(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 شهريور 1388- شماره 19453
 

نرم افزار كنترل فرزندان در اينترنت
محدوديت مصرف برخي از غذاها در ماه رمضان
براي دور كردن بيماري ها ، دستها را بشوييد
سلامت دوران كهنسالي



نرم افزار كنترل فرزندان در اينترنت

سزاوار
استفاده بچه ها از كامپيوتر همواره باعث نگراني والدين مي شود زيرا كامپيوتر همان قدر كه داراي جنبه هاي مثبت و خوب است، به همان اندازه نيز مي تواند براي كاربران خود داراي جنبه هاي منفي باشد. به خصوص كه امروزه با ورود كامپيوتر به يك خانه دسترسي به اينترنت هم براي كاربران و بچه ها به راحتي ممكن مي شود.
بسياري از والدين از استفاده فرزندان خود از اينترنت ابراز نگراني مي كنند و همگي بر ترس از ضررهاي آن تاكيد مي كنند. جدا از اين مشكلات استفاده بيش از اندازه از كامپيوتر نيز خود دردسرساز است چرا كه اكثر والدين نگران اين موضوع هستند كه استفاده بيش از اندازه فرزندانشان از كامپيوتر موجب عقب ماندن آنها از ديگر فعاليت ها و درس مي شود. به همين دلايل تمامي والدين به دنبال راه حل هايي براي رفع اين معضل هستند و شايد به جرات بتوان گفت گره اين مشكل تنها به دست شركت هاي نرم افزاري قابل حل است و به عبارتي مي توان گفت اين شركت ها با توليد انبوه نرم افزارها بهترين راه حل را پيش پاي والدين گذاشته اند.
شركت هاي مختلف توليدكننده نرم افزارها براي رفع اين نياز والدين اقدام به ساخت نرم افزارهاي كنترل كودكان كرده اند و به كمك اين نرم افزارها والدين مي توانند بر امور انجام شده توسط كودكان نظارت دقيقي داشته باشند. در اين مطلب قصد داريم شما را با يكي از اين نرم افزارها آشنا كنيم. Salfeld Child Control نام نرم افزاري است كه والدين به كمك آن قادر خواهند بود اعمال فرزندانشان را كنترل كنند.
اين نرم افزار به والدين اين توانايي را مي دهد تا بتوانند دسترسي فرزندان به اينترنت را قطع يا محدود كنند. به عنوان مثال به كمك اين نرم افزار مي توان تعيين كرد تنها در روزهاي خاص و مشخص شده در طول هفته فرزندان حق دسترسي به اينترنت را داشته باشند.
همچنين مي توانند مدت كاركرد فرزندان با كامپيوتر را به صورت زمان هاي تعيين شده در هر روز مشخص كنند. به عنوان مثال مي توان تعيين كرد كامپيوتر در طول هفته تنها در 5 روز روشن باشد و در هر روز تنها استفاده از كامپيوتر به مدت 4 ساعت امكان پذير باشد.
از ويژگي هاي اين نرم افزار مي توان به موارد زير اشاره داشت؛
- ارائه محدوديت در دسترسي به اينترنت
- قابليت فيلتر كردن وب سايت هاي خاص
- قابليت ارائه گزارش از فعاليت هاي كاربر در كامپيوتر در زمان هاي مشخص
- توانايي ارائه گزارش از فعاليت ها و سايت هاي بازديد شده در اينترنت
- توانايي تعيين ساعات و زمان مشخص براي استفاده از كامپيوتر
و بسياري از امكانات كنترلي ديگر.
به هر حال اگر شما جزء آن دسته از علاقه مندان به اين گونه نرم افزارها هستيد، توصيه مي كنيم براي دريافت اطلاعات بيشتر از اين نرم افزار و همچنين دانلود رايگان آن حتماً سري به سايت wwwpcworldcom بزنيد.

 



محدوديت مصرف برخي از غذاها در ماه رمضان

در شماره گذشته درباره غذاهاي مناسب افطار به تفصيل صحبت كرديم و تاثير هر يك از آنها را بر سلامت بدن عنوان نموديم. در بخش پاياني اين مقاله تاثير مواد غذايي مصرفي در افطار و سحر را بر روي بارداران، ورزشكاران، جوانان و بيماران با هم مي خوانيم.
استفاده از مواد قندي ساده مثل قند و شكر، آب نبات، غذاهاي پرچرب، پرادويه، سوسيس و كالباس، سس مايونز، غذاهاي پرنمك، غذاهاي نفاخ (مثل انواع آش ها)، افراط در مصرف حلوا، شله زرد، زولبيا و باميه مصرف زياد آب سرد و نوشابه هاي سرد از عادات غذايي نادرست است كه بايد در ماه مبارك رمضان از آنها پرهيز كرد و يا مصرف آنها را محدود نمود و خانواده ها سعي كنند به جاي استفاده از غذاهاي سرخ كردني روش طبخ غذاي خود را به صورت آب پز، كباب كردن و يا با بخار پختن تغيير دهند.
فاصله بين مصرف
افطار و شام
بهتر است كه افطار مختصر صرف شده و بعد از آن شام مصرف شود و فاصله اي بين اين دو نباشد زيرا به شخص روزه دار كمك مي كند تا اشتهاي بيشتري براي خوردن سحري داشته باشد.
روزه در خانم هاي حامله
و شيرده
اگر احتمال مي رود كه سلامت مادر و جنين در مخاطره است، ترجيحا بعدا قضاي آن را به جاي آورند.
روزه ورزشكاران
در ماه مبارك
توصيه مي شود كه رژيم غذايي ورزشكاران در اين ايام بيشتر تحت كنترل باشد. از غذاهاي پروتئين دار مثل گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و همچنين آب ميوه ها استفاده كنند. براي افطار مصرف لبنيات به خصوص شير و يا خرما، سوپ، بعضي دسرها مثل حلوا، شله زرد و حلوا ارده پس از مصرف غذاي كامل توصيه مي شود و شروع ورزش بايد حدود 2 الي 3 ساعت بعد از افطار باشد تا بدن فرصت هضم مواد غذايي مصرف شده را داشته باشد. ورزشكاران روزه دار بايد از مصرف پودرهاي رايج در بازار كه به عنوان چربي سوز و يا عضله ساز به علت عوارض جانبي آنها بر كليه ها و دستگاه توليد مثل خودداري كنند. و يا در صورت وجود برچسب تأييد از جانب وزارت بهداشت با احتياط و تحت نظر متخصص تغذيه مصرف شوند.
توصيه هاي تغذيه اي
جهت نوجوانان در حال بلوغ
به علت نياز به مواد مغذي در پسران و دختران در حال بلوغ مي بايست دريافت انرژي آنها بيش از افراد عادي باشد زيرا داراي ميانگين رشد قدي بالاتري در طول سال هستند و علاوه بر مصرف غذاهاي توصيه شده براي بزرگسالان از برخي مواد مقوي مثل دسرهاي شيرين و خرما نيز استفاده كنند. به منظور تمركز فكري و نيازهاي خاص دوران بلوغ نوجوانان بايد به طور اعتدال و متنوع از تمام پنج گروه مواد غذايي استفاده كنند تا دچار كمبود مواد مغذي در ايام روزه داري نشوند. فاصله كم بين صرف افطار و شام، مصرف سالاد و ماست در زمان افطار و سحر و شير قبل از خواب مي تواند در تأمين آب و املاح آنان مفيد واقع شود. به علت علاقه خاص در سنين نوجواني به غذاهاي آماده به جاي غذاهاي سنتي مثل ساندويچ، پيتزا، نوشابه، شكلات ها، چيپس و... والدين مي بايست مصرف اينگونه تنقلات و غذاهاي آماده را در ماه مبارك كنترل و محدود نمايند. به نوجوانان عزيز بايد يادآور شد كه با غذاهاي آماده نمي توان روزه گرفت.
روزه افرادي كه دارو
مصرف مي كنند
هيچ يك از بيماران نبايد داروي خود را خودسرانه و بدون نظر پزشك معالج كاهش، افزايش و يا قطع نمايند. ولي مي توانند ساعات مصرف آن را با نظر پزشك خود تنظيم كنند.
توصيه هاي كلي
به روزه داران
مجموع غذاي مصرفي در ماه مبارك رمضان بايد كمتر از ساير اوقات باشد. هرگز بدون سحري چه زنان و مردان و چه نوجوانان نبايد روزه بگيرند زيرا آسيب جدي به دستگاه گوارش و كليه وارد خواهد كرد. مصرف مايعات در حدود 5/2 ليتر در روز توصيه مي شود تا سلامت كليه ها به خطر نيفتد. مصرف خرما و عسل به عنوان بهترين شيريني جايگزين ساير شيريني هاي مصنوعي (زولبيا و باميه) توصيه مي شود. كماكان مصرف دو بار در هفته ماهي توصيه مي شود به خصوص ماهي هاي چرب مثل قزل آلا، اوزون برون و كپور كه باعث پيشگيري از ابتلا به بيماري هاي قلبي مي شود. مصرف سالاد و ميوه و سبزيجات و لبنيات (شير) به جهت تأمين آب و املاح بدن در ايام ماه مبارك رمضان توصيه مي شود تا انشاءالله بتوانيم هم از فوايد اخروي روزه داري و هم از داشتن بدني سالم بهره مند شويم.

 



براي دور كردن بيماري ها ، دستها را بشوييد

در يك پژوهش جديد تأكيد شد كه شست وشوي تميز دستها بعد از بازي و قبل از خوردن غذا يا هر ميان وعده و خوراكي ديگر بهترين راه براي حفظ سلامتي است.
با اين شيوه احتمال تماس با ميكروبها به ميزان مؤثري كاهش مي يابد. در حالي كه به گفته متخصصان؛ ورود ميكروبها به داخل بدن يكي از مهمترين دلايل بروز بيماريهاي روده اي و معده اي است.
دكتر ريچارد ويتمن محقق اصلي در پژوهش تحقيقاتي ژئولوژيك آمريكا در اين باره متذكر شد: مادران ما درست مي گويند! شستن دستها قبل از خوردن هر چيزي بويژه پس از بازي كردن در شن و ماسه هاي ساحل در پيشگيري از ابتلا به بيماريها واقعا مؤثر است.
وي تأكيد كرد: هر چند آبكشي به تنهايي ممكن است خطر آلودگي را كاهش دهد اما شستن دقيق با آب و صابون بهترين راه براي پيشگيري از بيماري ها است.
در اين پژوهش معلوم شد: آب كشي كردن دستها در چهار نوبت در آب تميز، 99درصد از ميكروب ايكولي و ويروس هاي مرتبط با آن را از دستها مي زدايد.

 



سلامت دوران كهنسالي

طبق آمار افراد امروزه طولاني تر از هر زمان ديگري زندگي مي كنند. در حال حاضر سن اميد به زندگي در ايالات متحده 6/77 سال است. اين رقم در صورتي مفهوم واقعي خود را نشان مي دهد كه بدانيد كودكي كه در سال 1900 به دنيا مي آمد به طور ميانگين تنها 3/47 سال مي توانست زندگي كند اما تا سال 1950 سن اميد به زندگي افزايش يافته بود.
اين عمر طولاني تر بدون شك نتيجه پيشرفت هاي دارويي و درماني است. امروزه پزشكان قادرند با بيماري هايي كه پيش از اين مرگبار به شمار مي آمدند مبارزه كنند و با شيوه هاي گوناگوني از جمله واكسيناسيون و تشخيص زود هنگام بيماري تا درمان هاي طولاني مدت سلامت مردم را حفظ كنند. در روزگار ما به نسبت گذشته تعداد كمتري از مردم از بيماري هاي قلبي و سرطان جان مي سپارند. اما آيا اين آمارها به اين معني هستند كه امروزه مردم سالم تر از پيش زندگي مي كنند؟
براساس آمار انجمن ملي تغذيه، در هر روز نيمي از جمعيت امريكا در رژيم غذايي به سر مي برند. فرآورده هاي ضد پيري به صنايع چند ميليون دلاري تبديل شده اند. تعداد افرادي كه در مورد بدن خود و شرايط آن آگاه هستند روز به روز بيشتر مي شود. پيتر مور سردبير مجله سلامت معتقد است با گذشت هر دهه از عمر بايد با دقت ارقام مربوط به شرايط بدن از جمله فشار خون و ميزان كلسترول و ... را چك كرد و تحت نظر داشت زيرا با تغيير و افزايش سن تغييرات آشكاري در بدن ايجاد مي شود و چنان كه واضح است بدن يك فرد 30 ساله تفاوت فاحشي با بدن يك فرد 60 ساله دارد. به عنوان نمونه هيچ دقت كرده ايد كه افرادي با سن بالا براي ديدن نياز به نور بيشتري دارند؟ دليل اين است كه در سن 60 سالگي اندازه عدسي چشم به حدود يك سوم اندازه آن در سن 20 سالگي مي رسد. ميزان ديد تنها نمونه اي از اين تغييرات عمده است.
مور مي گويد؛«30 تا 40 سالگي سني است كه در آن افراد با اولين نشانه هاي پيري مواجه مي شوند. در اين زمان افراد ناگهان نگاه عميق تري به زندگي خود مي اندازند. متناسب با نحوه گذران زندگي در دهه چهارم و دهه هاي قبل از آن، در دهه پنجم ممكن است دوره بسيار بدي از زوال و ناتواني باشد.» با اين وجود ممكن است به نظر عجيب بيايد، اما واقعيت اين است كه افراد مي توانند در هر دوره از زندگي خود با انجام كارهايي بسيار ساده و پيش پا افتاده از مشكلات اصلي و عمده در زمينه سلامت پيشگيري كنند، به عنوان مثال همين كه افراد بدانند چه موقع بايد به پزشك مراجعه كنند و يا از پزشك چه سوالاتي بپرسند- براي بيشتر افراد ويزيت پزشكان مختلف مي تواند كمي گيج كننده باشد- دنبال كردن تمام تست ها و دستورالعمل هايي كه مدام در حال تغييرند كار آساني نيست.
براساس گزارش انجمن قلب امريكا ( AHA) بيشتر زنان فكر مي كنند كه بزرگ ترين تهديد براي سلامت آنها سرطان سينه است در حالي كه براساس آمار AHA بيماري هاي قلبي قاتل درجه يك مردان و زنان در اين كشور است و در هر سال به تعداد زناني كه بر اثر اين بيماري كشته مي شوند افزوده مي شود. از ميان 14 عامل گردآوري شده كه بيشترين ميزان مرگ و مير در ميان زنان را موجب مي شوند، سرطان سينه دومين عامل و سكته سومين عامل است.
براي اطمينان از سلامت و تشخيص زود هنگام انواع گوناگوني از تست هاي SCREENING تجويز مي شوند كه به عنوان نمونه تست سرطان براي زنان و مرداني كه به سن 50 سالگي مي رسند يك الزام است. اغلب مردم مي دانند كه بارداري در سنين بالا خطرساز است اما شايد از ميزان اين خطر اطلاع درستي نداشته باشند. انجمن داروهاي باروري امريكا مي گويد زنان در 40 سالگي كمتر از 8 درصد شانس بچه دار شدن دارند و در بالاتر از 50 سالگي اين شانس به كمتر از يك درصد تقليل مي يابد. اما با معمول شدن داروهاي باروري و انواع گوناگون روش هايي كه به افراد اجازه بچه دار شدن مي دهد، در عناوين خبري با نام مادراني مواجه مي شويم كه در 60 سالگي صاحب فرزند شده اند و البته از عوارض گوناگون اين اقدام حرفي به ميان نمي آيد.
با افزايش سن، فرآيند به خاطر سپردن نيز دشوار مي شود. البته بنا به گفته پزشكان با انجام يك سري كارها در سنين 0 تا 40 سالگي و از 40 تا 50 سالگي، مي توان از ضعيف شدن حافظه جلوگيري كرد. غذاهايي شامل آنتي اكسيدان و اسيدهاي چرب امگا 3 مانند زغال اخته، ماهي آزاد، ميوه جات و خشكبار مي توانند به حفظ سلامت مغز و در نتيجه تقويت حافظه كمك كنند. نرمش منظم نيز مي تواند با تنظيم و تقويت تپش قلب در سنين بالاتر مانع از تحليل رفتن حافظه شود.
با رعايت موارد اين چنيني مي توان دوران پيري آرام و بدون مشكلات جسمي را تجربه كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14