(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 آبان 1388- شماره 19501
 

اعلاميه نويس دولت پهلوي زندگينامه جمعي از رجال پهلوي59

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




اعلاميه نويس دولت پهلوي زندگينامه جمعي از رجال پهلوي59

معتمدي، قاسم - 3
قاسم معتمدي ، وزير علوم و آموزش عالي
محرمانه
تا زمان انتصابش در فوريه 1977، وزير معتمدي رئيس دانشگاه اصفهان بوده است. او به عنوان رئيس دانشگاه به مدت ده سال خدمت كرده بود. سابقاً او معاون امور فني و اجرائي وزارت بهداشت بوده است (67 - 1964).
دكتر معتمدي در سال 1951 از دانشگاه تهران مدرك پزشكي و در سال 1955 از دانشگاه كاليفرنيا در بركلي فوق ليسانس بهداشت عمومي (M. P. H) دريافت كرد. او دوره انترني و رزيدنتي را در زمينأ بيماريهاي قفسه سينه، با تأكيد خاص روي سل، بين سالهاي 1957 و 1961 به اتمام رساند. بيشترين تجربه دكتر معتمدي در اپيدمي لوژي بوده است. او مقام مديركل بهداشت استان را در آذربايجان شرقي و غربي، استان مركزي و اصفهان برعهده داشته است. معتمدي بخش اپيدمي لوژي را در وزارت بهداري تأسيس نمود و سپس به عنوان رئيس بخش كنترل و پيشگيري امراض مسري در اين وزارتخانه خدمت نمود. دكتر معتمدي مؤسس انجمن بهداشت ايران مي باشد. در حاليكه رئيس دانشگاه بود، در رابطه با برنامه مطالعات آمريكائي در اصفهان خيلي نزديك و صميمي بود. او از نظر سياسي جاه طلب شناخته شده و طي چند سال گذشته شايعاتي در مورد مقام دولتي بالاتر براي وي رايج بوده است. وي در برخوردها، به عنوان فردي با خلاقيت خاص يا به طور روشنفكرانه اي زيرك و با استعداد، ديگران را تحت تأثير قرار نداده است، اما يك چهرأ بانفوذ در جمع رؤساي دانشگاهها بود. ساير رؤساي دانشگاهها به او به عنوان يك مدير توانا احترام مي گذارند.
آوريل 1977 - فروردين 1356
معتمدي، كريم - 1
كريم معتمدي، وزير پست و تلگراف و تلفن
محرمانه
كريم معتمدي وزير پست و تلگراف و تلفن از سال 4197، يك مدير قابل است كه به علت دانش و توانايي اش در زمينأ ارتباطات انتخاب شد. او در بابل متولد شد و از دانشكده پست و تلگراف و تلفن به عنوان مهندس ارتباطات و از دانشگاه تهران در رشته زبانهاي خارجي فارغ التحصيل شد. او چندين شغل فني را در پست و تلگراف و تلفن قبل از انتصابش به سمت وزارت برعهده داشت. او يك جاه طلب سياسي شناخته شده است. او با سفارت صميمي است و همكاري مي كند و ايالات متحده را براي راهنمايي و مساعدت در توسعأ ساختار زيربنايي ارتباطات ايران در نظر دارد. آقاي معتمدي 05 ساله است و انگليسي را به رواني صحبت مي كند.
آوريل 1977 - فروردين 1356
معتمدي، كريم - 2
كريم معتمدي وزير پست و تلگراف و تلفن (از آوريل 1974)
خيلي محرمانه
عنوان خطاب: آقاي وزير
كريم معتمدي تكنوكراتي قابل با تجربه اي طولاني در ارتباطات، وزارت پست و تلگراف و تلفن را طي چهار دوره نخست وزيري برعهده داشته است. او طرحهاي بسيار بلند پروازانه اي را براي پيشرفت و بالا بردن سيستم ارتباطي ايران از طريق استفاده از تجهيزات پيچيده، سرپرستي كرده است، اما مشتريان مي بايد هنوز سالها منتظر بمانند تا يك تلفن به دست آورند. او با مقامات ايالات متحده صميمي است و همكاري مي كند و ايالات متحده را براي راهنمايي و مساعدت در زمينأ ارتباطات در نظر دارد.
معتمدي در شهر كوچكي به نام بابل در نزديكي درياي خزر بدنيا آمد. از دانشكده پست و تلگراف و تلفن به عنوان مهندس ارتباطات فارغ التحصيل شد و فرانسه و انگليسي را در دانشگاه تهران آموخت. او به عنوان سرمهندس مركز دريافت راديويي بين المللي در وزارت پست و تلگراف و تلفن خدمت كرده است، و در طي سالهاي 76 - 1964 مديركل تلفن و مديركل برنامه ريزي در وزارت راه بود. او از سال 1967 تا زمان انتخابش در كابينه، معاون طرح و برنامه در وزارت پست و تلگراف و تلفن بود. معتمدي 05 ساله است و لباسهاي گران قيمت و سنتي را دوست دارد. او فرانسه و انگليسي را به رواني صحبت مي كند.
29 نوامبر 1978 - 8/9/57
معمارزاده، احمد - 1
احمد معمارزاده وزير بازرگاني (از 8 نوامبر 1978)
خيلي محرمانه
عنوان خطاب: آقاي وزير
احمد معمارزاده سوابق خدمتي طولاني در بخش مالي دولتي داشته است. او يكي از تكنوكراتهاي خوب و تحصيلكرده اي است كه شاه دوست دارد در كابينه داشته باشد. در اين اولين شغلش در كابينه، او با وظيفه مشكلي روبروست تا اقتصادي را كه به شدت با اعتصابات و تشنجات سياسي و اجتماعي لطمه خورده است، به ساحل نجات برساند.
احمد معمارزاده داراي دكتراي اقتصاد از دانشگاه تهران است. در سالهاي 60 - 1950 او در بانك ملي خدمت نمود. با انتقال به بانك مركزي، او تصفيه پرداخت هاي دوجانبه را سرپرستي كرد و سپس مدير ادارأ خارجي و كنترل ارز شد. در 1971 به وزارت دارايي پيوست (اكنون وزارت امور اقتصادي و دارايي شده است) و مشاور وزير در امور بازرگاني خارج كشور گرديد. او در سال 1973 معاون وزير در امور بازرگاني و در 75 - 1973 معاون وزير در امور بازرگاني خارج كشور در وزارت بازرگاني شد. او از 1975 تا زمان انتصاب در كابينه، معاون مديركل بانك مركزي بود.
معمارزاده حدوداً 75 سال دارد و به زبان انگليسي صحبت مي كند.
28 نوامبر 1978 - 7/9/57
معيني، اميرقاسم - 1
اميرقاسم معيني وزير كار و امور اجتماعي
عنوان خطاب: آقاي وزير
زماني كه اميرقاسم معيني، حدود 51 ساله، در ژانويه 1973 وزير كار و امور اجتماعي شد، سنوات خدمتش در وزارت كار به سي سال رسيد. وي همان طور كه يك مجري دولتي است، يك چهرأ سياسي نيز مي باشد و در سال 1975 براي بخش سياسي حزب رستاخيز، تنها حزب سياسي ايران، انتخاب شد.
معيني در تهران متولد شده است و مدركي در مهندسي مكانيك از CITYSشECOLE SUPERIEURE DES ARTS ET METIERS دارد. در وزارت كار به عنوان مدير بخش استخدام، رئيس اداره كار فارس، مديركل استخدام و عضو هيئت مديره سازمان بيمه اجتماعي خدمت كرده است. وي زماني كه در كابينه منصوب شد، معاون وزير در امور فني بود. معيني نماينده بيست و يكمين دوره مجلس از 32 دورأ مجلس بود. علاوه بر اين مقام وزارتي، او دبيركل دانشگاههاي ايران است. در اين مقام او نقش يك كارياب را براي دارندگان مدرك دكترا و ساير فارغ التحصيلان دانشگاهي ايفا مي كند.
اين وزير به ايالات متحده و اروپاي غربي سفر كرده است. او در كنفرانس هاي وزراي كار آسيا در توكيو در سال 1973 و در ملبورن در سال 1975 و پنجاه و نهمين نشست سازمان بين المللي كار كه در سال 1974 در جنوا برگزار شد، حضور يافت. او به زبان انگليسي و فرانسه صحبت مي كند.
24 مي 1976 - 3/3/55
معيني، اميرقاسم - 2
اميرقاسم معيني، وزير كشور
خيلي محرمانه
اميرقاسم معيني، 15 ساله، در نوامبر 1967 به وزارت كشور منصوب شد. او از سال 1973، به عنوان وزيركار و اموراجتماعي خدمت كرده بود. او داراي مدرك مهندسي از دانشگاه تهران است. در 1946 او خدمتش را در وزارت كار آغاز كرد و تا مرحله معاونت فني وزير ترقي نمود، تا اينكه در سال 1967 خدمت دولت را ترك كرد و با موفقيت در انتخابات مجلس شركت نمود. در مدتي كه نماينده مجلس بود به عنوان فردي مطلع از امور كار شناخته شده بود. در اين مدت او در سلسله مراتب حزب ايران نوين پيش رفت و عضو شاخأ سياسي، عضو كميته اجرائي و سپس معاون دبيركل آن حزب شد.
معيني به ايالات متحده، اروپاي غربي و استراليا سفر نموده است. او انگليسي و فرانسه صحبت مي كند. برابر گزارشات او درآمد كم و مستقلي دارد و طرفدار غرب محسوب مي گردد. بسياري از دوستان نزديكش او را به عنوان يكي از بهترين مديران نسل خودش مي دانند و از نظر سياسي او را كاملاً هماهنگ محسوب مي دارند.
آوريل 1977 - فروردين 1356
معيني، اميرقاسم - 3
تاريخ: 9 اوت 1977 - 28/5/56
از: USIRJC - ام. بي. وارد
به: بخش سياسي - لمبراكيس
موضوع: اطلاعات بيوگرافيك در مورد وزير كار در كابينأ جديد
آقاي اميرقاسم معيني، وزير قبلي كار كه كمتر از يك سال در وزارت كشور خدمت كرده است، مجدداً به وزارت كار منصوب گرديده است. تحصيلات خارجي وي منحصر به آموزشهاي دانشگاهي در انگلستان است. به هر حال هر دو پسرش با آغاز ترم پاييزي در مدارس آمريكائي تحصيل خواهند نمود. پسر بزرگتر كه اخيراً از دانشگاه بيرمنگام ( انگلستان) فارغ التحصيل شده است، براي دورأ فوق ليسانس، در سپتامبر به دانشگاه كاليفرنياي جنوبي خواهد رفت، و پسر دوم كه امسال از ايران زمين فارغ التحصيل شده است، براي گذراندن كلاس دوازدهم وارد مدرسأ آمادگي در خارج از سانفرانسيكو مي شود تا براي ورود به دانشگاههاي آمريكا در پاييز آينده آماده شود.
اظهارنظر آر. سي. بروين: معيني توسط بخش خصوصي محترم شمرده نمي شود «biygie» (ايراني و خارجي)، زيرا او در اختلافات با مديريت، خيلي طرفدار كارگر شناخته شده است، يعني آنها مي گويند او كارگران را نوازش مي كند و آنها را تشويق به بي نظمي مي نمايد. باور كن نشانه هايي از اين اعتقاد وجود دارد.
معينيان، نصرت الله - 1
14 مي 1959 - 24/3/38
خيلي محرمانه
نصرت الله معينيان - تاريخ و محل تولد: شيراز، 1924 - تحصيلات: فارغ التحصيل مدرسه رازي (فرانسوي) تهران ليسانس در علوم سياسي از دانشگاه تهران - زبان ها: فارسي و فرانسه - وضعيت ازدواج: متأهل
مراحل خدمتي و ملاحظات:
معينيان سرپرست ادارأ انتشارات و راديو در دفتر نخست وزير است. در اين شغل، او مديريت كليأ ايستگاههاي بزرگ راديويي در ايران را به عهده دارد، كليه اعلاميه هاي مطبوعاتي روزمره دولت را صادر مي كند، و در مواقع بروز مسائل بحراني، او تنها منبع ارائه اطلاعات به مطبوعات است. در موقعيت هاي بسياري پيشنهاد داده شده است كه اداره وي در سطح يك وزارتخانه توسعه يابد.
معينيان ابتدا به عنوان يك كارمند جزء وارد خدمت دولت در اداره راه آهن شد و سپس براي بسياري جرايد مقاله مي نوشت. او سردبير آتش شد. در اواخر 1953، او به توصيه مهدي ميراشرافي ناشر آتش و ابوالحسن عميدي نوري (سردبير و ناشر داد ) دستيار مدير ادارأ انتشارات و راديو شد. او در خلال سال 1956 به مديريت اين سازمان ارتقأ يافت. او اكنون براي 5/2 سال است كه اين شغل را حفظ نموده و تا ژانويه 1959 تحت نظارت مستقيم معاون نخست وزير در امور انتشارات و راديو، ناصر ذوالفقاري، خدمت كرده است. به هر حال، معينيان به طور دائم با مافوقش اختلاف نظر داشته كه اساس آن پافشاري ذوالفقاري در وابسته كردن پرسنل اداره به ارتباطات سياسي و متقابلاً احساس قوي معينيان در انتصاب فقط افراد متخصص در مشاغل بوده است. اين درگيري ها در اواخر سال 1958 به جايي رسيد كه معينيان احتمالاً استعفأ خود را تسليم كرد و اطلاعاتي قطعي وجود دارند كه وي براي چند هفته در سر كار خود حاضر نشد. منابع موثق اظهار داشتند كه در اين زمان شاه وارد دعوا شد و به نخست وزير اقبال گفت كه اين مورد را حل و فصل نمايد. نتيجأ آن اين بود كه ذوالفقاري كنترل خود بر انتشارات و راديو (و همچنين ساير مشاغلش نظير معاون نخست وزير در امور پارلماني) را از دست داد، و اكنون معينيان مستقيماً به نخست وزير گزارش مي دهد. نشانأ ديگر بر اهميت وي اين است كه گفته مي شود در تمام موارد دسترسي مستقيم به شاه دارد.
معينيان بسياري از پاسخ هايي كه اكنون توسط تهران در برابر مبارزأ تبليغاتي راديو مسكو پخش مي شود را شخصاً نوشته است و آنهايي را كه خودش ننوشته، مستقيماً نظارت كرده است. گفته شده كه او شديداً ضد كمونيست است و در يك موقعيت در حدود دو سال قبل به تصميم دولت در اجازأ صحبت دادن به سفير شوروي در راديو تهران، اعتراض نمود.
جنبأ ضد كمونيستي فقط يك جنبه از ساختار سياسي معينيان است. هر چند او به طور خاص علاقأ زيادي به دولت فعلي ندارد، مخالفتش با دولت فقط در سعي وي در بركنار ماندن از هرگونه تصميمات دولت، به جز آنهايي كه از مسئوليت هاي مستقيم وي هستند، آشكار مي گردد. او به طور گسترده اي در بين ساير مقامات عاليرتبأ دولت نمي چرخد و از بيشتر محافل اجتماعي تهران كناره گيري مي كند و در تمام مدتي كه خواب نيست كار مي كند. كارمندانش به وي احترام مي گذارند، ولي او را بدخلق و سختگير مي دانند.
معينيان، نصرت الله - 2
اكتبر 1959 - مهر 1338
سرّي - غيرقابل رؤيت براي بيگانگان
نصرت الله معينيان
نصرت الله معينيان، كه در دسامبر 1959 به معاونت سياسي نخست وزير منصوب شد، مدير ادارأ انتشارات و راديو در دفتر نخست وزير است. وي جواني فوق العاده با كفايت و سخت كوش است و در رابطه با پخش اخبار در ايران، شغل بي نهايت بانفوذي دارد. او مديريت كليأ ايستگاههاي بزرگ راديويي ايران را به عهده دارد، او تمام اعلاميه هاي روزمرأ دولت را صادر مي كند و در مواقع بروز مسائل بحراني، معمولاً تنها منبع انتشار اخبار است. او نفوذ و پرستيژ ادارأ خود را بالا برده و در موقعيت هاي بسياري پيشنهاد شده است كه آن اداره در سطح وزارتخانه گسترش يابد. مانند بسياري از ايرانيان جوان، او علاقه اي به وضعيت سياسي كشورش ندارد، ولي مخالفت او محدود شده به سياست شخصي خودش كه عدم درگير شدن با هر تصميم دولت است كه به طور مستقيم به ادارأ او مربوط نمي شود. گفته شده، ولي تأييد نشده است، كه او دسترسي مستقيم به شاه دارد. گزارش شده كه معينيان به شدت ضد كمونيست است. در سال 1959 او بسياري از پاسخ هاي ايرانيان به جنگ تبليغاتي شوروي عليه ايران را شخصاً مي نوشت.
نصرت الله معينيان در 1924 در شيراز متولد شد، تحصيلات متوسطه خود را در مدرسه رازي (فرانسوي) در تهران گذراند. در سال 4491 از دانشكده حقوق دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد و سپس به عنوان كارمند جزء وارد خدمت دولت در ادارأ راه آهن گرديد. در حالي كه در اين سمت بود شروع به نوشتن براي روزنامه هاي متعدد كرد. معينيان نهايتاً سردبير روزنامه آتش شد. در 3591 او به توصيأ مهدي ميراشرافي، ناشر آتش و ابوالحسن عميدي نوري، نمايندأ مجلس و ناشر روزنامأ داد، دستيار سرپرست انتشارات و راديو شد. در مارس 1956 او در سمت مديريت فعلي گماشته شد. در آن زمان اداره انتشارات و راديو تحت نظارت مستقيم معاون نخست وزير در امور سياسي و پارلماني، ناصر ذوالفقاري، بود. در دسامبر 1958 در نتيجه يك شكاف بين معينيان و ذوالفقاري، اين شخص استعفا داد و معينيان به جاي وي منصوب گرديد و مستقيماً در مقابل نخست وزير مسئول شد.
در 1952 و مجدداً در 1957 معينيان از انگلستان و اروپاي غربي به دعوت دولت انگلستان بازديد نمود. او در حد محدودي زبان انگليسي مي داند. معينيان ازدواج نموده است و يك دختر دارد كه در 1956 متولد شده است.
معينيان، نصرت الله - 3
14 مارس 1964 - 32/21/24
خيلي محرمانه
بخش سياسي - ويليام ام. كلونجر
نصرت الله معينيان وزير اطلاعات و جهانگردي
وي در 7 مارس 1964 به وزارت اطلاعات و جهانگردي در كابينأ منصور منصوب گرديد.
قبل از انتصاب در اين سمت آقاي معينيان معاون نخست وزير و مديركل (سرپرست) اداره انتشارات و راديو بود. او مردي واقعاً با كفايت محسوب مي گردد، هر چند به طور خاصي شخصيت جذابي ندارد، او از اعتماد شاه برخوردار است. او خود را يك مبلغ مؤثر و كاردان و بالاتر از همه، يك فرد كاري خستگي ناپذير نشان داده است.
او در 1924 در شيراز متولد شد و در مدرسأ رازي (فرانسوي) تهران تحصيل نمود. او از دانشگاه تهران مدرك علوم سياسي گرفت و در سال 1944 كارمند جزء ادارأ راه آهن شد. زماني كه در آن اداره كار مي كرد، شروع به نوشتن براي روزنامه هاي متعدد كرد. نهايتاً او سردبير روزنامأ آتش شد. در اواخر 1953 او دستيار سرپرست اداره انتشارات و راديو شد. در سال 1956 او به مديريت اين اداره ارتقأ يافت. در آن زمان او به ناصر ذوالفقاري، معاون پارلماني نخست وزير در دفتر نخست وزيري گزارش مي داد. در نتيجأ درگيري با رئيس خود كه برنده شد، در 1958 او شروع به گزارش مستقيم به نخست وزير نمود.
آقاي معينيان به عنوان يك ضد كمونيست قوي شناخته شده است. در 1959 او بسياري از پاسخ هاي ايرانيان به جنگ تبليغاتي شوروي عليه ايران را شخصاً مي نوشت. روش او نسبت به ايالات متحده دوستانه است و همكاري هاي عالي با ادارأ اطلاعات ايالات متحده (USIS) داشته است. او فردي با كفايت و مديري با وجدان است و تا همين اواخر، يك سياست شخصي عدم شركت و مداخله در هرگونه تصميم گيريهاي دولت را كه به طور مستقيم در ارتباط با ادارأ وي نبود، رعايت مي كرد. گزارشات محلي نشان مي دهند كه معينيان فقط با الزام از سوي شاه وارد حزب ايران نوين شد.
آقاي معينيان فرانسه و كمي انگليسي را مي فهمد، هر چند با هيچ يك از اين زبان ها صحبت نمي كند. او از انگلستان، هلند ، فرانسه و آلمان بازديد به عمل آورده كه به دعوت دولت هاي مزبور بوده است. وي متأهل است و يك دختر (متولد 1956) دارد.
پاورقي

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14