(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 15 مهر 1388- شماره 19481
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نامه اي به نامه نويسان چه قرآني داريم ما و عجب رويي دارند آنها !
 برداشت دوميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي براي مترو
رئيس قوه قضاييه در ديدار با نماينده مجلس و رئيس ائتلاف ملي عراق
بي ثباتي در عراق بر كل منطقه و جهان تاثيرگذار است
آيت الله مصباح يزدي: ضرر برخي روحانيون براي اسلام بيشتر از جاهلان است
خارج از دستور
وزير كشور در جمع استانداران: مشكل مالي مسكن مهر حل شده است
حجاريان : جزوه تأملات راهبردي ملغمه اي از آراي سروش ، بشيريه و منتظري بود
رئيس كميسيون قضايي مجلس: موسوي و كروبي عامل اصلي اغتشاشات اخير هستند
محمدتقي رهبر: هاشمي رفسنجاني از اساس به ادعاي تقلب در انتخابات اعتقاد ندارد
در پي كشف 5 تن اشياي عتيقه در بار هواپيما صورت مي گيرد
اقامه دعواي سازمان ميراث فرهنگي عليه رايزن سفارت آرژانتين
لاريجاني رئيس فراكسيون اصولگرايان شد



نامه اي به نامه نويسان چه قرآني داريم ما و عجب رويي دارند آنها !

ع- ثقفي
مي نويسم نه براي آن كه بخوانند، بلكه براي آن كه تاريخ بداند. تاريخ بايد بداند كه در اين كشور چه مي گذرد؟ چه مي خرند و چه مي فروشند؟ بازار كه را گرم مي كنند و خود از چه به كساد مي رسند؟
تاريخ بايد بداند كه چگونه تكرار مي شود؟ قرآن اسرار حكمت آميز اين همه را خوب به دست داده است.
مي فرمايد به دليل تشابه قلوب، آري قلب هاي آدم هايي كه هر يك به نوعي در تاريخ در برابر دين و دينداري ايستاده و مي ايستند با هم شباهتي بي بديل دارد. آن هم از سر آن كه كعبه آمالشان يكي است. بيش و كم سر در يك آخور دارند: جناب نفس! و به بيان معاصر بهتر بگويم: جناح نفس!
خيلي جالب و در عين حال بسيار تاسف بار است- اي تاريخ! صبر بفرما، خواهم گفت چه چيز؟ و خواهم گفت چرا جالب و چرا اسفبار؟ كجا جالب و كجا اسفبار؟!- جالب است كه اين شبيهان، در شباهتي تاريخي چگونه از گرد راه نرسيده، جامه از غبار نتكانده، دهان مي گشايند و بي هيچ دغدغه، بي هيچ ملاحظه و بي هيچ مصلحت نگري- حتي مصلحت فرداي خود- هر چه مي خواهند مي گويند، تو كه از آنان و اينان بسيار ديده و شنيده اي! لااقل به اينان بفرما كه آنان را با خود به كجا برده اي؟!
و تاسف بار آن كه نه خود بلكه دين خود را مي تكانند! دين از خود فرو مي ريزند و غبار بر خود مي افزايند. آدم دلش مي سوزد كه علي رغم اين همه موعظه كتاب الهي به عبرت، چگونه مي شود كه چشم ها يكسره بسته و دهانها بي وقفه باز مي شود؟ چگونه مي شود كه عده اي زمان و مكان را فراموش نموده، خود را در نهايت انتزاع از شرايط جهان، اينگونه لوس و لوث مي كنند!
حالا اما لوس شدنشان عيبي ندارد، ملوث شدنشان محل ايراد است، تو كه اين را خوب مي داني، اي تاريخ! تو كه مي داني ملوثان با روح جامعه چه مي كنند؟ تو كه كثيري از آنان را ديده اي كه در قلتشان چگونه كثيري از مردمان زمان را به انحراف و ياس و تباهي مي كشانند. كمترين كارشان در ادوار دميدن وسوسه بوده است و بيشترين كارشان كمي تا قسمتي فتنه، فتنه اي كه قرآن مي آموزدمان كه اشد من القتل!
حالا بيا و به آنان كه ادعاي اصلاح دارند، بفرما كم فتنه كنيد، بگذاريد جامعه راه روشن خود را بپيمايد، جوابشان را هر كه نداند تو كه خوب مي داني: انما نحن مصلحون! عجب قرآني داريم ما و عجب رويي دارند آنان!
يكسره در تاريخ آمده اند و دم از اصلاح زده اند، تيشه برداشته و به ريشه ها گفته اند همه كار ما براي سبزي و آبادي شماست!
ريشه هم كه سطح ندارد و اين حرف ها را خوب مي فهمد به آنان كه در خلوت به خلوتيان خود مي گويند انما نحن مستهزؤن، بهترين پاسخ را مي دهد: الله يستهزء بهم و يمدهم في طغيانهم يعمهون!
اين پاسخ، ريشه شان را هماره در تاريخ زده است و طومارشان را به باد داده است. استهزاء الهي با كسي شوخي ندارد. اگر هم به چشمشان نمي آيد به دو دليل است:
1- همانطور كه گفته آمد شرط تاريخي باز شدن دهانشان، بسته شدن چشمشان بوده است.
2- مدت الهي براي فرو رفتن در طغيان را در نظر نمي گيرند.
معلوم است كه طغيان سطحي و عمقي دارد. سطح را كه مي بينيم، به عمق حضرات مدعي هم بايد توجهي داشته باشيم.
و اما داستان معاصر و مألوف نامه و نامه نگاري نامه نگاران!
خوب است كه مي نويسند، چون اگر ننويسند عمق مسئله گاهي مغفول مانده و انكار و حتي كتمان مي شود. نامه از آن مقوله هايي است كه نمي شود گفت عصباني بودم، دست خودم نبود، منظوري نداشتم! آدم عصباني كه چيز نمي نويسد، چيز را آدمي مي نويسد كه دقيقا مي داند دارد چكار مي كند و طبق برنامه از قضا تعمدا مي خواهد آن كار را بكند. حال در برابر او بايد چه كرد؟ در برابر او و نامه اش؟ آيا بايد به او جواب داد؟ آيا بايد نامه اش را جدي گرفت؟ يا بايد به راه خود رفت و عطاي نامه او را به لقاي صاحبش بخشيد و اجازه داد تا برخي امور را خود خداوند اعاده و تدبير فرمايد؟
داستان امروز جامعه انقلاب كه به عمد و از سر سهو مواجه با برخي بيماري هاي لاعلاج برخي معاصرين است، چنين داستاني است. داستان كه مي گويم ناظر بر حقيقتي است كه حضرات برايش قصه مي بافند، وگرنه انقلاب جدي عصر حاضر كجا و قصه كجا؟! انقلابي كه دوستانش نامه محبت آميز به دشمنانش و نامه دشمني به دوستانش مي نويسند. دشمناني كه به كمتر از براندازي نظام راضي نمي شوند و دوستاني كه از سر رحمت حتي همين نامه ها را هم جدي نمي گيرند. چه رسد به آن كه متاثر شده و يا از سر جواب برآيند. اگر هم جواب نمي دهند به سه دليل است:
1- چون از عمق جان الهي اند و امور را به حضرت حق تفويض مي نمايند.
2- چون رحيمند و بيشتر از تاثر چنين زهرافشاني هايي، به حال زهرآگين زهرفروشان، تاسف مي خورند.
3- چون نيازي به دفاع از خود در برابر موج تهمت وسوسه ها و سفسطه ها نمي بينند.
حال كه بزرگي مي آيد و جواب كوچكي را نمي دهد، ما هم بايد در دوام تاسي به او چنين كنيم تا چنان مباد كه نامه نويسان را خيالات بردارد كه با نوشتن نامه، مهم و در خور توجه عامه و پرداختن به تار نفساني پيرامونشان شده اند، كه به عنكبوت كه خانه در سست بنيادي تارهاي تنيده خود دارد، در ذم اين تارهاي سست و خانه بي بنياد، نامه نمي نويسند، چون قرآن مي گذارند كه دو كار كند:
1- ضرب المثل شود.
2- ثور هجرت نوبت تا ولايت را با تنيدن اينگونه تارها در تاريخ بنمايد كه كجاست.
مي بينيد كه هر موجودي در نظام االهي به كاري مي آيد كه فقط از او برمي آيد. باور كنيم كه انقلاب عنكبوت هم لازم دارد تا تاريخ بداند جبهه نازنين حق و حقمداري كجاست. آن هم با همان نشان تاريخي كه دشمن را به اشتباه مي اندازد.

 



در صورت تصويب نهايي مجلس صورت مي گيرد
برداشت دوميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي براي مترو

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي يك فوريت طرح برداشت دوميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي را براي كمك به مترو تصويب كردند.
اين تصميم نمايندگان ملت در جلسه علني ديروز مجلس و با 145راي موافق، 66 راي مخالف و 7 راي ممتنع از مجموع 222 نماينده حاضر اتخاذ شد.
دولت واقعاً به مترو
كمك كرده است
پيش از تصويب يك فوريت طرح مذكور، لاهوتي به عنوان يكي از طراحان طرح كمك به مترو گفت: اين دور از انصاف است كه ما واقعاً از كمك هاي دولت به مترو تشكر نكنيم.
وي افزود: دولت در دو سال گذشته با همكاري مجلس در حد مقدور به مترو اعتبار اختصاص داده است.
لاهوتي گفت: دولت در سال 87 هزار و صد ميليارد تومان براي متروي تهران و كلان شهرها گذاشت و امسال هم چيزي حدود همين مقدار اتفاق افتاد و بيش از اين هم در بودجه ساليانه امكان ندارد.
وي افزود: متروي تهران 267كيلومتر در شش خط كار مي كند و بيش از 5 خط مرتبط به درون شهري تهران و يك خط مربوط به تهران به كرج است كه گسترش اين خطوط نيازمند اعتبارات بيشتر است.
وي از نمايندگان مجلس خواست تا به يك فوريت طرح مذكور راي دهند زيرا در صورت تصويب نهايي آن يك ميليارد دلار براي متروي تهران و يك ميليارد دلار هم براي متروي مراكز استانها اختصاص مي يابد كه قرار است اين مبالغ از صندوق ذخيره ارزي برداشت شود.
همچنين موافقان اين طرح هم معتقدند براي حل مشكلات ترافيك تهران و كلان شهرها بايد به گسترش مترو كمك كرد.
پس از اظهارات موافق و مخالف، يك فوريت طرح فوق به راي گذاشته شد كه به تصويب رسيد. اين طرح فعلاً به كميسيون هاي تخصصي مجلس مي رود تا پس از بحث و بررسي از سوي نمايندگان آماده طرح در صحن علني شود.
اتمام رسيدگي به لايحه
حمايت از كودكان بي سرپرست
نمايندگان مجلس كار رسيدگي به لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان بي سرپرست را به پايان رساندند. براساس يكي از مواد مصوب لايحه مذكور، حقوق و تكاليف سرپرست و كودك يا نوجوان تحت سرپرستي از لحاظ نگهداري، تربيت، نفقه و احترام نظير حقوق و تكاليف پدر و مادر و اولاد است.
همچنين طبق ماده ديگر، صدور حكم سرپرستي به هيچ وجه موجب قطع پرداخت مستمري كه به موجب قانون به كودك يا نوجوان تعلق گرفته يا مي گيرد، نمي شود.
همچنين طبق ماده ديگر در صورت فوت سرپرست منحصر يا سرپرستاني كه مشمول يكي از صندوق هاي بازنشستگي بوده اند، افراد تحت سرپرستي در حكم افراد تحت تكفل متوفي محسوب گرديده و تا تعيين سرپرست جديد از مزاياي مستمري وظيفه بازماندگان برخوردار خواهند شد.
همچنين در صورت فوت يا زندگي مستقل و جدايي هر يك از سرپرستان يا وقوع طلاق بين آنان، دادگاه مي تواند با درخواست سازمان و با رعايت مفاد اين قانون، سرپرستي كودك يا نوجوان را به يكي از زوجين يا شخص ثالث واگذار نمايد. رعايت نظر كودكان بالغ در اين خصوص ضروري است.
نمايندگان در ادامه بررسي اين لايحه، موارد فسخ حكم سرپرستي را هم تصويب كردند كه از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:
سوءرفتار كودك يا نوجوان تا حدي كه براي سرپرست غيرقابل تحمل باشد، توافق طفل پس از رشد با سرپرست، مشخص شدن پدر يا مادر كودك يا نوجوان و درخواست آنان براي فسخ حكم.
همچنين در صورت فسخ حكم سرپرستي تا زمان تعيين سرپرست يا سرپرستان جديد تغييري در مشخصات سجلي فرد تحت سرپرستي صورت نخواهد گرفت.
نمي توان با برهم زنندگان قانون آشتي ملي ايجاد كرد
نماينده مردم اصفهان در مجلس گفت: نمي توان با كساني كه ادعاي اطاعت از رهبري دارند و به بهانه اجراي قانون اساسي هر روز قانون را زيرپا مي گذارند آشتي ملي ايجاد كرد.
محمدكريم شهرزاد در نطق ميان دستور ديروز مجلس اظهار داشت: روند اولين دور مذاكرات با گروه 1+5 نشان داد كه احقاق حقوق ملت در صحنه هاي بين المللي تنها از مسير استقامت، مواضع تهاجمي، آمادگي دفاعي و تكيه بر مكتب عاشورا و انتظار مي گذرد.
وي افزود: پرچمداران تروريسم دولتي و عاملان و حاميان كشتار ملت ها و صاحبان زرادخانه هاي هسته اي نمي توانند اراده خود را به كشورهاي مستقل تحميل كنند.
نماينده مردم اصفهان خاطرنشان كرد: اين روزها در برخي از محافل سياسي و رسانه اي از آشتي ملي و طرح هاي خيرخواهانه صحبت به ميان مي آيد؛ مگر امكان دارد با كساني كه ادعاي اطاعت از رهبري دارند ولي به بهانه اجراي قانون اساسي هر روز قانون را زير پا مي گذارند آشتي ملي ايجاد كرد، واقعيت اين است كه علي رغم تذكرات مكرر رهبر انقلاب هنوز بخشي از خواص آن طور كه بايد به وظيفه خود عمل نكردند و اين مسئله باعث گستاخي جريان هاي قانون شكن شده است. اميد است رئيس هوشمند قوه قضائيه به اين آقايان تفهيم كند كه در جمهوري اسلامي هيچ مقامي عزيزتر از خود انقلاب نيست.
نماينده مردم اصفهان تاكيد كرد: معلوم نيست موسوي با چه منطقي با اين همه تخلفات در حاشيه امن قرار گرفته است و هنوز از عنوان رئيس فرهنگستان جمهوري اسلامي با حكم رياست جمهوري استفاده مي كند.
قوه قضائيه به توصيه هاي رهبري توجه بيشتري كند
نماينده خميني شهر در مجلس با اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبني بر اينكه هيچ مصلحتي نبايد مانع از اجراي عدالت شود، گفت: قوه قضائيه در برخورد با دانه درشت ها مناسب عمل نمي كند و در حالي كه از ذكر نام آنها پرهيز مي شود، چه انتظاري مي رود كه آنها محاكمه شوند.
سيدمحمد جواد ابطحي در نطق ميان دستور مجلس گفت: در قوه مقننه بايد تلاش شود تا جنجال و هياهو كمتر شود؛ چون مردم از جنجال هايي كه بيشتر در اثر تصويب قوانين در مجلس صورت مي گيرد خوشايند نيستند.
اين نماينده مجلس با تاكيد بر اينكه قوه مقننه به صورت كامل در مقابل ديد مردم قرار دارد و بايد در مقابل ديد مردم بهتر و مناسب تر برخورد كرد، ابراز داشت: مقام معظم رهبري در ديداري كه با نمايندگان داشتند توصيه هايي را مبني بر اينكه نماينده بايد توانايي تحليل نيازهاي مردم را داشته باشد را به نمايندگان گوشزد كردند.
وي اضافه كرد: بر همين اساس نمايندگان بايد ضمن افزايش خدمت رساني خود به تحليل نيازهاي مردم بپردازند و طبق خواسته مقام معظم رهبري پاسخگوي نيازهاي آنها باشند.
ابطحي با بيان اينكه طبق خواسته هاي مقام معظم رهبري نمايندگان بايد با افزايش تحرك خود نيازهاي مردم را برطرف كنند، تاكيد كرد: بر همين اساس مي گويم كه بايد رياست فراكسيون اصولگرايان مجلس از رياست مجلس جدا باشد تا رئيس مجلس بتواند بهتر به تحليل نيازهاي مردم بپردازد.
مديران نظام بايد
دردآشناي مردم باشند
نماينده مردم سنقر و كليايي در مجلس اظهار داشت: مديران نظام اسلامي بايد از ميان كساني انتخاب شوند كه علاوه بر قدرت برنامه ريزي دردمند نيز بوده و درد آنها درد عموم جامعه باشد.
صمد فدايي در نطقش گفت: عدالت رمز بقاء و پايداري جهان هستي است و دوام و قوام بشريت نيز در گرو پايبندي به عدالت مي باشد.
وي افزود: مسئولين جامعه امانت داراني هستند كه عدالت امانت آنها است. مسئوليت ها طعمه نيستند كه صيادان سودجو و فرصت طلبان بي درد دنبال آن باشند.
نماينده مردم سنقر در مجلس تصريح كرد: بايد با نهادينه شدن فرهنگ پرسشگري شرايطي فراهم شود كه به جز مديران پاسخگو به مردم، صادق و كارآمد كسي فرصت حضور در عرصه خدمتگزاري را پيدا نكند تنها در اين صورت است كه صالحان مديران جامعه خواهند شد و جامعه هم راه صلاح و فلاح را در پيش مي گيرد.
ارائه مدل اقتصاد اسلامي
ضروري است
نماينده مردم مياندوآب خواستار ارائه مدل اقتصاد اسلامي از سوي دولت دهم شد.
مهدي عيسي زاده در نطقش اظهار داشت: تعيين و ارائه مدل هاي فرهنگي بر مبناي ارزش هاي اسلامي با غناي مطلق آن در برابر فرهنگ غرب و مدرنيزه كردن فرهنگ هاي اسلامي براساس نيازهاي امروز بشري و رسيدن به استقلال كامل فرهنگي كه پيش فرض توسعه متوازن است و گذر از مرحله شعار به عمل در جهت اجرايي نمودن سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و سند چشم انداز 20 ساله براساس فرامين حضرت ولايت و بستر سازي براي تحقق قانون اجرايي سياست اصل 44 قانون اساسي از جمله تكاليف دولت دهم است.

 



رئيس قوه قضاييه در ديدار با نماينده مجلس و رئيس ائتلاف ملي عراق
بي ثباتي در عراق بر كل منطقه و جهان تاثيرگذار است

دكتر ابراهيم جعفري نماينده مجلس و رئيس ائتلاف ملي عراق و هيات همراه با آيت الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه ديدار و گفت وگو كردند.
به گزارش ايسنا، رئيس قوه قضاييه در اين ديدار توسعه ثبات و امنيت در كشور عراق را يك ضرورت اجتناب ناپذير دانست و اظهار كرد: تجربه سال هاي گذشته همواره نشان داده است كه بي ثباتي در اين كشور بر كل منطقه و جهان تاثيرگذار است، از اين رو جامعه جهاني با همراهي كشورهاي منطقه بايد فعالانه با اين موضوع برخورد نمايند.
آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به ضرورت ارتقاي سطح همكاري هاي حقوقي و قضايي في مابين افزود: مساله ورود غيرمجاز از مرزهاي دو كشور يكي از مسائل مهم است كه مي بايست مورد ارزيابي و بررسي قرار گيرد و با گسترش همكاري هاي حقوقي و قضايي و انعقاد موافقت نامه هاي معاضدت قضايي موجبات افزايش همكاري ها فراهم آيد.
دكتر ابراهيم جعفري نيز در اين ديدار با مثبت توصيف كردن همكاري هاي ايران و عراق خواستار افزايش سطح همكاري هاي دو كشور به ويژه در امور معاضدت حقوقي و قضايي شد و آمادگي خود را براي تلاش در اين خصوص اعلام كرد.

 



آيت الله مصباح يزدي: ضرر برخي روحانيون براي اسلام بيشتر از جاهلان است

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تصريح كرد كه در عصر حاضر كساني هستند كه ضررشان براي اسلام از جاهلان بيشتر است و كاش اين افراد روحاني نشده بودند.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي دوشنبه شب در آيين آغاز سال تحصيلي جديد موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني قم تأكيد كرد: كساني كه در حوادث اخير ساكت بودند، طعمه اي براي دشمنان خواهند بود.
به گزارش ايرنا، وي با تأكيد بر لزوم استفاده از منابع معتبر و استنباط صحيح از احكام دين يادآور شد: در طول تاريخ برخي از علما به عمد حقايق اسلام را تحريف كرده اند.
آيت الله مصباح يزدي با استناد به آيه اي از قرآن كريم گفت: هرگاه عالمي علاقمند به مال و مقام و ثروت شد، ثمره حضورش براي جامعه جز ضرر چيزي نيست.
وي تصريح كرد: هر عالمي كه مي خواهد جامعه را ارشاد كند بايد توانايي استنباط موضوعات و معضلات اجتماعي را داشته باشد اما برخي افراد هستند كه علوم را بخوبي آموخته اند اما در تشخيص مسائل اجتماعي ضعف دارند.
به گفته مصباح يزدي، اين گونه افراد استفاده از رسانه ها را نفي مي كنند و در برابر برخي خيانت هاي دشمن سكوت پيشه مي سازند كه اين امر طعمه بسيار خوبي براي دشمنان اسلام بوجود مي آورد.
وي با اشاره به مخالفت برخي با تأسيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اين عنوان كه پرداختن به علوم دانشگاهي در اين موسسه ديني صحيح نيست، اظهار داشت: عالمان دين بايد مسائلي كه مي تواند به عنوان رقيب جايگزين علوم اسلامي شود را بشناسند و اثبات كنند كه تفكر اسلام بر آراي غيراسلامي برتري دارد.
آيت الله مصباح يزدي در اين زمينه به اعترافات اخير برخي از متهمان اغتشاشات پس از انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و افزود: همان شخصي كه دست كم افكارش هشت سال به طور غيرمستقيم كشور را اداره كرد و سال ها صاحب پست هاي كليدي بود، علت انحراف خود را در جهت براندازي نظام اسلامي، ضعف علوم انساني عنوان كرده است.
وي ادامه داد: اين افراد افكار بيگانگان را در قالب تئوري هاي علمي در زمينه هاي مختلف ارائه و عملي كردند و گمان مي بردند دوره مديريت اسلام به پايان رسيده است.
آيت الله مصباح يزدي گفت: علي رغم پيشرفت هاي چشمگيري كه در طول سي سال گذشته داشته ايم در جهت توليد علوم انساني ضعيف بوده ايم.
وي بار ديگر نسبت به آگاهي حوزويان از مسائل روز تأكيد كرد و اظهار داشت: اگر حوزه بخواهد نقش خود را در جامعه ايفا كند بايد علاوه بر دروس حوزوي با علوم انساني روز دنيا آشنا باشد و با نظر نقادانه به آنها نگاه كند.

 



خارج از دستور

هنوز رئيس كميسيون اصل 90 نداريم!
نماينده تهران پيش از پايان جلسه علني ديروز مجلس در تذكري آئين نامه اي با اشاره به اهميت اصل 90 قانون اساسي در نظام حكومتي كشور از عدم مشخص نشدن رئيس كميسيون اصل 90 مجلس انتقاد كرد.
حميد رسايي افزود: رئيس كميسون اصل 90 بايد توسط هيئت رئيسه مجلس معرفي و بعدا در خصوص آن راي گيري شود. اما از تاريخ 26 آذرماه 87 تا به حال تكليف رئيس اين كميسيون مشخص نشده است.
نماينده تهران با بيان اينكه قبل از تعطيلات مجلس ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس مسئول پيگيري اين موضوع بود گفت: با گذشت 2 هفته بعد ازتعطيلات مجلس هنوز تعيين و معرفي رئيس كميسيون اصل 90 در دستور كار مجلس قرار نگرفته است. اما لاريجاني رئيس مجلس تذكر وي را وارد ندانست و مدعي شد هيئت رئيسه در اين راستا كار خود را انجام داد و فرد موردنظر را معرفي كرد ولي فرد مذكور بعد از مدتي انصراف داد لذا هيئت رئيسه بايد فرد ديگري را معرفي كند.
به گزارش فارس رسايي در تذكر ديگري با بيان اينكه ما نسبت به اجراي آئين نامه تعهد داريم از برخي تذكرات پاياني نمايندگان مجلس انتقاد و تصريح كرد: حدود 80 درصد اين تذكرات پايان مجلس، نامربوط است.
اين نماينده اصولگراي مجلس يادآور شد: برخي از افراد مشتري ثابت تذكرات آئين نامه اي شده اند كه اين درست نيست.
لاريجاني در پاسخ به وي گفت: بله درست است چرا كه تذكرات بايد مربوط و در راستاي جلسه علني مجلس باشد.

 



وزير كشور در جمع استانداران: مشكل مالي مسكن مهر حل شده است

وزير كشور ديروز از حل شدن مشكل بانكي طرح مسكن مهر خبر داد و گفت: اين طرح در برخي استان ها با رشد خوبي آغاز شده و بايد از اين به بعد در سراسر كشور با قوت ادامه يابد.
مصطفي محمد نجار در نخستين گردهمايي سراسري استانداران در دولت دهم با اعلام اين كه حدود 300 شغل مرتبط با بخش مسكن است، استمرار طرح جامع مسكن با اولويت مسكن ارزان قيمت و پرداختن به مسكن روستايي در استان ها را خواستار شد.
وي از ديگر اولويت هاي وزارت كشور را پرداختن به بنگاه هاي زودبازده و گسترش بنگاه هاي اقتصادي دانست و افزود: استانداران بايد به تشويق سرمايه داران براي انجام دادن فعاليت هاي توليدي و اقتصادي و حركت به سمت اجرايي شدن هر چه بيشتر اصل 44 بپردازند.
بايد وقت زيادي صرف اشتغال كرد
وزير كشور گفت: اشتغال شاخصي است كه شاخص هاي بسياري به آن ربط دارد بنابراين بايد وقت زيادي براي آن صرف كرد.
محمد نجار افزود: در حوزه امنيتي، استانداري ها بايد به پيشگيري از معضلات و مهار كردن آنها بپردازند زيرا ما معتقديم كه هزينه كردن در اين راه هزينه نيست بلكه از شاخص هاي اساسي است.
وي در ادامه به موضوع اتباع خارجي پرداخت و گفت: ازدواج هاي غيرقانوني اين افراد يكي از مشكلات حضور اتباع خارجي در كشور است.
طرح جديد براي سفرهاي استاني وزارت كشور
نجار در ادامه از اجراي طرح جديد سفرهاي استاني مسئولان وزارت كشور در كنار سفرهاي استاني هيئت دولت خبر داد و گفت: با اجرايي شدن طرح سفرهاي استاني در وزارت كشور بنده به عنوان وزير كشور و معاونانم به استان ها سفر خواهيم كرد تا از نزديك با مشكلات و مسائل استانداري ها و نيز هموطنان آشنا شويم.
وي گفت: مهم اين است كه معاونان وزير و استانداران اهداف كيفي را به اهداف كمي تبديل كنند تا از اين طريق بتوان ارزيابي درستي از اهداف اصلي داشت.
محمدنجار در ادامه با برشمردن مسائل و مشكلات حوزه هاي مختلف اين وزارتخانه تصريح كرد: يكي از گفتمان هاي اصلي دولت فعاليت اجتماعي است كه بايد در سفرهاي استاني هيئت دولت و سفرهاي استاني خودمان آن را پيگيري كنيم.
محمدنجار ساماندهي نهادهاي مردم نهاد و ايجاد اتاق هاي فكر را از ديگر اولويت هاي وزارت كشور در حوزه اجتماعي و فرهنگي برشمرد و افزود: در استان ها نيز ايجاد اتاق هاي فكر بايد جدي گرفته شود تا از اين طريق بتوان با نخبگان هر استان ارتباط بهتر و بيشتري برقرار كرد.
وي گفت: با توجه به شعارهاي اين دولت بايد در انتصابات و رعايت صلاحيت ها توجه بسيار زيادي شود.
توجه زياد به مناطق روستايي همچنان راهبردي است
محمد نجار با اشاره به راهبرد عدالت گفت: بايد توجه زيادي به مناطق روستايي و به ويژه نيازهاي اوليه آنها مانند آب شرب شود.
وزير كشور توجه به بافت هاي فرسوده در استان ها را از ديگر اولويت هاي استانداران خواند و افزود: فقط حدود 140 هكتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد كه اگر به سمت حل اين مشكل برويم چهره شهرها به ويژه كلان شهرهاي كشور عوض خواهد شد.
براي مديريت بحران برنامه داريم
محمد نجار در ادامه به موضوع مديريت بحران پرداخت و گفت: توجه به نقشه هاي ايمني شهرها، تهيه ميزان آسيب پذيري شهرها و رفع موانع سخت افزاري و نرم افزاري اين حوزه از برنامه هاي اصلي وزارت كشور است.
وي افزود: در بحث مديريت بحران برنامه اي را تنظيم كرده ايم تا در نهايت شاهد كاهش حداقل 20 درصد خسارت ها در حوادث باشيم كه اميدواريم بتوانيم به اين شاخص برسيم.
بيشتر به ثبات مديريت ها
فكر مي كنم تا عزل
وي با اشاره به برخي شايعات در خصوص تغيير استانداري ها و فرمانداري ها افزود: من به عنوان وزير كشور، نگاهم ثبات مديريتي است و معتقدم مديري كه كار كرده است و تجربه دارد بايد به كارش ادامه دهد.
وزير كشور با بيان اين كه مععقد است تغييرات براي كشور هزينه دارد، گفت: در وزارت كشور تغييرات ناچيز و حداقلي خواهد بود و نبايد به شايعات توجه كرد كه برخي از آنها با هدف تضعيف مديران منتشر مي شود.
وي اضافه كرد: ما در وزارت كشور نمي خواهيم حتي يك نيرو را از دست بدهيم و اگر هم تغييري صورت گيرد از فرد موردنظر در جاي ديگري استفاده خواهد شد، اين موضوع را رئيس جمهور از من خواسته كه اينجا بيان كنم.

 



حجاريان : جزوه تأملات راهبردي ملغمه اي از آراي سروش ، بشيريه و منتظري بود

عضو مستعفي حزب مشاركت جزوه تأملات راهبردي را ملغمه اي از آراي سروش، بشيريه و منتظري خواند و تصريح كرد كه نتيجه اجراي آن حاكميت دوگانه و دخالت نيروهاي خارجي بود.
به گزارش ايرنا، سعيد حجاريان در دومين گفت وگوي مكتوب خوب با ايرنا به تشريح سند تأملات راهبردي حزب مشاركت پرداخت و گفت: اين جزوه در شرايطي نوشته شده كه حزب مشاركت دچار شكست هاي پي درپي در انتخابات شوراها، مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري نهم شده بود و بسياري از اعضاي آن توسط شوراي نگهبان رد شده بودند و اميدي نيز به آينده نبود لذا با استفاده از بعضي منابع داخلي راجع به دموكراتيزاسيون به خصوص كتب دكتر بشيريه اين جزوه تهيه شد.
حجاريان با بيان اينكه سند تأملات راهبردي پيشنهاد مي كرد كه حاكميت به دو پاره تقسيم گردد نوشت كه جزوه به گونه اي نوشته شده بود كه فقط در مرحله تثبيت وضعيت دوگانه باقي نمي ماند بلكه به پيشروي بخش مردم سالار از جمله محدود كردن رهبري توصيه مي كرد.
وي افزوده است كه مي توان حدس زد كه درجزوه تأملات راهبردي الگوي انگليسي دموكراتيزاسيون مدنظر بوده است. حجاريان در بخش ديگري از گفت وگوي مكتوبش تصريح مي كند كه در چند جاي جزوه تأملات راهبردي خط سكولاريسم به وضوح ديده مي شود.
اين عضو مستعفي حزب مشاركت «پيش نويس تأملات راهبردي» را كه در كنگره يازدهم حزب مشاركت به تصويب رسيد داراي اشكالات قانوني دانست و تصريح مي كند كه جزوه مذكور اين اهداف را تعقيب مي كرده است؛
1- ايجاد دو پارگي مصنوعي درون حاكميت تحت عناوين اقتدارگرا و اصلاح طلب و عميق تر كردن اين شكاف طي زمان.
2- بسيج توده اي براي پايه «دموكراسي خواه» درون حاكميت و تثبيت آن جهت بالا بردن قدرت چانه زني با طرف مقابل.
3- سياسي كردن جنبش هايي كه ذاتاً مطالبات صنفي دارند (مانند حاشيه نشين ها) و پيوند زدن اين خرده جنبش ها براي گسترش پايگاه اجتماعي جناح به اصطلاح دموكراسي خواه.
4- بهره برداري از موقعيت هاي پيراموني(بخوانيد نيروهاي بيگانه در بنگاه هاي حساس اجتماعي مانند انتخابات)
5- سكولاريزه كردن نظام با تفكيك ميان نهادهاي سازنده جمهوريت نظام و نهادهاي سازنده اسلاميت آن است.
6- تخفيف و كاهش اختيارات رهبري و محصور كردن در حصار اصل 110 قانون اساسي و دوره اي كردن راي به رهبري به جاي مادام الشرايط بودن اين مقام است.

 



رئيس كميسيون قضايي مجلس: موسوي و كروبي عامل اصلي اغتشاشات اخير هستند

رئيس كميسيون قضايي مجلس موسوي و كروبي را عامل اصلي تمام حوادث پس از انتخابات دانست.
حجت الاسلام والمسلمين «علي شاهرخي قبادي» در گفت وگو با ايرنا ابراز داشت: ميرحسين موسوي و مهدي كروبي نقش تعيين كننده اي در ايجاد آشوب ها و اغتشاشات اخير داشته اند و مي توان گفت عامل اصلي تمام حوادث پس از انتخابات و متضرر شدن ملت ايران از اين حوادث ميرحسين موسوي و مهدي كروبي هستند.
وي ضمن اعلام اين مطلب تاكيد كرد: اعمال ميرحسين موسوي پس از انتخابات رياست جمهوري مجرمانه بوده است و بايد هر چه زودتر به دادگاه به عنوان يك مجرم احضار شود. رئيس كميسيون قضايي مجلس ادامه داد: اگر تنها به نوع رفتار و موضع گيري هاي دشمنان نظام در خارج تعمق و تامل كنيم به اين باور مي رسيم كه آنها نيز هم گام و در راستاي اهداف و عملكرد ميرحسين موسوي و مهدي كروبي حركت كرده اند. شاهرخي قبادي گفت: همچنين اگر تنها به محتواي اعترافات مجرمان رده دوم و سوم آشوب هاي پس از انتخابات در دادگاه نگاه كنيم متوجه مي شويم كه آنها نيز يك صدا برنقش كليدي و اساسي ميرحسين موسوي و مهدي كروبي در ايجاد آشوب ها تاكيد كرده اند.
رئيس كميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سئوال كه دستگاه قضايي با ميرحسين و مهدي كروبي به عنوان دو مجرم برخورد نمي كند گفت: دستگاه قضايي منتظر است تا برخورد با ميرحسين موسوي و مهدي كروبي مطالبه عمومي ملت ايران شود آنگاه بدون شك ما اين دو نفر را در دادگاه و در جايگاه يك مجرم خواهيم ديد.
وي در خاتمه افزود: اميدوارم با درايت و تدبر مسئولان دستگاه قضايي هر چه زودتر اين التهاب از سطح جامعه كشور رخت برافكند و مسببان ايجاد اين التهاب به سزاي اعمال خودشان برسند.

 



محمدتقي رهبر: هاشمي رفسنجاني از اساس به ادعاي تقلب در انتخابات اعتقاد ندارد

رئيس فراكسيون روحانيون مجلس با اشاره به جلسه اخير هيئت رئيسه اين فراكسيون با هاشمي رفسنجاني تاكيد كرد كه وي اساسا اعتقادي به شايعه تقلب در انتخابات ندارد.
به گزارش فارس به نقل از شبكه ايران حجت الاسلام «محمدتقي رهبر» جلسه روز دوشنبه اعضاي هيئت رئيسه فراكسيون روحانيون مجلس با هاشمي رفسنجاني را «خوب» توصيف كرد و اظهار داشت: مسائل روز كشور در اين جلسه مورد بحث قرار گرفت و آقاي هاشمي هم دغدغه هاي خودش را بيان كرد.
رئيس فراكسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين نكته كه هاشمي رفسنجاني درباره باطل بودن شايعه تقلب در انتخابات شك ندارد، تصريح كرد: در جلسه هيئت رئيسه فراكسيون روحانيون مجلس با آقاي هاشمي، درباره ادعاي تقلب در انتخابات بحثي نشد چرا كه مواضع آقاي هاشمي در ابتداي جلسه مشخص كرد كه ايشان از اساس اعتقادي به آن ندارد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا از هاشمي پرسيده شد كه چرا اكنون به فكر تهيه طرح وحدت ملي افتاده و در زمان فتنه سكوت كرده بود، گفت: اينگونه مباحث مطرح نشد، چرا كه در اين جلسه آقاي هاشمي بيشتر درباره آينده كشور سخن مي گفت.
رهبر در خصوص مواضع هاشمي در قبال آشوبگران اظهار داشت: آقاي هاشمي گفت كه من بارها در اظهار نظرات خود، مواضع صريحي در برابر آشوبگران داشته ام و آن ها را توصيه به قانونگرايي كرده ام ولي متاسفانه برخي از آنان از دايره نظام خارج شده و ديگر به حرف من هم گوش نمي دهند.
وي خواسته هيئت رئيسه فراكسيون روحانيون از هاشمي در اين جلسه را تنش زدايي از فضاي كنوني جامعه خواند و تصريح كرد: ما از آقاي هاشمي خواستيم تا كساني را كه از سران آشوب هستند، با بيانيه ها و نوشته هاي مكرر در كشور تنش آفريني مي كنند و در اين انتخابات نشان دادند كه از نظام خارج هستند را به مراجع قضايي بسپارد.
حجت الاسلام ابراهيمي، عضو هيئت رئيسه فراكسيون روحانيون مجلس هم درباره اين ديدار گفت: اعضاي هيئت رئيسه فراكسيون روحانيون در اين جلسه در خصوص جلساتي كه بايد آيت الله هاشمي رفسنجاني در آن حضور مي يافت اما حضور نداشت گلايه كردند از جمله در مراسم تنفيذ رياست جمهوري، نماز عيدفطر و بعثت نبي اكرم(ص).
به گفته وي در اين جلسه اعضاي هيئت رئيسه فراكسيون روحانيون مجلس در خصوص عدم موضع گيري هاشمي رفسنجاني در رابطه با حوادث بعد از دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گلايه ها و سؤالاتي داشتند كه آنها را مطرح كردند.
ابراهيمي تصريح كرد: اعضاي هيئت رئيسه فراكسيون روحانيون مجلس در رابطه با تبري جستن همگان از جرياناتي كه موجب ايجاد آشوب و اغتشاش در جامعه شدند و افرادي كه نسبت به مواضع حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري اهانت كردند تاكيد شد و مسائلي در اين خصوص مطرح شد.
اين عضو هيئت رئيسه فراكسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي در ادامه اين گفت وگو با اشاره به صحبت هاي مطرح شده از سوي هاشمي رفسنجاني در جلسه مذكور ابراز داشت: هاشمي رفسنجاني نيز در همين خصوص و تبري جستن از جرياناتي كه موجب ايجاد آشوب و اغتشاش در جامعه مي شوند تاكيد كرد.
وي ادامه داد: در اين جلسه هاشمي رفسنجاني با اشاره به مواضع مقام معظم رهبري گفت كه بنده هم در مجمع تشخيص مصلحت نظام و هم در مجلس خبرگان رهبري و موارد ديگر از مواضع مقام معظم رهبري در جريان حوادث پس از انتخابات حمايت كرده ام.
وي در ادامه با اشاره به موقعيتي كه امام خميني(ره) براي هاشمي رفسنجاني ايجاد كرده بود، عنوان كرد: در جلسه روز گذشته اعضاي هيئت رئيسه فراكسيون روحانيون مجلس به هاشمي رفسنجاني گفتند كه نبايد از مقام معظم رهبري جدا شود كه بر اين اساس هاشمي نيز گفت كه بنده به هيچ قيمتي از مقام معظم رهبري جدا نخواهم شد و همواره نيز از مواضع ايشان حمايت كرده ام.

 



در پي كشف 5 تن اشياي عتيقه در بار هواپيما صورت مي گيرد
اقامه دعواي سازمان ميراث فرهنگي عليه رايزن سفارت آرژانتين

سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري عليه رايزن سفارت آرژانتين به جرم خروج غيرقانوني 5 تن اشياي تاريخي از كشور اقامه دعوا مي كند.
امير غنمي مديركل حقوقي سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري روز گذشته اعلام كرد: مراحل اقدامات قضايي عليه «سباستين زاوالا» رايزن سفارت آرژانتين در حال طي شدن است.
زاوالا خرداد امسال در پايان ماموريت خود پس از گذشت بيش از 5/7 سال تهران را ترك كرد و قرار بود اثاثيه وي كه در قالب 318كارتن به گمرك ايران تحويل داده شده بود پس از خروج وي از ايران براي ايشان ارسال شود كه ماموران گمرك جنوب تهران به اثاثيه مشكوك مي شوند و با رعايت كنوانسيون ناظر بر حقوق ديپلماتيك و كنسولي وين، پس از بازديد از بخشي از كالاي وي در حضور كاردار سفارت آرژانتين در تهران، تعدادي اشياي عتيقه از جمله مسكوكات و اسكناس هاي قديمي، كتاب هاي خطي و... در اثاثيه وي كشف مي كنند.
غنمي ادامه داد:سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به محض اطلاع از اين موضوع 2 كارشناس اموال را به گمرك معرفي كرد تا اشياي مكشوفه را مورد بررسي قرار داده و ارزش ريالي آن را تعيين كنند كه در حال حاضر مشخص شده بيشتر اين اشيا متعلق به دوره هاي ساساني و قاجار بوده است اما هنوز برآورد ارزش ريالي آن ها در دست بررسي است. وي درباره وضعيت فعلي اين اشياي تاريخي افزود: در حال حاضر تمام اموال اين رايزن سفارت آرژانتين در اختيار گمرك است اما به محض تكميل گزارش وزارت خارجه با جديت عليه اين رايزن سفارت آرژانتين اقامه دعوي مي كنيم و نسبت به استرداد اين اموال تاريخي اقدام خواهيم كرد. پيش از اين اميرمهدي محمدي فر، جانشين سابق پليس آگاهي كشور هشدار داده بود كه ديپلمات هاي خارجي در قاچاق آثار باستاني ايران به خارج از كشور نقش دارند.
فهرست اشياي تاريخي كشف شده در بار ديپلمات آرژانتيني
بنابر اعلام منابع نزديك به سازمان ميراث فرهنگي، انواع ظروف مسي و چدن، مرقع هندي با نقاشي مربوط به قرن نوزدهم ميلادي، دو لنگه در چوبي منبت كاري شده، گلدان هاي مربوط به دوران قاجاريه، سنگ كتيبه دار خاكستري رنگ دوره قاجاريه، ظروف سفالي كاسه نيشابور مربوط به قرن پنجم هجري قمري و انواع تابلوهاي خاك خورده ولي ارزشمند چون تقويم علمي سال 1337، كتاب هاي خطي اقليت هاي مذهبي قرن 19 ميلادي، قرآن خطي با قطع رحلي براي قرن 13 هجري قمري، كتاب بوستان خطي با جلد لاكي، رساله اخلاقيه با خط نستعليق به خط رضاقلي شيرازي، رساله شمسيه، آرشيوهايي از تمبرهاي دوره اي مختلف ايران سكه هاي طلاي قرون اوليه اسلامي (دوره سلجوقي)، سكه هاي نقره دوره هاي اشكاني و ساساني، انواع سكه هاي قرون اوليه اسلامي (قرن دو تا شش هجري قمري)، قرآن خطي با جلد لاكي سال 1206هجري قمري، از جمله اشياي تاريخي است كه رايزن سفارت آرژانتين قصد خروج آن ها را از ايران داشته است. بنابراين گزارش تمام 318كارتن اموالي كه قرار بود رايزن سفارت آرژانتين از ايران خارج كند تماماً اشياي تاريخي و عتيقه نبوده است، بلكه مقداري از آن ها محصولات صنايع دستي ايران بوده است كه مشخص است اين محصولات را خريداري كرده و مشكلي براي خروج نداشته است اما موضوع قابل رسيدگي قضايي، موضوع اشياي زير خاكي است كه قرار بوده از كشور خارج كند، بايد مشخص شود كه اين اشيا را از چه طريقي به دست آورده و چه هدفي را دنبال مي كرده است.

 



لاريجاني رئيس فراكسيون اصولگرايان شد

علي لاريجاني با كسب 24 رأي توانست رياست فراكسيون اصولگرايان را براي سال دوم فعاليت مجلس هشتم برعهده بگيرد.
«ولي اسماعيلي» عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس با اشاره به جلسه عصر ديروز اعضاي فراكسيون اصولگرايان مجلس اظهار داشت: علي لاريجاني رئيس مجلس و مرتضي آقا تهراني نماينده تهران دو كانديداي رياست فراكسيون بودند كه لاريجاني با 24 رأي توانست رياست فراكسيون را براي سال دوم فعاليت مجلس شوراي اسلامي كسب كند. وي در ادامه با بيان اينكه ابوترابي فرد نماينده قزوين، باهنر نماينده تهران، ابراهيمي نماينده بيرجند و آقاتهراني نماينده تهران كانديداهاي نواب رئيس فراكسيون اصولگرايان بودند، ابراز داشت: باهنر با كسب 18 رأي به عنوان نايب اول و ابوترابي فرد با كسب 16 رأي به عنوان نايب دوم فراكسيون انتخاب شدند.
گفتني است لاريجاني سال گذشته با كسب 44 رأي توانسته بود به عنوان رئيس فراكسيون اصولگرايان مجلس انتخاب شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14