(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 14 آبان 1388- شماره 19504
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لاريجاني درديدار با هيئت رئيسه پارلمان عراق:تعلل در تحويل منافقين تروريست براي عراق مطلوب نيست
دولت درباره استرداد لايحه يارانه ها يكشنبه تصميم مي گيرد
خارج از دستور
ناگفته هاي تسخير لانه جاسوسي به روايت حسين شيخ الاسلام
هم رديفي «عالمان بي عمل » با جاهلان درنگاه قرآن
ميردامادي: از تسخير سفارت آمريكا پشيمان نيستيم
بلومبرگ خبر داد تصميم كنگره آمريكا به ارزيابي قدرت نظامي ايران
تشريح اولويت هاي مصوبات شوراي فرهنگ عمومي
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس: مشكلات ايجاد شده براي متروي تهران سياسي است
استاد حسين صبحدل موذن اذان انقلاب به ديار باقي شتافت
نتايج دور دوم اعزام زائران به عتبات عاليات 20 آبانماه اعلام مي شود



لاريجاني در ديدار با هيئت رئيسه پارلمان عراق: تعلل در تحويل منافقين تروريست براي عراق مطلوب نيست

رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص حضور گروهك تروريستي منافقين در خاك عراق گفت: ما معتقد به اجراي قوانين بين المللي هستيم و اكثر كساني كه در اين گروهك حضور دارند و طبق قوانين بين المللي مجرم هستند بايد به ايران مسترد شوند.
به گزارش فارس، علي لاريجاني ديروز در بدو ورود به عراق در ديدار با هيئت رئيسه و روساي كميسيون هاي مجلس با تاكيد بر اينكه ايران از روند دموكراسي در كشور عراق حمايت مي كند، گفت : جمهوري اسلامي معتقد است ملت عراق راه درستي را در منطقه انتخاب كرده امادر همين حال برخي كشورهاي منطقه راهي نادرست را برگزيده اند و با بهانه قرار دادن تروريسم ضربات دردناكي را به ملت عراق وارد كردند.
لاريجاني با بيان اينكه ايران مطمئن است كه ملت عراق در قطع كردن دست اشغالگران موفق مي شود، افزود: ايران و عراق دو كشور دوست هستند و ما در دوستي خود با كشور عراق صادق هستيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه در ابتداي تاسيس دولت جديد عراق برخي كشورها به دنبال اين بودند كه شرايط عراق را به شكل گذشته برگردانند تصريح كرد: اين موضوع فكري اشتباه بود و نمي توان ملت عراق را به گذشته بازگرداند.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع حضور گروهك منافقين در خاك عراق اشاره كرد و گفت: مسئله اي كه در روابط بين ايران و عراق مطرح است، حضور گروهك تروريست منافقين در اين كشور است كه هم به ملت عراق و هم به ملت ايران ضربه وارد كرده و ما حضور آنان را در خاك عراق براي آينده اين كشور نيز مضر مي دانيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: لازم است كه در خصوص گروهك تروريست منافقين دوستان عراقي به دو محور توجه كنند اول اينكه ما معتقد به اجراي قوانين بين المللي هستيم و اكثر كساني كه در اين گروهك حضور دارند طبق قوانين بين المللي مجرم هستند و بايد به ايران مسترد شوند و فكر مي كنيم تعلل در اين زمينه براي كشور عراق خوب نباشد.
لاريجاني در ادامه خاطرنشان كرد: نكته بعدي اينكه مزاحمت گروهك منافقين بيشتر از اينكه براي كشور ايران باشد، براي كشور عراق است زيرا ايران آنچنان قدرتمند است كه بتواند از پس چند تروريست برآيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در خاتمه در مورد قضيه آب نيز گفت: جمهوري اسلامي ايران مقيد به قراردادهاي فيمابين در بحث آب است و كشور عراق در بحث آب بيش از 85 درصد از منابع خود را از طريق تركيه تامين مي كند و تنها 15 تا 16 درصد از آب خود را از طريق خاك ايران تامين مي كند كه بايد گفت خشكسالي هاي چند سال اخير مشكلاتي براي دو كشور ايجاد كرده است.

 



دولت درباره استرداد لايحه يارانه ها يكشنبه تصميم مي گيرد

تكليف استرداد لايحه هدفمند كردن يارانه ها تا يكشنبه آينده مشخص مي شود.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، بهارستان نشينان ديروز باز هم با پيشنهاد بازگشت به لايحه دولت در ماده 13لايحه هدفمند كردن يارانه ها مخالفت كردند تا سرنوشت اين لايحه مهم همچنان در پرده ابهام باقي بماند.
مجلس در ماده 13 كه به يكي از چالشي ترين مواد لايحه تبديل شده است دولت را مجبور كرده از يكسو درآمدهاي حاصل از هدفمندسازي يارانه ها را به خزانه كل كشور واريز كند و از سوي ديگر هم براي اجراي سالانه هدفمندي يارانه ها در قالب بودجه سنواتي هر سال معادل 10واحد درصد از مجلس تقاضاي بودجه كند.
اين تصميم نمايندگان با مخالفت جدي دولت مواجه شد تا آنجا كه رئيس جمهو روز سه شنبه به طور سرزده به مجلس آمد و با ارائه توضيحاتي خواستار تجديدنظر مجلسيان در تصميم خود شد. وي همچنين اعلام كرد كه اگر نمايندگان مصوبه خود را اصلاح نكنند او هيچ اختياري براي اجراي لايحه نخواهد داشت و لذا مجبور خواهد بود كه نامه استرداد لايحه هدفمندي يارانه ها را به مجلس بدهد.
پس از اين اظهارات رئيس جمهور كه از سوي اكثريت نمايندگان از جمله لاريجاني صحيح دانسته شد مقرر گرديد نمايندگان به دنبال راهكارهاي قانوني براي حل مشكل لايحه باشند. بسياري از صاحب نظران گمان مي كردند نمايندگان در جلسه روز چهارشنبه خود به پيشنهاد بازگشت به لايحه دولت در ماده 13 به منظور تامين نظر رئيس جمهور راي خواهند داد اما وقتي جلسه علني تشكيل شد و ابوترابي به جاي لاريجاني كه دوباره به سفر طولاني خارجي رفته بر كرسي رياست مجلس تكيه زد اين گمان ها رنگ باخت.
زيرا ابوترابي در سخنان آغازين خود كه 25 دقيقه از وقت مجلس را گرفت به درخواست رئيس جمهور مبني بر بازگشت به پيشنهاد دولت و ايجاد صندوق هدفمندسازي يارانه ها اشاره كرد و مدعي شد كه تشكيل اين صندوق گرهي از كار دولت را نخواهد گشود. اين حرف ابوترابي كه قبل از بررسي پيشنهادات نمايندگان زده شد و شايد هم بتوان آن را تا حدودي مغاير قانون رياست داري مجلس دانست باعث شد تا در حين بررسي پيشنهادات، پيشنهاد هادي قوامي نماينده اسفراين مبني بر بازگشت به لايحه دولت در ماده 13 لايحه راي نياورد و اين موضوع كماكان به چالش مجلس و دولت باقي بماند. از سوي ديگر چون نمايندگان ديروز مي خواستند براي بزرگداشت سالروز 13آبان به اجتماع ضد آمريكايي مردم در مقابل لانه جاسوسي بپيوندند لذا جلسه هم دو ساعت زودتر از زمان معمول تعطيل شد و ديگر وقتي نماند تا به پيشنهادات جديد در اين خصوص رسيدگي شود.
بهرحال با توجه به صحبت هاي روز سه شنبه رئيس جمهور اگر مشكل لايحه حل نشود دولت لايحه را پس مي گيرد.
مذاكره چهار نفره تا يكشنبه
در همين رابطه معاون پارلماني نهاد رياست جمهوري با بيان اين كه نامه استرداد لايحه هم اكنون آماده است، گفت: در حالي كه نامه استرداد امروز آماده بود آقايان مجلس گفتند به ما فرصت بدهيد تا دو ماده باقي مانده از پايان لايحه هدفمند كردن را نبنديم و تمام نكنيم؛ چرا كه اگر اين دو ماده به پايان مي رسيد نامه استرداد ديگر معنا پيدا نمي كرد.
حجت الاسلام مسعودپور به ايسنا گفت: نامه استرداد تا زمان مذاكره، از نظر آيين نامه قرائت شدني است، در غير اين صورت مشكلات ديگري را به وجود مي آورد و مصوبه هم به شوراي نگهبان مي رود.
مسعودپور همچنين گفت: مجلس كه ديد دولت اصرار دارد نامه استرداد خوانده شود گفت ما موضوع را تمام نمي كنيم تا مذاكره اي انجام شود. در همين راستا بنا شد دو نفر از مجلس و دو نفر از دولت تا فاصله زماني يكشنبه گفت وگو و مذاكره اي داشته باشند كه اگر راه تازه و جديدي پيدا كردند، طبق روال پيش رويم و اگر مذاكره نتيجه نداد، تنها راه باقي مانده قرائت نامه استرداد در روز يكشنبه است.
همچنين حجت الاسلام ميرتاج الديني عضو هيات رئيسه مجلس نيز در اين باره گفت: در جلسه فوق العاده روز سه شنبه هيات رئيسه مجلس، كوهكن و بنده تعيين شديم تا موضوع لايحه هدفمند كردن يارانه ها را بررسي كرده و راه حلي براي برون رفت از اين قضيه پيدا كنيم.
وي در گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: تصميم گرفته شد كه نامه استرداد لايحه در جلسه چهارشنبه مجلس بررسي نشود و اگر تا روز يكشنبه آينده به راه حل قانوني براي موضوع دست پيدا نكرديم، نامه در مجلس بررسي شود.
وي با بيان اينكه دولت نيز به دنبال پيدا كردن راهكاري براي موضوع است، ابراز اميدواري كرد: راه حلي قانوني براي اين مساله پيدا شود و ديگر نيازي به طرح و بررسي نامه استرداد لايحه در مجلس نباشد.
ميرتاج الديني در پاسخ به اينكه شما راهكار قانوني را چه مي دانيد؟ گفت: نمايندگان پيشنهادهايي دارند كه بايد به كميسيون ويژه دهند تا در آن كميسيون بررسي شود و ما نيز منتظر تصميم اين كميسيون مي مانيم.
از سوي ديگر باهنر هم در رابطه با استرداد لايحه هدفمند كردن يارانه ها يادآور شد: قرار بود نشستي بين برخي نمايندگان و دولت در اين زمينه برگزار شود، البته چنين نشست هايي ظرف يك هفته گذشته بسيار برگزار شده بود. دولت همانطور كه رئيس جمهور اعلام كرد خواستار اين است كه اين قانون در بودجه هاي سالانه نيايد. به ادعاي باهنر نظر مجلس در اين باره قطعي است كه اين موضوع خلاف قانون اساسي است.
وي مدعي شد راه مياني براي حل كردن اين اختلاف نظر مذاكره و اقناع دولت است. اگر دولت قانع شد و لايحه را پس نگرفت مساله بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه ها ادامه پيدا مي كند، اما اگر اين طور نشد بهتر است كه نمايندگان با استرداد موافقت كنند.
البته به رغم اين ادعاي باهنر، تعدادي از نمايندگان معتقدند كه هنوز مجلس مي تواند با راهكارهاي قانوني نسبت به تامين نظر دولت اقدام نمايد لذا تلاش ها تا روز يكشنبه ادامه خواهد داشت تا راه ميانه اي براي عبور از اين مشكل پيدا شود.
لايحه هدفمند كردن يارانه ها را نبايد بر روي قانون بودجه بنا كرد
نماينده مردم سلماس در مجلس گفت: تشكيك كنندگان در نتيجه انتخابات خيانت خود به مردم و نظام را چگونه توجيه مي كنند؟
علي اكبر آقايي در نطق ميان دستورش تاكيد كرد: يقين بدانند فرزندان صادق انقلاب به سادگي از خيانت هاي آنها نخواهند گذشت و آنها را در ايجاد ناامني و نفاق همانند استكبار جهاني ناكام خواهند گذاشت.
وي اضافه كرد: افتخار مشاركت 85 درصدي و همه افتخارات ملت ايران جز اعتماد به نظام نمي تواند تفسير ديگري داشته باشد.
آقايي همچنين با انتقاد تلويحي از اقدام مجلس در اتصال لايحه هدفمندي يارانه ها به بودجه سنواتي گفت: ايران الان در دهه چهارم انقلاب قرار دارد بياييم ما نيز چون سلف خود با انقلاب ديگري در عرصه اقتصادي يار دولت اصولگرا و مردمي باشيم و به يقين لايحه هدفمند كردن يارانه ها قانوني نيست كه بتوان روي پايه هاي سيال و بودجه سالانه كشور بنا نهاد.
ما در جنگ
با تفاله هاي آمريكا هستيم
نماينده مردم محلات و دليجان در مجلس شوراي اسلامي هم گفت: عده اي اين روزها به دنبال منحرف كردن ذهن مردم عزيز ايران از توطئه هاي آمريكا هستند.
حجت الاسلام عليرضا سليمي در نطقش با طرح سؤالاتي ابراز داشت: آيا بايد فراموش كنيم كه امام عزيز ما را چه كسي و با كدام دستور تبعيد كرد؟ آيا بايد فراموش كنيم كه دانش آموزان عزيز ما را چه كسي به خاك و خون كشيد و آيا بايد فراموش كنيم جاسوس خانه آمريكا چگونه انواع توطئه هاي رنگين را در اين مرز و بوم شكل داد؟
سليمي اضافه كرد: امروز چه كساني به دنبال منحرف كردن ذهن مردم عزيز ايران از توطئه هاي اين قتال بين المللي هستند؟ چرا افرادي اين سخن امام عزيز را كه مي فرمايد «نبايد ما فراموش كنيم كه در جنگ با آمريكا هستيم، ما در جنگ با آمريكا و تفاله هاي آمريكا هستيم، اين تفاله ها كه قالب زدند خودشان را و ما غفلت كرديم الان هم هستند بنابراين بايد هر يك از اينها را شناسايي كنيم و به دادگاهها معرفي كنيم، ننشينيد كه باز يك جايي را آتش بزنند.»
طراحان شعارهاي موهن
يا غافلند يا خائن
نماينده مردم خرم آباد در مجلس با اشاره به راهپيمايي روز جهاني قدس، ابراز داشت: يقينا معدود كساني كه در حاشيه راهپيمايي ميليوني مردم فهيم تهران در روز جهاني قدس شعارهاي موهون را طراحي و بر زبان جاري كردند يا بسيار غافلند، يا خائن به اسلام و انقلاب و شهيدان هستند. خدايا از غفلت و خيانت و از گمراهي در عاقبت به تو پناه مي بريم.
محمد ملك شاهي راد افزود: آنچه كه در شرايط فتنه و در ميان گرد و غبار غليظ آن ما را در صراط تعليم حق محكم نگه مي دارد چنگ يازيدن به قرآن كريم و ولايت اهل بيت عصمت و طهارت است.
ولايت فقيه متضمن استمرار اسلاميت و مشروعيت نظام و دژ تسخيرناپذير انقلاب است كه علاوه بر مباني مستحكم شرعي و فقهي مزيت بزرگي و برگ برنده ما در بحران هاي گوناگون دنيا است.

 



خارج از دستور

توزيع مستندات تصويري
شكايت نمايندگان از موسوي
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي از توزيع لوح هاي فشرده اي در بين نمايندگان مجلس خبر داد كه در آن مستندات تصويري علت شكايت حدود 120 نماينده از ميرحسين موسوي ارايه شده است.
حجت الاسلام حميد رسايي در حاشيه جلسه علني مجلس در جمع خبرنگاران گفت: به مناسبت 13 آبان فراكسيون انقلاب اسلامي سه لوح فشرده در بين نمايندگان توزيع كرد كه حاوي مطالبي است كه مي توان گفت كه مستندات نمايندگان براي شكايت از موسوي است.
وي افزود: روياي انقلاب مخلمين، تقلب و استفاده از نمادهاي مذهبي عناوين اين سه لوح فشرده است كه در آن به نقش تلويزيون هاي خارجي و ضدانقلاب و اين كه استكبار جهاني توانسته از برخي افراد و شخصيت هاي سياسي كه دچار خودبيني سياسي شده اند استفاده كند.
گزارش آخرين دستاوردهاي هسته اي
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان در ديدار هيات رئيسه كميسيون امنيت ملي مجلس گزارشي از آخرين پيشرفت ها و دستاوردهاي صنعت هسته اي كشور را ارائه كرد. كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي مجلس با اعلام مطلب فوق به فارس گفت: در اين جلسه رئيس سازمان انرژي اتمي در خصوص موضوع تامين سوخت راكتور تهران نيز گزارشي ارائه داد و هيئت رئيسه كميسيون نيز نقطه نظرات خود را با ايشان در ميان گذاشتند.
وي تاكيد كرد كه موضوعات مورد بحث در اين نشست، تخصصي و مربوط به حوزه كاري و پيشرفت ها و فعاليت هايي بود كه در ارتباط با بحث غني سازي و مسائل مربوط به بحث هاي هسته اي مطرح شده است.
جلالي در پاسخ به اين سؤال كه آيا رئيس سازمان انرژي اتمي درباره پاسخ ايران به پيش نويس ارائه شده از سوي البرادعي درباره سوخت راكتور تهران مباحثي مطرح كرده است، اظهار داشت: موضوعات مطرح در اين نشست، موضوعات ديگري بود و مي توانيد اين را از سخنگوي سازمان انرژي اتمي بپرسيد.
وي اضافه كرد: بحثي كه با آقاي صالحي داشتيم بحث سياسي نبود، چرا كه بحث هاي سياسي در جاي ديگري پيگيري مي شود و ما بيشتر بحث هاي فني مساله را دنبال مي كنيم.

 



ناگفته هاي تسخير لانه جاسوسي به روايت حسين شيخ الاسلام

حسين شيخ الاسلام كه در بازسازي و بازخواني اسناد لانه جاسوسي شركت داشته، در سي امين سالگرد تسخير سفارت آمريكا به تشريح ابعاد ناگفته اين رويداد پرداخت.
نماينده مردم تهران در مجلس هفتم و مديركل فعلي روابط بين الملل مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس به تشريح برخي ابعاد ناگفته اين واقعه پرداخت.
شيخ الاسلام در خصوص نحوه ورود خود به جريان تسخير لانه جاسوسي عنوان كرد: دانشجويان داخل لانه به دنبال كسي مي گشتند كه زبان انگليسي بداند و بتواند با گروگان ها حرف بزند و اسناد را بفهمد. بنده قبلا زماني كه دانشجو بودم به طور علني فعاليت هايي در خارج كشور داشتم و به خاطر اين فعاليت ها شناخته شده بودم. به همين دليل شب 13آبان آمدند درب منزل ما و من همان شب به لانه رفتم و از آنجا ارتباطم با دوستان شروع شد.
وي در پاسخ به اين سوال كه مهم ترين آمريكايي كه با او صحبت كرديد كه بود؟ ابراز داشت: مي توانم بگويم مهم ترين آمريكايي كه من با او صحبت كردم «آهرن» رييس بخش سيا در سفارت بود.
شيخ الاسلام در ادامه در رابطه با نحوه امحاء اسناد پيش از تسخير لانه گفت: آقاي «دروتي» مسئول امحاء اسناد بود؛ وقتي بچه ها پشت در بودند، او هول مي شود و به جاي اينكه اسناد را 2 ورق 2 ورق بريزد، دسته اي ريخته بود و ماشيني كه بايد اوراق را پودر مي كرد گير مي كند.
ما در همين پودر شده ها ميكروفيلم ها را پيدا كرديم و رشته رشته ها را كنار هم گذاشتيم و سندهاي خيلي مهم سيا از اينجا درآمد.
وي در رابطه با جالب ترين سندي كه در لانه جاسوسي مشاهده كرده بود اظهار داشت: من در اسناد سيا جالب ترين سند را سندهاي بني صدر مي دانم. اين سندها به عنوان دليلي بر بي كفايتي بني صدر به مجلس هم تسليم شد.
وي همچنين شكست عمليات طبس را مهم ترين اتفاق در آن روزها دانست و عنوان كرد: شبي كه عمليات طبس موفق نشد مهم ترين اتفاق بود. اگر آمريكايي ها موفق مي شدند حتما همه دانشجويان را نابود مي كردند.
شيخ الاسلام ادامه داد: يك مرتبه هم از دفتر وزير خارجه آمريكا با لانه تماس گرفته شد. من تلفن را جواب دادم، خودش را معرفي كرد و گفت مي خواهم با يكي از دانشجويان صحبت كنم. گفتم دانشجويان مي گويند نمي خواهيم كسي با ما صحبت كند؛ اصرار كرد و خود وزير آمد روي خط تلفن؛ گفت من به تو مي گويم وزير خارجه آمريكا هستم و مي خواهم به دانشجويان صحبت كنم. گفتم: هركس مي خواهي باش.

 



هم رديفي «عالمان بي عمل » با جاهلان درنگاه قرآن

اوّلين روز جهل ما روزي است كه بگوئيم : ما ( فارغ التّحصيل ) شديم ! اين را به ما آموختند. از بيانات نوراني حضرت ختمي مرتبت (ص) اين است كه : منبع باسواد شدن و عالم شدن 3 چيز است : الك تاب، و السّنّه، و لا ادر ي.« لا ادري » يعني انسان بداند كه خيلي چيز نمي داند، بايد بدود. قرآن است و سنّت است؛ و اينكه من هنوز اوائل راه هستم! آنوقت ما كه ساده تر زندگي كنيم، اين دانشجو هم مي بيند كه كمال در همين ساده زندگي كردن است؛ و آدم خيلي چيز را مي تواند با اين ساده زيستي بفهمد.
ذات أقدس له عالمان دين را جزء «سابقان » قرار داد. سهل تستري و امثال اينها مي گويند: اين آيه اي كه فرمود : م نهم ساب أ ب الخ يرات، م نهم مقتص د، م نهم ظال أ (1) مطابق با همان حديث نوراني حضرت امير (ع) است كه : مردم 3 دسته اند؛ عالم ربانّي، متعلّم علي سبيل نجاه، و همج ر عاع (2). « عالم ربّاني » جزء مقرّبينند، وسابق بالخيرات هستند؛ « متعلّم علي سبيل نجات » جزء مقتصد است؛ و« جاهل » هم جزء ظالمين است.
« عالمان بي عمل » در رديف جاهلان و مشركان
ذات أقدس له عالم بي عمل را جزء جاهلان قرار داد؛ بلكه بدتر از جاهلان قرار داد. براي اينكه جاهل نمي داند يك حرف ناصوابي مي زند. عالم بي عمل كه حرف ناصواب بزند، يا روش ناصواب داشته باشد؛ خدا مي فرمايد كه اين جاهلان مثل آن عالمانند. اين را وقتي به دست يك آدم عادي بدهيم، مي گويد : اين تشبيه،معكوس است. ولي وقتي يك قدري جلوتر مي رويد؛ مي بينيد نه، تشبيه اصل است، نه معكوس ! خدا نمي فرمايد : اين عالمان بي عمل، مثل جاهلند؛ مي فرمايد : اين جاهلان مثل عالمان بي عملند. يعني عالم بي عمل، اصل است، بدتر از جاهل؛ جاهل مثل عالم بي عمل است.
حرف مشركان را كه مي خواهد نقل كند، مي فرمايد : اين مشركان و بت پرستان حجاز، اينها هم مثل آن علماي بي عمل يهود حرف مي زنند ! كذل ك قال الّذ ين لا يعلمون. جاهلان و بت پرستان مثل حرف احبار و رهبان، سخن مي گويند. نمي گويند : احبار يهود مثل بت پرست حرف مي زند ! مي گويد : بت پرست مثل احبار يهود است. يعني اين جاهل ها مثل عالمان بي عمل حرف مي زنند؛ كه اين مي شود ممثّل، مي شود مشبّه ب ه، مي شود اصل در پست تر بودن؛ و جاهل مي شود فرع در پست بودن. جاهل مي شود پست، عالم بي عمل مي شود پست تر ! و كذل ك قال الّذ ين لا يعلمون م ثل قول ه م (3). يعني بت پرست ها مثل احبار يهود حرف مي زنند.
تفاوت هاي قرآن كريم
با كتب علمي ديگر در چگونگي طرح مباحث
در اين بخش شما هر چه بيشتر در خدمت قرآن كريم باشيد، مي بينيد علم و عمل را آنچنان به هم پيوند زده كه در هيچ كتاب فنّي اينطور نيست ! قرآن 2 تا كار مي كند كه در كتاب هاي علمي معمولاً اينجور نيست؛ چون قرآن يك كتاب علمي مثل حكمت و كلام و فقه و اصول نيست. اين نور است، نه كتاب علمي ! در كتاب علمي، قواعد علمي مطرح است. در بحث هاي علمي،ديگر انگيزه هاي عملي مطرح نيست.
قرآن كريم ضمن اينكه يك مسأله علمي را دارد مطرح مي كند، انگيزه هاي عملي را هم در كنار آن طرح مي كند؛ اين يك ابتكار است كه در قرآن هست، در كتاب هاي علمي اينچنين نيست. دوّم اينكه : وقتي مي خواهد مطلبي را تشريح بكند، در طرح آن مطلب صرفا به ذكر تئوري ها و آن صبغه هاي علمي بسنده نمي كند؛ بلكه موصوف ها و الگوها و نمونه ها را هم نشان مي دهد.
نمونه هائي از اعجاز قرآن كريم در چگونگي طرح مباحث گوناگون
شما در هيچ كتاب ادبي اينچنين نمي بينيد ! اگر يك كسي اينچنين سخن مي گفت، جاي اشكال ادبي بود. نگاه كنيد به آيه:يوم لا ينفع ماأ و لا بنون لا من أتي الله ب قلب سليم (4). اين با هيچ قانوني جور در نمي آيد ! با نحو و صرف عادي جور در نمي آيد. فرمود: روزي كه مال و فرزند نافع نيست؛ پس مستثني م نه ( مال و فرزند ) است. مستثني بايد ( سلامت قلب ) باشد، نه «سليم القلب » !يعني بگويد يوم لا ينفع ماأ و لا بنون. لا سلامه القلب؛ نه لا من أتي الله ب قلب سليم !مستثني م نه شما اموال؛ مستثناي شما متخلّق !! اين چه هماهنگي است ؟!!
يا درآيه:ل يس الب رّ ان تولّوا وجوهكم ق بل المشر ق و المغر ب و لك نّ الب رّ من آمن ب الله (5) مي فرمايد: خوبي اين نيست كه شما به سمت شرق و غرب رو كنيد، لكن خوبي،كسي است كه..... يا خوب كسي است كه... قرآن نمي خواهد خوبي را معنا كند، مي خواهد خوب تربيت كند. نمي خواهد وصف را تبيين كند، مي خواهد موصوف تربيت كند.
لزوم درك زبان خاص قرآن كريم
براي فهم معارف بلند آن
آنها كه به اين راز و رمز قرآن پي نبردند، گفتند : حالا يا مضاف مقدّر است؛ يا اين لك ن الب رّ نيست،ليس الب رّ (به كسر باء)نيست، ل يس البرّ(به فتح باء) است؛آنكه قرآني حرف مي زند، ولي نحوي فكر مي كند؛ اين به جائي راه نمي برد ! قرآن زبان خاص خودش را دارد. يك كسي بخواهد نحوي وصرفي حرف بزند؛ او بايد مغني را معنا كند!اگر كسي خواست قرآني حرف بزند، بايد قرآني هم فكر بكند. ديگر نگويد: چه مقدّر است، چه مقدّر نيست !
بايد بداند قرآن نمي خواهد به صورت يك كتاب علمي،( خوبي ) را معنا كند ! مي خواهد خوب تربيت كند. ليس الب رّ ان تولّوا وجوهكم ق بل المشر ق و المغر ب. و لك نّ الب رّ من آمن ب الله؛ يعني ما با من آمن ب الله كار داريم؛ ما با خوب كار داريم، مي خواهيم خوب تربيت كنيم؛ نمي خواهيم خوبي را معنا كنيم ! ما نمي خواهيم سلامه القلب معنا كنيم، مي خواهيم سليم القلب تربيت كنيم.
و ما اموالكم و لا اولادكم ب الّت ي تقرّ بكم لي الله زلفي و لك ن من آمن ب الله (6). مي فرمايد: اموال واولاد،شما را نزديك نمي كند به خدا.نفرمود : ايمان شما را به خدا نزديك مي كند ! تناسب مستثني و مستثني م نه اين است كه اينجور حرف بزند : و ما اموالكم و لا اولادكم ب الّت ي تقرّ بكم لي الله زلفي لا اليمان ! اين طرز حرف زدن عادي است. امّا قرآن كه علم نيست؛ قرآن « نور » است. قرآن مي خواهد مؤمن تربيت كند، نه ايمان را معنا كند ! فرمود : و ما اموالكم و لا اولادكم ب الّت ي تقرّ بكم لي الله زلفي و لك ن من آمن ب الله. همه جا سخن از مؤمن است؛ و تعريف ايمان مي شود كتاب علم، تربيت مؤمن مي شود نور ! اين خاصيّت قرآن كريم است.
ايجاد پيوند ناگسستني علم با اخلاق توسط قرآن كريم
براي اينكه رابطه علم و اخلاق درست بشود، طوري علم را تبيين مي كند كه با اخلاق پيوند داشته باشد. طوري علم و مطالب علمي را ارائه مي كند كه عالم متخلّق، تربيت مي كند. ازاين رو فرمودند : هر چه انسان بيشتر در خدمت قرآن كريم باشد، گذشته از آن ثوابي كه مي برد، هماهنگي علم و عملش هم بيشتر مي شود.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در ديدار با اساتيد دانشگاه فردوسي مشهد- مشهد مقدّس ـ مرداد 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1)برداشت از : فاطر / 32 (2) برداشت از : نهج البلاغه / حكمت 147
(3) بقره / 113 (4) شعراء / 88 و 89 (5) بقره / 177 (6) سبأ / 37
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



ميردامادي: از تسخير سفارت آمريكا پشيمان نيستيم

محسن ميردامادي سخنگوي دانشجويان در ماجراي تسخير سفارت آمريكا در 13 آبان 58 با ارسال بيانيه اي از زندان اوين اعلام كرد از تسخير لانه جاسوسي پشيمان نيستيم.
محسن مخملباف كارگردان ايراني چندي پيش بابت تسخير لانه جاسوسي آمريكا و دستگيري اعضاي سفارت اين كشور در ايران توسط دانشجويان پيرو خط امام، از مردم و حكومت اين كشور عذرخواهي كرد.
منتظري نيز در پاسخ به يك سايت اينترنتي گفته بود: اشغال سفارت آمريكا با آن عوارض منفي و حساسيت شديدي كه بين مردم آمريكا به وجود آورد كه هنوز آثار آن باقي است، معلوم شد كه كار درستي نبوده.
در عين حال محسن ميردامادي با رد اشتباه بودن اين اقدام، آن را در راستاي منافع ملي مردم ايران دانسته و با اشاره به تلاش آمريكايي ها در ماجراي مك فارلين براي ارتباط با ايران، ادعاي منتظري مبني بر تداوم آثار منفي اين اقدام را رد كرده است.
ميردامادي در نامه اي از درون زندان تأكيد كرد: روز سيزده آبان 1358 يكي از سرفصل هاي مهم تاريخ سياسي ايران است. به تعبير امام خميني(ره) آن رويداد سرآغاز انقلاب دوم در كشور ماست. از اين رو فهم درست آن بخصوص سي سال بعد از آن واقعه، حاوي درسهاي فراوان تاريخي و راه گشايي براي عبور از پيچيدگي هاي سياسي امروز است.
در ادامه اين نامه آمده است: تسخير سفارت آمريكا پاسخ به تهديدهاي خارجي نسبت به انقلاب بزرگ اسلامي و دستاوردهاي آن بود كه با توجه به تجربيات تاريخي به نگراني جدي آن روز بخش قابل توجهي از دانشجويان و مردم تبديل شده بود كه دفاع از انقلاب مردمي و نظام نوپاي حاصل از آن را مهمترين وظيفه خود مي دانستند.
نويسنده اين نامه ادامه مي دهد:اين تصور، كه برخي به ترويج آن مشغولند، مبني بر اين كه وجود مشكلات امروز در روابط ايران و آمريكا به دليل ماجراي تسخير سفارت آمريكا در سال 58 است نيز ناشي از ناديده گرفتن واقعيت هاي ديگري در طول سي سال گذشته است.
واقعيت اين است كه آمريكائيان از سال 1366 كه مك فارلين را به عنوان سفير ويژه به ايران فرستادند و حتي حاضر شدند به ايران سلاح بفروشند، خواهان برقراري روابط با ايران شده و در واقع موضوع تسخير سفارت را به تاريخ سپرده و با عبور از آن واقعه، روابط آينده خود را با ايران در گرو گذشته آن قرار نداده اند.
در اين بيانيه همچنين آمده است:علي رغم تحولات و تغييرات مهمي كه نسبت به دوران انقلاب، هم در عرصه داخلي و هم در عرصه بين المللي بوجود آمده است، بايد به اين نكته توجه داشت كه براي اصلاح امور داخل كشور و پيشبرد اصلاحات مورد نياز، نمي توان و نبايد نگاه به خارج داشت. زيرا اين يك اصل است كه بيگانگان صرفاً منافع خود را دنبال مي كنند. لذا همان طور كه نيروهاي اصيل اصلاح طلب همواره تأكيد داشته اند، بايد باور داشت كه اصلاحات زماني مي تواند موفق و ماندگار باشد كه درون زا و مبتني بر خواست و اراده مردم باشد.

 



بلومبرگ خبر داد تصميم كنگره آمريكا به ارزيابي قدرت نظامي ايران

يك پايگاه خبري از تصميم كنگره آمريكا براي ارزيابي استراتژي و قدرت نظامي ايران كه شامل برنامه هاي هسته اي و موشكي مي شود، خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «بلومبرگ»، كنگره آمريكا دستور تنظيم يك گزارش سالانه درباره اهداف و قابليت هاي نظامي ايران كه شامل برنامه هاي هسته اي و موشكي ايران نيز مي شود را در يكي از بندهاي قرارداده شده در مقررات 1200 صفحه اي هزينه هاي دفاعي آمريكا كه هفته گذشته به تصويب رسيد، صادر كردند. «باراك اوباما»،رئيس جمهوري آمريكا هفته گذشته اين لايحه را به امضا درآورد.
بنابراين گزارش، تقاضاي تحليل اين اطلاعات نمايانگر نگراني قانونگذاران آمريكايي از اين امر است كه تخمين اطلاعات آمريكا درباره تلاش هاي هسته اي ايران از نظر اندازه بسيار محدود است.
«هاوارد باخ مك كئون»، نماينده جمهوري خواه ارشد در كميته خدمات مسلح مجلس نمايندگان آمريكامدعي شد: اقدامات ايران،تهديدهايي را براي صلح و ثبات منطقه (خاورميانه) به همراه دارد و انعكاس هايي را براي امنيت جهاني به دنبال خواهد داشت.
وي به همراه «سم براون بك»، جمهوري خواه كانزاس در مجلس سناي آمريكا پيشنهاد اين بند را ارائه دادند و توانستند براي افزودن اين بند به لايحه دفاعي آمريكا،حمايت دموكرات ها را نيز جلب كنند.
مك كئون اعلام كرد: اميد ما اين است كه ملت ما و كشورهاي سراسر جهان بينش بهتري از نيات واقعي ايران به دست آورند.
بنابراين گزارش اولين گزارش اين بند بايد تا 30 ژانويه در دو نسخه محرمانه و غيرمحرمانه آماده شود.
كنگره آمريكا به دنبال جزئياتي است كه به روندهاي استراتژي ايران كه طوري طراحي شده است تا اين كشور را به قدرت پيشرو در خاورميانه تبديل كند و نفوذ ايران در ديگر مناطق جهان را تقويت كند.
دولت آمريكا همچنين درصدد بررسي استراتژي ايران درخصوص ديگر مناطق خاورميانه از جمله اسرائيل، لبنان،سوريه،اردن، عراق، افغانستان، عربستان سعودي، تركيه، بحرين، كويت، امارات عربي متحده، ارمنستان و آذربايجان است.
بنابراين گزارش،كنگره آمريكا همچنين گزارش مشابهي از سال 2000 تاكنون درباره چين ترتيب داده اند.در جديدترين گزارش درباره چين كه در ماه مارس توسط پنتاگون به امضا درآمد، آمريكا اعلام كرد كه چين تعادل قدرت در آسيا را به وسيله ادامه توسعه فناوري مخرب خود از جمله قابليت هاي ضدماهواره اي و سايبري تغيير داده است.
وزير امور خارجه چين، چنين تحليلي را دخالت شرم آور در امور بين المللي چين خواند. آمريكا مدتهاست كه نگران است كه چين حضور نظامي آمريكا در منطقه آسيا و اقيانوسيه را تهديد كند.

 



تشريح اولويت هاي مصوبات شوراي فرهنگ عمومي

سرويس ادب و هنر-
شوراي فرهنگ عمومي 12موضوع را به عنوان اولويت هاي جلسات و مصوبات خود در سال هاي جاري و آتي تعيين كرد.
به گزارش خبرنگار كيهان، منصور واعظي، دبير شوراي فرهنگ عمومي كشور، روز گذشته در نشستي خبري اين موضوعات را به اين شرح معرفي كرد: «تقويت نهاد خانواده، كاهش طلاق و ارائه الگوي خانواده ايراني اسلامي» ،«گسترش اخلاق در جامعه»، «خودباوري و تقويت اميد به آينده»، «احترام به قانون با تمركز بر قوانين راهنمايي و رانندگي»، «ارتقاي وجدان كاري»، «ارتقاي فضائل اخلاقي؛ محدود به صداقت و راستگويي»، «تبديل فرهنگ رايج اعتراض و طلبكاري به فرهنگ قدرداني و خدمتگزاري به مردم و انقلاب»، «ترويج شيوه زندگي اسلامي»، «تقويت فرهنگ مسئوليت پذيري»، «ساماندهي مناسك شادي در جامعه»، «ارتقاي فرهنگ مطالعه در جامعه» و «ارتقاي سلامت اداري».
وي همچنين از ايجاد تغييراتي در مناسبت هاي تقويمي خبر داد و اظهار داشت: در تقويم سال 89 دو مناسبت جديد اضافه و سه مناسبت نيز اصلاح مي شوند. مناسبت هايي كه قرار است اضافه شوند، روز بزرگداشت شاهچراغ همزمان با 6 ذيقعده و روز فناوري فضايي همزمان با 14 بهمن ماه است. مناسبت هايي هم كه اصلاح مي شوند تغيير روز شهادت زائران رضوي به دست ايادي آمريكا از 10 محرم به 30 خرداد، اصلاح تاريخ انتخاب كعبه به عنوان قبله مسلمين به 15 رجب و اصلاح تاريخ شهادت شهيد اندرزگو به 2 شهريور است.
واعظي، در اين نشست همچنين به خاطر طراحي عكس هاي بيگانه با فرهنگ كشورمان روي وسائل دانش آموزان، از عملكرد مسئولان ذيربط انتقاد كرد و گفت: شوراي نظارت بر علائم، نشانه ها و تصاوير روي البسه، لوازم التحرير و كالاهاي مشابه كه زير نظر معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت مي كند، مسئول اين مسئله است و در اين زمينه كم كاري كرده است.
دبير شوراي فرهنگ عمومي به آغاز اعزام كاروان هاي راهيان نور به مناطق عملياتي غرب كشور در فصل تابستان از سال جاري اشاره كرد و گفت: اين برنامه چون براي اولين بار اجرا شد وسعت چنداني نداشت، اما در سال هاي آينده ادامه و گسترش خواهد يافت.

 



عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس: مشكلات ايجاد شده براي متروي تهران سياسي است

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس مشكلات ايجاد شده براي متروي تهران را سياسي دانست.
جعفر قادري در گفت وگو با فارس با اشاره به مشكلات چند روز اخير مترو و سرگرداني مسافران،گفت:مجلس تا به حال در حد توان، بودجه براي ساخت مترو داده و به صورت جزئي براي اداره مترو و اتوبوسراني نيز كمك هايي كرده است.
وي ادامه داد: بودجه اي كه دولت و مجلس به مترو مي دهند، شايد كافي نباشد و انتظارات دوستان بيشتر باشد، البته انتظارات درست است ولي محدوديت هايي در دولت و مجلس وجود دارد كه شايد اقتضا نكند، بيشتر از اين شود.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: بايد بخش عمده منابع از طريق حمل و نقل خصوصي تامين شود.
قادري با اشاره به اينكه دولت و مجلس در زمينه ساخت مترو كمك مي كنند، گفت: دولت و مجلس بايد در زمينه زيرساخت ها كمك كنند و تا جايي كه اطلاع دارم هر سال نزديك به 300 تا 400 ميليارد تومان در بودجه به شهرداري تهران كمك مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه مسئولان شهري علت مشكلات اخير را كمبود اعتبارات عنوان مي كنند، گفت: فكر نمي كنم اين مشكل اعتباراتي باشد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اين موضوع كه مشكل در مترو سياسي است،گفت:بين مديريت مترو و دولت هماهنگي وجود ندارد و اين مشكلات به وجود مي آيد.
قادري گفت: بايد شهرداري نيروهايي كه با دولت كار مي كنند را به گونه اي انتخاب كند، كه با دولت همراه باشد و به جاي گروكشي،مسائل را با سعه صدر حل كرد.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: در بخش هايي كه نيازمند تعامل بين شهرداري و دولت است،بهتر است مديراني انتخاب شوند كه اجماع و حداقل توافق ها را با دولت داشته باشند و با صلح و صفا مشكلات را برطرف كنند.

 



استاد حسين صبحدل موذن اذان انقلاب به ديار باقي شتافت

سرويس ادب و هنر -
استاد حسين صبحدل، پيشكسوت قرآني، هنرمند متعهد و از موذنان معروف كشورمان، به ديار باقي شتافت.
اين موذن كه مقام معظم رهبري، اذان او را «اذان انقلاب» معرفي نموده بودند، پس از مدت ها دست و پنجه نرم كردن با بيماري، روز گذشته، در سن 78 سالگي بر اثر عارضه ريوي درگذشت.
استاد صبحدل، در سال 1310 در ميدان محمديه تهران متولد شده و از همان دوران كودكي به فعاليت قرآني و مذهبي در مساجد و هيئت ها پرداخت. او همچنين يكي از اذان هاي معروف را در مايه آوازي بيات ترك اجرا كرده است كه بسياري از اساتيد آواز، اين اذان را مورد ستايش قرار مي دهند. صبحدل به عنوان يكي از چهره هاي ماندگار از سوي صداوسيما تقدير شده است.
مرحوم صبحدل همچنين از ابتداي انقلاب همكاري خود با صداوسيما را آغاز كرد و در زمينه اجراي سرود انقلابي «خميني اي امام» نيز نقش داشت. از وي به عنوان پدر مذهبي راديو ياد مي كنند.
استاد شهيد آيت الله مرتضي مطهري نيز وصيت كرده بود «هر وقت جنازه من را از زمين برمي داريد، اذان صبحدل را پخش كنيد.»
مراسم تشييع پيكر مرحوم صبحدل، احتمالا امروز پنجشنبه 14 آبان ماه و از ساعت 9 صبح از مقابل مسجد المهدي در مجيديه جنوبي برگزار مي شود.
روزنامه كيهان نيز درگذشت اين موذن بزرگ و پيشكسوت قرآني را به عموم مردم فرهيخته كشورمان و خانواده صبحدل تسليت عرض مي كند.

 



نتايج دور دوم اعزام زائران به عتبات عاليات 20 آبانماه اعلام مي شود

سرويس فرهنگ و معارف-
قرعه كشي دور دوم زائران ثبت نام كننده براي سفر به عتبات عاليات در بيستم آبانماه امسال انجام خواهد شد.
به گزارش شهر، حسين اكبري رئيس امور عتبات و عاليات سازمان حج و زيارت در گفت وگو با خبرنگار شهر گفت: دوره اول قرعه كشي اعزام زائران به عتبات عاليات در ايام عرفه، هشتم آبان انجام شد كه نتايج 50 درصد افراد باقي مانده براي اعزام در ايام محرم 20 آبان اعلام مي شود.
وي با بيان اينكه تا به امروز روزانه 2600 نفر زاير از طريق كاروانها اعزام شده اند افزود: از زمان اعلام نتايج قرعه كشي دوره اول، روزانه 2600 نفر در قالب 65 كاروان به عتبات عاليات اعزام شده اند.
رئيس امور عتبات و عاليات در مورد آغاز زمان اعزام زايران از طريق پرواز هوايي خاطرنشان كرد: پيگيري هاي لازم در اين خصوص با عراقي ها صورت گرفته و هنوز توافقات دو طرف در مورد سقف پرواز حاصل نشده است و در حال حاضر تنها از استانهاي بوشهر، بندرعباس و مشهد، آن هم با دو پرواز در هفته زايران به صورت هوايي به عراق مي روند، در حالي كه قبلا روزانه 880 پرواز از ايران به عراق انجام مي شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14