(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 شهريور 1388- شماره 19453
 

دادستان جديد تهران در مراسم معارفه: مبارزه قاطع با دانه درشت ها به حمايت نياز دارد
قسمت هايي از تونل باستاني شوشتر فرو ريخت
تا 2 ماه ديگر ميدان كلاهدوز به شهرك اكباتان وصل مي شود
توضيح وتصحيح
بهره برداري از نخستين خانه قرآن شمال شرق تهران
رويدادهاي خارجي دختران محجبه بلژيك به مدرسه نمي روند
فرمانده پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ:51 درصد معتادان بي مكان،به ايدز يا هپاتيت مبتلايند
آگهي مژدگاني سارق را به دام انداخت
حوادث كوتاه از كشور
جوانان اسرائيل به اعتياد روي آورده اند
مسلمان كنيايي 32 هزار بت پرست را مسلمان كرد
مراسم يادبود قربانيان مدرسه بسلان
قلمي به نام دستكش هوشمند
طوفان گردشگران مكزيك را فراري داد



دادستان جديد تهران در مراسم معارفه: مبارزه قاطع با دانه درشت ها به حمايت نياز دارد

دادستان جديد تهران بر مبارزه قاطع با دانه درشت ها تاكيد كرد و افزود: بايد مبارزه كننده پاك انتخاب و از او حمايت كنيم.
به گزارش خبرگزاري ها توديع و معارفه رئيسان قديم و جديد دادسراي عمومي و انقلاب تهران ديروز برگزار شد و عباس جعفري دولت آبادي به جاي سعيد مرتضوي بر منصب رياست دادستاني تهران نشست.
رئيس جديد دادسراي عمومي و انقلاب تهران ضمن تاكيد بر مبارزه با دانه درشت ها گفت: بايد در راستاي مبارزه با دانه درشت ها در درجه اول مبارزه كننده پاك انتخاب كنيم و در درجه دوم از مبارزه كنندگان با دانه درشت ها حمايت كنيم چون اين نوع مقابله هزينه سنگيني دارد.
عباس جعفري دولت آبادي افزود: اگر قضات پاكدامن و مسئولان كشور از مبارزه كنندگان با دانه درشت ها حمايت كنند قطعا مقابله با آنها عملي خواهد شد و اين امنيت قضات را نيز مي طلبد.
وي رعايت فصل چهارم قانون مطبوعات را زمينه عدم برخورد با رسانه ها عنوان كرد و ادامه داد: با مطبوعاتي كه بخواهند به مباني اسلام و آبروي مردم تعرض كنند برخورد مي شود.
جعفري دولت آبادي اضافه كرد: بايد براي جلب اعتماد مردم به سوي قانون و عدالت حركت كنيم.
وي تاكيد كرد: نظارت دادستان بر ضابطان و حاضران در تحقيقات از نظر من جدي است. اگر برخي ها توقع دارند به امر آنها اين طرف و آن طرف بروم اين كار را نخواهم كرد؛ ضابطان بايد تحت اشراف و نظارت دادستان انجام وظيفه كنند تا اوضاع درست شود. من ابتدا اين حرفها را مي زنم تا اتمام حجت كرده باشم. برخي ها ممكن است از حرفهاي من ناراحت شوند. ضابطان و بازجويان بايد در چارچوب قانون و مقررات تحت اشراف دادستان انجام وظيفه كنند و تمام مسئوليت آزادي ها، بازداشت ها و دستورات قضايي را مي پذيرم چون من بايد پاسخگو باشم.
مرتضوي: دادسرا
در حوادث اخير كارنامه درخشاني برجا گذاشت
همچنين دادستان سابق تهران كه به سمت معاون دادستان كل كشور منصوب شده در توديع خود گفت: دادسراي عمومي و انقلاب در اغتشاشات اخير كارنامه درخشاني از خود برجاي گذاشت.
سعيد مرتضوي با بيان اينكه در ابتداي ورود خود به دادسرا با انبوهي از مشكلات اداري مواجه بوده افزود: در ابتداي مسئوليت با حوادث 18تير و 20خرداد روبرو شديم و با سرعت عمل قضات مجاهد پرونده ها بررسي شد. در اواخر دوران مسئوليت هم حوادث پس از انتخابات دهم رياست جمهوري پيش آمد كه فتنه اي بزرگ بود اما دادسراي عمومي و انقلاب تهران، كارنامه درخشاني از خود برجاي گذاشت.
وي بررسي 3 ميليون و666 هزار و 627 فقره پرونده در طول 7 سال را به عنوان عملكرد كمي دادسرا در زمان خود عنوان كرد و ادامه داد: از اين تعداد 642 هزار و372 فقره به نتيجه نهايي رسيده است.
رئيسي: نتايج ديدار كروبي بعدا اعلام مي شود
همچنين معاون اول قوه قضاييه در حاشيه توديع و معارفه دادستان تهران و دادستانان انتظامي قضات گفت: آقاي كروبي به ديدار هيات 3 نفره آمد اما نتايج آن بعدا اعلام مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي بار ديگر بر بررسي عادلانه، سريع، قانونمند و دقيق به پرونده اغتشاشات اخير و مسائل پيراموني آن تاكيد كرد.
وي با اشاره به جلسه اي كه با دادستان جديد تهران داشته اند و با بيان اين كه روند كار در دادسرا در حال پيگيري است، اظهار كرد: خود هيات به پرونده رسيدگي نمي كند بلكه پيگيري مي كند كه رسيدگي قانونمند، عادلانه، سريع و دقيق انجام شود.
معاون اول قوه قضاييه افزود: بخشي از پرونده ها در دادسراي تهران مطرح است كه هيات پيگيري مي كند كه دادسرا با سرعت و دقت پرونده را تعيين تكليف كند، بخشي از موارد در دادگاه مطرح است كه تلاش آن است كه دادگاهها به اين پرونده ها با رعايت قانون و دقيق و سريع رسيدگي كنند.
رئيسي گفت: بخشي از پرونده ها در سازمان قضايي نيروهاي مسلح نسبت به تخلفات نيروي انتظامي مطرح است كه در جلسه اي كه با رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح داشتيم مقرر شد كار را سرعت ببخشند و گزارش قابل ارائه اي را به مردم آماده كنند و در راستاي اجراي امر مقام معظم رهبري نسبت به رسيدگي عادلانه به اين موارد ان شاءالله اين كار دنبال شود.
توديع و معارفه دادستانان انتظامي قضات
توديع و معارفه دادستانان قديم و جديد انتظامي قضات ديروز برگزار شد.
در اين مراسم دادستان جديد انتظامي قضات گفت: بايد با معدود افرادي كه شان قضاوت را رعايت نمي كنند برخورد قانوني صورت بگيرد.حجت الاسلام والمسلمين شفيعي افزود: دستگاه قضايي ضامن اجراي قوانين و مقررات خواهد بود.
دادستان سابق انتظامي قضات نيز در توديع خود گفت: تنها با داشتن قاضي عادل مشكلات برطرف نمي شود بلكه بايد زمينه قضاوت عادلانه نيز فراهم باشد.
حجت الاسلام والمسلمين خلفي كه به عنوان رئيس حوزه رياست قوه قضاييه منصوب شده افزود: بايد از يك طرف امنيت قضات را تامين كنيم و از طرف ديگر با قاضي متخلف براساس عدالت و قانون، برخورد قاطع صورت بگيرد.

 



قسمت هايي از تونل باستاني شوشتر فرو ريخت

به دليل از بين رفتن استحكام در برخي از نقاط تونل باستاني شوشتر، قسمت هايي از اين تونل فروريخت.
به گزارش خبرگزاري فارس از شوشتر، قسمت هايي از تونل باستاني بليتي شوشتر به دليل كاهش استحكام در لايه سقف اين تونل و از بين رفتن توانايي تحمل بارهاي موجود بر اين تونل در روزهاي گذشته فرو ريخته بود كه از عصر سه شنبه روند ريزش هاي اين تونل بيشتر شد.
برخي از قسمت هاي اين تونل تنها با ضخامت 70 سانتيمتر، ضربات ناشي از تردد مردم و سكونت اهالي اين شهرستان را تحمل مي كند كه اين امر باعث مي شود تا ميزان تحمل و آستانه استقامت آن كاهش يابد و امنيت به حداقل كاهش يابد.
فرماندار شوشتر در اين باره در گفت وگو با خبرنگار فارس گفت: برخي از قسمت هاي اين تونل در روزهاي گذشته استحكام و استقامت خود را از دست داده است و اين تونل نيازمند رسيدگي و اقدام عاجل براي ترميم و استحكام بخشي است.
علي اصغر قوچاني افزود: اقدامات لازم براي اطلاع دادن شرايط اين تونل به سازمان ها و ادارات كل مرتبط در استان انجام شده است و منتظر اقدامات لازم براي رفع خطر از آن هستيم.
تونل باستاني بليتي در شهرستان شوشتر مردادماه سال گذشته به دليل نشت تأسيسات آب و فاضلاب شهري فرو ريخت و برق شهرستان شوشتر را به مدت طولاني قطع كرد.

 



تا 2 ماه ديگر ميدان كلاهدوز به شهرك اكباتان وصل مي شود

شهردار تهران گفت: تا 2 ماه آينده تونل خط متروي تهران از منتهي اليه شرق از ميدان كلاهدوز تا غرب تهران در شهرك اكباتان تكميل و متصل مي شود.
به گزارش فارس، محمد باقرقاليباف صبح ديروز در حاشيه بازديد از بخش غربي خط 4 مترو تهران افزود: توسعه غربي خط 4 مترو تهران از ميدان انقلاب تا شهرك اكباتان نيز در دست اجراست و تا سال آينده اين خط در منتهي اليه غربي به شهرك اكباتان خواهد رسيد.
وي با تاكيد بر اينكه توسعه خطوط مترو با جديت دنبال مي شود، افزود: اميدواريم با كمك مجلس و دولت، اعتبارات مورد نياز مترو به موقع تامين شود تا روند سريع توسعه مترو دچار خلل و مشكل نشود.
شهردار تهران ادامه داد: در گذشته وقتي كمك 100 ميليارد توماني به مترو مي شد، به نظر كمك قابل توجهي مي آمد اما امروز توانمندي ها و قابليت هايي كه در ساخت و توسعه مترو وجود دارد سالانه نزديك به 2 هزار ميليارد تومان مي توان در مترو هزينه و كار كرد.
قاليباف خاطرنشان كرد: براي ساخت و بهره برداري از هر كيلومتر مترو، منطبق بر استانداردها و با سرفاصله 2 دقيقه حركت قطارها بايد 40 ميليارد تومان هزينه شود.
وي با بيان اينكه تاكنون حدود 100 كيلومتر مترو در تهران به بهره برداري رسيده است، گفت: در تلاشيم تا سال 92، طول شبكه مترو را 217 كيلومتر برسانيم و در واقع 117 كيلومتر مترو در تهران احداث كنيم كه براي تحقق اين مهم دولت و مجلس بايد نهايت همكاري را داشته باشند و اعتبارات مورد نياز به موقع و به صورت كامل تامين شود.
شهردار تهران در ادامه بودجه تعيين شده براي توسعه مترو در سال جاري را مجموعا هزار و 100 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: امسال در مجموع بيش از هزار ميليارد تومان در بودجه شهرداري و توسط مجلس براي توسعه مترو پيش بيني شده كه سهم شهرداري بيشتر از سهم تعيين شده دولت است.
وي همچنين كمبود واگن هاي مترو و مشكل اعتبارات اسنادي را نقطه چالش و از مهمترين مشكلات پيش روي مترو تهران دانست و گفت: تا 2 سال قبل توسعه ايستگاه ها و پيشرفت ساخت تونل هاي مترو دغدغه اصلي محسوب مي شد اما اكنون كه روند ساخت شتاب مناسب گرفته و سالانه حداقل 15 تا 20 كيلومتر مترو در تهران احداث مي شود دغدغه و چالش اصلي در مترو واگن سازي و تامين واگن هاي مورد نياز است و به هيچ وجه قابل قبول نيست كه خطوط مترو با سرعت احداث شوند اما امكان بهره برداري كامل از آنها وجود نداشته باشد.
قاليباف تصريح كرد: بيش از يكسال قبل براي خريد واگن هاي مورد نياز مترو 400 ميليون يورو اعتبار در نظر گرفته شد اما اكنون مشكلاتي در اين زمينه داريم كه اميدواريم با كمك دولت و بانك ها بتوانيم اين مشكلات را رفع كنيم.
تشكر محسن هاشمي
از دولت
مديرعامل متروي تهران و حومه اعلام كرد: 100 ميليارد تومان بودجه تخصيصي مترو امسال از سوي دولت پرداخت شده است كه جاي تشكر دارد.
به گزارش ايرنا، محسن هاشمي در حاشيه بازديد شهردار تهران از بخش غربي خط 4 مترو در جمع خبرنگاران گفت: سهم امسال مترو از بخش بودجه مناسب است و اميد است مابقي آن بودجه تخصيصي دولت به موقع پرداخت شود.وي اظهار داشت: امسال براي توسعه مترو 320 ميليارد تومان بودجه پيش بيني شده بود كه به دليل بند حذفي بخشي از اعتبارات جهت هدفمند كردن يارانه ها اين رقم به 230 ميليارد تومان تقليل يافت.وي از بهره برداري ايستگاه قيطريه در امتداد توسعه شمالي خط يك مترو تا پايان ماه رمضان خبر داد و گفت: اين ايستگاه پس از اجراي تست سرد و گرم تا زمان بازگشايي مدارس به بهره برداري خواهد رسيد.
وي در پاسخ به خبرنگار ايرنا مبني بر اينكه برنامه ويژه امسال مترو در بخش توسعه چيست، گفت: با تحقق وعده شهردار در راستاي احداث 15 كيلومتر در سال، بهره برداري از مترو در سه نقطه شهري مسيرهاي قلهك تا قيطريه - تهرانپارس تا دماوند و نيز انقلاب تا كلاهدوز را به سرانجام خواهيم رساند و اگر شرايط مهيا شود، مسير انقلاب تا يادگار امام نيز راه اندازي خواهد شد.
وي مهمترين مشكلات خطوط جديد مترو را واگن و تامين تجهيزات مترو ذكر كرد وگفت: در صورتي كه واگن ها به موقع نرسد، به رغم صرف هزينه هاي 300 تا 400 ميليارد توماني در بخش احداث تونلها، قادر به بهره برداري به موقع نخواهيم بود.

 



توضيح وتصحيح

درپي اعلام خبر روز سه شنبه مورخ 10/6/88 از سوي پايگاه اطلاع رساني مجتمع قضائي امور اقتصادي(قسط) مبني بر «محكوميت قطعي سرپرست وقت شعب مركزي بانك ملي ايران به اتهام اخذ رشوه» كه جمعي از رسانه ها و مطبوعات نيز آن را اعلام نمودند، نام متهم رديف نهم محمدحسين داويجاني فرزند مهدي به اشتباه محمدحسين لاريجاني درج شده است كه بدينوسيله اصلاح مي شود.

 



بهره برداري از نخستين خانه قرآن شمال شرق تهران

نخستين خانه قرآن منطقه 4 شهرداري تهران در سراي محله گلشن به بهره برداري رسيد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 4 تهران محسن جلالي، معاون امور اجتماعي و فرهنگي منطقه با اعلام اين خبر اظهار داشت: اولين خانه قرآن منطقه با تلاش اداره فرهنگي در سراي محله گلشن آغاز به كار كرده است.
وي در ادامه به اقدامات اين مكان ديني و اسلامي اشاره كرد و افزود: برنامه هاي قرآني الكترونيك، مهد قرآني، آموزش علوم مختلف قرآني، برپايي محافل قرآني و برگزاري تورهاي زيارتي از جمله وظايف اين مركز در قبال شهروندان مراجعه كننده خواهد بود.جلالي همچنين از راه اندازي 2 خانه قرآني در سراهاي محله حكيميه و تهرانپارس خبر داد.

 



رويدادهاي خارجي دختران محجبه بلژيك به مدرسه نمي روند

منابع خبري از تظاهرات دهها نفر از زنان محجبه مسلمان در اعتراض به ممنوعيت حجاب در بلژيك خبر دادند.
به گزارش پايگاه اينترنتي مكتوب، كانال هاي تلويزيوني بلژيك روز سه شنبه با پخش تصاوير زنان محجبه در شهر «انفير» اعلام كردند كه بيش از 60 زن مسلمان با تجمع در مقابل مدرسه «اتينيه روايال» ضمن سردادن شعارهايي خواستار آزادي انتخاب براي داشتن حجاب شدند.
به گزارش تلويزيون بلژيك در بين تظاهركنندگان، برخي از زنان داراي لباس بلند سياه و سفيد و برخي فقط با روسري هاي رنگارنگ موهاي سر خود را پوشانده بودند.
از سوي ديگر، نزديك به 70 تظاهركننده زن روز سه شنبه در مقابل دبيرستان «هوبوكين» در حومه شهر «انفير» تجمع و نسبت به ممنوعيت داشتن حجاب كه همزمان با آغاز سال تحصيلي اعلام شده است، اعتراض كردند.
اين در حالي است كه از روز سه شنبه كه سال تحصيلي در بلژيك آغاز شده است، دولت اين كشور، مخالفت مجدد خود را با حضور دختران محجبه در مدارس اعلام كرد. خانم «سميره ازايار» يكي از زنان تظاهركننده گفت: اين حكم(ممنوعيت حجاب) با آزادي عقيده در تضاد است و حق دختران مسلمان در نظام آموزشي را از بين مي برد. اين در حالي است كه دو مدرسه شهر انفير در شمال بلژيك كه طي ماه ژوئيه گذشته، ممنوعيت حجاب را اعلام كرده بودند با واكنش امام جماعت اين شهر مبني بر منع كودكان از حضور در مدارس، مواجه شدند.
«كارين هيريمانس» مدير مدرسه «اتينيه روايال» نيز اعلام كرد تاكنون والدين 12 تن از دانش آموزان از ثبت نام فرزندان دختر خود در اين مدرسه خودداري كرده اند.
گفتني است طبق قانون آموزش و پرورش بلژيك، مديران مدارس اين اختيار را دارند كه قانون ممنوعيت حجاب را به صورت اختياري در مناطقي كه جمعيت مسلمان زياد شده، اجرا يا لغو كنند.

 



فرمانده پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ:51 درصد معتادان بي مكان،به ايدز يا هپاتيت مبتلايند

فرمانده پليس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ گفت: 51 درصد معتادان بي مكان كه توسط پليس جمع آوري شده اند، مبتلا به ايدز يا هپاتيت هستند.
به گزارش فارس سرهنگ جواد كشفي ديروز در جمع خبرنگاران گفت: هدف از تشديد برخورد با معتادان، جمع آوري معتادان پرخطر است.
وي ادامه داد: با همكاري شهرداري تهران و با آغاز اجراي طرح جمع آوري، 615 معتاد تزريقي و بي مكان به 3 اردوگاه منتقل شدند.
كشفي اضافه كرد: در آينده معتادان بي مكاني كه تزريقي هم نباشند و همچنين معتاداني كه به اختيار خود به خانه مراجعه نكنند هم دستگير مي شوند.

 



آگهي مژدگاني سارق را به دام انداخت

تبريز- خبرنگار كيهان:
انتشار آگهي مژدگاني توسط يك سارق باعث دستگيري وي در تبريز شد.
متهم پس از سرقت موتورسيكلت براي دريافت مژدگاني اقدام به انتشار آگهي كرده بود و قصد داشت با تحويل موتورسيكلت به صاحب اصلي آن يك ميليون ريال مژدگاني بگيرد.با اطلاع پليس از موضوع، مأموران اقدام به تماس با شماره اعلام شده از سوي سارق كردند كه با حضور متهم در محل قرار وي دستگير شد.

 



حوادث كوتاه از كشور

كشف گازوييل قاچاق
زابل- خبرگزاري فارس: ماموران انتظامي پاسگاه سفيدآبه شهرستان زابل در بازرسي از يك منزل مسكوني مقدار 6480 ليتر گازوييل قاچاق كشف كردند. در اين رابطه يك نفر دستگير شد.
قاچاق 4 تن ماهي
چابهار- خبرگزاري فارس: پليس چابهار در بازرسي از چهار دستگاه خودرو لندكروز مقدار چهار تن ماهي قاچاق كشف كردند. قاچاقچيان قصد داشتند اين مقدار ماهي قاچاق را از چابهار به شهرهاي مركزي كشور منتقل كنند.
دستگيري 2 قاچاقچي
بوشهر- خبرگزاري فارس: پليس پارس جنوبي از دو نفر مسافر يك دستگاه اتوبوس بيش از يك كيلوگرم كراك كشف كرد. اين مقدار مواد در بازرسي از خودروهاي عبوري از دو نفر از مسافران يك دستگاه اتوبوس كه از بندرعباس به طرف عسلويه در حركت بود كشف كردند. دو مسافر به نام هاي ابراهيم و جمعه دستگير شدند.
تريلر حامل كريستال
تايباد- خبرگزاري فارس: پليس مرزي تايباد حين كنترل خودروهاي عبوري به يك دستگاه خودرو تريلر مشكوك شدند و در بازرسي از آن 60 كيلوگرم ماده مخدر كريستال كشف كردند. در اين رابطه راننده جوان خودرو كه تبعه خارجي است دستگير شد.
جسد در استخر آب گاوداري
نيشابور- خبرگزاري فارس: جسد مرد 31 ساله اي كه در استخر آب يك گاوداري واقع در روستاي دستجرد غرق شده بود كشف شد. تلاش 50 دقيقه اي ماموران آتش نشاني نيشابور سرانجام به كشف جسد در عمق چهارمتري آب كثيف استخر در تاريكي شب منجر شد. علت حادثه در دست بررسي است. تلاش يك نفر از اهالي براي نجات جان اين مرد موثر واقع نشده بود.
زلزله در مهران
مهران- ايرنا: زلزله اي به بزرگي 2/4 ريشتر در نخستين ساعت روز چهارشنبه حوالي مهران در استان ايلام را لرزاند.
دستگيري سارق خودرو
ايلام- خبرگزاري فارس: سارق پنج دستگاه خودرو در شهر ايلام دستگير شد. سارق كه سابقه سرقت چند دستگاه خودرو در استان ايلام را داشت پس از دستگيري تحويل مقامات قضايي شد.

 



جوانان اسرائيل به اعتياد روي آورده اند

براساس گزارش دفتر مقابله با جرائم سازمان ملل متحد مصرف موادمخدر ميان نوجوانان و جوانان صهيونيست به طور بي سابقه اي افزايش يافته است.
به گزارش برنا به نقل از هاآرتص، براساس گزارش جديد سازمان ملل متحد افزايش مصرف موادمخدر بويژه هروئين در ميان نوجوانان و جوانان رژيم صهيونيستي موجب شده است كه اين رژيم در زمينه مصرف اينگونه مواد به يكي از رهبران جهان تبديل شود.دفتر مقابله با جرائم و موادمخدر سازمان ملل طي گزارشي كه هفته گذشته منتشر شد، آورده است: مصرف موادمخدر ميان نوجوانان و جوانان اسرائيلي بشدت افزايش يافته است.اين گزارش گوياي اين واقعيت است كه 9/1 درصد نوجوانان اسرائيلي 12 تا 18 ساله طي سال گذشته ميلادي حداقل براي يك بار به مصرف هروئين روي آورده اند.يكي از مقامات مسئول سازمان ملل در اين باره گفت: مصرف كنندگان هروئين به دليل استفاده بيش از حد از اين ماده مخدر در معرض خطرات جدي هستند.وي اظهار داشت: نوجوانان اسرائيلي كه اكثرا هروئين را از دست فروش هاي خياباني خريداري مي كنند، واقعا اطلاعات كافي درباره عواقب خطرناك اين ماده نداشته و با مصرف اين مواد در روزهاي گوناگون، علاوه بر اعتياد بيشتر به هزاران مشكل ديگر نيز دچار مي شوند.اين گزارش مي افزايد: مصرف قرص هاي شادي آور اكستازي نيز به طور فاجعه آميزي در ميان نوجوانان و جوانان اسرائيلي رواج دارد.آمار استفاده از قرص هاي اكستازي در ميان صهيونيست ها به حدي رسيده است كه اين رژيم در مصرف اين ماده مخدر از بسياري از كشورهاي اروپايي پيشي گرفته است.

 



مسلمان كنيايي 32 هزار بت پرست را مسلمان كرد

يك بت پرست در كشور كنيا كه تحت تاثير تعاليم اسلام از سوي يك مبلغ مسلمان اوگاندايي از بت پرستي دست كشيده و مسلمان شده بود، باعث مسلمان شدن 32 هزار بت پرست ديگر در كنيا شد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «واكيت» تركيه، «شيخ علي كريسا» كه در دوران كودكي در نتيجه تبليغات يك مبلغ مسلمان اوگاندايي به دين مبين اسلام گرويده بود به دنبال تلاشهاي شبانه روزي خود باعث مسلمان شدن 32 هزار بت پرست ديگر در ميان قبايل كنيايي شد.اين گزارش حاكي است، شيخ علي كريسا كه در حال حاضر رئيس مركز اسلامي كنيا است، با تلاش گسترده در ميان قبايل بت پرست كنيا تاكنون 32 هزار نفر از بت پرستان اين كشور را با دين اسلام آشنا و آنها را مسلمان كرده است.وي مي گويد: اولين بار از پيراهني كه «عبدالله حسين»، مبلغ اوگاندايي در سال 1966 به وي هديه كرده تحت تاثير قرار گرفته و مسلمان شده است.شيخ علي كريسا پس از مسلمان شدن به كرات از سوي پدر بت پرست خود تحت آزار و شكنجه قرار گرفته ولي هرگز دست از ايمان و اعتقاد خود برنداشته و سالها بعد پدر وي نيز تحت تاثير عزم و اداره فرزندش به دين مبين اسلام مشرف شده است.

 



مراسم يادبود قربانيان مدرسه بسلان

در مدرسه شماره 1 شهر بسلان كه 1-3 سپتامبر سال 2004 در آنجا طي اقدامي تروريستي افراد زيادي، از جمله كودكان، كشته شده بودند روز سه شنبه 334 شمع به تعداد قربانيان اين تراژدي روشن كردند.
به گزارش ريانووستي شمع ها در وسط حياط مدرسه، در مقابل سالن ورزشي روشن شدند پس از روشن كردن شمع ها صداي زنگ مدرسه به صدا درآمد و تا عصر روز سه شنبه صدها نفر به آنجا آمدند.در اين مراسم مردم از حياط با شمع هاي روشن گذشته، وارد سالن ورزشي مي شدند و در آنجا در طول ديواري كه روي آن عكس قربانيان گذاشته شده بود، شمع روشن مي كردند شمع ها 24 ساعت روشن بودند. طي هر سه روز عزاداري (3-1 سپتامبر) در مدرسه شمع روشن خواهد شد.گفتني است اول سپتامبر 2004 گروهي از جنگجويان مدرسه شماره 1 بسلان واقع در جمهوري استياي شمالي را گرفتند تا سوم سپتامبر تروريستها بيش از هزار نفر را گروگان نگهداشتند. قربانيان اين حادثه 334نفر، از جمله 186 كودك بودند. در نتيجه عمليات نجات گروگان ها 10 نفر از رزمندگان نيروهاي ويژه نيز كشته شدند قرار است در محل اين مدرسه بناي يادبود تاسيس شود.

 



قلمي به نام دستكش هوشمند

برولوژيستها به منظور تشخيص زودهنگام بيماري هاي نروني و كمك به اين بيماران در انجام فعاليتهاي معمول زندگي مانند نوشتن دستكش هوشمندي ابداع كرده اند كه مي تواند حركات دست را به حروف نوشتاري ترجمه كند.
به گزارش مهر، دانشمندان عصب شناس دستكش بدون انگشتي ابداع كرده اند كه مي تواند به صورت خودكار حركات دست را با استفاده از الكترودهاي حسگر به متن تبديل كند.محققان به منظور آزمايش بر روي اين دستكشها از 6 داوطلب درخواست كردند با استفاده از يك خودكار ديجيتال و در حالي كه دستكش هوشمند را به دست داشتند اعداد يك تا 9 را 50 بار بنويسند در اين حالت دستكش فعاليتهاي الكتريكي هشت ماهيچه دست را در دستان داوطلبان به ثبت مي رساند.اطلاعات الكتريكي خروجي خودكار ديجيتال به همراه حالتهاي به ثبت رسيده ماهيچه ها توسط رايانه اي با يكديگر ارتباط پيدا كرده و سمبلهاي نوشتاري براي انجام فعاليتهاي الكتريكي به وجود مي آيد.محققان همچنان از شيوه اي به نام تحليل شناختي براي آزمايش عملكرد رايانه در تشخيص الگوهاي حركتي ماهيچه ها در واكنش آنها نسبت به نوشتن حروف خاص استفاده كردند رايانه توانست 63 درصد از حروفي كه براي پنج بار نوشته شده بودند و 97 درصد حروفي كه 35 بار نوشته شده بودند را شناسايي كند.

 



طوفان گردشگران مكزيك را فراري داد

طوفان بزرگ جيمنا در حالي به شبه جزيره «باحفا» كاليفرنيا در غرب مكزيك رسيد كه بسياري از مردم اين مناطق تخليه شده اند.
شدت گرفتن گسترش طوفان درجه 3 جيمنا در منطقه «كابوسنت لوكاس» مكزيك و افزايش سرعت آن به 155 متر در ساعت، منجر به خالي شدن هتل ها و تفرجگاه هاي اين منطقه و خروج هزاران گردشگر از مناطق بحراني مكزيك شد.براساس آمار به دست آمده از موسسات گردشگري مكزيك، تاكنون بيش از 7 هزار گردشگر، مناطق طوفان زده را ترك كردند كه اين امر موجب كاهش 25 درصدي ظرفيت هتل ها شده است. به گفته كارشناسان تداوم اين روند طي روزهاي آينده علاوه بر وارد آوردن خسارت بر مناطق مذكور، گردشگري مكزيك را با مشكلي جدي مواجه خواهد كرد.اين طوفان به زودي سراسر منطقه جنوبي را فرا خواهد گرفت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14