(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 10 شهريور 1388- شماره 19451
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
 مسافران خيابان پاستور در پيچ بهارستان
خارج از دستور
دعوت قرآن به مسابقه اي بي نظير
درگذشت يكي از ياران شهيد نواب صفوي
كاهش 40 درصدي زائران حج تمتع



ديروز صلاحيت 6 وزير پيشنهادي بررسي شد
مسافران خيابان پاستور در پيچ بهارستان

صلاحيت تعدادي از وزراي پيشنهادي رئيس جمهور در مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار امور مجلس ما در نشست علني صبح ديروز در خانه ملت نمايندگان به بررسي برنامه هاي وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش، ارتباطات و اطلاعات پرداختند.
در نوبت عصر جلسه علني ديروز هم صلاحيت وزراي پيشنهادي اقتصاد و خارجه و بازرگاني مورد رسيدگي قرار گرفت.
مخالفان كشاورز
طبق حرف الفبا وزير پيشنهادي آموزش و پرورش نخستين فردي بود كه ديروز صلاحيتش براي تصدي پست وزارت خانه زير ذره بين نمايندگان قرار گرفت.
اولين نماينده اي كه براي مخالفت با سوسن كشاورز پشت تريبون رفت سيدفاضل موسوي نماينده خدابنده بود.
وي مخالفت خود را از جنس مخالفت با تصدي گري جنسيتي اين وزارتخانه ندانست و به مشكلات موجود در آموزش و پرورش اشاره و خاطر نشان كرد: آيا مي دانيد در آموزش و پرورش چه مي گذرد؟ آنچه هست نتيجه اش شده است، لحاظ شدن جايگاه واقعي معلم كه حاصل آن عدم برنامه ريزي دقيق و نتيجه اش افت تحصيلي و فاصله گرفتن از كيفيت تحصيلي است.
به گفته وي، جاي تاسف است كه پس از سي سال از انقلاب شكوهمند اسلامي، خانم كشاورز بگويد ضعف اساسي نظام آموزش و پرورش، نبود فلسفه تعليم و تربيت است.
نماينده خدابنده در ادامه اين سخن وزير پيشنهادي را نشان از بيگانه بودن وي با آموزش و پرورش دانست و افزود: شما وقتي جايگاه رفيع معلم و آموزش و پرورش را به چالش مي كشيد كه بعد از سي سال هنوز نتوانسته براي مديريت وزارتخانه اي كه خود كسي يا كساني را تربيت كند، نتيجه اش اين مي شود كه رداي ويژه اي را به فردي مبتدي و غيرحرفه اي واگذار كنيد.
مسعودي ريحان نماينده اهر و هريس هم مخالف بعدي وزير پيشنهادي آموزش وپرورش بود كه گفت: در برنامه هاي خانم كشاورز، موردي نديدم كه فاصله بين مدارس دولتي و غيردولتي را كم كند يا وضعيت مدارس روستايي را بهبود بخشد، بلكه در برنامه هاي وي، تاكيد بر توسعه و تقويت بخش غيردولتي در فعاليت هاي آموزش و پرورش مشهود است.
به گفته وي خانم كشاورز از كمترين تجربه حضور در كلاس و مدرسه و قامت معلم برخوردار است. علي عباسپور نماينده تهران هم در مخالفت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش گفت: در برنامه هاي خانم دكتر كشاورز در بحث اجرايي 22 سمت ذكر كردند كه 12 مورد آن عضويت در شوراها، كميته ها و كارگروه ها و 3 مورد فعاليت مطبوعاتي، مديرمسئول و عضو تحريريه وجود دارد و يكي ديگر از كارهاي اجرايي ايشان عضويت در انجمن و سه پست كارشناسي عنوان شده، اما مسئوليت اجرايي ايشان در حقيقت سه مورد است يعني يك سال معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنايي و ده سال مسئوليت پژوهش و رياست كتابخانه دانشگاه تربيت مدرس و مسئوليت برگزاري نمايشگاه را برعهده داشتند، لذا از سمت هاي اجرايي مسئوليت كه بتوان براي وزارت آموزش و پرورش به آن توجه كرد رياست آموزش و پرورش كودكان استثنايي است.
وي در ادامه با اشاره به بودجه سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنايي در سال 87، كه 11 ميليارد بود و در سال 88، به 12 ميليارد تومان رسيد به مقايسه آن با بودجه وزارت آموزش و پرورش كه اعتبارات آن در سال 88، 10هزار ميليارد تومان است پرداخت و گفت: در اين يك سال و اندي كه ايشان رياست اين سازمان را برعهده داشتند در ارتباط با مدارس كودكان استثنايي شكايات متعددي از مديران آن داشتيم و حتي در موردي از همكار محترم مان خانم صفايي درخواست كرديم كه بررسي و رسيدگي كنند، لذا چگونه مي توانيم مسئوليت وزارتخانه اي كه 10 هزار ميليارد تومان اعتبار و يك ميليون و هفتاد-هشتاد هزار نفر پرسنل دولتي و 14 ميليون دانش آموز دارد را به دست مديري بسپاريم كه چنين سابقه اي را دارد.
وي در ادامه با اين ادعا كه آموزش و پرورش ما توان تغيير مديريت در دولت دهم را ندارد، افزود: مساله جنسيت وزير مهم نيست، بلكه وزير قوي مساله است. آقاي دكتر احمدي نژاد انسان هاي قوي را به مسند وزارت بنشانند همه آنها هم زن باشند و مردان به خانه بروند و بنشينند، لذا بحث ما اساس جنسيت نيست، بلكه نبايد وزارت آموزش و پرورش را به صرف جنسيت به دست افراد بسپاريم.
موافقان كشاورز
در ادامه حسيني پور نماينده گچساران در موافقت با خانم كشاورز گفت: سياست گذاري و برنامه ريزي مبتني بر معيارهاي فلسفه تربيت متناسب با جامعه اسلامي ايراني به عنوان چارچوب نظري راهنماي هدايت و ساماندهي انواع تربيت اگر توسط كسي كه در تعليم و تربيت متخصص است، قابل اجرا نباشد در توان چه كسي خواهد بود؟
به گزارش ايسنا، سيدقدرت الله حسيني پورگفت: يك نفر از 200 هزار معلم حق التدريسي در دولت نهم وارد آموزش و پرورش نشدند، اين ها كساني بودند كه در دولت هاي قبلي به آموزش و پرورش آمدند ولي دولت نهم با تمام توان تلاش كرد كه مشكلات اين افراد را حل كند، اين عيب بر دولت نهم نيست بلكه حسني است كه اين دولت تلاش كرد با كمك مجلس مشكلات اين قشر را حل كند.
اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات سپس به ويژگي هاي سوسن كشاورز اشاره كرد و گفت: چه كسي در راستاي دستيابي دانش آموزان به شايستگي ها و توانمندي هاي لازم جهت تكوين و تعالي هويت انساني اسلامي و ملي خويش مي تواند هم صاحب نظر واقعي باشد و هم برنامه ريزي و سرمايه گذاري لازم را داشته باشد.
رضا رحيمي نسب نماينده خرم آباد هم در موافقت با وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، گفت: بانوان با نيروي فطري و ذاتي كه به لحاظ مداومت، مقاومت، ظرافت، حساسيت و دقت در وجودشان به وديعه نهاده شده براي وزارتخانه اي كه مؤلفه هاي فوق را بيشتر از توان جسمي و فيزيكي مي طلبد، ارجح هستند.
وي سپس با اشاره به مباحث مطروحه درمجلس اظهار داشت: ديروز و امروز در خانه ملت موارد گوناگوني شنيديم كه حقيقتاً برخي از آنان تكان دهنده بود. يكي رئيس جمهور محترم را به ضديت با قانون ديگري مخالف با مجلس و آن يكي فاقد برنامه و در نهايت متهم به تفكر ليبرالي كرد، اما بايد اذعان كرد كه اينگونه مطالب هيچگاه از اعتبار 25 ميليوني رأي مردم نخواهد كاست.
نماينده خرم آباد در ادامه به مشكلات آموزش و پرورش اشاره و تصريح كرد: با وجود تلاش ها و مجاهدت بي دريغ خيلي از صاحب منصبان و معلمان فداكار امروز بعد از يك قرن از عمر نظام آموزش و پرورش ما جملگي معترض يا به عبارتي شاكي هستند از معلم گرفته تا اولياء. از مسئولان ارشد نظام تا مجلس و دولت. آيا تاكنون مديريت در اين ساختار در دست بانوان بوده يا آقايان.
وي به ويژگي هاي سوسن كشاورز وزير پيشنهادي آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: امروز دفاع از وي را دفاع از يك شخص خاصي نمي دانيم، بلكه دفاع از بخش عمده اي از بانواني كه با عفت و با حجاب شان مي خواهند در عرصه هاي مختلفي حضور پيدا كنند، مي دانم.
موافق بعدي خانم كشاورز، فرهاد دلق نماينده آستارا بود كه گفت: راهبردهاي اصلي ده گانه در برنامه خانم كشاورز جذب، نگهداشت و توسعه منابع انساني است كه به عنوان سرمايه اصلي و نرم افزار كار محسوب مي شود. هم اكنون اين وزارتخانه بابحران نيروي انساني مواجه است و تصميمات برپايه آزمون و خطا نتوانسته اين نهاد را از اين بن بست خارج سازد. اگر مي خواهيم آموزش و پرورش نجات پيدا كند، بايد به نيروهاي انساني آن به خصوص معلمان اعتقاد و باور داشته باشيم و به آنان اتكا كنيم و اين موارد بايد در برنامه هاي ارايه شده پيش بيني شود.
نماينده مردم آستارا در مجلس يادآور شد: از نقاط قوت برنامه هايي كه دست يافتني است، يكي غيرشعاري بودن برنامه هاست، مواردي كه شايد در برنامه وزراي پيشين نيز به آن توجه شده است اما در برنامه هاي فعلي ارائه شد. اينها را به شكل كاربردي ملاحظه مي كنيم.
دفاعيات كشاورز
پس از اظهارات مخالفان و موافقان، خانم سوسن كشاورز وزير پيشنهادي آموزش و پرورش ضمن دفاع از خود به تبيين برنامه هاي مطلوب خويش براي وزارت خانه مذكور پرداخت.
كشاورز در ابتدا درباره سوابق فعاليت هاي خود توضيح داد: بنده ليسانس علوم اقتصادي از دانشگاه شهيد بهشتي، فارغ التحصيل رشته تاريخ و فلسفه آموزش و پرورش از دانشگاه تربيت مدرس و فارغ التحصيل رشته فلسفه تربيت از دانشگاه تربيت معلم و عضو هيأت علمي آن هستم. با توجه به ارتباط رشته تحصيلي ما با وزارت آموزش و پرورش حدود 20 سال است كه در نشست ها و كنفرانس هاي تخصصي حوزه هاي ذي ربط در وزارتخانه حضور داشته ام و مقالات و پروژه هاي تحقيقاتي متعددي را اجرا كردم.
وي با بيان اين كه پايه گذار دبيرخانه تعليم و تربيت در دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بوده است، گفت: در اين مركز تلاش داشتيم پيرامون مسائل و موضوعات وزارت آموزش و پرورش نگاه كارشناسي داشته باشيم تا در قالب مصوبه جهت طرح در شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيگيري شود.
وي ادامه داد: خداوند توفيق فرموده 14 ماه مسئوليت معاونت آموزشي وزير و رئيس سازمان استثنايي كشور كه جزو مشكل دارترين سازمان هاست را داشته باشم و آنها را به خوبي مديريت كرده ام، با توجه به اين كه مبناي مديريت ما در اين سازمان برنامه چهارم توسعه بود خوشبخت هستم كه امروز اعلام كنم كه عملكرد بنده در اين سازمان نشانگر اين است كه خيلي از برنامه جلوتر هستم.
كشاورز در پاسخ به نقدهاي مخالفان هم اظهار كرد: يكي از اولويت هاي كاري بنده در صورتي كه نمايندگان به من رأي اعتماد دهند بحث عملياتي كردن مباحث تحولي در نظام آموزش و پرورش است. بنده راهكارهايي كه براي اين هدف در نظر گرفته ام پيگيري جهت تأييد و تصويب اسناد تحولي است.
وي از ديگر اولويت هاي خود را تشكيل اتاق هاي فكر در آموزش و پرورش، جذب، توسعه و ارتقاي منزلت معلمان و شخصيت آنان ذكر كرد.
كشاورز در پاسخ به سخنان عباسپور، گفت: آقاي عباسپور به وضعيت مشكلاتي كه در حوزه سازمان آموزش و پرورش استثنايي اشاره كردند كه بايد به ايشان گفت مشكلاتي كه مطرح كردند مربوط به آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران است، قطعا شما بيش از بنده واقفيد كه از سال 80 طرح تجميع اجرا شده و مسائل مديريت هاي استثنايي استان ها به رئيس آموزش و پرورش استان مربوطه واگذار شده است. بنابراين نكاتي كه شما گفته ايد مربوط به رئيس آموزش و پرورش استان تهران است كه قطعا اگر شما سؤال بفرماييد پاسخگوي سؤالات و ابهام هاي شما خواهند بود.
وزير پيشنهادي ارتباطات مخالفي نداشت.
پس از بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي آموزش و پرورش نوبت به وزير ارتباطات رسيد كه چون هيچ مخالفي نداشت رئيس مجلس اجازه نداد هيچ موافقي هم صحبت كند البته لاريجاني براي اين كارش به آئين نامه داخلي مجلس استناد كرد.
به هر حال رضا تقي پور وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات در معرفي برنامه هايش گفت: صعود از مدار توسعه نيافتگي فاقد دانش به صعود يافتگي متكي به دانش محوري يكي از برنامه هايم است.
وي در ادامه با بيان اين كه برنامه هاي پيشنهادي اش در 5 حوزه تدوين شده است، افزود: توسعه زيرساخت هاي ارتباطات، توسعه فناوري اطلاعات به منظور رشد سريع كشور، توسعه فناوري هاي هوايي، پست و بانك و نظام هاي كنترلي در اين حوزه از اعم محورهاست.
وي با قرائت فرازهاي مهمي از برنامه هايش گفت: توسعه شبكه هاي روستايي با استفاده از نرم افزار با هدف جلوگيري از مهاجرت روستائيان، ارايه راهكارهاي مناسب و ارتقاي جايگاه كشور در عرصه هاي منطقه اي و بين المللي، افزايش سهم ايران از بازار سه هزار ميليارد دلاري جهاني، ايجاد و توسعه شبكه اينترنت ملي و توسعه فناوري هاي هوافضا از اعم برنامه هاست.
وي با اشاره به سؤال برخي از نمايندگان كه پرسيده بودند مباحث مربوط به اپراتور سوم در گذشته و روال آتي آن چگونه است، گفت: قرار بود اپراتور سوم از طريق مزايده برگزار شود كه اين كار در ارديبهشت ماه انجام شد و نفرات اول تا سوم مشخص شدند. ولي بعد در مورد برنده اول مباحثي مطرح شد كه بخشي از آن مباحث سياسي بود، بنابراين اولين برنده از كار كنار رفت به همين دليل ادامه كار از طريق مزايده انجام نشد.
تقي پور افزود: البته ما سعي داريم اپراتور سوم را از طريق تجديد مزايده يا از طرق ديگر ادامه دهيم هر چند كه توسعه اپراتورها نيز جزء برنامه هايم مي باشد.
اقليتي ها مخالفان مصلحي شدند
در ادامه جلسه ديروز، بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي اطلاعات در دستور كار مجلس قرار گرفت كه دو عضو فراكسيون اقليت به مخالفت با حجت الاسلام مصلحي وزير اطلاعات پرداختند.
مصطفي كواكبيان نماينده ضددولت سمنان در مخالفت با وزير پيشنهادي اطلاعات با بيان اين كه اولين مساله ما اين است كه وزارت اطلاعات را براي نظام مي دانيم نه براي دولت خاص، مدعي شد بايد ببينيم كه آقاي مصلحي چقدر در اين راستا گام برمي دارد، آيا در آينده اين وزارتخانه مي خواهد منبع اطلاعاتي و امنيتي براي كل نظام باشد يا مخصوص دولت دهم، خطر بيشتر اين است كه بخواهيم در وزارت اطلاعات يك سليقه خاصي حاكم باشد.
وي با تكرار اين كه مي خواهيم اين وزارتخانه براي منويات كل نظام و رهبري باشد، نه در اختيار سليقه خاص سياسي اعم از اصلاح طلب يا اصولگرا، افزود: وزارت اطلاعات چشم و گوش نظام سياسي برآمده از خون شهداست، اين وزارتخانه، دستگاه بسيار مهمي است كه در اثر تاكيدات امام راحل بوجود آمده است.
كواكبيان با بيان اين كه حتما بايد در بحث ديپلماسي اطلاعاتي و مباحث خارجي به طور جدي تري عمل كنيم، مباحث تروريسم بين الملل، صهيونيسم و جنگ نرم بيگانگان را از مباحث مطرح در برنامه وزير پيشنهادي دانست از مصلحي پرسيد كه آيا تغييراتي كه در دو سه ماهه اخير بعد از انتخابات در وزارت اطلاعات اتفاق افتاد را مي پذيريد يا نه؟
مخالف بعدي مصلحي: جمشيد انصاري نماينده اقليتي زنجان بود كه اظهار داشت: برنامه وزير پيشنهادي اطلاعات يك سند مديريتي است كه مشتمل بر نحوه اداره وزارتخانه مذكور بوده و مصلحي آن را ارائه نموده است در حالي كه برنامه وزير بايد شامل ديدگاه ها و برنامه هاي وي و در امتداد برنامه توسعه ملي، شيوه هاي اجراي تخصيص منابع، تعيين اولويت ها و خط مشي ها باشد.
حسينيان و زاكاني موافقان مصلحي
حجت الاسلام روح الله حسينيان نماينده مردم تهران در موافقت با وزير پيشنهادي اطلاعات با اشاره به سابقه فرهنگي حجت الاسلام مصلحي وي را صالح ترين فرد در اين منصب دانست و گفت: آقاي مصلحي در مسئوليت هاي عقيدتي سياسي نهادهايي مانند جامعه مدرسين، قرارگاه كربلا و نمايندگي مقام معظم رهبري در قرارگاه هاي كربلا و خاتم و نيروي زميني سپاه و نيروي مقاومت و نيروي هوايي نشان داده است كه آشنايي كامل با مقوله فرهنگ دارد. و موفقيت هاي وي در اين مسئوليت ها كاملا توانايي فرهنگي وي را ثابت مي كند.
حسينيان تأكيد كرد: امروز اصولا نوعي از كودتا در كشورهايي مانند ايران توسط آمريكا طراحي مي شود كه نام آن را رنگين، مخملي و نرم گذاشته اند. همه اينها نشانگر اين است كه امنيت از مقوله نظامي به مقوله اي فرهنگي و سياسي تبديل شده است، بنابراين امروز نظام جمهوري اسلامي به وزير اطلاعاتي نيازمند است كه جنبه فرهنگي او برجسته بوده تهاجم فرهنگي را بشناسد، مقوله رسانه ها را درك كند و ابزارهاي خنثي سازي را از سخت افزاري به نرم افزاري ارتقاء بدهد.
وي ادامه داد: يكي از آسيب هاي اطلاعات در جمهوري اسلامي، تبديل شدن وزارت اطلاعات به يك سازمان حرفه اي مستقل از مردم است و منفك كردن آن از توده هاي مردم يك آفت اطلاعاتي است، همانطور كه توده مردم در ايران اسلامي موجد انقلاب اسلامي و حافظ و نگهبان آن و بهترين ناظر آن در جهت جلوگيري از انحراف بوده اند و همانطور كه بيشترين مسئوليت را مردم در بزرگترين بحران ها مانند جنگ هشت ساله به دوش كشيده اند اطلاعات ما بدون مشاركت مردم به بيراه رفتن است.
حسينيان افزود: يكي از اقدامات اساسي در اين دوره هرچه بيشتر مردمي كردن اطلاعات و برقرار كردن رابطه با مردم است.
وي با اعتقاد به اين رابطه، تجربه هاي موفق مصلحي در اين زمينه را يادآور شد و گفت: آقاي مصلحي به عنوان نماينده ولي فقيه در بسيج كه مردمي ترين نهاد انقلابي است، كوله باري از تجربه را دارد، ايشان در اين نهاد مردمي با سازماندهي اقشار مردم ايران به ويژه از سطوح بالاي فرهنگي از جمله بسيج دانشجويي، بسيج اساتيد، بسيج فرهنگيان و بسيج طلاب تحول بزرگي را در مصونيت بخشيدن به نيروهاي انقلاب و هماهنگي آنها به وجود آوردند.
حسينيان همچنين اظهار اميدواري كرد كه مصلحي در وزارت اطلاعات با همين رويه تحولي بزرگ را در برپايي بسيج اطلاعاتي با مشاركت ده ها ميليوني مردم به وجود آورد.
در ادامه عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران هم در موافقت با مصلحي گفت: جناب آقاي مصلحي فردي ولايت مدار است و اين ويژگي ممتازي است كه بايد قدر دانست نكته ديگر اين است كه تهديدات امروز ما متفاوت از تهديدات گذشته است. سروران عزيزم! امروز تهديدات سفت و برخورد نظامي و تهديدات مستقيم جاي خود را به تهديداتي داده كه در حوزه سياست، فرهنگ و اعتقاد است. آنها بنيان هاي اين انقلاب را هدف قرار داده اند.
زاكاني يادآور شد: براي نظام سلطه يك انقلاب تسليم شده بسيار مطلوب تر از يك انقلاب سرنگون شده است، لذا امروز به دنبال تسليم كردن انقلاب ما از درون هستند و اين خواب و خيال را در سر دارند، لذا من خدمت آقاي دكتر احمدي نژاد تبريك مي گويم به اين عنوان كه فردي را انتخاب كردند كه اين فرد آشنا با جنس تهديداتي است كه امروز نظام اسلامي را تهديد مي كند، يعني فردي كار كشته در حوزه سياست و فرهنگ كه مستقيماً با تهديداتي كه امروز با آن مواجه ايم نسبت برقرار مي كند. علاوه بر اين كه سوابق ايشان در حوزه هاي فعاليتي آنگونه است كه در حوزه امنيت خاص نيست و ايشان آشنايي بسيار بالايي را دارند.
پس از زاكاني، چند تن ديگر از نمايندگان همچون حسيني پور و ميرتاج الديني نمايندگان گچساران و تبريز، نيز در موافقت با وزير پيشنهادي اطلاعات سخن گفتند.
مصلحي و افزايش اشراف اطلاعاتي
در ادامه حجت الاسلام مصلحي وزير پيشنهادي اطلاعات در دفاع از خود با اشاره به سوابق آشنايي خود به مباحث اطلاعاتي اظهار داشت: آشنايي من با مباحث اطلاعاتي به دوران دفاع مقدس بازمي گردد كه در بخش سياسي نمايندگي امام در قرارگاه كربلا فعاليت داشتم كه جزئيات آن را در جلسه با كميسيون امنيت ملي مجلس توضيح داده ام.
وي با اشاره به مسئوليت هاي خود به عنوان نماينده امام در قرارگاه كربلا و قرارگاه خاتم و اشراف كاري در مجموع سپاه اين فعاليت ها را باعث آشنايي نزديك خود با مسائل اطلاعاتي عنوان كرد و گفت: در نيروي مقاومت بسيج كه ماموريت هاي قابل توجهي به آن داده شده بود نيز آشنايي خوبي با مسائل اطلاعاتي پيدا كردم.
مصلحي تصريح كرد: بخشي از مطالب را مجاز نيستم كه در اينجا بيان كنم ولي در جلسات خصوصي با كميسيون ها بيان كردم.
وزير پيشنهادي وزارت اطلاعات با اشاره به اصول خود در خصوص جنگ نرم گفت: رويكرد معين به اين ميدان عمليات ملي جزاصول بنده است لذا بايد در اين راستا فرصت شناسي را در سرلوحه حركت خود قرار دهيم و از مقاطع مختلف حداكثر استفاده و بهره را ببريم و بايد آسيب ها و تهديدات را مورد بررسي و آسيب شناسي قرار دهيم تا تهديد و آسيب تبديل به فرصت شود و اين با توجه به تجربياتي كه ما در مباحث اطلاعاتي داريم به خوبي قابل دسترسي است.
حجت الاسلام مصلحي در ادامه اظهار داشت: ما در دريافت جديد خود بايد شناخت و اشراف اطلاعاتي حداكثري را به عنوان يك ضرورت جدي مورد توجه قرار دهيم و توصيف درست و تحليل متقن از مباحث مختلف اطلاعاتي يكي از ضرورت ها است.
وي با اشاره به رويكرد جديد وزارت اطلاعات گفت: در رويكرد جديد قبل از ظهور و بروز در حوزه هاي اجتماعي با مطالعه و شناخت و برآورد اطلاعاتي دقيق و تخصصي نه تنها قابل پيش بيني است كه مسائل اجتماعي اجازه ندهيم به بحران تبديل شود بلكه مي توان از آنها نيز پيشگيري كرد و نكته جالب توجه اين است كه ما بايد در مباحث امنيتي پيشگيري را يكي از مباحث جدي در مسائل مختلف تهديدمان قرار دهيم.
وزير پيشنهادي اطلاعات درخصوص اولويت هاي خود براي وزارت اطلاعات گفت: صيانت از زيرساخت هاي هويتي، ارزشي انقلاب و ساختاري، اتخاذ يك رويكرد تهاجمي در مقابل دست اندازي هاي نرم افزاري و سخت افزاري دشمنان، ارتقاء فرصت هاي تخصصي اطلاعاتي كه يكي از ضرورت ها با توجه به پيچيدگي هايي كه در جنگ نرم وجود دارد كه در ادامه به آن اشاره خواهم كرد.
حجت الاسلام مصلحي ادامه داد: حفظ نيروهاي مجرب، متخصص، كارآمد و مخلص وزارت اطلاعات كه پاسخ بخشي از صحبت هاي يكي از نمايندگان مخالف است و لازم مي دانم اشاره كنم ما يكي از ضرورت هاي جدي مان حفظ نيروهاي اطلاعاتي آنهم نه در يك محدوده زماني خاص است.
وزير پيشنهادي اطلاعات در پايان اظهار داشت: مهمترين سياست راهبردي بنده در مديريت وزارت اطلاعات تحقق بخشيدن به گفتمان امام راحل، مقام معظم رهبري، قانون اساسي، سند چشم انداز و قانون وزارت اطلاعات خواهد بود كه احصا و دسته بندي شده و به منشور و مانيفست وزارت اطلاعات تبديل خواهد شد.
حسيني هم مخالفي نداشت
پس از وزير ارتباطات، شمس الدين حسيني وزير پيشنهادي اقتصاد هم هيچ مخالفي نداشت.
حسيني همچنين در صحبت هايش با تأكيد بر اينكه همچنان بر مدار قانون و منطق كارشناسي حركت مي كند گفت: مهمترين اولويت وزارت اقتصاد اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي خواهد بود.
مخالفان و موافقان متكي
در ادامه جلسه عصر ديروز بررسي صلاحيت منوچهر متكي وزير پيشنهادي خارجه در دستور كار مجلس قرار گرفت و باز هم مصطفي كواكبيان نماينده اقليتي سمنان و سيروس برنا نماينده بروجن به مخالفت با وي پرداختند. البته كواكبيان پس از طرح انتقادهاي تند به متكي مدعي شد كه شخصاً متكي را گزينه خوبي براي وزارت خارجه مي داند!
سپس سبحاني نيا و زهره الهيان نمايندگان نيشابور و تهران در موافقت با وزير پيشنهادي خارجه به ايراد سخن پرداختند و در ادامه منوچهر متكي در جايگاه قرار گرفت و به دفاع از ديپلماسي چهارساله دولت نهم پرداخت.
متكي به توفيقات جمهوري اسلامي در عرصه هاي مختلف بين المللي و نيز نقش استراتژيك ايران در حل مناقشات منطقه اي اشاره كرد و تأكيد نمود هيچ دستاوردي بدون هزينه نخواهد بود.
پس از متكي، نوبت به بررسي صلاحيت غضنفري وزير پيشنهادي بازرگاني رسيد و مخالفان و موافقان وي نيز در فرصت هاي قانوني به ايراد مطالب خود پرداختند.

 



خارج از دستور

لاريجاني هم تكذيب كرد
يك عضو هيأت رئيسه مجلس با انتقاد از برخي مباحثي كه روز يكشنبه در مجلس مبني بر حضور رئيس جمهور با كادر نظامي و محافظتي مطرح شد، عنوان كرد: چنين قضيه اي صحت ندارد.
محسن كوهكن در جلسه علني ديروز طي تذكري آيين نامه اي با استناد به بند 4 و 11 ماده 23 آيين نامه داخلي مجلس گفت: روز يكشنبه به دنبال تذكر يكي از دوستان، خوراك عمده سايت هاي ضدانقلاب مبني بر حضور رئيس جمهور با كادر نظامي جور شد كه بايد عنوان كنم كه ما اعضاي يك خانواده هستيم و اعضاي خانواده نبايد مقابل بيگانگان چنين مواردي را مطرح كنند.
لاريجاني اين تذكر را وارد دانست و عنوان كرد كه چنين بحثي درست نبوده است.

 



دعوت قرآن به مسابقه اي بي نظير

سارعوا الي مغفره(1)، اينكه فرمود: مسابقه بدهيد براي اين است كه اين مسابقه نظير مسابقه دوميداني و اينها نيست كه محدود باشد! يك مسابقه اي است كه اگر همه 6 ميليارد بشر كنوني در اين مسابقه شركت كنند، هيچ تزاحمي نيست. مثلا اگر كسي بخواهد بالا بنشيند، اين اول دعواست. كسي بخواهد مستكبرانه، متكبرانه زندگي كند، اول دعواست. اما شما هزارها نفر را در يك سالن دعوت كنيد، همه بخواهند متواضع باشند، هيچ جاي دعوا نيست! همه بخواهند در تواضع مسابقه بدهند، در ادب مسابقه بدهند، جاي دعوا نيست!
فرمود: در فضائل مسابقه بدهيد، ميدان فضائل به اندازه آسمان و زمين باز است. سابقوا الي مغفره من ربكم و جنه عرضها كعرض السماء و الارض(2). مساحتش اين است؛ حالا يا اين عرض به معناي مساحت است، يا در قبال طول است. اگر عرض در قبال طول باشد، طولش بيش از اين است. فرمود: ميدان مسابقه اي كه ما دعوت مي كنيم، اينطور نيست كه اگر 6 ميليارد، همه شركت كردند، درگيري بشود! فرمود: اين ميدان فضيلت است كه در آن مسابقه دادن بدون زحمت انجام مي گيرد. حالا همه ما را هم دعوت كرده به وسط باغ؛ همه ما اگر بخواهيم آدم باتقوا باشيم كه مشكلي نداريم! اگر خداي ناكرده يك كسي بخواهد بي تقوائي كند، اول دعواست.
فشار دائمي براي انسانهاي دنيازده
فرمود: ما شما را دعوت مي كنيم به يك مسابقه اي كه هيچ تصادف نيست، هيچ تزاحم نيست، هيچ اصطكاك نيست، هيچ برخورد نيست؛ همه تان بخواهيد آدم خوب باشيد! آن كه تنگ و مدار بسته است، طبيعت است. يك انسان دنيازده در 3 نشئه در تعبيرات ديني در فشار است. در (دنيا) كه هست، در فشار است؛ در (قبر) در فشار است؛ در(جهنم) هم در فشار است.
مي بينيد خيلي ها هستند كه همه چيز دارند، ولي آن آرامش روحي ندارند، با قرص خواب بايد بخوابند كه خوابشان نمي برد؛ آن ديگر خواب نيست! اين بين دو ديوار (طلب مفقود) و (حفظ موجود) هميشه گرفتار است. چه كنم آنچه را ندارم، به دست بياورم، يك. چه كنم آنچه را كه دارم از دست من نرود، اين دو. اين بين طلب مفقود و حفظ موجود گرفتار فشار است! يك چنين آدمي اگر بميرد. آنجا هم در فشار است.
در بخش سوم، وارد جهنم هم كه شد، اينطور نيست كه در جهنم يك ميدان باز آتشي به او داده باشند، بگويند: اينجا بسوز! آنجا هم طبق تعبير قرآن كريم مقرنين في الاصفاد(3). اين دست و بال خود را بست؛ چون دست و بال خود را بست، در جهنم هم با دست و بال بسته دارد مي سوزد، اينطور نيست كه باز باشد! اين آزاد نيست، اين دست و بال خود را بست؛ با انديشه تلخ خودش بست. ولي اگر بخواهد در ميدان فضيلت حركت كند، فرمود: ميدان مسابقه به اندازه آسمانها و زمين است.
پس باغبان ما به ما فرمود: براي اينكه شجره طوبي باشيد، وسط باغ باشيد؛ زيتونه لاشرقي و لاغربي. يعني اگر در كنار ديوار غربي بوديد، بخشي از روز بي نوريد؛ در كنار ديوار شرقي بوديد، بخشي از روز بي نوريد؛ ولي اگر وسط بوديد، هميشه نور مي گيريد. ما را اينچنين دعوت كرده اند. پس به ما فرمودند: راه عيساي مسيح باز است، يعني بتوانيد جعلني مباركا اين ما كنت؛ اين هم مي شود، راه دارد. و راهي است كه از هر جهت انسان مي تواند با اينما تولوا فثم وجه الله رابطه داشته باشد و فيض بگيرد.
مستي معرفت خداي سبحان، جام جمي ستودني
آنوقت اگر به آنجا رسيديم كه ان صلاتي و نسكي و محياي و مماتي لله رب العالمين، طوبي لنا و حسن مآب. اگر نرسيديم، لااقل هر چه پيدا كرديم؛ پايه داريم، ديگر مانديم. اگر خداي ناكرده از اين باز مانديم، غرور دنيا و جاه و جلال دنيا آن تفكر را از ما مي گيرد، آن آزادي فكر را از ما مي گيرد. گاهي به تعبير بزرگان اينها مست هستند؛ اما مست با مست فرق مي كند.
ما دو جور مي توانيم مست بشويم؛ يك جور قي كنيم، همين مست آب انگور است. يك جور طي الارض داشته باشيم، مستي معرفت الهي است.
مستي بيايد قي كند، مستي زمين را طي كند
وين مي مجو، و آن مي بجو؛ كو جام غم، كو جام جم
اين مي شود (جام جم)، اين مي شود اسطرلاب، اين همه چيز را نشان مي دهد. همين بزرگواران كه اين راه را رفته اند گفتند: به دانش، دل پير برنا بود؛ اينها مي گويند: اين راه، راه بيروني نيست؛ راه درون است. راه درون هم از گوشه بي گوشه دل شروع مي شود. دل كه گوشه اي ندارد؛ آن جان مجرد كه گوشه اي ندارد! گوشه بي گوشه دل، شه رهي است.
گوشه بي گوشه دل شه رهي است
تا به لاشرقي و لاغربي مايست
غنيمت ها و غرامت هاي عمر انسان
شاهراه ما آن است؛ آنوقت مائيم و محصول عمر. تقريبا اكثر قريب به اتفاق شما بزرگان ]از ما كه گذشت![ دوران غنيمت عمر را پشت سر گذاشته ايم. يعني اگر ما 80 سال زندگي كنيم، اين 80 سال به دو بخش تقسيم مي شود؛ دو تا 40 سال است. آن 40 سال اول دوران (غنيمت) زندگي است كه انسان خوب زندگي مي كند، خوب راه مي رود، خوب غذا مي خورد، خوب مي بالد، خوب به سر مي برد؛ 40 سال دوم، دوران (غرامت) زندگي است! يعني هر چه مي خواستيم بالا برويم تا قله كوه، رفته ايم.
ديگر نه آن خواب قبل از 40 سال را داريم، نه آن غذاي قبل از 40 سال را داريم، نه آن حال طنزگوئي و گفتن و خنديدن و آن حال را داريم، نه آن نشاط را داريم! پس دوران غنيمت ما آن بود كه ديديم؛ چيزي در دست ما نيست! دوران غرامت مان چه خواهد بود؟! ولي اگر كسي آن راهي را كه اين بزرگان گفتند:
گوشه بي گوشه دل، شه رهي است
تا به لاشرقي و لاغربي مايست
40 سال نيست، 80 سال نيست، 80 هزار سال نيست، و رفت و برگشت نيست، غرامت و غنيمت نيست؛ هر چه هست، غنيمت است.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در ديدار با پزشكان، اساتيد و مسئولان دانشكده پرستاري مشهد؛ مشهد مقدس-9/5/1381
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-آل عمران/133 2- حديد/21 3- ابراهيم/49
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان هر روز منتشر مي شود.

 



درگذشت يكي از ياران شهيد نواب صفوي

عباس يموتي از ياران نزديك شهيد نواب صفوي بر اثر بيماري دار فاني را وداع گفت.
به گزارش فارس، عباس يموتي از اعضاي فدائيان اسلام و از ياران نزديك شهيد نواب صفوي صبح ديروز دار فاني را وداع گفت.
وي كه با 70 سال سابقه مبارزاتي به نام «عباس مرشد» نيز معروف بود، از شاگردان آيت الله شاه آبادي استاد اخلاق و عرفان، حضرت امام خميني(ره) و از نزديكان مرشد چلويي از مرشدان معروف تهران به شمار مي آمد.
مرحوم يموتي صبح ديروز بر اثر بيماري در منزل خود واقع در خيابان شوش وفات يافت و پيكر وي سه شنبه (امروز) از مقابل درب منزل آن مرحوم تشييع خواهد شد.

 



رئيس سازمان حج و زيارت محدوديت هاي اعزام به حج تمتع امسال را اعلام كرد
كاهش 40 درصدي زائران حج تمتع

سرويس فرهنگ و معارف-
افراد بالاي 65 سال و زير 12 سال و مبتلايان به بيماري هاي مزمن كليوي، قلبي، ديابتي، كبدي، افراد مبتلا به كم خوني و تالاسمي، خانم هاي باردار، افراد بدون طحال، مصرف كنندگان داروهاي سركوبگر ايمني از جمله افرادي هستند كه با تصميم سازمان حج و زيارت نمي توانند امسال به حج تمتع بروند.
رئيس سازمان حج و زيارت كه در پي شيوع بيماري آنفلوآنزاي نوع آ و با توجه به حساسيت هاي بالاي سفر حج تمتع به عربستان سعودي در جمع خبرنگاران رسانه هاي گروهي حاضر شده بود آخرين تصميمات سازمان متبوعش را در مورد عمليات حج سال جاري تشريح كرد و هدف از اتخاذ اين تصميم را جلوگيري از گسترش شيوع اين ويروس در كشورمان ذكر كرد.
مصطفي خاكسار قهرودي، با بيان اينكه در فصل حج زائراني از همه كشورهاي اسلامي براي اداي اين فريضه الهي به عربستان سعودي گسيل مي شوند، جلوگيري از تشرف افراد آسيب پذير را گامي در جهت پيشگيري از بروز اين بيماري و گسترش آن دانست و افزود: براساس نظر كميته هاي تخصصي و سپس تصميم كميته كشوري پيشگيري از گسترش اين آنفلوانزا مقرر شده كه همه محدوديت هاي عمره در حج نيز اعمال گردد كه در اين جهت نظرات مراجع عظام تقليد و مقام معظم رهبري نيز دريافت شده است.
خاكسار قهرودي با اعلام محدوديت هاي حج تمتع امسال تأكيد كرد: به دليل شيوع آنفلوآنزاي نوع آ در عربستان، افراد بالاي 65 سال و زير 12 سال و مبتلايان به بيماري هاي مزمن كليوي، قلبي، ديابتي، كبدي، مبتلايان به سرطان هاي فعال، افراد مبتلا به كم خوني و تالاسمي، خانم هاي باردار، افراد مبتلا به چاقي مفرط، افراد بدون طحال، مصرف كنندگان داروهاي سركوبگر ايمني و نيز كساني كه قادر به كنترل ترشحات تنفسي خود نيستند، نمي توانند امسال به حج تمتع بروند.
به گفته رئيس سازمان حج و زيارت، اين محدوديت ها حدود 40 درصد از حجم اعزام زائران كاسته است كه تاكنون اين سازمان در مورد جبران اين كاهش اعزام تصميم نگرفته است. وي اضافه كرد: از همين امروز اينگونه افراد بايد به كاروان ها مراجعه و بدون پرداخت هيچ خسارتي از سفر انصراف دهند.
به گفته رئيس سازمان حج تمامي كساني كه به دلايل فوق از سفر منصرف مي شوند اولويت آنها براي سال بعد محفوظ مي ماند و مي توانند در آينده مشرف شوند.
وي همچنين خاطرنشان كرد: از امروز ادامه ثبت نام از زائران در كاروان ها متوقف مي شود و از اين پس نقل و انتقال اسناد حج نيز در دفاتر زيارتي انجام نمي شود.
خاكسار قهرودي در اين گفت وگو با اشاره به پايان عمره سال جاري افزود: سازمان حج و زيارت در سال جاري براي اعزام 835 هزار زائر برنامه ريزي كرده بود كه در نهايت پس از اعمال محدوديت سني و بيماري و تعطيلي عمره ماه مبارك رمضان به دليل جلوگيري از شيوع آنفلوانزاي نوع آ، 792 هزار نفر به عمره مشرف شدند.
رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اين نكته كه عمره سال جاري با همه محدوديت هاي پيش آمده نسبت به سال گذشته بهتر برگزار شد، نحوه برخورد مأموران سعودي با زائران ايراني را به عنوان آزار دهنده ترين نقطه عمره امسال توصيف كرد.
وي در همين زمينه افزود: برخوردهاي انجام شده با عمره گزاران اين ترديد را ايجاد كرده است كه اگر اين رويه از سوي سعودي ها ادامه داشته باشد در اعزام عمره سال آينده تجديدنظر شود.
قهرودي در عين حال اظهار اميدواري كرد كه زمينه انجام سفر عمره آينده آرام، كم تنش و محترمانه با رعايت حقوق زائران برگزار شود و ما شاهد برخوردهاي مناسب خادمان زائران در كشورعربستان باشيم.
شايان ذكر است در كشور ما تاكنون 285 نفر به آنفلوآنزاي نوع آ مبتلا شده اند و مرگ دست كم يك نفر دراثر ابتلا به اين بيماري تأييد شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14