(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 19 شهريور 1388- شماره 19459
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لاريجاني در مراسم توديع و معارفه وزيران علوم:
عظيم ترين تهاجم نفاق ليبرال عليه انديشه ولايي در جريان است
راز و نيازهاي عاشقانه در شبهاي قدر
براي شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد رئيس جمهور اول مهرماه به نيويورك مي رود
قشقاوي : ايران دولت افغانستان را به رسميت مي شناسد
چشم به راه سپيده
رئيس جمهور در جمع اعضاي كابينه: دولت دهم توصيه هاي رهبري را به طور كامل اجرا مي كند
 جليلي: براي استفاده از حق خود به اجازه كسي نياز نداريم
زن مسلمان آلماني: حجاب، امنيت زنان را در جامعه تامين مي كند
معاون وزير تعاون: 150 هزار تعاوني در كشور فعالند
وزير نفت: قيمت فعلي نفت، سرمايه گذاري را با مشكل روبرو مي كند
رئيس كل دادگستري استان اصفهان:اطاله دادرسي باعث بي اعتمادي مردم به دستگاه قضايي مي شود
از 7 تا 10 مهر ماه امسال نخستين جشنواره طلا و جواهر در اصفهان برگزار مي شود
فرمانده سپاه تهران بزرگ: دشمنان در حوادث بعد از انتخابات متحمل شكست سختي شدند
خشكسالي ، انجير ني ريز را 90درصد كاهش داد
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس: تصويب طرح تحول اقتصادي بسياري از مشكلات كشور را حل مي كند
اخبار ادبي و هنري



لاريجاني در مراسم توديع و معارفه وزيران علوم:
عظيم ترين تهاجم نفاق ليبرال عليه انديشه ولايي در جريان است

مراسم توديع و معارفه وزيران سابق و جديد علوم، تحقيقات و فناوري با حضور شماري از شخصيت هاي علمي- فرهنگي، رئيسان دانشگاهها و پژوهشگاهها برگزار شد.
محمد جواد لاريجاني رئيس پژوهشگاه دانش هاي بنيادي و مشاور امور بين الملل رئيس قوه قضائيه سه شنبه شب در اين مراسم مكتب اهل بيت را نيازمند يك دفاع داهيانه و تمام عيار دانست و تصريح كرد: امروز عظيم ترين تهاجم كفر و نفاق ليبرال عليه انديشه اهل بيت و تفكر اسلامي و ولايي در جريان است و نمي شود كه ما نسبت به آن حساسيت نداشته باشيم.
وي گفت: البته بايد دقت داشت كه تسامح بدون حساسيت، وادادگي است و حساسيت بدون تسامح نيز نوعي تصلب و تحجر به شمار مي آيد.
وي كه به نمايندگي از روساي پژوهشگاههاي كشور در اين مراسم سخن مي گفت افزود: بايد در كنار تسامح، حساسيت نيز در عمل پياده شود تا دانشگاهها را به محلي براي اقدام عليه نظام و حكومت مشروع تبديل نكنيم، به بهانه اعتراض سياسي، كار علمي مراكز را به تعطيلي و كندي نكشانيم و محيط هاي دانشگاهي را متشنج نكنيم.
لاريجاني از تلاش هاي چهارساله محمدمهدي زاهدي در مسئوليت وزارت علوم قدرداني كرده و تواضع، تسامح و حساسيت را به عنوان سه ويژگي شاخص وي برشمرد و تاكيد كرد: روند رشد علم در دولت نهم را مطلوب ارزيابي كرد.
وي يكي از مصاديق بارز عملكرد مثبت دولت نهم در اين عرصه را ايجاد معاونت علمي رياست جمهوري به عنوان يك ابتكار خوب دانست و افزود: آقاي واعظ زاده در زمان مسئوليت شان بخصوص در طرح هاي ملي اقدامات مجدانه اي داشتند.
لاريجاني ابراز اميدواري كرد كه در چهار سال آينده معاونت علمي رياست جمهوري و وزارت علوم دست در دست هم دستاوردهاي علمي فراوان براي كشور به ارمغان آورند و ايران را به فخر علمي منطقه و جهان اسلامي مبدل سازند.
كارنامه 4سال گذشته
وزارت علوم درخشان است
در ادامه اين مراسم حجت الاسلام صدرالدين شريعتي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي به نمايندگي از رئيسان دانشگاه ها به ايراد سخن پرداخت و بر ايجاد تحول نوين در سراسر كشور در دولت نهم و تصريح كرد: گفتمان انقلاب و ارزش هاي انقلاب دوباره به ميدان آمد. وي از دولت نهم به عنوان تجديدگر ارزش هاي اسلامي و انقلابي ياد كرد و گفت: با كمال تأسف قبل از دولت فعلي حدود 10 سال حركت خاصي براي تخريب فرهنگ انقلاب در كشور بخصوص در دانشگاه ها ديده مي شد.
وي كارنامه چهار سال گذشته وزارت علوم را سرشار از حركت هاي موفقيت آميز، رشد، بالندگي و ارتقا در زمينه هاي مختلف ارزيابي كرد و گفت: يقيناً در چهار سال جديدي كه با مديريت آقاي دانشجو در وزارت علوم ادامه خواهد يافت، دوران بالندگي بيشتري خواهد بود؛ زيرا در دوره گذشته، بسترسازي و زدودن موانع سخت و سنگين صورت گرفته و با زيرساخت هاي خوبي كه در كشور و در وزارت علوم به وجود آمده، روند توسعه علمي با شتاب بيشتر و حركت سازنده تري به پيش خواهد رفت.
زاهدي: به آقاي دانشجو
كمك خواهم كرد
دكتر محمد مهدي زاهدي وزير پيشين اين وزارتخانه هم از ديگر سخنرانان اين جلسه بود. وي با تأكيد بر اين مطلب كه هيچ وزارتخانه اي از نظر فشار كاري شبيه وزارت علوم نيست افزود: اداره وزارت علوم كار يك نفر نيست و همت جمعي مي طلبد در اين مسير همه بايد به وزير علوم كمك كنند كه اين بار سنگين را به مقصد برساند. وي ضمن تشكر از دكتر دانشجو به خاطر قبولي اين امانت گفت: بنده در اين مسير به دكتر دانشجو كمك خواهم كرد و اميدوارم كه توفيقات دولت دهم چند برابر اين دوره باشد.
مسئله دانشگاه آزاد را هوشمندانه حل كنيد
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس هم در اين مراسم در سخناني مسئله كنكور و دانشگاه آزاد را از جمله موضوعاتي دانست كه وزير جديد علوم بايد آن ها را هوشمندانه حل كند.
دكتر غلامعلي حداد عادل گفت: وقتي در پرتاب ماهواره اميد موفقيت حاصل شد، اين اميد به دست آمد كه مي توانيم روي پاي خود بايستيم و محتاج دريوزگي دنياي غرب نباشيم بنابراين نبايد جنبه فرهنگي پيشرفت علم از نظر دور بماند.
حدادعادل در ادامه با طرح يك خواهش و درخواست از وزير جديد گفت: خواهش مي كنم جز در مواردي كه ضرورت پيدا مي كند مديران موجود را تغيير ندهيد زيرا كه امروز ثبات اصل است و تغيير اصل نيست.
وي افزود: حال كه رئيس دولت دهم همان رئيس دولت قبلي است ديگر دليلي وجود ندارد افرادي كه تا ديروز با همين دولت كار مي كردند از مسئوليت هايشان كنار گذاشته شوند.
دانشجو: مشاوره با زاهدي اولين كارم خواهد بود
كامران دانشجو وزير جديد علوم در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران اولين كار دوره وزارت خود را دعاي عاقبت به خيري و مشاوره گرفتن از وزير قبلي اعلام كرد و گفت: اولين كاري كه بايد صورت گيرد اين است كه از گذشته استفاده كنيم و به سمت آينده حركت كنيم.
در همين حال رئيس دفتر رئيس جمهور هم طي سخناني در اين مراسم تاكيد كرد ما بايد از مسير علم عبور كنيم چرا كه راه ديگري وجود ندارد.
اسفنديار رحيم مشايي افزود: محروميت تاريخي بشر از علم يكي از بزرگترين صدماتي بود كه از شهادت حضرت علي(ع) به انسان ها تحميل شد.
مشايي در حاشيه اين مراسم هم در گفت وگو با خبرنگاران ارسال نامه رئيس جمهور به مجلس مبني بر پس گرفتن نامه معرفي وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش و نيرو به علت مواجه شدن با تعطيلات مجلس بوده است و در زمان حاضر بحث تغيير وزرا مطرح نيست.
رئيس دفتر رئيس جمهوري تصريح كرد: كرامت زنان بالاتر از وزارت و رئيس جمهوري معتقد است كه دادن نقش و مسئوليت به وزراي زن عين عدالت است.

 



راز و نيازهاي عاشقانه در شبهاي قدر

مراسم عرفاني و ملكوتي نخستين شب از ليالي قدر شامگاه سه شنبه با شكوه خاصي در سراسر ميهن اسلامي برگزار شد.
مردم مومن كشورمان در نخستين شب اين آئين آسماني، در تكايا، مساجد و حسينيه ها حضور يافتند و تا سحرگاه، مراسم روحبخش و معنوي اين شب بزرگ را برگزار كردند.
مردم روزه دار كشورمان در اين آئين معنوي با قرائت قرآن، قرآن سر گرفتن، اقامه نماز و خواندن ادعيه اي چون جوشن كبير، دعاي مجير به راز و نياز با خداي خويش پرداختند.
همچنين مداحان اهل بيت (ع) در مدح رثاي مولي الموحدين علي(ع) به نوحه خواني پرداختند.
سخنرانان نيز ضمن بيان مناقب حضرت علي (ع) در خصوص اهميت ليالي قدر مطالبي را بيان كردند.
اين مراسم در شبهاي 21 و 23 ماه رمضان نيز پرشورتر و عاشقانه تر برگزار خواهد شد.

 



براي شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد رئيس جمهور اول مهرماه به نيويورك مي رود

رئيس جمهور كشورمان براساس برنامه ريزي انجام شده، اول مهرماه براي شركت در شصت وچهارمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد عازم نيويورك خواهد شد.
با وجود اينكه لابي هاي صهيونيستي و برخي از نمايندگان كنگره آمريكا درصدد اعمال فشار براي جلوگيري از حضور دكتر احمدي نژاد در مجمع عمومي سازمان ملل هستند، رئيس جمهور كشورمان اعلام كرد كه در اين مجمع حضور پيدا مي كند و در جريان سفري كه به نيويورك خواهد داشت علاوه بر سخنراني در مجمع عمومي اين سازمان، در اجلاس هايي كه در حاشيه آن برگزار مي شود شركت و با برخي رسانه ها نيز گفت وگو خواهد كرد.
براساس آن چه كه توسط منابع خبري اعلام شده تاريخ سخنراني دكتر احمدي نژاد 23 سپتامبر مصادف با اول مهرماه است.
رئيس جمهور كشورمان درمصاحبه اي مطبوعاتي كه روز دوشنبه داشت اعلام كرد كه حاضر است در جمع رسانه ها در جريان سفر به نيويورك با باراك اوباما - رئيس جمهوري آمريكا - در مورد مسايل مختلف جهاني مناظره كند.

 



قشقاوي : ايران دولت افغانستان را به رسميت مي شناسد

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان تأكيد كرد كه جمهوري اسلامي ايران بر اين اعتقاد است كه هر فردي كه از طرف مردم افغانستان انتخاب شود رئيس جمهور قانوني اين كشور خواهد بود.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، حسن قشقاوي در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه آيا موضع جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با انتخابات اخير رياست جمهوري و شوراي ولايتي افغانستان در پرتو اعلام نتايج انتخابات تغييري داشته است و آيا اين كه گفته شده است سفير ايران در افغانستان اظهاراتي در خصوص تخلفات داشته صحت دارد و اصولاً موضع جنابعالي در اين خصوص چيست؟ گفت: جمهوري اسلامي ايران انتخابات افغانستان را نشانه اي از عزم و اراده ملي، رشد نهادهاي مردم سالار و عاملي در راستاي ارتقاي امنيت و ثبات و مايه عزت و سربلندي مردم افغانستان مي داند. ما معتقديم مردم افغانستان خود توانايي اداره امور خود را داشته و نياز به قيم خارجي ندارند. تاريخ اين كشور نشان دهنده اين حقيقت است كه هر قدرت بيگانه كه تلاش كرده سلطه و يا نظرات خود را بر افغانستان تحميل كند نهايتاً با خواري و شكست از صحنه بيرون رانده شده است و آن قدرت هايي كه بدون توجه به خواست هاي مردم نجيب افغانستان قصد دارند به مداخله خويش ادامه دهند با سرنوشت مشابه قدرت هاي استعمارگر رو به رو خواهند شد.
وي افزود: انتخابات يك امر داخلي كشورها است و قدرت هاي خارجي حق دخالت در امور كشورهاي ديگر از جمله مسئله مهم انتخابات را ندارند و نبايد سعي در تحميل نظرات خود بر ديگر كشورها كنند.
حسن قشقاوي با اشاره به موضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص نتايج انتخابات افغانستان اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران بر اين اعتقاد بوده كه هر فردي كه از طرف مردم افغانستان انتخاب شود رئيس جمهور قانوني اين كشور خواهد بود و جامعه بين المللي نيز بايد به انتخاب مردم افغانستان احترام گذاشته و نتيجه انتخابات را بپذيرد و هيچ تغييري در موضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص انتخابات افغانستان حاصل نشده و همينطوري كه سفير جمهوري اسلامي ايران در كابل در پاسخ به فضاسازي برخي رسانه ها اظهار داشت ايشان مصاحبه در اين خصوص نداشته و موضع دولت جمهوري اسلامي ايران در قبال انتخابات افغانستان مواضع فوق الاشاره است كه از سوي مقامات رسمي جمهوري اسلامي ايران قبلاً نيز بر آن تأكيد شده است.
وي همچنين در پاسخ به سؤال خبرنگاري پيرامون موضع جمهوري اسلامي ايران نسبت به حملات اخير ناتو به دو تانكر حامل بنزين كه توسط طالبان ربوده شده بود اظهار داشت: هدف قرار دادن غير نظاميان و كشتار مردم بي دفاع افغانستان يك رويكرد غير انساني و كاملاً مغاير با ارزش هاي اخلاقي و موازين بين المللي است و متأسفانه اين اولين باري نيست كه چنين اتفاقي رخ مي دهد و بارها اينگونه اقدامات خودسرانه عليه بي گناهان صورت گرفته و ما اين رويكردها را شديداً محكوم مي كنيم. متأسفانه اينگونه اقدامات تنفر و ناامني ها و خشونت ها را افزايش داده و حملات نيروهاي خارجي به بهانه تعقيب تروريست ها موجب كشتار مردم بي دفاع افغانستان به طور فاحشي شده است.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر كه با شهادت جد بزرگوارت، اميرمؤمنان علي عليه السلام همراه است با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتطار را زمزمه مي كنيم.
خورشيد
شمردم
شنبه
يكشنبه
دوشنبه
سه شنبه
چهارشنبه
و پنج شنبه هايم را فشردم درمشتم و پاشيدمشان به آسمان
شش ستاره شعله ور شدند، در خوشه اي
جمعه هايم را اما...
چشمي ديدم كه آمدن كسي را انتظار مي كشيد:
خورشيد
محمدعلي حضرتي ها

آشنا
پرمي شوم از باور فرداي تازه
پرمي گشايم تا فراسوهاي تازه
يك آشنا مي آيد از سمت بهاران
گل مي كند در كوچه، ردپاي تازه
عمريست اينجا چون كوير تشنه ماندم
برمن ببار اي ابر باران زاي تازه
اي ناخداي كشتي طوفان سواران
ما را ببر تا ساحل درياي تازه
با ذوالفقار اي آخرين بازوي حيدر
بشكاف اينك فرق مرحب هاي تازه
محمد ظاهر احمدي «مهاجر افغاني»

آواز باران
آواز سبز لهجه باران فريب بود
در شهر عشق واژه «شبنم» غريب بود
تا انتهاي شرقي هفت آسمان عشق
تا مرزهاي پوچ و خيالي صليب بود
آري صليب بود و هزاران مسيح عشق
يادآور هبوط، هبوطي عجيب بود
در گرگ و ميش حادثه ها زخم خورده ايم
بايد به فكر آيه «امن يجيب» بود
در ازدحام مسلخ و كابوس هاي مرگ
بايد در انتظار كسي بي شكيب بود

تبسم
سكوت ناب تو از شعر ناب بالاتر
كلامت از كلمات كتاب بالاتر
شرافت تو همين بس كه در جهان به كسي
نگفته اند: «اي از آفتاب بالاتر»
كسي نديد ترا آن چنانكه بايد ديد
حكايتي است زحرف حساب بالاتر
ز هجر روي تو اشك كبوتران سرخ است
بشوي چهره آب، اي ز آب بالاتر
ترا به حرمت پاكان نظر مگير از ما
كه تيره ايم و تو از مستطاب بالاتر
تبسم تو به ياد پيمبرم انداخت
تو غنچه لب، گلي و از گلاب بالاتر
حقيقت تو مرا جاودانه مي خواهد
وگرنه من نروم از تراب بالاتر
«پگاه» شعر تو را روي دست مي بردند
ستارگان شب از ماهتاب بالاتر
علي اكبر پگاه

 



رئيس جمهور در جمع اعضاي كابينه: دولت دهم توصيه هاي رهبري را به طور كامل اجرا مي كند

رئيس جمهور با اشاره به توصيه هاي رهبرمعظم انقلاب در ديدار اعضاي هيات دولت تصريح كرد دولت دهم توصيه هاي معظم له را به طور كامل مورد توجه و عمل قرار خواهد داد.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، دكتر محمود احمدي نژاد صبح روز گذشته در جلسه هيات دولت به توصيه هاي مقام معظم رهبري در تدوين الگوي اسلامي- ايراني اشاره كرد و بهترين الگوي چنين جامعه اي را جامعه مهدوي دانست و اظهار داشت: با هدف گذاري در الگوي اسلامي - ايراني و تدوين ويژگي هاي آن مي توان به اين جامعه نوراني دست يافت.
رئيس جمهور همچنين با تسليت ايام شهادت مولي الموحدين امام علي(ع) گفت: اميرالمومنين علي(ع) نقطه اوج كمال انساني و جلوه كامل خداي متعال است. بعد از پيامبرگرامي اسلام(ص) تنها راه شناخت خدا و تبعيت از هدايت الهي، اميرالمومنين علي(ع) مي باشد.
دكتر احمدي نژاد همچنين با تاكيد بر اينكه خدمتگزاران نظام جمهوري اسلامي بايد شيوه زمامداري اميرالمومنين علي(ع) را شناخته و به آن عمل كنند، تصريح كرد: امام علي(ع) تجلي عدالت، معنويت و بهترين الگوي زمامداري است و بسيار عجيب است كه بعضي از مدعيان دوستي اميرالمومنين(ع) استفاده از شيوه آن امام عزيز را در حكومتداري زشت مي شمارند.
رئيس جمهور گفت: امام علي(ع) هرگز حكومت شام را به رسميت نشناخت و هرگز حزب، قدرت و ثروت و تن پروري و پرگوي كم كار را تحمل نكرد. ايشان خدمت به يك مستضعف و نشستن كنار يتيمان را به معاشرت با مرفهين بي درد ترجيح مي دادند. بيت المال را گرامي مي داشتند و ستاندن حق مظلوم و ايستادن در مقابل ظالمان را به عنوان اصلي كه تخطي از آن مطلقاً جايز نيست، معرفي كردند.
دكتراحمدي نژاد خاطر نشان كرد: اميرالمومنين علي(ع) عدالت را ابتدا از خود و نزديكانش شروع كردند و دراين راه حتي برادر و دختر خود را شماتت مي نمودند.
رئيس جمهور با اشاره به نهراسيدن مولاي متقيان علي(ع) از هياهو و جنگ تبليغاتي گفت: علي(ع) در آئين حكومتداري خود از اينكه فرمان خدا را اجرا كنند هيچ وقت شرمنده نبود و حق را با آدم -ها نسنجيد. البته اين راه نيازمند تحمل و محتاج ايستادگي است.
احمدي نژاد ايمان، عدالت، شجاعت، رأفت و مهرباني، عشق به آحاد مردم و خدمتگزاري، پاكي و پاكدستي و زهد و تقوا را از ظرفيت هاي وجودي اميرالمومنين علي(ع) برشمرد و اظهار اميدواري كرد: با استفاده از بركات ماه مبارك رمضان و به خصوص ليالي قدر توفيق درك اين ظرفيت هاي بزرگ و حمل امانت الهي نصيب همگان شود.
در جريان اين جلسه تعدادي از پيشنهادات دستگاه هاي اجرايي پس از بررسي به تصويب رسيد و ابعاد ديگري از احكام برنامه پنجم توسعه (پيشرفت و عدالت) مورد رسيدگي قرار گرفت.
دكترمحمود احمدي نژاد همچنين سه شنبه شب در مراسم افطار با خانواده معظم شهيدان با گراميداشت ياد و خاطره شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس از جمله شهداي 17 شهريور، ايستادگي، صبر و فداكاري را رمز ماندگاري اسلام ناب و انقلاب اسلامي دانست و اظهار داشت: شكست ناپذيري ايران و پرچمداري و الگو بودن ملت ايران براي ملت هاي جهان حاصل ايستادگي، تحمل و فداكاري در راه و براي خدا است. رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه ملت ايران با برخورداري از روحيه ايثارگري هيچ گاه شكست نخواهد خورد تصريح كرد: امروز دولت به پشتوانه ملت با قدرت چند برابر نسبت به گذشته در عرصه هاي جهاني وارد مي شود و راه شهيدان را ادامه خواهد داد و براي صيانت از حقوق ملت ايران تا آخر ايستاده است.

 



در ديدار با معاون وزير خارجه برزيل
جليلي: براي استفاده از حق خود به اجازه كسي نياز نداريم

دبير شوراي عالي امنيت ملي با حياتي خواندن تحقق عدالت در روابط جهاني براي احقاق حقوق ملت گفت: ملت ايران در استفاده از حقوق قانوني خود منتظر اجازه سايرين نمي ماند.
دكتر سعيد جليلي ديروز در ديدار معاون وزير امور خارجه برزيل تصريح كرد: دوران اين كه چند كشورخود را معادل جامعه جهاني بدانند و درصدد تحميل نظراتشان برساير كشورها باشند گذشته است.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با يادآوري رويكرد راهبردي جمهوري اسلامي ايران در بهره گيري از ظرفيت هايش درعرصه هاي مختلف در همكاري و گفت وگو براي تحقق صلح، عدالت و پيشرفت جهاني گفت: ملت ما در عين حال در مسير پيشرفت و استفاده از حقوق قانوني خود منتظر اجازه سايرين نمي ماند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي، همچنين ظرفيت ها و امكانات دو كشور ايران و برزيل را فراوان و گسترده توصيف كرد و گفت: مناسبات در عرصه بين المللي نبايد صرفاً محدود به گفت وگو با قدرت هاي بزرگ شود و تقويت روابط و همكاري جنوب- جنوب بسيار ضروري است.
در اين ديدار «روبرتو ژاگواريب»، معاون وزير امور خارجه برزيل با اعلام خرسندي از حضور در كشورمان، ايران را قدرتي منطقه اي با ريشه هاي تاريخي و تمدني عميق خواند و گفت: برزيل همواره بر گسترش روابط با ايران اصرار دارد.
وي با يادآوري زمينه هاي همكاري دو كشور، گسترش اين قبيل همكاري ها را عامل مهمي در اصلاح مديريت استراتژيك جهاني دانست و افزود: برزيل معتقد است بايد روند ناقص كنوني در مديريت انحصاري جهان تغيير يابد و به مديريتي چند جانبه تبديل شود.
بروجردي: ايران آماده
مذاكره است
معاون سياسي وزير خارجه برزيل با علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ديدار و گفت وگو كرد.
بروجردي در ابتداي اين ديدار با بيان اينكه دو كشور از ظرفيت هاي فراواني براي توسعه و گسترش مناسبات في مابين در عرصه هاي گوناگون برخوردارند، اظهار داشت: بايد با استفاده از اين ظرفيت ها پويايي و تحرك در روابط دوجانبه در راستاي منافع مشترك ايجاد كرد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در بخش ديگري از سخنان خود به روند پرونده هسته اي كشورمان پرداخت و با اشاره به بسته پيشنهادي ايران براي مذاكره و گفتگو با 1+5 گفت: جمهوري اسلامي ايران در چارچوب مقررات آژانس و معاهده NPT و منافع متقابل آماده گفتگو و مذاكره مي باشد.
وي استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي را حق طبيعي ملت ايران دانست.
معاون سياسي وزير امور خارجه برزيل نيز در اين ديدار با تأكيد بر مشروعيت مواضع كشورمان در موضوع هسته اي و عدم كارايي تحريم در قبال ايران گفت: گفت وگو و مذاكره تنها راه حل موضوع هسته اي ايران است و تحريم ها نمي توانند يك راه حل مناسب براي اين مسأله باشند.
وي در اين ديدار بر حق كشورها براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تأكيد كرد.
روبرتو ژاگواريب معاون سياسي وزير خارجه برزيل بر اهميت توسعه و تقويت روابط با جمهوري اسلامي ايران براي كشورش تأكيد كرد و افزود: با توجه به جايگاه مهم منطقه اي و بين المللي ايران تقويت همكاري ها با جمهوري اسلامي ايران از اولويت هاي سياست خارجي برزيل است.

 



زن مسلمان آلماني: حجاب، امنيت زنان را در جامعه تامين مي كند

يك بانوي مسلمان شده از كشور آلمان گفت: تنها حجاب كامل مي تواند امنيت زنان را در جامعه فراهم كند.
به گزارش فارس از قم «وجيهه افشار» با بيان اين مطلب افزود: حجاب كامل آن چيزي است كه در قرآن بر آن اصول تاكيد شده و ظاهر كردن بيش از آن حرام شده است كه اين حجاب مي تواند شامل هر نوع پوششي شود كه اين قوانين را در برگيرد.
وي اظهار داشت: در حال حاضر بدحجابي و بي حجابي برخي زنان مسلمان ايراني وضعيت نامناسبي را در جامعه اسلامي ايجاد كرده است كه در شان مسلمانان نيست و اثرات نامطلوبي در جامعه و فرهنگ آن ايجاد خواهد كرد.
افشار گفت: بدحجابي آثار مخرب تري را در جامعه در پي خواهد داشت كه اين وضعيت مشكلات زيادي را براي زنان ايجاد خواهد كرد و آسيب آن مستقيما به بانوان خواهد رسيد.
اين بانوي مسلمان آلماني با اشاره به اينكه نمي توان زنان را با اجبار و اكراه مقيد و پايبند به حجاب كرد، اظهار داشت: ترويج، تبيين و تعميق حجاب و پوشش اسلامي نيازمند يك سري برنامه هاي گسترده، عميق، منسجم و درازمدت فرهنگي است.
وي تاكيد كرد: رعايت حجاب بايد با آگاهي، درك و شناخت همه جانبه نسبت به اين مسئله ديني و اسلامي انجام شود در غير اين صورت رعايت آن كوتاه مدت، سطحي و مقطعي خواهد بود.
افشار با بيان اينكه برخلاف ادعاي برخي افراد كه حجاب را عامل ركود و عقب ماندگي كشورها دانسته كه مانع حضور فعالانه زنان در عرصه هاي مختلف اجتماعي مي شود، اضافه كرد: حجاب محدوديت آور نيست بلكه زمينه حضور زنان را در امنيت و مصونيت فراهم مي كند.

 



معاون وزير تعاون: 150 هزار تعاوني در كشور فعالند

ورامين- خبرنگار كيهان:
معاون وزير تعاون گفت: 150هزار تعاوني در سراسر كشور فعال هستند.
غلامحسين حسيني نيا در مراسم افتتاح 57 طرح تعاوني استان تهران در جوادآباد ورامين با اعلام اين خبر افزود: در هفته تعاون 740 طرح تعاوني با هزينه اي بالغ بر 3500ميلياردريال در سراسر كشور به بهره برداري رسيد كه 3200 ميليارد ريال آن توسط مردم و بقيه از سوي وزارت تعاون تأمين شده است.
وي در مراسم افتتاح كارخانه شير «هبه» جوادآباد ورامين گفت: اين كارخانه آخرين پروژه افتتاحي در هفته تعاون است و ما امسال بيش از 500 سرباز تعاون جذب كرده ايم.
دكتر حسيني نيا شهيد بهشتي را بنيانگذار تعاوني در ايران دانست وگفت: رهبر معظم انقلاب از حاميان جدي تعاوني ها در كشور است.
در اين مراسم مجيد شاهسون مديرعامل كارخانه شير هبه گفت: اين كارخانه با هزينه اي بالغ بر 210ميلياردريال در زميني به مساحت 2500متر و زيربناي 1600مترمربع احداث شده است. وي افزود: كارخانه شير هبه روزانه توانايي جذب 100 تن شير را دارد و زمينه اشتغال براي 3000 تا 3700 نفر را فراهم مي كند.

 



وزير نفت: قيمت فعلي نفت، سرمايه گذاري را با مشكل روبرو مي كند

اگر قيمت هاي فعلي نفت را به نسبت ارزش دلار محاسبه كنيم، سرمايه گذاري در صنعت نفت و توسعه ميادين فعلي نفت خام با مشكل مواجه مي شود.
سيدمسعود ميركاظمي وزير جديد نفت دولت دهم با بيان اين مطلب گفت: قيمت هاي فعلي نفت با توجه به افزايش ذخيره سازي توسط مصرف كنندگان، تاثيرمنفي بر روند سرمايه گذاري در توسعه ميادين نفتي در كشورهاي توليدكننده مي گذارد.
سيدمسعود ميركاظمي كه با خبرگزاري مهر گفت وگو مي كرد با بيان اينكه در طي سال جاري ميلادي تقاضاي جهاني نفت خام افزايش چشمگيري نيافته است، گفت: در حال حاضر ميزان حجم ذخاير نفت در كشورهاي بزرگ صنعتي «او اي سي دي» به بيش از 60 روز افزايش يافته است.
اين عضو كابينه دولت دهم با اشاره به اين موضوع كه علائم ديده شده از وضعيت اقتصاد جهاني حاكي از آن است كه اين اقتصاد به سمت بهبود حركت مي كند، تصريح كرد: اما با تمامي اين جوانب نمي توان زمان خاصي را براي بهبود كامل اقتصاد جهاني اعلام كرد.

 



رئيس كل دادگستري استان اصفهان: اطاله دادرسي باعث بي اعتمادي مردم به دستگاه قضايي مي شود

شاهين شهر - خبرنگار كيهان:
رئيس كل دادگستري استان اصفهان اطاله دادرسي را يكي از مشكلات تشكيلات قضايي ذكر كرد و گفت: اين امر موجب بي اعتمادي مردم به اين دستگاه مي شود.
غلامرضا انصاري در مراسم معارفه سعيد بهاريان و عباس قاسمي رئيسان دادگستري و دادستان عمومي و انقلاب شهرستان شاهين شهر افزود: طولاني شدن فرآيند دادرسي ها يكي ديگر از عوامل سلب اعتماد عمومي است كه تاكنون تصميمات و اقدامات مناسبي براي رفع اين نقيصه صورت گرفته اما مطلوب نبوده است.
وي اضافه كرد: برخورد مناسب قضات با مردم همراه با رعايت اخلاق و آداب قضاي اسلامي باعث جلب اعتماد عمومي نسبت به دستگاه قضايي شده و اختيارات وسيع قانوني كه قانونگذار به قاضي واگذار كرده است نبايست باعث كبر و غرور و لغزش قاضي شود.
انصاري با بيان اينكه ايجاد احساس عدالت در مردم نسبت به عملكرد دستگاه قضايي يكي ديگر از راه هاي جلب اعتماد مردم به دستگاه قضايي است، اظهار داشت: نبايد به بهانه برقراري امنيت در جامعه بي جهت به مردم ظلم كرد چرا كه در دين مبين اسلام ظلم جايگاهي ندارد.
وي با اشاره به اهميت بحث بهداشت قضايي افزود: پيشگيري از وقوع جرم باعث كاهش ورودي ها به محاكم و ايجاد فراغ بال قضات در تصميم گيري هاي قضايي مي شود.

 



از 7 تا 10 مهر ماه امسال نخستين جشنواره طلا و جواهر در اصفهان برگزار مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
نخستين جشنواره ملي طلا و جواهر كشور از 7 تا 10 مهر ماه سال جاري در اصفهان برگزار مي شود.
كارشناس توسعه خوشه طلايي استان اصفهان با اعلام اين خبر گفت: هدف از برگزاري اين جشنواره تبادل تجربه و ايجاد انگيزه رقابت ميان طراحان صنعت طلا و جواهرات است.
«حجت سلمان زاده» شناسايي استعداهاي كشف نشده در اين صنعت و فرهنگسازي در توليدات طلا و جواهرات را از اهداف برگزاري اين جشنواره ذكر كرد و افزود: ارزش طراحي به ارايه نظر تازه و جديد است و بسياري از طراحان صنعت طلا و جواهر نظرهاي خود را عملياتي نكرده اند كه اين امر باعث ثابت نشدن حوزه طراحي و ورود طلاهاي ديگر كشورها مانند تركيه و ايتاليا به ايران شده است.
وي اضافه كرد: آثار برگزيده در اين جشنواره در كتاب جشنواره با نام طراح به ثبت مي رسد.

 



فرمانده سپاه تهران بزرگ: دشمنان در حوادث بعد از انتخابات متحمل شكست سختي شدند

فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ گفت: دشمنان در حوادث بعد از انتخابات به دليل اينكه شناخت درستي از ملت هوشيار و نظام نداشتند با شكست سختي رو به رو شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سپاه صاحب الامر(عج) استان قزوين، سرتيپ عبدالله عراقي در جمع پاسداران سپاه صاحب الامر استان قزوين بيان داشت: بعد از انتخابات حوادثي در كشور رخ داد و دشمنان به دليل اينكه شناخت درستي از ملت هوشيار و نظام نداشتند با شكست سختي رو به رو شدند و نتوانستند اهداف شوم خود را در براندازي نرم دنبال كنند.
وي به سازماندهي صحيح نيروهاي بسيج و سپاه در حوادث بعد از انتخابات اشاره كرد و افزود: در اين حوادث به كارگيري صحيح و به موقع نيروهاي بسيجي و سپاه سبب شد دشمنان غافلگير شوند و نتوانند به مقاصد شوم خود دست يابند.
فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ اضافه كرد: دشمنان ما بايد بدانند كه با ملتي هوشمند و نظامي كه پشتوانه آن ايمان به خدا و ولايت فقيه است رو به رو هستند و همين امر نيز سبب شده تا نتوانند در عملي كردن توطئه هاي شوم خود موفق باشند.
وي افزود: ما پاسداران افتخار مي كنيم كه دلداده ولايت هستيم و در راه حفظ ارزش هاي نظام اسلامي از جان خود نيز دريغ نخواهيم كرد و در مقابل دشمنان ايستاده ايم و ا ز نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران تا آخرين قطره خون دفاع مي كنيم.

 



خشكسالي ، انجير ني ريز را 90درصد كاهش داد

شيراز- خبرنگار كيهان:
به علت خشكسالي هاي اخير در ني ريز توليد انجير خشك در اين شهرستان امسال 90درصد كاهش خواهد داشت.
«علي حسين رضايي نيا» مدير جهاد كشاورزي شهرستان ني ريز با بيان اين مطلب گفت: همچنين وضعيت نامناسب بارندگي پارسال اين شهرستان، شاهد كاهش شديد توليد محصول انجير در اين منطقه هستيم بگونه اي كه پيش بيني مي شود امسال فقط 500 تن انجير خشك در اين شهرستان توليد شود.
وي اظهار داشت: باغداراني كه اغلب درآمدي جز اين محصول ندارند با مشكلات جدي مواجه شده اند و از اين رو مي طلبد كه مسئولان امر در اين زمينه چاره انديشي كنند.
وي افزود: هفت هزار هكتار از اراضي باغي شهرستان ني ريز بصورت ديم به باغ هاي انجير اختصاص دارد كه از اين ميزان حدود پنج هزار هكتار آن مثمر و از رقم سبز ازمير است.
وي گفت: همه ساله، كار برداشت محصول انجير از باغ هاي شهرستان ني ريز از اواخر فصل تابستان آغاز مي شود و در شرايط عادي حدود پنج هزار تن انجير از باغ هاي اين شهرستان جمع آوري و به بازار مصرف داخلي، عرضه مي شود.

 



رئيس كميسيون اقتصادي مجلس: تصويب طرح تحول اقتصادي بسياري از مشكلات كشور را حل مي كند

رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: با تصويب طرح تحول اقتصادي در مجلس بسياري از مشكلات كنوني حل مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس از كليبر، ارسلان فتحي پور در جمع مديران اين منطقه اظهار داشت: راي اعتماد مجلس به وزير جديد بازرگاني بر مبناي برنامه محوري او بود.
وي تصريح كرد: تجربيات شايسته وزير جديد بازرگاني در جهش صادراتي مي تواند براي فعاليت چهار سال آينده وي مثمرثمر باشد.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس توسعه صادرات ماندگار و تنظيم بازار پايدار را از برنامه هاي وزير جديد بازرگاني برشمرد و بيان داشت: مجلس با راي اعتماد خود از اين نوع نظريات استقبال كرد.
فتحي پور با ابراز اميدواري نسبت به اينكه كشور در نظام توزيع نيز شاهد تحولات باشد، عنوان داشت: با تعامل ميان مجلس و دولت مي توان راه حل برون رفت از تورم دو رقمي را پيگير شد و شاهد رشد اقتصادي و كاهش نرخ رشد بيكاري بود.
وي از مجلس و دولت به عنوان عصاره ملت نام برد و ابراز داشت: با همكاري بيشتر مي توان شرايط مناسب تري از نظر اقتصادي را براي مردم رقم زد.
نماينده مردم كليبر در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: مجلس و دولت اصول گرا هستند و تاييد وزراي بازرگاني و نفت و ساير وزرا نشانه همگرايي آنها بود.
فتحي پور تصريح كرد: ميركاظمي فردي برخوردار از مديريت استراتژيك است و توانايي ايجاد تحول در وزارت نفت را دارد.




اخبار ادبي و هنري

آثار شهيد مطهري؛ پرطرفدارترين كتاب ها در افغانستان
مسئول كانون فرهنگي امام جعفر صادق(ع) شهر كابل، مجموعه آثار شهيد مطهري را پرفروش ترين كتاب هاي امروز جامعه افغانستان برشمرد.
محمدرحيم شيخ زاده مسئول كانون فرهنگي امام جعفر صادق(ع) شهر كابل-كه قديمي ترين مركز فرهنگي شيعيان شهر كابل پايتخت افغانستان- است، در گفت وگو با ايكنا، آثار شهيد مطهري را پرطرفدارترين و پرفروش ترين كتاب در ميان علاقه مندان به آثار ديني در شهر كابل برشمرد و افزود: در سال هاي اخير علاوه بر شيعيان بسياري از روحانيون و طلاب اهل تسنن نيز با مراجعه به اين مركز خواستار امانت گرفتن و مطالعه اين آثار شده اند و اين استقبال به اندازه اي است كه كتابخانه اين مركز براي امانت دادن برخي از اين آثار اقدام به ايجاد ليست انتظار براي مخاطبان كرده است.
وي همچنين از تفاسيرقرآن كريم مانند الميزان، نور و نيز آثار مكتوب شهيد آيت الله دستغيب به عنوان آثار پرفروش اين روزهاي افغانستان نام برد.
شجريان حمله آمريكا به هواپيماي مسافربري ايران را نديد؟
خبرگزاري ايرنا با انتشار تحليلي بر مصاحبه اخير محمدرضا شجريان با يكي از رسانه هاي رسمي دولت آمريكا نوشت: معلوم نيست استاد شجريان كه آثار خود را تغيير و تحولات اجتماعي بعد از انقلاب ايران مي داند، با چه توجيهي در جريان اقدام ناو آمريكايي در سرنگون كردن هواپيماي ايرباس ايراني و به شهادت رساندن تعداد زيادي از هم ميهنانمان هيچ اقدامي انجام نداد و گويا اين روز از تاريخ به هيچ وجه در تقويم شجريان وجود نداشت.
البته در مقاله مذكور موارد متعدد ديگري از جمله ناديده گرفته شدن كودتاي آمريكايي 28 مرداد، كشتار ميليون ها انسان غيرنظامي توسط همكاران «صداي آمريكا» در عراق، افغانستان و پاكستان در سال هاي اخير، حمايت از آمريكا از صدام در جريان جنگ عليه ملت ايران، پشتيباني آمريكا از رژيم صهيونيستي براي نسل كشي ملت فلسطين و ده ها جنايت ضدبشري ديگر از سوي شجريان ديده نشده است.
رقابت سريال هاي ايراني در افغانستان و تاجيكستان
در ماه مبارك رمضان سريال هاي ايراني در شبكه هاي تلويزيوني افغانستان و تاجيكستان در حال رقابت هستند.
سريال هاي تلويزيوني يوسف پيامبر(ع)، پول كثيف، رستگاران و صاحبدلان در ايام ماه مبارك رمضان از شبكه هاي آرينا، راه فردا، تمدن و كوثر افغانستان پخش مي شود.
مديريت همكاري هاي بين المللي صداوسيما خبر داد: علاوه بر آن هر شب يك فيلم سينمايي ايراني از شبكه سبا و به طور پراكنده از تلويزيون هاي آيينه و نگاه پخش مي شود.
هم چنين مجموعه تلويزيوني يوسف پيامبر(ع) از دهم ماه مبارك رمضان هر سحرگاه به صورت دو قسمت پياپي از شبكه سراسري تاجيكستان در حال پخش است. شايان ذكر است پخش سحرگاهي اين مجموعه به علت پرمخاطب بودن اين زمان در تاجيكستان است.
بستري شدن هنرمند تئاتر
سعيد كشن فلاح، هنرمند تئاتر و مدير مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري در پي ابتلا به بيماري ديابت و تشديد عوارض ناشي از آن در بخش تخصصي بيمارستان آيت الله مدرس بستري و تحت درمان و مراقبت است.
چند روز پيش، رئيس و جمعي از مديران و هنرمندان همكار حوزه هنري با حضور در بيمارستان، از كشن فلاح، عيادت كردند.
روزنامه كيهان نيز براي اين هنرمند متعهد آرزومند سلامتي است.
برنامه هاي فرهنگي در پادگان ها، آسايشگاه ها و پرورشگاه ها
معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي-هنري شهرداري تهران، مراسم ديدار و اجراي برنامه هاي مختلف فرهنگي-هنري و تفريحي ويژه پرورشگاه ها، آسايشگاه ها و پرورشگاه ها را در ايام مبارك رمضان اجرا مي كند.
براين اساس، پرورشگاه ها، انجمن هاي حمايت از معلولان، پادگان ها، مراكز بهزيستي ها و... از اماكني هستند كه يك گروه ويژه ساماندهي شده به اجراي برنامه مي پردازند.
اجراي نمايش هاي مذهبي، اجتماعي و الگوهاي رفتاري، برپايي كارگاه هاي سفال، نقاشي، نمايش، عكس يادگاري، خاطر ه گويي، خلاقيت تصويري و... از برنامه هايي هستند كه به مخاطبان خاص ارائه مي شود.
اين برنامه از سومين روز ماه رمضان آغاز شده و تا اواخر ماه ادامه مي يابد، تاكنون در 24 مركز اجراي برنامه انجام گرفته و پس از ليالي قدر 6 مركز ديگر از جمله در آسايشگاه جانبازان ثارالله، پرورشگاه تركماني، مركز محك، پادگان هوا ناجا و انجمن حمايت از معلولان ذهني برنامه اجرا مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14