(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 شهريور 1388- شماره 19464
 

روز قدس، امضاي سند نابودي صهيونيزم
گزارشي از تبعات خشك شدن درياچه اروميه پاياني غمبار در انتظار دومين درياچه شور جهان
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه استان:
تحول فرهنگي در مديريت بقاع متبركه خراسان رضوي صورت مي گيرد
20 هزار هكتار باغات سردسيري در گلستان احداث مي شود
معاون استاندار: نرخ بيكاري در استان اصفهان به 1/9 درصد كاهش يافت
چاپ باتيك در فهرست رشته هاي آموزشي صنايع دستي قم قرار گرفت
كار احداث نيروگاه 500مگاواتي منطقه آزاد ارس آبان ماه آغاز مي شود



روز قدس، امضاي سند نابودي صهيونيزم

امام خميني(ره)، رهبر كبير انقلاب اسلامي و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در روز 16 مردادماه سال 1358 مصادف با سيزدهم ماه رمضان 1399 آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را به عنوان روزجهاني قدس تعيين كردند.
اعلام اين روز به عنوان روز جهاني قدس يكي از ابتكارات رهبركبير انقلاب اسلامي بود تا بدينوسيله مسلمانان دنيا يك ماه روزه داري و عبادات و اطاعات خود را با انجام يك حركت بزرگ كامل كرده و فرياد رهايي نخستين قبله خود را سر دهند.
نامگذاري آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز قدس اقدام ماندگار و دورانديشانه امام(ره) براي وحدت مسلمانان و ايجاد بسيج عمومي جهان اسلام در حمايت از مردم فلسطين و مقابله با رژيم غاصب صهيونيزم بود و درحال حاضر بعد از گذشت سال ها از اين اعلان تاريخي، رهايي قدس به آرمان مشترك همه مسلمانان و آزاديخواهان جهان تبديل شده است.
دراين روز از سراسر جهان صداي خروش و بانگ تظلم خواهي تمامي انسان هاي دردمند و مدافع حقوق انساني به گوش مي رسد. درچنين روزي قامت پوسيده و پوشالي رژيم غاصب به رعشه مي افتد و خواب خوش سردمداران و حاميان گستاخ آنها آشفته مي شود. دراين روز امت اسلامي براي برچيدن ظلم و جور از روي زمين و ستم عليه انسان ها و بازگرداندن چهره پاك به شهر مقدس قدس به پا مي خيزند و اتحاد و انسجام اسلامي را درجهان به نمايش مي گذارند.
روز قدس روز رژه سپاهيان اسلام در برابر چشمان حيرت زده مستكبران جهان و روز نمايش اتحاد و همبستگي جهان اسلام در مقابل رژيم تروريست و اشغالگر قدس و حامي آن شيطان بزرگ آمريكاي جنايتكار است.
روز قدس روز بازتاب خشم خروشان خلق ستمديده و توفاني شدن غيرت هاي مقدس مردمي عليه رژيم ظالم و ستمگر اسرائيل در حمايت از امت فلسطين است. روز قدس روز آرمان جهان اسلام، روز حيات مجدد اسلام، روز دميدن خوني دوباره به رگ هاي ملت مظلوم و ستمديده فلسطين و روز عزاي دشمنان اسلام است.
روز قدس روز خيزش امت مسلمان و روز تجلي بيداري مسلمانان، نمايش جبهه مستحكم و متحد اسلام در برابر كفر، جوشش غيرت علوي، تجلي وحدت همه آزادانديشان جهان و اعلام همبستگي مسلمانان جهان با ملت فلسطين است.
و امسال نيز چون سال هاي گذشته مردم مسلمان جهان با احساس وظيفه و با حضور پرشور در راهپيمايي روز جهاني قدس گامي ديگر در راستاي احياي حقوق از دست رفته مردم فلسطين برمي دارند. سيل خروشان مسلمانان در راهپيمايي روز قدس مي تواند انديشه نابخردانه هر زورگويي را در دنيا به نابودي بكشاند.
شركت در راهپيمايي روز قدس از واجبات بوده و همه بايد براساس رسالت انساني و الهي خود در اين همايش جهاني شركت كنند. حضور مردم قهرمان و ولايتمدار ايران اسلامي در راهپيمايي روز قدس نشان دهنده اتحاد و همبستگي ملت بوده و اين مهم را به دشمنان اثبات مي كند كه مردم ايران تا ابد براي رسيدن به اهداف خود و آزادي قدس تلاش مي كنند و در نهايت مردم مسلمان دنيا با شركت گسترده و يكپارچه در راهپيمايي روز قدس سند نابودي رژيم صهيونيستي را امضا خواهند كرد.
اردبيل-نادر پرستار

 



گزارشي از تبعات خشك شدن درياچه اروميه پاياني غمبار در انتظار دومين درياچه شور جهان

گزارش از خبرگزاري فارس
درياچه اروميه كه در گذشته «چيچست» ناميده مي شد، به دليل داشتن ارزش هاي اكولوژيك و منحصر به فرد، در سال 1346براساس مصوبه شماره يك شوراي عالي حفاظت محيط زيست كشور، به عنوان منطقه حفاظت شده و طبق مصوبه شماره 63 شوراي عالي در سال 1354به عنوان پارك ملي ارتقا يافت.
همچنين در سال 1356براساس مصوبات «MAB» (انسان و كره مسكون) به عنوان يكي از مناطق بين المللي ذخيره گاه هاي زيست كره در سطح جهان به ثبت رسيده است.
اين درياچه با تمام جزاير آن در سال 1354به عنوان يكي از تالاب هاي بين المللي در كنوانسيون رامسر ثبت و از سوي موسسه بين المللي تالاب ها به عنوان يكي از مهم ترين مناطق مهم پرندگان انتخاب شد.
در حال حاضر در اين درياچه 27گونه پستاندار، 212گونه پرنده، 41گونه خزنده، 7گونه دوزيست و 26 گونه ماهي زيست مي كند.
درياچه اروميه داراي 102جزيره است كه همه آنها از سوي سازمان يونسكو به عنوان ذخيره گاه طبيعي جهان به ثبت رسيده است.
اما اين زيست بوم با تمام دار و ندارش رو به نابودي است، زيرا به گفته مسئولان سازمان محيط زيست، كاهش بارش باران پايين بودن بازده آبياري كشاورزي در حوضه آبريز درياچه اروميه و عدم اختصاص آب كافي براي تامين نياز بيولوژيكي رودخانه هاي منتهي به درياچه از عوامل تشديدكننده بحران و كويري شدن منطقه به شمار مي رود.
بادهاي نمكي تهديدي جدي براي آذربايجان
چند سالي است كه عوامل مختلف دست به دست هم داده اند تا منحصر به فردترين تالاب جهان به دليل ميزان پسرفت آب، به تهديدي جدي براي ساكنان منطقه تبديل شود.
در نتيجه پسروي آب درياچه وسعت آن به ميزان قابل توجهي كاهش يافته و برخي قسمت هاي جنوبي درياچه غيرقابل دسترسي و تبديل به نمك زار شده است كه اين پديده مي تواند فجايع زيست محيطي بسيار زيادي را همراه داشته باشد كه يكي از آنها، به جاي ماندن روستاهاي خالي از سكنه در شرق اين درياچه است و هم اكنون پنج روستاي حاشيه اين درياچه، خالي از سكنه شده اند.
شوره زارهاي حاشيه دريا روز به روز وسيع تر و آب هاي زيرسطحي نيز شورتر مي شوند.
بادهاي نمكي در آينده به يكي از تهديدهاي جدي منطقه تبديل مي شود و به گفته مسئولان امر، مزارع درجه يك حاشيه درياچه اروميه با تهديد نابودي مواجهند.
براساس برآورد كارشناسان 70درصد علت كاهش آب درياچه اروميه، شرايط طبيعي و اقليمي از قبيل تبخير است و تنها 30درصد توسط عوامل انساني صورت مي گيرد.
معاون برنامه عمران سازمان ملل متحد با ابراز نگراني از وضعيت كنوني درياچه اروميه مي گويد: حفاظت اين زيست بوم بين المللي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
«اليزا ساگين» مي گويد: در اين راستا، سازمان ملل متحد در قالب حفاظت از عرصه هاي محيط زيست در جهان برنامه هاي زيادي را در دست اجرا دارد.
از 13 سال گذشته عمق درياچه اروميه 6 متر كاهش يافته است و با ادامه اين روند تا 10 سال آينده كل درياچه اروميه از بين مي رود، برخي از كارشناسان نيز مرگ درياچه اروميه را هفت سال ديگر پيش بيني كرده اند.
درياچه اروميه بزرگ ترين درياچه داخلي ايران در شمال غرب كشور بين دو استان آذربايجان شرقي و غربي قرار گرفته است و قدمت آن را 400 هزار سال تخمين مي زنند.
«آرتيميا» موجودي با ارزش اقتصادي بالا
آرتيميا نام موجودي است با ارزش كه طول آن كمي بيشتر از يك سانتي متر است و به غير از درياچه اروميه و منطقه اي در آمريكا در هيچ جاي ديگر دنيا به صورت طبيعي زندگي نمي كند.
از آرتيميا در صنايع داروسازي، آرايشي، غذايي، نساجي، پرتوزدايي هسته اي استفاده مي شود، به خصوص توسعه صنايع آبزي پروري مانند ميگو و ماهيان خاوياري وابستگي مستقيمي به اين محصول دارند.
كاربردهاي فراوان آرتيميا سبب شده است، تعدادي از كشورها از جمله چين و ويتنام اقدام به تكثير و توليد اين محصول كنند، هر چند ميزان تحمل آرتيميا به شوري آب تا 200 گرم در ليتر است ولي اكنون شوري آب درياچه از 300 گرم در ليتر گذشته است و اين جانور در حالت خطر نابودي قرار دارد، اين امر سبب شد برداشت آرتيميا كه از سال 87 آغاز شده بود، در سال 79 از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست متوقف شود.
كارشناسان اعتقاد دارند، اگر درياچه در وضعيت طبيعي خود باشد، تنها از طريق برداشت آرتيميا سالانه چيزي در حدود 2 تريليون تومان درآمد نصيب كشور مي شود، در حالي كه تمام درآمد بخش كشاورزي استان حاصل خيز آذربايجان غربي در بهترين شرايط 700 تا 800 ميليارد تومان برآورد مي شود.
بسيار تاسف برانگيز است زماني كه بدانيم هر كيلو از آرتيمياي توليد شده در كشور چين به قيمت 200 تا 300 دلار براي مصرف در صنعت پرورش آبزيان وارد بازار اروميه مي شود.
لجني در حكم دارو، خاكي در حكم غذا
ويژگي ديگر درياچه اروميه نمك مرغوب درياچه است كه از زمان هاي دور براي مصارف خوراكي، استحصال مي شود همچنين املاح بسيار ارزشمندي از جمله پتاس و فسفر را نيز مي توان استحصال كرد كه كارخانه پتاس مراغه در همين راستا ساخته شده ولي مشكلات زيست محيطي را در پي داشته است.
منبع ارزشمند ديگر درياچه گل و لجني است كه در واقع اجساد موجودات ريز داخل دريا هستند و در مداواي بيماري ها و امراض پوستي و جلدي موثر واقع مي شوند.
اين مواد سياه رنگ سرشار از پروتئين بوده و ارزش صادراتي دارد كه مي تواند با فرآوري و بسته بندي مناسب صادر شود همچنان كه از گل و لجن درياچه بحرالميت در اردن براي ساخت لوازم آرايشي استفاده مي شود.
120 هزار هكتار شوره زار در حاشيه درياچه
مديركل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي با اشاره به تنوع زيستي پارك ملي درياچه اروميه و وجود 548 گونه گياهي، 239گونه پرنده و 27 گونه پستاندار در آن اظهار داشت: 60درصد از مساحت درياچه، 50درصد جوامع انساني و 31درصد حوزه آب ريز درياچه در مديريت استان آذربايجان شرقي قرار دارد كه تبعات ناشي از بحران درياچه تاثيرات بيشتري را به استان وارد مي كند.
بيوك رئيسي با اشاره به مصرف بيش از 87 درصدي آب حوزه آب ريز درياچه در مصارف كشاورزي و راندمان پايين آن در در اين خصوص افزود: در چند سال اخير بيش از 120 هزار هكتار از اراضي حاشيه درياچه به شوره زار تبديل شده كه اين موضوع مي تواند زنگ خطري در كويري شدن منطقه، شور شدن خاك ها، خشكيدن قنات ها و از بين رفتن كشت و زرع د رمنطقه باشد.
پرونده انتقال آب ارس به اروميه در فراموشخانه
در حالي كه انتقال آب ارس به درياچه اروميه سال گذشته از سوي استاندار وقت، معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي و تعداد ديگري از كارشناسان و مسئولان به شدت پيگيري مي شد، اما به نظر مي رسد در خوشبينانه ترين حالت، ديگر خبري از اين پيگيري هاي شديد وجود ندارد.
موافقان انتقال آب رودخانه ارس به درياچه اروميه با تاكيد بر اينكه در حال حاضر مهم ترين راهكار پيشنهادي براي جلوگيري از روند خشكيدن اين درياچه انتقال آب از رودخانه هاي پر آب منطقه از جمله ارس به آن است، پيگيري جدي اين طرح را خواستارند.
آنان معتقدند بي توجهي مسئولان به اتخاذ تصميم مناسب و عدم اجراي طرح هايي از اين دست موجب وارد آمدن خسارات جبران ناپذيري بر محيط زيست منطقه مي شود.
البته برخي از كارشناسان با ارائه طرح هايي خواستار انتقال آب درياي خزر و حتي آزاد كردن آب ذخيره شده در پشت حدود 40 سد و بند موجود در رودخانه هاي حوزه آبريز درياچه اروميه در استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي و كردستان هستند، اما طبيعي است انتقال آب رودخانه ارس با توجه به نزديكي جغرافيايي و محقق بودن ايران در برداشت سهم حق آبه خود از اين رودخانه طرحي عملياتي و اجرايي تلقي شده و موافقان بيشتري داشته باشد.
محمد اشرف نيا، معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي در اين زمينه مي گويد: آب رودخانه پر آب ارس از طريق خط لوله به اراضي اطراف و حتي پشت تبريز منتقل مي شود، بنابراين ادامه اين خط لوله مي تواند تا درياچه اروميه امتداد يابد.
محمدرضا ميرتاج الديني، نماينده تبريز و عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي نيز انتقال آب ارس به درياچه اروميه را يكي از راهكارهاي موثر و مفيد براي برون رفت، دومين درياچه شور جهان از اين وضعيت بحراني مي داند. وي در عين حال معتقد است اين طرح نمي تواند در آينده نزديك عملياتي شود.
دكتر ناصرآق، عضو هيئت علمي دانشگاه اروميه و پژوهشگر مسايل زيست محيطي همچنين با تاكيد بر ضرورت آبرساني به درياچه اروميه تصريح مي كند: براي خروج درياچه اروميه از وضعيت بحراني، آبرساني به اين درياچه به همراه ممانعت از بهره برداري از چاه هاي غيرمجاز و مكانيزه كردن كشاورزي منطقه موثر است.
وي هشدار مي دهد؛ در صورت تداوم اين وضعيت با شدت فعلي، درياچه اروميه در كمتر از 10 سال آينده به طور كامل خشك مي شود.
ديدگاه هاي مخالف انتقال آب ارس
با اين حال طرح مزبور داراي مخالفاني است كه ديدگاه هايي قابل تأمل دارند.
رحيم ميداني، مديرعامل سابق آب منطقه اي آذربايجان شرقي و كارشناس حوزه آب معتقد است؛ انتقال آب رودخانه هايي چون ارس به دليل محدود بودن ميزان حقابه جمهوري اسلامي ايران از اين رودخانه مرزي نمي تواند كاهش تصاعدي آب درياچه اروميه را جبران كند.
وي همچنين اجراي اين طرح را مقرون به صرفه ندانسته و مي گويد: هر طرح براي اجرا بايد از لحاظ اقتصادي توجيه داشته باشد كه به نظر مي رسد طرح مزبور فاقد توجيه اقتصادي است.
ميداني به تعهد شركت آب منطقه اي آذربايجان شرقي در انتقال آب رودخانه ارس به اراضي شرق و شمال شرق درياچه اروميه اشاره و خاطرنشان مي كند: پس از اجراي كامل پروژه ياد شده، بخشي از آب انتقال يافته به اين اراضي از طريق تبخير و نيز نفوذ به لايه هاي زيرزميني در حقيقت به درياچه اروميه منتقل مي شود كه مي تواند در حل و فصل قسمتي از بحران اين درياچه موثر باشد.
اين كارشناس حوزه آب، با اشاره به اين كه جريان طبيعي آب درياچه اروميه 5/6 ميليارد مترمكعب در سال است، ادامه مي دهد: ميزان آب مورد نياز براي رفع بحران درياچه اروميه در سال 2 ميليارد متر مكعب است بنابراين اين روش كارساز نيست.
به گفته مديرعامل سابق آب منطقه اي آذربايجان شرقي، ميزان آب موردنياز سالانه براي برگرداندن درياچه اروميه به وضع يك دهه قبل حدود 4 ميليارد مترمكعب در سال است.
اين عضو سازمان نظام مهندسي، خشكي درياچه اروميه را از نوع چرخشي اعلام و اظهار مي كند: پس از سال ها وضعيت درياچه اروميه به حالت عادي بازخواهد گشت و خشكي موجود به خاطر نوعي سيكل هيدرولوژيكي است.
«ميداني» به سند راهبردي حفاظت پايدار از درياچه اروميه اشاره و خاطر نشان مي كند: در اين سند ذكر شده كه 65 درصد از كاهش آب ورودي به درياچه اروميه نه به خاطر سدسازي ها، بلكه به دليل تغييرات اقليمي است.
غلامرضا هاشمي، سرپرست آب منطقه اي آذربايجان شرقي نيز با اشاره به غيراقتصادي بودن پروژه انتقال آب ارس به درياچه اروميه معتقد است: در صورت اجراي فرضي اين پروژه و پس از كسر نيازمندي هاي آب شرب، صنعت و كشاورزي استان از محل اين منبع، تنها يك پانزدهم كمبود 4 ميليارد مترمكعبي سالانه آب درياچه اروميه جبران مي شود.
هاشمي اضافه مي كند: جبران اين ميزان كسري نه تنها تاثير قابل لمسي بر توقف روند بحراني درياچه اروميه نخواهد داشت بلكه تنها در شرايطي ممكن است كه جمهوري اسلامي ايران بر مبناي پروتكل هاي همكاري حداكثر حق آبه خود از ارس را برداشت كند. به طور كلي مي توان عوامل موثر در نابودي درياچه اروميه را در گروه اصلي به شرح زير بيان كرد:
عوامل طبيعي: خشكسالي هاي اخير، افزايش دماي هوا و تبخير آب درياچه
عواملي انساني: احداث سد و عدم رعايت حق آبه درياچه، احداث ميان گذر به روش غير مناسب، ورود انواع فاضلاب هاي شهري و مواد شيميايي صنعتي به درياچه، خالي شدن سفره هاي آب زيرزميني از راه حفر چاه هاي عميق و نيمه عميق در حوضه آبريز، تغيير كاربري اراضي در بخش تالاب هاي آب شيرين حاشيه جنوبي، مصرف بي رويه آب هاي همجوار و افزايش مصرف در بخش كشاورزي و صنعتي و راندمان كم آبياري در بخش كشاورزي.
فاجعه زيست محيطي
همچنان كه درياچه هاي قم و ساوه قبلا خشك شده اند، اينك نگراني شديدي وجود دارد كه اگر درياچه اروميه به سمت خشك شدن پيش رود چه فاجعه زيست محيطي عظيمي رخ مي دهد، مطمئنا در نخستين گام اقليم آذربايجان تغيير خواهد كرد و كشاورزي در استان هاي همجوار معناي خود را از دست مي دهد.
خشك شدن درياچه يعني پايان كشاورزي، پايان گردشگري، پايان آرتيميا، پايان آب و هواي معتدل، پايان كار اسكله ها و شناورها و پايان شرايط زيستي براي جانواران و پرندگان و آغاز يك فاجعه زيست محيطي.هم اكنون درياچه با 6 متر كاهش عمق آب مواجه شده است كه دو متر از حد آستانه پايين تر است و تاكنون بيش از 20 درصد كل درياچه خشكيده است، بنابراين براي حفظ حيات منطقه بايد كاري كرد.
رعايت حق آبه درياچه اروميه توسط وزارت نيرو، اصلاح الگوي آبياري كشاورزي منطقه، ايجاد تصفيه خانه براي فاضلاب هاي شهري وصنعتي، استفاده از حق آبه رودخانه هاي مرزي مانند ارس و انتقال آن به درياچه اروميه، مهار يك تا 4 ميليارد مترمكعب آبي كه از شمال غرب كشور خارج شده و به كشورهاي همسايه مانند عراق سرازير مي شود و انتقال آن به درياچه اروميه، استفاده از روش ماسك پاشي بر روي درياچه براي جلوگيري از تبخير بيشتر آن و راه كارهاي مشابه ديگر از ضرورياتي است كه بايد هر چه سريع تر جامه عمل به خود بپوشند.هر چند در 27 مهرماه سال 87 سند ملي درياچه اروميه با كمك مالي و فني برنامه عمران ملل متحد توسط وزراي ذي ربط و استانداران استان هاي آذربايجان شرقي و غربي و كردستان به امضا رسيد كه نخستين سند فرابخشي كشور در بخش محيط زيست به شمار مي رود ولي بايد اعتقادي قوي همراه اين عزم ملي باشد.

 



رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه استان:
تحول فرهنگي در مديريت بقاع متبركه خراسان رضوي صورت مي گيرد

مشهد- خبرنگار كيهان
رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه استان خراسان رضوي از ايجاد تحول فرهنگي در مديريت بقاع متبركه استان خبر داد.
حجت الاسلام حجت گنابادي نژاد در نشست خبري افزود: تا پايان سال جاري و در راستاي ارتقاي مديريت بقاع متبركه، سازمان اوقاف و امور خيريه در نظر دارد حداقل 6 بقعه متبركه را با همكاري نهاد كتابخانه هاي عمومي استان به سالن مطالعه و كتابخانه مجهز كند.
وي اعتبار موجود براي گسترش و توسعه زيرساختهاي بقاع متبركه در استان را ناكافي دانست و گفت: اعتبار پيشنهادي ما براي توسعه زيرساختهاي ابنيه 4 ميليارد تومان است كه تاكنون
300 ميليون تومان آن تصويب شده است.
وي با اشاره به وجود 15 هزار موقوفه و 100 هزار رقبه در خراسان رضوي افزود: متأسفانه زائران اطلاعات دقيقي از موقوفات استان ندارند.
گنابادي نژاد اضافه كرد: در راستاي اعمال تغييرات با رويكرد فرهنگي در سال جاري، اعزام معلمان قرآني به مراكز تحت پوشش سازمان بهزيستي استان خراسان رضوي در
14 مركز خواهران و 15 مركز برادران انجام شد.

 



20 هزار هكتار باغات سردسيري در گلستان احداث مي شود

گرگان-خبرنگار كيهان:
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي گلستان گفت: 20 هزار هكتار باغات در مناطق سردسير و ارتفاعات استان احداث مي شود.
مرتضي صادقي افزود: در اين طرح ميوه هاي مناطق سردسيري مانند سيب، گلابي، آلبالو و گيلاس در اراضي كشاورزي ارتفاعات استان كشت مي شود.
وي اظهار داشت: اين طرح به مدت 15 سال در استان اجرا مي شود و پيش از اين نيز اين طرح در استان نتايج خوبي داشته است.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي گلستان گفت: سالانه حدود 14 تا 15 ميليون اصله نهال در اين استان توليد مي شود كه اين تعداد حدود 15درصد نهال مثمر كشور را شامل مي شود.
صادقي، سطح اراضي باغي استان را 35 هزار هكتار اعلام كرد و افزود: بيش از 60 درصد از اين باغات جوان هستند و سالانه حدود 200 هزار تن محصول باغي از اين باغات برداشت مي شود.
وي خاطرنشان كرد: از مجموع اراضي استان حدود پنج درصد زير كشت باغات است كه بايد در يك برنامه زمانبندي شده به 20درصد افزايش يابد.
به گفته صادقي، بررسي شرايط متقاضيان توليد نهال و صدور مجوز، هدايت توليدكنندگان نهال در تهيه پيوند، بررسي سلامت نهال هاي توليدي و ساماندهي توليدات از طريق نصب شناسه نهال از جمله اقدامات اين واحد در اين زمينه است.
وي عنوان كرد: براساس برنامه تا سال 1404 بايد سطح باغات استان به 320 هزار هكتار افزايش يابد.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي گلستان بيان داشت: در توسعه باغات بنا داريم حدود
20 تا 25 هكتار در حاشيه رود اترك باغات ايجاد كنيم و در حال حاضر 12 هزار بهره بردار باغي داريم كه حدود 11 هزار شغل نيز در اين بخش ايجاد شده است.
وي اظهار داشت: همچنين اين استان با 19 هزار هكتار باغات زيتون مقام دوم را در توسعه باغات اين بخش در كشور دارد.
به گفته صادقي، تلاش بر اين است تا باغات مركبات كه بر اثر خشكسالي صدمه ديده اند احيا شود و اعتبارات و اقدامات خوبي در اين بخش تدارك ديده شده است.

 



معاون استاندار: نرخ بيكاري در استان اصفهان به 1/9 درصد كاهش يافت

اصفهان- خبرنگار كيهان:
استاندار اصفهان با اشاره به خشكسالي موجود گفت: با اصلاح شيوه هاي آبياري و اطمينان دادن به سرمايه گذار خصوصي و مهار آب هاي رها شده تا 50 سال آينده مشكل كمبود آب نخواهيم داشت.
«سيدمرتضي بختياري» در جلسه كارگروه اشتغال و سرمايه گذاري استان اصفهان افزود: استان اصفهان علاوه بر صنعت و گردشگري در قطب كشاورزي هم زبانزد است به طوري كه رتبه دوم كشور در توليد گوشت سفيد و تخم مرغ را به خود اختصاص داده است.
وي با اشاره به قطب گردشگري اظهار داشت: ميراث 400 ساله در اصفهان ظرفيت خوبي است و بايد توان بيشتري صرف اين مسئله كنيم.
استاندار اصفهان با اشاره به بخش مسكن افزود: با فعال شدن اين بخش بيش از 300 رشته شغلي فعال خواهد شد.
در ادامه اين جلسه، مهندس نيلي معاون استاندار در امور اشتغال و سرمايه گذاري استان اصفهان تكميل طرح هاي نيمه تمام و توسعه بنگاه هاي اقتصادي زودبازده و كارآفرين در دو حوزه خوداشتغالي و كارآفريني را از سياست هاي محوري كارگروه ذكر كرد وگفت: افراد تحت پوشش كميته امداد امام خميني، آموزش ديدگان فني و حرفه اي و همچنين فعالان در بخش صنايع دستي در اين حوزه قرار گرفته اند.
وي با اشاره به اختصاص 3 هزار ميليارد تومان به بخش اشتغال در دور اول سفر رئيس جمهوري به استان اصفهان اظهار داشت: براساس گزارش نتيجه كار دور دوم سفر رئيس جمهوري، 15 هزار و 740 ميليارد ريال به مرحله عقد قرارداد رسيده است و اين ميزان توانسته نرخ بيكاري را كه در آغاز دولت نهم 7/12 درصد بوده است به 1/9 درصد در پايان سال 87 كاهش دهد.

 



چاپ باتيك در فهرست رشته هاي آموزشي صنايع دستي قم قرار گرفت

قم- خبرنگاركيهان:
معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم از آموزش چاپ باتيك براي اولين بار در اين استان خبر داد.
«مهدي نصراصفهاني» با اعلام اين خبر افزود: آموزش چاپ باتيك در استان قم براي اولين بار توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اين استان در دست انجام است.
وي تصريح كرد: هم اكنون اين رشته كه از هنرهاي سنتي و صنايع دستي مصوب سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان به شمار مي رود، در آموزشگاه هاي تحت نظارت اين سازمان آموزش داده مي شود.
نصراصفهاني با بيان اينكه اكنون بيش از 4 دوره آموزش چاپ باتيك در استان قم برگزار شده است، افزود: تاكنون بيش از 60 نفر در زمينه يادگيري چاپ باتيك در قم آموزش ديده اند.
معاون صنايع دستي استان قم افزود: باتيك از روش هاي چاپ روي پارچه است كه در كشورهاي ايران، اندونزي، تايلند و جنوب شرقي آسيا از گذشته كاربرد داشته است.

 



كار احداث نيروگاه 500مگاواتي منطقه آزاد ارس آبان ماه آغاز مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
باسرمايه گذاري 5000ميليارد ريال عمليات احداث نيروگاه 500مگاواتي منطقه آزاد ارس، آبان ماه امسال، آغاز مي شود.
«عباس- رنجبر»، مديرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، در جمع خبرنگاران تبريز در هتل پارس اين شهر گفت: 125 پروژه عمراني و اقتصادي به ارزش 910ميليارد ريال در اين منطقه، دردست اجرا است كه شامل بزرگراه ها، پل هاي غيرهم سطح، شبكه گاز، تأمين برق، نصب تجهيزات مخابراتي و اينترنت، احداث هتل و ديگر پروژه ها است. وي افزود: عمليات اجرايي احداث سه گرديان هم در سال 89 آغاز خواهد شد و با 100ميليارد ريال اعتبار منطقه آزاد ارس، محصور مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14