(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 شهريور 1388- شماره 19459
 

مشكلات آمريكا و اوباما
آمريكا دارايي هاي 2 شركت كره شمالي را پس از تحريم توقيف كرد
7 كانديدا در انتخابات بوليوي با مورالس رقابت مي كنند
درخواست بين المللي خانواده هاي فلسطيني براي رسيدگي به قاچاق اعضاي بدن شهدا در اسرائيل
دسته گل براي خودش!
تظاهرات فعالان ضدجنگ در لندن به تجارت اسلحه پايان دهيد
آغاز بازشماري آرا در 3 ولايت افغانستان
حملات سنگين ارتش يمن به مناطق مسكوني و مواضع شيعيان صعده
شبه نظاميان طالبان در پاكستان 7 تانكر سوخت ناتو را آتش زدند
احتمال كنار گذاشتن حريري از نخست وزيري لبنان قوت گرفت
چاوز براي خريد زيردريايي تانك و جنگنده به مسكو رفت
چها رسوي پنج قا ره



مشكلات آمريكا و اوباما

پروفسور حميد مولانا
اخيراً درياسالار مايك مولن رئيس ستاد مشترك نيروهاي مسلح آمريكا اظهار داشته است كه در شرايط كنوني وضع افغانستان «به طور جدي وخيم است.» براي اولين بار نخبگان نظامي و سياسي آمريكا، از جمله رسانه هاي مؤثر آن كشور، به اين حقيقت پي برده اند كه مشكل آمريكا در افغانستان بيش از جوانب نظامي، ابعاد سياسي، فرهنگي و مذهبي دارد و اگر راه حلي براي خروج قواي نظامي آمريكا و ناتو در آن كشور بزودي پيدا نشود، افغانستان به ويتنام دوم آمريكا و شكست بزرگ باراك اوباما رئيس جمهور جديد آمريكا تبديل خواهد شد.
قواي نظامي آمريكا در افغانستان در سه ماه آينده به 68 هزار نفر خواهد رسيد و درحالي كه اوباما جنگ افغانستان را «الزامي» مي داند، آمار تلفات و كشته شدگان ارتش آمريكا در اين كشور در تابستان امسال به حداكثر خود در سال هاي اخير رسيده است. آخرين نظرسنجي توسط روزنامه واشنگتن پست و تلويزيون شبكه اي .بي.سي نشان مي دهد كه از هر سه آمريكائي دو نفر با فرستادن نيروي نظامي بيشتر به آن كشور مخالفند و بر اين باورند كه در شرايط بحران مالي و اقتصادي بودجه نظامي آمريكا در كشوري مانند افغانستان بايد صرف احتياجات داخلي و مردم آمريكا شود. كسر بودجه آمريكا به بالاترين رقم در تاريخ، يعني 3/1تريليون دلار رسيده است و اگر روند كنوني ادامه پيدا كند كسري بودجه ايالات متحده در سال هاي آينده به 12 تريليون دلار خواهد رسيد.
يكي از مباحث بسيار مهم داخلي آمريكا كه اين روزها حتي به سروصداي گروه هاي مختلف كشانده شده، لايحه تأمين بيمه بهداشت عمومي باراك اوباما براي مردم آمريكا است. از 300 ميليون جمعيت آمريكا 50 ميليون فاقد هر نوع بيمه بهداشتي هستند و گرچه آمريكا در بين كشورهاي دنيا در هزينه بهداشت عمومي رديف اول را حائز است ولي از جنبه داشتن بيمه هاي بهداشتي براي عموم مردم در سطح جهاني در رتبه 37 قرار دارد. هزينه لايحه پيشنهادي بهداشت عمومي اوباما براي آمريكا حدود 10 تريليون دلار تخمين زده شده ولي سؤال اصلي براي مردم و كنگره اين است كه با هزينه هاي سنگين نظامي در عراق و افغانستان و نقاط ديگر، واشنگتن چگونه خواهد توانست اقتصاد و بحران مالي آمريكا را بهبود ببخشد و بدون افزايش ماليات هاي سنگين هزينه نيازمندي هاي داخلي، مانند بيمه بهداشت عمومي را تأمين كند.
تاريخ نشان مي دهد كه افول و سقوط امپراتوري ها، نظير امپراتوري روم، عثماني، انگليس و شوروي، هميشه با توسعه طلبي جهاني و افزايش هزينه هاي بي حد و حصر همراه بوده است. ادوارد گيبون در كتاب خود «تاريخ افول و سقوط امپراتوري روم» به وضوح نشان مي دهد كه اسراف گرائي همراه با طمع و فساد و گسترش سلطه گرائي سرانجام به انهدام امپراتوري روم در اروپاي غربي و سال ها بعد به نابودي امپراتوري روم شرقي در قسطنطنيه آن روز منجر مي شود. دقيقاً يك دهه قبل در سال 1999كسري بودجه آمريكا، متعاقب سقوط شوروي و پايان جنگ سرد به صفر رسيده بود ولي پس از حادثه 11 سپتامبر 2001 و حمله آمريكا به افغانستان و عراق و هزينه هاي سنگين جنگ، كسري بودجه قوس صعودي را طي كرد. با فراگيري بحران اقتصادي و مالي آمريكا كه جهاني شده است، ايالات متحده اكنون بالاترين رقم قرض و كسري بودجه را در دنيا دارد. امروز رقم بيكاري در آمريكا به 10 درصد، يعني 30 ميليون نفر رسيده است و به علت ورشكستگي هاي فردي و سازماني تعداد افراد بي خانمان در يك سال اخير حدود 5/3 ميليون نفر افزايش يافته است. از ديدگاه تاريخ نويس اروپائي ادوارد گيبون افول امپراتوري روم «ساده و معلوم» بود. امپراتوري روم به درجه اي رسيده بود كه به قول او «مانند پارچه اي كه نتواند سنگيني خود را تحمل كند» بالاخره از هم پاشيد.
دوران طلائي و اوج امپراتوري آمريكا يك تاريخ كوتاه 60 ساله دارد، يعني از دهه آخر قرن نوزدهم(1890 ميلادي) تا اواسط قرن بيستم (1950 ميلادي). اين دوره با سلطه طلبي آمريكا در جنگ با اسپانيا، تسخير كوبا و فيليپين و جزاير درياي كارائيب و اقيانوس آرام، و با جنگ هاي جهاني اول و دوم آغشته است. امپرياليست هاي معروف آمريكا به نقل از زبان خود نويسندگان آمريكا رؤساي جمهور آن زمان مانند ويليام مكينلي، تئودور روزولت، ودرو ويلسون، فرانكلين روزولت، هري ترومن، و ژنرال دوايت آيزنهاور هستند. ولي افول دوران طلائي و امپراتوري آمريكا، با كودتاي 28 مرداد آمريكا و انگليس در ايران در سال 1332 (1953 ميلادي) شروع مي شود.
كودتاي 28 مرداد، اولين كودتا آمريكا شش سال پس از تشكيل رسمي سازمان جاسوسي و اطلاعاتي آمريكا(سيا) به دستور آيزنهاور و وزير خارجه او جان فاستر دالس صورت مي گيرد. اين آغاز سلطه طلبي جديد آمريكا پس از جنگ جهاني دوم و تاريخ معاصر آن كشور است. آمريكائي ها ممكن است ندانند كه به نام مردم آن كشور چه فجايعي از آن تاريخ تا به امروز صورت گرفته است. ولي مردمي كه هدف اين فجايع بودند جزء به جزء آنها را به خاطر دارند: نظير كودتاها و دخالت هاي نظامي آمريكا در ايران (1953)، گواتمالا(1954)، كوبا(1959)، جمهوري كنگو(1960)، برزيل(1964)، اندونزي(1965)، ويتنام(73-1961)، لائوس(73-1961)، كامبوج(73-1961)، يونان(74-1967)، شيلي(1973)، افغانستان(1979 تا به امروز)، السالوادور و نيكاراگوئه (دهه 1980)، عراق (1991 تا به امروز) و يوگسلاوي سابق.نتايج اينگونه زورگوئي ها، مشكلاتي است كه آمريكا از لحاظ سياسي، اقتصادي و فرهنگي با آن مواجه است، به عبارت ديگر و به زبان خود كارشناسان و نويسندگان آمريكا، احساسات ضدآمريكائي امروزه «ضربه هاي بازگشت» عمليات گذشته ايالات متحده و سياست خارجي آن كشور است. افغانستان و وضعيت امروزي آن نمونه آشكاري از اينگونه سياست هاست.
طبق خاطرات رابرت گيتس وزير دفاع كنوني و رئيس سابق سيا (كتاب «از سايه ها: داستان زير پرده اي پنج رئيس جمهور و چگونه جنگ سرد را بردند»، 1996)، كمك مالي و نظامي آمريكا به مجاهدين افغانستان 6 ماه قبل از حمله شوروي به آن كشور در سال 1979 (مقارن با پيروزي انقلاب اسلامي ايران)، و عمداً براي برانگيختن احساسات و انگيزه شوروي ها براي تسخير افغانستان صورت گرفت و نه بعد از آن. در مصاحبه اي كه زبيگنيو برژينسكي مشاور رئيس جمهور اسبق آمريكا جيمي كارتر با مجله هفتگي نول ابزرواتور فرانسوي در 1998 انجام داد، او گفته هاي رابرت گيتس را تأييد كرد و اظهار داشت كه دستور كمك به مجاهدين و گروه بن لادن در سوم ژوئيه 1979 از طرف كارتر صادر گرديد و سپس اضافه مي كند كه «در يادداشتي كه به كارتر نوشتم عقيده خود را مبني بر اينكه اين نوع كمك ها انگيزه شوروي ها را برانگيخته و به افغانستان حمله خواهند كرد گفتم.»
مجله فرانسوي از برژينسكي مي پرسد آيا از عمل خود و كارتر متأسف هستيد؟ برژينسكي جواب مي دهد، به هيچ وجه، هدف كمك ها، وارد كردن شوروي ها و حمله آنها براي تسخير افغانستان بود، چرا از اين عمل تأسف بخورم چون روز بعدي كه قشون شوروي از مرز افغانستان گذشت، من به كارتر نوشتم «ما اكنون فرصت پيدا كرده ايم كه افغانستان را به يك ويتنام براي روس ها تبديل كنيم.» و بعد اضافه مي كند: «چه چيز در تاريخ دنيا مهم است؟ طالبان (تروريست هاي امروزي) يا سقوط شوروي؟ و آزادي اروپاي مركزي (برژينسكي خود متولد لهستان است) و پايان جنگ سرد؟» تعجب نيست كه امروز كساني مانند برژينسكي از خروج قواي آمريكا از افغانستان حمايت مي كنند.

 



آمريكا دارايي هاي 2 شركت كره شمالي را پس از تحريم توقيف كرد

آمريكا اداره كل انرژي اتمي و يك شركت ديگر كره شمالي را تحريم و دارايي هاي آن را توقيف كرد.
روزنامه «چايناديلي» روز گذشته با اعلام اينكه آمريكا دو شركت ديگر كره شمالي را تحريم كرد نوشت، كاخ سفيد با صدور يك دستور، اداره كل انرژي اتمي كره شمالي و شركت تجاري «تانگون» اين كشور را به خاطر آنچه «جلوگيري از توسعه تسليحات كشتار جمعي و هسته اي كره شمالي» ناميد تحريم و تمام دارائي هاي آن را توقيف كرد.»
براساس اين گزارش، در بيانيه واشنگتن آمده است: نبايد به شركت هاي كره شمالي اجازه داد با دستيابي به بازارهاي مالي و تجاري، برنامه هاي تسليحاتي و هسته اي خود را ادامه دهد.
گفتني است، حدود سه ماه پيش نيز دو شركت كره شمالي با همين بهانه از سوي آمريكا تحريم و دارائي هاي آن توقيف شد.

 



7 كانديدا در انتخابات بوليوي با مورالس رقابت مي كنند

هفت كانديدا در انتخابات رياست جمهوري بوليوي با «اوو مورالس» رئيس جمهور كنوني رقابت خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري «ريانووستي» روسيه، به نقل از رسانه هاي بوليوي، در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري بوليوي كه قرار است در ششم دسامبر (15 آذر) برگزار شود، هفت نفر به رقابت با «اوو مورالس»، رئيس جمهوري كنوني بوليوي خواهند پرداخت. اسامي يك زن، يك نظامي بازنشسته و يك وكيل در ميان ثبت نام كنندگان اين دوره از انتخابات بوليوي ديده مي شود.
به گفته دادگاه انتخاباتي ملي بوليوي، زمان ثبت نام در روز سه شنبه پايان يافته و كانديداها مي توانند تبليغات خود را رسما از تاريخ 5 اكتبر (13 مهر) آغاز كنند.

 



درخواست بين المللي خانواده هاي فلسطيني براي رسيدگي به قاچاق اعضاي بدن شهدا در اسرائيل

صدها تن از خانواده هاي شهدا و مفقودالاثرهاي فلسطيني در نابلس در اعتراض به قاچاق اعضاي بدن شهداي فلسطيني در اسرائيل خواستار رسيدگي بين المللي به اين جنايت صهيونيست ها شدند.
به گزارش ايسنا، تظاهر كنندگان ضمن محكوم كردن سياست هاي رژيم صهيونيستي در ربودن اعضاي بدن شهداي فلسطيني به نگه داشتن پيكر شهداي مقاومت در گورهاي مخفي و خودداري از ارائه اطلاعات درباره شهدا و افراد بازداشت شده و يا مفقودالاثرها اعتراض كردند.
اين افراد با اشاره به خبر روزنامه سوئدي خاطرنشان كردند كه احتمال دارد اعضاي بدن فرزندان آنها نيز كه بازداشت هستند يا مفقودالاثر شده اند توسط اين رژيم مثله شده و به سرقت رفته باشد.
خانواده هاي شهدا و مفقودين فلسطيني در نابلس واقع در شمال كرانه باختري از تصميم خود براي ارائه درخواست هاي رسمي به مراجع حقوقي و بشردوستانه و بين المللي به منظور دريافت اجساد فرزندانشان خبر دادند.
«عيسي قراقع» وزير امور اسيران در دولت سلام فياض، در جريان اين تظاهرات گفت: تشكيلات خودگردان فلسطين در پرونده بازپس گرفتن پيكر شهيدان فلسطيني كه اسرائيل آنها را در گورهاي مخفي نگه داشته، كوتاهي كرده است. در حالي كه حزب الله لبنان سال گذشته، موفق شد پيكر شهيدان خود را كه در گورستان هاي اسرائيلي بود از طريق تبادل اسيران پس بگيرد.
وي افزود: رهبران فلسطين بايد در هر گونه مذاكرات خود در آينده با اسرائيل بررسي اين پرونده را در اولويت قرار دهند. ما بايد از تجربه حزب الله لبنان در پس گرفتن بيش از 200 شهيد استفاده كنيم.
«محمد بركه» عضو عرب كنست (پارلمان رژيم صهيونيستي) نيز در اين تظاهرات گفت، اين حق ما است كه از اسرائيلي ها بخواهيم كه پيكر شهيدان ما را پس بدهند چرا كه آنها پيكر شهيدان را مخفي مي كنند و سپس اعضاي بدن آنها را به سرقت مي برند.
وي افزود، جهانيان بايد نسبت به اقدامات اسرائيل هوشيار باشند چرا كه تل آويو به دنبال مخفي كردن جنايت خود در فروش اعضاي بدن شهداي فلسطيني است.
در همين رابطه «عبدالناصر فروانه» محقق امور اسيران فلسطين نيز اظهار داشت، گزارش تلويزيوني كه شبكه سي ان ان آمريكا چند روز پيش نشان داد پرده از چهره اسرائيل به عنوان نخستين رژيم در زمينه قاچاق اعضاي بدن انسان برداشت و ابعاد جديدي از جنايات اين رژيم را افشا كرد.
وي افزود، اين گزارش تاييدي بر خبر روزنامه سوئدي آفتون بلادت بود. اين محقق فلسطيني تصريح كرد، اسرائيل صدها تن از شهروندان عرب و فلسطيني را ربوده و با اصرار اعلام مي كند كه از سرنوشت آنها خبري ندارد.
چشم پوشي
از حقوق ملت فلسطين
«احمد ابوالغيط» وزير خارجه مصر با ناديده گرفتن حقوق مشروع ملت فلسطين قول داد كه در صورت از سرگيري مذاكرات سازش و تعليق شهرك سازي عادي سازي روابط اعراب و اين رژيم امكان پذير است.
وي در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با همتاي اسپانيايي اش اظهار داشت، گام هاي عادي سازي روابط ميان كشورهاي عربي و اسرائيل در صورت از سرگيري مذاكرات و تعليق شهرك سازي برداشته خواهد شد و به هدف نهايي فلسطيني ها در تشكيل كشور فلسطين نزديك خواهيم شد.
گفتني است هيلاري كلينتون وزير خارجه آمريكا در اواسط ژوئيه گذشته از كشورهاي عربي خواست تا گام هاي عملي براي عادي سازي روابط با رژيم اسرائيل بردارند.
از سوي ديگر، منابع صهيونيست از سفر قريب الوقوع بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي به مصر پس از ابراز نشانه هاي تلاش اين كشور براي عادي سازي روابط خود با تل آويو خبر دادند.
اين در حالي است كه سازمان هاي غيردولتي مغرب اعلام كردند كه هرگونه عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي خيانت به ملت فلسطين است.
اين سازمان ها تاكيد كردند كه به نظر مي رسد جبهه سازشكاران عرب از مذاكرات بي نتيجه با سران تل آويو عبرت نگرفته اند و همچنان در مسير تكرار اشتباهات گذشته گام برمي دارند.
ساير رويدادها
¤وزير خارجه سوريه در ديدار با همتاي اسپانيايي اش خواستار اعمال فشار جامعه جهاني به رژيم صهيونيستي شد.
¤سازمان ملل اعلام كرد غزه در بدترين شرايط ازسال 1967 تاكنون قرار دارد و 90درصد مردم زير خط فقر قرار دارند.
¤يك مقام رسمي رژيم صهيونيستي تاييد كرد كه نخست وزير اين رژيم براي گفت وگو با مقامات روسيه در مورد مسائل امنيتي به مسكو سفر كرده است.
¤روزنامه تشرين چاپ سوريه نوشت، وعده هاي دولت آمريكا براي تحقق صلح فريبي بيش نيست.
¤يك مركز مطالعاتي سازمان ملل گزارش داد تهاجم اسرائيل به غزه 4 ميليارد دلار به اقتصاد فلسطين ضرر زد.
¤مقامات نظامي رژيم صهيونيستي به توانمندي موشكي حماس و ديگر گروه هاي فلسطيني در نوار غزه اعتراف كردند.
¤وزير خارجه تركيه سفر خود به سرزمين هاي اشغالي را به دليل اجازه ندادن رژيم صهيونيستي براي ديدار از غزه لغو كرد.
¤روزنامه صهيونيستي ها آرتص نوشت، بيشتر قربانيان جنگ غزه برخلاف ادعاي ارتش اسرائيل غيرنظامي بودند.

 



دسته گل براي خودش!

«سيلويو برلوسكني» نخست وزير ايتاليا با وجود رسوايي هاي اخلاقي كه دارد از خودش تعريف مي كند و مدعي است كه همشهري هايش ته قلبشان آرزو دارند مثل او باشند!
اين ادعاهاي جناب نخست وزير خوش خيال كلي سر و صدا كرده است! او با اعتماد به نفس تمام به خبرنگاران مي گويد: «اكثر ايتاليايي ها ته دلشان دوست دارند كه مثل من باشند!» او اين همه «دسته گل» را زماني براي خودش مي فرستد كه ماه هاست درگير رسوايي هاي اخلاقي است و ضيافت هاي خصوصي اش كه در ويلاهايش برگزار مي كند، سر و صداي همه را در آورده است، طوري كه همسرش - «ورونيكا لاريو» - اعلام كرده بعد از 19 سال زندگي مشترك با شوهر 72 ساله اش، مي خواهد طلاق بگيرد! و تازه، واتيكان هم با او مشكل دارد ولي خود جناب «برلوسكني» آن را تكذيب مي كند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



تظاهرات فعالان ضدجنگ در لندن به تجارت اسلحه پايان دهيد

جمعي از فعالان ضدجنگ در انگليس در اعتراض به برپايي نمايشگاه تسليحات در لندن دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، همزمان با برپايي نمايشگاه بين المللي تجهيزات و تسليحات جنگي موسوم به «دسي» در لندن، جمعي از فعالان مدني و مخالفان جنگ با تجمع مقابل اين نمايشگاه، خواستار توقف برگزاري آن و خودداري از فروش تسليحات به كشورهاي متجاوز شدند.
گروه مبارزه با تجارت تسليحات (كانت) طي بيانيه اي با انتقاد از برگزاري اين نمايشگاه اعلام كرد: «تجارت تسليحات، تجارتي فاسد است كه در آن، فروشنده هيچ اهميتي به هويت خريدار نمي دهد، به طوري كه بسياري از اين سلاح ها به كشورهاي متجاوز يا رژيم هاي سركوبگر فروخته مي شود.»
همزمان با اين تظاهرات، تجمع ديگري نيز مقابل دپارتمان تجارت و سرمايه گذاري انگليس در اعتراض به سياست هاي تسليحاتي لندن برگزار شد.
شركت كنندگان در تجمعات لندن پلاكاردهايي با خود حمل مي كردند كه بر روي آنها نوشته شده بود: تجارت سلاح را متوقف كنيد؛ نمايشگاه تسليحاتي لندن را برچينيد؛ نمايشگاه تسليحات؟ بد براي اقتصاد، بد براي انگليس، بد براي حقوق بشر.

 



آغاز بازشماري آرا در 3 ولايت افغانستان

كميسيون رسيدگي به شكايات افغانستان با اعلام اينكه مدارك كافي ازتقلب در انتخابات رياست جمهوري به دست آمده، دستور بازشماري آرا در سه ولايت اين كشور را صادر كرد.
به گزارش فارس به نقل از آسوشيتدپرس، كميسيون رسيدگي به شكايات انتخابات افغانستان با حمايت سازمان ملل، روز سه شنبه اعلام كرد كه مدارك متقني درباره صورت گرفتن تقلب در انتخابات رياست جمهوري 29 مرداد به دست آمده است. اين كميسيون ضمن صدور دستور بازشماري آرا حداقل در سه ولايت اين كشور، اعلام كرد كه اين امر و به تبع آن اعلام نتيجه نهايي انتخابات ماه ها طول خواهد كشيد.
در بيانيه اي كه در همين رابطه از سوي كميته مذكور صادر شده آمده است: «در شماري از حوزه هاي راي گيري، يك نماينده خاص بيش از 95 تا 100درصد آرا را از آن خود كرده كه اين امر مويد تقلب در آنهاست.»
اين در حالي است كه مقامات انتخاباتي افغانستان بخش ديگري از نتايج انتخابات اخير را اعلام كرده اند.به گزارش مهر، كميسيون انتخابات افغانستان اعلام كرد كار شمارش 91درصد از آرا به پايان رسيده و حامد كرزاي توانسته بيش از 54درصد مجموع آرا را از آن خود كند. اين در حالي است كه رقيب اصلي وي عبدالله عبدالله 28درصد آرا را كسب كرده است.
طبق قانون كرزاي با كسب بيش از 50درصد آرا برنده انتخابات است ولي هنوز نتايج نهايي و رسمي انتخابات اعلام نشده است.
اسلحه آمريكايي
در دست طالبان
به گزارش فارس، نماينده ولايت قندوز افغانستان با بيان اينكه آمارهاي واقعي از كشته شدن بيش از 150 غيرنظامي در اين ايالت حكايت دارد، فاش كرد كه طالبان در اين ولايت از سلاح هاي آمريكايي استفاده مي كنند.
«فاطمه عزيز» تمامي خانواده هاي قندوز كه هدف بمباران نيروهاي ناتو قرار گرفته اند را داغدار توصيف كرد و گفت: «هر خانواده يك يا دو كشته داده است.»
نيروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي هفته گذشته طي حمله اي كور و بي رحمانه به بهانه حمله به طالبان، اين ولايت را به خاك و خون كشيدند. مقامات ناتو در آغاز، كشته شدن غيرنظاميان را انكار مي كردند، اما با گسترش اعتراضات و انتشار مستندات، دفتر ناتو در كابل اعلام كرد: «بررسي هاي بازرسان نشان مي دهد در حمله مذكور به دو تانكر سوخت در شمال افغانستان شمار زيادي از غيرنظاميان نيز كشته شده اند.
نيروهاي آلماني كه عمليات حمله به ايالت قندوز را انجام دادند، از سوي افكار عمومي اين كشور مورد سرزنش قرار گرفته اند.
رخدادهاي امنيتي
به گزارش مهر به نقل از واشنگتن پست، با كشته شدن چهار نظامي ديگر آمريكا در افغانستان، تلفات ارتش ايالات متحده در اين كشور به 742 تن رسيد.
يك تحليل گر معروف آمريكايي با درج مقاله اي در پايگاه اينترنتي كانتر پانچ، به اوضاع اسفبار نيروهاي آمريكايي در افغانستان اشاره كرد و نوشت: «امنيت ملي آمريكا به هيچ وجه از سوي طالبان تهديد نمي شود. پيروزي در جنگ افغانستان مانند ويتنام ناممكن است و مردم آمريكا بايد با قيام عليه جنگ، خواهان پايان آن شوند.»

 



حملات سنگين ارتش يمن به مناطق مسكوني و مواضع شيعيان صعده

همزمان با گذشت يك ماه از درگيري هاي يمن، حملات سنگين ارتش به مواضع الحوثي ها و مناطق مسكوني ادامه دارد و آوارگان صعده در وضعيت رقت باري قرار گرفته اند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از منابع رسمي يمن، ارتش يمن با پشتيباني جنگنده ها و موشك هاي دوربرد روز سه شنبه و چهارشنبه بار ديگر به حملات خود عليه نيروهاي الحوثي ادامه داد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري الجزيره، جنگنده هاي نظامي يمن روز سه شنبه حملات خود عليه مراكز و محل استقرار نيروهاي الحوثي در دو استان صعده و عمران در شمال يمن را از سرگرفتند.
به گفته منابع رسمي يمن، اين تحركات سرآغاز يك حمله فراگير براي كنترل شهر «حرف سفيان» از دست نيروهاي الحوثي صورت مي گيرد.
براساس اين گزارش، سه تيپ از ارتش يمن خود را آماده مي كند كه از چند جهت با پشتيباني جنگنده ها و موشك هاي دوربرد ، به منطقه حرف سفيان حمله كند.
ارتش يمن روز سه شنبه اعلام كرد كه بر ارتفاعات منطقه جبل الاحمر كه مشرف بر جاده استراتژيك صعده به عمران است تسلط يافته است، اما چند ساعت بعد، الحوثي ها اين ادعا را تكذيب و اعلام كردند، درگيري هاي شديدي در اين منطقه در جريان است.
از سوي ديگر، سخنگوي الحوثي ها، ارتش يمن را به بمباران مناطق مسكوني و گلوله باران اردوگاه هاي پناهندگان در منطقه متهم كرد و گفت: دولت علي عبدالله صالح با هدف وارد كردن فشار به شيعيان صعده مردم بي گناه غيرنظامي را هدف قرار مي دهد.
در عين حال سخنگوي الحوثي ها از افزايش اسيران ارتش يمن خبر داد و متذكر شد: به علت افزايش تعداد آنها، ما فقط قادر به نگهداري افسران و درجه داران هستيم و سربازان را آزاد خواهيم كرد.
اين درحالي است كه با پيچيده تر شدن اوضاع داخلي يمن در جنگ يك ماهه، وضعيت آوارگان رقت بار گزارش شده است و سازمان هاي امدادگر از ناتواني خود براي ارسال كمك هاي انساندوستانه به اردوگاه ها به علت توسعه عمليات ارتش خبر دادند.
در همين حال خبرگزاري كويت به نقل از وزارت كشور يمن از دستگيري چهارتن كه حامل مقاديري سلاح بودند در نزديكي سفارت آمريكا در صنعا (پايتخت يمن) خبر داد.
براساس بيانيه منتشره از سوي وزارت كشور يمن، به همراه اين چهار نفر، بمب هاي دست ساز و سلاح هاي سبك كشف شده است.

 



شبه نظاميان طالبان در پاكستان 7 تانكر سوخت ناتو را آتش زدند

شبه نظاميان طالبان هفت تانكر حامل سوخت نيروهاي پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري ها، به نقل از منابع محلي، شبه نظاميان طالبان سه شنبه شب با حمله به تانكرهاي حامل سوخت نيروهاي ناتو در منطقه اخترآباد كويته، هفت تانكر را به آتش كشيدند.
براساس اين گزارش، مهاجمان با منفجر كردن يك تانكر، باعث به آتش كشيده شدن بقيه تانكرها شدند. اين سومين حمله اي است كه طي يك هفته گذشته در پاكستان به نيروهاي ناتو صورت مي گيرد. گفتني است 75 درصد تداركات مورد نياز نيروهاي خارجي مستقر در افغانستان، از طريق پاكستان ارسال مي شود.
از سوي ديگر، منابع محلي از حمله موشكي هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به منطقه قبيله اي وزيرستان شمالي و كشته شدن دست كم 12 غيرنظامي خبر دادند.
براساس اين گزارش، دو موشك آمريكا به روستاي «دارگاماندير» واقع در پنج كيلومتري «ميرانشاه»، مركز وزيرستان شمالي اصابت كرد. هواپيماهاي آمريكايي روز دوشنبه نيز با حمله به مناطقي از وزيرستان شمالي يك مدرسه ديني را مورد هدف قرار داده بودند.
از هفته گذشته تاكنون 22 نفر از مردم پاكستان بر اثر اين گونه حملات جان خود را از دست داده اند.

 



احتمال كنار گذاشتن حريري از نخست وزيري لبنان قوت گرفت

شبكه تلويزيوني الجزيره قطر اعلام كرد، سعدالدين حريري احتمالا ظرف روزهاي آينده از نخست وزيري كناره گيري خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از الجزيره، در پي مخالفت قاطع گروه 8 مارس و ديگر احزاب و شخصيت هاي لبناني با كابينه پيشنهادي سعدالدين حريري، ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نيز مخالفت ضمني خود با اين فهرست پيشنهادي حريري را اعلام كرد.
وي تأكيد كرد، من خواهان تشكيل دولتي متوازن هستم زيرا دولت افراطي اوضاع كشور را به انفجار مي كشاند و زماني كه چنين اتفاقي رخ دهد كشورهاي خارجي در امور داخلي ما دخالت خواهند كرد.
رئيس جمهوري لبنان در مورد تركيب پيشنهادي حريري گفت، اين پيشنهاد براي من راضي كننده نيست و من آن را نخواهم پذيرفت و منطقي هم نيست كه آن راتأييد كنم چرا كه بايد با تمامي گروه هاي لبناني به ويژه نبيه بري رئيس پارلمان در اين رابطه مشورت كنم.
از سوي ديگر، هيئتي از گروه هاي مخالف شامل سليمان الحاج حسين الخليل معاون سياسي سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب الله لبنان، جبران باسيل وزير ارتباطات و از اعضاي جريان جنبش امل با ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان ديدار كردند.
اين هيئت اقدام حريري در زمينه تشكيل دولت را اقدامي نامناسب عنوان كردند و از رئيس جمهور خواستند تا كابينه اي با رعايت حفظ وحدت ملي تشكيل شود. اين هيئت ضمن تأكيد بر نقش اساسي و مثبت ميشل سليمان در تشكيل دولت اظهار داشتند تكروي و پيشنهادات براساس ذوق و سلايق فردي نتايج ناخوشايندي براي لبنان به همراه خواهد داشت.
به گفته منابع آگاه، ميشل سليمان نيز در اين ديدار از نمايندگان گروه هاي مخالف خواست پيشنهادات خود را در زمينه تغيير طرح تشكيل دولت اعلام كنند.
رئيس جمهور لبنان تأكيد كرد، نظرات گروه هاي مخالف به ويژه ميشل عون رئيس جريان آزاد ملي لبنان بررسي خواهد شد تا به يك چارچوب توافقي دست پيدا كنيم.
منابع آگاه افزودند، نخست وزير همچنان سكوت اختيار كرده و منتظر پاسخ رئيس جمهور است.
گفتني است سعدالدين حريري در كابينه پيشنهادي خود به رئيس جمهور نتوانست رضايت مخالفان دولت را به دست آورد و مشكل لاينحل تشكيل كابينه همچنان به قوت خود باقي ماند.
مسئله اصلي اختلاف حريري با مخالفان، درخواست ميشل عون در حفظ پست وزير ارتباطات براي جبران باسيل و تعيين وزير كشور است درحالي كه حريري اين مسئله را رد كرده است.
براساس قانون اساسي لبنان در صورتي كه حريري از نخست وزيري كناره گيري كند ميشل سليمان اقدام به رايزني هاي جديد با اعضاي پارلمان براي تعيين فرد ديگري براي تشكيل دولت خواهد كرد.

 



چاوز براي خريد زيردريايي تانك و جنگنده به مسكو رفت

رئيس جمهور ونزوئلا براي ديداري دو روزه از روسيه و مذاكره با رهبران اين كشور به مسكو سفر كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «هوگو چاوز»، رئيس جمهور ونزوئلا، روز گذشته براي ديداري دو روزه از روسيه و گفت وگو با رهبران اين كشور درباره همكاري هاي نظامي و انرژي وارد مسكو شد.
امضاي توافقنامه هاي همكاري در زمينه هاي نفت، گاز، زيست محيطي، حقوقي و نظامي، از جمله مواردي است كه رهبران دو كشور به آن مي پردازند.
به نوشته منابع خبري روسيه، ونزوئلا قصد خريد تسليحات نظامي نسبتاً گسترده از جمله يكصد دستگاه تانك به ارزش 500 ميليون دلار به همراه هواپيماهاي جنگي، تجهيزات دفاعي و زيردريايي را دارد. روسيه به توسعه روابط با اين متحد راهبردي خود در منطقه آمريكاي لاتين توجه خاص داشته و طي سال هاي اخير نيز معاملاتي به ارزش 4 ميليارد دلار در زمينه هاي نظامي داشته است.
اين گزارش مي افزايد، روسيه در چارچوب گسترش مناسبات و همكاري هاي اقتصادي و انرژي خود نيز قصد دارد در ميدان نفتي ونزوئلا سرمايه گذاري كرده و به استخراج نفت بپردازد.
از سوي ديگر، كاراكاس نيز علاقه مند است 20 سامانه موشكي زمين به هواي «تور-ام يك» و سه زير دريايي با سوخت دوگانه ديزلي و برقي با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد دلار از مسكو خريداري كند.
گفتني است روسيه طي سال هاي اخير 24 فروند هواپيماي جنگنده «سوخو»، 50 فروند هليكوپتر جنگي و بيش از 100 هزار سلاح كلاشينكف به ونزوئلا فروخته است كه اين اقدام خشم مقامات آمريكا را برانگيخته است.«هوگو چاوز» پيش از اين در برنامه خود براي سفر به يازده كشور جهان با سفر به «مينسك»، با رئيس جمهور بلاروس ديدار و در رابطه با توسعه همكاري ها و تقويت روابط دو جانبه به گفت وگو پرداخته بود.

 



چها رسوي پنج قا ره

احداث بزرگترين نيروگاه خورشيدي جهان در چين
چين موافقت نامه احداث بزرگترين نيروگاه خورشيدي جهان را با يك شركت آمريكايي امضا كرد.
رئيس اين شركت گفت، اين پروژه در جهت به كارگيري انرژي خورشيدي براي كاهش نگراني هاي مربوط به تغييرات آب وهوايي است و چيني ها مي توانند با ساخت اين نيروگاه با اطمينان خاطر در فناوري هاي پيشرفته موجود سرمايه گذاري كنند.
بدبيني فرانسوي ها
براساس يك نظرسنجي اغلب فرانسوي ها نسبت به آينده كشورشان بدبين هستند.
روزنامه فرانسوي لاتريبون دراين باره نوشت، 57درصد از مردم فرانسه نسبت به اوضاع اقتصادي آينده كشورشان كم اعتماد و بدبين هستند.
لغو 186 پرواز در هند
اعتصاب خلبانان شركت خصوصي هواپيمايي هند در اعتراض به بركناري دو خلبان با واكنش منفي مسئولان اين شركت و اخراج تعداد ديگري از خلبانان و لغو 186 پرواز منجر شد.
خلبانان اعلام كردند تا زمان بازگرداندن افراد اخراج شده به اعتصاب ادامه مي دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14