(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 7 مهر 1388- شماره 19474
 

سياستمدار انگليسي در مورد پيامدهاي وخيم شكست در افغانستان هشدار داد
بيروت: رژيم صهيونيستي توان هيچ گونه اقدامي عليه لبنان را ندارد
با صدور بيانيه اي حزب الله لبنان سران عرب را در هتك حرمت صهيونيست ها به مسجدالاقصي مقصر دانست
شواردنادزه به استقرار پايگاه هاي آمريكايي در گرجستان به شدت اعتراض كرد
مقام سابق كاخ سفيد: مردم آمريكا قرباني دروغ هاي بزرگ سران اين كشور هستند
با پيروزي حزب دموكرات مسيحي در انتخابات پارلماني آنگلا مركل بار ديگر صدراعظم آلمان شد
روسيه ساخت موشك ضد فضايي اس 500 را آغاز كرد
با راي مردم در انتخابات پارلماني نخست وزير پرتغال در مقام خود ابقا شد
حمايت سران آمريكاي جنوبي و آفريقا از رئيس جمهوري قانوني هندوراس
در پي ادامه بمباران مناطق مسكوني شيعيان صعده دولت يمن را به گسترش جنگ در همه مناطق تهديد كردند



سياستمدار انگليسي در مورد پيامدهاي وخيم شكست در افغانستان هشدار داد

يك مقام سياسي انگليس نسبت به پيامدهاي وخيم شكست در افغانستان بر امنيت ملي كشورش هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، »ليام فاكس«، از سران حزب محافظه كار انگليس كه از وي تحت عنوان وزير دفاع سايه اين كشور نام برده مي شود، در مورد پيامدهاي وخيم شكست در جنگ افغانستان هشدار داد. فاكس گفت: شكست افغانستان به نوعي شكست سياست مداران در خانه هم خواهد بود و تاثيرات مستقيمي بر امنيت ملي در داخل انگليس خواهد داشت.وي با اشاره به حمايت افكار عمومي انگليس از خروج نيروها از افغانستان گفت: خروج زود هنگام از افغانستان بدون دستيابي به اهداف اعلام شده، امنيت ملي انگليس را به خطر مي اندازد.

 



بيروت: رژيم صهيونيستي توان هيچ گونه اقدامي عليه لبنان را ندارد

حزب الله و رئيس جمهور لبنان اعلام كردند از مانورهاي دشمن و تهديدات آن ترسي ندارند، زيرا اسرائيل براي هرگونه اقدامي ناتوان است.
به گزارش خبرگزاري فارس ، شيخ «محمد يزبك» از رهبران حزب الله طي سخناني گفت: ما از مانورهاي دشمن و تهديدات آن ترسي نداريم، زيرا دشمن از انجام هر اقدامي عاجز است. در هر حال، ما بايد به وظيفه خود در مخالفت با ظلم عمل كنيم.در همين رابطه، «ميشل سليمان» رئيس جمهور لبنان، نيز تاكيد كرد كه اسرائيل جرات حمله به لبنان را ندارد و اين كشور قوي تر از آن است كه از تهديدات رژيم صهيونيستي بهراسد.
وي با اشاره به جنگ 33 روزه ابراز اميدواري كرد كه رژيم اشغالگر قدس از اين جنگ درس عبرت بگيرد و به فكر تهديد و توطئه عليه كشورهاي منطقه نباشد.

 



با صدور بيانيه اي حزب الله لبنان سران عرب را در هتك حرمت صهيونيست ها به مسجدالاقصي مقصر دانست

حزب الله لبنان با صدور بيانيه اي، ضمن محكوم كردن هتك حرمت رژيم صهيونيستي نسبت به مسجدالاقصي، كشورهاي عربي و اسلامي سازشكار را مسئول اين اقدامات اسرائيل دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري الانتقادنت، حزب الله لبنان در بيانيه خود جنايات اخير نيروهاي اشغالگر و پليس رژيم صهيونيستي در مسجدالاقصي و درگيري با نمازگزاران در اين مكان مقدس را توهيني بزرگ به امت اسلامي و عربي دانست و آن را محكوم كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: اين هتك حرمت خطرناك، چند روز بعد از نشست در واشنگتن انجام مي شود، نشستي كه به رئيس كابينه رژيم صهيونيستي اجازه داد در عين حال كه جنايتكار است، نقاب صلح را نيز به چهره بزند.
حزب الله تاكيد كرد كه دولت آمريكا به رياست «باراك اوباما» نيز تسليم خواسته هاي رژيم صهيونيستي در گسترش شهرك سازي شده است.
در اين بيانيه، امت عربي و اسلامي را مسئول اين اتفاقات خطرناك در داخل فلسطين اشغالي دانست.
حزب الله همچنين، از تنها ماندن ملت مظلوم فلسطين انتقاد و تاكيد كرد كه در مقابل اين حوادث، سكوت جايز نيست.
حزب الله از جامعه جهاني خواست تا مسئوليت هاي خود را در هتك حرمت مسجدالاقصي بپذيرند و تاكيد كرد كه مقاومت تنها راه بازپس گيري تمام حقوق غصب شده و آزادسازي تمام سرزمين هاي اشغال شده است.
در حمله روز يكشنبه صهيونيست ها به مسجدالاقصي، دست كم 30 نفر زخمي شدند.
در همين رابطه، «اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت حماس، اظهار داشت: تشديد تجاوزات رژيم صهيونيستي عليه مسجدالاقصي هرگز ما را به چشم پوشي از حقوق حقه ملت فلسطين وادار نخواهد كرد و اراده ملت فلسطين تضعيف نخواهد شد.
اتحاديه عرب نيز در بيانيه اي، از جامعه بين المللي خواست تا براي رسيدگي به تحولات بيت المقدس وارد عمل شود.
اتحاديه عرب ضمن ابراز نگراني شديد نسبت به اقدامات نيروهاي اشغالگر عليه نمازگزاران فلسطيني، از كميته چهارجانبه صلح و شوراي امنيت خواست تا هرچه سريع تر به اقدامات غيرقانوني رژيم صهيونيستي پايان دهند.
تشكيلات خودگردان فلسطين، وزير خارجه اردن، جمعيت علماي فلسطين، رئيس جنبش اسلامي در اراضي اشغالي، سخنگوي گردان هاي قسام، مخبر كميسيون قدس در پارلمان فلسطين و ديگر شخصيت هاي فلسطيني و عرب جنايت رژيم صهيونيستي در حمله به نمازگزاران فلسطيني را محكوم و اعلام كردند كه در مقابل اين جنايات ساكت نخواهند نشست.
وزارت خارجه اردن نيز در پي تجاوزات صهيونيست ها به مسجدالاقصي، كاردار رژيم صهيونيستي در امان را فرا خواند و يورش اين رژيم به مسجدالاقصي را به شدت محكوم كرد.همچنين، سراسقف مسيحيان ارتودكس در قدس با محكوم كردن حمله رژيم صهيونيستي به مسجدالاقصي گفت، رژيم صهيونيستي امروز مسجد و فردا كليسا را هدف قرار خواهد داد.
نماينده سابق كنست اسرائيل نيز اظهار داشت، حمله به مسجدالاقصي آغاز طرح ضربتي صهيونيست ها براي يهودي سازي قدس است.
در همين رابطه، موسسه الاهرام مصر تمام مناسبات خود با رژيم صهيونيستي را تحريم و اعلام كرد كه از اين پس ورود تمام مقامات اسرائيلي به ساختمان اين موسسه ممنوع است.
از سوي ديگر، جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) و جنبش جهاد اسلامي فلسطين روز گذشته در محكوميت جنايت رژيم صهيونيستي در حمله به مسجدالاقصي تظاهرات برگزار كردند و از ملت مسلمان و عرب خواستند تا خشم خود را نسبت به اقدامات اشغالگران ابراز كنند.
در اين تظاهرات، هزاران تن از ساكنان غزه شركت داشته و با سردادن شعارهايي، حمله يهوديان تندرو و نيروهاي صهيونيستي به مسجدالاقصي را محكوم كردند.
تظاهركنندگان همچنين، خواستار حفظ وحدت و يكپارچگي جهت حمايت از مسجدالاقصي و رويارويي با طرح هاي رژيم اشغالگر در يهودي سازي بيت المقدس شدند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند، «با جان و با خون خود از الاقصي حمايت مي كنيم.»
گفتني است عده زيادي از شهروندان بيت المقدس در اعتراض به حملات نظاميان صهيونيستي و شهرك نشينان صهيونيست به مسجدالاقصي، به خيابان هاي اين شهر آمدند و با پرتاب سنگ و آتش زدن لاستيك هاي خودرو، با نظاميان صهيونيست درگير شدند.
نظاميان صهيونيست هم با شليك گلوله هاي جنگي و پرتاب نارنجك هاي گازي و صوتي به سوي مردم، تعدادي از آنان را زخمي كردند. نظاميان رژيم صهيونيستي همچنين، براي مقابله با تظاهركنندگان، بخش قديمي قدس را كاملا محاصره كرده و از خروج مردم از منازلشان جلوگيري به عمل مي آورند.
هراس از حماس
ژنرال «ايزنبورگ» كه به همراه فرمانده منطقه جنوب ارتش رژيم صهيونيستي، حمله به غزه را فرماندهي كرده بود گفت، اگردرگيري جديدي با حماس، رخ دهد، اين جنبش براي مقابله با اسرائيل، منطقه را به آتش خواهد كشيد.
روزنامه صهيونيستي معاريو به نقل از اين ژنرال اسرائيلي نوشت، در صورت عمليات بازدارنده 2 در غزه، حماس به هر راهكاري متوسل خواهد شد تا اسرائيل را شكست دهد. وي افزود: تفاوت اين جنگ با جنگ قبلي غزه در اين است كه اين درگيري بسيار دشوارتر خواهد بود زيرا موشك هاي غزه به تل آويو هم خواهد رسيد.
از سوي ديگر «دان هاريل» معاون رئيس ستاد مشترك ارتش رژيم صهيونيستي نيز گفت، حمله آينده عليه غزه، بسيار متفاوت خواهد بود، زيرا حماس در اين مدت توانايي نظامي خود را افزايش داده و از تجهيزات پيشرفته بيشتري برخوردار شده است.
تحقيق درباره قاچاق
اجساد فلسطيني ها
اتحاديه عرب تشكيل كميته تحقيقات بين المللي جهت رسيدگي به جنايت قاچاق اعضاي شهداي فلسطيني توسط رژيم صهيونيستي را خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «محمد صبيح» معاون دبيركل اتحاديه عرب در امور فلسطين و اراضي عربي اشغالي، تأكيد كرد: اتحاديه عرب و كشورهاي عربي در تلاش هستند تا يك كميته تحقيقات بين المللي براي افشاي جنايات اسراييل و قاچاق اعضاي شهيدان فلسطيني تشكيل شود.
وي بر ضرورت گسترش اختيارات اين كميته جهت انجام تحقيقات در مورد شرايط ترور شهدايي كه رژيم صهيونيستي اجساد آنها را در گورهاي مشخص و ناشناس دفن كرده است، تأكيد كرد.
محمد صبيح به تصميمات اتخاذ شده در نشست وزيران خارجه اتحاديه عرب در 9 سپتامبر (18 شهريور) اشاره و تأكيد كرد، اين نشست به مسئله فلسطين و به ويژه درخواست تشكيل كميته حقيقت ياب سازمان ملل جهت اطمينان از وجود باندهاي قاچاق اسراييلي اختصاص داشت.
ساير رويدادها
¤ موسسات و سازمان هاي فلسطيني خود را براي استقبال از كاروان آزادي كه قرار است با هدف اعلام مخالفت با محاصره نوار غزه، به اين منطقه بحران زده وارد شود، آماده مي كنند.
¤ منابع رسانه اي عبري فاش كردند كه يكي از افسران ارشد رژيم صهيونيستي كه از مهم ترين طراحان حمله به غزه بود، از يك طرح ترور جان به در برده است.
¤ يك هيئت 15 نفره از جنبش حماس به منظور گفت وگو درباره طرح پيشنهادي مصر، از نوارغزه وارد قاهره شد.
¤ روزنامه عرب زبان الخليج نوشت، آمريكا هرگز از اسرائيل دست نمي كشد و وعده هاي اوباما به اعراب سراب است.
¤ مبارزان گردان هاي مقاومت مردمي شاخه نظامي جبهه دموكراتيك براي آزادي فلسطين با استفاده از بمب و نارنجك و مسلسل، به يك پايگاه نظامي ارتش صهيونيستي در شمال نوارغزه حمله كردند.


 



شواردنادزه به استقرار پايگاه هاي آمريكايي در گرجستان به شدت اعتراض كرد

ادوارد شواردنادزه با غيرمعقولانه خواندن برنامه استقرار پايگاه هاي نظامي آمريكا در خاك گرجستان، آن را به شدت محكوم كرد.
به گزارش فارس، به نقل از روزنامه «گازيه تا»، «ادوارد شواردنادزه» رئيس جمهور سابق گرجستان، در جمع خبرنگاران حاضر در تفليس و در پاسخ به اخبار رسانه هاي غربي مبني بر تصميم ايالات متحده آمريكا براي استقرار چندين پايگاه نظامي جديد در خاك گرجستان گفت: چنين اقدامي گره از هيچ مشكلي باز نكرده و نفعي نيز در پي نخواهد داشت. اين كار اقدامي غيرمعقولانه است.
گفتني است، دولت گرجستان تاكنون هيچ واكنشي در اين ارتباط از خود نشان نداده است. برخي رسانه هاي گروهي غربي هفته گذشته خبر داده بودند كه واشنگتن قصد دارد در آينده مسئله امكان استقرار پايگاه نظامي آمريكا در خاك گرجستان را با مقامات تفليس مورد بررسي قرار دهد.
خبر ديگر اينكه، فرمانده نيروهاي مرزباني سرويس هاي امنيتي روسيه در جمهوري آبخازيا، ديروز و در شانزدهمين سالگرد آزادسازي شهر «سوخومي» از دست نظاميان گرجستان، از استقرار قايق هاي تندرو روسيه با هدف حفاظت از مرزهاي آبخازي خبر داد. به گفته ژنرال «يوري ازويريك»، اين قايق ها كه از اواسط ماه نوامبر در اختيار نيروهاي روسيه مستقر در منطقه قرار مي گيرند، به طور دائمي در بندر «آچامريچ» آبخازيا به مرزباني خواهند پرداخت.

 



مقام سابق كاخ سفيد: مردم آمريكا قرباني دروغ هاي بزرگ سران اين كشور هستند

معاون سابق وزارت خزانه داري آمريكا گفت: واشنگتن براي باور پذير كردن دروغ ها، بزرگترين هايش را انتخاب مي كند.
به گزارش فارس، «پل كريگ رابرتز» ديپلمات اسبق آمريكايي و معاون وزير خزانه داري اسبق اين كشور، طي مقاله اي كه پايگاه اينترنتي «خانه شفاف سازي اطلاعات» آن را منتشر كرد، به بررسي اين مسئله پرداخت كه چرا مردم آمريكا هنوز صدام را چهره پشت پرده حوادث 11 سپتامبر مي دانند، در حالي كه سال ها از اثبات اين واقعيت مي گذرد كه عراق هيچ نقشي در اين واقعه نداشته است.
اين مقام پيشين آمريكايي با بيان اين كه مردم كشورش بر اثر تبليغات دولت بوش، عميقا به اين باور رسيده اند كه عراق دراين واقعه نقش اصلي را ايفا كرده است، افزود: در نتيجه اين تبليغات، احساسات مردم آمريكا بر توانايي تشخيص آنها پرده كشيد و به اين ترتيب، تنها اطلاعاتي را پذيرفتند كه از مجرم بودن ايادي صدام در حادثه 11 سپتامبر حمايت مي كرد و هرگونه اطلاعاتي را كه اين باور را زير سوال مي برد، بدون توجه به حقانيت آن مردود دانستند.
سردبير پيشين «وال استريت ژورنال» افزود: مردم به راحتي قرباني دروغ هاي بزرگ مي شوند تا دروغ هاي كوچك، چرا كه خود درباره مسائل كم اهميت دروغ كوچك مي گويند و از گفتن دروغ هاي بزرگ شرم دارند، هيچ گاه به ذهن آن ها نمي رسد كه دروغ هاي بزرگ بگويند و بنابراين، بر اين باورند كه ديگران هم آن قدر گستاخ نيستند كه چنين كاري بكنند.وي افزود: به اعتقاد جامعه شناسان در زمان آشكار شدن حقيقت، مردم آن قدر از نظر عاطفي تحت تاثير باورهايي كه تبليغات در ذهن آن ها ايجاد كرده است قرار مي گيرند كه نمي توانند خود را از اين باورهاي دروغ رها كنند.وي با بيان اينكه جنبه منفي حفظ باور، ممانعت از درك حقايق است، افزود: حفظ باور در اتحاد جماهير شوروي، باعث شد اين كشور نتواند خود را با واقعيت اقتصادي تطبيق دهد و اين مسئله منجر به فروپاشي شوروي شد. امروزه نيز در ايالات متحده براي ميليون ها نفر، شعار حمايت از دولت آمريكا سردادن، آسان تر از پذيرفتن واقعياتي است كه نمايانگر نياز به تغيير در اين كشور است.
اين نويسنده با اشاره به يكي از نتايج پژوهش خود در موضوع 11 سپتامبر اعلام كرد: «تا جايي كه من دريافتم، مردم آمريكا به دولت اين كشور بسيار بيشتر از حقيقت اعتماد دارند. چرا كه ليبرال ها در عصر «ركود اقتصادي بزرگ» به مردم آمريكا ياد دادند كه به دولت آمريكا به عنوان حامي و پشتيبان خود اعتماد كنند. اين مسئله جناح هاي چپ و راست را نيز شامل شد و در نتيجه هيچ يك از اين گروه هاي سياسي، اقدامات دولت آمريكا را زير سوال نمي برند. اين موضوع، فريب مردم توسط دولت آمريكا را تسهيل كرده است.»
رابرتز با اشاره به ناهمخواني تربيت مردم و مقامات آمريكايي با اصول دموكراسي، افزود: دموكراسي براساس اين گمان شكل مي گيرد كه مردم، افرادي منطقي هستند كه مسائل را با تكيه بر حقيقت بررسي مي كنند و نمي توان به راحتي آن ها را بازيچه قرار داد. ولي مطالعات نشان داده كه واقعيت چيز ديگري است.

 



با پيروزي حزب دموكرات مسيحي در انتخابات پارلماني آنگلا مركل بار ديگر صدراعظم آلمان شد

حزب دموكرات مسيحي آلمان به رهبري «آنگلامركل» و حزب دموكراتيك آزاد اين كشور در انتخابات پارلماني اين كشور، بيشترين كرسي هاي پارلمان را فتح كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، پس از شمارش اوليه 299 حوزه انتخاباتي آلمان، احزاب، دموكرات مسيحي با كسب 8/33درصد و حزب دموكراتيك آزاد نيز با كسب 6/14درصد آراء، به عنوان احزاب پيروز انتخابات پارلماني آلمان اعلام شدند. با توجه به اين پيروزي، «آنگلامركل» صدراعظم فعلي آلمان، چهارسال ديگر به عنوان صدراعظم اين كشور، به كار خود ادامه خواهد داد.
شهروندان آلماني در انتخابات پارلماني يكشنبه، حزب اصلي چپ گراي كشور، يعني «سوسيال دموكرات ها» را پس از 11سال حضور در دولت، به اپوزيسيون فرستادند. اين حزب رقيب مركل، تنها توانست 23درصد آرا را از آن خود كند. چپ ها و سبزهاي آلمان نيز به ترتيب، توانستند 9/11و 7/10 درصد آراء را بدست آورند.
حزب سوسيال دموكرات كه «فرانك والتر اشتاين ماير»، وزير خارجه آلمان، به عنوان كانديداي اين حزب در انتخابات شركت داشت، شاهد بدترين نتايج انتخاباتي خود پس از جنگ جهاني دوم بود. اشتاين ماير پس از اعلام نتايج اظهار داشت: هيچ صحبتي وجود ندارد، اين يك شكست تلخ است.
وي قول داد تا يك اپوزيسيون قدرتمند را رهبري نمايد.
مركل با كمك حزب دموكرات هاي آزاد و نمايش قدرتمندانه اين حزب در انتخابات توانست به «ائتلاف بزرگ» چهار ساله خود با سوسيال دموكرات ها پايان دهد.
مخالفت با حضور اتمي آمريكا
رهبرحزب دمكرات هاي آزاد (ليبرال دمكرات ها)آلمان كه خود را براي تصدي پست هاي معاون صدراعظمي و وزارتخارجه دردولت جديد ائتلافي اين كشور معرفي كرده است،خواستار برچيده شدن تمام سلاح هاي هسته اي آمريكا از خاك آلمان شد.
«گيدو وستروله« روزگذشته طي يك كنفرانس مطبوعاتي دربرلين بعد از پيروزي حزبش گفت: مذاكرات با طرف آمريكايي براي خارج ساختن زرادخانه هسته اي اين كشور از خاك آلمان بايد هر چه زودتر آغاز شود.
وي افزود: اين درخواست معقولي است كه سلاح هاي باقيمانده از دوران جنگ سرد، از آلمان خارج شوند.
«وستروله« در ادامه با اشاره به ابتكار عمل »اوباما« براي كاهش سلاح هاي اتمي آمريكا تصريح كرد: وقت آن فرا رسيده كه آلمان نيز از اين فرصت بزرگ استفاده كرده و به ابتكار عمل رييس جمهور امريكا ملحق شود.
گفتني است، حداقل 20كلاهك هسته اي درپايگاه نيروي هوايي آلمان در شهر »بوشل« واقع در جنوب غربياين كشور مستقر است كه مي توانند توسط بمب افكن هاي »تورنادو »آلمان حمل شوند. در اين ميان مجموعا حدود 350كلاهك هسته اي آمريكا نيز در اروپا مستقر است.
به گزارش نشريه آلماني »اشپيگل« تاچند سال پيش نيز حدود 130كلاهك هسته اي آمريكا درپايگاه هوايي »رامشتاين« مستقر بود، ولي ظاهرا در چارچوب بازسازي اين پايگاه در سال 2005 از آن خارج شده اند.
تعداد كلاهك هاي هسته اي دراروپا در زمان جنگ سرد و در اوج ان در سال 1971به 7هزار كلاهك مي رسيد.


 



روسيه ساخت موشك ضد فضايي اس 500 را آغاز كرد

روسيه ساخت سيستم دفاع موشكي «اس-500» كه قادر است اهداف فضايي را هدف قرار دهد آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «سرگئي رازگرايف»، معاون فرمانده كل نيروي هوايي روسيه، گفت كه كشورش درصدد دستيابي به فناوري موشك هاي «اس- 500» است. وي گفت، اين موشك ها مي توانند اهداف فضايي خارج از جو را هدف قرار دهند. رازگرايف در مورد موشك هاي «اس- 400» نيز گفت اين موشك ها مي توانند موشك هاي بالستيك را هدف قرار دهند. برخي منابع روسي نيز از تلاش متخصصان اين كشور براي ساخت هواپيماهاي مافوق صوت جهت استفاده در نيروي هوايي روسيه خبر دادند. آمريكا هنوز در مورد آزمايش اين فناوري هاي جديد نظامي روسيه، واكنشي نشان نداده است.

 



با راي مردم در انتخابات پارلماني نخست وزير پرتغال در مقام خود ابقا شد

پس از شمارش آراي انتخابات پارلماني پرتغال، حزب سوسياليست اين كشور توانست در انتخابات پيروز شود، اما در كسب اكثريت كرسي ها ناكام ماند.
به گزارش فارس نتايج شمارش انتخابات پارلماني پرتغال حاكي است كه حزب سوسياليست اين كشور توانست در انتخابات پارلماني پيروز شود اما در كسب اكثريت آراي مجلس پارلماني ناكام ماند.
بنابراين گزارش، پس از شمارش آراي انتخابات پارلماني، حزب «سوسياليست» توانست 37درصد آرا را كسب كند و حزب راست ميانه «سوسيال دموكرات» نيز توانست 29درصد آرا را به خود اختصاص دهد.
اين گزارش افزود، «خوزه سوكراتيس» نخست وزير پرتغال كه براي بار دوم به اين سمت انتخاب شد در واكنش به پيروزي خود در انتخابات، نتايج انتخابات را خواست و اراده مردم توصيف كرد.
وي با اشاره به فرياد بلند ملت در انتخابات افزود: «حزب سوسياليست بار ديگر و بدون هيچ ابهامي براي اداره كشور انتخاب شد.»
اين گزارش در انتها تاكيد كرد: «حزب سوسياليست اكنون اين گزينه ها را دارد كه يا با احزاب كوچكتر ائتلاف تشكيل دهد يا به تنهايي و در اقليت حكومت كند و براي تصويب مورد به مورد قوانين، با احزاب ديگر گفت وگو كند.»
پيروزي حزب سوسياليست در انتخابات پارلماني پرتغال در حالي رخ داد كه آراي اين حزب نسبت به انتخابات پيشين كاهش هشت درصدي داشته است.
حزب سوسياليست در انتخابات پارلماني سال 2005 توانست 45درصد آراي پارلماني را كسب كند.

 



حمايت سران آمريكاي جنوبي و آفريقا از رئيس جمهوري قانوني هندوراس

كشورهاي شركت كننده در نشست آمريكاي جنوبي و آفريقا در ونزوئلا، با تصويب قطعنامه اي، حمايت خود را از رئيس جمهور قانوني هندوراس اعلام كردند.
به گزارش فارس، شركت كنندگان در نشست كشورهاي آمريكاي جنوبي و آفريقا كه در جزيره «مارگاريتا» ونزوئلا برگزار شد، با راي متحد، قطعنامه اي را تصويب كردند و در آن حمايت خود را از «مانوئل سلايا»، رئيس جمهور قانوني هندوراس، كه پس از كودتاي نظامي 28 ژوئن (7 تير) از سمت خود بركنار شد، اعلام كردند.
در اين قطعنامه از دولت موقت هندوراس خواسته شده است، سلايا را به پست خود به عنوان رئيس جمهور كشور بازگرداند و به اين نكته نيز اشاره شده است كه اين درخواست در مصوبه سازمان ملل و سازمان كشورهاي آمريكايي نيز آورده شده است.
اين نشست همبستگي خود را با سلايا كه از 21 سپتامبر (30 شهريور) در پايتخت هندوراس و در سفارت برزيل در اين شهر اقامت دارد، اعلام كرد.
كودتاچيان هندوراس از برزيل خواسته اند سلايا را به اين دولت تحويل دهد و يك مهلت 10 روزه را براي اين كار تعيين كرده اند.
تعليق آزادي هاي مدني
كودتاچيان هندوراس به دنبال درخواست سلايا از مردم اين كشور براي قيام عليه دولت غيرقانوني كودتا، آزادي هاي مدني در اين كشور را به حالت تعليق در آوردند.
كودتاچيان به پليس اين اختيار را داده اند كه جلسات عمومي را برهم بزنند، افراد بدون حكم تردد را دستگير كنند و رسانه هاي خبري را محدود سازند.
پيام تلفني سلايا
سلايا در پيامي تلفني، از سازمان ملل و شوراي امنيت خواست توجه بيشتري به آمريكاي مركزي داشته باشند.
مخاطب اين پيام اجتماع هواداران جبهه «فارابوندو مارتي براي آزادسازي ملي» بود كه در پايتخت السالوادور (همسايه هندوراس) در حمايت از وي تظاهرات مي كردند.
سلايا گفت: از السالوادور انتظار داريم صداي خود را به گوش مجمع عمومي سازمان ملل و شوراي امنيت برساند تا مانع از آن شوند كه مجددا از سلاح براي حل مشكلات آمريكاي مركزي استفاده شود.
درگيري لفظي وزيرخارجه برزيل و سوزان رايس
«سلسو آموريم»، وزيرخارجه برزيل در نيويورك ازشوراي امنيت خواست طي نشستي ويژه، به بررسي وضعيت هندوراس و شرايط حاكم بر سفارت برزيل در «تگوسيگالپا»، محل حضور رئيس جمهور قانوني هندوراس بپردازد، اما با مخالفت «سوزان رايس» نماينده واشنگتن در سازمان ملل روبه رو شد.
نماينده آمريكا در سازمان ملل با بي اعتيايي به اوضاع هندوراس و حملات صورت گرفته عليه سفارت برزيل در ديدار با وزيرخارجه اين كشور در نيويورك، مدعي شد كه شوراي امنيت محل مناسبي براي اين گونه موارد نيست.
اين موضع گيري رايس با انتقاد آموريم مواجه شد كه در شوراي امنيت نسبت به احتمال اشغال سفارت برزيل در هندوراس هشدار داده بود.
وزيرخارجه برزيل خطاب به نماينده آمريكا در سازمان ملل گفت: «اگر سفارت آمريكا مورد تعرض قرار گرفته بود، شما اينك بسيار عصباني بوديد.»

 



در پي ادامه بمباران مناطق مسكوني شيعيان صعده دولت يمن را به گسترش جنگ در همه مناطق تهديد كردند

رهبر شيعيان صعده (الحوثي ها) دولت مركزي را به گسترش جنگ به ساير استان هاي يمن تهديد كرد.
«عبدالملك الحوثي» در بيانيه اي اعلام كرد: الحوثي ها هرگز تسليم نخواهند شد و تا زماني كه عمليات دولت يمن عليه شبه نظاميان اين گروه ادامه داشته باشد، به مبارزه با نيروهاي دولتي ادامه خواهد داد.
وي گفت: تا زماني كه الحوثي ها با قتل، تبعيض، دستگيري و انزوا روبرو باشند، هرگز دست بسته نخواهند نشست و در صورت تداوم حملات دولت مركزي، اين گروه جنگ را به ديگر استان هاي يمن خواهد كشيد.به گزارش خبرگزاري ايسنا به نقل از «راديو سوا آمريكا»، عبدالملك الحوثي با اشاره به اينكه به حكومت يمن براي مذاكره جهت پايان دادن به جنگ مهلت دوباره اي خواهد داد متذكر شد: چنانچه حملات عليه نيروهاي ما ادامه يابد، ما نيز اين جنگ را با قدرت غيرقابل تصور به ديگر استان ها گسترش مي دهيم.
رهبر الحوثي ها، با اشاره به اين كه مقام هاي يمني گروه وي را به جلب حمايت هاي خارجي به ويژه از ايران متهم كرده اند خاطر نشان كرد: دولت يمن از اين اتهامات براي توجيه جنگ و نزديك شدن به برخي كشورهاي همسايه از جمله عربستان و رسيدن به كمك هاي مادي و سياسي استفاده مي كند.همچنين الحوثي ها روز دوشنبه در بيانيه اي، از ادامه حملات هوايي ارتش يمن در منطقه درگيري استان هاي صعده و عمران خبر دادند و اعلام كردند، ارتش يمن روز يكشنبه 19 مورد حمله هوايي به مناطق مختلف استان هاي صعده و عمران انجام داد.
براساس اطلاعيه الحوثي ها، 9 حمله به منطقه حرف سفيان، شش حمله به المعشبيه، دو حمله به ملاحيط، دو حمله به مران وحيدان از سوي نيروي هوايي يمن صورت گرفته است.
شاهدان عيني نيز گفتند شهر ملاحيط در مرز عربستان نيز به دليل حملات سنگين هوايي و توپخانه اي ارتش يمن به شهر ارواح تبديل شده است و ساكنان آن به اردوگاه هاي اطراف پناهنده شده اند.
درگيري جدايي طلبان در جنوب يمن
شبكه خبري الجزيره روز دوشنبه اعلام كرد: منابع محلي در استان «ابين» يمن از وقوع درگيري ميان افراد مسلح و نيروهاي دولتي در اين استان خبر دادند.به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، درگيري ها در شهر «زنگبار»، در استان ابين واقع در جنوب كشور يمن همچنان ادامه دارد.
براساس اين گزارش، درگيري در ساعات اوليه بامداد روز دوشنبه هنگامي آغاز شد كه نيروهاي امنيتي، يكي از محافظان شيخ «طارق الفصلي» را پس از تيراندازي هاي متقابل ميان دو طرف در مركز شهر زنگبار، دستگير كردند.
در اين درگيري ها از سلاح هاي سبك و نيمه سنگين استفاده شد و يك سرباز و يك زن عابر نيز مجروح شدند. شاهدان عيني نيز گفتند، مقامات محلي در زنگبار برخي ياران شيخ فصلي را به ربودن خودروهاي دولتي متهم كرده اند.گزارش خبرگزاري ها همچنين از يمن حاكي است، بيش از 30 نفر در درگيري هاي ديروز استان شيعه نشين صعده كشته شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14