(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 مهر 1388- شماره 19476
 

ناديده گرفتن راي داوري
جشنواره نشريات هسته هاي فرهنگي جوان در قم برگزار مي شود
تسهيلات بلاعوض دولت براي تغيير سيستم آبياري به قطره اي
هفته دفاع مقدس
پژواك
سومين دوره جايزه ادبي كاوك در كرج برگزار مي شود
جايزه چهاردهمين جشنواره بين المللي طنز آرژانتين به جوان مازندراني رسيد
افزايش 4 رشته جديد در واحد بين الملل دانشگاه گيلان
برپايي نمايشگاه تخصصي صنايع دستي در اصفهان
برگزاري جشنواره گردشگري در روستاي نطنز
پرواز «ققنوس» در آسمان فارسان
كودكان اصفهاني شهر آينده را نقاشي كردند
برگزيدگان جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان اصفهان
مرحله اول مجتمع گردشگري سراي صدرا در شيراز به بهره برداري رسيد
12 و 13مهرماه جاري همايش ابعاد رهبري امام خميني در خمين برگزار مي شود
آغاز ساخت پروژه مجموعه مستند تلويزيوني سرداران البرز در كرج



ناديده گرفتن راي داوري

گراميداشت ياد و خاطره شهدا به ويژه هفته دفاع مقدس يكي از نيازهاي ضروري امروز جامعه براي نسل جديد است كه نسل جديد جامعه بدانند فرزندان اين آب و خاك در دوران سخت دفاع مقدس و جنگ نابرابر تحميلي با چه سختي ها و نبود امكانات اوليه چه حماسه ها را آفريدند و جهان را حيرت زده ايمان و استقامت خود كردند.
امروز دست اندركاران اين برنامه ها كه مراسمي را تحت عنوان جشنواره ها و با نام شهيدان برگزار مي كنند بايد با نيت پاك و با برنامه هاي از قبل تعيين شده همراه باشد. به طور مثال قرار بود در اين جشنواره راوي كتاب «دا» به عنوان ميهمان ويژه حضور داشته باشد و همچنين از كتاب بازخواني جنگ دهلران رونمايي شود كه متاسفانه خبري از اين برنامه ها نبود و در اين جشنواره فقط اشعار چندين شاعر كه آثار خود را به جشنواره نداده بودند قرائت شد كه باعث نارضايتي شاعراني شد كه آثار خود را به جشنواره داده بودند. از برخي شاعران حوزه شعر مقاومت و ايثار نيز دعوت به عمل نيامده بود. به هر حال برپايي مراسم دفاع مقدس و زنده نگه داشتن ياد و خاطره شهدا را ضروري مي دانيم ولي بايد بگونه اي برگزار شود كه تاثيرگذارباشد و شهدا از چنين مجالسي خشنود شوند نه خداي ناكرده...
دومين جشنواره ادبي و فرهنگي سجاده هاي سرخ به مناسبت هفته دفاع مقدس به همت سپاه ناحيه دهلران در محل فرمانداري در حالي برگزار شد كه با ناراحتي و نارضايتي برخي از شركت كنندگان در اين جشنواره همراه بود. نبي احمدي داور بخش شعر اين جشنواره نيز در گفت وگو با خبرنگار ما از اعلام نشدن برندگان واقعي اين بخش گله كرد. در اين جشنواره همچنين شعرهايي قرائت شد كه اصلا در جشنواره شركت نكرده بودند و داراي اشكالات وزني بودند.
دهلران - خبرنگار كيهان

 



جشنواره نشريات هسته هاي فرهنگي جوان در قم برگزار مي شود

قم- خبرنگاركيهان:
رئيس ستاد اوقات فراغت اداره كل تبليغات اسلامي استان قم از برگزاري جشنواره معرفي برترين هاي نشريات هسته هاي فرهنگي جوان در اين استان خبر داد.
حجت الاسلام علي فتحي در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در تابستان امسال 80 پايگاه هسته فرهنگي جوان در استان براي انجام فعاليت هاي فرهنگي، آموزشي و پژوهشي ايجاد شده است.
وي تهيه نشريه فرهنگي را يكي از مهم ترين فعاليت هاي اين پايگاههاي فرهنگي برشمرد و اضافه كرد: اين نشريه به صورت گروهي و با همكاري اعضاي پايگاههاي فرهنگي تهيه مي شود.رئيس ستاد اوقات فراغت اداره كل تبليغات اسلامي استان قم از ارسال 70 نشريه مربوط به هسته هاي فرهنگي جوان به دبيرخانه اين ستاد خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر اين نشريات توسط داوران خبره مطبوعات در حال ارزيابي است.
وي ادامه داد: جشنواره معرفي برترين هاي نشريات هسته هاي فرهنگي جوان نيز در نيمه دوم مهرماه برگزار مي شود و در اين جشنواره به صورت مجزا از صاحبان سه نشريه برتر در بخش خواهران و برادران قدرداني مي شود.حجت الاسلام فتحي مطالب ارائه شده در اين نشريات را مفيد ارزيابي كرد و افزود: در اين نشريات خلاصه اي از بحث هاي معارفي كه به صورت گفتمان اجرا شده و همچنين بحث هاي آزاد و اطلاعات منطقه فعاليت پايگاههاي فرهنگي و مقاله هاي فرهنگي و اعتقادي درج شده است.
وي با تاكيد بر تقويت و استمرار ارتباط جوانان با پايگاههاي فرهنگي، خاطرنشان كرد: در صورت اختصاص اعتبارات بيشتر مي توان در طول سال با ارائه برنامه هاي مفيد و كاربردي، ظرفيت هاي فراوان جوانان را در مسير اهداف نظام اسلامي هدايت كرد.

 



معاون دفتر مديريت بهره وري آب وزارت جهاد كشاورزي خبر داد
تسهيلات بلاعوض دولت براي تغيير سيستم آبياري به قطره اي

كاشان- خبرنگاركيهان:
دولت براي استفاده كنندگان از روش آبياري قطره اي به ازاي هر هكتار يك ميليون و400 هزار تومان تسهيلات بلاعوض و دو برابر آن را وام كم بهره درنظر گرفته است.
مهندس حميدرضا جانباز، معاون دفتر مديريت بهره وري آب وزارت جهاد كشاورزي در دومين جشنواره پسته شهر ابوزيدآباد، انتقال آب با لوله، كشت گياهاني كه نياز به آب كمتري دارد و گسترش كشاورزي در محيط هاي كنترل شده همچون گلخانه را به كشاورزان تاكيد كرد.
وي افزود: با توجه به كمبود آب در اين منطقه، برداشت بي رويه از سفره هاي آب زيرزميني انجام مي شود كه اين تهديد جدي براي كشاورزان و به خطر انداختن اقتصاد اين منطقه است.
نادر مزيني، مدير جهاد كشاورزي آران و بيدگل هم در اين جشنواره، پسته اين منطقه كويري را از نوع مرغوب دانست و گفت: با اجراي طرح طوبي در تلاش براي توسعه كشت پسته در اين منطقه هستيم كه كشاورزاني كه توانايي اين كار را دارند مي توانند با مراجعه به مديريت جهاد كشاورزي از تسهيلات اين طرح استفاده كنند.
وي، بيمه محصولات كشاورزي از حوادث غيرمترقبه و جلوگيري از خسارات وارده را به كشاورزان توصيه كرد.
محسن مشهدي، شهردار ابوزيدآباد از توابع شهرستان آران و بيدگل هم در اين جشنواره كه در محل كاروانسراي شاه عباسي اين شهر برگزار شد، به سطح زير كشت يك هزارو500 هكتار پسته در اين منطقه اشاره كرد و گفت: توليد پسته اين منطقه از نظر سطح زير كشت مقام اول را در استان دارد.
وي، هدف از برگزاري اين جشنواره را اصلاح شيوه آبياري و جايگزيني آبياري سنتي به آبياري مكانيزه و نشاط اجتماعي در بين مردم اين منطقه و تشويق بيشتر به كشت محصولاتي كه نياز به مصرف آب كمتري دارند، ذكر كرد.

 



هفته دفاع مقدس

نمايشگاه عكس دفاع مقدس
خرمدره - خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته دفاع مقدس نمايشگاه عكسي با موضوع 8 سال دفاع مقدس در فرهنگسراي امام خميني(ره) خرمدره افتتاح شد. رئيسي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خرمدره هدف از برگزاري اين نمايشگاه را تجديد خاطره و يادآوري رشادت ها و دلاورمردي هاي رزمندگان دفاع مقدس كه در طول 8 سال جنگ تحميلي با ايثار جان خود از نظام اسلامي دفاع كردند دانست.
تجليل از زنان ايثارگر
تبريز - خبرنگار كيهان: برنامه هاي متنوعي به مناسبت هفته دفاع مقدس در استان آذربايجان شرقي برگزار شد. همايش تجليل از زنان ايثارگر سپاه مراغه، معالجه بيماران سرپايي ميانه به صورت رايگان در درمانگاه نصرسپاه اين شهر، اعزام تيم هاي پزشكي براي مداواي رايگان بيماران به روستاهاي دور افتاده ميانه برگزاري شب شعر به همت پايگاه شهيدان و حوزه ظفرممقاني و غبارروبي مزار شهداي آذرشهر از جمله اين برنامه ها بود.
خاطره گويي رزمندگان
سرويس شهرستانها- همزمان با هفته دفاع مقدس برنامه خاطره گويي توسط رزمندگان 8 سال دفاع مقدس در شهرستان اقليد برگزار شد در اين مراسم سرهنگ پاسدار قاسم جمالي فرمانده سپاه ناحيه اقليد گفت: اين برنامه توسط حوزه ها و پايگاه هاي مقاومت شهري و روستايي برگزار شده است. گفتني است: در اين مراسم رزمندگان 8 سال دفاع مقدس به خاطره گويي از آن دوران پرداختند.
تجليل از شهدا و جانبازان
شهركرد - خبرنگار كيهان: همزمان با هفته دفاع مقدس و در روز جانبازان، آزادگان و ايثارگري مراسم تجليل از 2 تن از جانبازان 70 درصد جنگ تحميلي به نام هاي حاجت نجفي و حاج علي پناه بياتي در شهركرد برگزار شد. گفتني است با حضور آيت الله ناصري نماينده ولي فقيه در استان، استاندار و مديران استاني از خانواده شهيد حجت الاسلام والمسلمين سهراب فرهمنديان نيز تقدير شد.
رونمايي از غرش آتش بارها
¤ همزمان با هفته دفاع مقدس از كتاب غرش آتش بارها (مجموعه خاطرات سرهنگ احمدرضا عباسيان از دوران دفاع مقدس) رونمايي شد. گفتني است اين كتاب نهمين كتابي است كه با موضوع خاطرات دفاع مقدس در استان توسط اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس به چاپ رسيده است.
يادآوران دفاع مقدس
سرويس شهرستانها - همزمان با هفته دفاع مقدس، گردهمايي يادآوران 8 سال دفاع مقدس در پادگان آموزشي امام سجاد شهرستان اقليد برگزار شد. در اين مراسم بازنشستگان پاسدار و بسيجيان همراه با خانواده هاي آنان و همچنين جمعي از مسئولان شهرستان حضور داشتند.
يادواره 14 شهيد
¤ همزمان با هفته دفاع مقدس يادواره 14 شهيد حوزه اداري، كارگري و اصناف شهرستان اقليد در مجمع امور صنفي اين شهرستان برگزار شد. در اين سرهنگ پاسدار قاسم جمالي فرمانده سپاه ناحيه اقليد گفت: شهيداني كه تقديم انقلاب اسلامي شده است مايه افتخار ما است.
معرفي مروجان فرهنگ ايثار
قم - خبرنگار كيهان: رئيس سازمان بنيادشهيد و امور ايثارگران استان قم گفت: مروجان فرهنگ ايثار و شهادت به جامعه معرفي خواهند شد. محمدكاظم پوراميني در همايش تجليل از جامعه ايثاگري دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم افزود: آن گونه كه شايسته دفاع مقدس بوده به بحث ترويج فرهنگ دفاع مقدس پرداخته نشده است.
گراميداشت ياد شهدا
شيراز خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه فجر استان فارس گفت: دشمنان انقلاب در برابر اقتدار و درايت ولايت فقيه زبوني خود را اثبات كردند.
غلامحسين غيب پرور با بيان اين مطلب در مراسم گرامي داشت ياد شهداي روستاي مهرنجان كازرون گفت: فتنه هاي بعد از انتخابات دسيسه هاي دشمني براي خدشه دار كردن انقلاب نابودي آن بود اما با درايت رهبر معظم انقلاب همه توطئه ها خنثي شد.
همايش بزرگ بسيجيان
دزفول - خبرنگار كيهان: همايش بزرگ بسيجيان در شهر دزآب، از توابع دزفول با حضور فرمانده سپاه ولي عصر(عج) خوزستان برگزار شد. در اين همايش دو هزار نفر از بسيجيان شهرهاي دزآب، ميانرود و صفي آباد بار ديگر با آرمان هاي امام راحل(ره) و رهبر انقلاب و شهداي انقلاب اسلامي تجديد ميثاق كردند.


 



پژواك

زرين شهر- خبرنگار كيهان: به همت دفتر امام جمعه فولادشهر، نمايشگاهي با عنوان «نجوا با گل ياس» جنب شهرداري اين شهر برپا شده است. به گزارش خبرنگار ما، در اين نمايشگاه زندگي زهرا(ع) به تصوير كشيده شده است. همچنين خانه خدا در اين نمايشگاه طراحي و نصب شده و در حاشيه نمايشگاه نيز غرفه هاي مختلف فرهنگي، مشاوره بانوان و كودكان برپا شده است. اين نمايشگاه كه با آجر و كاهگل طراحي شده است، تا آخر مهر ماه براي بازديد علاقه مندان داير است.
قاين- خبرنگار كيهان: نمايشنامه كيك تلخ كاري از گروه هنري انجمن نمايش قاين به روي صحنه رفت. نمايشنامه كيك تلخ به كارگرداني ستاره جندقي پور با موضوع درك ايام دفاع مقدس و با هدف آشنايي جوانان و نوجوانان با رشادت ها و سختي هاي هشت سال دفاع مقدس رزمندگان دلير اسلام به مدت2شب در مجتمع فرهنگي ارشاد قاين اجرا شد كه مورد استقبال دوست داران هنر نمايش قرار گرفت.
اوز- خبرنگار كيهان: به همت اعضاي انجمن ادبي نسل پويايي شهر اوز شب شعري به مناسبت هفته دفاع مقدس و آغاز سال تحصيلي در اوز برگزار شد. به گفته پروانه پدرام مسئول انجمن نسل پويايي اوز وابسته به سازمان ملي جوانان در اين شب شعر 10 تن از شاعران جوان اوز سروده هاي خود را با زبان محلي اوز در موضوعات مختلف قرائت كردند.
شهركرد- خبرنگار كيهان: سومين نمايشگاه عكس دفاع مقدس در سالن گالري فرهنگسرا بروجن برپا شد.
رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان بروجن ضمن اعلام مطلب فوق به خبرنگار ما افزود: اين نمايشگاه به منظور مرور خاطرات 8 سال دفاع مقدس با استفاده از عكس هاي يادگار صحنه هاي جنگ تحميلي برگزار شد.
سيدحشمت الله افضلي ادامه داد: در اين نمايشگاه 40 قطعه عكس از عكاسان برجسته دفاع مقدس به مدت يك هفته در معرض ديد عموم قرار گرفت.
نمايشگاهي به مناسبت دفاع مقدس با هدف آشناسازي مردم به خصوص جوانان و نوجوانان با چگونگي نبرد رزمندگان اسلام در جبهه هاي 8 سال دفاع مقدس در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان لردگان برپا شد.
فولادشهر- خبرنگار كيهان: مجتمع فرهنگي سينمايي نوردفولادشهر توسط حوزه هنري استان اصفهان آغاز بكار كرد.
اين مجتمع فرهنگي سينمايي كه در سال هاي قبل به عنوان آمفي تئاتر مورد استفاده قرار گرفته پس از سال ها تعطيلي اكنون بازسازي و تجهيز شده است تا با تغيير كاربري به عنوان نخستين مجتمع فرهنگي سينمايي فولادشهر به فعاليت بپردازد. مجتمع فرهنگي سينمايي نوردفولادشهر كه نخستين سينماي فولادشهر و حومه است با همكاري روابط عمومي ذوب آهن اصفهان فعاليت خود را آغاز كرد.
اصفهان- خبرنگار كيهان: فصل دوم برنامه نمايشنامه خواني سال 88 حوزه هنري اصفهان آغاز شد.
واحد تئاتر حوزه هنري استان اصفهان در پي برنامه هاي قبلي نمايشنامه خواني پس از وقفه كوتاه در اجراي نمايشنامه خواني هاي خود در ماه رمضان، اقدام به خواندن نمايشنامه «خيال روي خطوط فرضي» نوشته حميدرضا آذرنگ به كارگرداني محمدعلي ياري در تالار سوره حوزه هنري كرد.
كاشان- خبرنگار كيهان: همزمان با هفته دفاع مقدس، نمايشگاه زخم و خاكريز در محل ميدان 15 خرداد كاشان برگزار شد. اين نمايشگاه شامل 18غرفه و مساحت 5 هزار مترمربع شامل غرفه كربلا تا عرش ايستگاه صلواتي، فرهنگي، دستاوردهاي بسيج دانشجويي، عملكرد بسيج خواهران، سنگر شهدا، بازديد از دوربين هاي ديد در شب، انواع تانك هاي پيشرفته و نقاشي براي كودكان بود.
چناران- خبرنگار كيهان: اولين نمايشگاه عكس مصطفي كريمي زاده هنرمند جوان چناراني روز گذشته با عنوان (دور و نزديك) در محل سالن اجتماعات كتابخانه عمومي باقرالعلوم چناران برپا شد. در اين نمايشگاه 30قطعه عكس در زمينه هاي طبيعت- آثار تاريخي و گردشگري اشتغال و عكس هاي هنري به نمايش گذاشته شد.
گرگان- خبرنگار كيهان: كتاب «رسوب شناسي حوضه آبريز محمدآباد كتول» به قلم مهندس «سيدمحسن حسيني» معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي گلستان منتشر شد. اين كتاب در قطع وزيري از سوي انتشارات ريحاني گرگان منتشر شده است.
¤ به منظور تربيت و پرورش هنرمندان جوان و تعميق و توسعه هنر در بين علاقه مندان و همچنين رشد و توسعه استعدادهاي بالفعل و بالقوه جوانان، حوزه هنري استان گلستان دوره جديد كلاس هاي آموزش خود را در شاخه هاي مختلف هنري از مهرماه سال جاري آغاز كرد. مدير روابط عمومي حوزه هنري استان، با اعلام اين مطلب گفت: اين كلاس ها در رشته هاي متنوع هنري شامل هنرهاي تجسمي، هنرهاي نمايشي، هنرهاي تصويري، موسيقي سنتي، موسيقي كلاسيك، آفرينش هاي ادبي و كنكور هنر داير خواهد شد.

 



سومين دوره جايزه ادبي كاوك در كرج برگزار مي شود

كرج- خبرنگار كيهان:
مدير روابط عمومي انجمن نويسندگان كرج از برگزاري سومين دوره جايزه ادبي كاوك خبر داد.
محمدحسين اربابي در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: انجمن نويسندگان كرج (كاوك) سومين دوره جايزه ادبي خود را در دو بخش بهترين نقد و داستان برگزار مي كند.
وي گفت: اين جايزه ادبي در بخش داستان كوتاه، به صورت كارگاهي و با موضوع آزاد اعطا خواهد شد.
وي تصريح كرد: همچنين در اين برنامه ادبي به بهترين نقد مكتوب نيز لوح و جايزه نفيس اهدا خواهد شد.
اربابي يادآور شد: مهلت شركت در اين جايزه ادبي 11مهرماه سال جاري خواهد بود كه تمديد نخواهد شد، علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر در خصوص نحوه شركت و ارسال آثار خود مي توانند به سايت WWW Kawacir مراجعه كنند.

 



جايزه چهاردهمين جشنواره بين المللي طنز آرژانتين به جوان مازندراني رسيد

ساري- خبرنگار كيهان:
يك كاريكاتوريست مازندراني جايزه چهاردهمين جشنواره بين المللي طنز آرژانتين را از آن خود كرد.
«شاهين هوشمند» كه به عنوان مسئول گروه كاريكاتور حوزه هنري مازندران فعاليت مي كند توانست در بخش كاريكاتور موضوعي اين جشنواره بين المللي كه در «ديوكنيز تابورواي» آرژانتين برگزار شد، موفق به كسب جايزه اين جشنواره شد.اين جوان هنرمند مازندراني در رقابت با هنرمندان 40 كشور جهان به اين موفقيت دست يافت.شاهين هوشمند پيش از اين در جشنواره هاي بين المللي در كشورهاي روماني، چين، كره، سوريه، تركيه و صربستان صاحب عناوين و جوايز مختلفي شده بود.

 



افزايش 4 رشته جديد در واحد بين الملل دانشگاه گيلان

رشت - خبرنگار كيهان:
قائم مقام مديرعامل سازمان منطقه آزاد انزلي از افزايش چهار رشته جديد درسي به رشته هاي كنوني واحد بين الملل دانشگاه گيلان در اين منطقه خبر داد.
عبدالعظيم بازگير گفت: با توافقات انجام شده با دانشگاه گيلان مقرر شد بعد از برگزاري دو ترم از كلاس هاي كارشناسي ارشد، دانشگاه مذكور در منطقه آزاد انزلي اقدام به ايجاد رشته هاي دكترا در پرديس بين الملل خود كند.
عضو هيئت مديره سازمان منطقه آزاد انزلي در ادامه گفت: در اين رابطه با تائيد وزارت علوم، رشته هاي روابط بين الملل، علوم سياسي، حقوق بين الملل و مهندسي فناوري اطلاعات به رشته هاي موجود واحد بين الملل دانشگاه گيلان در منطقه آزاد انزلي افزوده شده و بدين ترتيب تعداد رشته هاي اين واحد در حال حاضر به 8 رشته افزايش يافته است.
بازگير ايجاد واحدهاي بين الملل دانشگاه گيلان و دانشگاه علوم پزشكي با حمايت سازمان منطقه آزاد در اين منطقه را در راستاي اجراي دستور رئيس جمهوري مبني بر ايجاد شرايط مناسب براي ادامه تحصيل دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل از ميهن اسلامي با همكاري وزارت خانه هاي ذيربط اعلام كرد و افزود: با ايجاد و فعاليت اين دو واحد بين الملل علاوه بر كاهش ميزان خروج ارز، تعامل با دانشگاه هاي مطرح جهان ايجاد زمينه هاي افزايش سطح علمي كشور با هدف دست يابي به اهداف ايران 1404 و نهضت نرم افزاري و توليد علم فراهم خواهد شد.

 



برپايي نمايشگاه تخصصي صنايع دستي در اصفهان

اصفهان - خبرنگار كيهان:
اصفهان پايتخت فرهنگي جهان، جايگاه و مركز ثقل تمامي هنرهاي دنيا محسوب مي شود.
سرپرست جديد معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي در مراسم افتتاح نمايشگاه تخصصي صنايع دستي با عنوان «نساجي سنتي، چاپ پارچه،رودوزي سنتي و لباس هاي محلي» در اصفهان با بيان اين مطلب گفت: تاكنون بازديدها و بررسي هاي بسياري در مورد هنرهاي سنتي جهان انجام شده كه همگي بيانگر جايگاه والاي هنرهاي سنتي و صنايع دستي در اصفهان است.«تهمينه دانيالي» با اشاره به اينكه تعدادي از هنرهاي سنتي و صنايع دستي استان اصفهان رو به فراموشي است، اظهارداشت: اصفهان نيازمند حفظ هنرهاي سنتي فراموش شده است.
وي با بيان اينكه حفظ هنرهاي سنتي به مثابه حفظ شأن و منزلت هنرمندان است، افزود: حفظ صنايع دستي استان اصفهان تاكنون حركت شتابنده اي داشته است، با اين وجود هنوز هم هنرهاي سنتي و صنايع دستي نيازمند ارتقاء در جايگاه و موقعيت خود است.
سرپرست معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي افزود: ايجاد 5 بازارچه صنايع دستي در شهرستان هاي استان اصفهان و همچنين ايجاد شهرك صنايع دستي در رأس برنامه هاي پيش رو خواهد بود.
وي با اشاره به تقويت بخش خصوصي و حمايت همه جانبه براي حفظ احيا و پيشرفت هنرهاي سنتي و صنايع دستي گفت: انجام اين امور نيازمند پشتيباني نمايندگان مجلس، ارگان ها و مسئولان است.
دانيالي با بيان اينكه ارتقاء هنرهاي سنتي اصفهان نيازمند عزمي جدي است، يادآورشد: برگزاري نمايشگاه هاي هنرهاي سنتي و صنايع دستي فرصت مناسبي براي گفتمان و آشنايي هنرمندان با يكديگر را فراهم مي آورد.
در ادامه اين مراسم نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي به تنوع رشته هاي هنرهاي سنتي و صنايع دستي اصفهان اشاره كرد و اظهارداشت: تمامي هنرهاي سنتي كشور در اين استان به چشم مي خورد.
«نيره اخوان» با بيان اينكه اصفهان داراي 126 رشته از صنايع دستي است، افزود: اميدواريم با ورود سرپرست جديد معاونت هنرهاي سنتي و صنايع دستي و همچنين سياست گذاري هاي دولت دهم شاهد حمايت هاي بيشتري نسبت به هنرهاي سنتي باشيم.
به گفته اين نماينده مجلس كمبود اعتبارات تخصيص يافته به صنايع دستي از مشكلاتي است كه هرچه سريعتر بايد حل شود.
به گزارش خبرنگار ما، در نمايشگاه تخصصي صنايع دستي 90 هنرمند از سراسر استان هاي كشور در قالب 90 غرفه آثار صنايع دستي و هنرهاي سنتي خود را تا پنجم مهرماه جاري در محل نمايشگاه هاي دائمي استان اصفهان به نمايش گذاشته اند.
همچنين در حاشيه برگزاري نمايشگاه صنايع دستي، بازارچه صنايع دستي كاشان در مجاورت مركز آموزش هنرهاي سنتي كاشان و مرمت قلعه كوهاب نطنز و استفاده از آن به عنوان بازارچه صنايع دستي طي مراسمي افتتاح شد.

 



برگزاري جشنواره گردشگري در روستاي نطنز

بادرود - خبرنگار كيهان:
جشنواره گردشگري در روستاي ابيانه نطنز برگزار شد.
در اين جشنواره كه به مدت دو روز طول كشيد علاوه بر ارائه مقالات گردشگري و برنامه هاي هنري، بخشي از صنايع دستي و توانمنديهاي روستايي شهرستان نطنز و طبخ غذاهاي سنتي اين منطقه به نمايش گذاشته شد.
اين جشنواره براي معرفي جاذبه هاي گردشگري و توسعه گردشگري روستايي هر سال در يكي از روستاهاي تاريخي شهرستان نطنز برگزار مي شود.
معماري خاص خانه هاي سرخ گون روستاي چند طبقه ابيانه با پوشش سنتي خاص اهالي آن از ويژگيهاي منحصر به فرد اين روستاست.
روستاي ابيانه كه در 40 كيلومتري شمال غربي نطنز و در دامنه كوه كركس قرار دارد با معماري بومي و بناهاي تاريخي متنوع يكي از روستاهاي استثنايي ايران به شمار مي آيد.
وجود آثار تاريخي همچون آتشكده، مسجد جامع، زيارتگاههاي فرزندان امام موسي كاظم و خانه غلام نادرشاه و خانه نايب حسين كاشي از جاذبه هاي گردشگري اين منطقه خوش آب وهوا و زيبا است.
نخستين جشنواره بزرگ گردشگري پارسال در روستاي تاريخي فريز هند شهرستان نطنز برگزار شد.

 



پرواز «ققنوس» در آسمان فارسان

شهركرد- خبرنگار كيهان:
ققنوس براي سومين بار در آسمان فارسان به پرواز درآمد.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي چهارمحال و بختياري از آغاز به كار سومين جشنواره تئاتر استاني مقاومت (ققنوس) در شهرستان فارسان خبر داد.
داريوش رضواني گفت: ما سه نفر بوديم از لردگان، رقص خشت و چاه از فارسان، من زراره عذره طاها هستم و در يك لغت براي هميشه از شهركرد، تپه هفت آسمان از كوهرنگ، يك بوته گل براي ليلا از بروجن نمايش هاي راه يافته به مرحله پاياني اين جشنواره مي باشند.

 



كودكان اصفهاني شهر آينده را نقاشي كردند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
سه نفر از اعضاي مراكز فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان اصفهان رتبه برتر فراخوان بين المللي فستيوال نقاشي كودكان با عنوان «شهر آينده را نقاشي كنيم» را كسب كردند.
فتانه دليري مسئول روابط عمومي كانون پرورش فكر كودكان و نوجوانان استان اصفهان با بيان اين مطلب گفت: در اين فراخوان كه در سال 87 برگزار شد، تعداد 40 اثر از مراكز فرهنگي و هنري كانون استان بعد از بررسي توسط كارشناسي هنري كانون انتخاب و به دبيرخانه اين فراخوان ارسال كه 3 اثر از آثار شركت كنندگان برگزيده شد.
وي افزود: محبوبه عنايتي از مركز فرهنگي هنري شماره 8، علي انصاري از مركز فرهنگي هنري شماره 10 و الناز شجاعي از مركز فرهنگي هنري شاهين شهر، سه عضو مراكز فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان اصفهان بودند كه موفق به دريافت مقام برتر در اين فراخوان شدند.
دليري اضافه كرد: مسابقه بين المللي «شهر آينده را نقاشي كنيم» با شركت 1335 اثر از سراسر جهان شامل 28 استان از ايران و 13 كشور خارجي برگزار مي شود كه در 16 مهرماه 88 مصادف با روز جهاني كودك از افراد برگزيده تقدير مي شود.
مسئول روابط عمومي كانون پرورش فكر كودكان و نوجوانان استان اصفهان در ادامه از شركت اعضاي مراكز فرهنگي هنري اين كانون در مسابقه نجوم خبر داد و گفت: به مناسبت نامگذاري سال 88 با عنوان سال نجوم، مسابقه بين المللي نجوم 2009 از طرف يونسكو و اتحاديه بين المللي نجوم به منظور پاسداشت چهارصدمين سال نخستين رصد تلسكوپي گاليه برگزار مي شود.
وي هدف از برگزاري اين مسابقه را آشنايي هر چه بيشتر كودكان و نوجوانان جهان با اين رويداد مهم و تقويت قدرت تخيل و خلاقيت آنان ذكر كرد و افزود: به همين منظور كانون استان اصفهان تعداد 98 اثر نقاشي را از برگزيدگان 200 نفري مرحله كتابخانه اي انتخاب و به مرحله كشوري معرفي كرد.

 



برگزيدگان جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان اصفهان

اصفهان- خبرنگار كيهان:
هيئت انتخاب آثار شانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان اصفهان 12 اثر را براي بخش مسابقه ايران و 14اثر را براي بخش مسابقه بين الملل به منظور شركت در جشنواره معرفي كرد.
هيئت انتخاب آثار اين جشنواره متشكل از سيمين اميريان، اردشير صالح پور و رسول هنرمند آثار راه يافته به بخش مسابقات ايران را شامل نمايش رؤياي باراني به كارگرداني پرستو گلستاني از تهران، نمايش آدم برفي به كارگرداني آناهيتا غني زاده از تهران، نمايش جالباسي به كارگرداني مشترك حامد زحمت كش و مجيد پوربور از تهران، نمايش موسه روكي خورده به كاگرداني امير مشهدي عباس از تهران، نمايش زندگي بسيار كوتاه است به كارگرداني مهدي مهدي آبادي از تهران، نمايش اول دوست آخر دوست به كارگرداني وجيه كريمي از اصفهان، نمايش سيندرلا در بن بست به كارگرداني اميد نياز از اصفهان، نمايش خاله سوسكه به كارگرداني حسين باغبان از ساري، نمايش خورشيد حسنك به كارگرداني حسين عباس زاده از بيرجند، نمايش ما آدم كوچولوها خيلي بزرگيم به كارگرداني مشترك وحيد فقيهي و جواد كياني از اهواز نمايش مي تي قهرمان مورچه ها به كارگرداني فريبا چوپان نژاد از گرگان و نمايش خوان هشتم به كارگرداني اميد سالاران از چناران است و فهرست آثار راه يافته به بخش مسابقه بين الملل به شرح زير است: نمايش شكار بزرگ شنبه به كارگرداني شهرام كرمي از تهران، نمايش چهارمين پرونده كارآگاه به كارگرداني اكرم ابوالمعالي از اصفهان، نمايش شلدن كشي به كارگرداني رجبعلي فلاح از قائم شهر و نمايش شازده كوچولو به كارگرداني منصور خلج از تهران.
به گزارش خبرنگار ما، شانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان از 12 تا 16مهرماه در سالن هاي مجتمع فرهنگي هنري استاد فرشچيان، مجتمع فرهنگي هنري صائب، بهزيستي، تالار هنر و شهيد آويني باشگاه كارگران اصفهان برگزار مي شود.

 



مرحله اول مجتمع گردشگري سراي صدرا در شيراز به بهره برداري رسيد

شيراز- خبرنگار كيهان:
صنعت گردشگري ازجمله صنايعي است كه مي تواند به ايجاد اشتغال در كشور كمك كند.
دكتر «محمدرضا بذرگر» رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان فارس با بيان اين مطلب در مراسم افتتاح فاز اول مجتمع گردشگري سراي صدرا در شهرك صدرا شيراز گفت: شهر شيراز از جمله شهرهايي است كه تاكنون شرايط نسبتاً مناسبي براي جذب گردشگر در آن ايجاد شده است اما باتوجه به ظرفيت ها و توانايي هاي اين شهر هنوز جاي انجام كارهاي بيشتر وجود دارد.
وي افزود: شهر جديد صدرا نيز در ابتداي ساخت و ايجاد آن بنا بود پذيراي 300 هزار نفر جمعيت باشد اما به دليل فراهم نشدن شرايط و عدم ارائه تسهيلات و امكانات در حال حاضر تنها 18هزار نفر در اين شهر ساكن هستند.
گفتني است مساحت كلي مجتمع گردشگري سراي صدرا كه در سه فاز ساخته خواهد شد 20هزارمترمربع و زيربناي كلي آن نيز هشت هزارمترمربع است و براي ساخت آن 50ميليارد ريال صرف خواهد شد.
فاز اول اين مجتمع در زميني به مساحت پنج هزار مترمربع و زيربناي دوهزار مترمربع ساخته شده كه شامل سالن چندمنظوره و فضاي تابستاني است.
اقامتگاه و رستوران سنتي، واحدهاي پذيرايي كلاسيك، چايخانه و تعدادي واحد تجاري از جمله اقداماتي است كه در فازهاي دو و سه انجام خواهد شد.

 



12 و 13مهرماه جاري همايش ابعاد رهبري امام خميني در خمين برگزار مي شود

خمين- خبرنگاركيهان:
نخستين همايش سراسري بررسي ابعاد رهبري امام خميني(ره) در خمين برگزار مي شود.
رئيس دانشگاه پيام نور خمين با اعلام اين خبر گفت: اين همايش با حضور جمعي از وزرا، نمايندگان مجلس، استانداران، ائمه جمعه، استادان و پژوهشگران دانشگاههاي كشور و همچنين خانواده امام در روزهاي 12 و 13مهرماه جاري در خمين زادگاه امام خميني(ره) برگزار مي شود.
دكتر رضا نجاري افزود: بيش از 140مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شده است كه پس از بررسي مقالات حدود 50 مقاله انتخاب و از بين آنها هشت مقاله در همايش قرائت مي شود.

 



آغاز ساخت پروژه مجموعه مستند تلويزيوني سرداران البرز در كرج

كرج - خبرنگار كيهان:
اولين قسمت از مجموعه مستند تلويزيوني سرداران البرز كه در آن به زندگينامه و اقدامات سردار سرلشكر شهيد مهدي شرع سپند پرداخته شده در كرج آغاز شد.
مهدي كوهساري معاون هنري اداره كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس غرب استان تهران اظهار داشت: كار تحقيق و پژوهش اين پروژه به مدت 12 ماه و با صرف 3800 نفر ساعت تحقيق و جمع آوري اسناد و طبقه بندي و انجام مصاحبه هاي گوناگون با همرزمان و خانواده سرداران شهيد غرب استان تهران به اتمام رسيد.
وي گفت: لزوم آگاهي نسل جوان و ساير اقشار امت حزب الله با ابعاد گوناگون شخصيت رزمندگان اسلام، فرماندهان و سرداران دوران طلائي دفاع مقدس و الگوسازي براي نسل جوان ما را بر آن داشت تا مجموعه مستند سرداران البرز را تهيه كنيم.
وي افزود: در همين راستا براي آغاز كار از شهيد بزرگوار مهدي شرع سپند شروع كرديم و اميدواريم طي 30 قسمت، مجموعه اي درخور توجه و قابل قبول ارائه كنيم.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14