(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 شهريور 1388- شماره 19450
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
حرف هاي داغ بهارستان در بررسي كابينه دهم
تن آدمي شريف است به جان آدميت
معاون اول قوه قضاييه در توديع و معارفه رئيسان ديوان عدالت اداري:
رسيدگي به پرونده هاي اغتشاشگران بايد منطبق با قانون باشد
 توافق ايران و عراق براي بررسي موضوعات مشترك
سومين نوشته ابطحي از درون زندان: دود آشوب هاي خياباني تنها به چشم مردم مي رود
اميرشاه صفي خبر داد ساخت بمب افكن رادارگريز در ارتش



با ارائه نظر موافق و مخالف در جلسه علني مجلس مطرح شد
حرف هاي داغ بهارستان در بررسي كابينه دهم

كليت كابينه دهم در مجلس شوراي اسلامي مورد رسيدگي قرار گرفت.
در نخستين روز بررسي كابينه پيشنهادي دهم در خانه ملت ابتدا رئيس جمهور به معرفي وزراي مدنظر خود پرداخت و سپس نمايندگان موافق و مخالف با كليت كابينه به بيان ديدگاه هاي خويش پرداختند.
اقليتي ها نخستين مخالفان كابينه
نصيري و يوسف نژاد نمايندگان فراكسيون اقليت نخستين مخالفان كليت كابينه بودند كه پشت تريبون رفتند و حرف زدند.
نصيري قيداري نماينده ضد دولت زنجان در مخالفتش گفت: بايد قباي خوش برش وزارت را به قامت تواناترين و شايسته ترين فرد پوشاند.
وي افزود: طبق ماده 188 آئين نامه مجلس، برنامه اي به نام برنامه دولت به مجلس و نمايندگان ارائه نشد تا با تطبيق آن با برنامه هاي ارائه شده توسط وزرا ببينيم آيا هماهنگي در اهداف و تفكر سيستمي در مجموعه دولت وجود دارد يا نه؟ و بتوان بر آن اساس به بررسي خط مشي برنامه دولت پرداخت.
نصيري با بيان اينكه 64 درصد برنامه هاي ارائه شده، چكيده يا كپي از چشم انداز يا برنامه 5 ساله و يا سياست هاي اعلام شده توسط رهبري معظم انقلاب است، گفت: اين برنامه ها با الفاظ كلي نظير توسعه، اصلاح ساختار، افزايش بهره وري، تمركز زدايي، امنيت سرمايه گذاري، اجراي سياست هاي اصل 44، تكميل طرح هاي نيمه تمام، اصلاح الگوي مصرف، استفاده از ظرفيت ها و مشاركت فراگير و... كه الفاظي كلي و در حد برنامه بلند مدت مي باشند، ارائه گرديده و هيچ عدد كمي مبني بر حركت از وضع موجود به وضع مطلوب ارائه نمي دهد.
يوسف نژاد نماينده اقليتي ساري نيز پس از نصيري به مخالفت با كابينه دهم مدعي شد تراز كابينه در مورد تصميم گيري در مسائل بحراني منفي است.
وي در عين حال گفت اقتدار سابقه و مديريت خيلي از افراد پيشنهادي قابل قبول است.
يوسف نژاد با تأكيد بر اين كه مهمتر از شعارها، پايبندي به شعارهاست، به خروج 14 نفر از كابينه قبلي از دولت نهم اشاره كرد و گفت: جناب رئيس جمهور در مورد آقاي پورمحمدي عنوان كردند كه استاد دانشگاه، فاضل و عالم است و تجربيات فراوان دارد، مجلس هم به او رأي بالايي داد. در مورد آقاي محسني اژه اي گفتند عالم و وارسته و دلسوز و انديشمند است، در مورد آقاي جهرمي و بسياري وزرا اين را گفتند، اما جاي آنها الان كجاست. لذا بايد تأثيرگذاري كابنيه و برنامه هاي آنها را در عمل ببينيم.
باهنر مخالف دولت دهم
يا نهم؟
پس از مخالفت اقليتي ها با كابينه دهم، محمدرضا باهنر نماينده تهران هم كه از منتقدان دولت در مجلس به شمار مي رود در مقام مخالفت با كابينه دهم به نقد عملكرد دولت نهم پرداخت اين كار با تذكر تعدادي از نمايندگان مواجه شد ولي رئيس مجلس اين تذكرات را وارد ندانست.
باهنر در توجيه كارش به نمايندگان گفت: از آنجا كه دولت مصلحت ندانست كه برنامه كلي را به مجلس تقديم كند، ناچاريم بخش هايي از برنامه هاي مختلف وزرا را نگاه كنيم و يك نيم نگاهي هم به عملكرد گذشته دولت، در دولت نهم داشته باشيم.
باهنر با خاطرنشان كردن اين مسأله كه در چند روز اخير بحث هاي زيادي در رابطه با حق رئيس جمهور و مجلس شد، افزود: طبيعي است و ما نيز اذعان داريم كه رياست جمهوري در انتخاب اعضاي كابينه موظف به مشورت با هيچ مقامي نيست و ما هم قبول داريم، البته رئيس جمهور فرمودند كه معلوم نيست كه چه طور مي شود با 290 نماينده مشورت كرد؛ البته اگر سؤال شده بود خدمت ايشان عرض مي كرديم كه مجلس، كميسيون، فراكسيون، هيأت رئيسه و مجمع استاني دارد.
وي سپس به انتقاد از دولت نهم پرداخت و از مواردي نظير انحلال شوراهاي عالي يا ادغام صندوق هاي بيمه اي در سازمان بيمه اجتماعي و انتزاع سازمان حج و زيارت از وزارت ارشاد به عنوان مواردي از بي توجهي دولت به قوانين ياد كرد.
با هنر ادامه داد: همچنين در سال گذشته و سال جاري با واردات غير قانوني فرآورده هاي نفتي- كه شايد هم اضطراري بود- مواجه شديم اين در حالي بود كه مجلس و دولت با يكديگر تفاهم كرده بودند كه اين واردات از عدد سه هزار ميليارد تومان تجاوز نكند، متأسفانه تجاوز كرد. البته رئيس جمهور گفت كه مضطرند و چاره اي ندارند، اما به باور ما مي شد اين مسأله را مديريت كرد و مملكت را به اضطرار نرساند.
وي در ادامه با اشاره به تركيب كابينه دهم خاطرنشان كرد: رئيس جمهور بارها از برخي از وزراي دولت نهم به عنوان افتخار اين دولت ياد كردند و ما نيز صددرصد به افتخارآميز بودن عملكرد اين عزيزان اعتقاد داريم كه سمبل اين وزرا دكتر لنكراني است. ضمن احترام بسيار زياد به خانم وحيد دستجردي كه ايشان را از مدت طولاني مي شناسيم، اما از باقري لنكراني به عنوان يك نخبه جوان و موفق در دولت نهم، كجا قرار است استفاده شود. اگر نمايندگان مجلس مطلع شوند كه به چه دليل سطح اين همكاري پايين تر آمده است، شايد بيشتر قانع شوند.
باهنر با بيان اين كه قطار دولت بايد حتما راه بيفتد، گفت: بنده به اكثر وزرا حتما راي مثبت مي دهم و ترديدي در اين نيز نداشته باشيد.
در اين هنگام به دليل اعتراض نمايندگان لاريجاني گفت: آقاي باهنر اين اعتراض نمايندگان به شما وارد است چرا كه شما به عنوان مخالف نام نوشته ايد، اما در اينجا اعلام برائت از مخالفت مي كنيد.
باهنر در اين هنگام گفت: بسيار خوب بنده آن بخش اين سخن را مي گويم، يعني به اقل وزرا راي عدم اعتماد مي دهم.
مطهري (مخالف): آيا
برخي وزرا به خاطر مشايي
حذف شدند؟
پس از باهنر، علي مطهري نماينده تهران هم به مخالفت با كابينه دهم پرداخت و در عين حال گفت: شرايط اجتماعي موجود ضرورت همراهي و همكاري مجلس و دولت را افزون كرده و مصلحت اين است كه دولت دهم هرچه زودتر مشغول كار شود اما اين تعامل يك طرفه نيست و لازمه آن زير پا گذاشتن معيارهاي مسلم اسلامي نيست.
وي تصريح كرد: اين درست نيست كه اكنون منفعلانه و تحت فشارهاي رواني و رسانه اي به وزراي ضعيف راي اعتماد دهيم و آنگاه در طول فعاليت دولت دائما با تذكر و سوال و استيضاح با دولت اصطكاك داشته باشيم.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس با بيان اينكه انسان فرزند دليل است و آنجا مي رود كه دليل مي رود، به تبيين دليل خود در ضعيف دانستن كابينه دهم پرداخت و گفت: رئيس جمهور درباره معيارهاي انتخاب وزراء به اخلاق و كارآمدي و همگرايي تصريح كرده و فرموده است ممكن است افراد كارآمدتري از وزرا برگزيده وجود داشته باشند اما از آنجا كه همه وزيران در قبال تصميمات دولت مسئول هستند ويژگي همگرايي در انتخاب همكاران اولويت دارد.
وي اضافه كرد: مفهوم هماهنگي اين نيست كه وزراء تابع افكار سياسي و اقتصادي و فرهنگي رئيس جمهور باشند براي اينكه رئيس جمهور منتخب مردم است و مردم نظرات او را تاييد كردند.
«در دوران رياست جمهوري آقاي خاتمي كه در سخنراني هاي خود نظريه پردازي و گاهي سياست هاي فرهنگي و سياسي را تبيين مي كرد، يكي از انتقادهاي ما به وي اين بود كه رئيس جمهور ايدئولوگ نظام نيست بلكه ايدئولوژي نظام در جايي ديگر تعيين شده و رئيس جمهور مجري آن و بالاترين مقام اجرايي است.»
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس هشتم اظهار داشت: اكنون نيز حتي اگر 40 ميليون نفر كه در انتخابات رياست جمهوري دهم شركت كردند به آقاي احمدي نژاد راي مي دادند باز به معناي آن نبود كه آنها خواهان اجراي نظرات سياسي و اقتصادي و فرهنگي رئيس جمهور منتخب هستند بلكه به معناي آن بود كه وي را براي اجراي سياست هاي كلي نظام بر ديگران ترجيح دادند.
مطهري با ذكر نمونه اي در اين زمينه افزود: آقاي احمدي نژاد قائل به سياست هاي باز فرهنگي است و در مسائل فرهنگي ليبرال محسوب مي شود و البته اين نوع تفكر وي در حد زيادي تحت تاثير افكار و رهنمودهاي آقاي اسفنديار رحيم مشايي است.
وي ادامه داد: در تبليغات انتخاباتي آقاي احمدي نژاد ديديم كه وي تصريح كرد هيچ اعتقادي به نظارت بر مسئله حجاب و پوشش اسلامي و مميزي كتاب ندارد و روشن است كه اين عقايد بر خلاف تعليمات مسلم اسلامي مانند وظيفه دولت اسلامي در امر به معروف و نهي از منكر و حرمت كتب ضلال است.
«آقاي احمدي نژاد چند سال پيش جواز حضور بانوان در ورزشگاه هاي مردان را صادر كرد كه با مخالفت مراجع عظام تقليد مواجه گرديد و با اين وجود آيا ما مجاز هستيم كه فرهنگ كشور را به دست نظرات فرهنگي او بسپاريم با اين دليل كه مردم به وي راي دادند و آيا مي توانيم وضعيت پوشش اسلامي كه در هيچ دوره اي مانند دوره صدارت ايشان انحطاط پيدا نكرده، با نظرات فرهنگي وي توجيه كنيم.»
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس گفت: همگرايي وزراء به معناي مطيع و تابع بودن نظرات رئيس جمهور نيست و شايد وجه مشترك وزراء پيشنهادي همگرا بودن به معناي نادرست آن يعني مطيع بودن آنها است.
وي اظهار داشت: انتقاد اصلي ما به رئيس جمهور اين است كه چرا برخي وزرا را در جاي خود قرار ندادند و اساس جابجايي وزراء از جايي به جاي ديگري كه با جاي اول سنخيت ندارد چه ضرورتي دارد همچنان كه اين انتقاد به آقاي احمدي نژاد وارد است كه چرا از وزراء موفق دولت نهم مانند آقايان لنكراني و فتاح استفاده نكردند؟
مطهري در ادامه از رئيس جمهور سوال كرد كه آيا درست است كساني كه بر التزام خود به ولايت فقيه تاكيد كردند به خاطر علاقه شما به آقاي رحيم مشايي از مسئوليت خود حذف شدند و در اين صورت در چهار سال آينده چگونه ميان ولي فقيه جامع الشرايط و ولايت آقاي رحيم مشايي جمع مي بنديد؟
وي در پايان متذكر شد انتقادات وي به كليات برنامه دولت و تركيب كابينه دهم كه مستلزم انتقاد از رئيس جمهور است به معناي ناديده گرفتن نقاط قوت وي مانند اعتماد به نفس ستودني به پيروزي هسته اي مرهون آن است و بازگرداندن صلابت انقلاب اسلامي در برابر غرب نيست.
نقد عملكرد دولت
توسط احمد توكلي (مخالف)
احمد توكلي نماينده تهران هم در مخالفت با كليت كابينه دهم ابتدا به نقد عملكرد دولت پرداخت كه اين اقدام او نيز با تذكر تعدادي از نمايندگان مواجه شد. نمايندگان معتقد بودند توكلي خارج از موضوع بحث صحبت كرده ولي لاريجاني اين تذكر نمايندگان را وارد ندانست.
احمد توكلي در نقد عملكرد دولت نهم گفت: تنها كمتر از نيمي از اهداف دولت در اشتغال به نتيجه رسيده است و نرخ تورم همچنان بالاست، كارآمدي در حوزه اقتصادي اهميت بيشتري مي يابد. شرط توفيق تيم اقتصادي دولت مشي اقتصادي واحدي است كه خود بدون داشتن نگرش فكري همسان قابل دستيابي نيست. در دولت نهم تركيب نامتجانس وزراي اقتصادي كه از معتقدان به مدل هاي رشد محور سازمان هاي بين المللي تا طرفداران توسعه عدالت محور را در برمي گرفت، به تعارضات كاهنده اي كشيده شد كه تعويض هاي پياپي وزيران و مسئولان بلندپايه دولت نيز نتوانست چاره ساز باشد. در عوض آن كشمكش ها و اين جابه جايي ها به بي ثباتي تصميمات و سياست ها منجر گرديد. نتيجه اين بي ثباتي كاهش نرخ سرمايه گذاري در ماشين آلات شد كه كندي رشد نرخ اشتغال را به دنبال داشت.
نگاهي به گروه اقتصادي دولت جديد همان تصوير را ارايه مي كند. در حالي كه با توجه به سوابق، وزراي اقتصاد، نفت و بازرگاني گرايش رشد محور دارند، وزير كشاورزي از دسته مقابل است، وزير صنايع نيز بدون داشتن گرايش خاصي، بيشتر شبيه دومي ها موضع مي گيرد، اين ناهماهنگي در وضعيتي كه رئيس جمهور شخصيتي غيراقتصادي است و به شدت اقتضايي تصميم مي گيرد، آينده روشني از حيث ثبات سياست هاي اقتصادي را نشان نمي دهد. اين يعني ادامه ناكارآمدي نسبي فعلي.
وي سپس با انتقاد از رئيس جمهور به خاطر عدم تعامل مثبت با مجلس در انتخاب كابينه گفت: آيا مشكلي پيش مي آمد كه رئيس جمهور و وزراي پيشنهادي بخشي از وقتي را كه اين روزها در افطاري ها يا جلسات مختلف براي جا انداختن تصميم با نمايندگان صرف مي كنند، پيش از تصميم و يا پذيرش پيشنهاد با كميسيون ها يا فراكسيون ها مي گذراندند؟ البته به شكلي كه خدشه اي به حق رئيس جمهور براي انتخاب و معرفي وارد نشود.
احمد توكلي اشكال ديگر دولت نهم را كم توجهي به قانون دانست و به بيان مصاديقي در اين باره پرداخت كه از آن جمله مي توان به واردات غيرقانوني بنزين، كاهش ساعت كار در ماه رمضان و بي توجهي به مصوب مجلس درباره قانون بودجه اشاره كرد.
وي در ادامه با بيان اينكه كابينه دهم واگرايي دارد از وزراي پيشنهادي علوم، كشور، ارشاد و وزراي زن به عنوان موارد واگرايي در كابينه نام برد.
توكلي در ادامه گفت: آقاي رئيس جمهور پاسخ دهند كه چرا انتخاب هاي چالش برانگيز را ترجيح داده اند؟ و چرا وزيراني كه مجلس به آنها راي داده بود بدون توضيح كافي عزل شدند يا معرفي نشدند. نكته آخر در مخالفت با تركيب كابينه از حيث تجربه است، تنها يك وزير معرفي شده چهار سال دولت نهم را وزير بوده است، 4 نفر بخشي از دوره نهم را با رئيس جمهور تجربه اندوخته اند، 16 وزير پيشنهادي سابقه اي در وزارت پيشنهاد شده ندارند كه 11 تن از آنها نيز نسبت به وزارتخانه پيشنهادي يا هيچ تجربه اي ندارند يا تجربه اندكي داشته اند. گويي رئيس جمهور محترم به انباشت تجربه و پيشينه مديريتي و نقش آن در كارآمدي توجه لازم را ندارند.
آليا (موافق): رئيس جمهور قانون گراست
فاطمه آليا نماينده تهران در مجلس در موافقت با كابينه دهم گفت: معناي پيام حماسه 22 خرداد ادامه برنامه هاي دولت نهم با اقتدار افزون تر است.
آليا با بيان اينكه دولت اگر چه افراد آن تغيير كند، برنامه محور است، به برخي اقدامات موثر دولت نهم در بستر قانونگذاري اشاره و خاطرنشان كرد: اگر واقعاً رئيس جمهور تقلا و رفت و آمد و گفت وگو كند تا قوانين بيشتر مشكل مردم را حل كند، نمي توان اسم آن را خلاف قانون گرايي گذاشت. در بستر قانون گرايي، صداقت، صراحت، وفاداري بر اصول و آرمان هاي نظام و با تكيه به شعار مهرورزي، عدالت گستري، پيشرفت و خدمت صادقانه بر مردم مشخص مي شود.
وي با اشاره به بخش فرهنگ گفت: برخي مي گويند رئيس جمهور ليبرال فكري است. آيا اين اتهام نيست به نهادينه سازي فرهنگ انتظار آيا ليبراليسم فكري است؟
آليا فرهنگ ساده زيستي، احياي فرهنگ انقلاب، مبارزه با كانون هاي قدرت و ثروت و كاهش فاصله بين دولت و ملت در فرآيند سفرهاي استاني، تشكيل كابينه هفتاد ميليوني، افزايش ميزان اميد به زندگي در ميان زنان و مردان، افزايش نرخ باسوادي، كاهش 9 پله اي ريسك در اقتصاد ايران، رشد توليد علم و جهش هاي علمي منبعث از انقلاب اسلامي، جايگاه دوم علمي در منطقه و صعود 6 پله اي ايران در رده بندي جهاني توليد علم را از جمله موفقيت هاي دولت نهم برشمرد.
وي درخصوص انتقاداتي مبني بر اين كه چرا فتاح و لنكراني را از سمت هاي خود برداشته اند، گفت: در مجلس هفتم انتقاد مي شد كه چرا مهندس فتاح كه علم و صنعتي است را گذاشته و چرا دكتر لنكراني را كه جوان است معرفي كرده ايد، و الان كه آنها را برداشته اند، مي گويند چرا برداشته ايد.
گروسي (موافق)
نماينده مردم شهريار در مجلس شوراي اسلامي موافق ديگر كابينه دهم بود كه گفت: اگر امروز مشكل بيكاري و تورم و مشكلات اقتصادي در جامعه است، مگر در اين 4 سال همه اينها پديد آمده است؟ اگر از ابتدا به اين نكته توجه مي كرديم بسياري از مشكلات امروز پيش پا نبود كه دولت نهم بخواهد به آنها بپردازد.
حسين گروسي به بحث مديريت محوري اشاره كرد و گفت: چگونه مي خواهيم كار را از وزرا و دولت بخواهيم، در حالي كه مي خواهيم مديريت محوري را از بين ببريم. رئيس جمهور، وزرايي را معرفي كرده و تمام جوانب را ديده است. تخصص و تجربه خيلي خوب است، ولي بايد در كنارش هماهنگي و علاقه به كار وجود داشته باشد، نه اين كه وزيري بعد از مدتي بگويد هيچ يك از سياست هاي دولت را اجرا نكرده ام.نماينده شهريار تصريح كرد: نكته ديگر دولت، برنامه محور است. بالاخره ما برنامه را از دولت مي خواهيم. با شعار نمي شود بيكاري را از بين برد. تيمي هماهنگ بايد باشد كه ما از دولت بخواهيم اين مسائل را مرتفع كند.
وي ادامه داد: مساله ديگر بحث رسالت سنگين دولت است. با حضور 85 درصدي مردم و آراي 40 ميليوني كه به صندوق ها ريختند، قطعاً دولت اين حساسيت را دارد افرادي را بگذارد كه پاسخ محبت مردم را بدهند و بتوانند مشكلات روزمره آنها و به ويژه جوانان و مسايل امروز كه بيشتر شامل مسائل اقتصادي و بيكاري و تورم مي شود، را حل كنند.گروسي به بحث تحصيلات وزراي پيشنهادي اشاره كرد و گفت: نوعاً در اين تيم افراد تحصيلات بسيار خوبي دارند. تعجب مي كنم از آماري كه يكي از مخالفان در اين رابطه ارايه داد. بازآفريني آرمان ها و آزادسازي قدرت ملي در افق انقلاب اسلامي و رفع هميشگي تهديد از ايران اسلامي آيا الفاظ بوده است؟
عضو كميسيون صنايع و معادن، دقت در برنامه هاي گذشته دولت و حضور در اقصي نقاط كشور را متذكر شد و گفت: دولت به محروم ترين مناطق رفت و در اين مناطق شاهد پروژه هايي بوده ايم كه شايد 10 الي 15 سال به طول انجاميده ولي در اين دولت اجرايي شده است.
كريمي (موافق): وزن علمي كابينه بالاست
نماينده مردم بابل در مجلس هم موافق بعدي كابينه دهم بود كه وزن علمي وزراي پيشنهادي را بالا دانست و گفت: وزن علمي اين كابينه براي اولين بار بعد از انقلاب به گونه اي است كه نزديك 50 درصد اعضاي كابينه داراي مدرك دكترا هستند و اين براي ما يك افتخار درعرصه بين المللي است. اين جاست كه نخبگي و تحصيلات دانشگاهي جاي خود را پيدا كرده است و در بخش سوابق اجرايي هم قاطبه افراد داراي تجربه ملي در عرصه هاي مختلف بودند.
علي كريمي فيروز جايي هم چنين به سابقه تعهد و انقلابي گري تك تك افراد معرفي شده اشاره كرد و گفت: ما در يك دوره رقابت هستيم و در افق 1404 ما قدرت برتر اقتصادي علمي و فناوري منطقه خواهيم بود. طبيعي است كه اين مهم با انسجام و هماهنگي در اعضاي كابينه و در نگاه ديگري با هماهنگي بين قواي سه گانه و روابط صميمانه و دوستانه اي كه بين مجلس، دولت و قوه قضائيه به وجود خواهد آمد اين امر ميسر خواهد بود.
دلخوش (موافق)
نماينده صومعه سرا هم در موافقت با كابينه با بيان اين كه دولت نهم و دهم در زمينه هاي سياست داخلي و خارجي كارهاي خوبي را شروع كرده اند، گفت: مگر در برنامه هاي اول، دوم، سوم و چهارم، هدفمند كردن يارانه ها را مشخص نكرديم؟ آيا اين كه دولت نهم و دهم براي اين كار وارد عرصه شده اند و اين كه سند بالادستي مانند سند چشم انداز را كه بايد ما را در افق 1404 به نقطه اول اقتصادي و فن آوري خاورميانه برساند را اين دولت شروع نكرده است؟
به گزارش ايسنا سيدكاظم دلخوش ادامه داد: تحول در امور مالياتي، پيش نويس لايحه امور گمركي، تحول در امور بانكي، توزيع عادلانه كالا، هدفمند كردن يارانه ها كه امروز دغدغه مجلس و نظام است در جايي كه 70 درصد افراد نيازمند تنها 30 درصد از منابع كشور را استفاده مي كنند و ساماندهي به بخش سياست هاي و نوع ارتباطات اقتصادي آيا شجاعت مي خواهد يا نه؟ در سال هاي گذشته بحث كوپن دادن و زمين دادن مطرح بود، اين كه هر كس اولاد بيشتري داشته باشد مي تواند كوپن و زمين دريافت كند، آيا اين كه تا 10-15 سال پيش در يك كلاس درس دبستاني 60-70 نفر دانش آموز در يك كلاس مي نشستند و امروز رشد جمعيت از 4 درصد به 1 درصد رسيده و نيز تحقق امر اشتغال آنها، غير از اين است كه اقتصاد جامعه به سمت تعالي مي رود؟
اين نماينده اصولگراي مجلس ادامه داد: آيا اصلاحات غير از اين چيزي است كه امروز دولت با شجاعت وارد شده و خيلي آسيب ها ممكن است ببيند؟ و طرح تحول اقتصادي را در پايان دوره نهم ارايه كرد و امروز اين كار را ادامه مي دهد.
دلخوش هم چنين درباره سياست خارجي دولت گفت: در سياست خارجي كه توسط رئيس جمهور درباره تقويت وحدت و همبستگي ملي با مطرح شده، بايد بگويم در چند سفر خارجي كه رئيس جمهور رفتم ديدم كه كشورهاي ديگر به ملت ايران افتخار مي كنند. ما اين افتخار را در بخش انرژي هسته اي و سياست خارجي در عرصه هاي جهاني چطور به دست آورده ايم؟ آيا غير از اين است كه مجلس و دولت خوب عمل كرده اند؟ و آقاي رئيس جمهور در عرصه انرژي هسته اي و سياست خارجي درست عمل كرده است؟
آقاتهراني (موافق):
به هيچ دولتي تا اين اندازه تاخته نشده است
حجت الاسلام مرتضي آقا تهراني نماينده مردم تهران در موافقت با كابينه دهم گفت: شايد اين تنها دولتي بود كه در روز اول راي اعتماد به وزرايش اين قدر به آن تاخته شد اما انتظار اين است كه نمايندگان از دايره انصاف گام را به جلوتر نگذارند.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه اگر بخواهيم مسائل را به اين شكل نگاه كنيم مجلس هم داراي اشكالاتي است، افزود: اما در جمع اگر مي خواهيم وزانت نظام را نگاه كنيم دوستان بايد نگاه درست تري داشته باشند زيرا در بين وزرا يك همگوني جدي برقرار است و اگر از رئيس جمهور هم بپرسيم كه وزرا چگونه هستند نمي گويند كه همه در سطحي عالي قرار دارند،زيرا همگوني در بين وزرا وجود دارد.
وي با اشاره به توقع خود از دولت دهم، افزود: دولت نهم كارهاي زيادي در بحث فقرزدايي، ساده زيستي، مبارزه با فساد، زنده كردن شعارهاي انقلاب داشته است و ما نيز با همان ديد كلي بايد تلاشمان به اين سمت باشد و ارزش ما به ولايت فقيه است به اين معنا كه اسلامي بودن ما به رهبري نظام است.
آقاتهراني تاكيد كرد: بايد نظام و وزرا را يك مقدار عملياتي تر كنيم تا مردم ببينند، حال ممكن است نقيصه هايي وجود داشته باشد اما روي اصل ولايت فقيه بايد بايستيم و ولايت اسلاميت را تمام مي كند و وزرا نيز بايد روي بحث ولايت بايستند و بدانند مجلس براي آن اهميت قائل است.

 



تن آدمي شريف است به جان آدميت

گاهي شما مي بينيد، در اين نظام اسلامي كساني درچندين وزارتخانه، هرجا رفتند آدم نافعي بودند. اين همان است كه قرآن كريم درباره وجود مبارك مسيح، تعبير كرده: و جعلني مباركا اين ما كنت(1) يعني من هرجا باشم، نافعم. ما يك چنين افرادي هم داريم؛ در هر سمتي، در هر پستي باشند، نافعند. يعني اين يك آئينه اي است؛ اگر 6 ضلعي است، هر 6 ضلعش تابنده است؛ اگر100 ضلعي است. هر 100 ضلعش تابنده است. اگر آن بزرگوار گفت كه: با صدهزار جلوه برون آمدي كه من با صدهزار ديده تماشا كنم تو را؛ يعني اگر ذات اقدس اله اينما تولوا فتم وجه الله، بنده او هم مي تواند به جائي برسد كه بگويد: جعلني مباركا اين ما كنت؛ من هرجا باشم، خدمتگذارم.
بعضي ها فقط در يك سمت كارائي دارند بعضي ها نه. وجود مبارك مسيح حرفش در قرآن كريم اين است كه: جعلني مباركا اين ما كنت. هر جا باشم، منشأ بركتم.
ارزشمندي تن انسان به قيمت گرانبهاي جان او
پس ما مأموريم اينچنين باشيم. نه تنها مأموريم آئينه باشيم، موظفيم آئينه چندين جهته باشيم. چون ما يك تني داريم كه اين تن، غلاف است؛ يك جاني داريم كه شمشير اين غلاف است. معلوم نيست آن شمشير چوبين است يا الماس به تعبير مولوي! به تعبير ايشان برخي ها ارزش شان به همان غلافشان است؛ تا زنده اند، مي ارزند. وقتي مردند، فقط به درد سوختن مي خورند.
شمشير چوبي ارزشش به چيست؟ به همان غلاف است، مادامي اين را مي خرند كه در غلاف باشد. اگر اين غلاف را گرفتند، اين مي شود چوب خشك و به تعبير ايشان براي سوختن به كار آيد و لاغير!!
لطائف اشارت مولوي
به چوبين بودن فكر استدلاليان و عمل ضعيفان
اينكه ايشان گاهي به حكماء مي گويد، گاهي به مجاهدان مي گويد، گاهي به ساير مسئولين مي گويد، همين است؛ اين تعبيرات را ايشان به اشكال گوناگون دارند. مي گويد: شما كه اهل نظر و استدلاليد، با فكر حرف مي زنيد؛
پاي استدلاليان چوبين بود
پاي چوبين سخت بي تمكين بود(2)
به حكيم، به متكلم، به امثال آنها مي گويد كه: شما حرف مي زنيد؛ حرف، يك سلسله مفاهيم است، اين مفاهيم علوم حصولي است، و از علوم حصولي كاري ساخته نيست! اين همان پاي چوبين است كه سخت بي تمكين بود.
گروهي هم كه داعيه اي دارند، اما در مقام عمل دست و پايشان مي لرزد، مي گويد: شما شمشير چوبين هستي؛ با شمشير چوبي اگر به كارزار بروي، كارت زار است!! نرو. اگر شمشير الماس داري، پيش بياور. وگرنه با شمشير چوبين كارزار مرو كه كارت زار مي شود! اين ديو نفس، آن اهرمن، آن شيطان، آن نفس اماره هر روز مبارز طلب مي كند. اين نظير جنگ بيرون نيست كه انسان يك تفاهمي، يك حسن تفاهمي، يك امضاي تفاهمي؛ آتش بسي اعلام بكند! اين هر روز مبارز طلب مي كند. از يك طرف هل من مبارز اين نفس دائمي است، از طرفي هم ما داراي شمشير چوبين هستيم! با شمشير چوبين كه نمي شود جنگ كرد!! فرمود: به كارزار نرو كه كار زار مي شود.
ما موظفيم هم شمشير تيز و تند داشته باشيم و راهش را هم به ما نشان دادند كه همان وجه الله است؛ و هم مركب تند رو داشته باشيم، يك دانشي پيدا كنيم كه با جان ما همراه باشد و هميشه ما را با طراوت نگه بدارد. آن دانشي است كه با حي قيوم رابطه داريم.
تنظيم تمامي شئون حيات و ممات انسان
بر مبناي جلب رضايت الهي
ذات اقدس اله براي تبيين اين اصل اخير، يك مثالي ذكر كرد كه اصولا مثل براي نزديك كردن ممثل به ذهن، سهم موثري دارد. فرمود: خداي سبحان نورش دائمي است، الله نور السموات و الارض(3). اگر او نورش دائمي است، شرق و غرب و شمال و جنوب را نور او گرفته است؛ اينما تولوا فثم وجه الله، شما هم سعي كنيد حداكثر استفاده را در همه شئون بكنيد، نظير پيغمبر اسلام(ص) كه فرمود: ان صلاتي و نسكي و محياي و مماتي لله رب العالمين(4). يعني تمام زندگي من و مرگ من براي اوست؛ شما هم مي توانيد اين راه را طي كنيد.
لزوم پرهيز از گرايش به شرق و غرب
براي بهره مندي كامل از نور الهي
فرمود: والله انبتكم من الارض نباتا(5)؛ خدا كه باغبان است، شما را رويانده، به شما گفته كه: هر جا بروي من آبياري مي كنم، انتخاب با شما. ولي شرق و غرب نرو؛ شرق رفتي، آبياري مي كنم؛ غرب رفتي، آبياري مي كنم، ولي آنجا نوركم است! وسط باغ باش.
در سوره مباركه نور فرمود: مردان الهي كساني اند كه نه شرقي اند، نه غربي.
اين يعني چه؟ منظور شرق و غرب سياسي نيست. فرمود؛ جامعه بشري مثل نهال هائي اند كه در باغ انسانيت غرس شدند. برخي ها نيم روز از آفتاب استفاده مي كنند؛ تنها آب نيست كه مشكل درخت را حل كند! آفتاب هم مي خواهد.
اينها دركنار سايه ديوار مشرقند. اين ديوار بلند شرق، سايه اش را روي اين نهال ها افكنده؛ اينها بخشي از روز نور دارند، يعني از ظهر به بعد. درختي كه دركنار ديوار شرقي غرس شده است، اين بخشي از روز بي نور است. نهال هائي كه دركنار ديوار غربي باغ غرس شده اند، اينها هم بخشي از روز بي نورند. وقتي آفتاب به كرانه غرب رفته است، اينها در زير سايه ديوارهاي غربي اند.
اگر انتخاب جا به عهده خود نهال باشد، چه اينكه هست؛ چون فرمود: خدا نهال كار است، باغبان است، شما را غرس كرده است؛ و الله انبتكم من الارض نباتاً. به نهال فرمود:جايت را مشخص كن، بيا وسط باغ .كه اين ، كشجره زيتونه لا شرقيه و لاغريبه (6). اگر يك درخت زيتوني نه دركنار ديوار شرقي باشد كه بخشي از روز بي نور است، نه دركنار ديوارغربي باشد كه بخشي از روز تاريك است و بي نور است، در وسط باغ باشد؛ به آن مي گويند: شجره ضاحيه . يعني درختي است كه در ضحاست درنور است. تابش آفتاب همان و بهره برداري از آن همان صبح تا غروب اين نور دارد.
لزوم نور گيري هميشگي انسان از نور خدائي آسمان و زمين
فرمود: شما هميشه نوربگير؛ ما كه هميشه نور مي دهيم، چرا شما هميشه نور نمي گيريد؟! آن نور السموات و الارض كه هيچگاه بي نور نخواهد شد! اين شمائيد كه اگر در كنار شرق رفتي، نيم روزي، بي نوري يا كنار ديوار غرب رفتي، بي نوري . وگرنه ما كه هميشه نور مي دهيم! اگر او نور السموات و الارض است، شما هم مي تواني در وسط باغ جا بگيري؛ براي اينكه وسط باغ به اندازه ميدان آسمان و زمين است.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته)
در ديدار با پزشكان،اساتيد ومسئولان دانشكده پرستاري مشهد- مشهد مقدس، 9/5/1381
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
1- مريم/ 13 2- مثنوي معنوي/ دفتر اول/ بيت 2128 3- نور/ 53
4- انعام/ 162 5- نوح/ 71 6- نور/ 53
خوان حكمت درماه مبارك رمضان هر روز منتشر مي شود.

 



معاون اول قوه قضاييه در توديع و معارفه رئيسان ديوان عدالت اداري:
رسيدگي به پرونده هاي اغتشاشگران بايد منطبق با قانون باشد

معاون اول قوه قضائيه تاكيد كرد: رسيدگي به پرونده هاي اغتشاشگران كه دغدغه مردم است بايد عادلانه و منطبق با قانون باشد.
به گزارش مهر، سيدابراهيم رئيسي صبح يكشنبه در حاشيه مراسم توديع حجت الاسلام رازيني و معارفه حجت الاسلام منتظري به عنوان رئيس جديد ديوان عدالت اداري در جمع خبرنگاران گفت: در رسيدگي به پرونده اغتشاشگران و آشوبگران رسيدگي به تخلفات و جرائمي كه پس از انتخابات انجام شد وظيفه قوه قضائيه دادرسي عادلانه است و اين دادرسي عادلانه بايد نسبت به همه كساني كه جرمي مرتكب شده، اغتشاش كرده، به اموال عمومي آسيب زده اند و تشويش اذهان عمومي كرده اند و كساني كه حقوق متهمين را رعايت نكرده اند اجرا شود. نكته اساسي آن است كه رسيدگي به پرونده هاي اغتشاشگران كه دغدغه مردم است عادلانه باشد و ما پيگيري مي كنيم چه در مراحل تحقيق و چه در صدور حكم برخورد عادلانه و منطبق با قانون باشد.
وي بر دقت و سرعت رسيدگي به پرونده ها تاكيد كرد و افزود: اين دو محور كاري خواهد بود و تاكيد ما به دست اندركاران اين پرونده ها و قضات آن است كه دقت لازم را براي دادرسي عادلانه و سرعتي كه مدنظر مردم است صورت دهند.
رئيسي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا امكان توقف جلسات بعدي دادگاه وجود دارد گفت: هيئتي كه روز گذشته حكم آن را رياست قوه قضائيه صادر كرد، تشكيل جلسه نداده است و به اميد خدا در اسرع وقت جلسه را تشكيل خواهد داد تا با حضور دست اندركاران اين پرونده ها (دادستان تهران، رئيس كل دادگستري استان تهران و رئيس دادگاه انقلاب اسلامي) روند كار پيگيري شود.

 



در ديدار متكي با طالباني صورت گرفت
 توافق ايران و عراق براي بررسي موضوعات مشترك

در جريان ديدار وزيرامور خارجه كشورمان با رئيس جمهور عراق در بغداد دو كشور در زمينه بررسي پرونده هاي موجود و تحكيم روابط في مابين به توافق رسيدند.
به گزارش روزنامه عراقي الصباح، «جلال طالباني» در اين ديدار با اشاره به عمق روابط تاريخي، سياسي، فرهنگي و تجاري ميان ايران و عراق، گفت: استمرار تحكيم اين روابط و سرمايه گذاري در اين راستا در خدمت منافع ملي دو كشور است.
«منوچهر متكي» وزير امور خارجه ايران نيز ضمن ابراز تاسف از درگذشت سيدعبدالعزيز حكيم رئيس فقيد مجلس اعلاي شيعيان عراق، گفت: فقدان ايشان به منزله خسران عظيمي براي عراق و روند سياسي موجود است؛ ايشان شخصيت والايي بودند كه تمام عمر با بركت خود را صرف خدمت به وحدت عراق و رهايي از چنگال ديكتاتوري كردند.
وزير امور خارجه ايران در ادامه بر همكاري ايران با دولت و ملت عراق براي مقابله با چالش هاي فرارو تاكيد كرد و همدردي ملت ايران با خانواده هاي قربانيان انفجارهاي اخير را اعلام كرد.
وي ضمن محكوم كردن اين اقدامات تروريستي آن را بيانگر خصومت مخالفان برقراري دموكراسي در عراق دانست و تصريح كرد، ايران بر ضرورت برقراري امنيت در عراق تاكيد دارد و در اين راستا همكاري هاي لازم را مبذول خواهد داشت.
براساس اين گزارش، تهران و بغداد بر برگزاري دو نشست طي 2 ماه آينده به منظور بررسي پرونده هاي موجود و تحكيم روابط دو طرف به توافق رسيدند.
تلاش ايران و تركيه براي كاهش تنش ميان دمشق و بغداد
روزنامه الحيات از ابراز تمايل دولت هاي تركيه و ايران براي ميانجگري ميان عراق و سوريه براي جلوگيري از بين المللي شدن بحران چهارشنبه خونين و بحران بيش تر در روابط دو كشور خبر داد.
براساس اين گزارش ميانجيگري تهران در راستاي پيشنهاد برگزاري نشست كشورهاي همسايه عراق در نزديك ترين زمان ممكن براي حل بحران و كنترل آن است.
الحيات در ادامه با اشاره به بيانيه وزارت امور خارجه تركيه نوشت: احمد داوود اوغلو- وزيرامور خارجه تركيه- قصد دارد تا فردا دوشنبه به منظور آشتي بغداد و دمشق عازم سوريه و عراق شود.
براساس اين بيانيه ديدارهاي ميان داوود اوغلو و مسئولان عراق و سوريه به طرفين سوري و عراقي اجازه مي دهد تا ديدگاه هاي شان را در قبال تحولات اخير در بغداد هم چنين ديدگاههاي تركيه بيان كنند.

 



سومين نوشته ابطحي از درون زندان: دود آشوب هاي خياباني تنها به چشم مردم مي رود

ابطحي نوشت هر كس ايران امروز را بشناسد مي داند كه دود آشوب هاي خياباني تنها به چشم مردم و تاريخ و عظمت ايران مي رود و اين واقعيت را بيش از ديگران، آنهايي مي دانند كه مردم به دفاع از آنان به خيابان ها آمدند.
محمدعلي ابطحي عضو مجمع روحانيون مبارز و رئيس دفتر خاتمي در زمان رياست جمهوري، كه به اتهام دست داشتن در اغتشاشات پس از انتخابات در زندان به سر مي برد، در سومين به روزرساني وبلاگ خود (با نام «وب نوشت») از زندان، مطلبي را با عنوان «از تنهايي در آمديم» منتشر كرده است.
متن كامل اين مطلب در زير مي آيد.
در زندان، براي من، صبح ها كه مي خواهم از خواب بيدار شم، بدترين اوقات است. آدم وقتي خواب است، يادش مي رود كه در زندان است و در يك اطاق تنها بايد روز را سر كند. معمولاً وقتي از خواب بيدار مي شوم كه در خواب در كنار خانواده و يا دوستان گرم صحبت هستم. در سلول انفرادي كه بودم و اطاقم سه در سه بود، ساعت 30:7 صبح از يك پنجره اي كه در زير در آهني بود، صداي قيژي مي آمد و پنجره اي باز مي شد و يك بسته نان و پنير و يك ليوان چاي را هل مي دادند تو. در آن حالت خوش آزادي در خواب، اين صدا من را بيدار مي كرد.
وقتي مي ديدم باز هم در همان اطاق ولو هستم، غم عالم بر دلم مي نشست. حالا كه به يك جاي ديگر منتقل شدم. اطاق بزرگي دارد با تلويزيون و حياط 100 متري كه بدون چشم بند مي شود در آن قدم زد. تا پنجشنبه گذشته، كه در اين محل جديد تنها بودم. صبح ها، اينجا هم كه از خواب بيدار مي شدم در اين اطاق بزرگ بيشتر تنهائي را حس مي كردم. بدون قيژ در ورودي باز هم همان غم موقع بيداري وجود دارد. پريروز عصر پنجشنبه رفته بودم اطاق بازجوئي كه وبلاگم را بنويسم. آمدم ديدم يك تخت ديگر در اطاقم گذاشته اند. چند دقيقه بعد هم سر و كله سعيد شريعتي پيدا شد كه بار و بنديلش را به دست گرفته و با چشم بند وارد حياط شد.
خيلي خوشحال شدم. بعد از 71 روز غير از بازجو و تيم قضائي، يك نفر را مي ديدم كه مي خواست با من بماند. موقع افطار هم ديدم كه در حياط با تشريفات ويژه اش باز شد و محمد عطريان هم آمد و افطار را با هم خورديم ولي بعد افطار بردندش. آي چسبيد. همان جا به سختي و به صورت تصادفي فهميديم كه از همان پنجشنبه خيلي از بچه ها و دوستان زنداني مان در اوين چند نفري با هم شده اند و به اطاق هاي عمومي منتقل شده اند. بيشتر خوشحال شديم. با اينكه زنداني هستيم و رنج تنهائي تا اعماق وجود همه مان وجود دارد، ولي همين اندازه كه سه نفري افطار خورديم كلي لذت برديم. سعيد شريعتي 40 روز بعد از ما دستگير شده است. كلي اخبار بيرون زندان را در اين 40 روزه تعريف كرد. چه اوضاعي بوده است و ما بي خبر بوديم. خيلي سعي كردم از سعيد شريعتي بفهمم كه با چه هدفي و با چه برنامه اي اين كارها صورت گرفته و كجاي آن به سود مردم بوده، نفهميدم.
او هم نمي دانست. فقط ماجراها را تعريف مي كرد. از حمايتهاي با مزه آدمها و طيف هاي مختلفي كه در خارج از كشور لباس سبز پوشيده بودند هم حرف زد. شير توشيري بوده خوشمزه. بي خبري هم عجب عالمي است. هر كس ايران امروز را بشناسد مي داند كه دود آشوب هاي خياباني تنها به چشم مردم و تاريخ و عظمت ايران مي رود. و اين واقعيت را بيش از ديگران، آنهائي مي دانند كه مردم به دفاع از آنان به خيابان ها آمدند. در هر حال ما را چه به سياست. اينكه در اين چند روزه از تنهائي درآمده ايم و افطارها غوق نمي كشيم عجالتاً خوشحاليم.

 



اميرشاه صفي خبر داد ساخت بمب افكن رادارگريز در ارتش

فرمانده نيروي هوايي ارتش از ساخت نسل جديد هواپيماهاي بمب افكن در اين نيرو خبر داد.
«اميرخلبان حسن شاه صفي» فرمانده نيروي هوايي ارتش در حاشيه مراسم توديع و معارفه رئيس اداره عقيدتي- سياسي اين نيرو در جمع خبرنگاران با اشاره به چندين مورد تست موفق هواپيماي بدون سرنشين رادارگريز نيروي هوايي ارتش در روزهاي اخير، اظهار داشت: نمونه جديد يك هفتم اين هواپيما تا قبل از هفته دفاع مقدس ساخته و مورد آزمايش جديد قرار مي گيرد.
فرمانده نيروي هوايي ارتش خاطرنشان كرد: طرح نمونه واقعي اين هواپيماي بدون سرنشين پس از آزمايشات مختلف آينده، در اختيار وزارت دفاع قرار خواهد گرفت تا مدل واقعي آن ساخته و به تجهيزات نيروي هوايي اضافه شود. به گفته اميرشاه صفي اين هواپيما كه تست اوليه خود را در ماه هاي گذشته در يكي از مناطق تهران با موفقيت پشت سر گذاشته است، براي كارهاي شناسايي است اما با توجه به ماهيت خود، مي تواند به بمباران اهداف موردنظر نيز اقدام كند و از ديد رادارها پنهان باشد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14