(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 4 آبان 1388- شماره 19495
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رئيس قوه قضائيه خواستار تدوين الگوي اسلامي ايراني براي 5 سال آينده شد
كارشناسان سياسي: پيش نويس توافقنامه وين نياز به اصلاحات اساسي دارد
وزير كشور: ايران و پاكستان توافقنامه جامع امنيتي امضا مي كنند
موافقت آمريكا و روسيه با پيش نويس توافقنامه وين
كاظمي قمي: عاملان اقدامات تروريستي در تلاشند خود را بر نظام سياسي عراق تحميل كنند
جايگاه ممتاز «شب » براي كسب درجات معنوي
با ابلاغ رئيس جمهور قاليبافان و شاغلان صنايع دستي بيمه مي شوند
عليرضا نوري زاده جاسوس سيا: هدف اصلي حمايت از موسوي و كروبي براندازي جمهوري اسلامي بود
سومين همايش ملي نخبگان جوان در كشور با ديدار مقام معظم رهبري آغاز به كار مي كند
فاطمه رجبي: تمام حمايت ها و انتقادهايم از دولت از موضع استقلال نظرم است
سردار جعفري: جنگ دشمن امروز در جبهه نرم تجلي پيدا كرده است



رئيس قوه قضائيه خواستار تدوين الگوي اسلامي ايراني براي 5 سال آينده شد

رئيس قوه قضائيه خواستار تلاش و تمهيدات جدي قواي سه گانه كشور براي تدوين الگوي اسلامي ايراني توسعه در جامعه اي متكي به ارزش هاي اسلامي و انقلابي با مشاركت انديشمندان حوزه و دانشگاه و تبيين نظري عدالت و اقتضائات آن شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني قوه قضائيه، آيت الله صادق لاريجاني در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي با اشاره به نامه مورخ 21/10/87 مقام معظم رهبري خطاب به رئيس جمهوري در ابلاغ سياستهاي كلي نظام نكات مهم اين نامه را توصيه هاي رهبر معظم انقلاب درخصوص وظايف و اقدامات قواي سه گانه كشور دانست.
وي افزود: در اين نامه از قواي سه گانه خواسته شده است كه اقدامات اساسي درخصوص تدوين الگوي اسلامي و ايراني توسعه براي جامعه اي متكي به ارزشهاي اسلامي و انقلابي و تحقق شاخص هاي عدالت اجتماعي و اقتصادي در دوره پنج ساله آينده را مد نظر قرار دهند.
لاريجاني خاطرنشان كرد: «همانطور كه مقام معظم رهبري نيز يادآور شده اند، مشاركت انديشه وران حوزه و دانشگاه در تبيين مقوله عدالت و اقتضائات آن نيز نقش بسيار اساسي دارد.»
رئيس قوه قضائيه كشور تصريح كرد: اين سياست هاي ابلاغي يك سياست كلي است كه قواي سه گانه بايد با مبنا قرار دادن توصيه هاي معظم له در تحقق عدالت اقدامات اساسي و ضروري انجام دهند.
لاريجاني افزود: بايد با تببين مباني و اصول نظري عدالت و تصوير حقيقت عدالت واقعي، تمهيدات لازم در اين خصوص را مد نظر قرار داد.
رئيس قوه قضائيه در ادامه خاطرنشان كرد: ضمن تبيين مباني نظري لازم است به شرايط اجراي عدالت در جامعه نيز پرداخت.
وي در بيان اقتضائات عدالت با صرفنظر از عدالت در بستر سياسي افزود: بايد همه روشهاي تحقق عدالت بررسي شود. براي مثال اگر در ساير مدل ها شرايط جوري فراهم مي شود كه فقرا و محرومان به امكانات و شرايط مساوي در جامعه برسند، بايد همگي اين روشها در برنامه ريزي ها مورد بررسي قرار گيرد.
در ادامه اين جلسه، مسئولان عالي قضايي درخصوص عملكرد شوراهاي حل اختلاف به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 



كارشناسان سياسي: پيش نويس توافقنامه وين نياز به اصلاحات اساسي دارد

كارشناسان سياسي با مثبت ارزيابي كردن نتايج مذاكرات وين اعلام كردند كه پيش نويس تهيه شده در اين مذاكرات براي پذيرش از سوي ايران نياز به اصلاحات اساسي دارد.
«كاوه افراسيابي» كارشناس ايراني مقيم آمريكا در گفت وگو با ايرنا درباره مذاكرات وين كه هفته گذشته ميان ايران، روسيه، آمريكا و آژانس بين المللي انرژي اتمي برگزار شد، گفت: اين پيش نويس، جوانب متعدد و پيچيده اي دارد كه نيازمند بررسي همه جانبه و در عين حال پرهيز از تصميم گيري شتابزده است.
وي اظهار داشت: بنابراين بايد ابعاد مختلف اين موضوع و پيامدهاي كوتاه، ميان و درازمدت آن دقيقا بررسي و سپس تصميم گيري نهايي شود.
«به عقيده من در مجموع، اين قرارداد معقول و متناسب با نيازهاي ايران است گرچه پاره اي از جزييات آن بهتر است تصحيح و تجديدنظر شود.»
افراسيابي گفت: براي نمونه پافشاري غربي ها براي صدور 70 درصد از اورانيوم غني شده ايران به خارج به منظور غني شدن سطح بالا و تبديل به ميله هاي سوخت تا حدودي غيرمنطقي است.
اين كارشناس مسايل ايران افزود: ايران بايد سقف پايين تري را پيشنهاد دهد و با توجه به بدقولي هاي متعدد پيشين از سوي كشورهاي مختلف از جمله آمريكا و فرانسه، ديگران بايد نگراني هاي تهران را در اين مورد درك كنند.
وي اظهار داشت: اگر ايران بپذيرد رقمي حدود 700 يا 800 كيلوگرم اورانيوم غني شده خود را مرحله اي به روسيه بفرستد كه چندين سال سوخت رآكتور تهران را تامين مي كند مي تواند نقطه عطف مطلوبي براي پاسخگويي به نيازهاي رآكتور تهران باشد.
افراسيابي افزود: از سوي ديگر چنين كاري به روند اعتمادسازي و رفع سوءظن ها نسبت به ايران كمك مي كند و به مثابه سد بزرگي مانع تحريم ها و حتي به منزله آغاز روند پاياني بحران پرونده هسته اي ايران مي شود.
به گفته وي، موفقيت مذاكرات كنوني و دادن نقشي به روسيه براي تهيه رآكتور تهران، بي گمان تاثير مثبتي در روند راه اندازي نيروگاه بوشهر خواهد داشت كه سالهاست نه بخاطر مسايل فني و تكنيكي كه بخاطر مسايل سياسي توسط مسكو راه اندازي نشده است.
وي معتقد است ايران با اين پيش نويس چند هدف را مي تواند نشانه رود؛ «با اين كار هم از فشار تهديدها و تحريم ها كاسته خواهد شد و هم به نياز جدي رآكتور تحقيقاتي در تهران رسيدگي مي شود، بهبود كيفي در روابط برون مرزي ايران و جهان حاصل خواهد شد و به احتمال زياد پيامدهاي مثبتي در مورد بوشهر و موارد مشابه دارد.»
افراسيابي اظهار داشت: همچنين از قرار معلوم آمريكا اعلام كرده حاضر است در حوزه ايمني رآكتور تهران همكاري كند و اين را نيز بايد نيك دانست و مي تواند مقدمه اي براي همكاري گسترده تر در اموري شبيه حفاظت از زباله هاي هسته اي و مديريت آن باشد.
وي به تلاش پاريس براي مشاركت در اجراي مفاد اين پيش نويس اشاره و گفت: رئيس جمهور كنوني فرانسه در صف مقدم فعاليت هاي ضد ايراني است و پاريس در كارنامه خود در ارتباط با برنامه هسته اي تهران، بيش از 30 سال بدقولي را ثبت كرده است.
اين كارشناس مسايل ايران افزود: اين پيش نويس آزمايشي براي پاريس هم خواهد بود كه در نهايت نيز مي تواند به گسترش همكاريهاي تجاري و حتي گشودن همكاريهاي هسته اي با فرانسه منجر شود.
وي اظهار داشت: به هر صورت با توسل به ديپلماسي خلاق، ايران مي تواند ضمن اصلاح حجم اورانيوم تحويلي و تعيين يك جدول زماني دقيق براي تحويل سوخت، كسب امتيازاتي را هم در متن اين پيش نويس بگنجاند.
«ابوالفضل زهره وند» سفير سابق ايران در ايتاليا هم پيرامون نتايج مذاكرات وين اظهار داشت: نكته اصلي اين مذاكرات تهيه پيش نويس توافقنامه اي بود كه به موجب آن سوخت مورد نياز رآكتور تحقيقاتي تهران از سوي قدرت هاي غربي فراهم خواهد شد.
وي افزود، ما از ابتدا هم به دنبال خريد اورانيوم با غناي بالا بوده ايم و اين موضع، مسئله جديدي نيست.
زهره وند تصريح كرد: طرف هاي غربي اما در پيشنهادات خود سعي كرده اند از اين مسئله به عنوان يك فرصت استفاده كرده و آن را مرتبط با برنامه هسته اي ايران كنند.
وي گفت: آنها در پيشنهادات خود مي خواهند 70درصد اورانيوم غني سازي شده ايران را به صورت يكجا از كشور خارج كنند.
سفير سابق كشورمان در ايتاليا در ادامه تصريح كرد: اگر قرار باشد كه ما دوباره اين مقدار اورانيوم را غني سازي كنيم، حداقل 18 ماه طول مي كشد تا دوباره به اين ظرفيت برسيم و در اين 18 ماه آنها اين فرصت را خواهند يافت تا با فشار دوباره ايران به همان سمتي كه مي خواستند، ببرند.
اين كارشناس مسايل هسته اي تاكيد كرد: غربي ها از ابتدا نيز به دنبال تعليق كامل برنامه هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران بوده اند. وقتي اين سيگنال ها از سوي غرب به ما مي رسد جز تشديد بي اعتمادي كار ديگري نمي كند.
وي با بيان اينكه محصول رآكتور تحقيقاتي تهران براي توليد راديو داروي مورد نياز بيماران خاص و سرطاني استفاده مي شود، گفت: در واقع غربي ها نشان داده اند به هيچ عنوان طرف اعتماد ما نيستند. آنها مي خواهند از يك موضوع ساده فني، تجاري و انساني به عنوان فرصتي براي تعليق برنامه هاي هسته اي كشورمان استفاده كنند.
يك مقام آگاه در تهران نيز پيرامون پيش نويس تهيه شده در مذاكرات وين كه از سوي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي به پايتخت هاي كشورهاي شركت كننده در اين مذاكرات ارسال شده است گفت: اين پيش نويس نياز به اصلاحات كلي و اساسي دارد.
وي با اشاره به پذيرش پيش نويس مذكور از سوي آمريكا و روسيه تاكيد كرد، اما چنانچه اين پيش نويس به شكل فعلي باقي بماند جمهوري اسلامي ايران آن را نخواهد پذيرفت.

 



وزير كشور: ايران و پاكستان توافقنامه جامع امنيتي امضا مي كنند

وزير كشور از امضاي توافقنامه جامع امنيتي بين تهران و اسلام آباد در آينده نزديك خبر داد و گفت اين توافقنامه بعد از تصويب مجلس شوراي اسلامي اجرايي خواهد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، مصطفي محمدنجار وزير كشور در گفتگويي با اشاره به محورهاي مهم توافق هاي انجام شده در مذاكرات با مقامات پاكستاني اظهار داشت: امنيت مرزي، قاچاق مواد مخدر، انسان، اسلحه و تبادل اطلاعات امنيتي بين دو كشور از جمله محورهاي اصلي و مهم اين توافقنامه محسوب مي شود.
وي اظهار داشت: براساس مذاكرات انجام شده قرار است استاندار سيستان و بلوچستان با فرماندار ايالت بلوچستان پاكستان نشست هايي را برگزار كنند كه بطور قطع همكاري هاي اين دو منطقه هم مرز مي تواند بسياري از مشكلات آتي را رفع نمايد.
وزير كشور با اشاره به روابط ديرينه و تاريخي ايران و پاكستان، تصريح كرد: دولت اسلام آباد به همكاري هاي جامع امنيتي و اطلاعاتي متعهد شده و ما نيز اميدواريم اين همكاري ها خيلي زود نتايج خود را نشان دهد.
نجار با اشاره به ديدارهاي انجام شده با رحمان ملك وزير كشور و ژنرال احمد شجاع پاشا رئيس سازمان اطلاعات و امنيت ارتش پاكستان بيان داشت: در اين ديدارها تأكيد شد كه جمهوري اسلامي ايران همواره تلاش داشته ضريب بالاي امنيت مرزهاي خود را حفظ كند اما متأسفانه مرزهاي پاكستان براي آن كشور مشكلاتي را ايجاد كرده است.
وزير كشور اظهار داشت: اقدامات شرورانه گروهك تروريستي ريگي به عنوان عامل استكبار جهاني بر روابط و مناسبات دوستانه و برادرانه تهران و اسلام آباد سايه انداخته و براي رفع اين مسائل دو كشور به همكاري هاي راهبردي بيشتر نيازمند هستند.
وي گفت: موفقيت هاي سردار شهيد شوشتري در استقرار امنيت بومي، از عواملي بود كه استكبار جهاني را مجبور كرد تا با ايجاد اخلال در امنيت مرزهاي جمهوري اسلامي به اهداف بالاتري چون ايجاد اختلاف در بين كشورهاي همسايه و دوست دست يابد.
نجار تأكيد كرد: حمله انتحاري در پيشين گرچه بسيار دردناك بود اما جمهوري اسلامي ايران همواره نشان داده كه با چنين اتفاقاتي هيچگاه در برقراري امنيت پايدار و صيانت از امنيت ملي خود گامي عقب نخواهد نشست و همچنان با صلابت و قدرت در مرزها حضور دارد.
نجار در پايان ابراز اميدواري كرد با نهايي شدن توافقنامه امنيتي بين ايران و پاكستان ديگر شاهد حوادث مشابه شهرستان سرباز نباشيم و دو كشور با بسترسازي مناسب، مطلوب و گسترش همكاري هاي اقتصادي، سياسي و امنيتي دوجانبه و منطقه اي، در راستاي تعميق مناسبات دو كشور گامي مهم و راهبردي بردارند.
پاكستان به ايران درباره دستگيري عاملان حادثه تروريستي اطمينان داد
نخست وزير پاكستان ضمن تسليت به علت حادثه تروريستي در استان سيستان و بلوچستان، به ايران اطمينان داد كه براي دستگيري و مجازات عاملان اين حادثه از ايران به طور كامل حمايت كند.
به گزارش روزنامه پاكستاني «ديلي تايمز»، «يوسف رضاگيلاني» نخست وزير پاكستان ضمن تسليت به علت به شهادت رسيدن 42 نفر در حادثه اي تروريستي در استان «سيستان و بلوچستان» به ايران اطمينان داد كه پاكستان در دستگيري و مجازات عاملان اين حمله از ايران به طور كامل حمايت خواهد كرد.
نخست وزير پاكستان اظهارات خود را در ديدار با هيئت ايراني به رهبري «مصطفي محمد نجار»، وزير كشور ايران بيان كرد.
گيلاني اعلام كرد كه پاكستان در گذشته مجرماني كه در حملات تروريستي در ايران دست داشتند را به اين كشور تسليم كرده است و مجدداً نيز حمايت همه جانبه خود از ايران براي توقيف عاملان بمب گذاري سيستان را گسترش مي دهد.
وي ادامه داد: حمله تروريستي در سيستان، اقدامي عمدي توسط دشمن براي منحرف كردن همكاري رو به رشد ميان دو كشور (ايران و پاكستان) بود.
وي ضمن تأكيد بر اين كه بايد از طريق تبادل داده هاي اطلاعاتي پيشرفته، اقدامات مشاركتي را برعهده گرفت، اعلام كرد: كشورهاي ما با چالش هاي مشتركي به شكل افراط گرايي و تروريسم مواجه است.

 



موافقت آمريكا و روسيه با پيش نويس توافقنامه وين

دفتر روساي جمهور آمريكا و روسيه در بيانيه هاي جداگانه اي اعلام كردند كه باراك اوباما و ديميتري مدودف حمايت كامل خود را از مذاكرات وين ابراز داشته اند.
به گزارش شبكه خبري بلومبرگ كاخ سفيد با صدوربيانيه اي اعلام كرد: روساي جمهور دو كشور آمريكا و روسيه در يك گفت وگوي تلفني «حمايت كامل» خود را از پيشنهاد آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر اين كه روسيه اورانيوم غني شده با درصد پايين ايران را بگيرد و در مقابل اورانيوم با غناي 20 درصد به ايران تحويل داده شود، اعلام كردند.
در اين بيانيه آمده است: «باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا طي تماس تلفني با ديميتري مدودف از وي به خاطر رهبري مسكو در به اجرا درآوردن پيشنهاد آژانس انرژي اتمي مبني بر غني سازي اورانيوم با درصد پايين ايران توسط روسيه تشكر كرد.»
كاخ كرملين هم طي بيانيه اي اعلام كرد كه رئيس جمهور روسيه و رئيس جمهور آمريكا واكنش مثبتي به گفت وگوهاي هفته گذشته در وين درباره برنامه هسته اي ايران داشتند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كاخ كرملين دراين بيانيه اعلام كرد: اوباما تماسي تلفني با مدودف داشته و در جريان گفت وگوها، سران دو كشور واكنش مثبت خود به نتايج گفت وگو در وين بين كارشناسان روسيه، آمريكا، فرانسه و ايران را ابراز داشتند.
به گزارش خبرگزاري «رويترز»، دفتر رياست جمهوري فرانسه هم طي بيانيه اي اعلام كرد: «نيكلاساركوزي» رئيس جمهور فرانسه در تماسي تلفني با «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا درباره برنامه هسته اي ايران بحث و گفت وگو كرد.
در اين بيانيه آمده است: سران دو كشور اشاره كردند كه درباره اين موضوع ديدگاه هاي يكساني دارند.

 



كاظمي قمي: عاملان اقدامات تروريستي در تلاشند خود را بر نظام سياسي عراق تحميل كنند

سفير ايران در عراق گفت عاملان انفجارهاي تروريستي در عراق در تلاشند تا خود را بر نظام و حاكميت سياسي عراق تحميل كنند.
حسن كاظمي قمي سفير ايران در بغداد ، با اشاره به دو انفجاري كه ديروز در بغداد رخ داد، گفت: اين دو انفجار در نزديكي دو ساختمان دولتي شامل استانداري و وزارت دادگستري عراق رخ داد و محل وقوع آن در نزديكي سفارت جمهوري اسلامي ايران در بغداد است.
وي با يادآوري اين نكته كه انفجارهاي مذكور خسارات مادي از جمله شكسته شدن درب و پنجره ها و شيشه هاي سفارت ايران را در پي داشت، خاطرنشان كرد: اين انفجارها هيچگونه تلفات انساني از كاركنان سفارت به همراه نداشت.
كاظمي قمي با بيان اينكه در دو ماه اخير اين دومين حادثه تروريستي است كه مشخصاً دولت عراق را هدف قرار داده، اظهارداشت: با توجه به برگزاري انتخابات پارلماني در اوايل سال 2010 ميلادي به نظر مي رسد كه ما شاهد نوسانات امنيتي در عراق باشيم البته پيش بيني مي شود با برنامه ها و تمهيدات امنيتي كه دولت عراق با كمك مردم به اجرا مي گذارد بتواند بر مشكلات و ناامني ها فائق آمده و انتخابات برگزار شود.
سفير ايران در عين حال يادآور شد: زماني كه گفته مي شود ناامني ها در عراق وجود دارد، اين ناامني ها شامل همه عراق نمي شود و مناطق جنوبي و شمال عراق از امنيت نسبتاً خوبي برخوردار است و اغلب مشكلات امنيتي در پايتخت و برخي مناطق شمال غربي عراقي متمركز شده است.
كاظمي قمي با بيان اينكه كساني كه اقدام به انجام چنين عمليات تروريستي و ناامني مي كنند چند هدف را مورد پيگيري قرار مي دهند، گفت: عاملان اين عمليات تروريستي درصدد ناكارآمد نشان دادن دولت عراق در تامين امنيت اين كشور هستند و علاوه بر آن مي خواهند نظرات خود را براي گرفتن امتيازات سياسي، تحكيم كنند.
سفير ايران افزود: كساني كه اين نوع انفجارات و اقدامات تروريستي را انجام مي دهند در تلاشند خودشان را بر نظام سياسي و حاكميت سياسي عراق تحميل كنند. سفير ايران در پايان اظهار داشت: در طول حدود 6 سالي كه كشور عراق در اشغال نيروهاي نظامي خارجي بوده اين نيروها بايد نسبت به ساخت ارتش و پليس حرفه اي عراق تلاش مي كردند اما متاسفانه در اين زمينه اقدام لازم صورت نگرفته است.

 



جايگاه ممتاز «شب » براي كسب درجات معنوي

اين 40 روز كه از اول ذيقعده شروع مي شود وبه « اربعين كليمي» معروف است، فرصت مناسبي است براي تهذيب نفس و خود سازي و چله گيري و مانند آن. چله گيري معنايش اين نيست كه انسان از جامعه جدا بشود، دست از كسب و كار و تحصيل بكشد و منزوي بشود و به خيال اربعين به جائي برسد ! چله گيري آن است كه انسان 40 روز مواظب قلب و مجاري ادراكي و تحريكي خود باشد. نه بر خلاف رضاي حق چيزي بينديشد، و نه بر خلاف رضاي حق انگيزه اي داشته باشد ! اگر بتواند در ظرف 40 روز اين دو بخش انديشه و انگيزه خود را رام بكند، بسياري از مسائل براي او حل مي شود.
آسان بودن كسب بيروني دانش
چون دين چند تا راه به ما نشان داده براي عالم شدن. يك راه، راه آسان معروف حوزه و دانشگاه است. كسي مي آيد درس مي خواند؛ 30 سال، 40 سال، كمتر و بيشتر؛ به مقام علمي مي رسد، حالا يا در حوزه، يا در دانشگاه. اين يك راه سختي نيست؛ به دليل اينكه صدها نفر آمدند، و هزارها نفر به دانشگاه مي روند؛ بالأخره در رشته خودشان زحمت مي كشند. اين خيلي سخت نيست ! يعني آدم 40 سال زحمت بكشد، يك فقيه كامل بشود؛ يا چند سال زحمت بكشد، يك استاد خوبي در دانشگاه بشود. اين در عين حال كه خوب است، سخت نيست! اين يك راهي است كه انسان از بيرون علم را ياد مي گيرد. يك راه دروني هم دارد، كه اين را دين به ما آموخت. اينها جزء ره آورد انبياست؛ اينها مان عه الخلوّند، نه مان عه الجمع !
ره آورد دين و انبياي الهي
راه دروني اين است كه انسان نه بيراهه برود، نه راه كسي را ببندد؛ آدم عاقل اهل كسب نيست؛ و به دنبال نخود سياه هم نمي رود ! اين خودش مي داند دارد چه كار مي كند، چه حرفي مي زند. فرمودند : ن تتّقوا الله يجعل لكم فرقاناً (1). اين را در سوره مباركه انفال فرمود: اگر شما با تقوا باشيد، خيلي از مطالب است كه از درون شما مي جوشد. اين همه علمائي كه حرف جديد آوردند، اينها كه از ديگري ياد نگرفتند ! اگر تمام درس ها و بحث ها و علوم، استفاده از استاد و كتاب باشد كه ديگر علم ترقّي نمي كند. بخشي را انسان از اساتيد و كتاب ها استفاده مي كند، بخشي را هم از درون مي جوشد. اين جوشش علم از درون، بر اساس ن تتّقوا الله يجعل لكم فرقاناً است، بر اساس ا تّقوا الله و يعلّ مكم الله(2) است.
به دست آوردن فرقان تشخيص خوبي ها و بدي ها
در مدرسه ( تقوا )
آنچه كه در سوره مباركه بقره است، ا تّقوا الله و يعلّ مكم الله است كه به صورت شرط و جزا نيست ! امّا آن كه در سوره مباركه انفال است، خيلي پر محتواست؛ ن تتّقوا الله يجعل لكم فرقاناً. آدم، فارق بين حقّ و باطل باشد، صدق و كذب باشد، خير و شر باشد، سعادت و شقاوت باشد، حسن و قبيح باشد؛ اين عالي ترين كمال اوست. فرمود : اين در مدرسه تقوا به دست مي آيد؛ نه در حوزه، گيرتان مي آيد، نه در دانشگاه ! اگر اهل تقوا بوديد؛ چه در حوزه، چه در دانشگاه، اين نصيب تان مي شود.
ويژگي ممتاز اربعين گيري
به پاسداشت ضيافت الهي موساي كليم (ع)
اين راه را در هر زماني، در هر زميني براي ما باز كردند. امّا از اول ذيقعده تا دهم ذي حجّه كه اربعين موساي كليم است، اين يك فصل مناسبي است؛ بهار اين كار است. اين أربعين گيري،اين چله نشيني همين است ! وجود مبارك موساي كليم 40 شبانه روز مهمان خدا بود. فرمود : و واعدنا موسي ثلاث ين ل يلهً فاتممناها ب عشر فتمّ م يقات ربّ ه أربعين ليله (3). به او وعده ديدار و ملاقات خصوصي داديم؛ آمد به ديدار ما. اوّل 30 شب بود؛ بعد 10 شب اضافه كرديم، راهش باز بود؛ جمعاً شد40 شب.
جايگاه ممتاز « شب »
براي كسب درجات معنوي و درك معارف الهي
فرمود : او40 شب مهمان ما بود. چون بركاتي كه در شب نصيب انسان مي شود، در روز نمي شود. روز مشغول كار و گفتن و خريدن و فروختن است؛ در قرآن كريم فرمود : شب را در يابيد. نّ لك ف ي النّهار سبحاً طويلاً (4). درس است، بحث است، گفتن است، شنيدن است، ديدار است، مصاحبه است، مناظره است؛ با يك كثرت همراهيد. امّا نّ ناش ئه اللّيل ه ي اشدّ وطئاً و اقوم ق يلاً (5). شب يك نشئه اي دارد، شب يك حسابي دارد، يك كتابي دارد ؛ شب كجا، روز كجا ! فرمود : روز، كار فراواني داريد؛ مي گوئيد، مي شنويد، مي خوانيد، مي خوريد؛ اين كارهاي روزتان است. به وجود مبارك پيامبر (ص) فرمود : روز، كارهاي فراواني داري، شب را درياب ! هر كس به جائي رسيد، از شب زنده داري به جائي رسيد.
اطلاق « شب زنده داري »
بر ميهماني چهل شبانه روزي موساي كليم (ع)
به وجود مبارك موساي كليم فرمود : تو 30 شب مهمان مائي، 10 شب هم اضافه مي كنيم. و واعدنا موسي ثلاث ين ل يلهً، با اينكه شب و روز بود. نفرمود : يوماً، نفرمود : ل يلاً و يوماً ! فرمود : 30 شب؛ آن روزش هم شب بود، شبش هم شب بود. براي اينكه بيگانه راه نداشت ! فاتممناها ب عشر فتمّ م يقات ربّ ه أربعين ل يله. باز 40 شب شد؛ نه 40 روز، نه 40 شب و روز ! شب را گفت در يابيد. اين اربعين است ! معناي اربعين هم اين نيست كه آدم از جامعه جدا شود؛ بايد در متن جامعه و زندگي باشد، در متن خدمتگزاري به مردم باشد؛ امّا كاسب نباشد، بيگانه اي در راهش نباشد، جز رضاي حق چيزي را نداشته باشد؛ اين اربعين گيري است. از اوّل ذيقعده تا دهم ذيحجّه، اين دوره 40 شبانه روزي مي شود أربعين!
بهار اربعين گيري از آغاز ماه ذي القعده
در طول سال آدم مي تواند چله بگيرد، ولي بهارش اين 40 شب است؛ يعني از اوّل ذي قعده تا دهم ذيحجّه،آدم مواظب دهانش باشد كه غذاي بد وارد نشود؛ مواظب زبانش باشد كه حرف بد نزند؛ مواظب گوشش باشد كه حرف بد نشنود؛ مواظب چشمش باشد كه نگاه بد نكند؛ آنوقت سائر كارها خوب است. اينقدر كارهاي حلال هست كه آدم فرصت نمي كند به سراغ كار حرام برود ! فرمود : لزومي ندارد كه آدم كار خلافي رامرتكب شود، مثل اينكه اينقدر غذاي حلال هست كه ديگر آدم فرصت نمي كند به سراغ غذاي حرام برود!
لزوم جوشاندن علوم و معارف از قلب انسان
در كنار راههاي عادي تعليم و تعلّم
اين كار اساسي است كه همه ما بايد انجام بدهيم، مخصوصاً آنهائي كه كارهاي علمي در حوزه و دانشگاه دارند، و عزيزاني كه در فضاي سپاه و بسيج و اينها كار مي كنند كه اساس كار ما و سرمايه ما اين است؛ و دنيا وآخرت ما در همين تأمين مي شود. براي اينكه خداي سبحان جائي را بدون چشمه نگذاشت !شما مي بينيد اين استخرها را كه درست مي كنند؛ اين استخر يك جدول هاي متعدد دارد كه ازچاه و نهر و بحر آب مي گيرد؛ امّا از درون استخر به عنوان چشمه آب نمي جوشد !
لكن ذات أقدس له فرمود : اين قلب يك استخري است كه از مجاري چشم و گوش به بيرون راه دارد؛ آدم مطالعه مي كند، حرف استاد را مي شنود، از اين طريق علوم را در قلب مي ريزد؛ يك منبع جوشان هم آن درون هست كه چشمه وار مي جوشد؛ اين استخر هميشه پر است. اگر يك استخري زيرش چشمه باشد، راه بيروني هم داشته باشد؛ اين هميشه آب دارد، ديگر تشنه نيست! اين مي شود ( كوثر ). اگر كسي به دنبال تكاثر برود؛ هم دنيايش را باخته، هم آخرتش را باخته !! به دنبال كوثر برود؛ هم دنيا دارد، هم آخرت.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با كاركنان وزارت دفاع، دانشگاه خواجه نصير الدين طوسي تهران، حوزه علميه خواهران شهريار، مكتب المهدي (عج)، واحد مهندسي نيروي دريائي سپاه، حوزه علميه خواهران بانو امين و اعضاي سازمان بسيج دانش آموزي سپاه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) انفال / 29 (2) بقره / 282 (3) اعراف / 142 (4) مزّمل / 7 (5) مزّمل / 6
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



با ابلاغ رئيس جمهور قاليبافان و شاغلان صنايع دستي بيمه مي شوند

رئيس جمهور قانوني را ابلاغ كرد كه بر اساس آن كليه قاليبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنايع دستي شناسه دار تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار مي گيرند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، رئيس جمهور قانون بيمه هاي اجتماعي قاليبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنايع دستي شناسه دار كه در جلسه مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تاييد شوراي نگهبان رسيده را براي اجرا ابلاغ كرد.
بر اين اساس، از تاريخ ابلاغ اين قانون، استادكاران و كارگران قالي و فرش دستباف بدون كارفرما و با كارفرما، شاغل در كارگاه هاي خانگي تكباف قالي و فرش و يا تحت پوشش تعاوني هاي قالي و فرش و مجتمع هاي كوچك و بزرگ مربوطه و همچنين شاغلان صنايع دستي خانگي و غير آن در گروه هاي مصوب شناسه دار (كددار) صنايع دستي ايران كه به صورت تمام وقت به مشاغل ياد شده اشتغال دارند، تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار مي گيرند.
براين اساس، حق بيمه افراد مشمول اين قانون 20 درصد و سهم دولت 7 درصد خواهد بود. در صورت وجود كارفرما، با پرداخت سه درصد (3درصد) سهم كارفرما بيمه ياد شده شامل بيمه بيكاري نيز خواهد بود.
بر اين اساس، تابلوبافان طرح پوستر، رنگرزان، پرداخت زنان دستي، چله كشان و رفوگران ماهر و ساير شاغلان صنايع وابسته به توليد فرش و قالي مشمول اين قانون مي باشند و كارگاه هاي خانگي موضوع اين قانون، از كارگاه هاي موضوع ماده (4) قانون كار محسوب مي شوند. براساس اين قانون، اجازه كتبي قبلي مالك يا مستاجري كه كارگاه را در محل استيجاري اداره مي كند براي ورود بازرسان كافي است.

 



عليرضا نوري زاده جاسوس سيا: هدف اصلي حمايت از موسوي و كروبي براندازي جمهوري اسلامي بود

نوري زاده از عناصر فعال ضدانقلاب اذعان كرد كه هدف مخالفان جمهوري اسلامي از پشتيباني همه جانبه از موسوي و كروبي استفاده از آنها براي سرنگوني نظام اسلامي است.
به گزارش واحد مركزي خبر، شهرام همايون مديرتلويزيون كانال يك در گفتگويي با عليرضا نوري زاده روزنامه نگار فراري و خبرنگار راديو كلن در لندن گفت: از ويژگي هاي بارز نوري زاده يكي اعتقاد به پرچم شير و خورشيد و ديگري براندازي جمهوري اسلامي است و در عين حال از موسوي حمايت مي كند چگونه مي شود اين مجموعه را كنار هم قرار داد؟
نوري زاده در پاسخ گفت: كاملا آشكار است كه من كليت نظام جمهوري اسلامي را نفي مي كنم اما در عين حال شاهد جنبشي هستم كه در 30 سال گذشته وجود نداشته است؛ جنبش سبزي كه همه نوع افكار و انديشه اي در آن وجود دارد از كسي كه به رژيم سلطنتي اعتقاد دارد تا كساني كه خواهان جمهوري اند از ماركسيست و چپي تا خلقي و حتي كساني كه به شكلي به نوعي جمهوري اسلامي اعتقاد دارند همه در آن هستند.
اين جاسوس سيا افزود: من از جنبشي سخن مي گويم كه روز قدس شعار مي داد «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران»، اين شعار در مخالفت با اهداف انقلاب اسلامي بسيار با معناست.
وي سپس با حمايت از شعارهاي ساختارشكنانه حاميان موسوي و كروبي ادامه داد: اينكه در اين جنبش شعار «جمهوري ايراني» مطرح مي شود خيلي طبيعي است چرا كه عده اي به اين شعار اعتقاد دارند و البته عده اي ديگر هم ممكن است به مشروطه معتقد باشند و اصولا جمهوري را قبول نداشته باشند.
اين عنصر ضدانقلاب با تاكيد بر اين كه در مرحله فعلي براي دستيابي به اهداف مورد نظر استفاده از كروبي و موسوي ضروري است، گفت: كروبي در برهه اي از تاريخ مبارزات ملت ايران نقشي پيدا كرده كه هنوز ادامه دارد ولي دليلي ندارد كه اين نقش دو ماه ديگر هم ادامه داشته باشد چرا كه جنبش ها هم شعارهايشان را خلق مي كند و هم رهبران شان را بنابراين تا اين لحظه كروبي و موسوي هنوز اعتبار دارند. در اين مرحله فعلاً نكته اي كه كروبي و موسوي بر آن تكه دارند يعني برگزاري انتخابات آزاد مدنظر ماست اگر آنها توانستند ما را به اين نقطه برسانند ما پس از انتخابات آزاد مي توانيم يك گام به سوي هدف نهايي يعني براندازي جمهوري اسلامي و سرنگوني حكومت متكي به دين، جلوتر برويم.
نوري زاده كه در جهت دهي به برنامه ها و تبليغات ضدايراني رسانه هاي غربي در حوادث پس از انتخابات ايران كاملاً فعال بوده است در اين مصاحبه با اشاره به اين كه برخي اطرافيان و حاميان موسوي و كروبي اعتقادي به ولايت فقيه نداشته و خواهان براندازي جمهوري اسلامي هستند، گفت: من از ته دل بعضي افرادي كه اطراف كروبي و موسوي هستند، خبر دارم و با بعضي از آنها نيز گفتگو كرده ام و تكليف خودم را با آنها روشن كرده ام زيرا آنها نيز ولايت فقيه را نمي خواهند.
نوري زاده كه نوعي نقش هماهنگ كننده در تبليغات ضدجمهوري اسلامي را برعهده دارد مخالفت با ولايت فقيه را از اهداف استراتژيك و بسيار مهم مي داند. وي گفت: من صادقانه ميگويم با كساني در حاشيه آقاي موسوي و كروبي صحبت كردم كه مانند ما با ولايت فقيه مخالفند ولي فعلاً نمي توانند آن را فرياد بزنند.
اين عنصر با سابقه ضدانقلاب در همين زمينه افزود: وقتي شما ولايت فقيه را از جمهوري اسلامي بگيريد در واقع اسلامي بودنش قلابي مي شود و از بين مي رود همانطور كه پاكستان و موريتاني هم اسم حكومتشان جمهوري اسلامي است ولي هيچ كدام از قوانين اسلامي در آنها اجرا نمي شود بنابراين جوهر نظام، ديگر اسلامي نخواهد بود.
نوري زاده افزود: البته دستيابي به اين اهداف و براندازي جمهوري اسلامي مرحله به مرحله است و بايد قدم به قدم پيش رفت.

 



همزمان با ميلاد امام رضا (ع)
سومين همايش ملي نخبگان جوان در كشور با ديدار مقام معظم رهبري آغاز به كار مي كند

سومين همايش ملي نخبگان جوان همزمان با ميلاد امام رضا(ع) و همراه با بهره مندي نخبگان از فرمايشات مقام معظم رهبري روز ششم آبان ماه كار خود را آغاز مي كند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران «نسرين سلطانخواه، معاون علمي و فن آوري رييس جمهور شنبه در نشستي خبري گفت: سومين همايش نخبگان جوان همزمان با ميلاد امام رضا در شش و هفت آبان ماه برگزار مي شود و هدف از آن شناخت افراد نخبه ، حمايت و شناسايي استعدادهاي آنان است.
وي ادامه داد: امسال سه هزار نخبه شناسايي شده اند اما يك هزار نفر آن ها به دليل محدوديت ها در همايش شركت دارند.
سلطانخواه با اشاره به تمهيدات انديشيده شده براي نخبگان تصريح كرد: تلاش هايي براي تبديل دانش به ثروت ملي انجام شده و جهت حمايت از نخبگان مصوبه اعطاي وام مسكن، تسهيل دسترسي نوآوران به امكانات و خدمات علمي و فني تصويب شده است.
معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور در خصوص سومين همايش نخبگان توضيح داد: بنياد ملي نخبگان بعد از شناسايي و پشتيباني از نخبگان برنامه ريزي در جهت اعتلاي جايگاه آنان در جامعه را شروع كرده است و سومين همايش نخبگان به دليل حركت در امتداد ارتقا و به بارنشيني دستاوردهاي آنان در دو بعد شخصي و اجتماعي برگزار مي شود.
وي با اشاره به افراد شركت كننده در همايش خاطر نشان كرد: دعوت فقط براي كساني صورت مي گيرد كه براي اولين بار از حمايت هاي بنياد استفاده مي كنند (نفرات اول آزمون هاي ورود به دانشگاهها)، دارندگان مدال هاي المپيادهاي دانش آموزي جهاني و ملي و ساير اقشار تحت پوشش بنياد كه در هر گروه، برجسته ترين اعضا و يا افرادي كه در ميان همگان و در مقايسه با مقطع تحصيلي خود توانسته اند به صورت نسبي بيشترين دستاوردها را ارائه نمايند.
وي تعداد آثار در نمايشگاه را 200 پوستر ذكر كرد و افزود: از ميان جمع متقاضيان، دويست پوستر و هشتاد اختراع برتر برگزيده شده كه بيست مورد از پروژه هاي موفق خدمت نظام وظيفه نخبگان در نظر گرفته شده است.
رئيس بنياد نخبگان در خصوص برنامه هاي همايش اظهار داشت: همايش امسال با كسب فيض نخبگان جوان از محضر رهبر معظم انقلاب حضرت آيت اله خامنه اي شروع مي شود، كه ديداربا رياست جمهوري از ديگر برنامه ها است و صحبت با هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گامي جديد در همايش هاي نخبگان با مسوولين سياستگذار كشور تلقي مي شود و حركتي ويژه در سومين همايش به حساب مي آيد.

 



فاطمه رجبي: تمام حمايت ها و انتقادهايم از دولت از موضع استقلال نظرم است

فاطمه رجبي در پاسخ به شايعاتي در خصوص ارتباط انتقاداتش از برخي تصميمات دولت به عدم حضور همسرش غلامحسين الهام در دولت گفت: همسرم اگر 10 شغل دولتي هم داشته باشد در صورت لزوم باز هم به اشتباهات قابل تذكر دولت انتقاد مي كردم.
اين تحليلگر مسايل سياسي در گفت وگو با فارس با اعلام اين مطلب افزود: متاسفانه آزادي بيان و قلم در ايران باعث عدم سلامت رسانه اي در كشور شد به طوري كه برخي رسانه هاي ما به جاي قدرشناسي از اين آزادي تبديل به وسيله اي براي شايعه پراكني به جاي رفع شايعات شدند.
رجبي در خصوص انتقاد خود نسبت به وزير زن در دولت دهم هم گفت: بنده نسبت به وزارت زن به دليل شرعي، مخالفت مراجع و تبعاتي كه در آينده دامن كشور را مي گيرد انتقاد داشتم، لذا دوست نداشتم احمدي نژاد بدعت گذار راهي باشد كه آينده خطرناك و غيرشفافي دارد و چون اين كار صورت گرفت، بنده موضع انتقادي گرفتم.
وي تاكيد كرد: حتي اگر دكتر الهام 10 شغل هم در دولت جديد داشت باز هم من موضع خودم را عليه وزارت زن و مسائلي كه مورد انتقاد بود، اتخاذ مي كردم.
رجبي تصريح كرد: از برخي دوستان شنيدم شايعه شده كه من به دليل برخي اقدامات آقاي احمدي نژاد از جمله انتخاب وزير زن، مي خواهم كتابي عليه دكتر احمدي نژاد بنويسم، اما اين موضوع كذب است و به هيچ وجه صحت ندارد؛ درست است كه به برخي از تصميمات رئيس جمهور انتقاد دارم اما هنوز حامي ايشان هستم.

 



سردار جعفري: جنگ دشمن امروز در جبهه نرم تجلي پيدا كرده است

فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: جنگ دشمن امروز در جبهه نرم تجلي پيدا كرده است لذا استفاده از ذخيره عظيم دوران 8 سال دفاع مقدس احساس مي شود.
محمدعلي جعفري در آستانه كنگره 23 هزار شهيد استان هاي خراسان اظهار داشت: براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه و آشنايي نسل جوان با فداكاري شهدا بايد ايثارگري ها با شرايط روز جامعه تطبيق و هماهنگي داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: در هشت سال دفاع مقدس ايثارگري هاي مردم به صورت حضور در جبهه ها تجلي پيدا مي كرد و امروز نيز با توجه به شرايط كنوني جامعه، جنگ نرم و جنگ سياسي در دنيا بايد در جبهه فرهنگي سياسي با دشمنان مقابله كرد كه اين امر احتياج به كار فرهنگي و استفاده از ذخيره عظيم دوران هشت سال دفاع مقدس دارد.
به گزارش فارس فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به نقش شهيدان در پايداري انقلاب اسلامي ايران اشاره كرد و ابراز داشت: شهدا نقش بزرگ و تعيين كننده اي در انقلاب و برپايي نظام جمهوري اسلامي ايران داشته اند و بايد هر سال و در هر مقطع زماني مراسمي نظير اين گونه كنگره ها برگزار شود.
وي در مورد كنگره 23 هزار شهيد استان هاي خراسان بيان داشت: ايثارگري هاي شهيدان نقش موثري در جامعه داشته است و با حركت هاي مسئولان نيز تمام ابعاد آن قابل بيان نيست و نقش اصلي كنگره در اين زمينه، زنده كردن روحيه ايثار و شهادت و ارزش هاي انقلاب اسلامي در جامعه است.
جعفري تاكيد كرد: همين مسئله كه از چندين سال قبل جرقه هايي در ذهن مسئولان ايجاد مي شود و به فكر فرو مي روند تا در جامعه كار موثر براي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در جامعه انجام شود بسيار مهم است اما هنوز براي انتقال ايثارگري شهيدان به جامعه راه طولاني در پيش است.
وي به حمايت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از كنگره شهدا اشاره كرد و اظهار داشت: كنگره شهدا داراي پشتوانه و حمايت استاني، مردمي و حمايت دولت در استان ها است و سپاه نيز هر چه در توان خود داشته باشد، در كليت

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14