(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 شهريور 1388- شماره 19464
 

بشاراسد براي ديدار با مقامات تركيه به آنكارا رفت
واشنگتن پست از هلاكت 4 افسر سيا در افغانستان خبرداد
در جمع خبرنگاران عراقي آيت الله سيستاني: به طور كامل در جريان رويدادهاي جهان اسلام هستم
دفاع گزارشگر سوئدي از افشاي خبر قاچاق اعضاي بدن شهداي فلسطيني
نگران تهديدهاي اسرائيل نيستم هرچه گفته ام درست است
آمريكايي ها و بحران اقتصادي!
ميانجيگري هيئت قطري در بيروت براي حل بحران كابينه لبنان
منتظر الزيدي از زندان آزاد شد
اعلام نتيجه رسمي انتخابات افغانستان تا اطلاع ثانوي به تعويق افتاد
تعداد آوارگان جنگي در صعده يمن به 150هزار نفر رسيد
اعتراض شيعيان عربستان به برخورد تبعيض آميز رژيم سعودي
مدودف بحران مالي جهان را نتيجه سياست هاي غلط آمريكا دانست
پديده دختران فراري در عربستان



بشاراسد براي ديدار با مقامات تركيه به آنكارا رفت

رئيس جمهور سوريه براي ديدار با همتاي تركيه اي خود و گفت وگو درباره تحولات خاورميانه راهي اين كشور شد.
به گزارش پرس تي وي، بشاراسد امروز وارد تركيه شد تا با عبدالله گل درباره روند صلح خاورميانه بحث و تبادل نظر كند.
بررسي اوضاع سياسي منطقه از جمله موضوعات مورد بحث در مذاكرات طرفين خواهد بود.
تركيه علاوه بر ميانجي گري در مذاكرات غيرمستقيم صلح سوريه و اسرائيل، براي كاهش تنش هاي اخير بين دمشق و بغداد نيز تلاش مي كند.
روابط سوريه و عراق با اتهامات بغداد مبني بر حمايت دمشق از عاملان اصلي بمب گذاري هاي ماه گذشته بغداد به تيرگي گراييده است.
بشار اسد اعلام كرده كه عراق بايد اتهامات خود را با ارائه مدرك ثابت كند.

 



واشنگتن پست از هلاكت 4 افسر سيا در افغانستان خبرداد

يك روزنامه آمريكايي از هلاكت چهار افسر سازمان اطلاعات مركزي آمريكا در افغانستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه واشنگتن پست خبر داد، چهار افسرسيا، يك شهروند و يك نظامي آمريكايي درناآرامي هاي افغانستان كشته شدند.
اين روزنامه به زمان و مكان دقيق اين حادثه و چگونگي مرگ اين مأموران سيا اشاره اي نكرد. واحد مركزي خبر نيز گزارش داد، يكشنبه گذشته بمبي درمسير يك خودروي نظامي نيروهاي اشغالگر درجنوب غربي قندهار منفجر شد كه به مرگ يك نظامي اشغالگر كانادايي و جراحت چهارسرباز ديگر انجاميد. از سال 2002 تاكنون، 130نظامي كانادايي درافغانستان كشته شدند.

 



در جمع خبرنگاران عراقي آيت الله سيستاني: به طور كامل در جريان رويدادهاي جهان اسلام هستم

آيت الله سيستاني اعلام كرد در جريان آنچه كه در عراق و جهان اسلام رخ مي دهد، قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، آيت الله «سيد علي سيستاني»، مرجع عالي شيعيان عراق، جمعي از خبرنگاران را در منزلش در نجف اشرف به حضور پذيرفت و خطاب به آنها تاكيد كرد كه وضعيت سلامتي من خوب است و رسانه ها بايد حقايق را با دقت هر چه تمامتر انتقال دهند. مرجعيت شيعه عراق همچنين، تاكيد كرد: من به طور كامل در جريان آنچه كه براي مسلمانان افغانستان و پاكستان روي مي دهد، و انفجارهايي كه اخيرا (21 مرداد) در عراق روي داده است، هستم و از اين بابت ناراحتم.
وي همچنين، خاطرنشان كرد: در ديدارهايم با احزاب سياسي عراق، به آنها گفته ام مرجعيت را مقابل عملكرد خود قرار ندهيد، بلكه مردم شما را انتخاب كرده اند تا احساس مسئوليت كرده و كشور را اداره كنيد.
آيت الله سيستاني همچنين تاكيد كرد كه تمامي عراقي ها را از اقشار مختلف دوست دارد و هيچ تبعيضي بين آنها قائل نيست.
مرجع عاليقدر شيعه خطاب به خبرنگاران گفت: شما خبرنگاران جوان مسئول انتقال اخبار حقيقي در كمال شفافيت و بدون گرايش هاي گروهي و طايفه اي هستيد، شما بايد مستقل عمل كنيد و از آنجا كه رويدادهاي نقاط مختلف را گزارش مي دهيد، بايد بي طرف باشيد.
آيت الله العظمي سيستاني ادامه داد: حدود 60 سال در عراق حكومت پادشاهي برقرار بود. پس از آن نيز حكومت بعث حاكم بود كه شعار وحدت، آزادي و سوسياليسم را بدون هيچگونه محتوايي سرمي داد. اين در حالي است كه آزادي، به معناي آزادي ديني و اعتقادي است، كه واقعيت موجود خلاف آن بوده است.
ميانجيگري در اسلامبول
«عمرو موسي»، دبيركل اتحاديه عرب، در نشستي كه قرار است پنج شنبه (فردا) براي ميانجيگري ميان عراق و سوريه در اسلامبول برگزار شود، شركت مي كند. عمرو موسي در اين رابطه، به خبرنگاران گفت: اين نشست با هدف حل و فصل تنش هاي موجود ميان عراق و سوريه برگزار مي شود.
در پي انفجارهاي روز 21 مرداد در بغداد، كه 100 شهيد و بيش از 600 مجروح بر جاي گذاشت، بغداد دمشق را به دخالت در اين انفجارها متهم كرده بود. همين امر، به تيرگي روابط طرفين و فراخواني سفيران انجاميد. در همين حال، «علي دباغ»، سخنگوي دولت عراق از تشكيل يك نشست امنيتي حاشيه اي نيز در اسلامبول خبر داد كه طي آن، مسئولان امنيتي عراقي اسنادي كه ثابت مي كند تروريست هاي بعثي در خاك سوريه حضور دارند را به طرف هاي سوري ارايه مي كنند.
وي درباره اين مدارك گفت: اين مدارك اعتراف ها، تماس ها، حمايت هاي مالي و لجستيكي برخي گروه هاي مقيم سوريه كه با القاعده همكاري دارند، را شامل مي شود.

 



دفاع گزارشگر سوئدي از افشاي خبر قاچاق اعضاي بدن شهداي فلسطيني
نگران تهديدهاي اسرائيل نيستم هرچه گفته ام درست است

خبرنگار سوئدي كه گزارش مربوط به روزنامه آفتون بلادت در زمينه قاچاق اعضاي بدن شهيدان فلسطيني توسط رژيم صهيونيستي را منتشر كرده بود، اعلام كرد، از تهديدهاي اسرائيل ترسي ندارد و هر آنچه كه گفته است كاملا صحت دارد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دونالد بوستروم كه به مدت 25سال در امور خارجه فعاليت داشته و به بررسي و تحليل اخبار خاورميانه و درگيري هاي فلسطين و اسرائيل مي پردازد، اظهار داشت، اسراييلي ها بعد از افشاي خبر قاچاق اعضاي بدن فلسطيني ها با چالشي عظيم در برابر جامعه جهاني روبه رو شده اند و همين مسئله آنها را به شدت از پيامدهاي آن نگران كرده است.
وي افزود، البته آنچه كه بيش از هر چيزي اسراييلي ها را نگران مي سازد ناتواني آنها در دستيابي به من است، آنها مي كوشند مرا به نوعي محكوم كنند، اما من براساس قانون و با استناد به حقايق آن گزارش را منتشر كردم. آنها نمي خواهند كه هيچ كس از جنايت هايشان باخبر شود.
اين خبرنگار گفت: بعد از انتشار اين گزارش من صدها پيام تهديد به قتل را از طريق ايميل دريافت كردم. در يكي از اين پيام ها آمده بود «نازي بايد بميرد»، «تو قرباني بعدي خواهي بود.»
وي تاكيد كرد، من از اين تهديدها نمي ترسم و به آنچه كه گفته ام و منتشر كرده ام اعتقاد دارم و هيچ شكي در آنها نيست.
خبرنگار آفتون بلادت درباره نحوه انتشار گزارش و اقدامش براي جمع آوري مدارك مربوط به قاچاق اعضاي فلسطيني ها گفت: يكي از كارمندان سازمان ملل از من خواست تا اين پديده را كه بسيار نگران كننده است و شكايت هاي زيادي از سوي فلسطيني ها درباره مفقود شدن فرزندانشان و عدم بازگشت اجسادشان به سازمان ملل مي شود را دنبال كنم.
بوستروم تاكيد كرد: من به خوبي از وضعيت يك جوان فلسطيني 19ساله كه جسدش بعد از كالبدشكافي به خانواده اش بازگردانده شده بود آگاه بودم؛ ترديدهايي وجود داشت كه برخي از اعضاي داخلي اش برداشته شده است، در سال 1992 تحقيقات در اين مورد آغاز شد. البته به علت اين كه زمان مناسب نبود تصميم به تاخير انتشار اين گزارش گرفتم. من هنوز تبليغات مربوط به قاچاق اعضا را كه در تابستان سال 1992 وجود داشت، به ياد مي آورم؛ ايهود اولمرت در آن زمان وزير بهداشت اسراييل بود و روزنامه جروزالم پست در آن زمان از تبليغات براي فروش اعضاي بدن، تقدير زيادي كرد؛ در آن زمان ربوده شدن بسياري از جوانان بعد از تبليغات اولمرت آغاز شد و خانواده هاي فلسطيني بعد از چند روز اجساد تكه پاره فرزندانشان را پيدا مي كردند.
وي افزود، اسراييل بزرگترين رژيم است كه به قاچاق اعضاي بدن مي پردازد و براساس اطلاعات به دست آمده از تعداد فلسطينيان كشته شده در سال 1992 كه 133تن بودند 69 نفر از آنها اعضاي بدنشان قاچاق شده بود.
اين گزارشگر سوئدي در مورد عملكرد دولتش در قبال اين مسئله گفت، شكي نيست كه درگيري ميان دولت ما و رژيم اسراييل ايجاد شد. دولت ما همچنان به داشتن حق در انتشار چنين گزارشي پايبند است و از آزادي بيان دفاع مي كند.
وي تاكيد كرد، من تا آخر عمر به افشاي حقايق خواهم پرداخت و از ملت فلسطين هم مي خواهم به جمع آوري مدارك بيشتر در زمينه ربوده شدن فرزندانشان و افشاگري هاي بيشتر اقدام كنند.
ساير رويدادها
¤ عضو شوراي اخوت اسلامي افغانستان گفت، اشغال افغانستان و عراق پيامد بي توجهي مسلمانان و ندادن جواب دندان شكن به رژيم صهيونيستي است.
¤ سازمان ملل متحد در گزارشي اعلام كرد كه منابع آبي غزه به خاطر جنگ 22روزه اسراييل و استفاده بي رويه و آلودگي در حال از بين رفتن است.
¤ يك سازمان حقوق بشر عربي در انگليس از همه پارلمان هاي عربي و اسلامي و غربي خواست كه براي آزادي نمايندگان دربند زندان هاي رژيم صهيونيستي اقدامي فوري اتخاذ كنند.
¤ وزارت اسيران فلسطيني گزارش داد در حال حاضر حدود 8200 اسير فلسطيني و عرب در زندان هاي اسراييل به سر مي برند.
¤ روزنامه هاآرتص از ديدار محرمانه پرز با مذاكره كننده ارشد فلسطينيان در بيت المقدس خبر داد.
¤ جنبش اخوان المسلمين مصر با سفر بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي به قاهره مخالفت كرد.
¤ اسماعيل هنيه نخست وزير دولت منتخب فلسطين طي تماس تلفني با رئيس اتحاديه علماي مسلمان وي را در جريان خطرات فراروي قدس اشغالي قرار داد.

 



آمريكايي ها و بحران اقتصادي!

از هر 10 آمريكايي هفت نفرشان ترديد دارند كه اقداماتي كه جديدا دولتشان اتخاذ كرده، بتواند از وقوع يك بحران اقتصادي و مالي جديد جلوگيري كند!
حالا طبق نظرسنجي مشترك «آسوشيتدپرس» و موسسه «جي اف كي»، 30 درصد هم خلاف اين نظر را دارند. به همين ترتيب، 80 درصد آمريكايي ها وضعيت اقتصادي كشورشان را نگران كننده مي دانند، در حالي كه 16 درصد مي گويند كه خيلي هم رضايتبخش است! در ارتباط با اينكه چه كسي مسئول اين بحران هست، هم 20 درصد مسئله را به گردن «باراك اوباما» مي اندازند! اما، 54 درصد هم «بوش كوچك» را مقصر مي دانند و 19 درصد هم مي گويند كار «بيل كلينتون» است! از طرف ديگر، 79 درصد آمريكايي ها به بانك ها و نهادهاي مالي ايراد مي گيرند و 68 درصد هم به فقدان قانونگذاري مناسب انتقاد مي كنند و مقامات فدرال را در اين ارتباط مقصر مي شناسند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



ميانجيگري هيئت قطري در بيروت براي حل بحران كابينه لبنان

رايزني مسئولان لبناني با هيئت قطري درباره تشكيل كابينه وحدت ملي در اين كشور همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، به نقل از روزنامه لبناني البلد يك هيئت قطري چند روز است كه وارد لبنان شده و با مسئولان لبناني و مقامات فراكسيون هاي لبنان ديدار كرده است. اين هيئت قطري در ديدارهاي مختلف خود با مقامات لبناني، ديدگاه خود را درباره حل مشكل كابينه ارايه كرده است.
اين هيئت پيشنهاد كرده كه فراكسيون هاي لبناني نام وزيران موردنظر خود را به نخست وزير ارايه دهند و وي نيز از بين آنها وزير موردنظر را انتخاب كند.
اين هيئت همچنين پيشنهاد كرده در صورت حل نشدن مشكل كابينه لبنان، اين مشكل با حضور سران و رهبران احزاب سياسي به عنوان اعضاي كابينه اين كشور حل شود.
هيئت قطري پيشنهاد كرده قبل از آن كه فردي به عنوان نخست وزير لبنان معرفي شود توافق هاي لازم وي با فراكسيون هاي مختلف لبناني صورت گيرد تا نخست وزير ناگزير به انصراف از تشكيل كابينه نشود.
هيئت قطري همچنين به سعد الدين حريري توصيه كرده قبل از اين كه مجددا مامور تشكيل كابينه لبنان شود با سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان و ميشل عون رئيس جريان آزاد ملي لبنان در تماس مستقيم باشد.
اين در حالي است كه حزب الله و حزب آزاد ملي لبنان هنوز فردي را براي نخست وزيري لبنان معرفي نكرده اند ليكن ميشل عون اعلام كرده كه با انتخاب مجدد حريري به نخست وزيري مخالف است.
عون گفت، انتخاب مجدد حريري باعث وخامت اوضاع و تشديد تنش ها خواهد شد.
نبيه بري رئيس مجلس لبنان نيز با انتقاد از سخنان حريري كه گفته بود اگر كسي از نخست وزيري وي حمايت نكند با وي مقابله به مثل خواهد كرد اظهار داشت، نخست وزير بايد منتخب همه گروه ها و احزاب باشد.

 



منتظر الزيدي از زندان آزاد شد

خبرنگاري كه به سوي رئيس جمهوري آمريكا در بغداد كفش پرتاب كرده بود، از زندان آزاد شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «منتظر الزيدي» پس از هشت ماه حبس، ديروز آزاد شد. الزيدي 14 دسامبر (23 آذر) سال گذشته به سوي «جرج بوش» رئيس جمهور سابق آمريكا در يك كنفرانس مطبوعاتي در بغداد، كفش هايش را پرتاب كرده بود.
اين اقدام الزيدي هر چند موجب دستگير ي اش شده بود، ولي با استقبال توده هاي عراقي و حتي مردم جهان مواجه شد. در زمان آزادي الزيدي، علاوه بر اعضاي خانواده وي صدها نفر ديگر نيز از وي استقبال كردند. شبكه «البغداديه» عراق كه اين خبرنگار در آنجا شاغل بود، اعلام كرد دوباره الزيدي را به عنوان همكار مي پذيرد.
الزيدي در لحظه پرتاب كفش، خطاب به بوش فرياد مي زد: اين هم بوسه خداحافظي است. در روزهاي گذشته پوسترهاي تبليغاتي زيادي در سطح شهر بغداد نصب شده بود كه آزادي اين خبرنگار جوان عراقي را تبريك مي گفتند. به گزارش خبرگزاري فارس، الزيدي در 12 مارس (21 اسفند) از سوي دادگاهي در عراق به سه سال زندان محكوم شده بود و اين مدت با تلاش موكلان، به يك سال كاهش يافت.اخيراً نيز به دليل خوش رفتاري در زندان، مدت محكوميت الزيدي به هشت ماه كاهش يافت.در فرهنگ مردم عراق، پرتاب كفش به طرف شخصي، نشانه تنفر شديد از اوست.
بارها شكنجه شدم
«الزيدي» روز گذشته همچنين با شركت در يك نشست خبري در بغداد با اعلام اينكه «من آزاد شدم ولي وطنم همچنان اسير است » فاش كرد كه در زندان تحت شكنجه هاي شديد قرار گرفته است.
وي افزود: شوك الكتريكي به من داده شد و با كابل و ميله هاي آهني به جانم افتادند و بعد از اينكه مرا زير آب بردند دست و پا بسته در سرماي سوزان قرار گرفتم به طوري كه آه و ناله من به هوا بلند مي شد.
وي با انتقاد از برخي مقامات كشورش اعلام كرد، تعدادي از مسئولان دولتي و ارتش به طور مستقيم در شكنجه او دست داشته اند كه در آينده نام برخي از آنها را افشا خواهد كرد.
وي در ادامه به گوشه اي از جنايات اشغالگران در عراق پرداخت و افزود: جنايات آنها نزديك به 5 ميليون يتيم ، يك ميليون بيوه زن، صدها هزار معلول و 5 ميليون آواره در داخل و خارج كشور برجاي گذاشته است.
الزيدي در ادامه در توصيف جنايات اشغالگران در عراق گفت: آن جنايات جوان را پير مي كند. در حقيقت رسوايي ابو غريب، قتل عام هاي فلوجه، نجف، بصره، ديالي و...اشكم را در مي آورد و مرا مي شكست. در طول سال هاي گذشته در اين سرزمين سوخته مي گشتم و با چشمان خودم دردهاي قربانيان را مشاهده مي كردم و صداي زجه هاي بيوه زنان و يتيمان را با گوش خود مي شنيدم و احساس كردم كه عار و ننگ دامن گيرم شده است. بنابراين صبرم تمام شد.
الزيدي درباره پرتاب كفشش به سوي بوش گفت: فرصتي پيش آمد و از آن استفاده كردم آن كفش با خون هاي بيگناهاني كه توسط اشغالگران كشته شده بودند، آغشته شده بود و آن پرتاب پاسخ مناسبي به جنايات آنها بود.
وي افزود: مي خواستم با پرتاب كفش به سوي بوش آن جنايتكار جنگي، انزاجار و اعتراض خودم نسبت به دروغش و اشغالگري اش را ابراز بكنم.



 



اعلام نتيجه رسمي انتخابات افغانستان تا اطلاع ثانوي به تعويق افتاد

كميسيون انتخابات افغانستان اعلام نتيجه انتخابات اين كشور را تا اطلاع ثانوي به تعويق انداخت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، كميسيون بررسي شكايت هاي انتخاباتي افغانستان اعلام كرد، نتيجه نهايي انتخابات رياست جمهوري اين كشور كه قرار بود طي فاصله زماني 26 تا 30 شهريور اعلام شود، تا اطلاع ثانوي به تعويق افتاد. بنابر اطلاع اين نهاد وابسته به سازمان ملل، اعلام نتايج انتخابات هفته ها طول مي كشد. «گرانت كيپن»، رئيس كميسيون مذكور دوشنبه گفت: در حال حاضر، تعداد زيادي شكايت و اعتراض به نحوه برگزاري انتخابات در حال بررسي است. وي تعداد شكايت هاي دريافتي را بيش از 2000 فقره ذكر كرد كه گفته مي شود 700 مورد آن جدي است و بر نتيجه انتخابات اثر مي گذارد. تاكنون 92 درصد آرا شمارش شده و «حامد كرزاي»، رئيس جمهور فعلي، 54 درصد آرا را به دست آورده است. حدود 40 تا 50 درصد واجدان شرايط در انتخابات فوق شركت كرده بودند. تعداد واجدان شرايط شركت كننده در انتخابات قبلي، 75 درصد بود.
خبرهاي ديگر رسيده از افغانستان حاكي است، كميسيون انتخابات افغانستان در نظر دارد 10 درصد آراي اخذ شده را بازشماري كند.

 



تعداد آوارگان جنگي در صعده يمن به 150هزار نفر رسيد

يك عضو كميسيون حقوق بشر و آزادي هاي مدني در مجلس يمن از آواره شدن 150هزار نفر در درگيري هاي يك ماه گذشته در استان شيعي نشين صعده خبر داد.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، «احمد سيف حاشد» روز سه شنبه اظهار داشت: از ميان 150 هزار آواره در استان صعده، تنها 10 هزار نفر از كمك هاي انسان دوستانه بهره مند هستند. نماينده پارلمان يمن گفت: درگيري ها در مناطق مختلف استان صعده و به ويژه منطقه «حرف سفيان» به شدت ادامه دارد و تاكنون شمار زيادي از ساكنان منطقه كشته، زخمي يا آواره شده اند.
سيف حاشد افزود: وضع استان صعده و شمار بالاي كشته شدگان، آوارگان و زخمي هاي اين استان، پيامدهاي منفي بسياري براي ساير استان هاي يمن به دنبال خواهد داشت.
به گفته نماينده پارلمان يمن، عوامل مختلفي مانند مسايل قبيله اي و سياسي بر پيچيدگي وضع موجود در استان صعده افزوده است و به نظر نمي رسد، مشكلات اين استان به زودي برطرف شود. اين درحالي است كه از يك ماه پيش تاكنون ارتش يمن با ادعاي دريافت كمك هاي خارجي توسط الحوثي ها تهاجم وسيعي را به استان صعده آغاز كرد، اما تاكنون موفقيت چنداني به دست نياورده است.
الحوثي ها نيز ضمن متهم كردن دولت عربستان به حمايت مالي و تسليحاتي از يمن اعلام كردند؛ دولت يمن با استفاده از كمك هاي نظامي عربستان، تلاش مي كند تا شيعيان را در مناطق شمال يمن نابود كند.
در همين حال سازمان هاي فعال در زمينه حقوق بشر، درباره اوضاع بحراني شمال يمن به شدت ابراز نگراني كردند و كميسيون عالي آوارگان وابسته به سازمان ملل، روز يكشنبه اعلام كرد، پس از 5 روز توانسته است كمك هاي پزشكي را به استان صعده ارسال كند.
همچنين گروه الحوثي در اقدامي انساندوستانه 180 سرباز ارتش يمن را آزاد كرد، درحالي كه ارتش يمن روز سه شنبه از كشته شدن 29 جنگجوي آنها و شش رزمنده قبايل هم پيمان خبر داد.
در اقدامي ديگر، نماينده پارلمان يمن كه طرفدار الحوثي ها است با استاندار «ذمار» (وسط يمن) كه طرفدار دولت مركزي است زدوخورد كرد.
به گزارش خبرگزاري هاي يمن، اين درگيري از آنجا آغاز شد كه ورزشكاران استان ذمار طي يك مراسم كه با حضور استاندار و نماينده پارلمان برگزار شد، در كنار نماينده استان خود اقدام به انداختن عكس يادگاري كردند و شعارهايي به طرفداري از وي و مخالفت با دولت سر دادند، اما طرفداران استاندار و دولت مركزي كه تاب اين موضوع را نياورده بودند، با پرتاب كفش و دست به يقه شدن، عبدالعزيز جباري را به پايين سن آورده و اين دو در حضور وزير جوانان و ورزش يمن با مشت و لگد به جان هم افتادند.


 



اعتراض شيعيان عربستان به برخورد تبعيض آميز رژيم سعودي

شيعيان اسماعيليه ساكن در استان هاي جنوبي عربستان در اعتراض به رفتارهاي ضدانساني مسئولان دولتي سعودي روز يكشنبه دست به تظاهرات زدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم» صدها نفر از مردم استان جازان عربستان كه اكثر آنها جزو فرقه اسماعيليه هستند با برپايي تظاهراتي به شدت از بي توجهي مسئولان دولت رياض در برآورده كردن خواسته هاي شان انتقاد كردند، اما در پاسخ ده ها نفر از آنها بازداشت شدند.
اين در حالي است كه بيش از يك ميليون نفر در استان جازان عربستان سكونت دارند و با اين كه بومي آنجا هستند، اما دولت رياض از دادن شناسنامه و ساير مدارك هويتي به آنها خودداري مي كند.
با اين كه استان جازان محروم ترين استان عربستان به شمار مي رود و بيشترين ساكنان آن جزو فرقه اسماعيليه و از قديم الايام ساكن آن هستند، دولت سعودي به دليل شيعه بودن، از ارائه مدارك هويتي به آنها خودداري مي كند.
از سوي ديگر، رژيم عربستان «نايف حسن البقشي» از شيعيان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) را پس از يك سال و نيم به تازگي از زندان «الاحساء» آزاد كرد.
نايف حسن البقشي كه معلم مدرسه ابتدايي است، نزديك به دو سال قبل بدو ن عنوان كردن اتهام مشخصي از سوي نيروهاي امنيتي به همراه عبدالعزيز الغشام دستگير شده اما سرنوشت عبدالعزيز هنوز مشخص نيست و حتي خانواده وي اطلاعي از زنده يا مرده بودن وي ندارد.
در همين حال شيعيان استان الاحساء به صورت مستمر و دائم از سوي مسئولان عربستان تحت فشارهاي گوناگوني قرار دارند و هر چند وقت نيروهاي امنيتي اين كشور به دلايل نامشخص اقدام به دستگيري رهبران مذهبي و فرهنگي آنها مي كنند.

 



مدودف بحران مالي جهان را نتيجه سياست هاي غلط آمريكا دانست

رئيس جمهور روسيه مخالفت شديد خود را با سياست هاي نابخردانه آمريكا كه موجب بحران جهاني شده است، اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «ديميتري مدودف»، رئيس جمهور روسيه روز دوشنبه در مراسم گشايش كنفرانس جهاني امنيتي در شهر «ياروسلاو» اين كشور گفت: گاهي سياست ها و مشكلات خاص يك كشور به درگيري هاي بين المللي منجر مي شود.
وي افزود: «بي كفايتي و اكراه يك دولت در حل مشكلات خود، نه تنها براي خود آن كشور بلكه به كشورهاي ديگر نيز خساراتي تحميل مي كند.»
«مدودف» در حالي كه نامي از آمريكا نمي برد با اشاره غير مستقيم به سياست هاي اين كشور مخالفت شديد كشورش را از آنچه «سياست هاي نابخردانه برخي» ناميد عنوان كرد و گفت: اين سياست ها عامل وقوع بحران اقتصادي جهان است.
به نوشته «پرس تي وي» اين اظهارات احتمالا در واكنش به سخنان اخير باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا مطرح شده است كه روز دوشنبه در اولين سالگرد آغاز بحران در نظام مالي جهان مطرح شد. اوباما، بحران اقتصادي جهان را ناشي از «ناكامي جمعي» وال استريت ژورنال و واشنگتن دانسته بود.
رئيس جمهور روسيه در اظهارت خود همچنين از كشورهايي كه براي «طرح هاي ايده آليستي سلطه جهاني» تلاش مي كنند، به شدت انتقاد كرد و افزود، هيچ توجيهي براي ماجراجويي هاي نظامي و يا سلب حق آزادي از هرگونه فعاليت غيرقانوني وجود ندارد.
مدودف همچنين در واكنش به انتقاد آمريكا از اوضاع سياسي روسيه گفت، روسيه به دموكراسي پايبند است،اما لزوما دموكراسي را به شيوه اي كه كشورهاي ديگر تعيين مي كنند، پيگيري نخواهد كرد.

 



پديده دختران فراري در عربستان

جديدترين بررسي هاي انجام شده محلي و ميداني و آمار نشان مي دهد در حال حاضر بيش از هزار دختر فراري در سراسر عربستان سعودي وجود دارد كه به دلايل گوناگون از خانه و خانواده خود فرار كرده و غرق در فساد مي شوند.
به گزارش شيعه آنلاين، «ابراهيم محمد أمين» متخصص جامعه شناسي و جنايت از كشور عربستان سعودي طي گفت وگويي پس از اعلام اين خبر گفت: وجود اين عدد دختران فراري در عربستان سعودي، جاي نگراني شديد دارد، زيرا وجود اين آمار و ارقام و مقايسه آن با سنوات قبل نشان مي دهد پديده دختران فراري در عربستان طي يكي دو سال اخير به شدت افزايش يافته است و در صورت ادامه چنين روندي، در آينده نه چندان دور شاهد بحراني واقعي و غيرقابل كنترل در اين كشور خواهيم بود.اين متخصص جامعه شناسي و جنايت در ادامه مي افزايد: البته معيار و تعريف ما در عربستان سعودي براي پديده دختران فراري، دو شبانه روز است. يعني هر دختري كه دو شبانه روز بدون اجازه والدين از خانه و خانواده خود دور باشد، دختر فراري به شمار مي رود. از همين رو اين مسئله اكنون در عربستان يك مشكل نيست بلكه به يك پديده و بحران تبديل شده است. مقامات دولتي و مسئول بايد هر چه سريعتر به فكر راه حل و چاره اي براي اين معضل باشند.«ابراهيم محمد أمين» در ادامه اظهارات خود، پديده دختران فراري را به دو دسته تقسيم مي كند: فرار معنوي و فرار مادي، فرار معنوي يعني اينكه دختر از خانه و خانواده خود دور نشود اما به دليل مشكلات خانوادگي، بي محبتي، بي محلي، بي اعتنايي والدين و غيره، از اعضاي خانواده خود دل كنده و عزلت نشين مي شود اين مسئله به مرور مشكلات روحي، رواني و اجتماعي فراواني را براي دختر به وجود مي آورد. اما دسته دوم اين پديده كه فرار مادي است، به معني دور و جدا شدن از خانه و خانواده است. بهتر است بگوييم ترك خانه.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14