(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 11 آبان 1388- شماره 19501
 

آقايان؛ اگر موهايتان ريخت، مراقب باشيد اخلاقتان بد نشود!
دختران به پدران خود مي بالند
پوشاندن پيشاني در هواي سرد در پيشگيري از سينوزيت بي تأثيراست
از زندگي خود تا چه حد راضي هستيد



آقايان؛ اگر موهايتان ريخت، مراقب باشيد اخلاقتان بد نشود!

آيا آقايي را مي شناسيد كه با ريزش موهايش در طول سال ها نگران و ناراحت نشود؟ اين غصه زيبايي چنان تأثير عميقي روي آنها مي گذارد كه ما فكرش را هم نمي كنيم.
معمولاً با ريزش موها برخي مردان احساس مي كنند كه اعتماد به نفسشان را نيز از دست مي دهند. در واقع طاس شدن ارتباط مستقيمي با اعتماد به نفس دارد. همچنين اين مسئله در جلب نظر ديگران نيز تأثيرگذار است. اما از دست دادن روحيه يك واقعيت حتمي و غيرقابل اجتناب نيست.
ادامه زندگي با اين نقص ناراحت كننده
تحقيقات اخير در اين زمينه نشان مي دهد كه آقايان از اين مشكل بسيار ناراحت مي شوند و به سختي با آن كنار مي آيند. بيش از 62 درصد آنها معتقدند كه طاسي بر اعتماد به نفسشان تاثير مي گذارد. همچنين آنها نسبت به كساني كه اين مشكل را ندارند، بيشتر احساس ضعف و عدم اطمينان خاطر مي كنند. به علاوه بسياري از مردان قدرت روانشناسي خود را نيز وابسته به موهايشان مي دانند.
جذابيت به هر قيمتي
از طرف ديگر به نظر مي رسد كه زندگي عاطفي آنها نيز از ريزش موها در امان نيست. در واقع، از بين هر 10نفر مرد اروپايي گرفتار اين مشكل، 7 نفر اظهار مي كنند كه موها نقش مهمي در جذابيت دارد. از طرف ديگر، اين موضوع ريشه نگراني عظيمي در بين همه مردان است. در واقع 71درصد مردان، فكر مي كنند كه با ريزش موها خانم ها چندان توجهي به آنها نخواهند داشت. از 3 مرد، يك نفر بر اين باور است كه داشتن موهاي زيبا يكي از مهم ترين فاكتورهاي جلب نظر خانم هاست. اما متأسفانه هنوز چنين سؤالاتي از خانم ها پرسيده نشده است تا ببينيم كه آيا اين نگراني واقعاً درست است يا نه!
پاسخ هاي مختلف
در مقابله با ريزش موها، مردان به راه هايي متوسل مي شوند كه بعضي از آنها واقعاً تعجب برانگيز است. ترفند قديمي كوتاه كردن يا تراشيدن بقيه موهاست، با اين تصور كه شبيه ستاره هاي فوتبال يا ديگر هنرمندان شده است. بعضي هم به كلاه يا موي مصنوعي متوسل مي شوند. اما موضوع تعجب برانگيز اين است كه بسياري از آقايان همين كه دچار ريزش مو مي شوند، به ورزش رو مي آورند! در واقع طاس شدن براي آنها يكي از علائم پيري است. به همين خاطر تصميم مي گيرند كه از دست دادن موها را با عضلات قوي جبران كرده و نيروي جواني را بار ديگر به دست آورند!
اين قدر مته به خشخاش نگذاريد!
آقايان، اگر موهايتان در حال ريزش است، در درجه اول علت را بشناسيد و منشأ اين غم و ناراحتي عظيم را از خود بپرسيد: آيا احساس پيري مي كنيد، تصور مي كنيد كمتر مورد توجه هستيد و ... چرا كه ممكن است موها عاملي باشند كه در نهايت ناراحتي هاي بسيار مهم تري را به شما نشان دهند.
به ديگر زيبايي هاي فطري و ظاهري خود توجه كنيد. نكته مهمي كه نبايد فراموش كرد اين است كه به سلامت خود اهميت بدهيد، اما مراقب باشيد به وسواس و خودشيفتگي نرسيد.
نخستين مسئله براي كسب اعتماد به نفس و جذاب بودن اين است كه وجود خود و تغييرات آن را همان طور كه هست، بپذيريد.با اين حال اگر هر روز صبح، تارموهاي ريخته شده روي متكا را مي شماريد و از ديدن آن ها واقعاً هول مي كنيد، به پزشك متخصص مراجعه كنيد. در واقع، پزشك مي تواند داروهايي براي شما تجويز كند كه از ريزش موها پيشگيري يا شدت آن را كاهش دهد.

 



دختران به پدران خود مي بالند

ازدواج و بچه دار شدن خوشبختي و آرامش قلب را به دنبال دارد و كليد خوشبختي انسانها به شمار مي رود.
از طرفي پژوهشها حاكي از آن است كه فرزندان متعدد باعث كمبود خوشبختي در خانواده ها مي شود كه كاملا با نظريه اولي تعارض دارد.
طرفداران اين نظريه معتقدند كه تربيت كودكان و نگهداري از آنها، مستلزم تلاش و كوشش مضاعف است، كه اين موضوع از عهده والدين امروزي خارج است.
اما پژوهش دكتر «لوئيز انگلز» از دانشگاه گلاسكو نشان داد، مهم ترين موضوع زندگي هر انسان فرزندانش است.
اكثر خانواده ها فرزند را مهم ترين رمز بقا و سعادت يك زندگي زناشويي مي دانند بررسي هاي اين تيم پژوهشگر در مورد خانواده خوشبخت و ارتباط آرامش در زندگي و بچه دار شدن نشان مي دهد عوامل ديگري از قبيل ويژگي هاي فردي مانند طول عمر، تربيت و درآمد در آن دخيل است.
پژوهشگران معتقدند با افزايش فرزندان، احساس رضايت از زندگي نيز در والدين افزايش خواهد يافت، كه درك اين موضوع براي زنان بيشتر است.
پژوهش هاي به عمل آمده اين موضوع را به اثبات رساند كه والدين جدا شده و افراد مجرد، مسلماً دچار مشكلات روحي و رواني فراواني هستند، در حالي كه افراد متأهل از ثبات روحي و آرامش فكري بيشتري در زندگي برخوردارند.
ارتباط عاطفي پدران
پدر خانواده در حالي كه از سر كار خود به خانه برگشته است، دختر كوچولويش به سوي او مي دود و از دست او، كيسه پلاستيكي را كه در آن شكلات قرار دارد، مي گيرد... سال ها مي گذرد، دختر كوچولو كم كم بزرگ و بزرگتر مي شود اما همان عادت كودكي خود را دارد و با ديدن پدر به استقبال او مي رود تا از او شكلات و شيريني بگيرد.
اين دختر كوچولو، احساس مي كند، كه پدرش او را دوست دارد و شيريني و شكلات روشي براي ابراز اين محبت و ناز كشيدن اوست.
اين مقدمه، نوعي بيان، روابط عاطفي بين دختران با والدين آنها و به خصوص پدر است. موضوعي كه نياز به ظرافت و دقت فراواني براي بررسي دارد. يك دختر به پدرش به عنوان مردي نمونه و بهترين مرد نگاه مي كند، چرا كه ديد او، عاطفي و مملو از احساسات است.
اين ديدگاه حتي با بزرگتر شدن دختران ادامه مي يابد ولي در طول زمان فقط در آن، تعادل و تغييراتي ايجاد مي كند. يك دختر، ابتدا پدر خود را در نگاه مردم، مادر و برادرانش، خانواده و نزديكان، دوستان و همسايگان سبك و سنگين مي كند و مي نگرد. همچنين از ديدگاه ديني، اخلاق و سنت ها و ساير مسائل دختر، پدرش را معيار قرار مي دهد، تا ديد عميق و جامع تري را در ذهن خود نسبت به او داشته باشد. گرچه او با بزرگتر شدن، علاقه بيشتر و بيشتري را ممكن است به پدرش نداشته باشد و او را مرد نمونه نداند و خود را هم همانند يك ستاره بي نظير به شمار نياورد، اما اين رابطه عاطفي كم و بيش ادامه خواهد يافت.
ديدگاه پدر نيز نسبت به دخترش، همانند يك دختر كوچولو است، كه هر پدر مهرباني آن ديدگاه را دارد و در اين فكر است كه وسايل رفاه در زندگي را براي او فراهم كند و او را از هر لحاظ مورد حمايت قرار دهد.
گرچه اين پدر مهربان به دختر كوچولوي خود كه حالا بزرگتر شده است برخي از موضوعات را مانند پوشش، رفت و آمدها، آداب و معاشرت كه در جامعه وجود دارد و رعايت آن ضروري است گوشزد مي كند.
با شروع سن بلوغ، ممكن است رابطه پدر و فرزندي دچار جزر و مدهايي شود و دخترك ديگر مزه شيريني و شكلات دوران كودكي را فراموش كند، اما همچنان ارتباط عاطفي وجود دارد. بهرحال دختر جوان، پدر خود را در اين سن و سال همانند يك دوست مهربان بايد تصور كند و پدر فقط منبع پول و مسئول امر و نهي همانند دوران كودكي نيست.
با اين وجود، در جامعه كنوني ما، روابط موجود بين پدر و دختر، همانند گذشته عميق و پرمحبت نيست، چرا كه مشكلات، گرفتاري كاري و... بيشتر شده است و در بيشتر اين روابط، پدر حكم جيب پول خانواده يا مجري اوامر خانه را دارد كه همسرش آن را اداره مي كند.
در صورتيكه، روابط عاطفي قوي بين پدر و دختر، باعث مي شود كه او (دختر) اعتماد به نفس و شخصيت قوي تري داشته باشد و در زندگي كمتر اشتباه كند و اين چيزي است كه او در زندگي مي خواهد.
بنابراين بايد توجه داشت كه هرچه اين رابطه عاطفي پدر و فرزندي قوي تر، مستحكم تر و طولاني تر باشد، دختر خانواده موفق تر و شاداب تر خواهد بود.
پدر خانواده نيز بايد اين موضوع را درك كند، كه او هم مانند پدران خود، حاصل تربيت دوران زندگي بوده است و بايد پذيرفت كه هر انساني در دوران حيات خود، كامل نيست بلكه ممكن است، نقايصي در زندگي داشته باشد.
بنابراين بايد اشتباه فرزند خود را اگر از روي عمد نباشد، بپذيرد و با شيوه تنبيه با آن برخورد نكند و خود را جاي آنها بگذارد.
پروين طالقاني

 



پوشاندن پيشاني در هواي سرد در پيشگيري از سينوزيت بي تأثيراست

پوشاندن پيشاني در هواي سرد تأثيري در پيشگيري از سينوزيت ندارد و براي اين منظور بايد جلوي بيني و دهان را با يك شال پوشاند.
پوشاندن پيشاني در هواي سرد از سردردهاي سينوزيتي جلوگيري مي كند. در مواجهه با هواي سرد جلوي دهان و بيني بايد پوشانده شود چراكه هواي تنفسي، عاري از آلودگي، مرطوب و گرم مي شود كه درنتيجه از تغييرات ناگهاني دما در سينوس ها جلوگيري مي كند و جلوي انسداد بيني و سينوزيت را مي گيرد.
سينوزيت التهاب سينوس هاي ناحيه بيني، پيشاني، پشت حلق و ناحيه جمجمه است. هر سينوزيتي عفوني نيست و هر سينوزيتي نياز به درمان آنتي بيوتيكي ندارد. پسوند «يت» در سينوزيت به معناي التهاب است كه منشأ اين التهاب ممكن است عفوني يا آلرژيك باشد.
براي درمان سينوزيت بايد ابتدا معلوم شود كه منشأ عفوني است يا آلرژيك.
سينوس ها در امتداد دستگاه تنفس فوقاني قرار دارد و همان پوششي كه داخل فضاي بيني را پوشانده است فضاي داخلي سينوس ها را تشكيل مي دهد. لذا هر عاملي كه باعث ايجاد التهاب در فضاي بيني شود موجب التهاب در سينوس ها نيز مي شود.
تنگي هاي داخل بيني به علت انحراف بزرگي شاخك بيني و هر عاملي كه تهويه سينوس ها را دچار اشكال كند شخص را مبتلا به سينوزيت مي كند.
اگر علت ابتلا آلرژيك باشد فرد بايد از تماس با مواد آلرژيك دوري كند و توصيه مي شود فرد در جريان كوران هواي سرد و گرم قرار نگيرد، چراكه موجب ايجاد تغييراتي در شاخك بيني شده و ممكن است به انسداد بيني كمك كند كه آن هم در نهايت به انسداد سينوس، احتباس و سينوزيت مي انجامد.

 



از زندگي خود تا چه حد راضي هستيد

آيا از زندگي خود احساس رضايت مي كنيد؟
اگر احساس مي كنيد كه در زندگي خود هدفي داريد و از كارتان راضي هستيد پس انسان خوش شانسي محسوب مي شويد. آيا احساس مي كنيد در زندگي تان جاي چيزي خالي است و يا توانايي هاي بالقوه شما به هدر مي رود؟
امكان دارد شما از موقعيت كنوني خود چندان راضي نباشيد مطمئنا مسائل زيادي هستند كه موجبات نارضايتي شما را فراهم مي كنند ولي همه چيز بستگي به طرز تفكر خود شما دارد.
هركسي مي تواند فهرستي از كمبودهاي خود تهيه كند. اگر شما تنها به نداشته هاي خود فكر كنيد همواره احساس اندوه و نارضايتي خواهيدكرد.
چه عواملي شما را از زندگي راضي مي سازد؟
رضايت از زندگي ناشي از پول و ماديات نيست بلكه به آنچه انجام مي دهيد و نحوه استفاده از داشته هايتان بستگي دارد. شما بايد نگاهي مثبت به زندگي داشته باشيد. البته همواره مي توان اوضاع را بهتر كرد ولي بايد ياد بگيريد كه از داشته هاي خود اگر همواره به فكر حل مشكلات باشيد تا زماني كه همه چيز همانطور كه مي خواهيد نباشد احساس رضايت نخواهيدكرد و يادتان باشد كه هرگز اوضاع كاملا بر وفق مراد شما پيش نخواهد رفت.
شما تنها كسي هستيد كه مي توانيد به اين پرسش پاسخ دهيد: «چه عواملي باعث مي شود از زندگي احساس رضايت كنيد؟»
با اين حال اكثر مردم نيازهاي مشابهي دارند كه برخي از آنها در زير مي آيد:
-داشتن دوست
- مناسبات موفقيت آميز
- خانواده (كه احساسي ازهويت و تعلق به انسان مي دهد)
- احساس اينكه مردم به شما نياز و علاقه دارند
- داشتن هدف در زندگي (مقوله اي دشوار ولي بسيار مهم)
- داشتن حق انتخاب
- داشتن اهداف قابل دسترسي
- انجام دادن آنچه از آن لذت مي بريد
- فراهم بودن بستر مناسب براي به ظهور رساندن خلاقيت و ابراز احساسات
- احساس ارزشمندبودن (عزت نفس)
- احساس اينكه مردم شما را درك مي كنند وهمانطور كه هستيد شما را مي پذيرند
ميزان رضايت خود را از زندگي افزايش دهيد
فهرست بالا نشان مي دهد كه رضايت از زندگي ربطي به ماديات ندارد. براي احساس رضايت بيشتر بايد:
- بر روي آنچه مي خواهيد تمركز كنيد.
- «نه» گفتن را ياد بگيريد و از حق خود دفاع كنيد.
- كمتر از خود انتقاد كنيد
- دست از افكار منفي برداريد
- براي آزادكردن نيروهاي ذهني خود از هيپنوتيزم استفاده كنيد
- بر روي آنچه داريد و نكات مثبت تمركز كنيد
- براي رسيدن به هدف خود گام به گام پيش برويد و پس از برداشتن هرگام به خودتان جايزه بدهيد.
البته گفتن اين نكات آسانتر از انجام آنهاست ولي تنها چيزي كه زندگي شما را تغيير مي دهد اعتماد به نفس بالا است.
مترجم: آذر شايان

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14