(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 مهر 1388- شماره 19482
 

كوتاه اقتصادي
به منظور مذاكره پيرامون برنج هاي آلوده هيات 10نفره هندي به ايران مي آيد
هشدار ايران وزير نفت: به تحريم كنندگان بنزين نفت نمي فروشيم
انتقاد رئيس اتاق بازرگاني ايران از نحوه اجراي اصل 44
خصوصي سازي 16 ميليارد توماني 10 درصد سهام بيمه البرز در 38 ثانيه
با اعلام اسامي از سوي سازمان توسعه تجارت ورود 26 قلم كالاي بي كيفيت به كشور ممنوع شد
مديرعامل شركت پست اعلام كرد دستگاه هاي مكانيزه خدمات پستي در تهران راه اندازي مي شود
معاون وزير راه و ترابري: خودروهاي گشت راهداري به سيستم ردياب مجهز مي شوند
گزارش نشريه فارين پاليسي اقتصاد جهاني مانند قمارخانه اداره مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ وزارت امور اقتصادي و دارايي دومين همايش اجراي سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي را در روز دوشنبه بيستم مهر ماه سال جاري در محل پژوهشگاه نيرو و با حضور دستگاههاي اجرايي و نمايندگان ساير نهادها و قواي كشور برگزار مي كند.
¤ وزير جهاد كشاورزي: فن آوري نانو مي تواند به انقلابي در عرصه كشاورزي كشور منجر شود.
¤ در سال جاري حدود يك هزار و 436 ميليارد تومان اعتبار براي طرح هاي آب و خاك كشاورزي پيش بيني شده كه نسبت به سال 84 نزديك به 6 برابر افزايش نشان مي دهد.
¤ فائو اعلام كرد: توليد جهاني شلتوك برنج در سال جاري ميلادي با كاهش 3 درصدي نسبت به سال قبل به 668 ميليون تن مي رسد.
¤ عضو كميسيون انرژي با اشاره به افزايش مصرف گاز كشور در دو سال آينده بدليل توسعه صنعتي، گفت: نمايندگان موافق افزايش ميزان صادرات گاز نيستند و بايد از جزئيات قراردادهاي نفتي و گازي كشور مطلع باشند.
¤ رئيس اتحاديه خواربار فروشان تهران: قيمت هر حلب روغن نباتي 7100 تا 7300 تومان است.
¤ مديرعامل بانك ملي گفت: در صورت گرفتن خط اعتباري جديد از بانك مركزي و جذب سپرده هاي جديد، امكان پرداخت هاي جديد به بنگاه هاي زودبازده فراهم است.
¤ بانك تجارت دوراني تازه از حيات خود را آغاز كرده و شرايط جديد ايجاب مي كند تا مديران بانك نيز جهت گيري ها و سرعت تصميمات خود را با فضاي رقابتي حاكم بر بازار پول و سرمايه كشور هماهنگ سازند.
¤ بانك صادرات ايران در اجراي رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و همراهي با دولت دهم در توسعه صنعتي كشور با همكاري كارشناسان و مشاوران خود يك طرح حمايتي از صنايع كشور فراهم كرده است كه با اجراي آن منابع قابل توجهي را وارد زنجيره هاي عرضه توليد كالاهاي ايراني خواهد كرد.
¤ 25 درصد گاز مصرفي در بخش خانگي كشور را 7/7 درصد مشتركان اين بخش استفاده مي كنند.براساس آمارهاي رسمي شركت ملي گاز ايران مشتركان گازطبيعي بخش خانگي كشور، 14 ميليون و 800 هزار خانوار است.
¤ شركت نفت فلات قاره ايران با ميانگين توليد حدود 670 هزار بشكه نفت در روز، حدود 124 ميليون بشكه نفت خام در نيمه نخست امسال توليد كرده است.
¤ دولت به منظور افزايش سرعت خدمات دهي به مشتريان و صاحبان كالا و كاهش زمان ترخيص كالا و توقف كمتر كشتي ها در بنادر و گمركات سازمان بنادر و دريانوردي را موظف كرد امكانات لازم را جهت حضور 24 ساعته گروه پاس كشتي ها تامين كند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتريك با پيش شماره هاي 2240 الي 2243، 2217، 2218، 8840 الي 8847، 4463 الي 4469 4480 الي 4487، 8814، 8881، 8882، 8886، 8830 الي 8834، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 7716 از امروز و شنبه به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.

 



به منظور مذاكره پيرامون برنج هاي آلوده هيات 10نفره هندي به ايران مي آيد

هيات 10نفره تجاري و اقتصادي هند براي مذاكره درباره مشكلات ايجاد شده بر سر واردات برنجهاي مشكوك به آلودگي به سم آرسنيك و برخي فلزات سنگين به ايران سفر مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي آي اي ان اس، اين هيات قصد دارد به منظور گسترش و توسعه روابط و همكاري هاي اقتصادي و بازرگاني با ايران طي سفري سه روزه همزمان با برگزاري نمايشگاه بين المللي تهران از اين كشور ديدار كند.
ويجي كرلوسكار رئيس شركت كرلوسكار الكتريك هند رياست اين هيات هندي را برعهده خواهد داشت. گسترش همكاري هاي اقتصادي، تجاري و سرمايه گذاري ايران و هند در اولويت اهداف اين سفر قرار دارد. كنفدراسيون صنايع هند طي بيانيه اي اعلام كرد: روابط تجاري ايران و هند به شدت تحت تاثير واردات نفت هند از ايران قرار گرفته است و بايد روابط تجاري دو كشور بيش از پيش گسترش و توسعه يابد.
بر اين اساس: ايران و هند مي توانند در بخشهاي پتروشيمي، خودروسازي، توليد كود شيميايي، داروسازي، معدن، فولاد و آهن، انرژي، بانكداري و خدمات مالي، بيوتكنولوژي و فناوري اطلاعات همكاري داشته باشند.
حجم مبادلات تجاري دو كشور طي آوريل 2008 تا فوريه 2009 به بيش از 59/12ميليارد دلار رسيده است، اين رقم در مدت مشابه سال قبل به 77/11ميليارد دلار رسيده بود.
برخي از اعضاي اين هيات تجاري هندي نيز به شدت نگران محدوديت واردات برنج باسماتي اين كشور از سوي ايران هستند. ايران در حال حاضر بزرگترين واردكننده برنج معطر از هند به شمار مي رود.

 



هشدار ايران وزير نفت: به تحريم كنندگان بنزين نفت نمي فروشيم

شركت هاي كشورهاي فروشنده بنزين به ايران اگر در مقطعي از عرضه آن به كشورمان امتناع كنند، از فهرست شركت ملي نفت حذف خواهند شد.
مسعود ميركاظمي وزير نفت در پايان جلسه هيئت دولت در مصاحبه با خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: اينگونه شركت ها و كشورها ديگر نمي توانند به ايران بنزين بفروشند.
وي با تاكيد بر اين كه نگراني از تامين بنزين موردنياز كشور نداريم و از هر كشوري كه بنزين با كيفيت و قيمت مناسب عرضه كند، آن را خريداري خواهيم كرد، افزود: امكان صددرصدي توليد بنزين موردنياز كشور در داخل وجود دارد و در حال حاضر تحريم شكسته شده است.
وزير نفت درباره واردات بنزين از ونزوئلا گفت: توافقنامه خريد بنزين از ونزوئلا امضا شده است و آمادگي دريافت 20 هزار بشكه بنزين را داريم.
به گزارش ايرنا وي با تاكيد بر اين كه تحريم هاي بنزين عليه ايران شكسته شده است، از زير سؤال بردن خريد بنزين از ونزوئلا از سوي برخي انتقاد و تصريح كرد: اين افراد در صدد فشار آوردن بر مردم هستند.
ميركاظمي درباره قاچاق بنزين گفت: از آنجايي كه صادرات و واردات بنزين خارج از شبكه رسمي صورت نمي گيرد، موضوع قاچاق بنزين منتفي است.
وزير نفت درباره تحريم بنزين ايران گفت: مشابه اقدام هايي كه در بخش تجارت انجام شد، در بخش نفت نيز با ورود فروشندگان جديد به ميدان، انحصار عرضه بنزين به ايران شكسته شد.
وي درباره رقم لايحه متمم واردات بنزين گفت: هنوز محاسبه و برآورد دقيق در اين خصوص صورت نگرفته است.
وي افزود: ابتدا قرار بود براي هر كارت سوخت خودرو فقط 50 تا 60 ليتر بنزين در هر ماه در سال جاري تخصيص داده شود و مصرف كننده مابقي نياز خود به بنزين را به قيمت هر ليتر 750 تا 800 تومان با احتساب ماليات بر ارزش افزوده دريافت كند، اما به دليل مشخص نشدن لايحه هدفمند كردن يارانه ها و جلوگيري از جهش قيمتي به منظور حمايت از دهك هاي پايين، اجراي اين تصميم به تعويق افتاد.
وزير نفت با اشاره به اين كه مبارزه با مافياي نفت يا مفاسد اقتصادي وظيفه همه دستگاه ها است، گفت: بشدت با مافياي نفت در وزارت نفت برخورد خواهم كرد.
ايران در هر شرايطي بنزين مورد نياز خود را تأمين مي كند
ايران مي تواند در برابر هر گونه اعمال تحريم صادرات بنزين از سوي آمريكا، مقاومت كرده و بنزين مورد نياز خود را تامين كند.
حجت الله غنيمي فرد معاون امور سرمايه گذاري شركت ملي نفت در گفت وگو با بلومبرگ با بيان اين مطلب تصريح كرد: ايران مي تواند در صورت روبه رو شدن با تحريم، بنزين مورد نياز خود را از ذخاير انبار شده و يا ساير شركت هاي توليدكننده بنزين تهيه و تامين كند.
وي افزود:اگر به هر دليلي با كمبود بنزين روبه رو شويم، از يك منطقه به منطقه ديگر و از يك پالايشگاه به پالايشگاه ديگر حركت خواهيم كرد. پس از گذشت 30 سال فعاليت در بازار نفت، انجام اين كار خيلي آسان و ساده خواهد بود.
غنيمي فرد گفت: اگر برخي از عرضه كنندگان بنزين به علت فشارهاي خارجي نتوانند بنزين مورد نياز ما را تامين كنند، ما سراغ ساير شركت هايي خواهيم رفت كه با ما كار مي كنند و رابطه تجاري با آنها داريم.

 



انتقاد رئيس اتاق بازرگاني ايران از نحوه اجراي اصل 44

رئيس اتاق بازرگاني ايران درباره نحوه اجراي اصل 44 گفت: به نظر اعضاي اتاق، دستيابي به اهداف بسيار كمتر از آن بوده كه مي بايست انجام شود.
محمد نهاونديان در بيست و هشتمين نشست هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با انتقاد از كارهاي انجام شده در مسير اجراي اصل 44 قانون اساسي، موضوع تصحيح مسير اجراي اين اصل را مطرح و عنوان كرد كه اين تصحيح مي تواند در اصلاح قانوني يا ايجاد قانون جديد باشد. وي درباره اقدامات كشورها براي مقابله با بحران مالي جهان گفت: بسياري از اقتصادها تصميم گرفتند تحريك تقاضا كنند، يعني دولت ها به حمايت از بانكها آمدند و بانكها تسهيلاتي را فراهم كردند كه كارخانه هاي آنها دچار ورشكستگي نشوند و حتي مداخلات حمايتي نيز انجام دادند كه شايد از نظر مقررات سازمان تجارت جهاني قابل دفاع نبود اما به سبب تشخيص فوري اين اقدامات را انجام دادند.
وي در ادامه در پاسخ به اين سؤال ايسنا كه آيا واگذاري هاي صورت گرفته تاكنون مطابق اصل 44 نبوده است؟ افزود: ما بايد بين قانون اصل 44 و روح اين اصل تفكيك قائل شويم. اينكه واگذاري ها را كسي بگويد خلاف قانون صورت گرفته اين بايد در مراجع صالحه قانوني رسيدگي شود. اما نكته اي كه دغدغه برخي را برانگيخته اين است كه آيا به هدفمان از كارها كه افزايش كارآيي و سهم بخش خصوصي و تعاوني در اقتصاد و افزايش سطح رقابت در اقتصاد بوده دست پيدا كرده ايم يا نه؟

 



خصوصي سازي 16 ميليارد توماني 10 درصد سهام بيمه البرز در 38 ثانيه

مدير بازار شركت بورس گفت: هر سهم بيمه البرز 629 تومان و 3 ريال كشف قيمت شد و 26 ميليون سهم اولين شركت بيمه اي حاضر در بورس در مدت 38 ثانيه به فروش رسيد.
علي صحرايي در رابطه با عرضه سهام بيمه البرز در روز چهارشنبه اظهار داشت: 26 ميليون سهم اين شركت از طريق 540 ايستگا ه كاري شركت هاي كارگزاري سراسر كشور عرضه شد و اين تعداد سهم در مدت 38 ثانيه به فروش رسيد.
وي ادامه داد: هر سهم بيمه البرز 629 تومان و 3 ريال كشف قيمت شد و با توجه به پيش بيني سود 82 توماني هر سهم، نسبت قيمت به درآمد (E/P) بيمه البرز 8/7 مرتبه برآورد شد.
به گفته صحرايي، تعدادي از سهام معامله شده اين شركت ابطال خواهند شد كه در آينده اعلام مي شود.
وي با اشاره به اينكه 3 درصد از سهام شركت حفاري شمال در 36 ثانيه به فروش رسيده بود، ابراز داشت: با توجه به اينكه در عرضه اوليه بيمه البرز 10 درصد از سهام در 38 ثانيه خريداري شده و از لحاظ درصد سهام بيشتر از حفاري شمال است، ركوردي در بازار سهام به شمار مي رود.
گفتني است نماد معاملاتي بيمه البرز در ساعت 45:10 دقيقه ديروز بازگشايي شد تا 500 ايستگاه معاملاتي براي خريد اين تعداد از سهام اقدام كنند كه سهم هر ايستگاه معاملاتي در عرضه اوليه سهام بيمه البرز، از سوي ناظر بازار 52 هزار سهم اعلام شده بود.
در همان دقايق ابتدايي عرضه، 26 ميليون سهم بيمه البرز با قيمت هر سهم شش هزار و 293 ريال خريداري شد تا ارزش كل معاملات بيمه البرز به 16 ميليارد و 362 ميليون تومان برسد.
با ورود بيمه البرز به بورس اوراق بهادار، صنعت بيمه به جمع صنايع بورسي پيوست تا تعداد صنايع بورسي به 39 برسد.
جواد فرشباف ماهريان رئيس كل بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران در گفت وگو با موج با ابراز خرسندي از فروش سهام اولين شركت بيمه اي در بورس در كمتر از يك دقيقه اظهار داشت: فروش سهام اولين شركت بيمه اي در بورس ظرف 38 ثانيه، نشان دهنده توانمندي شركت هاي بيمه اي و كارايي مطلوب اين شركت ها است.

 



با اعلام اسامي از سوي سازمان توسعه تجارت ورود 26 قلم كالاي بي كيفيت به كشور ممنوع شد

سازمان توسعه تجارت فهرست كالاهاي مغاير با استانداردهاي مورد قبول را كه ورود آنها به كشور غيرمجاز شناخته شده اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما، به دنبال دستور وزير بازرگاني براي تشكيل كارگروه ويژه به منظور اجراي روش هاي شناسايي كالاهاي وارداتي فاقد كيفيت و نحوه جلوگيري و يا كاهش واردات آنها، سازمان توسعه تجارت فهرست 26 قلم كالاي فاقد كيفيت كه ورود آنها از اين پس به كشور ممنوع خواهد بود را اعلام كرد. كالاهاي اعلام شده به شرح زير است:
7 نوع نوت بوك با مارك توشيبا توليد چين، SORRY توليد ايرلند، سوزوكي توليد چين، سوني توليد چين، HNCAV توليد چين، hp توليد چين، XTHI توليد چين، صفحه سنگ برش با مارك KNPEX توليد چين، پتو با نام تجاري Composition، شيرآلات، شيلنگ و شيلنگ باد با نام تجاري ويكتوري پروفشنال و هر نوع شيلنگ و شيرآلات چيني، كليد مينياتوري با نام تجاري LV چين، شمع خودرو با نام هاي تجاري شامپيون و EYQVEM توليد چين و مكزيك، شيرآلات و شيرفلكه با نام تجاري BM توليد چين، لوازم برقي خانگي و اتو مو با نام تجاري JUNMA توليد چين، اتومو با نام تجاري گرونديك توليد چين، هر نوع الكتروموتور اسپين موتور توليد چين و PEDROLLO، الكترو آدا توليد ايتاليا، دو نوع فيلتر روغن چيني با نام هاي تجاري مان فيلتر و موبيس كه براي خودروهاي شخصي و ميني بوس به كار گرفته مي شوند.
ثبت سفارش ممنوع
سرپرست سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينكه اين كالاها از طريق سازمان استاندارد رصد شده است، گفت: بيشتر اين كالاهاي بي كيفيت با تغيير نام تجاري شركت اصلي يا جعل برند اصلي وارد كشور شده است.
بابك افقهي با اشاره به اينكه 75 درصد از اين كالاهاي بي كيفيت از چين وارد مي شود افزود: در اين كالاها محصولاتي از ايتاليا، آلمان، تايوان، قزاقستان و مكزيك به چشم مي خورد.
وي به مردم توصيه كرد با خريد كالاهاي وارداتي ضمانت دار از طريق نمايندگي هاي فروش، سازمان توسعه تجارت ايران را در جلوگيري از واردات اين نوع كالاها ياري كنند.
وي به توليد كنندگان و واردكنندگان اين دسته از كالاها اعلام كرد: ورود كالاهاي وارداتي به كشور كه مغاير با استانداردهاي مورد قبول سازمان استاندارد، سازمان حفظ نباتات، وزارت بهداشت و ساير دستگاههاي مجاز نظارتي باشد، غيرمجاز اعلام مي شود و اين كالاها از همان بدو ورود در گمركات به كشور مبداء برگشت داده مي شوند و چنانچه در محموله هاي بعدي تكرار شود و تطابق با معيارهاي كيفي از سوي برندهاي مذكور رعايت نشود، در فهرست سياه واردات به كشور خواهند رفت و از ورود آنها جلوگيري خواهد شد.
سازمان توسعه تجارت از امروز ثبت سفارش اين كالاها را ممنوع كرد. همچنين در مرحله دوم فهرست كالاهاي فاقد كيفيت يا تقلبي وارداتي اعلامي براي اطلاع عموم هموطنان منتشر خواهد شد.

 



مديرعامل شركت پست اعلام كرد دستگاه هاي مكانيزه خدمات پستي در تهران راه اندازي مي شود

دستگاه هاي ATM پستي به زودي در باجه ها و مناطق پستي تهران راه اندازي مي شود.
محمدحسن محبيان مديرعامل شركت پست به مناسبت روز جهاني پست (17 مهر ماه - 9 اكتبر) در جمع خبرنگاران خدمات جديد اين شركت را اعلام كرد.
وي گفت: دستگاه هاي سلف سرويس پستي تا 2 كيلو مرسولات پستي را قبول مي كند و به صورت شبانه روزي آماده ارائه خدمت است. وي افزود: اين سرويس به طور آزمايشي در يكي از مناطق پستي تهران در حال خدمت دادن به مردم است و به زودي در مناطق پستي تهران و سپس در نقاط پرجمعيت كشور و مراكز استان ها راه اندازي مي شود. محبيان گفت: موزعين اين شركت نيز از اين پس به كامپيوترهاي دستي مجهز مي شوند كه از اين طريق مي توانند مسيرهاي تحويل مرسوله را الكترونيكي رديابي كنند، ضمناً تحويل مرسوله با اين دستگاه ها انجام مي شود و مردم مي توانند از اين طريق از سرنوشت كالاي پستي خود باخبر شوند.
وي درباره تعرفه هاي پستي گفت: از سال 82 تاكنون در نرخ هاي تكليفي اين شركت هيچ تغييري انجام نشده و به دليل زيان ده بودن شركت مابه التفاوت هزينه ها را دولت پرداخت مي كند. مديرعامل شركت پست خاطرنشان كرد: طي يكسال گذشته بيش از يك ميليارد مرسوله پستي در شبكه پستي كشور جابجا شده و 7 هزارنفر مامور پست روزانه بيش از 3 ميليون مرسوله را در شهرها و روستاها جابجا مي كنند.
وي يادآور شد: شركت پست با ارائه 100 نوع سرويس متنوع در 29 هزار نقطه كشور تماس ايجاد كرده كه اين نقاط از طريق 5 هزار مسير مبادله پستي انجام مي شود. مديرعامل شركت پست با اشاره به همكاري هاي بين المللي گفت: شركت پست جمهوري اسلامي ايران با 17 كشور در دنيا موافقت و تفاهم نامه امضا كرده و در ادامه همين همكاري ها از يك سال گذشته خط زميني پست ايران و اروپا را ه اندازي شده است.
وي گفت: با ايجاد اين خط كانتينري بين المللي زمان ارسالي مرسولات به اروپا از 10 تا 18 روز به 4 روز كاهش يافته است. محبيان در ادامه اين نشست خبري از افتتاح چندين طرح عمراني و فناوري هاي پستي با اعتباري بالغ بر 310 ميليارد ريال خبر داد و گفت: بهره برداري از ساختمان هاي ادارات كل خراسان شمالي، رضوي و جنوبي و سالن تجزيه و مبادلات فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) از جمله اين طرح هاست.
وي با تاكيد بر روند خصوصي سازي و تسريع در اين زمينه گفت: با توجه به لزوم ورود اپراتورهاي خصوصي و افزايش سرعت نقل و انتقال اطلاعات در شبكه ارتباطي پستي كشور، روند خصوصي سازي شركت پست در چارچوب ابلاغ سياست هاي كلي اصل 44 با جديت در شركت پست دنبال مي شود و عرضه سهام اين شركت از طريق بورس فراهم شده است.

 



معاون وزير راه و ترابري: خودروهاي گشت راهداري به سيستم ردياب مجهز مي شوند

مسئولان راهداري 17 استان برفگير كشور براي مقابله با مشكلات جاده اي در فصل زمستان، گردهم آمدند.
به گزارش خبرنگار ما، در اين نشست شهريار افندي زاده معاون وزير راه و ترابري و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي اظهار داشت: حدود 80 هزار كيلومتر راه اصلي و فرعي در سراسر كشور وجود دارد كه نگهداري از اين راه ها كارآساني نيست و با توجه به اين كه 5 هزار كيلومتر آن از مناطق سردسير مي گذرد، نگهداري از آنها به توجه بيشتر مسئولين راهداري نياز دارد.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور خاطرنشان كرد: براي اين كه اين سازمان در امر نگهداري، ترميم، ارتقا، و توسعه راه ها فعاليت كند، سالانه به 3000 ميليارد تومان بودجه نياز دارد كه در حال حاضر حداكثر 800 ميليارد تومان آن تامين و در اختيار ما قرار گرفته است.
وي در ادامه به تعداد راهداري هاي سيار اشاره كرد و گفت: در حال حاضر يكصد راهدارخانه سيار وجود دارد كه تا پايان امسال اين تعداد، طبق بررسي ها و مكان يابي راهداري، دو برابر مي شود و كانكس ها داراي امكانات متناسب با شرايط محل استقرار هستند و با احداث آنها فاصله بين راهدارخانه ها را كمتر مي كنيم.
وي در خصوص تجهيز خودروهاي گشت راهداري گفت: با توجه به اين كه در حال حاضر 650 خودرو گشت راهداري در مناطق مختلف مستقر هستند، همه اين خودروها تا پايان سال جاري به سيستم GPS مجهز مي شوند. معاون وزير در اين خصوص افزود: مرتبط كردن اين واحدهاي گشت سيار به مراكز كنترلي و مديريتي براي ما از موارد مهم محسوب مي شود كه با توجه به اين مورد در استان هاي تهران، آذربايجان غربي، خراسان رضوي و قزوين مركز مديريت راه اندازي شده و فعاليت خود را آغاز كرده است كه تا پايان سال يا اوايل سال بعدي اين سامانه در تمامي استان ها شروع به فعاليت مي كند.
وي با اعلام نارضايتي خود از مديريت علائم جاده اي تصريح كرد: تابلوهاي نصب شده در جاده هاي كشور در جا هاي مناسب قرار ندارد و به صورتي نيست كه مورد اعتماد مردم باشد، در اين راستا به تمامي مديران راهداري هاي استان ها ابلاغ كرده ايم كه سه تابلوي شروع سرعت، ميزان و پايان آن را در محل مناسب نصب كنند.
لازم به ذكر است، در طول اين مراسم، قسمت اصلي عبور پل زيرگذر مشا توسط دكتر افندي زاده از سه راه مشا به سمت امامزاده هاشم با سرمايه گذاري بالغ بر
3/5 ميليارد ريال به طول 5 كيلومتر افتتاح شد.

 



گزارش نشريه فارين پاليسي اقتصاد جهاني مانند قمارخانه اداره مي شود

نشريه فارين پاليسي در تازه ترين گزارش خود به بررسي اجلاس اخير گروه 20 در پيتس بورگ آمريكا به قلم «مارك انگلر» پرداخت و با تشبيه آن به قمارخانه (كازينو) كاپيتاليسم نوشت: اجلاس گروه 20 در پيتس بورگ (24 و 25 سپتامبر 2009) سران مهمترين بازيگران اقتصاد جهاني را گردهم آورد و آنها را به بازسازي سيستم مالي در قلب بحران اقتصادي سرگرم ساخت.
اين نشريه در ادامه نوشت، تغيير وضعيت موجود در برنامه كاري آنها بود و سران ايالات متحده ادعا كردند كه به تغيير لازم رسيده اند. در پايان اجلاس، نيويورك تايمز بيانيه نهايي جلسه را بعنوان تغيير مهم ذكر كرد و گزارش نمود كه رهبران گروه بيست، براي تغيير شكل اقتصاد جهان به توافق رسيده اند.
به نوشته فارين پاليسي تغييراتي كه در اجلاس قول داده شد بسيار مهمتر از اصلاحات نسبتاً جزئي بود كه واقعاً مورد بحث قرار گرفت و تغييرات جزئي كه نهايتاً مورد توافق قرار گرفت احتمالا در عمل، كمتر از آنچه انتظار مي رود خواهند بود. حتي معمول ترين اصلاحات با مخالفت شركت كنندگان معيني روبرو شد. در واقع، با توجه به عمق ركود يك سال گذشته و حجم نياز عمومي براي تغيير، تعجب واقعي در اين است كه چه تغيير شكل هاي بسيار كوچكي تاكنون صورت گرفته است.
بسياري از موارد دستور كار پيتس بورگ، به خودي خود بد نبودند و تنها از لحاظ دامنه كاربرد محدود بوده و در محاصره شركت كنندگان در اجلاس بودند. گروه بيست با اعلام اين نكته كه به ذخاير سرمايه اي بسيار بيشتر از طرف بانك ها و ديگر موسسات مالي نياز دارد، در جهت صحيح حركت كرد.اين نشريه در پايان با تشبيه اجلاس اخير سران گروه 20 در پيتس بورگ آمريكا به قمارخانه تصريح كرد: سران سرمايه داري اقتصاد جهان را هم چنان مانند يك قمارخانه اداره مي كند.
تناقض گويي مديران يك موسسه درباره پايان بحران
رئيس موسسه مالي اچ اس بي سي تاكيد كرد، شديدترين بحران مالي و اقتصادي جهان كه پس از جنگ جهاني دوم سابقه نداشت، پايان يافته است.
به گزارش بلومبرگ، استفان گرين تصريح كرد، شرايط اقتصادي جهان نسبت به ماههاي قبل بهتر شده است.
وي كه در حاشيه نشست مشترك صندوق بين المللي پول و بانك جهاني سخن مي گفت، افزود، گرچه شرايط بهتر شده ولي همچنان نگراني هاي زيادي درخصوص اقتصاد جهاني وجود دارد. هنوز نااطميناني ها و ريسكهاي زيادي اقتصاد جهان را تهديد مي كند.
اظهارات گرين در حالي است كه مايكل گوئگ هگان مديرعامل موسسه اچ اس بي سي روز گذشته در مصاحبه با روزنامه فايننشال تايمز نسبت به وقوع دور دوم موج بحران اقتصادي و مالي در جهان هشدار داد و گفت، ما بايد در شرايط كنوني خيلي مراقب باشيم. افزايش سريع و بالاي رشد اقتصادي جهان به ضرر كليه كشورها خواهد بود.
براساس اين گزارش، گرچه شرايط اقتصادي جهان بهبود يافته ولي شركت كنندگان در نشست مشترك صندوق بين المللي پول و بانك جهاني تمايلي ندارند تا رشد و رونق اقتصادي جهان را با ثبات و پايدار قلمداد كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14