(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 مهر 1388- شماره 19477
 

كوتاه اقتصادي
پس از 3 ماه تاخير واردات گاز از جمهوري آذربايجان مجددا برقرار شد
نرخ تورم ايران در سال جاري نصف مي شود
وزير ارتباطات: نتيجه خصوصي سازي مخابرات را نمي توانيم تغيير بدهيم
ايجاد 400 هزار شغل توسط 23هزار تعاوني بانوان
باقيمانده سهام بانك ها تا پايان سال واگذار مي شود
دستور ويژه وزير بازرگاني براي خريد مركبات
ايجاد دفتر ويژه انبوه سازان در وزارت مسكن
آغاز تست مخازن «سي ان جي» خودروهاي گازسوز
بيمه سپرده هاي بانكي آمريكا در آستانه ورشكستگي قرار گرفت
اجراي دو طرح آزمايشي سرشماري نفوس و مسكن در كشور
يك مقام مسئول: ظرفيت توليد گاز كشور 15 درصد افزايش مي يابد



كوتاه اقتصادي

¤عضو كميسيون صنايع مجلس گفت: موضوع واگذاري معدن روي انگوران و تاخير ايجاد شده در اين زمينه طي دو هفته آينده در كميسيون اصل 44 مجلس بررسي مي شود.
¤ معاون درمان سازمان تامين اجتماعي گفت: تامين اجتماعي تنها سازمان بيمه گري است كه نسخ دارويي را به صورت Online و بدون نياز به حضور بيمه شدگان، در دفاتر رسيدگي به اسناد پزشكي، به صورت اينترنتي تاييد مي كند.
¤بحث استعفاي رئيس اتاق بازرگاني ايران كه اخيرا مطرح شده است تاييد نشد. روابط عمومي اتاق بازرگاني صنايع و معادن ايران در مورد استعفاي رئيس اتاق ايران با تاييد نكردن اين موضوع اعلام كرد كه همچنان محمد نهاونديان مشغول به كار است و هيچ گونه بحث كناره گيري وي وجود ندارد.
¤مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي كشور از سرمايه گذاري 1300 ميليارد توماني بخش خصوصي در بنادر كشور خبر داد و اظهار داشت: سرمايه گذاري بخش خصوصي نسبت به برنامه هاي پيش بيني شده از رشد بسيار بالايي برخوردار بوده است.
¤ پلي كلينيك تخصصي طوس از مراكز درماني وابسته به اداره كل درمان تامين اجتماعي استان تهران، در پي استقرار نظام مديريت كيفيت، موفق به تمديد و دريافت گواهينامه بين المللي سيستم مديريت كيفيت ايزو 2008:9001، براي سومين سال متوالي شد.
¤طي حكمي از سوي صادق خليليان وزير جهاد كشاورزي، هوشنگ گلابكش به عنوان مشاور عالي وزير و مدير كل دفتر وزارتي جهاد كشاورزي منصوب و مشغول به كار شد.
¤ميزان توليد دانه بندي واحد سنگ آهن جلال آباد طي شش ماهه نخست امسال در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 14درصد افزايش يافت.به گزارش سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، در شش ماهه اول امسال 415 هزار و 300تن دانه بندي در اين واحد توليد شد در حالي كه در مدت مشابه سال 87، ميزان دانه بندي توليد شده 364 هزار و 303 تن بود.
¤مديريت درمان تامين اجتماعي استان سيستان و بلوچستان، در طرح سنجش ميزان رضايت ارباب رجوع رتبه اول دستگاههاي دولتي اين استان را كسب كرد.
¤بانك تجارت در راستاي ارائه سرويس هاي نوين بانكي، خدمتي جديد را با عنوان طرح مرواريد به مشتريان خود عرضه مي كند.طرح مرواريد از جمله طرح هاي جديد اين بانك در قالب «گنجينه تجارت» مي باشد كه براي ترغيب هرچه بيشتر مشتريان براي سپرده گذاري در بانك تجارت طراحي و به اجرا گذاشته شده است. سپرده گذاران در بانك تجارت با بهره گيري از اين طرح مي توانند سود بيشتري نسبت به نرخ هاي سود فعلي دريافت نمايند.

 



پس از 3 ماه تاخير واردات گاز از جمهوري آذربايجان مجددا برقرار شد

صادرات گاز طبيعي جمهوري آذربايجان به ايران، پس از 3 ماه توقف مجددا از سر گرفته شد.
حسن منتظر تربتي مدير مركز ديسپچينگ شركت ملي گاز با بيان اين مطلب گفت: مسائل فني مهمترين عامل توقف سه ماهه واردات گاز از آذربايجان بوده است.
مدير مركز هماهنگي و نظارت بر توليد، انتقال و توزيع گاز طبيعي با بيان اينكه از روز 9 مهرماه روزانه حدود يك ميليون متر مكعب گاز از اين همسايه شمالي وارد كشور شده است، تصريح كرد: يكي از دلايل قطعي واردات گاز به مسائل فني و تعميرات دوره اي تاسيسات گازي جمهوري آذربايجان مربوط بوده است.
وي افزود: همچنين با توجه به اينكه در ماه هاي قبل از آن حجم بيشتري گاز از آذربايجان براي سوآپ به جمهوري نخجوان توسط ايران واردات شده بود، لذا براي حفظ موازنه دريافت و عرضه گاز اين وقفه سه ماهه با توافق دو كشور ايجاد شده بود.
به گزارش خبرگزاري مهر وي يادآور شد: اما در اين مدت با توافق هاي صورت گرفته صادرات گاز ايران به جمهوري نخجوان قطع نبوده و مطابق با برنامه گاز مورد نياز به نخجوان تحويل داده شده است.
در همين حال خبرگزاري «ترند» نيز اعلام كرده است: صادرات گاز جمهوري آذربايجان به ايران كه به دليل انجام تعميرات متوقف شده بود، از روز گذشته آغاز شد.
ناظم صمدزاده معاون مدير كل استحصال مشترك، شركت دولتي نفت آذربايجان (سوكار) در اين رابطه گفته است: انتقال گاز جمهوري آذربايجان به ايران پس از انجام تعميرات در خطوط لوله گازي در آستارا از سر گرفته شده است.
تركيه خواهان برداشت گاز كمتري است
به گزارش ايسنا حسن تربتي همچنين درباره اظهارات اخير تركيه مبني بر برداشت كمتر از گاز صادراتي گفت: تركيه به دنبال اين است كه با انجام مذاكره با روسيه و ايران بتواند برداشت گاز را در سال جاري و سال هاي آينده كمتر از قرارداد واردات موجود محقق كرده و برداشت بيشتر را به سال هاي بعد از آن موكول كند.
وي افزود: به اين ترتيب تاخير در تعهدات برداشتي و قراردادي منجر به پرداخت جرايم عدم برداشت گاز براي اين كشور نخواهد شد.
به گفته وي براساس شنيده ها مذاكرات تركيه با روسيه به اين منظور آغاز شده، ولي هنوز با ايران وارد مباحث جدي نشده اند.
تربتي با اشاره به اين كه طي ماه هاي گذشته گاز وارداتي تركيه بيشتر از نياز داخلي آن بوده است، يادآوري كرد: به نظر مي رسد تركيه قصد دارد با مذاكره و به تعويق انداختن برداشت گاز مطابق قرارداد، علاوه بر برداشت نكردن گازي كه مورد نيازش نيست، از پرداخت جرايم جلوگيري كند.
وي درباره اين مطلب افزود: قراردادهاي تركيه براي واردات گاز نسبت به نياز اين كشور بيشتر است و شايد تفكر اوليه اين بوده كه در بلندمدت تركيه اين گازها را عبور داده و به ساير كشورها صادر كند.گفتني است: به تازگي تانر ييلديز-وزير انرژي تركيه-اعلام كرده است كه ما در حال مذاكره با ايران و روسيه براي به تاخير انداختن پرداخت هزينه گاز مصرفي براي دو تا سه سال آينده هستيم.

 



صندوق بين المللي پول در جديدترين گزارش خود اعلام كرد
نرخ تورم ايران در سال جاري نصف مي شود

صندوق بين المللي پول در جديدترين گزارش خود رشد اقتصادي، تورم و تراز حساب هاي جاري ايران براي سال 2009 را به ترتيب 5/1 درصد، 12 درصد و 3 درصد جي دي پي پيش بيني كرد.
به گزارش فارس، صندوق بين المللي پول جديدترين گزارش خود با عنوان چشم انداز اقتصادي جهان را منتشر كرد كه طي آن به ارائه ارزيابي خود از وضعيت اقتصادي جهان و كشورهاي مختلف طي ماه ها و سال هاي آينده پرداخته است.
براساس گزارش صندوق بين المللي پول به رغم افت شديد رشد اقتصادي جهان كشورهاي نفتي با افت چنداني در رشد خود مواجه نمي شوند. متوسط رشد اقتصادي كشورهاي نفتي خاورميانه از
9/4 درصد در سال 2008 به 3/1 درصد در سال جاري مي رسد و در سال 2010 نيز اين رقم به 2/4 درصد افزايش مي يابد.
نرخ تورم در اين كشورها از 8/15 درصد در سال 2008 به 7 درصد در سال جاري و 3/6 درصد در سال 2010 كاهش خواهد يافت.
اين گزارش نرخ رشد اقتصادي ايران در سال 2008 را 5/2 درصد اعلام كرده و پيش بيني نموده است اين رقم در سال 2009 به 5/1 درصد و در سال 2010 به 2/2 درصد برسد. رشد اقتصادي ايران براي سال پيش از آغاز بحران اقتصادي جهان يعني سال 2007 بالغ بر 8/7 درصد اعلام شده بود.
در عين حال نرخ تورم ايران نيز طي امسال و سال هاي بعد كاهش قابل ملاحظه اي خواهد داشت. در حالي كه نرخ تورم ايران در سال 2007 به 4/18 درصد و در سال 2008 به
4/25 درصد رسيده بود پيش بيني مي شود اين رقم در سال جاري ميلادي به 12 درصد كاهش يابد. براساس پيش بيني صندوق بين المللي پول نرخ تورم ايران در سال 2010 نيز باز هم كاهش خواهد يافت و به 10 درصد خواهد رسيد.براساس اين گزارش تراز حساب هاي جاري ايران نيز از 7/6 درصد جي دي پي در سال 2008 به 3 درصد در سال جاري و 6/3 درصد در سال 2010 مي رسد.

 



وزير ارتباطات: نتيجه خصوصي سازي مخابرات را نمي توانيم تغيير بدهيم

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تمامي فرآيندهاي خصوصي سازي شركت مخابرات ايران را تأييد كرد و گفت: نتيجه خصوصي سازي مخابرات را نمي توانيم تغيير دهيم چرا كه براي رسيدن به اين مرحله تلاش هاي بسياري صورت گرفته كه بطور كل مورد تأييد است.
مهندس رضا تقي پور در گفت وگو با موبنا با اشاره به واگذاري سهام شركت مخابرات ايران به كنسرسيوم داخلي توسعه اعتماد مبين گفت: در واگذاري سهام شركت بزرگي مانند مخابرات بايد تمام ابعاد امنيتي، فني، مالي و اقتصادي آن مدنظر قرار مي گرفت.
تقي پور فرآيند پياده سازي اصل 44 قانون اساسي را فرآيندي پيچيده برشمرد و گفت: در كشور انگلستان خصوصي سازي مخابرات شش سال طول كشيد، اما ما اين مسير را 18 ماهه طي كرديم.
وي ادامه داد: بحث آماده سازي و مقدمات تفكيك وظايف براي خصوصي سازي مخابرات مربوط به وزارت ارتباطات بوده كه در اين بخش بايد اين وزارتخانه مورد تشويق قرار گيرد.
تقي پور گفت: كنسرسيوم هاي بخش خصوصي توانايي مالي براي حضور در پروژه هاي بزرگ را ندارند و به همين دليل سهام مخابرات اين گونه واگذار شد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تأكيد بر اينكه در فرآيند خصوصي سازي مخابرات روح اصل 44 قانون اساسي رعايت شده است، افزود: وزارت ارتباطات به تمامي تعهدات خود در قبال آماده سازي مخابرات براي واگذاري سهام عمل كرده است.
وي درباره تغييرات احتمالي در اين وزارتخانه گفت: تغييرات ساختار مديريتي تا يك ماه آينده نهايي خواهد شد.

 



ايجاد 400 هزار شغل توسط 23هزار تعاوني بانوان

معاون تحقيقات، آموزش و ترويج وزارت تعاون از ايجاد 400هزار شغل توسط 23هزار تعاوني بانوان خبر داد.
غلامحسين حسيني نيا در گفتگو با مهر تعداد تعاونيهاي بانوان را در حال حاضر 23هزار تعاوني با يك ميليون نفر عضو اعلام كرد و گفت: وزارت تعاون آمادگي دارد تا تمام آموزشهاي مربوط به بخش تعاون را به اين تعاوني ها ارائه دهد.
معاون تحقيقات، آموزش و ترويج وزارت تعاون اظهار داشت: از طريق فعاليت تعاوني هاي بانوان در كشور 400هزار اشتغال نيز ايجاد شده است.
حسيني نيا در ادامه تصريح كرد: با درنظر گرفتن اولويت در آموزشها مي توان تعاوني هاي بانوان را تحت آموزشهاي نحوه تشكيل و اداره تعاوني ها، ثبت و مديريت بر تعاوني ها قرار داد و همچنين آموزشهاي فني و حرفه اي و كارآفريني را نيز ارائه كرد.وي افزود: در برنامه ريزي هاي آموزشي سعي شده تا تعاوني هاي بانوان در اولويت قرار گيرند چون آموزش بانوان به نحوي آموزش تعاوني به خانواده ها است.
معاون وزير تعاون يكي از موارد مورد نياز براي آموزش فعاليتهاي اقتصادي به تعاوني هاي بانوان را آشنا كردن اين گروه با اقتصاد بازار دانست و بيان داشت: بانوان بايد بتوانند در قالب فعاليتهاي تعاوني از ظرفيت هاي بازار استفاده كنند.
به گفته حسيني نيا يكي ديگر از موارد مهم در انجام فعاليت اقتصادي بانوان در تعاوني ها مربوط به ضمانت هاي لازم در زمان دريافت تسهيلات است، در اين بخش بانوان با مشكلاتي روبرو هستند كه نياز است حل شود.
وي با بيان اين مطلب كه تاكنون جامعه با تمام توانمندي ها و قابليت هاي بانوان در فعاليت هاي اقتصادي آشنا نشده است، تاكيد كرد: توانمندسازي تعاوني هاي بانوان و راه اندازي كارگاههاي ويژه آموزشي تعاوني هاي بانوان از جمله تلاشهاي صورت گرفته در راستاي توسعه تعاوني هاي بانوان است.

 



باقيمانده سهام بانك ها تا پايان سال واگذار مي شود

رئيس سازمان خصوصي سازي كشور از واگذاري باقيمانده سهام بانك هاي دولتي به بخش خصوصي تا پايان سال خبر داد.
غلامرضا حيدري كردزنگنه گفت: درصد كمي از سهام بانك هاي مشمول واگذاري مانده است كه با نظر و تصميم هيئت واگذاري تا پايان سال واگذار مي شود.
وي با بيان اينكه 5 درصد از سهام بيمه البرز براي كشف قيمت، چهارشنبه 15 مهر در بورس عرضه مي شود افزود: عرضه با 5 درصد سهام آغاز مي شود و در صورت كشش بازار و تقاضاي خريداران، تا ده درصد افزايش مي يابد.
20 درصد از سهام بيمه البرز به سازمان تامين اجتماعي و 20 درصد ديگر به آستان قدس رضوي بابت رد ديون واگذار شده است.
قيمت واگذاري هر سهم آن بعد از كشف قيمت تعيين خواهد شد.رئيس سازمان خصوصي سازي همچنين از واگذاري سه شركت به صورت مذاكره اي در روز چهارشنبه آينده خبر داد و گفت: در خصوص شركت هاي «كشت و صنعت شهيد بهشتي»، «مقاره سازي» و «سيمان لوشان» كه در مزايده به فروش نرفته است با متقاضيان خريد مذاكره مي شود.

 



دستور ويژه وزير بازرگاني براي خريد مركبات

معاون وزير بازرگاني از دستور ويژه وزير بازرگاني براي خريد به موقع مركبات باغداران خبر داد و تاكيد كرد كه هيچ ميوه اي روي زمين نماند.
محمدصادق مفتح به ايرنا گفت: كشاورزان از بابت فروش محصول خود نگران نباشند، زيرا همچون سال هاي گذشته در فصل برداشت، ميوه آنها با نرخ تفاهمي خريداري مي شود.
وي با بيان اينكه وزير بازرگاني بر تداوم سياست هاي سه سال گذشته اين وزارتخانه در خصوص خريد مركبات و سيب كشاورزان تاكيد دارد، افزود: روند خريد ميوه با توافق باغداران (تشكل هاي توليدي) و تشكل هاي توزيعي صورت مي گيرد.
به گفته مفتح، همزمان وزارت بازرگاني و سازمان هاي بازرگاني سراسر كشور نظارت دقيقي بر نحوه خريد خواهند داشت.
به گفته معاون وزير بازرگاني، اين نوع هماهنگي در خريد علاوه بر اينكه كشور را از ذخيره سازي و كنترل قيمت ميوه در شب عيد مطمئن مي كند، از ديگر سو موجب مي شود تا ميوه توليد داخلي جذب بازار شود.
مفتح با اشاره بر اينكه واردات ميوه در فضاي رقابتي انجام مي شود، گفت: دولت هيچ خدمات و امكاناتي را براي واردات ميوه تخصيص نداده و نخواهد داد.
وي افزايش تعرفه و نظام تعرفه فصلي را از جمله راهكارهاي همه ساله دولت براي حمايت از توليد و مصرف ميوه عنوان كرد.
مفتح درباره قيمت بالاي ميوه هاي وارداتي گفت: اين موضوع خبر خوشي است و فضا را براي عرضه مناسب تر توليد داخلي فراهم مي كند.
معاون وزير بازرگاني با تاكيد بر اينكه همواره اعتقاد دولت حمايت از توليد داخل و ايجاد محدوديت هاي واردات بوده است، گفت: بالا بودن قيمت تمام شده، بزرگترين معضلي است كه بخش هاي مختلف توليدي به ويژه كشاورزان با آن مواجه هستند.

 



ايجاد دفتر ويژه انبوه سازان در وزارت مسكن

وزير مسكن و شهرسازي در نشست با انجمن انبوه سازان كشور از افتتاح دفتر ويژه انبوه سازان در وزارت مسكن و شهرسازي خبر داد.
مهندس نيكزاد در جلسه اي كه به منظور مذاكره با انبوه سازان درباره كيفيت، زمان و ميانگين قيمت ساخت مسكن در محل وزارت مسكن و شهرسازي برگزار شد، از راه اندازي دفتر انبوه سازان در اين وزارتخانه براي تقويت جايگاه اين صنف و ساماندهي وضعيت ساخت مسكن در كشور به ويژه تسريع روند اجراي مسكن مهر خبر داد.
وي در اين نشست ضمن شنيدن پيشنهادات و انتقادات متنوع انبوه سازان، اظهار داشت: رويكرد دولت دهم رونق بخشي ساخت و ساز مسكن و توليد سالانه 5/1 ميليون واحد مسكوني مهر است كه در همين رابطه يك خط اعتباري 3500 ميليارد توماني به طرح مسكن مهر اختصاص داده شده است.
وزير مسكن و شهرسازي خطاب به انبوه سازان حاضر در جلسه گفت: وزارت مسكن و شهرسازي به دنبال اين است كه به شكل جدي از توان انبوه سازان كشور استفاده كند و در همين خصوص لازم است كه جايگاه اين صنف بيش از پيش تعريف و تقويت شود.
وي ادامه داد: رؤساي سازمان هاي مسكن و شهرسازي در هر استان موظف خواهند بود كيفيت، زمان و ميانگين قيمت توافق شده هر مترمربع مسكن در آستانه ساخت از سوي انبوه سازان را بررسي و توافق كنند.
وي از حذف قيد پرداخت يك ميليون تومان براي آماده سازي زمين با همكاري بانك مركزي خبر داد و افزود: به هر واحد مسكوني مسكن مهر 15ميليون تومان ازسوي بانك مسكن پرداخت مي شود.
وزير مسكن و شهرسازي در ادامه به انبوه سازان وعده داد كه از اين پس جلسات مستمري با آنها به منظور پيگيري امور مربوط به ساخت و ساز مسكن و رفع موانع بر سر راه برگزار خواهد شد.
شايان ذكر است پيش از سخنان وزير مسكن و شهرسازي، تعدادي از انبوه سازان به نمايندگي از جمع آنان خواستار استفاده از توان انبوه سازان در اجراي طرح مسكن مهر شدند و آمادگي خود را براي همكاري و تعامل مؤثر با اين وزارتخانه اعلام كردند.

 



آغاز تست مخازن «سي ان جي» خودروهاي گازسوز

مديرعامل شركت گاز خودرو از آغاز تست مخازن سي ان جي خودروهاي گازسوز تا پايان مهرماه امسال با اولويت اتوبوس هاي درون شهري و سيستم حمل و نقل عمومي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، سيدمصطفي علوي در رابطه با آخرين اقدامات صورت گرفته براي تست مخازن «سي ان جي» خودروهاي گازسوز گفت: هم اكنون مسئوليت تست مخازن گاز خودروهاي دوگانه سوز به وزارت كشور واگذار شده كه تاكنون مسير قانوني و استانداردهاي لازم در اين خصوص طراحي شده است.
وي با بيان اينكه براساس استانداردهاي تعريف شده در حال شناسايي شركت هاي واجد شرايط و داراي توانايي در اين خصوص هستيم، تصريح كرد: پيش بيني مي شود تا پايان مهرماه عمليات اجرايي تست مخازن خودروهاي گازسوز با اولويت هاي اتوبوس هاي درون شهري و سيستم حمل و نقل عمومي آغاز شد.
وي با تاكيد بر اين نكته كه مخازن گاز خودروها از ايمني و استانداردهاي بالايي برخوردار هستند، افزود: به كارگيري واژ هايي همچون « بمب متحرك» براي خودروهاي گازسوز نشان از عدم آگاهي و بي اطلاعي افراد دارد، زيرا مخازن گاز خودروها در ايران داراي طول عمر زياد و بالاترين استانداردهاي ايمني جهاني هستند.
وي افزود: پيگيري هاي لازم براي آغاز تست هاي مجدد ايمني و بازرسي فني خودروهاي گازسوز به عمل آمده و جزو نخستين كشورهايي هستيم كه در اين خصوص اقدام مي كنيم.
مديرعامل شركت گاز خودرو در ادامه به وضعيت جايگاه هاي «سي ان جي»، ويژه اتوبوسراني اشاره كرد و افزود: در حال حاضر 10 جايگاه «سي ان جي» ويژه اتوبوسراني تهران با ظرفيت سوخت رساني به 3400 خودرو در شبانه روز فعال بوده و كليه مشكلات فني در اين جايگاه ها برطرف شده است.
علوي خاطرنشان كرد: نمايندگان شركت گاز خودرو در طول ساعات شبانه روز در اين جايگاه ها حضور دارند و در صورت بروز كوچك ترين مشكلي نسبت به برطرف كردن آن اقدام مي كنند تا هيچ مشكلي در سيستم حمل و نقل عمومي ايجاد نشود.

 



نشريه امريكن فري پرس خبر داد
بيمه سپرده هاي بانكي آمريكا در آستانه ورشكستگي قرار گرفت

رئيس شركت بيمه سپرده هاي فدرال آمريكا موسوم به FDIC با روند رو به رشد ورشكستگي هاي گسترده بانكهاي آمريكايي در ماههاي اخير، ضمن اذعان به عدم توانايي پرداخت ديون بانكها اعلام كرد: اين شركت ممكن است نتواند به كار خود ادامه دهد.
به گزارش نشريه امريكن فري پرس «شيدا باير» رئيس شركت بيمه سپرده فدرال كه يك آژانس نيمه خصوصي با عملكرد تضمين سپرده هاي تا 250000دلار در بانكهاي ايالات متحده است اعلام كرد ممكن است به زودي ناچار به اعلام ورشكستگي شود.
رئيس شركت بيمه سپرده آمريكا افزود: اين آژانس با عدم توانايي پرداخت ديون بانكها روبرو است چون بانكها هرچه بيشتر زير بار قروض و ديون مي روند.
باير عنوان نمود كه موسسه بيمه فدرال ممكن است در سال جاري از پرداخت ديون خود عاجز باشد. وي افزود: ورشكستگي تعداد زيادي از بانكها در سال 2010بدليل شرايط رو به وخامت اقتصادي محتمل است، بدون مقادير قابل توجه درآمد ماليات اضافي در آينده نزديك، طرحهاي فعلي نشان مي دهد كه تراز بودجه به صفر خواهد رسيد يا حتي منفي خواهد شد.
وي گفت: پاداشهاي فوري جديد با توجه به مشكلات رو به رشد بانك كه بودجه اين شركت را به صفر رسانده است بسيار حياتي بود.
باير با فاش كردن غيرعمدي اين راز، در روز 9 مارس در تلويزيون ظاهر شد تا اولين اظهارات خود را شفاف سازي كند، با گفتن اينكه انتظار مي رود موسسه بيمه فدرال طي سال جاري علي رغم شرايط اقتصادي، دچار به هم ريختگي نشود.
در همين حال، يك روزنامه مشهور آمريكايي نوشت ايالت كاليفرنيا با نرخ بيكاري
2/12درصدي و بالاترين كسري بودجه بحراني ترين وضعيت را در بين ايالتهاي آمريكا دارا مي باشد.
به گزارش روزنامه وال استريت ژورنال، ايالت كاليفرنيا چهارمين نرخ بيكاري بالا در آمريكا را در اختيار دارد. نرخ بيكاري در اين ايالت بيش از 2/12درصد است. اين ايالت سومين نرخ بالاي بي خانماني را در اختيار دارد و طي دو سال اخير بالاترين ميزان كسري بودجه را در بين 50 ايالت آمريكا داشته است.
بر اين اساس: نرخ ماليات بر درآمد در ايالت كاليفرنيا از
55/10درصد به كمتر از 5/7درصد كاهش خواهد يافت. اين در حالي است كه براساس اين طرح، ماليات بر درآمد ميليونرهاي آمريكايي به هيچ وجه افزايش نداشته است.
لشكر بيكاران در آمريكا بزرگتر مي شود
در حاليكه لشكر بيكاران در آمريكا بزرگتر مي شود، وزارت كار اين كشور اعلام كرده است شمار افرادي كه در هفته گذشته كار خود را از دست دادند به گونه اي است كه همه گمانه زني هاي قبلي صاحبنظران اقتصادي را برهم زده است.
در گزارش وزارت كار آمريكا آمده است كه در هفته گذشته ميانگين تعداد كساني كه براي نخستين بار از بيمه هاي بيكاري استفاده كرده اند از 534 هزار نفر در هفته پيش از آن به 551 هزار نفر افزايش يافته است.
اين در حالي است كه بسياري از موسسات آماري اين كشور از جمله موسسه تامسون رويتر پيش بيني افزايشي حدود 5 هزار نفر در اين تعداد را كرده بودند.
گفتني است بنابر ارقام موجود در حال حاضر از مجموع نزديك به 16ميليون بيكار آمريكايي نزديك به 6 ميليون و يكصد هزار نفر از آنان بيمه هاي بيكاري دريافت مي كنند كه با اضافه كردن رقم دريافت كنندگان كمك هاي فوري مجموع تعداد اين افراد به 9 ميليون نفر خواهد رسيد.
بحران مالي دستمزد مديران را كاهش نداد
بحران مالي و اقتصادي آمريكا تاثيري بر حقوق دريافتي روساي شركتهاي آمريكايي نداشته و ميزان دستمزد دريافتي آنها نسبت به آغاز بحران تقريبا ثابت مانده است.
به گزارش روزنامه لس آنجلس تايمز، موسسه تحقيقاتي كورپريت لايبرري در تازه ترين نظرسنجي از 2700شركت بزرگ آمريكايي به اين نتيجه رسيد كه ميزان دستمزد و حقوق پرداختي به روساي اين شركتها طي سال گذشته تنها 08/0درصد كاهش داشته است. اين مساله نشان مي دهد رابطه بين دستمزد روساي شركتهاي آمريكايي و عملكرد آنها بسيار ضعيف است.
بر اساس اين گزارش: پايه حقوق 75 درصد روساي شركتهاي آمريكايي طي سال 2008 افزايش داشته است. اين رقم طي سال 2007 حدود 73درصد بوده است.
اكثر قراردادهاي پرداخت حقوق و دستمزد به روساي شركتهاي آمريكايي، پيش از آغاز بحران منعقد شده است و مقامهاي آمريكايي بايد از اين پس تجديدنظر اساسي در قراردادهاي مربوط به پرداخت دستمزد به روساي شركتهاي بزرگ اعمال كنند.

 



اجراي دو طرح آزمايشي سرشماري نفوس و مسكن در كشور

رئيس مركز آمار با اشاره به زمان برگزاري سرشماري عمومي نفوس و مسكن در سال 90 گفت: در اين راستا دو طرح آزمايشي در آبان سال جاري و سال 89 برگزار خواهد شد.
محمد مدد در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: در اين طرح آزمايشي كه از 17 آبان در 30 استان كشور اجرا خواهد شد، 30 هزار پرسشنامه به صورت نمونه در نظر گرفته شده است.
رئيس مركز آمار نحوه اخذ اطلاعات را به سه روش اينترنتي، مصاحبه حضوري و ارسال پرسشنامه به اماكن دانست و افزود: براساس نتايج بدست آمده از اين طرح ها، نحوه برگزاري سرشماري سال 90 تصويب خواهد شد.
وي در پاسخ به برخي انتقادات نسبت به نحوه محاسبه نرخ بيكاري گفت: نرخ بيكاري براساس تعريف بين المللي آن بدست مي آيد و نرخ بيكاري جوانان 15 تا 24 ساله نمايانگر احساس مردم از مسئله بيكاري در كشور است.

 



يك مقام مسئول: ظرفيت توليد گاز كشور 15 درصد افزايش مي يابد

ظرفيت پالايش گاز ايران تا پايان امسال به بيش از 144 ميليارد متر مكعب افزايش مي يابد
محمد باقريان مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز با بيان اين مطلب در باره آخرين وضعيت تعميرات اساسي پالايشگاه هاي گازي كشور پيش از فرا رسيدن فصل زمستان ، گفت: در حال حاضر تعميرات دوره اي پالايشگاه هاي گازي فازهاي 4 و 5 پارس جنوبي و شهيد هاشمي نژاد (خانگيران) به پايان رسيده است.
وي در رابطه با تكميل تعميرات دوره اي ساير پالايشگاه هاي گازي كشور گفت: تعميرات دوره اي پالايشگاه هاي پارسيان يك تا 10 مهر ماه، بيدبلند تا 15 مهر ماه پارسيان 2 تا 16 مهر ماه، فجر جم تا 19 مهر ماه فاز 2 و 3 پارس جنوبي، سرخون و قشم تا 23 مهر ماه، فاز يك پارس جنوبي تا 30 مهر ماه سال جاري به پايان خواهد رسيد.
به گفته وي با تكميل تعميرات دوره پالايشگاه ها اين واحدها با حداكثر ظرفيت توليد گاز آماده بهره برداري در فصل زمستان خواهند بود.
وي در ادامه با اشاره به اينكه تا پايان سال 86 ميزان گاز پالايش شده در كشور حدود 114 هزار و 514 ميليون متر مكعب بوده است، يادآور شد: اين ظرفيت تا پايان سال گذشته به 125 هزار و 433 ميليون متر مكعب افزايش يافته است.به گفته باقريان براساس برنامه ريزي هاي انجام شده تا پايان سال جاري حداقل 144 هزار و 441 ميليون متر مكعب گاز در مجموعه پالايشگاههاي كشور توليد خواهد شد كه نسبت به سال گذشته 1/15 درصد رشد خواهد داشت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14