(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 15 شهريور 1388- شماره 19455
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيسي در توديع و معارفه رئيسان سازمان زندان ها: تاكيد داريم دادگاه متهمان حوادث اخير برگزار شود
رئيس جمهور در ضيافت افطار رزمندگان: دولت دهم سر سوزني از اصول انقلاب عقب نشيني نمي كند
سلطانيه در نامه اي به البرادعي اعلام كرد درخواست ايران براي عادي شدن پرونده هسته اي در آژانس
قشقاوي: ايران انتخابات افغانستان را نشانه مردم سالاري در اين كشور مي داند
عريقات: غرب بايد از پروژه ايران هراسي دست بردارد
واكنش آمريكا و انگليس به نامه ايران به آژانس
 300 ليتر سهميه بنزين پاييزي براي خودروهاي سواري
راه اندازي نخستين كتابخانه تخصصي مذاهب اسلامي در قم
كرمي: دانشگاه آزاد مال شخصي هيئت مؤسس نيست كه آن را وقف كند
رئيس كل بيمه مركزي ايران خبر داد پرداخت 9 ميليون يورو خسارت سقوط هواپيما در قزوين
آيت الله نوري همداني: مردم بايد با علما ارتباط داشته باشند
صداو سيما با همكاري حوزه به شبهات ديني پاسخ مي دهد
با حضور وزير راه و ترابري پل روگذر بزرگراه چيتگر به بهره برداري رسيد
اخبار ادبي و هنري



رئيسي در توديع و معارفه رئيسان سازمان زندان ها: تاكيد داريم دادگاه متهمان حوادث اخير برگزار شود

با تغيير دادستان تهران هيچ خللي در روند رسيدگي به پرونده متهمان حوادث اخير ايجاد نخواهد شد و ما هم تاكيد داريم كه دادگاه حتما تشكيل شود.
به گزارش فارس معاون اول قوه قضاييه در حاشيه توديع و معارفه رئيسان قديم و جديد سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور به خبرنگاران گفت: هيئت پيگيري براي نظارت بر انجام تحقيقات و رسيدگي هاي قضايي (هيئت 3نفره) از روزي كه تشكيل شده، هر روز جلسه داشته و بر پيگيري تحقيقات در دادسراها و دادرسي ها بصورت عادلانه و قانون محور تاكيد داشته و دارد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي در خصوص حضور كروبي در جلسه هيئت 3نفره اظهار كرد: كروبي نامه اي به رئيس قوه قضاييه نوشته و در آن درخواست ملاقات كرده بود. او در جلسه اي كه تشكيل شد شركت و اظهاراتي كرد كه در حال بررسي آن هستيم و به محض اينكه به نتيجه برسيم، اعلام خواهيم كرد.
وي خاطرنشان كرد: قبلا هم گفته ام در دو سه مورد پيگيري هايي كه از طريق دادستاني كل كشور، دادگستري استان تهران و مجلس شوراي اسلامي انجام شده هيچگونه سند و مدركي از سوي كروبي براي گفته هاي او ارائه نشده است.
رئيسي در پاسخ به اينكه آيا تغيير دادستان تهران در روند رسيدگي به اتهامات متهمان در دادگاه تغيير ايجاد مي كند يا خير، گفت: با اين تغيير هيچ اخلالي در روند رسيدگي به پرونده متهمان حوادث اخير ايجاد نخواهد شد و تلاش مي شود كه دادگاه تشكيل شده و در دادگاه نيز در چارچوب قانون و با رعايت آئين دادرسي رسيدگي ها صورت گيرد. البته جابجايي در قوه قضاييه طبيعي است و اين جابجايي طبيعي هرگز به روند رسيدگي، اخلال وارد نمي كرد و ما هم تاكيد داريم كه حتما دادگاه تشكيل شود.
وي در پايان تصريح كرد: ما يكي از رسالت هاي هيئت سه نفره قوه قضاييه را در سرعت و دقت در كار مي بينيم.
توديع و معارفه رئيسان سازمان زندان ها
توديع و معارفه رئيسان قديم و جديد سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور ديروز برگزار شد از خدمات علي اكبر يساقي تقدير و غلامحسين اسماعيلي به عنوان رئيس جديد، معرفي شد.
در اين مراسم معاون اول قوه قضاييه گفت: به هيچ عنوان از بازداشت يك نفر در حبس خوشحال نمي شويم. حجت الاسلام رئيسي افزود: حبس فقط براي مجرم عوارض ندارد بلكه براي خانواده، جامعه و ديگران عارضه ايجاد مي كند.
وي ادامه داد: زندانباني و مراقبت از زندانيان كار سختي است اما زمينه اصلاح در زندانيان هم وجود دارد كه بايد نسبت به آن اقدام شود.
رئيسي با اشاره به رفتار شهيد لاجوردي با اعضاي گروهك فرقان در زندان گفت: رفتار اين شهيد بزرگوار موجب تحول در برخي از آنان شد.
همچنين علي اكبر يساقي رئيس سابق سازمان زندانها گفت: زندانبانان مجاهدان گمنام هستند چرا كه حتي فرزندان اين افراد نمي توانند در مدرسه از شغل پدرشان بگويند.
وي خواستار رفع مشكلات زندانبانان از سوي رئيس جديد شد.
در اين مراسم زنجيره اي، معاون توسعه و مديريت مالي و اداري سازمان زندانها نيز گفت: بيش از 9 هزار دوربين براي كنترل بهتر زندانيان نصب خواهد شد و 47 بازداشتگاه موقت و 11زندان و دو كانون در زمان مديريت 5 ساله رئيس سابق زندانها در اين مدت ايجاد مي شود.
رئيس جديد سازمان زندانها نيز اظهار كرد: 170هزار متهم و محكوم در بازداشتگاهها و ندامتگاههاي اين سازمان حضور دارند.
غلامحسين اسماعيلي جداسازي مجرمان خطرناك از ساير زندانيان را از اولويت هاي كاري خود اعلام كرد و افزود: اصلاح و تربيت مجرم و ايجاد زمينه بازگشت شرافتمندانه آنها به جامعه از ديگر وظايف سازمان زندانها است.
وي اصلاح و تربيت و شناسايي آسيبها و علل اقبال برخي افراد به اعمال مجرمانه را از مهم ترين امور دانست.

 



رئيس جمهور در ضيافت افطار رزمندگان: دولت دهم سر سوزني از اصول انقلاب عقب نشيني نمي كند

رئيس جمهور در جمع رزمندگان دوران دفاع مقدس تاكيد كرد در دولت دهم به اندازه يك سرسوزن عقب نشيني از اصول انقلاب اتفاق نخواهد افتاد.
دكتر محمود احمدي نژاد جمعه شب در ضيافت افطار با رزمندگان دوران دفاع مقدس استان هاي كردستان و آذربايجان غربي، آنان را ياران صميمي انقلاب دانست و اظهار كرد: انقلاب اسلامي يك حركت و گام بلند در ادامه حركت پيامبر گرامي اسلام (ص) و ائمه طاهرين (ع) بود، انقلاب اسلامي از جنس نهضت عاشورا و حركت پيامبر اعظم است.
وي با بيان اينكه «به هر ميزان كه سطح انقلاب بالاتر مي رود مسائل آن نيز پيچيده تر و دشوارتر مي شود» خاطرنشان كرد: به فضل الهي امروز انقلاب اسلامي در سطح بالاتري قرار دارد و در انتخابات اخير نيز گام بلند ديگري به بالا برداشته شد و بايد خودمان را براي مواجهه با توطئه هاي سخت تر آماده كنيم.
رئيس جمهور افزود: امروز وارد دوران برتر و والاتري از انقلاب شده ايم و در اين دوره سطح برخوردها و پيچيدگي ها با قبل متفاوت است.
دكتر احمدي نژاد انقلاب اسلامي را روح زنده در حال حركت دانست و تاكيد كرد: عده اي كه از جريان حركت رو به كمال انقلاب جا مانده اند به جاي اينكه خودشان را اصلاح و به كاروان انقلاب برسانند، قصد دارند انقلاب و ياران آن را متوقف كنند.
وي تصريح كرد: انقلاب اسلامي به فضل الهي به حركت و پيشرفت خود ادامه خواهد داد، اگر عده اي خيال كردند كه با تهمت، بي ادبي، فحاشي و دروغ پراكني مي توانند ما را به عقب نشيني از آرمان هاي انقلاب وادار كنند، سخت در اشتباه هستند، ما خودمان را براي تحمل فشارها آماده كرده ايم و در اين دولت به اندازه يك سر سوزن، عقب نشيني از اصول انقلاب اتفاق نخواهد افتاد.
رئيس جمهور همچنين در ديدار صميمي با خانواده شهداي دولت و وزيران دولت هاي نهم و دهم، خانواده شهيدان به ويژه شهداي دولت را چشم و چراغ و راهنماي مردم و مسئولان دانست و تصريح كرد: خانواده مسئولان با دلگرم كردن و روحيه دادن و صبر و ايستادگي نقشي موثر در خدمتگزاري خادمان به ملت دارند.
وي با اشاره به تلاش اعضاي دولت نهم براي سربلندي و سرافرازي پرچم خدمت، عدالت و برادري در سخت ترين شرايط، تصريح كرد: اعضاي دولت نهم همچون گذشته در قطار پيشرفت روز افزون ايران اسلامي قرار دارند و اعضاي كابينه دهم نيز بايد بدانند مسئوليت سنگيني بر عهده دارند و كمربندها را براي خدمت بي دريغ به ملت ايران محكم تر ببندند.
احمدي نژاد همه مسئولان و مردم را متعهد به حفظ، استمرار و پافشاري در راه شهيدان دانست و اظهار داشت: توكل به خدا، ايستادگي بر آرمان ها، فداكاري ، پافشاري بر عدالت، مردمي بودن، ساده زيستي، مقابله با ظالمان، يكتاپرستي، پاكي و برادري راهي است كه شهيدان در برابر ملت ايران و همه ملت ها قرار داده اند.
برنامه پنجم تا يك ماه ديگر در مجلس است
دستيار ارشد رئيس جمهور پيش بيني كرد كه حداكثر تا يك ماه ديگر دولت برنامه پنجم توسعه را به مجلس ارائه كند.
ثمره هاشمي در پاسخ به سوال ايسنا در اين باره گفت: هم اكنون در حال تهيه برنامه پنجم هستيم و تا پايان آماده شدن اين برنامه زمان زيادي باقي نمانده است.
وي افزود: احتمال مي دهم حداكثر يك ماه ديگر اين برنامه تقديم مجلس شود.
گفتني است طبق نظر رئيس جمهور، برنامه پنجم توسعه با الگوي ايراني اسلامي تهيه و تدوين شده و قرار است پس از تصويب توسط مجلس و تاييد از سوي رهبر معظم انقلاب از ابتداي سال آينده به مرحله اجرا درآيد.

 



سلطانيه در نامه اي به البرادعي اعلام كرد درخواست ايران براي عادي شدن پرونده هسته اي در آژانس

پس از دريافت تمامي اسناد، آنها را بررسي نموده و آژانس را از ارزيابي خود مطلع خواهد كرد.»
d) براساس تفاهم ياد شده بالا، آژانس ملزم بود كه تمامي اسناد را به ايران ارائه نمايد و آنگاه صرفاً از ايران انتظار مي رفت كه «آژانس را از ارزيابي خود مطلع نمايد.» هيچگونه ملاقات، مصاحبه با اشخاص و يا نمونه برداري براي بررسي اين موضوع در نظر گرفته نشده بود. مع الوصف ايران با در نظر داشتن مراتب فوق الاشعار و براساس حسن نيت با موافقت براي انجام گفت وگوها با آژانس فراتر از تفاهم نامه ياد شده عمل نمود، اسناد مثبته لازم را ارائه داد و آژانس را از ارزيابي خود مطلع نمود. در همين حال آژانس، با امتناع از ارائه تمامي اسناد به ايران در خصوص باصطلاح مطالعات ادعايي، به وظايف خود بموجب بخش سوم INFCIRC/711 عمل نكرد.
e) جنابعالي در گزارش هاي خودتان در نوامبر 2007 و فوريه 2008، صراحتاً عنوان داشتيد كه تمامي شش موضوع باقيمانده حل و فصل گرديده و جمهوري اسلامي ايران به تمامي پرسشها درباره موضوعات باقيمانده منطبق با برنامه عمل پاسخ داده است. به دنبال اجراي موفقيت آميز برنامه عمل كه به حل و فصل تمامي شش موضوع باقيمانده انجاميد، دولت ايالات متحده با ناخرسندي از نتايج حاصله، يك بازي سياسي را پيرامون بخشي از موافقتنامه پادمان ايجاد خواهد شد.
توضيحات سلطانيه
درباره نامه به آژانس
در همين حال، علي اصغر سلطانيه اهداف ارسال نامه به محمدالبرادعي را تشريح كرد:
سلطانيه روز شنبه در گفت وگو با ايرنا در وين گفت: به منظور روشنگري افكار عمومي از آخرين وضعيت موضوع هسته اي كشور و اينكه عليرغم همكاري هاي كامل ايران و صددرصد شفافيت در فعاليت هاي هسته اي و اينكه بدون هيچ وقفه اي در طول شش سال گذشته البرادعي اعلام نموده است هيچ نوع شواهدي از انحراف مواد هسته اي و فعاليت هاي هسته اي به اهداف نظامي مشاهده نشده است، هنوز موضوع در دستور كار شوراي حكام قرار دارد.
سلطانيه افزود: لازم است مردم صلح دوست جهان بدانند كه چگونه آمريكا و اندك كشورهاي غربي با وارونه كردن واقعيت ها و اطلاعات نادرست و اتهامات بي اساس، با انگيزه هاي سياسي فعاليت هاي تخصصي آژانس و اعتبار آن را خدشه دار نموده اند.
وي تأكيد كرد: با توجه به اينكه در گزارش اخير مدير كل اشاراتي به مطالعات ادعايي شده است لازم بود كه بخشي از استدلالات كشورمان در رد اين ادعاهاي بي اساس مطرح و ضمن قدرداني از تلاش هاي مدير كل و معاونت وي در مقابل برخي كشورهاي سياسي در عين حال از نحوه گزارش دهي وي انتقاد شده و در مجموع به افكار نماينده دايم ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در نامه اي به محمد البرادعي ادعاي آمريكا درباره مطالعات ادعايي را بي اساس خواند وخواستار اجراي پادمان در ايران به شيوه عادي شد.
علي اصغر سلطانيه در نامه خود به مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي، با اشاره به گزارش اخير آژانس درباره عناصر مثبت اين گزارش آورده است: اجازه دهيد به عناصر مثبت گزارش شما كه نشان دهنده تعهد كامل كشور متبوع من به وظايفش وفق موافقتنامه جامع پادمان است، نگاهي داشته باشيم.
a) آژانس قادر بوده است به راستي آزمايي عدم انحراف مواد و فعاليت هاي هسته اي اظهار شده در ايران ادامه دهد.
b) ايران با آژانس براي بهبود اقدامات پادماني در كارخانه صنعتي غني سازي سوخت (FEP- تاسيسات غني سازي در نطنز) همكاري داشته است.
c) ايران امكان دسترسي به IR-40 (رآكتور آب سنگين) را به منظور راستي آزمايي اطلاعات طراحي فراهم ساخته است.
d) ايران و آژانس در خصوص بهبود ارائه گزارشهاي حسابرسي ركوردهاي عملياتي به توافق رسيدند.
e) ايران و آژانس همچنين در خصوص ملزومات دسترسي به موقع براي بازرسي هاي سرزده نشده به توافق رسيدند.
f) آژانس تاييد نمود كه هر دو كارخانه FEP و PFEP همانگونه كه اعلام شده بود (به طور مثال با اورانيوم 235-u با غناي كمتر از 5%) در حال عمليات بوده اند.
g) پس از گزارش قبلي آژانس با موفقيت سه بازرسي سرزده را به انجام رساند. از مارس 2007 مجموعا 29 بازرسي سرزده از FEP (تاسيسات غني سازي نطنز) به انجام رسيده است.
h) مواد هسته اي در كارخانه نيمه صنعتي غني سازي سوخت (PFEP) همچنين محوطه آبشارها و ايستگاههاي خوراك دهي و كنارگذاري تحت اقدامات مراقبتي و نظارتي آژانس قرار دارند.
i) آژانس راستي آزمايي اطلاعات طراحي را در UCF به انجام رساند. آژانس قادر بود تاييد نمايد كه تاسيسات با اطلاعات طراحي ارائه شده از سوي ايران به آژانس منطبق است.
j) آژانس نتيجه گيري نمود كه موجودي مواد هسته اي در UCF، با در نظر گرفتن عدم قطعيت اندازه گيري معمول مربوط به كارخانه هاي تبديل اورانيوم يا خروجي هاي مشابه، همانگونه كه توسط ايران اعلام شده با آن نتايج همخواني دارد و آژانس يك سيستم نظارتي و مراقبتي را در آن تاسيسات در 25-22 اوت 2009 نصب نمود.
k) هيچ نشانه اي از فعاليتهاي مرتبط با بازفرآوري وجود نداشت.
l) آژانس قادر خواهد بود تا موجودي همه مواد هسته اي در تاسيسات را راستي آزمايي كرده و تراز مواد هسته اي بعد از پاكسازي تله هاي سرد (cold traps) به انجام برساند بنابراين جمهوري اسلامي ايران به وظايفش وفق موافقتنامه جامع پادمان پايبند است.
نكات منفي گزارش
سلطانيه در بخش ديگري از نامه خطاب به البرادعي درباره نكات منفي گزارش تصريح مي كند: حال اجازه دهيد به نكات منفي گزارش نگاهي بيندازيم:
a) در عين حال ايران متن اصلاح شده ترتيبات فرعي، بخش عمومي، كد 1/3، در مورد ارائه زودهنگام اطلاعات طرحي را اجرا نكرده است.
b) ايران فعاليت هاي مرتبط با غني سازي يا عملياتش روي پروژه هاي مرتبط با آب سنگين را آنگونه كه از سوي شوراي امنيت الزام شده، به حالت تعليق در نياورده است.
c) ايران برخلاف درخواستهاي شوراي حكام و شوراي امنيت، نه پروتكل الحاقي را به اجرا درآورده است.
d) و نه با آژانس در ارتباط با موضوعات باقيمانده مورد ملاحظه كه به منظور مرتفع ساختن احتمال ابعاد نظامي برنامه هسته اي ايران نيازمند توضيح هستند، همكاري داشته است. متاسفانه آژانس قادر نبوده است در طول يكسال ايران را به هيچ گونه مذاكرات محتوايي درباره اين موضوعات باقيمانده وارد سازد.
مطالعات ادعايي
نماينده دايم ايران در آژانس همچنين در نامه خود به البرادعي به موضوع مطالعات ادعايي پرداخته و مي نويسد: اجازه بدهيد يك نگاه كوتاهي به مطالعات ادعايي داشته باشم:
a) خاطرنشان مي سازم كه متعاقب مذاكرات بين جنابعالي و دبير وقت شورايعالي امنيت ملي ايران در سال 2007، جمهوري اسلامي ايران براي حل و فصل تمامي موضوعات باقيمانده و رفع هرگونه ابهام مربوط به گذشته و حال در خصوص ما هيت فعاليت هاي هسته اي صلح آميزش ابتكار مهمي را در جولاي 2007 اتخاذ نمود. بايستي تأكيد نمود كه هدف اصلي برنامه عمل كه متعاقباً در آگوست 2007 بين ايران و آژانس مورد توافق قرار گرفت، حل و فصل گام به گام تمامي موضوعات باقيمانده براي يكبار و هميشه و به منظور جلوگيري از كشيده شدن بيشتر موضوع و ادامه فرآيند پايان ناپذير، بود.
b) براساس برنامه عمل آژانس فهرستي از 6 موضوع باقيمانده را به جمهوري اسلامي ايران همانگونه كه در بخش اول سند INFCIRC/711 منعكس شده ارائه نمود: اين 6 موضوع باقيمانده عبارت بودند از: 1- آزمايشهاي پلوتونيوم 2- سانتريفيوژهاي p1/p2 3 - منبع آلودگي در تجهيزات دانشكده فني 4- سند اورانيوم فلزي 5- پلونيوم 210 و 6- معدن گچين.
c) تفاهم نامه ايران و آژانس هرگز به اصطلاح مطالعات ادعايي را كه در بخش سوم INFCIRC/711 با اختصار به آن اشاره شد، در زمره موضوعات باقيمانده قرار نداد، در غير اين صورت طرفين مي بايستي در بخش دوم INFCIRC/711 به آن مي پرداختند. بايستي اين واقعيت را بخاطر داشت كه موضوعاتي از قبيل انفجارات با قدرت بالا و موشك با قابليت بازگشت خارج از حيطه شرح وظايف اساسنامه اي آژانس هستند. به علاوه در صورتي كه باصطلاح مطالعات ادعايي موضوعات باقيمانده محسوب مي شدند، ايران و آژانس همانگونه كه در بخش دوم INFCIRC/711 عمل كردند مي بايستي يك مداليتي را براي بررسي آنها تنظيم و مورد توافق قرار مي دادند. در نتيجه ايران و آژانس تصميم گرفتند كه در بخش سوم INFCIRC/711 اشاره مختصري به مطالعات ادعايي داشته باشند و در مورد يك رهيافت متفاوت براي آن به شرح زير به توافق برسند:
«ايران تأكيد نمود كه مطالعات ادعايي زير را بعنوان ادعاهاي سياسي و بي پايه محسوب مي نمايد. در عين حال آژانس دسترسي ايران به اسنادي را كه در اختيارش است فراهم مي نمايد... ايران به عنوان نشانه حسن نيت و همكاري با آژانس، برنامه عمل تحت عنوان مطالعات ادعايي آغاز نمود. بنابراين دولت ايالات متحده با مداخله در كار آژانس و اعمال فشارهاي سياسي مختلف تلاش نمود كه فضاي مبتني بر همكاري بين جمهوري اسلامي ايران و آژانس را مسموم سازد.
f) عليرغم اين واقعيت كه اسناد به اصطلاح مطالعات ادعايي به ايران تحويل داده نشدند، جمهوري اسلامي ايران با دقت تمامي مدارك را كه بوسيله دولت آمريكا براي نمايش آنها توسط آژانس از طريق PowerPoint تهيه شده بودند بررسي كرد و آژانس را از ارزيابي خود مطلع نمود.
اجراي پادمان به شيوه عادي
سلطانيه در پايان اين نامه به البرادعي با تأكيد بر اينكه گزارش اخير آژانس تأييد مي نمايد كه ايران با مطلع ساختن آژانس از ارزيابي خود وظايفش را در رابطه با مطالعات ادعايي كاملاً به انجام رسانده است خاطرنشان مي كند: از جناب عالي قوياً انتظار مي رود اعلام نماييد برپايه آخرين بند برنامه عمل (INFCIRC/711 ) اجراي پادمان در ايران به شيوه عادي انجام خواهد شد. به جنابعالي اطمينان مي دهم كه جنابعالي با انجام چنين اقدامي همچون يك ميراث، فصل جديدي را براي اعتمادسازي متقابل و اطميناني كه منجر به ارتقاء همكاري مي شود، خواهيد گشود و آنگاه موقعيت بهتري براي پاسخگويي به سؤالات، چنانچه سؤالي وجود داشته باشد، مشابه با روش ديگر كشورهاي عضو و مطابق با عمومي جهان اعلام شود و افكار عمومي را از آنچه كه در آژانس گذشته است مطلع نماييم.
سفير ايران در آژانس بين المللي مي گويد: در هر حال موارد زيادي در اين نامه مطرح شده است كه قضاوت را برعهده خوانندگان مي گذارم.
وي در اين بخش از سخنان افزود: مردم شريف ايران لازم است بدانند كه دولت ايران و خدمتگزارانشان با تلاش بي دريغ در چارچوب ضوابط بين المللي ضمن كوتاه نيامدن از اصول و حق مسلم ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي با يك ديپلماسي فعال ضمن تعامل سازنده با آژانس لحظه اي از نقد نقاط ضعف آژانس نيز خودداري ننموده اند.
سلطانيه مي گويد: البته همواره سعي شده است با تعامل دقيق اجازه ندهيم دشمنان زمينه تقابل ميان آژانس و ايران را فراهم آورند.
سفير ايران در آژانس افزود: در اين نامه از البرادعي خواسته شده است قبل از ترك آژانس مسئوليت تاريخي خود را ايفا نموده و مطابق توافق نامه مشترك بين ايران و آژانس (مداليته) پادمان هسته اي آژانس را عادي اعلام نمايد.
سلطانيه تأكيد كرد: در اين صورت فصل جديدي باز شده و ايران همچون ديگر كشورهاي عضو در صورت هرگونه سؤال و ابهام با نهايت حسن نظر پاسخگو خواهد بود.

 



قشقاوي: ايران انتخابات افغانستان را نشانه مردم سالاري در اين كشور مي داند

جمهوري اسلامي ايران انتخابات اخير رياست جمهوري در افغانستان را نشانه اي از مردم سالاري در اين كشور مي داند.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه حسن قشقاوي سخنگوي اين وزارتخانه انتخابات افغانستان را باعث عزت و سربلندي مردم اين كشور دانست و گفت: انتخابات افغانستان يك امر داخلي اين كشور است و جمهوري اسلامي ايران علاقه مند به برقراري امنيت و ثبات و تبلور حاكميت اراده مردم بر افغانستان مي باشد و برگزاري انتخابات نيز عاملي در راستاي تحكيم حاكميت نهادهاي قانوني بوده و جمهوري اسلامي ايران از آن استقبال مي نمايد.
سخنگوي وزارت امورخارجه با ارزيابي نتايج تحولات انتخابات افغانستان خاطرنشان ساخت: هر فردي را كه مردم افغانستان انتخاب كنند رئيس جمهوري قانوني افغانستان مي باشد و جامعه جهاني مسلماً او را به عنوان رئيس جمهور افغانستان مي پذيرد. همه كشورها بايد به منتخب مردم افغانستان احترام بگذارند و آنرا بپذيرند.
قشقاوي درخصوص تحركات قدرت هاي خارجي درخصوص انتخابات اظهار داشت: كشورهاي خارجي حق دخالت در امور كشورهاي ديگر از جمله مسئله انتخابات را ندارند و نبايد نظرات خود را بر ديگران تحميل كنند و ملت افغانستان ثابت نموده است كه تحميل خارجي را نمي پذيرد.
سخنگوي وزارت امورخارجه در پايان تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران به همه نامزدهاي انتخابات افغانستان توصيه مي نمايد كه منتظر نتايج نهايي انتخابات در 26 شهريور(17سپتامبر) باشند و تحت تأثير تبليغات سوءخارجي قرار نگيرند و هرگونه نظري هم دارند در چارچوب قوانين افغانستان و با صلاحديدهاي داخلي تعقيب گردد. وي اختلافات اخير در مورد نتيجه انتخابات در افغانستان را داخلي خواند.
اخضر ابراهيمي: بايد از ايران در افغانستان كمك گرفت
در همين حال نماينده سابق سازمان ملل در افغانستان روز جمعه با تأكيد بر اين مطلب كه بايد از ايران در افغانستان كمك گرفت گفت: پاكستان و ايران بايد در تلاش هاي جاري براي ترميم و بازسازي افغانستان مشاركت داشته باشند. به گزارش آسوشيتدپرس از شهر چرنوبيو در ايتاليا، اخضر ابراهيمي ضمن سردرگم خواندن انتخابات رياست جمهوري اخير در افغانستان گفت: اين امر لزوماً مانع از تشكيل يك دولت قوي نمي شود.
وي افزود: هرگونه افزايش نيرو به تنهايي براي فرونشاندن خشونت هاي فزاينده در كشور كافي نيست.

 



عريقات: غرب بايد از پروژه ايران هراسي دست بردارد

صائب عريقات با تاكيد بر اينكه تشكيلات خودگردان هيچ خطري در قبال ايران احساس نمي كند از غرب خواست تا از پروژه ايران هراسي دست بردارد.
به نوشته روزنامه السفير لبنان مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين روز جمعه تاكيد كرد: غرب بايد از پروژه ايران هراسي خود دست بردارد.
وي با اشاره به اينكه تشكيلات خودگردان با ايران اختلاف نظرهايي دارد، در عين حال تصريح كرد كه اين تشكيلات هيچ خطري را در قبال ايران احساس نمي كند. عريقات كه در گفت وگويي در آكادمي روابط بين الملل فرانسه در پاريس شركت كرده بود، تاكيد كرد: گزينه جنگ با ايران اصلا نبايد مطرح باشد.
مذاكره كننده ارشد فلسطيني ايران را قدرتي منطقه اي دانست ولي در عين حال گفت: دوست ندارد ايران از نابودي اسرائيل سخني به ميان آورد، بلكه بهتر است از اضافه كردن فلسطين به نقشه جهان صحبت كند.
پيش از عريقات عمرو موسي دبير كل اتحاديه عرب و وليد جنبلاط رهبردروزي هاي لبنان هم نسبت به وجود پروژه ايران هراسي در منطقه هشدار داده بودند. عمروموسي پيشنهاد كرده بود گفت وگوهاي عربي - ايراني آغاز شود. جنبلاط هم كه به تازگي به ائتلاف 8 مارس پيوسته، چند روز قبل «ايران هراسي» را يك پروژه اسراييلي خوانده و خواستار آغاز مذاكرات اعراب با ايران شده بود.

 



واكنش آمريكا و انگليس به نامه ايران به آژانس

خبرگزاري آسوشيتدپرس از واكنش آمريكا و انگليس به نامه ايران به آژانس انرژي اتمي گزارش داد.
اين خبرگزاري با بيان اينكه ايران در نامه خود به آژانس مطالعات ادعايي آمريكا را بي پايه و اساس دانسته و انگليس و فرانسه را نيز به سوءنيت در مناسبات با خود متهم كرده است نوشت: سخنگوي وزارت امورخارجه انگليس با ادعا خواندن اين اظهارات آن را تكذيب كرد.
بنابراين گزارش، وزارت امورخارجه فرانسه هنوز به نامه ايران به آژانس واكنشي نشان نداده است. اين در حالي است كه «يان كلي» سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا نيز از ارائه هرگونه تفسيري درباره اين مفاد مندرج در اين نامه خودداري كرد.

 



رويانيان خبر داد
 300 ليتر سهميه بنزين پاييزي براي خودروهاي سواري

سهميه 300 ليتر بنزين ويژه پاييز به عنوان يكي از گزينه هاي پيشنهادي با موافقت رئيس جمهور از اول مهرماه در كارت سوخت واريز مي شود.
رويانيان رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت در مراسم افطاري ديشب در جمع خبرنگاران با اعلام اين مطلب افزود: از ميان سه گزينه سهميه 300 ليتري، كاهش 10درصدي سهميه و اجراي دقيق بودجه امسال با كاهش 40درصدي سهميه، رئيس جمهور با گزينه اول تحت عنوان واريز 100 ليتر در ماه موافقت كرد و سهميه 300 ليتري براي خودروهاي شخصي اختصاص يافت.

 



راه اندازي نخستين كتابخانه تخصصي مذاهب اسلامي در قم

قم - خبرنگار كيهان:
نخستين كتابخانه تخصصي مذاهب اسلامي كشور در قم راه اندازي شد.
حجت الاسلام والمسلمين حسن منتظري مسئول موسسه آموزش و پژوهش مذاهب اسلامي با اعلام اين خبر گفت: هدف از راه اندازي اين كتابخانه ايجاد بستري مناسب براي پژوهش در زمينه مذاهب اسلامي است.
وي با بيان اينكه اين كتابخانه از بيش از 4 هزار و 600 عنوان كتاب برخوردار است، گفت: اين كتابخانه به شيوه سنتي ايجاد شده ولي هم اكنون در حال تجهيز شدن به ساز و كارهاي جديد كتابداري است.
منتظري اظهار داشت: هر ساله با برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب با استفاده از نظرات اساتيد و پژوهشگران خبره در رشته تخصصي مذاهب اسلامي حجم قابل توجهي از كتب جديد انتشار يافته در زمينه مذاهب اسلامي به كتابخانه افزوده مي شود.

 



كرمي: دانشگاه آزاد مال شخصي هيئت مؤسس نيست كه آن را وقف كند

نماينده مردم سنندج در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه اموال دانشگاه آزاد مال شخصي هيئت مؤسس نيست كه بخواهند آن را وقف كنند عنوان كرد كه اموال دولتي نيز قابليت و اهليت وقف شدن را ندارند.
«عبدالجبار كرمي» نماينده مردم سنندج در مجلس شوراي اسلامي بحث وقف اموال را يك امر شرعي و فقهي دانست و گفت: براساس فقه اسلامي واقف و موقوف عليه بايد اهليت داشته باشند.
وي افزود: اهليت واقف و موقوف عليه به معناي اين است كه فرد وقف كننده (واقف) بايد نسبت به مال مالكيت بلامنازع داشته باشد و مال وقف شده بايد قابل وقف باشد.
كرمي ضمن اشاره به اساسنامه دانشگاه آزاد كه اموال دانشگاه را در اختيار دولت قرار مي دهد، اظهار داشت: اموال دانشگاه آزاد مال شخصي هيئت مؤسس نيست كه بخواهند آن را وقف كنند و همچنين اموال دولتي هم قابليت و اهليت وقف شدن را ندارند.
نماينده مردم سنندج در مجلس شوراي اسلامي اقدام هيئت مؤسس دانشگاه آزاد را كاملا بيهوده خواند و ادامه داد: اگر دانشگاه آزاد آن قدر پول و اموال دارد كه اقدام به وقف آن مي كند بهتر است به جاي اين كار شهريه دانشجويان دانشگاه را كم كند تا جوانان مجبور نشوند براي تأمين شهريه دانشگاه دست به تخلف بزنند و وقت فكر كردن به تحصيل را پيدا نكنند.
وي افزود: تحت هيچ عنوان امكان ندارد رهبري در اين موضوع نظري داده باشند و با آن موافقت كرده باشند.
كرمي با انتقاد از بعضي دشمنان عالم و دوستان جاهل تصريح كرد: برخي ها در هر تصميم و استنادي از رهبري هزينه مي كنند و بايد با اين افراد برخورد جدي شود زيرا اين اقدام باعث باب شدن اين مسئله خواهد شد و در اصل اين امر براي تزلزل جايگاه انقلاب اسلامي و تضعيف رهبري است.

 



رئيس كل بيمه مركزي ايران خبر داد پرداخت 9 ميليون يورو خسارت سقوط هواپيما در قزوين

رئيس كل بيمه مركزي ايران گفت: در پي سقوط هواپيماي توپولوف شركت هواپيمايي كاسپين در قزوين، شركت بيمه ايران 9 ميليون و 200 هزار يورو خسارت بيمه بدنه، مسافر و خدمه پرداخت مي كند.
به گزارش خبرگزاري مهر جواد فرشباف در حاشيه شركت در جلسه شوراي برنامه ريزي استان قزوين گفت: به منظور جلوگيري از ورشكستگي شركتهاي بيمه در پرداخت خسارت در حوادث بزرگي مانند سقوط توپولوف در قزوين معمولا با شيوه اتكايي از مشاركت شركتهاي بيمه اي در داخل و خارج از كشور هم استفاده مي شود كه در اين حادثه نيز هفت شركت بيمه اي دخيل بودند كه 43 درصد خسارت را بيمه ايران، 36 درصد را بيمه مركزي، بخشي توسط بيمه هاي داخل كشور و مبلغ 5 ميليون يورو توسط شركتهاي بيمه خارجي پرداخت خواهد شد.
وي از پرداخت 9 ميليون و 200 هزار يورو خسارت بيمه در سقوط هواپيماي شركت كاسپين در قزوين خبر داد و افزود: دو ميليون يورو هزينه بيمه بدنه هواپيما، چهار هزار يورو بابت بيمه ديه معادل 53 ميليون تومان به هر نفر اعم از زن و مرد و بخشي نيز بابت خسارات كشاورزان آسيب ديده در منطقه در حال پرداخت است.
فرشباف به صدور 31 ميليون فقره بيمه نامه در كشور در سال گذشته هم اشاره كرد و افزود: در سال گذشته بيش از سه هزار و 400 ميليارد تومان خسارت بيمه در بخشهاي مختلف به بيمه گذاران پرداخت شد.
رئيس كل بيمه مركزي ايران يادآور شد: با راه اندازي واحد سيار بيمه ارزيابان و كارشناسان بيمه بعد از سانحه با حضور در محل نسبت به تعيين مقصر و كروكي بدون حضور ماموران راهنمايي و رانندگي اقدام مي كنند كه اين كار ضمن كاهش مراجعات مردم به شعب بيمه در تسريع امور بيمه اي بسيار تاثيرگذار است.
وي براي اجراي طرح بيمه سيار در استان قزوين اعلام آمادگي كرد و گفت: در صورت موافقت استاندار، قزوين مي تواند پس از تهران به عنوان پايلوت اين طرح را اجرا كند.

 



آيت الله نوري همداني: مردم بايد با علما ارتباط داشته باشند

حضرت آيت الله «حسين نوري همداني» از مراجع تقليد در قم بر ارتباط اقشار مختلف مردم با علما تاكيد كرد و گفت: ما وظيفه داريم با علما ارتباط داشته باشيم.
به گزارش ايرنا، اين مرجع تقليد روز دوشنبه در ديدار با فرمانده نيروي انتظامي استان قم افزود: علما زبان اسلامند و ما بايد ملاحظات اسلام را از زبان آنان بشنويم.
وي گفت: در احاديث نقل شده است كه كسي كه با علما ارتباط نداشته باشد، اهل هلاكت بوده و اين موضوع غير قابل انكار است.
آيت الله نوري همداني افزود: افراد بايد با علمايي ارتباط داشته باشند كه فرد را از شك به يقين، از ريا و تظاهر به اخلاص، از تكبر به تواضع و از حرص و طمع به ساده زيستي برساند.
وي تاكيد كرد: اين علما را بيابيد، با آنها مجالست كرده و آنها را ترك نكنيد.
وي در بخش ديگر سخنان خود با مذمت سلطنت يادآور شد: از دوران معاويه به بعد سلطنت ايجاد شد كه كاخ نشيني و تجملات روي آورد كه پس از اسلام نيز در ايران ايجاد و رواج پيدا كرد.
نوري همداني خاطرنشان كرد: سلطنت، خرج سنگيني را به ملت تحميل و مردم را دچار فقر مادي و فرهنگي مي كند و مردم را از فرمانروايان و حاكمان دور مي سازد.
وي با تاكيد بر دوري مسئولان و حاكمان از سلطنت و ريخت و پاش و تجملات اظهار داشت: سلطنت بر خلاف موازين اسلامي است و مشروعيت ندارد.
اين مرجع تقليد افزود: سلطنت در دوران پهلوي توأم با استكبار شد و زير سلطه استعمار و استكبار قرار گرفت.
آيت الله نوري همداني گفت: امام با نهضت اسلامي به اين استبداد و استكبار خاتمه داد چراكه اساس نظام اسلامي كه امام خميني (ره) ايجاد كرد، فرهنگ خدامحوري و مردم محوري بود.
وي با اشاره به تاكيد امام خميني (ره) به رفاه و آرامش مردم گفت: امام به مردم به ويژه نيازمندان و زاغه نشين ها كه در همه عرصه هاي انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي حضور پيدا مي كردند، توجه خاصي داشتند.
وي افزود: اين مردم و فقرا بودند كه انقلاب كردند و موجب شدند مسئولان به پست و مقام برسند كه الان نيز از فقر رنج مي برند.
آيت الله نوري همداني گفت: اين در حالي است كه قشر مرفه بي درد حضور چنداني در تظاهرات انقلاب اسلامي و صحنه هاي هشت سال جنگ نداشتند.
وي با تاكيد بر اهميت امنيت از جنبه هاي مختلف فكري، مالي و علمي افزود: نيروهاي انتظامي بايد شرايطي فراهم كنند تا مردم هيچگونه دغدغه فكري در جامعه نداشته باشند.

 



صداو سيما با همكاري حوزه به شبهات ديني پاسخ مي دهد

قم- خبرنگار كيهان:
رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر ضرورت پاسخگويي به شبهات ديني، خواستار ساخت برنامه هاي مشترك با همكاري حوزه علميه شد.
مهندس «عزت الله ضرغامي» درمراسم افتتاح پروژه هاي عمراني صداوسيماي مركز قم گفت: با راه اندازي آپلينگ، صداوسيماي مركز قم بر روي ماهواره قرار مي گيرد و از اين رو مي توان تمام برنامه هاي استان قم را به مردم سراسر جهان نشان داد.
وي با اشاره به برنامه هاي شبكه قم گفت: شبكه نور براي همه مردم است و بايد جذابيت خاص خود را داشته باشد و از سوي ديگر اين شبكه بايد از ظرفيت حوزه نهايت استفاده را ببرد.
ضرغامي تصريح كرد: از قم انتظار مي رود برنامه هايي را توليد كند كه پاسخگوي شبهات باشد و آسيب هاي اجتماعي را به درستي دنبال كرده و براي پاسخگويي به آنها برنامه توليد كند.
رئيس سازمان صدا و سيما گفت: براي اين امر بايد از حوزه استفاده كرد و حوزه هاي علميه ظرفيت بسيار قوي در اين زمينه دارند كه بايد به آنها توجه شود.
وي اظهار داشت: از قم توقع دارم كه به يك استان مرجع در توليد برنامه هاي ديني تبديل شود تا شبكه هاي استاني ديگر نيز از اين برنامه ها بتوانند استفاده كنند.
رئيس سازمان صداوسيما با اشاره به پخش شبهات فكري توسط شبكه هاي ماهواره اي گفت: صداوسيماي مركز قم بايد جوابگوي اين شبهات باشد و با اين اقدام شياطين مبارزه كند و حوزه نيز ظرفيت زيادي در اين زمينه دارد كه بايد با همكاري حوزه جواب اين شبهات را داد.
ضرغامي گفت: شبكه نور بايد در صبح ها برنامه پخش كند و اين زمان بهترين فرصت براي پخش برنامه هاي حوزوي و پاسخگويي به شبهات است.
رئيس سازمان صداوسيما افزود: سازمان آمادگي كامل براي حمايت از مركز قم را دارد كه اميد است با همكاري حوزه بتوان به شبهات پاسخ داد.
از سوي ديگر محمدي نيا مدير كل صداوسيماي مركز قم گفت: بسياري از اين برنامه ها قابليت پخش در رسانه هاي كشوري را دارد و از اين رو تقويت صداوسيماي مركز قم از اهميت خاصي برخوردار است.
به گزارش ايرنا، آيت الله مقتدايي مدير حوزه علميه قم در اين مراسم نيز گفت: اختلاط ميان زن و مرد در تلويزيون بايد حد و مرزي داشته باشد و برنامه هاي صداوسيما بايد منطبق با اسلام ناب محمدي باشد كه در غير اين صورت براي اسلام و نظام خطرناك است.

 



با حضور وزير راه و ترابري پل روگذر بزرگراه چيتگر به بهره برداري رسيد

شهريار - خبرنگار كيهان:
با حضور وزير راه و ترابري پل روگذر فتح در بزرگراه چيتگر با اعتباري بالغ بر 16 ميليارد تومان به طول يك كيلومتر كه از مصوبات سفر استاني رئيس جمهور تامين اعتبار شده بود افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
وزير راه و ترابري در مراسم افتتاح اين پل گفت: يكي از برنامه هاي اساسي وزارت راه، توسعه هرچه سريع تر راه آهن در سراسر شهرهاي كشور و اتصال آنها به يكديگر است كه بتواند در كاهش سوخت، تصادفات و تلفات جاني تاثيرگذار باشد.
دكتر حميد بهبهاني افزود: در اين چهار سال، طرح و برنامه ريزي در اين راستا در دست تهيه داريم كه بتوانيم ظرف 16 سال آينده در كشور تكميل و اجرايي شود تا مردم ما از اين نعمت بهره مند شوند و اين طرح مورد توجه وزراي راه و ترابري آينده نيز قرار بگيرد و جمهوري اسلامي در منطقه از لحاظ شبكه راه آهن در رتبه اول قرار بگيرد.
وي افزود: در اين راستا در نظر داريم سرمايه گذارهاي داخلي و خارجي را جهت توسعه حمل ونقل زميني به خدمت بگيريم.
وزير راه و ترابري گفت: برنامه ديگر وزارت راه در نظام جمهوري اسلامي اجراي عدالت محوري است خدمات در روستاها مورد توجه دولت است روستائيان حق بزرگي به گردن ما دارند و ما تلاش كرديم معاونت توسعه راه روستايي را در وزارت راه ايجاد كنيم.
وي تصريح كرد: 80 هزار كيلومتر بزرگراه راههاي اصلي و آزاد و فرعي و 130 هزار كيلومتر راه روستايي در كشور داريم كه در گذشته هيچ متولي نداشت. ان شاءالله با يك برنامه ريزي جامع ظرف 6 سال آينده كل روستاهاي كشور از نعمت راه مناسب و آسفالته بهره مند خواهند شد. البته بودجه اين طرح تقديم مجلس شوراي اسلامي شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

اعتراض 50 انديشمند و فيلمساز
به حمايت جشنواره تورنتو از صهيونيسم
حدود 50 نفر از انديشمندان و فيلمسازان مشهور جهان، به همسويي جشنواره فيلم تورنتوي كانادا با رژيم صهيونيستي اعتراض كرده اند. آن ها معتقدند اين جشنواره شريك جرم جنايات رژيم اشغالگر قدس است.
در اين دوره از جشنواره تورنتو، بخش ويژه اي به نام شهر به شهر طراحي شده كه در آن تل آويو از نگاه ده فيلمساز اسرائيلي به نمايش درمي آيد. اين مسئله سبب شده است كه افرادي چون «نوآمي كلين» جامعه شناس كانادايي، «كن لوچ» فيلمساز انگليسي، «جين فوندا» بازيگر آمريكايي، «جان گريسون» و... نامه اي سرگشاده نوشته و در آن تصريح كرده اند: برگزاري اين بخش ناديده گرفتن درد و رنج هزاران نفر از ساكنان قبلي تل آويو است كه هم اكنون در اردوگاه هاي مناطق اشغال شده زندگي مي كنند.
در بخش ديگري از اين نامه جشنواره تورنتو به تباني با دستگاه تبليغاتي رژيم صهيونيستي متهم شده و آمده است: اين جشنواره يك كمپين تبليغاتي به نفع اسرائيل راه انداخته و اين در حالي است كه فيلمسازان فلسطيني جايي در اين برنامه ندارند.
راهي براي معرفي شيعه و مهدويت به غرب
ميشله نيكلسون، مستندساز غربي، با حضور در ايران، علاوه بر ساخت مستند درباره «محمود احمدي نژاد» يك مستند درباره فرهنگ شيعه و مهدويت خواهد ساخت.
محمدرضا اسلاملو، تهيه كنندگي اين فيلم مستند را بر عهده دارد و مي گويد: نيكلسون با كسب مجوزهاي لازم به ساخت اين دو مستند خواهد پرداخت.
وي در توضيح هدفش از ارائه پيشنهاد ساخت فيلم درباره شيعه و مهدويت گفته: وقتي «كريستين امان پور» به ايران آمد، فيلمي را با عنوان جنگجويان خدا ساخت كه به هيچ عنوان تصوير واقعي ايران را نشان نداد و در تقابل كامل با فرهنگ مهدويت و شيعه بود و ما قصد داريم با دعوت از نيكلسون براي حضور در ايران، اين تصوير غيرواقعي را اصلاح كنيم.
وي به فارس افزود: ما در شرايطي قرار داريم كه روز به روز هجمه رسانه هاي غربي عليه اسلام و به خصوص شيعه بيشتر و بيشتر مي شود و اين فرصت بسيار خوبي است كه ايشان با حضور در ايران از نزديك با حقيقت شيعه و فرهنگ مهدويت آشنا شود و بتواند آن را به دنيا معرفي كند.
ده نمكي: عده اي پدرخوانده حرف خود را حرف همه مي دانند
مسعود ده نمكي گفت: عده اي همواره منافع شان در اين است كه خودشان را به عنوان پدرخوانده در عرصه هاي مختلف فرهنگ جا بيندازند و حرف خود را به عنوان حرف همه مطرح كنند.
كارگردان اخراجي ها در بخشي از مصاحبه با فارس با تاكيد بر همدلي ميان وزير ارشاد و هنرمندان اظهار داشت: اما نقطه اي كه در اين ميان مغفول مي ماند، اين است كه تعداد معدودي آدم چتر سياست را در حوزه فرهنگ گرفته اند، به نوعي مي خواهند فضاي حوزه فرهنگ را سياسي كنند و اين تعداد، همواره منافع شان در اين است كه خودشان را به عنوان پدرخوانده در عرصه هاي مختلف فرهنگ جا بيندازند و حرف خود را به عنوان حرف همه مطرح كنند.
دعوت از مستندسازان مستقل غربي
در جشنواره ضد صهيونيستي
در دومين جشنواره رسانه اي ضد صهيونيستي «حديث مقاومت» از مستندسازان مستقل اروپايي و آمريكايي نيز دعوت خواهد شد. ابراهيم علي برزي دبير دومين جشنواره حديث مقاومت ضمن اعلام اين مطلب گفت: به دنبال برگزاري موفقيت آميز اولين جشنواره حديث مقاومت كه سال گذشته در سالگرد مقاومت 33 روزه حزب الله لبنان با شركت هنرمندان و فيلمسازان داخلي و خارجي برگزار شد، دومين جشنواره در دي ماه سال جاري مقارن با سالگرد مقاومت مردم غزه در برابر تهاجم رژيم صهيونيستي با مشاركت برخي از شبكه هاي تلويزيوني منطقه، سازمان ها و موسسات داخلي و بين المللي و باحضور هنرمندان، مستندسازان، فيلم سازان داخلي و خارجي برگزار مي گردد.
دبير دومين جشنواره حديث مقاومت به استقبال فيلم سازان و مستندسازان داخلي و خارجي از اولين جشنواره حديث مقاومت اشاره كرد و افزود: جشنواره دوم، با رويكردي بين المللي برگزار مي شود و شناسايي مستندسازان موفق جهاني و ايجاد ارتباط ميان آنان و مستندسازان داخلي، از ديگر اهداف برگزاري جشنواره دوم حديث مقاومت است و در اين راستا، تمهيداتي براي دعوت از مستندسازان مستقل اروپايي و آمريكايي انديشيده شده است.
تاسيس سه شبكه جديد تلويزيوني ويژه نسل جوان
قائم مقام صدا و سيما گفت: سه شبكه جديد تلويزيوني ويژه كودك و نوجوان، ورزش و فيلم و سريال در رسانه ملي تاسيس مي شود. علي دارابي خبر داد: اين شبكه ها اكنون در حال پيش توليد برنامه براي راه اندازي هستند.
وي به باشگاه خبرنگاران افزود: راه اندازي يك شبكه فيلم و سريال عربي و شبكه اسپانيولي نيز در دستور كار معاونت برون مرزي قرار گرفته است كه با راه اندازي اين شبكه ها، امكان رساندن پيام انقلاب اسلامي در منطقه آمريكاي لاتين نيز فراهم خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14