(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 16 مهر 1388- شماره 19482
 

پارلمان تركيه حمله به مواضع پ.ك.ك را براي يك سال ديگر تمديد كرد
اعتراض بيروت به پروازهاي جاسوسي رژيم صهيونيستي در آسمان لبنان
چالش هاي جديد اوباما (چشم انداز)
در پي استقرار نظاميان بيشتردر بيت المقدس هنيه : مسجدالاقصي خط قرمز ماست
كيسينجر: اعزام تفنگدار جديد هم آمريكا را از بحران افغانستان نجات نمي دهد
اعتصاب پشت اعتصاب كارگران و كاميونداران فرانسوي دست از كار كشيدند
البرادعي رقيب حسني مبارك در انتخابات رياست جمهوري مصر
آغاز مذاكرات پادشاه عربستان و رئيس جمهور سوريه در دمشق
تظاهرات مردم يمن عليه رئيس جمهور و جنگ در صعده
مخالفان در گينه خواستار كناره گيري حاكم نظامي از قدرت شدند
گفت وگوي انتخاباتي فرستاده سازمان ملل با آيت الله سيستاني در نجف اشرف



پارلمان تركيه حمله به مواضع پ.ك.ك را براي يك سال ديگر تمديد كرد

پارلمان تركيه با ادامه حملات نظامي ارتش به مواضع حزب كارگران كردستان (پ.ك.ك) به مدت يكسال ديگر موافقت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، پارلمان تركيه با تمديد اختيارات دولت با ادامه حملات نظامي عليه شورشيان پ.ك.ك در مناطق شمالي عراق به مدت يك سال ديگر موافقت كرد.
براساس اين گزارش، 452 نماينده از 550 نماينده پارلمان تركيه به تمديد اين مسئوليت دولت راي مثبت داده و در مقابل 23 نماينده با آن مخالفت كردند.«احمد داود اوغلو»، وزير خارجه تركيه در اين باره به نمايندگان پارلمان گفت: باقي ماندن راهكار نظامي در كنار اتخاذ تدابير اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي توانمندي ما را در رويارويي با اعضاي پ.ك.ك افزايش خواهد داد و زمينه تحول جديد در كشور را فراهم خواهد كرد.

 



اعتراض بيروت به پروازهاي جاسوسي رژيم صهيونيستي در آسمان لبنان

ارتش رژيم صهيونيستي با بي اعتنايي به قطعنامه 1701 شوراي امنيت بار ديگر تماميت ارضي لبنان را نقض كرد.
به گزارش حيات به نقل از خبرگزاي سوريه (سانا) فرماندهي ارتش لبنان ضمن اعتراض به نقض حريم هوايي و دريايي لبنان روز گذشته در بيانه اي اعلام كرد كه نيروي دريايي و هوايي ارتش رژيم صهيونيستي طي دو روز گذشته چندين بار حريم هوايي و آبي اين كشور را نقض كرده است.
براساس اين بيانيه دو فروند هواپيماي جاسوسي رژيم صهيونيستي با نقض حريم هوايي لبنان در آسمان مناطق جنوب و بقاع ديده شدند و يك فروند كشتي جنگي ارتش اسرائيل به آب هاي لبنان وارد شد و به سوي قايق هاي ماهيگيري تيراندازي كرد.

 



چالش هاي جديد اوباما (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا
موفقيت و شكست رياست جمهوري آمريكا و شخص باراك اوباما با چند مسئله بزرگ ملي و بين المللي رابطه خواهد داشت كه مهم ترين آنها به قرار ذيل است:
(1) آيا آمريكا و باراك اوباما براي خروج محترمانه از باتلاق افغانستان فكري كرده و برنامه مشخصي دارد يا اينكه مانند رئيس جمهور اسبق آمريكا، ليندون جانسون كه با اعزام قواي زيادتر به ويتنام رياست جمهوري خود و شكست نظامي آمريكا را تضمين كرد، فاجعه بزرگتري را براي امپراتوري آمريكا رقم خواهد زد؟
(2) آيا آمريكا و باراك اوباما اين بار برعكس رؤساي سابق رياست جمهوري آمريكا، قدرت انقلابي و معنوي و عدالتخواهي مردم ايران را تشخيص داده و از صداقت جمهوري اسلامي ايران براي تحكيم صلح و امنيت منطقه و جهان استفاده خواهد كرد يا اينكه با ذهنيت و پيش فرض هاي 30 سال گذشته به اميد «اصلاحات» مورد پسند آمريكا و ضعف نظام، كوشش خواهد كرد اميال غيرواقعي خود را بار ديگر ارائه داده و به حرف «ديگران» گوش دهد؟
(3) آيا آمريكا و باراك اوباما در ديدگاه هاي خود نسبت به رژيم صهيونيستي اسرائيل و حل مسئله فلسطين به صورت عادلانه تجديدنظر اساسي مي كند يا اينكه گفتمان هاي كليشه اي دهه هاي پيشين را در چارچوب نقشه هاي جديد تكرار خواهد كرد؟
(4) آيا آمريكا و باراك اوباما از اشتباهات بزرگ خود در اشغال عراق درس گرفته اند؟ آيا تغييرات اساسي در انگيزه ها، اهداف و سياستگذاري هاي آمريكا در مورد عراق صورت گرفته است يا اينكه آمريكا در نقاب ديگر منتظر فرصت هاي سلطه گرائي در عراق و منطقه است؟
(5) آيا آمريكا و باراك اوباما خواهد توانست بحران بزرگ اقتصادي خود و دنيا را تا حدودي بهبود بخشد و نظام سرمايه داري را با تغييرات اساسي در زيرساخت هاي سازماني آن نجات دهد؟ آيا اوباما خواهد توانست مردم مأيوس و مضطرب و بعضاً نااميد آمريكا را كه در تاريخ معاصر اين كشور سابقه نداشت بار ديگر اميدوار و خوشبين كند؟ تا چه حد لايحه اصلاحات بهداشت و بيمه عمومي او براي اولين بار موفق خواهد شد، 50 ميليون آمريكائي بدون بيمه و بهداشت را از اين وضع نجات دهد؟
اينها پرسش هايي است كه اكثر قريب به اتفاق مردم دنيا و افكار عمومي آمريكا از اوباما دارند.
فرمانده ارتش آمريكا در افغانستان در گزارش مفصل و تكان دهنده اي كه به باراك اوباما داده و در رسانه ها هم منتشر شده است اظهار داشته كه وضع آمريكا و قواي ناتو در افغانستان به قدري وخيم است كه اگر قواي جديدي اعزام نشوند شكست آمريكا و متفقين حتمي است. آمريكا بيش از 60 هزار سرباز در افغانستان دارد و با قواي ناتو جمعاً حدود 130 هزار سرباز و افسر خارجي در اين جنگ دخالت دارند. آيا اوباما حاضر است. 40 هزار سرباز ديگر آمريكائي را روانه افغانستان كند؟ تلفات جاني آمريكائي ها در افغانستان ممكن است به تعداد 50 هزار سرباز كشته شده در ويتنام نرسد ولي هزينه اين جنگ بسيار بالاتر خواهد بود. نمايندگان كنگره آمريكا و كارشناسان هزينه جنگي افغانستان را در صورت ادامه چيزي بين 3 تا 6 تريليون دلار (هر تريليون هزار ميليارد است) تخمين مي زنند. در جنگ افغانستان از هر 10 نفر يك نفر كشته شده اند و 5 ميليون آواره و پناهنده به وجود آمده است. يكصد سال قبل امپراتوري انگلستان با آن ابهت و غرور در اشغال افغانستان شكست خورد. سي سال قبل شوروي ها با دادن تلفات فوق العاده مجبور به خروج از افغانستان شدند. معلوم نيست چه زماني نوبت آمريكا و ناتو خواهد رسيد.
طبق اظهارات «بازرس ويژه آمريكا در امور عراق» با خروج تدريجي قواي نظامي آمريكا از شهرهاي عراق به پايگاه هاي نظامي آن كشور در مزارع و روستاها، دولت آمريكا و وزارت دفاع ايالات متحده طبق قراردادهاي جداگانه، اداره و محافظت تأسيسات نظامي خود در عراق را به شركت ها و افراد غيرنظامي خواهد سپرد. به عبارت ديگر، در بسياري موارد آمريكائي هاي غير نظامي جايگزين نظاميان و ارتش آمريكا خواهند شد. طبق گزارش منتشره در واشنگتن پست، سفارت آمريكا در بغداد پرهزينه ترين سفارتخانه هاي آمريكا در دنياست و انتظار مي رود كه بودجه ساليانه آن بزودي از 5/1 ميليارد دلار به 8/1 ميليارد دلار افزايش يابد. در عين حال تلفات غيرنظاميان در عراق از هنگام آغاز جنگ تا امروز به 650 هزار نفر رسيده است.
وضع نامطلوب اقتصادي در آمريكا باعث شده است كه تعداد افراد بي خانمان و بدون مسكن كه اغلب در پناهگاه ها، پارك ها و خيابان ها مي خوابند، افزايش يابد. سازمان «اتحاديه ملي پايان دادن به بي خانماني» اخيراً اخطار كرده است كه بر اثر وضع اقتصادي در دو سال آينده يك ميليون و 500 هزار نفر به تعداد بي خانمان ها در آمريكا اضافه خواهد شد. در بسياري از ايالات و شهرهاي آمريكا مانند ساكرامنتو در كاليفرنيا تعداد بي خانمان ها 14 درصد در يكسال اخير اضافه شده است. در ايالت كاليفرنيا تعداد دانش آموزان و دانشجويان بي خانمان 224 هزار نفر است. در شهر بوستون در ايالت ماساچوست تعداد خانواده هاي بدون مسكن 22 درصد افزايش يافته است افزايش بيكاري در آمريكا در يكسال اخير(10 درصد جمعيت آمريكا بيكار هستند) باعث شده است كه بسياري از خانواده هاي طبقات متوسط و فقير به علت نپرداختن اقساط خانه خود به گروه بي خانمان ها بپيوندند، گرچه بسياري ديگر به علت نداشتن كار با فاميل و نزديكان خود زندگي مي كنند.
قاضي ريچارد گلدستون كه به جنايات غزه رسيدگي كرده طبق نوشته مجله نيشين اين هفته (19 اكتبر 2009) خود يك يهودي است به قدري از اظهارات خلاف واقع نخست وزير اسرائيل در مجمع سازمان ملل متحد ناراحت و عصباني شده، كه رهبران آن رژيم را به چشم پوشي جنايات و تحريف حقايق متهم كرده است.
دو هفته قبل در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد، تبليغات آمريكا عليه ايران و بويژه در مورد تأسيسات هسته اي جمهوري اسلامي ايران به قدري ناشيانه، باعجله، و بدون اطلاعات كافي تنظيم شده بود كه باعث شرمساري خود رسانه هاي آمريكا گرديد. الكساندر كاك برن، يكي از نويسندگان مجله آمريكائي نيشين در شماره اين هفته خود نوشت: تبليغات دولت اوباما عليه ايران مانند موشكي بود كه پس از پرتاب در فضا منفجر شد و بدون رسيدن به هدف خود به زمين فرود آمد؛ فريب كاري درباره ايران آن طور كه انتظار مي رفت كاركرد نداشت. آمريكا ادعا كرد كه با ماهواره هاي خود تأسيسات جديد انرژي اتمي ايران را تحت نظارت دارد ولي ايراني ها هميشه و به خوبي چشم هاي آمريكا را در آسمان مي بينند!

 



در پي استقرار نظاميان بيشتردر بيت المقدس هنيه : مسجدالاقصي خط قرمز ماست

نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي با استقرار گسترده در مناطق مختلف بيت المقدس و محوطه اطراف مسجدالاقصي، وضعيت فوق العاده در اين شهر را شدت بخشيدند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، سخنگوي پليس رژيم صهيونيستي در اين باره گفت: حضور امنيتي گسترده در اين شهر به دليل تظاهرات فلسطيني ها است كه قرار است در مناطق عرب نشين بيت المقدس شرقي برگزار شود.
وي از استقرار حدود 2000 تن از ماموران پليس و گارد مرزي رژيم صهيونيستي در بيت المقدس خبر داد.
سيلوان شالوم معاون اول نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز هدف از استقرار گسترده نيروهاي امنيتي اين رژيم در بيت المقدس را اعمال حاكميت اسرائيل در بيت المقدس براي جلوگيري از يك انتفاضه جديد توصيف كرد.
استقرار گسترده نيروهاي تازه نفس امنيتي در محوطه اطراف مسجد الاقصي در حالي صورت مي گيرد كه خطيب مسجدالاقصي و ديگر علماي فلسطيني روز جمعه را روز برگزاري تظاهرات، تجمع و تحصن گسترده فلسطينيان براي محكوميت حمله به مسجدالاقصي اعلام كرده اند.
در همين رابطه دولت حماس به رهبري اسماعيل هنيه نيز تاكيد كرد مسجدالاقصي يك خط قرمز است كه تمامي مسلمانان حاضرند جانشان را در راه آن فدا كنند.
دولت حماس در جريان نشست هفتگي خود تاكيد كرد كه ديگر محكوميت ها در قبال رفتار هاي دشمن صهيونيستي كارساز نيست و قدس كلاً در خطر است.
اين دولت بر لزوم برداشتن گام هاي موثر براي پايان بخشيدن به تجاوزات «اسرائيل» عليه مسجدالاقصي و صيانت از اين مكان مقدس تاكيد كرد و گفت كه امت هاي اسلامي و عربي بايد به نداي دكتر قرضاوي مبني بر اعلام روز جمعه به عنوان روز خشم و نفرت عليه اسرائيل لبيك بگويند.
اين دولت همچنين اعلام كرد: ما ممانعت تشكيلات خودگردان از برپايي تظاهرات ضد اسرائيلي عليه مسجدالاقصي را يك پشتيباني از مسجدالاقصي در جهت نابودي قدس و نقض آشكار حق ملت فلسطين در آزادي بيان به شمار مي آوريم.
از سوي ديگر، گروه هاي يهودي تندرو با انتشار اعلاميه هاي متعدد خواستار افزايش حملات گروهي به مسجدالاقصي در روزهاي برگزاري اعياد يهودي شده اند.
همچنين رژيم صهيونيستي همزمان با ادامه هتك حرمت مسجدالاقصي و حمله به فلسطيني ها در اين مكان مقدس، پروژه ساخت يك شهرك صهيونيست نشين جديد در قدس را آغاز كرده است.
اين شهر جديد كه «نوف متسيون» نام دارد در بخش شرقي قدس واقع است كه در آن بيش از 150 واحد مسكوني احداث مي شود.
دولت حماس و ساير گروه هاي مقاومت فلسطيني پيشتر درباره يهودي كردن قدس و مسجدالاقصي و تسلط بر اين مكان مقدس هشدار داده بودند.
نشريه فلسطيني المنار نيز از طرح مشترك رژيم صهيونيستي و آمريكا براي سلطه بر مسجدالاقصي از طريق مذاكرات خبر داد.
بر اساس اين طرح، كنترل زيرين مسجدالاقصي به طرف اسرائيلي و اداره و كنترل سطح بيروني آن به صورت مشترك بين دو طرف فلسطيني و اسرائيلي تقسيم خواهد شد.
المنار نوشت، ياسر عرفات رئيس سابق تشكيلات خودگردان با طرح مشابهي مبني بر سيطره اسرائيل بر سطح زيرين مسجدالاقصي در مذاكرات كمپ ديويد مخالفت كرده بود.
به نوشته اين نشريه، هدف از طرح كنوني اسرائيل سلطه كامل بر سطح زيرين و بيروني مسجدالاقصي است و تكرار يورش به اين مكان مقدس در چارچوب همين هدف در سايه ناتواني تشكيلات خودگردان و جهان عرب و اسلام صورت مي گيرد به ويژه اينكه برخي امتيازات خطرناك و مواضع ضعيف در برخورد با مسائل از جمله مسئله شهرك سازي و يهودي سازي قدس مشوقي براي اينگونه اقدام صهيونيست ها است. از سوي ديگر، شبكه العربيه در گزارشي با اشاره به حضور هزاران نيروي امنيتي رژيم صهيونيستي در اطراف شهر بيت المقدس اعلام كرد، اين تدابير امنيتي ناشي از نگراني مقامات امنيتي از احتمال اوج گيري مجدد درگيري ها در قدس است.
در همين رابطه «موشه متالون» عضو كنست اسرائيل در هشدار به سران و پليس اين رژيم اعلام كرد كه بايد با تمام توان در برابر اعتراض فلسطينيان به يهودي كردن الاقصي مقابله كرد.
وي با اشاره به دستگيري شيخ «رائد صلاح» رئيس جنبش اسلامي در سرزمين هاي اشغالي گفت، اين اقدام بايد زودتر انجام مي شد.
متالون گفت: بايد بدون هيچ گونه بخشش و تسامح با فلسطيني ها برخورد كرد تا همچون سال 2000 براي شروع انتفاضه سوم تحريك نشوند.
گفتني است رژيم صهيونيستي شيخ رائد صلاح را كه به اتهام تحريك به خشونت در قدس و در درگيري هاي اخير زنداني شده بود آزاد ولي از شهر قدس اخراج كرد.
برگزاري نشست شوراي امنيت براي بررسي گلدستون
نشست فوق العاده شوراي امنيت براي بررسي گزارش كميته حقيقت ياب سازمان ملل در مورد حمله رژيم صهيونيستي به غزه به درخواست ليبي برگزار شد.
نماينده دائم ليبي در سازمان ملل در اين باره گفت: بايد هر چه سريع تر به اين گزارش رسيدگي شود و ما نمي توانيم تا ماه مارس براي اين موضوع انتظار بكشيم.
سفير ويتنام كه رياست دوره اي شوراي امنيت را بر عهده دارد اظهار داشت كه اين نشست پشت درهاي بسته برگزار شده است.
جنبش حماس از درخواست ليبي براي برگزاري اين نشست استقبال كرد و از كشورهاي عربي و اسلامي خواست تا براي رسيدن گزارش گلدستون به محافل بين المللي تلاش كند. رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين نيز از محمود عباس رئيس غيرقانوني تشكيلات خودگردان فلسطين خواست تا به خاطر درخواست وي از شوراي جهاني حقوق بشر مبني بر به تعويق انداختن بررسي گزارش گلدستون از منصب خود كناره گيري كند.

 



كيسينجر: اعزام تفنگدار جديد هم آمريكا را از بحران افغانستان نجات نمي دهد

هنري كيسينجر به كاخ سفيد هشدار داد افزايش نيروها در افغانستان، كمكي به آمريكا نمي كند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «كيسينجر»، وزيرخارجه اسبق آمريكا و تحليلگر مسايل راهبردي، طي مقاله اي در هفته نامه «نيوزويك» جنگ آمريكا در افغانستان را با جنگ هاي آمريكا در ويتنام و عراق مقايسه كرد و نوشت: درخواست ژنرال «استنلي مك كريستال» براي افزايش نيرو در افغانستان، «باراك اوباما» (رئيس جمهوري آمريكا) را بر سر دو راهي قرار داده است؛ اگر اوباما با اين درخواست موافقت نكند، به دليل عواقب بدي كه كمبود نيروها خواهد داشت، مورد سرزنش قرار مي گيرد و اگر موافقت كند، مخالفانش وي را جنگ طلب خواهند ناميد. كيسينجر سپس به سردرگمي اوباما در شرايط كنوني اشاره مي كند و مي نويسد كه جنگ هاي چريكي، آمريكا را در ويتنام و افغانستان به بن بست رسانده بودند و نهايتاً درخواست ها براي استراتژي خروج زياد شد. به نوشته وزير خارجه سابق آمريكا، اگر خروج بدون حفظ دستاوردها باشد، با شكست برابر است.
وي در ادامه افزود: اينكه ما در حال عقب نشيني از افغانستان هستيم و يا اينكه مي خواهيم دستاوردهايمان را حفظ كنيم، شديداً بر نظم جهاني تأثير خواهد گذاشت.كيسينجر با بي تأثير دانستن اعزام نيروهاي بيشتر به افغانستان، تأكيد كرد: يك تلاش جدي ديپلماتيك بايد در مورد افغانستان به اجرا درآيد. مسئله خاصي كه در مورد افغانستان وجود دارد اين است كه اين كشور همسايه هاي نزديك و قدرتمندي مثل پاكستان، هند، چين، روسيه و ايران دارد، و آنها نيز به نحوي در اثر ظهور تروريسم بين المللي در اين منطقه آسيب خواهند ديد. واشنگتن بايد براي بيرون آمدن از بن بست، از اين همسايگان قدرتمندطلب همكاري كند.
در همين حال، نشريه آمريكايي «پاليتيكال افيرز» نيز طي مقاله مطولي، به مقامات كاخ سفيد توصيه كرد تا دير نشده و آمريكا بيشتر در باتلاق افغانستان گرفتار نشده است، همين الان به جنگ در افغانستان پايان دهد.
«تام هارتمن»، تحليلگر آمريكايي نيز به شبكه «راشاتودي» گفت: افغانستان، گورستان قدرت هاي بزرگ است. وي افزود: ما (آمريكايي ها) اگر الان متوجه اين موضوع نشويم، تاوان سنگيني را بايد پرداخت كنيم.
«جاويد حفيظ»، سفير سابق پاكستان در مسقط (پايتخت عمان) نيز به اين شبكه گفت: آمريكا و ناتو در باتلاق افغانستان گرفتار شده اند. روزنامه «القدس العربي» هم با اشاره به وضعيت سخت آمريكا در افغانستان نوشت: ابرقدرت ها پس از دخالت هاي پي درپي در كشورهاي ديگر، در سراشيبي اضمحلال قرار مي گيرند.

 



اعتصاب پشت اعتصاب كارگران و كاميونداران فرانسوي دست از كار كشيدند

هزاران كاميوندار و كارگر فرانسوي در اعتراض به سياست هاي اقتصادي ناكارآمد ساركوزي دست از كار كشيدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني فرانسه، روز گذشته رانندگان بيش از 3000 كاميون در سراسر فرانسه همزمان با بستن ورودي هاي اصلي انبارهاي بزرگ و ترمينال هاي باري، به خاطر وضعيت بد اقتصادي و پايين بودن دستمزدهايشان دست به اعتصاب زدند.
بر اساس اين گزارش، آنها خواهان مذاكره با كارفرمايان براي افزايش ميزان دستمزدشان هستند.
از سوي ديگر هزاران كارگر از هفت اتحاديه كارگري نيز روز گذشته در مناطق جنوبي شهر مارسي عليه اوضاع بد اقتصادي حاصل از بحران جهاني راهپيمايي كردند و خواستار چاره انديشي از سوي دولت شدند.
اين تظاهرات به دعوت كنفدراسيون بين المللي اتحاديه هاي كارگري و با هدف بهبود وضعيت كاري كارگران برگزار شد.
از سوي ديگر ، اتحاديه هاي كاركنان شركت ملي راه آهن فرانسه نيز از تصميم خود براي برگزاري اعتصاب در روز بيستم اكتبر (28 مهرماه) خبر داد. دفاع از فرصت هاي شغلي، دستمزد و ساماندهي اين شركت از جمله دلايل برپايي اين اعتصاب است كه از سوي اتحاديه فوق اعلام شده است.
گفتني است روز دوشنبه نيز كاركنان مخابرات فرانسه در اعتصاب به افزايش خودكشي در ميان كاركنان اين شركت دست از كار كشيده بودند.
خبر ديگر اينكه، فرودگاه شهر «ليل» فرانسه نيز سه شنبه شب شاهد اعتراض صدها نفر از فعالان حقوق بشر به اخراج مهاجران غير قانوني افغان بود.
بر اساس منابع خبري فرانسه، دولت اين كشور براي بازگرداندن مهاجران غير قانوني افغان كه با سفر به اين كشور قصد عزيمت به انگليس را دارند، اقدام به برپايي پروازهاي ويژه اي كرده است كه پس از دستگيري مهاجران بلافاصله آنها را به افغانستان بازمي گردانند.
تظاهركنندگان وفعالان حقوق بشر با تجمع گسترده خود در فرودگاه اين شهر مانع از پرواز يكي از اين هواپيماها به مقصد كابل شدند. در پاسخ به اين اقدام «اريك بسون» وزير مهاجرت فرانسه گفت: طي روزهاي آينده بازگرداندن مهاجران به كشورشان مجدداً از سر گرفته مي شود.

 



البرادعي رقيب حسني مبارك در انتخابات رياست جمهوري مصر

برخي از احزاب مصر، موافقت خود را براي فراهم كردن مقدمات نامزدي البرادعي براي انتخابات رياست جمهوري در اين كشور اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «محمدصلاح الشيخ»، هماهنگ كننده گروه حاميان نامزدي محمد البرادعي رئيس سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي با اعلام اين مطلب به شبكه خبري الجزيره گفت: اعضاي حزب «الوفد» كه از احزاب مخالف دولت مصر است، كميته مردمي را در راستاي حمايت از نامزدي البرادعي براي احراز پست رياست جمهوري مصر تشكيل داده اند و در زمينه حمايت هاي بيشتر براي تعيين وي به عنوان رئيس حزب الوفد به تلاش هاي شان ادامه خواهند داد. وي افزود: البرادعي برنده جايزه صلح نوبل در سال 2005 است و از سوي ليبرال ها، اسلام گراها و احزاب چپ مورد حمايت قرار دارد و آنها مي خواهند كه وي رئيس حزب الوفد شود، تا براساس تغييرات اخير در قانون اساسي مصر، شرايطش براي نامزدي جهت احراز پست رياست جمهوري فراهم شود. در همين حال «محمود اباظه» رئيس حزب الوفد متذكر شد: پيشنهاد برخي اعضاي حزب الوفد، بسيار زود مطرح شده است و اين حزب هنوز، تصميمي براي مشاركت در انتخابات يا عدم آن اتخاذ نكرده است.

 



آغاز مذاكرات پادشاه عربستان و رئيس جمهور سوريه در دمشق

پادشاه عربستان سعودي روز گذشته براي سفري رسمي وارد دمشق شد و بلافاصه مذاكره با رئيس جمهور سوريه درباره آخرين تحولات منطقه را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، ملك عبدالله در رأس يك هيئت بلندپايه از كشورش براي سفر رسمي دو روزه وارد دمشق شده است.
ملك عبدالله در سفر به سوريه در نظر دارد به چهار سال خصومت هاي ميان دو كشور كه به دليل ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان به وجود آمده پايان دهد.
ملك عبدالله در اين سفر بنا دارد محورهاي مهمي از جمله بحث همگرايي دو كشور در حل بحران هاي عربي به ويژه لبنان و فلسطين، بحران عراق و درگيري هاي داخلي يمن و راه هاي گسترش روابط دو جانبه را با بشار اسد رئيس جمهور سوريه مورد بررسي قرار دهد.
به گفته برخي ناظران سياسي، تلاش سعودي با هدف نزديك شدن به دمشق مي تواند تا حدودي آرايش سياسي موجود در منطقه خاورميانه را به نفع اين كشور تغيير دهد.
به اعتقاد آنان دولت عربستان مسير نزديك شدن به دمشق را اساسي ترين گزينه براي تحقق اهداف خود در منطقه و جهان مي داند.
ناظران سياسي همچنين معتقدند با توجه به احتمال حضور سران مصر و لبنان در سوريه و برگزاري نشست چهارجانبه اين سفر مي تواند دستاوردهاي بسيار مثبتي براي سران كشورهاي عربي در جهت رفع كدورت هاي گذشته و حل بحران هاي منطقه داشته باشد.

 



تظاهرات مردم يمن عليه رئيس جمهور و جنگ در صعده

هزاران يمني در اعتراض به عمليات سركوبگرانه ارتش در استان شيعه نشين صعده روز سه شنبه در شهرهاي مختلف يمن دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم شهر عدن سه شنبه شب در اعتراض به اقدامات ارتش در استان هاي شمالي كشور (صعده و عمران) دست به تظاهرات خشونت آميز زدند و با پليس درگير شدند.
در اين تظاهرات ده ها تن از تظاهركنندگان پس از ضرب و شتم از سوي پليس بازداشت و به نقاط نامعلومي منتقل شدند.
اين تظاهرات پس از آن برگزار شد كه مردم شهر «الحج» و شهر عدن پيش از آن طي راهپيمايي هايي، همبستگي خود را با تلاش هاي دبيركل اتحاديه عرب براي پايان دادن به درگيري ها در شمال اين كشور اعلام كرده بودند.
گزارش منابع خبري حاكي است، تظاهرات روز سه شنبه مردم يمن به خصوص در جنوب اين كشور پس از دو ماه از آغاز جنگ در صعده روي داده است.
«علي عبدالله صالح» رئيس جمهور يمن قبلا در واكنش به مخالفت هاي ضد جنگ در اين كشور، شديدترين تهديدها را متوجه مخالفان جنگ كرده است.
وي در سخنراني شديداللحن خود به مناسبات وحدت يمن مخالفان جنگ را، عده اي ترسو و حسود دانست.اين در حالي است كه شهرهاي مختلف يمن با تاريك شدن هوا، به محلي براي تظاهرات بر ضد دولت علي عبدالله صالح در روزهاي اخير تبديل شده است.
از سوي ديگر، دولت يمن روز چهارشنبه از كشته شدن 29 جنگجوي الحوثي و بازداشت 16 تن از آنان به دست نيروهاي دولتي خبر داد.

 



مخالفان در گينه خواستار كناره گيري حاكم نظامي از قدرت شدند

مخالفان حاكم نظامي گينه خواستار بركناري وي و بازداشت عاملان كشتار دوشنبه هفته پيش شدند
. به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري فرانسه، مسئولان جناح مخالف گينه كوناكري ديروز با انتشار بيانيه اي پيش شرط هرگونه مذاكره با حكومت اين كشور را كناره گيري «موسي داديس كامارا»، رئيس شوراي نظامي گينه و بازداشت و محاكمه عاملان سركوب تظاهرات دوشنبه هفته گذشته در اين كشور عنوان كردند.
احزاب و گروه هاي مخالف، اتحاديه ها و سازمان هاي جامعه مدني گينه همچنين خواستار تشكيل يك ارگان انتقالي كه اجازه و صلاحيت تشكيل دولت وحدت ملي را داشته باشد، شدند.
بر پايه اين گزارش جناح مخالف نظاميان حاكم گينه در بيانيه خود تاكيد كرده است كه شاهدان شناسايي كننده عاملان اصلي كشتار دوشنبه را شناسايي كرده است. اين در حالي است كه «بلز كمپائوره» رئيس جمهور بوركينافاسو كه جمعه گذشته از طرف جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا ماموريت يافت بحران گينه كوناكري را حل و فصل كند وارد كوناكري شد. كمپائوره در اين ماموريت تلاش خواهد كرد تا راه هاي مناسبي را براي كاهش تنش، احياي روند انتقال سياسي و همچنين از سرگيري مذاكرات ميان مقامات هيئت نظامي حاكم و مسئولان مخالفان پيدا كند. هدف نهايي كمپائوره اين است كه زمينه را براي برگزاري انتخابات آزاد، شفاف و معتبر در گينه كوناكري فراهم كند.
گفتني است در دوشنبه هفته گذشته گروهي از نظاميان گينه به تجمع اعتراض آميز گروهي از مخالفان حاكم نظامي اين كشور حمله كردند و تعداد زيادي را به خاك و خون كشيدند.


 



گفت وگوي انتخاباتي فرستاده سازمان ملل با آيت الله سيستاني در نجف اشرف

با نزديك شدن زمان برگزاري انتخابات پارلماني عراق، فرستاده ويژه سازمان ملل با آيت الله سيستاني و ديگر مراجع شيعيان در نجف ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، آيت الله «سيدعلي سيستاني» مرجع عالي شيعيان عراق ديروز «اد ملكرت» فرستاده ويژه سازمان ملل را در نجف اشرف به حضور پذيرفت.در اين ديدار، طرفين درباره انتخابات پارلماني ژانويه (26 دي) گفت وگو كردند. از جمله مسايل مطرح شده در اين ديدار، تصويب قوانين انتخاباتي از سوي نمايندگان پارلمان عراق بود. آيت الله سيستاني در اين ديدار، حمايت جدي خود را از روند انتخابات و حضور گسترده مردم در انتخابات پارلماني دي ماه اعلام كرد. «ملكرت» هم كه رياست هيئت كمك رساني سازمان ملل به عراق را برعهده دارد، در مورد فعاليت هاي خود و هيئت همراهش، توضيحاتي داد. وي در نجف اشرف با ساير مراجع ديني نيز ديدار كرد.
از سوي ديگر«جلال طالباني» سه شنبه طي ديداري غيررسمي از آمريكا، با اوباما در كاخ سفيدگفت وگو كرد. در اين ديدار، طرفين اوضاع جاري عراق را مورد بررسي قرار دادند. اوباما به طالباني گفت: كاخ سفيد به همكاري با عراقي ها در حوزه هاي امنيتي و سياسي متعهد است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14