(صفحه(7(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


  شنبه 28 شهريور 1388- شماره 19466
 

كرزاي برنده انتخابات افغانستان اعلام شد
اعلام آمادگي كره شمالي براي انجام مذاكرات چندجانبه هسته اي
سيد حسن نصرالله : از يك ذره خاك فلسطين هم چشم نمي پوشيم
دولت اوباما از استقرار سيستم موشكي در اروپا صرف نظر كرد
ارتش يمن در يك حمله هوايي آوارگان جنگي صعده را به خاك و خون كشيد
حريري براي تشكيل كابينه لبنان رايزني ها را از سر گرفت
هلاكت 6 نظامي ايتاليايي در انفجار كابل برلوسكني: به زودي از افغانستان خارج مي شويم
انفجار بمب 140كيلويي در بازار پررفت و آمد پاكستان
مشعل: محاصره غزه نتيجه همكاري آمريكا، اروپا، مصر و تشكيلات خودگردان است
واكنش منطقه اي به اجلاس اسلامبول درباره تشنج زدايي ميان عراق و سوريه
انتقاد مخالفان رژيم سعودي از شكنجه زندانيان سياسي در عربستان
تازه ترين افشاگري گزارشگر سوئدي صهيونيست ها تاكنون اعضاي بدن 1000 شهيد فلسطيني را فروخته اند



كرزاي برنده انتخابات افغانستان اعلام شد

بر اساس اعلام نتايج مقدماتي انتخابات «حامد كرزاي» بار ديگر به رياست جمهوري افغانستان برگزيده شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، بر اساس گزارش كميسيون انتخابات افغانستان «حامد كرزاي» با كسب 54 درصد كل آرا، در انتخابات پيروز شد و نفر دوم «عبدالله عبدالله» است كه 7/27 درصد آرا را به دست آورد.
تعداد دقيق آراي كسب شده نيز براي كرزاي 3 ميليون و 100 هزار نفر و براي عبدالله، يك ميليون و 600 هزار نفر اعلام شد.
تعداد كل آراي اخذ شده در انتخابات 29 مرداد افغانستان نيز پنج ميليون و 663 هزار و 785 راي گزارش شد.


 



اعلام آمادگي كره شمالي براي انجام مذاكرات چندجانبه هسته اي

رهبر كره شمالي از آمادگي كشورش براي انجام مذاكرات دوجانبه با آمريكا خبر داد.
به گزارش خبرگزاري رسمي چين «كيم جونگ ايل»، رهبر كره شمالي در ديدار روز گذشته خود با هيئت ويژه اعزامي رئيس جمهور چين اظهار داشت كشورش آماده است تا از طريق مذاكرات دوجانبه و چندجانبه، به حل و فصل مسائل مرتبط با موضوع هسته اي اش بپردازد.
به نوشته رسانه هاي كره شمالي در اين جلسه همچنين نامه اي از سوي رئيس جمهور چين توسط هيئت اعزامي به رهبر كره شمالي تقديم شد كه هنوز از محتواي آن خبري منتشر نشده است.
گفتني است، هفته گذشته آمريكا نيز از آمادگي كشورش براي انجام گفت وگوهاي مستقيم با پيونگ يانگ با هدف جلب حمايت اين كشور هسته اي براي بازگشت مجدد به گفت وگوي شش جانبه خبر داده بود.

 



سيد حسن نصرالله : از يك ذره خاك فلسطين هم چشم نمي پوشيم

سيد حسن نصرالله گفت، هيچكس اعم از فلسطيني، مسلمان يا مسيحي با هر درجه از محبوبيت و قانوني بودن در اين جهان حق ندارد كه از يك ذره خاك و يك قطره آب فلسطين چشم پوشي كند
به گزارش پرس تي وي، دبيركل حزب الله شب گذشته از طريق تلويزيون براي مردم حاضر در حسينيه سيدالشهدا واقع در حومه جنوبي بيروت كه به مناسبت روز جهاني قدس دست به گردهمايي زده بودند، سخنراني كرد .
دبير كل حزب الله لبنان در اين سخنراني گفت: «روز قدس، روز تمامي فلسطين است. اين روز ، روز اسراي فلسطيني و عرب است. اين روز متعلق به آوارگان فلسطيني، غزه صبور و مجاهد و محاصره شده، مقاومت فلسطين، مقاومت لبنان و عرب و هر مقاومي است كه در برابر طرح اسرائيل در منطقه مقاومت مي كند. اين روز، روز يادآوري مسئوليت هاي ملت به آن است.»
وي ادامه داد:«ما موضعگيري واضح و ثابت و راسخ و نهايي داريم و آن چيزي است كه هر بار در روز قدس آن را بر زبان آورده و توجهي نيز به اختلاف آراء در لبنان نداريم. حق بايد هميشه گفته شود و باطل نيز هميشه بايد مورد مخالفت قرار گرفته و با آن مواجهه كرد. »
دبير كل حزب الله لبنان در ادامه به پنج اصل كليدي درباره فلسطين اشاره كرد و گفت:«من و شما كه امروز به نداي جاودان امام خميني جمع شده ايم از همين مكان اعلام مي كنيم كه:
1ـ فلسطين متعلق به فلسطينيان و امت اسلامي است.
2ـ هيچكس اعم از فلسطيني، مسلمان، مسيحي يا ... با هر درجه از محبوبيت و قانوني بودن در اين جهان حق ندارد كه از يك ذره خاك و يك قطره آب فلسطين چشم پوشي كند.
3ـ دولت اسرائيلي كه بر خاك فلسطين برپا شده، دولتي سرطاني و غيرقانوني و غير شرعي است.
4ـ هيچكس حق ندارد اين رژيم را به رسميت بشناسد.
5ـ تعامل و داد و ستد با اسرائيل و بهبود روابط با آن حرام است و تمامي مراجع و فقهاي مسلمان بر اين امر توافق نظر دارند.»

 



دولت اوباما از استقرار سيستم موشكي در اروپا صرف نظر كرد

دولت آمريكا اعلام كرد كه از اجراي طرح استقرار سيستم دفاع ضدموشكي خود در خاك جمهوري چك و لهستان صرف نظر مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا طي يك كنفرانس خبري اعلام كرد كه كشورش از استقرار سپر موشكي در اروپاي شرقي منصرف شده است. با اعلام اين تصميم، آمريكا ظاهراً در مقابل فشارهاي روسيه مبني بر الغاي اين طرح تسليم شده و گامي براي بهبود روابط خود با اين كشور برمي دارد. آسوشيتدپرس گزارش داد، رهبران اروپا روز پنجشنبه تصميم آمريكا براي بايگاني كردن طرح ايجاد سپر موشكي در لهستان و جمهوري چك را تحسين كردند و آن را گامي مثبت براي بهبود روابط با روسيه و همچنين ايران توصيف كردند.آمريكا مدعي بود هدفش از استقرار اين سامانه مقابله با موشك هاي بالستيك ايران است، اما روسيه هدف اين طرح را جاسوسي و اشراف اطلاعاتي بر خاك خود مي دانست. مسكو كه بيشتر هشدار داده بود در صورت عملي شدن اين طرح، سيستم مشابهي را در استان كاليننگراد (غربي ترين استان روسيه) مستقر مي كند، از تصميم اخير اوباما ابراز رضايت كردو ولاديميرپوتين نخست وزير اين كشور از عقب نشيني مسكو از استقرار سامانه موشكي در كاليننگراد خبر داد.
رئيس جمهور آمريكا بلافاصله پس از اعلام صرف نظر از اين طرح اضافه كرد: «آمريكا سيستم بهتري را جايگزين اين طرح مي كند.»
اوباما ادامه داد: « آمريكا سيستم مقرون به صرفه تر و با فناوري هاي پيشرفته تري نسبت به سيستم سپر ضد موشكي ايجاد خواهد كرد كه در آن منافع روسيه نيز در نظر گرفته شود.»
مسكو نيز در واكنش به اين سخنان قبل از هرگونه برداشتي كه بوي «معامله» بدهد، از زبان سخنگوي وزارت خارجه خود اينگونه اعلام موضع كرد: «اخبار مبني بر توافق محرمانه مسكو و واشنگتن درباره طرح سامانه موشكي گمانه زني رسانه هاي غربي است. سياست ما در قبال كشورها شفاف و روشن است. ما به صراحت نگراني خود را درباره طرح سامانه موشكي به طرف آمريكايي اعلام كرده ايم و آنها وعده داده اند كه به تجديدنظر در اين زمينه بپردازند.»اما از ديگر سو، نايب رئيس آكادمي مسائل ژئوپلتيك روسيه معتقد است اين تصميم آمريكا تنها يك مانور تبليغاتي موقت براي ربودن برگ برنده از دست مسكو است.
«ولاديمير آنوفين» به روزنامه وزگلاد گفت: « اين تصميم واشنگتن در اصل چيزي جز يك اقدام تبليغاتي نيست و هدف اين است كه در مذاكرات آتي سران دو كشور درباره كاهش تسليحات راهبردي، «برگ برنده» را از دست رئيس جمهور روسيه بگيرد.»
آنوخين درباره اينكه طرح سيستم دفاع ضد موشكي آمريكا خطري براي روسيه ندارد، گفت، «اين مسئله كه ادعا مي شود سپر ضد موشكي در اروپا صرفاً براي مقابله با حملات موشكي از جانب ايران است، حرفي كاملاً احمقانه است. اصلي ترين وظيفه اين سيستم تحت كنترل در آوردن توان راهبردي روسيه در منطقه اورال است تا بتوانند هر نقطه از خاك روسيه را زير نظر داشته باشند.»
طرح جديد سپر موشكي
براساس گزارش هاي منتشر شده، آمريكا قصد دارد طرح سامانه موشكي خود را از خاك جمهوري چك و لهستان به روي كشتي ها ببرد. نقشه اي كه در حقيقت يك سيستم قابل انعطاف تر با مانور عملياتي گسترده تر را جايگزين سيستم ثابت قبلي مي كند.
«ديميتري راگوزين» نماينده دائم روسيه در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي در تشريح طرح جايگزين آمريكا گفت: كشتي هايي كه آمريكا قصد دارد سامانه هاي جديد سيستم دفاع موشكي خود را روي آنها مستقر سازد، مي تواند در صورت تيرگي اوضاع در روابط مسكو-واشنگتن، به نزديكي مرزهاي روسيه نيز اعزام شود.»
اظهارات «جف مورل» سخنگوي رسمي پنتاگون مبني بر ايجاد « يك سيستم دفاعي طبقه بندي شده»، تحليل راگوزين را تائيد مي كند. مورل اعلام كرد: « در واقع ما از نظريه استقرار يك رادار ثابت بزرگ و تجهيزات صحرايي سيستم دفاع موشكي در يك مكان صرف نظر كرده و تمركز خود را روي يك سيستم متداول طبقه بندي شده و قابل تعديل قرار خواهيم داد.»
عقب نشيني آمريكا از استقرار سامانه موشكي در شرق اروپا يك موفقيت براي روسيه محسوب مي شود. اما با توجه به اينكه از نظر مسكو «اصلي ترين هدف آمريكا جاسوسي از روسيه است»، بي ترديد مقامات روسيه در مقابل طرح «سيستم طبقه بندي شده و شناور» آمريكا سكوت اختيار نخواهند كرد.مسكو پيشتر در واكنش به ادعاهاي آمريكا درباره هدف اين كشور از استقرار سامانه موشكي در شرق اروپا براي مقابله با موشك هاي ايران، پيشنهاد يك سيستم دفاعي «مشترك» رادار بود كه آمريكا با رد آن، اظهارات مقامات روسي مبني بر هدف اصلي آمريكا براي جاسوسي از خاك اين كشور را تاييد كرد. بنابراين در آينده بايد در انتظار طرح جديدي از سوي روسيه با هدف ايجاد يك جايگزين براي سامانه كاليننگراد بود كه احتمال مي رود مكان آن نيز از زمين به دريا منتقل شود.
اختلافات مسكو-واشنگتن محدود به سامانه دفاع موشكي نمي شود و آنگونه كه نايب رئيس آكادمي مسائل ژئوپلتيك روسيه گفت، مسئله كنترل تسليحات راهبردي، تعداد كلاهك هاي هسته اي و مهم تر از آن زخم كهنه دوران جنگ سرد، از موارد آشكار اختلافات و شكاف هاي عميق دو جانبه است.

 



ارتش يمن در يك حمله هوايي آوارگان جنگي صعده را به خاك و خون كشيد

منابع خبري از كشته شدن 80 نفر از آوارگان جنگي استان شيعه نشين صعده در حمله هوايي ارتش يمن خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، يك شاهد ماجرا در تماس تلفني با خبرگزاري فرانسه گفت: بيشتر كشته شدگان در اين حمله زنان و كودكان بوده اند.
اين شاهد كه خواست نامش افشا نشود، اظهار داشت: اين حمله توسط يك هواپيماي جنگنده صورت گرفت كه خانواده هاي آوارگان كه در منطقه «عدي» در مجاورت استان «عمران» زير درختان جمع شده بودند را هدف قرار داد.
براساس اين گزارش، شاهد ديگري نيز در تماس تلفني خاطرنشان كرد: دست كم 87 تن در اين منطقه كه چند روز پيش صحنه درگيري شديد بين ارتش و الحوثي ها بود، كشته شدند. دولت يمن اين حمله را تاييد كرده است.
گروه الحوثي با صدور بيانيه اي ضمن محكوم كردن اين حمله اعلام كرد جنگنده هاي «ميگ»، مردم آواره اي را كه در جاده صعده به صنعا جمع شده بودند هدف قرار داد و آنها را به خاك و خون كشيد. بر اثر اين حمله هوايي، ده ها تن كشته شدند.
اين در حالي است كه ديدبان حقوق بشر و ساير سازمان هاي بين المللي طي يك ماه گذشته از دولت يمن خواسته است كه طبق كنوانسيون هاي بين المللي از تعرض به غيرنظاميان خودداري كند.ديدبان حقوق بشر كه در نيويورك مستقر است از دولت يمن خواسته كه در مورد مسئوليت هر حمله اي به غيرنظاميان به طور بي طرفانه و فوري تحقيق كند.
در همين حال، ارتش يمن كه طي دو هفته گذشته حملات خود بر ضد شيعيان الحوثي را شدت بخشيده و سياست زمين سوخته را در استان صعده به اجرا در آورده است، مدعي شد ضربات سنگيني را به مواضع نيروهاي ضد دولتي وارد كرده است.

 



حريري براي تشكيل كابينه لبنان رايزني ها را از سر گرفت

رئيس مجلس و نخست وزير لبنان رايزني ها براي تعيين وزيران و تشكيل كابينه را آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، «نبيه بري»، رئيس مجلس لبنان و «سعدالدين حريري»، نخست وزير اين كشور روز گذشته در تماسي تلفني توافق كردند رايزني ها براي انتخاب اعضاي كابينه در فضايي دوستانه آغاز شود. براساس اين توافق «حريري» قرار است پنجشنبه آينده به مجلس برود.در همين رابطه واحد مركزي خبر نيز از ديدار «حريري» با نخست وزيران و روساي جمهور سابق لبنان خبر داد و افزود: وي با انجام ديدارهايي با ميشل عون، سليم الحص، فواد سينيوره، رشيدالصلح و عمركرامي، رايزني ها براي تشكيل كابينه جديد را آغاز كرده است.
از سوي ديگر، «وليد جنبلاط»، رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه دروزي ها با اشاره به موانع پيش رو براي تشكيل كابينه لبنان گفت: «اگر از من خواسته شود كه موانع داخلي تشكيل كابينه وحدت ملي را برطرف كنم، آماده ام اما از بين بردن موانع منطقه اي موجود در اين راه در توان من نيست.»وي با تاكيد بر حفظ وحدت ملي افزود: فقط با تشكيل دولت وحدت ملي مي توان با كشورهاي منطقه و بين الملل درباره مسائل لبنان و منطقه وارد گفت وگو شد و در غير اين صورت هيچ اقدامي نمي توان صورت داد.گفتني است، ميشل سليمان، رئيس جمهور لبنان روز چهارشنبه براي بار دوم «سعدالدين حريري» را مامور تشكيل كابينه اين كشور كرد. حريري، رئيس جريان آينده و از سران گروه 14 مارس لبنان، بيش از 2 ماه پس از دستيابي به اكثريت آراي نمايندگان نتوانست كابينه اي پيشنهاد دهد كه با موافقت جريان هاي مختلف مواجه شود. حزب الله لبنان از جمله مخالفان اصلي تركيب وزيران پيشنهادي حريري بود كه باعث انصراف وي از تشكيل كابينه شد.حريري روز چهارشنبه گذشته و پس از ديدار با رئيس جمهور لبنان در كاخ «بعيدا» پس از موافقت مجدد با تشكيل كابينه گفت: بعد از 80 روز از مسئوليت تشكيل دولت بار ديگر بعد از رايزني هاي پارلماني از سوي رئيس جمهور براي تشكيل دولت انتخاب شدم و اين مسئله منعكس كننده نتايج انتخابات پارلماني است كه نشان مي دهد شفاف برگزار شد.
رئيس فراكسيون المستقبل يادآور شد بعد از عيد فطر رايزني هاي گسترده اي را با تمام گروه ها خواهد داشت.
سرنخ هاي تازه
از پرونده ترور حريري
دادستان عمومي دادگاه ويژه لبنان گفت در پرونده تحقيق ترور «رفيق حريري»، نخست وزير پيشين لبنان پيشرفت هايي حاصل شده است و دلايل محكمي مطابق با معيارهاي بين المللي به دست آمده است.
وي با خودداري از تشريح جزئيات تحقيق تصريح كرد كه مجرمان اصلي در حال حاضر آزاد هستند. اين مقام قضايي از لبناني ها و خانواده هاي قربانيان خواست تا زمان لازم صبر پيشه كرده و اميدوار باشند.

 



هلاكت 6 نظامي ايتاليايي در انفجار كابل برلوسكني: به زودي از افغانستان خارج مي شويم

در پي كشته شدن شش نظامي ايتاليايي بر اثر يك حمله انتحاري در پايتخت افغانستان، برلوسكني از خروج قريب الوقوع نيروهاي ايتاليايي از افغانستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، در پي كشته شدن شش نظامي ايتاليايي بر اثر انفجار انتحاري در كابل و جراحت سه تن ديگر، «سيلويو برلوسكني» نخست وزير ايتاليا، از خروج قريب الوقوع نيروهاي كشورش از افغانستان خبر داد وي گفت: ما خواستار بازگشت فرزندان خود به وطن هستيم، اما اين تصميم را نمي توان به صورت يك طرفه گرفت. چون در اين صورت، به همپيمانان خود خيانت كرده ايم. در همين حال، پاريس از رم خواست در مورد خروج نيروهاي ايتاليايي از افغانستان عجله نكند.
ابراز يأس فرمانده ناتو
به گزارش ايرنا، ژنرال «ديك كارتر»، فرمانده نيروهاي مستقر ناتو در افغانستان گفت: زمان در افغانستان، به نفع نيروهاي ائتلاف (اشغالگر) نيست. ما زمان زيادي براي تغيير شرايط در افغانستان نداريم.

 



انفجار بمب 140كيلويي در بازار پررفت و آمد پاكستان

انفجار خودرو بمب گذاري شده در بازار شهر «كوهات» ايالت سرحد پاكستان، 30كشته و بيش از 60 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، يك فرد انتحاري سوار بر خودرو بمب گذاري شده وارد بازار شهر كوهات، واقع در شمال غرب پاكستان شد و بمب را در ميان انبوه رهگذران منفجركرد. براساس گزارش پليس پاكستان، اين انفجار كه ديروز رخ داد، 30كشته و 60 زخمي در ميان غيرنظاميان برجاي گذاشت. بازار مذكور در محله شيعه نشين كوهات قرار دارد. به گفته كارشناسان، در اين انفجار 140كيلو مواد منفجره استفاده شده است. در ميان قربانيان اين حادثه، چهار زن و كودك نيز مشاهده شده اند. هيچ فرد ياگروهي تاكنون مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است.

 



مشعل: محاصره غزه نتيجه همكاري آمريكا، اروپا، مصر و تشكيلات خودگردان است

رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين(حماس)، آمريكا، اتحاديه اروپا، مصر و تشكيلات خودگردان را به همكاري با اسرائيل در محاصره غزه متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري قدس (قدسنا) «خالد مشعل» در مصاحبه با «كين ليونيگستون» شهردار لندن كه در نشريه «نيواستيتمن» به چاپ رسيد، اظهار داشت: اگر آمريكا، اروپا، مصر و تشكيلات خودگردان به اسرائيل كمك نمي كردند، اين رژيم هرگز نمي توانست نوار غزه را محاصره كند.
وي گفت: راه حل نظامي زماني است كه ملت ما ديگر راه حل ندارد و تمام راه حل هاي متعدد را امتحان كرده و با شكست روبرو شده است، در واقع اقدامات اسرائيل و همكاري جامعه جهاني با اسرائيل، از طريق سكوت و بي توجهي و حتي دست داشتن واقعي در بسياري از مسائل با اسرائيل موجب ايجاد مقاومت مسلحانه شده است.
رئيس دفتر سياسي حماس افزود: ما هم دوست داريم كه قضيه فلسطين به صورت مسالمت آميز حل و فصل شود و هر وقت كه اشغالگري پايان يابد و مردم فلسطين بتوانند سرنوشت خود را در سرزمين خود، تضمين كنند، ديگر هيچ نيازي به استفاده از سلاح و زور نيست.
خالد مشعل يادآور شد: حقيقت اين است كه حدود 20 سال از مذاكرات مسالمت آميز ميان فلسطيني ها و اسرائيلي ها مي گذرد، اما هيچ يك از حقوق ما، اعاده نشده است، بلكه رنج ملت فلسطين به خاطر چشم پوشي هاي يك جانبه اي كه تيم مذاكره كننده فلسطيني ها، در برابر اسرائيلي ها، افزايش يافته است.
رئيس دفتر سياسي حماس درباره طرح نقشه راه حماس كه موجب برقراري صلح خواهد شد گفت: ما طرح نقشه اي راه براي برقراري صلح را در اختيار داريم و به اعتقاد ما، راه حل صلح، راه حلي است كه با آتش بس ميان دوطرف و عقب نشيني اسرائيل از تمامي سرزمين هاي اشغالي سال 1967 امكان پذير خواهد شد.
وي كارشكني هاي اسرائيل و نبود يك اراده بين المللي براي دخالت در اين امر را دو مانع بزرگ بر سر راه حل و فصل قضيه فلسطين دانست.
در همين حال، روزنامه فيگارو در بخش اخبار محرمانه خود از گفت وگوي دو روزه برخي از مقام هاي فرانسوي، آلماني، انگليسي و آمريكايي با مقامات ارشد حماس در ژنو خبر داد، اما در مورد محتواي اين گفت وگوها، تاكنون خبري منتشر نشده است.
همچنين يكي از مديران وزارت خارجه انگليس به دليل انتقاد از اسرائيل و حملات اين رژيم به غزه، به دادگاه كشانده و به نژادپرستي متهم شد. گزارش خبرگزاري ايرنا حاكي است «روان لاكستون» رئيس ميز جنوب آسياي وزارت خارجه انگليس، از كار خود تعليق شده است.
قدس، پادگان نظامي
صهيونيست ها، شهر قدس اشغالي را در روز جهاني قدس تبديل به يك پادگان نظامي كردند و چهره اين شهر مقدس در روز جمعه كاملا نظامي شده بود. به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «فلسطين اليوم»، اشغالگران، ورودي هاي شهر قدس را از نيمه هاي شب پنج شنبه، بسته اند و مانع ورود فلسطينيان به اين شهر شدند و اعلام كردند تا روز يكشنبه به بهانه عيد سال نو يهودي، تمام ورودي هاي شهر قدس، كرانه باختري و نوار غزه بسته است و فلسطينيان حق ورود به شهرهاي ديگر را نخواهند داشت.
بر پايه اين گزارش، با وجود تمامي تدابير امنيتي، هزاران نمازگزار مسلمان در مسجد الاقصي نماز جمعه خواندند.
از سوي ديگر، مرجع شيعيان در لبنان، روز جهاني قدس را سمبل مسئله فلسطيني دانست و گفت: هيچ كس حق ندارد از يك وجب از خاك فلسطين چشم پوشي كند.
علامه حسين فضل الله اظهار داشت: روز قدس، عمق وجدان و نماد اصلي مسئله فلسطين است.
گزارش خبرگزاري ها حاكي است، اتحاديه بازرگاني انگليس در پي گزارش اخير كميته حقيقت ياب سازمان ملل درباره جنگ غزه، برخي از كالاهاي رژيم صهيونيستي را تحريم كرد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «عرب 48»، اتحاديه بازرگاني انگليس كه شامل 58 سنديكاي كارگري اين كشور است و نزديك به 6/5 ميليون نفر كارگر را پوشش مي دهد، در همايش سالانه خود، تصميم گرفت از واردات كالاهايي كه در شهرك هاي صهيونيستي توليد مي شود جلوگيري كند.

 



واكنش منطقه اي به اجلاس اسلامبول درباره تشنج زدايي ميان عراق و سوريه

دومين نشست چهارجانبه عراق، سوريه، تركيه و اتحاديه عرب در اسلامبول با هدف رفع تنش ميان بغداد و دمشق برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، دومين نشست چهارجانبه با حضور «احمد داوود اوغلو»، «وليد معلم»، «هوشيار زيباري» و «عمرو موسي»، به ترتيب وزيران خارجه تركيه، سوريه، عراق و دبيركل اتحاديه عرب، پنج شنبه در اسلامبول برگزار شد.
در پي برگزاري اين نشست كه با هدف عادي سازي روابط بغداد و دمشق انجام شد، وزير خارجه تركيه آن را «بسيار موفقيت آميز و سازنده» توصيف كرد.
وي اشاره اي به نتايج اين نشست نكرد. نشست قبلي در قاهره برگزار شد و نشست بعدي هم در نيويورك برگزار مي شود.
قرار بود دولت عراق اسنادي كه ثابت مي كند عوامل اصلي انفجارهاي 21 مرداد بغداد در خاك سوريه به سر مي برند، را به وليد معلم تحويل دهد.
عمرو موسي نيز گفت: نشست اسلامبول مثبت بود و در اين نشست، گام هاي مهمي در راستاي حل بحران بوجود آمده ميان بغداد و دمشق برداشته شد.
رايزني هاي عمار حكيم
به گزارش خبرگزاري مهر، «عمار حكيم»، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، پنج شنبه گذشته با «نوري مالكي» نخست وزير و «اياد السامرايي» رئيس مجلس عراق ديدار و در مورد مسايل جاري سياسي اين كشور با آنها گفت وگو كرد. مالكي در اين ديدار، براي بازگشت خود و حزبش (حزب الدعوه الاسلاميه) به ائتلاف ملي عراق ابراز تمايل كرد.
ساير رويدادها
¤ ارتش آمريكا بزرگترين زندان تحت پوشش در عراق را كه «بوكا» نام دارد، تعطيل كرد.
اين زندان در بياباني در نزديكي مرز كويت قرار دارد.
¤ ارتش تركيه از دولت اين كشور خواست كه به ارتش اجازه عمليات برون مرزي در شمال عراق را بدهد.

 



انتقاد مخالفان رژيم سعودي از شكنجه زندانيان سياسي در عربستان

جمعي از فعالان سياسي با ارسال نامه اي به پادشاه عربستان از بي توجهي مسئولان وزارت كشور، نسبت به قوانين داخلي و بين المللي در مورد حقوق بشر انتقاد كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين نامه كه توسط حقوقدانان عربستاني به ملك عبدالله پادشاه عربستان ارسال شده است، نسبت به بي توجهي مسئولان وزارت كشور عربستان در زمينه رعايت قوانين مربوط به آزادي ها و حقوق مدني شهروندان، ابراز نگراني شده است.
حقوقدانان سعودي در نامه خود، خواستار محاكمه مسئولان وزارت كشور عربستان شدند كه با استفاده از مصونيت خود، اقدام به زير پا گذاشتن قوانين در اين كشور كرده اند. همچنين گروه دفاع از حقوق بشر در عربستان، خواستار آزادي فوري و بدون قيد و شرط «شيخ سليمان بن ابراهيم الرشودي» كه از دوسال پيش تاكنون در زندان انفرادي و تحت شديدترين شكنجه هاي روحي و جسمي قرار دارد، شدند.
اين نخستين بار نيست كه گروه دفاع از حقوق بشر در عربستان، خواستار آزادي «الرشودي» مي شود. در گذشته نيز اين گروه مسئولان وزارت كشور را متهم به فشارهاي وارده بر اين زنداني سياسي كرده است.
«سامي محمد ابوالخير» وكيل و فعال سياسي عضو گروه دفاع از حقوق بشر، ماه ژوئيه نيز شكايتي در مورد وزارت كشور به «ديوان مظالم» عربستان ارائه كرده بود كه در آن ازبازداشت «عبدالرحمن بن عبدالله الشمري» اصلاح طلب عربستاني، ابراز تأسف شده بود.
اين شكايت كه در نوع خود در عربستان بي سابقه بوده است، موجب شد كه گروه دفاع از حقوق بشر از بالاترين مقام كشور (پادشاه) خواستار دخالت عليه اقدامات وزارت كشور كه از 25 سال پيش تاكنون تحت سيطره نايف بن عبدالعزيز كه از مارس سال گذشته مسئوليت معاونت نخست وزير عربستان را نيز برعهده دارد، شود. در اين نامه مهم ترين اتهام مسئولان وزارت كشور، گنجانده شدن نام عربستان در زمينه نقض حقوق بشر در جهان عنوان شده است.

 



تازه ترين افشاگري گزارشگر سوئدي صهيونيست ها تاكنون اعضاي بدن 1000 شهيد فلسطيني را فروخته اند

گزارشگر سوئدي در تازه ترين افشاگري خود رژيم صهيونيستي را متهم به قاچاق اعضاي بدن بيش از يك هزار شهيد فلسطيني كرد.
به گزارش پايگاه خبري «مفكره الاسلام»، «دونالد بوستروم» گزارشگر سوئدي كه چندي پيش با انتشار مقاله اي، پرده از قاچاق اعضاي بدن فلسطيني ها توسط صهيونيست ها برداشته بود، طي كنفرانسي در الجزاير به تشريح ابعاد ديگري از اين جنايت صهيونيست ها پرداخت.
بوستروم در اين كنفرانس مطبوعاتي كه به دعوت روزنامه نگاران الجزايري در الجزيره برگزار شد، اظهار داشت: عمليات قاچاق اعضاي بدن فلسطيني ها از سال 1960 در سرزمين هاي اشغالي شروع شد و بعد از انتفاضه اول فلسطيني، نيز شدت بيشتري به خود گرفت.
اين روزنامه نگار سوئدي تصريح كرد: تاكنون پيكر بيش از 1000 تن از شهداي فلسطيني مورد استفاده قرار گرفته و اعضاي حياتي بدن آنها بعد از شهادت به فروش رسيده است.
وي خاطر نشان كرد: قاچاق اعضاي بدن تنها در مورد شهداي فلسطيني، اعمال نمي شده است و افرادي از ساير مليت ها نيز در معرض اين جنايت رژيم صهيونيستي قرار گرفته اند.
گزارش خبرگزاري فارس حاكي است، بوستروم در اين كنفرانس مطبوعاتي فاش كرد كه از زمان انتشار گزارش خود در روزنامه سوئدي «افتون بلاوت» تهديدات زيادي را از طريق تلفن و پست الكترونيكي دريافت كرده است.
وي در كنفرانس مطبوعاتي خود متذكر شد؛ قصد دارد با همكاري مقامات الجزاير، نسخه ديگري از كتاب خود با عنوان «ان شاءالله» را كه در آن مصيبت هاي فلسطينيان در سايه اشغالگري اسرائيل را به همراه 200 عكس به تصوير كشيده، منتشر كند.
از سوي ديگر، انجمن فدرال روزنامه نگاران الجزاير، به پاس شجاعت اين گزارشگر سوئدي، جايزه سالانه خود را به وي اختصاص داد.

 

(صفحه(7(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14