(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 مهر 1388- شماره 19482
 

در حاشيه تغييرات مديريتي در مازندران
معاون قوه قضاييه: دستگاه قضايي از سرمايه گذاران در بخش صنعت حمايت مي كند
پژواك
رونمايي از كتاب شاهرود قاره كوچك
برگزاري كنگره ادب و شاعر نامي كرد «ماموستا بيساراني» در سروآباد
استاد دانشگاه تبريز: «مثنوي معنوي» از شاهكارهاي عرفاني دنيا ست
جشنواره فيلمهاي كوتاه نهضت سوادآموزي منتخب فيلمسازان كشور در كاشان برگزار مي شود
دهلراني ها همچنان در انتظار سينما
مدير قطب علمي فردوسي شناسي دانشگاه فردوسي: توس فشرده اي از هويت فرهنگي ايران است
مقبره جديد بايزيد بسطامي بزودي احداث مي شود
توسط تلويزيون روسيه فيلمبرداري «فرش دست بافت تبريز» آغاز شد
مراسم سالروز درگذشت شاعر اهل بيت «ژوليده نيشابوري» در ورامين برگزار مي شود
مستند «ناربانو» به جشنواره ملي پروين اعتصامي راه يافت
راهيابي اثر هنرمندان مازندراني به جشنواره بين المللي تئاتر كودكان و نوجوانان كشور
نخستين پارچه نقش برجسته زريبافي در استان اصفهان بافته شد
برترينهاي چهارمين جشنواره ملي تئاتر خياباني مريوان معرفي شدند



در حاشيه تغييرات مديريتي در مازندران

ساري - شكرالله رضازاده شرمه
استان مازندران علاوه برآنكه از نظر طبيعت مشجر و مصفا در ميان ديگر استانهاي ايران اسلامي درخشندگي دارد، در زمينه اعتقادي و اصولگرايي نيز داراي برجستگي ويژه اي است. ويژگي منحصر بفرد اعتقادي مردم اين خطه دلنواز، آن است كه اسلام ايشان از ابتدا اسلام علوي بوده است و وجود امامزادگان متعدد در اكثر نقاط شهري و روستايي استان از عمق ارادات زنان و مردان مازني به خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام حكايت مي كند. دفاع همه جانبه اهالي خوب طبرستان از اسلام و ايران در طول تاريخ بويژه در جنگ تحميلي هشت ساله هيچ گاه از خاطره ها نمي رود. كمتر رزمنده اي را در دوران دفاع مقدس مي توان يافت كه نام سرداران رشيد و شهيدي همچون بصير را نشنيده باشد. به هر تقدير سابقه ديني و دفاعي مازندران آنچنان نمايان است كه شرح آن، توضيح واضحات و تبيين بديهيات است.
استاني با چنين سابقه و سليقه درخشان، توجه ويژه دولت مكتبي را مي طلبد. دولتي كه اهالي طبرستان حمايت خويش از رئيس اين دولت و نيز رويكرد خدومي آن را به كرات و با صراحت اعلام داشتند. استقبال بسيار بي نظير مردم مازندران از دكتر احمدي نژاد در خردادماه سال جاري آنچنان تحسين برانگيز بود كه رئيس جمهور در سخنراني خود در جمع مردم اهواز كه بعد از سفر به مازندران انجام شد چندين بار از مردم دلاور مازندران به نيكي ياد كردند. بدون شك در چنين شرايطي، انتظارات مازني هاي سخت كوش اما قانع مضاعف مي شود اگرچه در موضوع برنج، انتظارات بحث شاليكاران عزيز مازني برآورده نشده است.
به هر تقدير در چنين احوالي كه مازندرانيها به حضور مديراني از جنس رئيس جمهور اميدوار بودند متاسفانه اخبار ناگواري از تغييرات مديريتي در استان به گوش رسيده و مي رسد. آيا براستي تعويض مدير كلي كه به تعبيري بسيار صحيح، راس اصولگرائي در استان شناخته شده يك امر اصولگرايانه است؟! آيا توجه به خواسته نابجاي فلان كرسي نشين مجلسي از سوي وزير مربوطه، توجيهي عقلاني براي تعويض مديري مردمي و مكتبي است؟! براستي اگر تغييرات قرار است اتفاق افتد چرا شامل كساني نمي شود كه از اصولگرايي تنها ادا و اطوار آن را در مي آورند؟! چگونه مديريت برخي از مديران استاني و شهرستاني كه نه تنها در رفتار بلكه حتي در گفتار هم هيچ گونه قرابتي با دكتر احمدي نژاد ندارند تثبيت مي شود. اما هزاران بار افسوس برخي از مديراني كه براي خدمت به فرهنگ و عمران مازندران شب و روز نمي شناختند تعويض مي شوند؟! براستي چگونه مديري كه اكثريت ارزشمداران از او به ستوه آمده اند به بهانه حمايت يك نماينده و يا برخي خواص تثبيت مي شود اما مديري كه اكثريت علماء و اصولگرايان از او راضي هستند بنا به صلاحديد يك نماينده از 12 نماينده استان بايد تغيير كند؟! چرا وزير دولتي كه در برابر گردنكشان خارجي آنگونه مقاومت مي كند در برابر اراده نابجاي يك نماينده اينگونه كوتاه
مي آيد ؟! مگر مردم مازندران نبايد طعم شيرين خدمت را بچشند، پس چرا اينك تغييرات مديريتي خارج از نفع و اراده مردمي، تنها و تنها براساس ميل اين و آن شكل مي گيرد؟! پيكره مديريت مازندران بشدت آسيب ديده و نيازمند ترميم جدي اصولگرايانه است، ترميمي كه بدون دخالت برخي خواص كه تنها در شعار همراه دولت هستند بايد شكل گيرد. ترميمي كه منجر به حضور اصولگرايان اصيل در سطوح مديريتي استاني، شهرستاني و بخشي شود. متاسفانه اخبار ناخوشايندي از دخالتهاي اين و آن در چينش مديريتهاي مختلف به گوش مي رسد كه بخشي ازآن هم با تاسف عملياتي شده است. مردم مازندران از رئيس جمهور محترم درخواست جدي دارند كه ضمن جلوگيري از تعويض نابجاي مديران خدوم، به استمرار مديريتي عده اي نالايق در سطوح مختلف مديريتي استاني، شهرستاني و بخشي مازندران پايان داده تا آنگاه اهالي اين استان نيز حلاوت خدمت صادقانه دولت انقلابي رابا تمامي وجود بچشند.

 



معاون قوه قضاييه: دستگاه قضايي از سرمايه گذاران در بخش صنعت حمايت مي كند

رشت-خبرنگار كيهان:
معاون قوه قضاييه گفت: دستگاه قضائي از سرمايه گذاران واقعي در بخش توليد و صنعت حمايت مي كند.
دكتر جهانگير كه در همايش امنيت سرمايه گذاري، فرصتها و چالشها در رشت سخن مي گفت بر تشويق و حمايت دولت از سرمايه گذاران بخش خصوصي، رفع قوانين دست و پا گير در اين بخش و توسعه سرمايه گذاري مطمئن تاكيد كرد. وي با اشاره به هجوم سرمايه گذاران كشور به آنسوي مرزها تصريح كرد امنيت دائمي زماني در كشور وجود دارد كه تمامي بخشهاي مختلف با هم توسعه يابند تا از هجوم به آن سوي مرزها كاسته شود.
روح الله قهرماني چابك استاندار گيلان نيز در اين همايش تصريح كرد: در حال حاضر سالانه افزون بر 18 هزار ميليارد ريال بودجه در بخش توسعه زيرساختهاي استان گيلان هزينه مي شود كه ميزان آن چندين برابر سرمايه گذاري ديگر بخشها است.
وي با تاكيد بر حمايت از سرمايه گذاران خاطرنشان ساخت: حمايت از سرمايه گذار امنيت، رشد و توسعه اقتصادي را به دنبال خواهد داشت.
فرهاد دلق پوش نماينده مردم آستارا در مجلس نيز از آمادگي مجلس براي ايجاد امنيت قانوني براي سرمايه گذاران و رفع موانع و مشكلات در اين بخش خبر داد.

 



پژواك

شاهرود-خبرنگاركيهان: از سوي انجمن سينماي جوان شاهرود با همكاري حوزه هنري اين شهرستان نمايشگاه عكس از طبيعت شاهرود در محل نگارخانه فرهنگسراي مهر شاهرود داير شد. در اين نمايشگاه بيش از 70 قطعه عكس از طبيعت و جاذبه هاي گردشگري شهرستان شاهرود به نمايش گذاشته شد.
¤ دو ورك شاپ عكاسي شامل عكاسي طبيعت و عكاسي خلاقانه با حضور افشين شاهرودي هنرمند برجسته عكاسي كشور، در محل فرهنگسراي مهرشاهرود برگزار شد.
¤ چهار هنرمند شاهرودي به نامهاي وحيد عباسپور، علي عامريان، محمود محمودي و محمد صادقي در نخستين جشنواره ملي هنرهاي تجسمي ايثار و شهادت در استان ايلام با عنوان «مهران نقطه رهايي» موفق به كسب مقامهاي برگزيد و دريافت لوح تقدير و جوايز نقدي شدند.
درچه-خبرنگاركيهان: نمايش طنز «تخت سلطنتي» كاري از دانش آموزان مدرسه راهنمايي شاهد حكيميه ناحيه3 اصفهان در بين 20مدرسه اين ناحيه مقام اول را بدست آورد.
سرخس-خبرنگاركيهان: نمايش كمدي با عنوان «باز دوباره تو» در روزهاي پاياني هفته دفاع مقدس كاري از گروه هنري قاصدك با كارگرداني ناصر فياضي در محل سالن تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي سرخس توسط انجمن نمايش شهرستان سرخس بر روي صحنه رفت.
¤ در مراسمي با حضور مسئولان اجرايي سرخس و 150تن از شعرا، بسيجيان، دانشجويان و اقشار مختلف مردم سرخس 12تن از شاعران محلي سرخس آخرين سروده هاي خود را در مورد دفاع مقدس، جهاد و شهادت و ايثار قرائت كردند.
شهريار-خبرنگاركيهان: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شهريار به عنوان اداره نمونه در اعزام هنرمندان به مناطق عملياتي در قالب كاروان راهيان نور شناخته و به پنج نفر از هنرمندان اين شهرستان هدايايي اهدا شد.
بجنورد-خبرنگاركيهان: چهارمين جشنواره تئاتر استاني خراسان شمالي 12 الي 15آبان ماه در پنج بخش صحنه اي، خياباني، نمايشنامه نويسي، كودك و نوجوان و مروري بر تئاتر دانش آموزي در محل سالن گلشن بجنورد برگزار مي شود.
نايين- خبرنگاركيهان: نمايش «صندوقچه رويا» همزمان با شانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان در محل سالن دبيرستان چمران نايين روز پنجشنبه 15مهرماه در سه سانس براي علاقه مندان به نمايش درمي آيد.
گرگان-خبرنگاركيهان: استاندار گلستان با اشاره به برگزاري نخستين جشنواره پويانمايي سيره رضوي در استان گلستان از هنر به عنوان زباني بسيار گويا، نافذ و زيبا براي انتقال تجارب هنرمندان ياد كرد. مهندس يحيي محمودزاده افزود: هنرمند مي تواند با ارائه زيبايي ها و استفاده از توان الهي و قدرتي كه خداوند متعال به عنوان يك استعداد شگرف در وي به وديعه گذاشته به خلق آثار هنري مرتبط با امام رضا(ع) بپردازد.
كاشان-خبرنگاركيهان: هفتمين جشنواره كودك و نوجوان در فرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان آغاز به كار كرد. محمد شفافي، مدير فرهنگسراي مهر به خبرنگار ما گفت: با توجه به اينكه مخاطب اصلي اين جشنواره گروه سني پيش دبستاني، دبستاني و راهنمايي هستند، جنگ شاد و متنوع ويژه مدارس با هدف تعامل با مدارس هر روز در 3 نوبت صبح و بعدازظهر برگزار مي شود.
¤ كتاب زاغي كوچك در دسترس كودكان كاشاني قرار گرفت. اين كتاب مصور رنگي كه ويژه گروه سني الف و ب است همراه با شعر، داستان و نقاشي به قلم شاعر و نويسنده كاشاني، اعظم پيغمبري فيني نگارش شده است. در كتاب زاغي كوچك كه در تيراژ 5 هزار نسخه و در 12برگ توسط انتشارات خاطرات قلم چاپ و منتشر شده، نويسنده به زندگي حيوانات اهلي و پرندگان با مردم و ارتباط كودكان با طبيعت پرداخته است.
بندرعباس-خبرنگاركيهان: همايون اميرزاده مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي هرمزگان با اشاره به امكانات و فضاي مناسب در بندرعباس، گفت: اين شهرستان در ماه جاري ميزبان هنرمندان جشنواره سراسري تئاتر رضوي است. در اين برنامه 200هنرمند از سراسر كشور حضور مي يابند.

 



رونمايي از كتاب شاهرود قاره كوچك

شاهرود- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي پرده برداري و معرفي كتاب شاهرود قاره كوچك در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شاهرود انجام شد.
اين كتاب كه به معرفي شهرستان و سابقه تاريخي- زيست گاه محيطي حيوانات وحشي و اهلي- طبيعت بسيار زيباي جنگل هاي اطراف و كوير طرود و صنايع دستي و سفالگري و طبيعت خانه هاي سنتي مجن از توابع اين شهرستان كه به ماسوله دوم معروف است و بسياري نقاط تاريخي مانند مقبره شيخ ابوالحسن خرقاني- ابن يمين فرومدي- مجتمع تاريخي بايزيد بسطامي و نقاط طبيعي ديگر شهرستان به طور كامل پرداخته است. با تلاش فرماندار و 101 نفر از علاقه مندان آماده و براي فروش به بازار عرضه شده است.

 



برگزاري كنگره ادب و شاعر نامي كرد «ماموستا بيساراني» در سروآباد

سنندج- خبرنگار كيهان:
دومين كنگره بزرگداشت شاعر و اديب نامي كردستان «ماموستا ملامصطفي بيساراني» با حضور جمعي از اديبان غرب كشور در سالن اجتماعات فرمانداري شهرستان سروآباد برگزار شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان گفت: 25 مقاله از استان هاي آذربايجان غربي و شرقي، كرمانشاه، تهران و كردستان به دبيرخانه اين كنگره ارسال شده بود كه با نظر هيات داوران 10 مقاله برگزيده در اين كنگره ارايه شد.
منصور ايماني با بيان اين كه مقالات انتخاب شده به دو زبان كردي و فارسي به نگارش درآمده است گفت: با حضور اديبان و چهره هاي صاحب نام عرصه فرهنگ و هنر كردستان موضوعاتي نظير شناخت علمي و اصولي شعرهاي ماموستا بيساراني و جايگاه شاعر در ادبيات ملي، تحقيق در خصوص بيوگرافي ماموستا بيساراني با هدف شناخت باورها، آداب، رسوم و عقايد مردم منطقه در زمان ايشان، آشتي نسل جديد با فرهنگ بومي و اصيل منطقه و دست يابي به مجموعه آثار منتشر شده و نشده ماموستا بيساراني در اين كنگره مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
وي محورهاي اصلي كنگره را شرح زندگاني شاعر، شرح و تفسير غزل هاي شاعر، بررسي صناعات ادبي و سبك خاص ماموستا بيساراني، بررسي تاثيرگذاري متقابل زبان فارسي و زبان شعري بيساراني در كلام شاعر، نقش جغرافيايي منطقه در شعر شاعر و تاثيرگذاري ماموستا بيساراني بر شاعران هم عصر و بعد از خود اعلام كرد و گفت: برپايي نمايشگاه آثار و اشعار شخصيت هاي منطقه، اجراي برنامه هاي موسيقي، بازديد از مقبره ماموستا بيساراني و تجليل از هنرمندان و شاعران پيشكسوت از برنامه هاي جنبي اين كنگره بود.
ماموستا ملامصطفي بيساراني در سال 1053 هجري قمري در روستاي بيساران در نزديكي شهر سروآباد ديده به جهان گشود. وي چندين سال در خدمت علماي منطقه فقه و تفسير قرآن و حكمت خواند تا به اخذ افتاء و اجتهاد نايل آمد و سپس به زادگاه خود بازگشت و مابقي عمر را به كشاورزي و دامداري و تدريس و وعظ و ارشاد مردم پرداخت.
اين شاعر نامي كرد به سال 1114 هجري قمري جان به جان آفرين تسليم كرد.

 



استاد دانشگاه تبريز: «مثنوي معنوي» از شاهكارهاي عرفاني دنيا ست

تبريز - خبرنگار كيهان:
مثنوي و معنوي يك دائره المعارف كامل است و خود از شاهكارهاي عرفاني دنيا محسوب مي شود.
استاد ادبيات دانشگاه تبريز در نشست «شمس و مولانا» در نمايشگاه بين المللي كتاب تبريز افزود: تيراژ كتاب هاي ترجمه شده مولانا در آمريكا با 26 هزار بيت از آن ها، بيش از 500 هزار نسخه است كه نشان مي دهد جوامع مختلف، به شخصيت بزرگ مولانا علاقه دارند.
«عباس علي رضايي» گفت: بزرگترين مولوي شناسان و مفسران مثنوي مانند دكتر موحد و علامه جعفري، آذربايجاني هستند.
رضايي تصريح كرد: مولانا، متعلق به تمام دوران است و شناخت زواياي شخصيتي وي، ضرورتي انكارناپذير است چرا كه با اين شناخت، راز جاودانگي مولانا، آشكار مي شود.

 



جشنواره فيلمهاي كوتاه نهضت سوادآموزي منتخب فيلمسازان كشور در كاشان برگزار مي شود

كاشان - خبرنگار كيهان:
جشنواره فيلم هاي كوتاه منتخب فيلمسازان كشور با موضوع نهضت سوادآموزي طي روزهاي 19 تا 21 آبان ماه سال جاري در كاشان برگزار مي شود.
جواد جلالي، مسئول كميته اطلاع رساني اين جشنواره با اشاره به مصوبات كار گروه تخصصي نهضت سوادآموزي شهرستان گفت: در جلسه اخير اين كار گروه كه از سوي فرمانداري ويژه كاشان با حضور اعضاي آن برگزار شد، پنج كميته با همكاري دستگاه هاي اجرايي و سازمان ها مأمور تدارك و برنامه ريزي اين جشنواره با همكاري نهضت سوادآموزي شدند.
وي هدف از اين اقدام را گراميداشت سالروز تأسيس نهضت سوادآموزي به فرمان امام (ره) در هفتم دي ماه 58 همچنين معرفي خدمات اين نهاد عنوان كرد.
وي افزود: همزمان با برگزاري اين جشنواره از سوي نهضت سوادآموزي با همكاري انجمن سينماي جوان، آموزش و پرورش و برخي مراكز فرهنگي كاشان، مسابقه و نمايشگاه عكس و نقاشي با موضوع نهضت سوادآموزي برپا خواهد شد.

 



دهلراني ها همچنان در انتظار سينما

شهرستان مرزي دهلران بعد از مركز استان يكي از شهرهاي پرجمعيت استان ايلام است و اهالي آن ساليان سال است از نعمت سينما محرومند. هر وقت اهالي اين شهر از مسئولين استان و شهرستان درخواست احداث سينما كردند، در جواب شنيدند كه مردم بايد خودشان پيشقدم شوند. بالاخره يكي از اهالي اين شهر يك سال پيش پيگير احداث سينما شد و زمين آن نيز در كميسيون مربوطه به تصويب رسيد .
متقاضي مراحل اوليه كار را انجام داد و در ادامه طرح متقاضي جهت دريافت تسهيلات به كارگروه حوزه كميته اشتغال و سرمايه گذاري استان رفت كه حدود يك سال است مورد بي مهري قرار گرفته و هنوز در بلاتكليفي بسر مي برد. بيم آن مي رود اين بلاتكليفي باعث پشيمان شدن متقاضي و عدم سرمايه گذاري در بخش سينما شود كه مي طلبد مسئولين امر براي احداث سينما اقدامي جدي به عمل آورند تا دهلراني ها بيش از اين در انتظار سينما نمانند.
دهلران - خبرنگار كيهان

 



مدير قطب علمي فردوسي شناسي دانشگاه فردوسي: توس فشرده اي از هويت فرهنگي ايران است

مشهد - خبرنگار كيهان:
مدير قطب علمي فردوسي شناسي دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد گفت: توس فشرده اي از هويت فرهنگي ايران در دوره اسلامي است.
دكتر جعفر ياحقي با بيان اين كه فرهنگ ايراني وامدار توس ديروز است اظهار داشت: مركزيت زبان فارسي و وجود فردوسي هويت اصلي فرهنگ مشهد را از ديروز تا امروز رقم زده است و توس فشرده اي از هويت فرهنگي ايران در دوره اسلامي است.
عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد هويت فرهنگي اين كلانشهر را داراي دو چهره مذهبي و فرهنگي دانست و گفت: اين دو چهره هويتي مستقل از هم دارند و نبايد يكي را بر ديگري برتري داد.
وي در خصوص اهداف تاسيس فرهنگسراي فردوسي گفت: اين فرهنگسرا از 2 سال پيش براي مطالعات خاص فردوسي بر پا شده و ما آرزوها و برنامه هاي كوتاه و بلند مدتي براي آن در نظر گرفته ايم.
وي برنامه تشكيل مركز اسناد و مطالعات مربوط به اين شاعر بزرگ و ايجاد موزه خاص فردوسي را از جمله برنامه هاي منظور شده اعلام كرد.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: فصلنامه اي به نام پاد (پاد همان روستاي زادگاه فردوسي است) چاپ خواهد شد و به وسيله آن تازه ترين تحقيقات در مورد شاهنامه منتشر مي شود.
رئيس فرهنگسراي فردوسي از تمامي محققان، ناشران و مؤلفان كتب مربوط به فردوسي خواست نسخه اي از كتاب خود را براي فرهنگسرا ارسال كنند.

 



مقبره جديد بايزيد بسطامي بزودي احداث مي شود

شاهرود- خبرنگار كيهان:
فرماندار شاهرود از ساخت مقبره شاعر و عارف نامدار بايزيد بسطامي خبر داد.
مجتبي رحيمي افزود: باتوجه به فرمايش رهبر معظم انقلاب در سفر به شهرستان شاهرود درباره منزلت و جايگاه اين شاعر بزرگ و اهميت اين شخصيت ادبي در بين گردشگران داخلي و خارجي و جاذبه هاي گردشگري اين مكان در شهرستان شاهرود، مقبره مذكور مرمت و بازسازي مي شود.
فرماندار شاهرود گفت: بايد مقبره اين عارف بزرگ كه در طول سال ايرانگردان و جهانگردان زيادي از آن ديدن مي كنند بسيار زيبا و مورد توجه قرار بگيرد و از مسئولان مربوطه خواست در ساخت اين مقبره اهتمام ورزند. شايان ذكر است، مقبره بايزيد بسطامي در جوار مرقد امامزاده محمد از فرزندان امام موسي كاظم(ع) در شهر بسطام در 6 كيلومتري شمال شاهرود واقع شده است.

 



توسط تلويزيون روسيه فيلمبرداري «فرش دست بافت تبريز» آغاز شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
مراحل فيلمبرداري مجموعه «فرش دست بافت تبريز»، روز گذشته در تبريز آغاز شد. «صادق نجفي»، رئيس سازمان بازرگاني آذربايجان شرقي در مورد فيلم «فرش دست بافت تبريز» گفت: اين فيلم توسط تلويزيون روسيه تدوين و ساخته مي شود.
وي افزود: افتتاح نمايشگاه دايمي فرش دست بافت ايران در روسيه، يكي از نمادهاي عيني سطح روابط بالاي ايران و روسيه است. به گفته وي اين فيلم، براساس تفاهم نامه «سازمان توسعه تجارت ايران» و «تلويزيون روسيه»، ساخته مي شود.
فيلم «فرش دست بافت تبريز»، قرار است از شبكه هاي تلويزيوني روسيه، پخش شود.

 



مراسم سالروز درگذشت شاعر اهل بيت «ژوليده نيشابوري» در ورامين برگزار مي شود

ورامين- خبرنگار كيهان:
مراسم سالروز درگذشت شاعر حماسي و اهل بيت «ژوليده نيشابوري» روز جمعه هفدهم مهرماه در ورامين برگزار مي شود.
در اين مراسم كه دهها تن از شعراي كشوري، استاني و شهرستان ورامين حضور خواهند داشت ياد و خاطره استاد ژوليده گرامي داشته مي شود.
استاد حسن فرحبخشيان معروف به ژوليده نيشابوري در سال 57 به محض ورود امام خميني به فرودگاه مهرآباد با يك قطعه شعر (در بهار آزادي جاي شهدا خالي) با امام روبرو شد و دستان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران را بر روي پيشاني اش لمس كرد.
ژوليده در طول هشت سال دفاع مقدس در 13 عمليات حاضر شد و در قبل و بعد از هر عمليات اشعاري در تجليل از رزمندگان سرود. وي در عمليات كربلاي5 مجروح شد و به درجه جانبازي نايل آمد.
شاعر ژوليده تنها شاعري است كه بيش از 10هزار بيت شعر درباره اهل بيت سروده و در همايش مشهدمقدس به خاطر اشعار مستمرش درباره اهل بيت(ع) او را شاعر اهل بيتي و در اشعار فراوانش بخاطر تجليل از ايثارگران و رزمندگان به عنوان شاعر حماسي نام نهادند.

 



مستند «ناربانو» به جشنواره ملي پروين اعتصامي راه يافت

كاشان - خبرنگار كيهان:
فيلم مستند «ناربانو» ساخته جعفر بزميان، فيلمساز كاشاني به نخستين جشنواره بين المللي و پنجمين جشنواره ملي فيلم پروين اعتصامي راه يافت.
به گزارش خبرنگار ما اين فيلم يكي از 103 فيلمي است كه براي حضور در بخش نيلوفر زرين مسابقه فيلم هاي مستند اين جشنواره از ميان 400 فيلم ارسالي به دبيرخانه جشنواره پذيرفته شده است.
اين فيلم زندگي پيرزني در يكي از دورترين روستاهاي كاشان به نام «آزران» را به تصوير كشيده است كه تنها با يك دست قالي بافي مي كند و از اين طريق روزگار مي گذراند.

 



راهيابي اثر هنرمندان مازندراني به جشنواره بين المللي تئاتر كودكان و نوجوانان كشور

ساري- خبرنگار كيهان:
اثر هنرمندان مازندراني به شانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان اصفهان راه يافت.
«قدرت الله يوسفي» معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران با اعلام اين خبر افزود: گروه نمايش «قاصدك» از مازندران نمايش خاله سوسكه را در اين جشنواره معرفي مي كند.
وي افزود: خاله سوسكه در قالب يك اثر 70 دقيقه اي و سريال 13 قسمتي در صدا و سيماي مركز مازندران توليد شد و عنوان برتر را در سيزدهمين جشنواره توليدات مراكز صدا و سيما كسب كرد.
وي گفت: گروه نمايش قاصدك پارسال با نمايش «چوپان دروغگو» در پانزدهمين جشنواره بين المللي تئاتر كودك و نوجوان كشور حضور داشت.
يوسفي با اشاره به فعاليت گروه نمايش قاصدك از سال 75 افزود: نمايش هاي گلنار و خاطرات گل آقا، هاپو خان، فلفلي و ديو زشتي ها، بز زنگوله پا، خروس زري، پيرهن پري، حسنك كجايي، چوپان دروغگو و خاله سوسكه از فعاليت هاي اين گروه نمايشي به شمار مي رود.

 



نخستين پارچه نقش برجسته زريبافي در استان اصفهان بافته شد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
نخستين پارچه نقش برجسته زري بافي توسط هنرمند شهرضايي در استان اصفهان بافته شد.
احمد اديب معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان در اين باره افزود: زري بافي نقش برجسته از رشته هاي هنرهاي سنتي منسوخ شده بود كه از يك سال پيش توسط يكي از هنرمندان در شهرستان شهرضا كار احياي اين هنر آغاز شد.
وي افزود: هنر منسوخ شده زري بافي برجسته از سوي اين هنرمند با حمايت معاونت سازمان و در كارگاه هنرهاي سنتي زري بافي سازمان در شهرستان شهرضا بافته شد.
به گفته وي بافت اولين پارچه زري بافي نقش برجسته به دنبال بافت نخستين پارچه نقش برجسته مخمل در كاشان صورت گرفت.
«محمدحسن شباني» پديد آورنده هنر پارچه نقش برجسته زري بافي گفت: طرح بافت اين پارچه را از يك سال پيش آغاز كردم و تحت حمايت سازمان در كارگاه زري بافي شهرستان شهرضا مشغول به فعاليت شدم.
وي كه سال گذشته نيز موفق به دريافت نشان اصالت يونسكو شده بود، افزود: پارچه بافته شده در ابعاد 70 در 40 مي باشد كه كاربري آن قاب تزئيني است.

 



برترينهاي چهارمين جشنواره ملي تئاتر خياباني مريوان معرفي شدند

سنندج - خبرنگار كيهان:
چهارمين جشنواره سراسري تئاتر خياباني مريوان پس از سه روز كاري و اجراي 93 نمايش در معابر عمومي پاركها و ميادين اين شهر با حضور مديران استان و جمعي از هنرمندان برجسته كشور با معرفي برترينهاي خود در كنار درياچه زريوار مريوان به كار خود پايان داد.
در طول سه روز برگزاري جشنواره 93 اجرا از 19 شهرستان در قالب 31 گروه نمايشي در 13 نقطه شهر مريوان اجرا كه اغلب اجراها با استقبال خوب مردم مرزدار و خونگرم مريوان روبرو شد.
براساس راي داوران در بخش طراحي صحنه لوح تقدير به «رضا ضعيمي» براي نمايش اعتياد از شهرستان ميناب اهدا شد و جايزه ويژه اين بخش نيز به «علي نوريان» براي طراحي صحنه نمايش دن كيشوت از نظرآباد رسيد.
لوح تقدير بخش طراحي لباس به صورت مشترك به خانمها «سوما قوامي» و «سحر احمدي» براي نمايش همه ژيان از سنندج اهدا شد و «حسين اصيلي» و «زيبا سبحاني» طراح لباس اعتياد از ميناب جايزه اول اين بخش را به خود اختصاص دادند.
لوح تقدير بخش موسيقي هم به «محمد نادري» آهنگساز نمايش منچ از اصفهان اهدا و جايزه ويژه اين بخش نيز به آهنگسازان نمايش دن كيشوت «يحيي الماسي»، «آزاد حق پرور» و «محمدعلي ديني» از نظرآباد اهدا شد.
جايزه ويژه هيئت داوران چهارمين جشنواره تئاتر خياباني مريوان در بخش بازيگران نوجوان به «مهسا صادقي» بازيگر نمايش حق مسلم ماست و «سامان عبدي» بازيگر نمايش درد مشترك و لوح تقدير بخش بازيگري مرد و «ايمان دليري» از شيراز براي بازي در نمايش حاجي نوئل اهدا شد و جايزه سوم بخش بازيگري مرد نيز به «احمد زارع زاده» براي بازي در نمايش معضل از سقز رسيد.
«بهنام شرفي» براي بازي در نمايش به سرعت گير نزديك مي شويد از ملاير جايزه دوم بازيگري مرد را به خود اختصاص داد و «ميثم سرآباداني» از تفرش نيز به خاطر بازي در نمايش يك معركه عنوان بازيگري اول اين دوره از جشنواره را كسب كرد.
در بخش طرح و ايده «مختار محمدي» براي طراحي نمايش پلان آخر از شهرستان مريوان «مهدي حبيبي» طراح نمايش به سرعت گير نزديك مي شويد از ملاير و «سيدسروش پيامبري» از كرمانشاه طراح نمايش از سفيد تا خط خطي جايزه اول تا سوم را به ترتيب دريافت كردند.
جايزه اول بازيگري زن چهارمين دوره جشنواره تئاتر خياباني مريوان به «نرگس خاك كار» براي بازي در نمايش به سرعت گير نزديك مي شويد از ملاير اهدا شد و جايزه دوم اين بخش به صورت مشترك به «مريم صادقي» براي نمايش حق مسلم ماست از خميني شهر و «ميترا گل عنبريان» براي بازي در نمايش هه ژيان از سنندج اهدا و جايزه سوم اين بخش به «شهربانو هادي» براي نمايش زن و باران از شهرستان سقز رسيد.
جايزه ويژه چهارمين جشنواره سراسري تئاتر خياباني مريوان به كارگردان نمايش به سرعت گير نزديك مي شويد «مهدي حبيبي» از ملاير اهدا شد.
جايزه اول بخش كارگرداني اين جشنواره به «مهدي حبيبي» براي نمايش به سرعت گير نزديك مي شويد از ملاير اهدا شد و فريدون احمدي براي نمايش هه ژيان از سنندج عنوان دوم كارگرداني را به خود اختصاص داد و جايزه سوم كارگرداني به «مجيد زارع زاده» براي نمايش معضل از سقز رسيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14