(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 21 مهر 1388- شماره 19486
 

كوتاه اقتصادي
خروج 5/288 ميليون دلار براي واردات 14هزار خودرو
با واگذاري شركت هاي اصل 44: 900 ميليارد تومان امسال به خزانه واريز شد
عضو كميسيون كشاورزي مجلس: اعلام سلامت برنج هاي وارداتي اقدامي شتابزده بود
رئيس كميسيون اصل 44: مجلس ورود سازمان هاي شبه دولتي به اقتصاد را بررسي مي كند
كشف 13 تن برنج وارداتي تاريخ مصرف گذشته در يزد
با موافقت دولت پرداخت اقساط وام بانكي كشاورزان يك سال تمديد شد
بلومبرگ گزارش داد آغاز حذف دلار از ذخاير بانك هاي مركزي جهان
بعدازظهر ديروز امضا شد قرارداد 2/1 ميليارد دلاري ايران و كره جنوبي براي شيرين سازي گاز
از سوي وزارت كارشرايط جديد تاسيس مراكز كاريابي خصوصي اعلام شد
مديرعامل بانك مسكن: محدوديت پرداخت تسهيلات طرح مسكن مهر برداشته شد
سخنگوي طرح تحول اقتصادي: سياست هاي جديد حمايتي با هدفمندسازي يارانه ها تعريف مي شود



كوتاه اقتصادي

¤ معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور اعلام كرد: عملكرد صادرات كالاهاي غيرنفتي در سال 1386 به ميزان 50 درصد بيش از هدف برنامه چهارم توسعه بود.
¤ آمار توليد گاز شركت نفت فلات قاره ايران در پنج ماهه اول سال حكايت از توليد 141 ميليارد و 809 ميليون و 220 هزار فوت مكعب گاز دارد.
¤ بخش صادرات كشور كمترين حجم معوقات را در بين بخش هاي اقتصادي كشور دارد كه در حدود 2 درصد است. به گزارش روابط عمومي بانك توسعه صادرات ايران، علي رغم بحران مالي جهاني و فشارهايي كه به صادركنندگان وارد شده است بخش صادرات كشور كمترين حجم معوقات را دارد كه برخي از اين معوقات ناشي از اعتبار اسنادي است.
¤ توليد كنسانتره زغال سنگ كشور در شش ماهه نخست سال جاري به 593 هزار و 269تن و ميزان استخراج آن به 957 هزار و 650تن رسيد.
¤ معاون هماهنگي و برنامه ريزي ستاد مديريت حمل و نقل سوخت گفت: در صورت عدم اجرا شدن لايحه هدفمند كردن يارانه ها ميزان سهميه سوخت خودروهاي عمومي كاهش خواهد يافت.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4480 الي 4487 و 8870 الي 8872، 8810، 8855 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ 84درصد مخازن سوخت نيروگاهها از مازوت و گازوئيل پر شده است و براساس قول وزارت نفت تا نيمه آبان مخازن سوخت نيروگاهها تكميل مي شود. مديرعامل توانير گفت: هم اكنون 82 درصد ذخيره مورد نياز مازوت مخازن نيروگاهها و 86 درصد گازوئيل پر شده است.
¤ وزير جهاد كشاورزي: با وارداتي كه بخواهد به توليد ضربه بزند مخالف هستيم، نظام جامع تعرفه هاي وارداتي كشاورزي را آماده كرده ايم.
¤ رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار براي اولين بار تركيب مالكيت سهام در بورس ايران را اعلام كرد.
¤ مديركل دفتر محصولات اساسي و ويژه وزارت جهاد كشاورزي از اختصاص 400 ميليارد تومان تسهيلات براي كشت گندم وجو در سال زراعي جاري خبر داد.
¤ با بروز 8 سانحه تا پايان شهريور ماه، تعداد كل سوانح دريايي كشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 50 درصد كاهش داشته است.
¤ وزير بازرگاني در حكمي «حميد عليخاني» را به سمت معاون وزير، رئيس هيات مديره و مديرعامل شركت بازرگاني دولتي شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران منصوب كرد.
¤ واردات بنزين به ايران در شش ماهه اول سال جاري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتيب 50 و 62 درصد كاهش داشته است.

 



خروج 5/288 ميليون دلار براي واردات 14هزار خودرو

14هزار و186دستگاه خودرو در نيمه نخست امسال وارد كشور شد، صادرات خودروي ايران در اين مدت به 16هزار و188 دستگاه رسيد.
آمارهاي منتشر شده از سوي گمرك ايران نشان مي دهد كه واردات خودرو در 6 ماهه اول سال جاري از لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 49/58 درصد كاهش يافته است.
ارزش خودروهاي وارداتي 288 ميليون و510 هزار دلار است و اين در حالي است كه واردات خودرو طي مدت مشابه سال گذشته 34 هزارو 174دستگاه بود.
همچنين ارزش واردات خودرو نيز در نيمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با 05/56 درصد كاهش همراه بود، در اين مدت جمهوري كره با 66/42 درصد از كل خودروهاي وارداتي، بزرگترين كشور صادركننده خودرو به ايران بود.
در نيمه اول سالجاري تعداد 6 هزارو52 دستگاه خودرو به ارزش 92ميليون و452 هزار و354 دلار انواع خودرو از جمهوري كره وارد كشور شد.امارات متحده عربي دومين صادركننده بزرگ خودرو به ايران در مدت مذكور بود كه
29/20درصد از تعداد كل واردات خودرو را به خود اختصاص داده است.همچنين عمان در رتبه سوم قرار دارد و با صادرات يك هزارو 617 دستگاه انواع خودرو به ايران 40/11درصد از كل واردات خودرو را به خود اختصاص داده است.

 



با واگذاري شركت هاي اصل 44: 900 ميليارد تومان امسال به خزانه واريز شد

براساس قانون بودجه امسال بايد 10 هزار و 500 ميليارد تومان واگذار كنيم و تاكنون بدون در نظر گرفتن سهام مخابرات حدود 900 ميليارد تومان به خزانه واريز شده است.
سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي در جمع خبرنگاران درباره مدت زمان لازم براي واگذاري شركتهاي دولتي گفت: اگر در نظر بگيريم يكي از تكاليف قانون سياستهاي اصل 44 واگذاري شركت هاي صدر اصل 44 باشد، تا پايان سال 1393 فرصت داريم كه بنگاه هاي مشمول صدر اصل 44 كه در قانون تشكيل شده را واگذار كنيم، ولي براي ساير بنگاه ها تا سال 1388 زمان داريم.
وي افزود: تلاش اين است كه براساس زمانبندي واگذاري ها صورت گيرد.
وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص تعداد بنگاه هاي واگذار شده اعلام كرد: طي 4 سال گذشته 221 بنگاه به ارزش 18 هزار و 500 ميليارد تومان به بخش خصوص و عمدتا از طريق بورس واگذار شد و چيزي حدود 7 هزار و 500 ميليارد تومان به صورت رد ديون و به بخش ديگري سهام عدالت اختصاص داده شد و اگر بخواهم خوشبينانه عنوان كنم، در نيمه راه واگذاري هستيم و اگر سخت گيرانه نظر بدهيم، يك سوم راه را طي كرده ايم.
وزير دارايي كه در حاشيه دومين همايش عملكرد قانون اجراي سياست كلي اصل 44 قانون اساسي با خبرنگاران گفت وگو كرد، طي سخناني نيز در اين همايش با اشاره به اينكه لايحه هدفمند كردن يارانه ها يك گام بلند در ايجاد تحول ساختاري است اظهار داشت: پذيرش واگذاري بنگاه هاي دولتي به بخش خصوصي براي افراد زيادي سنگين بود و دليل اينكه برخي فعالان اقتصادي با اجراي اين سياست ها مخالف بوده و هستند، اين است كه بخشهايي كه به بخش غيردولتي واگذار مي شود ابزار دست آنها هستند.
وزير امور اقتصاد و دارايي افزود: هدفمند كردن يارانه ها يك گام مهم در اجراي اصل 44 است، اگر بخواهيم در بخش خصوصي، تعاون و غير دولتي اين سياستها را اجرا كنيم، بايد با افزايش شفافيت و ايجاد انگيزه و تسهيل شرايط ر قابت كه با تصويب هدفمند كردن يارانه ها انجام مي شود را فراهم كنيم.
وي افزود: يكي از اهداف هدفمند كردن يارانه ها حركت از قيمت دستوري و قانوني به پذيرش قانوني تقاضا و قيمت است.
حسيني با بيان اينكه اميدواريم در تبيين اين پيام ها در جامعه موفق عمل كنيم، گفت: برنامه پنجم يكي از اقداماتي است كه به دنبال تصويب آن هستيم و يكي از معيارهاي پذيرش اصلاح و يا عدم پذيرش احكام، اصل 44 است.
وي تصريح كرد: مقررات زدايي، ايجاد اطمينان براي فعالان اقتصادي، بهبود فضاي كسب و كار و توانمندسازي بخش غيردولتي از اركان مهم برنامه پنجم است.
اين گزارش حاكي است: غلامرضا حيدري كرد زنگنه رئيس سازمان خصوصي سازي نيز د راين همايش گفت: در اكثر كشورها حداكثر 49 درصد از بنگاه هاي اقتصادي كشور به اتباع خارجي واگذار مي شود، اما در كشور ما 100 درصد بنگاه ها واگذار مي شود به شرطي كه بنگاه بيش از 25 درصد بازار را در اختيار نداشته باشد.
وي با اشاره به رشد نقدينگي در ايران اظهار داشت: بورس ظرف 6 ماه گذشته 40 درصد رشد مثبت داشته است و بحران مالي جهاني بر روي بورس ايران تاثيري نداشته و بورس در اين مدت با 5 هزار واحد افزايش در شاخص از 7 هزار واحد به 12 هزار واحد رشد داشته است.
وي در خصوص ورود سرمايه گذاران خارجي به بورس ايران عنوان كرد: قانون ورود سرمايه گذاران خارجي به بورس قانون خوبي است و خارجي ها در صورت سرمايه گذاري از معافيت 10 درصدي در ماليات برخوردارند.

 



عضو كميسيون كشاورزي مجلس: اعلام سلامت برنج هاي وارداتي اقدامي شتابزده بود

عضو كميسيون كشاورزي مجلس، اعلام سلامت برنج هاي وارداتي را اقدامي شتابزده و براي حل و فصل مسئله اين برنج ها اعلام كرد.
محمدعلي دلاور تاكيد كرد: بايد بررسي هاي بيشتري روي برنج هاي وارداتي مسئله دار انجام شود.
وي در گفت وگو با مهر در خصوص اينكه قرار بود مجلس گزارشات نهايي آزمايش بر روي برنج هاي آلوده وارداتي كشور هندوستان را مورد بررسي قرار دهد و سپس به اطلاع عموم مردم برسد گفت: متاسفانه تاكنون در مورد نتيجه آزمايشاتي كه قرار بود با مسئوليت وزارت بهداشت و درمان انجام و طبق صورتجلسه به كميسيون كشاورزي مجلس ارسال شود، اقدامي نشده است.
عضو كميسيون كشاورزي مجلس اظهار داشت: به نظر مي رسد در زمينه برنج هاي آلوده اي كه در ابتدا گزارشاتي مبني بر آلودگي بالاي برخي از انواع آن داده شد و سپس بعد از مدت حدود يك ماه انتظار مردم با شتاب زدگي اعلام مي شود كه تمامي برنج هاي وارداتي سالم است، بايد بررسي هاي بيشتري صورت گيرد.
دلاور در ادامه ضمن بيان اين مطلب كه از اين پس مجلس حتما از طريق وزارت بهداشت، موسسه استاندارد و همچنين قرنطينه سازمان حفظ نباتات در مبادي ورودي كشور صحت برنج هاي وارداتي را از نظر آلوده بودن به انواع مواد سمي چك خواهد كرد، گفت: وزارت بهداشت در اين رابطه طبق صورتجلسه عمل نكرد.
وي اعلام سالم بودن تمامي برنج هاي وارداتي از كشور هندوستان را نوعي شتاب زدگي و همچنين جمع و جور كردن مسئله آلودگي برنج هاي وارداتي دانست و بيان داشت: كميسيون كشاورزي مجلس براساس توافق منتظر گزارش آزمايش بر روي برنج هاي وارداتي است كه متاسفانه تاكنون گزارشي به اين كميسيون ارائه نشده است.
اين نماينده مجلس افزود:حتما از طريق نمايندگان مجلس به ويژه در كميسيون كشاورزي پيگير اين مسئله خواهيم بود تا بتوانيم بررسي هاي خود را انجام و نتيجه را به مردم اعلام كنيم.

 



رئيس كميسيون اصل 44: مجلس ورود سازمان هاي شبه دولتي به اقتصاد را بررسي مي كند

رئيس كميسيون ويژه اصل 44 مجلس با اشاره به حضور قوي سازمان هاي شبه دولتي در خريد شركت هاي دولتي گفت: مجلس در حال بررسي است كه مبادا در آينده يك بخش جديد وارد عرصه اقتصاد كشور شود كه نه نظارت دولت را بپذيرد و نه در قالب شركت هاي خصوصي عمل كند.
حميدرضا فولادگر در دومين همايش عملكرد قانون سياست هاي اصل44 گفت: اميدواريم اجراي سياست هاي اصل 44 منجر به يك انقلاب اقتصادي در كشور شود
وي گفت: شروع كننده و ناظر اصلي اين سياست ها مقام معظم رهبري است و در اين زمينه ايشان دو رهنمود را ارائه فرمودند. اول كاهش تصدي گري دولت در بخش هاي غير ضروري و مورد بعدي ايجاد زمينه حقيقي بخش خصوصي در صحنه اقتصاد است.
وي با اشاره به نحوه ديدگاه مديران ارشد اقتصادي نسبت به سياست هاي اصل44 آنها را به سه دسته تقسيم كرد و گفت: گروه اول نسبت به اين مسئله اعتقاد قلبي داشته و سياست ها را اجرا مي كنند، در گروه دوم اعتقاد قلبي وجود دارد اما متاسفانه عملكرد اجرايي ندارد و در گروه سوم نه اعتقاد قلبي و نه اجرا وجود دارد.

 



كشف 13 تن برنج وارداتي تاريخ مصرف گذشته در يزد

مديركل گمرك استان يزد گفت: ماموران مبارزه با قاچاق كالاي گمرك استان يزد، 13 تن برنج وارداتي تاريخ مصرف گذشته در يزد كشف و ضبط كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس اصغر چاوشي زاده در يزد اظهار داشت: صاحب اين كالا در ابتدا با يك فقره پروانه سبز گمركي ادعا داشت كه اين برنج ها را به طور قانوني و از مجاري رسمي وارد كشور كرده اما پس از بررسي اسناد و تطبيق با كالاي مكشوفه و دقت نظر ماموران گمرك مشخص شد كه تمام تاريخ هاي توليد و انقضاي روي كيسه هاي برنج دستكاري شده است.
وي خاطر نشان كرد: با استعلامي كه از سازمان حفظ نباتات استان يزد انجام شد، مشخص شد تاريخ مصرف برنج كه دو سال بوده است، از دو سال به سه سال و تا هفت دستكاري و تغيير داده شده بود كه به محض مشخص شدن اين امر نسبت به ارزش گذاري كالا اقدام شد. چاوشي زاده ارزش ريالي اين ميزان برنج وارداتي تاريخ مصرف گذشته را 13 ميليون تومان اعلام كرد. وي يادآور شد: با احتساب دو برابر جريمه و تعيين مبلغ 26 ميليون تومان، پرونده اي تنظيم و به مراجع قضايي براي صدور حكم مقتضي ارسال شد.
چاوشي زاده بيان داشت: به محض صدور حكم مراجع قضايي و دادنامه مربوطه، تصميمات لازم در مورد برنج هاي توقيف شده با هماهنگي اداره بهداشت استان يزد اتخاذ خواهد شد.
وي به مردم توصيه كرد: برنج هاي وارداتي را با توجه به استعلام از سازمان حفظ نباتات استان كه تاريخ مصرف اين اقلام را تا دو سال اعلام كرده اند، خريداري كنند و در هنگام خريد دقت ويژه اي بر روي تاريخ هاي درج شده بر كيسه ها داشته باشند.
مدير كل گمرك استان يزد خاطرنشان كرد: از ابتداي سال جاري تاكنون، 480 فقره پرونده برنج قاچاق به ارزش 34 ميليارد و 415 ميليون ريال در گمرك استان يزد تشكيل شده كه به لحاظ تعداد پرونده ها در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 24 درصد و به لحاظ ارزش ريالي 253 درصد افزايش يافته است.

 



با موافقت دولت پرداخت اقساط وام بانكي كشاورزان يك سال تمديد شد

دولت پرداخت اقساط وام هاي بانكي كشاورزان آسيب ديده از خشكسالي را به مدت يك سال تمديد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران در راستاي كاهش آثار ناشي از خشكسالي 2 سال اخير، «دستورالعمل اجرايي نحوه تمديد مهلت و تامين سود و كارمزد و بخشودگي جرايم ديركرد اقساط سر رسيد شده در سال 1388 خسارت ديدگان بخش كشاورزي ناشي از خشكسالي» را تصويب كرد.
نمايندگان ويژه رئيس جمهور جهت اجراي اختيارات هيئت وزيران در خصوص كاهش آثار ناشي از خشكسالي، هماهنگي دستگاه هاي اجرايي و مديريت مقابله با پديده خشكسالي، «دستورالعمل اجرايي نحوه استمهال و تامين سود و كارمزد و بخشودگي جرايم ديركرد اقساط سررسيد شده در سال 1388 خسارت ديدگان بخش كشاورزي ناشي از خشكسالي» را به تصويب رساندند. بر اساس اين دستورالعمل، بانك هاي عامل موظف شدند نسبت به تمديد «استمهال» اقساط سال 1388 تسهيلات بانكي پرداخت شده تا سقف 10 ميليون تومان با هر مبلغ تسهيلات اقدام كنند.
شوراي برنامه ريزي و توسعه استان بوشهر، خوزستان، فارس و كهكيلويه و بويراحمد هم مكلف شدند هزينه هاي استمهال اقساط و بدهي هاي كشاورزان آسيب ديده از خشكسالي را از محل اعتبار ابلاغي سهم استان تامين و به بانك هاي عامل پرداخت كنند. همچنين شوراي برنامه ريزي و توسعه ساير استان ها مجازند بر حسب ضرورت هزينه هاي استمهال اقساط و بدهي هاي كشاورزان آسيب ديده از خشكسالي را حداكثر تا 15 درصد اعتبارات سهم استان تامين و به بانك هاي عامل پرداخت كنند.
تشخيص خسارت ديدگان مشمول اين دستورالعمل بر عهده شوراي هماهنگي مديريت بحران در هر يك از استان ها، به تناسب نوع خسارت، سقف خسارت و اعمال مديريت خشكسالي استان خواهد بود. بانك هاي عامل مكلفند گزارش عملكرد استمهال اقساط و بدهي هاي كشاورزان آسيب ديده از خشكسالي را هر 3 ماه يك بار به بانك مركزي ارائه نمايند و بانك مركزي نيز بايد گزارش بانك هاي عامل را به دبيرخانه ستاد خشكسالي و سرمازدگي كشور ارائه كند.
اين مصوبه در تاريخ 15 مهر 1388 توسط محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور ابلاغ شده است.

 



بلومبرگ گزارش داد آغاز حذف دلار از ذخاير بانك هاي مركزي جهان

بانك هاي مركزي كشورهاي مختلف جهان ذخاير دلاري خود را به يورو تبديل مي كنند، به گونه اي كه سهم دلار هم اكنون به نصف رسيده است.
خبرگزاري بلومبرگ در گزارشي با اعلام اين مطلب نوشت: پيش بيني مي شود با اين اقدام فشار بيشتري بر دلار وارد آيد.
براساس اين گزارش ذخاير ارزي دولت ها در سه ماهه دوم 2009 با 413ميليارد دلار افزايش مواجه شد و به 3/7تريليون دلار رسيد. اين افزايش 413ميليارد دلاري ذخاير ارزي در ماه هاي آوريل تا ژوئن 2009 به ميزان 63درصد در قالب يورو و ين بوده است و سهم دلار در اين زمينه فقط 37درصد بوده است.
سهم 37درصدي دلار در افزايش ذخاير ارزي جهان در حالي است كه متوسط سهم اين ارز از افزايش ذخاير ارزي جهان از سال 1991تاكنون 63درصد بوده است.
در حالي كه ضعف مفرط دلار بانك هاي خصوصي و دولتي جهان را به سمت كاهش ذخاير دلاري خود سوق داده دولت آمريكا همچنان از انجام اقدام براي تقويت دلار خودداري مي كند تا بتواند اقتصاد بحران زده اين كشور را سر و سامان دهد. ضعف دلار باعث رونق صادرات كالاهاي آمريكايي مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس يك كارشناس اقتصادي رويگرداني از دلار را موقتي دانست و گفت: چنانچه بانك مركزي آمريكا نرخ بهره را افزايش دهد ارزش دلار افزايش مي يابد و روند جايگزيني دلار متوقف مي شود.
در عين حال بلومبرگ نوشت؛ اقدام بانك ها در جايگزيني ارزهاي ديگر به جاي دلار نشان مي دهد نمي توان انتظار احياي دلار در كوتاه مدت را داشت.
ارزش دلار طي شش ماه گذشته بيش از 10درصد كاهش داشته است.
استيون انگلاندر محقق پيشين بانك مركزي آمريكا با اذعان به كاهش نقش دلار در اقتصاد جهاني گفت: بانك هاي مركزي در سطح جهان براي تنوع بخشيدن به ذخاير ارزي خود جديت بيشتري نشان مي دهند و اين در حالي است كه قبلاً فقط حرف مي زدند. چنين به نظر مي رسد كه آن ها واقعاً در حال روي گرداندن از دلار هستند.
يك مقام بانك «مريل لينچ» كشورهاي در حال توسعه را در زمينه جايگزيني دلار پيشرو دانست و گفت: از ماه مارس تاكنون هر ماه 30ميليارد دلار از سوي اين كشورها به ارزهاي ديگر تبديل شده است.
جايگزيني يورو
به جاي دلار در اوپك
تحليل گران اقتصادي عنوان مي كنند كه بحران اقتصادي اخير در جهان فشارهاي زيادي بر دلار به عنوان ارز مسلط بر بازارهاي جهاني وارد كرده و منجر شده تا اين پول ارزش خود را از دست دهد.
آمارهاي منتشره حكايت از آن دارند كه ارزش برابري دلار در برابر ين و يورو روز به روز رو به كاهش است و اين مسئله در سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) نيز زمينه ساز بحث هايي بوده است. طي چند روز گذشته يك گزارش روزنامه انگليسي «ايندپندنت» سبب شد كه بحث جست وجوي وسيله پرداخت بين المللي جايگزين دلار، دوباره داغ شود. در نتيجه كاهش پايدار نرخ برابر دلار، بحث احتمال حذف دلار از معاملات بين المللي، مدت ها است محافل اقتصادي جهان را به خود مشغول كرده است.
روزنامه ايندپندنت در آغاز اين هفته خبر داد كه عربستان سعودي، با هدف يافتن جايگزين دلار در معاملات نفت، مذاكرات محرمانه اي با چين، روسيه، ژاپن و برزيل داشته است.
برپايه اين گزارش، در اين مذاكرات محرمانه، بر سر سبدي از وسيله پرداخت هاي مختلف بحث شده كه بايد جاي دلار را در معاملات بين المللي بگيرد. اين سبد، ظاهراً ين ژاپن، يوان چين، يوروي اتحاديه اروپا و طلا را در بر مي گيرد.
اين در حالي است كه شبكه تلويزيوني العربيه به نقل از محمد الجسير- رئيس بانك مركزي عربستان سعودي- گزارش ايندپندنت را تكذيب كرد.
اما به گزارش خبرگزاري آلمان، در محافل اقتصادي چين و كشورهاي حوزه خليج فارس گفته مي شود كه در بحث هاي محرمانه، حتي مطرح شده است كه واحد پول مشترك عربستان، قطر، بحرين و كويت نيز، بايد در سبد جايگزين دلار منظور شود. كشورهاي عضو شوراي همكاري هاي خليج فارس پيش از اين بر سر به كار گرفتن يك واحد پول مشترك به توافق رسيده اند.

 



بعدازظهر ديروز امضا شد قرارداد 2/1 ميليارد دلاري ايران و كره جنوبي براي شيرين سازي گاز

قرارداد طرح شيرين سازي گاز فازهاي 6، 7 و 8 ميدان پارس جنوبي عصر ديروز به ارزش بيش از يك ميليارد دلار ميان شركت نفت و گاز پارس و شركت جي اس كره جنوبي به امضا رسيد.
به گزارش شانا، در اين قرارداد شركت «جي اس» كره جنوبي مجري پروژه و شركت بين المللي پيمانكاري عمومي ايران «اي جي سي» خواهد بود.
اين طرح يك ميليارد و 200 ميليون دلاري با شيرين سازي روزانه 3900 ميليون فوت مكعب گاز نقش مهمي در تأمين گاز مصرفي كشور خواهد داشت.
فازهاي 6، 7 و 8 بزرگ ترين پروژه پارس جنوبي است كه زنجيره اجراي اين پروژه به طور كامل با مديريت ايراني انجام شده است، گاز ترش توليدي اين سه فاز از طريق خط لوله 56 اينچ به طول 504 كيلومتر به منظور تزريق به ميدان نفتي آغاجاري انتقال مي يابد.شايان ذكر است: گاز اين پروژه زمستان گذشته به طور موقت، به منظور شيرين سازي و جلوگيري از كمبود گاز در فصل زمستان جاري، به پالايشگاه فازهاي 9 و 10 پارس جنوبي منتقل شد.
براساس اين طرح قرار است پالايشگاهي براي شيرين سازي گاز ترش توليدي از فاز 6، 7 و 8 پارس جنوبي احداث شود و كار تأمين سوخت مصرفي كشور را در فصول سرد سال به عهده داشته باشد.
نخستين مرحله توسعه فازهاي 6، 7و 8 پارس جنوبي 30 مهر ماه سال 87 به طور رسمي و با حضور رئيس جمهور به بهره برداري رسيد، با بهره برداري كامل از فازهاي 6 و 7 و 8 پارس جنوبي روزانه 104 ميليون متر مكعب گاز، 4700 تن گاز مايع بوتان و پروپان و 158 هزار بشكه ميعانات گازي توليد مي شود كه توليد ميعانات گازي، به ميزان 4 درصد توليد كنوني نفت كشور (4 ميليون و 200 هزار بشكه در روز) را افزايش مي دهد.

 



از سوي وزارت كارشرايط جديد تاسيس مراكز كاريابي خصوصي اعلام شد

وزارت كار و امور اجتماعي شرايط جديد اخذ مجوز كاريابي ها را براساس آئين نامه جديد اعلام كرد.
عليرضا ولي پور مديركل هدايت نيروي كار و كاريابي هاي وزارت كار و اموراجتماعي در خصوص برنامه هاي كمي و كيفي اين وزارتخانه گفت:در حال حاضر بيش از آنكه افزايش كمي كاريابي ها مدنظر باشد ارتقاء سطح كيفي و بهبود خدمات از طريق كاريابي ها به كارجويان مورد نظر قرار دارد.
وي افزود: متاسفانه در مورد پيشينه كاريابي ها و نحوه تشكيل آنها به دليل عدم وجود مقررات درست، سابقه خوبي وجود ندارد.
ولي پور در ادامه به مفاد آئين نامه جديد فعاليت كاريابي ها اشاره كردو گفت: در آئين نامه جديد به هر موسسه اي كاريابي گفته نمي شود چون براي فعاليت در اين بخش پيش زمينه هايي مورد نياز است.
وي با بيان اينكه درگذشته افراد وقتي اراده مي كردند مي توانستند كاريابي راه اندازي كنند، تاكيد كرد: درگذشته شرايط جزئي حاكم بر تاسيس كاريابي ها، اخذ مجوز فعاليت را آسان كرده بود.
وي يكي از شرايط مهم آئين نامه جديد فعاليت كاريابي ها را داشتن سابقه 5 ساله فعاليت در امور مربوط به كاريابي دانست و گفت: براي روشن شدن اينكه فرد متقاضي تاسيس كاريابي داراي حداقل 5 سال سابقه مرتبط است، تيم كارشناسي بررسي قرار داديم.
ولي پور خاطر نشان كرد: در ادامه كار يك هيات كارشناسي مركزي نيز مراحل صدور مجوز فعاليت كاريابي را بررسي مي كند كه اين اقدام از درخواست تا مرحله صدور مجوز ادامه دارد تا از اين طريق امكان تخلف به حداقل برسد.

 



مديرعامل بانك مسكن: محدوديت پرداخت تسهيلات طرح مسكن مهر برداشته شد

هيچ گونه محدوديتي در پرداخت تسهيلات طرح مسكن مهر وجود ندارد و مشكلات آن برطرف شده است.
حسن كاري مديرعامل بانك مسكن، با بيان اين مطلب افزود: از زمان واگذاري طرح مسكن مهر به اين بانك، مشكلات مربوط به پرداخت تسهيلات آن برطرف شده است و متقاضيان مي توانند نسبت به جذب تسهيلات اقدام كنند.
وي يادآور شد: دولت امسال خط اعتباري به ميزان 3هزار و 500 ميليارد تومان براي طرح مسكن مهر جهت ساخت 300 هزار واحد مسكوني اختصاص داده است.كاري خاطر نشان كرد: حجم سرمايه گذاري هاي انجام شده در بخش ساختمان در سال گذشته حدود 3 هزار ميليارد تومان بود و تسهيلات اعطايي بانك مسكن به رقم 4/4 هزار ميليارد تومان رسيد.
به گزارش روابط عمومي بانك مسكن وي گفت: با توسعه فعاليت تعاونيهاي مسكن مهر و انبوه سازان در اين بخش و تلاش بانك مسكن در پرداخت تسهيلات آماده سازي زمين و ساخت، روند احداث مسكن مهر در حال افزايش است.
شايان ذكر است، وزارت مسكن و شهرسازي واگذاري زمين به استعداد ساخت يك ميليون و 500 هزار واحد مسكوني در چارچوب طرح مسكن مهر را در دست اجرا دارد كه تاكنون براي افزون بر يك ميليون و 300 هزار واحد مسكوني زمين واگذار شده است.
مديرعامل بانك مسكن با بيان اينكه در 5 ماهه نخست سال جاري ميانگين رشد منابع اين بانك به رقم 5/15 درصد رسيد، گفت: بانك مسكن 8 تا 10 درصد از منابع و مصارف سيستم بانكي را به خود اختصاص داده است.
وي، سهم بانك مسكن از كل نظام بانكي در تامين مالي بخش مسكن را 57 درصد اعلام كرد.

 



سخنگوي طرح تحول اقتصادي: سياست هاي جديد حمايتي با هدفمندسازي يارانه ها تعريف مي شود

معاون اقتصادي وزير اقتصاد گفت: براساس لايحه هدفمندسازي يارانه ها قرار است قيمت گاز به تدريج طي پنج سال به 75درصد قيمت گازطبيعي صادراتي برسد و علاوه بر قيمت هاي ترجيحي، سياست هاي حمايتي ديگري نيز در اين زمينه تعريف شده است.
محمدرضا فرزين در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به تصويب كليات لايحه هدفمند كردن يارانه ها در مجلس اظهار داشت: در كليات اين لايحه در مورد برق و گاز، قيمت ها تبعيضي-ترجيحي در نظر گرفته شده است كه به معني تبعيض در قيمت ها براي بخش توليد نسبت به ديگر مصرف كنندگان است و به عبارت ديگر قيمت برق و گاز براي توليد صنعتي و كشاورزي با ديگر مصرف كنندگان متفاوت خواهد بود.
وي افزود: از سوي ديگر در مورد قيمت گاز، بندي در لايحه وجود دارد كه براساس آن جهت تشويق سرمايه گذاري، قيمت گاز طبيعي براي خوراك واحدهاي صنعتي، پالايشي و پتروشيمي به ازاي هر مترمكعب براي مدت حداقل 10 سال پس از تصويب اين قانون حداقل 10 درصد زير قيمت ميانگين گاز تحويلي كشورهاي خليج فارس به چنين واحدهايي خواهد بود.
معاون اقتصادي وزير اقتصاد تاكيد كرد: براساس اين لايحه قرار است قيمت گاز به تدريج طي پنج سال به 75 درصد قيمت گازطبيعي صادراتي برسد و يك مسير پنج ساله را طي كند.
وي اضافه كرد: نكته حمايتي ديگر موجود در اين لايحه آن است كه براساس آن 30 درصد منابع آزاد شده از محل اين لايحه به بخش هاي صنعت و كشاورزي كمك شود كه قطعاً سياست هاي حمايتي جديدي با توجه به اين مساله تعريف خواهد شد.
فرزين تصريح كرد: علاوه بر قيمت هاي ترجيحي، سياست هاي حمايتي ديگري در اين زمينه تعريف شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14