(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 8 دی 1392 - شماره 20676

     
کوثری: غنی‌سازی 60درصد مبنای ادامه مذاکرات هسته‌ای قرار بگیرد
رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور: قابل قبول نیست مدیر یک بیمارستان بیانیه خلاف نظام امضا کند
کارشناس ارشد رسانه ترکیه: غرب به قدرت ایران پی برده است
روریکوف: قدرت‌های بزرگ باید حقوق هسته‌ای ایران را محترم بشمارند
شلیک جدید مقامات آمریکایی و اسرائیلی به توافق ژنو
مذاکره با ایران برای به نتیجه رسیدن نیست!
درمکتب امام
اهمیت و ضرورت همکاری‌های اجتماعي(بخش سوم و پایانی)
ريشه تفکر اصول‌گرايي
روایت مخبر دزفولی و شهریاری از توصیه اکید رهبری
دستگاه‌های دولتی مطلقاً نباید پول بیت‌المال را صرف توقف نسل کنند
نامه شورای نگهبان به لاریجانی درباره معاونت نظارت مجلس
مخالفت کمیسیون قضایی مجلس با طرح ممنوعیت حمل سلاح سرد
وعده رئیس دفتر روحانی برای درمان دانش‌‌آموزان شین‌آبادی
پیشنهاد بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدیچ
معاون اول قوه قضائیه اعلام کرد
رسیدگی فوق العاده به پرونده تخلفات تامین اجتماعی در دادسرای تهران
   


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد ما برای تصویب الزام دولت به غنی‌سازی 60 درصد کاملا جدی هستیم و چون به طرف غربی اعتماد نداریم به همین خاطر این طرح را به صورت قانون در می‌آوریم تا به دولت و تیم مذاکره کننده ابلاغ شود که مذاکرات باید براساس این قانون ادامه یابد.
آخرین خبر‌ها از طرح «الزام دولت به غنی سازی 60 درصد» حاکی از این است که تاکنون 100 نماینده پای این طرح را امضاء کرده و مجدانه پیگیر تصویب آن هستند.
در همین رابطه، اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و موافق طرح مذکور با بیان اینکه نمایندگان در بررسی و تصویب این طرح کاملا جدی و پیگیر هستند، گفت: ما به طرف غربی اعتماد نداریم و به همین خاطر این طرح را به صورت قانون در می‌آوریم تا به دولت و تیم مذاکره کننده ابلاغ شود که باید مذاکرات را از این پس بر اساس این قانون ادامه دهد.
به گزارش مهر، همزمان با تهیه طرح «الزام دولت به غنی سازی 60 درصد» توسط عده‌ای از نمایندگان مجلس، طرح دیگری نیز توسط برخی نمایندگان به منظور افزایش تعداد سانتریفیوژ‌ها در حال تهیه است.
طرح افزایش سانتریفیوژ‌ها در حالی توسط برخی نمایندگان مجلس پیگیری می‌شود که آخرین خبر ‌ها از طرح «الزام دولت به غنی سازی 60 درصد» حاکی از این است که تاکنون 100 نفر از نمایندگان مجلس پای این طرح را امضاء کرده‌اند و این طرح قرار است به هیئت رئیسه مجلس تحویل داده شود.
این دو طرح مهم مربوط به تعیین نیاز‌های هسته‌ای کشور  در حوزه‌های صنعتی، پزشکی و کشاورزی با نگاه به آینده و پیشرفت در این حوزه‌‌ها است

 


رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور ضمن تاکید بر اینکه گفتمان غالب در حوزه سلامت باید گفتمان خدمت‌رسانی باشد تصریح کرد: اما این هم قابل قبول نیست که یک مدیر بیمارستان یا دانشکده یا معاون دانشگاه بخواهد خلاف منافع نظام عمل کند.
محمد رئیس‌زاده در پاسخ به این پرسش که با توجه به نزدیک شدن ایام 9 دی شاهد آن هستیم که در دولت یازدهم افرادی که به نوعی در فتنه 88 نقش داشتند علی‌الخصوص در حوزه سلامت مسئولیت‌های کلیدی را برعهده گرفته‌اند، بر این اساس نگرانی‌هایی از حضور این افراد وجود دارد، بنابراین بسیج در این مورد چگونه نظارت و برخورد خواهد کرد، تاکید کرد تمام اهداف بسیج همکاری با دولت جدید علی‌الخصوص با وزارت بهداشت در حوزه سلامت است و گفتمان غالب در حوزه سلامت باید گفتمان خدمت‌رسانی باشد.
رئیس‌زاده افزود: وزیر محترم بهداشت نیز این مسئله را قبول دارند که نباید فضای رادیکال سیاسی بر فضای وزارت بهداشت غالب شوند و این نگاه تحسین‌برانگیز است. به همین دلیل حتما دوستان وزارت بهداشت باید این موضوع را مدیریت کنند.
رئیس بسیج جامعه پزشکی کشور تصریح کرد: این قابل قبول نیست که یک مدیر بیمارستان یا یک رئیس دانشکده و یا معاون دانشگاه بخواهد در حال حاضر کار سیاسی در جهت خلاف منافع نظام انجام دهد، بنابراین اگر چنین افرادی مسئولیتی نداشته باشند کار سیاسی آنان اشکالی ندارد و می‌توانند در چارچوب خود مطرح کنند زیرا کشور ما آزاد است و هیچ کسی هم ایرادی نمی‌گیرد ولی وقتی چنین افرادی در سازمان‌های خدمت‌رسان حوزه سلامت مسئولیت گرفتند دیگر نباید پای بیانیه‌هایی را امضا کنند که این بیانیه با مسائل و منافع نظام زاویه دارد و این اشکال دارد.

 


کارشناس ارشد و مدیر تحریریه یک نشریه ترکیه گفت: تصویب طرح مقابله با افراطی گری رئیس جمهوری ایران از سوی مجمع عمومی سازمان ملل نشان می دهد که غرب نیز به قدرت ایران پی برده است.
قاسم آلجان مدیر تحریریه مجله جعفری یول ترکیه دیروز در گفت و گو با ایرنا افزود: تصویب طرح مقابله با افراطی گری دکتر روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل نشانگر نگرش مثبت و سازنده ایران برای تامین صلح و ثبات در منطقه و جهان است.
مدیر تحریریه مجله جعفری یول ترکیه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره با سیاست های افراطی و استعماری غرب و استکبار جهانی مقابله کرده است.
مدیر نشریه جعفری یول ترکیه همچنین بر سیاست منطقی و عادلانه ایران در قبال تحولات منطقه ای به ویژه سوریه تاکید کرد و ادامه داد: ایران مانع ادامه خونریزی ها و کشتار بیشتر در سوریه شد و نشان داد که با سیاست منطقی خود برای تامین صلح و ثبات در منطقه یک بازیگر مهم است.

 


دمیتری روریکوف مشاور رئیس جمهوری اسبق روسیه اعلام کرد: احترام به حقوق ایران ازسوی قدرت های بزرگ، تنها راه حل مساله هسته ای این کشور است.
روریکوف روزشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان این که ایران تاکنون هیچ یک از مفاد معاهده ان.پی.تی را نقض نکرده است، اظهار داشت : گروه 1+5 و به ویژه کشورهای غربی عضو گروه باید این واقعیت را مورد توجه قرار دهند.
وی افزود:درآن صورت شاهد پیشرفت های بیشتر در روند حل مساله هسته ای ایران خواهیم بود و اعتماد طرف های این مساله نسبت به یکدیگر افزایش خواهد یافت.
مشاور رئیس جمهوری اسبق روسیه گفت: بدون تردید توافق هسته ای ژنو میان ایران و گروه 1+5 یک پیشرفت بزرگ بود که در یک دهه اخیر بی سابقه می باشد،اما دو طرف باید با درک وضعیت و موانع و مشکلات موجود درجهت حل و برطرف کردن آنها گام بردارند و در این میان غرب مسئولیت سنگین تری برعهده دارد.
روریکوف در تشریح دیدگاه خود اضافه کرد: کشورهای غربی بارها ادعاهای اثبات نشده در باره ایران و برنامه هسته ای این کشور مطرح کرده اند و این ادعاها بیشتر از اختلافات ایدئولوژیکی منشاء می گرفته است که به مجامع بین المللی هم کشیده شده است.
وی گفت: با تلاش غربی ها مساله ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده است و در سال های اخیر این مساله مهم‌ترین مساله جهانی شده است.
روریکوف یادآوری کرد: توافق هسته ای ژنو فرصت مهمی برای حل اختلافات میان ایران و غرب به وجود آورده است و در صورت غلبه یافتن دو طرف بر فضای بی اعتمادی موجود، می توان برای کسب توافق نهایی امیدوار بود.
وی اضافه کرد: امیدواریم که در پایان شش ماه برای عقد موافقت نامه نهایی، ایران و گروه 1+5 بتوانند مسیر تعیین شده را با اعتماد به یکدیگر بپیمایند و بدون شک مذاکراتی که در این مدت در سطح کارشناسان یا هیات های مذاکره کننده انجام می‌گیرد، نقش تعیین کننده برای رفع سوء تفاهم ها و اختلافات خواهند داشت.

 


رصد مجموعه اظهارات و مواضع آمریکایی‌ها نشان می‌دهد واشنگتن به دنبال رسیدن به توافق بلندمدت هسته‌ای با ایران نیست.
در تازه‌ترین موضع‌گیری‌های ضد ایرانی، «باب منندز»، نماینده دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که رهبری نمایندگان این نهاد برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران را برعهده دارد، در گفتگو با فاکس‌نیوز مدعی شد: وقتی شما از تولید سانتریفیوژهای پیشرفته جدید که تنها برای غنی‌سازی اورانیوم از آن‌ها استفاده می‌شود، صحبت می‌کنید و از سوی دیگر اجازه بازرسی از آن را نمی‌دهید، این به آن معنا است که هدف شما از این اقدام نه تولید انرژی هسته‌ای برای مصارف داخلی، بلکه تولید بمب اتم (!) است.
از سوی دیگر سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن در بیانیه‌ای، بار دیگر ادعای خود را مبنی بر اینکه تمام فعالیت‌های غنی‌سازی ایران باید متوقف شده و زیربنای این فعالیت‌ها باید به طور کامل از بین برود، تکرار کرد و مدعی شد: اعلام تولید سانتریفیوژهای بیشتر به این معنا است که ایران به دنبال تولید بمب اتم است و سرعت خود برای دستیابی به این هدف را افزایش داده است.
منندز در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: من هم مانند رئیس‌جمهور با دیپلماسی موافقم، اما تفاوت دیدگاه‌ ما در این زمینه در این است که ما باید آماده این باشیم که دیپلماسی در این زمینه به نتیجه نرسد. در واقع این اقدام باعث می‌شود ما همزمان با اقدام دولت برای مذاکره، در برابر ایران موضع قوی نیز داشته باشیم.
همچنین مارک کرک که از حامیان اصلی این طرح است، دراین‌باره می‌گوید: ما برای اینکه بتوانیم در زمینه دیپلماسی به موفقیت برسیم، باید برای مقامات ایران این مسئله را روشن کنیم که اقدامات بد در زمینه توافق باعث تحمیل شدیدترین تحریم‌های اقتصادی در تاریخ علیه این کشور خواهد شد.

شروط غیرهسته‌ای
در همین حال «ریچارد.اچ.سولومون» از اعضای اندیشکده رند در مطلبی در «یواس‌نیوز» با مقایسه توافق هسته‌ای ایران با توافق آمریکا و چین در دهه هفتاد میلادی، نوشت: در یک نگاه کلی باید گفت، همانگونه که سیاست فتح باب «مائو تسه دونگ» با آمریکا تقریبا در برابر چنددستگی داخلی در چین شکست خورد، توافقنامه هسته‌ای مقبول آمریکا و متحدان و دوستان منطقه‌ای‌اش ممکن است به خاطر مخالفت‌ها در داخل ایران حتی منعقد نشود. فتح باب چین به واسطه ترس از شوروی سابق - نگرانی راهبردی مشترک مائو و سپس «دنگ شیائوپینگ» با نیکسون و روسای جمهوری بعدی آمریکا - ممکن و عملی شد. امروزه، ایران و آمریکا فاقد چنین نگرانی امنیتی مشترک و بنیادی هستند که موجب تثبیت به نسبت بلندمدت روابط عادی شده روابط آمریکا و چین شد. در واقع، آنها اختلافات بنیادی و اساسی بر سر ساختار آتی قدرت منطقه‌ای دارند.
این مقام سابق آمریکایی افزوده است: سوال این است که ایران پس از آنکه جانی دوباره گرفت، از قدرت خود چگونه استفاده خواهد کرد؟ در خوش‌بینانه‌ترین حالت، معلوم نیست که این کشور سیاست‌های وفاق و ثبات منطقه‌ای را دنبال کند. از این رو، عجیب نیست که چشم‌انداز یک توافقنامه محدود به مساله هسته‌ای تهدیدی برای سایر قدرت‌های خاورمیانه باشد که در انتظار تغییر اساسی منطقه‌ای در جهت نفوذ ایران هستند. در نتیجه، مذاکرات ژنو باید با مذاکرات موازی و حتی مهم‌تر درباره اقداماتی تکمیل شود که فراتر از حمایت ایران از «بشار اسد» و حزب‌الله است و تهدیدی برای ثبات منطقه محسوب می‌شود.
سولومون که زمانی رئیس اندیشکده موسوم به موسسه صلح آمریکا بود، در رابطه با چشم‌انداز توافقنامه جامع با ایران گفت، احتمالا شاهد خواهیم بود که روحانی و گروه مذاکره‌اش خواستار توافقنامه‌ای هستند که تصورات ایران را در زمینه استیلا بر منطقه‌ای محفوظ بداند. آیا اگر پنج بعلاوه یک قاطعانه بر شروطی تاکید کند که به طور قابل ملاحظه‌ای توان جهش هسته‌ای ایران را محدود و یا حتی نابود کند، توافقنامه‌ای امضا خواهد شد و یا پایدار خواهد ماند؟

شاید غیرممکن
«جیمز. ام. لیندسی»، مدیربخش مطالعات شورای روابط خارجی آمریکا نیز در مطلبی با ابراز تردید درباره آینده توافق هسته‌ای با ایران نوشت:
با به دست آمدن توافق موقتی ژنو با ایران در ماه نوامبر (آذرماه)، دولت آمریکا این فرصت را دارد که به توافقی جامع‌تر درخصوص برنامه هسته‌ای ایران برسد. اولویت شماره یک دولت اوباما در سال 2014 تبدیل توافق موقتی با ایران به یک توافق دائمی است اما انجام این کار آسان نخواهد بود و حتی ممکن است غیرممکن باشد.
وی ادامه داد: شاید محتمل‌ترین نتیجه این باشد که دو طرف با دیدگاه از این ستون به آن ستون فرج است، توافق موقتی را تمدید کنند.

مانع یا بهانه؟!
در همین حال آسوشیتدپرس در گزارشی مدعی شد فعالیت جدید هسته‌ای ایران، مذاکرات را با مانع روبرو کرده است.
به نوشته این خبرگزاری، دو مقام آشنا با فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفتند که تهران حتی از این هم فراتر رفته و یکی از مفاد توافق هسته‌ای موقتی ژنو را طوری تعبیر کرده است که توسط بسیاری از کشورهای گروه 5+1 رد شده است.
این مقامات درگفت‌وگو با آسوشیتدپرس در روز جمعه گفتند که کارشناسان فنی ایران اخیرا به همتاهای خود از شش قدرت جهانی گفتند که تعدادی سانتریفیوژ در یک شاخه تحقیقاتی یکی از سایت‌های غنی‌سازی ایران نصب شده است، ولی به تعداد آنها اشاره‌ای نکردند.
این مقامات گفتند که ایران گفته است که تحت مفاد تحقیق و توسعه توافق ژنو حق انجام این کار را دارد. این مقامات که عضو دو کشور طرف مذاکرات با ایران هستند خواستند نامشان فاش نشود، چون اجازه گفت‌وگو درباره جلسات محرمانه را ندارند.
این مقامات گفتند که رویکرد ایران با مخالفت شدید آمریکا و سایر نمایندگان گروه 5+1 (انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان) روبرو شده است و آنها بر این عقیده‌اند که نصب هرگونه سانتریفیوژی که تعداد کل سانتریفیوژها را افزایش دهد، به ویژه از یک مدل جدید، تعهد تهران به تعلیق تعداد و نوع ماشین‌های غنی‌سازی‌اش تحت توافق ژنو را نقض می‌کند.

 


گرفتاری‌ها بخاطر عدم تزکیه است
اختلافاتی که سر دنیا بین همه بشر هست، این اختلافات ریشه‌اش این طغیانی است که در نفس‌هاست و این گرفتاریی است که انسان دارد و گرفتاری به خود دارد. و به هوای نفسانیه.
اگر انسان تزکیه بشود و نفس انسان تربیت بشود این اختلافات برداشته می‌شود.

آئین انقلاب اسلامی - ص 55

 


هم از نظر عقلايي و هم از نظر مباني اسلامي ترديدي نيست که بايد تلاش کنيم با کساني که زمينه همفکري و گرايش‌هاي مشترک داريم، جهات مشترک را تقويت و روي آن‌ها تکيه کنيم؛ آن‌ها را اساس کار قرار بدهيم. به عبارت ديگر، بايد مسائل را بيابیم، دسته‌بندي و اولويت‌بندي کنيم، خط‌قرمز‌ها و اصول را مشخص کنيم و اگر بين مسائل تضادي واقع شود، مسائل اصولي حفظ شود. اين بدان معناست که بايد به دنبال کساني باشيم که بر اساس اصول مشترکي توافق کنند و آن‌ها را قابل خدشه ندانند. حال، اگر کساني فکر ديگري دارند، آن‌ها نيز با دوستان خودشان همفکري مي‌کنند. ما براي اينکه بتوانيم وظيفه خود را عمل کنيم، وقتي تشخيص داديم وظيفه‌ چيست و اصولي را قائل شديم، اگر ديديم کساني در اين اصل‌‌ها با ما مشترکند، شايسته است با صرف‌نظر از اختلاف‌نظرهايي که در مسائل فرعي وجود دارد، با آن‌ها همکاري و تعاون کنيم و نسبت به تقويت آن اصول بکوشيم. اين همان ريشه تفکر اصول‌گرايي است.
با توجه به اينکه تجربه‌هاي تحزب در کشور ما، حتي حزب جمهوري اسلامي، چندان موفق نبود، دلسوزان و خيرخواهان جامعه به اين فکر افتادند که ابتدا سلسله اصولي را مطرح کنيم و با کساني که در آن اصول با هم موافقيم همکاري کنيم و مسائل ديگر را کنار بگذاريم، روي نقاط افتراق فرعي تکيه نکنيم و بگذاريم در آن مسائل هر کسي رفتار خودش را داشته باشد. در واقع ما براي حفظ اين اصول با کساني که با ما همفکرند، همکاري بيشتر و صميمانه‌تري داشته باشيم. حال اين همکاري مي‌تواند با عنوان حزب، جبهه، جمعيت و يا چيز ديگري باشد. تا به حال هم نشنيده‌ايم که کسي اين مطلب را انکار کند؛ مگر کساني که خيلي شاذند و مي‌گويند: اصلاً نمي‌توان کار اجتماعي کرد! به عقيده اينان هر کس به هر چه خودش فکر مي‌کند بايد عمل کند و با ديگران کاري نداشته باشد. اما آنهايي که في‌الجمله قبول دارند که بايد کار اجتماعي کرد، معتقدند با کساني که همفکرند و نقطه‌هاي توافق‌ بيشتري دارند، مسائل را درجه‌بندي کنند و در مسائلي که اهميتش در درجه اول است با هم به توافق برسند. به نظر مي‌رسد در ادبيات سياسي امروزي ما، اصول‌گرايي همين معنا را افاده مي‌کند. اصول‌گرايي يعني اصول اساسي و مسلمي وجود دارد که ما به آن‌‌ها پايبنديم و بدين ترتيب همه بر سر آن اصول توافق داريم. در فروعات نيز ممکن است اختلاف داشته باشيم، ولي نبايد آن‌ها به کارهايي که مبتني بر اصول است لطمه بزند.

پايبندي به اصول و انعطاف در مسائل فرعي
حاصل سخن اينکه اگر ما پذيرفتيم که در عرصه مسائل سياسي‌ ـ ‌اجتماعي بايد فعاليت اجتماعي ديني داشته باشيم، راهي که هيچ اشکالي در آن نيست اين است که افرادي را بياييم که با آن‌ها در مسائلي که در درجه اول اهميت هستند از نظر فکر، تشخيص، شناخت و تجربه توافق داشته باشيم و با آنان همکاري کنيم. لازمه اين همکاري هم اين است که در مسائل فرعي گذشت کنيم و اختلاف در مسائل فرعي مانع از همکاري در مسائل اصلي نشود؛ چراکه اگر بگوييم همه بايد آن گونه که من فکر مي‌کنم، فکر کنند، هيچ وقت هيچ همکاري پيدا نمي‌کنيم و دست آخر به انزواي فردي مي‌رسيم. هيچگاه کسي در عالم پيدا نمي‌شود که همواره به همه چيز مثل من نوعي فکر کند و همه چيز را آن‌گونه تشخيص بدهد که من مي‌فهمم. پس، بايد سلسله مسائلي را که در درجه اول اهميتند، اصل قرار داده، بر آن‌ها پافشاري کنيم، و مسائل بعدي را مورد اغماض قرار داده، به آن‌ها اهميت ندهيم. اين مطلب هم در قرآن و روايات است، هم در فرمايشات امام و هم در فرمايشات رهبر معظم انقلاب. ايشان بخصوص در فرمايشات اخيرشان فرمودند: مسائل را درجه‌بندي کنيد و اولويت‌‌‌ها را رعايت کنيد. پرداختن به مسائل فرعي مانع نشود ‌که مسائل اصلي فراموش شود. بنابراين، شيوه کلي تفکر ما براي فعاليت‌هاي اجتماعي اين است؛ مبناي کار، همکاري‌ و رفاقت ‌ما نيز همين است. يعني ما کساني را پيدا کرده‌ايم که در اصلي‌‌ترين مسائل با هم توافق داريم. اين بدان معناست که ممکن است در مسائل ديگري با هم اختلاف‌نظر داشته باشيم، اما نبايد آن‌ها را دخالت بدهيم، بلکه در آن موارد هرکس هرچه وظيفه خود مي‌داند بايد عمل کند. دقت کنيم در کار مشترک‌ بايد مبتني بر اين اصول مشترک رفتار کنيم و عبور از خط قرمز‌ها ممنوع باشد. حفظ اين اصول مشترک لازم است و بايد همه فعاليت‌‌ها بر محور اين اصول مشترک باشد.

ولي‌فقيه؛ اصل مسلم
آنچه (بخصوص بعد از انتخابات) مؤيد اين مطلب است اين است که مهمترين کار ما کار فرهنگي است. ما بايد در فکر ديگران اثر بگذاريم. آن خطري که نسبت به نسل جوان احساس مي‌کنيم اين است که دينشان ضعيف و افکارشان منحرف شود. اين خطر در ساير کشورهاي اسلامي بسيار بيشتر است؛ حتي در همسايه‌هاي نزديک‌ ما. اين امر در کشور ما به برکت انقلاب و رهبري‌هاي امام راحل (رض) و جانشين شايسته‌شان رهبر معظم انقلاب کمتر است. ما هرچه فکر کنيم نمي‌توانيم قدر اين نعمت‌‌‌ها را بشناسيم. دعا مي‌‌کنيم خدا بر علو درجات امام و بر طول عمر، سلامتي، عزت و توفيقات رهبر معظم انقلاب بيفزايد و به ما توفيق دهد که از اين نعمت عظيم حداکثر استفاده را بکنيم. اطاعت از رهبري بزرگترين ضامن سلامت راه ما و موفقيت ماست. اين نکته در کلام‌ اخير رهبري بود که اگر قانوني اشکال هم داشته باشد، باز عمل کردن به آن قانون بهتر از بي‌قانوني است. اگر فرض شود حتي رهبري هم در مواردي اشتباه کند ـ که هنوز ما موردي سراغ نداريم ـ به اين معنا نيست که ما بگوييم چون احتمال خطا در تصميماتي را مي‌دهيم پس به خود حق مي‌دهيم که آن‌ها را ملاک قرار ندهيم. اگر اين طور است ديگر ما نبايد تقليد کنيم و مرجع تقليدي داشته باشيم، چون قطعاً مراجع تقليد ما نيز اشتباه مي‌کنند و دليل آن هم اختلاف فتواهايشان است. وظيفه ما حکم مي‌کند از کسي که اعلم تشخيص داديم، تقليد کنيم؛ حتى اگر در بين فتواهايش اشتباه هم باشد. هيچ راهي بهتر از اين نيست. دشمن‌ترين دشمنان هم اعتراف دارند که رهبري ما بسيار کم‌نظير و بلکه بي‌نظير است. ما مي‌توانيم همين اصل را يکي از اصول خود قرار دهيم و توافق کنيم که اين‌ خط قرمز ماست و عدول از روش و منش رهبري باعث افتراق مي‌شود و هيچ وقت ما را به جايي نمي‌رساند. در کنار آن نيز ساير اصولي که بايد تا آخر رعايت کنيم در نظر بگيريم و اگر ضعف‌هايي است آن‌ها را تقويت کنيم. همان مبناي اصول‌گرايي است.
بنابراين به نظر مي‌رسد امروز بايد تلاش کنيم همواره مسائل اصولي را بر مسائل فرعي و موسمي که گاهي ذهن‌‌ها را به خود مشغول مي‌دارد، مقدم بداريم. گاهي در مسائل فرعي آنچنان غوطه‌ور مي‌شويم که مسائل اصولي يادمان مي‌رود. اين همان موجي بود که در انتخابات اکثر گروه‌‌ها به آن مبتلا شدند.

چکيده بيانات آيت‌الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در جلسه شوراي مرکزي جبهه پايداري 11/6/1392

 


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رهبر انقلاب تأکید کردند: «مسئله عقیم‌سازی و جلوگیری باید جداً جلویش گرفته شود. دستگاه‌های دولتی مطلقاً به خود اجازه ندهند که پول بیت‌المال صرف شود برای اینکه نسل متوقف شود».
محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تحدید نسل و تأکیداتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با اعضای شورای انقلاب فرهنگی در این خصوص داشتند، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مباحث مختلفی مطرح کردند. از جمله یکی از موضوعات مهمی را که تأکید داشتند توجه به مسئله افزایش جمعیت بود.
وی در گفت‌وگو با تسنیم خاطرنشان کرد: نرخ باروری در کشور در سال شصت و پنج 6/4 درصد بوده و قرار بود در سال ۹۰ به ۴ درصد تبدیل شود که متأسفانه در سال ۷۱ در نرخ باروری به ۴ درصد رسیدیم و در سال ۹۰ نرخ باروری به 1/7 درصد رسید که زیر حد جانشینی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب چندین سال است که به مسئله افزایش جمعیت و راهکارهای برون‌رفت از کاهش جمعیت و نرخ باروری جمعیت برای رسیدن به حد قابل‌قبول تأکید کرده‌اند.
وی افزود: در دیدار اخیری که اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان تأکید کردند که «مسئله عقیم‌سازی و جلوگیری باید جداً جلویش گرفته شود. دستگاه‌های دولتی مطلقاً به خود اجازه ندهند که پول بیت‌المال صرف شود برای اینکه نسل متوقف شود».
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد تأکید رهبر انقلاب به موضوع جمعیت فتوای ایشان است و معظم‌له به ‌عنوان ولی‌فقیه و ولی امر مسلمین بر این بحث تأکید حکومتی دارند، گفت: لایحه و طرح موضوع جمعیت در مجلس در حال طی مراحل قانونی است و امیدواریم زودتر این لایحه به نتیجه برسد و مجلس هم کمک کند تا این موضوع به ثمر برسد تا سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری مورد توجه قرار گرفته استفاده از وسایل گوناگون پیشگیری و جلوگیری از باروری با استفاده از امکانات بیت‌المال و دولتی جلویش گرفته شود.

طرح جامع مجلس برای رشد جمعیت
همچنین حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص موضوع کاهش جمعیت گفت: جمعیت کشور ما در چند دهه آینده اگر با این روند پیش برود با رشد منفی جمعیت مواجه می‌شویم و کشوری خواهیم داشت که درصد قابل توجهی از جمعیت آن سالمند خواهند بود و نیروی جوان و مولد کشور کاهش پیدا می‌کند. همان بلایی که در کشورهای اروپایی رخ داد و امروز مجبورند نیروی کار مهاجر وارد کنند، تا بتوانند چرخ اقتصادشان را بچرخانند، گریبان ما را هم خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: در این زمینه در دولت دهم در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحثهای زیادی شد و افراد زیادی در این زمینه تحقیق و بررسی کردند که البته مقام معظم رهبری فرمودند بهتر است این طرح در مجلس تصویب شود که قانون بشود.
شهریاری گفت: ما در این زمینه طی دو سال گذشته در مجلس یک طرح مفصل که 50 ماده دارد، تنظیم کردیم و مجدداً یک کار مشترک با کمیسیون فرهنگی مجلس انجام دادیم و مسائلی که به نظر می‌رسید اصلاح شد.
وی افزود: همه باید دست به دست هم بدهیم تا این خطری که نسل ما را تهدید می‌کند از بین برود، ما در جلسه‌ای که با همکاران شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمت مقام معظم رهبری بودیم، ایشان فرمودند که «از آن طرف هم مسئله عقیم سازی و جلوگیری باید جداً جلویش گرفته شود، دستگاههای دولتی مطلقاً به خود اجازه ندهند که پول بیت المال صرف شود برای اینکه نسل متوقف شود».
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت و گو با فارس ادامه داد:‌ طرحی که در مجلس برای رشد جمعیت تهیه شده یک طرح جامع است که ابعاد مختلف این موضوع را پوشش می‌دهد، در زمان حاضر تنها کاری که برای زنان انجام می‌دهیم، 9 ماه مرخصی پس از زایمان است در حالی که کافی نیست، این طرح که همه ابعاد را پوشش می‌دهد به زودی و بعد از تصویب بودجه سال آینده، با امضای 50 نماینده به صحن علنی می‌آید و به طور جدی دنبال می‌شود تا به تصویب نهایی برسد.

 


شورای نگهبان در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد در قانون اساسی جایگاهی به عنوان «معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی» بر دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی نشده است.
در نامه شورای نگهبان به علی لاریجانی رئیس مجلس آمده است؛ «از آنجا که در قانون اساسی جایگاهی به عنوان (معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی) بر دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی نشده است، الزام دستگاه‌‌ها به اطلاع‌رسانی به معاون نظارت مجلس با این عموم مواجه با ایراد بوده و مغایر اصل 57 قانون اساسی است». یادآور می‌شود؛ پیش از این عزت‌الله یوسفیان‌ملا رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس از ایراد شورای نگهبان به معاونت نظارت مجلس خبر داده بود.  وی اعلام کرده بود «کمیسیون تدوین آئین‌نامه ایراد شورا را پذیرفت و آئین‌نامه را اصلاح کرد و مجددا برای شورا ارسال کرد؛ طبق اصلاحیه آقای مظفر با سمت نمایندگی فعالیت می‌کند که در این مسئله با شورای نگهبان به توافق رسیدیم».یران حراست و پاسداری خواهند کرد.

 


رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح ممنوعیت حمل سلاح سرد، از رای منفی نمایندگان به این طرح و بسته شدن پرونده آن در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داد.
اللهیار ملکشاهی در واکنش به سرانجام بررسی طرح ممنوعیت حمل سلاح سرد در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نتوانست رای مثبت بیاورد و پرونده آن در این کمیسیون بسته شد.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس کافی بودن قوانین فعلی را از مهمترین دلایل مخالفت نمایندگان با این طرح عنوان کرد و در ادامه افزود: در حال حاضر قانون تشدید مجازات قاچاق سلاح و مهمات در کشور وجود دارد که برای حمل و قاچاق انواع سلاح مجازات‌های شدیدی را درنظر گرفته است.
وی ادامه داد: در این قانون برای حمل و قاچاق سلاح‌های جنگی ۱۰ سال و برای سلاح‌های غیرجنگی از ۶ ماه تا ۳ سال حبس درنظر گرفته شده است و از این رو هیچ نقض قانونی در این زمینه وجود ندارد.
نماینده مردم کوهدشت در مجلس جدا کردن قوانین مرتبط با چاقو از دیگر سلاح‌های سرد را سخت و غیر عملی عنوان کرد و گفت: حتی در صورت تصویب این طرح نیز، ممنوعیت حمل چاقو قابل اجرا نبود و تصویب آن موجب وهن می‌شد.
رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در واکنش به چرایی تاکید نیروی انتظامی برای تصویب این طرح افزود: چاقو و هر ابزار و وسیله دیگری از یک‌سو دارای کارکردهای مشروعند و از سوی دیگر امکان استفاده نامشروع دارند، لذا پاک کردن صورت مسئله و ممنوعیت حمل چاقو برای جلوگیری از امکان استفاده نامشروع، کمکی به حل این مسئله نمی‌کند.
ملکشاهی در گفت‌وگو با تسنیم خاطرنشان کرد: برای کاستن از امکان استفاده نامشروع ابزار مختلف می‌بایست در این حوزه‌‌ها به بستر و زمینه‌های بروز این موارد توجه کرد و با استفاده حداکثری از فرهنگ، زمینه بروز چنین مواردی را از بین برد.

 


در پی تجمع چندی پیش خانواده دانش‌‌آموزان مدرسه شین‌آباد در مقابل نهاد ریاست جمهوری، محمد نهاوندیان در دیداری وعده تسریع در روند این دانش‌آموزان آسیب‌دیده را داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دیدار با دانش‌آموزان آسیب‌دیده مدرسه شین‌آباد گفت: کل مبلغ هزینه درمانی دانش‌آموزان شین‌آبادی به حساب بیمارستان واریز شده تا در اسرع وقت نسبت به درمان و جراحی پلاستیکی آنان اقدامات لازم صورت گیرد. وی افزود: در روزهای گذشته دولت تصمیمات خوبی برای رسیدگی به وضعیت این دانش‌آموزان اتخاذ کرده و معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت موظف به ارائه خدمات درمانی به آنها در اسرع وقت شده‌اند. رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه روحیه‌ای که در این بچه‌ها دیده‌ام بسیار امیدوارکننده است، گفت: این روحیه و حفظ و ارتقاء آن بزرگ‌ترین سرمایه برای ادامه موفق اقدامات درمانی آنهاست. نهاوندیان تصریح کرد: تعیین مستمری و تامین آینده این بچه‌ها را به طور جدی پیگیری خواهم کرد و اطمینان می‌دهم آنچه در ظرفیت قوانین و مقررات باشد، به صورت حداکثری اجرا خواهد شد.

 


رئيس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: نقشه راه بانک مرکزی در دهه منتهی به 1400 در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی می‌شود.
فرهاد نیلی در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری سومین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت در روزهای 16 و 17 دی ماه سال جاری اظهار کرد: این همایش اولین همایش رسمی و سیاستی است که بانک مرکزی پس از تغییر دولت برگزار می‌کند و به محتوای بانکداری و تاثیر فضای کسب و کار از فن‌آوری می‌پردازد.
وی با اشاره به حضور رئيس کل بانک مرکزی و وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در این همایش اظهار کرد: عزم و اراده بانک مرکزی بر نوسازی نظام بانکی است زیرا صنعت بانکداری با سرعت زیادی درحال پیشرفت است اما سیستم بانکی ما به دلایلی مانند تحریم از صنعت بانکداری در دنیا فاصله گرفته است.
رئیس پژ‌وهشکده پولی و بانکی با اشاره به این که فن‌آوری نه لزوما اما می‌تواند بهترین موتور پیشران نوسازی باشد، تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات می‌تواند در این همایش عزم و اراده خود را در زمینه پشتیبانی از سیستم بانکی نشان دهد.
نیلی با اشاره به حضور مهمانان خارجی در این همایش به برگزاری جشنواره دکتر نوربخش در حاشیه این همایش اشاره و اظهار کرد: 18 محصول به دبیرخانه جشنواره ارائه شده تا برترین محصولات و نوآوری‌های نظام بانکی در این جشنواره تقدیر شود. وی در ادامه به نقش گوشی‌های همراه هوشمند در ایجاد تحول در زمینه برقراری ارتباط اشاره و خاطرنشان کرد: اگر بانک‌ها به نقش گوشی‌های هوشمند توجه نکرده و برنامه‌ای برای استفاده از این گوشی‌ها در زمینه بانکداری نداشته باشند عقب می‌مانند، بنابراین بانک‌ها باید تهدیدها و فرصت‌های استفاده از گوشی‌های همراه را در ارائه خدمات بانکی مورد توجه قرار دهند.
نیلی به نقش شبکه‌های اجتماعی در ارائه خدمات بانکی اشاره و اظهار کرد: در این راستا فن‌آوری‌های بانکی باید بتواند برخی خدمات خود را روی این زیرساخت ارائه دهد. به همین منظور در این همایش به این موضوع پرداخته می‌شود.

پرداخت یارانه
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی نیز در این نشست با اشاره به اختلال‌های به وجود آمده در شبکه به دلیل پرداخت نقدی، گفت: در صورت توافق، یارانه نقدی اواسط هر ماه و برای جلوگیری از تراکم در بانک‌ها اواخر هفته واریز می‌شود. ناصر حکیمی گفت: این بانک امکان ارائه یارانه نقدی و غیرنقدی را با امکانات موجود دارد و می‌تواند به صورت ترکیبی نیز سبد و یارانه ارايه دهد.
وی از پیشنهاد بانک مرکزی برای تغییر زمان واریز یارانه نقدی به اواسط هر ماه و اواخر هفته خبر داد و اظهار داشت: از ابتدای سال 89 که بحث واریز یارانه نقدی آغاز شد بانک مرکزی همواره خواستار همزمان نبودن واریز یارانه با حقوق کارمندان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران برای جلوگیری از افزایش حجم تراکنش و بروز اختلال در این شبکه بود. وی ادامه داد: بر همین اساس بانک مرکزی پیشنهاد واریز یارانه نقدی در اواسط هر ماه و روزهای پایانی هفته را به سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها ارائه داده ولی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در این زمینه ملاحظاتی دارد.
این مقام مسئول در بانک مرکزی تصریح کرد: در صورت توافق، یارانه نقدی اواسط هر ماه و برای جلوگیری از تراکم در بانک‌ها اواخر هفته واریز می‌شود. حکیمی درباره وضعیت تسویه پذیرندگان اینترنتی گفت: تسویه تراکنش‌ها در گذشته 48 ساعته بود که با انتقال سیستم‌ها به شاپرک این زمان به 24 ساعت کاهش یافته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تسویه کارت به کارت (تا سقف سه میلیون تومان) اینترنتی آنی است، اگر این امر با تاخیر انجام شود، تخلف است.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اظهار داشت: هرچند گمانه‌زنی‌هایی برای جریمه هزار تومانی در صورت تاخیر در انتقال مبلغ یاد شده صورت گرفته بود اما تاکنون در این خصوص تصمیم‌گیری انجام نشده است.
وی با رد اخبار منتشره در خصوص مقاومت بانک‌ها برای پیوستن به شاپرک افزود: برخی بانک‌ها برای انتقال به سیستم شاپرک از آمادگی‌های لازم برخوردار نبودند و نیازمند زمان بیشتر برای عملیات انتقال بودند.
. رابطه بین عراق و جمهوری اسلامی ایران، یک رابطه «حیاتی» است.

 


معاون اول رئیس قوه قضائیه اعلام کرد پرونده تخلفات تامین اجتماعی به محض وصول در دادسرای تهران به صورت فوق العاده و ویژه رسیدگی می‌شود.
حجت الاسلام «ابراهیم رییسی» معاون اول دستگاه قضا با اعلام این خبر افزود: دستگاه قضایی برای رسیدگی به پرونده تخلفات تامین اجتماعی که اخیرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، عزم جدی دارد و به محض وصول در دادسرای تهران مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: مردم ایران بدانند که دستگاه قضایی برای رسیدگی به تخلفات رخ داده در تامین اجتماعی مصمم است.
رییسی گفت: بر این اساس دستگاه قضایی به اتهامات هر فرد یا افرادی که نامشان در گزارش کمیته تحقیق و تفحص آمده و اتهام متوجه آن‌ها باشد رسیدگی می‌کند.
معاون اول قوه قضائیه در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: دستگاه قضایی در این پرونده به هیچ عنوان اغماض نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: با آغاز رسیدگی قضایی به پرونده، مردم نیز در چارچوب‌های قانونی و از طریق سخنگوی قوه قضائیه در جریان پیشرفت آن قرار می‌گیرند.

 




     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10