(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 شهريور 1388- شماره 19464
 

رهايي قدس با اتحاد و همبستگي تجلي وحدت مسلمانان در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان - بخش نخست



رهايي قدس با اتحاد و همبستگي تجلي وحدت مسلمانان در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان - بخش نخست

صديقه توانا
اي قدس، اي شهر پرطراوت زيتون، اي سرزمين مقدس، اي نور چشم اديان، اي كوتاهترين راه بين زمين و آسمان، اي خواهر مكه و مدينه، اي زادگاه شيرزنان از تبار مريم مقدس، هنگامه ظفر نزديك است.
آن روز كه خواهران و برادران فلسطيني بر داغ گلهاي پرپر، اشك را بر سجاده نماز با صبر نقاشي كردند، مسلمانان ايران و ساير كشورهاي جهان، استقامت و پايمردي فلسطينيان را ستودند و بر ادامه انتفاضه تاكيد نمودند.
با اين حال اينك فلسطين به عنوان كعبه آمال مسلمانان در خط مقدم نبرد با استكبار جهاني و رژيم غاصب صهيونيسم قرار دارد و هر روز قيام خونين مردم سرزمينهاي اشغالي شكلي جدي تر به خود مي گيرد و مقاومت تا پيروزي و آزادسازي قدس شريف از چنگال ددمنشانه رژيم اشغالگر ادامه دارد.
وقت آن رسيده است كه دولتهاي اسلامي به صورت يكپارچه به اقدام عملي عليه رژيم اشغالگر قدس اقدام كنند. مسلمانان بايد فريادهايشان را متوجه دولتهاي خود كنند و از آنها بخواهند كه در اتحاد با ساير دولتهاي اسلامي به مبارزه عملي با صهيونيستهاي غاصب بپردازند، و اما روز قدس بهترين زمان براي اين خيزش اسلامي در كشورهاي مسلمان است. روز قدس روز فرياد زدن مسلمانان بر سر دولتهاي اسلامي براي اين منظور است. تأثير راهپيمايي روز جهاني قدس در بيداري مسلمين، فراموش نكردن مسئله فلسطين و وحدت مسلمانان، مواضع جريانهاي غربگرا مثل جنبش فتح نسبت به روز قدس و نگرش مردم فلسطين و اعراب در مورد اين روز بزرگ در ايران و كشورهاي اسلامي، و حمايت از مردم مظلوم فلسطين و جوانان بي گناه كه هر روز به خاك و خون كشيده مي شوند، محورهاي مورد بحث ما در گزارش امروز و فرداي كيهان است.
به كدامين گناه كودك فلسطيني
كشته مي شود؟!
به چه گناهي كودك مظلوم فلسطيني كشته شده؟ به كدامين گناه جوان رعناي سرزمين قدس به خاك و خون كشيده شده؟ جنايت، اشغال، نامردمي، خون و آتش چرا سهم فلسطيني ها از زندگي است؟ «ابراهيم عليان نژاد» دبيري كه در سالهاي اخير به گفته خودش در همه راهپيمايي هاي روز قدس حضوري فعال داشته، نظرش را در مورد سوژه گزارش اين طور بيان مي كند: «هر روز از خودم مي پرسم گناه اين فرزندان پاك و معصوم چيست؟ گناه زناني كه خانه هايشان بر سرشان آوار مي شود چيست؟ از خودم مي پرسم اگر ما جاي آنها بوديم... من فكر مي كنم دولتمردان و سران كشورهاي عربي نبايد دست روي دست بگذارند و به اين رژيم غاصب اجازه دهند هر روز، هر طور كه دلشان مي خواهد با اين مردم بي گناه رفتار كنند. ما در روز قدس با مشتهاي گره كرده و يكپارچه، يكصدا آزادي قدس را فرياد مي زنيم.»
فرشيد پوركياني دانشجوي سال سوم رشته حقوق است كه با تعدادي از دوستانش در فرهنگسراي انديشه كه در منطقه غرب ميدان صادقيه واقع شده است مشغول بحث و تبادل نظر در مورد مسائل روز جامعه هستند. با مطرح نمودن موضوع گزارش، نظر وي را در مورد ضرورت حضور مسلمانان و جوانان در راهپيمايي روز جهاني قدس مي پرسم كه پس از مكثي كوتاه مي گويد: «وقتي مي بينم جوانان رعناي فلسطيني بي گناه كشته مي شوند و به شهادت مي رسند، وقتي هر روز شاهد جنايتي وحشيانه از سوي رژيم اشغالگر صهيونيستي در فلسطين هستيم، وقتي در خبرها مي شنويم و مي بينيم كه چطور فرزندان فلسطيني و برادران ديني مان توسط اسراييلي ها مورد حمله قرار مي گيرند و اعضاي بدنشان را قاچاق مي كنند و جسدهاي پر از پنبه را به خانواده هايشان تحويل مي دهند، چگونه مي توانيم ساكت بنشينيم و بي تفاوت باشيم. وظيفه خودم و همه مردم مسلمان جهان مي دانم كه در راهپيمايي عظيم روز جهاني قدس شركت كرده و آزادي فلسطين را فرياد كنيم.»
«حسين زرين پور» دانشجوي ديگري است كه در ادامه حرفهاي دوستش با شور و هيجاني كه در لابه لاي صحبتهايش موج مي زند، با اعلام اينكه در راهپيمايي روز جهاني قدس شركت خواهدكرد، مي گويد: «حضرت امام خميني با نامگذاري آخرين جمعه ماه مبارك رمضان به عنوان روز جهاني قدس، مسئوليت مسلمانان جهان، براي آزادي اين مكان مقدس را كه از وظايف همه مسلمانان و نمادي براي شكست اسراييل است، جاودانه و تاريخي كردند و اينكه ما هرساله شاهد تظاهرات ميليوني مسلمانان جهان دراين روز بزرگ هستيم، نتيجه اين اقدام انقلابي و تاريخي حضرت امام خميني(ره) است.»
وي در ادامه مي گويد: «بايد ياد و نام قدس به تمام نسلهاي آينده مسلمانان و آزادگان جهان منتقل شود تا آنان بدانند آزادي قدس و سرزمين هاي اشغالي وظيفه و رسالتي مستمر ودائمي است.»
روز قدس و بيداري مسلمانان
دكتر «ابواسامه» نماينده جنبش حماس در ايران در گفت وگو با سرويس گزارش كيهان با اشاره بر تاثير راهپيمايي عظيم روز قدس در بيداري مسلمين در جهان اسلام مي گويد: «با توجه به تهديداتي كه از جانب صهيونيست ها متوجه قدس و مسجدالاقصي مي شود و نظر به اقدامات بي وقفه و حفاري هايي كه رژيم صهيونيستي در زير و پيرامون مسجدالاقصي به عمل مي آورد تا دراين مكان براي خود حضوري دائمي فراهم آورده روز جهاني قدس امسال از اهميت دوچنداني برخوردار است.»
وي در ادامه مي گويد: «امروزه قدس در سايه حكومت نتانياهو با سرعت وشتاب فزاينده اي به سمت يهودي سازي پيش مي رود و اين اتفاق به واسطه انهدام منازل و املاك مقدسي ها و ابطال اقامتشان در قدس به عنوان شهروند و نيز ازطريق ساخت ديوار حايل كه تاكنون 165 هزار مقدسي را از حق شهروندي شهر قدس، محروم ساخته، در حال شكل گيري است.
وي مي گويد: «جلب و جذب هزاران شهرك نشين و تشويق و ترغيب آنان به سكونت در شهر مقدس قدس يكي ديگر از شيوه هاي صهيونيست ها براي يهودي سازي اين شهر به شمار مي رود.»
دكتر ابواسامه در ادامه تصريح مي كند:
اما مسجدالاقصي كه با تهديدهاي گوناگوني احاطه شده است، اين مكان مقدس همواره صحنه آماج تعرضات مكرر صهيونيست ها بوده و هست كه گاه در قالب ساخت كنيسه (معبد يهودي) در اطراف مسجد و گاه به صورت تلاش يهوديان افراطي براي ايجاد جاي پايي براي خود در داخل مسجدالاقصي و يا به شكل بازداشتن مسلمانان از اقامه نماز در آن اتفاق افتاده و مي افتد.
هدف نتانياهو از اين اقدامات و البته با بهره گيري از ديدگاه اوباما مبني بر بين المللي كردن اداره اماكن مقدس در شهر بيت المقدس از جمله مسجدالاقصي وضعيتي را تحميل كرد و بوجود آورد تاسرانجام قدس را پايتخت ابدي و يكپارچه رژيم صهيونيستي بگرداند و نظارت بر مسجدالاقصي را از دست مسلمانان درآورد و آن را بين المللي سازد.
وي اضافه مي كند: «بنابراين امت اسلامي بايستي هشيارانه با تهديدهايي كه اين شهر و مقدساتش را دربرگرفته، مقابله كند و بي شك راهپيمايي هاي روز جهاني قدس از يكسو موجب بيداري و هشياري مسلمانان جهان مي شود و ازسوي ديگر حامل پيامي محكم براي رژيم صهيونيستي است كه چنانچه (اين رژيم) به تجاوزات وتعدي خود عليه قدس بطور اعم و عليه مسجدالاقصي بطور اخص ادامه دهد، با خروش جهان اسلام مواجه خواهدشد.» دكتر ابواسامه با اشاره به اينكه بيشترين تاثير راهپيمايي روز جهاني قدس فراموش نكردن مسئله فلسطين و حفظ وحدت مسلمين است، خاطرنشان مي كند: «راهپيمايي ها در اين روز يا هر روز ديگري، اهداف بزرگ و سازنده اي را تحقق مي بخشد و به سود آرمان فلسطين است و باعث آن مي شود كه مسئله فلسطين در اذهان مسلمانان زنده و پويا بماند و در واقع گامي در جهت وحدت مسلمانان تلقي مي شود، خاصه اينكه قدس و پاسداري از آن از فاكتورها و عوامل اصلي وحدت به شمار مي رود و قدس قبله گاه نخست و خواستگاه همه مسلمانان از هر قوم، نژاد و مذهبي مي باشد.»
نماينده جنبش حماس در ادامه به فعاليت گروه هاي وابسته به غرب از جمله جنبش فتح در مورد فلسطين اشاره مي كند و مي گويد: «متاسفانه برخي از سران فتح، اخيرا موافقت خود را با ديدگاه اوباما در مورد حل و فصل مسئله قدس كه قائل به بين المللي كردن اداره اماكن مقدس در شهر بيت المقدس مي باشد، اعلام داشتند، براساس طرح اوباما اين اماكن مقدسه پيش روي يهوديان گشوده خواهد بود و به تعبيري آنان در اداره اين اماكن مشاركت خواهند جست و امكان اقامه مناسك برايشان فراهم مي شود و ديگر آن گونه نخواهد بود كه مديريت آن مختص و در يد قدرت مسلمانان باشد و اين مسئله اي است كه ما به شدت آن را رد و نكوهش مي كنيم و از سران فتح مي خواهيم از موافقت و مشاركت در هر توطئه اي كه عليه شهر قدس تدارك ديده مي شود، خودداري ورزند.»
آزادسازي قدس و وحدت كشورهاي اسلامي
نامگذاري روز قدس بر دو محور اساسي يعني وحدت مسلمانان و محور بودن موضوع فلسطين در جهان اسلام تكيه دارد و موضوع فلسطين به هويت و تماميت جهان اسلام و امت اسلامي برمي گردد و هريك از اين دو عامل همديگر را تقويت مي كنند، زيرا براي حفظ وحدت جهان اسلام به يك محور مشترك يعني قدس نياز داريم و براي آزادسازي قدس نيز به وحدت كشورهاي اسلامي نيازمنديم.
«حسن رستمي» كارشناس مسائل خاورميانه در گفت وگو با گزارشگر كيهان مي گويد: «كشورهاي اسلامي با حمايت هاي مادي و معنوي خود درواقع مي توانند از انتفاضه ملت فلسطين حمايت و پشتيباني كنند. يكي از اين حمايتهاي معنوي شركت در راهپيمايي روز قدس و اعلام پشتيباني از اين ملت مظلوم و تحت محاصره نوار غزه است. با اين حمايت هاست كه ملت مظلوم فلسطين احساس دلگرمي مي كند و مقابل اين رژيم كه به مدرن ترين تجهيزات نظامي مجهز است مي ايستد و هر سال كه مي گذرد مسلمانان جهان شاهد آشكارتر شدن ضعف و شكست اشغالگران قدس هستند كه آخرين آن درتهاجم سال گذشته اين رژيم به غزه روي داد كه به هيچ يك از اهداف موردنظر و از پيش تعيين شده خود دست نيافت.»
وي در ادامه مي گويد: «به بركت روز قدس و مقاومت ملت فلسطين بود كه رژيم صهيونيستي در سال 2005 از غزه مجبور به فرار شد هر چند «آريل شارون» نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي خروج از غزه را اقدامي «تاكتيكي و سياسي» توصيف كرد. همچنين كشورهاي اسلامي با حمايت هاي مادي خود مي توانند به طور غيرمستقيم به انتفاضه ملت فلسطين كمك كنند و اين كشور را روز به روز به پيروزي نهايي و كشور مستقل فلسطيني به پايتخت قدس شريف نزديك كنند و اين ميسر نيست جز با كمك و پشتيباني كشورهاي مسلمان كه از موقعيت و جايگاه مهمي در عرصه بين الملل برخوردارند. اين كشورها علاوه بر حمايت هاي مادي از طريق حمايت هاي سياسي خود مي توانند به ياري ملت فلسطين بشتابند. با اتخاذ موضعگيري قوي در مجامع بين المللي و نيز با اعمال فشار بر اين كشورها و نيز استفاده از سلاح نفت و انرژي كه كشورهاي اسلامي در اختيار دارند مي توانند به اين كشورها فشار بياورند تا به خواسته هاي ملت فلسطين تن بدهند.»
روز قدس، روز اسلام است
اعلام روز جمعه آخرماه رمضان از سوي امام راحل به عنوان روز جهاني قدس استراتژي مقابله با روند به فراموشي سپردن فلسطين و رها كردن سرنوشت اين سرزمين خونبار اسلامي از چنگال سياستهاي ددمنشانه رژيم غاصب صهيونيسم است.
«سعدالله زارعي» كارشناس مسائل خاورميانه در گفت و گو با سرويس گزارش روز كيهان با بيان اين مقدمه مي گويد: «از منظر حضرت امام مسئله قدس و بيت المقدس يك علامت و نشانه اي از عزم ملتهاي اسلامي براي حفظ تماميت ارضي كليه كشورهاي اسلامي است. همچنين روز قدس استراتژيي براي مقابله سنگين با توطئه هايي كه دشمنان اسلام براي بلعيدن سرزمينهاي اسلامي دنبال مي كردند، اعلام شد و لذا حضرت امام فرمودند روز قدس روز اسلام است.زارعي در ادامه با استناد به فرمايشات حضرت امام خميني در مورد روز قدس كه فرمودند اين روز، روز وحدت مسلمانان حول يك محور مشخص يعني نجات و آزادي فلسطين است، مي گويد: «حمايت از انتفاضه براي آزادي فلسطين، آزاد كردن يك قطعه از سرزمين اسلامي نيست، بلكه نشانه و علامتي براي عزم جهان اسلام به منظور دفاع از سرزمينهاي اسلامي است. به همين دليل شاهديم به همان ميزان كه انقلاب اسلامي نسبت به تماميت ارضي فلسطين احساس مسئوليت مي كند، نسبت به تماميت ارضي ديگر سرزمينهاي مسلمانان، مثلا در بالكان هم احساس مسئوليت دارد ومسلمانان را دعوت به مشاركت مي نمايد.»
زارعي مي گويد: «بايد به راهپيمايي روز قدس به مثابه يك فرصت براي پيشبرد آرمان فلسطين نگاه كرد اما در عين حال برخي جريانات فلسطيني كه اساسا مايل نيستند با عنوان اسلام شناخته شوند، وارد اردوگاه غرب شده و سر در دربارهاي سلاطين عرب مي كنند و طبعا از جلوداري حضرت امام و رهبران انقلاب اسلامي ايران و حمايت مسلمانان در مسئله فلسطين استقبال نمي كنند و اين يك ديد خيانتكارانه نسبت به آرمان فلسطين است.»
وي در ادامه با اشاره به اين مسئله كه هنوز برخي كشورهاي عربي براي برقراري صلح با رژيم صهيونيستي با يكديگر به رقابت مي پردازند، مي گويد: «برخي از كشورهاي عربي و اسلامي به مسئله فلسطين به صورت ايدئولوژيكي نگاه نمي كنند و صرفا يك نگاه سياسي دارند، آنها خود را در اردوگاه غرب و امريكا قرار داده اند و در تضاد با چارچوب سياستهاي عمومي اين اردوگاه عمل مي كنند و در سياست خارجي انطباق كاملي با اروپا و امريكا دارند و در موضع فلسطين هم، مواضعي جدا از غرب ندارند.»

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14