(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 5 مهر 1388- شماره 19472
 

كوتاه اقتصادي
با همكاري وزارتخانه هاي نفت، نيرو و سازمان انرژي اتمي طرح جامع انرژي كشور تدوين مي شود
بازار فرابورس از فردا رسماً آغاز به كار مي كند
پس لرزه هاي بحران همچنان ادامه دارد تعطيلي 95 بانك آمريكايي و 10 هزار واحد صنفي ايتاليايي
با پرداخت ماهانه 3500 تومان كليه افراد فاقد بيمه دفترچه درماني دريافت مي كنند
تأسيس بزرگترين منطقه آزاد خاورميانه ميان ايران و تركيه
پرداخت 138 ميليارد تومان وام به سازندگان شناورهاي تجاري
به منظور مقابله با افزايش قيمت ها واردات گوشت گرم ادامه مي يابد
 پرداخت پاداش و تشويقي به جاي افزايش دستمزد در 6 ماهه دوم



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل شركت ملي صادرات گاز از توافق شركت ملي نفت و پرشين ال ان جي براي توسعه يكي از فازهاي پارس جنوبي خبر داد.سيدرضا كسايي زاده گفت: توسعه فازهاي پارس جنوبي از اولويت هاي وزارت نفت در دولت دهم است و كساني كه اكنون سهام ايران ال ان جي را خريداري مي كنند، موظفند كه حتماً در بخش بالادستي نيز سرمايه گذاري كنند، در غير اين صورت اجازه فعاليت در بخش ميان دستي كه همان ال ان اجي است به آنها داده نخواهد شد.
¤ براساس آخرين گزارش هاي سازمان بين المللي انرژي، مصرف روزانه نفت در ايران از متوسط يك ميليون و 640 هزار بشكه در سال 2008 ميلادي به يك ميليون و 500 هزار بشكه در سال جاري كاهش يافته است.
¤ عضو كميسيون انرژي مجلس هشتم گفت: با توجه به برخي فشارهاي بين المللي مبني بر عدم فروش بنزين به ايران، خريد اين سوخت مهم از ونزوئلا مي تواند ميزان بسياري از بنزين مورد نياز كشور را تامين كند هر چند كه در مورد خريد اين بنزين به دليل عدم شفاف سازي ها از سوي وزارت نفت برخي ابهامات وجود دارد.
¤ ميزان توليد سرب معدن نخلك در استان اصفهان طي 6 ماهه منتهي به پايان شهريور 88 در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته افزايش يافت.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، طي 6 ماهه اخير در مجتمع مذكور 16 هزار و 400 تن ماده معدني با عيار سرب 6 الي 7 درصد استخراج و از اين ميزان حدود يكهزار و 540 تن كنسانتره سرب توليد شد.
¤ يكصد داروخانه از ميان داروخانه هاي سطح استان قم، به سيستم تأييد اينترنتي مجهز شده اند و اكنون اين داروخانه ها، نسخه هاي مورد نياز براي تاييد را از طريق اينترنت به تاييد مديريت درمان تامين اجتماعي اين استان مي رسانند.
¤ دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور افزايش 20درصدي سود بازرگاني برنج را ابلاغ كرد.وي اين مصوبه دولت را براي اجرا به وزارتخانه هاي بازرگاني و جهادكشاورزي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري ابلاغ كرده است.
¤ سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي اعلام كرد: با اختصاص 8 هزار ميليارد ريال، تمامي مطالبات موسسات طرف قرارداد سازمان بيمه خدمات درماني تا پايان شهريور ماه امسال تسويه و پرداخت شد.
¤ رئيس مركز ملي شماره گذاري ايران كد گفت: 18هزار ايران كد براي محصولات موادغذايي اختصاص داده شده است.غلام زاده در همايش مديران برتر صنايع غذايي در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما گفت: ايران كد ابزار استانداردسازي اطلاعات است كه موجب شرح دقيق كالا مي شود و ابهام كمتري در شناخت كالا بوجود مي آورد.
¤ شركت كرفور فرانسه مشاركت خود در نخستين فروشگاه خرده فروشي به سبك غرب در ايران را رد كرد و تاكيد نمود: ما در اين پروژه مشاركت نداريم و نخواهيم داشت.مجمع عمومي شركت سهامي بيمه آسيا به عنوان دومين شركت بزرگ بيمه كشور با حضور صددرصد سهامداران، مديرعامل و اعضاي هيئت مديره بيمه آسيا تشكيل و صورت هاي مالي اين شركت به تصويب اعضاي مجمع رسيد.

 



با همكاري وزارتخانه هاي نفت، نيرو و سازمان انرژي اتمي طرح جامع انرژي كشور تدوين مي شود

با هماهنگي وزارتخانه هاي نفت، نيرو و سازمان انرژي اتمي طرح جامع انرژي كشور در حال تدوين است.
«مسعود ميركاظمي» وزير نفت در حاشيه گشايش سومين همايش گاز ايران ضمن اظهار اين مطلب در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه با تدوين اين طرح از اتلاف انرژي جلوگيري خواهد شد، گفت: در كنار سياست هاي قيمتي و غيرقيمتي كه بر تقاضاي انرژي مديريت خواهد كرد، طرح جامع انرژي به دنبال تحقق سند چشم انداز و اجراي سياست هاي اصل44 است.
وزير نفت افزود: در اين طرح نحوه تامين انرژي به گونه اي طراحي خواهد شد كه بيشترين بهره وري از انرژي صورت گيرد و از منابع ملي صيانت شود.
ميركاظمي در خصوص نحوه اجراي سياستهاي قيمتي گفت: در سياستهاي قيمتي ابتدا بايد قيمت را متناسب كنيم، تا انگيزه اي براي بهبود سيستمهاي مصرف كننده انرژي باشد.
وي ادامه داد: به رغم اينكه يارانه سنگين به حمل و نقل داده مي شود، هزينه جابه جايي بالاست و در بخش توليد نيز به رغم پرداخت يارانه ها كه 60درصد آن وارد بنگاهها مي شود، ايران در بخش تعرفه جزو 5 كشور اول جهان است.
وزير نفت با طرح اين پرسش كه يارانه ها كجا مي رود؟ افزود: اين امر نشانگر آن است كه بايد در سياستهاي غيرقيمتي تجديدنظر كنيم و طرح هدفمند كردن يارانه ها به اين امر كمك مي كند.
ميركاظمي در خصوص برخي اظهارات مطرح شده از سوي مسئولان كشورهاي خارجي در زمينه حضور ايران در مجامع بين المللي صنايع نفت و گاز، تصريح كرد، بايد حضور فعالي در مجامع بين المللي داشته باشيم و در منطقه نيز نقش محوريت ملي را ايفا كنيم و اين مسئله از محورهاي اساسي كاري ام است.
وي در خصوص كمبود گاز در زمستان سال جاري و يا قطعي احتمالي گاز گفت: در زمستان سال گذشته و در زمان اوج مصرف گاز مجبور به قطع گاز برخي از صنايع شديم. در حال حاضر به دنبال ذخيره سازي سوخت مايع براي نيروگاهها و برخي صنايع براي استفاده در فصل زمستان هستيم.وي افزود: پيش بيني مي شود در زمان پيك مصرف گاز در زمستان امسال روزانه 200 ميليون مترمكعب كسري داشته باشيم كه به اين ترتيب تلاش شده با ذخيره سازي سوخت مايع بخشي از اين كسري جبران شود.
وزير نفت ابراز اميدواري كرد، مديريت سوخت در منازل مسكوني صورت گيرد تا نيازي به قطع گاز صنايع نباشد.
ميركاظمي در خصوص تغييرات مديريتي در وزارت نفت نيز گفت: اگر شايسته سالاري افراد با ديدگاههاي مطرح شده، همراهي كند و توانمندي وجود داشته باشد، افراد به كار خود ادامه خواهند داد و اگر كسي توان اين همراهي را نداشته باشد، بايد در مديريت آن تجديدنظر كرد.
وي در خصوص بكارگيري نيروهاي جديد در صنعت نفت گفت: صنعت نفت نيروي انساني فراوان دارد و بايد از نيروهاي داخلي در مديريت ها استفاده كرد، ولي اين مانعي نخواهد بود تا از تحليلگران خوب سيستمي و نفتي بيرون از حوزه نفت استفاده نكنيم.
وزير نفت در خصوص نگاه به شرق و برخي از كشورهاي شرقي گفت: نگاه به غرب را به دليل محدوديت ها نمي پذيريم، چرا كه توانمنديهايي در شرق وجود دارد. البته بايد از همه توانايي هاي جهان استفاده كرد.
ميركاظمي در ادامه افزود: در 50 سال گذشته بطور سنتي در روابط اقتصادي نگاهها به غرب بوده است و با توجه به محدوديت ها نبايد خود را محدود كنيم و از توانمندي هاي شرق در حوزه نفت و گاز بي بهره بمانيم.
وي در خصوص اينكه واگذاري هاي صورت گرفته در حوزه گازي اين حوزه را با مشكل روبرو نخواهد كرد گفت: بايد در مقطعي اين واگذاريها صورت گيرد. در موضوع هاي مختلف با وزارت اقتصاد و دارايي توافق كرديم كه اگر اشكالي وجود داشته باشد، با هماهنگي موانع را برطرف كنيم.
وزير نفت همچنين با اشاره به نياز 19ميليارد دلار بابت اتمام پروژه هاي نيمه تمام نفت، گفت: اكنون 3 ميليارد دلار بيشتر بودجه براي اين كار وجود ندارد كه بايد در اين باره فكري كرد.
تكذيب آمار قاچاق سوخت
آمار اعلام شده براي قاچاق سوخت، 100درصد اشتباه و رقم دقيق آن تاكنون مشخص نشده است.مهندس فريد عامري مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با بيان اين مطلب گفت: قاچاق روزانه 40ميليون ليتر سوخت از مرزهاي كشور اصلا صحت ندارد و در صورتي كه آمار دقيق آن (قاچاق سوخت) مشخص شود، منابع آن كشف و جلوي قاچاق گرفته خواهد شد.
وي درباره روند قاچاق فرآورده هاي نفتي از كشور گفت: پديده قاچاق سوخت در كشور وجود دارد و نمي توان منكر آن شد، ولي نه در حجمي كه اعلام شده است.
عامري انتشار برخي اخبار درباره قاچاق سوخت با استفاده از خط لوله كشي يا كشف درياچه هايي از سوخت در برخي استان هاي كشور را تكذيب كرد و گفت: انجام اين كار به خط لوله 10 تا 17اينچ و تجهيزات مجهز نياز دارد، همچنين در صورتي كه بخواهيم روزانه 40ميليون ليتر سوخت را از كشور خارج كنيم، به يك هزار و300 دستگاه تريلي يا 20هزار دستگاه وانت باري نياز داريم كه مسلما استفاده از چنين حجم تجهيزاتي، سبب آشكارشدن عمليات قاچاق و كشف و ضبط اين محموله ها مي شود.
وي افزود: با اجراي طرح سهميه بندي بنزين، قاچاق اين ماده سوختي از مرزهاي كشور به صفر رسيده است، ولي با توجه به تفاوت قيمت آشكار گازوئيل در دو سوي مرزها، اين فرآورده از كشور قاچاق مي شود.
به گزارش شانا وي با بيان اين كه قاچاق نفت گاز با اجراي طرح عرضه كارت هوشمند نيز كنترل شده است، از كاهش مصرف نفت گاز در كشور از ابتداي امسال خبر داد و گفت: با اجراي طرح نفت گاز (گازوئيل) با كارت هوشمند سوخت مصرف اين فرآورده حدود 2 تا 2/5ميليون ليتر در روز كاهش يافته است.

 



بازار فرابورس از فردا رسماً آغاز به كار مي كند

مديرعامل شركت فرابورس با اعلام جزئيات راه اندازي معاملات سهام شركتها در بازار فرابورس گفت: بازارهاي خارج از بورسي كه مجوز سازمان بورس را ندارند غيرقانوني هستند.
مصطفي اميد قائمي مديرعامل شركت فرابورس ايران در جمع خبرنگاران با تشريح جزئيات اين بازار جديد درباره انگيزه راه اندازي بازار فرابورس به وجود بازارهاي غيرمتشكل و غيرنظام مند اين نوع بازار اشاره كرد و گفت: طبق قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر84 سازمان بورس و اوراق بهادار بايد اقدام به راه اندازي بازار متشكل و نظام مند فرابورس مي كرد. بعد از بررسي هاي لازم و طي مراحل قانوني مقرر شد شركت سهامي فرابورس ايران با سرمايه 10ميليارد توماني عهده دار اصلي معاملات خارج از بورس كشور باشد.
وي ادامه داد: بر همين اساس، 20درصد از سهام اين شركت به شركت بورس و 60درصد آن به نهادهاي مالي تحت نظارت سازمان بورس و كارگزاران تعلق گرفت و 20درصد ديگر نيز در شهريور 87 پذيره نويسي عمومي شد. وي گفت: بعد از برگزاري مجمع هيئت موسس در مهرماه سال گذشته و ثبت آن در اداره ثبت شركتها، آئين نامه و دستورالعمل ها و ضوابط پذيرش شركتها و اوراق و كارمزد معاملات تهيه شد و قرار است دوشنبه جاري (7مهرماه) رسما آغاز شود.
مديرعامل شركت فرابورس ايران در ادامه اظهارات خود به جزئيات اين بازار نوين در بازار سرمايه اشاره كرد و گفت: از روز دوشنبه معاملات سهام اين بازار با 20كارگزار و 135 ايستگاه معاملاتي آغاز خواهد شد و طي آن 5درصد از سهام شركت مرجان كار (توليدكننده سفال بام و متعلق به مجموعه بانك سپه) عرضه مي شود.
وي ارزش اسمي سه شركت مرجان كار، بيمه دي و كويرتاير را 52 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: درصد سهام شركتهاي بازار اول و دوم 10 و 5 درصد تعيين شده و دو شركت كويرتاير و بيمه دي بيش از 15درصد شناور آزاد دارند.
قائمي در پاسخ به اين سؤال كه آيا مانند بورس نيازي به اخذ كد سهامداري توسط سرمايه گذاران است و آيا براي اين بازار شاخصي درنظر گرفته خواهد شد و نحوه معاملات بازار فرابورس چگونه است، پاسخ داد: سهامداراني كه داراي كد معاملاتي هستند نيازي به اخذ كد ديگري ندارند، اما سرمايه گذاران جديد بايد از طريق شركت هاي كارگزاري اقدام به اخذ كد معاملاتي كنند.
وي ادامه داد: فعلا شاخصي براي بازار فرابورس درنظر گرفته نشده اما بعد از افزايش شركت هاي اين بازار شاخصي براي آن تعريف خواهد شد. معاملات سهام شركتها نيز از طريق سيستم معاملاتي مورد استفاده شركت بورس (جم) و به صورت شبكه مجازي خواهد بود.

 



پس لرزه هاي بحران همچنان ادامه دارد تعطيلي 95 بانك آمريكايي و 10 هزار واحد صنفي ايتاليايي

هشتمين ورشكستگي بزرگ بانكي آمريكا در سال جاري اتفاق افتاد. بانك جورجيا در ايالت اتلانتاي آمريكا كه تسهيلاتي را براي شركتهاي ساختماني بزرگ فراهم مي كرد تعطيل شد.
با تعطيلي بانك جورجيا كه با پنج شعبه حدود دو ميليارد دلار دارايي و دو ميليارد دلار سپرده دارد فعاليت نود و پنجمين بانك آمريكايي تحت تأثير بحران مالي در سال جاري متوقف شد.
فعاليت بانكهاي جورجيا تحت تأثير بحران مالي به شدت مختل شده است وجورجين بانك نوزدهمين بانك آمريكايي از مجموع 95 بانكي است كه از روز اول ژانويه سال جاري فقط در ايالت جورجيا ورشكسته شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مجموع دارايي بانك جورجين دو ميليارد دلار اعلام و گفته شده كه ورشكستگي اين بانك در حدود 892 ميليون دلار براي اداره بيمه آمريكا هزينه خواهد داشت.
خبرگزاري رويترز از واشنگتن نيز گزارش داد بحران مالي بانكهاي آمريكا را در سال جاري و در مقايسه با بيست و پنج سال گذشته به شدت تحت تأثير قرار داده است.
در همين حال شبكه تلويزيوني CNN آمريكا در ادامه اثرات بحران و ركود اقتصادي در اين كشور خبر داد سفارش خريد براي كالاهاي بادوام آمريكايي در ماه گذشته تقريباً 5/2 درصد كاهش يافت.
پيش از اين نيز كارشناسان اقتصادي افزايش نيم درصدي سفارش خريد براي اقلام بادوام آمريكايي را كه طيف وسيعي از كالاها از يخچال تا هواپيما را در برمي گيرد، پيش بيني كرده بودند. اين براي دومين بار در سه ماه اخير است كه كارشناسان اقتصادي در پيش بيني هاي خود درباره اين كالاها دچار خطا مي شوند.
تعطيلي بيش از ده هزار واحد صنفي در ايتاليا
مؤسسه ملي آمار ايتاليا (ايستات) در تازه ترني گزارش خود از تعطيلي هميشگي بيش از 10 هزار مغازه طي شش ماه نخست سال جاري ميلادي در اين كشور خبر داد كه ناشي از پيامدهاي بحران جهاني اقتصاد است.
به گزارش ايستات، به دنبال بحران جهاني اقتصاد و پيامدهاي منفي آن در بازار مالي ايتاليا در شش ماه نخست سال جاري ميلادي 36 هزار و 798 مغازه تعطيل شدند كه 26 هزار و 639 مغازه موفق به بازگشايي مجدد شده ولي 10 هزار و 159 باب واحد ديگر صنفي براي هميشه بسته شدند.
در اين گزارش، بحران اقتصادي و كاهش مصرف دو عامل عمده اين تعطيلي و ورشكستگي اعلام شده است.
مؤسسه ملي آمار ايتاليا نيز پيشتر اعلام كرده بود سال گذشته ميلادي نيز 44 هزار باب مغازه براثر بحران جهاني اقتصاد و تبعات آن بر اقتصاد اين كشور تعطيل شده بودند كه از اين تعداد 22 هزار باب مربوط به خرده فروشي بوده است.
اين مؤسسه در گزارش اخير خود پيش بيني كرد كه تا پايان سال جاري ميلادي در صورت تغيير نكردن روند اقتصادي يا نبود مشوق هاي دولتي براي كمك به مصرف كنندگان، تعداد ديگري از مغازه ها قرباني بحران خواهند شد كه در آن صورت حتي شمار مغازه هاي تعطيل شده به 50 هزار باب نيز خواهد رسيد.
بيكاري 640 هزار نفر فرانسوي در سال 2009
وزير كار فرانسه با اشاره به بيكاري 40 هزار نفر طي ماه گذشته در فرانسه پيش بيني كرد طي سال 2009 اين رقم به بيش از 640 هزار نفر برسد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه «خاوير داركوس» تصريح كرد، آمارهاي مربوط به اشتغال و بيكاري در فرانسه چندان خوب و اميدوار كننده نيست. طي ماه اوت بيش از 40 هزار نفر به جمعيت بيكار فرانسه افزوده شده است.
پيش بيني مي شود طي سال 2009 ميلادي بيش از 640 هزار نفر در فرانسه بيكار شوند. رشد اقتصادي فرانسه طي سه ماه دوم امسال به 0/3 درصد رسيد تا اين كشور از بحران مالي و اقتصادي يك ساله رهايي يابد.

 



با پرداخت ماهانه 3500 تومان كليه افراد فاقد بيمه دفترچه درماني دريافت مي كنند

سرپرست وزارت رفاه و تامين اجتماعي گفت: افرادي كه فاقد دفترچه درمان هستند مي توانند با پرداخت 3 هزار و 500 تومان در ماه، دفترچه درمان دريافت كنند.
نادعلي الفت پور اظهار داشت: هموطنان مي توانند جهت دريافت دفترچه درمان به مراكز خدمات درماني در سراسر كشور مراجعه كرده و ادارات كل خدمات درماني نيز موظفند به اين افراد با يكم دوم سرانه، دفترچه درمان ارائه دهند.
وي افزود: افراد مي توانند با پرداخت 3 هزار و 500 تومان در ماه دفترچه درمان دريافت كرده و در صورتي كه كساني توان پرداخت اين مبلغ را نداشته باشند با تاييد كميته امداد امام(ره) مي توانند به صورت رايگان دفترچه درمان دريافت كنند.
سرپرست وزارت رفاه ادامه داد: مهمترين اولويت وزارت راه، عمل به اصل 29 قانون اساسي، استقرار بيمه همگاني براي همه ايرانيان و ايجاد رفاه در حد توان و اعتبارات وزارتخانه است.
وي بيان كرد: يكي از اهداف برنامه چهارم توسعه، تحت پوشش قرار دادن 10 ميليون خانوار ايراني در بيمه تامين اجتماعي بود كه در اين راستا و با توجه به اين كه نيمه دوم سال آخر برنامه چهارم را طي مي كنيم، 9 ميليون و 860 هزار خانوار ايراني تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار گرفته اند.
الفت پور افزود: با برنامه ريزي هاي انجام شده مقرر شده است خانواده هاي باقي مانده تا پايان سال جاري تحت پوشش بيمه قرار گيرند.

 



تأسيس بزرگترين منطقه آزاد خاورميانه ميان ايران و تركيه

يك مقام تركيه با اشاره به طرح مشترك اين كشور با ايران براي تأسيس منطقه آزاد اقتصادي گفت: اين منطقه به كانون صنعت و توليد در خاورميانه تبديل خواهد شد.
به گزارش فارس، وزير صنعت و تجارت تركيه گفت: ايران و تركيه با هدف توسعه روابط تجاري ميان خود در نظر دارند يك منطقه آزاد اقتصادي را تأسيس كنند.
نيهت ارگون افزود: اين طرح سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و دو كشور قصد دارند تا پايان سال جاري ميلادي آن را نهايي كنند.
براساس گزارش رسانه هاي تركيه قرار است اين منطقه در مرز دو كشور تأسيس شود.
ارگون در ادامه گفت: طرح تأسيس منطقه آزاد تجاري در مرز دو كشور از سوي ايران مطرح شد و ما آن را پذيرفتيم.
وي افزود: زيرساخت هاي حقوقي و نظام انگيزشي ما راه را براي چنين پروژه اي هموار مي كند. در ضمن منابع انرژي، گاز و ديگر منابع طبيعي ايران مي تواند نقش مهمي در اين زمينه داشته باشد.وزير صنعت و تجارت تركيه تأسيس اين منطقه آزاد را براي تركيه بسيار مهم دانست و گفت: ما اهميت بسياري براي اين پروژه قائل هستيم از آن جهت كه آن را به بزرگترين و مهمترين كانون صنعت و توليد در خاورميانه تبديل كنيم.منطقه آزاد ايران - تركيه علاوه بر تسهيل مبادلات و فعاليت هاي اقتصادي ميان دو كشور با ارمنستان و جمهوري خودمختار نخجوان هم مرز است.ارگون گفت: اين پروژه براي مردم ارمنستان و نخجوان ايجاد اشتغال مي كند و اين در حالي است كه روابط بين تركيه و ارمنستان و ميان آذربايجان و ارمنستان رو به عادي شدن مي رود.

 



پرداخت 138 ميليارد تومان وام به سازندگان شناورهاي تجاري

138 ميليارد تومان تسهيلات براي ساخت شناورهاي باري و تجاري به سازندگان داخلي پرداخت شده است.
«ارسلان شيرزادي» دبير كميته وجوه اداره شده سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اين مطلب و با اشاره به اينكه اين ميزان تسهيلات براي ساخت 89 فروند شناور باري و تجاري بوده است، افزود: از اين تعداد شناور تاكنون 34 فروند به بهره برداري رسيده است و مابقي نيز تا پايان امسال و نيمه دوم سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.
وي ادامه داد: اين شناورها شامل 5 فروند يدك كش با قدرت 900 تا 4200 اسب بخار، 60 فروند لندينگ كرافت 750 تا 2500 تن و 24 فروند انواع ديگر شناور نظير دوبه موتوردار، بارج سوخت رسان و بارج مسطح است.
شيرزادي كه با ايرنا گفت وگو مي كرد با تاكيد بر اينكه مابقي شناورهاي ياد شده طي امسال و سال آينده وارد ناوگان تجاري و باري دريايي خواهند شد، گفت: 25 فروند تاپايان امسال و مابقي نيز طي نيمه دوم سال آينده به آب انداخته خواهند شد.
وي در ادامه به عدم تحويل به موقع شناورها به متقاضيان اشاره كرد و اظهار داشت: هرچند بخشي از سازندگان داخلي نتوانستند بموقع اين شناورها را به متقاضيان تحويل دهند كه بعلت طولاني شدن دوران ساخت مشكلاتي براي سازندگان و بانك بوجود آمد، اما سازمان بنادر با وجود مشكلات نقدينگي ناگزير شد براي رفع تنگناها و مشكلاتي كه در صنايع بوجود آمده هزينه هاي زيادي از منابع خودش پرداخت و با مشاركت بانك راهكارهاي خروج از بحران را ارايه كند.
دبير كميته وجوه اداره شده تصريح كرد: سازمان بنادر و دريانوردي علاوه بر اعطاي تسهيلات به ساخت شناورهاي تجاري و مسافري، در راستاي اصل 44 قانون اساسي و سرمايه گذاري بخش خصوصي براي تامين تجهيزات بندري تاكنون بابت خريد حدود 99 دستگاه انواع تجهيزات بندري بيش از 65 ميليارد تومان اختصاص داده است.
شيرزادي افزود: اين تسهيلات از محل منابع وجوه اداره شده در بانك هاي عامل به بهره برداران پايانه هاي بندري و پايانه اپراتوري هايي كه داراي قراردادهاي بلندمدت با بنادر هستند تخصيص داده شده است.

 



به منظور مقابله با افزايش قيمت ها واردات گوشت گرم ادامه مي يابد

با عرضه گوشت گرم از زابل و واردات گوشت منجمد برزيلي، قيمت گوشت گوسفندي در بازار ثابت و در حال سكون قرار گرفته است.
سيدكاظم صمدي عراقي رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي تهران به ايسنا گفت: قيمت گوشت گوسفندي با گذشت يك هفته از ماه مبارك رمضان، همچنان ثابت و بدون تغيير مانده و ديگر به سمت گراني يا افزايش قيمت پيش نرفته است.
وي افزود: دليل ثابت بودن قيمت گوشت گوسفند اين بوده كه گوشت بسياري به بازار تزريق شد و از طرفي وارد كردن گوشت منجمد و نيز گوشت گرم از زابل هم موجب شد تا شاهد افزايش قيمت گوشت گوسفندي نباشيم.
صمدي عراقي با بيان اينكه قيمت گوشت گوسفندي تا يك ماه آينده بدون تغيير ثابت خواهد ماند، افزود: قرار است تا به زودي از ارمنستان نيز گوشت وارد كشور شود و در كنار آن واردات گوشت گرم از زابل نيز از سر گرفته خواهد شد.
رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي تهران در پايان قيمت هر كيلو گوشت گوسفندي مرغوب و بار كرده را 10 هزار و 500 تا
11 هزار تومان عنوان كرد.

 



عضو كميسيون عمران مجلس پيشنهاد كرد
 پرداخت پاداش و تشويقي به جاي افزايش دستمزد در 6 ماهه دوم

تعيين دستمزد كارگران در دو مقطع زماني قابل اجرا نيست و اين كار بايد به صورت حقوق جبراني براي 6 ماه دوم كارگران، با تصويب شوراي عالي كار اجرايي شود.
محسن نريمان عضو كميسيون عمران مجلس با بيان اين مطلب و با اشاره به تعيين دستمزد كارگران براي دو بار در سال از سوي شوراي عالي كار، اظهار داشت: اين موضوع در كشور متعارف نيست، از نظر اجرايي و سيستم حسابداري و پيش درآمد و بودجه نيز با مشكل مواجه مي شود، زيرا معمولا بودجه و پيش بيني درآمدها به طور سالانه و دستمزد كارگران براساس تورم سالانه در نظر گرفته و محاسبه مي شود.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه به جاي تعيين دوبار دستمزد در سال بايد تورم و مشكلات اقتصادي را كاهش داد، گفت: در صورتي كه تورم و وضعيت بازار مناسب نبود، بايد حق و حقوقي مقطعي، پاداش و يا از اين دست عوامل براي كارگران در طول سال پيش بيني شود.
نريمان افزود: اجراي اين موضوعات راهكاري مناسب براي حل مقطعي افزايش تورم و همچنين تامين معيشت كارگران است.
به گفته وي خواسته كارگران براي تعيين دو بار دستمزد در سال به علت تامين رفاه و معيشت و عدم كاهش تورم و همچنين وضعيت اقتصاد كشور است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14