(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 شهريور 1388- شماره 19459
 

ايران در كيهان
گزارشي از مراسم عزاداري روز 21 ماه رمضان در آران و بيدگل
پژواك
افتتاح هشتمين نمايشگاه بزرگ علوم قرآن در همدان
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان: جشنواره ذكر و ذاكرين آغاز دوبارهأ ترويج فرهنگ رضوي است
سرود ويژه كرج ساخته شد
بهتر از آينه و شمعدان در اصفهان منتشر شد
اجراي نمايش خياباني در دهلران
برتري مازندرانيها در2جشنواره ادبي و پژوهشي و مسابقات هنري كشور
رمان «باران آتش» در انديمشك مجوز چاپ گرفت
نمايشگاه باغ هاي ايراني در اصفهان
كسب مقام دوم كشوري توسط حافظ قرآن فيروزآبادي
جشنواره نمايش عروسكي در اردبيل
فرماندار: سرخس نيازمند مجتمع فرهنگي و هنري است
نخستين همايش ملي «هنرپژوهي» در دانشگاه هنر اسلامي تبريز برگزار مي شود



ايران در كيهان

دوره مهارت هاي زندگي
بناب - خبرنگار كيهان:رئيس اداره تبليغات اسلامي بناب از آغاز دوره مهارت هاي زندگي اسلامي ويژه خواهران خبر داد.
رسول يگانه افزود: اين مباحث و جلسات با هدف ارتقاي سلامت رواني و اسلامي خواهران شركت كننده، در ماه مبارك رمضان و انتقال مفاهيم و تعاريف اسلامي در مورد مهارت هاي زندگي برپا شده است.
وي ادامه داد: بخش عمده مباحث مطرح شده از منابع ديني و قرآن و احاديث و روايات جمع آوري شده كه در نوع خود تازه و داراي جذابيت هاي بسياري است و بسيار مورد استقبال قرار گرفته است.
پرداخت 10 ميليارد ريال به تعاوني ها
¤ رئيس اداره تعاون شهرستان بناب از پرداخت بيش از 10 ميليارد ريال تسهيلات به منظور توانمندسازي تعاوني ها و اعضاي تعاوني ها خبر داد.
سيداحمد نژادخاتمي طي گفت وگويي با خبرنگاران گفت: اين شهرستان داراي 280 تعاوني در زمينه هاي مختلف كشاورزي - صنعت و معدن - مسكن و خدمات با بيش از 41 هزار و 500 نفر عضو و اشتغالزايي 1300 نفر است.
آغاز سال تحصيلي حوزه بناب
¤ مسئول آموزش حوزه علميه حضرت ولي عصر (عج) شهرستان بناب گفت: سال تحصيلي جديد اين حوزه با حضور 85 نفر از طلاب ورودي جديد آغاز شد. حجت الاسلام والمسلمين حسين آخوندي در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: سال تحصيلي جديد حوزه علميه بناب همزمان با ماه مبارك رمضان طي مراسمي آغاز شد.
وي اظهار داشت: هم اكنون بدون احتساب طلاب ورودي جديد، بيش از 400 طلبه در پايه هاي دو تا 9 در حوزه علميه بناب مشغول به تحصيل هستند كه اميدواريم در سال هاي آينده با افزايش ظرفيت پذيراي خيل علاقمندان به تحصيل در اين مركز باشيم.
لزوم توجه به بخش فرهنگ
رامسر - خبرنگار كيهان: با مقايسه فعاليت هاي ديگر، بخش فرهنگ در دولت هاي گذشته مظلوم واقع شده است و از اين رو دولت دهم بايد به اين بخش توجه خاصي بعمل آورد. حجت الاسلام والمسلمين دكتر عبدالرحمن باقرزاده امام جمعه رامسر در جمع مردم اين شهرستان با اشاره به شروع فعاليت دولت دهم اظهار اميدواري كرد: اين دولت برنامه هاي مدون و بودجه كافي براي فعاليت هاي بخش فرهنگي در نظر گيرد.
ايستگاه سنجش آلودگي هوا
دزفول خبرنگار كيهان: رئيس اداره حفاظت محيط زيست دزفول از صدور مجوز احداث يك ايستگاه سنجش آلودگي هوا در اين شهرستان خبر داد. فرهاد قلي نژاد افزود: اين ايستگاه به منظور سنجش ميزان آلودگي هواي مناطق شمالي خوزستان در دز فول احداث خواهد شد.
توسعه حاشيه اترك سفلي
گرگان - خبرنگار كيهان: معاون برنامه ريزي استانداري گلستان بر ضرورت توسعه منطقه حاشيه اترك سفلي تاكيد كرد.
عباس نياوند در شوراي برنامه ريزي استانداري گلستان گفت: هم اينك مطالعات امكان سنجي و تهيه برنامه راهبردي، ساختاري، عملياتي توسعه آمايش حاشيه اترك سفلي در حال اجراست و مقدمات تهيه و تدوين مطالعات آن انجام شده است. وي خاطرنشان كرد: طرح توسعه و عمران حاشيه اترك مطابق مصوبه سال 1373 هيئت محترم وزيران به عنوان يكي از مناطق دهگانه محروم كشور به تصويب رسيده است.
خلع يد عرصه هاي جنگلي
¤ كارشناس مسئول اداره كل منابع طبيعي گلستان اعلام كرد: بيش از 700 هكتار از عرصه هاي جنگلي و مرتعي استان در سال جاري از دست متصرفان خلع يد شد. سعيد محمدي افزود: از اين مقدار 88/62 هكتار در جنگل و 06/652 هكتار در مرتع با صدور حكم توسط مرجع قضايي خلع يد شد. وي اظهار داشت: اين در حاليست كه دراين مدت 239 هكتار از عرصه هاي جنگلي و مرتعي استان نيز در سال جاري تصرف و تخريب شد.
نمايشگاه سازمان هاي مردم نهاد
شهركرد - خبرنگار كيهان: اولين نمايشگاه توانمندي هاي سازمان هاي مردم نهاد استان چهارمحال و بختياري برگزار مي شود. مديرسازمان ملي جوانان استان چهارمحال و بختياري با اعلام اين خبر گفت: به منظور ارائه عملكرد و آشنايي مردم و مسئولان با توانايي هاي اجرايي تشكلهاي مردم نهاد و همچنين انتقال تجربيات دبيران تشكلها در زمينه هاي مختلف، اين نمايشگاه در استان برگزار مي شود.
بهره برداري از نخستين پروژه مسكن مهرنخستين پروژه مسكن مهر چهارمحال و بختياري بزودي بهره برداري مي شود.
رئيس سازمان مسكن و شهرستازي استان چهارمحال و بختياري با اعلام مطلب فوق افزود: پروژه مسكن مهر شهرستان لردگان تا پايان شهريورماه يا ابتداي مهر ماه بهره برداري خواهد شد.
مهندس اصغر مجيدي گفت: چهارمحال و بختياري يكي از استانهاي برتر كشور در اجراي طرح مسكن مهر مي باشد و اين طرح در اين استان از پيشرفت فيزيكي خوبي برخوردار است.
برگزاري نمايشگاه قرآن
ملاير- خبرنگار كيهان: با همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ملاير و به مناسبت ايام ماه رمضان نمايشگاه علوم قرآني و مذهبي در مجتمع فرهنگي هنري اين اداره به مدت 20 روز برگزار گرديد. بنابراين گزارش اين نمايشگاه شامل 10غرفه براي دو هزار عنوان كتاب با 20هزار جلد آماده بازديد علاقه مندان است.
برترين هاي جشنواره مطبوعات
كاشان- خبرنگاركيهان: طبق آراي هيئت داوران چهارمين جشنواره مطبوعات استان اصفهان، گزارش چاپ شده در كيهان 30شهريور سال 87 حائز رتبه برتر شد. به گزارش خبرنگار ما در بخش گزارش نشريات و خبرگزاري هاي سراسري از ميان 47 اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره گزارش «هلال منير در شب قدر طلوع مي كند» اثر محمدرضا باباقرباني در حالي رتبه سوم را بدست آورد كه در اين بخش هيچ گزارشي حائز رتبه اول نشد.
تكريم ارباب رجوع
گرگان- خبرنگاركيهان: شركت مخابرات استان گلستان حائز رتبه برتر در طرح تكريم و جلب رضايت ارباب رجوع در بين شركتهاي دولتي استان گلستان شد. مهندس سيدغلامرضا عرب هاشمي مديرعامل شركت مخابرات استان گلستان ضمن اعلام مطلب فوق گفت: طرح تكريم يكي از مهمترين مصوبات و افتخارات نظام مقدس جمهوري اسلامي ميباشد كه در دستور كار دولتمردان قرار گرفته است. وي افزود: طرح تكريم ارباب رجوع شامل ارائه خدمات با كيفيت، كوتاه كردن زمان ارائه خدمات و داشتن بهترين برخورد در هنگام ارائه خدمات با كيفيت به مردم است.

 



گزارشي از مراسم عزاداري روز 21 ماه رمضان در آران و بيدگل

گزارش از: محمدرضا باباقرباني
خبرنگار كيهان در كاشان
حضرت علي(ع) براي اداي نماز مغرب به مسجد رفته بود كه قنبر، غلام آن حضرت خبر ولادت نوزاد را به مولايش داد، حضرت با شنيدن اين خبر خوشحال شد و براي اداي شكر اين نعمت به آسمان نگاه كرد چون چشمش به هلال ماه رمضان افتاد فرمود: «هذا هلال وجهه». اين نوزاد رويش چون ماه است به همين مناسبت او را «محمد هلال» نام گذاشت و از آن پس به محمد هلال بن علي(ع) شهرت يافت.
مادر محمدهلال(ع) امامه دختر زينب فرزند رسول خدا و ابوالعاص است كه پس از شهادت حضرت فاطمه(س) و بنابر وصيت ايشان، اميرمؤمنان وي را براي سرپرستي فرزندانش به عقد خود درآورد.
بنابراين، حضرت محمد هلال ابن علي(ع) از طرف پدر فرزند بلافصل اميرمؤمنان(ع) و از سوي مادر با دو واسطه به رسول خدا انتساب دارد و در برخي تذكره ها به «محمد اوسط» مشهور است.
آيين مذهبي سوگواري مولا علي(ع) در كنار بارگاه ملكوتي حضرت هلال ابن علي(ع) از جمله سنت هاي تاريخي مردم كاشان و آران و بيدگل است كه همه ساله در روز 21 ماه رمضان (روز شهادت شير خدا) باشكوه و شور فراوان و معنويتي وصف ناپذير برگزار مي شود.
بارگاه شكوهمند و با عظمت حضرت محمد هلال ابن علي(ع) در حاشيه كوير مركزي ايران واقع در شهرستان آران و بيدگل در شمالي ترين نقطه استان اصفهان و 6 كيلومتري شهرستان دارالمؤمنين كاشان قرار دارد.
حضور زايد الوصف مردم منطقه كاشان در اين روز به واسطه خوابي بوده كه يكي از علماي بزرگ اين شهر حضرت آيت الله ملا حبيب الله شريف كاشاني (طاب ثراه) مي بيند كه ايشان حضرت علي را در خواب ديده و به ايشان امر مي فرمايد اين روز براي زيارت فرزندش حضرت محمد هلال(ع) به آران برود، وي نيز خواب را براي مردم كاشان نقل مي كند و همان روز اين عالم بزرگوار به همراه عده كثيري از مردم دارالمؤمنين كاشان به طرف آستان مقدس آن حضرت در آران و بيدگل حركت مي كنند و در صحن مطهر آن حضرت به عزاداري مي پردازند و از آن زمان به بعد هر ساله اين مراسم برگزار مي شود.
حضرت محمد هلال(ع) در شب اول ماه مبارك رمضان سال 14 هجري قمري در مدينه منوره به دنيا آمد درباره كيفيت آمدن حضرت به آران و بيدگل آمده است: ايشان و برادرش عون با شنيدن خبر شهادت امام حسين(ع) و يارانش، طائف را به طرف خراسان ترك كرده و در شهر طوس اقامت مي گزيند.
حاكم طوس براي مقابله با ايشان حركت مي كند و در يك مبارزه نابرابر عون بن علي(ع) و جمعي از شيعيان به شهادت مي رسند و حضرت هلال بن علي(ع) راه مهاجرت را در پيش مي گيرد و پس از پيمودن مسافت طولاني به مكاني كه «آران دشت» (آران و بيدگل فعلي) نام دارد مي رسد.
آن حضرت 3 سال در آران و بيدگل اقامت مي كند تا اينكه در يكي از شب هاي جمعه آخر ماه رمضان سال 64 هجري قمري نداي حق را لبيك گفته و دار فاني را وداع مي گويد.
پيكر مبارك آن حضرت را پس از غسل و كفن و نماز در مكان فعلي به خاك مي سپارند.
نقل است ايشان در شب رحلت، پيامبر(ص)، حضرت علي(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع)، امام حسين(ع) و برادرش عون(ع) را در خواب مي بيند، در اين ميان پيامبر او را مورد خطاب قرار داده و مي فرمايند: «فرزندم مدتي است كه انتظار تو را مي كشم»، آن حضرت سيبي در دست دارد و به محمد هلال مي فرمايد: «اين سيب از آن توست، جهد كن تا فردا شب با اين سيب روزه خود را افطار نمايي و نزد ما باشي.»
امروزه مدفن او بوسه گاه هزاران عاشق و دلباخته اهل بيت است كه از گوشه و كنار كشور و ديگر كشورهاي اسلامي به زيارتش مشرف مي شوند، امروزه مزار ايشان ميعادگاه اهل تشيع است كه با گذر زمان و در سايه عشق و ارادت به اسلام و اهل بيت(ع) بر رونق اين زيارتگاه افزوده شده است، چه بسيارند آنان كه با تمسك و توسل به خاندان نبوي گرداگرد ضريح مطهرش دست حاجت به درگاه الهي دراز كرده اند و حاجت روا شده اند.




 



پژواك

شهرضا- خبرنگاركيهان:
همزمان با ايام ماه مبارك رمضان اداره فرهنگ وارشاد اسلامي شهرستان شهرضا اقدام به برگزاري نمايشگاه كتاب در زمينه هاي علوم قرآني، تاريخي، كتاب هاي كودكان و نوجوانان، رمان، CD آموزشي و همچنين آثار خوشنويسي مرتبط با مضامين قرآني درمحل نگارخانه حكيم الهي كرده است. اين نمايشگاه كه با سه هزار عنوان كتاب برگزار شده است تا پايان ماه مبارك رمضان ادامه دارد.
اسفراين- خبرنگاركيهان:
در مسابقات ادربي كشور كه در تيرماه سال جاري در همدان برگزارشد تعداد پنج نفر از دانش آموزان شهرستان اسفراين حائز رتبه هاي برتر شدند.
قلعه نويي معاون پرورشي آموزش وپرورش شهرستان اسفراين دراين رابطه گفت: دانش آموز منيره خان محمدي در رشته داستان نويسي از دبيرستان ريحانه- سعيد عنايتي و علي وصالي و حسين مهدوي در رشته مطالعه و تحقيق همگي از دبيرستان دارالفنون و پژمان معنوي در رشته شعر از دبيرستان دكترحسابي مقامهاي برتر كشوري را بدست آوردند.
قائن- خبرنگاركيهان:
جشن باشكوه عطر قرآن در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قائن برگزارشد.
در جشن عطر قرآن كانون قائن كه اولياء اعضا نيز شركت داشتند 61 نفر از اعضاء و نونهالان كانون به قرائت قرآن و ارائه اشعار قرآني و وصف ائمه پرداختند و درپايان به حفاظ جزء سي قرآن كريم و برگزيدگان هدايايي اهدا شد.
¤ همچنين كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان قائن اولين كنسرت موسيقي ويژه كودك را با هدف آشنايي و معرفي موسيقي كودكان در سالن آمفي تئاتر كانون برگزار كرد.
دراين كنسرت ضمن آشنايي اوليا با جايگاه موسيقي در پرورش حس زيبايي شناسي كودكان، 100 نفر از اعضاء گروه موسيقي 6 قطعه موسيقي كه همزمان با اجراي نت و خوانش و استفاده از ابزار موسيقي سنتي همراه بود به هنرنمايي پرداختند.
فيروزآباد- خبرنگاركيهان:
در سالروز ميلاد باسعادت كريم اهل بيت، امام حسن مجتبي(ع) همايش تجليل از فعالان مذهبي، فرهنگي وهنري فيروزآباد از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان برگزارشد. دراين مراسم به 150 نفر از فعالان مذهبي، فرهنگي و هنري هدايا و لوح يادبود اهدا شد.
تبريز- خبرنگاركيهان:
نمايشگاه «قرآن كريم» از 10 بخش كودكان، قاريان، حافظان، ديجيتال، كتب علوم قرآني، نسخ نفيس، خانواده، مهدويت، نوجوانان وجوانان، دانشگاهي و آموزشي در 1000مترمربع و با بيش از 5000 عنوان كتاب و محصولات مرتبط با علوم قرآني و مشاركت بيش از 20 ناشر و مركز دست اندركار قرآن كريم در مراغه برپا شد.
¤ نمايشگاه معرق «حسن- صادق زاده» با 50 اثر هنري معرق چوب و مشبك كاري در موضوعات قرآني و بسم الله، ادعيه، كلمات قصار ائمه معصومين(ع) و واژگان اسلامي، در مجتمع فرهنگي هنري «مرند» برپا شد.
¤ نخستين مسابقه و نمايشگاه هنرهاي تجسمي «رمضان» به منظور اشاعه هنرهاي اصيل اسلامي، از 19 تا 28 شهريور ماه جاري، در تبريز برگزار مي شود.
اين همايش هنري در رشته هاي نقاشي، طراحي، خوش نويسي، نگارگري، گرافيك و تصويرسازي و با موضوعات «رمضان، ماه خدا» قرآن، نماز، روزه، و مسجد ترتيب مي يابد و نمايشگاه آثار در مكان اجرا وبه صورت «ورك شاپ» گروهي در رواق هاي مسجد كبود، برپا خواهدشد.
گرگان- خبرنگاركيهان:
كارگاه نمايشنامه نويسي ويژه اعضاي نوجوان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار و اعضاي برگزيده استاني اين كارگاه معرفي شدند.
اين كارگاه نمايشنامه نويسي در دو سطح يك و 2 و در دو مركز فرهنگي هنري گرگان يك و كلاله با محوريت موضوعات اصلاح الگوي مصرف، بازنويسي افسانه هاي اقوام گلستان، مثنوي معنوي و موضوع آزاد برگزار شد.
«آويشن مطيعي، مريم مهرداد، شايان قوشچي، الهه ارژنگ، زهرا جوان، مهديه ميرمند با نمايشنامه هاي به ترتيب «قشنگ ترين بادبادك، خرس وحشي و پسر باهوش، اردك شجاع، دو كاج، انار مغرور و يك اشتباه» از برگزيدگان استاني كارگاه نمايشنامه نويسي هستند كه به كارگاه نمايشنامه نويسي كشوري معرفي شدند.
همدان- خبرنگاركيهان:
41 پروژه عمراني اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اين استان در دست احداث، تكميل و تجهيز است.
اصغر زواري معاون اداري و مالي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان با اعلام اين خبر در گفت وگويي افزود: اين تعداد پروژه با اعتباري بالغ بر 30 ميليارد ريال در دست اجرا است كه بخشي از آنها تا پايان سال به بهره برداري مي رسد.
شاهرود- خبرنگاركيهان:
طاهره سادات سيد اردكاني درمسابقه سراسري عكاسي با عنوان «بيرق سرخ» سازمان تبليغات اسلامي مقام دوم دربخش گزارش تصويري را از آن خود كرد. به گزارش روابط عمومي كل تبليغات اسلامي استان سمنان اين مسابقه به صورت كشوري و در دو بخش تك عكس و گزارش تصويري برگزارشد.
كرج- خبرنگاركيهان:
نمايش مذهبي مرثيه عشق در ايام ليالي قدر در شهرستان كرج به روي صحنه مي رود.
حسين اميريان معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري كرج با اعلام اين خبر گفت: اين نمايش مذهبي توسط گروه فرهنگي هنري دلشدگان در سالن شهداي شهرداري واقع در چهارصد دستگاه اين شهرستان اجرا مي شود.
سنندج- خبرنگاركيهان:
60 برنامه 60 دقيقه اي تحت عنوان «به ره وروناكي» به صورت زنده از شبكه استاني مركز استان كردستان توليد و پخش مي شود. اين برنامه به تبيين فضيلتهاي ماه مبارك رمضان، ماه ميهماني خدا مي پردازد.
سرويس شهرستانها:
هيئت انتخاب آثار چهارمين جشنواره سراسري تئاتر خياباني مريوان معرفي شدند.
به گزارش روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي، آثار رسيده به دبيرخانه اين جشنواره توسط افشين خورشيد باختري، شهرام كرمي و كوروش احمدي (به عنوان نماينده اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان) انتخاب خواهندشد.
چهارمين جشنواره سراسري تئاتر خياباني مريوان به همت مركز هنرهاي نمايشي و با مشاركت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان از 2 تا 5مهرماه در شهر مريوان استان كردستان برگزار خواهدشد.
¤ هيئت انتخاب آثار شانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان اصفهان معرفي شدند. به گزارش روابط عمومي مركز هنرهاي نمايشي، سيمين اميريان، اردشير صالح پور و رسول هنرمند (نماينده اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان) قرار است كار انتخاب آثار شانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان اصفهان را برعهده بگيرند.
شانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان از 12 تا 16مهرماه در اصفهان برگزار خواهدشد.

 



افتتاح هشتمين نمايشگاه بزرگ علوم قرآن در همدان

همدان - خبرنگار كيهان:
معاون امور اداري و مالي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان همدان گفت: هشتمين نمايشگاه بزرگ علوم قرآني در همدان افتتاح شد.
اصغر زواري با اعلام اين خبر در گفتگو با خبرنگاران افزود: امسال هشتمين دوره نمايشگاه علوم قرآني از 18 تا 26 شهريور برپا خواهد بود.
وي ادامه داد: در برپايي اين نمايشگاه ادارات و نهادهاي مختلف از جمله اوقاف و امور خيريه، بنياد شهيد و امور ايثارگران، حج و زيارت، سازمان تبليغات اسلامي و... همكاري و مشاركت دارند.
در ادامه اين گفت گو، مسعود صالحي مسئول مركز هماهنگي و توسعه و ترويج فعاليت هاي قرآني استان همدان، گفت: هدف اصلي نمايشگاه قرآن، ترويج علوم و فرهنگ قرآني در سطوح مختلف جامعه است.
وي افزود: تفاوت عمده نمايشگاه امسال با دوره هاي گذشته اين است كه به صورت فروش صرف محصولات، برپا نشده بلكه عمدتا در حوزه فرهنگي و محتوايي برنامه ريزي خوبي دارد.
وي ادامه داد: بخش اصلي نمايشگاه، داراي 6 قسمت مجزا شامل خانواده، كودك و نوجوان، آموزش و پرورش، هنري و ارگان هاي دولتي است كه در هر يك برنامه هاي متنوعي تدارك ديده ايم.
صالحي يادآور شد: در بخش فروش نيز بيش از 100 ناشر فعال و برگزيده از سراسر كشور 8 هزار عنوان كتاب با موضوعات علوم قرآني و معارف اسلامي را به علاقه مندان عرضه مي كنند.
وي افزود: فروش كتب و محصولات فرهنگي از 20 تا 40 درصد تخفيف ناشران برخوردار بوده و20 درصد قيمت نيز به صورت بن در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد.
صالحي در پايان در پاسخ به سؤال خبرنگار كيهان مبني بر تعداد فعالان قرآني در استان، گفت: متاسفانه نه تنها در استان همدان بلكه در سطوح كشور نيز به علت عدم وجود يك متولي مشخص، هيچگونه آمارگيري از تعداد فعالان قرآني انجام نشده است. وي افزود: با راه اندازي مركز هماهنگي و توسعه فعاليتهاي قرآني در همدان، شناسنامه هايي تهيه كرده و به موسسات و نهادهاي فعال فرستاديم تا با شناسايي اين افراد، شناسنامه كاملي از آنها تهيه كنيم.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان: جشنواره ذكر و ذاكرين آغاز دوبارهأ ترويج فرهنگ رضوي است

سنندج - خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان، جشنواره ذكر و ذاكرين را نقطه آغاز دوباره اي براي ترويج فرهنگ رضوي دانست.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان در گفت گو با خبرنگار كيهان ضمن اظهار مسرت از انتخاب استان براي ميزباني جشنواره ذكر و ذاكرين گفت: اين جشنواره باهدف اشاعه فرهنگ رضوي، گسترش و ترويج هنر معناگرا، پرورش اخلاق رضوي در پرتوي رفتار نبوي، تعامل هنري اقوام ايراني در نشر آداب و رسوم ذكر و مديحه، شناسايي و تجليل از پديدآورندگان آثار هنري مرتبط با سيره نبوي و فرهنگ رضوي برگزار مي شود.
منصور ايماني اين جشنواره را نقطه شروع دوباره اي براي ترويج فرهنگ رضوي در سطح جامعه دانست و افزود: مشاركت و همفكري بيشتر مردم و مسئولان در اين زمينه موجبات تقويت و توسعه علوم و معارف اهل بيت(ع) مي شود.
وي اظهار داشت: جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا(ع) موجب به كارگيري توانمندي، خلاقيت ونوآوري هنرمندان و فرهيختگان براي انتقال مفاهيم ناب رضوي به آحاد مردم جامعه شده است.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان برپايي نخستين نمايشگاه يادمان ذكر رضوي، و برپايي نمايشگاه آثار هنري هنرمندان شامل خوشنويسي با مضامين و محتواي جشنواره، نقاشي، معرق، منبت كاري و ديگر آثار حجمي را از برنامه هاي جنبي اين جشنواره ذكر كرد. ايماني تصريح كرد: در جشنواره ذكر و ذاكرين رضوي، سازها در سه قالب سازهاي كوبه اي شامل دف، سنج و...، سازهاي بادي شامل نقاره، ني و شمشال و سازهاي مضرابي شامل تار، سه تار، و... است و هنرمندان در قالب اين سه بخش با هم به رقابت خواهند پرداخت. وي سيره نبوي(ص) فرهنگ رضوي(ع) و اتحاد ملي و انسجام اسلامي ، سيره نبوي(ص) فرهنگ رضوي(ع) و احترام به والدين، سيره نبوي(ص) فرهنگ رضوي(ع) و احترام به زنان، احترام به فرهنگ ملل را از جمله محورهاي اين همايش عنوان كرد.

 



سرود ويژه كرج ساخته شد

كرج- خبرنگار كيهان:
معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري كرج از توليد و ساخت سرود ويژه كرج خبر داد.
به گزارش روابط عمومي معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري كرج: حسين اميديان در اين خصوص گفت: اين سرود به خوانندگي طاهري و از سروده هاي مرحوم سعيدي شاعر اهل كرج است.
وي افزود: شعر سرود در توصيف شهر كرج و نهادهاي فرهنگي و تاريخي آن است.
وي اظهار داشت: سرود ويژه كرج بزودي از طريق راديو البرز و مراكز عمومي مانند سينماها پخش خواهد شد.

 



بهتر از آينه و شمعدان در اصفهان منتشر شد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
مجموعه ده جلدي «بهتر از آينه و شمعدان» با موضوع ملاك هاي انتخاب همسر و نحوه تصميم گيري در حوزه ازدواج با حمايت شبكه فعالان ازدواج به عنوان زير مجموعه سازمان ملي جوانان منتشر شد.
معاون فرهنگي شبكه فعالان ازدواج گفت: با استقرار دبيرخانه مركزي شبكه فعالان ازدواج در استان اصفهان تاكنون اين شبكه در 80 شهرستان و 15 استان كشور ايجاد شده است.
ديباجي آموزش، آسيب شناسي، جمع آوري اطلاعات و متون نوشته شده در حوزه ازدواج را از اهداف راه اندازي شبكه فعالان ازدواج ذكر كرد و گفت: برگزاري جشنواره مطلع عشق، كلاس هاي فرهنگ سازي ازدواج آسان از برنامه هاي استان اصفهان در اين حوزه است.

 



اجراي نمايش خياباني در دهلران

دهلران- خبرنگار كيهان:
نمايش خياباني «طنز» «رمئو و ژوليت هر دو عربند» به نويسندگي و كارگرداني سعيد خيرالهي در شهرستان دهلران به اجرا درآمد.
اين نمايش طنز كه با موضوع اشغال فلسطين توسط رژيم صهيونيستي و ديوار حائل به اجرا درآمد با استقبال عموم مواجه شد.
لازم به ذكر است در ايام تابستان بيش از ده نمايش خياباني در سطح شهر دهلران به اجرا درآمده است، به طور ميانگين دهلراني ها هر ده روز شاهد اجراي يك نمايش خياباني بوده اند.

 



برتري مازندرانيها در2جشنواره ادبي و پژوهشي و مسابقات هنري كشور

ساري- خبرنگار كيهان:
دانش آموزان مازندراني در بيست و هفتمين جشنواره ادبي و پژوهشي مسابقات هنري كشور مقام برتر را احراز كردند.
«روح الله معافي» مسئول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش مازندران با اعلام اين خبر افزود: در اين مسابقات كه در رشته هاي داستان نويسي، شعر، مطالعه و تحقيق، هنرهاي دستي و تجسمي و فيلم كوتاه برگزار شد دانش آموزان مازندراني عنوان برتر را به خود اختصاص دادند.
وي افزود: جشنواره ادبي و پژوهشي دانش آموزان كشور در مركز تربيت معلم شهيد مقصودي همدان و مسابقات هنري در اردوگاه شهيد رجايي نيشابور جريان داشت.
وي با اشاره به پيشتازي دانش آموزان مازندران در عرصه هاي علمي گفت: تراز علمي دانش آموزان مازندراني در المپيادها و جشنواره هاي گوناگون ارتقا يافته است.
«معافي» يادآور شد: مسئولان سازمان آموزش و پرورش مازندران از برترين هاي بيست و هفتمين جشنواره ادبي و پژوهشي و مسابقات هنري كشور تجليل خواهند كرد.

 



رمان «باران آتش» در انديمشك مجوز چاپ گرفت

انديمشك-خبرنگاركيهان
دبير ستاد بزرگداشت واقعه چهارم آذر انديمشك از صدور مجوز چاپ رمان باران آتش در مورد اين واقعه تلخ دوران دفاع مقدس خبر داد.
مرتضي طيبي افزود: اين كتاب اثر حسين بذرافكن از نويسندگان برجسته خوزستان است و تا دو ماه ديگر به مرحله چاپ خواهد رسيد.
وي افزود: در اين راستا كتابي با عنوان وضعيت قرمز از سوي موسسه غديرانديمشك در حال تهيه است.
طيبي گفت: موضوع اين كتاب نيز واقعه بمباران چهار آذر انديمشك بوده و در بردارنده خاطراتي از اين روز است.
دبير ستاد بزرگداشت واقعه چهار آذر و مدير موسسه فرهنگي و هنري غدير انديمشك از فراهم كردن زمينه ساخت فيلمي با مضمون اين روز خبر داد و گفت: هماهنگي هايي نيز با صداوسيماي استان خوزستان در اين راستا صورت گرفته و منتظر معرفي تهيه كننده هستيم.
در چهارم آذر سال 65 شهرستان انديمشك مورد هجوم گسترده هوايي دشمن بعثي توسط 54 هواپيما قرار گرفت كه منجر به مجروح و شهيد شدن شمار زيادي از مردم اين شهر شد.
اين بمباران مطابق اسناد موجود از طولاني ترين بمباران هاي تاريخ جنگ هاي هوايي پس از جنگ جهاني دوم محسوب مي شود.

 



نمايشگاه باغ هاي ايراني در اصفهان

اصفهان - خبرنگار كيهان:
نمايشگاه باغ هاي ايراني 21 شهريورماه جاري در دولت خانه صفوي در موزه هنرهاي معاصر اصفهان برپا مي شود.
در اين نمايشگاه عكس ها و نماهاي 17 باغ معروف رسمي و شاخص در شهرهاي مختلف ايران در معرض نمايش قرار مي گيرد.
اين باغ ها شامل چهارباغ و باغ هاي چهلستون، هشت بهشت و باغ فرح آباد در اصفهان، باغ شاه (فين كاشان)، باغ هاي اشرف، ارم، جهان نما، دلگشا، نظر، نارنجستان، قدمگاه، گلشن، دولت آباد، مصلا، شاه گلي و شاه زاوي است.
اين نمايشگاه كه قبلا در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شده است، از 21 شهريورماه جاري به مدت يكماه در موزه هنرهاي معاصر اصفهان برپا مي شود.

 



كسب مقام دوم كشوري توسط حافظ قرآن فيروزآبادي

فيروزآباد فارس-خبرنگار كيهان:
در مسابقات كشوري قرآني كه به ميزباني استان كردستان برگزار شد، هاشم جنگجو قاري فيروزآبادي موفق به كسب مقام دوم اين مسابقات شد.
اين قاري قرآن در سالهاي گذشته نيز در مسابقات قرائت حفظ و اذان مقام هاي متعددي كسب كرده بود. هاشم جنگجو هم اينك دانشجوي ترم پنجم مهندسي مكانيك دانشگاه بوشهر است و در اوقات فراغت خود به آموزش قرآن در كانون ها مساجد شهرستان فعاليت دارد.

 



جشنواره نمايش عروسكي در اردبيل

اردبيل- خبرنگاركيهان:
دهمين جشنواره نمايش عروسكي استان اردبيل با معرفي گروهها و نفرات برتر به كار خود پايان داد.
براساس اعلام راي داوران در بخش هاي عروسك گرداني، سهيلا فرج زاده از پارس آباد، زهرا قادري از جعفرآباد و معصومه صمدي از هشتچين، درطراحي صحنه مهديه علي قلي زاده از اردبيل، در طراحي و ساخت عروسك، منيژه استوار و سارا وطن خواه از پارس آباد مغان، در نويسندگي متن ليلا فريد و اكرم مداح از اردبيل و در كارگرداني، منيژه استوار و سارا وطن خواه از پارس آباد مغان حائز رتبه هاي برتر شدند.
همچنين هيات داوران نمايش هاي «آنها زنده اند» از پارس آباد، سرزمين من از اردبيل و «ريب مذنب» از جعفرآباد را به عنوان نمايش هاي منتخب براي شركت در جشنواره منطقه اي در استان قم انتخاب كرد.
براي اين جشنواره كه به همت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان برگزار شد 40 متن به دبيرخانه ارسال شده بود كه از اين تعداد يازده اثر در بخش مسابقه با هم به رقابت پرداختند.

 



فرماندار: سرخس نيازمند مجتمع فرهنگي و هنري است

سرخس- خبرنگاركيهان:
مجتمع هاي فرهنگي و هنري در برخي از شهرها خاك مي خورد در حالي كه سرخس بشدت نيازمند يك مجتمع فرهنگي و هنري است.
سيدحميد موسوي فرماندار شهرستان سرخس در جمع هنرمندان اين شهرستان با بيان اين مطلب گفت:
اولويت كاري ما اين است كه اين امر مهم هر چه سريعتر عملياتي شود. تا با استفاده از هنرمندان، و اقشار مختلف، استعدادهاي جوانان خلاق شهرستان بيشتر و بهتر شكوفا شود.
وي شرايط فرهنگي- تنوع قوميتها، همجواري بارز و مرزنشيني را متفاوت با ديگر نقاط استان و كشور دانست و تأكيد كرد اين تفاوت ها براي مردم سرخس امتياز است.

 



نخستين همايش ملي «هنرپژوهي» در دانشگاه هنر اسلامي تبريز برگزار مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
اولين همايش ملي «هنرپژوهي» به منظور آسيب شناسي پژوهش در هنر و معماري، 21 آذرماه امسال در دانشگاه هنر اسلامي تبريز برگزار مي شود.
«مازيار آصفي»، مدير پژوهش و فناوري دانشگاه هنر اسلامي تبريز گفت: آسيب شناسي پژوهش در هنر و معماري كشور، كمتر موردتوجه قرار گرفته درحالي كه بررسي در اين مسئله، مي تواند ضمن معرفي و شناسايي آسيب ها، راه كارهاي ضروري را براي كاربردي تر كردن نتايج تحقيقاتي درخصوص آموزش، توسعه و اقتصاد هنري، مشخص سازد.
«آصفي» گفت: مقالات ارسالي به اين نشست، بايد «مسئله محور» بوده و در راستاي آسيب شناسي و ارائه راه كارهاي مناسب براي بهبود و ارتقاي كيفي پژوهش هاي هنري كشور باشد.
به گفته وي، هدف اصلي همايش، شناسايي آسيب ها در عرصه پژوهش در هنر و معماري است و سعي مي شود با بررسي تحقيقات ارائه شده اين موضوع به چالش كشيده شده تا بتوان مشخص ساخت كه پژوهش هاي رايج در عرصه هنر و معماري تا چه حد جوابگوي نيازها وضرورت هاي علمي و هنري كشور است.
«آصفي» گفت: خلاصه مقالات و مقالات برگزيده در كتاب مجموعه مقالات همايش، چاپ خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14