(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 شهريور 1388- شماره 19453
 

كوتاه از هفته دولت
مديركل ارشاد اسلامي همدان: مردمي كردن انديشه هاي امام رضا(ع) محور برنامه هاي جشنواره رضوي است
رئيس سازمان شيلات كشور خبر داد توليد سالانه 600 هزار تن ماهي در كشور
ايران در كيهان
يك صاحبنظر مسائل جوان و خانواده:مديريت واحد فرهنگي،شرط اصلي باز شدن گره «اوقات فراغت» است
اختتاميه جشنواره منطقه اي شعر دفاع مقدس در تبريز برگزار مي شود
معرفي برگزيدگان جشنواره ملي داستان كوتاه در دورود
برترين هاي پنجمين جشنواره تئاتر استاني در لرستان معرفي شدند
جشنواره سراسري عكس زيارت در قم برگزار مي شود
آشنايي با دفاع مقدس در دانشگاههاي كشور تدريس مي شود
جشنواره ساخت كليپ «تصوير ماندگار ايران كوچك» در كرج برگزار مي شود
اختصاص رديف اعتبار ملي براي بازسازي آب بندان هاي كشور



كوتاه از هفته دولت

بهره برداري از پروژه هاي كشاورزي
گرگان- خبرنگاركيهان: به مناسبت هفته دولت تعداد 6پروژه عمراني و تسهيلات بانكي مديريت جهاد كشاورزي شهرستان بندر گز با حضور فرماندار و هيئت همراه به صورت متمركز در محل مرغداري 20هزار قطعه اي گوشتي واقع در حوزه روستايي نوكنده افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت. در اين مراسم مهندس علي اكبر مهقاني مدير جهاد كشاورزي شهرستان بندر گز گفت: هزينه اجراي اين طرح ها كه تعداد يك پروژه در بخش عمراني و 5 پروژه در بخش تسهيلات بانكي ميباشد بالغ بر 45ميليارد ريال بوده است كه با اجراي اين پروژه ها 456 خانوار بهره مند شده و براي 80نفر فرصت شغلي فراهم شده است.
اشتغال براي 1984نفر
بيرجند- خبرنگاركيهان: همزمان با آغاز هفته دولت تعداد 213 پروژه عمراني با اعتباري بالغ بر 244هزار و 774ميليون ريال در سطح شهرستان بيرجند توسط فرماندار افتتاح شد و به بهره برداري رسيد. گفتني است با بهره برداري از اين تعداد پروژه براي 1984 نفر اشتغال ايجاد شده است.
بهره برداري از كتابخانه عمومي
ملاير- خبرنگاركيهان: به مناسبت گراميداشت هفته دولت از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ملاير كتابخانه عمومي ازندريان در زميني به مساحت 1500متر و زيربناي 700متر با اعتباري بالغ بر 700ميليون ريال از محل اعتبارات استاني تكميل و تجهيز و طي مراسمي با حضور جمعي از مسئولان اجرايي ملاير افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
افتتاح 18 پروژه برق
اهواز- خبرنگار كيهان: همزمان با هفته دولت 18 پروژه بزرگ صنعت برق خوزستان طي مراسمي و با اعتباري بالغ بر 519 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد. استاندار خوزستان در اين مراسم با بيان اين كه در چند سال اخير شاهد سرعت و پيشرفت چشمگير پروژه ها در صنعت برق خوزستان بوديم گفت: شركت برق منطقه اي خوزستان جزو دستگاه هاي موفق در دولت نهم بوده است.
راه اندازي كارخانه توليد فرآورده هاي لبني
مريوان- خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته دولت يك كارخانه توليد فرآورده هاي لبني در مريوان به بهره برداري رسيد. اين كارخانه با ظرفيت 8 هزار و 800 تن و با اعتباري بالغ بر 17 ميليارد و 350 ميليون ريال در زميني به مساحت 10 هزار مترمربع و با 2 هزار و 200 مترمربع زيربنا ساخته شده است. 8 ميليارد و 950 ميليون ريال از اعتبار اين كارخانه از محل تسهيلات بانكي بنگاه هاي كوچك و زودبازده اقتصادي و 8 ميليارد و 400 ميليون ريال آن نيز از محل آورده شخصي هزينه شده كه براي 17 نفر هم در يك شيفت كاري ايجاد اشتغال كرده است.
احداث جاده سلامت
تبريز- خبرنگار كيهان: همزمان با هفته دولت بزرگترين جاده سلامت و طولاني ترين مسير دوچرخه سواري در تبريز به طول 2 كيلومتر، احداث شد.
عملكرد يك ساله
اسفراين- خبرنگار كيهان: همزمان با هفته دولت نمايشگاه عملكرد يك ساله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين در محل سالن نمايشگاه اين اداره با حضور فرماندار و مسئولان ادارات و هنرمندان افتتاح شد.
آبرساني به مناطق روستايي
رشتخوار- خبرنگار كيهان: همزمان با هفته دولت، دو پروژه آبرساني در مناطق روستايي رشتخوار با حضور مسئولان به بهره برداري رسيد. رئيس اداره آب روستايي رشتخوار در مراسم افتتاح پروژه هاي بخش آب در روستاي براكو و اسلام آباد گفت: اين دو پروژه با اعتبار دو ميليارد و 455 ميليون ريال از محل اعتبارات استاني و ستاد حوادث هزينه شد.
افزايش ظرفيت تلفن همراه
يزد- خبرنگار كيهان: باافزايش
400 هزار شماره به ظرفيت تلفن همراه استان يزد، يكي از پنج مصوبه مخابراتي دور دوم سفر رياست جمهوري به استان محقق و به صورت صددرصدي اجرا شد.
مهدي مقدم مديرعامل مخابرات يزد افزود: اين تعداد شماره تلفن همراه و راه اندازي مركز دوم موبايل در استان، ظرفيت موبايل يزد به بيش از 900هزار شماره رسيد.
گراميداشت هفته دولت
گنبدكاووس- خبرنگار كيهان: در آخرين روز از هفته دولت، مردم و مسئولان شهرستان گنبدكاووس با برگزاري مراسمي ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر و 1500 شهيد دولت را گرامي داشتند. در اين مراسم كه در مسجد قائميه اين شهر با حضور جمع زيادي از مردم و مسئولان برگزار شد، مداحي و سوگواري براي اين شهيدان و 1500 شهيد دولت انجام شد. حجت الاسلام والمسلمين سيد «محمود كريمي شاهرودي» امام جماعت اين مسجد نيز طي سخناني با برشمردن برخي ويژگي هاي شهيد و شهادت گفت: شهدا با بصيرت راه خود را انتخاب كرده و آگاهانه به استقبال شهادت مي روند.
افتتاح و آغاز عمليات اجرايي 72 پروژه
¤ با حضور استاندار گلستان و جمعي از مردم و مسئولان شهرستان مراوه تپه 65 پروژه عمراني، خدماتي افتتاح و عمليات اجرايي 7 پروژه ديگر آغاز شد.
براي عمليات اجرايي 65 پروژه افتتاح شده 38 ميليارد و 600 ميليون ريال هزينه شده و همچنين براي اجراي 7 پروژه ديگر يك ميليارد و650 ميليون ريال اعتبار تخصيص يافته است.
«يحيي محمودزاده» استاندار گلستان دراين مراسم با اشاره به ويژگي هاي خدمت صادقانه گفت: با ديد و انگيزه هاي متعالي و صادقانه مي توان در خدمت مردم و توسعه كشور بود.
طرحهاي آبرساني با اشتغالزايي 47 نفر
زنجان - خبرنگار كيهان: همزمان با هفته دولت 14 پروژه كشاورزي شهرستان زنجان با اعتباري بالغ بر 27/5 ميليارد ريال افتتاح و به بهره برداري رسيد. اين پروژه ها شامل كانال انتقال آب، سيستم آبياري تحت فشار باراني و قطره اي، پرورش و تكثير ماهي و پرورش ماهيان زينتي است كه براي 47 نفر فرصت شغلي ايجاد كرده است.
30 ميليارد ريال اعتبار پروژه هاي كشاورزي
نايين - خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته دولت پروژه هاي جهاد كشاورزي با اعتباري بالغ بر 30 ميليارد ريال با حضور علي رضا صالح معاون استاندار، فرماندار و تني چند از مسئولان استان و شهرستانها افتتاح شد.

 



مديركل ارشاد اسلامي همدان: مردمي كردن انديشه هاي امام رضا(ع) محور برنامه هاي جشنواره رضوي است

همدان- خبرنگاركيهان:
مردمي كردن لايه هاي دروني افكار و انديشه هاي امام رضا(ع) در زندگي مردم، محور برنامه هاي برگزاري جشنواره رضوي در سال جاري است.
حجت الاسلام سيدآقا حسيني مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان در نشست ستاد استاني جشنواره امام رضا(ع) با اعلام اين مطلب، افزود: امام رضا(ع) در فرهنگ، ادبيات و لايه هاي انديشه مردم ايران تاثير فراوان و غيرقابل انكاري داشته است و حيات ما به سلسله عصمتي كه خدا براي ما به وديعه گذاشته بستگي دارد.
وي ادامه داد: در اين جشنواره نيز سعي بر اين است كه لايه هاي دروني خانواده حضرت، آثار، فرزندان و نقش آنها در فرهنگ ادبي، سياسي و اقتصادي ايران و همچنين تاثير تفكر ايشان در خصوص ازدواج، بعد از ازدواج، تربيت فرزندان و نقش هاي اجتماعي شناسانده و بررسي شود.
وي گفت: برگزاري آيين بزرگداشت «دكتر صادق آينه وند» محقق و تاريخ نويس تويسركاني به عنوان يكي از مورخان بزرگ كشور از برنامه هاي جنبي جشنواره امام رضا(ع) در سال جاري است.
وي اعلام كرد: چهارمين دوره جشنواره بين المللي امام رضا(ع) در سومين روز از دهه كرامت (28مهرماه تا هشتم آبان ماه) امسال در همدان برگزار مي شود.
در ادامه حميد عسگري معاون سياسي امنيتي استانداري همدان نيز گفت: برگزاري جشنواره فرهنگ رضوي بايد به گونه اي باشد كه اثر معنوي آن در زندگي مردم ديده شود.
وي افزود: ژرف نگري در مورد شخصيت اين امام همام و همچنين كاربردي تر شدن اين جشنواره ها در زندگي مردم بايد از مهمترين اولويت ها در برگزاري آنها باشد.

 



رئيس سازمان شيلات كشور خبر داد توليد سالانه 600 هزار تن ماهي در كشور

قزوين - خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان شيلات كشور گفت: سالانه بيش از 600 هزار تن ماهي در كشور توليد مي شود.
علي نقي سرپناه در جلسه مشترك با استاندار قزوين با اعلام اين خبر افزود: سالانه بيش از 600 هزار تن ماهي در كشور توليد مي شود كه از اين ميزان 400 هزار تن در استان هاي ساحلي و 200 هزار تن در استان هاي غيرساحلي توليد مي شود.
وي ادامه داد: 23 استان غيرساحلي كشور ظرفيت هاي زيادي براي توليد آبزي پروري دارند كه با استفاده از آب پشت سدها و چاه هاي كشاورزي مي توان توليد ماهي را در اين استان ها افزايش داد.
رئيس سازمان شيلات كشور با اشاره به قابليت مجتمع هاي آبزي پروري در توليد خاويار اضافه كرد: هم اكنون سالانه 7 تن خاويار از ايران به خارج از كشور صادر مي شود كه با توسعه و پرورش ماهي خاوياري در استان هاي غيرساحلي اين ميزان را مي توان افزايش داد.
وي افزايش سرانه مصرف و ايجاد اشتغال را از اهداف و برنامه سازمان شيلات عنوان كرد و بيان داشت: در حال حاضر سرانه مصرف ماهي در دنيا 16 كيلوگرم و در ايران 8 كيلوگرم است كه اين ميزان تا پايان برنامه پنجم توسعه به 13 كيلوگرم افزايش خواهد يافت.
سرپناه اعلام كرد: در حال حاضر 140 هزار صياد در استان هاي جنوبي و 14 هزار صياد در استان هاي شمالي كشور به شغل پرورش و صيد ماهي اشتغال دارند و 600 نوع گونه ماهي در آب هاي ايران وجود دارد كه تنها 20 نوع آن پرورش داده مي شود.
وي در ادامه توسعه مجتمع هاي آبزي پروري در استان هاي غير ساحلي را از برنامه اين سازمان عنوان كرد و خواستار حل مشكل مجتمع پرورش ماهي خوزنان آبيك در استان قزوين شد.
معاون وزير جهاد كشاورزي يادآور شد: استفاده از آب سد طالقان براي پرورش ماهي در اين مجتمع هيچ مشكل بهداشتي ايجاد نخواهد كرد كه لازم است بررسي و كار كارشناسي مجدد براي طي مراحل قانوني و اخذ مجوز بهره برداري آب كانال دشت قزوين از وزارت نيرو براي اين مجتمع صورت گيرد.

 



ايران در كيهان

شهريار - خبرنگار كيهان: بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نخستين جشنواره تئاتر دفاع مقدس را برگزار مي كند. به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهريار هدف از برگزاري اين جشنواره آشنايي و تعمق در ارزش هاي دفاع مقدس، شناسايي و پرورش استعدادهاي نمايشي در عرصه تئاتر دفاع مقدس و ايجاد زمينه تبادل نظر تجربه در سطح هنرمندان شهرستاني تهران بيان شده است.
¤ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شهريار با همكاري هنركده شاداب به مناسبت ماه مبارك رمضان اقدام به برپايي جشن رمضان كرده است.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شهريار با هدف حمايت از ايتام با حضور هنرمندان شهرستان و صدا و سيما برنامه هاي متنوع شامل موسيقي سنتي، نمايش طنز ژانگولر، شعبده بازي و مسابقه در رستوران سنتي سردار (هنرمندان) اجرا مي كنند.
گرگان - خبرنگار كيهان: تصويربرداري از قصه گويي 14 مربي كانون پرورش فكري در گلستان براي معرفي در جشنواره قصه گويي كشور انجام شد. قصه گويان گلستاني از كتاب هاي كانون، شاهنامه فردوسي و مثنوي معنوي براي گروه هاي سني مختلف قصه گويي كردند.
«راز آن درخت، طوطي طاس و بقال، كلاغ خنزرپنزري، جوجه اردك از خود راضي، اسم بلند، كوزه باران، ملكان و آهو، سگي كه قارقار مي كرد، سيمرغ و عطار، آش نخورده و دهن سوخته، الاغ در آخور سلطان، پيرزن و گرگ، پير جنگي و افسانه كچل كفترباز» قصه هاي معرفي شده به جشنواره كشوري براي انتخاب در جشنواره بين المللي قصه گويي بوده اند.
¤ به همت كانون عكس حوزه هنري استان، تعداد 20 اثر از آثار عكاسي هنرمندان گلستان «شهربانو بادلي» به مدت 15 روز در محل نگارخانه سوره حوزه هنري استان به نمايش درآمده است.
سرخس - خبرنگار كيهان: مسئول كانون بسيج هنرمندان استان خراسان رضوي از ارائه سه جشنواره استاني توسط اين كانون خبر داد و گفت:نيروي انساني كانون و هزينه مربي براي آموزش هنرجويان را تامين مي كند.
قم - خبرنگار كيهان: اسماعيل اميني يكي از شاعران برجسته در نشست تخصصي نقد شعر با حضور شاعران برجسته استان قم به جايگاه و اهميت شعر اشاره كرد و گفت: رهاورد ما ايراني ها شعر بوده و شاعران ايراني در تمام دنيا حرف اول را مي زنند.
وي به يك شعر خوب اشاره كرد و گفت: بهترين شعر شعري است كه زمزمه مردم شود و آنقدر قوي و روان و مفهومي باشد كه مردم بتوانند آن را در بسياري از شرايط زمزمه كنند.
كرمانشاه - خبرنگار كيهان: روزانه 400 دقيقه برنامه ويژه ماه مبارك رمضان از صداي مركز تقديم مخاطبان كرمانشاه مي شود. اين خبر را غلامرضا حيدري معاون صداي مركز كرمانشاه اعلام كرد و گفت: راديو كرمانشاه در ماه مبارك رمضان با پخش برنامه هاي متنوع ويژه اين ماه فضاي كاملا روحاني و معنوي براي شنوندگان خود ايجاد كرده است. وي گفت: صداي مركز كرمانشاه همچنين در شب هاي پربركت قدر نيز ويژه برنامه هاي مختلفي را تدارك ديده و اين مركز در شب احياء شب زنده داري با مردم استان تا اذان صبح همراه خواهد بود. حيدري در خاتمه اظهار داشت: صداي مركز كرمانشاه همچنين در روز عيد سعيد فطر چهار ساعت برنامه ويژه خواهد داشت و نماز عيد فطر به صورت زنده از راديو كرمانشاه پخش خواهد شد.
تبريز - خبرنگاركيهان: نمايشگاه نقاشي «هزار دستان»، «مصطفي شريعتي»، هنرمند بااراده و پشتكاري كه از ناحيه 4دست و پا معلول است، در نگارخانه «افرازه» مراغه، برگزار شد.«شريعتي» متولد خراسان رضوي است و تابلوهاي خود را با استفاده از انگشتان پاي خود، خلق مي كند31. اثر رنگ و روغن در موضوعات آزاد، در هزار دستان بچشم مي خورند.
¤ «ياسر قاسمي» هنرجوي پيش دانشگاهي هنر، با داستان «چتر» خود، به مرحله كشوري مسابقات داستان نويسي راه يافت.وي از بازيگران تئاتر است و در سال گذشته نيز، با نمايش «خشم و هياهو» به نيشابور رفته بود.
بندرعباس- خبرنگاركيهان: بيش از 5/1 ميليارد ريال تجهيزات توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد هرمزگان به كانون هاي مساجد اين استان اختصاص يافت. مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين آيين مهم ترين هدف راه اندازي اين كانونها را تغيير رويكرد در فرهنگ و هنر عنوان كرد.
مشهد- خبرنگاركيهان: دوازدهمين جشنواره هنرهاي تجسمي و طرح درس پرتو هنرآموزان و هنرجويان هنرستان هاي فني و حرفه اي كشور در هفت رشته و سي زمينه هنري در مشهد به كار خود پايان داد. مهندس محمد شريف زاده سرپرست دفتر فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه برگزاري جشنواره هنرهاي تجسمي شيوه اي مناسب با افزايش كيفيت آموزش هاي فني و هنري است، اظهار داشت: جشنواره بستري مناسب براي شكوفايي خلاقيت، استعدادها، تشويق هنرجويان و پويايي آنان براي ارائه و خلق آثار هنري برتر است.
¤ در مراسمي با حضور جمعي از مسئولان استان خراسان رضوي، فيلم سينمايي «به كبودي ياس» به صورت اختصاصي به نمايش درآمد و از عوامل دست اندركار و بازيگران فيلم تقدير شد. معاون سياسي و اجتماعي استانداري خراسان رضوي در اين مراسم گفت: اين فيلم اتفاق مهمي در سينماي كشور بود و باب خوبي را براي ورود به سينماي دفاع مقدس باز كرد. قهرمان رشيد ضمن ابلاغ پيام تبريك و تقدير استاندار خراسان رضوي به عوامل ساخت فيلم به كبودي ياس، افزود: نكته قابل توجه اين است كه ساخت اين اثر هنري ارزشمند در استان خراسان رضوي و شهر مقدس مشهد و توسط هنرمندان اين استان صورت گرفته است.
سرويس شهرستان ها: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان فيروزكوه نمايشگاه نقاشي از آثار هنرمندان را در نگارخانه مهر برگزار كرد. اين نمايشگاه با بيش از 25 اثر از هنرمندان استان تهران، در زمينه هاي طراحي و نقاشي با رنگ روغن با همكاري تعاوني نگارخانه داران استان تهران در معرض نمايش گذاشته شد. ¤ انجمن هنرهاي نمايشي شهرستان اسلامشهر با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسلامشهر سه نمايش همزمان جنگ و خنده (جيم) را به جا در آورد. به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسلامشهر، اين نمايش به نويسندگي و كارگرداني سيدعباس طباطبايي با موضوع دفاع مقدس تا تاريخ سيزدهم شهريور در سالن آمفي تئاتر مجتمع فرهنگي - هنري شهيد صارمي اجرا خواهد شد.
وبلاگي با عنوان «تحليل آثار هنري» توسط واحد هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان بوشهر راه اندازي شد. به گزارش روابط عمومي كانون در اين وبلاگ آثار هنري اعضاء و مربيان مراكز فرهنگي - هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان به نقد گذاشته مي شود. كارشناس هنري كانون استان هدف از راه اندازي اين وبلاگ را ارتباط بيشتر با همكاران هنري سراسركشور و تبادل نظر كارشناسي در خصوص آثار هنري اعضاء و مربيان استان در زمينه نقاشي، سفال، كاردستي، خوشنويسي و... دانست. گفتني است مربيان كانون سراسر كشور مي توانند با مراجعه به اين وبلاگ به نشاني wwwohb-tahlilblogskycom از طريق پيوندهاي آن، نظرات خود را ارائه كنند.
¤ نمايشگاهي از آثار نقاشي اعضاء مركز فرهنگي - هنري كانون بردخون به مناسبت هفته دولت برپا شده است. در اين نمايشگاه تعداد 08 اثر نقاشي اعضاء كودك و نوجوان مراكز با موضوع آزاد و اصلاح الگوي مصرف به نمايش درآمده است.
¤ مراكز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در استان خراسان جنوبي با برپايي چندين اردو در هفته پاياني مرداد خاطرات شيريني را در ذهن اعضاي خود به يادگار گذاشتند. در اين ميان مركز فرهنگي - هنري شماره 2 بيرجند با هدف تشويق اعضاي فعال و ايجاد شور و نشاط اقدام به برگزاري اردوهاي تابستاني كرد و 04 عضو كودك و نوجوان مركز را طي سه روز به ميهماني نقاط ديدني و اردوگاه هاي تفريحي استان برد.
¤ اعضاي كارگاه هاي ادبي مراكز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان خراسان جنوبي هم با شركت در سومين همايش «از خاك تا خورشيد» به تقويت مهارت هاي نوشتاري خود پرداختند.
اين همايش با حضور 03 نفر از اعضا و مربيان كانون از سراسر استان طي روزهاي 72 و 82 مرداد جاري در محل مركز شماره 2 بيرجند برگزار شد.
¤ هفتمين نمايشگاه مفاهيم قرآني توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گيلان نيمه دوم ماه مبارك رمضان برگزار مي شود. به گزارش روابط عمومي كانون، اين نمايشگاه، از روز 41 تا 82 شهريور، مجموعه اي از آثار فرهنگي، هنري، ادبي و علمي مربيان كانون اين استان را در معرض ديد بازديدكنندگان قرار مي دهد.
در هفتمين نمايشگاه مفاهيم قرآني كانون گيلان، همچنين مسابقه ادبي با موضوع «قدس وادي عشق و ايمان و شهادت» نيز در روز 52 شهريور برگزار خواهد شد.

 



يك صاحبنظر مسائل جوان و خانواده: مديريت واحد فرهنگي،شرط اصلي باز شدن گره «اوقات فراغت» است

مشهد- خبرنگار كيهان:
دستگاه هاي متولي اوقات فراغت جوانان معمولاً ماموريت گرا و بيشتر براساس آنچه خودشان تشخيص مي دهند، برنامه ريزي مي كنند نه لزوماً تقاضا محور و براساس آنچه جوانان مي خواهند.
مديرعامل مؤسسه خدمات مشاوره اي جوانان آستان قدس رضوي، با بيان مطلب فوق افزود: بنا بر آمار رسمي كشور، فعاليت هاي سازمانهاي دولتي حدوداً 20 الي 25درصد كل نياز فراغتي جوانان را پوشش مي دهند در حالي كه همين مقدار برنامه ريزي فراغتي نيز توسط اكثر جوانان، به علت عدم اطلاع رساني گسترده و به موقع و عدم انطباق با نيازها و شرايطشان مورد نقد قرار مي گيرد.
وي آسيب هاي برنامه ريزي مقطعي در حوزه غني سازي اوقات فراغت جوانان رابه دو سطح آسيب هاي ملي و خانوادگي تقسيم كرد و گفت: برنامه ريزي مقطعي در سطح ملي، مشكلات فراواني را ايجاد خواهد كرد كه از جمله آنها مي توان به عدم تبديل فعاليت ها به مهارت، بي اعتمادي جوانان نسبت به برنامه ريزي هاي دولتي و عدم مشاركت در آنها و به تبع آن، بروز پديده هاي اجتماعي مانند علافي اشاره كرد.
جواد محمدزاده مقدم ادامه داد: در سطح خانواده، اين مسئله از آسيب كمتري برخوردار است، چون يك پدر حداكثر براي فرزندان خود برنامه ريزي مي كند و نه ميليون ها فرزند، بنابراين برنامه ريزي ساده تر است. وقتي پدري كه فرزندش را پيش يك استاد نجار مي گذارد، هر چند اين كار مقطعي باشد، اما به دليل امكان نظارت والدين، جوان مورد نظر مي تواند از منافع اين كار بهره مند شود، مراودات اجتماعي را بياموزد و مسئوليت پذيري را تجربه كند. در چنين شرايطي حتي اگر او از نجاري هم چيزي ياد نگيرد بخش مهمي از اهداف فعاليت هاي فراغتي همچون جامعه پذيري و كسب تجارب اجتماعي، برايش حاصل شده است.مديرعامل مؤسسه جوانان آستان قدس رضوي در خصوص فعاليت هاي موازي مجموعه هاي فرهنگي و فراغتي خاطرنشان كرد: من به موازي كاري اعتقاد ندارم بلكه معتقدم بر عكس دچار خلا و كمبود نيز هستيم چون در خوش بينانه ترين حالت، آمار نشان داده كه حداكثر 30درصد جوانان از برنامه هاي فراغتي استقبال كرده اند و اين در حالي است كه ايران از جمله جوانترين كشورها به شمار مي رود.
وي ادامه داد: در چنين شرايطي ادعاي موازي كاري، استدلال محكمي مي طلبد. فعاليت هاي ما به مرحله اشباع نرسيده است، بنابراين موازي كاري معنا ندارد. البته اگر بگوييم به دليل عدم برنامه ريزي، برخي از عرصه ها كمتر مورد توجه قرار گرفته و موازي كاري را به اين معنا بگيريم صحيح است. علت اين مسئله هم عدم مديريت واحد فرهنگي است.
محمدزاده مقدم راهكار خروج از اين وضعيت را توجه به امر مهندسي فرهنگي دانست و افزود: براي خروج از اين شرايط از يك طرف بايد نيازها و ضرورت ها را بشناسيم و سپس سهم هر دستگاه را در برآوردن آن نيازها مشخص كنيم و در نهايت يك نهاد معين، نظارت بر پيشرفت كار و رسيدگي به امور اوقات فراغت را بر عهده بگيرد.
وي در پايان تاكيد كرد: تا زماني كه مديريت واحد فرهنگي و متولي واحدي در برنامه ريزي اوقات فراغت نداشته باشيم، نمي شود در اين باره به نتيجه مشخصي رسيد بنابراين راهكار اصلي و اوليه، تعيين مديريت واحد فرهنگي در سطح كلان است.

 



اختتاميه جشنواره منطقه اي شعر دفاع مقدس در تبريز برگزار مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
همزمان با هفته دفاع مقدس، اختتاميه جشنواره منطقه اي شعر دفاع مقدس استان هاي آذربايجان غربي و شرقي، اردبيل و زنجان، در تبريز برگزار مي شود.
سرتيپ «حسن استوارآذر» مديركل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس آذربايجان شرقي گفت: اختتاميه شعر پايداري آذربايجان شرقي نيز در اين هفته ترتيب مي يابد. وي افزود: 23 ويژه برنامه، در هفته دفاع مقدس در اين استان ترتيب خواهد يافت كه «برپايي نمايشگاه دفاع مقدس» در پارك موزه دفاع مقدس، انتشار اشعار منتشر نشده شهريار در رابطه با دفاع مقدس، براي اولين بار در كشور و چاپ آن، تقدير از شاعران دفاع مقدس استان هاي ترك زبان كشورمان، تجديدعهد با شهيدان دفاع مقدس با حضور در مزار شهيدان استان، چاپ مجموعه اشعار اولين و دومين جشنواره شعر پايداري استان، گراميداشت سالگرد عمليات شكست حصر آبادان به فرمان امام راحل، برپايي جشنواره زنان ايثارگر استان و اجراي برنامه زنده تلويزيوني «گئجه لر» به زبان تركي و نيز برنامه كودكان و نوجوانان با الهام از فرهنگ 8 سال دفاع مقدس، از جمله اين برنامه هاست.«استوارآذر» همچنين خاطرنشان كرد: در هفته دفاع مقدس امسال، مقبره هاي 108 شهيد گمنام كشور كه در 18 استان دفن شده اند، با چاپ عكس، نقشه و محل دفن آنان، معرفي مي شوند.وي خواستار ترويج دائمي فرهنگ ايثار و شهادت و پايداري در جامعه و زنده نگه داشتن شايسته خاطرات دفاع مقدس شد.

 



معرفي برگزيدگان جشنواره ملي داستان كوتاه در دورود

دورود-خبرنگار كيهان:
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان لرستان برترين هاي جشنواره ملي داستان كوتاه را معرفي كرد.
«سيدعارف علوي» در گفت وگو با كيهان در دورود گفت: اين جشنواره با شركت 370 اثر از 27 استان كشور در شهرستان دورود برگزار شد كه در دو نوبت داوري، 15 اثر پذيرفته شدند.
وي افزود: از اين 15 اثر نيز پنج اثر به عنوان داستانهاي كوتاه برتر جشنواره توسط داوران پذيرفته شدند كه اسامي آنها بدين ترتيب است.
1-خليل رشنوي از انديمشك با داستان «شب بلشويكي»
2-علي شاه علي از اليگودرز با داستان «آن شب ماه در نيامد»
3-مژگان احمدي پور از صومعه سرا با داستان «مردن قاصدكها»
4-مجيد اسطيري از تهران با داستان «ساحل پرتقال»
5-مجتبي فدايي از مشهد مقدس با داستان «سراميك هاي كف آشپزخانه دارند مي شكنند»
در بخش ويژه نيز خانم پروانه ماندگاري از بندرعباس با داستان «شحنه» تجليل شد.

 



برترين هاي پنجمين جشنواره تئاتر استاني در لرستان معرفي شدند

خرم آباد - خبرنگار كيهان:
هيات داوران پنجمين جشنواره استاني تئاتر ماه استان لرستان بعد از ديدن 6 نمايش صحنه اي و يك نمايش خياباني و پس از بررسي و تبادل نظر، برگزيدگان خود را در زمينه هاي مختلف به شرح ذيل اعلام كرد.
نمايش خياباني:
هيات داوران با اهداء لوح تقدير و معادل نيم سكه بهار آزادي از آقايان نورا... ملكي و اسفنديار ملايري به دليل فعاليت در زمينه تئاتر خياباني تقدير كرد.
طراحي و بروشور:
هيات داوران جايزه بروشور برگزيده شامل لوح سپاس و معادل نيم سكه بهار آزادي را براي طراحي بروشور نمايش نقل آخر به آقاي ميثم ياراحمديان تقديم كرد.
موسيقي: هيات داوران جايزه موسيقي برگزيده شامل لوح سپاس و معادل نيم سكه بهار آزادي را به گروه موسيقي نمايش قناري اهدا كرد.
طراحي صحنه:
جايزه برگزيده طراحي صحنه شامل لوح سپاس معادل نيم سكه بهار آزادي به طراح صحنه نمايش قناري خانم رها سمندريان اهدا گرديد.
بازيگري زن:
هيات داوران با اهداي لوح تقدير از خانم ها معصومه اكبرپور براي بازي در نمايش كاف، ميم، دال از سميه شمسي پور براي بازي در نمايش شله قلم كار تقديم كرد.
جايزه سوم بازيگر زن شامل لوح تقدير و معادل ربع سكه بهار آزادي را براي بازي در نمايش زد و بندبازي ذهن بنده به خانم النا حيدري و جايزه دوم بازيگري زن شامل لوح تقدير و معادل نيم سكه بهار آزادي را براي بازي در نمايش باد شيشه را مي لرزاند به خانم روشنك خسروي اهدا كرد.
هيات داوران براي رتبه اول بازيگري زن انتخابي ندارند.
بازيگري مرد:
هيات داوران با اهداء لوح تقدير از آقايان مهدي كوشكي براي بازي در نمايش سوختن تن در وطن و محمد نوريان براي بازي در نمايش شله قلم كار تقدير به عمل آورد.
جايزه سوم بازيگري مرد شامل لوح تقدير و معادل ربع سكه بهار آزادي را مشتركا به رضا شاكرمي براي بازي در نمايش باد شيشه را مي لرزاند و شهاب ولي خاني براي بازي در نمايش سوختن تن در وطن اهدا و جايزه دوم بازيگري مرد شامل لوح تقدير و معادل نيم سكه بهار آزادي براي بازي در نمايش قناري به پژمان شاهوردي تقديم شد.
جايزه رتبه اول بازيگري شامل لوح سپاس و معادل يك سكه بهار آزادي براي بازي در سوختن تن در وطن به آقاي شهروز دل افكار اهدا كرد.
كارگرداني:
هيات داوران در بخش كارگرداني براي رتبه هاي اول تا سوم برگزيده اي نداشت و جايزه كارگرداني شامل لوح تقدير و معادل نيم سكه بهار آزادي براي كارگرداني نمايش سوختن تن در وطن را به مهدي كوشكي اهدا كرد.
نمايشنامه:
هيات داوران جايزه سوم نمايشنامه نويسي شامل لوح تقدير و معادل ربع سكه بهار آزادي براي نمايشنامه قناري را به پژمان شاهوردي تقديم كرد. جايزه دوم نمايشنامه نويسي شامل لوح تقدير و معادل نيم سكه بهار آزادي براي نمايشنامه كاف، ميم، دال را به حسين عليخاني تقديم و جايزه اول نمايشنامه نويسي شامل لوح تقدير و معادل يك سكه بهار آزادي براي نمايشنامه سوختن تن در وطن را به مهدي كوشكي اهدا شد.
نمايش برگزيده صحنه اي:
هيات داوران نمايش (سوختن تن در وطن) را به عنوان نمايش برگزيده پنجمين جشنواره استاني تئاتر ماه لرستان معرفي و با اهداء لوح سپاس و معادل يك سكه بهار آزادي مورد تقدير قرار داد. در بيانيه هيات داوران آمده است: آنچه كه ما در اين دو سه روز شاهد آنها بوديم با مسامحه برخورد شده است. آنچه ديده شد نشان مي دهد مؤلفه يك نمايشنامه خود را در نظر نمي گيريم. آنچه ديده شد گواه بر آن بود كه در بيشتر موارد، ما با مباني كارگرداني، بازيگري و طراحي صحنه سهل انگارانه برخورد مي كنيم و طبيعي است چنين رويكرد هايي نمي تواند به كارهايي فاخر منتهي شود.

 



جشنواره سراسري عكس زيارت در قم برگزار مي شود

قم - خبرنگار كيهان:
رئيس انجمن عكاسان قم، از برگزاري دومين جشنواره سراسري عكس زيارت در قم در پاييز امسال خبر داد.
رضا رحيمي تنها گفت: اين جشنواره كه هنوز تاريخ دقيق آن مشخص نشده است به موضوعاتي همچون آسيب شناسي و آداب زيارت مي پردازد و نيز در بخشي ديگر نيز به عزاداريها در اماكن مذهبي پرداخته مي شود.
وي با اشاره به عدم محدوديت جغرافيايي شركت در جشنواره گفت: عكاسان مي توانند از سراسر جهان اسلام و حتي ديگر اديان به اين موضوع بپردازند و نماد راه هاي برقراري ارتباط با معبود را در قالب عكس بيان كنند.
وي با اشاره به برگزاري اولين دوره از جشنواره زيارت در دو سال گذشته پيش بيني كرد: بيش از 500 نفر در جشنواره امسال شركت كنند.
رحيمي اظهار داشت: 315 نفر آثار خود را به دبيرخانه اولين دوره اين جشنواره ارسال كردند.
وي افزود: آثار ارسالي در دو نگارستان فرهنگ و اشراق استان قم به مدت 10 روز به نمايش گذاشته مي شود.
وي ادامه داد: برگزاري نشست هاي تخصصي و كارگاه هاي عكاسي از ديگر برنامه هاي جنبي اين جشنواره است.
رحيمي افزود: اين دوره و دوره هاي آينده جشنواره سراسري عكس زيارت به صورت كيفي تر در راستاي تخصصي سازي و ارتقاي سطوح كيفي، تكنيكي و محتوايي آثار برگزار خواهد شد.

 



آشنايي با دفاع مقدس در دانشگاههاي كشور تدريس مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
براساس مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال تحصيلي جديد، واحد عمومي و اختياري «آشنايي با دفاع مقدس» درتمام دانشگاه ها و در مقطع كارداني و كارشناسي ارائه مي شود.
سرتيپ محمدعلي مشتاقيان معاون مديركل اداره حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان اصفهان با بيان اين مطلب گفت: اين واحد درسي براي نخستين بار در نيمسال اول سال تحصيلي 88-87 در دانشگاه هاي آزاد اسلامي استان اصفهان در 12 كلاس و با
600 دانشجو به اجرا درآمد.
وي افزود: اين درس دو واحدي در ترم بعد با استقبال دانشجويان مواجه شد به طوري كه 1600 نفر از دانشجويان آن را انتخاب كردند.
سرتيپ مشتاقيان خاطرنشان كرد: درس آشنايي با دفاع مقدس توسط 20 استاد كه اداره حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان اصفهان برنامه آموزش و ارائه گواهي شايستگي تدريس آنان را برعهده داشته است، اجرا شد.
وي شرايط اساتيدي كه در اين تدريس شركت دارند را داشتن حداقل 2 سال سابقه جبهه، مدرك كارشناسي ارشد و سابقه تدريس در مراكز دانشگاهي اعلام كرد و گفت: دوره هاي آموزشي به صورت متمركز و بنابر سرفصل هاي تصويب شده ارائه و به شركت كنندگاني كه در آزمون آن موفق شدند، گواهي شايستگي تدريس يك ساله براي نوبت اول داده شد و براي نوبت دوم نيز گواهي پنج ساله اي بنابر امتيازات در نوبت اول ارائه مي شود.
وي افزود: اين واحد در دانشگاه هاي دولتي، آزاد، پيام نور، غيرانتفاعي و ديگر مراكز آموزش عالي به اجرا درمي آيد.

 



جشنواره ساخت كليپ «تصوير ماندگار ايران كوچك» در كرج برگزار مي شود

كرج- خبرنگاركيهان:
جشنواره ساخت بهترين كليپ با استفاده از تصاوير و اسناد بجاي مانده از دوران دفاع مقدس در غرب استان تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي اداره كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس غرب استان تهران، مهدي كوهساري معاون هنري اين اداره در اين خصوص اظهار داشت: با توجه به فراخوان اسناد دوران دفاع مقدس در سال گذشته و جمع آوري مقدار زيادي فيلم و تصاوير منحصر به فرد از حضور پرشور مردم خوب استان تهران در جبهه هاي حق عليه باطل بر آن شديم تا از اين گنجينه كمياب محصولاتي براي استفاده در سيماي جمهوري اسلامي و ساير مراكزي كه نياز به اين كليپ ها دارند تهيه كنيم.
وي گفت: در همين راستا با هدف توليد آثار فاخر هنري و فرهنگي با موضوع دفاع مقدس، ترويج فرهنگ روحيه ايثار و مقاومت در ميان نسل كنوني و آيندگان، توسعه فرهنگ دفاع مقدس به عنوان فرهنگ اصيل ايراني تصميم به برگزاري اين جشنواره گرفتيم.
كوهساري افزود: اين جشنواره در دو بخش حرفه اي و آماتور برگزار خواهد شد كه در بخش حرفه اي به سه اثر برگزيده جوايزي اهدا و در بخش آماتور نيز به پنج اثر جوايزي اهدا خواهد شد.
وي تصريح كرد: اين جشنواره با همكاري حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برگزار خواهد شد.

 



در راستاي حمايت از بخش كشاورزي صورت گرفت
اختصاص رديف اعتبار ملي براي بازسازي آب بندان هاي كشور

ساري-خبرنگاركيهان:
دولت در راستاي حمايت عملي از بخش كشاورزي براي بازسازي و بهره مندي از آب بندان ها رديف اعتباري ملي اختصاص داده است.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران با اعلام اين خبر افزود: براين اساس آب بندان ها به عنوان سازه هاي بومي محلي در تامين آب زراعي شناخته شده اند.
«عنايت الله تورنگ» خاطرنشان كرد: جذب و تامين سفره هاي زيرزميني و صرفه جويي بهينه در مصرف آب زراعي مزيت مهم آب بندان ها به شمار مي رود.
وي سطح آب بندان هاي مازندران را حدود 15 هزار و 700 هكتار ذكر كرد و افزود: آب بندان هاي مازندران از توان لازم براي ذخيره سازي 340 ميليون مترمكعب آب برخوردارند.
وي در تشريح اثرات مثبت بهره مندي از آب بندان ها گفت: هم اكنون 13 هزار هكتار از آب بندان هاي مازندران براي پرورش ماهي مستعد تشخيص داده شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14