(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 شهريور 1388- شماره 19459
 

زمان واكسيناسيون كودكان
دانش آموز زرنگ ـ دانش آموز تنبل
اكس پارتي
وضعيت دست ها و پاها هنگام رانندگي



زمان واكسيناسيون كودكان

اواخر شهريور و اوايل مهرماه بهترين زمان تزريق واكسن هاي نوبت قبل از مدرسه كودكان است.
واكسن هپاتيتB ، قطره خوراكي فلج اطفال و واكسن ب،ث،ژ در بدو تولد براي كودكان الزامي است. دومين نوبت واكسيناسيون كودكان در دو ماهگي، تزريق واكسن هپاتيتB و خوردن قطره خوراكي فلج اطفال است و اولين نوبت واكسن سه گانه در همين دوره تزريق مي شود.
در سن شش، 12 و 18ماهگي و سپس در چهار تا شش سالگي بايد واكسيناسيون عليه بيماري هاي سرخك، سرخجه، اوريون، سياه سرفه، ديفتري، كزاز و هپاتيتB انجام شود.
واكسن سه گانه، بدن را عليه سه بيماري كشنده ديفتري، سياه سرفه و كزاز ايمن مي كند.
كودكان بايد قبل از ورود به مدرسه، بين پنج تا هفت سالگي مهمترين واكسن يعني ديفتري، كزاز و فلج اطفال را تزريق كنند.
بعد از تزريق اين واكسن احتمال تب، تورم و ايجاد يك سري رگه هاي موضعي قرمز در محل تزريق وجود دارد كه در اين صورت مادران بايد باحوله نم دار و ماساژ، محل تزريق را تميز و درصورت بروز تب بعد از واكسيناسيون، كودك را پاشويه كنند و هر شش ساعتي يك قاشق شربت استامينوفن به كودكان بدهند.
واكسن ام.ام.آر براي مصونيت در برابر سرخك بايد در هشت ماهگي تزريق شود و كودكاني كه زير 18 سال سن دارند ونوبت واكسن ام.ام.آر خود را ازدست داده اند بايد اين واكسن را تزريق كنند تا از ابتلا به سرخك مصون بمانند.
كودكان بايد نوبت اول واكسن ام.ام.آر را در 18ماهگي در برابر سرخك، سرخجه و اوريون و نوبت دوم بايد قبل از مدرسه تزريق شود كه ضروري بوده و عوارضي نيز ندارد.
انجام واكسيناسيون كودكان بهتر است اواخر تابستان يا اوايل مهر صورت گيرد؛ ا گر شهريورماه واكسن ها تزريق شوند بدن كودك در برابر بيماري ها مصونيت يك ساله پيدا مي كند و چون سرماخوردگي كودكان در فصل تابستان شيوع بيشتري پيدا مي كند بهتر است قبل از ورود به مدرسه واكسيناسيون شوند.

 



دانش آموز زرنگ ـ دانش آموز تنبل

هميشه براي والدين سؤال برانگيز بوده است كه چرا برخي از دانش آموزان در يادگيري دروس موفق هستند و بهترين نمره ها را كسب مي كنند.
خوب و موفق بودن دانش آموز نه تصادفي است و نه ربطي بين معلم و دانش آموز دارد. رمز موفقيت اين دانش آموزان، پشتكارداشتن در امر يادگيري و رعايت كردن رفتارها و عادات سودبخشي است كه به آنها كمك مي كند تا در تحصيل هرچه بيشتر موفق شوند.
اين رفتارهاي سودمند عبارتنداز:
¤ سعي كنيد هميشه به موقع در كلاس درس حاضر شويد و چنانچه مسير شما تا مدرسه دور است از وسيله نقليه مطمئن استفاده كنيد تا بهتر بتوانيد زمان خود را تنظيم كنيد. هنگامي كه دركلاسي دير حاضر مي شويد تمركز كلاس و معلم بهم مي ريزد. به ياد داشته باشيد كه هميشه به موقع و زود حاضرشدن دركلاس درس، بسيار سودمندتر از دير رسيدن است.
¤ اگر مي خواهيد صحبت هاي معلم خود را بهتر بشنويد و تخته را نيز بهتر ببينيد در رديف هاي جلو بنشينيد.
¤ برنامه درسي و رئوس مطالبي را كه معلم قرار است تدريس كند تهيه كنيد. چنانچه معلم به تدريس درسي مي پردازد كه اضافه بر سازمان مطالب ديگري را نيز براي شما تدارك مي بيند ازآن بخوبي آگاه شويد. برنامه درسي خود را گم نكنيد تا هر زماني كه نسبت به برگزاري و نحوه برگزاري كلاسي براي شما سؤالي پيش آمد بتوانيد به آن مراجعه كنيد. هنگاميكه شما آماده دركلاسي حاضر مي شويد وقت معلم نيز براي چيزهاي پيش پا افتاده كمتر گرفته مي شود و معلم با مشكلات كمتري مواجه مي شود.
¤ وقتي كه در كلاس درس حاضر مي شويد تمركز خود را فقط بر روي يادگيري مطالب بگذاريد و نه چيز ديگر. هميشه سعي كنيد قبل از كلاس، خوب غذا بخوريد و حتي المقدور دستشويي هاي خود راقبل از شروع كلاس برويد. تمام وسايلي كه لازم داريد با خود سركلاس بياوريد.
¤ يكي از چيزهايي كه باعث درك مطلب بهتر دروس مي شود نكته برداري از صحبت هاي معلم است. سعي كنيد مطالب مهم و كليدي را يادداشت كنيد و براي خود از هر درسي يك جزوه درست كنيد. نكته برداري و مطالعه آنها كمك شاياني در فراگيري مطلب به شما مي كند.
¤ گاهي اتفاق مي افتد كه بعلت بيماري و يا مشكلي نتوانيد در يك كلاس درس حضور يابيد. در چنين حالتي تكليف چيست؟ بهترين كاري كه مي توانيد انجام دهيد، اين است كه در شروع سال تحصيلي سعي كنيد شماره تلفن حداقل دونفر از همكلاسي هاي خود را داشته باشيد تا در مواردي كه مشكل داريد و نمي توانيد در كلاس حاضر شويد، با تلفن زدن به دوستان خود از اوضاع و احوال كلاس باخبر شويد و مطالبي را كه لازم است ياد بگيريد و يا مطالعه كنيد را از آنها بپرسيد. درنظر داشته باشيد كه كمتر معلمي پيدا مي شود كه يك درس را دوباره براي شما كه غايب بوديد تدريس كند. اگر شما كمي خجالتي هستيد و با كسي زياد صحبت نمي كنيد، بهتر است براي مواقع ضروري هم كه شده شماره تلفن تعدادي از همكلاسي هاي خود را داشته باشيد و از آنهاكمك بگيريد.
¤ اگر در درسي تكليفي براي انجام دادن داريد، در انجام دادن آن درنگ نكنيد و در حقيقت كار امروز را به فردا نيندازيد. ممكن است بعدا براي شما مشكلي غيرقابل پيش بيني اتفاق بيفتد و نتوانيد تكليف خود را به درستي و به دقت انجام دهيد. اگر مي خواهيد شاگرد زرنگ و خوبي باشيد و بهترين نمره را نيز كسب كنيد پس بايد با پشتكاري زياد و يك برنامه ريزي خوب كارهاي خود را انجام دهيد. اگر در درسي با مشكل مواجه شديد، آن مشكلات را به حال خود نگذاريد و به سادگي از آنها نگذريد. سعي كنيد مشكلات درسي را با كمك معلم و يا دوستاني كه دراين زمينه تبحر دارند برطرف كنيد. در حقيقت نابرده رنج گنج ميسر نمي شود.
¤ شاگرد خوب معمولا فقط به كتب درسي اكتفا نمي كند و سعي نمي كند كه كتاب هاي متفرقه مربوط به درس موردنظر را نيز مطالعه كند. اگرچه عده اي از دانش آموزان به ابتكار زياد رغبت نشان نمي دهند، ولي مطالعه اضافي كتب ديگر، كمك زيادي به درك و فهم مطالب دروس شما خواهدكرد. يكي ديگر از كارهايي كه شاگردان خوب و موفق انجام مي دهند، اين است كه اين دسته از افراد، قبل از اينكه معلم بخواهد سرفصلي را تدريس كند، آنها اين دروس را خوب مطالعه مي كنند و با آمادگي كامل سركلاس مي روند. اين افراد با ابتكارشان درحقيقت با حضور در كلاس فقط اشكالات خود را برطرف مي كنند و به خوبي در درس موردنظر اشراف پيدا مي كنند.
¤ زمانيكه كاري را به صورت گروهي انجام مي دهيد، تمام تلاش خود را به كار گيريد تا يك عضو خوب در گروه خود باشيد. كار را به نحوي انجام دهيد كه گويا خود به صورت انفرادي بايد اين كار را انجام بدهيد. ايده ها و نظرات خود را با جمع مطرح كنيد و در انجام تكاليف نيز جدي باشيد. در كار گروهي از زيركار در نرويد. اگر كسي درجمع پيدا شود و مدام بگويد كه «من براي اينكه طرح و ايده اي ندارم و فكر مي كنم شما بهتر از من هستيد و...» اين فرد با مطرح كردن اين صحبت ها درحقيقت مي خواهد از انجام دادن كارشانه خالي كند و تنبلي خود را به اثبات برساند. توجه داشته باشيد كه دركار گروهي بايد ياد بگيريد كه نظر جمع مهم است و نه فرد. اجازه ندهيد كه عده اي افكار خود را به شما و ديگران تحميل كنند. دركار گروهي به افكار و عقايد ديگراعضا احترام بگذاريد و با سازش و مصالحه با يكديگر فعاليت كنيد وكار خود را به پايان برسانيد.
¤ هميشه سعي كنيد از اشتباهات خود درس بگيريد.و نسبت به آنها بي تفاوت نباشيد. گاهي اوقات معلم درپاي برگه امتحاني شما نكاتي را ذكر مي كنند كه شما بايد اينها را جدي بگيريد و درپي رفع اشكال آنها باشيد. بعنوان مثال اگر معلمي در درس انشا درپاي برگه شما مي نويسد «از گرامر بهتري استفاده كنند» يعني كه شما در درس گرامر مشكل داريد و بايد در اين زمينه تمرين و مطالعه بيشتري داشته باشيد. اگر معلم به شما مي گويد «كار شما عالي است و نتيجه گيري شما ضعيف است» اين بدان معنا است كه در زمينه جمع بندي مطلب و نتيجه گيري موضوع دقت بيشتري بايد داشته باشيد. هميشه ازخود سؤال كنيد كه اشتباه من چه چيزي بود كه در درس مورد نظر نتوانستم نتيجه خوبي را كسب كنم؟ «گاهي اوقات شما در امر يادگيري زحمت مي كشيد ولي مسير درستي را انتخاب نمي كنيد و با مشكل مواجه مي شويد. هيچگاه از تلاش و كوشش دست برنداريد. از اشتباهات خود درس بگيريد اميدوار باشيد وسعي كنيد درجلسات بعد بهترين باشيد. معلم بهترين كسي است كه در زمينه رفع اشكالات مي تواند به شما كمك كند.
دانش آموز خوب نه تنها بايد در درس و تحصيل نمونه باشد.بلكه بايد در رفتار با ديگران نيز خوب و نمونه باشد واخلاق پسنديده داشته باشد.
¤ سعي كنيد مشكلات خانه را با خود به مدرسه نياوريد و با ديگران خوش برخورد باشيد ورفتار پسنديده و نيكو داشته باشيد. در امر تحصيل اگر كمكي از دستتان برمي آيد به دوستاني كه مشكل دارند كمك كنيد.
¤ دانش آموزان خوب در يادگيري مطالب و درك و فهم آنها از شيوه هاي متفاوتي استفاده مي كنند. شما نيز با كمي دقت مي توانيد يادگيري خود را بهبود بخشيد.گاهي اوقات دانش آموزان يادداشت برداري مي كنند. گاهي اوقات براي خود نمودار و يا الگو رسم مي كنند و گاهي اوقات نيز عده اي با ياد دادن مطلب مورد نظر به ديگران، درس خواندن و درك مطلب خود را بهبود مي دهند.
¤ به ياد داشته باشيد كه هيچگاه فقط براي كسب نمره درس نخوانيد. دردرجه اول سعي كنيد براي يادگيري مطلب، آنرا بخوانيد. فقط به فكر نمره نباشيد. بجاي بحث و جدال بامعلم خود كه چرا شما بهترين نمره كلاس را نگرفته ايد؟ بهتر است از خودتان سوال كنيد« چطور مي توانيد دروس را بهتر مطالعه كنيد و آنها را ياد بگيريد تا با تلاش و پشتكار خودتان بهترين نمره را نيز كسب كنيد.»
اعظم رضايي

 



اكس پارتي

والديني كه كنترل مناسبي بر فرزند خود ندارند زمينه حضور جوان در مراسم هاي شبانه را فراهم مي آورد.
مشكلات خانوادگي و اجتماعي از جمله عواملي است كه موجب حضور جوانان در اكس پارتي ها مي شود.
جوانان علاقه زيادي دارند كه در جمع دوستان و همسالان خود حضور داشته باشند و گاهي براي كنار يكديگر بودن مراسم اكس پارتي را انتخاب مي كنند.
بيشتر جواناني كه خانواده از هم گسيخته اي داشته اند تمايل زيادي براي حضور در جمع دوستان دارند.
اغلب جواناني كه در اين مراسم شركت مي كنند در سن 15 تا 20 سال هستند بنابراين مشخص مي شود. عدم نظارت مناسب والدين سبب شده است كه فرزند آنها به راحتي در اكس پارتي ها و جمع هاي دوستانه خود شركت كند.
زماني كه نوجوانان در گروه هاي همسال خود قرار مي گيرند و تعريف و تمجيدهايي را درباره اكس پارتي ها مي شنوند، تمايل پيدا مي كنند كه حتي براي يكبار در اين مراسم حضور داشته باشند.
اگر دايره روابط اجتماعي فرد گسترده باشد سبب مي شود كه دوستان زيادي پيدا كند و از طريق همين دوستان به راه هاي نامناسب گرايش داشته باشند.
بيشتر بچه هايي كه در اين مراسم شركت مي كنند شرور و كنجكاو هستند بنابراين گاهي اين عامل هم در حضور آنها تأثير زيادي دارد.
والدين بايد ارتباط صحيحي با فرزند خود برقرار كنند و آگاهي كامل داشته باشند كه حضور فرزندشان در اين مراسم عواقب نامناسبي خواهد داشت.

 



وضعيت دست ها و پاها هنگام رانندگي

در هنگام رانندگي، صندلي ماشين بايد به گونه اي تنظيم شود كه زانوها و آرنج دست بيش از حد خم نشود و تا حد امكان دست ها و پاها به صورت صاف وكشيده قرار گيرد.
خم شدن بيش از حد زانوها در هنگام رانندگي به گونه اي كه بالاتر از لبه صندلي قرار گيرند، عوارض جبران ناپذيري مانند آرتروز و زانودرد به همراه خواهد داشت.
همچنين آرنج دست ها نيز بايد به صورت تقريباً صاف و كشيده به روي فرمان قرارگيرد.خواباندن بيش از حد صندلي ماشين و انحناي تكيه گاه آن به سمت جلو موجب ازبين رفتن تعادل ستون فقرات وآسيب به مهره هاي گردن مي شود.
همچنين توجه شود كه در هنگام رانندگي سر و گردن به اطراف خم نشود و گوش ها كاملاً در امتداد شانه ها قرار گيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14