(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 مهر 1388- شماره 19482
 

تخم مرغ بينايي را تقويت مي كند
زندگي در سايه وب
بزرگسالان خشن در كودكي زياد آب نبات مي خوردند!
فريب ماسك هاي زيبايي را نخوريد
هرچه سنتي تر، پولدارتر
عناب درمانگر خشكي سينه و سرفه



تخم مرغ بينايي را تقويت مي كند

تخم مرغ از جمله مواد غذايي پرخاصيتي است كه مصرف به جا و به اندازه آن تأمين كننده بسياري از نيازهاي بدن است. همچنين اين ماده غذايي داراي مقادير فراواني پروتئين امگا 3 و ويتامينA است.
تخم مرغ سالم را مي توان تنها تا يك ساعت پس از توليد آن به صورت خام مصرف كرد اما پس از آن حتماً بايد به صورت پخته استفاده شود؛ چراكه با گذر زمان ميكروبي به نام سالمونلا ازطريق پوست آهكي آن نفوذ كرده و باعث آلودگي آن مي شود كه مصرف آن علاوه بر ايجاد بيماري، باعث ورود پروتئيني به نام آويدين در بدن مي شود كه وجود اين پروتئين مانع جذب بيوتين (ويتامينH) خواهد شد.
استفاده از تخم مرغ خام يا به عبارتي مصرف سفيده آن به صورت خام باعث بروز عوارضي از جمله مشكلات پوستي و چشمي مي شود.
براي افراد، مصرف روزي يك عدد تخم مرغ كفايت مي كند. در زرده تخم مرغ علاوه بر وجود مواد و املاح موردنياز بدن، ويتامينA نيز موجود است كه براي سلامت پوست و چشم بسيار ضروري و مفيد است و نبود آن به خصوص در بينايي خطرناك است. بنابراين مصرف مناسب اين ماده غذايي مي تواند تضميني بر سلامتي باشد.

 



زندگي در سايه وب

عليرضا سزاوار
گسترش شديد فناوري اطلاعات و ارتباطات در جامعه به طور روزافزوني نمود پيدا كرده است و با تمامي جنبه هاي زندگي از تحصيل مدرسه تا محل كار، خدمات بانكي، خريد و فروش و... خود را آشكارا نشان مي دهد و اين فناوري ها در دنياي امروز نقش مهمي در زندگي نوجوانان ايفا مي كند كه به سرعت در حال افزايش است. به طوري كه تعداد افراد 19-9 سال كه از كامپيوتر در منزل استفاده مي كنند از 27 درصد در سال 1994 به
77 درصد در سال 2009 افزايش يافته است. استفاده از اينترنت نيز از 12 به 65 درصد در اين دوره
5 ساله افزايش پيدا كرده است. اما آيا اين فناوري زندگي كودكان را بهبود مي بخشد؟
به رغم جنبه هاي مثبت از قبيل جنبه هاي آموزشي و ارائه خدمات ارتباطي و... رايانه و اينترنت جنبه هاي منفي نيز دارند. استفاده كنترل نشده كامپيوتر به ويژه وقتي با ديگر فناوري ها از قبيل تلويزيون همراه باشد، نوجوانان را در معرض خطر اثرات مضر آن بر تكامل فيزيكي، اجتماعي و رواني قرار مي دهد كه از جمله آنها مي توان به مشكلات بينايي، صدمات سيستم اسكلتي، چاقي، اثر بر مهارت هاي اجتماعي، مشكلات ارتباطي در خانواده و اعتياد الكترونيكي اشاره كرد.
در دنياي امروز كه عصر فوران اطلاعات ناميده مي شود، دغدغه بسياري از والدين آگاهي يافتن از آموخته هاي فرزندان شان و به نوعي نظارت بر نحوه يادگيري آنها است. در واقع مي توان دو جنبه رشد در ذهن كودك تشخيص داد، در يك طرف چيزي است كه مي توان آن را جنبه روانشناسي اجتماعي رشد ناميد و آن عبارت است از آنچه كودك از خارج و به وسيله خانواده، مدرسه و انتقال تربيتي كسب مي كند و در طرف ديگر رشد ديگري وجود دارد كه مي تواند خود به خودي ناميده شود كه آن را، رشد خود هوش مي نامند كه عبارت است از آنچه كودك به وسيله خودش ياد مي گيرد.
ريچارد داگلاس جامعه شناس دانشگاه اوهايو در پاسخ به اين سؤال كه تاثيرات كامپيوتر در كدام جنبه هاي رشد كودك موثرتر است، مي افزايد:«در كودكان هم مهارت هاي روانشناختي و جامعه شناختي بايد افزايش يابد و هم دانش اكتسابي او در زمينه هاي مختلف رشد كند. آنچه تلويزيون به كودك مي دهد ممكن است در رشد روانشناختي و هوش انتزاعي او موثر بوده و تاثيراتي روي رشد فردي اش داشته باشد، اما به لحاظ جسماني و هوش اجتماعي نمي تواند پاسخگوي نيازهاي او باشد.» اين جامعه شناس در ادامه مي افزايد؛ «استفاده بيش از حد از اين وسايل سبب مي شود كودك از نظر جسماني دچار ضعف شود و در منحني رشد او تغييراتي ايجاد شود. در صورتي كه رسانه آنچنان بر زندگي كودك احاطه داشته باشد كه او را از ساير فعاليت هاي اجتماعي نظير بازي با هم سن و سالان دور سازد، كودك در فضايي مجازي رشد و زندگي مي كند. اين فضاي مجازي با زندگي واقعي بسيار فاصله دارد و سبب مي شود در آينده تطبيق پذيري كودك با جامعه دچار مشكل شود.»
چگونه نظارت كنيم؟
بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه كامپيوتر و تلويزيون بر رشد و تقويت هوش كودك اثرات مخربي بر جاي مي گذارد چرا كه ادبيات تلويزيوني مانع پيشرفت و رشد هوش كودك است. اگر كودكان بيش از حد به تماشاي برنامه هاي آن بنشينند، ذهن آنها ديگر گنجايش فكرهاي خلاقانه را نخواهد داشت. اين اتفاق آنجا رخ مي دهد كه ذهن كودك به نورهاي درخشان ساطع شده از تلويزيون واكنش نشان مي دهد و پروسه تفكر متوقف مي شود. در اين رابطه صنايع تلويزيون سازي با اين مسئله به مقابله برمي خيزند. آنها محصولات خود را در برنامه هاي مخصوص كودكان معرفي مي كنند و تقريباً هر ده سال يك بار، صنايع تلويزيون سازي با معرفي محصولي جديدتر، متفاوت و حتي بزرگ تر، خود را در ذهن مشتري بالاتر مي برند. با توجه به مسائل مطرح شده بايد بدانيم كه مانيتور كامپيوتر هم اثرات مشابهي، ناشي از نورهاي ساطع شده از آن، بر جاي مي گذارد.
محققان در آزمايشي دانش آموزان را به سه گروه تقسيم كرده اند و اطلاعات يكساني را در اختيار آنها گذاشته اند. گروه اول اطلاعات را از طريق مطالعه به دست مي آوردند، گروه دوم از طريق مشاهده فيلم و گروه سوم همان اطلاعات را به وسيله مانيتور كامپيوتر كسب مي كردند. پس از آن اعضاي هر سه گروه در ميزان حفظ اطلاعات مورد آزمايش قرار گرفتند، درگروه اول به طور متوسط 85 درصد دانش آموزان پس از مطالعه قادر به يادآوري اطلاعات بودند. اين عدد در گروه دوم بين 25 تا
30 درصد و در گروه سوم به متوسط 3 تا 5 درصد مي رسيد.
در واقع اگر نوجوان مدت زمان زيادي را در مقابل صفحه كامپيوتر بگذراند، از ورزش و ديگر فعاليت هايي كه براي تكامل وي مفيد است بي بهره مي شود. به علاوه كودكان ممكن است در معرض محتويات خشن كه در حد سن آنها نيست قرار گيرند. دسترسي به چنين مطالبي ممكن است كاملا تصادفي يا عمدي باشد. همواره از طرف متخصصان هشدارهاي مكرر داده شده كه صدمات بهداشت رواني از طريق اين گونه برنامه ها به كودكان و نوجوانان به ويژه در ايجاد مسائلي مانند خشونت، اعتياد، رفتارهاي ضداجتماعي، سست شدن مباني خانواده و اشاعه جرم و جنايت در طيف وسيع در بسياري موارد جبران ناپذير است.
فناوري هاي جديد همچون تلويزيون و كامپيوتر همواره در ذهن و تفكر فرزندان تغييراتي ايجاد مي كنند بنابراين لازم است فرزندانمان را از ابتدا در جهت افزايش توانايي در فكر كردن تشويق كرده و پس از آن كامپيوتر در اختيارشان بگذاريم. ده سال اول زندگي آنها بايد بر پايه كسب دانش سپري شود تا خطر منقطع شدن رشد ذهني او به صفر نزديك شود. در چند سال اخير كامپيوتر واينترنت به تدريج تا حدي جاي تلويزيون را گرفته است و احتمال مي رود در آينده اي نزديك نقش عمده تري از تلويزيون را در زندگي كودكان و نوجوانان داشته باشد.
تحقيقات بيانگر خطراتي ناشي از كاربرد بي رويه و غلط از آن است كه تمامي كاربران به ويژه نوجوانان را تهديد مي كند. براي اطمينان از استفاده بهينه و اينكه كامپيوتر زندگي كودكان را در حال و آينده بهبود ببخشد، بهتر است والدين با كامپيوتر آشنايي يابند و در مورد نحوه استفاده از كامپيوتر با آنها صحبت كنند. حتي والدين مي توانند از نرم افزارهاي فيلتركننده براي جلوگيري از مشاهده محتويات نامناسب استفاده كنند. چنين نرم افزارهايي مي توانند نشاني تمام سايت هايي كه فرزندشان به آنها سر زده را ثبت كنند تا والدين بعد آنها را بررسي كنند. همچنين والدين بايد نوجوانانشان را به تعامل با خانواده به جاي استفاده بيش از حد از كامپيوتر، تشويق كنند.
در مجموع مي توان گفت فناوري هاي نوين چون كامپيوتر و اينترنت روز به روز با رشد سرسام آور وارد زندگي افراد مي شوند و در اين ميان كودكان و نوجوانان بستر مناسبي براي جذب اين فناوري ها را دارند؛ به همين علت بهتر است به جاي مبارزه با اين تكنولوژي ها، خانواده راه ورود صحيح اين تكنولوژي را به روي فرزندان خود بگشايند.

 



بزرگسالان خشن در كودكي زياد آب نبات مي خوردند!

دانشمندان ولزي دريافتند افرادي كه در دوران كودكي خود به ميزان قابل ملاحظه اي آب نبات مي خورند در بزرگسالي با بيشترين احتمال توسعه رفتارهاي خشونت طلبانه مواجه مي شوند.
محققان دانشگاه كارديف در ولز با مطالعه بر روي 17 هزار و 500 فرد، عادت آب نبات خوردن آنها در كودكي و سوءپيشينه جزائي آنها در بزرگسالي را مورد بررسي قرار دادند.
نتايج اين تحقيقات نشان داد احتمال بروز رفتارهاي خشونت طلبانه در 34 سالگي در كساني كه در دوران كودكي هر روز شكلات و آب نبات مي خوردند 69 درصد و اين احتمال در بين كساني كه به صورت يك عادت روزانه در كودكي آب نبات نمي خوردند 42 درصد بود.
اين ارتباط از دلايل بيولوژيكي مثل حضور موادمخدر شيميايي در آب نباتها نشأت نگرفته است بلكه بيشتر به شكل آموزش رفتاري ناصحيح مربوط مي شود. دادن مرتب شكلات و آب نبات به كودكان به آنها ياد مي دهد كه براي به دست آوردن چيزي نياز به اصرار بيش از حد است و اين مي تواند آنها را به رفتارهاي ناهنجار رهنمون كرده و در پايان آنها را به بزهكاري وادار كند.»
اين مسئله مي تواند دليل ديگري نيز داشته باشد. به طوري كه دادن آب نبات زياد به كودك اغلب به معني آن است كه كودك عصبي، ناآرام و خشونت طلب است. در حقيقت والدين براي آرام كردن كودكان عصبي خود به عنوان جايزه به آنها مقدار زيادي آب نبات و شكلات مي دهند.

 



فريب ماسك هاي زيبايي را نخوريد

به گفته يك متخصص پوست؛ ماده اي كه حالت پوشاننده روي پوست داشته باشد موجب تشديد جوش مي شود، حتي رطوبت هوا و سونا و بخور نيز آن را تشديد مي كند.
اين ماسك ها كه عمدتا از ميوه ها ساخته مي شوند علاوه بر زمان بر بودن آنها ممكن است به دليل مواد سازنده، حساسيت پوستي ايجاد كنند و در مواردي نيز امكان ايجاد حساسيت به نور آفتاب نيز وجود دارد. به همين دليل كرم هاي مرطوب كننده بهتر است جايگزين اين ماسك ها شوند.
اسيدهايي كه در ميوه هاي موجود اين ماسكهاي زيبايي وجود دارد ممكن است موجب ايجاد حساسيت پوستي شود.
پوست بدن انسان داراي قدرتي است كه مي تواند تا 600 برابر حجم خود مايع جذب كند، به همين دليل است كه پس از استحمام، پوست متورم مي شود و پس از مدتي به حالت طبيعي خود باز مي گردد.
ماسك هاي زيبايي نيز با همين روش موجب طراوت آني و رضايت بخش پوست مي شوند اما پس از مدتي به دليل اينكه لايه هاي مرده شاخي پوست كه در سطح پوست قرار دارند مايع جذب شده را از دست مي دهند به حالت اول باز مي گردد.

 



هرچه سنتي تر، پولدارتر

مردهايي كه با اين فكر و اعتقاد بزرگ مي شوند كه جاي زن در خانه است و كارش خانه داري و بچه داري ممكن است «سنتي» خوانده شوند، اما مي توانند از نظر درآمد از بقيه مردها بسيار جلو بيفتند. براساس تحقيقي كه در ايالات متحده انجام و نتايج آن در نشريه «روانشناسي كاربردي» منتشر شده است، اين مردها به طور مداوم از مردهايي كه «فكر بازتر و مدرن تري» دارند، درآمد بيشتري دارند. منظور از درآمد بالاتر در اينجا به طور متوسط 8500 دلار در سال بيشتر از بقيه مردهاست.
به عقيده يك روانشناس انگليسي، مرداني كه در روابط شخصي و خصوصي خود اعمال قدرت مي كنند در محل كار خود هم اين خصوصيت را حفظ مي كنند و به كار مي گيرند. محققان دانشگاه فلوريدا در اين تحقيق روي يك گروه بزرگ متشكل از 12686 مرد و زن متمركز شدند. آنها اولين بار در سال 1979 كه اين گروه بين 14 تا 22 سال سن داشتند با آنها مصاحبه كردند و در دو دهه بعد سه مصاحبه ديگر انجام دادند. آخرين مصاحبه با اين زن ها و مردها در سال 2005 انجام شد. محققان از آنها پرسيدند به نظرشان جاي زن در خانه است يا نه و آيا فكر مي كنند اشتغال زن ها باعث بالا رفتن نرخ بزهكاري نوجوانان مي شود؟ مي توان حدس زد بيشتر مردها به اين دو پرسش پاسخ مثبت مي دادند، اما همان طور كه مي توان پيش بيني كرد اين روزها مردها و زن ها كمتر سنتي فكر مي كنند و از اين نظر در طول زمان فاصله آنها خيلي كم شده است. اما نكته جالب اين است كه وقتي از مردها در مورد ميزان درآمدشان پرسيدند مردها به دو گروه تقسيم شدند. آنها كه نظرات «سنتي تري» داشتند درآمدشان بسيار بيشتر بود.
از طرف ديگر زن هايي كه نظر مخالف داشتند، يعني كار بيرون از خانه را حق زن ها مي دانستند، به طور متوسط سالانه 1500 دلار بيشتر از زن هاي «سنتي» درآمد داشتند. دكتر تيموتي جاج كه به همراه پت ليوينگستون در مورد جنسيت و نقش آن در درآمد افراد تحقيق و نتايج آن را در جديدترين شماره نشريه «روانشناسي كاربردي» منتشر كرده، مي گويد؛ «نتايج اين تحقيق ثابت مي كند افراد سنتي تر هميشه در پي آن هستند كه تمايز و جدايي تاريخي كار در بيرون و كار در خانه را حفظ كنند.» دكتر ماگدالنا زاويسا روانشناسي كه در دانشگاه وينچستر تدريس مي كند، معتقد است با چند نظريه مي توان اين اختلاف را توضيح داد؛ يكي اينكه «مردهاي سنتي تر به دليل علاقه و گرايش به قدرت معمولاً منابع، مثلا پول را در اختيار مي گيرند و دنبال زن هايي مي گردند كه تسليم باشند.» خانم زاويسا نظريه ديگري را هم مطرح كرده كه چندان واقع گرايانه به نظر نمي رسد . او مي گويد؛ «يك نظريه ديگر اين است كه كارفرماها معمولاً به مردهايي ترفيع مي دهند كه تنها نان آور خانه اند. در واقع اين را مي فهمند كه مردهاي نان آور براي اينكه از پس خانواده هاي خود برآيند به حمايت بيشتري نياز دارند.»
ترجمه: امير ستارزاده

 



عناب درمانگر خشكي سينه و سرفه

خوردن عناب براي افرادي كه در فصل سرما از خشكي سينه و سرفه رنج مي برند، مفيد دانست.
جوشانده عناب، گرفتگي صدا، آسم و تنگي نفس را برطرف مي كند.تغذيه مناسب و مصرف موادغذايي زود هضم مانند آب و آبميوه تازه، گريپ فروت كه حاوي ميزان بالايي از ويتامينC است و به سم زدايي كبد كمك مي كند. سوپ همراه با سبزيجات، سالادها، مرغ و ماهي آرام پز از بيماري شايع فصل سرما (سرماخوردگي) جلوگيري مي كند.مصرف سوپ مانند داروي پني سيلين است. اثر سوپ در مقابله با سرماخوردگي نه به خاطر وجود گوشت بلكه به خاطر سبزيجات موجود در آن است كه گرفتگي مجراي تنفسي را بهبود مي بخشد.
افراد براي مصون ماندن از سرماخوردگي از خوردن زياد شير و ساير محصولات لبني پرهيز كنند زيرا مطالعات نشان داده مواد موجود در شير موجب آزادسازي «هيستامين» مي شود كه اين ماده باعث آبريزش و گرفتگي بيني و سينوس ها مي شود.
در مقابل، خوردن غذاهاي تندي كه باعث ريزش اشك از چشمان مي شود به دليل تأثير برروي مجراي بيني و تقويت سم زدايي، مي تواند در مبارزه با سرماخوردگي مفيد باشد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14