(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 16 شهريور 1388- شماره 19456
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خبرگزاري فرانسه: راي اعتماد مجلس جايگاه احمدي نژاد را تقويت كرد
عضو هيئت رئيسه مجلس: رئيس جمهور براي معرفي وزراي جديد سه ماه فرصت دارد
توسل به دو وزنه وزين وظيفه ما در شب قدر
بازي با حيات كاپيتاليسم
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به ادعاهاي اعراب خليج فارس:جزاير سه گانه تا ابد متعلق به ايران خواهد بود
روايت قديريان از نقش شهيد آيت الله قدوسي در خنثي سازي پروژه كودتاي بني صدر
مقام هاي رياض پاسخگو نيستند يك زائر ايراني درعربستان ناپديد شد
بيست و هشتمين سالگرد شهادت آيت الله قدوسي برگزار شد
برگزاري توديع و معارفه وزير دادگستري در غياب الهام



خبرگزاري فرانسه: راي اعتماد مجلس جايگاه احمدي نژاد را تقويت كرد

خبرگزاري فرانسه به نقل از تحليلگران نوشت: راي اعتماد مجلس به اكثريت وزراي پيشنهادي احمدي نژاد سبب شد تا جايگاه وي در مقام رئيس جمهور ايران تقويت شود.
به گزارش فارس، خبرگزاري فرانسه به نقل از «ماشاءالله شمس الواعظين» يك روزنامه نگار سياسي مطرح كرد، كسب راي اعتماد مجلس توسط 18 تن از تعداد 21 وزير پيشنهادي احمدي نژاد جايگاه وي را به عنوان رئيس جمهور ايران تقويت كرد.
مجلس شوراي اسلامي ايران روز پنج شنبه گذشته به تعداد 18 تن از وزراي پيشنهادي «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهور منتخب ايران از جمله يك وزير زن راي اعتماد داد.
اين روزنامه نگار در ادامه گفت وگوي خود با خبرگزاري فرانسه اعلام كرد: دولت ايران بايد اقتدار خود را در حل مسائل بين المللي نشان دهد تا وضعيت داخلي كشور نيز به ثبات برسد.
«الكس واتانكا» تحليلگر ارشد مسائل خاورميانه در شركت اطلاعاتي جانس كه مقر آن در لندن است، در تحليل شخصيت احمدي نژاد تاكيد كرد: احمدي نژاد به جسارت دوره اول رياست جمهوري خود باقي خواهد ماند.
«كارل بيلدت» نخست وزير سوئد روز جمعه گذشته اعلام كرد كه اتحاديه اروپا براي انجام مذاكرات در خصوص برنامه هسته اي ايران آمادگي دارد.
بيلدت كه در حال حاضر كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را عهده دار است در استكهلم پايتخت سوئد افزود: چنانچه ايران آمادگي تعامل با ما را داشته باشد، ما نيز آماده همكاري با آنها خواهيم بود.

 



عضو هيئت رئيسه مجلس: رئيس جمهور براي معرفي وزراي جديد سه ماه فرصت دارد

عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: براساس آئين نامه داخلي مجلس، رئيس جمهور براي معرفي وزراي آموزش و پرورش، رفاه و نيرو سه ماه فرصت دارد.
حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج الديني در گفت وگو با فارس افزود: اگر مجلس شوراي اسلامي به يك يا چند وزير راي اعتماد ندهد، رئيس جمهور تا سه ماه فرصت دارد فرد يا افراد ديگري را براي اخذ راي به مجلس معرفي كند.
وي افزود: در طي اين مدت، رئيس جمهور مي تواند از وزراي قبلي يا گزينه هاي ديگري تحت عنوان سرپرست براي اداره وزارتخانه هاي مربوطه استفاده كند.
در همين رابطه شنيده شده كه رئيس جمهور براي برخي وزارتخانه هاي بدون وزير همچنان بدنبال معرفي وزراي زن است و بر همين اساس حتي از بعضي نمايندگان زن مجلس به عنوان گزينه هاي پيشنهادي نام برده مي شود.
هرچند اين شنيده ها فعلا در حد مطالب تاييد نشده است اما بعضي از چهره هاي فراكسيون اصولگرايان مجلس معتقدند معرفي مجدد وزير زن براي وزارتخانه هاي آموزش و پرورش يا رفاه فقط منجر به افزايش حساسيت ها در برخي محافل مذهبي مي شود و امكان راي آوري افراد معرفي شده را هم تا حد زيادي از بين مي برد. بنابراين مناسب است رئيس جمهور از اين اقدام صرف نظر نمايد.
دولت بهتر است بر معرفي مجدد وزير زن اصرار نكند
در همين رابطه حجت الاسلام محمدتقي رهبر نماينده مردم اصفهان در مجلس در پاسخ به سؤالي مبني بر احتمال معرفي يك زن براي وزارت آموزش و پرورش از سوي رئيس جمهور اظهار داشت: بهتر است كه دولت براي معرفي وزير زن اصرار نداشته باشد.
وي كه در جمع خبرنگاران مجلس سخن مي گفت افزود: من مخالف شخصيت و جايگاه و توان زنان در جامعه نيستم اما به نظر مي رسد با توجه به مخالفت برخي از علما و مراجع به معرفي زنان براي تصدي مسئوليت وزارتخانه ها، بهتر است دولت در اين زمينه اصرار نداشته باشد.
حجت الاسلام رهبر تصريح كرد كه مجلس براي تحقق اهداف رئيس جمهور مبني بر حضور وزير زن در كابينه به وزير بهداشت راي اعتماد داد اما دو وزير پيشنهادي ديگر ويژگي هاي مورد نظر مجلس را نداشتند و به همين دليل به آنان راي اعتماد ندادند.
وي اضافه كرد: اصرار رئيس جمهور به معرفي وزير زن ديگر مي تواند در مجلس، جامعه روحانيت و حوزه علميه تشنج فكري و نظري ايجاد كند.
رئيس مجمع نمايندگان روحاني مجلس در ادامه خاطرنشان كرد: رئيس جمهور پيش از اين گفته بود كه چون اين افراد را معرفي كرده است نمي تواند آنها را پس بگيرد از اين رو مجلس به دليل آن كه خيرخواه دولت است از رئيس جمهور مي خواهد كه اين بار نيز نظر علما را مورد توجه قرار دهد.
نماينده مردم اصفهان در خانه ملت با اشاره به اين كه معرفي دوباره وزير زن به مجلس در حوزه و ميان علما بازتاب خوبي ندارد تصريح كرد: نگرانم كه بين مجلس و دولت به دليل معرفي دوباره چنين افرادي كشاكش به وجود آيد و مجلس ديگر به آنها راي اعتماد ندهد كه اين مسئله نيز خوب نيست.
طرح قانونمند كردن استفاده از عناوين علمي راي نياورد
نمايندگان مجلس در جلسه علني ديروز به كليات طرح يك فوريتي قانونمند كردن به كارگيري عناوين علمي راي مثبت ندادند.
در ماده واحده طرح مذكور كه به امضا 66 نفر از نمايندگان رسيده بود، آمده است: استفاده از عناوين علمي دكتر، مهندس و مانند اينها كه شرايط اخذ آن مطابق مقررات مربوط تعيين مي شود توسط هر فرد مستلزم داشتن مدرك معتبر از مراكز علمي و دانشگاهي داخلي يا خارجي مورد تائيد رسمي وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري يا بهداشت درمان و آموزش پزشكي مي باشد.
همچنين در اين طرح مجازات هايي براي مرتكبين استفاده غيرمجاز از عناوين علمي مذكور تعيين شده بود.
مخالفان اين طرح از جمله دلخوش نماينده صومعه سرا در مخالفت خود اعلام كردند كه اين طرح ناپخته و غيرآماده است و جرايم درنظر گرفته شده در آن در شأن قوه قضاييه نيست.
اين مخالفان اظهار داشتند كه چرا بايد قانوني نوشته شود كه به آن عمل نمي كنند.
همچنين نماينده اردل و فارسان در تذكري آئين نامه اي طرح مذكور را مغاير مواد 130 و 134آئين نامه داخلي مجلس دانست و گفت: براساس دو ماده مذكور عنوان طرح ها و لوايح بايد متناسب با اصل موضوع يا عنوان طرح يا لايحه باشد لذا بايد عنوان طرح مذكور تغيير يابد.
دستنايي خاطرنشان كرد: عنوان اين طرح با محتواي آن تناسب ندارد چراكه وقتي عنوان طرح را نگاه مي كنيم به نظر مي رسد كه يك قانون جامع است كه از ريز تا درشت قوانين علمي را قانونمند مي كند. در حالي كه محتوي طرح مذكور صرفا الحاق يك تبصره به ماده 586 قانون مجازات اسلامي محسوب مي شود.
ابوترابي فرد نايب اول مجلس كه ديروز رياست جلسه علني را بر عهده داشت تذكر وي را وارد ندانست و گفت: اگر توجه كنيد عنوان اين طرح تغيير كرده است.
البته در پايان پس از راي نياوردن كليات طرح، هيات رئيسه اين طرح را از دستور خارج كرد.
همچنين در جلسه علني ديروز يك فوريت طرح بهسازي قراردادهاي موقت كار و شركت هاي پيمانكار نيروي انساني راي نياورد.
لزوم معرفي چهره ملي
براي آموزش و پرورش
نماينده مردم اردل و فارسان در مجلس گفت: رئيس جمهور براي وزارت آموزش و پرورش گزينه اي ملي و مورد تجليل همه مردم را انتخاب كند.
حيدري دستنايي در نطق ميان دستور افزود: بنده متعجبم چرا وزارت آموزش و پرورش نمي تواند رئيسي از درون خود داشته باشد.
اين نماينده مجلس در ادامه با تاكيد بر اينكه به فرماندهان آشوب ها اعلام مي كنيم كه روز قدس يادگار امام راحل است و هيچ حزبي نبايد آن را آلوده كند گفت: در روز قدس همه يك شعار سر مي دهند و آن شعار مرگ بر آمريكا و اسرائيل است.
نبايد حضور 40ميليوني مردم
با برخي موضوعات تلخ شود
نماينده مردم زابل در مجلس با بيان اينكه هشدارها و رهنمودهاي مقام معظم رهبري را بايد جدي تلقي كنيم، تصريح كرد: حضور 40 ميليوني مردم در پاي صندق هاي راي باعث شد شيريني در كام مردم به وجود آورد اما نبايد بگذاريم برخي از موضوعات آنرا تلخ كند.
عباسعلي نورا در نطقش همچنين خواستار حل مشكلات سيستان شد.
اراي مجلس به دولت دهم بيگانگان را نااميد كرد
نماينده سبزوار در مجلس گفت: كه مجلس با رأي اعتماد وزراي پيشنهادي رئيس جمهور و تشكيل دولت دهم مشت محكمي را بر دهان بيگانگان زد و اكنون نوبت به دولت دهم است كه در راه رسيدن به اهداف سند چشم انداز 20 ساله حركت كند و كشور را به اوج و تعالي برساند.
علي بروغني در نطقش تصريح كرد: همكاران مجلس هيئت دولت و همه گروه ها و احزاب اگر به فكر ايراني آباد و سازندگي آن و ادامه راه شهدا هستند بايد با يد واحده و به دور از حواشي ايران اسلامي را بسازند.

 



توسل به دو وزنه وزين وظيفه ما در شب قدر

شب قدر از دو جهت براي ما گرامي است. و ما هم غير از اين دو عنصر محوري چيزي نداريم؛ و اين شب مي تواند جامع آن دو عنصر محوري باشد. يكي جريان «قرآن» است و ديگري جريان «عترت». اين همان ثقلين و دو وزنه وزين است كه رسول اكرم(ص) از طرف ذات اقدس اله به جوامع انساني و اسلامي، بالاخص به مجامع شيعه معرفي كرد؛ فرمود: اني تارك فيكم الثقلين (1). شب قدر شب توسل به قرآن است و عترت.
اينكه گفتند: قرآن به دست بگيريد، دعايي دارد؛ بعد بر بالاي سر بگذاريد، دعايي دارد؛ و نام اين 14معصوم را ببريد، براي آن است كه قرآن در كنار عترت است و عترت در كنار قرآن است و اين دو ثقل و وزنه وزين، وسيله توسل ما به خداي سبحانند. يك توضيح كوتاهي درباره توسل به قرآن و عترت ارائه بشود تا ان شاءالله با قلب باز، توسل به قرآن و عترت را موفق بشويم و آن بركات نهايي را از ذات اقدس اله مسالت بكنيم.
دور بودن عده اي از بندگان در عين نزديكي خدا به آنان
آن امور عبارت از اين است: در جريان قرب و بعد زماني يا زميني اين نسبت مساوي است؛ يعني اگر چيزي به چيز ديگر نزديك بود، آن هم به اين نزديك است؛ يا از او دور بود، آن هم نسبت به اين دور است. ولي در قرب و بعد معنوي اين چنين نيست؛ ممكن است يكي نزديك باشد و ديگري دور. خداي سبحان در عين حال كه به همه نزديك است، هو معكم اينما كنتم (2)؛ ولي يك عده ينادون من مكان بعيد (3). كافران و ملحدان و منافقان از خدا دورند. در اضافه هاي اشراقي اينطور است، در قرب و بعد معنوي اينطور است كه خدا نزديك است، ولي بنده دور.
نزديك شدن بندگان به خدا با مدد وسائل تقرب
اگر بنده دور، بخواهد به خداي نزديك، نزديك بشود؛ وسيله مي طلبد. عبادت او وسيله است، قرآن و عترت وسيله است؛ آيه وابتغوا اليه الوسيله (4) هم تثبيت كرده است كه يك سلسله امور، وسيله اند. لكن شب قدر كه بهترين شب هاي ايام سال است، شب توسل به قرآن است و عترت. كه ما اين دو وسيله را محترم بشماريم، بالاي سر بگذاريم، اسامي مقدسه را بر لبانمان جاري بكنيم، و به خداي سبحان متوسل بشويم تا اين بعدمان را به قرب نزديك بكنيم و خود را نجات بدهيم، براي ابد رهايي پيدا كنيم. چون اگر خداي ناكرده كسي در اين ايام خود را آزاد نكند، هميشه برده است؛ و انسان برده بدهكار را به گرو مي گيرند. اگر كسي بدهكار بود، حق خدا را اداء نكرد، مديون را گرو مي گيرند.
گرو بودن جان انسان گنهكار در بند اعمال خود
اينكه در قرآن فرمود: كل نفس بما كسبت رهينه (5)، كل امري بما كسب رهين (6)، مرهون بودن، مال مديون هاست. و در جريان دين عادي و مالي، ملك را رهن مي گيرند، ولي در مسائل اعتقادي و اخلاقي خود انسان را به گرو مي گيرند. اگر كسي حق خدا را اداء نكرد، خود آن شخص را به گرو مي گيرند. او در بند است و آزاد نيست تا حق را اداء كند. و در خطبه نوراني رسول گرامي(ص) آمده است كه: ان انفسكم مرهونه بذنوبكم ففكوها باستغفاركم (7). يعني شما كه گناه كرديد، بدهكاريد؛ مديون بايد رهن بدهد، و خدا خود شما را گرو مي گيرد، شما دربنديد؛ در ماه مبارك رمضان با استغفار، خود را آزاد كنيد.
اشراف «مقربان» بر «احرار»
اين توسل به قرآن و عترت براي آزادسازي خود ماست كه بشويم جزو احرار. از آن به بعد هم مراحل فراواني در پيش هست. اگر آزاد شديم، تازه مي شويم «اصحاب يمين»! از صحاب يمين تا مقربين شدن فاصله فراوان است. كل نفس بما كسبت رهينه. الا اصحاب اليمين (8). آنها كه اصحاب ميمنت اند، كارشان ميمون و مبارك است، شر و فساد و فتنه اي در گفتار و رفتار و نوشتار آنها نيست، آنها آزادند، جزو احرارند. ولي بين آنها و بين مقربين فاصله فراوان است. آنها تحت اشراف مقربانند؛ هر كاري بكنند، مقربان مي بينند. ان كتاب الابرار لفي عليين. و ما ادراك ما علييون. كتاب مرقوم. يشهده المقربون (9). نامه اعمال ابرار تحت اشراف و اشراق مقربان است. مقربان درجات والايي دارند كه ابرار فاقد آن درجاتند.
توسل به قرآن و عترت در شب قدر
ما تلاش و كوشش مان در اين شب بايد اين باشد كه خود را جزو احرار و آزادمردان عالم بكنيم و بشويم جزو اصحاب يمين؛ از آن به بعد ان شاءالله اميد نيل به مقام مقربان هم هست. آن وسيله مهمي كه بتواند فك رهن كند، برده اي را آزاد كند، بسته اي را رها كند؛ قرآن است و عترت. و نمودار عترت و نماد عترت علي بن ابيطالب است كه اين شب ها متعلق به ذات مقدس علي(ع) است. اگر كسي ولايت را در دل و قرآن را در جان داشته باشد، با اين دو وزنه وزين به خداي سبحان متوسل بشود. و قرآن به سر بگذارد، اين يعني قرآن در راس امور ماست و نام 14معصوم را بردن يعني اينها مفسران قرآنند، اينها مجريان قرآنند، اينها مبينان قرآنند، اينها قرآن شناسانند، اينها حافظان حدود قرآنند و مانند آن. بنابراين وظيفه ما در شب هاي قدر توسل به اين دو ثقل و وزنه وزين است تا به خدا نزديك بشويم.
تجلي ويژه خداي سبحان در بعضي از ايام همچون شب قدر
مطلب ديگر آن است كه هميشه مي شود به اين دو وزنه متوسل شد، لكن ليله القدر خصيصه اي دارد كه ليالي ديگر و زمان هاي ديگر فاقد آن خصيصه اند. براي جريان قوم موساي كليم (ع) يك موفقيت هايي بود كه خداي سبحان فرمود: و ذكرهم بايام الله (01). به موساي كليم فرمود: يك روزهايي است كه خداي سبحان در آن روزها تجلي ويژه دارد و باعث موفقيت بني اسرائيل مستضعف است و مايه سرنگوني فراعنه. مردم را به آن ايام الله متذكر بكن تا اينها از صبور و صابربودن به (صبار) بودن برسند و كامياب بشوند در پيروزي. در اسلام ليله قدر به منزله ايام الله جريان موساي كليم است.
براندازي ظلم و ستم در سايه احياي شب قدر
اگر كسي اين ليله قدر را احياء كند، قرآن را احياء كند و ولايت را احياء كند، فرعون هاي هر عصري هم سرنگون خواهند شد؛ ديگر نه ظلمي در عراق مي بينيم، نه ستمي در افغانستان مشاهده مي كنيم، نه خونريزي و خونخواري در فلسطين و نه در جاهاي ديگر! به موساي كليم فرمود: مردم را به ايام الله متذكر كن تا ستم برافتد؛ به نبي ما هم فرمود: مردم را به ليله قدر متذكر كن تا ستم برافتد. بنابراين اين ليله قدر براي ما تعيين كننده است.
اشك و آه؛ سلاح مؤمنان در برابر دشمنان
ما چون برحقيم، بايد به حقيقت متوسل بشويم. بيش از آن مقداري كه ما به «آهن» تكيه داريم، به «آه» تكيه مي كنيم. ما سلاحمان در استجابت ادعيه مان ناله و آه ماست كه در دعاي كميل مي خوانيم: و سلاحه البكاء (11). خدايا! به ما گفتي مسلح بشو؛ سلاح ما اشك ماست و ما اين اشك را در شب هاي قدر ذخيره مي كنيم. يك ملت ضعيف و قليل، كم من فئه قليله؛ اگر بخواهد غلبت فئه كثيره؛ بايد باذن الله باشد. و خداي سبحان زماني مردم عراق و افغانستان و فلسطين را نجات مي دهد كه شيعيان ايران با اشك از ذات اقدس اله نصرت اينها را طلب بكنند. صرف تاسف و تاثر ظاهري اثري ندارد. همان بني اسرائيلي كه روزي از فرعون نجات پيدا كرده اند، امروز دارند كار فراعنه را انجام مي دهند! خداي سبحاني كه به آنها فرمود: ما به شما قدرت داديم: فينظر كيف تعملون، لننظر كيف تعملون (21)؛ به مسلمانها هم مي فرمايد: اگر مسلح بشويد به سلاح اشك و ناله و دعا، شما را هم موفق خواهيم كرد.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام ظله العالي) در مراسم احياي شب 91ماه مبارك رمضان مسجد اعظم قم- 21/8/3831
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) مستدرك الوسائل/11/ 473 2) حديد/4 3) فصلت/44
4) مائده/53 5) مدثر/ 83 6) طور/ 21
7) وسائل الشيعه/10/413 8) مدثر/ 83 و 93 9) مطففين/ 81 تا 21
01) ابراهيم/ 5 11) مفاتيح الجنان/ دعاي كميل 21) بحارالانوار/65/ 26
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان، هر روز منتشر مي شود.

 



بازي با حيات كاپيتاليسم

روح الله امين آبادي
يك هفته قبل از سفر رئيس جمهور ونزوئلا به ايران، هفته نامه اكونوميست به عنوان بلندگوي نظام ليبرال سرمايه داري از روابط رو به رشد تهران- كاراكاس اينگونه ابراز نگراني كرد كه «آمريكاي لاتين در حال نزديك شدن به ايران و در نتيجه دور شدن از آمريكاست.» اين فرآيند كه در مقصد خود تئوري «اتحاد جنوب عليه شمال» را عملي مي كند، به دليل وابستگي هايي كه كشورهاي شمال به منابع و ذخاير جنوب دارند، در حقيقت فرآيند « بازي با حيات كاپيتاليسم» است.
هوگو چاوز در روزهاي آغازين دور دوم رياست جمهوري دكتر محمود احمدي نژاد پا به ايران گذاشت تا نگراني هاي اردوگاه غرب شدت يافته و بار ديگر نظرها به سوي آمريكاي لاتين و روابط استراتژيك ايران با اين منطقه حساس معطوف شود.
مطالعه رفتار خارجي كشورهاي آمريكاي لاتين، بيانگر اين واقعيت است كه تحت تاثير شرايط پس از جنگ سرد، گرايش جديدي در ميان كشورهاي اين منطقه با هدف ارائه تعريفي جديد از جايگاه آن در جهان و زدودن عنوان «حياط خلوت» (Back yard) آمريكا شكل گرفت و به سرعت گسترش يافت.
پس از روي كار آمدن جريان چپ در ونزوئلا، بوليوي، اكوادور و نيكاراگوئه، مولفه هاي سياست خارجي جديد آمريكاي جنوبي به اين شكل دسته بندي شد: تلاش براي به دست آوردن نقش مستقل در سياستگذاري و خروج از فشار عوامل خارجي؛ تلاش براي اثرگذاري بيشتر در صحنه هاي منطقه اي و بين المللي؛ تلاش براي به دست آوردن جايگاه حقيقي متناسب با ظرفيت هاي ملي در تجارت جهاني؛ شكستن حصار ارتباط محدود با آمريكا و اروپا و گسترش روابط با كشورهاي خارج از اين دو حوزه سنتي، تضمين رشد و جهش اقتصادي و...
صرف نظر از ارزش هاي ملي و معيارهاي درون مرزي، مشاهده مي شود كه بسياري از مولفه هاي سياست خارجي در آمريكاي لاتين، مي تواند نقطه همگرايي جمهوري اسلامي ايران با اين منطقه باشد. از اين رو، اين احساس هماهنگي و همگني طرفين در روابط خارجي سبب شده تا تهران درصدد توسعه و گسترش روابط با اين كشورها باشد.
در سالهاي اخير، تعدادي از كشورهاي آمريكاي جنوبي در زمره كشورهاي دوست و هم پيمان ايران قرار گرفته اند و تعدادي ديگر نيز از رده كشورهاي متخاصم به رده كشورهاي غيرمتخاصم تغيير مسير داده اند.
روابط نزديك ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين و به ويژه ونزوئلا علاوه بر نزديكي سياست هاي خارجي كه ناشي از رويكرد استقلال طلبانه دو كشور در نظام بين الملل است، داراي صبغه اقتصادي نيز مي باشد.
توسعه روابط اقتصادي به منظور متنوع سازي روابط تجاري و ايجاد شركت هاي مختلط براي سرمايه گذاري مشترك را مي توان از زمره دلايلي شمرد كه روابط اين دو كشور را ضروري مي سازد. در اين زمينه همكاري هاي منطقه اي از جمله ايجاد زمينه براي همكاريهاي بلوكي بين اكو و مركوسور در بلندمدت درنظر گرفته مي شود. با توجه به موقعيت و توانمندي هاي اقتصادي و تجاري آمريكاي لاتين به عنوان يك بلوك قوي در اقتصاد جهاني و همچنين توانمندي هاي ايران در منطقه به عنوان دروازه ورود به آسياي ميانه و قفقاز، و نيز زمينه هاي موجود براي سرمايه گذاري هاي دو جانبه روابط محكمي در آينده پيش بيني مي شود.
مي توان پنج هدف عمده اقتصادي براي جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با آمريكاي لاتين متصور شد: 1- استفاده از ظرفيت هاي اقتصادي منطقه 2- جذب سرمايه و صدور خدمات فني و مهندسي 3- توسعه بازارهاي صادراتي ايران 4- متنوع ساختن بازارهاي وارداتي ايران و 5- زمينه سازي براي تعامل در دادوستد تكنولوژيك.
در پي اعمال برخي از تحريم هاي تجاري و اقتصادي عليه كشورمان در سال هاي اوليه انقلاب، جمهوري اسلامي ايران به منظور متنوع سازي بازارهاي تجاري و اقتصادي خود، ظرفيتهاي تجاري و اقتصادي منطقه آمريكاي لاتين را مورد توجه قرار داد. مطالعه روابط تجاري ايران طي دوران پس از انقلاب اسلامي، بيانگر افزايش سريع و پر حجم روابط تجاري ايران با كشورهاي منطقه است. اين روابط تا سال هاي اخير صرفا در حوزه واردات كالاهاي اساسي و به صورت يك طرفه بوده است؛ به طوري كه در اين مدت براساس يك تخمين ميزان واردات كالا از كشورهاي منطقه، بيش از 25 ميليارد دلار بوده است. طرف هاي مهم تجاري ايران در منطقه عبارت بودند از: برزيل، آرژانتين و مكزيك.
دولت نهم با عنايت به اهميت روابط اقتصادي، راهبردجديد را در توسعه روابط سياسي بر پايه متنوع سازي مقاصد تجاري در منطقه آمريكاي لاتين، اتخاذ كرد و توازن در روابط سياسي و اقتصادي و افزايش صادرات به كشورهاي منطقه را در دستور كار قرار داده و در اين ارتباط، با ظرفيت هاي سياسي به وجود آمده در منطقه به ويژه در كشورهاي ونزوئلا، بوليوي، نيكاراگوئه و اكوادور سعي وافري به منظور ايجاد فرصت هاي تجاري براي تجار ايراني و صادرات خدمات فني و مهندسي كشورمان به اين منطقه فراهم كرده است.
احداث كارخانه تراكتورسازي مشترك ايران و ونزوئلا «ون ايران» با ظرفيت سالانه 12000 دستگاه تراكتور) و صدور توليدات اين كارخانه به كشورهاي منطقه از جمله بوليوي و اروگوئه؛ احداث كارخانه اتومبيل سازي مشترك ايران خودرو و سايپا در ونزوئلا با ظرفيت سالانه 24000 دستگاه؛ صادرات صنايع كوچك به ونزوئلا و بوليوي و كوبا از جمله احداث كارخانجات توليد لبنيات و آردسازي و ماشين آلات تزريق پلاستيك؛ اجراي پروژه مطالعات اكتشاف زمين شناسي در ونزوئلا؛ برقراري اولين خط پرواز مستقيم خاورميانه به آمريكاي لاتين از مبدا تهران به كاراكاس؛ اجراي دو قرارداد براي احداث 17 هزار واحد مسكوني در ونزوئلا؛ خريد اولين محموله بنزين از ونزوئلا در راستاي تنوع سازي منابع وارداتي براي كاهش آثار تحريم هاي احتمالي؛ افتتاح دفتر وزارت صنايع در كاراكاس و برقراري روابط كارگزاري بانك توسعه صادرات ايران با تعدادي از بانكهاي ونزوئلايي (در اين ارتباط مذاكرات براي ايجاد روابط كارگزاري با تعدادي از بانك هاي لاتيني از جمله برزيل در جريان است) از جمله پروژه هاي به انجام رسيده ميان ايران و ونزوئلا است.
ايجاد صندوق مشترك مالي ايران و ونزوئلا و تاسيس شركت مشترك نفتكش ايران و ونزوئلا نيز از جمله ديگر پروژه هايي است كه قرارداد آن ميان ايران و ونزوئلا منعقد شده است و مسلما اجراي اين پروژه ها فوايد اقتصادي فراواني را نصيب دو كشور ايران و ونزوئلا خواهد كرد.
دنباله هاي داخلي دشمنان جمهوري اسلامي، در طي سال هاي اخير سعي كرده اند با استفاده از روش هاي عمليات رواني، روابط ايران - آمريكاي لاتين را كم اهميت و بي ارزش جلوه دهند. حتي در مواردي برخي رسانه ها دست به استهزاي هوگوچاوز در طول مدت اقامت وي در تهران زده اند.
اين جريان نفاق داخلي سعي دارد اين فرضيه را القا كند كه منافع ملي ايران فقط در گرو روابط تجاري با كشورهاي اروپايي است؛ اما حقيقت اين است كه كشورهاي غربي به هيچ رو بازار خود را به روي محصولات ايران نخواهند گشود و در اين ميان، سياست گرايش به آمريكاي لاتين - و نيز آفريقا- فرصت بي بديلي براي صادركنندگان داخلي فراهم كرده است.

 



سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به ادعاهاي اعراب خليج فارس: جزاير سه گانه تا ابد متعلق به ايران خواهد بود

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به ادعاهاي واهي شوراي همكاري خليج فارس تأكيد كرد سه جزيره ابوموسي، تنب بزرگ و كوچك تا ابد متعلق به ايران خواهد بود.
«حسن قشقاوي» سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان ديروز با صدور بيانيه اي اعلام كرد: طرح ادعاهاي واهي و بي اساس پيرامون سه جزيره ايراني تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي در بيانيه پاياني اجلاس يكصد و دوازدهم وزيران خارجه شوراي همكاري خليج فارس، دخالت آشكار در امور داخلي ايران است.
وي با تأكيد بر اينكه اين سه جزيره همواره در طول تاريخ جزء لاينفك سرزمين ايران بوده و به همين شكل هم باقي خواهد ماند افزود: «همان طور كه بارها اعلام كرده ايم تنها راه رفع سوء تفاهمي كه درباره جزيره ابوموسي وجود دارد، انجام گفت وگوي دوجانبه است و دخالت طرف هاي ديگر هيچ كمكي به اين روند نخواهد كرد.»
ادعاي شوراي همكاري خليج فارس درباره جزاير ايراني در حالي پي در پي مطرح مي شود كه برخي حقوقدانان عقيده دارند به راحتي مي توان ثابت كرد ايران مالك برخي از كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس است.
رأي مجلس به وحيدي
پاسخي به آمريكاست
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان همچنين در پاسخ به اظهارات سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا كه از انتخاب سردار احمد وحيدي به عنوان وزير دفاع ايران انتقاد كرده گفت: مايه تعجب است كه انتخاب وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران با شاخص هاي حداكثري مردم سالاري مورد انتقاد آمريكا قرار گرفته است.
حسن قشقاوي افزود: اين رفتار نشان دهنده عدم اعتقاد آمريكا به دموكراسي در ساير كشورها است. آنها دموكراسي را فقط براي خود مي خواهند و رأي بالاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به سردار وحيدي حاكي از انزواي سياست هاي آمريكا در ايران و بي ارزش بودن مواضع و سياستهاي آنان نزد مردم ايران است.
سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان ساخت: صهيونيسم جهاني و برخي مسئولين دولت آرژانتين مي توانند هر ادعايي را مطرح كنند اما بعد از گذشت بيش از پانزده سال نتوانسته اند يك دليل قانع كننده و محكمه پسند مبني بر دخالت جمهوري اسلامي ايران در قضيه «اميا» ارايه دهند.
قشقاوي گفت: علي رغم اين كه آنها علاوه بر سردار وحيدي، بعضي ديگر از مسئولين بلندپايه جمهوري اسلامي ايران را نيز مورد اتهام قرار داده اند، ولي اين احكام آنقدر بي اساس بود كه هيچ حقوقدان منصفي آن را نپذيرفت و برسياسي بودن آن اذعان شد.
سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: مواضع اخير رژيم صهيونيستي يكي از تاكتيك هاي جنگ رواني است كه با هدايت صهيونيسم براي انحراف افكار عموم صورت مي گيرد و ما از موضع گيري آمريكا در اين پرونده متأسفيم و فكر مي كنيم آمريكا بهتر است در دام فريب صهيونيسم جهاني كه سردمدار تروريسم دولتي است قرار نگيرد.
وي افزود: آمريكا به جاي اين كه به مواضع دموكراتيك و رسمي جمهوري اسلامي ايران و رأي اكثريت قاطع نمايندگان منتخب مردم در مجلس شوراي اسلامي احترام بگذارد اتهامات موجود در پرونده اي را مورد استناد قرار داده است كه اساساً به دليل وجود فساد در روند تحقيقات آن از جمله پرداخت رشوه 400 هزار دلاري به متهمان پرونده از طرف قاضي از هيچ نوع وجاهت حقوقي و قضايي برخوردار نيست.
سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان ساخت: از دولت آمريكا انتظار مي رود كه اشتباهات دولت هاي گذشته را تكرار نكند؛ اتخاذ اين گونه موضع گيري ها نه تنها كمكي به حل مشكلات آمريكا در خاورميانه نخواهد كرد بلكه تشديد انزجار و نفرت مردم از حكومت جديد آمريكا را به دنبال خواهد داشت و ما به دولت آمريكا توصيه مي نماييم به خواست ملت ايران و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي احترام بگذارد و نسبت به اصلاح مواضع خود اقدام كند.

 



همزمان با سالگرد شهادت آيت الله قدوسي عنوان شد
روايت قديريان از نقش شهيد آيت الله قدوسي در خنثي سازي پروژه كودتاي بني صدر

همزمان با سالگرد شهادت آيت الله شهيد قدوسي دادستان كل انقلاب وقت معاون اجرايي وي در گفت وگويي از خيانت ها و توطئه مشترك بني صدر با جبهه ملي، نهضت آزادي و منافقين و جزئيات پروژه كودتاي نظامي در كشور برداشت.
احمد قديريان معاون اجرايي دادستاني كل وقت انقلاب در گفت وگو با رجا به مناسبت فرا رسيدن بيست و هشتمين سالگرد شهادت آيت الله قدوسي گفت: وي هيچ دل خوشي از دولت موقت و جبهه ملي و نهضت آزادي و سر سازش با آنها نداشت به طوري كه كمي قبل از شهادت ايشان كه مسائل مربوط به دستگيري برخي از اينها پيش آمد مي ديدم كه با قاطعيت تمام برخورد مي كرد.
وي در اين رابطه به ماجراي دستگيري قطب زاده به عنوان يكي از اعضاي شاخص جبهه ملي اشاره كرد و گفت: قطب زاده 2 بار بازداشت شد ولي بازداشت دوم به دستور شهيد لاجوردي صورت گرفت چون آن موقع آقاي قدوسي شهيد شده بود.
براساس اسناد مكشوفه
در دفتر نهضت آزادي
قطب زاده برانداز بود
قديريان افزود: قطب زاده در باند براندازي و كودتا بود كه نشات گرفته از برنامه هاي شريعتمداري بود كه اين مسئله در بازداشت دوم وي به اثبات رسيد.
وي گفت: در بازداشت نخست قطب زاده، مردم به دفتر نهضت آزادي در خيابان مطهري هجوم برده و همه مدارك و اسناد اين دفتر را در خيابان ريختند به طوري كه نيروي انتظامي با كمك كميته امداد انقلاب اسناد را جمع آوري كرده و با وانت به اوين منتقل كردند.
به گفته قديريان، امام(ره) پس از سه روز از بازداشت قطب زاده دستور آزادي وي را صادر كردند اما قطب زاده پس از آزادي نيز دست از فعاليت عليه نظام برنداشته و هرچه مي گذشت بيشتر در پروژه براندازي نظام غرق مي شد به طوري كه در مقطع بعدي به جرم ورود رسمي در سيستم براندازي توسط شهيد لاجوردي بازداشت شد.
قديريان تاكيد كرد: نكات بسيار مهمي در صحبت هاي قطب زاده در بازداشت دوم وجود دارد كه لازم است در فرصتي ديگر به آن بپردازم.
تمام لوازم براي بازداشت بني صدر مهيا بود
معاون اجرايي وقت دادستاني كل انقلاب در ادامه به ماجراي فرار بني صدر با هواپيما و در كسوت لباس زنانه اشاره كرد و گفت: وقتي عدم كفايت بني صدر مطرح و وي پنهان شد ما تمام نامه هاي داخلي و خارجي وي را كنترل مي كرديم، پاكتي از شيراز آمد به امضاي خودش و ما فكر كرديم او شيراز است اما وقتي به دستور شهيد بهشتي او را تعقيب كرديم متوجه شديم كه نامه دريافتي از شيراز انحرافي بود در صورتي كه او در تهران و در منطقه محدود شميران تا ميدان اعدام قرار داشت كه اين بار دستور منع عدم تعقيب از طرف شهيد بهشتي صادر شد.
قديريان افزود: آن موقع نمي دانستم چرا اين دستور متناقض صادر شد و شايد درك آن برايم ثقيل بود اگرچه امروز تا اندازه زيادي برايم ابهام زدايي شده است.
قديريان داستان فرار بني صدر با هواپيما را هم خيلي عجيب دانست و گفت: بني صدر، رجوي و يك تكنسين در داخل يكي از توالت هاي هواپيما مخفي شده و در را از پشت بسته بودند و تكنسين ها هر قدر خواستند در آن را باز كنند نتوانستند كه بالاخره با وساطت يكي از تكنسين هاي نفوذي از تلاش بيشتر براي باز كردن آن منصرف مي شوند.
محموله اي مملو از مهمات
براي كودتا
وي با اشاره به پروژه كودتا توسط بني صدر و مقابله قدوسي با اين توطئه گفت: محموله اي توسط يك هواپيماي سي130 وارد فرودگاه شد و آقاي لاجوردي به من اطلاع داد كه محتويات هواپيما را كنترل كنيد.
قديريان افزود: سه كانتينر از قبل در آنجا آماده بود، صندوق هاي 2متر در 2متر را با ليفتراك بيرون آورديم و داخل كانتينر گذاشته و به اوين منتقل كرديم اما از دفتر رئيس جمهوري تماس مي گرفتند كه اين كانتينرها متعلق به ماست و بگذاريد بيايد.
وي تاكيد كرد: به دستور آقاي قدوسي كانتينرها ضبط شد و وقتي در اوين درب گشايي شد تمام لوازم يك كودتا كه فهرست آن هنوز موجود است و همان موقع تحويل آقاي رفيق دوست در سپاه داده شد در آن كشف شد.
وي افزود: اين هواپيما حامل خمپاره 60، چندين هزار اسلحه كمري و نارنجك دستي و اسلحه «برتا» و «برولين» و همچنين هزاران فشنگ و تيربار و اسلحه كلاشينكف بود.
قديريان تصريح كرد: اين هواپيما در 25 تير آمد و در سوم مرداد بني صدر رفت كه اگر اين مهمات و با اين حجم به دست شان رسيده بود قطعاً كودتا انجام مي شد.
نقش نفوذي ها در ارتش
مهم بود
قديريان امنيت افراد و كشور را با توجه به اتفاقاتي كه مي افتاد غيرقابل پيش بيني و بسيار خطرناك توصيف كرده و در اين باره به نقش نفوذي ها در نهادهاي مختلف اشاره كرده و به نقش فردي به نام رضوي ( كه هم اكنون در پادگان اشرف بسر مي برد) در فرار بني صدر و رجوي اشاره كرده و افزود: رضوي جزو نفوذي ها در كميته ارتش بود كه بعد فهميديم وي تمام مسائلي را كه پيش مي آيد به سازمان منعكس مي كند.
قديريان تاكيد كرد: وقتي معزي هواپيماي حامل بني صدر را به پاريس برد رجوي و ديگران با لباس كارشناس هواپيما و تكنسين وارد هواپيما شده بودند اما بني صدر با لباس زنانه و آرايش كرده به نحوي كه حتي زير ابرو و سبيل خود را هم برداشته بود و به عنوان همسر معزي خلبان هواپيما موفق شد به همراه بقيه به فرانسه فرار كند.

 



مقام هاي رياض پاسخگو نيستند يك زائر ايراني درعربستان ناپديد شد

به رغم تمامي ادعاهاي عربستان در تأمين امنيت زائران بيت الله الحرام، خبرگزاري ها از ناپديد شدن يك شهروند ايراني در اين كشور خبر دادند.
اين بي توجهي عربستان به تأمين امنيت زائران خانه خدا در حالي صورت گرفت كه چندي پيش بدرفتاري مأموران اين كشور با شهروندان ايراني در هنگام ورود به عربستان، واكنش بسيار شديد مقامات ايراني را برانگيخت به طوري كه به احضار سفيرعربستان از سوي وزارت امور خارجه كشورمان منتهي شد. عربستان از جمله كشورهايي است كه همراهي و همداستاني اش با آمريكا در جهت حفظ منافع اين كشور در منطقه غيرقابل انكار بوده به نحوي كه در هر نقطه اي از خاورميانه كه نيروهاي آمريكايي حضور يافته اند، جاي پاي عربستان نيز به خوبي مشاهده مي شود.
با اين وجود و با توجه به حضورچشم گير و مستعد زائران ايران در مكه و مدينه به منظور اداي فريضه حج، سهل انگاري عربستان به عنوان ميزبان، در تأمين امنيت يك شهروند ايراني امري غير قابل توجيه به نظر مي رسد.
در اين رابطه خبرگزاري ايسنا روز گذشته خبر ناپديد شدن يك شهروند ايراني را در عربستان منتشر كرد.
همسر فردي به نام «شهرام اميري» در تماس با اين خبرگزاري اعلام كرد كه همسرش از تاريخ 10/3/88 جهت اعمال حج عمره وارد عربستان سعودي شده، اما بعد از چند روز، تماس تلفني اش با خانواده قطع گرديده است. وي با استمداد طلبيدن از مطبوعات، خبرگزاري ها و مسئولان در اعتراض به اقدام دولت عربستان در اين زمينه گفت: عربستان كه خود را ميزبان زائران خانه خدا مي داند چگونه نتوانسته است امنيت همسر مرا تأمين كند؟
همسر شهرام اميري همچنين خواستار پيگيري جدي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و سازمان حج و زيارت براي كسب اطلاع وي از سرنوشت همسرش شده است.

 



بيست و هشتمين سالگرد شهادت آيت الله قدوسي برگزار شد

مراسم سالگرد آيت الله شهيد قدوسي شب گذشته با حضور مقامات قضايي و جمعي از شاگردان آن شهيد راه عدالت و حقيقت در مؤسسه شهيد قدوسي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار كيهان در اين مراسم كه به مناسبت بيست و هشتمين سالگرد شهادت دادستان كل انقلاب اسلامي آيت الله قدوسي همانند سال هاي گذشته با حضور پرشور شاگردان آن حضرت برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدي طباطبايي با اشاره به فضيلت ماه مبارك رمضان گفت: ماه مبارك رمضان ماه تزكيه دلهاست و بايد با استفاده از ظرفيت هاي فراوان اين ماه به ويژه شب هاي قدر به تقواي الهي نزديك تر شويم. وي با اشاره به سوابق درخشان شهيد آيت الله قدوسي در ولايت پذيري گفت: وي با دستور حضرت امام (ره) مسئوليت دادستاني كل انقلاب اسلامي را برعهده گرفت.
شهيد آيت الله قدوسي نماد نظم بود و اين خصوصيت كمك فراواني به او براي اقدامات قانوني در سال هاي آغازين انقلاب اسلامي كرد، وي با رعايت مصلحت هاي نظام اسلامي در كنار رعايت حقوق عمومي، نمادي بر ظلم ستيزي و عدالت گستري شد. براساس اين گزارش مراسم سالگرد شهيد آيت الله قدوسي در سال هاي گذشته نيز با حضور مسئولين قضائي و اجرايي كشور در مسجد قبا، مسجد الجواد، مسجد ارگ، سازمان قضائي نيروهاي مسلح و دادگاه انقلاب اسلامي تهران برگزار شده است.

 



برگزاري توديع و معارفه وزير دادگستري در غياب الهام

توديع و معارفه وزيران قديم و جديد دادگستري ديروز بدون حضور دكتر الهام برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها در اين مراسم مرتضي بختياري به عنوان وزير جديد معرفي واز خدمات دكتر غلامحسين الهام وزير سابق، قدرداني شد.
معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور كه در حضور وي اين مراسم برگزار شد طي سخناني گفت: براي آنكه الهام در وزارت دادگستري نماند مصوبه اي را گذراندند و به مجمع تشخيص مصلح نظام كشاندند.
محمدرضا رحيمي با اشاره به اينكه اين اقدام كار زيبايي نبود افزود: دكتر الهام هم شوراي نگهبان را براي خدمت انتخاب كرد.
وي وزير جديد را يكي از بهترين استانداران در دولت نهم عنوان كرد و ادامه داد: مردم اصفهان از رفتن استاندار خوب خود به دادگستري غمگين شدند اما تقدير چنين بود.
مرتضي بختياري وزير جديد دادگستري طي سخناني گفت: آقاي غلامحسين الهام يكي از چهره هاي شناخته شده در همه عرصه ها و انساني وارسته است و بايد از زحمات او در دادگستري قدرداني كرد.
وزير دادگستري تصريح كرد: در همه كشورهاي دنيا سيستم نظارتي و دستگاه قضايي وجود دارد و ما يك امر اضافي تر از آن داريم كه آنها ندارند و آن توجه به شب اول قبر است از اين رو همواره مسئولان خود را در معرض پاسخگويي مي بينند و به همين دليل اين امر مانع بروز تخلف در مديريت مي شود.
بختياري با بيان اينكه روز شنبه وزراي دولت دهم با رئيس جمهور جلسه اي داشته و در آن توصيه هاي تكان دهنده اي مطرح شد، خاطرنشان كرد: رئيس جمهور اعلام كرد كه علاوه بر گره گشايي از مشكلات مردم بايد بدانيم يك دولت اسلامي هستيم و بايد تفكر ديني و اسلامي را پياده، نهادينه و فرهنگ سازي كنيم و اگر ما در اين حوزه لنگ نزنيم در حوزه عمران و آبادي نيز هرگز لنگ نخواهيم زد.
همچنين حجت الاسلام علي خلفي رئيس حوزه رياست قوه قضائيه نيز در اين مراسم با اشاره به راي بالاي بختياري اظهار داشت: هدف خدمت به نظام جمهوري اسلامي است، خدا كمك مي كند و نهايت كار ما جلب رضايت خدا است.
الهام در توديع خود
شركت نكرد
توديع و معارفه وزيران قديم و جديد دادگستري با يك ساعت تاخير از ساعت 9 كه از قبل تعيين شده بود، آغاز شد اما دكتر غلامحسين الهام وزير سابق دادگستري در اين مراسم شركت نكرد. دليل اين امر از سوي مسئولان اعلام نشد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14