(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 9 مهر 1388- شماره 19476
 

دختر مي خواهيد يا پسر؟
تغذيه سالم، خانواده سالم
حافظه خود را با غذا تقويت كنيد
خانم ها مراقب باشند



دختر مي خواهيد يا پسر؟

«اگر دوست داريد فرزندتان دختر باشد ماست بخوريد و اگر مي خواهيد پسر داشته باشيد گوشت ها را بر ديگر غذاها ترجيح دهيد.» شايد اين مطلب را بسياري از شما در جمع دوستان، مهماني ها و... شنيده باشيد، اما بايد ديد كه اين موضوع واقعيت علمي دارد يا نه؟ اگر اين فرضيه براي شما هم جالب است ادامه متن را با ما همراه باشيد:
يكي از متخصصان زنان در بيمارستان كوشين فرانسه به تحقيق درباره اين مسئله پرداخت. وي معتقد است كه با تغيير رژيم غذايي مي توان جنسيت جنين را انتخاب كرد. تغذيه يا به عبارت دقيق تر، نسبت تفاوت نمك هاي معدني در مواد غذايي در جنسيت كودك آينده تأثيرگذار است. اين موضوع اساس تحقيقات اين پزشك است و نتايج آن نيز تا 80 درصد فرضيه را ثابت مي كند.
وي از مدت ها پيش مشغول بررسي روي اين پروژه بود تا اينكه در سال 1977 كادر پزشكي بخش زنان بيمارستان كوشن تصميم گرفتند تا تحقيقي دقيق و كامل در اين باره انجام دهند.
خانم هايي كه مايل به انتخاب جنسيت جنين بودند درصورتي مي توانستند در آزمايش شركت كنند كه دستورات رژيم غذايي را كاملاً دقيق و موبه مو انجام داده و ليست تمام خوراكي ها و نوشيدني هايي كه هر روز ميل مي كنند را در يك دفترچه بنويسند.
200 خانم تمايل خود را اعلام كردند،اما
75 درصد آنها در حين آزمايش انصراف دادند و سختگيري زياد در تغذيه را دليل خود مطرح كردند. از 58نفري كه تحقيق را ادامه دادند، 45نفر به نتيجه دلخواه خود درمورد جنسيت جنين دست يافتند كه اين رقم موفقيت
6/77 درصد آزمايش را نشان مي دهد. اما هنوز زود بود كه به طور صددرصد رژيم غذايي راتغيير داد؛ اما نتايج مثبت گوياي اين بود كه مي توان به ادامه تحقيقات اميدوار بود.
از خانم هاي باردار سؤالاتي راجع به تغذيه پرسيده شد كه آنها را در سه گروه تقسيم بندي مي كرد: كساني كه نسبت سديم- پتاسيم به كلسيم- منيزيوم بيش از 5 است، كساني كه اين نسبت در آنها 8/2 است و افرادي كه مابين اين دو پارامتر قرار دارند. نتايج نشان داد كه در 90درصد موارد مادران صاحب فرزنداني با جنسيت موردانتظار محققان شدند. آنها در واقع بدون آنكه بدانند رژيم غذايي را رعايت مي كردند كه در جنسيت فرزندشان تأثيرگذار بود.
رژيم دختر يا پسر؟
در رژيم غذايي جنسيت پسر،نسبت سديم- پتاسيم در تغذيه مادر مي بايست از كلسيم- منيزيوم بيش از 5 باشد. در مقابل اين نسبت درمورد جنسيت دختر بايد كمتر از 8/2 باشد. درواقع رژيم غذايي مادر ازطريق مجراهاي تناسلي (جنسي)، بر تفكيك اسپرماتوزوئيدها كه يا حامل كروموزومX و يا كروموزومY هستند، تأثير مي گذارد.
همان گونه كه گفتيم اگر مادر تمايل به داشتن فرزند دختر داشته باشد بايد مقدار زيادي شير بنوشد، ماست، كره، پنير، ميوه هاي خشك (بادام، فندق، بادام زميني و...) به شرط آنكه شور نباشند و همچنين شكلات را در برنامه غذايي خود بگنجاند. همچنين بهتر است از نان و بيسكويت هاي كم نمك استفاده كند. نكته ديگر اينكه مصرف گوشت، ماهي هاي شور و سخت پوستان مانند ميگو را كنار بگذارد و نمك پاش را نيز از سفره خود حذف كند.
در مورد رژيم غذايي پسر، خوراكي هاي شور وبه حداقل رساندن لبنيات، اساس تغذيه است. در اين صورت مادر بايد گوشت، ماهي ها، نان و ميوه ها را مصرف كند و شير، پنير و شيريني جات را ناديده بگيرد.
و سخن آخر اينكه...
اگر شما هم دوست داريد اين آزمايش را به كار گيريد، قبل از هر اقدامي با پزشك متخصص مشورت كنيد. رژيم غذايي بايد در وهله اول تمام نيازهاي غذايي را تأمين كند تا از بروز كمبودها پيشگيري شود. خصوصاً اينكه تمام سختي هاي اين روش را مدنظر داشته باشيد و بدانيد كه نتيجه آن هميشه 100درصد نيست. همچنين رعايت چنين دستوراتي در موارد فشار خون بالا، ديابت، بيماري هاي قلبي، نارسايي كليه،حالات عصبي و... مطلقاً ممنوع است.
ترجمه: مريم سادات كاظمي

 



تغذيه سالم، خانواده سالم

زندگي ماشيني و كم تحرك امروزي توجه به تغذيه به عنوان يكي از اركان مهم سلامتي را با مشكل مواجه كرده است. به همين دليل مشكلات تغذيه اي هم در كشورهاي پيشرفته و هم در كشورهاي در حال توسعه رو به افزايش است. از سوي ديگر بسياري از عادات غذايي خوب پيشينيان ما به فراموشي سپرده شده و عادت غذايي غلط جانشين آنها شده اند. هدف از بيان مطالب زير افزايش اطلاعات عزيزان و تغيير در ديدگاه و نگرش آنها به منظور شناخت عادات غذايي غلط و اصلاح آنها به صورت اختياري و داوطلبانه است زيرا ما بر اين باوريم كه دانستن بدون خواستن هرگز توانستن به بار نمي آورد. تعدادي از عادات غذايي غلط كه بايد براي داشتن جسمي سالم و روحيه شاداب در اصلاح آنها بكوشيم عبارتند از؛
¤ نخوردن صبحانه؛ نخوردن صبحانه يك اشتباه بزرگ محسوب مي شود. صبحانه سالم نه تنها باعث افزايش انرژي و باز شدن فكر و ذهن مي شود، بلكه موجب انتخاب و مصرف مناسب وعده هاي غذايي ديگر در ادامه روز خواهد شد. همچنين خوردن صبحانه ممكن است به مصرف كمتر كالري در ادامه روز كمك كند. يك تحقيق دانشگاهي نشان داده مصرف مقدار كالري مشخص در ابتداي روز اثر سيركنندگي بيشتري نسبت به مصرف همان مقدار كالري در ساعت هاي ديگر خواهد داشت كه اين امر موجب كاهش مجموع كالري مصرفي در روز مي شود.
¤ پرخوري؛ امروز به خوبي ثابت شده است كه پرخوري موجب بروز افزايش وزن و چاقي مي شود كه خود منشأ بروز بسياري از بيماري ها نظير ديابت و سكته هاي قلبي و عروقي است، لذا توصيه مي كنيم از پرخوري به ويژه در وعده شام بپرهيزيد و وعده هاي غذايي خود را به جاي سه وعده پرحجم به پنج يا شش وعده كم حجم تر تقسيم كنيد. خوردن غذاهاي سالم و كم حجم حاوي كربوهيدرات هاي كمپلكس و پروتئين درطول روز نه تنها اشتها را كنترل مي كند، بلكه احتمال پرخوري را نيز كاهش خواهد داد.
¤ نخوردن ميوه و سبزيجات به مقدار كافي؛ بسياري از مواد مغذي مورد نياز بدن به ويژه ويتامين ها و مواد معدني مانند روي، منيزيم، آهن و... در انواع ميوه و سبزي وجود دارند و امتناع از خوردن آنها باعث بروز مشكلاتي در بدن خواهد شد. يكي از مهم ترين راه هاي تامين مواد معدني و ويتامين هاي مورد نياز بدن، مصرف ميوه و سبزيجات تازه و خالص است. بنابراين سعي كنيد اين مواد را جزء لاينكف رژيم غذايي قرار داده و هميشه به مقدار كافي از آنها استفاده كنيد. اين موضوع به ويژه در مورد كودكان، نوجوانان و جوانان در حال رشد از اهميت بيشتري برخوردار است.
¤ غذا خوردن پيش از خواب؛ يكي از توصيه هاي مهم متخصصان تغذيه اجتناب از خوردن غذا پيش از خواب است. تحقيقات نشان داده اند خوردن غذا يك تا دو ساعت پيش از خواب منجر به بدخوابي، كسالت و خستگي و كوفتگي در روز بعد خواهد شد. خوردن غذاهاي چرب پيش از خواب سبب كند شدن تخليه معده و تشديد سوءهاضمه و مصرف غذاهاي ادويه دار منجر به صدمات و سوزش هاي قلبي و ناراحتي گوارش خواهد شد. بنابراين سعي كنيد حداقل سه تا چهار ساعت قبل از خواب اقدام به خوردن غذا كرده و چنانچه پيش از خواب احساس گرسنگي كرديد مقداري ميوه تازه مصرف كنيد.
¤ خوردن تنقلات هنگام گرسنگي؛ خوردن تنقلات هنگام گرسنگي يكي از عادات غذايي نادرست ما ايرانيان است و اين موضوع در كودكان و نوجوانان بيشتر مشاهده مي شود. استفاده از موادغذايي كم ارزش و شكم پركن مانند شكلات، چيپس و پفك تنها باعث بر هم خوردن رژيم غذايي و بي اشتهايي شده و در نتيجه فرد از خوردن مواد غذايي مفيد خودداري مي كند و پس از مدتي با مشكلات زيادي مواجه خواهد شد. سعي كنيد هميشه با شكم سير از خانه خارج شويد زيرا گرسنگي ممكن است منجر به خريدن و خوردن تنقلات شود. شكلات، پفك و چيپس هيچ كدام نمي توانند جاي يك صبحانه، ناهار و شام سالم و رضايت بخش را پر كنند.
¤ نخوردن آب به اندازه كافي؛ ننوشيدن مقدار كافي آب در طول روز متابوليسم و سوخت وساز بدن را كند كرده و حتي ممكن است باعث اضافه وزن شود. آب مهم ترين ماده مغذي است و ماده اي ضروري براي فعاليت هاي متابوليك بدن از جمله سوزاندن كالري محسوب مي شود. بنابراين توصيه مي شود در طول شبانه روز بين 8 تا 10 ليوان (و اگر ورزش مي كنيد حتي بيشتر از اين مقدار) آب مصرف كرده يا از نوشيدني هاي طبيعي مانند دوغ و آب ميوه استفاده كنيد. از جايگزين كردن نوشابه هاي گازدار به جاي آب خودداري كنيد زيرا عوارض بسياري داشته و از نظر تغذيه اي نيز فاقد ارزش غذايي هستند.
¤ گرسنه ماندن؛ برخلاف تصور همگان، گرسنگي باعث افزايش وزن بدن به دليل ذخيره سازي چربي مي شود. هنگامي كه براي مدتي طولاني غذا نمي خوريد بدن شما به دليل محروم ماندن از مواد غذايي دچار آشفتگي شده و هنگامي كه دوباره شروع به خوردن غذا مي كنيد بدن شما به طور فيزيولوژيك كالري مصرفي را به چربي تبديل مي كند. اگر هدف شما از گرسنگي كشيدن، كاهش وزن است بايد در برنامه رژيمي خود تجديدنظر كنيد و به جاي گرسنگي يك برنامه مناسب ورزشي روزانه براي خود تعيين كرده و بيشتر از ميوه ها، سبزيجات، حبوبات، گوشت هاي كم چرب و ماهي استفاده كنيد.
¤ سريع خوردن؛ از زمان شروع غذا تقريبا 20 دقيقه طول مي كشد علائم سيري به مغز برسند، بنابراين اگر شما ظرف پنج يا شش دقيقه غذاي خود را تمام كنيد، مغز زمان كافي براي ارسال نشانه هاي سيري را پيدا نمي كند و اين امر باعث پرخوري و پر كردن معده بيش از مقدار مورد نياز خواهد شد. بنابراين سعي كنيد آهسته غذا بخوريد، آرام باشيد، غذا را به طور كامل بجويد و از مزه آن لذت ببريد.
¤ انجام كاري ديگر به همراه غذا خوردن؛ تحقيقات نشان داده اند پرداختن به كاري ديگر همزمان با غذا خوردن منجر به پرخوري و در نتيجه افزايش وزن خواهد شد. اگر هنگام تماشاي تلويزيون، صحبت با تلفن يا بازي ويدئويي مشغول غذا خوردن شويد، اين عوامل خارجي باعث حواس پرتي شده و به علائم و نشانه هاي سير شدن كه بيان كننده كافي بودن مقدار غذا و احساس سيري است، كمتر توجه مي كنيد و به طور ناخودآگاه به خوردن ادامه مي دهيد زيرا در اين شرايط عمل خوردن تبديل به حركتي غيرهوشيارانه و مكانيكي مي شود.

 



حافظه خود را با غذا تقويت كنيد

عملكرد مغز و حافظه با افزايش سن، كندتر مي شود به همين دليل تقويت قسمت هايي از مغز كه باعث بهبود سلامت آن مي شوند مثل قدرت حافظه، مهم است.
يكي از راه هاي تقويت حافظه، انتخاب دقيق مواد غذايي مفيد در برنامه غذايي روزانه است.
- غذاهاي شور، خيلي شيرين و چرب را مصرف نكنيد. اين غذاها به طور موقت، مقدار انرژي بدن را افزايش مي دهند، ولي به علت تغيير زياد حالت بدن شما را بي حال و سست مي كنند.
- مكمل ويتامين هاي گروه B را مصرف كنيد، مثل شربت
ب- كمپلكس. اين ويتامين ها باعث حفظ سلامت مغز و عملكرد صحيح آن مي شوند. تحقيقات دانشمندان نشان داده است، افرادي كه به طور منظم از غذاهاي ناسالم و غيرمغذي استفاده مي كنند، سرانجام دچار زوال مغز و فقدان قدرت حافظه مي شوند.
- مواد غذايي غني از ويتامين هاي گروه B را مصرف كنيد مثل گوشت، مرغ، ماهي، تخمه آفتابگردان، غلات و نان سبوس دار، جگر، جوانه گندم و جو.
- مواد غذايي غني از آنتي اكسيدان را به مقدار زياد مصرف كنيد. ميوه ها و سبزيجات، داراي آنتي اكسيدان هاي فراواني هستند مثل توت سفيد، شاتوت، تمشك، توت فرنگي، آلو، آواكادو، پرتقال، انگور قرمز، سيب قرمز، آلبالو، گيلاس، اسفناج، كلم، فلفل دلمه اي قرمز، پياز سير، چغندر و...
- مقدار وزن خود را در حد متعادل نگه داريد. مصرف متعادل مواد غذايي و داشتن فعاليت بدني، علاوه بر حفظ سلامت كلي بدن، باعث حفظ سلامت مغز و حافظه مي شوند.
- با پزشك يا روانپزشك درباره كاهش قدرت حافظه خود مشورت كنيد و از او درباره راه هاي بهبود سلامت مغز خود كمك بخواهيد.
افت شديد قند خون در ديابتي ها قدرت مغز را تحليل مي برد
تحقيقات نشان مي دهد بيماري ديابت ممكن است موجب تحليل رفتن قدرت مغزي شود. پژوهشگران دانشگاه ادينبورگ، تأكيد كردند: ناتواني و عدم موفقيت در كنترل ديابت نوع دوم، حافظه را تضعيف مي كند و قدرت مغز را تحليل مي برد.
كاهش جدي قند خون كه هيپوكليسمي ناميده مي شود، در اثر فقدان قند تغذيه كننده مغز بروز مي كند. مغز از قند به عنوان سوخت استفاده مي نمايد.
علائم هيپوكليسمي عبارتند از: تعريق زياد، خستگي، گرسنگي، احساس سرگيجه، احساس ضعف، افزايش ضربان قلب و تاري ديد.
اگر دوره هاي هيپوكليسمي شدت پيدا كند درنهايت منجر به از دست رفتن موقت هوشياري شده كه در صورت ادامه عدم درمان، بيمار دچار شوك مي شود.

 



خانم ها مراقب باشند

پيشگيري بهتر از درمان است اما آگاهي و اطلاع رساني درباره سرطان سينه و راه كارهاي پيشگيري از آن در برخي از كشورها از جمله هند در سطح پاييني قرار دارد. درحالي كه تشخيص زودهنگام اين سرطان كيفيت و تأثير درمان را بهبود مي بخشد.
سيگار كشيدن، قرار گرفتن در معرض تشعشعات، ابتلا به عفونت هاي مزمن از فاكتورهاي مهم و شناخته شده اي هستند كه خطر بروز اين سرطان را افزايش مي دهند. البته فاكتورهاي ديگر هم مانند رژيم غذايي و چاقي وجود دارند كه ممكن است در بروز اين سرطان موثر باشند.
محققان مي گويند: 10 نكته مهم درباره احتمال ابتلا به سرطان سينه وجود دارد كه اغلب زنان از آنها غفلت مي كنند. اين نكات درواقع برخي از علائم سرطان هستند كه فهرست آن در زير ارائه شده و محققان توصيه مي كنند در صورت مشاهده مكرر اين علائم هشداردهنده فرد بايد حتما با پزشك متخصص در اين باره مشورت كند. اين علائم عبارتند از كاهش وزن بدون دليل، كاهش اشتها يا ضعف و خستگي، وجود هر نوع زخم دهاني كه بهبود پيدا نكند، دشواري در بلعيدن، تورم غدد گردن يا غدد زيربغل يا هر نوع تورم غيرطبيعي در ناحيه شكم، هر نوع ترشح غيرطبيعي از سينه ها، سرفه مداوم همراه با خونريزي، ورم و خونريزي در ناحيه مقعد خونريزي هاي شديد و غيرمعمول در دوره قاعدگي يا خونريزي هاي بين هر عادت ماهانه، هر نوع ترشح غيرطبيعي از مهبل يا خونريزي اندام تناسلي و هر نوع خونريزي در ادرار يا مدفوع، در صورت مشاهده هر يك از اين علائم به ويژه در صورت تكرار آنها فرد بايد حتما به پزشك مراجعه كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14