(صفحه(7(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


  شنبه 28 شهريور 1388- شماره 19466
 

ترور ، شيوه ديرين وهابيت
استاندار قزوين: دانشگاه امام خميني نيازمند توجه دولت دهم است
ايران در كيهان
3 موزه در همدان افتتاح شد
بازسازي 310مدرسه كردستان در اجراي طرح هجرت3
 كليات طرح سامانه اتوبوس هاي تندرو در مشهد تصويب شد
معاون بهبود جهاد كشاورزي هرمزگان خبر داد پرداخت تسهيلات بدون بهره براي توليد نهال مثمر
مشكل مردم در تهيه لوازم التحرير
برترين آشپزهاي كاشان معرفي شدند
مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان زنجان: 230 هزاروسيله نقليه باري در كشور فعاليت مي كنند
5 درصد تسهيلات بنگاههاي زودبازده فارس به تعاوني ها اختصاص يافت
آغاز عمليات راهسازي در مسير «غار زينگان» مهران
توليد يك ميليون تن گندم در گلستان
فرمانده انتظامي استان : انضباط اجتماعي در قم مطلوب نيست



ترور ، شيوه ديرين وهابيت

ترور و ارهاب همواره شيوه ديرينه وابستگان به جريان وهابيت و سلفي ها در منطقه خاورميانه است. اين جريان انحرافي كه متأسفانه در دو دهه اخير از عربستان سعودي به عراق، افغانستان، پاكستان و بخشي از كردستان ايران ريشه دوانيده است همان تفكرات و ايده آل هاي طالبان و القاعده را پيگيري مي كند و متأسفانه در غياب و خلأ آموزش هاي اصول گرايانه و پيشرو و معتدل مذهبي و فقدان نهادهاي تبليغاتي مؤثر ديني در كردستان عراق و ايران تشكيلاتي براي خود به راه انداخته است. در كردستان ايران همواره روحانيون مترقي و متعهد و باني وحدت و برادري شيعه و سني با اين گروه افراطي در مبارزه و تعارض بوده اند و گروه اخير روحانيون متعهد شافعي مذهب را كه به تأسي از امام شافعي سرمذهب خود، محبت اهل بيت عصمت و طهارت را سرلوحه عقايد خود قرار داده و تعامل مثبت و دلبستگي به حكومت مركزي را همواره جزو اصول مشي سياسي خويش قرار داده اند، به وابستگي به حكومت و سرسپردگي متهم مي كنند، درحالي كه تعامل با حكومت مركزي و تأكيد بر وفاق و همدلي و اتحاد جزو عقايد و اصول انكارناپذير اشعري و شافعي است و اين افراطيون فراموش كرده اند كه خود سرسپرده بيگانگان و استعمار پير انگليس و آمريكاي جهانخوار هستند و اين ننگ همواره بر دامن آنان خواهد ماند و ارتباط با مركز بزرگ اسلامي غرب كشور و شعب آن در شهرستان ها هيچ گونه اتهام و گناهي را براي قاطبه روحانيت كردستان و مناطق اهل سنت كه خواهان مسالمت و دوري از تفرقه و نفاق و پرهيز از ناهماهنگي ها در اعلام اعياد مذهبي و... هستند محسوب نمي شود. به زعم اين كوته فكران كه آيه هاي قرآن كريم درخصوص جهاد اين فريضه الهي را به ناقص اقتباس كرده اند، هركسي كه با آنها هم فكر و مثل خودشان اهل التقاط و انحراف نباشد واجب القتل و مستوجب ارهاب و ترور است.
¤ متأسفانه ترور شهيد گرانقدر ماموستا برهان عالي، از روحانيون برجسته سنندج در شامگاه روز شنبه 21 شهريور 88 پس از اداي نماز عشا و تروايح و در ماه شهادت و شهود و شور رمضان جلو درب منزل مسكوني اش توسط گروهك سلفي مسلك كه در سنندج مركز استان كردستان سابقه فعاليت هاي انحرافي در زمينه تبليغ وهابيت و افتراق شيعه و سني و مركزگريزي و ناسيوناليزم افراطي دارند از نوع ارهابات و تهديدات جاني است كه براساس فلسفه التقاطي اين گروهك به راحتي توجيه و تاويل مي شود. اين خوارج مسلكان كه در شهرهاي ديگر كردستان نيز پايگاه هايي دارند بايد بدانند كه منبعد نخواهند توانست به اين حركات واقدامات كور ادامه دهند و شايسته است مسئولان محترم امنيتي استان خصوصاً استاندار محترم كه در سفر رهبر معظم انقلاب نيز همرا با آحاد مردم سنندج مستميع فرمايشات رهبر در نفي جريانات التقاطي وهابيت بودند با اهتمام ويژه برخورد با اين عناصر و گروه ها را در دستور كار قرار داده و بيش از اين با اين نابخردان مماشات نشود. ماموستاي شهيد برهان عالي نيز كه با اين گروهك منحرف از در احتجاج وارد شده بود بارها مورد تهديد قرار گرفت به ويژه اين اواخر كه عضويت رسمي ستاد هماهنگي حمايت هاي مردمي دكتر احمدي نژاد در استان كردستان را پذيرا شده بود بيشتر مورد تهديد و بغض گروهك منحرف قرار گرفته بود كه بالاخره موجب شهادت وي و كسب فيض ابدي در ماه ضيافت الله شد. اين روحاني عزيز ميانسال از زمره روحانيون مترقي وباسوادي بود كه هيچ گاه مدعيان منحرف اسلام طالباني نتوانستند با او در باب احتجاج توفيقي كسب كنند و درنهايت راه حذف فيزيكي او را برگزيدند! از خداوند متعال براي وي علو درجات و براي بازماندگان صبر و اجر جزيل مسئلت داريم.
يادش گرامي و راهش پررهرو باد.
بانه- محمد قدمي

 



استاندار قزوين: دانشگاه امام خميني نيازمند توجه دولت دهم است

قزوين- خبرنگاركيهان:
استاندار قزوين طي نامه اي به رئيس جمهور با اشاره به تاثير مثبت تلاش هاي دولت نهم براي توسعه دانشگاه بين المللي امام خميني«ره» قزوين، خواستار توجه ويژه دولت دهم و رئيس جمهور براي رساندن دانشگاه بين المللي امام خميني به جايگاه رفيع و شايسته خود شد.
سيدعلي اكبر طاهايي در اين نامه آورده است: جناب آقاي دكتر احمدي نژاد همانگونه كه استحضار داريد، دانشگاه بين المللي امام خميني «ره» يكي از دستاوردهاي ارزشمند انقلاب اسلامي است كه با اهداف بلند و آرماني از جمله گسترش تمدن اسلامي، تربيت متخصصان مورد نياز جهان اسلام و در نهايت صدور انقلاب اسلامي، در دوره اول مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.
وي افزود: با نگاهي به روند توسعه دانشگاه از آغاز شكل گيري آن تاكنون مي توان دريافت كه هرگاه دولت كريمه جمهوري اسلامي به دانشگاه و رسالت بين المللي آن توجه و اهتمام كافي ورزيده اند، دانشگاه در مسير توسعه گام هاي بلند و موثري برداشته است.
طاهايي اضافه كرد: روند توسعه دانشگاه در چهار سال گذشته بهترين گواه اين مطلب بوده و اهميت نگاه دولت نهم به دانشگاه را نشان مي دهد كه بسياري از موارد قابل مقايسه با گذشته نيست.
وي خاطرنشان ساخت: اكنون كه دولت دهم با عنايات حق تعالي و راي قاطع و ميليوني ملت شريف ايران، دوره جديد خدمتگزاري را آغاز كرده است، انتظار مي رود كه نگاه ويژه دولت به دانشگاه همچنان ادامه يابد.

 



ايران در كيهان

محفل انس با قرآن
هشت پر تالش- خبرنگار كيهان: به مناسبت ماه پربركت محفل انس قرآن از سوي اداره تبليغات اسلامي تالش با حضور قاريان برتر استان در مسجد جامع علي بن ابيطالب(ع) خالسرا اين شهرستان برگزار شد. در اين محفل قرآني كه تعداد 200 نفر از علاقه مندان به كلام وحي حضور داشتند تعدادي از قاريان استان به تلاوت آياتي از كلام ا... مجيد پرداختند.
برداشت 650 تن ماهي
تبريز- خبرنگار كيهان: امسال با رهاسازي 475 هزار قطعه بچه ماهي در مزارع و استخرهاي دومنظوره و سدهاي خاكي و استخرهاي ترويجي ميانه انتظار مي رود 650تن ماهي، برداشت و وارد بازار مصرف آذربايجان شود. «فيروز باقرزاده» رئيس جهاد كشاورزي ميانه گفت: 258 هزار قطعه بچه ماهي قزل آلا، 195 هزار قطعه بچه ماهي گرمابي و 22 هزار قطعه بچه ماهي گرمابي رايگان، رهاسازي گشته و با آغاز فصل برداشت 650 تن ماهي پرورشي به بازار مصرف استان عرضه مي شود.
طرح هماي رحمت
اسفراين خبرنگار كيهان: جمعيت هلال احمر اسفراين در ماه مبارك رمضان با جلب مشاركت داوطلبان و سازمان هاي حمايتي سبدهاي غذايي به تعداد 800 بسته و به ارزش 176000000ريال و همچنين تعداد 3850 پرس غذاي گرم به ارزش 115500000 ريال در سطح روستاها و شهر با همكاري داوطلبان و به صورت ناشناس توزيع كرد.
افزايش كشت دانه هاي روغني
بهاباد يزد- خبرنگار كيهان: كشت دانه هاي روغني آفتابگردان در بهاباد نسبت به سال قبل 40% افزايش داشته است.
علي اكبر رحمتيان مسئول زراعت جهاد كشاورزي بهاباد گفت امسال 160 هكتار از مزارع بهاباد به كشت آفتابگردان از نوع بومي مرغوب اختصاص يافته است و از هر هكتار يك تن تخمه آفتابگردان برداشت مي شود انتظار مي رود كشاورزان بهابادي در زمان برداشت مقدار 160 تن تخمه آفتابگردان از مزارع خود برداشت كنند.
پرداخت 183 ميليارد ريال تسهيلات
بندرعباس- خبرنگار كيهان: مديركل تعاون هرمزگان با اشاره به اينكه بانك توسعه تعاون تكامل يافته صندوق تعاون كشور است، گفت: اين صندوق 183 ميليارد ريال تسهيلات به تعاوني اين استان پرداخت كرده است. محمد عسكري زاده با اشاره به اينكه بانك توسعه تعاون در واقع تكامل يافته صندوق تعاون كشور است. افزود: در حال حاضر 9 شعبه بانك توسعه تعاون در هرمزگان راه اندازي شده و تلاش ها براي تأسيس شعب اين بانك در تمام شهرها و مناطق جمعيتي شاخص بزودي به ثمر خواهد نشست.
فرمانداري مستقل
رحيم آباد- خبرنگار كيهان: امام جمعه رحيم آباد خواستار تبديل اين بخش به شهرستان و ايجاد فرمانداري مستقل در رحيم آباد شد. حجت الاسلام والمسلمين هادي حبيبي گفت: رحيم آباد بزرگترين بخش استان گيلان با 800 كيلومتر مربع وسعت است. اين بخش همچنين داراي 22 روستا و آبادي به مركزيت 4 دهستان و 23 دهياري است.
ششمين نمايشگاه قرآن كريم
اسفراين-خبرنگاركيهان: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين ششمين نمايشگاه قرآن كريم را با حضور امام جمعه شهرستان، مسئولين ادارات، قاريان، هنرمندان و ساير علاقه مندان در محل سالن نمايشگاه اين اداره برگزار كرد.
مهدي نامورراد رئيس اين اداره با اعلام اين خبر افزود: در اين نمايشگاه 45 تصوير آيات كاربردي قرآن، 10 اثر گرافيك، 10 اثر خوشنويسي، 15اثر معرق تذهيب و نقاشي، 31 پژوهش و پايان نامه قرآني و 35 نسخه نرم افزار قرآني به نمايش گذاشته شده است.
جشنواره «در قصر تنهايي»
كاشان-خبرنگاركيهان:به مناسبت ميلاد امام حسن مجتبي(ع) جشنواره اي با عنوان «در قصرتنهايي» در 9 حوزه و 3 نقطه از شهرستان هاي كاشان و آران و بيدگل برگزار شد.
جواد رنجكش، دبير اين جشنواره، هدف از برگزاري اين جشنواره را ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در راستاي مطالعه مفيد آن ذكر كرد.
به گفته وي اين جشنواره در 3 مرحله با عناوين مسابقات كتابخواني، ارسال پيامك و مسابقات نقاشي ويژه كودكان و بزرگسالان برگزار شد.
كسب رتبه اول توسط آموزش و پرورش
ياسوج-خبرنگاركيهان: رئيس آموزش و پرورش كهگيلويه و بويراحمد گفت: اين سازمان در بين دستگاه هاي اجرايي در بخش عملكرد و طرح تكريم ارباب رجوع، مقام اول را در سطح استان بدست آورده است.
امضاي تفاهم نامه تعاون
كرج-خبرنگاركيهان: رئيس اداره تعاون شهرستان كرج از امضاي تفاهمنامه ميان اداره تعاون و اتاق تعاون اين شهرستان خبر داد. محمدعلي محمدي با اشاره به اينكه اين تفاهم نامه در راستاي اجراي اصل 44 قانون اساسي صورت گرفته است اظهار داشت: با امضاي اين تفاهم نامه بخشي از اختيارات و وظايف اداره تعاون به اتاق تعاون واگذار مي شود.
جشن شكرگزاري سوادآموزي
اصفهان-خبرنگاركيهان: جشن شكرگزاري سوادآموزي 8 شهرستان در استان اصفهان برگزار شد. اسماعيل خاشعي مديرنهضت سوادآموزي استان اصفهان اظهار داشت: اين جشن به شكرانه ريشه كني بي سوادي همزمان در شهرهاي گلپايگان، خوانسار، سميرم، نطنز، نائين، اردستان، لنجان و خور برگزار شد.
وي افزود: در حال حاضر استان اصفهان به عنوان دومين استان بعد از استان تهران بيشترين ميزان با سوادي در كشور را دارد.
17 تن زباله در روز
بادرود-خبرنگاركيهان: شهروندان بادرودي روزانه 17هزار كيلو زباله توليد مي كنند. رضا نقدي شهردار بادرود با بيان اين مطلب افزود: اكنون نيمي از هزينه هاي جاري شهرداري به امور خدماتي از جمله هزينه جمع آوري و دفن زباله اختصاص مي يابد و اگر اين روند ادامه پيدا كند علاوه بر مشكلات زيست محيطي، چرخه توليد خانگي شهروندان بادرودي كه بر محور كشاورزي و دامداري است زيان وارد خواهد كرد.

 



3 موزه در همدان افتتاح شد

همدان- خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان گفت: موزه هاي مشاهير، اشيا و سفال در همدان افتتاح شد.
اسدا... بيات در مراسم افتتاح موزه مشاهير اين استان، گفت: براي معرفي بيشتر مفاخر و مشاهير و بزرگان همدان كه افتخار تاريخ و تمدن ايران زمين هستند، اين سازمان با اقدام به تملك و مرمت خانه بيژن به عنوان يكي از عمارتهاي قديمي با صرف مبلغ 6ميليارد ريال، موزه مشاهير را راه اندازي كرده است.
وي افزود: موزه مشاهير همدان با زيربناي حدود 220مترمربع در دو طبقه آماده شده كه پوسترها و مجسمه هايي از مشاهير و مفاخر بزرگ استان در آن به نمايش درآمده است.
بيات اعلام كرد: اين موزه در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.
وي ادامه داد: در مرحله اول آماده سازي موزه، پنج مجسمه و تنديس از مشاهير و بزرگان قرن گذشته از جمله عين القضات همداني، سيدجمال الدين اسدآبادي، كريم خان زند وكيل الرعايا، ميررضي الدين آرتيماني و خواجه رشيدالدين همداني و عكس هايي از مفاخر گذشته و معاصر همدان به نمايش درآمده است.
وي افزود: در مرحله دوم نيز پنج تنديس ديگر از مشاهير و بزرگان همچون شهيد مفتح، علي اكبر نهاوندي، حيقوق نبي، باباطاهر و ابوعلي سينا اضافه خواهد شد.
بنابرهمين گزارش همزمان با موزه مشاهير، موزه سفال و اشيا نيز در يكي از محلات قديمي شهر همدان گشايش يافت.
عليرضا ايزدي معاون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان در اين خصوص گفت: موزه و بانك اشيا و سفال همدان نيز در يكي ديگر از منازل قديمي واقع در منطقه قديمي جولان برپا شده است.
وي افزود: براي مرمت بناي مذكور و راه اندازي اين موزه 440ميليون ريال اعتبار درنظر گرفته شده است.
وي اعلام كرد: در فاز اول اين موزه تعدادي از آثار سفالي قديمي و تاريخي مربوط به قرن هاي گذشته به نمايش گذاشته شده است.
ايزدي يادآور شد: همچنين بزرگترين سفره خانه سنتي غرب كشور در كنار موزه مردم شناسي و در فضاي حمام قلعه همدان آغاز به كار كرد.

 



بازسازي 310مدرسه كردستان در اجراي طرح هجرت3

سنندج- خبرنگاركيهان:
رئيس سازمان آموزش و پرورش استان كردستان از بازسازي و مرمت 310فضاي آموزشي در راستاي اجراي طرح هجرت3 در اين استان خبر داد.
خسرو ساكي در مراسم پاياني طرح هجرت3 و برنامه هاي غني سازي اوقات فراغت اظهار داشت: تابستان سال جاري 3 هزار و500 دانش آموز در قالب 40هزار نفر روزكار در طرح هجرت3 شركت كردند كه حاصل آن بازسازي و مرمت 310مدرسه در شهرها و روستاهاي استان كردستان بوده است.
وي افزود: براي اجراي اين طرح كه با مشاركت سپاه بيت المقدس كردستان و سازمان نوسازي و توسعه و تجهيز مدارس اجرا شده است، مبلغ 8ميليارد و250 ميليون تومان اعتبار براي خريد تجهيزات و حق الزحمه دانش آموزان هزينه شده است.
در اين مراسم غزاله مرادي رئيس آموزش و پرورش ناحيه يك سنندج نيز با اشاره به اينكه نظام تعليم و تربيت هرگز تعطيل نمي شود گفت: حضور پرنشاط دانش آموزان بسيجي در عرصه هاي سازندگي امروز الگويي براي ساير نظامهاي آموزشي در جهان شده است.
در اين مراسم همچنين از برترين هاي اجراي طرح هاي هجرت3 و متوليان اجراي برنامه هاي غني سازي اوقات فراغت دانش آموزان تجليل به عمل آمد.

 



در جلسه شوراي هماهنگي ترافيك خراسان رضوي
 كليات طرح سامانه اتوبوس هاي تندرو در مشهد تصويب شد

مشهد- خبرنگار كيهان: كليات طرح سامانه اتوبوس هاي تندرو در هفتاد و چهارمين جلسه شوراي همتاي خراسان رضوي به تصويب رسيد و مقرر شد اين طرح براي تصويب نهايي به شوراي عالي ترافيك كشور ارايه شود.
محمدحسن واحدي مديركل دفتر فني استانداري خراسان رضوي در جلسه شوراي هماهنگي ترافيك استان گفت: موضوع مهندسي ترافيك در مشهد طي سال هاي اخير مورد توجه جدي قرار گرفته است، اما بايد بيشتر به مديريت ترافيك و به تبع آن برنامه ريزي حمل و نقل و تكنيك هاي موفق دنيا در اين حوزه پرداخته شود.
وي هدف اصلي سامانه ها و تكنيك هاي حمل و نقل عمومي را جابجايي مسافر و كالا در كوتاه ترين زمان و بهترين مسير با كمترين هزينه عنوان كرد و افزود: طرح پيشنهادي توسط مشاور در مشهد كاملا علمي و منطبق با شرايط شهر مشهد است كه براي تحقق هر چه بهتر اين طرح بايد بين بخش ها و نهادهاي ذيربط هماهنگي ايجاد شود.
مديركل دفتر فني استانداري خراسان رضوي به بررسي جزئيات تخصصي طرح سامانه اتوبوس هاي تندرو در دو جلسه كميته فني اشاره كرد و اظهار داشت: براساس طرح مصوب شده در مشهد در صورت تامين اعتبار، 4 خط با هزينه 1100 ميليارد ريال و ظرفيت جابجايي 6 الي 18 هزار نفر در ساعت در طول
66 كيلومتر به مدت 2 سال احداث و راه اندازي خواهد شد.
در اين جلسه هوشنگ خندان دل معاون حمل و نقل شهرداري مشهد حمل و نقل عمومي را نيازمند توافق و اراده جمعي خواند و گفت: شبكه اتوبوسراني فعلي شهر مشهد تقريبا اشباع شده است و بايد با روش هاي جديد به توسعه حمل ونقل عمومي پرداخت.
قرار است خطوط اتوبوس هاي تندرو مشهد در مسيرهاي قلعه ساختمان تا اماميه، بوستان بهشت تا ميدان نمايشگاه بين المللي مشهد، ميدان انقلاب تا خواجه ربيع و پايانه مسافربري تا طبرسي شمالي به جابجايي مسافر بپردازد.

 



معاون بهبود جهاد كشاورزي هرمزگان خبر داد پرداخت تسهيلات بدون بهره براي توليد نهال مثمر

بندرعباس - خبرنگار كيهان:
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان از پرداخت تسهيلات بدون بهره براي توليد نهال مثمر خبر داد.
علي نقي صالحي گفت: استان هرمزگان جزو معدود استان هايي است كه در شرايط اقليمي گرمسيري و نيمه گرمسيري بهترين محصولات گرمسيري نظير چيكو، انبه، گواوا و پاياپا را توليد مي كند و از طريق هم سطح بالايي از اراضي استان به كشت مركبات و نخيلات اختصاص يافته است.
وي درباره ميزان توليد نهال در هرمزگان تصريح كرد: در استان سالانه قريب به 600 هزار نهال گرمسيري و نيمه گرمسيري مورد نياز باغداران است كه هم اكنون بخش اندكي در هرمزگان توليد مي شود بنابراين براي تقويت اين بخش پرداخت تسهيلات بدون بهره به توليدكنندگان نهال مثمر نظير مركبات، انبه، كنار، چيكو و غيره را براي سال جاري در دستور كار قرار داده ايم.
صالحي درباره نحوه دريافت تسهيلات گفت: ميزان تسهيلات بر مبناي حداكثر 50 درصد ارزش نهال توليدي خواهد بود كه در مراحل مختلف پس از صدور گواهي پيشرفت كار از طرف سازمان جهاد كشاورزي متناسب با تعداد نهال موجود در آن مرحله و با احتساب مبالغ پرداختي در مراحل قبل به ازاي نهال قابل تحويل محاسبه و پرداخت خواهد شد.
وي اظهار داشت: ابتدا متقاضيان بايد به اخذ مجوز توليد نهال اقدام كرده و براي اين كار بايد به مديريت جهاد كشاورزي شهرستان يا مديريت باغباني مراجعه نموده و مدارك مورد نياز را تكميل كنند.

 



مشكل مردم در تهيه لوازم التحرير

شهرستان نيكشهر در جنوب استان سيستان و بلوچستان با بيش از 70 هزار نفر جمعيت و حدود 500 پارچه آبادي قرار گرفته است.
در اين منطقه كه بالاترين رشد جمعيت در كشور را دارد خانواده هاي پرجمعيت فراوانند و آنها براي تأمين نيازهاي اوليه زندگي و از جمله هزينه هاي تحصيل فرزندانشان با مشكلاتي مواجهند كه الحمدلله دولت عدالت محور جمهوري اسلامي ايران از ساليان دور تاكنون كتابهاي درسي را به صورت رايگان بين دانش آموزان مقاطع مختلف توزيع مي كند، اما سهميه اين منطقه را از نوشت افزار و دفترچه هايي كه همه ساله توسط وزارت بازرگاني در سطح كشور توزيع مي شود بسيار اندك است و متأسفانه به دست نيازمندان و مصرف كنندگان واقعي نمي رسد. در شهريورماه امسال سهميه لوازم التحرير اين شهرستان به صورت يكجا در اختيار يكي از اعضاء صنف قرار گرفته و 11 عضو ديگر دستشان خالي مانده است علاوه بر آن، مردم نيز براي تهيه لوازم التحرير با مشكلات جدي مواجه شده اند، بررسي هاي به عمل آمده نشان مي دهد در ديگر شهرهاي استان سيستان و بلوچستان به همه اعضاء صنف لوازم التحرير و نوشت افزار، دفترچه هاي دولتي براي عرضه تحويل شده و مردم نيازهاي خود را با مراجعه به فروشگاه تأمين كرده اند.
در شهرستان نيكشهر هم در سنوات گذشته به همه اعضا سهميه اي داده مي شد و آنان به قيمت مصوب بين متقاضيان توزيع مي كردند. تعدادي از اعضا صنف لوازم التحرير به خبرنگار ما گفتند: فصل كار و فروش ما در شهريور و در آستانه بازگشايي مدارس است كه با عدم تحويل سهميه دفترچه از سوي بازرگاني فعاليت ما با ركودي جدي مواجه شده است و حتي قادر به پرداخت اجاره بها مغازه نخواهيم بود چه رسد به پرداخت ماليات و عوارض.
نيكشهر- خبرنگار كيهان

 



برترين آشپزهاي كاشان معرفي شدند

كاشان- خبرنگاركيهان:
به مناسبت ماه مبارك رمضان مسابقات آشپزي و شيريني پزي با عنوان سفره رمضان درفرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان برگزارشد.
محمد شفافي، مدير اين فرهنگسرا در گفت وگو با كيهان، هدف از برگزاري اين دوره از مسابقات را ترويج فرهنگ غذاي سالم و شناساندن غذاهاي سنتي منطقه ذكر كرد.
وي گفت: دراين دوره از مسابقات كه از ويژه برنامه هاي ششمين جشنواره رمضان است، شركت كنندگان زن و مرد براي پخت و تهيه بهترين غذا و شيريني در گزينه هاي غذاي اصلي، پيش غذا و شيريني و دسر با يكديگر به رقابت پرداختند.
براساس رأي هيئت داوران دربخش غذاي اصلي آرزو زهتابي، الهام امامي و فاطمه دواتگران نفرات اول تا سوم و فاطمه امين و فهيمه خراساني نفرات برتر دربخش پيش غذا، معصومه عطايي شاد، معصومه فرهادي و خديجه عسگري نفرات اول تاسوم و نرگس فرقداني و زينب عليپور نفرات برتر شناخته شدند.
همچنين در بخش شيريني و دسر زينب رحماني، فاطمه قطبي و زهرا محمدي مقام اول تا سوم، سميه خانجاني نفر برتر شناخته شدند.
از عليرضا خوشرو 11ساله و فاطمه امين 58 ساله به عنوان جوانترين و مسن ترين شركت كننده دراين مسابقات تقدير شد.
اجراي موسيقي، نمايش، مولودي خواني و مسابقه براي كودكان از برنامه هاي جانبي اين دوره از مسابقات بود.

 



مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان زنجان: 230 هزاروسيله نقليه باري در كشور فعاليت مي كنند

زنجان- خبرنگار كيهان:
براساس اطلاعات كارت هوشمند ناوگان حمل و نقل، 230 هزار دستگاه انواع وسايل نقليه باري در امر حمل و نقل كالا در سطح كشور به فعاليت مشغول هستند.
مهندس عبدالحسين علي اكبري مديركل حمل و نقل و پايانه هاي استان زنجان با اعلام اين خبر افزود: از اين تعداد خودرو 26 هزار دستگاه بالاي 40 سال عمر داشته و به عبارتي فرسوده هستند كه با احتساب قيمت گازوئيل به مبلغ 3 هزار ريال و كاركرد سالانه هر دستگاه به طور ميانگين 70 هزار كيلومتر به ميزان 1600 ميلياردريال سوخت اضافي مصرف مي كنند.
در استان زنجان نيز 200 دستگاه وسيله نقليه باري فرسوده با عمر بيش از 40 سال وجود دارد كه دو برابر كاميون هاي نو، سوخت مصرف مي كنند.
علي اكبري افزود: سهم بخش حمل و نقل از انرژي مصرفي 27 درصد است كه 43 درصد يارانه را به خود اختصاص مي دهد.
وي گفت: درحال حاضر با اقدام هاي انجام شده عمر متوسط ناوگان حمل و نقل عمومي كالاي كشور به 17 سال رسيده كه هنوز بالاتر از حد استاندارد جهاني است. عمر ناوگان كالاي كشور در سال 1383 حدود 23 سال بوده است.

 



5 درصد تسهيلات بنگاههاي زودبازده فارس به تعاوني ها اختصاص يافت

شيراز- خبرنگار كيهان:
حدود يك هزار و 450 ميليارد تومان تسهيلات از محل بنگاههاي زودبازده در استان فارس واگذار شد.
استاندار فارس با اعلام اين خبر در جشنواره تعاوني هاي برتر استان گفت: از اين مبلغ سهمي كه به بخش تعاونيها اختصاص يافت تنها 70 ميليارد تومان بود كه اين رقم حدود 5 درصد مبلغ كلي تسهيلات ارائه شده است.سيدمحمدرضا رضازاده گفت: اين به آن معنا نيست كه كسي مانع تعاوني ها بوده و يا اين كه مراجعه كرده اند و تسهيلات به آنها داده نشد، بلكه اين حكايت از ظرفيت ايجاد شده در بخش تعاون در استان است كه در كشور نيز همين شرايط وجود دارد.وي افزود: به نظر مي رسد براي اينكه بخش تعاون جايگاه خود را در كشور پيدا كند نيازمند كارهاي عميق تري هستيم و اين كار نيازمند وضع قوانين جدي و اصلاح قوانين موجود است.
وي اظهار داشت: اميد است با برنامه ريزيهاي درست و حل مشكلات تعاوني ها بخش تعاون بتواند طبق برنامه 25 درصد اقتصاد كشور را در دست گيرد.
گفتني است در اين مراسم به تعاوني هاي برتر استان لوح تقدير و تنديس اهداء و همچنين از تمبر اختصاصي هفته تعاون نيز رونمايي شد.

 



آغاز عمليات راهسازي در مسير «غار زينگان» مهران

دهلران - خبرنگار كيهان:
عمليات راهسازي و برق رساني مسير صالح آباد به غار زينگان آغاز شد.
ولي الله حياتي فرماندار شهرستان مهران گفت: براي اجراي طرح راهسازي به طول
7 كيلومتر و برق رساني به طول
5/2 كيلومتر مبلغ يك ميليارد و 200 ميليون ريال اعتبار از محل طرح هاي عمراني استاني اختصاص يافته است.
فرماندار مهران افزود: امسال علاوه بر اين اعتبار، مبلغ 3 ميليارد ريال از اعتبارات محل طرح هاي عمراني استاني براي تكميل اين پروژه درخواست شده است كه با اتمام عمليات راهسازي اين پروژه، گردشگران و مردم استان ايلام با سهولت بيشتري به اين غار تاريخي دسترسي پيدا مي كنند.
لازم به ذكر است غار زينگان واقع در 7 كيلومتري جنوب شهر صالح آباد از توابع شهرستان مهران قرار دارد و يكي از مكان هاي گردشگري و تفريحي شهرستان مهران است و در فصول مختلف سال مورد بازديد عموم مردم قرار مي گيرد.

 



توليد يك ميليون تن گندم در گلستان

گرگان-خبرنگاركيهان:
مديركل غله استان گلستان گفت: سالانه بيش از يك ميليون تن گندم در استان توليد مي شود كه حدود 250هزار تن آن براي تامين آرد استان گلستان اختصاص مي يابد و الباقي گندم توليدي استان براي اختلاط به ديگر استان ها صادر مي شود.
سيدحميدرضا ميرآفتاب افزود: ظرفيت ذخيره سازي استاندارد گندم در استان گلستان نسبت به توليد اين محصول، يك سوم است و بقيه گندم ها در انبارهاي نيمه مكانيزه، نگهداري و به مرور به استان هاي ديگر صادر مي شوند.
وي اظهار داشت: از سال 84 به بعد رويكرد دولت، ذخيره سازي گندم در مراكز توليد گندم بوده كه در حال حاضر در استان 90 هزار تن ظرفيت در حال ساخت است كه به طور ميانگين 82 درصد پيشرفت فيزيكي دارند.
عضو هيئت مديره شركت غله و خدمات بازرگاني منطقه دو كشور اضافه كرد: با ورود بخش خصوصي به عرصه ذخيره سازي گندم در استان، تحولي شگرفت در افزايش ظرفيت سيلوهاي استان ايجاد شد به طوري كه 29 كارخانه تبديلي استان ملزم به ايجاد سيلو شده اند كه سيلوهاي سه واحد از اين كارخانجات، به بهره برداري رسيده است. علاوه بر اين، متقاضيان سرمايه گذاري در بخش صنعت سيلوسازي، براي ساخت 200 هزار تن سيلو در استان، مجوز گرفتند كه تاكنون حدود 20 هزار تن به بهره برداري رسيده است.

 



فرمانده انتظامي استان : انضباط اجتماعي در قم مطلوب نيست

قم - خبرنگار كيهان:
انضباط اجتماعي در قم مطلوب نيست و از مردم اين استان در تمامي زمينه ها انتظار بيشتري مي رود و از اين رو بايد قم در تمام زمينه ها الگو باشد.
سرتيپ مهدي توكلي در گفت وگو با خبرنگاران به وضعيت فعلي استان قم اشاره كرد و گفت: قم از لحاظ حجاب و مسائل اجتماعي در جايگاه خوبي نسبت به ديگر استان ها قرار دارد ولي اين بدان معنان نيست كه ما مشكلي نداريم.
وي افزود: جرائمي مانند قتل در قم آمار پاييني دارد كه اين بسيار خوب بوده و موجب ناامني كمتري در استان است.
وي يكي از مشكلات شهر قم را وجود خرده فروشان و معتادان در اين شهر دانست و اظهار داشت: مردم مهم ترين مرجع اطلاع رساني به پليس هستند و مي توانند با تماس به تلفن 110 مخفي گاه هاي خرده فروشان را افشا كرده و پليس نيز در كمترين زمان ممكن حاضر شده و آنها را شناسايي و دستگير مي كند.

 

(صفحه(7(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14