند که بیش از 20 هزار تروریست خارجی از 70 کشور جهان در سوریه در حال جنگ علیه نظام بشاراسد هستند.
در همین رابطه «الکسی بوشکوف» رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس دومای روسیه مقامات کشورهای عربستان سعودی و قطر را عاملان اصلی حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی در سوریه دانست.
وی افزود، مقامات سعودی به دلیل کینه‌ای که از نظام حاکم در سوریه به دل دارند و نه برای تحقق دموکراسی حمایت‌های مالی و تسلیحاتی خود را به گروه‌های مسلح ارائه می‌کنند.
از سوی دیگر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد، توافق تخریب سلاح‌های شیمیایی سوریه بدون همکاری با روسیه ممکن نبود.
«بن رودز» گفت: مسکو و واشنگتن نتوانستند به راه‌حل سیاسی رضایت‌بخش برای بحران سوریه برسند اما تلاش‌ها برای ادامه فرآیند ژنو 2 ادامه خواهد داشت.
بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نیز اعلام کرد مذاکرات نشست ژنو 2 درباره بحران سوریه بسیار سخت‌ و پیچیده خواهد بود.
وی افزود، از دولت سوریه و مخالفان این کشور انتظار می‌رود تمرکز خود را بر روی انتخاب نمایندگان اعزامی خود به ژنو 2 معطوف کنند.

تروریسم بین‌المللی
بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه در جمع هیئتی از فعالان و محققان استرالیایی که برای اعلام همبستگی با دولت سوریه به دمشق سفر کرده اند اظهار داشت، سوریه با یک تروریسم بین‌المللی مواجه است.
وی افزود: سوریه با حمله خصمانه گسترده از سوی افراط‌گرایان اسلامی مواجه است.
رئیس‌جمهور سوریه رهبران غربی را که برای منافع خود اقدام به مداخله در امور کشورش می‌کنند مورد انتقاد قرار داد و گفت، غربی‌ها بدون در نظر گرفتن واقعیات سوریه در این کشور مداخله می‌کنند.
تیم استرالیایی نیز در این دیدار ضمن اعلام همبستگی با دولت و ملت سوریه مداخلات خارجی در سوریه را محکوم کرد.

پیروزی‌های ارتش
یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند کنترل منطقه «المزرعه» در شهرک عدرا در حومه دمشق را در دست گیرند.
ارتش سوریه در این عملیات تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساند و برخی از اهالی منطقه را که در اسارت تروریست‌ها بودند آزاد کردند.
نیروهای ارتش همچنین چندین مقر گروه‌های مسلح در اطراف شهر ادلب را منهدم کردند که در جریان انهدام این مقرها تمام عناصر تروریستی به هلاکت رسیدند و مهمات و تجهیزات آنان به دست ارتش افتاد.
ارتش سوریه دو قایق حامل تروریست‌ها در دریاچه اطراف حلب را نیز منهدم کردند که در جریان آن تروریست‌ها به هلاکت رسیدند و موفق نشدند که به شهر حلب وارد شوند.
این در حالی است که ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد اگر دولت سوریه به عملیات خود پایان ندهد در مذاکرات ژنو 2 شرکت نخواهند کرد.
نشست ژنو 2 قرار است 22 ژانویه (2 بهمن) در سوئیس برگزار شود.

 


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به خبر «جاسوسی آمریکا از اسرائیل» آن را «غیرقابل قبول» دانست و خواستار تحقیق «کامل» در این باره شد.
به گزارش «تسنیم» به نقل از «رویترز»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به افشاگری‌های «ادوارد اسنودان»، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره جاسوسی آمریکا از مقامات این رژیم گفت: خواستار انجام تحقیقات کاملی در این باره شده است اما در عین حال «این گونه اقدامات» را «غیرقابل قبول» می‌داند. به گفته نتانیاهو، جاسوسی هیچ‌ جایگاهی در روابط نزدیک بین «کشورهای متحد و هم‌پیمان» ندارد. به اعتقاد ناظران منطقه‌ای، آمریکا در جریان جاسوسی به دوست و دشمن رحم نکرده است.
چند روز پیش سندی منتشر شد که نشان می داد آمریکا با همکاری انگلیس در سال 2009 اقدام به جاسوسی از «ایهود اولمرت»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی و «ایهود باراک»، وزیر جنگ سابق این رژیم کرده است.
حتی خبرهایی منتشر شد که نشان می‌داد، اولمرت چون احتمال می‌داده آمریکا از وی جاسوسی کند گاهی در دفتر کار خود با ایما و اشاره منظور خود را به مخاطب می‌رسانده است! پیش از این خبر رسوایی شنود مکالمات 35 رهبر جهان از جمله صدراعظم آلمان منتشر شده است.
خبر دیگر این که «ادوارد اسنودان» در واکنش به نتایج افشاگری‌های خود به روزنامه «واشنگتن‌پست» گفته ماموریت خود را به خوبی انجام داده و به هدفش رسیده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسنودان، در مصاحبه با روزنامه واشنگتن‌پست گفت، خرسند است چرا که خبرنگاران می‌توانند داستان برنامه‌های نظارتی و جمع‌آوری داده‌های تلفنی و اینترنتی دولت آمریکا را بازگو کنند، اقدامی که از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی در دهه اخیر به طور چشمگیری رشد کرده است.
اسنودان افزود: از نظر من ماموریتم انجام شده است. من در حال حاضر برنده هستم. مادامی که خبرنگاران قادر به انجام کار باشند، اقداماتی که من برای آنها تلاش کرده‌ام، موفقیت‌آمیز بوده است چرا که به یاد آورید من نمی‌خواستم جامعه را تغییر دهم. من می‌خواستم شانسی به جامعه دهم که تصمیم بگیرد آیا باید خودش را تغییر دهد یا خیر.
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه اعلام کرد، تغییراتی را در خصوص برنامه‌های نظارتی و جمع‌آوری گسترده داده‌های تلفنی آژانس امنیت ملی آمریکا از مردم این کشور مدنظر گرفته تا به نگرانی‌های عمومی در خصوص حفظ حریم شخصی پایان دهد. اظهارات اوباما در هفته‌ای منتشر شده که یک قاضی فدرال اعلام کرد، برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی آمریکا غیرقانونی بوده است. یک هیئت مشورتی ریاست‌جمهوری 46 پیشنهاد را درباره تغییر برنامه‌های این آژانس ارائه داده است.

 


پلیس ضدشورش الجزایر با معترضان به شرایط معیشتی به‌شدت درگیر شد.
روز دوشنبه صدها پلیس ضدشورش الجزایری نزدیک شهر «الجزیره» با هزاران نفر از مردم این شهر درگیر شدند. مردم با ریختن به خیابان‌ها و مسدود کردن مسیرها اعتراض خود را به شرایط بد معیشتی به‌ویژه شرایط مسکن به نمایش گذاشتند.
بر اساس تصاویر منتشر شده، نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک‌آور و باتوم به مقابله با معترضان پرداختند.
گزارشی از شمار مجروحان این ناآرامی‌ها منتشر نشده است. به نوشته رویترز «بهبود شرایط مسکن» مهمترین خواسته معترضان الجزایری در اعتراض‌های روز دوشنبه بود.

 


رئیس جمهور اوکراین دستور آزادی تمام معترضانی را که از آغاز ناآرامی‌های این کشور دستگیر شده‌اند صادر کرد.
چند روز پس از اینکه لایحه عفو عمومی افرادی که در جریان تظاهرات یکماه اخیر «کیف» دستگیر شده‌اند در پارلمان اوکراین تصویب شد، «ویکتور یانوکوویچ»، رئیس جمهور این کشور این درخواست را امضا کرد.
با وجود صدور رسمی مجوز آزادی زندانیان، معترضان طرفدار غرب همچنان خواستار برکناری دولت هستند.
آنطور که شبکه خبری «پرس تی‌وی» اعلام کرده، «یانوکوویچ» از این بازداشتی‌ها عذرخواهی نیز کرده است.
طرح آزادی بازداشتی‌ها ابتدا از سوی مخالفان دولت پیشنهاد و روز پنجشنبه گذشته با 339 رأی از مجموع 367 رأی به تصویب رسید. عفو عمومی از سوی رئیس جمهور بدین معنی است که دیگر هیچ پرونده جدی علیه معترضان بازداشتی باز نخواهد شد و رسیدگی به اتهامات کنونی آنها نیز متوقف می‌شود.
آخرین خبرها حاکی است، تجمعات مخالفان دولت که طرفداران «یولیا تیموشنکو» آخرین نخست وزیر نارنجی‌ها هستند همچنان ادامه دارد. ناآرامی‌های اوکراین از 21 نوامبر (30 آبانماه) و به دنبال خودداری «یانوکوویچ» از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا آغاز شد. مخالفان دولت معتقدند «یانوکوویچ» برای پیوستن به اتحادیه گمرکی روسیه و تحت فشار مسکو حاضر به امضای این توافقنامه نیست اما دولت اوکراین می‌گوید، شروط سیاسی اروپایی‌ها مانع از امضا شدن این توافقنامه شده و در صورت برداشته شدن این شروط حاضر به امضای آن خواهد بود. دولت اوکراین تاکنون امتیازات زیادی به مخالفانی که به شدت از سوی غرب حمایت می‌شوند اعطا کرده اما آنها همچنان خواستار برکناری آن هستند.
روسیه هفته گذشته دو امتیاز ویژه اقتصادی به شکل وام 15 میلیارد یورویی و گاز بسیار ارزان قیمت به اوکراینی‌ها داد تا بدین ترتیب مانع از نزدیکی این کشور مهم به غرب شود.
به گزارش شبکه خبر، معاون اول نخست‌وزیر روسیه در آخرین موضع‌گیری خود در این باره گفته، در صورتی که اوکراین پس از دریافت این کمک‌ها توافقنامه تجاری با اروپا را امضا کند، مسکو می‌تواند وام داده شده را طلب کند!

 


شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی راه‌های مقابله با درگیری‌های سودان جنوبی، تشکیل جلسه اضطراری داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، در این جلسه، درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد برای اعزام 5500 نیروی حافظ صلح جدید به سودان جنوبی، بررسی شد. در صورت تصویب این تعداد به 6700 نیروی حافظ صلح سازمان ملل خواهند پیوست که اکنون در سودان جنوبی حضور دارند.
در همین حال رئیس‌جمهور سودان جنوبی از آمادگی ارتش برای آغاز یک عملیات گسترده علیه شورشیان مخالف دولت خبر داد. در جبهه مقابل، فرمانده شورشیان مخالف در یک عقب‌نشینی، برای مذاکره با دولت سودان جنوبی شرط تعیین کرد.
«ریک ماشار» که قبلا هیچ‌گونه مذاکره‌ای را نپذیرفته و خواهان کناره‌گیری سالواکر رئیس‌جمهور سودان جنوبی شده بود، مذاکره با دولت را پذیرفته است. او این مذاکره را مشروط به آزادی دستگیرشدگان حوادث اخیر کرده است. ماشار گفت که با سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا صحبت کرده است.
در مقابل، «مایکل ماکویی» وزیر اطلاع‌رسانی سودان جنوبی، شرط مخالفان را برای مذاکره رد کرده است. او گفت: ما به هیچ وجه کسانی را که برای کودتا تلاش می‌کنند آزاد نخواهیم کرد.
این مقام سودان جنوبی، تصرف همه میدان‌های نفتی مهم کشورش به دست مخالفان را تکذیب کرد.
با این حال، «دونالد بوت» فرستاده ویژه آمریکا به سودان جنوبی پس از دیدار با سالواکر، رئیس‌جمهور این کشور گفت: سالواکر آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با معاون سابق (فرمانده مخالفان) خود است و تعهد داده که مذاکرات را تا پایان یافتن بحران ادامه دهد.

 


جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس آزادی «سامر العسیاوی» اسیر فلسطینی پس از 9 ماه اعتصاب غذا از زندان‌های رژیم صهیونیستی را تبریک گفتند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری فلسطین الیوم، جنبش‌های جهاد اسلامی و حماس ضمن تبریک آزادی این اسیر فلسطینی به ملت فلسطین و خانواده‌های آنان تأکید کردند سامرالعسیاوی با اراده خود نشان داد که ملت فلسطین ممکن نیست در برابر اراده جلاد صهیونیستی به زانو در بیاید و اراده فلسطینی چه در داخل و چه در خارج از زندان قدرتمندتر است.این در حالی است که العیساوی در جمع مردمی که از وی استقبال کردند گفت، اسیران فلسطینی بدانند که مردم فلسطین به آنها وفادار خواهند ماند و تا زمانی که همه آنها آزاد نشوند آرام نخواهند گرفت.وی افزود، مسئولان فلسطینی باید هرچه سریع‌تر برای آزادی اسیران اقدام کنند چرا که ننگ است اسیران در زندان باشند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10