(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 18 شهريور 1388- شماره 19458
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مقاله ها بی متن
برنامه هاي وزير جديد اعلام شد ساماندهي مسكن از طريق شهرسازي با حفظ معماري ايراني-اسلامي
ابوترابي در مجلس بزرگداشت شهداي 17 شهريور : پيوند رهبري و امت هميشه راهگشا بوده است
نماز جمعه اين هفته تهران به امامت ولي امر مسلمين
رسانه هاي خارجي: ايران قصد كوتاه آمدن در مقابل غرب را ندارد
ميدان شهدا گلباران شد
تاكيد بر فرهنگ صادرات و اعتماد به بخش خصوصي اولويت وزير بازرگاني
با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد رونمايي از منشور توسعه فرهنگ قرآني
پايگاه اينترنتي آمريكا: آمريكا براي خروج از باتلاق افغانستان به كمك ايران نياز دارد
باز هم يك ساعت دير شد...
آغاز برداشت زيتون سبز از باغات مينودشت
ديپلمات روس: روسيه آماده تأسيس دانشگاه نفت و گاز در ايران است
اخبار ادبي و هنري
مدير تبليغات حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س):
بزرگان مورد ادعا در برنامه هاي شب هاي قدر 10 سال گذشته حرم شركت نداشتند
رئيس سازمان تعزيرات حكومتي: سفرهاي استاني دولت زمينه آزادي يك هزار زنداني را فراهم كرد
سرتيپ احمدي مقدم: حوادث خرداد قطعاً در روز قدس تكرار نخواهد شد



 



برنامه هاي وزير جديد اعلام شد ساماندهي مسكن از طريق شهرسازي با حفظ معماري ايراني-اسلامي

مسكن را بايد همراه و با توجه به مقوله شهرسازي ساماندهي كنيم.
مهندس علي نيكزاد وزير مسكن و شهرسازي دولت دهم اين مطلب را در مراسم توديع و معارفه وزراي مسكن بيان كرد و گفت: اشتغال و مسكن همواره دو دغدغه مهم و اصلي دولت نهم و دهم بوده و هست.
وي با بيان اينكه اگر رونق بخشي مسكن را بدون عنايت به شهرسازي در نظر بگيريم، آيندگان قضاوت خوبي درباره ما نخواهند داشت، افزود: وزارت مسكن و شهرسازي در اين راستا با توجه به انتظارات به حق مردم و مسئولين در امر اسكان فردي و جمعي و شكل گيري شهرها با اهتمام معماري ايراني، اسلامي و ساماندهي محيط روستايي تمام تلاش خود را به كار خواهد برد.
وي با اشاره به اينكه طبق قانون وزارت مسكن و شهرسازي مسئوليت ساخت پروژه هاي بزرگ ملي و فني در كشور است، گفت: بافت هاي فرسوده و كهن شهري بايد احيا شوند كه در اين راستا از نخبگان و عالمان مربوطه كمك خواهيم گرفت.
به گفته وي بافت كهن بافتي است كه هويت ما را تشكيل مي دهد كه بايد احيا شود و در بافت فرسوده و كهنه بايد خدمات مناسب شهر انجام شود.
وي اظهار اميدواري كرد كه با همكاري و كمك هاي مالي دولت سازمان نظام مهندسي و انبوه سازان و چندين مشكل مسكن هرچه سريعتر حل شود.
وي به مديراني كه قصد حل مشكلات بخش مسكن را دارند اشاره و تصريح كرد: اميدوارم من هم بتوانم باري از دوش مردم و دولتي كه شبانه روز وظيفه اش كار و تلاش در جهت عمران و آبادي كشور است، بردارم.
نيك زاد ضمن اشاره به همكاري با شهرداران و تشكر از آنها خاطرنشان كرد: به فضل پروردگار با شعار مجاهدت و مراقبت در خدمت مردم ايران اسلامي خواهم بود تا در حل معضلات مسكن و شهرسازي به آنها خدمت كنم.

 



ابوترابي در مجلس بزرگداشت شهداي 17 شهريور : پيوند رهبري و امت هميشه راهگشا بوده است

مراسم بزرگداشت ياد و خاطره شهداي والامقام فاجعه هفدهم شهريور در مسجد علي ابن موسي الرضا در حوالي ميدان هفده شهريور تهران برگزار شد .
در اين مراسم حجت الاسلام حسن ابوترابي فرد - نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي - طي سخناني با بيان اين كه « انقلاب اسلامي در طول عمر مبارك خود، نقاط اوج و قله هاي بلندي دارد كه يكي از آن ها 17 شهريور 57 است» اظهار كرد: در اين واقعه جمعي از مردان و زنان و جوانان غيور و انقلابي با شجاعت ستودني در ميدان شهدا ( ژاله) حضور يافتند و با خون خويش جريان انقلاب و پيروزي آن را تضمين كردند .
ابوترابي خاطرنشان كرد: دشمن در آن زمان فكر مي كرد با برخورد خونين و به خاك و خون كشيدن مردان و زنان انقلابي تهران ،جريان انقلاب را از تپش و بالندگي بازمي دارد و براي سالياني به حيات ننگين خود ادامه مي دهد، اما خون اين شهيدان زمينه انقلاب را فراهم كرد و انقلاب با تكيه بر خون آن ها راه خود را يافت و پيش رفت. در آن زمان بلندترين پرچم و پرآوازه ترين سلاح، فرياد بلند امام بود كه راه مبارزه را نشان مي داد و اميدآفرين بود .
وي هم چنين گفت: حضرت امام با هوشمندي شان كه ملهم از آموزه هاي ديني بود و با استفاده از قدرت مرجعيت خود، پرچم بلند فراروي نيروهاي انقلاب بود؛ ايشان از موضع پاسداري از آموزه هاي ديني و قرآني رهبري جامعه را به دست گرفتند و در مقابل هر كژي و انحرافي ايستادند. امام اهداف والاي خود را به خوبي مي شناخت و جامعه را به سوي آن هدايت مي كرد .
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي هم چنين خاطرنشان كرد: حضرت امام نه تنها به استقرار نظام اسلامي متكي بر آموزه هاي ديني مي انديشيد، بلكه به گسترش آن براي آغاز حكومت جهاني امام عصر(عج) نيز مي انديشيد. امام با انديشه اي بلند و اراده اي استوار و شكست ناپذير و پولادين ذوب در قرآن و عترت بود، به همين دليل به رهبري بي نظير و پيروزي آفرين مبدل شد، در مقابل نيز ملت ما با هوشياري ، آگاهي ، بينش و بصيرت رهبري شايسته خود و راه او را شناخت و به او ايمان آورد و پيوند امام و امت، زمينه شكل گيري نظام اسلامي با هويت كاملا ديني و اسلامي را فراهم كرد .
وي افزود: انقلاب ما بعد از پيروزي با چالش هاي جدي و دسيسه هاي بيگانگان رو به رو شد. توطئه هاي داخلي هم از سوي ديگر ايجاد شده بود كه نظام توانست با موفقيت همه آنها را پشت سر بگذارد .
نايب رئيس مجلس هم چنين گفت: بلوك شرق و بلوك غرب هر دو با كمك به صدام و جريان نفاق در داخل كشور مي خواستند جلوي انقلاب اسلامي بايستند، آن ها به دنبال تجزيه ايران بودند كه مقدمه فروپاشي نظام بود؛ اما پيوند رهبري نظام با مردم بود كه باعث شد بتوانيم اين توطئه ها را پشت سر بگذاريم. ملت ما در پيوندي ناگسستني با امام خود دفاع مقدس را پشت سر گذاشت و اين پيوند بعد از ارتحال حضرت امام نيز رمز ماندگاري انقلاب بود و موجب تداوم نظام اسلامي شد .
به گزارش ايسنا وي در ادامه با اشاره به دوره اصلاحات گفت: كساني تحت عنوان اصلاحات مي خواستند مسير انقلاب را تغيير دهند اما با توجه به پيوند رهبري نظام با مردم موفق نشدند و نظام حتي توانست از گردنه صعب العبور پرونده هسته اي نيز با قدرت عبور كند .
ابوترابي در ادامه تاكيد كرد: براي عبور از چالش هاي پيش روي نظام اسلامي باز هم بايد از همين الگوي افتخارآفرين استفاده كنيم و اين راه ما را نشان مي دهد. پيوند رهبري با امت راهگشاست. اگر اين را پاس بداريم از فراز و نشيب هاي پيش رو عبور خواهيم كرد .
در ادامه اين مراسم نيز برخي افراد حاضر در واقعه شهريور خاطرات خود را بيان كردند .

 



نماز جمعه اين هفته تهران به امامت ولي امر مسلمين

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب نماز جمعه اين هفته تهران را اقامه خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري ها نماز عبادي - سياسي جمعه اين هفته تهران به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه خواهد شد.
در نماز جمعه اين هفته تهران سخنران پيش از خطبه نخواهيم داشت.

 



رسانه هاي خارجي: ايران قصد كوتاه آمدن در مقابل غرب را ندارد

اظهارات رئيس جمهور كشورمان در اولين كنفرانس مطبوعاتي خود به عنوان رئيس دولت دهم پيرامون نگاه ايران به مذاكرات آتي با 1+5، بازتاب گسترده اي در رسانه هاي خارجي داشته است.
نشريه فرانسوي زبان اكسپرس در اين باره نوشت: محمود احمدي نژاد با ناديده گرفتن تهديدهاي غرب در خصوص پرونده هسته اي كشورش، اين بحث را پايان يافته خواند.
براساس اين گزارش احمدي نژاد در نخستين كنفرانس مطبوعاتي خود در آغاز دور دوم رياست جمهوري اش، تصريح كرد: كه ايران هرگز بر سر حقوق مسلم ملت ايران، مذاكره نمي كند. احمدي نژاد همچنين با بيان آمادگي ايران براي گفت وگو در خصوص مسايل جهاني اعلام كرد كه تهران برنامه هاي هسته اي خود را كه هدف آن توليد برق است، متوقف نخواهد كرد.
اكسپرس نوشت: «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا تا پايان ماه جاري ميلادي به ايران براي پاسخ دادن به گروه 1+5، در مورد تعليق فعاليت هسته اي فرصت داده است و در صورت جواب منفي ايران، اين گروه براي اعمال تحريم هاي شديد عليه ايران، تصميم خواهند گرفت. اين در حالي است كه محمود احمدي نژاد روز دوشنبه اعلام كرد كه همكاري بر پايه احترام و عدالت، با تعيين ضرب الاجل تناسبي ندارد.
به نوشته اين نشريه، ايران همچنين گروه 1+5 را به بررسي مجموعه پينشهادات ايران براي «حل مشكلات بشري»، دعوت كرد كه برپايه اعلام آقاي احمدي نژاد اين پيشنهادات تا پايان هفته اعلام خواهد شد.
روزنامه انگليسي تايمز هم درباره كنفرانس مطبوعاتي رئيس جمهوري كشورمان نوشت: اظهارات محمود احمدي نژاد مبني بر پايان يافتن مذاكرات هسته اي ايران با غرب، آرزوهاي باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا براي منصرف كردن تهران از ادامه برنامه غني سازي اش را برباد داد.
در ادامه اين گزارش آمده است: احمدي نژاد با بي اعتنايي به تهديدهاي آمريكا شرايط را براي درگيري ميان قدرت هاي غربي از يك سو و چين و روسيه از سوي ديگر بر سر تشديد تحريم در بخش انرژي ايران آماده مي كند.
چين و روسيه مايل نيستند روابط تجاري پر منفعت خود با ايران را با خطر مواجه كنند و به نظر مي رسد احتمالاً غرب بايد به تنهايي اين مسير را طي كند.
روزنامه لوفيگارو فرانسه هم يكي ديگر از رسانه هايي بود كه به بازتاب اظهارات احمدي نژاد در كنفرانس مطبوعاتي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي پرداخت.
فيگارو در اين باره نوشت: براي احمدي نژاد مسئله هسته اي كشورش بسته شده است.
در ادامه اين گزارش آمده است: احمدي نژاد نمي توانست روشن تر از اين به غرب بفهماند كه ايران قصد توقف برنامه غني سازي اورانيوم خود را ندارد.

 



ميدان شهدا گلباران شد

ميدان شهدا به مناسبت گراميداشت 17شهريور با همكاري شهرداري مناطق 14 و 12گلباران شد.
به گزارش مهر، در اين مراسم كه از ساعت 10صبح روز گذشته آغاز شد تمامي سطح اين خيابان به وسيله بالگردها گلباران وگل افشاني شد.
اين مراسم كه با مشاركت شهرداري منطقه 12، شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي و با هدف تكريم، بزرگداشت و يادبود شهداي 17شهريور در محل خيابان مجاهدين اسلام، يادمان شهداي 17شهريور، جنب شهرداري منطقه 12 و سپس به سمت ميدان شهدا برگزار شد.

 



تاكيد بر فرهنگ صادرات و اعتماد به بخش خصوصي اولويت وزير بازرگاني

وزير بازرگاني با تاكيد بر اينكه فرهنگ صادرات بايد در بين مردم تبيين شود، گفت: لزوم اعتماد به بخش خصوصي در اصل 44 واقعيت دارد و شعار نيست.
مهدي غضنفري در مراسم توديع مسعود ميركاظمي وزير بازرگاني سابق و معارفه خود كه با حضور ثمره هاشمي دستيار ارشد رئيس جمهور و روساي اتاقهاي بازرگاني برگزار شد، تبيين فرهنگ صادرات را در ميان مردم مورد تاكيد قرار داد.
وزير بازرگاني با اشاره به سياستهاي اصل 44 در عرصه اقتصاد اظهار داشت: اعتماد كردن به بخش خصوصي در اصل 44 واقعيت دارد و اين مهم شعار نيست چون از اين طريق هزينه هاي توليد كاهش خواهد يافت.
غضنفري با بيان اينكه قيمتهاي جهاني و شرايط نامساعد آب و هوايي بر حوزه بازار فشار وارد مي كند، افزود: مي توان با ذخيره سازي فشارها را تحمل كرد و اجازه نداد مصرف كننده آسيب ببيند.
وي تصريح كرد: با بهبود فضاي كسب و كار در چهار سال آينده وزارت بازرگاني سعي مي كند در اين مسير بر فشارهاي وارده به اقتصاد پاسخ گويد به همين دليل در اين راه بايد طرحي نو داشته باشيم كه بتوان با آن چالشها را حل كرد. بنابراين گزارش: وزير بازرگاني دولت نهم با اشاره به مشكلات فعاليتش در چهار سال حضورش در اين وزارتخانه عنوان كرد كه در اين چهار سال برخي مسائلي كه وجود داشتند در چهل سال اخير بي نظير بودند.
مسعود ميركاظمي- وزير سابق بازرگاني -در مراسم توديع خود در سخناني گفت: اين چهار سال سال هاي طبيعي نبود، ما افزايش قيمت هاي جهاني را به تبع افزايش نفت داشتيم، مثلا 400درصد در مواد غذايي افزايش رخ داد. علاوه بر اين پديده هايي مانند خشكسالي نيز در كشورمان رخ داده است.
وي با اشاره به اعمال محدوديت هايي براي ايران اضافه كرد: ما 30سال تحريم داشتيم اما اين چهار سال تحريم ها بيشتر بودند با توجه به اينكه 68درصد واردات ما مواد اوليه هستند بنابراين اگر كالاهاي واسطه اي وارد نمي شدند توليد ما با مشكل مواجه مي شد. اين گزارش حاكي است: رئيس اتاق بازرگاني ايران در مورد فعاليت و برنامه هاي وزارت بازرگاني دولت دهم خواستار اصلاح فضاي كسب و كار در اولويت برنامه هاي اين وزارتخانه شد.
محمد نهاونديان در اين مراسم گفت: گرچه وزارت بازرگاني يك دستگاه اقتصادي است اما نقش بعد اجتماعي در حل مسائل بازرگاني كشور به هيچ وجه كمتر از بعد اقتصادي آن نيست و يكي از توفيقات وزير بازرگاني دولت نهم، ايجاد تعامل سازنده با فعالان اقتصادي بود كه كليد رمز توفيق ما در سالهاي پيش رو در حوزه مسائل اقتصادي كشور در همين است.
وي تاكيد كرد: حتما بايد در سياستگذاري هاي كشور تعامل با فعالان اقتصادي جدي تر از گذشته پيگيري شود.

 



با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد رونمايي از منشور توسعه فرهنگ قرآني

سرويس ادب و هنر -
نماد منشور توسعه فرهنگ قرآني دوشنبه شب با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در هفدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم رونمايي شد.
سيدمحمد حسيني طي سخناني در اين مراسم با تقدير از دست اندركاران هفدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم ابراز اميدواري كرد تا اين نمايشگاه هر سال بهتر از سال قبل و با تجربه خوبي كه همه ساله به دست مي آ يد، برگزار شود و از طرح ها، ايده ها و ابتكارات جديد استفاده شود تا جاذبه بيشتري براي عموم و به ويژه نسل جوان داشته است.
وي با تاكيد بر اينكه يكي از اقداماتي كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به آن اهتمام جدي تري خواهد شد، مباحث قرآني است، تصريح كرد: در كنار توجه به حفظ، ترجمه و قرائت قرآن به مفاهيم آن هم عنايت ويژه خواهيم داشت.
وي با تاكيد بر اهميت حضور جوانان در برنامه هاي قرآني افزود: نسل جوان بايد با قرآن مانوس باشد و اين نمايشگاه فرصت مناسبي است تا با ايده ها و برنامه هاي جديد جوانان را به سمت برنامه هاي قرآني جذب كنيم.
حسيني يادآور شد: همكاران ما بيشتر كارهاي سخت افزاري را در نمايشگاه انجام مي دهند، اما نرم افزار كار همان آثار نويسندگان، مولفان و هنرمندان است كه باعث گرمي و صفاي اين محفل شده است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به تفسير قرآن كريم توسط آيت الله رسولي محلاتي كه در نمايشگاه رونمايي شد ادامه داد: همانطور كه قرآن يك نعمت الهي و مبارك است، عمر و تلاش بسياري از افراد نيز مبارك است و با كوشش در راه گسترش فرهنگ قرآني به عمر خود خير و بركت مي بخشند.
حجت الاسلام محمدي دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني نيز طي سخناني با اشاره به رونمايي اين منشور گفت: سند منشور توسعه فرهنگ قرآني يك آرزوي 30 ساله جامعه قرآني و بزرگترين سند قرآني كشور است.
وي ادامه داد: منشور توسعه فرهنگ قرآني تمامي فعاليت هاي قرآني را در برمي گيرد و اميدواريم با همكاري سه وزارتخانه اي كه منعقد به همكاري با اين منشور شده اند و هم چنين ضمانت اجرايي بالايي اين منشور دستاوردهاي خوبي حاصل شود.
در اين مراسم علاوه بر نماد منشور توسعه فرهنگ قرآني، ترجمه قرآن توسط آيت الله رسولي محلاتي، مصحف حفاظ، نرم افزار آموزش ترجمه و مفاهيم قرآن كريم، وب سايت دوره هاي مجازي آمادگي كارشناسي ارشد علوم قرآن و حديث ويژه حفاظ و نرم افزار پانزدهمين و شانزدهمين نمايشگاه مجازي قرآن كريم رونمايي شدند.
يادآور مي شود رئيس جمهور نيز در راستاي ارتقاء التزام عملي به قرآن كريم در ابعاد فردي و اجتماعي و گسترش فرهنگ حيات بخش قرآن كريم و ارتقاء ايران به كشوري توسعه يافته با هويتي اسلامي انقلابي منشور توسعه فرهنگ قرآني را به تمامي دستگاه ها و نهادهاي مسئول ابلاغ كرده است.
تغيير ساعت نمايشگاه قرآن در شب هاي قدر
همزمان با فرا رسيدن شب هاي قدر و به منظور بهره مندي عموم مردم از اين شب هاي عزيز و ارزشمند، ساعت كار هفدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم با تغييراتي همراه است.
بنا به روال سنوات گذشته و با توجه به فرا رسيدن شب هاي احياء و شهادت امير مومنان علي(ع) ساعت كاري نمايشگاه قرآن در روزهاي 17 شهريور، 19 شهريور و 21 شهريور تا ساعت 10 شب و در ديگر شب ها نمايشگاه همچنان تا ساعت 24 ميزبان علاقه مندان به قرآن كريم است. گفتني است نمايشگاه بين المللي قرآن كريم تا 23 شهريور برپاست.

 



پايگاه اينترنتي آمريكا: آمريكا براي خروج از باتلاق افغانستان به كمك ايران نياز دارد

پايگاه خبري - تحليلي «خانه شفاف سازي اطلاعات» راه برون رفت آمريكا از بحران موجود در افغانستان را كمك طلبيدن از همسايه قدرتمند افغانستان يعني ايران دانست.
اين پايگاه اينترنتي در مقاله اي به نام «خوان كل» (Juan Cole) كارشناس مسائل خاورميانه و استاد دانشگاه ميشيگان آمريكا، با اشاره به شرايط فعلي افغانستان و ناتواني آمريكا در مبارزه با طالبان، تنها راه برون رفت از اين وضعيت را ايجاد همكاري مشترك با ايران و روسيه دانست.
«خوان كل» با اشاره به اخبار گوناگون ارسال شده از اوضاع دروني افغانستان در روزهاي گذشته، تصريح كرد: باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا به جاي تأمل در چگونگي نبرد با تروريسم در افغانستان، تنها به فكر ارسال نيروي نظامي بيشتر به اين كشور است و در واقع وي به جاي فرماندهي تاكتيكي، فرماندهي لجستيكي جنگ را بر عهده دارد.
به گزارش فارس، «خانه شفاف سازي اطلاعات» با اشاره به برگزاري انتخابات اخير در افغانستان نوشت: آمريكا با وجود اعزام گسترده نيرو به افغانستان قادر به تامين امنيت اين كشور نبوده و از سوي ديگر در مقابله با طالبان نيز با شكست مواجه شده است. حال اين سوال مطرح مي شود كه راه برون رفت از اوضاع به وجود آمده چيست؟
گزارش فوق با بيان اينكه پاسخ اين سوال، همكاري گسترده آمريكا با ايران و روسيه است، نوشت: برقراري امنيت در افغانستان بدون كمك ايران و روسيه، دو بازيگر قدرتمند منطقه دست يافتني نيست.
وي با اشاره به برنامه خروج 130 هزار نيروي نظامي و همچنين 5/1 ميليون تسليحات جنگي از عراق، يادآور شد: افغانستان مكان مناسبي براي اين حجم نيروي نظامي و تسليحات نخواهد بود و تكرار اشتباه در افغانستان عواقب وخيم تري را به همراه خواهد داشت.
اين گزارش در پايان تصريح كرد: اوباما بايد بداند كه تفكر نظاميان آمريكا در خاورميانه با شكست مواجه است و تنها، تعامل و همكاري با همسايگان عراق و افغانستان، اين كشور را از باتلاق به وجود آمده نجات خواهد داد.

 



باز هم يك ساعت دير شد...

اگر مي خواستيم براي «نبي زاده» چند ويژگي بارز در نظر بگيريم، بي شك «وجدان كاري» و «نظم» در رأس آنها بود. معمولاً استانهاي پرخبر را به او مي داديم تا او با آرامش و دقت مثال زدني اش، تمامي اشكالاتش را بگيرد و آنها را تنظيم كند.خيلي روزها پس از اينكه آخرين خبر را تنظيم و ارائه مي كرد، مثل هر روز نگاهي به ساعت تحريريه مي كرد و مي گفت: امروز هم يك ساعت دير شد! و اين اتفاق هر روز اتفاق مي افتاد.
در مدت دو سالي كه درگير بيماري سخت خود بود، نگرانيش را از آينده دختر كوچكش «كيميا» پنهان نمي كرد، اما با تلاشهاي مستمر همسرش «احمد اسعدي»، هم كار بهبود بيماري او سامان بيشتري مي گرفت و هم دخترك تا همين ديروز، از بيماري سخت مادر بويي نبرده بود و همچنان در دنياي زيباي كودكانه خود بازي مي كرد.
¤ ¤ ¤
بهار امسال بود كه با جمعي از همكاران به عيادتش در منزل رفتيم و از سرزندگي و نشاط او خوشحال شديم و ديديم كه آثار بهبودي، بيش از تصور ما، در چهره اش پيداست. او مبل خود را رو به روي تلويزيون گذاشته بود و مي گفت: از صبح تا شب با شبكه قرآني سيما سر مي كنم. آمار همه برنامه ها و سخنرانان شبكه قرآني سيما را هم داشت و به ترتيب اولويت و علاقه، آنها را به ما توصيه مي كرد. و ما همگي خوشحال از اينكه مي ديديم دعاهاي دوستان در حق همكار خوبمان خانم نبي زاده مستجاب شده و او روز به روز، بهبودي بيشتري يافته است و شايد همين باعث شده بود كه كار را تمام شده بپنداريم و مطمئن باشيم كه او مثلاً از اول مهرماه باز هم پشت ميز كار خود در سرويس شهرستانها بيايد و ارتباط گيري خبري را با استانهاي خراسان و سمنان و همدان و مازندران و خوزستان از سر گيرد.
ديروز وقتي به احمد اسعدي همكار مطبوعاتي مان و همسر خانم نبي زاده زنگ زدم تا حال او را جويا شوم، بغضش تركيد و در ميان گريه چند بار تكرار كرد: خانم نبي زاده رها شد، خانم نبي زاده رها شد.
¤ ¤ ¤
«مرضيه نبي زاده» همكار خوب ما در تحريريه كيهان، ديروز ساعاتي پيش از مراسم احياي شب قدر در شهر نيشابور دعوت خداي رحمان را لبيك گفت و ما را با كوله باري از خاطرات خوب و شيرين تنها گذاشت.
قرار است امروز عصر پيكر اين همكارمان در نيشابور تشييع و در مرقد مطهر «فضل بن شاذان» يار باوفاي امام علي بن موسي الرضا «ع» به خاك سپرده شود.
مصيبت وارده را به همكار مطبوعاتيمان آقاي «احمد اسعدي» و ديگر بازماندگان تسليت مي گوييم و برايشان از خداوند صبر مي طلبيم و براي روح آرامش يافته همكارمان، در اين ماه رحمت و مغفرت از خداوند متعال شادي بيشتر درخواست مي كنيم.
دبير سرويس شهرستان ها

 



آغاز برداشت زيتون سبز از باغات مينودشت

گنبد كاووس- خبرنگار كيهان:
با فرا رسيدن زمان برداشت زيتون، عمليات برداشت زيتون سبز (كنسروي) در سطح 400 هكتار از باغات بارده اين شهرستان آغاز شد.
حسن كاووسي مديرجهاد كشاورزي شهرستان مينودشت گفت: در اين شهرستان 2 هزار هكتار باغ زيتون احداث شده است كه از اين مقدار 400 هكتار آن بارده است.
كاووسي افزود: پرداخت مبلغ 722 ميليون و 775 هزار ريال تسهيلات بانكي قرض الحسنه به زيتون كاران اين شهرستان در راستاي حمايت از اين بخش است.
وي اضافه كرد: باتوجه به شرايط خوب آب وهوايي و افزايش باران نسبت به سال گذشته پيش بيني مي شود، حدود يك هزار و 400 تن زيتون كنسروي و روغني از باغات زيتون شهرستان مينودشت برداشت شود.

 



ديپلمات روس: روسيه آماده تأسيس دانشگاه نفت و گاز در ايران است

تبريز- خبرنگار كيهان:
يك ديپلمات ارشد روس، از امكان تأسيس «دانشگاه نفت و گاز» در ايران خبر داد.
«ولاديمير ايواننكو»، سركنسول روسيه در رشت، در جريان ديدار با استاندار آذربايجان شرقي، خواستار تأسيس «دانشگاه نفت و گاز» در منطقه آزاد ارس، با مشاركت روسيه، ايران و آذربايجان شد.
وي گفت: همكاري هاي متقابل ايران و روسيه، بايد توسعه يابد و از ظرفيت ها و پتانسيل هاي قوي اين روابط، مي بايست به طور شايسته درجهت ارتقاي مناسبات، استفاده كرد.
«ايواننكو» همچنين اظهار داشت: روسيه آماده احداث نيروگاه هاي آبي و گازي در ايران است.
اين ديپلمات روس با اشاره به سفر آتي هيئت تجاري- اقتصادي از جمهوري داغستان روسيه به ايران و توانايي هاي صنعتي اين ناحيه از روسيه فدرال،گفت: داغستان،در احداث نيروگاه هاي كوچك و متوسط آبي و گازي داراي تكنولوژي فعالي است و درصورت تمايل، امكان احداث نيروگاه در آذربايجان شرقي نيز وجود دارد.
ايواننكو تصريح كرد: هيئت داغستان، به گيلان و مازندران سفر خواهند كرد و درصورت توافق، براي بررسي انجام مراودات اقتصادي، به تبريز نيز سفر مي كنند.
سركنسول روسيه در رشت، خواهان راه اندازي «نمايندگي اقتصادي آذربايجان شرقي در مسكو»، به منظور سهولت در مبادلات اقتصادي و تجاري شد كه با موافقت استاندار، قرار شد پروتكل اين همكاري، آماده و به امضا برسد.
«احمد عليرضا بيگي»، استاندار آذربايجان شرقي نيز با اشاره به همكاري استان با تاتارستان روسيه، از همكاري با داغستان استقبال كرد و آن را درجهت تعميق هرچه بيشتر مناسبات ايران و روسيه دانست.

 



اخبار ادبي و هنري

هنرمندي كه توسط طرفداران دموكراسي كنار گذاشته شد
«جهانگير الماسي» هنرمند سينما، تئاتر و تلويزيون، در گفت وگويي به توضيح درباره كاهش فعاليتش در عرصه سينما در 12 سال اخير پرداخت و طرفداران دموكراسي را عامل اين مسئله معرفي كرد.
الماسي در گفت وگويي با روزنامه جوان به اين نكته اشاره كرده است كه در انتخابات رياست جمهوري سال 76 نامش در ليست طرفداران يكي از نامزدها بود و به همين دليل از سوي كساني كه مدعي مردمسالاري و تفكر آزاد هستند كنار گذاشته شد.
وي همچنين به موضوع قطع شدن بيمه اش در خانه سينما پرداخته و گفته: من خودم جزو كساني بودم كه بيمه سينما را به وجود آوردم... اما ناخودآگاه بيمه من در سال 81-82 قطع شد و تازه همين اواخر به من اعلام كردند كه مي توانم از طريق صندوق حمايت از هنرمندان ]وزارت ارشاد[ خودم را با يكسال سابقه بيمه كنم!
پيوند فيلمسازان عرب به تحريم كنندگان تورنتو
جشنواره فيلم تورنتو كه به خاطر توجه خاص به سينما و سياست هاي رژيم صهيونيستي، طي چند هفته گذشته از سوي تعداد زيادي از فيلمسازان و روشنفكران داخلي و خارجي به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، طي دو روز گذشته از سوي فيلمسازان عرب نيز تحريم شده است. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از سايت سينمايي هاليوود ريپورتر، تحريم كنندگان اين جشنواره اعلام كردند كه در راستاي هدف خود برنامه هاي زيادي دارند كه از آن جمله مي توان به كنفرانس مطبوعاتي 10 سپتامبر يعني همزمان با افتتاح جشنواره اشاره كرد.
«آنه ماري جاسير»، كارگردان فيلم «نمك اين دريا»، نماينده سينماي فلسطين در رقابت هاي 2008 اسكار گفت: سياستمداران صهيونيست از جشنواره تورنتو براي مقاصد و اهداف شيطاني خود استفاده ابزاري كرده اند، اين سياستمداران از اين جشنواره به عنوان كمپين تبليغاتي خود استفاده مي كنند تا بدين وسيله حقيقت ظلم و جنايات رژيم صهيونيستي را از اذهان پاك كنند.
نمايش متون اسلامي در فضاي مجازي
كتب و متون اسلامي در فضاي مجازي جمع آوري و به نمايش گذاشته خواهد شد.
سيدمحمدجواد شوشتري، رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اعلام اين خبر در مراسم رونمايي ترجمه قرآن استاد حسين استادولي در فرهنگسراي پايداري اظهار داشت: مجموعه مديريت شهري در حال راه اندازي فضاي مجازي تا 2 ماه ديگر براي در اختيار گذاشتن كتب و متون اسلامي است تا شهروندان با سهولت و از طريق اينترنت به آن متون دسترسي داشته باشند.
برترين خبرنگاران در حوزه كتاب معرفي مي شوند
با برگزاري هشتمين جشنواره كتاب و رسانه برتر همزمان با هفته كتاب در 30 آبان ماه، برترين خبرنگاران و آثارشان در رشته هاي يادداشت، گزارش، گفت وگو، خبر، معرفي كتاب و عكس با موضوع كتاب معرفي مي شوند. دبيرخانه اين جشنواره در معاونت فرهنگي وزارت ارشاد واقع است و مهلت ارسال آثار تا 15 آبانماه مي باشد.
برگزاري تعزيه خواني امام علي(ع)
به مناسبت فرا رسيدن شهادت امام علي(ع) مراسم تعزيه خواني حضرت امير روزهاي 20، 21 و 22 شهريورماه، از ساعت 18 در فضاي باز فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.

 



مدير تبليغات حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س):
بزرگان مورد ادعا در برنامه هاي شب هاي قدر 10 سال گذشته حرم شركت نداشتند

مدير تبليغات حرم مطهر حضرت معصومه(س) با رد برخي شايعات درباره حذف ائمه جمعه قم از مراسم شب هاي احياي اين حرم گفت: آيات عظام «جوادي آملي»، «اميني» و «رضا استادي» طي 10 سال گذشته هيچگاه در برنامه هاي شب هاي قدر حرم مطهر شركت نكرده اند.
«احمد شمس» در گفت وگو با ايرنا، اين تبليغات مغرضانه درباره برنامه شب هاي احياي حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) را توطئه بدخواهان دانست و گفت: اين سه بزرگوار از سال 77 تاكنون به دليل بيماري و برخي مشكلات جسماني هيچگاه در آيين ويژه شب هاي قدر شركت نمي كردند.
وي افزود: آيت الله استادي و آيت الله جوادي آملي به دليل بيماري حتي امكان حضور در نمازجمعه را نيز ندارند.
احمد شمس درباره عدم حضور حجت الاسلام والمسلمين «ناطق نوري» در اين مراسم گفت: ستاد برگزاري مراسم با ايشان هماهنگي لازم را انجام داده بود اما وي يك هفته قبل انصراف خود را از حضور در اين مراسم اعلام كرد.
شمس گفت: آقاي ناطق نوري گفته است كه ديگر در هيچ جا سخنراني نخواهد كرد.
وي با اشاره به اينكه سال گذشته در مراسم شب هاي قدر از آيت الله «حسيني بوشهري» و «حائري شيرازي» بهره گرفته شد، گفت: اين عزيزان نيز امسال به دليل اينكه در مناطق ديگر كشور براي سخنراني دعوت شده اند، از حضور در مراسم حرم عذر خواستند.
قرار است مراسم احياء شب نوزدهم ماه مبارك رمضان توسط حجت الاسلام والمسلمين «عليرضا پناهيان» با سخنراني دكتر «رفيعي»، شب بيست و يكم با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين «عليرضا پناهيان» و برگزاري مراسم احياء توسط حجت الاسلام «اعرافي» و شب بيست و سوم با سخنراني حجت الاسلام والمسلمين «محمدپور» و برگزاري مراسم احياء توسط حجت الاسلام والمسلمين «رفيعي» برگزار شود.
همچنين در مراسم شب هاي قدر حرم مطهر كه از ساعت 21 آغاز مي شود و تا ساعت سه بامداد ادامه خواهد داشت، آيت الله «سبحاني» در مسجد «اعظم» قم مراسم نماز قضاء را اقامه خواهد كرد.

 



رئيس سازمان تعزيرات حكومتي: سفرهاي استاني دولت زمينه آزادي يك هزار زنداني را فراهم كرد

رئيس سازمان تعزيرات حكومتي و نماينده وزير دادگستري در ستاد ديه كشور گفت: با اعتبار اختصاص يافته در سفرهاي استاني دولت، زمينه آزادي يك هزار و 520 زنداني بدهكار در كشور فراهم شد.
«علي اكبر ناصري» دوشنبه شب در نشست شوراي قضايي استان سمنان گفت: در اين سفرها 60 ميليارد ريال اعتبار براي آزادي زندانيان بدهكار اختصاص يافت.
وي گفت: براي آزادي اين افراد 40 ميليارد ريال از مطالبات شاكيان بخشيده شده و 10 ميليارد ريال اعتبار نيز از منابع مختلف تامين شده است.
مدير كل زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي استان سمنان نيز در اين نشست گفت: در اين استان نيز 68 نفر از زندانيان بدهكار با استفاده از اعتبارات سفرهاي استاني دولت آزاد شده اند.
«حسين آذرمهري» افزود: اين زندانيان با اعتبار سه ميليارد و 500 ميليون ريالي اختصاص يافته در سفرهاي استاني آزاد شده اند.

 



سرتيپ احمدي مقدم: حوادث خرداد قطعاً در روز قدس تكرار نخواهد شد

فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به پرونده بازداشتگاه كهريزك گفت: شكنجه و مسئله جنسي بازداشت شدگان به هيچ عنوان صحت ندارد.
به گزارش ايرنا، سرتيپ اسماعيل احمدي مقدم پس از بازديد از نوار مرزي سراوان واقع در جنوب شرق استان سيستان و بلوچستان با بيان اين مطلب افزود: اخيراً نيروي انتظامي در راستاي پاسخگويي، مسئوليت پذيري و شفاف سازي گزارش جامعي را با همكاري رسانه ملي براي آگاهي مردم پخش كرد.
وي اظهار داشت: در زمينه شكنجه و شرايط بد بهداشتي براساس فيلم ها، مستندها و مصاحبه با كساني كه در بازداشتگاه بوده اند، پرونده تكميل شد و اكنون پرونده بدون هيچ نقطه كدر وابهامي در اختيار مرجع قضايي قرار گرفته است.
فرمانده نيروي انتظامي در بخش ديگري از سخنانش به موضوع روز قدس اشاره كرد و گفت: روز قدس ميعادگاه حمايت از ملت مظلوم فلسطين و محكوم كردن اشغالگران است و نبايد به اهداف سياسي آلوده و به انحراف كشيده شود.
وي افزود: اگر كساني بخواهند روز قدس را از هدف اصلي خود خارج كنند تا حد زيادي چهره واقعي خود را براي ما آشكارتر خواهند كرد.
فرمانده نيروي انتظامي تاكيد كرد: با توجه به برخي اطلاعيه هاي صادر شده، به طور قطع در روز جهاني قدس حوادث شبيه اواخر خرداد ماه در كشور تكرار نخواهد شد.
سرتيپ احمدي مقدم گفت: با افشاگري هايي كه بعد از انتخابات در زمينه ادعاي تقلب در انتخابات صورت گرفت اكنون همه مردم هوشيار شده اند. تقلب در انتخابات، دروغ و فتنه اي بود كه در واقع در جامعه شكاف ايجاد و سبب بي اعتمادي شد اما در اين زمينه رفع ابهام صورت گرفت و مردم نسبت به تمامي اتفاق ها هوشيار شدند.
وي اظهار داشت: تصور نمي كنم در روز جهاني قدس اتفاق خاصي رخ دهد و طبيعتا چه موج سبز و چه غيرسبز در محكوميت رژيم صهيونيستي و ياري مردم فلسطين حضور پيدا كنند امري پسنديده است. اما منحرف كردن هدف روز قدس از مسير اصلي خود را بايد به پرونده تقلب اضافه كرد كه ماهيت گردانندگان اين تفكر را براي مردم آشكارتر مي كند.
فرمانده نيروي انتظامي در پايان گفت: در سال جاري 30 ميليارد تومان اعتبار براي طرح انسداد مرزهاي سيستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14