(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 6 آبان 1388- شماره 19497
 

علامه فضل الله از سران اروپا خواست به آزار مسلمانان پايان دهند
اجلاس وزيران خارجه هند ، چين و روسيه براي تقويت همكاري ها
حرف اضافه ! (تفسير سياسي)
دادخواست وكيلان اروپايي براي محاكمه افسران جنايتكار اسرائيل
وقتي اسمت «ساركوزي» است!
سخنگوي وزارت دفاع عراق خبر داد شناسايي عاملان انفجارهاي يكشنبه خونين در بغداد
بررسي مسايل مهم پاكستان در ديدار زرداري و نواز شريف
در اعتراض به جنگ افغانستان ديپلمات آمريكايي استعفا كرد
مدير مؤسسه قدس فاش كرد طرح 6 مرحله اي صهيونيست ها براي اشغال كامل مسجدالاقصي
اسقف انگليسي به اتهام انكار هولوكاست به جريمه نقدي محكوم شد
 رژيم سعودي پاي القاعده را به جنگ عليه شيعيان صعده كشاند
خواهر كاسترو: سال ها با «سيا» همكاري مي كردم
زين العابدين بن علي براي بار پنجم رئيس جمهور تونس شد
200 ميليون گرسنه ظرف دو سال



علامه فضل الله از سران اروپا خواست به آزار مسلمانان پايان دهند

مرجع شيعيان لبنان از مقامات اروپا خواست تا از آزار مسلمانان دست بردارند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، علامه سيد محمدحسين فضل الله با انتشار بيانيه اي اعلام كرد كه همه ما مي دانيم كه دولت ها و مقامات غربي و به ويژه انگليس در حفظ امنيت كشورهاي خود مي كوشند اما متهم كردن مسلمانان به اتهامات واهي و بدون ادله منطقي و اذيت و آزار آنان خطرناك است.
وي با انتقاد از جاسوسي عليه مسلمانان و ايراد اتهامات بدون سند و مدرك به آنها در كشورهاي غربي خطاب به مقامات اين كشور افزود: به شما هشدار مي دهم كه دست از ارعاب مسلمانان برداريد.
اين مرجع شيعه لبناني دولت هاي غربي را به متوقف كردن حملات تبليغاتي و تجاوزات عليه اقليت هاي مسلمان اروپا فراخواند.

 



اجلاس وزيران خارجه هند ، چين و روسيه براي تقويت همكاري ها

وزيران خارجه هند، چين و روسيه با هم ديدار و در مورد تقويت روابط سه جانبه براي مقابله با بكجانبه گرايي آمريكا گفت وگو كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «يانگ جي ايچي»، «سرگئي لاورف» و «اس.ام.كريشنا» به ترتيب، وزيران خارجه چين، روسيه و هند ديروز در شهر بنگلور هند با هم ديدار كردند. به گفته سخنگوي وزارت خارجه هند، هدف اصلي اين ديدار، تقويت روابط سه جانبه بوده و علاوه بر آن، مواضع سه كشور در مورد مسائل منطقه اي و بين المللي نيز مورد بررسي سه طرف قرار گرفته است. روسيه، چين و هند يك پنجم خاك كره زمين را در اختيار دارند و 39درصد جمعيت جهان را نيز در خود جاي داده اند.
در پي آشكار شدن ضعف آمريكا در اتخاذ سياست بكجانبه گرايي و پايين آمدن ارزش دلار، مسكو، دهلي نو و پكن درصدد همگرايي بيشتر هستند.

 



حرف اضافه ! (تفسير سياسي)

سيدياسر جبرائيلي
روزنامه انگليسي زبان «گلف نيوز» كه زير نظر شيوخ حاكم بر امارات عربي متحده اداره مي شود، روز دوشنبه (چهارم آبانماه) طي يك يادداشت، ضمن درج كاريكاتوري از رئيس جمهوري اسلامي ايران، كشورمان را به دخالت در امور ديگر كشورها متهم كرد، حرف هايي جالب راجع به دموكراسي زد، انتخابات خردادماه را زير سؤال برد، كشورمان را تهديدي براي دولت هاي عرب خواند و در پايان، حوادث پس از انتخابات را يك «فرصت استراتژيك» براي دشمنان ما قلمداد كرد كه طي آن مي توانند نظام اسلامي را تضعيف كنند! درج چنين مقاله اي- كه بيشتر حاوي ناسزاست تا استدلال و استناد- البته در رسانه هاي تحت سلطه حاكمان خودخوانده امارات اتفاق جديدي نيست و اين رويه اتهام پراكني تقريبا به اولويت نخست سياست خارجي اين كشور 38 ساله در قبال سرزمين كهن ايران تبديل شده است.
هر چند ادبيات و جنس اتهام ها، تقريبا همان است كه رسانه هاي غربي در پروژه عمليات رواني خود عليه جمهوري اسلامي از آن بهره مي برند، اما تفاوت مختصري وجود دارد و آن اينكه كشورهاي غربي اگر برخي ادعاها و ارزش ها را مطرح مي كنند- اگر چه همان ارزش ها را زيرپا مي گذارند- لااقل ماسك آن را به صورت زده اند و «حرف»اش را مي زنند. اما انتشار اين مطالب در روزنامه اي متعلق به يك نظام حكومتي توتاليتر و خودكامه مانند امارات، احتمالا از آن روست كه شيوخ حاكم آن به سبب سرگرمي هاي گونه گونشان كه شهره آفاق است، از تاريخ و پيشينه كوتاه و نيز وضعيت كنوني سياسي- اجتماعي كشور خود غافل مانده اند. به نظر مي رسد يادآوري هويت و ماهيت رژيم حاكم بر امارات و نيز برخي حقايق تاريخي و استدلال هاي عقلي و نقلي بتواند در تصحيح رفتار اين همسايه كوچك و نوزاد مؤثر افتد؛
1- نخستين پرسشي كه درباره هر نظام حكومتي بايد پرسيد مقوله «حق حاكميت» و به تبع آن نقش مردم در آن سيستم است. از سال 1350 هجري كه استعمارگران انگليسي از ايالات شيخ نشين خارج شدند و نظام حكومتي شبه فدرالي امارات شكل گرفت، شورايي به نام «شوراي عالي حكام» (متشكل از شيوخ حاكم بر هفت امارت) سلطنت آن را برعهده گرفت و به بالاترين مرجع قدرت اين كشور تبديل شد. حاكم امارات (رئيس جمهور در دولت هاي مردمي) توسط همين شورا انتخاب مي شود و جالب اينكه كسي جز شيوخ هفت گانه نمي تواند بر اين مسند بنشيند. البته «مشروعيت» اين نظام سلطنتي هيچ گاه از سوي رسانه هاي امارات مورد سؤال قرار نمي گيرد و اين قضيه نيز علت روشني دارد: مسئولان تمامي رسانه ها مستقيماً توسط شيوخ حاكم منصوب مي شوند!
مردم مظلوم اين كشور براي نخستين بار در طول تاريخ آن در سال 2006 به پاي صندوق هاي رأي كشيده شدند تا يك «مجمع» را انتخاب كنند. اگر چه هيچ گاه گفته نشد بالاخره «مجمع» مي خواهد چه كاري انجام دهد، اما اين جمعيت برخاسته از انتخابات هيچ گونه حق قانونگذاري ندارد و در نظر و عمل بود و نبود آن در احوال مردم مؤثر نيست. نارضايتي هاي عمومي از نظام سلطنتي به تحليلگر اين جرئت را مي دهد تا با شجاعت ادعا كند در صورت برگزاري يك انتخابات آزاد، شيوخ حاكم جايي در نظام حكومتي امارات نخواهند داشت. اين حقيقت بر خود آنها نيز چون روز روشن بوده و به همين دليل است كه اساسا دوست نمي دارند به چيزهايي مثل «حق حاكميت» بينديشند. لذا به نظر مي رسد حتي استفاده از واژه هايي چون «انتخابات»، «دموكراسي»، «مشروعيت» و مانند اينها در رسانه هاي وابسته به شيوخ چون گلف نيوز «اشتباهي لپي» باشد، چرا كه علاقمند شدن مردم به اين مقوله ها بي ترديد انتظاراتي- هر چند حداقلي- ايجاد كرده و نظام حاكم را با بحران هاي ويرانگري مواجه خواهد ساخت.
2- مسئله ديگري كه درباره امارات بحث هاي فراواني را برانگيخته، مقوله حقوق انساني است. مهاجران، مخصوصاً مهاجران كارگر، قريب به 80درصد جمعيت امارات و 90درصد نيروي كار آن را تشكيل مي دهند و سابقه حضور بسياري از آنان در اين كشور به بيش از دو دهه مي رسد؛ اما نظام حكومتي اين كشور آنان را از كمترين حقوق انساني چون حق شهروندي يا حقوق كارگري محروم ساخته است. سپتامبر 2004 شبكه بي بي سي در گزارشي دردناك به اوضاع اسفبار نيروي كار در امارات پرداخت و تأكيد كرد كه اگرچه ماجراي استثمار كارگران توسط كارفرمايان بعضاً در روزنامه هاي محلي به چاپ مي رسد، اما اين رسانه ها جرئت ندارند نام شركت هاي ظالم را ذكر كنند چرا كه اشخاص پرقدرتي در رأس اين شركت ها قرار دارند. منظور از اشخاص پرقدرت همان شيوخ حاكم و خانواده هاي آنان است كه به سبب برخورداري از مصونيت قضايي پولادين اساساً در هيچ دادگاهي براي پاسخگويي حاضر نمي شوند و «هركه با آنها در افتد، ور مي افتد».
فاحشه گري، تجارت انسان و سوءاستفاده از كودكان توسط ايادي حكومت امارات موضوعي است كه از پرده رسانه هاي مستقل هيچ گاه پائين نيامده و نهادهاي حقوق بشري به طور پيوسته اين اعمال را محكوم كرده اند. 23 آوريل 2009 يك حلقه فيلم ويدئويي كه به صورت قاچاقي از اين كشور خارج شد، به دست شبكه تلويزيوني اي.بي.سي افتاد تا مخاطبانش را در جريان نمونه اي از رفتار خاندان شيوخ حاكم بگذارد: فيلم، شيخ عيسي بن زايد آل نهيان پسر رئيس سابق امارات را در حال شلاق زدن به مردم، وارد كردن شوك الكتريكي مخصوص گاو به يك انسان، ريختن نمك روي زخم مخالفان و خاك در دهان آنان، و سرانجام زير گرفتن يك مجروح توسط مرسدس بنز شخصي خود نشان مي داد. مقامات امارات تصاوير را تائيد كردند، اما اتفاقي براي شيخ زاده نيافتاد!
3- رسانه هاي وابسته به حكومت امارات اگر فرض خود را بر اين نهاده اند كه از طريق حمله به حكومت هاي مردمي همسايه، مي توانند خلاء هاي مشروعيتي نظام سلطنتي و موروثي آن را برطرف كنند، سخت در اشتباهند. در رويكرد رسانه اي امارات نكته جالب توجه آن است كه دولت هايي كه از سوي مطبوعاتي چون گلف نيوز مورد حمله قرار مي گيرند، دو وجه مشترك دارند و آن مردمي بودن و قرار گرفتن در جبهه مقاومت در منطقه عليه رژيم صهيونيستي است. شماره روز گذشته گلف نيوز كاريكاتور و مطلب ديگري نيز داشت كه به رجب طيب اردوغان نخست وزير اسلام گراي تركيه و دولت وي اختصاص يافته بود. گلف نيوز سعي كرد جبهه گيري اردوغان در برابر رژيم صهيونيستي را نه يك اقدام انساني و اسلامي، كه حركتي مزورانه با هدف نشان دادن اهميت آنكارا در منطقه به اتحاديه اروپا و در نتيجه تسهيل عضويت تركيه در اين اتحاديه نشان دهد.
حكومت امارات به خوبي مي داند كه ساختار افكار عمومي مردم عرب و غيرعرب اما مسلمان خاورميانه باعث شده است دولت هاي حامي جريان مقاومت فلسطين محبوب، و غير آنها منفور باشند. برخي كشورهاي عربي از جمله امارات اگرچه ادعاي حمايت از فلسطين را دارند، اما در عمل نشان داده اند كه يك متحد استراتژيك براي رژيم صهيونيستي به شمار مي روند و همين امر بر دردسرهاي نظام هاي توتاليتر افزوده و فاصله ميان آنها و مردم را افزايش داده است. براي نمونه، پيشتر كساني كه گذرنامه اسرائيلي داشتند يا حتي مهر ورود به سرزمين هاي اشغالي در گذرنامه شان وجود داشت، حق سفر به امارات را نداشتند، اما با بهبود روابط ابوظبي- تل آويو حتي اين محدوديت جزيي نيز از سوي شيوخ برداشته شده است. از اين رو رسانه هاي حكومتي امارات بر اقدامات حمايتي ايران از جريان مقاومت برچسب «مداخله» زده و حركت اعتراض آميز مردم تركيه را «مزورانه» مي خوانند تا ضمن به حاشيه راندن روابط گرم خود با تل آويو، از طريق عمليات رواني، در مقابل حمايت افكار عمومي خود از دولت هاي ضداشغالگر چون ايران و تركيه بايستند. نظرسنجي هاي معتبري كه از مردم عرب انجام شده و محبوبيت بالاي محمود احمدي نژاد و سيد حسن نصرالله در ميان اين مردم، نشان دهنده اين است كه سياست رسانه اي اماراتي ها در داخل نيز نتيجه عكس داده است.
امارات با اين دست ادعانامه ها عليه ديگران نمي تواند همه كس و همه چيز را در داخل خاك خود تبرئه كند. براساس اخبار متعدد و متواتر لفاظي هايي چون مطلب اخير گلف نيوز بيش از آنكه مورد توجه قرار گيرد اسباب تمسخر مي شود. بايد منتظر ماند و ديد كه آيا رسانه هاي كوچك امارات باز هم مي خواهند به اين نوع تبليغات خود ادامه دهند؟

 



قبل از بررسي گزارش گلدستون درجلسه شوراي امنيت آماده شد
دادخواست وكيلان اروپايي براي محاكمه افسران جنايتكار اسرائيل

گروهي از حقوقدانان و فعالان طرفدار ملت فلسطين اقدام به تهيه ليستي از جنايتكاران جنگي رژيم صهيونيستي در جنگ 22 روزه غزه كرده اند تا براي محاكمه به دادگاه هاي بين المللي ارسال شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه هاآرتص، تعدادي از وكلاي اروپايي با جمع آوري مداركي مبني بر انجام جنايات جنگي در نوار غزه درصدد هستند تا افسران رژيم صهيونيستي كه مرتكب اين جنايات شده اند را تحت پيگرد قضايي قرار دهند.
اين وكلا در تلاش هستند تا با تهيه دادخواستي زمينه را براي پيگرد قانوني اين افسران فراهم كنند.
به گزارش خبرگزاري مهر به اين ترتيب و براساس قوانين موجود در اروپا اين افراد مي توانند نام هاي ذكر شده در اين ليست را در صورت سفر آنها به اروپا بازداشت كنند.
براساس اين گزارش، حقوقدانان حاضر در انگليس و ساير كشورهاي اروپايي شهادت نامه هايي را درباره جنگ 22 روزه جمع آوري كرده اند كه اطلاعات موجود در اين شهادت نامه ها حكايت از ارتكاب جنايت جنگي در جنگ سال گذشته دارد و از همين رو اين حقوقدانان ليستي را تهيه كرده اند كه در آن نام جنايتكاران جنگي قيد شده است.
به نوشته هاآرتص، در اين ليست نام اغلب فرماندهان عالي رتبه ارتش اسرائيل كه در جنگ 22 روزه حضور داشتند ديده مي شود.
بر همين اساس، از ديگر كشورهايي كه اين ليست در آنها تهيه شده مي توان به هلند، اسپانيا، بلژيك و نروژ اشاره كرد، بنابراين نظاميان رژيم صهيونيستي در سفر به اين كشورها با مشكلات زيادي از جمله خطر بازداشت و محاكمه به دليل جنايات جنگي مواجه مي شوند.
از سوي ديگر نماينده دائم فلسطين در سازمان ملل متحد اعلام كرد كه مجمع عمومي سازمان ملل چهارم نوامبر (13 آبان) گزارش گلدستون را بررسي خواهد كرد.
وي از شوراي امنيت خواست تا به اقدامات غير قانوني و خشونت بار اسرائيل در مسجد الاقصي و قدس پايان دهد. اتحاديه عرب نيز 14 نوامبر (23 آبان) نشست فوق العاده اي براي بررسي تجاوزات رژيم صهيونيستي در قدس و مسجدالاقصي برگزار خواهد كرد.
همچنين سازمان كنفرانس اسلامي نيز يكشنبه آينده به درخواست كشورهاي عضو براي بررسي جنايات اخير رژيم صهيونيستي در مسجدالاقصي در بندر جده عربستان تشكيل جلسه مي دهد.
در همين رابطه گروه هاي فلسطيني نيز از شوراي امنيت سازمان ملل خواستند با صدور قطعنامه اي مانع از تداوم تجاوزات رژيم صهيونيستي به مسجدالاقصي و شهر قدس اشغالي شوند.
24 سازمان هلندي ويژه حقوق بشر نيز تلاش مردمي را براي نابودي ديوار حائل آغاز كردند.
حزب الله لبنان نيز ضمن محكوم كردن تجاوزات رژيم صهيونيستي در مسجدالاقصي از كشورهاي عربي و اسلامي خواست تا ابتكار صلح عربي را كنار بگذارند و به روند عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي پايان دهند.
شوراي وزارتي عربستان، مجلس كويت، پادشاه اردن و رئيس جمهور سوريه نيز با هشدار نسبت به تخريب مسجدالاقصي اعلام كردند كه اقدامات اسرائيل عليه مقدسات اسلامي تجاوز آشكار عليه ملت بي دفاع فلسطين و تحريك احساسات مسلمانان است.
مردم تركيه نيز در اعتراض به تجاوزات مكرر رژيم صهيونيستي به مقدسات اسلامي به ويژه مسجد الاقصي پرچم اين رژيم را در مقابل سفارت تل آويو در اسلامبول به آتش كشيدند.
مردم خشمگين تركيه كه پلاكاردها و تابلوهاي زيادي را در همبستگي بامردم فلسطين و تأييد حق ملت فلسطين در دست داشتند اعلام كردند كه اين تظاهرات تنها آغازي بر روند اعتراضات مختلف است كه در آينده براي اعلام همبستگي با مردم قدس انجام خواهد شد.
هزاران تن از دانشجويان عضو جماعت اخوان المسلمين دانشگاه هاي قاهره و اسكندريه نيز به نشان محكوميت تجاوزات صهيونيست ها به مسجدالاقصي و تقبيح سكوت مرگبار سران كشورهاي عربي در قبال اين تجاوزات، تظاهراتي گسترده برگزار كردند.
همچنين 500 دانشجوي فلسطيني كه در دانشگاه قاهره تحصيل مي كنند همزمان با تظاهرات دانشجويان مصري اعتراض خود را نسبت به هتك حرمت مسجدالاقصي توسط رژيم صهيونيستي ابراز كردند.
اين دانشجويان با سردادن شعارهاي الله اكبر و آتش زدن پرچم اسرائيل اعلام كردند كه همچنان عليه رژيم اشغالگر قدس به برپايي تحصن و اعتراض اقدام خواهند كرد.
ساير رويدادها
¤ شبكه تلويزيوني رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه محمود عباس رئيس غير قانوني تشكيلات خودگردان فلسطين تصميم خود براي كناره گيري از سمتش در آينده نزديك را به اطلاع باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا رساند.
¤ وزير جنگ رژيم صهيونيستي گفت، اسرائيل بايد با پيامدهاي گزارش گلدستون مقابله كند.
¤ ارتش رژيم صهيونيستي دوشنبه شب سه فلسطيني را در كرانه باختري ربود.
¤ سازمان عفو بين الملل طي گزارشي اعلام كرد كه اسرائيل مانع دسترسي فلسطينيان به آب سالم است.
¤ رئيس جمهور آمريكا همزمان با پانزدهمين سالگرد امضاي معاهده سازش ميان اردن و رژيم صهيونيستي اين معاهده را ستود و آن را الهام بخش خود در تلاش براي سازش اسرائيل، فلسطين دانست.
¤ جيمي كارتر رئيس جمهور اسبق آمريكا در چارچوب براي از سرگيري روند صلح خاورميانه با رئيس جمهورمصر ديدار و گفت وگو كرد.

 



وقتي اسمت «ساركوزي» است!

چندتن از فعالان جنبش جوانان سوسياليست فرانسه اخيرا در مقابل كاخ «اليزه» پاريس تجمع كردند و از رئيس جمهور «نيكلا ساركوزي» خواستند آنها را به فرزندي قبول كند!
و اينطور هم دليل آوردند كه اين روزها وقتي اسمت «ساركوزي» است همه چيز بر وفق مراد است و مي تواني راحت كار پيدا كني، راحت تحصيل كني و خيلي چيزهاي ديگر ! حالا، اگر چه اين جوان ها نتوانستند به مقر جناب رئيس جمهور راه پيدا كنند، و يا حتي درخواست هاي كتبي شان را تحويل كاخ بدهند، اما خوب، به خبرنگاران توضيح دادند كه كارشان نمادين و در واقع نوعي اعتراض بوده و حالا هم مي خواهند اين كار را در اينترنت پيگيري كنند. «توما لوگلف»، يكي از اين جوان ها هم گفت: «ما اين كار را به خاطر كمك به جوانان كرديم، چون كه ظاهرا وقتي اسمت ساركوزي است راحت تر مي تواني كار پيدا كني!» و همه اينها در واقع طعنه اي بوده به موقعيت «ژان ساركوزي»، پسر جناب رئيس جمهور، كه در اوج بيكاري و بحران مالي، خيلي راحت به مقام هاي بالا دست يافته است!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



سخنگوي وزارت دفاع عراق خبر داد شناسايي عاملان انفجارهاي يكشنبه خونين در بغداد

وزارت دفاع عراق اعلام كرد، سرنخ هايي را در مورد انفجارهاي خونين يكشنبه بغداد به دست آورده است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «محمدالعسكري»، سخنگوي وزارت دفاع عراق گفت: هويت عاملان عمليات تروريستي خونين يكشنبه بغداد كشف شده است. وي افزود: عاملان اين جنايت از عناصر تشكيلات القاعده و حزب منحل شده بعث عراق هستند و موادمنفجره را نيز از يك كشور همسايه وارد عراق كرده بودند.
«علي دباغ» سخنگوي دولت عراق نيز در همين رابطه گفت: ما سرنخ هايي را به دست آورده ايم و اميدواريم كه بتوانيم با ادامه تحقيقات، عاملان اصلي اين حملات تروريستي را شناسايي و دستگير كنيم.
صبح يكشنبه گذشته دو خودرو مملو از مواد منفجره مقابل ساختمان هاي دادگستري و استانداري بغداد منفجر شدند. اين حادثه شهادت 166 عراقي و جراحت 855 نفر ديگر را در پي داشت. تعداد زيادي از قربانيان و آسيب ديدگان حادثه، از كارمندان دولت عراق بوده اند. وقوع چنين انفجار هايي با اين تعداد تلفات و زخمي ها در عراق، از آوريل 2007 (فروردين 1386) تاكنون سابقه نداشته است.
در همين حال، «هوشيار زيباري» وزير خارجه عراق، نيز گفت در ارتباط با انفجارهاي يكشنبه، هيچگونه اتهامي متوجه دولت سوريه نيست. در پي انفجارهاي مرداد ماه گذشته بغداد كه حدود 100 كشته و بيش از 600 مجروح بر جاي گذاشته بود، دولت عراق مدعي شده بود، تروريست هاي عامل اين عمليات، از بعثي هاي سابق اين كشور هستند و در خاك سوريه به سر مي برند.
يك گروه وابسته به القاعده نيز مسئوليت انفجارهاي يكشنبه گذشته بغداد را بر عهده گرفت.
ساير رويدادها
¤پنج نيروي پليس عراق طي دو حمله جداگانه افراد مسلح در استان غربي الانبار، شهيد و هشت تن ديگر زخمي شدند.
¤«احمد داود اوغلو» وزير خارجه تركيه، براي نخستين بار به كردستان عراق مي رود. اين سفر به بهانه افتتاح كنسولگري تركيه در اربيل انجام مي شود.
¤شوراي رياست جمهوري عراق براي حل مسئله كركوك، سه پيشنهاد ارائه داد. اين مسئله به همراه چگونگي رأي گيري در قالب فهرست هاي باز و يا بسته، تصويب قانون انتخابات پارلماني اين كشور را با مشكل مواجه كرده است.

 



بررسي مسايل مهم پاكستان در ديدار زرداري و نواز شريف

رئيس جمهور پاكستان براي نخستين بار پس از سه ماه،
«نواز شريف» را در كاخ رياست جمهوري به حضور پذيرفت و با وي درمورد مسايل في مابين گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، دوشنبه گذشته «آصف علي زرداري» رهبر حزب «مسلم ليگ» شاخه «شريف» را پس از سه ماه در كاخ رياست جمهوري پاكستان به حضور پذيرفت. به گفته سخنگوي كاخ رياست جمهوري پاكستان، زرداري و شريف در اين ديدار، در مورد نحوه حل مسايل موجود ميان حزب مذكور و دولت، با هم رايزني كردند. شريف خواستار لغو قانوني شد كه بر اساس آن، قبلا وي و سران حزب مسلم ليگ متهم به فساد مالي شده بودند. زرداري نيز لغو قانون را در حوزه اختيارات پارلمان دانست.
در اين ديدار علاوه بر زرداري و شريف، شماري از سران احزاب مردم (حزب زرداري) و مسلم ليگ شاخه شريف، حضور داشتند.

 



در اعتراض به جنگ افغانستان ديپلمات آمريكايي استعفا كرد

يك ديپلمات ارشد آمريكايي در اعتراض به سياست هاي جنگ طالبانه كشورش در افغانستان، از سمت خود استعفا داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، «متيو هو» مقام ارشد وزارت خارجه آمريكا، با اعلام اينكه از جنگ هشت ساله كشورش در افغانستان، دلسرد و سرخورده شده است، از مقام خود استعفا كرد. دولت «باراك اوباما»، در مورد هو، به خاطر سوابق و خدماتش در اجراي سياست هاي قبلي اين كشور در افغانستان، به ويژه در ولايت هلمند، نظر مثبت داشت، و مي خواست او را براي مقابله با شورش ها به كار بگيرد، اما او از سمت خود كنار رفت. «هو» 21شهريور گذشته طي نامه اي خطاب به رئيس كاركنان وزارت خارجه آمريكا نوشت: من همدلي و اعتمادم را به اهداف راهبردي مربوط به حضور آمريكا در افغانستان از دست دادم. به نوشته واشنگتن پست، اين استعفا، جنب و جوشي را در كاخ سفيد به راه انداخت و مقامات آمريكا نگرانند كه وي تبديل به يك منتقد جدي سياست هاي آمريكا بشود.
«ريچارد هولبروك» نماينده ويژه آمريكا در مسايل پاكستان و افغانستان، به واشنگتن پست گفت: با توجه به اينكه «هو» از كارمندان خوب بود، ما نامه او را بسيار جدي تلقي كرديم.
خط و نشان
عبدالله و كرزاي
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «عبدالله عبدالله» رقيب «حامد كرزاي»، رئيس جمهور افغانستان، در دور دوم انتخابات اين كشور (در 16آبان) به كرزاي تا 9آبان مهلت داد رئيس و برخي از اعضاي كميسيون مستقل انتخابات را كه مورد نظر عبدالله است، از سمت خود بركنار كند. كرزاي قبلاً اين درخواست عبدالله را رد كرده بود.
عبدالله مي گويد اين افراد در دور نخست انتخابات (29 مرداد)، به نفع كرزاي در ولايات تبليغ مي كرده اند.

 



مدير مؤسسه قدس فاش كرد طرح 6 مرحله اي صهيونيست ها براي اشغال كامل مسجدالاقصي

مدير مؤسسه قدس نسبت به طرح شش مرحله اي اسرائيل براي اشغال مسجدالاقصي هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري قدس به نقل از اسلام آنلاين، هشام يعقوب با افشاي طرح شش مرحله اي صهيونيست ها گفت، اين اقدام كه مدتي است آغاز شده شامل مصادره زمين هاي محوطه مسجدالاقصي و تبديل آن به ملك خصوصي برخي سازمان هاي افراطي يهودي است. مرحله بعدي برگزاري آيين هاي ساختگي و مراسم مذهبي و مقابله با نمازگزاران و اعمال محدوديت براي اقامه نماز در مسجد است.
يعقوب افزود: مرحله سوم دور كردن مبارزان و نيروهاي مقاومت براي دفاع از قدس و مسجدالاقصي است و مرحله چهارم نيز جلوگيري از كار و فعاليت فلسطينيان ساكن قدس اشغالي و ديگر اراضي اشغالي فلسطين و از جمله ممانعت از فعاليت موسسه اوقاف و ميراث تاريخي فلسطين و جنبش اسلامي فلسطين و ديگر احزاب و سازمان هاي فعال در اراضي اشغالي است.
مدير مؤسسه قدس تصريح كرد: مرحله پنجم امنيتي كردن منطقه و بسته اعلام كردن مسجدالاقصي و اطراف آن است و همچنين استقرار نيروهاي امنيتي و پليس و درگيري با فلسطينيان است كه به عقيده صهيونيست ها اين درگيري ها پس از مدتي عادي خواهد شد و اوضاع حالت عادي پيدا خواهد كرد و بدين ترتيب زمينه براي مرحله ششم و نهايي آماده خواهد شد.
در اين مرحله رژيم صهيونيستي اين مناطق را به سازمان هاي يهودي افراطي واگذار خواهد كرد تا به راحتي از باب المغاربه وارد مسجدالاقصي شوند.
هشام يعقوب تاكيد كرد: صهيونيست ها معتقدند مشاهده هر روزه صحنه هاي درگيري آن هم به صورت افزايش تدريجي در ذهن افراد به صورت عادي درخواهد آمد و زمينه براي پذيرش همه گونه اقدامات و تحركات فراهم خواهد شد.

 



اسقف انگليسي به اتهام انكار هولوكاست به جريمه نقدي محكوم شد

يك اسقف انگليسي به دليل انكار هولوكاست از سوي دادستان آلمان به پرداخت جريمه نقدي محكوم شد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري آلمان، ريچارد «ويليامسون» اسقف انگليسي شهر نورنبرگ، چندي پيش درباره كشتار دسته جمعي يهوديان توسط نازي ها ابراز ترديد كرده بود. اين اسقف كه از فرقه مسيحيان «برادران پيوس» است در دادگاه شهرنورنبرگ به اتهام انكار هولوكاست به پرداخت 12 هزار يورو محكوم شد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آلماني ولفريور گرالگماينه، اعلام جرم عليه اين اسقف انگليسي از زماني آغاز شد كه وي در يك مصاحبه تلويزيوني در سوئد در اوايل سال جاري ميلادي گفته بود كه وي به هيچ وجه اين موضوع كه يهوديان در دوران جنگ جهاني دوم در اتاق هاي گاز كشته شده اند را باور ندارد.
اين در حالي است كه كشورهاي غربي حتي از سخن گفتن درباره آنچه كه هولوكاست ناميده مي شود، واهمه دارند، در حالي كه بسياري از وجدان هاي آگاه بشري در مورد افسانه سازي صهيونيست ها در مورد نسل كشي يهوديان به ديده شك و ترديد نگاه مي كنند.

 



با امضاي توافقنامه با دولت يمن
 رژيم سعودي پاي القاعده را به جنگ عليه شيعيان صعده كشاند

با وساطت مسئولان عربستاني، توافقنامه همكاري دولت يمن با اعضاي القاعده براي جنگ با شيعيان صعده به امضا رسيد.
به گزارش شبكه خبري «العالم» به نقل از منابع مطلع در يمن، با وساطت عربستان، توافقنامه همكاري نظامي دولت يمن با عناصر القاعده براي قرار گرفتن در يك صف بر ضد الحوثي ها، در استان «كتاف» يمن امضا شد.
براساس اين گزارش، منابع آگاه در استان كتاف يمن اعلام كردند: «حسن مناع» استاندار كتاف و معاون وزير كشور يمن با «عمار عباده» فرمانده عناصر القاعده در اين كشور ديدار و با وساطت عربستان توافقنامه اي را به امضا رساندند كه براساس آن، دولت يمن، سلاح و مهمات لازم نظامي براي نبرد با شيعيان صعده را در اختيار آنها قرار دهد.
به گفته اين منابع، عمار عباده 10 روز پيش، پس از برگزاري يك نشست با شاهزاده مشعل استاندار استان مرزي نجران موافقت القاعده را با جنگ عليه الحوثي ها، اعلام كرده بود و وي رهبري درگيري هاي مرزي «القطعه» را كه دو هفته پيش در مرز يمن و عربستان رخ داده بود بر عهده داشت.از سوي ديگر، منابع خبري از سيطره كامل جنگجويان الحوثي بر شهر «رازح» در شمال استان صعده خبر دادند.

 



خواهر كاسترو: سال ها با «سيا» همكاري مي كردم

خواهر كوچك «فيدل كاسترو» اعتراف كرد سال ها در كوبا عليه برادرش با سازمان سيا همكاري مي كرده است.
به گزارش نشريه «لوپوئن» فرانسه، «خوانيتا كاسترو» كه بيش از 40 سال است با هيچ يك از برادرانش صحبت نكرده است، در كتاب خاطراتش كه دوشنبه در آمريكا انتشار يافت، مي نويسد: در آغاز با «فيدل كاسترو» براي سرنگوني «فولگنسيو باتيستا»، ديكتاتور كوبا، در سال 1959 همكاري داشته اما خيلي زود تغيير عقيده داده و از مخالفان در برابر برادرانش حمايت كرده است.
او كه امروز 78 سال دارد، در گفت وگو با شبكه تلويزيوني آمريكايي «يوني ويژن- نوتيسياس 23» همچنين تعريف مي كند كه همسر سفير برزيل در كوبا كه با او و «فيدل كاسترو» دوستي نزديك داشت، او را متقاعد كرد در جريان سفري به مكزيكو با يكي از مأموران «سيا» ملاقات كند.
به اين ترتيب، «خوانيتا كاسترو» پيش از فرار به «ميامي» (فلوريدا) سه سال تمام با سازمان «سيا» همكاري داشته و اطلاعات كشورش را در اختيار اين سازمان قرار مي داده است.
او تا سال 2006 مديريت يك داروخانه را در ميامي برعهده داشت و سپس بازنشسته شده است. «خوانيتا كاسترو» همچنين مي گويد، آخرين باري كه با برادرش «فيدل كاسترو» صحبت كرده است، در سال 1963 به هنگام فوت مادرشان در «هاوانا» بوده و با «رائول» نيز آخرين بار در سال 1964، چند روز پيش از ترك كوبا، ديدار داشته است.

 



زين العابدين بن علي براي بار پنجم رئيس جمهور تونس شد

«زين العابدين بن علي» براي پنجمين بار با كسب 62/89درصد آرا به عنوان رياست جمهوري تونس انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاري ها وزارت كشور تونس ديروز رسماً اعلام كرد كه رئيس جمهوري فعلي تونس كه از سال 1987تاكنون قدرت را در دست دارد با كسب 62/89درصد آراي شركت كنندگان در انتخابات رياست جمهوري اين كشور بر رقباي گمنام خود پيروز شده است.
گفتني است زين العابدين بن علي، سال 1987«حبيب بورقيبه» نخستين رئيس جمهوري منتخب تونس پس از استقلال اين كشور از فرانسه را به بهانه كهولت سن از قدرت خلع كرد.

 



200 ميليون گرسنه ظرف دو سال

طي دو سال گذشته، 200 ميليون تن به تعداد گرسنه هاي جهان افزوده شده در حالي كه رقم گرسنگاني كه در وضعيتي «اضطراري» قرار دارند به بيش از يك ميليارد رسيده است.
«جوزت شيران»، رئيس «برنامه جهاني غذا» كه اين گزارش را تهيه كرده است، در مصاحبه اي مطبوعاتي در استراليا مي گويد: «از هر شش نفر، يك تن در حالي از خواب برمي خيزد كه هيچ اطميناني ندارد كه بتواند در آن روز شكم خود را سير كند!» وي در اين ارتباط تغيير آب و هوا، افزايش قيمت سوخت، بحران اقتصادي و كاهش درآمدها را مقصر اصلي مي داند و مي گويد، «اگر قيمت ها در بازارهاي جهاني كاهش يابد وضعيت بهتر خواهد شد. به عبارت ديگر، قيمت مواد مورد نياز اوليه بايد براي جهان در حال توسعه به ميزان 80 درصد كاهش پيدا كند، در حالي كه امروز قيمت ها نسبت به سال گذشته افزايش يافته و قيمت هاي سال گذشته نيز در مقايسه با سال پيش از آن دو برابر شده است.» و اين بدان معناست كه «براي 80 درصد مردم جهان در حال توسعه، امكان خريد مواد غذايي در مقايسه با دو يا سه سال گذشته به يك سوم رسيده است.»
سرويس خارجي كيهان

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14