(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 5 آبان 1388- شماره 19496
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كدخدايي: شوراي نگهبان لايحه هدفمند كردن يارانه ها را در اسرع وقت بررسي مي كند
رهبر انقلاب با اشاره به اقدامات خونين در پاكستان، عراق و شرق كشور تأكيد فرمودند:
تفرقه ميان مسلمانان ، هدف عمليات تروريستي در منطقه
حداد عادل: طرحي با عنوان وحدت ملي وجود خارجي ندارد
سردار سلامي: توان اطلاعاتي سپاه براي رهگيري تروريست ها بسيار بالاست
در اعتراض به رويكرد دوگانه غرب به حقوق بشر سفير سوئد به وزارت خارجه احضار شد
منطقه خراسان 469 شهيد روحاني به انقلاب تقديم كرده است
دستگاه پرس 2500 تني آهنگري تراكتورسازي تبريز بازسازي شد
فرمانده نيروي زميني سپاه:راه سردار شهيد شوشتري ادامه مي يابد
كتابخانه حرم مطهر امامزاده احمدبن موسي(ع) در شيراز به بهره برداري رسيد
نماينده ولي فقيه در سپاه ثارالله استان كرمان: دشمن 40 ميليون دلار براي ايجاد انحراف اذهان هزينه مي كند
معاون صداوسيما: وظيفه شبكه هاي استاني معرفي خرده فرهنگ هاست
وزير نفت:بخش هاي بالادستي صنعت نفت توسعه مي يابد
برگزاري چند نمايشگاه بين المللي صنعتي در تبريز
نفرات و گروه هاي برتر جشنواره ذكر و ذاكرين در كردستان معرفي شدند
اخبار ادبي و هنري



كدخدايي: شوراي نگهبان لايحه هدفمند كردن يارانه ها را در اسرع وقت بررسي مي كند

سخنگوي شوراي نگهبان اعلام كرد: درصورتي كه مجلس مصوبه خود درباره لايحه هدفمند كردن يارانه ها را به اين شورا ارسال كند، شوراي نگهبان در اسرع وقت درباره آن اظهارنظر خواهد كرد.
عباسعلي كدخدايي در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: شوراي نگهبان در مدت كوتاهي مي تواند در خصوص لايحه هدفمند كردن يارانه ها اظهارنظر كند. وي گفت: هنوز چيزي از مصوبات مجلس درباره لايحه هدفمند كردن يارانه ها به شوراي نگهبان ارسال نشده است اما اميدواريم بتوانيم با ارسال اين لايحه به شورا در مدت كوتاهي اظهارنظر كنيم.
تابع نظر نمايندگان هستم
كدخدايي كه براي حقوقداني شوراي نگهبان از سوي رئيس قوه قضاييه به مجلس پيشنهاد شده است، در پاسخ به اين سوال كه آيا راي لازم را از نمايندگان مجلس براي تصدي اين مسئوليت كسب خواهد كرد، گفت: برايم فرقي نمي كند، هر رايي كه مجلس بدهد، محترم است.
براساس قانون اساسي، اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان به پيشنهاد رئيس قوه قضاييه و با راي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به اين سمت انتخاب مي شوند. كدخدايي در پاسخ به اين سوال كه در صورتي كه به عنوان عضو حقوقدان شوراي نگهبان، همچنان سخنگوي اين نهاد خواهد ماند، گفت: براساس راي اعضاي شوراي نگهبان تا سال آينده همچنان سخنگوي شورا خواهم بود و هر وقت اعضاي محترم اين شورا تصميم گرفتند كه تغييري در سخنگو ايجاد شود، تابع هستم. سخنگوي شوراي نگهبان درباره بررسي غيررسمي لايحه مجازات اسلامي در اين شورا نيز گفت: اين لايحه بيش از 700 ماده دارد و طي توافقي غيررسمي با مجلس هم اكنون در دستور كار شوراي نگهبان است. وي افزود:برخي از مواد اين لايحه بررسي شده و در آينده نزديك به مجلس ارسال خواهد شد و مجلس شوراي اسلامي پس از پايان بررسي خود، آن را به شوراي نگهبان ارسال خواهد كرد. لايحه مجازات اسلامي براساس اصل 85 قانون اساسي در مجلس بررسي مي شود و رسيدگي به جزئيات لايحه به عهده كميسيون قضايي و حقوقي مجلس گذاشته شده و بنابراين تنها مدت اجراي آزمايشي اين لايحه در صحن علني مجلس به تصوب نمايندگان خواهد رسيد.

 



رهبر انقلاب با اشاره به اقدامات خونين در پاكستان، عراق و شرق كشور تأكيد فرمودند:
تفرقه ميان مسلمانان ، هدف عمليات تروريستي در منطقه

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديروز در ديدار كارگزاران فرهنگي و اجرايي حج امسال يكي از نيازهاي ضروري اين مقطع كنوني را اهتمام به وحدت اسلامي دانستند و تأكيد كردند: حج بايد مظهر عزم راسخ امت اسلامي در مقابل هر اقدام تفرقه افكنانه و مخالف وحدت و پيشرفت دنياي اسلام باشد.
رهبر انقلاب اسلامي حج را يك فرصت عظيم و بسيار ارزشمند خواندند و افزودند: از فرصت حضور در كنار مسجدالحرام و مسجدالنبي، و مراقد ائمه هدي و بزرگان صحابه، بايد در جهت افزودن سرمايه ايمان، معنويت و خشوع در مقابل پروردگار استفاده كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: زائران بايد مراقب باشند كه اين فرصت گرانبها، صرف كارهاي كم ارزش دنيوي نشود.
ايشان يكي ديگر از امتيازات اين فرصت كم نظير را، ارتباط با بدنه عظيم دنياي اسلام برشمردند و افزودند: زائر ايراني مي تواند با رفتار، حركات، و منش مبتني بر آداب اسلامي، اسلام جمهوري اسلامي ايران را به زائران ديگر كشورها معرفي كند.
رهبر انقلاب اسلامي يك نمونه از آداب اسلامي و تربيت قرآني را، حضور در نمازهاي جماعت مسجدالحرام و مسجدالنبي بيان و خاطرنشان كردند: امام بزرگوار ما كه انساني بيدار و آگاه بود، همواره همه زائران خانه خدا را به حضور در نمازهاي جماعت توصيه مي كردند زيرا اين حضور يكي از مصاديق عملي نمايش وحدت است.
حضرت آيت الله خامنه اي برگزاري مراسم دعاي كميل، و مراسم برائت از مشركين را بزرگترين تبليغ در حج خواندند و تأكيد كردند: مظهر توحيد، حج است زيرا در حج اثبات ولايت خداوند و نفي ولايت غيرپروردگار وجود دارد و اين، همان برائت است.
ايشان با تأكيد بر اهميت وحدت اسلامي در شرايط كنوني افزودند: اقدامات خونيني كه در برخي كشورهاي اسلامي از جمله عراق، پاكستان و برخي نقاط كشور انجام مي شود، با هدف ايجاد تفرقه و اختلاف ميان مسلمانان شيعه و اهل سنت است، بنابراين موضوع اتحاد مسلمانان، بايد بسيار مورد توجه قرار گيرد.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: كساني كه اين اقدامات تروريستي و خونين را انجام مي دهند، مستقيم يا غيرمستقيم، عوامل بيگانه هستند.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: حجاج بيت الله الحرام نمي توانند در مقابل آنچه كه در جهان اسلام بويژه درعراق، افغانستان، فلسطين، و بخشي از پاكستان روي مي دهد، بي تفاوت باشند.
ايشان تأكيد كردند: در حج بايد نسبت به كارهاي خلاف وحدت اسلامي و يا تلاشهايي كه براي ضربه زدن به پرچم برافراشته دنياي اسلام، كه در ايران به اهتزاز درآمده است، حساس بود.
رهبر انقلاب اسلامي با انتقاد از برخي اهانت ها و رفتارها برعليه مسلمانان شيعه و حتي جسارت به نواميس دربقيع، و يا مسجدالحرام و مسجدالنبي، خاطرنشان كردند: اينگونه اقدامات، برضد وحدت و در جهت اهداف و خواسته آمريكا، و سرويس هاي جاسوسي بيگانه است و دولت سعودي بايد به وظيفه خود براي مقابله با اينگونه اقدامات عمل كند.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان ضمن تشكر از زحمات همه دست اندركاران حج بويژه حجت الاسلام والمسلمين ري شهري، آقاي خاكسار قهرودي، و وزراي ارشاد سالهاي اخير خاطرنشان كردند:بايد برنامه ريزي هاي فرهنگي، سياسي و مديريتي كاروانها، براساس نيازهاي هر دوره و اقتضائات آن باشد.
در اين ديدار حجت الاسلام والمسلمين ري شهري نماينده ولي فقيه و سرپرست زائران ايراني، گزارشي از اقدامات فرهنگي و پژوهشي انجام گرفته بويژه براي آموزش كارگزاران حج، روحانيون، و زائران خانه خدا و همچنين اطلاع رساني مناسب پيام حج گفت: حج و انتظار، محور فعاليتهاي فرهنگي و تبليغي حج امسال انتخاب شده است.
آقاي سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين ديدار سخناني درباره حج و آثار معنوي آن بر زائران بيان كرد.
همچنين آقاي خاكسار قهرودي رئيس سازمان حج و زيارت گزارشي از امور اجرايي انجام گرفته بمنظور ايجاد شرايطي مناسب جهت بهره مندي بيش از پيش زائران از بركات معنوي سفر حج ارائه كرد.

 



حداد عادل: طرحي با عنوان وحدت ملي وجود خارجي ندارد

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه طرحي با عنوان وحدت ملي و يا آشتي ملي كه از سوي عده اي با اهداف خاص دنبال مي شود، اساسا وجود خارجي ندارد.
به گزارش فارس، «غلامعلي حداد عادل» ديروز با حضور در نمايشگاه مطبوعات در خصوص طرح موسوم به آشتي ملي و يا وحدت ملي، گفت: مطالبي كه پيرامون اين مبحث بيان مي شود با موضوع اصلي آن داراي تفاوت هاي بسياري است.
وي با تاكيد بر اينكه هيچ يك از افرادي كه اين موضوع را پيگيري مي كردند عنوان آشتي يا وحدت ملي را مطرح نكرده اند، افزود: مشخص نيست طرح اين موضوع به اين شكل از كجا سرچشمه گرفته و با چه هدفي مطرح شده است.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس با تشريح اهداف اصلي طرح اين مبحث گفت: اين طرح اساسا نمي خواست كسي را مقصر معرفي كند يا سعي نمايد كه هر كدام از طرفين را متقاعد نمايد كه اندكي از مواضع خود كوتاه بيايند بلكه بر روي اين مطلب تاكيد داشت كه تخلفات از طريق مراجع قانوني پيگيري شود و در نهايت هدف آن تشويق براي رعايت قانون در جامعه و تمكين به راي مردم بود.
حداد عادل درباره رايزني اعضاي تشكيل دهنده گروهي كه طرح فوق را پيگيري مي كرد گفت: طي دو ماه گذشته دوبار با آقاي هاشمي ديدار صورت گرفت و ديدگاههاي خود را مطرح نمودند و وي نيز مطالب را ارائه كردند و در كل اين ملاقات ها نتايج مثبتي در پي داشت.

 



سردار سلامي: توان اطلاعاتي سپاه براي رهگيري تروريست ها بسيار بالاست

جانشين فرمانده كل سپاه تاكيد كرد: سپاه از توان اطلاعاتي گسترده اي براي رهگيري گروهك هاي تروريستي برخوردار است.
سردار حسين سلامي در گفت وگو با فارس با اشاره به حمايت برخي كشورهاي غربي از گروهك هاي تروريستي كه عليه جمهوري اسلامي ايران فعاليت مي كنند، اظهار داشت: با توجه به اينكه اين تروريست ها تحت حمايت هاي سياسي و نظامي ابرقدرت ها هستند، طبيعي است كه آنها را آزاد گذاشته و از نظر سياسي تحت فشار قرار ندهند و همچنين زمينه هاي ارتقاء انگيزه هاي سياسي و روحي رواني تروريست ها را تامين كنند.
سلامي با تاكيد بر توان اطلاعاتي سپاه پاسداران در رهگيري گروهك هاي تروريستي، گفت: دشمن خود به خوبي از سطح توان اطلاعاتي سپاه آگاه است. سپاه پاسداران، دشمنان نظام اسلامي را مستمراً رصد مي كند و اين موضوع سال هاي سال سابقه دارد.
وي با بيان اينكه سپاه پاسداران داراي توان اطلاعاتي گسترده اي براي مقابله با تهديدات متوجه امنيت ملي ايران است، گفت: سپاه پاسداران از ظرفيت بالاي اطلاعاتي براي مقابله با اين خطرات برخوردار است.
جانشين فرمانده كل سپاه با تاكيد بر اينكه موضوعات اطلاعاتي، عرصه اي نيست كه بشود استراتژي هاي آن را بيان كرد، افزود: در همين قدر مي توانيم بگوييم كه اين ظرفيت در سپاه پاسداران بسيار بالا است و ما همه روزه در تلاش براي ارتقاء اين سطح آمادگي هستيم.
طراحي برنامه هاي متعدد
براي برخورد با تروريست ها
سردار محمد پاكپور فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران هم در گفت وگو با فارس، با تشريح برنامه هاي سپاه براي برخورد با عوامل تروريستي شرق كشور، اظهار داشت: سپاه برنامه هاي كوتاه مدت و دراز مدتي براي برخورد با عوامل تروريستي حوادث اخير دارد اما با توجه به مسائل امنيتي نمي توانيم آنها را بيان كنيم.
وي با بيان اينكه اشرار در كشورهاي همسايه مستقر هستند، تصريح كرد: سپاه پاسداران آنها را رهگيري كرده و كشور هاي همسايه بايد با آنها برخورد كنند.
فرمانده نيروي زميني سپاه در ادامه اظهار داشت: كشورهاي همسايه بايد با اطلاعاتي كه سپاه به آنها مي دهد با اشرار و تروريست هاي منطقه برخورد كنند.
وي خاطرنشان كرد: سپاه در داخل مرزها با تروريست ها برخورد مي كند و در خارج از مرزها فقط اطلاعات را به كشور مقابل انتقال مي دهد و خود آن كشورها بايد با آنها برخورد كنند.
پاكپور افزود: قطعا اقداماتي كه سردار شوشتري در رابطه با همكاري با مردم و ايجاد امنيت براي آنها انجام داده است ادامه خواهد يافت.
فرمانده نيروي زميني سپاه با تاكيد بر تداوم راه سردار شوشتري تصريح كرد: در تلاشيم جانشين سردار شوشتري هر چه زودتر معرفي شود.

 



در اعتراض به رويكرد دوگانه غرب به حقوق بشر سفير سوئد به وزارت خارجه احضار شد

در واكنش به اتخاذ رويكرد دوگانه اتحاديه اروپا نسبت به وضع حقوق بشر، سفير سوئد به عنوان رئيس دوره اي اين اتحاديه به وزارت امور خارجه كشورمان احضار شد.
به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه، «ماگنوس ورنشستد» سفير سوئد به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا روز شنبه به وزارت امور خارجه كشورمان احضار شد.
در اين احضار مراتب نگراني عميق و اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران نسبت به موارد نقض گسترده و سيستماتيك حقوق بشر اقليت ها، مهاجرين و به ويژه جوامع اسلامي در سوئد و ساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپا و همچنين اعمال ملاحظات سياسي و اتخاذ رويكرد دوگانه اتحاديه نسبت به وضعيت حقوق بشر به وي ابلاغ شد.
وي قول داد كه مراتب مطروحه را در اسرع وقت به مقامات كشور خود و اتحاديه اروپايي منتقل كند.

 



منطقه خراسان 469 شهيد روحاني به انقلاب تقديم كرده است

مشهد - خبرنگار كيهان:
دبير ستاد شهداي روحاني استان خراسان رضوي گفت: 469 شهيد روحاني در استان هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي جان خود را تقديم انقلاب كرده اند.
حجت الاسلام والمسلمين ابوالحسن انصاري افزود: از تعداد 469 شهيد در سطح استان هاي خراسان، تعداد 365 شهيد روحاني متعلق به خراسان رضوي و 104 شهيد ديگر نيز مربوط به استان هاي خراسان شمالي و جنوبي است.
وي در ادامه به اقدامات ستاد روحانيت اشاره كرد و اظهار داشت: شناسايي و جمع آوري بانك اطلاعاتي شهداي روحاني استان، تدوين آثار شهدا، معرفي شهداي روحاني به جامعه و تجليل و تكريم از خانواده شهدا از اهداف ستاد روحانيت مي باشد.
وي تصريح كرد: تاكنون 11 شهرستان استان يادواره شهداي روحاني را در جهت گراميداشت ياد و خاطره شهيدان و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت برگزار كرده اند.
انصاري خاطرنشان كرد: تدوين و چاپ زندگي نامه تعدادي از شهداي شاخص روحاني در سطح استان هاي خراسان و تدوين و نشر سالنامه اسوه ها با يك نگاه ملي و كشوري از ديگر اقدامات ستاد روحانيت مي باشد.

 



دستگاه پرس 2500 تني آهنگري تراكتورسازي تبريز بازسازي شد

تبريز-خبرنگار كيهان:
مديرعامل آهنگري تراكتورسازي تبريز گفت: دستگاه پرس آ2500 تني شركت آهنگري تراكتورسازي تبريز، بازسازي، نصب و راه اندازي شد.
جعفر لواساني افزود: در مراحل بازسازي، تجهيزات ايمني به دستگاه افزوده شده است.
وي با بزرگ و كم نظير خواندن اين دستگاه در مجموعه پرس هاي كشور راه اندازي آن توسط مهندسان ايراني را، موجب افزايش 15درصدي ظرفيت توليد آهنگري دانست و گفت: دستگاه مزبور قادر به توليد انواع قطعات فولادي در اندازه هاي مختلف كه قابل استفاده در صنايع كشاورزي و خودروسازي است بوده كه از تيرماه سال گذشته بدليل شكسته شدن ميل لنگ آن كه 800 كيلوگرم وزن دارد و شاسي و نيز نشست فونداسيون، بدون استفاده مانده بود كه پرسنل اين شركت با تهيه نقشه ميل لنگ وانجام خاك برداري و بسترسازي مناسب، اقدام به احداث فونداسيون و ساخت شاسي جديد كردند.وي افزود: ضمن آن كه وزن پرس 171 تن است و در مراحل بازسازي و نصب، صرفه جويي صورت گرفته كه نشان دهنده ظرفيت و پتانسيل بالاي مهندسين ايراني مي باشد.«لواساني» گفت: زمان اجراي فونداسيون دستگاه 3 ماه بود و در 22 روز نيز، مراحل نصب و راه اندازي انجام شده است.

 



فرمانده نيروي زميني سپاه:راه سردار شهيد شوشتري ادامه مي يابد

فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بر تداوم راه سرداران شهيد شوشتري و محمدزاده در ايجاد امنيت بومي پايدار در سيستان و بلوچستان تاكيد كرد.
به گزارش خبرنگار مهر در زاهدان، سردار سرتيپ «محمد پاكپور» عصر يك شنبه در مراسم گراميداشت هفتمين روز شهادت شهداي حادثه تروريستي پيشين سرباز در حسينيه شهيدان ميرحسيني تيپ 110 سلمان در زاهدان با تاكيد بر تداوم راه سرداران شهيد شوشتري و محمدزاده در ايجاد امنيت بومي پايدار در منطقه سيستان و بلوچستان گفت: پيشرفت و توسعه منطقه در گرو امنيت آن است و امروز دشمنان اين مرز و بوم از نشست سران طوايف و قبايل و مسئولان در كنار يكديگر احساس ترس و شكست مي كنند.
فرمانده نيروي مقاومت زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي واگذاري امنيت به مردم را به عنوان يك راهبرد مهم سپاه اعلام كرد و اظهار داشت: علت كينه ورزي تروريست ها با اين شهيدان شيوه و رسم مردم داري و توجه آنها به محرومان بوده است.
پاكپور تاكيد كرد: روش سردار شوشتري در برقراري امنيت در منطقه سيستان و بلوچستان بوسيله سران طوايف و سپردن امنيت به خود مردم ادامه خواهد يافت.

 



با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي
كتابخانه حرم مطهر امامزاده احمدبن موسي(ع) در شيراز به بهره برداري رسيد

شيراز- خبرنگاركيهان:
همزمان با ششم ذيقعده روز گراميداشت حضرت احمدابن موسي(ع) كتابخانه بزرگ حرم مطهر اين امامزاده طي مراسمي مورد بهره برداري قرار گرفت.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم طي سخناني اظهار داشت: دارالعلم شيراز بايد با توسعه فعاليت هاي فرهنگي شاهد تحولات فرهنگي بيش از اين باشد.
سيدمحمد حسيني با اشاره به غناي كتابخانه حضرت شاهچراغ گفت: بايد دانش آموزان از كودكي با كتاب و كتابخواني انس بگيرند و اميد است اين مجموعه ارزشمند باب جديدي بر كتابخواني بگشايد و دولت هم در اين زمينه عنايت بيشتري خواهد داشت.
رئيس دفتر رهبر معظم انقلاب نيز در اين مراسم با نكوداشت ششم ذيقعده و روز شاهچراغ؛ بارگاه نوراني حضرت احمدابن موسي(ع) را منبعي ارزشمند براي توسعه فرهنگي؛ مذهبي شيراز قلمداد كرد و گفت: الحمدلله در اين مركز ابزار و وسايل دانش آموزي فراهم شده و منابع كشور غني است كه بايد از آن استفاده شود.
حجت الاسلام سيدمحمد مهدي دستغيب توليت آستان احمدي و محمدي نيز در مراسم افتتاح كتابخانه مركزي شاهچراغ شيراز گفت: ظرفيت اين كتابخانه 100هزار جلد كتاب است كه در زميني با مساحت 6 هزار مترمربع در سه طبقه با 4 هزار و500 مترمربع زيربنا و 60ميليارد ريال اعتبار ساخته شده است و در آينده با امكانات مناسب كودكان از هفت سال هم مي توانند در آن به مطالعه بپردازند.
نماينده مقام معظم رهبري در استان فارس و امام جمعه شيراز نيز در اين مراسم گفت: حضرت احمدابن موسي(ع) يك هنرمند خطاط بود و طبيعي است كه براي خدمت به او در عرصه فرهنگ علم و آگاهي باشد.
آيت الله اسدالله ايماني افزود: اين كتابخانه مقدمه اي براي ورود به عرصه علم و آگاهي اين مرز و بوم و مردم است.

 



نماينده ولي فقيه در سپاه ثارالله استان كرمان: دشمن 40 ميليون دلار براي ايجاد انحراف اذهان هزينه مي كند

نماينده ولي فقيه در سپاه ثارالله استان كرمان گفت: دشمن سالانه 40 ميليون دلار براي منحرف كردن ذهن دانش آموزان هزينه مي كند.
به گزارش فارس حجت الاسلام والمسلمين عليرضا عرب پور ديروز با اشاره به جدا نبودن دين از سياست اظهار داشت: دين و دنيا و دين و سياست ممزوج يكديگر و جدا نشدني هستند.
وي با بيان اين كه امر به معروف و نهي از منكر تنها مربوط به مسائل اجتماعي و فرهنگي نيست، تصريح كرد: امر به معروف و نهي از منكر تمامي ابعاد را در برمي گيرد و اين امر مسائل سياسي را هم شامل مي شود.
عرب پور گفت: كسي كه مي خواهد در مسير اجتماعي امر به معروف كند، بايد خودش در مسائل سياسي ولايي محض باشد، چنين فردي از لحاظ شهامت و شهادت طلبي سرآمد است و دنيايش را فداي آرمان و آخرتش مي كند.
وي مهم ترين هدف دشمن را ضربه زدن به دين و مذهب عنوان كرد و افزود: دشمن سالانه 40 ميليون دلار براي منحرف كردن اذهان دانش آموزان از مسائل مذهبي هزينه مي كند و نتيجه بررسي ها اين است كه براي ضربه زدن به شيعيان تنها از طريق معنويت شكني، شخصيت شكني، اعتقاد شكني و مرجع تراشي است كه مي توان راه به جايي برد.
عرب پور تصريح كرد: تمام مراجع با وجود هجمه هاي دشمن حامي ولايت فقيه هستند و از مردم خواستار حرف شنوي و حمايت از رهبري هستند، زيرا سعادت و سلامت يك جامعه اسلامي در گرو وجود ولايت فقيه و حمايت مردم از ايشان است.

 



معاون صداوسيما: وظيفه شبكه هاي استاني معرفي خرده فرهنگ هاست

مهم ترين وظيفه شبكه هاي استاني رسانه ملي كمك به حفظ و معرفي زبان، لهجه، آداب و رسوم و خرده فرهنگ هاي مناطق مختلف كشور و تلاش در جهت شناساندن ظرفيت ها و توانمندي هاي استان ها در همه شاخه ها از جمله اجتماعي، اقتصادي و هنري است.
به گزارش ايرنا، «سيدرمضان موسوي مقدم» معاون امور استان ها و مجلس سازمان صداوسيما يكشنبه در آيين توديع و معارفه مديران صداوسيماي مركز خليج فارس در بندرعباس با بيان اين مطلب افزود: همراهي با مسير توسعه استان ها و فراهم آوردن زمينه حضور نخبگان محلي در شبكه هاي استاني، وظيفه ديگري است كه مي تواند سرعت رشد و پيشرفت استان ها در شاخص هاي مختلف را افزايش دهد.
وي هدف از توليد برنامه هاي انتقادي صداوسيما را بيان مشكلات براي اطلاع مسئولان و جلب توجه آنان براي رفع مشكلات مردم دانست كه بايد با ديد صحت و اعتماد و حسن نيت به آنها نگاه كرد.
موسوي مقدم در بخش ديگري از سخنان خود اظهار داشت: ميانگين زمان راه اندازي شبكه هاي استاني صداوسيما در كشور هفت سال است كه بازده و عملكرد آنها در اين مدت رضايت بخش بوده و مي توان ادعا كرد، شبكه هاي استاني با مدل و الگوي ارائه شده در ايران، در سطح جهان كم نظير است.
معاون امور استان ها و مجلس سازمان صداوسيما با تاكيد بر ضرورت گسترش ظرفيت هاي رسانه ملي، تحقق اين امر را مستلزم استفاده از تجهيزات جديد و توسعه فني و سخت افزاري صداوسيما دانست.

 



وزير نفت:بخش هاي بالادستي صنعت نفت توسعه مي يابد

اهواز- خبرنگار كيهان:
توسعه بخش هاي بالادستي صنعت نفت اولويت ويژه وزارت نفت است.
وزير نفت با اعلام اين مطلب در مراسم افتتاح دكل 25 و 26 فتح در منطقه كريت كمپ اهواز بر ضرورت حضور بخش خصوصي در توسعه صنعت حفاري كشور به منظور دستيابي به اهداف برنامه پنجم توسعه تأكيد كرد و افزود: ايران داراي منابع عظيم هيدروكربوري است كه بايد از اين منابع به بهترين شكل براي توسعه و آبادي كشور بهره برد.
سيدمسعود ميركاظمي گفت: براساس برنامه پنجم توسعه، بايد روزانه 5 ميليون و 200 هزار بشكه در روز توليد نفت داشته باشيم كه در اين راستا به افزايش توليد نياز است.
وزير نفت در ادامه سخنان خود گفت: شركت ملي حفاري بايد با استفاده از دانشگاه ها، مراكز علمي و شركت هاي خصوصي در مسير دستيابي به اهداف تعيين شده حركت كند.
وي همچنين تصريح كرد: بايد با استفاده از منابع داخلي و خارجي قابل جذب توان تخصصي شركت هاي خصوصي را براي رسيدن به اهداف برنامه، افزايش بخشيد و توسعه متناسب با برنامه را در دستور كار قرار دارد.
در ادامه اين آيين همچنين مدير عامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به فرصت هاي جديد شركت ملي حفاري ايران جهت فعاليت در عرصه هاي بين المللي گفت: در حال حاضر مسئولان اين شركت به منظور حفاري 20 حلقه چاه در ميدان نفتي در نزديكي شهر بصره در حال مذاكره با عراق هستند.
سيف الله جشن ساز در ادامه افزود: در طي 2 سال گذشته طرح صرفه جويي در مصرف انرژي مجموعه كريت كمپ پيگيري شد و مقرر شده است كه اين طرح به الگويي براي اجرا در تأسيسات نفتي كشور نيز مبدل شود.
معاون وزير نفت افزود: اجراي اين طرح باعث صرفه جويي سالانه حدود 100 ميليون دلار در مصرف انرژي تأسيسات مي شود.
مديرعامل شركت ملي حفاري ايران نيز با اشاره به قرارداد ساخت دكل هاي حفاري با يك شركت چيني، گفت: بر اساس اين قرارداد 58 ميليون دلاري، 8 دكل به تعداد دكل هاي ناوگان صنعت حفاري ايران افزوده خواهد شد. مهندس حيدر بهمني در ادامه افزود: در اين قرارداد 5 دكل جديد ساخته و عمليات بازسازي براي 3 دكل نيز انجام مي شود.
وي با اشاره به اينكه دكل شماره 26 فتح، 2 ماه زودتر از زمان پيش بيني شده در زمان بندي قبلي وارد كشور شده است، اظهار داشت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته 15 دستگاه حفاري در آينده نزديك به ناوگان شركت ملي حفاري ايران مي پيوندد.
وي افزود: هم اينك ضعف بسياري در بخش حفاري دريايي وجود دارد و در حال حاضر شركت ملي حفاري ايران 13 دكل حفاري را در اختيار دارد كه 5 دكل از اين تعداد در اجاره شركت ملي حفاري ايران است و براساس برنامه ريزي هاي انجام شده بومي سازي ساخت دكل هاي دريايي را در كشور در برنامه داريم.
مديرعامل شركت ملي حفاري ايران در ادامه از فعاليتهاي بين المللي شركت ملي حفاري ايران از آغاز به كار صنعت حفاري ايران در كشور ليبي خبر داد و افزود: علاوه بر فعاليت در كشور ليبي و تركمنستان، برنامه اي نيز براي حضور در كشور عراق داريم.

 



برگزاري چند نمايشگاه بين المللي صنعتي در تبريز

تبريز - خبرنگار كيهان:
يازدهمين نمايشگاه بين المللي صنايع لاستيك و پلاستيك و نيز ششمين نمايشگاه بين المللي پوشش هاي صنعتي از امروز تا 8 آبان در تبريز برگزار مي شود.
در اين نمايشگاه ها كشورهاي تركيه، چين و كره جنوبي و نيز بيش از 60 واحد از استان هاي آذربايجان شرقي، فارس، تهران، اصفهان، خراسان رضوي و قزوين شركت مي كنند.
گفتني است كشورهاي فوق و نيز 60 واحد از استان هاي كشور در زمينه هايي چون دستگاه پاشش رنگ پودري، رنگ هاي صنعتي، پودري و ساختماني، رزين، خشك كن، پارافين، استابلايزر، واردات انواع پودرهاي معدني و مواد شيميايي، فرمالين، چسب، انواع كمپرسورهاي صنعتي و تجهيزات جانبي در اين نمايشگاه ها كه در محل دايمي نمايشگاه بين المللي تبريز برگزار مي شوند حضور خواهند داشت.
گفتني است اولين نمايشگاه بين المللي تخصصي در و پنجره ماشين آلات مربوط نيز با حضور بيش از 46 واحد داخلي و خارجي از استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، تهران و كشورهاي تركيه و چين از امروز تا 8 آبان در تبريز برگزار مي شود.

 



نفرات و گروه هاي برتر جشنواره ذكر و ذاكرين در كردستان معرفي شدند

سنندج - خبرنگار كيهان:
دومين جشنواره سراسري ذكر و ذاكرين كه به مدت دو روز در مجتمع فرهنگي هنري فجر سنندج جريان داشت با معرفي نفرات و گروه هاي برتر به كار خود پايان داد.
محمدجواد محبت، جليل عندليبي و بهروز فروهري داوري بخش هاي شعر، موسيقي و بخش آييني اين جشنواره را به عهده داشتند.
به گزارش خبرنگار ما در بخش موسيقي گروهي، گروه پيران از شهرستان سنندج اول شد و گروه هاي لاوان از سنندج و مولانا از تايباد خراسان مشتركا عناوين دوم را كسب كردند و مقام سومي نيز به صورت مشترك به گروه مهرورزي از تهران و گروه خاك نشين از سنندج رسيد.
در بخش مداحي علي رضايي از كاشمر به عنوان نوازنده و ابراهيم مولايي از تفرش به عنوان مرشد به صورت مشترك عنوان نخست را كسب كردند و حسين ولي نژاد از شهرستان شيروان و مجتبي قيطاسي از مشهد مقدس دوم و سوم شدند.
در بخش تكنوازي نيز محمد نقشبندي از بوكان اول شد، سارا ساعدموچشي و فريد زندي هر دو از سنندج به صورت مشترك دوم شدند و روژينا وحيدي پور از سنندج سوم شد.
در پايان اين جشنواره، به پاس سال ها خدمت زنده ياد استاد خليفه ميرزا آقا غوثي به موسيقي آييني و مذهبي، از دو فرزند وي عبدالرحمن و علي غوثي تجليل شد.

 



اخبار ادبي و هنري

نهمين جايزه ادبي شهيد غني پور كليد خورد
نهمين جايزه ادبي شهيد غني پور با تشكيل ستاد برگزاري كليد خورد.اميرحسين فردي، دبير اين جايزه به خبرنگار ما گفت: كتابهاي داستان منتشر شده در سال 87 تهيه شده و هيئت داوران بخش بزرگسال هم انتخاب شده اند و براي انتخاب داوران ساير بخش ها در حال رايزني هستيم.
وي از ايجاد بخش كودك به عنوان يك بخش جديد در اين جايزه خبر داد و گفت: بخش هاي رمان، بزرگسال، نوجوان و زندگي نامه داستاني هم مثل سال هاي گذشته برگزار مي شوند.
نهمين جايزه ادبي شهيد غني پور، همزمان با سالگرد شهادت اين نويسنده شهيد، اسفندماه برگزار خواهد شد.
اعتراف دولت آبادي به نفرت مردم ايران از غرب
يك نويسنده غربگراي ايراني، در گفت وگو با يك رسانه خارجي به نفرت مردم ايران از غرب اعتراف كرد.
محمود دولت آبادي در گفت وگو با روزنامه آلماني دي ولت گفته كه علت نفرت ايراني ها از غرب، رفتارهاي مداوم تهديدآميز عليه كشورمان است.
گراميداشت سالگرد درگذشت صفارزاده
گراميداشت نخستين سالگرد درگذشت «طاهره صفارزاده» شاعر، قرآن پژوه و مترجم ديروز در سراي اهل قلم برگزار شد.
در اين نشست كارشناسان درباره ترجمه تخصصي، نظريه پردازي و جايگاه ادبي مرحومه صفارزاده بحث كردند.
معرفي بهترين فيلم ها با موضوع امام رضا(ع)
در آستانه ولادت امام هشتم، با برگزاري پنجمين جشنواره فيلم رضوي، بهترين فيلم ها با موضوع امام رضا(ع) معرفي شدند.
در مراسم اختتاميه اين رويداد، فيلم «شب» به كارگرداني رسول صدرعاملي به عنوان بهترين فيلم، عباس رافعي به خاطر ساخت فيلم «آفتاب بر همه يكسان مي تابد» بهترين كارگردان و معصومه بيات براي فيلم «بيا از گذشته حرف بزنيم» به عنوان بهترين فيلمنامه نويس برگزيده شدند.
بررسي شركت هاي هرمي در مستند شوك
دومين قسمت مستند تلويزيوني «شوك» با موضوع بررسي شركت هاي هرمي، ساعت 15/23 سه شنبه 5 آبان ماه از شبكه سوم سيما به نمايش درمي آيد.
در اين برنامه علاوه بر مصاحبه با كارشناسان، تعدادي از مال باختگان به تشريح معضلات و مشكلات ناشي از سرمايه گذاري در اين گونه شركت ها مي پردازند.
بزرگترين گردهمايي بين المللي فيلم كوتاه در تهران و 13 استان
بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران كه بزرگترين گردهمايي بين المللي فيلم كوتاه محسوب مي شود در تهران و 13 استان كشور برگزار خواهد شد. مكان هاي برگزاري اين جشنواره در تهران، سينما فلسطين، خانه هنرمندان ايران و مركز فرهنگي-هنري صبا است.
در بيست و ششمين جشنواره فيلم كوتاه تهران، بيش از 4 هزار اثر از ايران و 103 كشور جهان شركت كرده اند و فيلم هاي برگزيده آن در بخش هاي مختلف از 20 تا 25 آبان ماه به نمايش درمي آيند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14