(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 7 مهر 1388- شماره 19474
 

نقش فراموش شده باباي مدرسه درمدارس
با بهره برداري از سد و تونل كوهرنگ اتفاق مي افتد انتقال آب به زاينده رود ؛ محو 9 روستاي «بيرگان»
كوتاه از هفته دفاع مقدس
تعطيلي تنها جايگاه گاز
جاي خالي پزشك قانوني
رئيس شوراي اسلامي شهر: حل بحران آب خوانسار تاكنون نتيجه چشمگيري نداشته است
رئيس كار گروه مسكن استانداري: مسكن هاي خالي هرمزگان مشمول پرداخت عوارض چندبرابري مي شوند
فرماندار خواستار شد برخورد با ساخت و سازهاي غيرمجاز در گنبدكاووس
8 منطقه نمونه گردشگري در استان اصفهان راه اندازي مي شود
از سوي ستاد ديه استان صورت گرفت پرداخت وام هاي بلاعوض به 1950مددجوي خراسان رضوي
خانه فرهنگ و مهر سالمندان استان مركزي بزودي افتتاح مي شود
استاندار خبر داد احداث و بازسازي 100 باب نمازخانه در مازندران
آغاز پرداخت تسهيلات بانكي به پروژه هاي مسكن مهر در اردبيل
انتقاد فرماندار انزلي از ركود پروژه كمربندي اين شهر
براي اولين بار در استان نظام صنفي كشاورزي در گنبدكاووس تشكيل شد



نقش فراموش شده باباي مدرسه درمدارس

درگذشته نه چندان دور، حضور باباي مدرسه به مدارس قاينات رسميت و صفاي خاصي مي داد و اين باباي مهربان هر صبح با ابزار نظافتي و كاري در دست، ورود بچه ها را خوش آمد مي گفت.
به همت او در شروع هر صبح، روح لطيف دانش آموان با بوي گل ناشي از آب پاشي در ورودي و عطر گل باغچه كنار ميدان صبحگاه نوازش مي شد و دانش آموزان احساس ورود به خانه دوم و محيطي امن تر از خانه را تجربه مي كردند و تا ورود مدير و معلم نادانسته هاي بسياري از اين باباي پير مي آموختند.
استقبال از دانش آموزان، نظم كلاسي و چينش نيمكت ها، رسيدگي به فضاي سبز مدرسه و مراقبت از آن و نظافت سرويس هاي بهداشتي و گردگيري، عادت هميشگي باباي مهربان مدرسه بود كه امروز برغم افزايش دانسته هاي بهداشتي و رساله هاي تربيتي به كلي به فراموشي سپرده شده است و كسي در اين نقش براي آن اهميتي قائل نيست.
تقلاي باباي مدرسه در بازرسي پاييزي بام كلاسها و نصب لوله هاي بخاري، بازديد شيشه هاي شكسته، لكه گيري درب و ديوار وپنجره و تعمير ميز و نيمكت هاي شكسته از ديگر برنامه هاي او بود كه از بسياري خسارت ها جلوگيري مي كرد اما امروز اجراي پروژه هاي پرسرو صداي مهر نتوانسته هم رديف تلاش او قرارگيرد.
و بالاخره رنگ چاي داغ زنگ تفريح و لبخند رضايت معلمان در ارتباط با او گوشه اي ديگر از خاطرات دانش آموزان ديروز مدارس قاينات از باباي مدرسه است.
باباي مدرسه با وجود حجم بالاي كاري از استقبال صبح تا بدرقه ظهر درميان بچه ها بود و آنها از ارتباط با او رفتار زندگي مي آموختند و از احساس رضايت و درك متقابل لذت مي بردند.
يادم هست كه درپايه دوم دبستان سال 57 در اثر بيماري در بستر مريضي افتاده بودم كه باباي مدرسه با چندين بار خبرگيري. احوالم را به مدرسه گزارش مي داد و پيام مدير را در تاخير زياد و عقب ماندگي درسي گوش زدم مي كرد. يادش به خير! و لذت اين احساس مسئوليت هنوز بخشي از مسئوليتم، نسبت به نونهالان و دانش آموزان است.
امروز جاي خالي باباي مدرسه كه به نوعي رابط خانه و مدرسه و خبر گير احوال دانش آموزان غايب كلاسها نيز بود در بسياري از مدارس اين شهرستان احساس مي شود و گويا بدون او هيچ چيز جاي خودش نيست و مشاور پيك و پست هاي سفارشي هم نتوانسته جاي خالي او را پر كند.
هرچند باباهاي شركتي، روز مزدي، قرارداد نيمه وقت و ساعتي به ناحق درجاي خالي او تكيه زده اند و به ظاهر نقش او را بازي مي كنند ولي هيچ كدام آداب و وظايف او را نمي دانند و احساس خوبي هم به اين وظيفه كه آنها را از نظر مادي و معنوي ارضا نمي كند، ندارند.
دانش آموزان و معلمان مدارس امروز قاين خاطرات اين باباي مهربان را به كلي از ياد برده اند و غبار آلودگي كلاس، باغچه هاي خشكيده و درميان نيمكت هاي به هم ريخته و احساس غريبي و خستگي لحظه ورود به مدرسه و بعضا در پشت درهاي بسته مدرسه ماندن، يك عادت معمول براي آنان شده و چاي سرد و سياه فلاكس روي ميز خستگي كلاس معلم را دو چندان مي كند.
از اين رو لازم است نقش موثر باباي مهربان در مدارس شهرستان احيا و نيروهاي شركتي، روزمزدي، قرار داد نيمه وقت و ساعتي تعيين تكليف و دانش آموزان امروز نيز از خاطرات باباي مدرسه بهره مند شوند.
محمدرضا فرخي
خبرنگاركيهان درقاين

 



با بهره برداري از سد و تونل كوهرنگ اتفاق مي افتد انتقال آب به زاينده رود ؛ محو 9 روستاي «بيرگان»

در پي چاپ خبري با عنوان «اهالي بيرگان ادامه كار پروژه ملي سد و تونل كوهرنگ را متوقف كردند» در كيهان شماره 19455 مورخ 15/6/88، نمايندگاني از اهالي اين منطقه با مراجعه به دفتر سرپرستي كيهان در استان چهار محال وبختياري مراتب قدرداني خود و اهالي دهستان بيرگان را از روزنامه كيهان به خاطر انتشار خبر ياد شده اعلام كردند و خواستار اعزام خبرنگار اين روزنامه براي بررسي موضوع و تهيه گزارش تكميلي به منطقه شدند.
خبرنگار كيهان در شهركرد به خواسته اهالي بيرگان لبيك گفت و با تاكيد بر اين مطلب كه انعكاس مسائل ومشكلات و تنگناهاي مردم يكي از وظايف مهم و اساسي ماست در تاريخ 16/6/88 به اين منطقه سفر و اقدام به تهيه گزارش و عكس كرد.
خبرنگار اعزامي ما در گزارش خود مي نويسد: دهستان بيرگان كه مركز آن شهرياري و از توابع شهرستان كوهرنگ است در يكصدكيلومتري شهر كرد مركز استان چهارمحال وبختياري قرار دارد.
دهستان بيرگان، منطقه اي كوهستاني است كه در ميان قله هاي سر به فلك كشيده قرار گرفته و داراي طبيعتي بسيار زيبا، منحصر به فرد و دست نخورده است.
اين منطقه بسيار سرسبزو تماشايي داراي 19 روستا و هر روستا حدود 20 الي 40 خانوار جمعيت بوده و شغل اصلي مردم آن كشاورزي، باغداري و دامداري است.
مردم دهستان بيرگان، مردماني مومن و متعهد و پرتلاش هستند و در طول 8 سال دفاع مقدس شهداي عزيز و جانبازان سرافرازي را تقديم اسلام و انقلاب كرده و تاكنون در همه صحنه هاي سياسي، فرهنگي و اجتماعي نظام مقدس جمهوري اسلامي مشاركت فعال و گسترده داشته اند.
خبرنگار كيهان مي افزايد: طي چند سال سازمان آب منطقه اي اصفهان مقدمات احداث سد و تونل كوهرنگ را در دهستان بيرگان فراهم و در سال 74 عمليات اجرايي آن را با هدف تامين و انتقال آب از سرشاخه هاي كارون به زاينده رود شروع كرد.
براساس مدارك و شواهد موجود، با شروع عمليات اجرايي پروژه سد و تونل كوهرنگ، اهالي دهستان بيرگان از مسئولان سازمان آب منطقه اي اصفهان خواستند تا خساراتي كه بر اثر اجراي اين پروژه به مزارع كشاورزي و باغات و واحدهاي مسكوني منطقه وارد مي شود و در نتيجه همه آنها به زير آب خواهد رفت تعيين و پرداخت كنند.
در اين ارتباط از سوي كليه اهالي منطقه، نمايندگاني براي پيگيري اين موضوع انتخاب و معرفي شدند اما متاسفانه پس از چند ماه پيگيري نمايندگان، نتيجه اي حاصل نشد و آنان نسبت به موضوع اعتراض كردند.
به گفته اهالي بيرگان در پي اين اعتراض، سازمان آب منطقه اي اصفهان شكايتي را عليه نمايندگان مردم به استانداري استان چهار محال وبختياري ارائه كرد و خواستار اخذ توبه نامه آنان از سوي تمامي اهالي شد. آنها افزودند: اين نمايندگان بر اثر فشار و اعمال نفوذ سازمان آب منطقه اي اصفهان مبني بر اينكه طرح احداث سد و تونل كوهرنگ در دهستان بيرگان يك طرح ملي است و بايد طبق هر شرايطي اجرا شود با حمايت و پشتيباني استانداري استان و دادگستري شهرستان فارسان مجبور به نوشتن اين توبه نامه شدند.
مفاد اين توبه نامه را 16 نفر از اهالي دهستان بيرگان امضا كه تاكنون 5 نفر از آنان فوت كرده اند، از سوي ديگر در چندين مورد نمايندگان مردم بيرگان به لحاظ درخواست تعيين تكليف اراضي اين منطقه كه مورد تاكيد مردم بود،روانه زندان شده و با تعهد همكاري بدون قيد و شرط با سازمان آب منطقه اي اصفهان آزاد شدند.
اهالي بيرگان با ناراحتي اظهار مي دارند: نمايندگان ما چه گناه نابخشودني اي مرتكب شده بودند كه بايد از آنان توبه نامه اخذ شود و يا در پي درخواست تعيين تكليف اراضي به زندان محكوم شوند؟ و همچنين افزون بر آن اين سوال در اذهان مردم بيرگان همچنان مطرح است كه چرا قاضي وقت دادگستري شهرستان فارسان اجازه دادند تا نمايندگان اهالي توبه نامه نوشته و امضا كنند.
اهالي بيرگان همچنين به خبرنگار اعزامي كيهان گفتند: از سال 74 يعني شروع عمليات اجرايي سد و تونل كوهرنگ تاكنون اهالي اين دهستان براي احقاق حقوق خود تلاشها و پيگيري هاي متعددي را از طريق استانداران و معاونان آنان و نمايندگان اسبق و فعلي مردم استان چهار محال وبختياري در مجلس شوراي اسلامي و همچنين فرمانداران و بخشداران شهرستان كوهرنگ و نيز مقامات مسئول اجرايي و قضايي از جمله روساي جمهوري و قوه قضائيه با سازمان آب منطقه اي اصفهان و وزارت نيرو به عمل آورده اند اما متاسفانه آنان تنها با وعده دادن به مردم بسنده كرده و هيچگونه اقدام عملي را انجام نداده اند.
آنان افزودند: سازمان آب منطقه اي اصفهان در طول اين 15 سال ما مردم محروم و زحمتكش دهستان بيرگان را سرگردان، ناراحت و افسرده كرده است.
در بين اهالي دهستان بيرگان كه دور خبرنگار اعزامي كيهان حلقه زده بودند و مطالب خود را اظهار مي داشتند يكي از آنان كه خود را «غلامحسين صالحي» معرفي كرد با صداي بلند گفت: از قرون متمادي اجداد و نياكان ما در اين منطقه زيبا با صلح و صفا در كنار يكديگر زندگي كرده و مي كنيم اما به خاطر احداث سد و تونل كوهرنگ، خانه ها و مزارع و باغات 9 روستاي دهستان بيرگان كه همه هستي ما هستند زير آب مي رود و اهالي را سرگردان و آواره مي كند.يكي ديگر از اهالي به نام سعاد ت الله عباسي كه از بسيجيان منطقه است نيز اظهار داشت: از 3 سال گذشته تاكنون به دليل اينكه مقرر شده با بهره برداري از پروژه سد و تونل كوهرنگ، بخشي از دهستان بيرگان زير آب فرو مي رود افراد فوت شده در منطقه به كوههاي اطراف يا استان خوزستان منتقل و به خاك سپرده مي شوند.غريب مهدي پور يكي از فرهنگيان دهستان بيرگان كه با جمعي از اهالي اين دهستان در نهاد رياست جمهوري حضور يافته بود با اظهار قدرداني از كميته رسيدگي به شكايات نهاد رياست جمهوري به خاطر دستور تسريع در رسيدگي به مشكلات مردم بيرگان به وزارت نيرو گفت: اين كه اين وزارت خانه دستور كميته ياد شده را رسيدگي و حل نكرده است بايد جوابگو باشد و مورد مواخذه قرار گيرد.وي افزود؛ از آقاي فتاح وزير سابق نيرو انتظار بود پس از چهار سال فعاليت در اين سمت مسائل و مشكلات اهالي بيرگان را حل مي كرد.خبرنگار كيهان در پايان گزارش خود مي نويسد در پي جلوگيري اهالي بيرگان از ادامه كار ساخت پروژه سد و تونل سوم كوهرنگ در اين منطقه حميدرضا فروزنده فرماندار شهرستان كوهرنگ نامه اي به مهندس رجبعلي صادقي استاندار استان چهار محال وبختياري نوشته و خواستار حل مشكل اهالي بيرگان شده است.در اين نامه با اشاره به اينكه اجراي پروژه ياد شده تاكنون متضمن مشكلات عديده بوده و نارضايتي هاي فراوان اهالي را در طول سالهاي زيادي به دنبال داشته آمده است: كم آبي و يا خشك شدن آب چشمه هاي منطقه به صورت متناوب در طول اين مدت، عدم پرداخت به موقع و متناسب با جبران خسارتها، كمبود آب شرب اهالي و از جمله مشكلات و نارضايتي هاست.
گزارش از : ملك محمد زماني
خبرنگار كيهان در شهركرد

 



كوتاه از هفته دفاع مقدس

مجموعه خورشيدهاي بي غروب
گرگان - خبرنگار كيهان: به منظور جمع آوري حماسه هاي ماندگار خلق شده در جبهه هاي جنگ و احياي ياد و خاطره شهدا، رزمندگان، آزادگان و جانبازان براي نسل امروز و فردا مجموعه اي تحت عنوان «خورشيدهاي بي غروب» شامل خاطرات، نقش و نحوه حضور رزمندگان پرسنل راه و ترابري در هشت سال دفاع مقدس گردآوري و به عنوان يك سند فرهنگي و ارزشي تهيه شد. اين مجموعه در يك دوره زماني 15 ماهه و به نقش اداره كل راه و ترابري استان گلستان در هشت سال دفاع مقدس مي پردازد.
دستاوردهاي دفاع مقدس
سرخس - خبرنگار كيهان: امام جمعه موقت سرخس در خطبه هاي نماز گفت: اقتدار و قدرت علمي، اقتدار و قدرت سياسي، اقتدار و عزت ملي و صدور روحيه شجاعت و شهادت طلبي به كشورهاي جهان از جمله دستاوردهاي دفاع مقدس است.
حجت الاسلام والمسلمين محمد بختياري افزود: رشادت جوانان ما الگويي براي مردم لبنان بود و اسرائيل در جنگ 33 روزه نتوانست به اهداف خود در لبنان دست يابد و به شكست خود در لبنان اعتراف كرد.
عصر خاطره در اسلامشهر
سرويس شهرستان ها- همزمان با فرا رسيدن هفته دفاع مقدس پايگاه بسيج تهيت اسلامشهر با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان با برگزاري عصر خاطره در فرهنگسراي شهيد صارمي ياد و خاطره 8 سال دفاع مقدس را گرامي داشت.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسلامشهر، اين مراسم كه با حضور جمعي از ايثارگران، جانبازان و بسيجيان برگزار شده بود ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس، ميهمانان پاي خاطره دو تن از جانبازان جنگ تحميلي نشستند.
يادواره 2200 شهيد
رشت - خبرنگار كيهان: همزمان با گراميداشت هفته دفاع مقدس يادواره 2200 شهيد شهرستان رشت در اين شهر برگزار شد. در اين ايام نمايشگاه هاي عكس و كتاب دفاع مقدس، جشن هاي مردمي و برنامه هاي مختلف نيز برپا شد.
زنگ مقاومت
داراب - خبرنگار كيهان: كميته هماهنگي و پشتيباني بسيج دانش آموزي و فرهنگيان شهرستان داراب برنامه هاي متنوعي را در طول هفته دفاع مقدس براي گراميداشت ياد و خاطره اين دوران باشكوه از تاريخ انقلاب به اجرا درآوردند. صبحگاه مشترك نيروهاي فرهنگي بسيجي، به صدا در آوردن زنگ مقاومت و خاطره گويي، سركشي از خانواده شهدا، گلباران و عطرافشاني قبور شهدا و حضور در نماز جمعه از جمله اين برنامه ها است.
صدور انقلاب در دفاع مقدس
قم - خبرنگار كيهان: مسئول سپاه 17 علي ابن ابيطالب قم دوران دفاع مقدس را بهترين فرصت براي صدور انقلاب اسلامي به جهان برشمرد و گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس انقلاب اسلامي به تثبيت رسيد و توانمندي هاي آن شكوفا شد. علي رضا نظري در نشست سياسي پيرامون دفاع مقدس كه در محل اين اداره كل برگزار شد اظهار داشت: قبل از وقوع جنگ بين ايران و عراق، دو ابر قدرت شرق و غرب براي همديگر عرض اندام مي كردند ولي همين كشورها در مقابل ايران به وحدت رسيدند تا نظام اسلامي را از پاي درآورند.
برگزاري مسابقات شنا
سرويس شهرستان ها- مسئول هيئت شناي اداره تربيت بدني سبزوار از برگزاري يك دوره مسابقات شنا به مناسبت هفته دفاع مقدس در اين شهرستان خبر داد. مهدي شفيعي در گفت وگو با خبرنگار افتخاري بسيج با بيان اينكه اكثر شركت كنندگان اين دوره را بسيجيان پايگاه هاي مقاومت تشكيل مي دادند اظهار داشت: در اين دوره بيش از 100 ورزشكار در 4 رده سني زير ده سال، 11-12 سال، 13-14 سال و 15-17 سال با يكديگر به رقابت پرداختند.

 



تعطيلي تنها جايگاه گاز

تنها پمپ گاز CNG در ضلع غربي خرمدره به مدت دو ماه است كه تعطيل مي باشد. و رانندگان مجبورند براي استفاده از گاز به شهرهاي مجاور مراجعه نمايند. در مورد تاكسي ها مشكل مضاعف است و بايد برگ خروجي از شهر داشته باشند. لازم است مسئولين علت تعطيلي تنها پمپ گاز شهرستان خرمدره را به آگاهي مردم برسانند.
خرم دره - خبرنگار كيهان

 



جاي خالي پزشك قانوني

عده اي از مردم اليگودرز با مراجعه به دفتر كيهان از نبود پزشك قانوني در اين شهر گلايه كردند.
اين عده اظهار داشتند: متأسفانه مدتي است كه اين شهر از داشتن پزشك قانوني محروم بوده و مردم بايد به شهرهاي همجوار مراجعه كنند. به گفته مردم پزشك قانوني اليگودرز مدتهاست كه به يكي از شهرهاي كشور انتقالي گرفته اما تاكنون جايگزيني براي وي انتخاب نشده است. آنها از مسئولان تقاضا كردند باتوجه به نياز مبرم مردم منطقه به اين مهم، نسبت به انتصاب پزشك قانوني اين شهر اقدام شود.
اليگودرز- خبرنگار كيهان

 



رئيس شوراي اسلامي شهر: حل بحران آب خوانسار تاكنون نتيجه چشمگيري نداشته است

خوانسار- خبرنگاركيهان:
در دو سال اخير اقدامات خوبي براي حل بحران آب خوانسار انجام شده اما اين اقدامات هنوز نتيجه چشمگيري نداشته است.
هوشنگ صانعي رئيس شوراي اسلامي شهر خوانسار با بيان اين مطلب به بحران آب اين شهر كه با قطعي هاي مكرر همراه بوده و در برخي از نقاط شهر به مرز 75 ساعت هم رسيده است، اشاره كرد و گفت: ما وقتي مي توانيم ادعا كنيم كه اقدامات ما نتيجه چشمگيري داشته است كه هيچ يك از مردم خوانسار ديگر از مشكل بي آبي رنج نبرند.
وي گفت: آب خوانسار امروز با مشكلاتي مانند فرسودگي سيستم شبكه شهر كه در حدود چهل سال پيش انجام شده است و حدود 60درصد هدرروي آب نيز دارد روبه رو است.
رئيس شوراي اسلامي شهر خوانسار اضافه كرد: با اقدامات انجام شده درصد هدرروي آب در حال حاضر به 45درصد كاهش پيدا كرده و اميد است در صورت تامين اعتبارات استاني در سال هاي آتي به طور كامل هدرروي آب از بين برود.وي از بهره برداري پروژه سد باغكل در چند ماه آينده خبر داد و گفت: بعد از چاه صفادشت كه قرار است 30ليتر آب در ثانيه به شبكه آبي شهر تزريق شود، سد باغكل دومين پروژه اي است كه مورد بهره برداري قرار مي گيرد.صانعي افزود: عمليات لوله گذاري انتقال آب قمرود به خوانسار نيز با اعتباري حدود 3ميليارد و100ميليون تومان بزودي آغاز مي شود و در صورت تكميل اين پروژه حدود 300ليتر آب در ثانيه به خوانسار و گلپايگان انتقال داده مي شود كه تلاش مي شود سهم خوانسار را بيشتر كنيم.وي در مورد علت گل آلود بودن آب آشاميدني و احتمال آلودگي آن گفت: از آنجايي كه مخازن ما به دليل خشكسالي خالي است كمتر امكان تصفيه و ضدعفوني كردن آب وجود دارد و هنگام پمپاژ آب به شبكه نيز مقداري از گل و لاي اطراف به داخل شبكه مكش مي شود كه احتمال آلودگي آب هم وجود دارد.

 



رئيس كار گروه مسكن استانداري: مسكن هاي خالي هرمزگان مشمول پرداخت عوارض چندبرابري مي شوند

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
رئيس كار گروه مسكن استانداري هرمزگان گفت: مالكان ساختمان هاي مسكوني خالي از سكنه از اين پس بايد عوارض بيشتري را پرداخت كنند.
احمد صادقي افزود: دولت دهم پس از پشت سر گذاشتن تجربه سه سال آغاز طرح مسكن مهر با لحاظ كردن مؤلفه هايي همانند تفويض اختيار به بانك هاي عامل در استان ها، واگذاري زمين به گروه هاي چند خانواري و استفاده از انبوه سازان براي سرعت بخشي به پروژه ها،اهتمام خود را جهت ساخت سريع مسكن تا ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضا به كار مي گيرد.
وي با اشاره به قانون جديد پرداخت عوارض سنگين براي ساختمان هاي مسكوني خالي از سكنه اظهار داشت: مواجه كردن مالكان مساكني كه واحد مسكوني خود را اجاره يا به فروش نرسانند و ملك آنها بلااستفاده بماند با عوارض سنگين يكي ديگر از راه هاي دولت براي حل مشكل مسكن جامعه است.
رئيس كار گروه مسكن هرمزگان انتقال كار ساخت از تعاوني ها به انبوه سازان را موجب تسريع در طرح اجراي مسكن مهر عنوان كرد و گفت: مسكن يك نياز هميشگي است و بايد متناسب با تقاضا براي سال هاي آينده برنامه هاي منسجم و مدون ارائه كرد.

 



فرماندار خواستار شد برخورد با ساخت و سازهاي غيرمجاز در گنبدكاووس

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
تمام دستگاههاي متولي در شهرستان گنبدكاووس بايد عزم جدي داشته باشند جلوي ساخت و سازهاي غيرمجاز گرفته شود.
غلامعلي سوسرايي فرماندار گنبدكاووس درجلسه بررسي ساخت و سازهاي غيرمجاز در شهرستان گنبدكاووس ضمن اعلام مطلب فوق و تاكيد بر جلوگيري از شيوع ساخت و سازهاي غيرمجاز دراين شهرستان با اشاره به وجود 16نقطه سكونت گاه غيررسمي درشهرستان گنبدكاووس و معضلات بخش روستايي و حوزه شهري در بخش ساخت و ساز غيرمجاز اظهارداشت: با وجود امكانات و شرايط خاص جغرافيايي كه شهرستان گنبدكاووس درشرق استان دارد، همواره جمعيتي معادل جمعيت شهري دراين شهرستان تردد دارد كه دراين راستا برخي از مردم به دليل مشكلات خاصي كه دارند توان تهيه زمين در كاربري هاي شهري را ندارند و به اراضي حاشيه مي روند و اقدام به ساخت و ساز غيرمجاز مي كنند.
وي خواستار برخورد سريع تر در زمينه ساخت و سازهاي غيرمجاز ازسوي سازمان همياري ها و شهرداري هاي استان و ارتباط بهتر با اين سازمان و اطلاع از مجوزهاي صادره توسط اين سازمان شد.
فرماندار شهرستان گنبدكاووس بر تقويت پليس ساختمان تاكيد كرد و خواستار تعيين حريم منابع طبيعي براي جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز در روستاها شد.
فرماندار گنبدكاووس درخصوص طرح جامع شهري گنبدكاووس نيز گفت: مشاور درتهيه طرح جامع شهرگنبدكاووس براي بخش هايي از اراضي داخل شهر بدون توجه به معضلات خاصي كه در شهر وجود دارد كاربري هايي درنظر گرفته است كه تناسبي با شهر گنبدكاووس ندارد و بايد درطرح تفصيلي تجديدنظر كرد تا كاربري ها متناسب باشد.

 



8 منطقه نمونه گردشگري در استان اصفهان راه اندازي مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
موافقت تأسيس 8 منطقه نمونه گردشگري در استان اصفهان صادر شد.
مهرداد كيهان فر معاون سرمايه گذاري و طرح هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان، با بيان اين مطلب گفت: تالاب گاوخوني اصفهان، برنجكان لنجان، درياچه چادگان در چادگان، كشه نطنز در نطنز، برزك كاشان، اسفرجان شهرضا، باغ بهادران لنجان و سعيدآباد لنجان از مناطق نمونه گردشگري استان اصفهان براي سرمايه گذاري است كه مورد تأييد قرار گرفته است.
وي افزود: 87 منطقه نمونه گردشگري با ظرفيت هاي متنوع تاريخي و طبيعي در استان اصفهان به تصويب هيئت دولت در سفر استاني رئيس جمهوري رسيده است كه آماده واگذاري براي احداث فضاهاي ويژه سرمايه گذاري به بخش غيردولتي است.

 



از سوي ستاد ديه استان صورت گرفت پرداخت وام هاي بلاعوض به 1950مددجوي خراسان رضوي

مشهد- خبرنگاركيهان:
معاون اداره كل زندانهاي خراسان رضوي از پرداخت وام هاي بلاعوض به 1950مددجو با حمايت خيرين و ارگانهاي ياري دهنده و از سوي ستاد ديه استان خبر داد.
حجت الاسلام سيدمهدي رضايي با اشاره به اينكه رسالت و سياست هاي انسان دوستانه و حمايت خيرين شرايط آزادي و بازگشت به آغوش گرم خانواده را براي همنوعان فراهم كرده است، افزود: در سال گذشته حدود 41ميليارد و158ميليون و872 هزار ريال به منظور آزادي 345 مددجو از سوي ستاد ديه استان پرداخت شد كه اين رقم در 5 ماهه اول امسال به بيش از 6ميليارد و594 ميليون ريال و آزادي 71مددجو منجر شد.
وي اضافه كرد: در سال گذشته 2635مددجو در دوره هاي آموزش فني و حرفه اي شركت داشتند كه به 1483نفر گواهينامه آموزش فني و حرفه اي اعطا شد. رضايي خودكفايي و توسعه اشتغال، ارتقاي سطح درآمد سرانه همراه با ارتقاي كيفيت كالا و خدمات توليدي، غني سازي اوقات فراغت، ايجاد توان فني جهت استقلال اقتصادي پس از آزادي و بكارگيري بخش خصوصي تعاوني ها و... در امر سرمايه گذاري به منظور تحقق توسعه اشتغال و استفاده از
ngo ها و جذب كمكهاي مردمي تا حد ممكن از چشم-انداز توسعه استان ذكر كرد.

 



خانه فرهنگ و مهر سالمندان استان مركزي بزودي افتتاح مي شود

اراك- خبرنگاركيهان:
مدير سازمان بازنشستگي استان مركزي گفت: با اعتباري كه در دور دوم سفر رئيس جمهور به استان مركزي به خانه فرهنگ و مهر سالمندان اختصاص يافت اين خانه ظرف دو ماه آينده به بهره برداري مي رسد.
عليرضا جلالي در دومين جلسه شوراي ساماندهي سالمندان در استانداري مركزي افزود: قسمت اعظم اين ساختمان تكميل شده است و كار داخلي ساختمان و تجهيزات آن طي اين مدت به اتمام مي رسد.
وي سازمان بازنشستگي را به عنوان متولي ساخت خانه مهر عنوان و اضافه كرد: كار ساخت خانه فرهنگ و مهر كه در فضايي به وسعت دو هزار مترمربع در پارك آزادي بنا شده از 19بهمن ماه سال گذشته آغاز شده است.
وي با اشاره به اينكه در مصوبه دور دوم سفر استاني چهار ميليارد ريال اعتبار براي ساخت اين خانه درنظر گرفته شده است، اظهار داشت: اين محيط بايد در مركز شهر قرار داشته باشد تا سالمندان و بازنشسته ها بتوانند به راحتي از اين مكان استفاده كنند.
جلالي وجود كتابخانه، انواع وسايل هنري، موسيقي، اينترنت و اتاق فكر را از جمله امكانات خانه فرهنگ و مهر اراك عنوان كرد و گفت: با توجه به تخصص بازنشسته ها مي توان در اين خانه ها از فكر و تجربه سالمندان استفاده كرد.
وي بهرمندي از پزشك اورتوپد براي توصيه درماني به سالمندان در اين مكان را از ديگر امكانات خانه فرهنگ و مهر ذكر كرد و افزود: با حضور سالمندان در اين خانه ها روحيه و اميد به زندگي آنان افزايش مي يابد.

 



استاندار خبر داد احداث و بازسازي 100 باب نمازخانه در مازندران

ساري-خبرنگار كيهان:
استاندار مازندران بر عزم مسئولان براي ترويج آموزه هاي ديني و اسلامي در كشور تاكيد كرد.
«سيدمحمد كريمي» در جلسه ستاد اقامه نماز مازندران گفت: در نظام اسلامي مسئولان براي ترويج انگاره هاي مذهبي و ديني تكليف الهي دارند.
وي با اشاره به اقدامات انجام شده در مورد ترويج فرهنگ معنوي نماز در مازندران افزود: ظرف يكسال اخير 100 باب نمازخانه در مازندران احداث و تعمير شده است.
وي با تاكيد بر ضرورت توجه به ساخت نمازخانه در واحدهاي گردشگري و خدمات بين راهي گفت: احداث نمازخانه در واحدهاي پذيرايي و گردشگري استان ضرورت اساسي است.
«كريمي» با يادآوري اهميت توجه مديران به امر اقامه نماز در دستگاه ها افزود: توجه به اين مقوله از امتيازات بزرگ براي مديران دستگاه هاي اجرايي محسوب مي شود.

 



آغاز پرداخت تسهيلات بانكي به پروژه هاي مسكن مهر در اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
پرداخت تسهيلات بانكي براي احداث پروژه هاي مسكن مهر در استان اردبيل آغاز شد.
خداوردي رحماني سرپرست معاونت امور عمراني استانداري اردبيل در شهرستان نمين با اعلام اين مطلب افزود: موضوع مسكن مهر در اولويت كارهاي عمراني استان قرار دارد و اين استان جزو پنج استان برتر كشور معرفي شده است.
وي گفت: بانك مسكن استان در اين زمينه تاكنون حدود 40ميليارد ريال به متقاضيان واجد شرايط تسهيلات پرداخت كرده است.
وي گفت: سهميه استان در مسكن مهر 30هزار واحد است اما تاكنون براي قريب به 42 هزار واحد مسكن در نقاط مختلف استان زمين تأمين شده است.
وي تعاوني هاي مسكن مهر شهرستان كوثر را به عنوان موفق ترين تعاوني مسكن مهر در استان معرفي كرد و از دست اندركاران اين پروژه ها در ديگر شهرستان هاي استان خواست تا از تجربيات شهرستان كوثر در اين زمينه بهره گيرند.

 



انتقاد فرماندار انزلي از ركود پروژه كمربندي اين شهر

بندرانزلي- خبرنگار كيهان:
فرماندار بندر انزلي از ركود كار احداث جاده كمربندي اين شهر انتقاد كرد.
مهندس اسماعيل عبداللهي كه در جلسه شوراي اداري اين شهر سخن مي گفت با بيان اينكه بندرانزلي در حال حاضر در آستانه جهشي روزافزون از لحاظ توسعه و رونق اقتصادي قرار گرفته است. از كندي روند ساخت پل جديد انزلي انتقاد و خواستار تسريع در اجراي اين پروژه شد.
وي با اعلام اينكه طي سال آينده با اجراي پروژه هاي در دست اقدام مشكل فاضلاب انزلي به طور كلي رفع مي شود از نهايي شدن موافقت نامه احداث تصفيه خانه شرق انزلي با 175 ميليارد ريال اعتبار و به مراحل پاياني رسيدن پروژه آب آشاميدني و آبرساني اين شهرستان خبر داد و تصريح كرد: با پايان يافتن اين پروژه و بهره برداري نهايي از آن مشكل آب بندرانزلي تا 50 سال مرتفع خواهد شد.
فرهاد منتصر كوهساري مديركل بنادر و دريانوردي گيلان هم در اين نشست از احداث موج شكني هاي جديد در قالب طرح توسعه بندر با سرمايه گذاري اوليه 700 ميليارد ريالي و سرمايه گذاري كلان
350 ميليون دلاري و نيز طراحي 5 تا 7 باسكول جديد از جمله برنامه هاي مهم اين اداره كل نام برد.
وي افزود: از سوي ديگر ترانزيت مواد سوختي در انزلي از 300 هزار تن در سال 87 به 252 هزار تن در 6ماهه نخست امسال رسيد.

 



براي اولين بار در استان نظام صنفي كشاورزي در گنبدكاووس تشكيل شد

گنبدكاووس-خبرنگار كيهان:
براي اولين بار در گنبدكاووس نظام صنفي كارهاي كشاورزي تشكيل و اعضاي هيئت موسس آن نيز معرفي شدند.
ميردوست رضويان رئيس اداره آموزش و ترويج جهاد كشاورزي گنبدكاووس ضمن اعلام مطلب فوق هدف از تشكيل اين نظام صنفي را در راستاي اجراي ماده 35 قانون تاسيس سازمان نظام مهندسي كشاورزي و منابع طبيعي و اجراي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي ذكر كرد و گفت: تاكنون نظام صنفي همواره مشاغل صنعتي متمركز در شهرها را شامل مي شد و فعاليت هاي بخش كشاورزي را پوشش نمي داد، در حالي كه وجود نظام صنفي در بخش كشاورزي با ارتقا آگاهي كشاورزان و انسجام دادن و هماهنگ كردن فعاليت آنان مي تواند توسعه پايدار بخش كشاورزي را زمينه سازي كند.
قابل ذكر است در شهرستان گنبدكاووس 22 هزار نفر بهره بردار بخش كشاورزي فعاليت مي كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14