(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 6 آبان 1388- شماره 19497
 

احساس سرما از تنهايي مي آيد
بيماران قلبي درمعرض افسردگي
رانندگي زير دريا
مورچه هاي قرمز خاصيت ضد سرطاني دارند



احساس سرما از تنهايي مي آيد

وقتي مردم از تنهايي حرف مي زنند اغلب در ذهن سرما تداعي مي شود اما تحقيق روانشناسان نشان داده است منزوي بودن يا احساس تنهايي كردن واقعا باعث مي شود فرد بيشتر از سايرين احساس سرما كند.
محققان دانشگاه تورنتوي كانادا كشف كرده اند اگر از دو گروه سؤال شود كه دماي اتاق را حدس بزنند، آنهايي كه منزوي هستند در مقايسه با بقيه دما را پايين تر تخمين مي زنند. افراد منزوي شركت كننده در اين تحقيق همچنين از انواع غذاهايي كه به آنها تعارف شده بود از بين سوپ، سيب و نوشابه، سوپ را انتخاب كرده بودند.
يك روانشناس بريتانيايي در اين ارتباط گفته است شايد بتوان به افرادي كه احساس تنهايي و انزوا مي كنند، كمك كرد با خوردن غذاي گرم مثل سوپ، يا قرار گرفتن در محيطي گرم كمتر احساس تنهايي و انزوا كنند.
در اولين مرحله از اين تحقيق دانشجوياني كه داوطلب شركت در اين تحقيق شده بودند به دو دسته تقسيم شدند. از يك دسته خواسته شد خاطره اي را به ياد آورند كه احساس طرد شدن يا تنهايي كرده اند، مثلا از ورود آنها به يك باشگاه جلوگيري شده است. از دسته ديگر خواسته شد خاطره اي را به ياد آورند كه احساس كرده اند از آنها استقبال شده است، مثلا موافقت شده آنها وارد باشگاه شوند. بعد محققان از دو گروه پرسيده اند دماي اتاقي را كه در آن جمع شده بودند، حدس بزنند. حدس و گمان دو گروه بين 12 تا 40 درجه سانتيگراد متغير بوده است. آنهايي كه خاطره طرد شدن و تنهايي را به ياد آورده بودند دماهاي پايين تري را حدس زده بودند.
در دومين مرحله از تحقيقات، محققان از 52 دانشجوي داوطلب خواستند در يك بازي كامپيوتري شركت كنند. اين بازي طوري طراحي شده بود كه توپ بارها فقط به سمت تعدادي از بازيكنان پرتاب مي شد، در حالي كه بقيه تقريبا از بازي با توپ بي نصيب مي ماندند. بعد از اتمام بازي از شركت كنندگان پرسيدند كدام خوراك را بيشتر هوس كرده اند؛ قهوه داغ، بيسكويت، نوشابه سرد، سيب يا سوپ. احتمال اينكه بازيكنان «نامحبوب» در مقايسه با ديگر بازيكنان قهوه داغ يا سوپ بخواهند، بيشتر بود. محققان مي گويند اين گروه چون در بازي شركت داده نشده بودند، جسما احساس سرما كرده و به همين دليل غذاي گرم را ترجيح داده اند.
Bbc newsuk

 



بيماران قلبي درمعرض افسردگي

بيماران قلبي بايد به طور منظم براي افسردگي تحت معاينه و بررسي باشند، چون اين بيماري مي تواند بر سلامت و كيفيت زندگي آنها اثر منفي داشته باشد.
طبق گزارش جديدي كه انجمن قلب آمريكا به تازگي منتشركرده است، اين توصيه جديد پزشكان مي تواند بر زندگي ميليون ها فرد اثر بالقوه داشته باشد. بيماري قلبي اصلي ترين عامل مرگ در بسياري از كشورهاست و بيش از 800 ميليون نفر در جهان مبتلا به يكي از اشكال اين بيماري هستند.
بنابر گزارش منتشرشده، محققان پس از بررسي نتايج تحقيق پزشكي دريافتند افسردگي درميان افرادي كه دچار حمله قلبي شده اند سه برابر شايع تر است. به علاوه زنان جواني كه دچار حمله قلبي مي شوند بيش از ديگران درمعرض ابتلا به افسردگي هستند. در گزارش انجمن قلب آمريكا آمده است افرادي كه به دليل آنژين يا عمل «باي پس» دربيمارستان بستري مي شوند نيز تقريبا به اندازه افرادي كه دچار حمله قلبي مي شوند درمعرض افسردگي قرار دارند. به گفته دكتر فروليكر بايد در ابتدا از بيماران قلبي دوسؤال كليدي پرسيده شود؛ سؤال نخست اين است كه «آيا تازگي ها به انجام كارهاي مختلف كمتر علاقه داريد يا كمتر از آنها لذت مي بريد!» سؤال بعدي اين است كه «آيا احساس افسردگي و نااميدي مي كنيد؟»
اگر پاسخ بيماران به اين سؤال ها مثبت باشد، بايد بيشتر مورد بررسي و معاينات پزشكي قرار گيرند.
در گزارش تازه انجمن قلب آمريكا آمده است معاينه بيماران در اين حالت بايد به طور منظم دربيمارستان ها، مطب پزشك ها يا مراكز توانبخشي انجام شود و براي درمان آنها مي توان از تمرين هاي ورزشي، دارو، يا رفتار درماني استفاده كرد تا هرچه زودتر به زندگي عادي برگردند. به گفته اريكا فروليكر خود افسردگي نيز مي تواند به حمله قلبي منجر شود.
او مي گويد: «افراد افسرده ورزش نمي كنند يا خوب غذا نمي خورند و احتمال سيگاري بودن شان بيشتر است.»

 



رانندگي زير دريا

به تازگي يك شركت خودروسازي در سوئيس اتومبيلي به بازار عرضه كرده است كه علاوه بر حركت روي زمين، در زير آب نيز مي تواند به حركت خود ادامه دهد.
ساخت اتومبيل هايي با توانايي هاي ويژه، از زمان اولين اتومبيل ها در ذهن توليدكنندگان و مصرف كنندگان شكل گرفت كه يكي از آخرين دستاوردها در اين حوزه ساخت خودرويي است كه مي تواند در زير آب نيز حركت كند. اين خودرو كه «اسكوبا» نام دارد، مي تواند در عمق 10متري از سطح آب با سرعت 120 كيلومتر بر ساعت و در سطح آب نيز با سرعت 5 كيلومتر بر ساعت حركت كند. اين خودرو مجهز به ماسك هايي است تا سرنشينان آن بتوانند در زير آب به آساني تنفس كنند، در عين حال براي ايمني بيشتر، اين خودرو بدون سقف است تا سرنشينان بتوانند در صورت روي دادن هرگونه پيشامدي يا وقوع وضعيت هاي نامنتظره به آساني از خودرو خارج شوند. اين خودرو كاملا الكتريكي است و براي توليد نيروي محركه، از سه موتور الكتريكي و باتري ليتيوم قابل شارژ استفاده مي كند.
اين اعجوبه براي اولين بار ششم تا شانزدهم مارس 2008 در نمايشگاه خودروي ژنو سوئيس بازديدكنندگان را مبهوت كرد.
خودروي زيبايي كه توجه آنان را به خود جلب كرد و خاطره خودروهاي عجيب و شگفت انگيز جيمز باند را يك بار ديگر به ياد آورد. جيمزباند در فيلم «جاسوسي كه عاشقم بود» خودرويي داشت كه مي توانست زير آب نيز حركت كند. هر چند در آن زمان (سال 1977) چنين رويايي واقعيت نداشت و كارگردان با استفاده از فنون جلوه هاي ويژه، روياي آن را روي پرده سينما، رنگ واقعيت بخشيد، اما امروز چنين خودرويي واقعاً وجود دارد. «اسكوبا» اولين خودرويي است كه هم مي تواند روي سطح زمين و هم در زير آب حركت كند. ايده اوليه ساخت چنين خودرويي زماني در ذهن طراح و سازنده آن نقش بست كه فيلم جيمزباند را ديد. وي مي گويد: پس از آنكه در فيلم خودرويي را ديدم كه در زير آب حركت مي كرد، به فكر افتادم چنين خودرويي را بسازم و سه دهه از عمرم را روي اين كار گذاشتم و اكنون خوشحالم كه چنين رويايي به واقعيت پيوسته است.
مهم ترين ويژگي اين خودرو داشتن موتور درون سوز و موتور الكتريكي است. هنگامي كه خودرو در سطح زمين حركت مي كند، موتور درون سوز آن فعال است و هنگامي كه به درون آب مي رود، به دليل نبود اكسيژن لازم براي احتراق سوخت، موتور الكتريكي آن فعال مي شود. مهمترين ويژگي اين خودرو آن است كه مي تواند همانند يك زيردريايي در زير آب حركت كند تا راننده و سرنشينان بتوانند در يك سفر دريايي، از تماشاي مناظر عمق آب لذت ببرند.
شركت سازنده اين خودرو براي آنكه بتواند خودرو را براي حركت در درون آب سازگار كند، ترفندهايي به كار برده است، از جمله اينكه روكش صندلي ها از الياف ويژه اي ساخته شده است كه به كندي خيس مي شود، در عين حال پس از خيس شدن چندان هم سنگين نمي شود.
داشبورد خودرو نيز از جنس آلومينيوم ساخته شده است و تمام كليدها و دگمه هاي هدايت خودرو با يك لايه از پلاستيك پوشانده شده است، به طوري كه آب نمي تواند در آن نفوذ كند، بنابراين راننده مي تواند در زير آب به آساني از آنها استفاده كند.
در عين حال كليدها و دگمه ها طوري طراحي شده اند كه راننده حتي با دستكش غواصي هم مي تواند از آنها استفاده كند. هر چند اين خودرو نيز از سوخت هاي متداول استفاده مي كند، اما هنگام حركت در زير آب از موتور الكتريكي استفاده مي كند و در نتيجه در زير درياچه آلودگي توليد نمي كند.
دليل استفاده از موتور الكتريكي براي حركت در آب دشواري هاي مربوط به تأمين اكسيژن لازم براي سوختن سوخت و همچنين چگونگي طراحي لوله اگزوز بود (كه براي جلوگيري از ورود آب، حتماً بايد سطح آب باشد). موتور درون سوز اين خودرو 72 اسب بخار و حداكثر سرعت آن در خشكي 120 كيلومتر بر ساعت است، اما در زير آب با سرعت 5 كيلومتر بر ساعت حركت مي كند. اين خودرو داراي دو مخزن هواي فشرده است كه هواي لازم براي تنفس راننده و سرنشين ديگر را فراهم مي كند. داشبورد اين خودرو علاوه بر داشتن صفحه كيلومترشمار، صفحه نمايشگر عمق، ميزان اكسيژن باقيمانده در مخزن ها و ميزان شارژ باتري ليتيوم خود را نيز دارد.
شركت سوئيسي سازنده اين خودرو پيش از اين نيز ابداع هاي بسياري در زمينه ساخت خودروهاي جالب داشت كه از جمله آنها مي توان از خودروهاي پرنده و خودروهاي تشخيص دهنده صداي انسان نام برد. به گفته شركت سازنده، ساخت اولين نمونه اين خودرو حدود 5/1 ميليون دلار هزينه داشته است. هرچند كه در آينده از هزينه هاي تمام شده كاسته مي شود، اما در هر صورت باتوجه به قيمت بالاي آن، بعيد است بتواند تقاضاي مردم عادي را براي خريد جلب كند.
مترجم : امير ضيائيان
Daily telegraphukcom

 



مورچه هاي قرمز خاصيت ضد سرطاني دارند

محققان با بررسي عامل مرموز كشنده ماهي ها درحوضچه هاي مختلف دريافتند سمي كه عامل مرگ ماهي ها به شمار مي رود مي تواند دركنترل گسترش سلولهاي سرطاني نيز مورد استفاده قرارگيرد.
تحقيقات جديد نشان مي دهد يكي از سموم قدرتمندي كه براي ماهيها بسياركشنده به شمار مي رود از خواص ضدسرطاني برخوردار است.
محققان سازمان ملي اقيانوسي و اتمسفري اعلام كردند Euglenophycin داراي ساختار مولكولي مشابه آلكالوئيدي است كه از سم مورچه هاي قرمز به دست آمده و از توسعه سلولهاي توموري جلوگيري مي كند.
اين مطالعه درنتيجه بررسي علل مرگ بيش از 21 هزار ماهي درحوضچه هاي ماهي درسال 2002 كه خسارتي 100هزار دلاري را در برداشت انجام گرفت. محققان با همكاري دانشمندان دانشگاه ميشيگان بر روي باكتري ها و خزه ها و نمونه هاي به دست آمده از آب حوضچه ها مطالعه كرده و دريافتند دو نوع خزه عامل اصلي مرگ ماهي ها بوده اند.
با جدا سازي سم كشنده موجود دراين خزه ها و شناسايي ساختار مولكولي اين سم ثابت كردند كه اين سم براي ماهي ها بسيار كشنده است.
اما درعين حال دريافتند مي توان از اين سم براي كنترل گسترش سرطان استفاده كرد. نتايج آزمايشها نشان مي دهد حتي مقادير بسيار كوچكي از سم Euglenophycin مي تواند تاثير بسيار زيادي بر كاهش سرعت گسترش سرطان داشته باشد و درعين حال مي تواند سلولهاي سرطاني را از بين ببرد.
براساس گزارش ساينس ديلي، دانشمندان اعلام كرده اند آزمايشهاي بعدي بر روي توانايي اين سم درجلوگيري از تشكيل تومورهاي سرطاني متمركز خواهد شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14