(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 29 مهر 1388- شماره 19491
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
احمدي نژاد: مناسبات نادرست حاكم بر جهان تقويت كننده تروريسم است
رهبر انقلاب در ديدار بانوان قرآن پژوه: پايه هاي علوم انساني در دانشگاه ها بايد بر قرآن استوار شود
دكتر علي باقري:مديريت برنامه هسته اي با اعتماد به نفس برآمده از انقلاب غرب را در موضع انفعال قرار داد
درخواست ايران براي واكنش شوراي امنيت به حمله تروريستي بلوچستان
تشييع با شكوه پيكر فرماندهان شهيد سپاه
طرح تلاوت دسته جمعي آيات قرآن در مدارس كشور
فرمانده سپاه كربلاي مازندران: دشمن از افراد متزلزل براي نفوذ در جبهه انقلاب استفاده مي كند
سرانه مصرف قارچ دركشور افزايش يافت
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور:
حضور فقيهي سياستمدار و مدبر در رأس نظام از افتخارات ملت ايران است
رئيس سازمان زندان هاي كشور: تعاليم قرآني محور اصلاح و تربيت در زندان هاي كشور است
نماينده تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي: عزل و نصب استانداران حق مسلم دولت است
امام جمعه اهل سنت اوز: همه مسلمانان شيعه و سني ايران دشمن مشترك خود را مي شناسند
اخبار ادبي و هنري
معاون امنيتي استاندار: عامل حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان شناسايي شد



احمدي نژاد: مناسبات نادرست حاكم بر جهان تقويت كننده تروريسم است

رئيس جمهور مناسبات نادرست حاكم بر جهان را عامل و تقويت كننده تروريسم دانست.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري، محمود احمدي نژاد در ديدار سفير جديد پرتغال با تأكيد بر اين كه جريان تروريستي عليه همه بشريت حركت مي كند، گفت: از زمان حضور ناتو در افغانستان حجم و توان تروريست ها چند برابر شده است.
وي در اين ديدار مناسبات نادرست حاكم بر جهان را عامل و تقويت كننده تروريسم خواند و تصريح كرد: همدلي و همراهي براي مبارزه جهاني با تروريسم و رفع معضلات بين المللي ضروري است. رئيس جمهوري با اشاره به ضرورت تلاش همه جانبه براي رفع مشكلات و معضلات جهاني تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران براي مشاركت فعال به منظور حاكم شدن منطق بر همه مناسبات جهاني و حل مسايل بين المللي براساس منطق، عدالت و گفت وگو آمادگي دارد.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: ايران و پرتغال مي توانند در موضوعات بين المللي همكاري هاي مشترك و خوبي داشته باشند.
سفير جديد پرتغال نيز در اين ديدار با تسليت كشته و زخمي شدن شماري از ايرانيان در عمليات تروريستي اخير تصريح كرد: پرتغال به شدت اقدامات تروريستي در ايران به ويژه حادثه سيستان و بلوچستان را محكوم مي كند.
رئيس جمهور همچنين در آيين دريافت استوارنامه سفير جديد دانمارك با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با تروريسم برنامه و راهكار مشخصي دارد، گفت: معتقديم بايد ريشه هاي رشد و نمو تروريسم خشكانده شود و از همكاري دانمارك در اين زمينه استقبال مي كنيم.
سفير جديد دانمارك نيز در اين ديدار بر گسترش و تقويت همكاري هاي دو جانبه و بين المللي ايران و دانمارك در عرصه هاي مختلف تأكيد كرد.

 



رهبر انقلاب در ديدار بانوان قرآن پژوه: پايه هاي علوم انساني در دانشگاه ها بايد بر قرآن استوار شود

همزمان با خجسته سالروز ميلاد حضرت معصومه سلام الله عليها، هزاران نفر از بانوان قرآن پژوه و فعال قرآني، ديروز با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار، حضور برجسته و شگفت انگيز بانوان ايراني در عرصه هاي علمي، تحقيقاتي، و پژوهشي بويژه حوزه مسائل قرآني را از دستاوردها و افتخارات نظام جمهوري اسلامي دانستند و تاكيد كردند: جهت گيري همه فعاليت هاي قرآني بايد به سمت ظهور و بروز عملي آموزه ها و دستورات قرآني در جامعه و رفتارهاي فردي و جمعي باشد و اين هدف جز با آشنايي صحيح آحاد جامعه با مفاهيم و معاني قرآن و هدايت پژوهش هاي قرآني در اين مسير، امكان پذير نيست.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه نگاه غرب به زن، نگاه غلط، ابزاري و اهانت آميز است، افزودند: اسلام، براي زن احترام و شخصيت قائل است و زمينه بروز استعدادهاي فراوان بانوان در سطوح مختلف خانواده، جامعه، و بين المللي را بمنظور كسب علم و دانش، تحقيق و پژوهش، و تربيت و سازندگي فراهم مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، كميت بسيار زياد بانوان ايراني در عرصه قرآن پژوهي را بسيار ارزشمند و در جهان اسلام كم نظير خواندند و در خصوص بروز عملي مفاهيم قرآن در جامعه خاطرنشان كردند: جامعه ايران بدليل فاصله بسيار زياد با قرآن در دوران طاغوت، عقب ماندگي هايي از لحاظ تدبر در قرآن و ظهور عملي دستورات قرآن در زندگي فردي و جمعي دارد كه بايد تلاش شود اين عقب ماندگي ها برطرف شوند.
ايشان اساسي ترين كار براي قرآني شدن يك جامعه را شكل گيري نظام مبتني بر دستورات قرآن و اسلام دانستند و افزودند: تشكيل نظام جمهوري اسلامي در ايران يكي از بزرگترين و مهمترين موارد عمل به قرآن بود كه انجام شد و اين حقيقت واضح و بديهي غالباً مورد غفلت قرار مي گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: تشكيل نظام جمهوري اسلامي، بهترين زمينه عملي را براي سازندگي قرآني بوجود آورده است و بايد تلاش شود در اين چارچوب، رفتارهاي فردي، خانواده، مديريتي، سازماني، سياسي، بين المللي، و رفتارها در مراكز آموزشي، علمي و تحقيقاتي براساس اسلام و قرآن شكل گيرد.
حضرت آيت الله خامنه اي لازمه رسيدن به چنين هدف والايي را آشنايي صحيح آحاد مردم با مفاهيم و معاني قرآني دانستند و خاطر نشان كردند: جهت گيري پژوهش هاي قرآني بايد به سمت عينيت بخشي دستورات قرآن در جامعه و زندگي مردم باشد.
مقدمات و شرايط مورد نياز براي پژوهش در قرآن، محور ديگري بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند و افزودند: پژوهنده قرآن بايد از نظر روحي و دروني زمينه پذيرش حقيقت ناب قرآن را داشته باشد زيرا در غير اين صورت ممكن است پژوهش در قرآن، در جهت مخالف آن استفاده شود.
حضرت آيت الله خامنه اي در تبيين اين موضوع خاطرنشان كردند: اگر دل پاكيزه نباشد، نتيجه آن مي شود كه از قرآن براي كوبيدن اسلام و جمهوري اسلامي و فضائلي كه نظام اسلامي در اختيار ما قرار داده است، استفاده مي شود.
ايشان يكي ديگر از مقدمات پژوهش در قرآن را انس با قرآن و همچنين آشنايي با زبان عربي و مباني اصول فقه دانستند و تأكيد كردند: شيوه و متد علمي استفاده از قرآن در قرآن پژوهي بسيار مهم است و در اين زمينه، شيوه علماي دين و فقها در استفاده از آيات و روايات، شيوه اي كاملاً علمي و آزموده شده است.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش پاياني سخنان خود بار ديگر به موضوع علوم انساني در دانشگاه ها و گلايه خود در اين خصوص اشاره كردند و افزودند: مبناي علوم انساني غرب كه در دانشگاه هاي كشور بصورت ترجمه اي تدريس مي شود، جهان بيني مادي و متعارض با مباني قرآني و ديني است، در حاليكه پايه و اساس علوم انساني را بايد در قرآن جستجو كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي يكي از مسائل مهم و اصلي در قرآن پژوهي را، استخراج مباني علوم انساني دانستند و تاكيد كردند: اگر اين كار انجام شود پژوهشگران با استفاده از مباني قرآني و همچنين استفاده از برخي پيشرفتهاي علوم انساني، مي توانند بناي رفيع و مستحكمي را از علوم انساني پايه گذاري كنند.
در اين ديدار جمعي از خواهران فعال قرآني از دارالقرآن سازمان تبليغات اسلامي- دارالقرآن بسيج مستضعفين- دارالقرآن سازمان اوقاف و امور خيريه- جمعي از خواهران قرآن پژوه- اساتيد دانشگاه و طلاب خواهر حوزه علميه و مربيان قرآني آموزش و پرورش حضور داشتند.
در ابتداي اين ديدار خانم ها؛
-دكتر فائزه عظيم زاده اردبيلي، استاديار و معاون پژوهشي واحد خواهران دانشگاه امام صادق(ع)،
- دكتر صديقه مهدوي استاد دانشگاه و پژوهشگر برتر،
- دكتر مريم حاج عبدالباقي حافظ كل قرآن و استاد دانشگاه آزاد اسلامي،
- پروين اميرآبادي داور مسابقات قرآن و مديرعامل موسسه انجمن قرآني بانوان،
- الهام غفاري حافظ كل قرآن، مدرس و پژوهشگر قرآني،
- و مائده اديب زاده حافظ كل قرآن و مدرس دانشگاه و حوزه،
ديدگاه هاي خود را در خصوص مسائل مربوط به فعاليت هاي قرآني كشور بويژه بانوان بيان كردند.
محورهاي مطالبي كه اين بانوان پژوهشگر و فعال در عرصه قرآن بيان كردند عبارت است از:
¤ تعميق بيشتر رشته هاي علوم قرآني دانشگاهي
¤ بهره مندي مناسب از هشت هزار پايان نامه و پژوهشهاي قرآني بانوان
¤ اطلاع رساني مناسب از پايان نامه و پژوهش هاي قرآني با تأسيس پايگاه اطلاع رساني و كتابخانه تخصصي
¤ حمايت از بانوان قرآن پژوه و تشكيل كرسي نظريه پردازي در علوم ديني
¤ اهتمام بيشتر صدا و سيما به معرفي بانوان قرآن پژوه و پژوهشهاي آنان
¤ تأسيس مركز تخصصي تفسير براي انسجام بخشي به پژوهش هاي قرآني و جلوگيري از پژوهش هاي موازي
¤ ايجاد رشته هاي تخصصي تفسير در دانشگاه هاي الهيات
¤ ضرورت حضور بيشتر بانوان قرآني در دستگاه ها و شوراهاي قرآني
¤ توجه به آموزشهاي تخصصي قرآني در استانها بويژه مناطق محروم
¤ زمينه سازي براي برگزاري مسابقات بين المللي قرآن كريم ويژه بانوان
¤ اعزام بانوان قاري قرآن به حج و كشورهاي ديگر جهت تبليغ
¤ وجود دستگاهها و مراكز قرآني موازي و نبود انسجام لازم
¤ استفاده از ظرفيت بسيج براي گسترش فرهنگ قرآني در جامعه
¤ تقويت و تعميق برنامه هاي قرآني بسيج
¤ و لزوم گسترش فعاليت هاي هنري قرآني و بهره گيري توليدات نمايشي و هنري از مفاهيم قرآني
در اين ديدار همچنين حجت الاسلام والمسلمين دكتر احمدي عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي گزارش كوتاهي از فعاليت هاي علمي و تحقيقاتي بانوان قرآن پژوه كشور بيان كرد.

 



دكتر علي باقري:مديريت برنامه هسته اي با اعتماد به نفس برآمده از انقلاب غرب را در موضع انفعال قرار داد

معاون سياست خارجي و امنيت بين الملل شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به كارشكني ها و ترفندهاي طرف غربي تاكيد كرد كه مديريت برنامه هسته اي با اعتماد به نفس برآمده از انقلاب، غرب را در موضع انفعال قرار داد.
دكتر علي باقري در نشستي با عنوان «گفت وگوهاي ژنو» در دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به عملكرد تيم مذاكره كننده قبلي و با بيان اينكه نگاه به دور از همه جانبه نگري و به عنوان يك موضوع عادي، اشكالي بود كه در تيم مذاكره كننده قبلي وجود داشت، گفت: سياستي كه براي مديريت مسئله هسته اي ايران در اين دوران وجود داشت برخاسته از جريان اصيل انقلاب به تمام معنا نبود چنانكه مقام معظم رهبري نيز در سال 86 در جمع مردم يزد دقيقاً به همين مسئله اشاره كردند.
وي افزود: در دوره قبل، غرب خواستار تعليق كامل مراكز هسته اي ايران بود و در آن زمان سه كشور با بسته پيشنهادي خود به دنبال آن بودند تا ايران را متقاعد كنند داوطلبانه تعليق كند و يا با تهديد و ارعاب به اهداف خود برسند كه خوشبختانه با نظر و هوشياري و درايت مقام معظم رهبري، غرب به اهداف خود نرسيد و ايران توانست علاوه بر راه اندازي مراكز هسته اي خود هيچ گونه امتيازي را به غرب ندهد چون ايران زير نظر آژانس بين المللي انرژي اتمي كار مي كند و تا به حال نيز ثابت كرده است كه به دنبال انرژي هسته اي براي مصارف صلح آميز است.
وي به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه اگر ما جلوي غرب عقب گرد كنيم تنها به موضوع هسته اي ختم نمي شود، گفت: غرب به فرض اينكه در موضوع هسته اي ايران را به عقب مي راند تنها به آن اكتفا نمي كرد بلكه به دنبال زدن كليت انقلاب بودند و قصد داشتند مجموعه اي از اهداف خود را پيش ببرند.
وي با بيان اينكه دكتر سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي از سال 86 مديريت برنامه هسته اي را در اختيار گرفتند، اظهار داشت: غربي ها با توجه به اينكه هميشه سعي دارند طرف ايراني را به انفعال بكشانند در مورد آقاي جليلي نيز اين سياست را پيش گرفتند تا او نتواند به طور قوي موضوع را مديريت كند اما آقاي جليلي با اعتماد به نفس برآمده از انقلاب اسلامي توانست موضوع را مديريت و طرف غربي را به اين موضع بكشاند.
وي با اشاره به دور جديد مذاكرات اخير در ژنو گفت: ايران توانست در اين دور مذاكرات اهداف خود را با مديريت برآمده از انقلاب به پيش برد تا جايي كه طرف آمريكايي از طريق سولانا خواستار ديدار و گفت وگو با رئيس هيئت ايراني شد كه اين خواسته را آقاي جليلي نپذيرفت و در نهايت نماينده آمريكا با سماجت خود را به آقاي جليلي رساند و با او گفت وگو كرد.
وي تاكيد كرد: در مذاكرات ژنو ديگر بحث تعليق به ميان نيامد و بحث فريز كردن مطرح نشد و اين بيانگر مديريت موضوع هسته اي توسط هيئت ايراني بود.

 



توسط نماينده ايران در سازمان ملل انجام شد
درخواست ايران براي واكنش شوراي امنيت به حمله تروريستي بلوچستان

سفير و نماينده كشورمان در سازمان متحد با ارسال نامه اي به رئيس شوراي امنيت واكنش اين شورا و جامعه بين المللي را در محكوميت حمله تروريستي در سيستان و بلوچستان خواستار شد.
به گزارش رويترز، محمد خزاعي در نامه اي به «لي لونگ مينه» سفير ويتنام در سازمان ملل كه رياست دوره اي شوراي امنيت سازمان ملل را به عهده دارد نوشت: جمهوري اسلامي ايران انتظار دارد شوراي امنيت با شديدترين لحن به اين حمله تروريستي واكنش نشان دهد.
وي با بيان اينكه گروه شبه نظامي جندالله مسئوليت اين حمله تروريستي را به عهده گرفته است تأكيد كرد: نشانه هايي وجود دارد كه اين گروه از حمايت برخي از كشورهاي خارجي برخوردار است.
نماينده ايران در سازمان ملل با اشاره به مصمم بودن كشورمان براي كشاندن عاملان اين قبيل حملات تروريستي به پاي ميز عدالت تصريح كرد: ايران انتظار دارد جامعه بين المللي از جمله كشورهاي همسايه وظايف خود را در اين ارتباط اجرا كنند.
دبير كل سازمان ملل متحد ديروز در بيانيه اي با محكوميت حادثه تروريستي در سيستان و بلوچستان با خانواده هاي قربانيان و دولت جمهوري اسلامي ايران ابراز همدردي كرد.
عبدالمالك ريگي در پاكستان نيست
در همين حال، سخنگوي وزارت خارجه پاكستان مدعي شد كه بنابر گزارش هاي اطلاعاتي اين كشور عبدالمالك ريگي هم اكنون در خاك آن كشور حضور ندارد.
«عبدل بسيط» در گفت وگو با پرس.تي.وي با بيان اينكه پاكستان وايران رابطه اي برادرانه و تاريخي دارند و اسلام آباد همه تلاش خود را براي محو تروريسم خارجي به كار گرفته است، علت اصلي ناكامي پاكستان در مبارزه با گروه تروريستي ريگي و استرداد وي به ايران را بي اطلاعي پاكستان از محل اختفاي اين گروه و رهبر آن دانست و همچنين مدعي شد گزارش هاي اطلاعاتي پاكستان حكايت از اين دارد كه ريگي هم اكنون در خاك آن كشور حضور ندارد.

 



تشييع با شكوه پيكر فرماندهان شهيد سپاه

مراسم تشييع پيكر سردار شهيد شوشتري جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه ، سردار شهيد محمدزاده فرمانده سپاه سيستان و بلوچستان و جمعي ديگر از پاسداراني كه در جنايت تروريستي روز يكشنبه در سيستان و بلوچستان به شهادت رسيدند، صبح سه شنبه(ديروز) در مسجد ستاد فرماندهي نيروي زميني سپاه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار كيهان ،در اين مراسم كه با نوحه سرايي و عزاداري و نيز سخنراني حجت الاسلام والمسلمين علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه همراه بود، جمعي از مقامات عالي رتبه كشوري و لشگري نيزحضور داشتند.
نماينده ولي فقيه در سپاه:اين خون ها بنيان كفر و نفاق را برخواهد چيد
حجت الاسلام والمسلمين علي سعيدي پيش از ظهر سه شنبه در مراسم تشييع پيكر سردار شهيد شوشتري و جمعي ديگر از پاسداران سپاه، با اشاره به رشادت هاي حضرت حمزه در دوران صدر اسلام گفت: وجود حمزه ها، شوشتري ها و محمدزاده ها لازم است تا انقلاب باقي بماند.
وي در ادامه با اشاره به عوامل پيروزي جبهه حق اظهار كرد: يكي از مهم ترين عوامل پيروزي جبهه حق در طول تاريخ، صلابت و استقامت رهبران الهي بوده است كه ايستادگي امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري نيز از آن جمله است.
سعيدي در عين حال خاطرنشان كرد: ايستادگي رهبران الهي، شرط لازم است، ولي كافي نيست؛ شرط كافي، استقامت امت اسلامي و الهي بوده است. هركجا امت هاي اسلامي و الهي بر محور رهبري الهي حركت كرده اند، پيروزي نصيب آنها شده است و هر كجا كه امت از مسير رهبري فاصله گرفته، دچار آفت و انحراف شده است.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي هم چنين با اشاره به رهبري امام خميني(ره) در دوران انقلاب اسلامي گفت: وقتي ملتي بر محور روح الله جمع شد، پيروزي بر آن ها نازل مي شود؛ به طوري كه ملتي سربلند و عزتمند مانند ايران در دنيا كانون حمايت از وحدت و بيداري اسلامي مي شود. وقتي ملتي بر محور رهبري بزرگوارش حركت كند، اين جاست كه گردن كلفتان و مستكبران سر تعظيم فرود مي آورند و از مواضع خود عقب نشيني مي كنند. در بين هر امتي نيز همواره مجموعه اي از خواص هستند كه نقش برجسته اي دارند و درصدد پيروي از خدا و حجت خدا هستند و يكي از ياران صديق ولايت، اميرالمومنين(ع) بود.
سردار سرلشگر صفوي مشاور ارشد فرمانده كل قوا ، سردار سرلشگر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، سردار جزايري معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح ، محمدباقر قاليباف شهردار تهران، حجت الاسلام والمسلمين مصلحي وزير اطلاعات ، سعيد جليلي دبير شوراي عالي امنيت ملي ، تقي پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ، سردار ذوالقدر ، سردار باقرزاده ، سردار رشيد و سردار شيرازي از جمله مقامات حاضر در اين مراسم بودند.
پس از اين مراسم، پيكر شهيد شوشتري براي تشييع به مشهد منتقل شد.

 



طرح تلاوت دسته جمعي آيات قرآن در مدارس كشور

ساري - خبرنگار كيهان:
براي اولين بار و با هدف ترويج فرهنگ قرآني طرح تلاوت دسته جمعي آيات الهي در مدارس كشور اجرايي شد.
احمد فرهودي معاون پرورشي و تربيت بدني سازمان آموزش و پرورش مازندران با اعلام اين خبر افزود: اين طرح با محوريت كتب درسي «ديني و قرآن» و بهره گيري از جزوه و نوار تلاوت همگاني قرآن كريم در مدارس اجرا مي شود.
وي همچنين از اجراي طرح سفيران نور در مدارس خبر داد و افزود: در اين طرح دبيران با بهره گيري از محتواي كتاب هاي درسي دانش آموزان را به سوي معارف ديني سوق مي دهند.
فرهودي با اشاره به وجود معارف ديني و تربيتي فراوان در دروس تخصصي گفت: براي استخراج اين متون از سوي دبيران فراخواني صورت گرفت تا براساس آن تدريس قرآني در مدارس عملياتي شود.
وي گفت: هم اكنون 20 هزار دانش آموز در 30 دارالقرآن كريم به صورت تخصصي مشغول فراگيري قرآن كريم هستند.

 



فرمانده سپاه كربلاي مازندران: دشمن از افراد متزلزل براي نفوذ در جبهه انقلاب استفاده مي كند

ساري- خبرنگار كيهان:
فرمانده سپاه كربلاي مازندران گفت: دشمن همواره از افراد متزلزل و ضعيف النفس به عنوان پل ورود به جبهه انقلابيون استفاده مي كند.
سرتيپ پاسدار سيدتقي شاهچراغي در جمع سپاهيان پيشتاز مازندران در ساري افزود: عنصر بصيرت كارآمدترين وسيله براي مقابله با هجوم گسترده معاندان است.
وي با اشاره به تلاش دامنه دار استكبار براي تضعيف نظام اسلامي و باورهاي اعتقادي ملت افزود: آحاد مردم و مسئولان به ويژه سپاهيان و بسيجيان بايد با تقويت انگيزه هاي ديني و تبيين صحيح مباني اعتقادي دشمن را از دست يازي به اين هدف شوم ناكام بگذارند.
اين مقام نظامي با يادآوري رسالت خطير سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حفظ دستاوردهاي انقلاب افزود: سپاه علاوه بر هويت نظامي مسئوليت حفظ ارزش هاي انقلاب را به عهده دارد و از اين رو آماج حملات گسترده معاندان و مخالفان نظام قرار دارد.
شاهچراغي با اشاره به فاجعه تروريستي اخير در استان سيستان و بلوچستان و شهادت جمعي از فرماندهان سپاه و سران طوائف گفت: جهاد و شهادت همزاد انقلابند و با شهادت سرداران عاشورايي، انقلاب بالنده تر به راه نوراني خود ادامه مي دهد. وي بسيج را دژ مستحكم و نفوذناپذير انقلاب خواند و افزود: كارآمدي و توانمندسازي بسيج يك ضرورت اساسي براي پيشبرد اهداف انقلاب اسلامي است.

 



سرانه مصرف قارچ دركشور افزايش يافت

اصفهان -خبرنگاركيهان:
مصرف سرانه قارچ دركشور امسال به 450 تا 500گرم رسيد كه اين رقم نسبت به سال گذشته 30گرم افزايش يافته است.
محمد معين فر رئيس روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان با اشاره به سابقه 50 ساله كشت و پرورش اين محصول دركشور، قارچ توليدي سال جاري را 40هزار تن اعلام كرد و افزود: اين ميزان درسال گذشته 34هزار تن بوده است كه پيش بيني مي شود از200 واحد درحال بهره برداري و 40 واحد درحال ساخت حدود 6هزار تن بيشتر از سال گذشته قارچ توليد شود.
وي ميزان صادرات قارچ كشور را 1000 تن دانست و افزود: صادرات قارچ به كشورهاي آذربايجان، گرجستان و عراق انجام مي شود.
معين فر با اشاره به توليد 20 درصد قارچ دكمه اي كشور دراستان اصفهان گفت: سالانه به ميزان 6203 تن قارچ دكمه اي همچنين 310تن بذرقارچ دكمه اي دراين استان توليد مي شود.
وي اضافه كرد: سطح زير كشت سالانه اين محصول در استان اصفهان بالغ بر 468 هزار متر مربع است كه باعث اشتغال زايي بيش از 500 خانوار شده است.
رئيس روابط عمومي جهاد كشاورزي استان اصفهان با اشاره به سابقه 20ساله پرورش قارچ در اين استان اظهار داشت: استان اصفهان همچنين با توليد 50تن قارچ صدفي درسال و تبديل آن به پودر جهت مصرف داخل كشور و صادرات به كشورهاي مجاور فعاليت دارد.

 



رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور:
حضور فقيهي سياستمدار و مدبر در رأس نظام از افتخارات ملت ايران است

رشت - خبرنگار كيهان:
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور بركت حضور فقيهي مدبر، سياستمدار و جهان شناس در راس و مديريت عالي نظام را از افتخارات ملت ايران دانست.
حجت الاسلام والمسلمين سيدرضا تقوي كه در همايش شوراي فرهنگي عمومي استان گيلان در رشت سخن مي گفت با بيان اينكه مبلغان عرصه فرهنگ عمومي تلاش دارند رفتار جامعه را در مسير صحيح سوق دهند تاكيد كرد اگر ارزش هاي اسلامي در جامعه كمرنگ شود دشمنان فرصت مي يابند فرهنگ مسموم خود را در جامعه القا كنند.
وي فرهنگ اسلامي ايران را فرهنگي غني، مقتدر و كارآمد خواند و گفت: استعمارگران از انديشه انقلابي و مقتدر ما هراس دارند و با آن مقابله مي كنند زيرا مي دانند فرهنگ مقتدر ضمن بهره گيري از ساير فرهنگ ها در برابر تهاجمات و فرهنگ هاي مسموم ايستادگي مي كند.
حجت الاسلام والمسلمين تقوي با بيان اينكه استكبار براي وارد كردن خسارت به فرهنگ غني اسلامي برنامه ريزي كرده و پيوسته درصدد اين است تا با هجمه هاي فرهنگي نظام جمهوري اسلامي ايران را ناكارآمد نشان دهد خاطر نشان ساخت: در اين شرايط حساس مسئولان و ساير اقشار مردم مي بايد توجه ويژه اي به مسائل فرهنگي داشته باشند.
روح الله قهرماني چابك استاندار گيلان هم در اين همايش از ايجاد شوراي بازنگري و تدوين سند راهبردي فرهنگي در استان خبر داد و افزود: در حال حاضر اين سند با محوريت جهاد، ايثار و شهادت در استان تدوين شده و داراي 9 راهبرد اصلي است.
به گفته وي راهبردهاي تدوين شده داراي طرح و برنامه هاي ميان و بلندمدت براساس سياست هاي نظام است كه بهره گيري از گروه هاي تخصصي مديران و ايثارگر بومي از جمله يكي از اين راهبردها است.

 



رئيس سازمان زندان هاي كشور: تعاليم قرآني محور اصلاح و تربيت در زندان هاي كشور است

ساري - خبرنگار كيهان:
زندانياني كه در مسير كسب معارف ديني و فرهنگ قرآني بكوشد از تسهيلات حمايتي و رفاهي بهره مند مي شوند.
«علي اسماعيلي» رئيس سازمان زندان ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور با اعلام اين خبر در آئين اختتاميه يازدهين دوره مسابقات قرآني مددجويان زندان هاي سراسر كشور در ساري افزود: به اين دسته از زندانيان كوشا مرخصي، عفو و بخشش هاي قانوني تعلق مي گيرد.
وي اصلاح، تعليم و تربيت مددجويان را از وظايف ذاتي و كليدي دستگاه متبوع برشمرد و افزود: امروز فضاي معنوي در زندان هاي كشور حاكم شده است.
وي تصريح كرد: اصلاح و تربيت افراد در زندان ها براساس تعاليم قرآني و احكام اسلامي صورت مي گيرد.
اسماعيلي با اشاره به استقبال فزاينده زندانيان از اجراي طرح هاي فرهنگي در زندان ها افزود: در پي اجراي طرح هاي ويژه فرهنگي و معنوي در زندان ها ميزان جرائم افراد خلاص شده از زندان ها در سطح جامعه كاهش يافته است.
گفتني است در يازدهمين مرحله مسابقات قرآني زندانيان سراسر كشور 230 قاري از 30 استان با يكديگر به رقابت پرداختند.

 



نماينده تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي: عزل و نصب استانداران حق مسلم دولت است

يزد - خبرنگار كيهان:
حجت الاسلام سيدجلال يحيي زاده نماينده تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي گفت: اين مسلم است كه عزل و نصب استانداران بر عهده دولت است.
وي افزود: در صورت تعامل و تفاهم با نمايندگان، استانداران كارآمدتري را مي توان انتخاب كرد. شنيده ايم دولت براي تغيير و تحولات مديريت استاني كار گروهي تشكيل داده و چند نفر را براي هر استان انتخاب كرده است و ما از اين كار گروه ها انتظار داريم كه در بررسي ها و رايزني ها، نظر ما نمايندگان استان ها را بدون مواضع فكري و سياسي مورد توجه قرار دهند.
وي خاطرنشان كرد اميدواريم ارتباطي كه در مورد كابينه بايد اتفاق مي افتاد و نيفتاد در خصوص استانداران صورت گيرد و نظر نمايندگان لحاظ شود.
وي افزود:البته اين حق دولت بود و در خصوص كابينه با عده كمي از نمايندگان مشورت صورت گرفت.
به گفته وي نمايندگان هر استاني مدتي را با مدير استان همكار هستند ضمن آنكه مردم نيز از اين مديران توقعاتي دارند كه در اكثر مواقع اين توقعات بجاست.
وي عملكرد استاندار يزد را به ويژه در بخش هايي نظير آب و راه خوب و قابل تقدير ارزيابي كرد.

 



امام جمعه اهل سنت اوز: همه مسلمانان شيعه و سني ايران دشمن مشترك خود را مي شناسند

سرويس شهرستان ها:
امام جمعه اوز با صدور اطلاعيه اي عمل تروريستي ايادي استكبار در به شهادت رساندن جمعي از فرماندهان سپاه پاسداران و سران طوايف و مردم بي گناه سيستان و بلوچستان را محكوم كرد.
در اطلاعيه عبدالعزيز قاضي زاده آمده است: با كمال تأسف و تأثر بار ديگر منافقان و ايادي استكبار جهاني در 26/7/1388 عده اي از عزيزان اين آب و خاك را به خاك و خون كشيده و ملت ايران را عزادار ساخته اند. اينجانب شهادت جمعي از فرماندهان سپاه پاسداران و تعدادي از هموطنان عزيزمان و همچنين رؤساي طوايف و معتمدين و مردم بي گناه استان سيستان و بلوچستان را به رهبر معظم انقلاب و مسئولان نظام و ملت نجيب ايران بويژه به بستگان جانباختگان اين حادثه تسليت عرض نموده، و علو درجات شهداء و شفاي عاجل را براي مجروحين آن حادثه ناگوار از درگاه خداوند متعال خواستارم.
اين اطلاعيه مي افزايد: عمل تروريستي، عملي است جاهلانه كه افراد بي گناه به خاك و خون كشيده مي شوند و از ديدگاه شرع، عقل و عرف چنين اعمالي شديداً محكوم مي باشد، اما منافقان كوردل كه ايادي دشمنان اسلام و مسلمين هستند فكر كرده اند كه با اين نوع اعمال، صفوف مسلمانان را متزلزل و اتحادشان را خدشه دار مي سازند. غافل از آنكه عموم مسلمانان شيعه و سني ايران دشمنان مشترك خود را از ديرباز شناخته و اين نوع اعمال انتحاري كه منجر به شهادت و مجروح شدن جمعي از عزيزانمان گشته هرچند تلخ و ناگوار است بر وحدت امت اسلامي مي افزايد. اينجانب ضمن عرض تسليت مجدد به عموم ملت ايران، اميدوارم كه هر چه زودتر مسببان اصلي اين حادثه شناسايي شوند و قبل از رسيدن به عقوبت آخرت كه قطعاً دامنگير آنها خواهد بود در اين دنيا نيز به مجازات و كيفري كه استحقاق دارند برسند تا درس عبرت و اندرزي براي ديگر آشوب طلبان و فتنه انگيزان باشد. «و سيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون».

 



اخبار ادبي و هنري

تأكيد بر عدالت در سينما و انتقاد از واژه هاي معناگرا و فرهنگي
جلسه توديع و معارفه مدير بنياد سينمايي فارابي ديروز برگزار شد و طي آن سيداحمد ميرعلايي به عنوان رئيس جديد اين بنياد جايگزين مجيد شاه حسيني شد.
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم از برنامه هاي دولت براي اجراي عدالت در سينما خبر داد و گفت: در اين راستا معاونت سينمايي ارشاد با تعريف 5 تا 7 منطقه فرهنگي تلاش مي كند تا استعدادهاي استان ها شناسايي و شكوفا شود. بايد شرايطي فراهم شود تا سينما تنها در تهران خلاصه نشود.
وي با يادآوري مخاطب 40ميليوني سينماي ايران ادامه داد:متأسفانه ما مخاطبان روستاها را فراموش كرديم و تنها به مخاطبان شهرهاي بزرگ مي انديشيم كه اين اشتباه است. بايد در خلق آثار سينمايي نيز به گونه اي رفتار كنيم تا مخاطبان فراموش شده سينما نيز مدنظر قرار بگيرند.
وي همچنين از به كار بردن واژه فيلمفارسي در مورد برخي فيلم ها انتقاد كرد و اظهار داشت: برخي از آثار سينمايي را معناگرا مي نامند؛ متاسفانه اين در نظر گرفته نمي شود كه همه آثار سينمايي ما داراي محتوا و معني هستند و برخي از آثار كه نام معناگرا را يدك مي كشند در راه گمراهي مخاطبان حركت مي كنند. همچنين استفاده لفظ فيلم فرهنگي براي برخي از فيلم هاي كم مخاطب نيز به نوعي توهين به مخاطباني است كه از آثار گوناگون سينمايي ديدن مي كنند.
مجيد شاه حسيني، رئيس سابق فارابي هم در اين مراسم سخنراني كوتاهي كرد و تاكيد نمود: كساني كه از تعطيلي فارابي و ضرورت محدود ساختن آن سخن مي گويند، دوستان اين سينما نيستند.
ميرعلايي مدير جديد فارابي هم تعامل با اهالي سينما را يكي از ضرورت هاي دوره مديريت خود دانست و گفت: ديگر هيچ سينماگري پشت درهاي بسته اين موسسه نمي ماند.
لغو كنسرت يك آمريكايي به خاطر اعتراضات مسلمانان مالزي
به دنبال اعتراض گروه هاي مسلمان مالزي، كنسرت يك خواننده و بازيگر آمريكايي در مالزي لغو شد.
به گزارش سوره سينما به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، «بيانس» خواننده و بازيگر آمريكايي كه قرار بود كنسرتي را در شهر كوالالامپور پايتخت مالزي برگزار كند به دنبال اعتراض مسلمانان اين كشور، از اين كار انصراف داد. اين اعتراض به دليل نوع ارائه اين كنسرت و پوشش احتمالي اين خواننده صورت گرفته است.
گفتني است پيش از اين نيز مردم مسلمان مالزي با برگزاري كنسرت هاي خوانندگان زن ديگر در اين كشور مخالفت كرده بودند كه از جمله آنها مي توان به آوريل لاوين و جون استفاني اشاره كرد.
استقبال هنرمندان جوان از تئاتر ماه
ششمين جشنواره «تئاتر ماه» كه با محوريت «معنويت، انديشه و هنر» در حوزه هنري در حال برگزاري است با استقبال هنرمندان جوان و شهرستاني روبرو شده است.
از جمله اين كه كارگردان نمايش «اينجا كسي هست» گفت: اين جشنواره با ارائه فرصت اجرا به گروه هاي نمايشي، در هنرمندان ايجاد انگيزه مي كند.
مالك حدپور سراج ادامه داد: ما در اين جشنواره آثار متنوعي با زمينه هاي مختلف، از جمله اجتماعي، دفاع مقدس، خانوادگي و... را مي بينيم و پوشش و گستردگي اين شعار آن قدر زياد است كه در هر زمينه اي كار ارائه و پذيرفته شده است.همچنين احسان فاضلي كارگردان نمايش «سرود صد هزار افيلياي عاشق»، با تاكيد بر رشد كيفي جشنواره امسال تئاتر ماه در مقايسه با دوره هاي گذشته، گفت: آثار امسال حاكي از رشد نوع نگاه هنرمندان است و همچنين نشان مي دهد جشنواره نسبت به گذشته حساب شده تر پيش مي رود.
مجوز ساخت فيلم به شورجه و اردكاني
شوراي صدور پروانه فيلمسازي 35ميليمتري معاونت سينمايي در جلسه اخير خود به تعدادي فيلم مجوز ساخت داد.
از جمله اين فيلم ها «ياس هاي پنهان» به كارگرداني جمال شورجه و «شور شيرين» به كارگرداني جواد اردكاني است.
موضوع ياس هاي پنهان آزادگان جنگ تحميلي است و شور شيرين هم به شهيد كاوه مي پردازد.
تجهيز كتابخانه هاي بسيج در هفته كتاب
به مناسبت هفته كتاب، كتابخانه هاي نيروي مقاومت بسيج تجهيز مي شوند.رضا محسني فر، مدير فرهنگي اجتماعي ستاد فرماندهي نيروي مقاومت بسيج گفت: در حال حاضر 200 كتابخانه مصوب براي تجهيز در دستور كار قرار دارد و هر ساله همزمان با ايام برگزاري هفته كتاب به جديدترين منابع منتشر شده تجهيز مي شوند.
وي افزود: امسال 75ميليون تومان اعتبار براي خريد كتاب هاي تازه انتشار يافته از سوي فرماندهي نيروي مقاومت بسيج تخصيص داده شده است.

 



معاون امنيتي استاندار: عامل حادثه تروريستي سيستان و بلوچستان شناسايي شد

معاون امنيتي - انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: عامل حادثه تروريستي سرباز، شناسايي شد.
«جلال سياح» ديروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زاهدان گفت: اطلاعاتي درباره ارتباطات اين عامل به دست آمده اما نتايجي كه به دستگيري فردي در اين زمينه منجر شود هنوز به دست نيامده است.
وي افزود: احتمال مي دهيم افراد پشتيباني كننده اين حادثه بعد از انجام اين اقدام به آن سوي مرز متواري شده باشند.
معاون امنيتي - انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: اطلاعات تكميلي بعد از خاتمه تحقيقات متعاقبا اعلام خواهد شد.
در همين حال دادستان عمومي و انقلاب زاهدان جزئيات تازه تري از حادثه تروريستي شهرستان سرباز تشريح كرد.
محمد مرزيه به خبرگزاري فارس گفت: مراسم سرباز در زمينه واگذاري امنيت به مردم بود و اين پنجمين جلسه بود كه از قبل برنامه ريزي شده بود كه طوايف شهرستان سرباز و نيكشهر در سالن تربيت بدني پيشين گرد هم جمع شوند.
وي افزود: سردار شوشتري فرمانده نيروي زميني جنوب شرق كشور هم در اين همايش برنامه سخنراني داشت كه به محض اينكه به اتفاق همراهانشان از راه مي رسند، در ابتدا از نمايشگاهي كه اهالي پيشين از صنايع دستي و كارهاي مردم آماده كرده بودند بازديد كردند.
دادستان عمومي و انقلاب زاهدان گفت: با ورود سردار و همكارانشان و مردم به چادر نمايشگاه، فردي كه جليقه انفجاري به همراه داشت با نزديك شدن به هيئت اين اقدام ددمنشانه را انجام داد كه طبق گزارشات واصله 41 نفر شهيد و تعدادي هم مجروح شدند.
وي تصريح كرد: پيكر تعدادي از اين شهدا دوشنبه در زاهدان از مسجد جامع تا گلزار شهداي اين شهرستان تشييع شد.
وي در زمينه عواملي كه در وقوع اين حادثه دست داشته اند گفت: هنوز كسي در اين زمينه دستگير نشده اما تلاش ماموران امنيتي، انتظامي و قضايي براي دستگيري آنها ادامه دارد.
مرزيه گفت: اين حادثه تروريستي كه سبب شهيد و مجروح شدن تعدادي از فرماندهان سپاه و سران طوايف و مردم شد يا خود انفجاري بوده يا توسط كنترل از راه دور توسط افراد ديگري با فاصله انجام شده به هر حال هنوز نمي شود در اين زمينه اظهارنظر كرد.
تغيير محل تشييع شهيدان شوشتري و محمدزاده
به گزارش سرويس شهرستان ها سازمان بنيادشهيد و امور ايثارگران استان خراسان رضوي با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: مراسم تشييع پيكر مطهر شهيدان شوشتري و محمدزاده از ميدان 15 خرداد به مسجد بناها واقع در خيابان خسروي نو تغيير يافته است. بر اين اساس مراسم تشييع پيكر اين عزيزان راس ساعت 8و30 دقيقه صبح پنجشنبه (سي ام مهرماه) با سخنراني آيت الله علم الهدي امام جمعه مشهد مقدس آغاز مي شود. قرار است پيكر مطهر شهيدان شوشتري و محمدزاده پس از تشييع در بهشت رضاي مشهد در جوار تربت مطهر ميرزا جواد آقاتهراني و آيت الله عبادي به خاك سپرده شود.
اطلاعيه جامعه مدرسين
حوزه علميه قم
جامعه مدرسين حوزه علميه قم با انتشار اطلاعيه اي ضمن محكوم كردن حادثه تروريستي در استان سيستان و بلوچستان كه منجر به شهادت فرماندهان سپاه و هموطنان شيعه و سني كشورمان شد، اعلام كرد: بي ترديد هدف دشمنان انقلاب اسلامي از اين جنايات تروريستي، ايجاد تفرقه و چند دستگي در ميان آحاد ملت شريف ايران و اخلال در نظم و امنيت عمومي است. غافل از اينكه ملت قهرمان ايران اسلامي با نظرداشت به آموزه هاي ديني و پيروي از راه امام و شهيدان، هوشيارانه با عوامل تفرقه افكن و دشمنان امنيت عمومي برخورد مي كند.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم با عرض تسليت به محضر رهبر معظم انقلاب و بازماندگان اين حادثه تروريستي از مسئولان ذيربط خواست عوامل داخلي و خارجي اين عمليات تروريستي را به سزاي اعمالشان برسانند.
تشييع پيكر 4 شهيد در كرمان
به گزارش فارس مراسم تشييع پيكر چهار تن از شهيدان حادثه تروريستي اخير در سيستان و بلوچستان عصر ديروز با حضور انبوه مردم و مسئولان شهرستان سيرجان از مقابل حسينيه امام خميني«ره» تا بازار اين شهر انجام شد.
قرار است پيكر اين شهيدان امروز در زادگاه هاي خود يعني شهر بابك، بافت، رابر و جيرفت تشييع شوند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14