(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 مهر 1388- شماره 19476
 

كاخ سفيد ديدار فرستاده واشنگتن با رئيس جمهور كوبا را تأييد كرد
كابل : كشورهاي عضو ناتو براي كاهش توليد مواد مخدر همكاري نمي كنند
به سوي يك نظام جديد جهاني
هنيه از امضاي قريب الوقوع توافقنامه فتح و حماس خبر داد
افشاگري تازه ديلي تلگراف!
اجراي بزرگترين رژه نظامي چين امروز در ميدان تيان آنمن
رهبر شيعيان صعده: جنگ ما با ارتش يمن سياسي است نه مذهبي
تظاهرات عليه بانك جهاني و صندوق بين المللي پول در اسلامبول
گفت وگوي فرستادگان سوريه با مقامات آمريكا و فرانسه
بروز اختلاف ميان آمريكا و اروپا بر سر اعزام نيروي تازه نفس به افغانستان
مردم آمريكا: نمي خواهيم كشورمان ژاندارم جهان باشد
با هدف سركوب مخالفان دولت صورت گرفت اعلام حكومت نظامي در گينه
واكنش تند حزب الله به طرح آمريكا براي احداث پايگاه در لبنان
آرزوهاي ريگان و گورباچف



كاخ سفيد ديدار فرستاده واشنگتن با رئيس جمهور كوبا را تأييد كرد

وزارت خارجه آمريكا اعلام كرد، يك ديپلمات ارشد اين كشور گفت و گوهاي اعلام نشده اي را با مقامات بلندپايه كوبايي داشته است.
به گزارش ايسنا به نقل از آسوشيتدپرس، سه مقام بلندپايه وزارت خارجه آمريكا طي سخناني اعلام كردند: «بيسا ويليامز» معاون نيمكره غربي اين وزارتخانه، طي سفري شش روزه به كوبا، با «داگوبرتو رودريگز» معاون وزير خارجه كوبا ديدار و گفت وگو كرد.»يك مقام آمريكايي اين گفت وگوها را «محترمانه» خواند و گفت، صرف اتفاق افتادن اين گفت وگوها از هر پيشرفت قابل توجه بين دو كشور مهم تر است.
يان كلي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا، تأييد كرد كه ويليامز با مقامات كوبايي ديدار داشته، ولي به جزئيات آن اشاره نكرد.

 



كابل : كشورهاي عضو ناتو براي كاهش توليد مواد مخدر همكاري نمي كنند

يك مقام كابل فاش كرد كشورهاي عضو ناتو در مبارزه با توليد مواد مخدر در افغانستان، همكاري نمي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «زلمي افضلي»، سخنگوي وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان فاش كرد كه كشورهاي عضو ناتو با دولت افغانستان براي مبارزه با مواد مخدر همكاري نمي كنند. وي همچنين گفت:اكثر قريب به اتفاق كشورهاي عضو ناتو هيچ سهمي در بودجه مبارزه با مواد مخدر افغانستان ندارند.سخنگوي وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان خاطرنشان كرد كه افزايش كشت خشخاش و توليد مواد مخدر در افغانستان، به ضرر همه كشورهاي جهان است. اخيراً رسانه هاي بي طرف فاش كردند رژيم طالبان در سال 2001 توليد مذكور را تا حداكثر 50 تن كاهش داده بود ولي الان اين رقم به 6400 تن رسيده است.

 



به سوي يك نظام جديد جهاني

پروفسور حميد مولانا- قسمت آخر
امپراتوري با مردم سالاري يا دموكراسي حقيقي در تناقض است چون مردم هيچ وقت حاضر نيستند بيت المال مملكت و ماليات آنها صرف تسخير كشورهاي ديگر شود. براي همين دموكراسي آمريكا مانند دموكراسي انگلستان و دموكراسي هاي زمان امپراتوري بلژيك و هلند مصنوعي و دروغ است. آمريكا در شكست ويتنام ياد گرفت كه اگر بخواهد به جنگ و توسعه طلبي خود در نقاط ديگر ادامه دهد و مردم آمريكا را ناراضي نكند چاره اي جز لغو نظام وظيفه اجباري و تأسيس ارتش داوطلب و مزدبگير را ندارد و همين كار را هم كرد. امروز ارتش 6/1 ميليون نفري آمريكا از سربازان حقوق بگير و داوطلب تشكيل يافته است. آمريكا همچنين جنگ عراق و افغانستان را با قرض گرفتن اداره مي كند نه اخذ ماليات مستقيم از مردم. همين افزايش قرضه و كسر بودجه است كه اين وضع اقتصادي نامطلوب و بحران امروزي را به وجود آورده است.
امپراتوري هاي طولاني دنيا هميشه نخبگان زيادي داشتند. نخبگان درخشنده براي هر نظامي و به ويژه براي يك امپراتوري لازم است ولي آنها مقبوليت سياسي را ضمانت نمي كنند. آمريكا از داشتن نخبگان با حكمت و با فضيلت محروم است. از جنگ جهاني دوم تا امروز آمريكا يك رئيس جمهوري كه نابغه و حكيم باشد نداشته است. ترومن، جانسون، فورد، كارتر، كلينتون، نيكسون، بوش ارشد همه از طبقه فكري متوسط بودند و بجز زور و قدرت تجربه ديگري نداشتند. كندي مي خواست، ولي نتوانست و عمرش كفايت نداد. بوش پسر، احمقي را به حد اعلاي خود نشان داد. اوباما هوشمند است ولي عاقل و حكيم نيست. هيچ كدام از اين رؤساي جمهور به كمال انساني عقيده و علاقه نداشتند و امپراتوري آمريكا را فراسوتر از عوامل قدرت نمي توانستند تجسم كنند. مشكل آمريكا نسبت به امپراتوري هاي گذشته آن است كه آمريكا نفرت و تنفر امپراتوريهاي پيشين را هم به ارث برده است و بايد از خود سيماي بهتري نشان دهد. مردم بلژيك به خوبي از جنايت هاي امپراتوري لئوپولد در آفريقا و كنگو خبر نداشتند ولي مردم دنيا امروز از شكنجه هاي ارتش آمريكا در زندان ابوغريب عراق توسط تلويزيون آگاهي پيدا مي كنند. از طرف ديگر، نخبگان و هيئت حاكمه سياسي ايران هم با نخبگان و هيئت حاكمه ديروز زمان استعماري و شاهان فرق مي كند. جابه جائي قدرت امروز ارسطوئي و افلاطوني و نيوتني نيست بلكه ملاصدرايي و انيشتني است. ژنرال تامي فرانك، فرمانده كل نيروهاي آمريكا در حمله به عراق، پس از ملاقات و آشنائي با دوگلاس فيت معاون وزارت دفاع آمريكا در امور سياستگذاري و يكي از معماران نومحافظه كاران جنگ عراق، مي گويد «از اين مرد... احمق تر نديده ام!». تعجب نيست كه آمريكا حمله به عراق را برد ولي جنگ عراق را باخت. رهبري دنيا احترام لازم دارد. آمريكا احترام ديگران و خود را از دست داده است.
دوران طلائي و اوج امپراتوري آمريكا يك تاريخ كوتاه 60 ساله دارد، يعني از دهه آخر قرن نوزدهم (1890 ميلادي) تا اواسط قرن بيستم (1950 ميلادي). كودتاي 28 مرداد 1332 (اوت 1953) توسط آمريكا و انگليس در ايران آغاز افول امپراتوري آمريكاست. مردم معمولي آمريكا ممكن است ندانند كه به نام آنها و پول آنان چه فجايعي توسط نظام آمريكا در دنيا صورت گرفته است ولي مردمي كه هدف اين فجايع هستند جزء به جزء آنها را به خاطر دارند. طمع، ترس و جهل سه عامل بزرگ افول امپراتوري آمريكا بوده و سقوط آن در آينده بسيار نزديك به عنوان يك ابرقدرت حاكم بر جهان اجتناب ناپذير است.
باتلاق افغانستان، عراق و پاكستان شكست كامل اين امپراتوري را تسهيل خواهد كرد. اگر جناح نومحافظه كاران هيئت حاكمه آمريكا بيش از 8 سال سركار بودند، اين امر تسريع مي شد. باراك اوباما را براي اين انتخاب كردند كه امپراتوري را نجات دهد ولي آيا او اين بصيرت و اراده و دورانديشي سياسي عميق را دارد؟ تناقضات حاصله از سياست خارجي و داخلي آمريكا بزرگترين ضرر را به اين امپراتوري وارد مي آورد.
امروز صحنه جهاني و بين المللي براي ملاحظه و پذيرش يك جهان بيني جديد و نوآور كه ديدگاه ها و الگوهاي آمريكا را به چالش بكشد، آماده است. بزرگترين نگراني هيئت حاكمه از انديشه و فرهنگ جديدي است كه سيستم آمريكا و جهاني غرب را به چالش بطلبد. در اينجاست كه بايد علل مخالفت، تخريب و تقابل آمريكا و غرب را با انقلاب اسلامي ايران مشاهده كرد. اين جهان بيني جديد به جاي عامل «قدرت»، «عدالت» را در مركز و ثقل سياست قرار مي دهد. اجتماعات و جوامع در نظام بشري بر دولت ها و حاكمان برتري پيدا مي كند. تأكيد روي شناخت خلقت انسان است و نه شناخت كنترل او. تكامل انساني در ابعاد معنوي و الهي صورت مي گيرد و نه تنها مادي و فيزيكي. چنين جهان بيني و ديدگاهي نه تنها وجود آمريكا را ضروري نمي بيند بلكه قدرت آمريكا و غرب از اين منظر لازم الاجرا نيست.
توجه ما نبايد اين باشد كه آمريكا در آينده چه خواهد كرد بلكه بايد مطالعه و فكر كنيم كه آمريكا در آينده چه جائي خواهد بود. هر چه ما بيشتر با آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين و كمتر با آمريكا و اروپا باشيم وضع آينده ما و وضع آينده جامعه جهاني بهتر خواهد بود. ما بايد پايه و مبنا و عوامل عصيان هاي مردم را در غرب به ويژه در آمريكا و اروپاي غربي مطالعه كرده و پيدا كنيم. مذاكرات و ائتلافات ما بايد با كساني باشد كه به دنبال يك جهان بيني نو هستند. ما بايد مدلولات فكري اين جهان بيني و نظام جديد جهاني را تبيين و توجيه كنيم. ما بايد رهبري آن را به دست بگيريم. ما قبل از آمريكا و اروپا بايد با چيني ها، هندي ها، برزيلي ها، و آفريقائي ها در اين مورد صحبت كنيم.
دنياي اسلام بايد مورد توجه ما باشد نه تنها براي اينكه ما مسلمان هستيم بلكه براي اينكه توجه غرب، آمريكا و اروپا، معطوف و در حقيقت درگير اعتقادات، منابع طبيعي، نيروي انساني، و جغرافياي سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشورهاي اسلامي شده است.
اگر دنياي اسلام مهم نبود غرب در گذشته و حال اين همه براي تسخير آن تلاش نمي كرد. ذهنيت سازي بين مردم و به ويژه طبقه جوان يكي از استراتژي هاي بزرگ آمريكا و اروپا براي دنياي اسلام و مسلمانان بوده است. ذهنيت سازي درباره ارزش هاي غرب و توسعه آن در بين جمعيت جوان ايران در دو دهه گذشته يكي از برنامه هاي طرح شده توسط آمريكا و همفكران اروپائي ايالات متحده بوده است. متأسفانه ذهنيت سازي درباره ارزش هاي حقيقي انقلاب اسلامي ايران در بين نخبگان سياسي، فرهنگي و اقتصادي آمريكا توسط ايران، آن طوري كه بايد صورت نگرفته است. برعكس آن عده كه عمدا به نظام جمهوري اسلامي ايران و مفهوم و معناي ولايت فقيه معتقد نيستند هميشه مستقيم و غيرمستقيم در فعاليت هاي داخلي و خارجي خود اين شبهه را بين آمريكائي ها به وجود آوردند كه «ايران به طرف افكار و ارزش هاي ليبرال غرب در حركت و تغيير در نظام ايران اجتناب ناپذير است.» ولي تجربيات و وقايع سه دهه گذشته خلاف آن را نشان مي دهد.
اگر تا يكسال ديگر تغييرات اساسي و ملموس در ايالات متحده صورت نگيرد، امكان عصيان در بين مردم و گروه هاي مختلف آمريكا حتمي است. آمارهاي منتشره يكسال اخير و شاخص هاي دگرگوني جامعه آمريكا بسيار تكان دهنده است: 30 ميليون از 300 ميليون جمعيت آمريكا بيكار هستند. يك ميليون آمريكائي (علاوه بر شركت هاي غول آسا) در يك سال گذشته رسما اعلام ورشكستگي كرده اند. كسر بودجه آمريكا به 8/1 تريليون دلار رسيده است. عده زندانيان، بي خانمان ها، فقرا، كساني كه بيمه بهداشت ندارند قوس صعودي را طي مي كند. فساد مالي در دستگاه هاي اقتصادي و بين مديران فوق العاده افزايش يافته است. ثروت و پس انداز مردم در بانك ها و بورس ها بين 30 تا 60 درصد تنزل يافته و سرمايه و ارزش دارائي دانشگاه ها 50 درصد پائين رفته است. پس از ورشكستگي هاي مؤسسات مالي و بانكي و صنايع اتومبيل سازي، اكنون فروشگاه هاي بزرگ و صنايع فرهنگي در آستانه فروپاشي هستند. آيا اين دگرگوني ها براي يك امپراتوري خطرناك نيست؟

 



هنيه از امضاي قريب الوقوع توافقنامه فتح و حماس خبر داد

نخست وزير منتخب دولت فلسطين تاكيد كرد، زمان زيادي تا امضاي تفاهم نامه آشتي ملي ميان دو جنبش فتح و حماس باقي نمانده و در آينده نزديك اختلافات فلسطيني ها پايان مي يابد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، اسماعيل هنيه در گفت وگو با شبكه العربيه با اعلام مطلب فوق افزود سند پيشنهادي مصر براي امضا آماده است و در صورتي كه اوضاع براساس توافق هاي صورت گرفته ادامه يابد، انتخابات در زمان معين برگزار خواهد شد.
وي اظهار داشت، پيش بيني مي كنم در اواسط اكتبر جنبش حماس و فتح توافقنامه صلح را امضا كنند.
هنيه تاكيد كرد، فلسطين نيازمند رهبري يكپارچه است و فرصت مهمي براي امضاي توافقنامه و خدمت به مسائل ملي به وجود آمده است.
نخست وزير دولت حماس همچنين تصريح كرد، حماس از مصر خواسته است برخي پيشنهادات مطرح شده در پيش نويس توافقنامه آشتي ملي را تغيير دهد.
در همين رابطه خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نيز كه به مصر سفر كرده است در يك كنفرانس مطبوعاتي در قاهره خاطرنشان ساخت كه تحقق آشتي ملي يك گام مهم به شمار مي رود و در چارچوب تلاش هاي بي وقفه مصر ارزيابي مي شود.
وي ابراز اميدواري كرد كه در پرتو نشست هاي آتي آشتي ملي مسائل مورد اختلاف حل وفصل شود و بحران داخلي فلسطين خاتمه يابد.
مشعل گفت، فلسطينيان كه از يك محاصره نفس گير رنج مي برند و در معرض تجاوزات مكرر دشمن صهيونيستي هستند بايد هرچه سريع تر به بحران داخلي خود پايان دهند.
رئيس دفتر سياسي حماس همچنين يادآور شد، حماس هرگز از شركت مجدد در انتخابات پارلماني هراسي ندارد زيرا به حمايت شفاف ملت فلسطين اطمينان كامل دارد.
در همين رابطه جبهه خلق براي آزادي فلسطين از سخنان خالدمشعل استقبال كرد و گفت، اين سخنان نشان دهنده وجود فضاي مثبت است.
وي بر لزوم برگزاري انتخابات قانونگذاري و رياست تشكيلات فلسطين و توافق ملي تاكيد كرد.
توطئه جديد
رژيم صهيونيستي
هيئت اسلامي، مسيحي دفاع از قدس از توطئه جديد رژيم صهيونيستي عليه مسجدالاقصي كه براساس آن ساعات عبادت در اين محل ميان مسلمانان و يهوديان تقسيم مي شود پرده برداشت.
اعضاي اين هيئت در يك كنفرانس مطبوعاتي اظهار داشتند، رژيم صهيونيستي تلاش دارد با اجراي اين طرح كه تمامي خطوط قرمز را زيرپا مي گذارد وقت خاصي را براي حضور يهوديان در اين مكان مقدس فراهم كند.
نمايندگان اين هيئت اين توطئه رژيم صهيونيستي را به مثابه جنايات جنگي دانستند و گفتند اشغالگران با تقسيم اين مكان مقدس هويت مسجدالاقصي را تهديد و اين مكان مقدس را در معرض خطر جدي قرار داده اند.
كميته حمايت از انقلاب اسلامي فلسطين نيز با انتشار بيانيه اي تعرض آشكار به مسجدالاقصي را محكوم و خواستار اقدام همه جانبه كليه سازمان ها و رسانه هاي مستقل و آزاد جهان براي توقف اين تجاوزگري به قدس شريف شد.
كميته حمايت از انقلاب اسلامي فلسطين در اين بيانيه نسبت به برپايي انتفاضه جديد با هدف محور رژيم صهيونيستي خبر داد.
دبيركل اتحاديه عرب نيز تاكيد كرد، حملات به مسجدالاقصي نگران كننده است و اتحاديه عرب در هيچ تلاشي كه مسئله فلسطين را مطابق خواسته اسرائيل تغيير دهد مشاركت نخواهد كرد.
گفتني است ارتش رژيم اشغالگر قدس روز گذشته با حمله به شهر اشغالي قدس بيش از 50 جوان فلسطيني را در مناطق مختلف اين شهر بازداشت كرد و از ورود افراد زير 40 سال به مسجدالاقصي به منظور اقامه نماز جلوگيري كرد.
رژيم صهيونيستي همچنين با ايجاد موانع نظامي و امنيتي به تدابير امنيتي گسترده خود در دروازه ها و ورودي هاي منتهي به مسجدالاقصي مبادرت كرد و محدوديت هاي زيادي براي تردد فلسطيني ها به ويژه نمازگزاران به داخل مسجدالاقصي فراهم آورد.
اين در حالي است كه «جمال الخضري» از نمايندگان حماس در مجلس فلسطين بازداشت ده ها تن از جوانان شهر اشغالي قدس و بستن درب هاي مسجدالاقصي به روي نمازگزاران فلسطيني را اقدامي تروريستي قلمداد كرد كه هدف از آن تهديد شهروندان فلسطيني و ايجاد ترس و نگراني در ميان آنهاست.
ساير رويدادها
¤ روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين با درخواست رئيس جمهور آمريكا از شرط تعليق شهرك سازي قبل از آغاز مذاكرات عقب نشيني كرده است.
¤ پادشاه اردن بر لزوم ادامه تلاش هاي گسترده جامعه جهاني در جهت حل و درگيري هاي فلسطين و رژيم صهيونيستي تاكيد كرد.
¤ جنگنده هاي رژيم صهيونيستي سه شنبه شب بخش هايي از مرز غزه با مصر را در نزديكي رفح موشك باران كردند.
¤ با تداوم اقدامات تجاوزگرايانه رژيم صهيونيستي منابع خبري از بازداشت 14 فلسطيني ديگر در كرانه باختري خبر دادند.
¤ رئيس گروه حقيقت ياب سازمان ملل مجددا تكرار كرد كه رژيم صهيونيستي مسئول جنايات غزه است.

 



افشاگري تازه ديلي تلگراف!

دو روزنامه نگار «ديلي تلگراف» در كتاب خود- «از هيچ خرجي كوتاهي نشد»- بخشي از ولخرجي هاي نمايندگان مجلس انگليس را افشا كرده اند.
اوايل تابستان گذشته اين روزنامه انگليسي صورتحساب هاي زيادي را چاپ كرد كه سوء استفاده هاي مالي نمايندگان انگليسي را منعكس مي كرد. اين رسوايي آن چنان جنجالي به پا كرد كه 20 تن از اين نمايندگان، از جمله مايكل مارتين، رئيس مجلس عوام، مجبور به استعفا شدند! حالا، روزنامه نگاران «ديلي تلگراف» تعريف مي كنند كه تيمي كه در سال 2008 به منظور بررسي دقيق ولخرجي هاي اين نمايندگان تشكيل شد، بعضي از كاركنان خود مجلس و تعدادي از سربازان عضو آن بودند.
حالا «ديلي تلگراف» احساسات اين سربازان را از زبان خودشان اين طوري بيان مي كند: «با ديدن اين صورتحساب ها چشم هايمان را باور نمي كرديم! همه كلافه شده بوديم، اما خيلي زود اين كلافگي به عصبانيت تبديل شد و اين عصبانيت موقعي بيشتر شد كه سربازان دليل اينكه تعطيلاتشان را هم مجبور به كاركردن هستند براي بقيه تعريف كردند! در واقع، از بين آنها كهنه سربازان تعريف مي كردند كه مجبورند كار بكنند تا تجهيزات جنگي مورد نيازشان را براي جنگ در افغانستان، تهيه كنند! يكي مي خواست جليقه ضدگلوله سبك بخرد كه 750 پوند قيمتش بود! از همان مدلي كه سربازان آمريكايي هم استفاده مي كردند و شانس زنده ماندن را بالا مي برد! سربازان ديگري مي گفتند پول كافي براي هديه عيد به خانواده شان ندارند و...» خلاصه اين كه، با شنيدن اين چيزها بود كه يكي از كاركنان تصميم گرفت موضوع را لو بدهد! او خودش مي گويد: «افتخار مي كنم كه اين كار را انجام دادم. راه ديگري نبود. وقتي فهميدم چه خبر است ديگر نتوانستم جلو خودم را بگيرم! راحت نيست كه تصاوير تابوت سربازان را در تلويزيون ببيني و فردايش بروي سركار و ببيني نماينده ها چه جوري پول خرج مي كنند!» و جان 9000 سربازي را كه به افغانستان فرستاده اند با ولخرجي هاي بيجايشان به خطر مي اندازند!
سرويس خارجي كيهان

 



اجراي بزرگترين رژه نظامي چين امروز در ميدان تيان آنمن

امروز پكن بزرگترين رژه نظامي اين كشور را به مناسبت شصتمين سالگرد تاسيس چين نو، در ميدان «تيان آنمن» برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، همه چيز امروز براي نمايش بزرگترين رژه نظاميان چيني در ميدان تيان آنمن، مهيا است. در اين رژه كه به مناسبت شصتمين سالگرد تاسيس چين نو (چين كمونيست) برگزار مي شود، علاوه بر بلندپايه ترين مقامات چيني، سفيران، ديپلمات ها و خبرنگاران خارجي نيز حضور دارند. به گفته خبرنگار ايرنا، چيني ها از ماه ها قبل خود را براي چنين روزي آماده مي كردند و نيروهاي امنيتي و سگ هاي پليس، به همراه نيروهاي مخفي، از روزها قبل همه چيز را در پكن تحت نظر داشتند تا مراسم امروز بدون حاشيه و حادثه برگزار شود. براساس اين گزارش، مراسم رژه نظامي، سه ساعت به طول خواهد انجاميد و در اين مدت، دو فرودگاه شهر پكن تعطيل خواهد بود. در تمام طول امروز نيز خطوط مترو و اتوبوس راني اين شهر هم تعطيل خواهد بود. گفته مي شود ميليون ها نفر از مردم چين امروز به طور زنده مراسم رژه را تماشا مي كنند.
دولت چين همچنين، سعي دارد با اتخاذ تدابيري، جلو ريزش باران را در لحظات برگزاري مراسم رژه بگيرد. چيني ها تجربيات خوبي در اين زمينه دارند.
دولت چين با استفاده از روز ملي و برگزاري مراسم رژه، مي خواهد توان دفاعي و نظامي خود را به نمايش بگذارد و به گفته مسئولان ارشد نظامي چين، در اين رژه پيشرفته ترين تجهيزات نظامي، از جمله موشك هاي ساخت چين به نمايش گذاشته خواهند شد.

 



رهبر شيعيان صعده: جنگ ما با ارتش يمن سياسي است نه مذهبي

رهبر شيعيان صعده «الحوثي ها» اعلام كرد: حكومت يمن در اجراي اهداف آمريكا جنگ فعلي را بر ضد ما راه انداخته است.
به گزارش خبرگزاري ها، «عبدالملك الحوثي» در مصاحبه با روزنامه اماراتي «الخليج» با رد ادعاهاي رسانه ها و دولت يمن مبني بر درگيري هاي مذهبي بين جنبش الحوثي و دولت يمن اظهار داشت: اين جنگ، جنگي سياسي است نه مذهبي.
وي خواست اين گروه را اجراي عدالت و دستيابي به حقوق مشروع مردم شيعه نشين استان صعده دانست.
عبدالملك الحوثي در پاسخ به سوالي درباره اينكه جنگ كنوني، جنگي ديني و يا سياسي است خاطر نشان كرد: اين جنگ، جنگي سياسي است نه مذهبي و دولت مركزي يمن از آن به عنوان سرپوشي براي انجام ندادن وظايف اصلي اش «حل مشكلات مردم» استفاده مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، عبدالملك الحوثي با تاكيد بر آمادگي جنگ جويان اين گروه گفت: ما از مردم به عنوان سپر انساني استفاده نمي كنيم و اين دولت يمن است كه مردم را در خانه ها، بازارها، جاده ها، اردوگاه ها و مناطقي كه در آن درگيري وجود ندارد، مورد هدف قرار مي دهد. در همين حال 82 تن از زندانيان يمني با ارسال شكوائيه اي به گروه مدافع حقوق زندانيان (هود) از وضعيت نامناسب خود در زندا ن هاي عربستان ابراز نارضايتي كردند.

 



تظاهرات عليه بانك جهاني و صندوق بين المللي پول در اسلامبول

صدها نفر از مردم تركيه روز گذشته عليه سياست هاي صندوق بين المللي پول و بانك جهاني تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه روز گذشته شهر «اسلامبول» تركيه شاهد تظاهرات گسترده مخالفان سياست هاي صندوق بين المللي پول و بانك جهاني بود. اين تظاهرات در حالي صورت مي گيرد كه اسلامبول روزهاي ششم و هفتم اكتبر (چهاردهم و پانزدهم مهر ماه) ميزبان نمايندگان اين دو نهاد بين المللي مالي است. مخالفان در اين تظاهرات با پليس ضدشورش درگير شدند.
در نشست اسلامبول، برخي مسائل پيرامون كاهش فقر در جهان، توسعه اقتصادي، سرمايه گذاري، تامين سرمايه و بطور كلي بررسي راه حل هاي كاهش بحران اقتصادي بررسي خواهد شد.

 



گفت وگوي فرستادگان سوريه با مقامات آمريكا و فرانسه

فرستادگان سوريه در پاريس و واشنگتن در ديدار با مقامات آمريكا و فرانسه آخرين تحولات منطقه و گسترش روابط دوجانبه را بررسي كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، «برنار كوشنر» وزير خارجه فرانسه در كنفرانس خبري مشترك با وليد معلم وزير خارجه سوريه در پاريس روابط سوريه و فرانسه را ويژه توصيف كرد.
وي از تلاش هاي سوريه براي برقراري امنيت و ثبات در منطقه در كنار ديگر بازيگران منطقه ستايش كرد و گفت فرانسه از هرگونه تلاش براي ايجاد صلح و ثبات در منطقه قدرداني مي كند.
كوشنر همچنين خاطرنشان كرد، موضع فرانسه در قبال شهرك سازي رژيم صهيونيستي در كرانه باختري تغيير نكرده است و پاريس خواهان توقف تمامي انواع شهرك سازي در اراضي اشغالي فلسطين است.
وليد معلم وزير خارجه سوريه نيز در اين كنفرانس خبري روابط كشورش با فرانسه را به عنوان روابط تعيين كننده در تحقق صلح، امنيت و ثبات منطقه توصيف كرد.
وي در عين حال از طرح باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا در مورد روند صلح نيز تقدير كرد.
وليد معلم تاكيد كرد، سفر فيصل مقداد معاون وزير خارجه سوريه به واشنگتن سفري مهم است چرا كه آمريكايي ها وي را در جريان اقداماتشان براي كاهش تحريم هاي آمريكا عليه سوريه قرار خواهند داد و اين گامي اوليه در مذاكرات سازنده با واشنگتن است.
گفتني است فيصل مقداد معاون وزير خارجه سوريه در سفر به واشنگتن درباره تلاش هاي صلح خاورميانه و روابط دوجانبه با مسئولان آمريكايي بحث و تبادل نظر كرده است.
شبكه خبري الجزيره درباره اهميت اين سفر گفت، سفر مقداد به واشنگتن از اهميت زيادي برخوردار است زيرا نخستين سفر يك مقام سوري به پايتخت آمريكا از زمان انتخاب باراك اوباما به رياست جمهوري است.
الجزيره افزود، اين سفر همچنين گامي مهم در روند تلاش ها براي آب كردن يخ هاي روابط دمشق و واشنگتن است.

 



بروز اختلاف ميان آمريكا و اروپا بر سر اعزام نيروي تازه نفس به افغانستان

اتحاديه اروپا به درخواست باراك اوباما در مورد افزايش نيرو در افغانستان، پاسخ منفي داد.
به گزارش خبرگزاري ايسكانيوز، تلاش هاي گسترده رئيس جمهوري آمريكا و «آندرس فوگ راسموسن» دبير كل ناتو، براي افزايش مشاركت نظاميان اروپايي در جنگ افغانستان بي نتيجه ماند. سه شنبه گذشته وزيران دفاع كشورهاي اروپايي طي نشستي در شهر «گوتنبرگ» سوئد كه راسموسن و «خاوير سولانا» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، نيز در آن حضور داشتند، با اين درخواست مخالفت كردند. وزيران دفاع كشورهاي اروپايي همچنين، رسما اعلام كردند با نظر «استنلي مك كريستال» در مورد افزايش نيرو در افغانستان مخالف هستند. اوباما در ديدار يكشنبه گذشته خود با راسموسن (قبل از نشست گوتنبرگ)، نسبت به بي رغبتي كشورهاي اروپايي براي اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان، انتقاد كرده بود. اوباما در اين ديدار گفته بود: جنگ افغانستان فقط جنگ آمريكا نيست، جنگ ناتو نيز هست.
راسموسن نيز با تاييد سخنان اوباما گفته بود، بايد هرچه سريعتر راه حلي براي اين مشكل پيدا كرد. اول استراتژي لازم است، بعد منابع. مشكل اول ما، شمار نيروها نيست. مك كريستال چندي پيش اعلام كرده بود: بايد حداقل 40 هزار نيروي تازه نفس ديگر وارد جنگ افغانستان شود در غير اين صورت، وي پيروزي در جنگي را كه هشت سال به طول انجاميده است، هرگز تضمين نخواهد كرد.
اين در حالي است كه برخي منابع از آغاز انتقال نيروهاي رزمي آمريكا از عراق به افغانستان خبر مي دهند. به گزارش مهر، ژنرال «راي اوديرنو» فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق گفت: با سرعت بيشتري در حال كاهش نيروهاي خود در عراق هستيم. وي افزود: امكان دارد قبل از فرا رسيدن موعد عقب نشيني، نيروهاي عملياتي آمريكا را از عراق خارج كنيم.
طبق مفاد قرارداد امنيتي بغداد-واشنگتن، آمريكا بايد تا اوت 2010 (مرداد 1389) نيروهاي عملياتي خود را از عراق خارج كند و تا پايان سال 2011 نيز همه نيروهاي نظامي را بايد از اين كشور عقب بكشد.

 



مردم آمريكا: نمي خواهيم كشورمان ژاندارم جهان باشد

نتايج يك نظرسنجي جديد نشان داد كه 74 درصد مردم آمريكا مايل نيستند كشورشان نقش «ژاندارم جهاني» را ايفا كند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «راسيسكا گازيه تا»، براساس نتايج يك نظرسنجي كه توسط موسسه «راسموسن» صورت گرفته است، 74 درصد از مردم آمريكا ابراز داشته اند كه نمي خواهند كشورشان ژاندارم جهاني باشد.
براساس اين نظرسنجي، تنها 12 درصد سوال شوندگان معتقدند كه آمريكا بايد به تنهايي پاسخگوي «صلح و توسعه دموكراسي در سطح جهاني» باشد.
علاوه بر اين، درباره روابط آمريكا و سازمان ملل متحد نيز 29 درصد از مردم آمريكا معتقدند كه اين سازمان متحد كشورشان است و 15 درصد هم سازمان ملل را دشمن آمريكا مي دانند. ضمن اينكه 63 از شهروندان آمريكايي بر اين عقيده اند كه كشورشان نبايد عضو سازمان ملل باشد و 20 درصد از آنان هم نظري مخالف اين دارند.

 



با هدف سركوب مخالفان دولت صورت گرفت اعلام حكومت نظامي در گينه

دولت نظامي گينه همزمان با سركوب اعتراض هاي مردمي كه به كشته شدن 157 نفر منجر شد، برگزاري هرگونه تجمع در اين كشور را ممنوع اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاپيتان «موسي داديس كامارا» حاكم نظامي گينه روز چهارشنبه با حضور در يك برنامه تلويزيوني، ضمن اظهار تاسف از كشته شدن 157 نفر به دست ماموران امنيتي، دو روز عزاي عمومي اعلام كرد و گفت: من روز چهارشنبه و پنجشنبه را عزاي عمومي اعلام مي كنم و در هر حال برپايي هرگونه تجمعات گسترده عليه دولت ممنوع است.
حاكم نظامي گينه همچنين از روحانيون مسلمان و مسيحي، رهبران سياسي و مدني و خبرنگاران خواست تا از انجام اقداماتي كه بر هم زننده نظم عمومي است، خودداري كنند.
حكمران نظامي گينه درباره بروز خشونت ها ابراز تاسف كرد و خواستار برگزاري مراسم گراميداشت قربانيان در روز شنبه و يكشنبه در اين كشور شد. در اين حال، «تيسيرنو ماادجوسو» يكي از مقام هاي سازمان گينه براي دفاع از حقوق بشر روز چهارشنبه اظهار داشت: روز سه شنبه ما شاهد كشته شدن سه تن ديگر در تيراندازي ارتش در دو شهر ديگر گينه بوديم.
اين فعال حقوق بشر در ارتباط با رفتار ضدانساني نظاميان گفت: سربازان مجروحان را از بيمارستان ربوده و آنها را به مناطقي نامعلوم منتقل كرده اند. از سوي ديگر، يكي از رهبران مخالفان شوراي نظامي حاكم بر گينه روز چهارشنبه اعلام كرد كه تظاهرات مخالفان دولت تا زمان رها شدن كشور از رژيم جنايتكار حاكم ادامه خواهد داشت.
«آلفا كوتدا» يك روز پس از قتل عام مخالفان دولت توسط نظاميان خاطرنشان كرد: جنبش مخالفان دولت تا زماني كه بتوانند به نتيجه اي مطلوب برسند به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
در همين حال مردم خشمگين گينه در واكنش به كشتار مردم در كوناكري، شهروندان اين كشور به سفارت گينه در ليبرويل حمله كردند. گزارش هاي خبري حاكي است، سازمان ملل، اتحاديه آفريقا، اتحاديه اروپا، آمريكا و كانادا با صدور بيانيه هايي، كشتار مردم بي گناه در گينه را به شدت محكوم كردند.

 



واكنش تند حزب الله به طرح آمريكا براي احداث پايگاه در لبنان

عضو شوراي سياسي حزب الله طرح كاخ سفيد براي احداث پايگاه نظامي آمريكا در لبنان را نوعي اشغالگري دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس، «خضر نورالدين» درباره تلاش آمريكا براي تاسيس پايگاه نظامي در شمال لبنان گفت: احداث پايگاه نظامي آمريكا در منطقه «حامات» لبنان از نگاه ما قابل پذيرش نيست. چرا كه اين موضوع يك نوع دخالت در امور داخلي كشور ما محسوب مي شود و علاوه بر حضور نظامي آمريكا در لبنان به صورت غير مستقيم يك نوع اشغالگري به شمار مي رود.
وي افزود: بايد بر اساس مشتركات ملي از حضور نظامي آمريكا در لبنان جلوگيري شود. همچنين دولت وحدت ملي بايد هرچه سريع تر تشكيل شود و ما معتقديم كه نبايد در اين زمينه سكوت كرد و اين يك نوع دخالت آشكار در امور داخلي لبنان است و ملت لبنان اين موضوع را نمي پذيرد.
خبر مربوط به احداث پايگاه نظامي آمريكا در شمال لبنان را اخيراً روزنامه السفير به نقل از كارشناسان نظامي منتشر كرده است.

 



آرزوهاي ريگان و گورباچف

اسناد به جا مانده از دوران جنگ سرد نشان مي دهد آمريكا و شوروي سابق هر دو به دنبال ايجاد يك سپر دفاع موشكي بوده اند.
به گزارش ايسنا، روزنامه آمريكايي واشنگتن پست نوشت: «اسناد كرملين مربوط به اواخر دهه 1980به همراه يادداشت ها، خاطرات و سوابق مذاكرات كميته مركزي حزب كمونيست، جزئيات جديدي را درباره يكي از مهمترين نقاط عطف جنگ سرد فاش مي كند.»
به نوشته واشنگتن پست، روياي رونالد ريگان رئيس جمهور سابق آمريكا براي ايجاد يك سپر دفاع موشكي جهاني باعث وارد شدن شوروي سابق به رقابت بر سر اين سيستم شد.
در ادامه مقاله واشنگتن پست آمده است، يادداشت هاي شخصي «ويتالي كاتايف» از اعضاي دپارتمان دفاعي كميته مركزي حزب كمونيست شوروي نشان مي دهد كه در اوايل تابستان 1985، تنها چند ماه پس از روي كار آمدن گورباچف، مديران، طراحان و سازندگان ماهواره ها و ليزرها يك طرح جديد عظيم براي ساخت يك سيستم دفاع موشكي براي شوروي سابق ارائه كردند. اين ايده مشابه آرزوهاي ريگان بود. به گفته كاتايف، اين طرح شامل 137پروژه طراحي و آزمايش، 34 پروژه تحقيقات علمي و 115پروژه در زمينه علوم پايه بود. هزينه اين كار رقمي حدود دهها ميليارد روبل تخمين زده شد.
به عقيده كارشناسان خبره روسي، ايده ريگان عملي نبود و به همين دليل آنان از گورباچف خواستند رويكرد متعارف جنگ سرد مبني بر تقليد از رفتار ريگان را كنار گذاشته و به دنبال يك پاسخ نامتقارن باشد. گورباچف نيز در نشست وين در نوامبر 1985، به طور خاص به يك پاسخ نامتقارن اشاره كرد و به ريگان گفت كه اگر آمريكا طرح دفاع استراتژيك را دنبال كند، پاسخ شوروي متقارن نخواهد بود، بلكه اين پاسخ يك سيستم ساده تر و موثرتر خواهد بود.
واشنگتن پست در پايان چنين نتيجه گيري كرده است: «يكي از بزرگترين موفقيت هاي گورباچف در كارهايي بود كه وي انجام نداد. از وي خواسته شد كه جنگ ستارگان شوروي را با مجموعه نظامي و صنعتي بسازد، ولي وي اين كار را نكرد. وي مي توانست براي ساخت يك نيروي تقابلي تلاش كند ولي اين كار را نكرد. در پايان، نظام شوروي سابق بدون اينكه هيچ يك از اين دو ابرقدرت سلاح هاي هسته اي را كنار بگذارند، سقوط كرد.»

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14