(صفحه(7(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


  شنبه 28 شهريور 1388- شماره 19466
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله خاتمي در نمازجمعه روز جهاني قدس: بيانات رهبري نقشه راه نظام اسلامي است
پاسخ قاطع ملت ايران به توطئه چيني ضدانقلاب در روز قدس
آژانس در پاسخ به آسوشيتدپرس: هيچ مدرك پنهاني درباره ساخت سلاح هسته اي توسط ايران وجود ندارد
رئيس جمهور در سخنراني روز جهاني قدس: امروز «فلسطين» مهمترين مسئله جهاني است
خودسازي در ايام جواني و تحصيل، رمز موفقيت



آيت الله خاتمي در نمازجمعه روز جهاني قدس: بيانات رهبري نقشه راه نظام اسلامي است

اين عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري، يادآور شد: حمايت نظام اسلامي و امام راحل ما از قدس شريف و فلسطين مظلوم دو مبناي ديني دارد؛ يك مساله سياسي صرف نيست بلكه مساله اي ديني است. مبناي اول ما اين است كه قرآن كريم مجموعه جهان اسلام را يك امت مي داند. مبناي دوم ما در عرصه حمايت اين است كه مكتب ما مكتب حمايت از مظلوم است و خدايي كه اين مكتب را معرفي مي كند خداي ظالم ستيز است.
وي اضافه كرد: ما كار سياسي نكرديم بلكه نظام ما كار ديني كرده است. اين دو مبناست كه ما را به اين راهپيمايي كشاند و نظام اسلامي را در سنگر دفاع از قدس شريف و ملت مظلوم فلسطين قرار داده است. مظلوميت آنها در طول تاريخ بي سابقه است، كار جلادان صهيونيست نسل كشي، كشتار زندانيان، زنان، كودكان و قاچاق اعضاي بدن فلسطينيان است. روز به روز بر اين مظلوميت اضافه مي شود.
خاتمي ادامه داد: طي ماههاي اخير اين مظلوميت از سه ناحيه تشديد شده است، ناحيه اول سران كشورهاي عربي است. بعد از يك سال از حادثه غزه هنوز محاصره است و اجازه نمي دهند دارو به غزه برسد و در اين مظلوميت بسياري از سران كشورهاي عربي سهيم هستند. از سوي ديگر به مردم فلسطين فشار مي آورند يا از گرسنگي بميريد يا طرح سازمان ملل را با همكاري كشورهاي خائن عربي بپذيريد و از سوي سوم طرح خائنانه اوباما كه از طرح هاي قبلي به مراتب بدتر است. اين يعني آوارگي دائم يك نسل و در اين طرح قدس تحت سلطه صهيونيست ها باقي مي ماند. چند روز ديگر هم مي خواهند در نيويورك اين طرح را به طور رسمي اعلام كنند.
امام جمعه موقت تهران، با اشاره به اينكه اين خيانت به آرمان فلسطين است و هر كشور عربي كه از اين طرح حمايت كند خائن به آرمان فلسطين خواهد بود، خاطرنشان كرد: راه حل مشكل فلسطين فقط و فقط طرح نظام جمهوري اسلامي است، يعني هر فلسطيني يك راي. آنها بايد نظام در خانه و كاشانه خود از بين ببرد، پس از آن متوجه يكايك كشورهاي اسلامي خواهد شد تا اسلام و اسلام خواهي را در كشورهاي اسلامي از بين برده و هر چيزي را كه به اسلام و اسلاميت مربوط است نابود كند.
رمضان عبدالله با تاكيد بر اينكه ملت فلسطين امروز به نيابت از ملت هاي ايران، عراق، سوريه، مصر، مغرب و تمامي كشورهاي اسلامي با رژيم صهيونيستي مي جنگد، گفت: بنابراين بايد همگي شما يار و حامي ملت فلسطين باشيد كه امروزه به طور مستقيم با ددمنشي رژيم صهيونيستي دست وپنجه نرم مي كند.
وي با بيان اينكه از ملت فلسطين مي خواهم در قالب وحدت، يكپارچگي خود را حفظ كنند، اظهار داشت: دشمن صهيونيستي تصور مي كند قدس قطعه اي از خاك يك سرزمين است در حالي كه قدس بخشي از سرزمين اسلامي و متعلق به جهان اسلام است و براي آزادسازي قدس شريف ما راهي جز مقاومت نيست.
دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين با اشاره به پيروزي هاي رزمندگان حزب الله در جنگ 33 روزه با رژيم صهيونيستي و شكست رژيم صهيونيستي در جنگ 22 روزه در غزه، خطاب به سران رژيم صهيونيستي تاكيد كرد اين برهه از زمان همچون گذشته نيست كه شما هر جنگي را برافروختيد پيروز شويد.
رمضان عبدالله با تاكيد بر اينكه ملت فلسطين حاضر نيستند حتي يك وجب از خاك خود را در اشغال ببينند، گفت: هم اكنون 5 ميليون آواره فلسطيني در خارج از اين سرزمين به سر مي برند كه حق بازگشت به وطن خود را دارند. وي صبح پيروزي و نابودي رژيم صهيونيستي را نزديك دانست و تصريح كرد: سردمداران رژيم نامشروع صهيونيستي بايد بدانند كه شسكت و نابودي سرنوشت محتوم آنهاست. دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين در پايان سخنان خود كه در جمع نمازگزاران تهراني در دانشگاه تهران انجام شد، انتخاب رياست جمهوري اسلامي ايران را اسطوره اي عظيم و سيلي محكمي به دشمنان اين مرز و بوم عنوان كرد.
سرويس فرهنگ و معارف-
امام جمعه موقت تهران با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در خطبه هاي نمازجمعه هفته گذشته، مجموعه اين سخنان را نقشه راه نظام اسلامي دانست و تاكيد كرد: نظام ديني مخالفتي با طرح آراي مخالف نداشته و در نظام اسلامي دگرانديشي به هيچ عنوان جرم نيست اما اگر كسي اساس نظام اسلامي را هدف قرار دهد، نظام قاطعانه و مقتدرانه از خود دفاع مي كند.
آيت الله سيداحمد خاتمي، عضو مجلس خبرگان رهبري در نمازجمعه روز قدس گفت: مقام معظم رهبري در خطبه عميق خود در هفته گذشته نقشه راه نظام اسلامي را مشخص كردند و افزودند مخالفت ها و اعتراض ها در چارچوب نظام اسلامي برابر اصول 24، 26 و 27قانون اساسي، آزاد است.
وي با تاكيد بر اينكه نظام ديني مخالفتي با طرح آراي مخالف نداشته و در نظام اسلامي دگرانديشي به هيچ عنوان جرم نيست، خاطرنشان كرد: قانون اساسي مذهب اصلي كشور را اسلام مي داند اما بقيه مذاهب نيز آزادند تا در چارچوب قانون بر طبق قوانين خود عمل كنند و همواره امامان معصوم ما نيز نه تنها وحشتي از طرح آراي مخالف نداشتند، بلكه با اين افراد صحبت كرده و جوابشان را نيز مي دادند.
خطيب نمازجمعه تهران با بيان اينكه مخالفت در چارچوب نظام قابل تامل خواهد بود، تاكيد كرد: اگر كسي اساس نظام اسلامي را هدف قرار دهد، نظام قاطعانه و مقتدرانه از خود دفاع مي كند.
وي تصريح كرد: هيچ نظامي در برابر براندازي سكوت نمي كند و اين نقشه راه نظام جمهوري اسلامي ايران است.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه هيچ كس در لزوم دستيابي به وحدت ترديدي ندارد، گفت: موضوع وحدت براي هميشه يك ضرورت براي جامعه است و قرآن و روايات ائمه(ع) نيز همواره بر اين موضوع تاكيد داشته و بيشترين رهنمودهاي حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري حول همين محور است و بديهي است كه تفرقه در هر جامعه اي عامل آسيب خواهد بود.
خاتمي با بيان اينكه دلسوزان نظام نيز همواره دم از وحدت زده و اين دم زدن يك امر مقدس است، تصريح كرد: اما وحدت بايد در چارچوب نظام اسلامي و حول محور قانون اساسي كه يكي از برجسته ترين اصولش اسلام و ولايت فقيه است، باشد.
وي تاكيد كرد: وحدت حول محور راه نوراني و سياست هاي كلي نظام مورد قبول است نه اينكه هركس بنابر سليقه خود آن را تعريف كند.
خطيب موقت نماز جمعه تهران افزود: تنها راه حل اختلافاتي كه گاهي در جامعه مطرح مي شود تمكين به قانون و التزام عملي به ولايت فقيه است.
خاتمي از جمله وظايف تريبون نمازجمعه تهران را توجه به وحدت، اخلاق، تقوا، روشنگري هاي سياسي و ارتقاي بصيرت جامعه دانست و گفت: اين امر در طول 30سال گذشته به خوبي انجام شده است اما برخي كه اين روشنگري ها را از تريبون نمازجمعه برنمي تابند، در يكي دو ماه اخير، تريبون نماز جمعه را مورد هجمه هاي مختلف قرار داده و تلاش دارند تا اين روشنگري ها را تعطيل كنند اما بايد بدانند كه به فضل خدا اين امر شدني نيست و آنها نمي توانند مانع از روشنگري هاي ائمه جمعه در تريبون هاي نمازجمعه بشوند.
وي همچنين با اشاره به هفته بازگشايي مدارس، دانشگاه ها و حوزه هاي علميه، بهار پژوهش را تبريك گفت و يادآوري دو نكته را ضروري دانست و آموزش در كنار تهذيب نفس را موثر و مفيد خواند.
خاتمي با بيان اينكه آموزش و پژوهش در فضاي آرام شكل مي گيرد نه در فضاي متشنج، افزود: نهضت نرم افزاري در اين فضا رشد مي كند و مسئولان مراكز فرهنگي به اين موضوع توجه داشته باشند كه دشمنان در پي متشنج كردن فضا هستند تا علم و دانش در اين كشور شكل نگيرد و آناني كه در اين مسير گام بردارند به علم و دانش و انقلاب اسلامي خيانت كرده اند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به در پيش بودن هفته دفاع مقدس با بيان اينكه هفته دفاع مقدس برگي زرين از كتاب پرافتخار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران است، خاطرنشان كرد: در دويست سال اخير هرگاه درگيري ميان ايران و كشوري ديگر پيش مي آمد كشورهاي ديگر بودند كه باج و امتياز مي گرفتند و تنها در دوران هشت ساله دفاع مقدس بود كه بدون از دست دادن حتي يك وجب از خاك ميهن اسلامي، ملت ايران دشمن را ذليلانه و زبونانه از كشور راند.
خاتمي هفته دفاع مقدس را حاوي پيام هايي بسيار مهم و ابدي دانست و افزود: نخستين پيام آن اين است كه ملتي كه همراه امامش در صحنه باشد، شكست ناپذير است.
خطيب موقت نمازجمعه تهران گفت: فرهنگ عشق به خدا، ايثار و دفاع از دين، فرهنگ جهاد است كه نقطه مقابل آن فرهنگ دنياپرستي و اشرافي گري و فرهنگ پايبندي به زخارف بي ارزش دنيوي است و ما بايد همواره پاسدار فرهنگ شهادت باشيم.
خاتمي ولايت مداري را يكي ديگر از پيام هاي مهم دفاع مقدس دانست و گفت: همه مي دانند كه هشت سال دفاع مقدس با تدابير الهي امام راحل اداره شد و امام خميني(ره) در عمل نشان دادند ولايت فقيه توان مديريت بحران را دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه همه موظفيم هفته دفاع مقدس را گرامي بداريم، اين هفته را هفته جهاد و شهادت دانست و گفت: اعتماد به نفس، تفكر بسيجي، تحكيم وحدت و دهها پيام ديگر از دستاوردهاي دوران دفاع مقدس است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به روايتي از امام محمدباقر(ع) درباره فضيلت ماه مبارك رمضان، بر استفاده هرچه بيشتر از زمان باقيمانده از اين ماه مبارك تاكيد كرد. امام جمعه موقت تهران ضمن تسليت شهادت ماموستا شيخ الاسلام نماينده مردم كردستان در مجلس خبرگان رهبري به مردم اين استان و خانواده وي خاطرنشان كرد: ما از نزديك شاهد حسن سلوك اين عالم فرهيخته بوديم و وي بي نهايت شيفته اهل بيت(ع) به ويژه حضرت صديقه طاهره(س)، خدمتگزار مردم كردستان و از جانبداران جدي نظام اسلامي بود.
خاتمي تاكيد كرد: اين شهادت و ديگر شهادت ها و حوادثي كه در هفته گذشته در كردستان اتفاق افتاد، مي طلبد كه مقامات امنيتي- اطلاعاتي كشور با سرعت هرچه تمام تر اين تروريست ها را شناسايي كنند و اين جنايتكاران را هرچه زودتر به سزاي اعمال ننگينشان برسانند.
خاتمي در خطبه نخست نمازجمعه نيز با سپاس از حضور پرشور مردم روزه دار در راهپيمايي روز جهاني قدس، تصريح كرد: بنيانگذار جمهوري اسلامي دو راهپيمايي را به طور سراسري اعلام كردند، يكي راهپيمايي 22بهمن، سالروز پيروزي انقلاب اسلامي و ديگري راهپيمايي روز قدس كه گوياي اهتمام ملت اسلامي ما به مساله قدس در كنار مسايل ملي است.
وي افزود: صهيونيست ها تمام تلاش شان را به كار برده و مي برند كه اين راهپيمايي باشكوه برگزار نشود اما به كوري چشم آنها راهپيمايي روز قدس هر سال باشكوه تر از گذشته در ايران و ساير كشورها برگزار مي شود.
سياسي خود را خود انتخاب كنند. هر آن چه از راي مردم برآمد، نظام مردمي است.
قبل از آنكه دير شود
قدس را نجات دهيد
بنا بر اين گزارش، دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين در سخنان پيش از خطبه نمازجمعه روز جهاني قدس خطاب به سران كشورهاي عربي گفت: آيا شما نشسته ايد تا يك روز ناگهاني برايتان خبر بياورند كه اسرائيلي ها، كانالهايي زير مسجدالاقصي حفر كرده و اين مسجد در حال فروپاشي است؟ قبل از آنكه دير شود قدس را از فروپاشي نجات دهيد.
رمضان عبدالله با بيان اينكه امام خميني(ره) با بصيرت عميق، خدايي و تاريخي خود و با شناخت و آگاهي پيامبرگونه اي كه از آينده داشتند در سي سال قبل چنين روزي را به نام روز مبارك جهاني قدس ناميدند، گفت: از همان روز آن تير رها شد و اين تير همچنان در تاريخ رها شده است تا در نهايت به قلب دشمنان قدس بخورد و آنان را سرنگون كند و روز جهاني اسلام را براي همگي ما به ارمغان بياورد.
دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين گفت: آن رسالتي كه حضرت امام خميني(ره) در سي سال قبل عنوان كردند، بايد همواره گوشزد يكايك مسلمانان در اقصي نقاط جهان باشد و بايد آنان را به بيداري بكشاند تا ان شاءالله آن تيري كه رها شده است، به عنوان تير خلاص بر قلب دشمن فرود آيد.
رمضان عبدالله ادامه داد: همانگونه كه حضرت امام خميني(ره) بارها در گذشته اعلام كردند، اسرائيل يك غده سرطاني است كه در جان، بستر و جسم جهان كاشته شده است.
وي با تاكيد بر اينكه اسرائيل با انواع حيله و ساز و كارها در تلاش است كه امت اسلامي را از حمايت از ملت فلسطين بازدارد، خاطرنشان كرد: ملت فلسطين امروزه به نيابت از جهان اسلام در سرزمين فلسطين در برابر اسرائيل مي جنگد، بنابراين همگي بايد يار و حامي ملت فلسطين باشند.
دبيركل جنبش جهاد اسلامي فلسطين افزود: اگر خداي ناكرده روزي اسرائيل بتواند ملت فلسطين را

 



خبرنگاران كيهان از متن و حاشيه راهپيمايي ديروز گزارش مي دهند
پاسخ قاطع ملت ايران به توطئه چيني ضدانقلاب در روز قدس

سرويس سياسي-
مردم ايران روز جمعه يكي از باشكوه ترين راهپيمايي هاي روز جهاني قدس در سالهاي پس از انقلاب را برگزار كردند.
گزارش هاي خبرنگاران كيهان از سراسر كشور حاكي از آن است كه استقبال مردم روزه دار از راهپيمايي روز قدس كه همزمان با اقامه نمازجمعه در آخرين جمعه ماه مبارك رمضان انجام مي شود، چشمگير بوده است.
بويژه در تهران تعداد شركت كنندگان راهپيمايي روز قدس به نحو قابل توجهي با سالهاي گذشته متفاوت بود طوري كه برخي رسانه هاي خارجي نيز عدد حاضران در نمازجمعه تهران را «صدها هزار تن» تخمين زده اند.
اين در حالي است كه مشاهدات خبرنگاران كيهان از حضور ميليوني مردم تهران در نمازجمعه روز قدس و راهپيمايي آنان حكايت مي كند.
تظاهركنندگان تهراني كه از ساعات اوليه صبح در مسيرهاي اعلام شده براي راهپيمايي روز قدس حاضر شده بودند، در شعارهاي خود به ابراز انزجار از رژيم جنايتكار صهيونيستي، دولت آمريكا به عنوان بزرگترين حامي آن و همچنين دولت هاي خائن عربي در منطقه اكتفا نكرده و تحركات اخير برخي از متحدان آمريكا و اسرائيل در داخل ايران را هم كه قصد داشتند حماسه بزرگ ملت ايران در روز 22خرداد را ملكوك سازند محكوم نمودند.
به همين دليل شعار مرگ بر منافق و مرگ بر ضد ولايت فقيه در كنار شعارهاي مرگ بر آمريكا و مرگ بر اسرائيل جايگاه خاصي در راهپيمايي ديروز داشت.
دو علت
براي حضور وسيع مردم
راهپيمايي روز قدس امسال لااقل به دو علت با توجه ويژه مردم ايران مواجه شد. علت اول كه برخي راهپيمايان تهراني در گفت وگو با خبرنگاران كيهان به آن اشاره كرده اند اين است كه اكنون امت اسلامي بيش از هر زمان ديگر از احتمال خيانت منافقان است خصوصا سران برخي از كشورهاي عربي به آرمان قدس شريف احساس نگراني مي كنند. باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا كه از زمان آغاز به كار خود به عنوان يكي از سرسخت ترين حاميان اسرائيل ظاهر شده بنا دارد طي سخنان هفته آينده خود در مجمع عمومي سازمان ملل طرح جديدي را درباره آشتي اعراب و اسرائيل مطرح نمايد كه در آن اسرائيل به عنوان كشوري مستقل به رسميت شاخته شده است.
برخي گزارش ها نشان مي دهد برخي كشورهاي عربي و در راس آنها مصر و عربستان نه تنها اين طرح را پذيرفته اند بلكه در تدوين آن و تلاش براي مجبور كردن حماس به پذيرش آن -كه البته ناموفق بوده- نقش جدي داشته اند. برخي از تظاهركنندگان روز جمعه به كيهان گفتند تعقيب اخبار مربوط به فلسطين آنها را به حضور پرشورتر در اين راهپيمايي تعقيب كرده است.
علت دوم حضور چشمگير مردم ايران بويژه تهران در راهپيمايي روز گذشته اين بود كه برخي از حاميان جريان اصلاح طلب خصوصا ميرحسين موسوي كانديداي شكست خورده و آشوبگر انتخابات 22خرداد، از چند روز قبل خبر از آن داده بودند كه قصد دارند با حضور در اين راهپيمايي از آن به عنوان فرصتي براي آشوبگري استفاده نمايند. مردم تهران و برخي ديگر از شهرهاي بزرگ ديروز با حضور وسيع در راهپيمايي روز قدس عملا امكان هرگونه تحرك قابل توجه را از آشوبگران سلب كردند به گونه اي آشوبگران جز برخي تجمعات كور و شعارهاي پراكنده قادر به انجام هيچ اقدام ديگري نشدند و راهپيمايي روز قدس با كمترين حاشيه برگزار شد.
آخرين نفس هاي آشوبگران
در حالي كه از چند روز قبل پايگاه هاي اينترنتي وابسته به اصلاح طلبان به همراه تقريبا تمامي تلويزيون هاي ماهواره اي ضدانقلاب از جمله بي بي سي فارسي و صداي آمريكا از «سبزها»(؟!) خواسته بودند كه با حضور در اين راهپيمايي «قدرت خود را به رخ نظام بكشند»(!) آنچه عملا ديروز رخ داد اين بود كه آشوبگران نتوانستند جمعيتي بيش از 2 الي 3 هزار نفر را پاي كار بياورند كه با توجه به جمعيت 5/2ميليوني راي دهندگان به موسوي در تهران قبل از هر چيز نشان دهنده عمق رويگرداني تهراني ها از موسوي و اغتشاشگران حامي اوست.
علاوه بر اين، به دليل ازدحام جمعيت مؤمن در خيابان هاي منتهي به دانشگاه تهران آشوبگران- برخلاف نمازجمعه يك ماه پيش هاشمي رفسنجاني- به هيچ وجه موفق به حضور در اطراف دانشگاه نشدند و به تجمع در فواصل دور خصوصا ميدان هاي هفت تير و فاطمي بسنده كردند. به عبارت ديگر تعداد اندك آشوبگران با گرفتن حداكثر فاصله از خيل نمازگزاران سعي كردند از هرگونه مواجهه با آنها اجتناب نمايند.
پس از پايان نمازجمعه تهران آشوبگران به مدت يكي دو ساعت توانستند ميدان هفت تير و حوالي ميدان فاطمي خصوصا خيابان استاد مطهري را ناآرام نمايند. در اين درگيري ها كه به سرعت فروكش كرد تعداد بسيار اندكي از آشوبگران كه از قبل با چماق، سنگ و خصوصا بطري هاي آب(!) مجهز شده بودند، به درگيري با نيروي انتظامي پرداختند و البته پس از مدت كوتاهي مجبور به ترك خيابان شدند. برخي گزارش هاي دريافتي كيهان از دستگيرشدن حدود 40 نفر از اغتشاشگران و همچنين مضروب و زخمي شدن برخي از نيروهاي بسيجي و مردم عادي توسط اغتشاشگران حكايت مي كند. با وجود آنكه به گفته يك منبع مطلع در فرمانداري تهران بسيج در كنترل ناآرامي هاي محدود روز جمعه هيچ مسئوليت رسمي نداشته، آشوبگران به برخي از مردم عادي صرفا به دليل چهره ظاهري آنها هجوم برده و آنها را مضروب ساخته اند.
با وجود آنكه ناآرامي هاي ديروز تهران بسيار كم رمق بود و به اعتقاد بسياري از تحليلگران بيشتر به نوعي نمايش براي تلويزيون هاي خارجي شباهت داشت تا اعتراض خياباني؛ اكنون روشن شده است كه دشمنان ملت ايران تلاش دارند با سوء استفاده از تجمعات بزرگ مردمي و به راه انداختن آشوب هاي پراكنده همچنان خود را زنده و سرپا جلوه دهند. برخورد قاطع با آشوبگران و خصوصا سران آنها تنها راه خاتمه پيدا كردن اين ناآرامي هاي مقطعي است.
اعتراض گسترده مردم به حضور خاتمي، موسوي و كروبي
خبرنگاران كيهان همچنين از اعتراض گسترده مردم به حضور خاتمي، كروبي و موسوي در راهپيمايي روزقدس خبر دادند.
«سيدمحمد خاتمي» كه حدود ساعت يازده ونيم در تقاطع خيابان فلسطين و بلوار كشاورز قصد داشت به جمعيت راهپيمايان روز قدس بپيوندد با خشم مردم مواجه شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، راهپيمايان به محض ديدن خاتمي شروع به سردادن شعار «مرگ بر منافق» كردند. خاتمي با مشاهده چنين صحنه اي مجدداً سوار بر خودرو شد تا از محل دور شود. وي اين اقدام را در حالي انجام داد كه در حلقه پليس قرار داشت. اين گزارش حاكي از آن است كه در مسير دور شدن خودرو خاتمي راهپيمايان تا فاصله طولاني با سر دادن شعارهايي خشم خود را از حضور وي ابراز كردند.
حضور مهدي كروبي در راهپيمايي نيز خشم مردم را برانگيخت
راهپيمايان با مشاهده مهدي كروبي، شروع به سر دادن شعارهاي «كروبي دروغگو- جزايري يادت نره» و «كروبي بازداشت بايد گردد» كردند.پس از اعتراض گسترده مردم عليه كروبي، يكي از محافظان كروبي با پرتاب گاز اشك آور به ميان مردم سعي كرد فضاي موجود بر راهپيمايي را مغشوش نشان داده و درگيري ايجاد كند. از سوي ديگر به گزارش خبرنگار كيهان اتومبيل كروبي در حال عبور از ميان جمعيت بدون توجه به حضور مردم، عده اي را زير گرفته و موجب مصدوم و مجروح شدن برخي راهپيمايان گرديده است.
ميرحسين موسوي نيز كه به همراه چندين محافظ خود حدود ساعت دوازده در چهار راه ولي عصر حضور يافته بود پس از مشاهده اعتراض گسترده مردم و شعارهاي «مرگ بر موسوي منافق» و «موسوي، موسوي ننگ به نيرنگ تو- خون جوانان ما مي چكد از چنگ تو»، مجبور شد سوار خودرو شخصي خود شده و از صحنه فرار كند. موسوي پس از سوار شدن به خودروي پاترول، با پرتاپ اشيايي از سوي مردم و كوبيدن مشت هاي معترضان به شيشه خودرويش روبرو شد.

 



آژانس در پاسخ به آسوشيتدپرس: هيچ مدرك پنهاني درباره ساخت سلاح هسته اي توسط ايران وجود ندارد

آژانس بين المللي انرژي اتمي در بيانيه اي تاكيد كرد كه هيچ گونه مدركي كه ثابت كند ايران داراي برنامه تسليحات هسته اي است وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه آژانس در اين بيانيه ، گزارش خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس را شديداً تكذيب كرد كه اخيراً مدعي شد كارشناسان امور ايران در آژانس بر اين باورند كه تهران داراي توانمندي ساخت بمب هسته اي است و اكنون در حال توسعه يك سيستم موشكي قادر به حمل كلاهك اتمي است. آژانس بين المللي انرژي اتمي در بيانيه خود تاكيد كرد: با توجه به گزارش اخير اين رسانه (آسوشيتدپرس)، آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح مي كند كه هيچ گونه مدرك روشني وجود ندارد كه ثابت كند يك برنامه تسليحات هسته اي در ايران وجود دارد يا قبلاً وجود داشته است. در اين بيانيه همچنين برخي ادعاها مبني بر مخفي كردن برخي اطلاعات درباره برنامه هسته اي ايران از سوي آژانس به شدت رد شده است.
آمريكا و فرانسه مدعي شده اند كه آژانس بين المللي انرژي اتمي برخي اطلاعات كه نشان دهنده فعاليت هاي نظامي برنامه هسته اي ايران است را مخفي مي كند.
براساس اين گزارش اين كشورها از پيش از زمان انتشار گزارش جديد آژانس انرژي اتمي درباره ايران و در حالي كه از مفاد اين گزارش در تاييد برنامه هسته اي ايران اطلاع يافته بودند، با جنجال رسانه اي سعي كردند تا آژانس را به مخفي كاري در قبال برنامه هسته اي ايران متهم كنند.
در بيانيه آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين باره آمده است: آژانس هيچ دليل محسوسي درباره وجود يا عدم وجود برنامه هسته اي نظامي در ايران در اختيار ندارد.
در ادامه اين بيانيه آمده است: همانگونه كه «محمد البرادعي» مديركل آژانس در نشست شوراي حكام در نهم سپتامبر بيان كرد، ادعاها دراين باره كه آژانس اطلاعاتي درباره ايران را مخفي مي كند، كاملاً سياسي بوده و بي پايه و اساس است. پيش از اين البرادعي نيز هرگونه اتهام مبني بر اينكه وي مداركي را درباره مطالعات تسليحاتي كردن برنامه هسته اي را مخفي كرده است، رد كرده و اين اتهامات را «بي اساس و داراي انگيزه سياسي» خوانده بود.وي در آغاز نشست شوراي حكام 35 عضوي آژانس بين المللي انرژي اتمي با اشاره به اينكه اين اتهامات ابتدا توسط رژيم صهيونيستي و اخيراً توسط فرانسه مطرح شدند، افزود: اين ادعاها كاملاً بي اساس و با انگيزه سياسي هستند. چنين تلاش هايي كه براي تحت تاثير قرار دادن دبيرخانه آژانس و تضعيف استقلال و بي طرفي آن هستند، نقض كننده قانون آژانس اتمي بوده و فورا بايد متوقف شوند.

 



رئيس جمهور در سخنراني روز جهاني قدس: امروز «فلسطين» مهمترين مسئله جهاني است

سرويس فرهنگ و معارف-
رئيس جمهوري اسلامي ايران در سخنان پيش از خطبه نمازجمعه روز جهاني قدس، مهم ترين مسئله جهان را مسئله فلسطين دانست و تصريح كرد: روز قدس روز وحدت مسلمانان و وحدت جامعه بشري در برابر قدرت هاي ظالم و غاصب است و به لطف خداوند پس از 30سال روز قدس به روز سرنوشت ساز كل جهان تبديل شده است.
دكتر محمود احمدي نژاد با بيان اين كه روز قدس، روز تلاش براي نجات فلسطين و بشريت از استيلاي ستمگران جهاني است، گفت: امروز يك صف بندي جديد در دنيا پيدا شده است؛ چنان كه در يك طرف اين صف تمام آزاديخواهان، عدالت طلبان، موحدان، پاكان و انسان هاي صالح و خداجو قرار دارند و از طرف ديگر سلطه گران، استعمارگران و جنايت كاران.
احمدي نژاد با اشاره به تاريخچه تشكيل رژيم صهيونيستي و غصي سرزمين هاي فلسطيني با كمك برخي دولت هاي استعماري از جمله انگليس اظهار كرد: قبل از جنگ جهاني دوم فعاليت هاي صهيونيست ها گسترش پيدا كرد و در كشورهاي اروپايي يك نمايش پيچيده به نام يهودي ستيزي راه انداختند؛ البته برخي مردم اروپا و دولت هاي آنها به خاطر رفتار بخشي از يهودي ها از آنها متنفر شده بودند و علاقه داشتند آنها را از اروپا بيرون كنند؛ اما اصل طراحي يهودي ستيزي توسط دولت ها و سياستمداران اروپايي و شبكه هاي صهيونيسم طراحي شد و در اين ارتباط صدها فيلم و كتاب درست كردند.
رئيس جمهور ادامه داد: بعد از جنگ جهاني دوم مدعي شدند در طول اين جنگ ماجراي هولوكاست رخ داده و به ادعاي آنها تعداد زيادي از يهودي ها در كوره هاي آدم سوزي كشته شده اند. آنها در واقع دو شعار را جا انداختند؛ مظلوميت قوم يهود با دروغ ها و طراحي هاي پيچيده تبليغاتي و ديگر اينكه آنها نيازمند يك سرزمين مستقل اند. آنها در ايجاد اين فضا قوي عمل كردند؛ به نحوي كه جامعه جهاني را تحت تاثير اين امر قرار دادند.
احمدي نژاد افزود: در چهار سال گذشته سؤال ما از آن ها اين بود كه اگر ماجراي هولوكاست واقعاً رخ داده چرا اجازه نمي دهيد در مورد آن تحقيق شود؟ راجع به همه چيز تحقيق آزاد است، اما در مورد اين ماجرا يك جعبه سياه درست كرده اند كه اجازه نمي دهند باز و بازخواني شود و مي خواهند از آن سوءاستفاده كنند. سؤال ما اين است كه چرا اجازه نمي دهيد از اين ماجرا رمزگشايي و حقيقت و واقعيت آشكار شود؟
وي هم چنين با بيان اين كه امروز مهمترين مسئله جهان مسئله فلسطين است و ما طراحي هاي استكبار را زير سايه صهيونيست ها مي دانيم، اظهار كرد: ما سؤال داريم كه اگر هولوكاست رخ داده كجا رخ داده؟ مگر غير از اروپا بوده؟ چه كساني مدعي هستند كه يهودي ستيزي در آن زمان ايجاد شده است؟ اين يهودي ستيزي در كجا رخ داده است؟ در اروپا. چه كساني آن را ايجاد كرده اند؟ دولتمردان اروپايي آن را ايجاد كرده اند.
احمدي نژاد گفت: اروپايي ها براي اينكه يهودي ها را از اروپا برانند و در فلسطين مستقر كنند يهودي ستيزي را ايجاد كردند، و دو كار متضاد را هم پايه هم پيش بردند. يهودي ستيزي را خود طراحي و در كنار آن از جنايت هاي صهيونيست ها بي چون و چرا حمايت كردند، كه هر دوي اين كارها براي تحقق اهداف استعماري و سلطه بر منطقه و جهان بود.
رئيس جمهور ادامه داد: اگر اين ادعاي آنها را كه آنها يك سرزمين مستقل داشته باشند بپذيريم و در واقع اين منطق آنها را بپذيريم پس بايد اين حق را به تمام اقوام و ملل مختلف داد و اگر اين حق را داد، چه اتفاقي مي افتد؟ اگر اين استدلال را بپذيريم پس بايد اين حق را به سرخ پوست هاي آمريكايي نيز بدهيم. سرخ پوست هاي آمريكايي كه سال ها قبل در آمريكا زندگي مي كردند، فرهنگ انساني داشتند، آنها به اين سرخ پوستان حمله كردند و كشتار وسيعي انجام دادند و سرزمين شان را اشغال كردند. اگر بپذيريم اينها در فلسطين و يا در سرزمين ديگري يك كشور مستقل يهودي داشته باشند بايد بپذيريم سرزمين آمريكا را تحويل سرخ پوستان آن بدهند، هم چنين با توجه به اينكه در اروپا نيز اقوام مختلفي حضور دارند بايد اروپا نيز به 72 كشور مستقل تبديل شود و مثلاً روسيه هم تكه تكه شود؛ پس مي بينيم با پذيرش اين استدلال چه وضعيتي ايجاد مي شود. آيا نقطه امني در جهان وجود خواهد داشت؟ وي افزود: اين منطق زيربناي ناامني و جنگ هاي گسترده در جهان خواهد بود و همه را به برداشتن سلاح و استفاده از آن براي حل مسائل تشويق مي كند؛ اين يك منطق غيرانساني و باطل است.
وي همچنين گفت: فرض كنيد با اغماض اين منطق را براي قوم يهود بپذيريم، اينها بايد در كجا ساكن شوند؟ چرا در فلسطين ساكن شوند؟ چرا در اروپا و كانادا مستقر نشوند و دولت هاي آنها از آنان حمايت نكنند تا نگراني درمورد آنها نداشته باشيم؟
احمدي نژاد گفت: چرا مردم فلسطين بايد خسارت اين موضوع را بدهند؟ شما اروپايي ها ادعا مي كنيد جنايت و يهودي ستيزي كرده ايد، چرا مردم فلسطين خسارت آن را بدهند و آن را جبران كنند؟
رئيس جمهور در ادامه سخنانش گفت: ملت هاي منطقه يك گناه بزرگ مرتكب شدند و آن هم غفلت تاريخي در ابتداي قرن بيستم بود؛ اين غفلت باعث شد دشمن بيايد و يك سرپل مهم در قلب خاورميانه و دنياي اسلام را در اختيار بگيرد.
وي افزود: جنايتكاران به بهانه و ادعاي جنايتي كه مردم منطقه در آن نقشي نداشتند، آمدند و بيش از شصت سال جنايت كردند، چندين جنگ بزرگ ايجاد و ميليون ها نفر آواره شده اند، هزاران نفر زنداني و هر روز ترور و موشك باران و خانه ها و مزارع به آتش كشيده و زير شني بولدوزرها متلاشي مي شود، خون ها ريخته مي شود و هر روز كشورهاي منطقه در معرض تهديد جنايتكاران صهيونيستي هستند؛ نه تنها كشورهاي منطقه بلكه كشورهاي جهان در معرض تهديد رژيم صهيونيستي هستند.
احمدي نژاد گفت: بهانه تأسيس رژيم صهيونيستي يك دروغ و فساد است؛ يك دروغ متكي به يك ادعاي غيرقابل استناد و افسانه اي؛ اشغال سرزمين فلسطين هيچ ارتباطي به ماجراي هولوكاست ندارد.
رئيس جمهور ادامه داد: هم ادعا فاسد است، هم بهانه فاسد است، هم دست اندركاران و حاميان فاسد هستند. همه شان جنايتكاران تاريخي هستند؛ كساني هستند كه 500سال دنيا را به استعمار كشيده و چپاول كرده اند، تازه اگر ادعاي آنها را بپذيريم بايد آنان را به دادگاه بسپاريم و مجازات كنيم. امروز هم بهانه فاسد است، هم راهكار كه اشغال سرزمين ديگران است يك فساد بزرگ است و هم اقدام كنندگان خود ظالم و فاسد هستند. معلوم است از اجتماع چند فاسد و چند فساد چه چيزي بيرون مي آيد؛ رژيم و جنايت كاراني بيرون مي آيند كه هر كاري اراده كنند انجام مي دهند. اين رژيم صهيونيستي به معناي حقيقي كلمه يك شجره خبيثه است؛ همه ريشه و ساقه و برگ و برش جنايت و ظلم و فساد عليه بشريت است.
رئيس جمهور در ادامه با بيان اين كه آنها به دنبال ايجاد تفرقه و درگيري دائمي و ايجاد فاصله بين ملت ها هستند، اظهار كرد: مقابله با اين رژيم يك امر اعتقادي و ديني و اسلامي است؛ چون اينها مطلقا دين ندارند.
احمدي نژاد گفت: اين يك دروغ بزرگ است كه صهيونيست ها را معادل يهود و يا مسيحيت قرار مي دهند؛ اينها نه مسيحي هستند و نه يهودي و نه ديني دارند؛ اينها ضد اديان الهي هستند، آمده اند تا همه ارزش هايي را كه پيامبران الهي آورده اند منهدم كنند.
احمدي نژاد در ادامه با بيان اين كه «مقابله با رژيم صهيونيستي يك امر انساني است» اظهار كرد: اصل موجوديت اين رژيم توهين به كرامت انسان هاست. افسانه هولوكاست را راه مي اندازند، دروغ مي گويند، نمايش بازي مي كنند، خودشان يهودي ستيزي راه مي اندازند، از يك طرف خود پرچم حمايت از يهودي ها را بلند و از طرف ديگر همه ارزش هاي انساني را پاي اين رژيم قرباني مي كنند. همين ها كه وقتي پاي يك گربه در كشورهايي مثل ملت ما كه عليه سياست هاي آنها هستند، زير ماشين شهرداري مي رود و يا يك نفر در خيابان پايش به جدول مي گيرد و دستش خراشيده مي شود، دهها قطعنامه حقوق بشر صادر مي كنند، ادعاهاي حقوق بشري و انساني شان وقتي به رژيم صهيونيستي مي رسد، رنگ مي بازد و آنجا ديگر موضوعيت ندارد.
وي گفت: همه جنايت ها را پوشش مي دهند و حمايت و به قول خودشان ماست مالي مي كنند، به طور مطلق از جنايت ها حمايت مي كنند و وقتي به كشورهايي مثل ما مي رسند كه انتخابات صددرصد آزاد در آن برگزار مي شود، يك نفر را اين گوشه و كنار پيدا مي كنند و حرفي از دهانش مي كشند كه «اي داد و بيداد! در ايران آزادي مخدوش شد»، اما وقتي به فلسطين مي رسيم ديگر شعار آزادي وجود ندارد و براي مردم فلسطين آزادي و حقوق بشر معنا ندارد.
رئيس جمهور ادامه داد: شعار دموكراسي مي دهند اما وقتي چهل ميليون نفر در آزادترين انتخابات تاريخ بشر شركت مي كنند، مي گويند نخير! دموكراسي نيست. همين ها در فلسطين اجازه نمي دهند مردم فلسطين سرنوشت خود را تعيين كنند؛ در واقع دموكراسي وقتي به فلسطين مي رسد پاي حاكميت جنايت بار صهيونيست ها قرباني مي شود.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به جنگ هاي رژيم صهيونيستي با حزب الله و غزه گفت: در جنگ 33 روزه چقدر آدم كشتند، در جنگ 22 روزه چه كردند و چقدر زن ها و كودكان را كشتند؟ قريب به سه سال است كه مردم غزه از نظر آب و غذا و دارو در محاصره هستند، صداي اين قدرت ها در نمي آيد. آنجا ديگر حقوق بشر و انسانيتي مطرح نيست، بچه ها در آغوش مادر قطعه قطعه مي شوند، اما آنها با گستاخي مي ايستند و از اقدامشان دفاع مي كنند.
وي گفت: روز قدس نقطه اتحاد همه بشريت براي دفاع از كرامت و حقوق انسان ها و آرمان آزادي قدس يك آرمان بشري است. حتي مردم اروپا و آمريكا از صهيونيست ها بيزار و متنفر هستند و در مقابل آنها احساس تحقير و تحميل مي كنند.
احمدي نژاد تصريح كرد: باور من اين است كه با شكل گيري كامل شبكه جهاني صهيونيسم آنها بر سرنوشت دولتهاي اروپايي و دولت آمريكا مسلط شده اند. امروز دنيا ببيند بسياري از دولتهاي غربي متعهد به حمايت از صهيونيست ها هستند و بقاي خود را در بقاي صهيونيست ها مي بينند؛ چنان كه در تبليغات انتخاباتي خود به عنوان يك الزام، بايد تعهد بدهند از صهيونيست ها حمايت مي كنند.
وي گفت: حتي شرط حضور در مناصب كليدي در بعضي دولت هاي اروپا و آمريكا تعهد به حمايت از صهيونيست هاست و اگر مي خواهند رئيس دولت شوند بايد در محفل صهيونيست ها تعهد دهند و تعظيم و وفاداري خود را اثبات كنند و بعد اجازه داشته باشند در عرصه هاي سياسي حاضر شوند.
رئيس جمهور ادامه داد: بعضي از اين كشورهاي اروپايي و بعضي سياستمداران آمريكايي هرچه عليه خودشان و دولتشان شعار دهيد، تحمل مي كنند. اين را به ما گفته اند كه هر چه مي خواهيد عليه ما شعار دهيد بدهيد، اشكال ندارد، اما عليه اين صهيونيست ها شعارندهيد، اينها ما را تحت فشار قرار مي دهند. برخي دولت ها هنوز رسما به صهيونيست ها باج مي دهند، بسياري از شركت هاي بزرگ در اروپا و آمريكا نيز تا سهامدار صهيونيست نداشته باشند مورد حمايت قرار نمي گيرند و نمي توانند كار اقتصادي كنند. صهيونيست ها در برخي كشورهاي اروپايي هم وقتي كار اقتصادي مي كنند از ماليات معاف هستند. بسياري از رسانه ها و شبكه هاي رسانه اي غرب و مراكز ساخت فيلم و انتشار كتاب هم در تسلط صهيونيست هاست.
احمدي نژاد با بيان اين كه صهيونيست ها به دنبال ايجاد شبكه امپراطوري سلطه بر جهان هستند، گفت: صهيونيسم نماد كامل نژادپرستي در عصر ماست؛ كساني كه جز براي حزب خود براي احدي ارزش قائل نيستند، حتي اگر آن فرد رئيس جمهور آمريكا باشد، اگر در برابر جنايات آنها بايستند، او را تحت فشار قرار مي دهند و اگر دستشان برسد او را ترور خواهند كرد.
وي در ادامه خطاب به ملت ايران گفت: با همت، ايستادگي، هوشمندي و تبعيت شما از امام و خط نوراني ولايت، روز قدس به روز تجديد حيات و تجديد عزت و عظمت و روز تجديد ارزش هاي الهي و انساني تبديل شده است. امروز ملت ايران پرچمدار همه خوبي ها در جهان است. بدانيد پرچمداري روز قدس يعني پرچمداري همه ارزش هاي الهي و انساني، پرچمداري توحيد، عدالت، صلح، دوستي و پاكي و مبارزه براي آزادي فلسطين ضامن اقتدار و امنيت ملي و سرافرازي در جهان است.
احمدي نژاد خطاب به بعضي دولت هاي منطقه هم گفت: شما از خشم ملت هاي خود نسبت به رژيم صهيونيستي اطلاع داريد. بدانيد اين رژيم رو به زوال است، خود را به آن پيوند نزنيد، هرچقدر به اين جنايتكاران نزديك شويد به همان اندازه از مردم خود دور مي شويد، پايه هاي استقرار خود را سست مي كنيد، بياييد با مردم خود باشيد؛ اين به نفع شماست.
وي ادامه داد: متاسفانه نام بعضي از شما پاي فهرست طولاني جنايات صهيونيستي در لبنان، غزه و سرزمين فلسطين ثبت شده است، تلاش كنيد ننگ همراهي با كثيف ترين جنايتكاران تاريخ بر پيشاني شما ثبت نشود. ما به شما علاقه منديم، اين رژيم رفتني است، سرنوشت خود را به اينها گره نزنيد.
وي در ادامه خطاب به چند دولت حامي اين رژيم اظهار كرد: بدانند به فضل الهي عمر اين رژيم به پايان رسيده است و دستشان براي ملت ها رو شده است. شما دستتان باز شده و نقشه تان را ملت ها خوانده اند. بدانيد اشغال گري و تجاوز به پايان راه رسيده است و دليل آن هم ساده است. شما براي تخريب يك ساختمان 5 هزار دلاري در غزه يك موشك يك ميليون دلاري مي زنيد، اين معادله شكست است و محال است كه طرف يك ميليون دلاري به پيروزي برسد.
رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه دوران رژيم صهيونيستي رو به پايان است، گفت: آنها زماني شعار «از نيل تا فرات» را سر مي دادند، اما امروز براي حفظ امنيتشان دور خود ديوار مي كشند؛ دوران اضمحلال آنها آغاز شده است. احمدي نژاد هم چنين با بيان اين كه شنيده ايم مي خواهند در مورد فلسطين طرح جديدي ارائه كنند، گفت: بدانند اگر اين طرح تامين كننده حقوق كامل مردم فلسطين نباشد مانند طرح هاي ديگر به زباله دان تاريخ خواهد رفت.
رئيس جمهور خطاب به ملت فلسطين نيز گفت: ملت فلسطين بايد بداند هرچه دارد از مقاومت است و بايد هوشيار باشد؛ چرا كه آنها مي خواهند تفرقه ايجاد كنند و انديشه مقاومت را بخشكانند. بدانيد كه حق پيروز و خداوند با مجاهدان است، ملت ايران نيز تا آخر در كنار شما خواهد بود.
وي افزود: دبيركل سازمان ملل متحد نيز بايد گزارش كاملي از جنايت هاي جنگي صهيونيست ها در غزه بدهد و جنايتكاران بايد محاكمه شوند؛ اين خواست تمام ملت هاست.
احمدي نژاد با اشاره به سفرش به نيويورك افزود: شنيده ايم قصد دارند در نيويورك نيز عده اي را جمع كنند تا سروصدا كنند. ما به آنها مي گوييم بدانيد دوران اين حركت هاي مذبوحانه به پايان رسيده است، اين حركت ها ارزشي ندارد و ملت ايران براي اين حركت هاي شما سر سوزني تره خرد نمي كند.
وي هم چنين گفت: بدانيد ملت ايران امروز يك بار ديگر با اين تجمع باشكوه در سراسر كشور اعلام كرد پاي آرمان هاي انقلاب ايستاده و به آرمان هاي انقلاب، عدالت، توجه و حمايت از مظلومان جهان و مقابله با ظالمان پايبند است. دنيا بداند ملت ايران به اين آرمان هاي بلند پايبند است و پرچم آزادگي و عزت و شرفي را كه برافراشته، هرگز بر زمين نخواهد گذاشت.

 



خودسازي در ايام جواني و تحصيل، رمز موفقيت

ما يك جاني داريم كه اگر ان شاء الله اين را محافظت بكنيم، يك فرشته اي است براي همه ما. و اگر خداي ناكرده آن را رها كنيم، اين يك اهرمني مي شود كه اولين خطر و ضررش متوجه خود ماست. بنابر اين ما در دعا، نيايش ها، در نماز، غير نماز از خداي سبحان يك جان آرامي طلب بكنيم.
راز موفقيت و عدم لغزش در مسئوليت ها
اينكه شما مي بينيد خيلي ها در اوائل طلبگي يا دانشجوئي با صفا بودند، اما همين كه فارغ التحصيل شدند؛ به كار تقنين يا اجراء يا قضاء پرداختند، مشكلاتي اينها را تعقيب مي كند، براي همين است كه در دوران تحصيل، خود را خوب نساختند. الآن غالب اينها كه مشكلاتي دارند، هم براي خودشان ، هم براي كشور، هم براي امت اسلامي؛ قبلا هم مثل ما بودند، بالأخره يا طلبه بودند ، يا دانشجو و داعيه اخلاص هم داشتند. بعد وقتي امتحان پيش آمد، خيلي ها دست شان مي لرزد، پايشان مي لرزد. ما چه بكنيم وقتي كه به مرز امتحان رسيديم، ديگر دست و پاي صاف و سالمي داشته باشيم؟! اين را در دوران جواني و در دوران تحصيل بايد فراهم بكنيم.
ما هيچ چاره اي نداريم مگر اينكه درس خواندن را شرط كافي ندانيم؛ شرط لازم بدانيم، نه كافي! حالا يا در حوزه، يا در دانشگاه درس ها را بايد بخوانيم، اما اين «جان ملكوتي» كه خدا به ما داد، اين يك ترازوي خوبي است. فرمود: اين يك شامه اي دارد، اين يك باصره اي دارد، اين يك لامسه اي دارد، اين يك ذائقه اي دارد، اين يك سامعه اي دارد؛ اينها را كر و كور نكنيد!
ضرورت عدم دخالت در شامه معنوي براي فهم آلودگي گناهان
ما چرا وقتي از ميدان زباله مي گذريم ، به سرعت عبور مي كنيم؛ بيني مان را مي گيريم؟! براي اينكه شامه ما، ما را باخبر مي كند! باطن گناه هم همين است، باطن رشوه هم همين است، باطن خلاف و فتنه هم همين است؟ باطن باند بازي هم همين است. و گرنه در قيامت كه ديگر جاي زباله نيست كه بوي بد در بيايد! همين بوي بد گناه، آدم را رسوا مي كند! اين از بيانات نوراني رسول گرامي(ص) است، فرمود: تعطروا بالاستغفار لا تفضحنكم روائح الذنوب (1). خودتان را با استغفار معطر كنيد كه بوي بدگناه شما را رسوا نكند.
اينكه مي بينيد هر از چند وقتي يك كسي كه در اين لباس (لباس روحانيت) است يا در لباس ديگر است، سر از دادگاه ويژه يا سر از زندان در مي آورد به جرم اختلاس، همين است. او اگر يك شامه اي مي داشت، مي فهميد اين كار، بد بوست، و نمي كرد. اين شامه را خدا به ما داد، فرمود: مواظب باشيد اين را نبنديد. چرا انسان سرما خورده كه گرفتار يك ويروس است، بو را استشمام نمي كند؟ چون بيني او بسته است. مي گويند: مزكوم از رائحا مسك فرار مي كند؛ كالفرار المزكوم من رائحه المسك.«مزكوم» يعني زكام شده.كسي كه سرما خورده، بيني اش بسته است؛ او دركي از نظر شامه ندارد!
استشمام بوي بدگناه به مدد شامه دروني خدا داد
و اگر كسي مزكوم نباشد، بيني اش بسته نباشد، آن بيني دروني اش باز باشد؛ مانند يعقوب (ع) سخن مي گويد كه از فاصله 80 فرسخي بوي پسر را مي شنود. حالا ما 80 فرسخ نه، اما از 8 سانتي متري بايد بوي بد رشوه را بشنويم. يعني اين آقا كه امروز آمده، پشت درهاي بسته از ما امضاء مي خواهد؛ كار دارد! اين نمي گويد امضاء بكن، مي گويد: آبرويت را به من بده!! يعني فرمود: يك عده صم بكم عمي فهم لا يعقلون (2) يعني ما كه اينها را كر و كور خلق نكرديم! و منظور اعضاء و جوارح ظاهر هم نيست!
وجود هويتي خارج از جسم ظاهري انسان
درباره منافقان تعبير قرآن اين است كه: في قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا(3) همه متخصصان قلب وقتي نوار قلب مي گيرند، آزمون قلب به جا مي آورند، مي بينند اين جوان سالم است. اما خداي دل آفرين فرمود: او از نظر دل، مريض است. معلوم مي شود يك بيماري ديگر است! پس يك شامه اي ما داريم، يك چشمي داريم، يك گوشي داريم.
«رؤياهاي صادقانه»، دليلي بر وجود هويت دروني
و خارج از جسم مادي انسان
به دليل اينكه اين انسانهائي كه خواب هاي خوب مي بينند، با كدام چشم مي بينند؟ حالا خواب هاي اضغاث احلام، حسابي ندارد، اما همه ما در مدت زندگي بالاخره رؤياهاي صادقانه اي را داريم، يعني چيزي كه در آينده مي خواهد اتفاق بيفتد، مي بينيم. حالا براي خود ما اتفاق نيفتاده، براي ديگران اتفاق افتاده كه ما يقين داريم. اين چيزي كه هنوز واقع نشده، چند روز بعد بايد واقع بشود، در موطن خاص خودش وجود دارد؛ اين آقا دارد مي بيند! او با اين چشم فيزيكي نمي بيند! اين بسته است و در بستر خواب است. پس يك چشم ديگري ما داريم؛ آن را هدر ندهيم، آن را كور نكنيم. آن در بيداري هم به داد ما مي رسد. فرمود: آن چشم را كور نكنيد، آن گوش را كر نكنيد، آن زبان را گنگ نكنيد؛ اين به داد شما مي رسد. فرمود اين كارها را انجام بدهيد، آن براي هميشه آن مي ماند.
راه اخلاص در اعمال
و اگر هم خواستيد نماز بخوانيد، در تمام كارهايتان اينطور باشد؛ حالا اختصاصي به نماز ندارد. منتها چون نماز ستون دين است، به عنوان الصلاه عمود الدين (4) شناخته شده است، درباره نماز فرمودند: در هركار خير هم همين طور است. فرمودند: وقتي نماز مي خوانيد، بنايتان بر اين باشد كه اين آخرين نمازتان است. اگر ما بدانيم اين آخرين نماز ماست، چه جور نماز مي خوانيم؟! با كي داريم حرف مي زنيم؟ اينها را ما وقتي باور مي كنيم كه با كسي كه ما را آفريد، جهان را آفريد، ربط ما و جهان را تنظيم مي كند، با او داريم حرف مي زنيم؛ و با او درد دل مي كنيم، كار هم از او مي خواهيم. آن وقت او به ما گرايش مي دهد، راحت مي شويم! فرمود: وقتي نماز مي خواني؛ اذا صليت صل صلاه مودع(5). اين از بيانات نوراني رسول گرامي (ص) است. فرمود: مثل اينكه آخرين نمازتان است.
پس اگر ما بدانيم آخرين نمازمان است، با اخلاص مي خوانيم! يك كار خيري هم حالا مي خواهيم بكنيم، مشكل كسي را مي خواهيم حل بكنيم؛ اگر بدانيم كه اين آخرين كار خيري است كه داريم مي كنيم، ديگر بازي نمي كنيم! نه كسي را فريب مي دهيم، نه فريب كسي را مي خوريم و فرازمندانه و سربلند زندگي مي كنيم. وقتي آدم نخواهد كسي را فريب بدهد، يا فريب كسي را نخورد، ديگر سرافكنده نيست.
لزوم ايمان به لقاي پرودگار و تسليم در برابر قضا و قدر الهي
در دعاهايتان هم بگوئيد: اللهم اني اسلك نفسا مطمئنه تؤمن بلقائك و ترضي بقضائك و تقنع بعطائك (6). خدايا! من جاني از تو مي طلبم كه به لقاي تو ايمان داشته باشد. يعني بداند كه روزي، تو را مي بينم. روزي، رخش ببينم و تسليم وي كنم. به قضا و قدر تو؛ چون تو حكيمانه و مهربانانه تزيين مي كني، من راضي باشم و آنچه سهم من است، به من داده اي؛ من قانع باشم. ما كه نمي توانيم؛ بسياري از مردمند كه به وسيله داشتن مال به چاه افتادند. ما كه نمي دانيم مصلحت ما در چيست! ما تلاش و كوشش مان را بايد بكنيم، هم مشكل خودمان را حل كنيم، مشكل جامعه را، مشكل نظام را؛ اشتغال را، مشكل بيكاري را، مسكن را، ازدواج جوانها را؛ مخصوصاً ازدواج جوانها.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظله العالي) در جلسه درس اخلاق
در ديدار با جمع كثيري از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم،
قم - فروردين 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 - وسائل الشيعه /16/70 2 - سوره بقره/171
3- بقره / 10 4- وسائل الشيعه / 4 / 27
5- مستدرك الوسائل / 4 / 99 6- تهذيب الاحكام / 3 /90
خوان حكمت روزهاي دوشنبه و پنج شنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(7(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14