(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 3 آبان 1388- شماره 19494
 

فوايد درماني «نوشتن»
حفاظت از پوست در اتوبوس هاي جديد
زندگي جديد براي ناتوانان اراده كن برخيز راه برو
همسايه راه شيري را با چشم غيرمسلح ببينيد



فوايد درماني «نوشتن»

دانشمندان و نويسندگان ملت ها است متوجه فوايد درماني نوشتن درمورد تجربيات شخصي، افكار و احساسات شده اند.
اما جدا از كاركردي كه نوشتن دررفع تنش ها و كنار آمدن با آن دارد، اثرات فيزيولوژيكي هم در بدن ايجاد مي كند. پژوهش ها نشان مي دهد نوشتن، حافظه وكيفيت خواب را بهبود مي بخشد، سيستم ايمني سلولي را تقويت مي كند، دربيماران مبتلا به ايدز تعداد ويروس ها را كاهش مي دهد و حتي بهبود بعداز اعمال جراحي را تسريع مي كند.
براساس تحقيقي كه نتايج آن درشماره فوريه انكولوژيست به چاپ رسيده است، بيماراني كه قبل از شروع مراحل درماني شروع به نوشتن كرده بودند، نسبت به بيماراني كه نمي نوشتند به مراتب قدرت بدني و ذهني بهتري داشتند و احساس بهبودي بيشتري مي كردند. اين تحقيق روي 71بيمار مبتلا به لوسمي و لنفوم انجام شده بود و از بيماران خواسته شده بود درفعاليت هاي منظم نوشتاري شركت كنند. انسان ها موجوداتي اجتماعي هستند و رفتارهاي متفاوتي نسبت به تنش ها از خود بروز مي دهند. يكي از اين واكنش ها در قبال تجربيات همراه با تنش كه بيماري هم يكي از آنهاست، شكوه و شكايت است. «آليس فلاهرتي» دانشمند سيستم عصبي در دانشگاه هاروارد و بيمارستان ماساچوست عقيده دارد وبلاگ نويسي درمورد رنج ها وتنش ها، كاركرد مشابهي دارد.
مكانيسمي كه نوشتن و وبلاگ نويسي با آن به بيماران كمك مي كند، به درستي شناخته شده نيست و تلاش هاي زيادي براي شناخت اين مكانيسم صورت مي گيرد، اما تاثير نوشتن، هرچه باشد، مسلم اين است كه درحال حاضر بسياري از بيماراني كه سرطان يا بيماري هاي وخيم ديگري را در آنها تشخيص داده اند، در وبلاگستان به دنبال تسلي مي گردند و اين تسلي را درآن پيدا مي كنند.
از زماني كه پزشكان متوجه ارزش درماني وبلاگ نويسي شده اند، بعضي از بيمارستان ها درسايت هايشان، وبلاگ هاي بيماران را ميزباني مي كنند. وبلاگ نويسي بر نوشتن معمولي برتري هايي دارد، چرا كه بيماران را هم مرتبط مي كند و به آنها امكان مي دهد در مورد تجربيات مشترك شان گفت وگو كنند و يك جامعه مجازي بسازند.

 



حفاظت از پوست در اتوبوس هاي جديد

يكي از خودروسازان بزرگ ژاپن به تازگي اتوبوس جديدي را روانه بازار كرده است كه جديدترين امكانات و فناوري هاي روز را دراختيار مسافران قرار مي دهد.
اين اتوبوس به شيشه هاي هوشمندي مجهز است كه به طور اتوماتيك سرنشينان خود را در برابر پرتوهاي خطرناك نور خورشيد محافظ مي كنند تا به پوست آنها آسيبي نرسد. اين اتوبوس هوشمند محصول شركت «هينوموتورز» است و به گفته كارشناسان مي تواند تا 99 درصد از ورود اشعه هاي خطرناك خورشيد به داخل جلوگيري كند. فناوري به كار گرفته شده درساخت اين شيشه ها به مسافران امكان مي دهد دريك چشم به هم زدن ميزان درخشندگي نور، درجه حرارت و اشعه هاي مختلف خورشيدي را به سادگي تنظيم كنند. اين درحالي است كه تا پيش از اين شركت آمريكايي mac موفق شده بود اين فناوري را به نام خود ثبت و آن را در اتوبوس هاي مدرن و توريستي
«Selega Premium » استفاده كند. اين اتوبوس آمريكايي علاوه بر شيشه هاي هوشمند، اين قابليت را هم دارد كه يك سيستم ارتباطات بي سيم پيشرفته را پشتيباني كند و مسافران مي توانند از كامپيوترهاي كوچكي كه به صندلي هاي آنها متصل است به اينترنت وصل شوند. اما شركت ژاپني هينو موتورز به جاي برقراري ارتباط اينترنتي براي مسافران از يك سيستم ترمز الكترونيكي استفاده كرده و خودروهايش اين توانايي را دارند در صورتي كه راننده دچار خواب آلودگي شد يا نتوانست در صورت بروز مشكلي، به درستي عكس العمل نشان دهد، اتوبوس به طور خودكار سرعت خود را كاهش داده و توقف كند. اين اتوبوس ژاپني چند ماه پيش در نمايشگاه خودرو توكيو در ژوئن 2009 عرضه شده بود.
گفتني است اين اتوبوس ها به نحوي طراحي شده اند كه با فشردن يك دكمه نسبت به استانداردهاي شيشه هاي معمولي 7 تا 8 برابر كدرتر مي شوند.
WWWnationalpostcom

 



زندگي جديد براي ناتوانان اراده كن برخيز راه برو

شركت ژاپني «سايبرداين» وسيله اي با نامHAL به بازار عرضه كرده كه به افراد فلج، مسن يا ناتوان جسمي كمك مي كند راه بروند و ماهيچه هاي خود را به حركت درآورند.
HAL مخفف «عضو كمكي هيبريد» و در حقيقت يك لباس روباتيك است كه توسط سنسوري كه در كمربند آن تعبيه شده است، سيگنال هاي مغزي كاربر را دريافت مي كند و متناسب با دستور مغز، اعضاي بدن كاربر را به حركت درمي آورد. اين لباس داراي يك سيستم كامپيوتري يك كيلوگرمي است كه با باتري شارژ مي شود. اين سيستم روي كمربند تعبيه شده است. كاربران اين فناوري به هيچ وجه وزن آن را احساس نمي كنند و نحوه كار اين سيستم به گونه اي است كه با گرفتن سيگنال هاي مغزي جريان الكتريسيته طبيعي توليد مي كند كه از سطح پوست عبور مي كند و ماهيچه عضو موردنظر كاربر را وادار به حركت مي كند.
«سايبرداين» يك شركت تازه تأسيس در «تسوكوبا» واقع در حومه توكيو است كهHAL را توليد كرده است يك گروه دو نفري روي اين لباس كار كرده اند. به گفته يوشيوكي ساناكاي پرفسور دانشگاه «تسوكوبا» HAL همانند فناوري هايي است كه در فيلم هاي علمي- تخيلي نظير «ترميناتور» شاهد آن بوده ايم، با اين تفاوت كه ديگر خطر نابودي آن وجود ندارد.«ساناكاي» تصوير ويدئويي از لباس روباتيكي درست كرده كه در آن فردي كه مشكل حركتي دارد، با پوشيدن HAL از صندلي برمي خيزد و آرام آرام شروع به راه رفتن مي كند. وي از سال1992 روي اين لباس پژوهش مي كند و همچنين مديريت اجرايي سايبرداين را نيز برعهده دارد.
زندگي ناتوانان دگرگون مي شود
HAL هم اكنون در سه اندازه كوچك، متوسط و بزرگ و در نمونه هاي مختلف براي يك پا يا دو پا عرضه شده است. «نوئل شاركي» يكي از كارشناسان توانبخشي از دانشگاه شيفلد در انگليس معتقد است HALمي تواند تحول عظيمي در فناوري هايي ايجاد كند كه براي افراد ناتوان جسمي طراحي مي شوند و زندگي آنها را دگرگون كند.
شركت سايبرداين اعلام كرده است هنوز خط مشي خاصي براي ارزيابي هزينه توليد انبوه اين محصول اتخاذ نكرده است.
قصه از كجا شروع شد؟
ايده اصلي اين نوآوري زماني به ذهن «ساناكاي» خطور كرد كه يكي از دوستان وي به نام «سيجي اوچيدا» بر اثر يك سانحه تصادف با خودرو در سال1983 زمينگير و مجبور به حركت با صندلي چرخدار شد، ولي «ساناكاي» به او كمك كرد حتي بتواند به يكي از قله هاي رشته كوه هاي آلپ در سوئيس صعود كند. «اوچيدا» در اين باره گفته است: «HAL مافوق آن چيزي بود كه تصورش را مي كردم. اين فناوري نه تنها در به حركت درآوردن افراد معلول كمك مي كند، بلكه براي حمل اشيا نيز به كار مي آيد.» وي افزود: «اين لباس حتي ازنظر رواني هم تأثيرگذار است و اعتماد به نفس بسياري به كاربران خود مي دهد.» زماني كه «اوچيدا» و دوستش در صعود به قله بريتون (با ارتفاع 4هزار و 164متر) با شكست مواجه شدند، «اوچيدا» در روياهايش به دنبال چيزي شبه به HAL بود. «اوچيدا» مي گويد از همان زمان از «ساناكاي» درخواست كردم ابزاري طراحي كند كه مرا به آرزوي ديرينه ام برساند، يعني صعود به قله و بالا رفتن از كوه.
رد درخواست نظامي
فناوري روباتيك يكي از معمول ترين فناوري ها در حوزه توليد است، اما نگراني هاي مربوط به كيفيت توليد، همواره استفاده همه گير از آن را با محدوديت هايي مواجه كرده است. اما در هر صورت «ساناكاي»HAL را تنها با هدف كمك به افراد جامعه طراحي كرده و همواره پايبند اين عقيده اش است. همين امر باعث شد زماني كه مقامات نظامي از وي درخواست كردند اين فناوري را در اختيار آنان قرار دهد، نپذيرد و آن را رد كند.
منبع: wwwtechnewsworldcom

 



همسايه راه شيري را با چشم غيرمسلح ببينيد

ماه هاي مختلف سال جهاني نجوم ميزبان پديده هاي مختلف كيهاني بوده و در هر يك پديده اي منحصر به فرد رخ داده است. ماه اكتبر به پيروي از ديگر ماه ها ميزبان كهكشان آندرومدا نزديك ترين همسايه راه شيري است كه خود را در معرض ديد غير مسلح زمينيان قرار داده است.
به گزارش مهر، ماه اكتبر سال 2009 كه خود به عنوان سال جهاني نجوم انتخاب شده است ماه كهكشان آندرومدا نام گرفته است زيرا در اين ماه مي توان كهكشان همسايه راه شيري را بدون نياز به تلسكوپ و با چشم غير مسلح مشاهده كرد.
در آسمان شبهاي ماه اكتبر اجرام متفاوتي از منظومه خورشيدي جمله مشتري و ماه و گازهاي درخشان كهكشان راه شيري را مي توان مشاهده كرد اما مشاهده كهكشاني كه در همسايگي كهكشان موطن انسانها قرار گرفته است مي تواند يكي از هيجان انگيزترين اتفاقات اين ماه به شمار رود.
كهكشان آندرومدا هزاران سال پيش براي اولين بار توسط دانشمند ايراني عبد الرحمن صوفي مشاهده شده بود و وي مشاهدات خود را در قالب طرحي بر روي كاغذ كشيده و نام ابر كوچك را براي آن انتخاب كرده بود. او در سال 964 مشاهدات خود در رابطه با آندرومدا را به همراه مشاهدات ديگر منجمان در «كتاب ثوابت» منتشر كرد.
تصوير آندرومدا يا ابر كوچك براي اولين بار در سال 1612 از ميان عدسي هاي يك تلسكوپ عبور كرده و امواج نوري خود را به چشم هاي سيمون ماريوس رساند. اين كهكشان در ليست اجرام كيهاني چارلز مسير M-31 نام دارد. در نهايت در قرن بيستم ادوين هابل با مطالعه دقيق تر بر روي اين پديده كه در سال 1887 به عنوان يك سحابي معرفي شده بود، آندرومدا را به عنوان كهكشاني مجزا و همسايه كهكشان راه شيري معرفي كرد.
بر اساس گزارش اسپيس، مطالعات جديد ماهواره سوئيفت ناسا بر روي اين كهكشان بيش از 20 هزار منبع ماورا بنفش را در اين كهكشان كشف كرده است و ديگر تلسكوپها نيز در طيفهاي مادون قرمز، ماورا بنفش و پرتو ايكس از آن تصوير برداري كرده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14