(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 شهريور 1388- شماره 19462
 

بازيگر آمريكايي: بوش و چني نمي گذارند مسايل پنهان 11 سپتامبر آشكار شود
حملات هوايي و زميني ارتش پاكستان به مواضع طالبان 30 كشته بر جاي گذاشت
جمال عبدالناصر را مسموم كردند
11 شهيد و 60 مجروح در انفجارهاي عراق
آغاز مذاكرات طرح سازش ميان نتانياهو و مبارك در قاهره
آتش زدن پرچم آمريكادر سي وششمين سالگرد كودتاي پينوشه
حزب الله: بدون حضور اعضاي مقاومت كابينه جديد لبنان تشكيل نمي شود
هلاكت 5تفنگدار آمريكايي درانفجارهاي غرب و شرق افغانستان
ابراز نگراني جامعه بين المللي از تشديد درگيري ها در استان صعده يمن
اعلام آمادگي دولت اوباما براي مذاكره مستقيم با كره شمالي
زد و خورد پليس با مخالفان نئونازي ها در شهر هامبورگ
مردم فرانسه وزير فرهنگ را «هو» كردند



بازيگر آمريكايي: بوش و چني نمي گذارند مسايل پنهان 11 سپتامبر آشكار شود

يك هنرپيشه مشهور آمريكايي، دولت جرج بوش را متهم به طراحي و اجراي حملات 11 سپتامبر كرد.
به گزارش ايرنا، به نقل از پايگاه خبري اسلام آنلاين، «چارلي شين»، هنرپيشه معروف آمريكا دولت جرج بوش، رئيس جمهور پيشين آمريكا را به طراحي و اجراي حملات 11 سپتامبر 2001 متهم و از دولت جديد آمريكا خواست در اين زمينه تحقيق كند.
اين هنرپيشه 44 ساله آمريكايي در نامه اي خطاب به اوباما كه در برخي خبرگزاري ها منتشر شد، حملات 11 سپتامبر را دستاويزي براي متلاشي كردن برنامه ريزي شده قانون اساسي و حقوق آمريكايي توصيف و بوش-چني را به سرپوش گذاشتن بر اين حوادث متهم كرده است. وي افزود: اين دو نمي گذارند مسايل پشت پرده اين حادثه آشكار شوند.

 



حملات هوايي و زميني ارتش پاكستان به مواضع طالبان 30 كشته بر جاي گذاشت

حملات هوايي و زميني ارتش پاكستان به مناطقي در شمال غرب اين كشور، 30 شبه نظامي را به كام مرگ كشاند.
به گزارش واحد مركزي خبر، هلي كوپترهاي توپدار ارتش پاكستان به دو نقطه «خيبر» حمله كردند.
اين حملات به مرگ 22 شبه نظامي طالبان انجاميد. در مورد تعداد زخمي هاي اين حادثه گزارشي نرسيده، اما اعلام شد، اين دو حمله، به انهدام 13 دستگاه خودرو نيز انجاميد. نيروهاي ارتش پاكستان طي عمليات ديگري در مناطق «سوات» و «مالاكند» هشت شبه نظامي طالبان را به هلاكت رساندند و 30 شبه نظامي ديگر را نيز دستگير كردند.
آمريكا پاكستان را گذرگاه تداركاتي ناتو در افغانستان مي داند.

 



جمال عبدالناصر را مسموم كردند

يك شاعر مصري، مرگ جمال عبدالناصر، رهبر پيشين مصر را در نتيجه مسموميت توسط عوامل سازمان جاسوسي اسرائيل عنوان كرد.
«احمد فواد نجم» شاعر مصري در برنامه «لماذا» (چرا) كه از شبكه هاي عربي «القاهره» و «الناس» پخش شد اعلام كرد: جمال عبدالناصر به سبب مسموميت كشته شد و قاتل او كه هم سلولي من بود اين مسئله را نزد من اعتراف كرد.
اين شاعر مصري كه سخنان وي باعث جنجال سياسي تازه اي در مصر شده است، «دكتر علي العطيفي» رئيس پژوهشكده درمان طبيعي وقت مصر را كه ماساژور مخصوص جمال عبدالناصر بود را به مسموم كردن رهبر پيشين مصر متهم كرد و گفت: العطيفي كه به اتهام جاسوسي براي رژيم صهيونيستي به زندان افتاده بود، در ملاقاتي كه در زندان با هم داشتيم، اعتراف كرد كه عبدالناصر را با پماد مسموم كرده است.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، مقامات نظامي و امنيتي مصر به ويژه «امين هويدي» وزير جنگ و رئيس سازمان اطلاعات سابق مصر در زمان رياست جمهوري عبدالناصر، اين ادعاي نجم را رد و آنها را نادرست خواند.
جمال عبدالناصر در دوران رياست جمهوري خود بر مصر، از مشكلات و خستگي در ناحيه پا، رنج مي برد و پزشكان روسي به او توصيه كرده بودند، پاهاي خود را مدام ماساژ دهد.
نجم از اين افشاگري بر صحت ادعاهاي خود تاكيد كرد و گفت: همچنان معتقدم كه العطيفي از طريق ماساژ سم را وارد بدن عبدالناصر و پس از نفوذ به بافت ها، باعث كشته شدنش شد.«احمد بهاشعبان» يك نويسنده مصري نيز تاكيد كرد: سخنان نجم يادآور سخناني است كه هنگام مرگ جمال عبدالناصر نيز عنوان مي شد، مبني بر اينكه وي به دليل مسموميت به قتل رسيده است و سازمان جاسوسي اسرائيل (موساد) توانست ماموريت قتل عبدالناصر را با استفاده از پمادهاي سمي به العطيفي (ماساژور) واگذار كند.گفتني است جمال عبدالناصر در 28 سپتامبر سال 1970 ميلادي بر اثر سكته قلبي درگذشت و به طرز باشكوهي با حضور ميليون ها مصري تشييع و به خاك سپرده شد.

 



11 شهيد و 60 مجروح در انفجارهاي عراق

انفجار بمب و ناآرامي در مناطق مركزي و شمالي عراق، 11 شهيد و 60 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، انفجار يك بمب كنار جاده اي در بعقوبه، واقع در شمال بغداد، اعضاي شوراي بيداري عراق را هدف قرار داد. سه بمب نيز در مناطق مختلف بغداد منفجر شد. منابع عراقي تعداد تلفات و زخمي هاي هر چهار بمب مذكور را 11 شهيد و 60 مجروح اعلام كردند.
در انفجارهاي بغداد، مرقد «عثمان بن سعيدالعمري»، نخستين نايب امام زمان (عج) نيز هدف قرار گرفت.
هشدار حوزه علميه نجف
به گزارش خبرگزاري فارس، حوزه علميه نجف اشرف در مورد حضور نيروهاي موساد در سرزمين عراق ابراز نگراني كرد. اين حوزه با استناد به اظهارات زندانيان عراقي، اعلام كرد: عراقي هاي دستگير شده توسط نيروهاي آمريكايي، تحويل بازجويان موساد مي شوند و در مورد جنبش هاي حزب الله لبنان و حماس از آنها بازجويي مي گردد.
حوزه علميه نجف با ابراز نگراني در اين باره، از مسئولين امر خواست تا با فعاليت موساد و يا هر سازمان جاسوسي ديگر صهيونيستي تحت پوشش ارتش آمريكا جلوگيري كنند.
حوزه علميه نجف همچنين، عمليات موساد و دستگاه هاي اطلاعاتي را براي حال و آينده عراق خطرناك توصيف كرد.
ديدار حكيم
با آيت الله سيستاني
به گزارش ايسنا، «عمار حكيم»، رئيس جديد مجلس اعلاي اسلامي عراق، با آيت الله «سيدعلي سيستاني»، مرجع عالي شيعيان اين كشور در نجف اشرف ديدار و گفت وگو كرد.
حكيم پس از اين ديدار گفت: تمام تلاش خود را براي استفاده از توصيه هاي مراجع ديني به كار خواهد گرفت و از رويه «محمدباقر حكيم» و «سيد عبدالعزيز حكيم» عمو و پدرش كه رهبري مجلس اعلا را قبلاً بر عهده داشتند، پيروي خواهد كرد. عمار حكيم همچنين، از «نوري مالكي» نخست وزير خواست به ائتلاف ملي عراق كه تازه تأسيس شده است، بپيوندد.
مالكي قبلاً اعلام كرد در صورتي به اين ائتلاف مي پيوندد كه خود رياست آن را بر عهده داشته باشد و بار ديگر كانديداي نخست وزيري شود.

 



آغاز مذاكرات طرح سازش ميان نتانياهو و مبارك در قاهره

نخست وزير رژيم صهيونيستي براي گفت وگو با رئيس جمهور مصر درباره مذاكرات فلسطين و پرونده گلعاد شاليت اسير اسرائيلي راهي قاهره شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، بنيامين نتانياهو روز گذشته با حسني مبارك رئيس جمهور مصر ديدار و درباره از سرگيري مذاكرات صلح بين فلسطينيان و رژيم صهيونيستي و پرونده تبادل اسرا بحث و گفت وگو كرد.
موضوع شهرك سازي هاي رژيم اشغالگر در كرانه باختري با توجه به اعمال فشارهاي آمريكا و شرط هاي محمود عباس براي از سرگيري مذاكرات صلح مبني بر توقف شهرك سازي از ديگر موضوعات مورد بحث در اين ديدار بود.
اين سفر در حالي صورت مي گيرد كه جرج ميچل فرستاده ويژه آمريكا به خاورميانه وارد تل آويو شده و با مقامات اين رژيم ديدار كرده است.
رژيم صهيونيستي با تصويب ساخت 3000 واحد مسكوني در كرانه باختري و اجراي طرح هاي ساخت و ساز ديگر در داخل بيت المقدس شرقي از وي استقبال كرده و فرصت هاي تحقق صلح در منطقه را در مسير تندباد قرار داده است.
از سوي ديگر، نتانياهو پيش از اين سفر به وزيران كابينه اش درباره نداشتن تمايل براي ديدار با محمود عباس و از سرگيري مذاكره خبر داده بود.
وي تأكيد كرده بود كه هيچ گونه اعمال فشاري از سوي آمريكا براي توقف شهرك سازي ها وجود ندارد و نهايتاً اين امر از طريق توافق تل آويو و واشنگتن حل و فصل خواهد شد و اسرائيل در پايان اين پرونده به اين مسئله راضي خواهد شد.
نتانياهو خطاب به وزيرانش گفته بود، براي من مهم نيست كه محمود عباس به ميز مذاكرات بازگردد و اين كه او تأكيد كرده پيش از توقف شهرك سازي ها هرگز با دولت اسرائيل مذاكره نمي كند به واقع از درختي بالا رفته كه پايين آمدن از آن سخت و دشوار است.
وي همچنين گفته بود اميدوار است محمود عباس همچنان در بالاي درخت باقي بماند. اظهارات بنيامين نتانياهو در حالي صورت مي گيرد كه منابع رسمي واشنگتن اعلام كردند كه سفر ميچل براي انجام تلاشي جديد به منظور از سرگيري مذاكرات صلح است.
جرج ميچل پس از مذاكره با مقامات رژيم صهيونيستي فردا با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار مي كند.
محور اين مذاكرات توقف شهرك سازي خواهد بود، در صورتي كه ميچل پس از گفت وگو با طرفين درباره موضوع شهرك سازي به توافق برسد اواخر سپتامبر (اوايل مهرماه) با نتانياهو، محمود عباس و باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك مذاكره خواهد كرد. در همين رابطه «تيسير خالد» يكي از مقامات كميته اجرايي سازمان آزادي بخش فلسطين تأكيد كرد، اسرائيل در تلاش براي يهودي سازي كرانه باختري و تغيير ساختار جغرافيايي آن است كه اين مسئله از طريق مصادره هر چه بيشتر اراضي فلسطينيان و احداث شهرك سازي ها صورت مي گيرد.
«احمد بحر» معاون اول رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين نيز گفت، ملت فلسطين هرگز تسليم نخواهد شد و در برابر طرح هاي سازش و امتيازدهي ايستادگي خواهد كرد.
وي افزود، جنبش حماس به فضل روحيه جهاد و مقاومت ملت فلسطين در طول سالهاي گذشته تسليم نشده و در مقابل طرح هاي سازش ايستادگي كرده است. احمد بحر همچنين تاكيد كرد، جنبش حماس راه جهاد، شهادت و مقاومت را ادامه مي دهد.
از سوي ديگر رئيس دفتر دبيركل اتحاديه عرب نيز تاكيد كرد كه عرب ها و فلسطينيان هرگز از موضع خود مبني بر توقف كامل سياست شهرك سازي رژيم صهيونيستي در كرانه باختري و شهر قدس اشغالي كوتاه نخواهند آمد.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، هشام يوسف در مصاحبه با خبرگزاري «قدس پرس» خاطرنشان ساخت كه اتحاديه عرب منتظر موضع گيري جرج ميچل فرستاده ويژه آمريكا به خاورميانه قبل از عزيمتش به نيويورك و موضع دولت آمريكا در قبال از سرگيري روند سياسي است.
وي تاكيد كرد كه اگر «اسراييل» تمايل جدي به از سرگيري مذاكره داشته باشد، عرب ها و فلسطينيان به هيچ وجه از موضع خود مبني بر توقف كامل سياست شهرك سازي «اسراييل» عقب نشيني نخواهند كرد.
وي همچنين هرگونه عادي سازي روابط با «اسراييل» در قبال توقف جزيي شهرك سازي را به شدت رد كرد.
« صلاح البردويل» عضو مجلس قانونگذاري فلسطين از جنبش حماس نيز در واكنش به سفر ميچل اظهار داشت، ما از نتايج اين سفر بيمناك هستيم زيرا به تشكيلات خودگردان فلسطين و رهبري محمود عباس در رام الله اعتماد نداريم.
وي افزود، ديدار ميچل از كشورهاي منطقه مي تواند سرمنشأ اعطاي امتيازهاي جديدي به منظور به حركت درآوردن روند سازش و نابودي باقيمانده آرمان فلسطين از سوي تشكيلات خودگردان فلسطين باشد.
البردويل تاكيد كرد، روند صلح چيزي جز نيرنگ بزرگ و پوششي براي دست زدن به زشت ترين جنايات از سوي رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين نيست.
ساير رويدادها
¤ نظاميان رژيم صهيونيستي روز شنبه به اردوگاه آوارگان البريج واقع در نوار غزه يورش برده و دو تن از شهروندان فلسطيني را بازداشت كردند.
¤ سخنگوي دولت منتخب فلسطين تاكيد كرد، ربودن مجاهدان و اخراج كارمندان در كرانه باختري مانع از تحقق آشتي ملي مي شود.
¤ شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي روز شنبه در حال سخنراني از حال رفت و براي چند دقيقه بيهوش شد.
¤ روزنامه تشرين چاپ سوريه با اشاره به خيانت برخي كشورهاي عربي براي عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي از آنها خواست حداقل اين اقدام را به خروج اسرائيل از مناطق اشغالي مشروط كنيد.
¤ يك روحاني يهودي با توجه به تلاش برخي از كشورها براي صلح خاورميانه گفت، جهان چشم خود را به روي رنج هاي مردم فلسطين بسته است.


 



آتش زدن پرچم آمريكادر سي وششمين سالگرد كودتاي پينوشه

تظاهرات در سالگرد كودتاي نظامي در شيلي سه كشته و 20 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش فارس، در مراسم سي وششمين سالروز سقوط حكومت مردمي «سالوادور آلنده» در جريان كودتاي نظامي «آگوستو پينوشه» در سانتياگو مردم عليه بازماندگان حكومت پينوشه به خيابان ها ريختند و در نتيحه دخالت پليس تظاهرات به خشونت كشيده شد و در جريان اين درگيري ها سه نفر كشته و 20 نفر ديگر زخمي شدند. پليس 206 تن را نيز بازداشت كرد. دادگاه عالي شيلي روز شنبه در ادامه بررسي پرونده متهمان دولت پينوشه، «مانوئل كنترراس» رئيس سابق پليس مخفي دوران ديكتاتوري اين كشور را محاكمه و وي را به اتهام بازداشت و ناپديد ساختن يك دانشجو در سال 1974 به پنج سال زندان محكوم كرد. كنترراس تاكنون در جريان رسيدگي به بيش از 20 پرونده دوران كودتا محاكمه و جمعه به حدود 300 سال حبس محكوم شده است.
كودتاي نظامي پينوشه عليه آلنده در 11 سپتامبر 1973 با حمايت برخي گروه هاي داخلي، سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) و نيكسون رئيس جمهور وقت اين كشور انجام شد.
در دوران ديكتاتوري پينوشه در شيلي كه تا سال 1990 ادامه يافت، بيش از 3000 تن از مخالفان وي كشته و هزاران تن ديگر نيز زنداني، شكنجه و ناپديد شدند. تظاهركنندگان در اين تظاهرات به دليل دخالت «سيا» دركودتاي پينوشه عليه آلنده پرچم آمريكا را آتش زدند.

 



حزب الله: بدون حضور اعضاي مقاومت كابينه جديد لبنان تشكيل نمي شود

رئيس فراكسيون حزب الله در مجلس لبنان تأكيد كرد، تلاش هاي زيادي در جريان است تا مقاومت را از كابينه حذف كنند درحالي كه بدون مقاومت، كابينه هرگز تشكيل نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «محمد رعد» با اعلام مطلب فوق افزود: مطمئناً حضور مقاومت در كابينه براي سازشكاران با رژيم صهيونيستي مفيد نخواهد بود و به شيوه هاي مختلف مي كوشند مقاومت را حذف كنند ولي آنها موفق به اين كار نخواهند شد.
وي تصريح كرد: نمي دانيم انصراف حريري بر سر وزير ارتباطات بود يا عوامل خارجي باعث اين انصراف شد ليكن اميدواريم حريري در صورتي كه دوباره مأمور تشكيل كابينه شود از تجربه قبلي درس بگيرد و تعامل جديدي را اختيار كند.
رعد گفت، بحث اقليت و اكثريت به تشكيل كابينه وحدت ملي منجر نخواهد شد و حريري بايد توازن فراكسيون ها در كابينه را رعايت كند.
در همين رابطه ميشل عون رئيس حزب آزاد ملي لبنان نيز گفت، من بر سر تشكيل كابينه مانع تراشي نكرده ام بلكه اين آمريكا و مصر و متحدان سعدالدين حريري هستند كه بر سر راه تشكيل كابينه مانع تراشي مي كنند و بين قاهره و رياض در مورد اينكه كداميك نخست وزير آينده لبنان را تعيين كنند اختلاف است.وي افزود، من طرح ابتكاري قطر را براي حل بحران تشكيل كابينه در لبنان مي پذيرم.ميشل عون گفت، چرا گروه 14 مارس طرح ابتكاري بقيه كشورهاي عربي را مي پذيرد اما طرح ابتكاري قطر را رد مي كند، درحالي كه طرح ابتكاري قطر در گذشته به توافقنامه دوحه و حل بحران لبنان منجر شد، به ويژه آنكه قطر به لحاظ سياسي چشمداشتي به لبنان ندارد.
گفتني است سعدالدين حريري رئيس جريان آينده و از سران گروه سياسي 14 مارس لبنان به دليل دستيابي به اكثريت آراي نمايندگان و دستيابي گروه وي به اكثريت عددي كرسي هاي مجلس لبنان، بيش از دوماه پيش از سوي ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان مأمور تشكيل دولت اين كشور شد. اما با ارايه فهرست يك طرفه كه مورد اعتراض جريان 8 مارس قرار گرفت روز پنجشنبه مجبور به انصراف از تشكيل كابينه شد.
احتمال دارد در صورت موافقت جريان هاي لبناني، حريري مجدداً از سوي رئيس جمهور لبنان مأمور تشكيل كابينه شود.ناظران سياسي لبنان معتقدند علت تأخير در تشكيل دولت از سوي 14 مارس، شركت ندادن حزب الله و متحدانش در پست هاي كليدي كابينه از جمله وزارت ارتباطات است.آنها مي گويند درگيري هاي جنوب لبنان به ويژه شليك موشك از سوي افراد ناشناس به سوي سرزمين ها اشغالي دقيقاً در راستاي اين هدف صورت گرفته كه حزب الله عامل ناامني، آشوب، تنش و درگيري معرفي مي شود تا بدين وسيله آنها از آب گل آلود ماهي بگيرند و از مقاومت در كابينه به ويژه در پست هاي كليدي استفاده نشود.
اين تحركات و اقدامات موذيانه درحالي صورت مي گيرد كه رژيم صهيونيستي اعتراف كرد كه حزب الله مسئول موشك هاي شليك شده به فلسطين نيست.
به گزارش خبرگزاري فارس، پس از شليك دو موشك از جنوب لبنان به شمال سرزمين هاي اشغالي، منابع ارتش رژيم صهيونيستي با اين امر به شكل عادي برخورد كرده و گفتند كه حزب الله يا هيچ گروه ديگري درصدد داغ كردن جبهه جنوب لبنان نيستند.
سران صهيونيستي همچنين اعلام كردند كه احتمالا جريان فتح الاسلام يا جريان هاي مشابه در شليك اين موشك ها نقش داشته باشند.
تحليلگر نظامي پايگاه اينترنتي روزنامه «يديعوت آحارونوت» در اين باره گفت: به نظر مي رسد كه اختلاف بين دو جناح در لبنان درباره تشكيل دولت وحدت ملي، دليل شليك موشك بوده است، معقول نيست كه حزب الله كار شليك موشك را انجام داده باشد.

 



هلاكت 5تفنگدار آمريكايي درانفجارهاي غرب و شرق افغانستان

پنج نظامي آمريكايي درانفجارهاي شرق و غرب افغانستان به هلاكت رسيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ولايت وردك درشرق افغانستان شنبه شاهد انفجار كنار جاده اي بود كه به مرگ دو نظامي آمريكايي انجاميد. برپايه اين گزارش، سه نظامي ديگر آمريكايي نيز بر اثر انفجار بمب در غرب افغانستان كشته شدند. سال جاري ميلادي طي هشت سال اشغال افغانستان، مرگبارترين سال براي اشغالگران آمريكايي بود و طي 9 ماه اخير 334 اشغالگر كشته شده اند.
درماه جاري (13روز اخير) نيز اين رقم به 25نظامي غربي رسيد.درحال حاضر حدود 100هزار نيروهاي ناتو و آمريكا در افغانستان مستقر هستند. درخشونت هاي دو روز گذشته، علاوه بر پنج آمريكايي، 45 افغان نيز جان خود را از دست دادند. خبر ديگر اينكه، با شمارش 93 درصد كل آرا انتخابات رياست جمهوري افغانستان، كرزاي 54درصد و عبدالله عبدالله 28 درصد آرا را به خود اختصاص داده اند ولي مقامات محلي مي گويند تا رسيدگي به شكايت ها پايان نيابد، نتيجه انتخابات اعلام نخواهد شد.

 



ابراز نگراني جامعه بين المللي از تشديد درگيري ها در استان صعده يمن

سازمان ديدبان حقوق بشر از دولت يمن و گروه الحوثي خواست تا حقوق غيرنظاميان را در جنگ كنوني رعايت كنند.
به گزارش شبكه خبري «العالم» به نقل از پايگاه اينترنتي «الصحوه نت»، سازمان ديدبان حقوق بشر از دولت يمن خواسته است تا پايبندي كامل خود را به قوانين جنگ در درگيري مسلحانه كنوني در شمال اين كشور تضمين كند.
براساس اين گزارش، اين سازمان با ارسال نامه اي براي رئيس جمهور يمن، از وي خواسته است تا تضمين كند كه نيروهاي نظامي اين كشور همه جوانب احتياط را به عمل آورند تا به غيرنظاميان آسيب نرسد.
از سوي ديگر، «جواستارك» معاون اجرايي بخش خاورميانه و شمال آفريقاي سازمان ديدبان حقوق بشر گفت: دور اخير درگيري ها در شمال يمن، عملا باعث آواره شدن ده ها هزار غيرنظامي شده و بحران انساني در اين منطقه را تشديد كرده است.
وي افزود: محدوديت هاي دولتي براي سازمان هاي حقوق بشر، نهادهاي تبليغاتي و حقوقي، غيرنظاميان يمني را در معرض خطر بيشتري قرار مي دهد و موجب حملات غيرقانوني عليه آنها مي شود. سازمان ديدبان حقوق بشر فاش كرد كه فرمانده گروه الحوثي در نمابري به اين سازمان متعهد شده است كه اعضاي آن به قوانين جنگ به طور كامل احترام خواهندگذاشت.
اين در حالي است كه «ابوبكر القربي» وزيرخارجه يمن در گفت وگو با روزنامه «شرق الاوسط» تاكيد كرد كه با جهاني سازي بحران يمن مخالف است.
وي گفت: ما با جهاني كردن و يا عربي كردن بحران يمن مخالفيم، چون اين يك مسئله داخلي است و مسلما اين موضع گيري ها تا آنجا كه بايد موضوع ثبات و وحدت يمن را در نظر نخواهد گرفت.
در همين حال دولت فرانسه، خواستار توقف فوري درگيري ها در يمن و حل مشكلات از طريق همكاري و رايزني كشورهاي منطقه شد.
معاون سخنگوي وزارت خارجه فرانسه روز شنبه ضمن ابراز نگراني شديد از وضعيت بغرنج در شمال يمن گفت: ما بار ديگر همراه با شركاي اروپايي خود خواستار توقف فوري نبردها هستيم و از مقام هاي اين كشور و معترضان مي خواهيم تا با تسهيل تلاش هاي بين المللي وسازمان هاي غيردولتي به مردم آواره كمك كنند.
گزارش خبرگزاري الجزيره حاكي است، ارتش يمن با تداوم حملات خود عليه مواضع گروه الحوثي استان شيعه نشين صعده و عمران را به شدت بمباران كرد.
همچنين، همزمان با حملات جنگنده هاي ارتش يمن به مقر گروه الحوثي، روز يكشنبه، درگيري هاي شديدي ميان آنها و نيروهاي دولتي در بخش قديمي صعده آغاز شد.
به گفته شاهدان عيني ارتش يمن كه تلاش مي كند كار الحوثي ها را پس از يك ماه نبرد بي حاصل، يكسره كند، با استفاده از جنگنده بمب افكن ها، مناطق مسكوني و مقرهاي شيعيان را از زمين و هوا بمباران مي كند.

 



اعلام آمادگي دولت اوباما براي مذاكره مستقيم با كره شمالي

دولت باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد كه آماده مذاكره مستقيم با كره شمالي است.
به گزارش ايسنا، آمريكا پس از رايزني با كشورهاي چين، كره جنوبي، ژاپن و روسيه آمادگي خود را براي مذاكره با كره شمالي اعلام، اما مذاكرات را مشروط به پذيرش معاهده هسته اي از سوي كره شمالي كرد.
فيليپ كراولي، معاون وزير خارجه آمريكا به خبرنگاران گفت: ما رايزني هايي را با شركاي خود در روند شش جانبه داشتيم. ما آماده هستيم تا با كره شمالي وارد گفت وگو شويم.
كراولي همچنين اظهار داشت: اين يك گفت وگوي دوجانبه خواهد بود كه خوشبختانه در چارچوب مذاكرات شش جانبه انجام مي شود. اين گفت وگوها به منظور متقاعد كردن كره شمالي براي بازگشت به مذاكرات شش جانبه و برداشتن گام هاي مثبت براي غيرهسته اي كردن كره شمالي طراحي شده است.
وي ادامه داد: هدف اين طرح، تغيير بزرگ سياسي نيست، بلكه يك تغيير تاكتيكي محسوب مي شود.
آمريكا پيشتر طي توافقي با كره شمالي، به پيونگ يانگ وعده همكاري هسته اي در صورت تخريب تاسيسات اتمي مربوط به بمب را داده بود. پيونگ يانگ نماد هسته اي خود را منفجر كرد، اما واشنگتن تعهدات خود را زيرپا گذاشت.

 



زد و خورد پليس با مخالفان نئونازي ها در شهر هامبورگ

درگيري بين نيروهاي پليس آلمان و گروه هاي ضدنازي ده ها زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، درگيري بين گروه هاي معترض ضدنازي با پليس ضدشورش در شهر هامبورگ آلمان، باعث زخمي شدن دست كم 12 پليس و ده ها معترض شد.
براساس اين گزارش، در اين درگيري ها كه از روز شنبه آغاز و در طول يكشنبه شب نيز ادامه پيدا كرد، بيش از 60 نفر از گروه هاي ضد نژادپرست نيز توسط پليس آلمان دستگير شدند.
به نوشته شبكه سي بي اس نيوز، درگيري زماني آغاز شد كه گروه هاي ضد نازي، از محل ممنوعه مشخص شده توسط پليس عبور كرده و به سوي جمعي از نئونازي هاي وابسته به حزب راستگراي افرطي «ان پي دي» كه قصد برگزاري يك راهپيمايي داشتند، حمله ور شدند.
به گفته پليس آلمان، معترضان با پرتاب سنگ، بطري و ميله هاي آهني به سوي پليس اقدام به آتش زدن چندين خودرو كردند.
بر اساس گزارش هاي رسيده پليس براي متفرق كردن آنها و جلوگيري از به آتش كشيده شدن خودروهاي پليس به آنها حمله كرده و در چند مورد نيز اقدام به تيراندازي هوايي كرده است.
گفتني است، شهر بندري هامبورگ هر چند وقت يكبار شاهد درگيري بين پليس و گروه هاي ضد نژادپرستي است.

 



مردم فرانسه وزير فرهنگ را «هو» كردند

وزير فرهنگ فرانسه روز گذشته در مراسم جشن «اومانيته»، از سوي شمار زيادي از شركت كنندگان «هو» شد.
به گزارش فارس، به نقل از خبرگزاري فرانسه، «فردريك ميتران»، وزير فرهنگ و برادرزاده «فرانسواميتران»، رئيس جمهور سابق فرانسه هنگام برگزاري يك مراسم كه به مناسبت سالروز ورود حزب كمونيست فرانسه به عرصه سياست برگزار شده بود، مورد تمسخر حضار قرار گرفت و حاضران او را «هو» كردند.
براساس اين گزارش، وزير فرهنگ فرانسه كه ساعت چهار بعدازظهر به وقت محلي وارد اين جشن شده بود، ساعت پنج و با فريادهاي «ميتران برو بيرون!» حضار مجبوربه ترك محل شد.
ميتران همچنين به محض ورود به كوچه هايي كه هزاران نفر از مردم در آن جا تجمع كرده بودند، هدف القابي همچون «مزدور» و «سوسياليست خائن» قرار گرفت.
معترضان ضمن «احمق» خطاب كردن «ميتران» فرياد مي زدند:«برو گم شو، احمق بدبخت!»
گفتني است جشن «اومانيته» همه ساله به مناسبت سالگرد تاسيس روزنامه «اومانيته» طي روزهاي 15 تا 17 سپتامبر در پاريس برگزار مي شود.
در اين جشن احزاب، سازمان ها، تشكل هاي مختلف سياسي و اجتماعي از شهرهاي مختلف فرانسه، بخصوص شهرها و مناطق صنعتي اطراف شهر ليل و مناطق جنوبي مانند مارسي كه حزب كمونيست فرانسه در آنها از محبوبيت بيشتري برخوردار است، شركت مي كنند و با داير كردن غرفه هايي به تبليغ يا نمايش حضور خود مي پردازند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14