(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 31 شهريور 1388- شماره 19468
 

فرستادگان دولت سئول براي ديدار با مقامات كره شمالي به پيونگ يانگ رفتند
عمرالبشير شورشيان دارفور را به ميز مذاكره دعوت كرد
طرح ترور مفتي اهل سنت در لبنان ناكام ماند
همزمان با مذاكرات محمود عباس در نيويورك صورت گرفت
حمله موشكي رژيم صهيونيستي به غيرنظاميان فلسطيني ساكن رفح
رئيس گروه الحوثي در آلمان فاش كرد طرح مشترك دولت يمن و عربستان براي سركوب شيعيان صعده
آغاز اعتصاب نامحدود كاركنان پست در فرانسه
كارتر از دخالت سيا در كودتا عليه چاوز پرده برداشت
همزمان با تشييع جنازه 6 سرباز ايتاليايي عنوان شد اعلام انزجار مردم ايتاليا از جنگ افغانستان
فرمانده نظاميان آمريكايي: شكست ما در افغانستان قطعي است
سقوط هلي كوپتر آمريكايي درشمال عراق
مدودف: روابط ما با اوباما بهتر از زمان بوش است
چها رسوي پنج قا ره
اعلام آمادگي تركيه براي خريد موشك هاي پاتريوت



فرستادگان دولت سئول براي ديدار با مقامات كره شمالي به پيونگ يانگ رفتند

هيئتي از كره جنوبي روز گذشته براي فراهم كردن مقدمات ديدار خانواده هاي از هم دورافتاده دو كره عازم كره شمالي شد.
به گزارش خبرگزاري صداي افغان، «چون هاي سونگ» سخنگوي وزارت وحدت كره جنوبي اظهار داشت: هيئت ده نفره اين كشور درباره جزئيات اين ديدارها در منطقه مونت كو مگانگ در كره شمالي به توافق خواهد رسيد.كره شمالي و كره جنوبي ماه گذشته توافق كردند صدها خانواده اي كه از زمان جنگ دو كره در سال هاي 1950 تا 1953 ميلادي تاكنون از يكديگر جدا شده اند در تاريخ 26 سپتامبر تا اول اكتبر (4 تا 9 مهرماه) با يكديگر ديدار كنند.آخرين ديدار ميان خانواده هاي ازهم دور افتاده در دو كره، اكتبر سال 2007 ميلادي برگزار شد و از آن زمان تاكنون با وخيم تر شدن مناسبات ميان سئول و پيونگ يانگ متوقف شد.

 



عمرالبشير شورشيان دارفور را به ميز مذاكره دعوت كرد

رئيس جمهور سودان از شورشيان دارفور خواست سلاح هاي خود را تحويل دهند و وارد مذاكرات صلح شوند.
به گزارش ايسنا، عمرالبشير رئيس جمهور سودان، در سخنراني عيد فطر اعلام كرد، تمامي گروه هاي شورشي در دارفور بايد سلاح خود را تحويل دهند و با ما همكاري كنند تا به رنج ملت سودان پايان داده شود.
قرار است مذاكرات دوحه در ماه اكتبر ميان دولت سودان و شورشيان دارفور از سر گرفته شود.
رئيس جمهور سودان تاكيد كرد: جنگ در دارفور محدود شده است و نبايد اجازه دهيم كه به ديگر مناطق گسترش يابد.
عمرالبشير معتقد است كه عوامل خارجي و از آن جمله صهيونيست ها به ناآرامي هاي دارفور دامن مي زنند.

 



طرح ترور مفتي اهل سنت در لبنان ناكام ماند

منابع خبري لبنان از ناكام ماندن طرح ترور مفتي اهل سنت اين كشور خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، منابع خبري در لبنان اعلام كردند كه در جريان برگزاري نماز عيدفطر، عده اي قصد ترور شيخ «محمدرشيد قباني» مفتي اهل سنت لبنان را داشتند كه اين توطئه خنثي شد.
منابع امنيتي لبنان در اين باره اظهار داشتند كه سازمان اطلاعات ارتش لبنان اخباري را دريافت كرد كه قرار بود يك بمب گذار انتحاري با انفجار كمربند خود در ميان نمازگزاران در مسجد محمد امين واقع در مركز شهر بيروت شيخ محمد رشيد قباني را ترور كند.
سازمان اطلاعات ارتش لبنان به محض دريافت اين خبر اطراف منزل مفتي قباني و مسجد محمدامين را منطقه نظامي اعلام كرد و با استقرار تانك ها و خودروهاي نظامي اين منطقه را به محاصره خود درآورد و از اجراي اين طرح تروريستي جلوگيري كرد.
در همين رابطه علامه سيدمحمدحسين فضل الله مرجع شيعه لبنان تاكيد كرد، هرگونه قيامي بايد عليه اشغالگران و دشمنان امت اسلامي باشد نه عليه شيعه و سني.
وي اظهار داشت، عده اي در حال طراحي نقشه اي هستند كه در جهان عرب و اسلام فتنه هاي بزرگ و جنگ هاي مذهبي ايجاد كنند و شيعه و سني را عليه هم بشورانند كه در اين مسير از هرگونه تبليغات هم كوتاهي نمي كنند.
علامه فضل الله تصريح كرد، هيچ گونه قيام شيعه عليه سني و يا سني عليه شيعه وجود ندارد و كساني كه چنين بازي را آغاز كرده اند و شرايط را براي بازگشت طرح استكباري صهيونيستي هموار مي كنند بدانند كه دست آنان براي ملت هاي مسلمان رو شده است.
وي با اشاره به تجهيز رژيم صهيونيستي به سلاح و بمب هاي هوشمند و حمايت بي چون و چراي آمريكا از اين رژيم، از تمام لبناني ها خواست تا براي پيروزي لبنان تلاش كنند و نگذارند كه اين كشور در زد وبندهاي سياسي و بحران هاي مذهبي و سياسي غرق شود.
از سوي ديگر، «محمد رعد» رئيس فراكسيون حزب الله در پارلمان لبنان گفت، مقاومت بهترين و كم هزينه ترين گزينه براي رويارويي با رژيم صهيونيستي است و براي پاسخگويي به هر تجاوزي آماده است.
رعد اسرائيل را گروگاني در دست مقاومت توصيف كرد
وي با اشاره به مسائل داخلي لبنان بر ضرورت پاي بندي به همبستگي ملي و دادن فرصت كافي براي تشكيل دولت لبنان تاكيد كرد و گفت، مقاومت همانگونه كه بر حمايت از لبنان در مقابل هر تجاوز خارجي اصرار دارد بر وحدت داخلي لبنان نيز پافشاري مي كند.

 



همزمان با مذاكرات محمود عباس در نيويورك صورت گرفت
حمله موشكي رژيم صهيونيستي به غيرنظاميان فلسطيني ساكن رفح

جنگنده هاي رژيم صهيونيستي در روز عيد فطر با حمله به گذرگاه رفح باعث به شهادت رسيدن دو فلسطيني و زخمي شدن عده ديگري از ساكنان اين منطقه شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، جنگنده هاي اسرائيلي از نوع اف16 روز يكشنبه سه بار گذرگاه رفح را موشكباران كردند كه باعث به شهادت رسيدن و زخمي شدن عده اي از ساكنان اين گذرگاه شد.
اين حمله موشكي باعث تخريب منازل بسياري از فلسطيني هاي ساكن اين منطقه شد.
رژيم صهيونيستي به حمله هوايي بسنده نكرد و همزمان با حمله توپخانه اي عليه نوار غزه عده ديگري از فلسطيني ها را زخمي كرد.
نيروهاي رژيم صهيونيستي در ادامه اين حملات وحشيانه به دستگيري شهروندان فلسطيني نيز پرداختند كه دو شهروند فلسطيني را در نزديكي روستاي ديرشرف در نزديكي نابلس و چهار تن ديگر را در نزديكي رام الله در مركز كرانه باختري دستگير كردند. هنوز از سرنوشت آنها خبري در دست نيست و بستگان آنها نگرانند كه صهيونيست ها اعضاي بدن آنها را به فروش برسانند.
«عبدالحفيظ السيلاوي» يكي از شهداي اين حملات از اعضاي گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي جنبش حماس است.
گردان هاي عزالدين قسام در واكنش به اين حملات وحشيانه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه مبارزان فلسطيني همچنان به راه مبارزه و مقاومت ادامه خواهند داد و هرگز سلاح مقاومت را بر زمين نخواهند گذاشت.
« فوزي برهوم» سخنگوي جنبش حماس نيز تاكيد كرد كه جنايت رژيم صهيونيستي در روز عيد فطر نشانگر ميزان كينه توزي تل آويو و درنده خويي رژيم اشغالگر قدس و روحيه انتقام جويي از غيرنظاميان بي گناه است.
وي افزود، دشمن صهيونيستي عيد ساكنان شمال نوار غزه را به ماتم تبديل كرد.
برهوم گفت كه دشمن صهيونيستي با سوءاستفاده از سكوت مرگبار سران كشورهاي عربي و موافقت محمود عباس رئيس غيرقانوني تشكيلات خودگردان فلسطين با برپايي نشست سه جانبه در آمريكا اين جنايت را مرتكب شد.
اين مقام فلسطيني همچنين خاطرنشان ساخت: «دشمن صهيونيستي با اين جنايتش نشان داد كه به هيچ كس احترام قائل نيست و به ايام و مناسبت هاي ديني و مقدس فلسطينيان ارزشي قائل نيست و ما تاكيد مي كنيم كه اين جنايت را بي پاسخ نخواهيم گذاشت.»
گفتني است اين حملات در واقع چراغ سبزي است كه محمود عباس با ديدار خود با نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي كه قرار است امروز در نشست سه جانبه آنان با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا صورت بگيرد به رژيم اشغالگر قدس داده شده است.
در همين رابطه جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز اظهار داشت، ديدار عباس با نتانياهو به منزله دادن هديه مجاني به رژيم صهيونيستي است. اين جبهه از محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان خواست تا از ديدار سه جانبه در نيويورك خودداري كند.
سخنگوي جبهه خلق براي آزادي فلسطين در اين باره گفت، موافقت طرف فلسطيني با اين ديدار سه جانبه به معناي تسليم شدن در مقابل اعمال فشارهاي آمريكايي و اسرائيلي است.
وي افزود: اين ديدار صرفا در خدمت منافع آمريكايي و صهيونيستي است بويژه اينكه دولت نتانياهو با تمام پيش شرط هاي طرف فلسطيني و بين المللي براي از سرگيري مذاكرات صلح مخالفت كرده و به تداوم ساخت ديوار حائل، هتك حرمت مقدسات اسلامي و نقض حقوق بين الملل ادامه مي دهد.
جبهه خلق براي آزادي فلسطين تاكيد كرد: شركت در اين ديدار سه جانبه از سوي عباس در واقع يك نوع دادن هديه به نتانياهو و دولت غاصب آن به شمار مي آيد.
بويژه اينكه، گزارش اخير كميته حقيقت ياب سازمان ملل اقدامات صهيونيست ها در جنگ 22روزه عليه غزه را يك جنايت جنگي و ضدبشري توصيف كرده است.
سخنگوي جبهه خلق براي آزادي فلسطين از تمامي گروه هاي سياسي، اجتماعي و مردم فلسطين خواست تا با تحت فشار قرار دادن عباس مانع ديدار وي با نتانياهو و اوباما در نيويورك شوند.
اين در حالي است كه كاخ سفيد اعلام كرده است: ديدار سه جانبه عباس، نتانياهو و اوباما در نيويورك مقدمه از سرگيري مذاكرات سازش ميان دو طرف فلسطيني و اسرائيلي خواهد بود.
از سوي ديگر، راديو رژيم صهيونيستي اعلام كرد: اين ديدار سه جانبه همان طور كه نتانياهو مي خواست؛ بدون هيچ پيش شرطي برگزار خواهد شد.
گفتني است منابع آمريكايي از تهديدهاي جرج ميچل فرستاده ويژه آمريكا به خاورميانه عليه محمود عباس جهت مشاركت وي در نشست سه جانبه با اوباما و نتانياهو در نيويورك پرده برداشتند.
اين منابع افزودند، ميچل در ديدار اخير خود باعباس وي را تهديد كرده است در صورتي كه به درخواست دولت آمريكا مبني بر مشاركت در نشست سه جانبه پاسخ مثبت ندهد حمايت هاي آمريكا از تشكيلات خودگردان كاهش خواهد يافت.
اين منابع تاكيد كردند كه تهديد ميچل عليه عباس نه براي اعلام محبت در حق نتانياهو بلكه براي حفظ آبروي اوباما صورت گرفته كه در سخنراني معروف خود در قاهره وعده تلاش براي تشكيل كشور مستقل فلسطين و توقف شهرك سازي ها را داده بود.
ساير رويدادها
¤ رئيس شوراي عالي اسلامي بيت المقدس با صدور فتوايي هرگونه حفاري در زير مسجدالاقصي را حرام اعلام كرد.
¤ دولت منتخب فلسطين در بيانيه اي خواستار وحدت نظر كشورهاي عربي و اسلامي در قبال مسئله قدس شد.
¤ اتحاديه عرب هشدار داد، اسرائيل طرح هاي خطرناكي را با هدف تقسيم مسجدالاقصي اجرا مي كند.
¤ وزير جنگ رژيم صهيونيستي و وزير دفاع آمريكا روز گذشته در واشنگتن ديدار كردند.
¤ رژيم صهيونيستي در راستاي جداسازي كامل شهر قدس از كرانه باختري طي سه ماه آينده ساخت ديوار حائل اطراف قدس را به پايان مي رساند.

 



رئيس گروه الحوثي در آلمان فاش كرد طرح مشترك دولت يمن و عربستان براي سركوب شيعيان صعده

رئيس جنبش مخالفان يمن در آلمان از توطئه مشترك دولت يمن و عربستان براي نابودي شيعيان الحوثي خبر داد.
به گزارش فارس، «حسين القاضي»، رئيس جنبش مخالفان يمن در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» در «برلين» پايتخت آلمان گفت: اعلام آتش بس و شكستن آن، توطئه اي جديد از سوي ارتش يمن و با هماهنگي عربستان سعودي براي نابودي گروه الحوثي بود.
وي افزود: اظهارات مقامات صنعا به خوبي مويد وجود توطئه است علاوه بر اين بستن مرزها از سوي عربستان سعودي نيز در همين چارچوب قابل تفسير است و هدف از اين اقدام اين است كه حتي غيرنظاميان نيز در اين درگيري ها در امان نباشند.
القاضي گفت: اتهاماتي كه قدرت حاكم عليه الحوثي ها مبني بر نقض آتش بس مطرح مي كند صرفا دروغ پردازي و اكاذيب است و طرح نابودي الحوثي ها در رياض پايتخت عربستان سعودي ريخته شده است؛ امري كه «علي عبدالله صالح» رئيس جمهوري يمن چند هفته پيش از جنگ اعلام كرده بود.
از سوي ديگر، خبرگزاري فرانسه به نقل از يك منبع نظامي يمن از شدت يافتن حملات ارتش اين كشور به استان صعده خبر داد.

 



آغاز اعتصاب نامحدود كاركنان پست در فرانسه

كاركنان 185دفتر پستي پاريس در اعتراض به روند حذف مشاغل در اين بخش اعتصاب نامحدود خود را آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه فرانسوي لوپاريزين، اعتصاب كاركنان 185 دفتر پستي فرانسه در حالي صورت مي گيرد كه قرار است اتحاديه هاي پست فرانسه نيز امروز به اعتصاب كاركنان اين بخش بپيوندند و تا زمان تحقق خواسته هايشان اين اعتصاب را ادامه دهند.
كاركنان دفتر پستي «شتوروژ» از روز هفتم سپتامبر (16 شهريور) اعتصاب خود را آغاز كرده اند.
كنفدراسيون عمومي كار، فدراسيون اتحاديه هاي كارگري و كنفدراسيون كارگران مسيحي اداره پست فرانسه چندي پيش از سازماندهي روز ملي جديد اعتصابات و تظاهرات در ماه سپتامبر خبر داده بودند.
اعتصاب كنندگان با طرح خصوصي سازي اداره پست مخالف هستند، مطابق اين طرح دولت فرانسه بايد هزينه هاي خود را كم كند و شماري از دفاتر خود را ببندد و عده اي از كارمندان اين اداره نيز بيكار شوند.
«ژان پل بايلي» رئيس اداره پست هدف از ارائه طرح خصوصي سازي را رقابت با رقيبان خود در بازار آزاد عنوان و اعلام كرده كه خصوصي سازي تغييري در وضعيت اشتغال 300هزار مأمور پست و كيفيت خدمات رساني نخواهد گذاشت در حالي كه اتحاديه هاي كارمندي اين طرح را تهديدي براي اشتغال 300هزار مأمور پست قلمداد مي كنند.
با اجراي طرح خصوصي سازي و بيكار شدن كارمندان اين اداره، مشكلات و چالش هاي جديدي به دولت اين كشور كه هم اكنون با چالش كاهش قدرت خريد مواجه است وارد خواهد شد.
از سوي، ديگر نظام پست فرانسه نظامي منظم و سراسري است كه توقف فعاليت آن اثرات نامطلوبي بر فعاليت هاي روزمره اين كشور مي گذارد.

 



كارتر از دخالت سيا در كودتا عليه چاوز پرده برداشت

رئيس جمهور سابق آمريكا از حضور فعال «سيا» در كودتاي ناموفق سال 2002 عليه چاوز پرده برداشت.
به گزارش ايسنا، «جيمي كارتر» رئيس جمهور اسبق آمريكا در گفت وگو با روزنامه كلمبيايي «ال تيمپو» اظهار داشت: ترديدي وجود ندارد كه آمريكا در جريان كامل كودتاي سال 2002 ونزوئلا قرار داشته و حتي در آن دخالت مستقيم نيز داشته است.
وي با اشاره به انتقادات چاوز مبني بر تلاش آمريكا براي سرنگوني وي افزود: اين قابل درك است كه چاوز به انتقادات خود عليه دولت آمريكا ادامه دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، چاوز كه در آمريكاي لاتين به عنوان يك محافظه كار چپ گرا شناخته مي شود، در آوريل سال 2002 با يك كودتا از قدرت بركنار شد اما توانست ظرف 48 ساعت دوباره قدرت را در دست بگيرد. جرج بوش، رئيس جمهور وقت آمريكا، هرگونه دخالت در اين كودتاي ناموفق را رد كرد. گفتني است، چاوز بارها اعلام كرده است كه دولت آمريكا قصد نفوذ بيشتر در كشورهاي منطقه با هدف تغيير موازنات سياسي به نفع خود را دارد.
به اعتقاد چاوز و بسياري از كشورهاي آمريكاي لاتين، كودتاي هندوراس و قرارداد نظامي كلمبيا-آمريكا نيز در همين راستا صورت مي گيرد.
خبر ديگر اينكه، چاوز از آمادگي كشورش براي برگزاري نشست مشترك آمريكاي لاتين-آفريقا در تاريخ 26 و 27 سپتامبر (چهارم و پنجم مهر ماه) خبر داد. رياست اين اجلاس را كه با محوريت موضوعاتي چون بحران اقتصادي، ارتباطات، انرژي، بهداشت و آموزش برگزار مي شود، «چاوز» و «رافائل كوره آ»، رئيس جمهور كلمبيا برعهده خواهد داشت. خبر آخر اينكه، رئيس جمهور ونزوئلا در نشست شوراي وزيران در ايالت «گواريكو» از تلاش كلمبيا براي تضعيف انقلاب بوليواري ونزوئلا خبر داد و گفت: براي مقابله با نفوذ گروه هاي شبه نظامي و قاچاقچيان مواد مخدر به كشور، تدابير امنيتي شديدي در مرز كلمبيا برقرار مي كند.چاوز از وزير دفاع خود خواست با بازنگري در قوانين امنيتي و دفاعي، تدابير ويژه اي براي كنترل مرزها اتخاذ كند.

 



همزمان با تشييع جنازه 6 سرباز ايتاليايي عنوان شد اعلام انزجار مردم ايتاليا از جنگ افغانستان

همزمان با تشييع جنازه شش سرباز ايتاليايي در رم مردم نسبت به ادامه جنگ در افغانستان ابراز انزجار كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، با ورود جنازه 6 سرباز ايتاليايي از كابل به رم يك جو ضد آمريكايي و ضدجنگ در اين كشور به وجود آمد. به نوشته رسانه هاي چاپ رم، مردم ضمن اعلام انزجار از جنگ افغانستان خواستار عقب نشيني فوري سربازان از افغانستان شدند.
همچنين مردم خواستار پايان جنگ در افغانستان شدند و از دولت رم خواستند به همراهي با سياست هاي واشنگتن پايان دهد.
«سيلويو برلوسكني» نخست وزير ايتاليا، كه پيش تر براي آرام كردن احساسات و خشم مردم كشورش، وعده داده بود به زودي نيروها را از افغانستان خارج كند، نيز در اين تشييع جنازه شركت كرد. حمله به ايتاليايي ها در افغانستان كه دوشنبه هفته گذشته رخ داده بود، موجي از خشم و اندوه را در سراسر ايتاليا ايجاد كرد. اين كشور حدود 3250 نظامي در افغانستان دارد.

 



فرمانده نظاميان آمريكايي: شكست ما در افغانستان قطعي است

فرمانده نظاميان آمريكايي در افغانستان طي هشداري به كاخ سفيد، از قطعي بودن شكست نيروهاي تحت امرش خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ژنرال «استنلي مك كريستال»، طي گزارشي محرمانه به سران كاخ سفيد، در مورد شكست تفنگداران آمريكايي در افغانستان هشدار داد و گفت كه اگر نيروهاي جديدي در يك سال آينده به افغانستان اعزام نشود، اين اتفاق خواهد افتاد. گزارش ژنرال مك كريستال در 65 صفحه تهيه شده و در اختيار «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا قرار گرفته و هم اكنون «باراك اوباما» رئيس جمهور ايالات متحده، سرگرم مطالعه آن است: «واشنگتن پست» كه به اين گزارش 65 صفحه اي دسترسي پيدا كرده است، به نقل از مك كريستال، افزود: اگر موفق نشويم كه طي 12 ماه آينده ابتكار عمل را به دست گيريم و نتوانيم جلوي قدرت يافتن شورشيان را بگيريم، شرايط جديدي به وجود خواهد آمد كه در آن، شكست شورشيان غيرممكن خواهد شد. به گفته اين ژنرال آمريكايي، كاخ سفيد بايد منابع لازم براي غلبه بر شورشيان را تأمين كند.
مقامات آمريكايي انتظار دارند اوباما در چارچوب تقاضاي مك كريستال، حداقل 30 هزار سرباز جديد به افغانستان اعزام كند. شمار سربازان آمريكايي در افغانستان طي سال جاري، تقريباً به دو برابر، يعني از 32 هزار به 62 هزار سرباز، افزايش يافته است. اين در حالي است كه افزايش نيرو، به محبوبيت اوباما در آمريكا لطمه زده است. وي يكشنبه گذشته در گفت وگو با «سي .بي.اس»، قصد توجيه افزايش نيرو در افغانسان را داشته است و در اين رابطه گفت: نيروهاي امنيتي آمريكا به خاطر انتقام جان 3000 نظامي اين كشور كه توسط القاعده كشته شده اند، در افغانستان حضور دارند. اوباما همچنين خبر داد، دستور اعزام 21 هزار نظامي اضافي به افغانستان را صادر كرده است.
گستردگي تقلب در انتخابات
به گزارش ايلنا، يك هيئت نظارتي اعزامي اتحاديه اروپا به افغانستان اعلام كرد، بيش از يك چهارم آراي انتخابات رياست جمهوري 29 مرداد اين كشور مشكوك است. بنابر اعلام اين هيئت، بيش از يك سوم آراي مشكوك نيز متعلق به «حامد كرزاي» است. اخيراً كميسيون نظارت بر انتخابات افغانستان اعلام كرده بود، براساس شمارش اوليه كل آراي انتخابات رياست جمهوري، كرزاي در انتخابات با كسب 54 درصد آراء، پيروز شده است.
با اين حال، كميسيون مذكور بعد از پيدا شدن شواهد «شفاف و محكم» دستور بازشماري 10 درصد آرا را صادر كرده است.


 



سقوط هلي كوپتر آمريكايي درشمال عراق

بر اثر سقوط يك فروند هلي كوپتر متعلق به ارتش آمريكا درشمال عراق، يك نظامي آمريكايي به هلاكت رسيد و 11تن ديگر زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، يك فروند هلي كوپتر ارتش آمريكا ساعت هشت شنبه شب در پايگاه نظامي «بلد» واقع در شمال عراق، سقوط كرد. آمريكايي ها علت اين سقوط را اعلام نكردند و فقط از مرگ يك نظامي آمريكايي و جراحت 11 تن ديگر خبر دادند.
با كاهش پروازهاي آمريكايي ها درآ سمان عراق، تعداد هواپيماها و هلي كوپترهايي كه سقوط مي كنند نيز كاهش يافته است. آخرين مورد از سقوط هلي كوپـتر ارتش آمريكا درعراق، درتاريخ 26تير ماه رخ داده بود.
ناظر سياسي منطقه احتمال حمله افراد مسلح به هلي كوپـتر آمريكايي را بعيد نمي دانند.
ديروز نيز انفجار دو بمب درشهرهاي موصل و اسكندريه عراق، شهادت سه عراقي را درپي داشت.
جعفري:آمريكايي ها
خارج شوند
به گزارش خبرگزاري فارس، «ابراهيم جعفري» نخست وزير سابق عراق، تاكيد كرد كه نيروهاي بيگانه بايد از عراق خارج شوند، زيرا حضور آنها درعراق نه تنها در بلند مدت، بلكه حتي در كوتاه مدت نيز به نفع فرايند سياسي اين كشور نيست. جعفري به شبكه «العالم» گفت: با حضور نيروهاي بيگانه، نمي توان شكاف ها و ضعف هاي موجود در دستگاه هاي امنيتي عراق را جبران كرد، بنابر اين، هرچه سريعتر براي بازسازي دستگاه هاي امنيتي عراق و بالا بردن توانايي هاي آنان درمورد حضور بيگانگان دركشور تلاش كرد.
نخست وزير سابق عراق درباره مسئله امنيت دراين كشور اظهار داشت: دشمن مشترك دولت و مردم عراق تروريسم است، كه هدف اصلي آن جلوگيري از پيشرفت فرآيند سياسي دراين كشور است، به طوري كه عمليات تروريستي وخرابكارانه دركشور، معمولا پس از تحقق هر دستاوردي رخ مي دهد.
دعوت عمار حكيم
از گروه هاي سياسي
به گزارش مهر، «عمار حكيم» رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق اعلام كرد آغوش «ائتلاف ملي عراق» به روي همه گروه هاي سياسي اين كشور باز است. ائتلاف مذكور اخيراً به جاي« ائتلاف عراق يكپارچه» تأسيس شد. عمار حكيم رئيس ائتلاف ملي عراق نيز هست. وي همچنين گفت: باب مذاكرات با «نوري مالكي» (نخست وزير عراق) براي پيوستن به ائتلاف ملي عراق نيز همچنان باز است. مالكي اعلام كرد در صورتي به ائتلاف مي پيوندد كه بارديگر نخست وزير شود.
مسئله بحران
ميان بغداد - دمشق
مالكي و وزير خارجه اش (هوشيار زيباري) بار ديگر بر محاكمه عاملان انفجارهاي بغداد درتاريخ 21 مرداد تأكيد كردند. زيباري گفت، دولت عراق متعهد است تمام تلاش هايش را براي روشن شدن حقيقت و تحويل دادن جنايتكاران تروريست به دادگاه قضايي به كارگيرد.
مسئولان عراقي بارها سوريه را حامي اين تروريست ها دانسته اند و اعلام كرده اند كه تروريست ها هم اكنون درخاك سوريه به سرمي برند. اين درحالي است كه «طارق الهاشمي» معاون رئيس جمهور عراق، مالكي را مسئول دامن زدن به بحران ميان عراق و سوريه دانست و گفت: درخواست تشكيل دادگاه بين المللي درمورد انفجارهاي بغداد، اعلام جنگ عليه سوريه است. «اياد علاوي» نخست وزير اسبق عراق نيز از مالكي انتقاد كرد و خواستار تشكيل يك كنفرانس منطقه اي براي حل اختلافات بغداد- دمشق شد.

 



مدودف: روابط ما با اوباما بهتر از زمان بوش است

رئيس جمهور روسيه در آستانه سفرش به آمريكا، مناسبات ميان طرفين در مقطع كنوني را مثبت ارزيابي كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از مسكو، «ديميتري مدودف» عصر يكشنبه در آستانه سفرش به نيويورك، به شبكه «سي .ان.ان» گفت: يافتن زبان مشترك ميان روسيه و آمريكا از اهميت فراواني برخوردار است. وي افزود: با دولت قبلي آمريكا نتوانستيم به توافق برسيم، هرچند كه زمينه هاي زيادي براي گفت وگو ميان دو كشور وجود داشت.
رئيس جمهوري روسيه با اعلام آمادگي كشورش براي همكاري با دولت فعلي آمريكا گفت: دو كشور بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 مي توانستند با يكديگر درباره مسايل مختلف همكاري و تعامل داشته باشند، اما در اين زمينه نتوانستند به توافقي دست يابند. مدودف با اشاره به از سرگيري روابط ميان روسيه و آمريكا گفت: مسكو و واشنگتن مي توانند درباره كاهش تسليحات راهبردي، اوضاع خاورميانه، بحران مالي جهاني و نيز محيط زيست، با يكديگر همكاري داشته باشند و به توافق هايي نيز دست يابند. مدودف هفته آينده براي شركت در اجلاس سران 20 كشور صنعتي جهان، به آمريكا سفر مي كند و قرار است در حاشيه اين نشست، با «باراك اوباما» همتاي آمريكايي خود ديدار و گفت وگو كند. اوباما اخيرا از اجراي طرح سامانه موشكي آمريكا در اروپاي شرقي منصرف شد و اين امر باعث خشنودي سران روسيه و نيز گشودن فضاي مثبت براي بهبود مناسبات مسكو و واشنگتن شده است.
اوباما نيز اعلام كرد انصرافش از برنامه هاي موشكي، به خاطر فشارهاي روسيه نبود.
وي در گفت وگو با شبكه «سي.بي.اس» افزود: روسيه هميشه در اين مورد (برنامه هاي سپر دفاع موشكي) سوءظن داشت، اما حق با «جرج بوش» (رئيس جمهور سابق آمريكا) بود و اين موضوع تهديدي براي مسكو محسوب نمي شد. «رابرت گيتس»، وزير دفاع آمريكا، هم انصراف از سپر موشكي در اروپا را واقع بينانه خواند.

 



چها رسوي پنج قا ره

بانك هاي ورشكسته آمريكا
با بسته شدن دو بانك ديگر، شمار بانك هاي ورشكسته آمريكايي در سال جاري به 94 بانك رسيد.
تعطيلي اين دو بانك براي موسسه فدرال تضمين سرمايه گذاري آمريكا، 850 ميليون دلار هزينه دربر داشته است.
فاجعه يهوديان
يك خاخام يهودي گفت، صهيونيسم براي يهوديان يك فاجعه است. وي تاكيد كرد، كاملا بديهي است تراژدي كه در جنگ جهاني دوم براي يهوديان رخ داد به دليل صهيونيسم بود.
خاخام دويد فيلدمن افزود، تاكتيك اصلي صهيونيسم براي كسب مشروعيت اين است كه تظاهر كند نماينده همه يهوديان است در حاليكه چنين نيست و بالعكس فاجعه اي براي يهوديان است.
بزرگترين پايگاه سيا در افغانستان
دولت ايالات متحده آمريكا تصميم دارد يكي از بزرگترين پايگاههاي سازمان سيا را در افغانستان تاسيس كند.
به نوشته لس آنجلس تايمز، واشنگتن قرار است ماموران، تحليلگران و نيروهاي شبه نظامي سازمان اطلاعات مركزي (سيا) را به كمك ارتش آمريكا به افغانستان اعزام كند.
افزايش ميل به خودكشي در ميان مردم آمريكا
حدود هشت ميليون و300 هزار فرد بزرگسال آمريكايي سال گذشته به طور جدي به خودكشي فكر كرده اند.
از اين تعداد، يك ميليون و100هزار نفر اقدام به خودكشي كرده اند.
اين آمار نشان مي دهد كه 3/7درصد مردم آمريكا از سلامت روحي برخوردار نيستند و اين مسئله در بين قشر جوان بيشتر است.

 



اعلام آمادگي تركيه براي خريد موشك هاي پاتريوت

پس از تصميم آمريكا مبني بر انصراف از اجراي طرح سپر موشكي در شرق اروپا، تركيه براي خريد موشك هاي پاتريوت آمريكا اعلام آمادگي كرد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از روزنامه زمان چاپ تركيه، آمريكا قصد دارد موشك هاي پاتريوت خود را به مبلغ هفت ميليارد و هشتصد ميليون دلار به تركيه بفروشد.
به نوشته اين روزنامه، فروش اين موشك ها به تركيه در راستاي سخنان باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا كه روز پنجشنبه گفته بود برنامه دفاع موشكي آمريكا خاتمه نمي يابد و قرار است سيستم جديدي جايگزين سيستم قبلي شود صورت مي گيرد. همچنين روزنامه واشنگتن تايمز چاپ آمريكا در اين باره نوشت، دولت اوباما از استقرار سپر موشكي در شرق اروپا منصرف شده و به احتمال زياد برخي از اين موشك ها را به تركيه ارسال خواهد كرد.
واشنگتن تايمز افزود، آمريكا تا سال 2015 سيستم مقرون به صرفه تر و با فناوري عالي تري نسبت به سيستم سپر ضد موشكي ايجاد خواهد كرد.
اين در حالي است كه «احمد داود اوغلو» وزير خارجه تركيه خبر فروش موشك هاي پاتريوت آمريكا به تركيه را تكذيب كرد و گفت، تركيه فقط قصد دارد چند فروند موشك بازدارنده براي تامين امنيت خود در برابر تهديد احتمالي خريداري كند.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14